Samsung™ M86+M87 • firmware & mainboard & settings
1775 svar till detta ämne
68 relaterade trådar
Koppla ihop äldre samsung med Logitech z-5500 går ej! (0 inlägg)
|
9 år sedan
|
1080p/24 (575 inlägg)
|
11 år sedan
|
Behöver hjälp med Tele2 i Samsung LE40M86 (1 inlägg)
|
11 år sedan
|
Värde på begagnad Samsung? (10 inlägg)
|
11 år sedan
|
Yamaha RX-V463, hur koppla ihop? (70 inlägg)
|
11 år sedan
|
Samsung LE40 M86, klickar men startar inte... (7 inlägg)
|
13 år sedan
|
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg)
|
14 år sedan
|
Dustin borde skämmas! Sälja tre år gammal modell som ny, till överpris (24 inlägg)
|
15 år sedan
|
Reklamation av tv ( Samsung / komplett.se ) (7 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung 40M86 med missljud (19 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hjälp med val: Samsung PS-50A656 vs. Samsung LE-46A856 vs. Samsung LE-46B65 (29 inlägg)
|
15 år sedan
|
Sony KDL-46D3500 vs Samsung LE46M86 (56 inlägg)
|
16 år sedan
|
Iställningar av PC-läge på Samsung M87 (18 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung Full HD 40" för 7 papp - billigast hittils? (25 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung LE40M86BD eller Samsung LE40A656? (4 inlägg)
|
16 år sedan
|
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hjälp Vad händer nu? (14 inlägg)
|
16 år sedan
|
KOMPLETT har en 40 tums full HD för endast 7990 (39 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung LE-40M86 (8 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung + CA-modul + ComHem (8 inlägg)
|
16 år sedan
|
Regnbågseffekt / "Rainbow effect" på LCD (Samsung M86) (10 inlägg)
|
16 år sedan
|
Format? (6 inlägg)
|
16 år sedan
|
"Over-all" TV, <40", 1080p och 3xHDMI (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
HT-TXQ120R strul med PS3 och LE-52M86 (6 inlägg)
|
16 år sedan
|
Lite olika frågor TV/Ljud/Dator/PS3 (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung LE-40M86BD + Wii (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Jag ska välja på en Samsung LE-52M86BD och en Sony KDL-52W4000 (3 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung LE46M86DB lagg? (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
Gulstick, Samsung LE40M86 (29 inlägg)
|
16 år sedan
|
Playstation 2 till LCD-TV (16 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE-40M87 eller LE-40N87? (12 inlägg)
|
17 år sedan
|
Besviken på min Samsung M86... (65 inlägg)
|
17 år sedan
|
Hjälp mig i LCD-djungeln (7 inlägg)
|
17 år sedan
|
Stor skillnad mellan 720p och 1080 på 40"? (3 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE-40M86BD,Sony KDL-40D3500,Panasonic TH-42PZ70 (46 inlägg)
|
17 år sedan
|
Bästa LCD-TV upp till 15000 kr (15 inlägg)
|
17 år sedan
|
Vilken 46 tums FullHD LCD ? (24 inlägg)
|
17 år sedan
|
Ändra inställningar butik på 40M86 & D3500 (0 inlägg)
|
17 år sedan
|
Panna PZ70 v Pio 5080XA (17 inlägg)
|
17 år sedan
|
Ny TV (LCD,F-HD) samt Blu-Ray spelare (22 inlägg)
|
17 år sedan
|
Shoppingsajterna Svenska AB (65 inlägg)
|
17 år sedan
|
Ingen signal vid DVI-Hdmi, le37M86 (13 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung M86, digital-tv, comhem etc. (8 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE40M86 och Nvidia 8800GTS640 (4 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung M8 vs. Sony D3000 (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE37M86 vs LE40M86 (10 inlägg)
|
17 år sedan
|
Vilka modeller bör man inte missa att titta på innan köp? (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
Knäpper i TV:n (4 inlägg)
|
17 år sedan
|
Julhandel! (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
40" D3000 eller 40" M86? (9 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung PS-50P96FD eller Samsung LE-52M87? (6 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung tappade menyer? (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
TV för ca 15-20000 (13 inlägg)
|
17 år sedan
|
Tv med inbyggd digitalbox (4 inlägg)
|
17 år sedan
|
Gällande Samsumg LE52M86 (0 inlägg)
|
17 år sedan
|
Sharp LC-52XD1E el Samsung LE-52M87BD (3 inlägg)
|
17 år sedan
|
TX-SR605 + PS3 + LE-40M87 + Cinema XL + DV6515 (3 inlägg)
|
17 år sedan
|
LCD-TV till spelkonsoler? (26 inlägg)
|
17 år sedan
|
LG 42LF66 eller Samsung LE-40M86BD (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE-46M86BD vs. Sharp LC-46XD1E (9 inlägg)
|
17 år sedan
|
Bra HD LCD-TV för multipla ändamål (6 inlägg)
|
17 år sedan
|
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg)
|
17 år sedan
|
Vilken LCD >50" ska jag välja? (18 inlägg)
|
17 år sedan
|
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
Vad ska jag välja och varför? (7 inlägg)
|
17 år sedan
|
Gästbok för Adde81 (5 inlägg)
|
17 år sedan
|
Köpråd (6 inlägg)
|
18 år sedan
|
Postad 28 juni 2008 - 10:15
hagv^
-
hagv^
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Jag kunde ändra signalen från digitalboxen. Hur man gör med din DVD-spelare eller PS3 vet jag inte. Det var bara ett förslag. Troligen är inte detta problemet.
Aha okej. Nä, med min tur så är det väl inte det. Detta är min tredje LCD-TV som har något fel som har med lila streck/punkter att göra. Alla med olika kablar och utrustning, kanske får söka mig til plasma istället  Lite less på o byta TV hela tiden
Postad 28 juni 2008 - 12:18
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Aha okej. Nä, med min tur så är det väl inte det. Detta är min tredje LCD-TV som har något fel som har med lila streck/punkter att göra. Alla med olika kablar och utrustning, kanske får söka mig til plasma istället Lite less på o byta TV hela tiden
Med andra ord har du en otrolig otur. Eller inte. Själv bytte jag digitalboxen två gånger och den nya bärbara datorn lika många gånger. Och vår M87:a har varit inne på service två gånger. Det kanske snarare är så att man har en otrolig tur om man får en pryl som fungerar som den ska från början.
Postad 28 juni 2008 - 21:31
Paavonen
-
Paavonen
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Låter som om du borde få panelen eller hela TV:n utbytt. Vill bara nämna att när vi hade problem med vår TV använde jag Samsungs webbformulär ett par gånger och de svarade aldrig, fick intrycket att det är en icke-fungerande tjänst. Hade jag varit du hade jag ringt.
Kom på att innan du bearbetar Samsung för att få hjälp kanske det kan vara värt att kontrollera inställningen på backlight. Väldigt hög backlight ger mycket ljusa partier på panelen. De flesta i detta forum och de flesta bildinställnings-rekommendationer föredrar en backlight på 3-5. Fast kanske har du redan prövat detta. 
De fria marksända digital-kanalerna får du utan CA-modul och boxerkort.
Lämnade felanmälan på samsungs hemsida. Fick ett mail nästa dag att jag skulle ringa in felanmälan, så jag gjorde det. Samma kväll ringde de från Samsung Service och ville att jag skulle maila ett foto på vad jag ansåg att problemet var (med vissa hintar om att allt inte godkänns som garantifel). Skickade den sämsta bilden jag kunde få till. Väntar på att måndagen ska komma så de fixar detta. Så irriterande. Sätllde upp backlighten för att det skulle synas mer så de inte avfärdar det som en överdrivet petig konsument. Ska jag yrka på något särskilt eller bara låta dem avgöra åtgärd?
SANY00368600px.jpg 259,93K
1 Antal nerladdningar
Postad 29 juni 2008 - 09:26
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Lämnade felanmälan på samsungs hemsida. Fick ett mail nästa dag att jag skulle ringa in felanmälan, så jag gjorde det. Samma kväll ringde de från Samsung Service och ville att jag skulle maila ett foto på vad jag ansåg att problemet var (med vissa hintar om att allt inte godkänns som garantifel). Skickade den sämsta bilden jag kunde få till. Väntar på att måndagen ska komma så de fixar detta. Så irriterande. Sätllde upp backlighten för att det skulle synas mer så de inte avfärdar det som en överdrivet petig konsument. Ska jag yrka på något särskilt eller bara låta dem avgöra åtgärd?
SANY00368600px.jpg 259,93K
1 Antal nerladdningar
Typiskt Samsung. De gör allt för att slippa åtgärda felaktigheter. Min gissning är att ditt fall är så solklart att de inte har något annat val än att åtgärda det. Med andra ord, låt dem avgöra. Om de nekar får du fundera på nästa steg. Själv ringde jag återföräljaren och Samsung åtskilliga gånger + gjorde några ifyllningar av Samsungs webbformulär innan de till slut åtgärdade de vita ränder som vandrade över skärmen när man använde scartingångarna. Min erfarenhet är tyvärr att man måste lägga ner en del tid på att som konsument "bearbeta" supporten/Samsung innan de korrigerar felaktiga produkter. (Jag tror att jag delar den erfarenheten med flera i denna tråd, så förmodligen är det inte så att jag endast är en ovanligt tjurig och "besvärlig kund".)
Postad 29 juni 2008 - 13:12
Skogga
-
Skogga
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Off-topic i denna tråd men.....Backlight bleeding på dessa Samsungs verkar vara standard på var och varannan mer eller mindre. Har nu avverkat 3st Samsungs, två 32R87 (S- och C-panel) och en 32M86 (A-panel) och alla har bleeding (se de dåliga bilderna). Har också haft 1st Panasonic 32LXD70 och en Sony 32P3000 bleeding även på dem. Samsungarna har haft mest ojämnna bleedingen och Pannan den mest symetriska men då sämre svärta. S-panelen i Samungen har haft den tveklöst bästa bilden och bästa svärtan.
Översta bilden R87 S-panel, mitten M86 A-panel, nedersta R87 C-panel.
Jag tror Paavonens bleeding är inom Samsungs toleransnivå eftersom mina har varit det efter uppfattningen jag fått. Att man det skall vara så svårt att tillverka en LCD-tv som är bra och har relativt jämn backlight.
Redigerat av Skogga, 29 juni 2008 - 13:17.
Postad 29 juni 2008 - 15:11
Paavonen
-
Paavonen
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Det som stör mest är ändå inte vid helsvart bild (hur ofta tittar man på det?) utan den större fläcken åt vänster, mitten höjdled. Den fläcken följer liksom med upp till mellantonerna och tonar även åt det blå hållet. Otroligt störande speciellt vid panoreringar i halvdunkla scener. Skulle lyssnat till mina egna råd som jag strött åt höger och vänster och köpt mig en Panasonic plasma i samma prisklass istället.
Postad 29 juni 2008 - 16:38
hagv^
-
hagv^
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Med andra ord har du en otrolig otur. Eller inte. Själv bytte jag digitalboxen två gånger och den nya bärbara datorn lika många gånger. Och vår M87:a har varit inne på service två gånger. Det kanske snarare är så att man har en otrolig tur om man får en pryl som fungerar som den ska från början. 
Ahahaha ja du har absolut rätt i det du skriver.  Skandal att dom inte har bättre tester och firmware's från första början. Dom måste ju förlora mängder på alla reklamationer och serviceärenden.
Postad 29 juni 2008 - 17:52
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1 691 inlägg
Funderat en del på en 40M8*, men hur är det egetligen? Är det mer problem än med andra apparater, eller är bara att det blivit mer diskussion om felen pga många har den?
Postad 29 juni 2008 - 18:29
tomishu
-
tomishu
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Funderat en del på en 40M8*, men hur är det egetligen? Är det mer problem än med andra apparater, eller är bara att det blivit mer diskussion om felen pga många har den?
Om man är en mkt kräsen tv-tittare så hittar man nog diverse fel i samtliga apparater som finns ute på marknaden. Jag kände mej också ganska "nojig" när jag skulle köpa 40M8* (blev M87 till slut), och jag läste ihjäl mej på detta forum om allt möjligt som denna TV fått kritik för. Men när allt kommer omkring så var egentligen det viktigaste (för mej) att den hade en ny firmware och att pixlarna var hela samt man inte såg någon clouding i "vanlig bild". Hade tur som fick packa upp apparaten i butiken, och när jag konstaterat att mina krav var uppfyllda så slog jag till på produkten. Det enda jag sett hemma efteråt, som kan anses vara en felaktighet, är att när man har kolsvart i rummet och tittar på kolsvart bild på rutan - då kan man se en tendens till clouding. Men endast då, och det känns som att jag överlever då jag oftast inte sitter hemma och tittar på en svart ruta för att få tiden att gå. Kort sagt, jag var nojig då det ändå handlade om 10 papp - men jag är ytterst nöjd nu till slut. Köper du denna produkt med den senaste firmwaren ser jag inte nån anledning till att skulle bli missnöjd.
Postad 29 juni 2008 - 18:36
tomishu
-
tomishu
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Vad har ni för inställningar på era m86:or m87:or? Dvs till Bluray, Ps3, Analog tv osv.. får inte till ngn bra inställning.
Här på forumet finns en hel del tips på inställningar, tycker att detta fungerade ok till analog TV (OBS! Inte jag som konfigurerat dessa, andra på forumet som jag lånat från): Mode: Movie Contrast: 75 Brightness: 40 Sharpness: 32 Colour: 48 Colour Tone: normal Backlight:6 (7 på dagen) Size: 16:9 Digital NR: off Movie Plus: on (tycker att bilden inte blir lika hackig) Ibland laggar den när den är på, är det en bugg eller har det med sändningen att göra? Detailed Settings: Black Adjust:Medium Dynamic Contrast: low Gamma: -1 Edge Enhancement: on Colour Space: wide ____________________________ Detta gjorde XBOX360 10ggr snyggare över comp-kabel, men det finns väl säkerligen massor med bättre inställningar (också lånat från forumet): --Picture-- Mode: Standard Contrast: 80 Brightness: 52 Sharpness: 55 Colour: 60 Tint: 50/50 Colour Tone: Normal Backlight: 3 Size: 16:9 Digital NR: Off DNie: On --Detailed settings-- Black Adjust: Off Dynamic Contrast: Low Gamma: 0 Edge Enhancement: Off Colour Space: Wide --White Balance-- R-o: 17 G-O: 15 B-O: 11 R-G: 4 G-G: 14 B-G: 30 My Colour Control: alla 15 --Setup-- Game Mode: On Energy Savding: Low
Postad 29 juni 2008 - 19:36
Johanboyboy
-
Johanboyboy
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tackar, det där låter bra, får pröva de.
Har försökt få in bild-in-bild, men det vill sig inte. Jag får in en svart ruta, men hittar inte några källor, får bara in Tv, EXT1, EXT2. Någon som vet vad jag har gjort för fel?
Postad 29 juni 2008 - 20:43
jonatannn
-
jonatannn
-
Användare
-
-
188 inlägg
Har en kompis som har denna tv:n och kör boxer via inbyygda ca modulen (den heter väl så). Han har nu fått problem med den i form att den hackar och bilden fryser. Boxer säger att det antingen är fel på tv:n eller deras kort.
Kompisen har försökt att få ut kortet ur modulen med det sitter stenhårt fast.. Ska det vara så??
Vet inte vad han har för firmware men har läst att fw 2008 löser boxer problemet, eller? Kan det vara så att en uppdatering kan lösa problemet med att bilden fryser och hackar??
Postad 30 juni 2008 - 10:49
Bigster
-
Bigster
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej,
Är det någon som vet om det finns ett snabbt sätt att binda en enhet till en viss knapp? Jag skulle vilja komma åt 'HDMI1' snabbare. Det är aningen frustrerande att behöva bläddra igenom Ext1, Ext2, AV, Component för att sedan komma till HDMI1. Någon som har en bra lösning?
Tack på förhand!
Hej igen, Ingen som har något svar/idé kring detta? Om det inte går med original-fjärrkontrollen kanske det funkar med någon universal-fjärrkontroll? Erfarenheter kring detta? Tack!
Postad 30 juni 2008 - 14:20
Unregistered1cd3f8d0
-
Unregistered1cd3f8d0
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej igen,
Ingen som har något svar/idé kring detta? Om det inte går med original-fjärrkontrollen kanske det funkar med någon universal-fjärrkontroll? Erfarenheter kring detta?
Tack!
Jag kan inte svara för universalfjärrar men jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. Om du är less på att trycka på source-knappen 13ggr innan något händer så kan jag rekommendera att du trycker på meny -> pil upp -> pil höger -> och sedan väljer du HDMI 1 eller vad du nu vill ha. Vänjer man sig med detta så går det rätt så snabbt och det är absolut snabbare än att trycka på source 5 gånger.
Postad 30 juni 2008 - 16:23
Unregistered883bce2a
-
Unregistered883bce2a
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Är det någon som vet vad "Game mode" gör egentligen? Skulle ju vara spännande att veta.
Postad 30 juni 2008 - 16:40
Johanboyboy
-
Johanboyboy
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej igen,
Ingen som har något svar/idé kring detta? Om det inte går med original-fjärrkontrollen kanske det funkar med någon universal-fjärrkontroll? Erfarenheter kring detta?
Tack!
Vet inte om det är såhär du menar men jag gör så här: Meny -> Ingångar -> Källa -> Hdmi ..
Postad 30 juni 2008 - 20:33
Paavonen
-
Paavonen
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Off-topic i denna tråd men.....Backlight bleeding på dessa Samsungs verkar vara standard på var och varannan mer eller mindre. Har nu avverkat 3st Samsungs, två 32R87 (S- och C-panel) och en 32M86 (A-panel) och alla har bleeding (se de dåliga bilderna). Har också haft 1st Panasonic 32LXD70 och en Sony 32P3000 bleeding även på dem. Samsungarna har haft mest ojämnna bleedingen och Pannan den mest symetriska men då sämre svärta. S-panelen i Samungen har haft den tveklöst bästa bilden och bästa svärtan.
Översta bilden R87 S-panel, mitten M86 A-panel, nedersta R87 C-panel.
Jag tror Paavonens bleeding är inom Samsungs toleransnivå eftersom mina har varit det efter uppfattningen jag fått. Att man det skall vara så svårt att tillverka en LCD-tv som är bra och har relativt jämn backlight.
Hade idag Samsung Service på besök. En trevlig kille som skruvade isär teven, kollade paneltyp och skruvade ihop den igen. Får helt ny panel på garantin. Enligt honom får man tåla lite bleeding i kanterna/hörnen eftersom tekniken är som den är, men i mitten av bilden (som jag hade) så är det oacceptabelt. Jag övertalade honom dessutom att uppgradera all firmware när han ändå är på plats. Skönt att slippa löda kablar och sånt. Skogga: Din R87:a borde varit ett solklart fall med tanke på graden av bleed. I alla fall om man ska lita på vad teknikern sa.
Redigerat av Paavonen, 30 juni 2008 - 20:42.
Postad 30 juni 2008 - 21:53
zipz
-
zipz
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Vilken väg går de vita ränder som alla pratar om?
Min 46M87 har svaga horinsontella linjer som vandrar uppåt på den översta fjärdedelen och neråt på resten av teven. Dessa linjer finns oavsett vad man kör via scarten, digitalbox, dvd eller Wii. Linjerna syns bäst med statisk bakgrund vid t.ex. fotboll kan man inte se dem.
Postad 01 juli 2008 - 06:02
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Hade idag Samsung Service på besök. En trevlig kille som skruvade isär teven, kollade paneltyp och skruvade ihop den igen. Får helt ny panel på garantin. Enligt honom får man tåla lite bleeding i kanterna/hörnen eftersom tekniken är som den är, men i mitten av bilden (som jag hade) så är det oacceptabelt. Jag övertalade honom dessutom att uppgradera all firmware när han ändå är på plats. Skönt att slippa löda kablar och sånt.
Skogga: Din R87:a borde varit ett solklart fall med tanke på graden av bleed. I alla fall om man ska lita på vad teknikern sa.
Kul! Grattis!
Postad 01 juli 2008 - 16:16
frazer84
-
frazer84
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Tjenare!
Min M86a har funkat klockrent hitills.
Köpte dock en ny MacBook i helgen, och ville genast testa hur det funka med 1080p-material på TVn från Mac:en.
Fick trixa lite med uppdateringsfrekvenserna (60hz funkar för pixelmappning, 50hz blir helt knäppt, 24 får jag inte ens välja på?). Problemet är att jag får en grön rand högst upp i bilden. Detta ser jag om jag kör Auto Wide eller 16:9 som bildformat (Auto Wide ger mig hela bilden, 16:9 klipper uppe och nere). Var kommer denna gröna rand ifrån? Den ser jag inte när jag kör från min PC med Vista i.
Postad 01 juli 2008 - 17:31
Skogga
-
Skogga
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Hade idag Samsung Service på besök. En trevlig kille som skruvade isär teven, kollade paneltyp och skruvade ihop den igen. Får helt ny panel på garantin. Enligt honom får man tåla lite bleeding i kanterna/hörnen eftersom tekniken är som den är, men i mitten av bilden (som jag hade) så är det oacceptabelt. Jag övertalade honom dessutom att uppgradera all firmware när han ändå är på plats. Skönt att slippa löda kablar och sånt.
Skogga: Din R87:a borde varit ett solklart fall med tanke på graden av bleed. I alla fall om man ska lita på vad teknikern sa.
Tack för infon! Skall printa bilden på min R87a och åka ner till Assist-verkstaden för ett utlåtande. Vad hade du för panel i din och vilken panel är det som kommer att sättas in? Jag som har en S-panel i min kan jag då vara säker att jag får en ny S-panel om de byter? Jag vill ju inte ha en kasss A- eller C-panel ifall de beslutar att byta ur den.
Postad 01 juli 2008 - 18:24
hagv^
-
hagv^
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Efter lite felsökande har jag hittat orsaken till min lila rand. När jag har i antennkabeln så kommer den fram, den är ju på vänster sida och i höjd med uttaget så det är väl därför den är där den är. Måste väl bli ngn störning  Får dra ut den när jag ska lira lr se på film för tillfället. Ska endå köpa utomhusantenn, i hela mitt radhusområde så är jag den enda som har lyckats få in bild via inomhusantenn  Och det funkar inte helt 100 heller. Skönt att man slipper skicka tillbaka pärlan iaf  Är ju så nöjd med den annars
Redigerat av hagv^, 01 juli 2008 - 18:25.
Postad 01 juli 2008 - 21:42
Paavonen
-
Paavonen
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Tack för infon! Skall printa bilden på min R87a och åka ner till Assist-verkstaden för ett utlåtande.
Vad hade du för panel i din och vilken panel är det som kommer att sättas in? Jag som har en S-panel i min kan jag då vara säker att jag får en ny S-panel om de byter? Jag vill ju inte ha en kasss A- eller C-panel ifall de beslutar att byta ur den.
Eftersom teknikern skruvade isär min teve för att kolla vilken panel han skulle beställa borde du få en likadan som du haft. Ingen aning vilken som satt i min, men det verkar ju som att eftersom de kollar det så byter de inte till någon annan typ av panel. Skumt dock att de inte kan utläsa det från serienumret. Om du är orolig kan du väl fråga dem om de gör någon skillnad eller inte. Vet inte teknikern själv, så be om att få tala med chefen.
Postad 03 juli 2008 - 18:53
Unregistered1cd3f8d0
-
Unregistered1cd3f8d0
-
Rookie
-
5 inlägg
Finns det någon vänlig själ som antingen kan lägga upp en ny firmware någonstans alt skicka den till mig som PM. Jag kan även tillhandahålla en ftp för att lägga upp det på. Skulle vara ytterst tacksam då jag sitter på en TV som Samsung inte vill hjälpa mig med. Jag har firmware 1008 och skulle väldigt gärna ha en som gör att EDID-problemet försvinner så att jag kan få 1080p24 från min dator.
Tack.
Postad 03 juli 2008 - 20:16
Cassano
-
Cassano
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag har fått mer o mer problem med ett störande surrande från min "svenska" m87:a. Det viner vid alla lägen utom när jag har 10 i bakgrundsbelysning... ska det vara så eller har jag för bra hörsel ? Någon annan med samma problem?
Tacksam för hjälp, svar!
Postad 03 juli 2008 - 21:17
Paavonen
-
Paavonen
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har aldrig hört något annat än högtalarna på min tv iaf.
Postad 03 juli 2008 - 22:08
Unregistered1cd3f8d0
-
Unregistered1cd3f8d0
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har fått mer o mer problem med ett störande surrande från min "svenska" m87:a. Det viner vid alla lägen utom när jag har 10 i bakgrundsbelysning... ska det vara så eller har jag för bra hörsel ? Någon annan med samma problem?
Tacksam för hjälp, svar!
Kolla igenom tråden så finns det någon med samma problem. Jag tror den personen fick TV:n utbytt. Minns dock inte helt men jag vet att jag läst om andra som haft samma problem.
Postad 04 juli 2008 - 14:58
bobo_m
-
bobo_m
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
T-TLPMPEUD-1010
T-BDPMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1004
Jag har denna version och har problem med kompatibiliteten med en Onkyo 606'a. Jag får inte upp OSD'n när jag kör via HDMI till tv'n. Ringde först onkyo som sa att det kan vara firmwear i tv'n som behöver uppgraderas så nu har jag varit i kontakt med samsung. Det tog ett tag innan killen ville gå med på att det ens satt firmware i en tv men nu ska ska snart någon servicetekniker komma hem till mig och se vad han kan göra. Det enda som jag oroar mig för är att jag har inget generalfel på tv'n endast buggar... att de inte kommer vilja göra något åt det.
Är det någon som har någon erfarenhet om att endast uppgradera mjukvaran?
Postad 05 juli 2008 - 08:40
jonatannn
-
jonatannn
-
Användare
-
-
188 inlägg
Har en kompis som har denna tv:n och kör boxer via inbyygda ca modulen (den heter väl så). Han har nu fått problem med den i form att den hackar och bilden fryser. Boxer säger att det antingen är fel på tv:n eller deras kort.
Kompisen har försökt att få ut kortet ur modulen med det sitter stenhårt fast.. Ska det vara så??
Vet inte vad han har för firmware men har läst att fw 2008 löser boxer problemet, eller? Kan det vara så att en uppdatering kan lösa problemet med att bilden fryser och hackar??
Ingen som råkat ut för detta?
Postad 05 juli 2008 - 16:50
Ante91
-
Ante91
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjena! Har läst denna tråd nu ett tag, men insåg att det var 55 sidor. Läste dock att det var massa problem 2007 med denna TV, och jag funderar på att köpa denna tv, sommarjobbar nu och tänker köpa en 40 " M87BDX från Onoff.
Jag ska använda den mäst till att spela xbox 360, och undrar om det fortf. finns några buggar ? och har firmware 2000 eller nyare kommit? också vilka "settings" är bäst för att spela Xbox 360 med.
Skulle vilja veta lite om denna tv om bugs osv. har inte lust att ta hem en samsung service kille för att fixa tv'n direkt:p
Postad 05 juli 2008 - 18:35
Skogga
-
Skogga
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Tacksam för hjälp, svar!
Allla LCD-apparater jag haft har alla surrat mer eller mindre men inte så det är direkt störande i ett vanligt vardadgsrum. I sovrummet där jag haft mina är det endast störande när man kollar på tv sent på kvällen med väldigt låg volym. Sonys & Panasonics apparater har haft ett lite mer knattrande, lite dovare surrande ljud som har varit opåverkade av vad som visats på panelen. Huyndai och Samusungarna surrar lite högre i frekvens men Samsungarna är helt tysta om man har Backlight på 10 och ökar ju mer man sänker så det är nog mer vanligt än ovanligt att de surrar.
Postad 06 juli 2008 - 16:24
stooney
-
stooney
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej alla "glada" Samsung M8X ägare.
Jag fick min 46" M87 i början av veckan och har ett stort problem med den som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Jag har min Xbox360 inkopplad via VGA till TV'n och får inte detta att fungera. När jag drar igång Xboxen och TV'n så dröjer det mellan 5-10 sekunder, sen stänger TV'n av sig själv (eller går ner i Stand-by läge). Den röda lampan på TV'n börjar blinka precis som att den gått ner i energisparläge.
Sen provar jag att dra igång TV'n igen och samma sak händer om och om och om igen. Jag SER bilden på 360n's dashboard i några sekunder innan stängs TV'n ner.
Det roliga är att om jag har TV'n igång i några timmar så verkar det fungera bättre. Då kan 360'n vara igång i 10-15 minuter utan problem att TV'n går ner i "sparläge".
Om jag kopplar in 360'n via komponent har jag inga som helst problem.
Jag har Firmware 2007 så att det ska ju inte vara några problem med VGA-porten (1080p fungerar när det "väl fungerar").
Vet inte vad jag ska göra... någon som sett något liknande och har en lösning?
Hej! Hittade ett gammalt inlägg som beskriver exakt samma problem som jag har. Sjukt irriterande Är det nån som har en lösning så är jag evigt tacksam.
Postad 06 juli 2008 - 17:18
Cassano
-
Cassano
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Allla LCD-apparater jag haft har alla surrat mer eller mindre men inte så det är direkt störande i ett vanligt vardadgsrum. I sovrummet där jag haft mina är det endast störande när man kollar på tv sent på kvällen med väldigt låg volym. Sonys & Panasonics apparater har haft ett lite mer knattrande, lite dovare surrande ljud som har varit opåverkade av vad som visats på panelen. Huyndai och Samusungarna surrar lite högre i frekvens men Samsungarna är helt tysta om man har Backlight på 10 och ökar ju mer man sänker så det är nog mer vanligt än ovanligt att de surrar.
Nu har jag iaf skrivit till samsung och gnällt så får se vad som händer,
Postad 06 juli 2008 - 17:45
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
alltså jag har kollat här en del och har köpt en ny samsung tv. ni skriver olika koder osv, vad är det för något?
vill ha så bra bild som möjligt och man kan ändra ljusstyrka osv, men annat vet jag ej, så hur går man tillväga? och hur ser man vilken version man har? i firmware
Postad 06 juli 2008 - 17:46
hagv^
-
hagv^
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Låter väl som freeview-buggen? Be han kolla vilken fw han har, jag har 2004 tror jag och det fungerar perfekt.
Postad 06 juli 2008 - 19:36
LED-Light
-
LED-Light
-
Användare
-
-
207 inlägg
Har någon listat ut den perfekta Settingen för bäst bild? Har precis köpt en LE46M86BD. Hittade denna länk, men är den bara för 40"? http://www.hdtvtest....-2007042253.htm
Postad 06 juli 2008 - 23:38
johanssonrobin
-
johanssonrobin
-
Användare
-
-
194 inlägg
Har någon listat ut den perfekta Settingen för bäst bild? Har precis köpt en LE46M86BD. Hittade denna länk, men är den bara för 40"?
http://www.hdtvtest....-2007042253.htm
Här kommer en liten från mig: --Picture-- Mode: Movie Contrast: 72 Brightness: 65 Sharpness: 30 Colour: 52 trint: 50 Colour Tone Movie2 Backlight: 1 Size: Just Scan Digital NR: Off --Detalied Settings-- Black Adjust: Off Dynamic Contrast: Off Gamma: -1 Edge Enchancement: Off Colour Space: Wide xvYCC: On --White Balance-- RO: 17 GO: 15 BO: 11 RG: 4 GG: 14 BG: 30 --Setup-- Energy Saving: Low HDMI Black level: Low Den kör jag på nu. Imorgon ska jag kalibrera min bluray mot min tv samt min humax 1000c box mot tvn. Min dvd spelare skall jag kalibrera lite senare, men återkommer med resultat från dessa imorgon.
Postad 07 juli 2008 - 10:21
juan
-
juan
-
Forumräv
-
-
823 inlägg
Min 46 " m86 byter bildläge tex från film till dynamisk för en sekund bilden blir svart sen är det dynamisk, och då måste jag ändra tillbaka till filmläge. detta är väldigt iriterande.
så gör den på tv tittande och om jag kollar på dvd. detta händer ett par gånger under en film.
finns det något som jag kan göra för att stoppa det?
Mvh Johan
Postad 07 juli 2008 - 12:15
johanssonrobin
-
johanssonrobin
-
Användare
-
-
194 inlägg
Här kommer min kalibrering för Humax 1000C samt Samsung BD-1400 (bluray spelaren.) Grön och blå är perfekt. Dock lär man in i service menyn och ljusa ner rött lite. Ska in och kolla hur många snepp jag lär ljusa ner den. Är inte 100% klar med den röda färgen som ni kanske märker. Men det andra är perfekt. --Picture--
Mode: Movie
Contrast: 79
Brightness: 51
Sharpness: 30
Colour: 49
trint: 50
Colour Tone: Warm2
Backlight: 1
Size: Just Scan
Digital NR: Off
--Detalied Settings--
Black Adjust: Off
Dynamic Contrast: Off
Gamma: -1
Edge Enchancement: Off
Colour Space: Wide
xvYCC: On
--White Balance--
RO: 17
GO: 15
BO: 11
RG: 4
GG: 14
BG: 30
--Setup--
Energy Saving: Low
HDMI Black level: Low
Redigerat av johanssonrobin, 07 juli 2008 - 12:16.
Postad 07 juli 2008 - 13:03
johanssonrobin
-
johanssonrobin
-
Användare
-
-
194 inlägg
Jag försöker komma in i servic menyn men jag kommer fan inte in. Jag gör på följande sätt: Stänger av TVN.
Trycker sedan: >>> info >>> menu >>> mute >>> powersedan startar tvn men jag kommer in i service menyn, vad gör jag för fel? Så nu kom jag in i service menyn, men vart ändrar man röd färgen? Vågar inte pilla så mycket i den, skulle verkligen behöva höja rödfärgen lite så att den får en bra nivå.
Redigerat av johanssonrobin, 07 juli 2008 - 13:39.
Postad 07 juli 2008 - 15:58
Cassano
-
Cassano
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
pratade nyss med samsung supporten angående brus ljudet från tv:n, pajasarna sa att om ljudet hördes vid volym 20 om man satt 3 meter ifrån så gick det på garantin annars inte.... sista gången jag köpt samsung!
Postad 07 juli 2008 - 20:10
Paavonen
-
Paavonen
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
pratade nyss med samsung supporten angående brus ljudet från tv:n, pajasarna sa att om ljudet hördes vid volym 20 om man satt 3 meter ifrån så gick det på garantin annars inte.... sista gången jag köpt samsung!
Vem tittar på teve med volymen på 20? Ungarna vaknar ju om man har högre än 10.
Postad 07 juli 2008 - 23:24
_green_
-
_green_
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
Modell: LE-40N87BD-XEH
T-TLPPEUMD-2012.0
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011
DATE- Oct 30 2007
Inköpsdatum: 2008-07-07
Inköpsställe: Komplett
Pris: 7990
Uppgradering: Vad menas?
24hz stöd: Ja
MoviePlus bugg: Nej
Xbox360 bugg: Vet ej, har ingen
Freeview bugg: Vet ej, verkar funka som den skall.
Clouding: Nej
Buzzing: Ja, lite om man lyssnar noga och nära utan ljudet påslaget. (Normalt surr från backlighten?)
Annan bugg: Inte hittills.
Support kontakter: Inga
Övrigt: Tycker den är lite seg att byta kanal på DVB-T-mottagaren. Annars är jag mycket nöjd med TV:n hittills. Grymt bra med den matta ytan på skärmen, man slipper speglingarna.
Fråga 1:
Vilken firmware är den senaste/sista?
Fråga 2:
Vilken CA-modul är att rekommendera?
Vill bara säga att detta forum är guld värt.  Tack alla!
Postad 08 juli 2008 - 10:11
Ante91
-
Ante91
-
Rookie
-
3 inlägg
Varför använder folk VGA med xbox 360 i TVN, trodde det var till för data skärmar, lättare och använda hd kablarna man får med, eller?
Postad 08 juli 2008 - 11:00
Ante91
-
Ante91
-
Rookie
-
3 inlägg
Har tänk att köpa m87 an nu från onoff för 10.000 KR, och vill ha en bra tv utan strul, kommer denna Tv att vara okej utan massa buggs? läser bara om problem om denna tv, finns det någon annan bättre tv till xbox 360 utan buggs? eller är den helt buggfri nu, ska köpa den i augusti 2008
Postad 08 juli 2008 - 11:30
hagv^
-
hagv^
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Varför använder folk VGA med xbox 360 i TVN, trodde det var till för data skärmar, lättare och använda hd kablarna man får med, eller?
Vissa tycker väl att det blir bättre bild med den kabeln. Min polare använder den till en äldre samsung då man via VGA-kabel kan välja exakt den upplösning som TV'n har. M86/7 har ju 1080p via komponent men inget Just Scan i det läget om jag inte minns fel. På F86 så finns däremot det. Om jag nu inte minns allt helt fel vill säga
Postad 08 juli 2008 - 11:33
hagv^
-
hagv^
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Har tänk att köpa m87 an nu från onoff för 10.000 KR, och vill ha en bra tv utan strul, kommer denna Tv att vara okej utan massa buggs? läser bara om problem om denna tv, finns det någon annan bättre tv till xbox 360 utan buggs? eller är den helt buggfri nu, ska köpa den i augusti 2008
Det borde vara rätt riskfritt. TV'n har ju funnits ute länge så dom flesta apparaterna har nog ny firmware. Det du kan göra är ju att fråga försäljaren hur länge dom haft apparaterna i lager. Min är tillverkad i Aug 07 tror jag och jag har firmware 2004 och inga buggar what so ever. Bättre 40" LCD för 10 lakan hittar du nog inte Det är ju bra att köpa via OnOff också om du skulle ha ngt fel på TV'n. GL!
Postad 08 juli 2008 - 20:02
tomishu
-
tomishu
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Det borde vara rätt riskfritt. TV'n har ju funnits ute länge så dom flesta apparaterna har nog ny firmware. Det du kan göra är ju att fråga försäljaren hur länge dom haft apparaterna i lager. Min är tillverkad i Aug 07 tror jag och jag har firmware 2004 och inga buggar what so ever. Bättre 40" LCD för 10 lakan hittar du nog inte Det är ju bra att köpa via OnOff också om du skulle ha ngt fel på TV'n. GL!
Kollade efter en m86:a på SIBA, och de som stod framme hade i alla fall stått ett BRA tag där. Kollade firmwaren på plats, och de låg på 1004. Fråga om du har möjlighet att få undersöka TV:n på plats, säg att du är en mkt intresserad köpare samt gå till affären när det inte är "rusning" - så ska du få se att köparna gör ganska mkt för att bli av med "de gamla" apparaterna. Lycka till!
Postad 08 juli 2008 - 21:41
clownthe
-
clownthe
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Har själv nyss kopplat in min M86 till PS3, den kör på 24 Hz direkt men inte flyter det lika snyggt och smidigt som man hade hoppats. Vid snabba rörelser och panoreringar så hackar det på rätt bra. Är det någon inställning på m86/PS3 som kan spöka eller är det helt enkelt så att TVn inte kan hantera "äkta" 24 Hz bild?
Tyvärr verkar Samsungen inte klara "äkta" 24 Hz, så man får stänga av detta i PS3:an.
Postad 08 juli 2008 - 21:50
clownthe
-
clownthe
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Den inbyggda digitalboxen är lite buggig. Speciellt på de kanaler som använder sig av CA-modulen. Där kan ibland bilden frysa till i 5-10 sekunder. Ljudet från den digitala utgången försvinner också ibland om man har ljudet till en extern källa. Jag har fw-version 2008 och där är inte dessa problem lösta. Förmodligen behöver man en fw-uppdatering av mjukvaran i den inbyggda digitalboxen, vilken är helt annan än den ovan nämda, Osäker på hur/om man kan få denna uppdaterad. Hade ju varit smidigt om Samsung tillhandahållit denna via digitala TV-nätet, vilket de dock inte gör i dagsläget.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|