Men är det bara för mig eller är den otroligt seg i menyerna, laggar som fasen och ibland reagerar den inte alls när ja trycker på fjärren =\
* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 25 september 2007 - 11:41
Men är det bara för mig eller är den otroligt seg i menyerna, laggar som fasen och ibland reagerar den inte alls när ja trycker på fjärren =\
Postad 25 september 2007 - 12:10
Vad ligger slimservern på? dator, nas?Fick hem min Squeezbox i dag, måste säga den är större än ja trodde den skulle va.
Postad 25 september 2007 - 12:18
När ja försöker starta upp så står det enbart "Connecting to wireless network..." men sen blir det svart utan att nå mer händer =\
EDit
Drar ja ut strömmen o sätter i så går den först igenom hela uppkopplingen och efter en stund så har den startat upp o man ser vilken låt som ligger i playlistan. Försöker man nu starta låten så händer inget o sen stänger den ner o så får man inte igång den igen.
Redigerat av Threepwood, 25 september 2007 - 12:40.
Postad 25 september 2007 - 13:21
Datorn och nu när ja lyssna o klica lite bland settings via Browsern så stänger han bara ner sig.
När ja försöker starta upp så står det enbart "Connecting to wireless network..." men sen blir det svart utan att nå mer händer =\
EDit
Drar ja ut strömmen o sätter i så går den först igenom hela uppkopplingen och efter en stund så har den startat upp o man ser vilken låt som ligger i playlistan. Försöker man nu starta låten så händer inget o sen stänger den ner o så får man inte igång den igen.
Hade exakt samma problem som du tills jag bytte ifrån trådlöst till tråd. Nu fungerar det utan problem, snabbt osv. Min router är en dlink 524, så en varning till alla: köp den inte. Totalt värdelös.
Postad 25 september 2007 - 13:33
Men vad gäller Squeezen så är dens inbyggda det bästa jag haft.
Har testat i princip marknadens alla trådlösa nätverkskort och inget
har varit så stabilt.
Maveric

Postad 25 september 2007 - 13:50
Hade exakt samma problem som du tills jag bytte ifrån trådlöst till tråd. Nu fungerar det utan problem, snabbt osv. Min router är en dlink 524, så en varning till alla: köp den inte. Totalt värdelös.
Stora problemet är ju att ja inte har möjlighet till trådbundet då router sitter i köket och SB'n i vardagsrummet och man vill ju inte ha en lång kabel =\
EDIT:
Ser ut att funka med kabel iaf, får se om ja kommer på en lösning.
Redigerat av Threepwood, 25 september 2007 - 14:08.
Postad 26 september 2007 - 17:29
Enda ja tycker är lite drygt är att skapa playlist via SlimServer i browsern, är det mäjligt o skapa men program så som Winamp o sen spara en playlist?
Och är det någon som kan rekommendera nå praktiskt plugin eller nå som kan va använbart?
Postad 26 september 2007 - 18:33
Jo det går bra, skapa den i ett externt program och spara den som en *.m3u fil som du lägger i den katalog du konfigurerat som "Playlist Directory" i "Server Settings" i SlimServer's web gränssnitt. m3u filen är en text fil, så du kan öppna och titta i den i en text editor. Det viktiga är att det som står där är fullständiga sökvägar till filerna och inte relativa sökvägar, d.v.s. det skall stå:Enda ja tycker är lite drygt är att skapa playlist via SlimServer i browsern, är det mäjligt o skapa men program så som Winamp o sen spara en playlist?
C:\Document and Settings\Steve Jobs\My Documents\My Music\XXXX\yyy.mp3
Och INTE:
..\..\My Documents\My Music\XXXXX\yyy.mp3
Jag tror Windows Media Player gjorde på det felaktiga sättet, och då måste man editera filerna med en text editor och "Replace All" innan de går att använda.
För att SlimServer skall upptäcka dem måste du förutom att kopiera dem till "Playlist Directory" även göra en "Rescan", du kan välja att endast scanna playlists.
Det beror på vad du är ute efter, om du tänkte just kring playlist hantering så vet jag av dessa:Och är det någon som kan rekommendera nå praktiskt plugin eller nå som kan va använbart?
- PlaylistMan: Gör det möjligt att från "Now Playing" menyn välja att lägga in en song i lite olika playlists
- iTunes PartyMix: Gör iTunes PartyMix playlists tillgängliga i SlimServer, jag tror den kräver att iTunes är startad hela tiden. Den fungerar givetvis också bara med format som iTunes klarar, så FLAC fungerar inte.
- SQL Playlist + Dynamic Playlist: Smart playlists liknande iTunes där du kan bygga dynamiska playlists
- Random Mix: Ingår i SlimServer, slumpmässiga playlists.
Förutom plugins så brukar många också bli imponerade av MusicIP, som med hjälp av den inbyggda MusicMagic pluginen i SlimServer gör det möjligt att skapa en playlist med "liknande musik som en viss låt". MusicIP analyserar alla låtar i ditt bibliotek för att komma fram till vilka som liknar vilka, riktigt häftigt.
Tänkte du mer generellt kan jag väl lista några favoriter jag själv testat:
- TrackStat: Gör det möjligt att sätta betyg på låtarna direkt i SlimServer eller med fjärren + tillhandahåller statistik över det du spelar så du kan leta reda på låtar du inte spelat nyligen eller låtar med höga eller låga betyg, e.t.c.
- Custom Scan: Gör det möjligt att få SlimServer att förstå taggar som den normalt inte förstår, exempelvis PERFORMER, MOOD, STYLE, THEME och annat. Det kräver att du faktiskt har satt dessa taggar i dina musik filer. Kräver Custom Browse för att göra någon nytta.
- Custom Browse: Gör det möjligt att bläddra omkring i dit bibliotek på fler sätt än vad som stödjs som standard.
- SlimScrobbler: Postar statistik till lastfm.com så fort du spelar något på SlimServer
- MusicInfoSCR: Gör det möjligt att styra vilken information du vill se på SqueezeBox'ens display för aktuell låt som spelas. Perfekt om du exempelvis vill se betyget du satt med TrackStat.
- SaverSwitcher: Gör det möjljigt att växla mellan ett antal screen savers, exempelvis visa den ena 10 sekunder och sedan nästa 20 sekunder
- TimeSpeller: Screensaver som visar klockan som "Tjugo över två" istället för 14:22
- AlienBBC: Populär internet radio plugin
- WikiRadio: Populär internet radio plugin där kanaler läses från en wiki hos slimdevices, d.v.s. nya kanaler kommer till efter hand.
- iTunes Update: Skickar statistik från SlimServer till iTunes, perfekt om du vill ha ett iTunes bibliotek uppdaterat med betyg och senast spelad tidpunkt på låtar du spelat i SlimServer/SB.
Totala listan (nästan) finns här:
http://wiki.slimdevi...imServerPlugins
Postad 27 september 2007 - 12:20
Min 524 fungerar klockrent, kör trådlöst..
Hm skumt. Vad har du för nätverkskort och signalstyrka? Jag körde med WPA2+PSK och hade75% signalstyrka, problemet bestod fastän jag körde med tråd till datorn och trådlöst till squeezeboxen, så det måste ju då bero på routern..
Postad 27 september 2007 - 17:47
Finns här att ladda hem förresten för alla som inte vet:
http://slimdevices.c...tly/latest/7.0/
Efter mycket tid och läsande (drägglande) har jag fallit för frestelsen att beställa en box. Är dock rookie och har ej instalerat slimserver på datorn än. Vilken/vilka av följande packar är det på länken jag ska ladda hem och köra? Finns ju flera som heter slimserver trunk. jag använder windows xp.
Redigerat av greveriff, 27 september 2007 - 17:49.
Postad 27 september 2007 - 18:17
Finns här att ladda hem förresten för alla som inte vet:
http://slimdevices.c...tly/latest/7.0/
Efter mycket tid och läsande (drägglande) har jag fallit för frestelsen att beställa en box. Är dock rookie och har ej instalerat slimserver på datorn än. Vilken/vilka av följande packar är det på länken jag ska ladda hem och köra? Finns ju flera som heter slimserver trunk. jag använder windows xp.
Mitt förslag är att du använder 6.5.4, dvs den senaste stabila utgåvan. Jag använder iofs 7:an själv, och har inte stött på några problem...
Du kan ju prova 7 och se hur det går, märker du något konstigt så prova med 6:an

Postad 27 september 2007 - 19:14
Mitt förslag är att du använder 6.5.4, dvs den senaste stabila utgåvan. Jag använder iofs 7:an själv, och har inte stött på några problem...
Då kör jag på det, lär ha att göra ändå med att lära sig allt nytt :=). Vad är det för skillnader med 7:an som inte finns i 6.5.4?
Postad 27 september 2007 - 19:52
Förändringarna i 7'an framförallt fokuserade på det du inte ser, nämligen stabilitet. Den har precis i dagarna gått över från alpha till beta version vilket gör att det fortfarande finns massor med buggar och halvfärdiga funktioner.Då kör jag på det, lär ha att göra ändå med att lära sig allt nytt :=). Vad är det för skillnader med 7:an som inte finns i 6.5.4?
De stora nyheter som du kommer att se i 7'an är:
- Ett nytt default skin som är lite "rolilgare" än default skin'et i 6.5.*
- Stöd för fjärr med färgskärm, hårdvaran finns dock bara som prototyp än och finns inte att köpa som färdig produkt.
Jag har kört 7'an lite grann och jag tycker den är på tok för instabil ännu för allt annat än beta testning, det kan dock tänkas att andra kan uppleva den som mer stabil än vad jag gör.
Postad 27 september 2007 - 19:54
Postad 27 september 2007 - 21:17
Ny rookiefråga (men hittar dte inte i tråden). Vill rippa min cd-samling till flac, och fått uppfattningen att bästa sättet är att göra det med EAC. Men jag fattar inte hur jag ska få det till flac, behöver jag en plugin till EAC och i så fall vilken (Har EAC 0.99 Prebeta 3).
Kolla in guiden i SlimDevices wiki:
EAC Beginners (den fortsätter längst ner på sidan)
Postad 27 september 2007 - 22:04
och det nya namnet är...
SqueezeCenter
låter sådär tycker jag
[det finns två trådar om detta, med samma namn]
Goodbye SlimServer - Welcome SqueezeCenter!
Goodbye SlimServer - Welcome SqueezeCenter!
Postad 28 september 2007 - 06:32
tack, den var till stor hjälp. Men när jag kör de inställningarna, och försöker rippa låtarna till flac, får de ändå inte filändelsen .flac, vilket jag antar att de borde få? Man skall väl välja att rippa som mp3 (men med inställningarna med .flac och flac.exe)?
Postad 28 september 2007 - 07:34
tack, den var till stor hjälp. Men när jag kör de inställningarna, och försöker rippa låtarna till flac, får de ändå inte filändelsen .flac, vilket jag antar att de borde få? Man skall väl välja att rippa som mp3 (men med inställningarna med .flac och flac.exe)?
Precis! När allt är inställt, låtnamn stämmer etc och du ska sätta igång och rippa så klickar du på knappen "MP3" (tror jag att den heter, jag sitter på jobbet). MP3-knappen används när du ska rippa till ett komprimerat format, oavsett det är mp3, flac, ogg eller något annat. Vilket format som det ska rippas till ställer du in på "External compression" sidan

Postad 28 september 2007 - 07:43
Jag har hittat dll-filen accuraterip, men måste jag inte installera själva programmet oxå? För det kan jag ej hitta....
Redigerat av greveriff, 28 september 2007 - 08:25.
Postad 28 september 2007 - 08:53
Var hittar jag accuraterip software? Kan ej hitta den på deras hemsida?
Jag har hittat dll-filen accuraterip, men måste jag inte installera själva programmet oxå? För det kan jag ej hitta....
Jag tror att det är så att accuraterip ingår i EAC-installationen i den senaste versionen.
http://www.exactaudi...y/accurate-rip/
Postad 28 september 2007 - 20:25
http://forums.slimde...ead.php?t=38640
Är det någon som provat? Hur svårt är det att installera SS under Ubuntu? Finns det någon liknande produkt att köpa i Europa?
Mvh / Oslox
Postad 29 september 2007 - 15:22
Jag läste om någon som lagt SS på den till synes ultra-häftiga Koolu-datorn:
http://forums.slimde...ead.php?t=38640
Är det någon som provat? Hur svårt är det att installera SS under Ubuntu? Finns det någon liknande produkt att köpa i Europa?
Mvh / Oslox
Jag kör med SS på Qnap TS-101 och där är det Ubuntu som OS har jag för mig...
Postad 29 september 2007 - 19:44
Postad 29 september 2007 - 19:48
Postad 30 september 2007 - 15:44
Nu har jag fått hem skönheten. Har aldrig sett den live tidigare men är redan kär. Jag tänker ha en till "finstereon" med bara flac och en till köksradion med mp3 och allt möjligt. Men Nu när jag går igenom mina mp3:or och för all del också flac så ser jag att taggarna inte är vad de borde vara. Jag e ny på det här med taggar och har aldrig sysslat med det tidigare. Vilket program e enklast för en rookie at börja tagga mp3:orna jag redan har? Och när jag tar min cd-samling och rippar till flac med EAC, är det smidigast att namnge dem redan i EAC? Srry för noobfrågor, men tråden e dryga 50 sidor så jag har inte orkat lusläst allt. Tack för all hjälp hittills by the way.
Det absolut bästa och enklaste är att fixa taggarna när du rippar filerna (i EAC). Använd freedb för att hitta info till taggarna (finns inbyggt). Kolla dock om taggarna stämmer innan du rippar - det är inte alltisd infon i freedb är korrekt.
Om du ska fixa taggarna på befintliga filer som redan är rippade, så kan jag bara hålla med om Mp3tag - enkelt att använda men det finns även möjligheter att bygga ut funktionaliteten.
Postad 30 september 2007 - 16:19
Har en fråga som jag hittills inte hittat svaret på: om man har flera Squeezeboxar, finns det någon möjlighet att synkronisera dem? Det jag vill göra är alltså att ha en streamer vid stereon, en i köket, en vid hemmabion etc, och sedan spela samma låt samtidigt på allihop för att få en tjusig multi-room-lösning. Har tänkt skaffa en snabb NAS med RAID-diskar.
Som jag tänker mig detta använder man då en box som "master", varifrån man väljer spellista/album, och ställer in de andra boxarna i "slave"-läge. Går det att göra så?
Postad 30 september 2007 - 16:22

Med slimserver och två datorer kan du ju simulera en multiroom-lösning utan problem.
Allt kan såklart skötas från fjärrkontrollen.
Redigerat av Martin, 30 september 2007 - 16:28.
Postad 01 oktober 2007 - 09:33
Hur funkar det rent praktiskt om man har ett tusental album? Blir lite krångligt att zappa fram till rätt platta då, eller?
Ett grymt alternativ verkar vara Logitech Wireless DJ Music System. Där kan man ju scrolla igenom katalogen i handen, ungefär som i iPoden. Enda nackdelen kan vara (?) ljudkvaliteten. Vet någon om det går att köra Wireless DJ ihop med Boxen på nåt sätt? Båda är ju Logitech.
Postad 01 oktober 2007 - 09:37
Det är mycket lättjobbat, och något som förenklar det ännu mera är ett plugin som heter lazy search (tänk en telefon med T9, funkar likadant).
Postad 01 oktober 2007 - 10:39
Squeezebox verkar onekligen vara en trevlig liten pryl, har dock några frågor som nån kanske kan svara på (ledsen om det har diskuterats tidigare, har inte orkat läsa igenom alla tidigare svar. 55 sidor!)
Hur funkar det rent praktiskt om man har ett tusental album? Blir lite krångligt att zappa fram till rätt platta då, eller?
Ett grymt alternativ verkar vara Logitech Wireless DJ Music System. Där kan man ju scrolla igenom katalogen i handen, ungefär som i iPoden. Enda nackdelen kan vara (?) ljudkvaliteten. Vet någon om det går att köra Wireless DJ ihop med Boxen på nåt sätt? Båda är ju Logitech.
gammal fråga/svar
Men som Martin skriver så har jag sett många som är nöjda med Lazy Search
EDIT: såg inte att du hade med en länk också Martin

Redigerat av TCM, 01 oktober 2007 - 10:40.
Postad 01 oktober 2007 - 19:02
En idiotfråga (förmodligen): Boxen har ju nätverksingång (kabel), kan man då dra en sladd mellan den och datorns nätverksutgång utan att ha en router? (har inget trådlöst nätverk hemma)
Om inte, kan bredbandsroutern lösa problemet?
Postad 01 oktober 2007 - 20:26
Jo men det är ju detta vi pratar om!Jag var inte orolig för hur stor databas servern klarar utan mer praktiskt. Hur man i soffan med en fjärrkontroll utan display och en Box med en enrads (?) display kan välja ett album av tusen.
Om du inte har allvarliga synfel och reumatism kan du utan problem läsa av allt på 6-7-8 meter och ta fram vad du vill på ett par sekunder.
Svar jaEn idiotfråga (förmodligen): Boxen har ju nätverksingång (kabel), kan man då dra en sladd mellan den och datorns nätverksutgång utan att ha en router?
Det är lösning 1 jag rekommenderar, annars måste du ju ha 2 nätverkskort i datorn för att kunna vara ansluten till internet, sen måste du även ha på datorn för att kunna använda Squeezeboxen mot nätet ... jobbigt och onödigt!Om inte, kan bredbandsroutern lösa problemet?
Redigerat av Martin, 01 oktober 2007 - 20:29.
Postad 01 oktober 2007 - 21:19
Nu har jag inte testat den med flera tusen album, men jag misstänker att det kommer att fungera om du vet vad du vill lyssna på, men om du skall leta efter något att lyssna på så är det bättre att sitta vid datorn och använda web gränssnittet. Det fungerar dock även att göra det direkt med fjärren, men det blir nog rätt mycket klickande.Jag var inte orolig för hur stor databas servern klarar utan mer praktiskt. Hur man i soffan med en fjärrkontroll utan display och en Box med en enrads (?) display kan välja ett album av tusen. Det borde inte bli lika överskådligt som tex Wireless DJ (eller iPod). Men om man vet vad man vill lyssna på gissar jag att det inte är några problem.
Du har också helt rätt att det blir mer överskådligt när man ser flera rader. Logitech håller nämligen på att prototypa/beta testa en ny fjärr kontroll som kommer att presentera 8 rader direkt på fjärren, d.v.s. lknande displayen på Wireless DJ eller iPod. Jag har fått förmånen att agera beta testare så jag har känt lite på den och det fungerar mycket bättre än den gamla fjärren just när det gäller att leta efter något att lyssna på, när man inte vet exakt vad man är ut efter. Denna fjärr är bara tillgänglig som prototyp ännu och min gissning är att det är åtminstone några månader bort innan den kommer att finnas att köpa, givetvis förutsatt att de som beta testar den upplever den som en bra produkt.
Postad 01 oktober 2007 - 21:35
- Inte inom en månad.Är det någon som har en aning om när SB4 kan tänkas vara på gång?
- Knappast inom två månader.
- Troligtvis inom närmsta två åren.
Mig veterligen finns det ingen som helst indikation på att en SB4 är på gång. Det enda som gör att folk tror att den är på gång är att det börjar vara rätt länge sedan SB3 släpptes.
Skall jag gissa, så skulle jag tro att ett scenario kan vara följande:
1. Logitech släpper SqueezeCenter 7.0 i mitten/slutet av november
2. Runt årsskiftet kommer nya fjärren med färgskärm, eventuellt tillsammans med en SB3'a med lite mindre förbättringar.
3. SB4 byggs enligt Jive teknologin som används i nya fjärren och släpps under Q1 eller Q2 2008.
Notera att detta är rena GISSNINGAR utan någon som helst grund.
Min personliga åsikt är att det inte är någon större mening att gå och vänta på SB4, några av anledningarna är:
- SB3 ger fantastiskt ljud för pengarna
- SB3 ger en otroligt bra display för pengarna
- SlimDevices har en historia där man försöker vara bakåtkompatibel mot gammal hårdvara, exempelvis så går det utmärkt att använda en SB1 mot senaste versionen av SlimServer/SqueezeCenter.
Postad 02 oktober 2007 - 15:09
Ok, om jag förstått det rätt verkar det gå fort att få fram vad man vill ha. Men jag har ändå svårt att se hur det kan bli lika överskådligt som en lista att scrolla i. Men om jag argumenterar mot mig själv utan att blanda in eventuella synfel eller reumatism kan jag ju hävda att det ändå blir enklare än att gå fram till CD-samlingen, bläddra fram rätt platta och plugga in den i spelaren. Dock vill jag fortfarande hävda att det blir svårt för mig med mitt dåliga minne att komma på vad jag skall lyssna på om jag inte får se titeln i fråga (och på så sätt få inspiration)Jo men det är ju detta vi pratar om!Jag var inte orolig för hur stor databas servern klarar utan mer praktiskt. Hur man i soffan med en fjärrkontroll utan display och en Box med en enrads (?) display kan välja ett album av tusen.
Om du inte har allvarliga synfel och reumatism kan du utan problem läsa av allt på 6-7-8 meter och ta fram vad du vill på ett par sekunder.
Ajdå, det där förstod jag inte riktigt. Alternativ 1, alltså det att dra sladden direkt från datorn till Boxen, förutsätter inte det dubbla nätverkskort? Eller skrev du fel och menar att sladd från bredbandsroutern till Boxen är bästa och enklaste alternativet? Funkar en vanlig bredbandsrouter alltså som vilken router för nätverk som helst (har lite dålig koll på nätverkshårdvara)?Svar jaEn idiotfråga (förmodligen): Boxen har ju nätverksingång (kabel), kan man då dra en sladd mellan den och datorns nätverksutgång utan att ha en router?
Det är lösning 1 jag rekommenderar, annars måste du ju ha 2 nätverkskort i datorn för att kunna vara ansluten till internet, sen måste du även ha på datorn för att kunna använda Squeezeboxen mot nätet ... jobbigt och onödigt!Om inte, kan bredbandsroutern lösa problemet?
Postad 02 oktober 2007 - 21:13
- Inte inom en månad.Är det någon som har en aning om när SB4 kan tänkas vara på gång?
- Knappast inom två månader.
- Troligtvis inom närmsta två åren.
Mig veterligen finns det ingen som helst indikation på att en SB4 är på gång. Det enda som gör att folk tror att den är på gång är att det börjar vara rätt länge sedan SB3 släpptes.
Skall jag gissa, så skulle jag tro att ett scenario kan vara följande:
1. Logitech släpper SqueezeCenter 7.0 i mitten/slutet av november
2. Runt årsskiftet kommer nya fjärren med färgskärm, eventuellt tillsammans med en SB3'a med lite mindre förbättringar.
3. SB4 byggs enligt Jive teknologin som används i nya fjärren och släpps under Q1 eller Q2 2008.
Notera att detta är rena GISSNINGAR utan någon som helst grund.
Min personliga åsikt är att det inte är någon större mening att gå och vänta på SB4, några av anledningarna är:
- SB3 ger fantastiskt ljud för pengarna
- SB3 ger en otroligt bra display för pengarna
- SlimDevices har en historia där man försöker vara bakåtkompatibel mot gammal hårdvara, exempelvis så går det utmärkt att använda en SB1 mot senaste versionen av SlimServer/SqueezeCenter.
Tack för ett bra svar, jag skall vänta framåt jul och se om det kommer nått paket med SB3 och den eventuella nya fjärren, vilken för övrigt ser riktigt nice ut, hoppas att den är programerbar, fast det kanske är för mycket att hoppas på

Postad 03 oktober 2007 - 11:36
Postad 03 oktober 2007 - 17:06
Beror vad du menar med programerbar. Den är baserad på open source programvara vilket innebär att källkoden är tillgänglig så vem som helst som kan programmera lua (som språket heter) kan få den att göra vad man vill.Tack för ett bra svar, jag skall vänta framåt jul och se om det kommer nått paket med SB3 och den eventuella nya fjärren, vilken för övrigt ser riktigt nice ut, hoppas att den är programerbar, fast det kanske är för mycket att hoppas på
Det är däremot ingen universalfjärr som man enkelt kan lära kommandon från andra fjärrar, men kan du programmera lua så kan du förmodligen få den att göra precis vad du vill inom hårdvarans begränsningar.
Nu pratar jag givetvis om prototypen, hur den riktiga produkten kommer att se ut och om/när den släpps är det ingen som vet ännu, att den kommer att vara baserad på open source programvara är dock rätt klart.
Postad 03 oktober 2007 - 17:35
Jag köpte precis en Samsung SH-S203B, när jag testade egenskaperna i EAC hade den c2 error correction, cachar inte och har accurate stream funktion dvs precis det man behöver. Jag har bara rippat några skivor med den än, men jag är nöjd än så länge
Postad 03 oktober 2007 - 19:59
Postad 03 oktober 2007 - 23:21
Om jag har slimserver och softsqueeze installerat på min HTPC, kan jag då spela upp musik som finns i en NAS som är kopplad via gigabitnätverk till HTPC?
Postad 03 oktober 2007 - 23:28
Inga problemAntar att det är här man ska skriva?
Om jag har slimserver och softsqueeze installerat på min HTPC, kan jag då spela upp musik som finns i en NAS som är kopplad via gigabitnätverk till HTPC?

Postad 04 oktober 2007 - 13:27
men jag orkar bara inte læsa hela tråden (55 sidor).
Jag funderar på att gøra en riktig kovændning och rippa all musik till flac,
och stælla skivorna i hyllan før gott.
Tanken faller då på SBn, men hur fungerar allt egentligen?
Jag har idag en Mac-laptop, inga større lagringsutrymmen med andra ord,
tankarna går då øver till en NAS-disk, denna ska gå att koppla SB om jag førstått rætt.
Men då kommer næsta fråga, hur styr jag NAS-disken? Behøver jag en server av
något slag før att få NAS-disken att fungera?
Det optimala før mig vore om jag kunde stælla NAS-disken bakom stereobænken,
SB på densamma, och sedan styra allt via fjærrkontrollen, men ær det så lætt?
Helst skulle jag vilja ha ett grafiskt grænssnitt, typ styra den via en Ipod Touch
eller liknande. Tacksam før hjælp hær, kænner mig minst sagt lite vilse just nu..
Postad 04 oktober 2007 - 14:43
Ta en gammal dator du har över, sätt i en rejäl disk och göm dem i en garderob istället

Postad 04 oktober 2007 - 19:30
SB'n måste stå så att du i princip har fri sikt mellan fjärren och SB'n genom att fjärren är baserad på IR, så om du med bakom stereobänken menar att du inte kommer att se SB'n så kan det hända att det kommer att fungera mindre bra.Det optimala før mig vore om jag kunde stælla NAS-disken bakom stereobænken,
SB på densamma, och sedan styra allt via fjærrkontrollen, men ær det så lætt?
Helst skulle jag vilja ha ett grafiskt grænssnitt, typ styra den via en Ipod Touch
eller liknande. Tacksam før hjælp hær, kænner mig minst sagt lite vilse just nu..
Man kan styra SB'n antingen via fjärren eller via det web gränssnitt som finns på SlimServer. Web gränssnittet skall fungera att använda även från Safari webläsaren som finns i en iPod Touch, det finns en länk ca 5 inlägg före detta inlägg i den här tråden kring detta.
Logitech håller på att beta testa en prototyp för en fjärrkontroll som har display på själva fjärren, så det är nog troligt att det inom en snar framtid kommer att bli en produkt av detta som går att köpa som tillbehör. Finns lite bilder på prototypen några sidor bak i den här tråden.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar