* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 26 June 2008 - 06:53
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Jag hoppas oxå att så många som möjligt köper sina apparater hos en "bra" handlare, exempelvis hembiobutiken, hemmabiocenter, ref. audio etc och inte något dussinställe.
Det är alltid bra att stödja sådana rörelser där folk faktiskt har kunskap och viktigast av allt intresse av prylarna de säljer.
I allt vad jag har haft med HBB och HBC att göra så har jag uteslutande goda erfarenheter och kan inte annat än varmt rekommendera, har aldrig handlat något från reference audio men jag skulle bli oerhört förvånad om jag inte skulle få samma upplevelse av dem.
My 2 cents..
Postad 26 June 2008 - 07:01
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Då jag inte är helt haj på hur man kalibrerar via hårdvara så undrar jag hur lång tid det tar att kalibrera en ingång? Jag har för mig att jag har läst att det ska ungefär ta en timma för en kalibrerare att bli klar. Om denna timma gällde en enda ingång så kan jag inget annat än tänka att det går lite väl snabbt? Kanske lite konspiratoriskt...... 
Hur lång tid det tar beror ju på komplexiteten hos produkterna och kalibrerarens vana att ratta produkterna. Desto mer man rattat, desto mer lär man sig ju om produkternas beteenden. Men låt oss säga att kalibreraren har en klockren källa och är inne och rattar på sin 25:e Pioneer G9 skärm så lär han fixa till den MYCKET snabbare än den gången då denne för första gången slog upp menysystemet i den nya tv:n. När jag gör en kalibrering med ögonen(nu rullar riktiga kalibrerare med ögonen)så tar det rätt lång tid. Men det är förbannat lärorikt, ska jag tillägga.
Precis! Jag rekommenderar alla som inte tänkt sig att kalla hem en ISF:are redan dag 1 (eller ja efter 100+ timmar då...) att leka så mkt det går. Desto mer man leker desto mer förstår man testmönstrenas syfte, reglagens syfte och helt enkelt hur ens display fungerar. Bara man kommer ihåg att det är lätt att man sabbar mer än man hjälper...Dvs räkna med att man får göra om. För galna grejjer gör man, jag har gjort det många gånger och gör så fortfarande.  Finns ingen anledning att rulla med ögonen föresten, har man ingen mätare är det ögonen som gäller så enkelt är det. Bara man inser att man då är duktigt begränsad så ser jag inget fel med det (inte ens Joe Kane anser sig kunna jobba by eye enbart och han såg väl Apollo 11 månlandningen -69 på en D65-kalibrerad skärm, typ) Hur skiljer jag på att denna person bara "balanserar" mot färgtempen, mot att denne gör "hela" jobbet? Jag har inte lust att placera min for i någons baja bara för att jag inte förstår hur instrumenten funkar. Jag kommer definitivt flåsa någon stackare i nacken på grund av ditt råd....he he. Han eller hon kommer att knipa ihop skinkorna i närheten av en kund(ofrivillig bild i huvudet).
Om personen bara sitter och tittar i ett fönster som presenterar färgtemp istället för tex de staplar Wolfy visa tidigare så ska man harkla sig lite iaf... Ärligt talat så tror jag de flesta vet detta - det är mest media som har en ful ovana att presentera färgtemp, bara. Nä....allvarligt. Hur vet jag när HELA jobbet är gjort? Och hur vet jag vad som ingår i paketet? En mindre nogräknad kalibrera kan låtsas att han vet och tuta i mig en massa saker.
Bra fråga! Genom att ställa frågor om det jag nämde kanske? Ja skulle ju gå men risken med det är att valet av ord gör att personen ifråga blir förvirrad - men det kan ju fortfarande vara så att personen har järnkoll bara att denne skulle beskriva det på ett annat sätt. När det är avancerande grejjer så kan man ju beskriva en och samma sak på många olika sätt - vilket kan leda till missförstånd fast det inte är fel så att säga. En ISF-are ska kunna redovisa, via presentation av mätningar, före- och efter resultat av kalibreringen. Problemet med det är att ett program som Colorfacts (CF) tex i min mening saknar några mät-presentationer för att redovisa det tydligt nog. Du kan få en bild på gamma, gråskala och 2D färgrymd (CIE-diagram) men gamma-presentationen kan göras bättre än vad CF visar (du har noll koll på vad som händer i lågdagrar) och den missar den 3:e dimensionen i färgrymden. Men med kombinationen kontrollfrågor och mätningar så borde det märkas iaf lite om kalibreraren har koll, trots att man själv inte har koll så att säga. Det viktigaste är dock: Nått man egentligen alltid ska göra är ju att samla in referenser om nån som ska utföra en tjänst åt en. Dvs be att få tidigare kunders omdömme om tjänsten som erbjuds. Det gäller ju oavsett om man ska ta hem en hantverkare, bilmek eller tv-inställare, egentligen. ISF-kalibrering är ju något ganska nytt i Sverige så det är ju rimligt att anta att det finns en varians när det gäller erfarenhet och kunskap hos de som utför tjänsterna. Alla är inte HBC (eller andra med bevisad kompetens, vi ska inte fokusera på ett företag här...) så att säga. Men likväl som man inte automatiskt ska förutsätta att folk kan sitt jobb, likväl ska man heller inte förutsätta att de inte kan det. Jag hoppas och tror att det finns ett antal duktiga ute i landet och att de blir fler hela tiden...även om det går lite långsamt. Ha bara i bakhuvudet att bara för att en person kan hävda att denne gått en kurs så garanterar inte det att personen har stenkoll. urskog>> WORD!
Postad 26 June 2008 - 07:46
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Joe Kane...den var bra....
Tack för ett väldigt utförligt svar, pacman!
Det var bra det du sa om referenser. Vilken generation jag än köper av Pioneer ska jag se till att få tag i en bra kille/tjej.
Förresten det här med gamma, kan man förändra det själv enbart med Cuts och Gains? I photoshop beskrivs gamma som mellandagrar, vilket inte är så svårt att förstå.
Nä nu får jag sluta fråga. Dags att släppa fram mer normala människor. Tack till alla som orkar lyssna!
Robban
Postad 26 June 2008 - 07:51
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3199 inlägg
Här kommer lite info om KRP-500A och KRP-600A som kommer under hösten:
http://www.pioneer.e.../krpPlasma.html
Och M också. 600M redan i augusti. Hmm.
Postad 26 June 2008 - 08:12
Mr.Kräsen
-
Mr.Kräsen
-
Användare
-
-
232 inlägg
Break In DVD
tackar för länken!
Postad 26 June 2008 - 08:23
Winge
-
Winge
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Men KRP-500A kommer vara dyrare än 5090-serien?
Postad 26 June 2008 - 08:36
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
De skriver en del om "PURE AV"-läget där, läser man då mellan raderna och drar lite egna slutsatser så finns det alltså inte i 5090/6090 (H)? (även om nu säkert en massa kommer skriva att inställningarna för det finns ju tillgängliga, bara att göra själv. Så är det ju fint med en färdiginställd "mode" att bara välja i menyn).
Postad 26 June 2008 - 08:40
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
"You can now enjoy an advanced Optimum AV mode for intelligent automatic image adjustment, ideal in case of varying content and changing viewing conditions. However, if you are very sensitive to picture purity, the new PURE AV selection mode reproduces images as faithfully as possible to the original source material, bypassing all typical picture enhancement processing."
Intressant med PURE. Det tyder på gott självförtroende när man går förbi alla bildförbättringar. När den är så tunn(64mm)så undrar man hur mycket lättare den blir. Den borde ha trimmat av nästan 10 kilo. Eller vad gissar ni på?
Man tänker också på hur många modeller de släpper innan man får se 0-luminans-plasman.
Vid det här laget borde designa en mattsvart ram. Måste de se ut som jäkla speglar......?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 26 June 2008 - 08:41.
Postad 26 June 2008 - 08:53
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Sorry guys, Mucho OT, hoppa över om du är normalt funtad: trebban>> Förresten det här med gamma, kan man förändra det själv enbart med Cuts och Gains? I photoshop beskrivs gamma som mellandagrar, vilket inte är så svårt att förstå.
Gamma, eller mer korrekt, displayens degamma-processing, påverkar hur ljus distribueras mellan "svart" och "vitt" (eller om man så vill, påverkar förhållandet mellan input och output, det är inte linjärt som kanske många tror). För mer bakgrund om gamma se Wolfys sjukt bra inlägg här. Lite bilder hittar du här. En vanlig missuppfattning är att man kalibrerar degamma. Det är inte riktigt så (jag kan inte så det så iaf). En display har en viss degamma-processing som jobbar efter en viss algoritm. Den kan förvisso förändras genom att till algoritmen tillhörande parametrar ändras. I Pions fall så har man tre degamma-val per bildminne (3 uppsättningar med lite olika parametrar mao). I ISF-menyerna mkt mer detaljerat än så (9 punkts gamma EQ). Men det är inte nått man "rattar in" på samma sätt som Gain/Bias (man kan förvisso argumentera om att även dessa reglage oxå bara är "parameter-förändingar" men vad jag vill säga är att man kalibrerar med en degamma, snarare än mot en degamma - om du ursäktar flummigheten). Man kan på sin höjd säga att man väljer degamma(processing). Däremot så är det så att beroende på hur du ställer gain/bias så kommer uppmätt gamma, dvs den graf du får om du mäter ljuset från displayen 0-100 IRE, kanske variera. Det beror på att grafen är ju bara en presentation om hur mkt ljus som trillar ut vid olika inputs. Gain/bias kan förändra hur mkt eller lite ljus som kan trilla ut och således kan man få olika uppmätta gammakurvor. Enklaste exemplet är väl om man har en display där en toppställd "Contrast" (dvs gain) gör att bilden klipper redan vid säg 80 IRE så kommer ju även den uppmätta gamma-kurvan slå i taket redan vid just 80 IRE (inte vid 100 IRE som den ska göra annars). Det betyder ju inte att degamma-processingen har ändrats, bara att du styrt ut ljuset så att den uppmätta gamma-kurvan ser keffo ut. Så nån slags slutsats blir väl att såväl gain som bias som degamma-processing påverkar hur ljuset trillar ut på skärmen, man kan väl kanske säga att de samverkar, men man bör ändå se det som 2 (3) olika saker att hålla reda på och särskilja. Den viktigaste poängen är väl att man inte bör använda gain/bias för att uppnå ett visst förutbestämt värde på den uppmätta gammakurvan (om den nu inte är så att man redan från början vet exakt vilken vilken degamma som displayen har), kan lätt bli galet då om man har osis. Vet i f*n om jag ens svara på din fråga...mkt babbel.  Svaret på din fråga blir väl, "njae" eller nått.  OT like never before: På Joes seminarium vill jag minnas att han sa att han ställde in sina polares tv-apparater på 60-talet innan han börja på Kodak (vilket ledde till forskning av NTSC, vilket ledde till överkucku hos SMPTE, vilket ledde till att producenterna jobbade efter standarder vilket ledde till att önskan att konsumenterna ska göra samma sak och där med föddes föregångaren till DVE och sedan grundandet av ISF...and the rest is history som man säger) så det där om Apollo 11 är nog inte allt för långt ifrån sanningen...
Redigerat av pacman, 26 June 2008 - 08:55.
Postad 26 June 2008 - 09:40
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Sorry guys, Mucho OT, hoppa över om du är normalt funtad: trebban>>
Gamma, eller mer korrekt, displayens degamma-processing, påverkar hur ljus distribueras mellan "svart" och "vitt" (eller om man så vill, påverkar förhållandet mellan input och output, det är inte linjärt som kanske många tror).
För mer bakgrund om gamma se Wolfys sjukt bra inlägg här. Lite bilder hittar du här.
En vanlig missuppfattning är att man kalibrerar degamma. Det är inte riktigt så (jag kan inte så det så iaf). En display har en viss degamma-processing som jobbar efter en viss algoritm. Den kan förvisso förändras genom att till algoritmen tillhörande parametrar ändras. I Pions fall så har man tre degamma-val per bildminne (3 uppsättningar med lite olika parametrar mao). I ISF-menyerna mkt mer detaljerat än så (9 punkts gamma EQ). Men det är inte nått man "rattar in" på samma sätt som Gain/Bias (man kan förvisso argumentera om att även dessa reglage oxå bara är "parameter-förändingar" men vad jag vill säga är att man kalibrerar med en degamma, snarare än mot en degamma - om du ursäktar flummigheten). Man kan på sin höjd säga att man väljer degamma(processing).
Däremot så är det så att beroende på hur du ställer gain/bias så kommer uppmätt gamma, dvs den graf du får om du mäter ljuset från displayen 0-100 IRE, kanske variera. Det beror på att grafen är ju bara en presentation om hur mkt ljus som trillar ut vid olika inputs. Gain/bias kan förändra hur mkt eller lite ljus som kan trilla ut och således kan man få olika uppmätta gammakurvor. Enklaste exemplet är väl om man har en display där en toppställd "Contrast" (dvs gain) gör att bilden klipper redan vid säg 80 IRE så kommer ju även den uppmätta gamma-kurvan slå i taket redan vid just 80 IRE (inte vid 100 IRE som den ska göra annars). Det betyder ju inte att degamma-processingen har ändrats, bara att du styrt ut ljuset så att den uppmätta gamma-kurvan ser keffo ut.
Så nån slags slutsats blir väl att såväl gain som bias som degamma-processing påverkar hur ljuset trillar ut på skärmen, man kan väl kanske säga att de samverkar, men man bör ändå se det som 2 (3) olika saker att hålla reda på och särskilja. Den viktigaste poängen är väl att man inte bör använda gain/bias för att uppnå ett visst förutbestämt värde på den uppmätta gammakurvan (om den nu inte är så att man redan från början vet exakt vilken vilken degamma som displayen har), kan lätt bli galet då om man har osis.
Vet i f*n om jag ens svara på din fråga...mkt babbel. Svaret på din fråga blir väl, "njae" eller nått. 
OT like never before: På Joes seminarium vill jag minnas att han sa att han ställde in sina polares tv-apparater på 60-talet innan han börja på Kodak (vilket ledde till forskning av NTSC, vilket ledde till överkucku hos SMPTE, vilket ledde till att producenterna jobbade efter standarder vilket ledde till att önskan att konsumenterna ska göra samma sak och där med föddes föregångaren till DVE och sedan grundandet av ISF...and the rest is history som man säger) så det där om Apollo 11 är nog inte allt för långt ifrån sanningen... 
Ha ha haaaa.....! Jag måste säga att du verkligen gör ett bra jobb. Men jag fattar nästan inget. Dock såg jag nästan direkt på en bild hur det ska se ut(kommer snart) Här hade jag nytta av min kalibrering. På något sätt på bilden så förstår man bilden ser "jämn" ut. Varken svärtan eller dagrarna sticker iväg. Delvis förstår jag nu varför jag blir irriterad på vissa bilder när de sänder på tv. Ibland ser man att kontrasten har frätt ur alla detaljer. Kanske det har med gamma att göra eller inte. Irriterad blir jag i alla fall. Men den här bilden sammanfattar allt du och wolfy pratat om:
post_28_1209030205_thumb.jpg 9.49K
1 Antal nerladdningarNär jag kalibrerar med ögonen så ser jag ibland på gråskalan att den "lutar" för mycket i t ex 20IRE. Min ovetenskapliga lösning har då varit att dra upp Cutsen lika mycket på alla färger. Likaså när den övre IRE-skalan känns fadd och livlös. Jag måste bara tacka er för att ni orkar. jag känner på mig att tråden snart blir bombad med viktigare frågor än mna gamma-frågor. Det är så illa att jag till och med är sugen på att kalibrera. Fast mitt på dagen och med persienner som inte går att vinkla så är det en dålig ide. Jag kan dock bidra med att kalibrera på natten är bäst. Man slipper kompensera för eventuella färger som finns i rummet. Vilken skön tråd alltså....
Postad 26 June 2008 - 09:50
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Jag kan inte låta bli:
Bild som attraherar i butik:
post_28_test.jpg 18.55K
1 Antal nerladdningar
"Den vill jag haaaa! Den lyser så skönt!!"
Postad 26 June 2008 - 10:13
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Hehe pratade precis med dem på speditionsfirman.
"Jo vi har 2 paket som är på väg till dig, de väger ca 2.6kg"
Hmm... Nog för att Pioneer gör lätta apparater men 2.6kg är häftigt =)
Efter lite efterforskningar så upptäckte de att han som packade bilen glömde kvar TVn på terminalen hehe. Känns tryggt att det glöms TVs lite varstans =)
Jaja, han skulle hämta upp den senare när han fått ut lite paket så ca 13.00 idag bör TVn landa hos mig, det blir grejjer det!
Som grädde på moset alt. löken på laxen så fick jag även mitt spänningsfilter idag (Monster HTS 5100) så nu ska TVn få städad el oxå, längtar tills arbetsdagen tar slut så jag får hem o leka!
Weeeeeeeeeeeeee
Postad 26 June 2008 - 10:25
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Min är på G oxå
Postad 26 June 2008 - 10:33
Unregisteredf1e67a95
-
Unregisteredf1e67a95
-
Användare
-
-
155 inlägg
Min är på G oxå 
Min med!!
Postad 26 June 2008 - 10:43
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
...Man tänker också på hur många modeller de släpper innan man får se 0-luminans-plasman. Vid det här laget borde designa en mattsvart ram. Måste de se ut som jäkla speglar......? 
Förhoppningsvis redan nästa år, men det beror säkert dels på hur mycket av Pio ECC (Extreme Contrast Concept) som visades på CES i år var mer eller mindre färdig teknik och hur mycket som var teknik som ännu inte går att pressa in i några små chip, dels vad andra tillverkare levererar i år och vad som kan tänkas komma nästa år. Tyvärr är det ju inte främmande för tillverkare att hålla tillbaka på teknik bara så att de tillfredställer efterfrågan för stunden, dvs det är få tillverkare som går above and beyond. Största steget hittills var väl det mellan Pio G7 och G8, men det är bara spekulationer från min sida. För övrigt finns det mycket att säga om det som pacman och du disskuterat på ett så bra sätt, men det blir väl kanske väl mycket OT, bara att applådera och säga, bravo!
Postad 26 June 2008 - 10:51
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Men den här bilden sammanfattar allt du och wolfy pratat om:
post_28_1209030205_thumb.jpg 9.49K
1 Antal nerladdningar
När jag kalibrerar med ögonen så ser jag ibland på gråskalan att den "lutar" för mycket i t ex 20IRE. Min ovetenskapliga lösning har då varit att dra upp Cutsen lika mycket på alla färger. Likaså när den övre IRE-skalan känns fadd och livlös.
...vilket på sätt och vis innebär att du försöker uppnå ett visst gammavärde (vid 20 IRE) genom att mickla med bias...  På köpet har du oxå tappat (iaf om brightness/bias är prickad rätt innan) dynamik i bilden (eftersom bias förändrar svartnivån = lägre onoff-kontrast helt enkelt). Vilket, om displayen är lite småkeff, inte behöver vara fel! Pio G8 har just det problemet du beskriver, den dippar lite för mkt vid låga IRE (G9 är tydligen tvärtom, peaker lite för mkt vid låga IRE). Antingen lever man med lite detaljförlust och hög bildkontrast, eller så plockar man fram detaljerna och tappar kontrast. Lösningen i såväl G8 som G9 är ISF-meny och 9 punkts-gamma EQ. Där får man bättre balans mellan detaljer och kontrast (utan att tappa dynamik). ISF for the win...  edit: Och ja, jag hade fasen i mig blivit orolig för dig om du hajjat allt i mitt inlägg. Men nått kanske fastnar och läs det om ett år eller så så lär det vara klarare..nånstans ska man ju börja.  (och när jag läser vad jag skrev för ett år sen så upptäcker jag nästan alltid mer eller mindre fel, så är det varje år och lär så vara ang ovanstående inägg om ett år oxå...inga 100% korrekt garantier här inte  ) edit2: och ja, vi borde be nån mod flytta det här till kalibreringstråden.
Redigerat av pacman, 26 June 2008 - 11:03.
Postad 26 June 2008 - 11:07
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
...vilket på sätt och vis innebär att du försöker uppnå ett visst gammavärde (vid 20 IRE) genom att mickla med bias... På köpet har du oxå tappat (iaf om brightness/bias är prickad rätt innan) dynamik i bilden (eftersom bias förändrar svartnivån = lägre onoff-kontrast helt enkelt).
Vilket, om displayen är lite småkeff, inte behöver vara fel! Pio G8 har just det problemet du beskriver, den dippar lite för mkt vid låga IRE (G9 är tydligen tvärtom, peaker lite för mkt vid låga IRE). Antingen lever man med lite detaljförlust och hög bildkontrast, eller så plockar man fram detaljerna och tappar kontrast.
Lösningen i såväl G8 som G9 är ISF-meny och 9 punkts-gamma EQ. Där får man bättre balans mellan detaljer och kontrast (utan att tappa dynamik). ISF for the win... 
ISF-gränssnittet är bra, men jag kan inte annat än beklaga att Pioneer valde att låsa inställningarna efter kalibrering. Tyckte det var positivt först, men tänkte nog inte efter. Man blir ju tyvärr låst till ett PureCinema-läge (om man nu behöver använda olika) och andra inställningar som kan behöva ändras beroende på insignal. Det är faktiskt tur att Drive Mode ligger där det ligger av denna orsak, malplacerat som det är.
Postad 26 June 2008 - 11:15
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Min är på G oxå 
Fylls inte av den stora tomheten, nu då letandet äntligen tycks vara slut!
Postad 26 June 2008 - 11:29
tette
-
tette
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Fylls inte av den stora tomheten, nu då letandet äntligen tycks vara slut! 
Tomheten fylls givetvis av film i fullhd :-)
Postad 26 June 2008 - 11:32
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Tomheten fylls givetvis av film i fullhd :-)
Eller fylls av väntan på G10
Postad 26 June 2008 - 11:33
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
ISF-gränssnittet är bra, men jag kan inte annat än beklaga att Pioneer valde att låsa inställningarna efter kalibrering. Tyckte det var positivt först, men tänkte nog inte efter. Man blir ju tyvärr låst till ett PureCinema-läge (om man nu behöver använda olika) och andra inställningar som kan behöva ändras beroende på insignal. Det är faktiskt tur att Drive Mode ligger där det ligger av denna orsak, malplacerat som det är. 
Håller med. Ärligt talat förstår jag poängen med att låsa men jag hade mkt hellre velat ha det öppet. Och det hade ju inte gjort nått om gamma Eq:n låg i anv-menyn... Å andra sidan så kan det ju mkt väl vara så att olika "Pure Cinema" kräver olika inställningar av tex gain/bias eller whatever så man sliter ju ändå på två minnen så att säga - att PC ändrar mer än deinterlacern är ju rätt korkat redan från början iofs. Ang Drive mode så är det mest störande med den inte att den ligger på fel ställe, utan att man måste hoppa till "sida 2" för att hitta det.
Postad 26 June 2008 - 12:01
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Å andra sidan så kan det ju mkt väl vara så att olika "Pure Cinema" kräver olika inställningar av tex gain/bias eller whatever så man sliter ju ändå på två minnen så att säga - att PC ändrar mer än deinterlacern är ju rätt korkat redan från början iofs.
Läste D-nice recension av G9 på AVS-forums och han nämnde i slutet några buggfixar dom förbättrat på G9 sedan G8 och en av dom sakerna var "Pure Cinema dimming". Hur en sådan "bugg" kan råka slinka igenom ända fram till slutprodukten är ju ändå dock ganska märkligt. Men bra är det ju iaf om det nu är fixat. (Det lustiga(?) är att trots dimmingen som tex PC:Advance medför så kan man inte kompensera detta direkt med högre kontrast då DVE klipper av på samma nivå iaf.)
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 26 June 2008 - 12:04.
Postad 26 June 2008 - 12:12
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Gentlemen!
It has arrived...
Postad 26 June 2008 - 12:16
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlägg
H eller icke H?
Bilder
Postad 26 June 2008 - 12:18
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
H förstås 
Verkar som om jag är först i forumet att få den oxå.
FIRST som massa slan brukar gasta i allehanda forum =)
Kanske kan ta nån bild ikväll men räkna inte med det, om det kommer så blir det bonus hehe.
Redigerat av urskog, 26 June 2008 - 12:40.
Postad 26 June 2008 - 12:21
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Vi fick också en större leverans av H modellen idag, alla är dock bokade så ingen till lager. När det gäller resten fick jag höra att Pioneer packar dom till oss just nu så det verkar ordna upp sig med leveranserna nu till början av nästa vecka. (håller tummarna att de står för det nu också)
Postad 26 June 2008 - 12:48
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Fy fan vad G9:an är bra trodde inte att det skulle vara en sån skillnad mellan G8 och G9. Grattis Pioneer ni äger!
Redigerat av plasmaplytet, 26 June 2008 - 12:49.
Postad 26 June 2008 - 13:04
tette
-
tette
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Åker ut och hämtar min LX5090H på HBC i eftermiddag, kommer försöka slänga upp lite bilder i kväll om det inte bråkar aldeles förmycket med upphägningen..
Någon som har frågor kring DLNA funktionaliteten? Jag kommer försöka göra en hyfsad test av det i helgen så om det är något speciellt ni vill ha svar på så kan ni ju skriva det i tråden så skall jag försöka testa det.
Redigerat av tette, 26 June 2008 - 13:06.
Postad 26 June 2008 - 13:10
urskog
-
urskog
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Någon som har frågor kring DLNA funktionaliteten? Jag kommer försöka göra en hyfsad test av det i helgen så om det är något speciellt ni vill ha svar på så kan ni ju skriva det i tråden så skall jag försöka testa det. 
Det verkar som om den populäraste frågan är huruvida TVn klarar x264 material i .mkv eller ej.
Postad 26 June 2008 - 13:14
Unregistered0a3e2b6b
-
Unregistered0a3e2b6b
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
-------------------------
Det skall bli intressant att höra vad du kopplar upp dig mot, server, NAS och dylikt?
Postad 26 June 2008 - 13:18
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3199 inlägg
Vore bra om du kunde försöka streama litet olika mpeg4 format jo - h264, x264 i mkv och ts filer. 720p och 1080p. Vilken programvara använder du?
Postad 26 June 2008 - 13:24
Mjorich
-
Mjorich
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Kan någon sammanfatta när man behöver H versionen? Jag har en HD digitalbox redan, om det spelar roll.
Postad 26 June 2008 - 13:29
Unregistered2c834d1b
-
Unregistered2c834d1b
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Kan någon sammanfatta när man behöver H versionen? Jag har en HD digitalbox redan, om det spelar roll.
står ju skrivet minst 10 ggr de senaste sidorna?
Postad 26 June 2008 - 13:49
Unregistered40962
-
Unregistered40962
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Recension/review G9 på svenska (med reservation för upprepning, men jag hittade inte denna i tråden) Kanske ger svar på en del G9-frågor.... [url=" http://www.component...ocs.php?id=72"]Jodå, det var en upprepning av mig. Såg review:n fanns länkad tidigare, med annan url. Sorry. Jag flamsade in i denna tråd rätt nyligen. Men en bra review var det! (Alltid kul att svara/rätta sig själv) /
Redigerat av Unregistered40962, 26 June 2008 - 15:13.
Postad 26 June 2008 - 14:05
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Om du vill slippa använda din HD digitalbox då köper du H-modellen annars går det lika bra med icke H-modellen.
Postad 26 June 2008 - 14:14
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1438 inlägg
Får väl hoppas pioneer gjort ett bättre jobb med digital/hd boxen på G9 än på G8 där alla verkar ogilla digitalboxen då den verkar ha undermålig kvalite i jämförelse mot extern.
Postad 26 June 2008 - 14:22
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Får också hoppas på att Enator äntligen köper sig en skärm å inte bara prackar på andra en massa skärmar!
Postad 26 June 2008 - 14:24
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Får också hoppas på att Enator äntligen köper sig en skärm å inte bara prackar på andra en massa skärmar! 
Ja någon måste lura er eller hur
Redigerat av Enator, 26 June 2008 - 14:25.
Postad 26 June 2008 - 14:32
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Plasma professor Enator sålde min PDP-LX608D, ska man slå till på en G9 eller är det något bättre som lurar bakom hörnet inom en snar framtid du som har koll?
Postad 26 June 2008 - 14:38
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Plasma professor Enator sålde min PDP-LX608D, ska man slå till på en G9 eller är det något bättre som lurar bakom hörnet inom en snar framtid du som har koll?
 G9-taliban är bättre ord  Men det verkar att du redan har det?
Postad 26 June 2008 - 14:46
plasmaplytet
-
plasmaplytet
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Postad 26 June 2008 - 15:07
Gibbe
-
Gibbe
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Woho, fick precis svar att min 5090H kommer imorrn!  Tydligen hade de inte fått in några bordsstativ, och det verkade dröja. Någon som vet hur man bäst gör för att få ett ganska snabbt? Beställa från Tyskland? Eller tror ni att dom dimper ned ganska snart här i Sverige ändå? Va tydligen bristvara...
Postad 26 June 2008 - 15:13
Unregistered1c5ba0d1
-
Unregistered1c5ba0d1
-
Användare
-
-
103 inlägg
Dåså, då står tv:n hos handlaren. Dock varken stativ eller högtalare, så jag tänkte hålla mig tills pioneer får tummen ur och skickar ut dessa. Ger mig tid att få bort 90kg-klossen hemma också
Postad 26 June 2008 - 15:30
Morrice
-
Morrice
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Inga fler som sparkat igång sin nya g9 ännu? Man vill ju höra intryck om dom ju!!!!!!
Postad 26 June 2008 - 15:33
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Det verkar som om den populäraste frågan är huruvida TVn klarar x264 material i .mkv eller ej.
Du får gärna testa om .sub/.srt funkar i samma mapp som video filen.
Postad 26 June 2008 - 16:31
JockeB
-
JockeB
-
Användare
-
-
163 inlägg
@gibbe
samma sak som för mig då , 5090H men inget stativ.
Tar hem den i morrn i alla fall kan inte hålla mig.
får köra med hjälp av kartongen"
Postad 26 June 2008 - 16:39
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Nää nu går jag i ide ett tag från denna tråd. Pallar inte med att läsa om alla som får sin H till helgen
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 26 June 2008 - 16:51.
Postad 26 June 2008 - 16:52
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Nää nu går jag i ide ett tag från denna tråd. Pallar inte med att läsa om alla som får sin H till helgen 
ehhhhe vart går du nu kommer en bild på den
Postad 26 June 2008 - 16:56
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Instressant !!! Tok sugen på den här!! http://www.youtube.c...h?v=W-D2n0Tze6s
Vill-ha-faktorn väldigt HÖG !! Mvh
Postad 26 June 2008 - 16:59
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|