Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 21 juni 2007 - 09:10

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Kors i taket!! I dag synkade ljudet på discovery HD helt plötsligt!!?? Vad har hänt? Har dom löst problemet nu?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Lugn, lugn sitt still i båten. Det är säkert bara en tillfällighet. Det är förmodligen fel på en linjeförstärkare i ditt nät som orsakar detta onormala uppförande.

<{POST_SNAPBACK}>

Haha, kanske det men det synkar fortfarande. Just nu kollar jag på American Choppers med perfekt sync för första gången! :(

<{POST_SNAPBACK}>

Väl att de fick åtgärdat problemet. Nu sitter man inte och retar sig längre.

/Mats K

Postad 21 juni 2007 - 20:19

HenkoH
  • HenkoH
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Tittar på Planet earth på svt-hd, men herregud!!! vilka färgblockningar det är, syns speciellt vid det mörkblå vattnet :( . trodde man slapp färblockningar vid HD kvalitet.

Postad 22 juni 2007 - 03:42

Unregisteredcdfa2218
  • Unregisteredcdfa2218
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Tittar på Planet earth på svt-hd, men herregud!!! vilka färgblockningar det är, syns speciellt vid det mörkblå vattnet :o . trodde man slapp färblockningar vid HD kvalitet.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, jag blev riktigt besviken när jag såg detta.

Ett tips på hur ni kan fixa läppsynken på TV4 HD, byt bara kanal i ca 7-10 sekunder eller sätt på EPG lika länge. Brukar fixa så att synken sitter perfekt. Har dock inte fått det att fungera på de andra HD kanalerna.

Postad 22 juni 2007 - 09:18

hooki
  • hooki
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Ringde till Antennlaget (www.antennlaget.se) som står för distributionen av boxarna åt ComHem.....påtalade problemen med färgblock,ljudsynk osv.

Hade dom aaaaaaldrig hört talas om!? :o
Trodde ComHem förde en dialog med sin leverantör, men så verkar inte vara fallet.

Frågade också om det var nån ny box alt. ny mjukvara på gång, men det hade de ingen aning om.

Hänvisade äventill denna tråden om de ville läsa om hur många som har problemen, ring ni dit också så kanske de kan vidarebefodra till Humax eller nåt så tummen lossnar ur brunögat på teknikerna som bygger boxen :)

Postad 22 juni 2007 - 23:28

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Toshiba släpper de första hårddiskinspelarna med HD DVD. Vardia-serien har två modeller med HD DVD, en med 600 GB och en med 300 GB hårddisk.

Båda modellerna har möjlighet att spela in två HD-program samtidigt

RD-A600 och RD-A300 kan spela in på HD DVD, antingen från en extern källa eller den inbyggda hårddisken. 600 GB hårddisk räcker till 78 timmars HD-video och inspelningarna lagras i ett mediebibliotek som man bläddrar i på skärmen.

Vardia-inspelarna har inbyggd TV-mottagare och en ljuddel med 24 bit/192 kHz-omvandlare, samt stöder de nya surroundformaten Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD 5.1 och Lossless-PCM 5.1. Båda spelarna har uppskalning av program och vanlig DVD till 1080p-upplösning

A600 beräknas kosta lite drygt 10 000 kronor om man räknar om kursen från japanska yen, och är fortfarande billigare än många Blu-ray-spelare. Som inte kan spela in, vare sig på skiva eller hårddisk.

Från Toshibas press Releases
TOKYO--Toshiba Corporation today announced two high-end additions to its VARDIA digital video recorders (DVR) that add the capabilities of HD DVD recordable drives to a wide range of advanced functions. The new DVR introduce the ability to record two digital HD television programs simultaneously, and also integrate Toshiba's new "VARDIA engine", which supports significant enhancements to ease of use and performance, including faster drawing of the graphic user interface (GUI) and improved HD DVD disc operation. The HD DVD VARDIA RD-A600 and HD DVD VARDIA RD-A300 will be rolled out in the Japanese market from the end of June.

The new models offer consumers a choice of hard disk drive capacities. The 600-gigabyte (GB) RD-A600 can record about 78 hours*1 of digital HD broadcasts to its hard drive in HD picture quality, while 300GB RD-A300 can record about 39 hours*1. Both integrate an HD DVD recordable drive that can directly record HD television programs to an HD DVD-R disc or transfer HD images stored in HDD to an HD DVD-R disc. Like standard DVR, the new recorders allow users to build libraries of their favorite content, whether dramas, movies or sport, but add the ability to do so in vibrant, high definition detail, by storing HD content to HD DVD-R discs.

The versatility of the new VARDIA DVR extends to playback support for packaged content, including HD DVD, DVD and music CDs. An integrated high-performance 1080p compatible up-scaler from Anchor Bay Technologies, Inc., can up-convert standard definition DVD to an output resolution of 1080p, complementing the performance of an HDTV and allowing viewers to enjoy standard DVD in high picture quality.

The growth of digital terrestrial broadcasting and increasing penetration of large screen, high definition TVs are spurring demand for the ability to record HD broadcasts and to enjoy the full potential of recorded HD content. Toshiba is launching RD-A600 and RD-A300 to meet consumer demand for HD DVD digital video recorders at affordable prices. By enhancing the VARDIA series with two new high-end DVR, the company aims to win a further share of the market for hard disc DVR.

The integrated HD DVD recordable drive supports recording of HD television programs to HD DVD-R discs and playback of HD DVD content software. A dual-layer 30GB HD DVD-R DL disc can store nearly 4 hours of digital terrestrial broadcasts*3. This can be extended to as much as 4.5 hours, depending on the channel, by eliminating subordinate information from data broadcasts*4,5. Superb sound is also provided by support for Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD 5.1ch and L-PCM 5.1ch. Surround sound can be decoded and output in L-PCM through HDMI output. Alongside superb image and sound recording and playback, the new recorders also support an extensive range of advanced features.*6

http://www.toshiba.c...7_06/pr1202.htm
http://www.bildochlj...0053-50713.html

Postad 23 juni 2007 - 10:24

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Tror du har postat ditt inlägg i helt fel tråd :o

RB

Postad 23 juni 2007 - 14:01

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Ringde till Antennlaget (www.antennlaget.se) som står för distributionen av boxarna åt ComHem.....påtalade problemen med färgblock,ljudsynk osv.

Hade dom aaaaaaldrig hört talas om!? :o
Trodde ComHem förde en dialog med sin leverantör, men så verkar inte vara fallet.

Frågade också om det var nån ny box alt. ny mjukvara på gång, men det hade de ingen aning om.

Hänvisade äventill denna tråden om de ville läsa om hur många som har problemen, ring ni dit också så kanske de kan vidarebefodra till Humax eller nåt så tummen lossnar ur brunögat på teknikerna som bygger boxen :)

<{POST_SNAPBACK}>

Är du 100% på att Antennbolaget levererar till comhem? Vad jag vet så skickas iaf boxarna från Anovo (http://www.anovo.se) och jag tror bestämt att de direktimporterar boxarna från tillverkaren. comhem sköter förövrigt kontakten med tillverkaren själv om boxbuggar så leverantören vem du än må vara står helt utanför.

Postad 23 juni 2007 - 18:36

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Hallå!

Jag kan inte annat än hålla med om att färgblockningarna på Planet Earth var helt bedrövliga. Som konstaterats tidigare så förekommer de vid stora ytor med svaga färgskiftningar, som t.ex. i havs- eller himmelsbilder. Och som jag också tror har konstaterats tidigare så är den troliga förklaringen att bilden tappar färginformation, vilket gör att bilder med små nyansskillnader i färg "blockas" på grund av att färgpaletten helt enkelt inte räcker till. Att färgblockningarna skulle bero på någon allmänt dålig signal tror jag inte ett jota på, jag är tämligen säker på att det är boxen som är boven i dramat.
Det jag funderar på dock är om det finns en direkt koppling mellan black crush och färgblockningar. Finns det några där ute som inte upplever black crush men som har problem med färgblockningar (eller vice versa)? Jag tänkte att bildvisare som får bra färg och ljusstyrka av den skickade RGB-signalen, dvs. inte har black crush, kanske också visar alla färgnyanser och därmed inga färgblockningar.

Svara gärna på följande:

* HDMI eller Komponent
* Black crush eller inte Black crush
* Färgblockningar eller inte färgblockningar

Mvh Patrik

Postad 25 juni 2007 - 20:25

BullyBoy
  • BullyBoy
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag har:

HDMI
inte Black crush
Färgblockningar

Postad 26 juni 2007 - 10:09

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Jag har HDMI
Inte Black crush
Jag har färgblockningar

Postad 26 juni 2007 - 10:21

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

2. Finns ingen möjlighet att välja att outputta program i deras nativeres. (boxens uppskalning till 1080i från SVT HDs 720p sändningar är riktigt kass).

Det går väl att låta boxen mata ut 720P. Vill minnas att jag gjort det i alla fall. Tyckte inte att det något bättre mot min Benq9000. Kör därför alltid 1080i ut från boxen.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis som jonas3g poängterade menade jag att boxen bör kunna mata ut programmen i dess "originalutförande".
Dvs om jag tittar på en 720p-sändningar bör den matas ut i 720p och 1080i i 1080i etc. Dessutom vore det trevligt med 576i.
Detta för att boxens de-interlacing och skalning är allt annat än bra.

På min 1080p-TV ser man stor skillnad på om boxen matar ut SVT HD i 720p eller 1080i (1080i ser väsentligt mycket sämre ut).
Det kan ju mycket väl vara så att min TV inte har någon ordentligt de-interlacing av 1080i och istället bobar ner det till 1920x540 men oavsett anledning till att det ser dåligt ut så hade jag gärna matat ut 720p när sändningen är 720p etc.

Knappast rocket science att implementera det i en ny firmware. (576i kanske kan vara svårare men jag har aldrig riktigt fattat varför, kanske TMDS-sändaren som inte har stöd eller om det är MPEG-dekodern eller vad det nu kan röra sig om.)

Å andra sidan så är ju SVT HD ett skämt hittills... sunkig kvalitet, typ en plojsändning högst en gång i veckan och bara 720p.

Postad 29 juni 2007 - 14:40

D_One
  • D_One
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Hej,

funderar på val av dekoder för Comhem, har en SHARP 46" XD1E.
Inte helt intresserad av att betala extra för HD-kanaler just nu, men undrar om man via HD-boxens HDMI får bättre bild på SDTV-kanalerna.

Alltså,

HD-box utan PVR eller icke-HD-box med PVR?...

Känns lite väl länge att vänta på en HD-PVR box med tanke på hur Comhem tidigare lyckats hålla tidplaner så kommer den väl 2008 och fungerar 2009...

/ D

Postad 30 juni 2007 - 17:43

yopi_boy
  • yopi_boy
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Goddag!

Får hem min Samsung plasmatic tv imorgon...

Är inte så insatt i det här hela med Digitala-världen osv.

Det enda jag vet är att HD-kanalerna behöver x-antal tider på sig innan det fungerar någolunda problemfritt.

Bor i ett Comhem hus & skall teckna deras SMALL tv-abonnemang och lägga till 3an för 29:- / mån

Mkt skrivande här..

Men den här humax boxen.. är den det självklara valet mot dem andra som stödjer comhem?
Känns som sagt att hd inte är fullt okej än.. och det skiljer sig runt 2500:- mot dem andra digital-boxarna..

Någon som kan dra en liten kort förstående förklaring på skillnaden? Och vad jag bör investera..

Tack / L

Redigerat av yopi_boy, 30 juni 2007 - 17:44.

Postad 01 juli 2007 - 22:03

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1 006 inlägg
  • 0

Goddag!

Det enda jag vet är att HD-kanalerna behöver x-antal tider på sig innan det fungerar någolunda problemfritt.

Bor i ett Comhem hus & skall teckna deras SMALL tv-abonnemang och lägga till 3an för 29:- / mån

Mkt skrivande här..

Men den här humax boxen.. är den det självklara valet mot dem andra som stödjer comhem?
Känns som sagt att hd inte är fullt okej än.. och det skiljer sig runt 2500:- mot dem andra digital-boxarna..

Någon som kan dra en liten kort förstående förklaring på skillnaden? Och vad jag bör investera..

Tack / L

<{POST_SNAPBACK}>

HD boxen är ett måste om du vill se HDTV (humax)
HD är fullt ok men utbudet är inte så stort Blir bättre till hösten tror jag i min enfaldighet :wub:

*vissa lcd tvn och projektorer har problem"läs tråden och kolla efter din plasma,Pionner o Humax är perfekt!!

Redigerat av Unregistered7a297b68, 01 juli 2007 - 22:04.

Postad 01 juli 2007 - 22:05

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1 006 inlägg
  • 0

Goddag!

Mkt skrivande här..

Tack / L

<{POST_SNAPBACK}>

HD boxen är ett måste om du vill se HDTV (humax)
HD är fullt ok men utbudet är inte så stort Blir bättre till hösten tror jag i min enfaldighet :wub:

*vissa lcd tvn och projektorer har problem"läs tråden och kolla efter din plasma,Pionner o Humax är perfekt!!

<{POST_SNAPBACK}>

f*ck PIONeer heter det ;) Sorry

Postad 01 juli 2007 - 22:17

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1 067 inlägg
  • 0
nån som vet om det e nån box me pvr egenskaper på g ?

Postad 01 juli 2007 - 22:31

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0
Har dom uppdaterat firmwaren ännu?

Postad 02 juli 2007 - 09:51

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Ingen aning, några prata om att dom fått ljud i sync förra veckan, kan ni bekräfta detta? Jag hörde även något om att comhem gjort någon workaround, vill någon utveckla det om ni vet något om det?

/Vol

Postad 02 juli 2007 - 13:18

Martinmarx
  • Martinmarx
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Hej,

funderar på val av dekoder för Comhem, har en SHARP 46" XD1E.
Inte helt intresserad av att betala extra för HD-kanaler just nu, men undrar om man via HD-boxens HDMI får bättre bild på SDTV-kanalerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Skillnaden på SDTV-kanalerna med Humax-boxen är helt enorm. Kör den ihop med en Pioneer 427 XA och jag kan inte säga att jag såg en extremt stor skillnad mellan SDTV och HDTV när jag kollade på "Planet Earth". TV6, som alltid har varit av 70-talskvalitet på min gamla Sagem-box, är nu helt perfekt för att vara SDTV för att ta ytterligare ett exempel.

Har dock fått ett måndagsexemplar och haft den inne på reparation varefter den kraschade när jag fick tillbaks den så jag får en sproillans ny idag eller i morrn.

Tycker själv att det är värt 100 spänn i månaden för 5 HD-kanaler. Det är ju så ###### bra bild! ;)

Postad 03 juli 2007 - 19:15

Unregisteredb3410fbf
  • Unregisteredb3410fbf
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
tjena....går det att använda comhems Humax CXHD 1000 C på canal digital?
Ska flytta o kan ej ha comhem längre men vill ha hdtv.

Postad 03 juli 2007 - 19:47

D_One
  • D_One
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det är en DVB-C box för kabel-tv och funkar inte för DVB-T (marksänt) eller DVB-S (parabol).

/ D

Postad 03 juli 2007 - 20:06

Unregisteredb3410fbf
  • Unregisteredb3410fbf
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det är en DVB-C box för kabel-tv och funkar inte för DVB-T (marksänt) eller DVB-S (parabol).

/ D

<{POST_SNAPBACK}>

åfanken...blir till o sälja den då. Tack för hjälpen.

Postad 03 juli 2007 - 21:04

smulis
  • smulis
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej.

Har lite frågor om Comhems Humax Hd box och 5.1 ljud. Är ny här så hoppas jag lägger detta på rätt ställe. Annars kanske ngn vänlig själ kan flytta den rätt.

Jag lyckas inte få min Marantz Sr 5001 att få in 5.1 ljud från min HD Box. Jag kör HDMI från boxen till min förstärkare. Stödjer boxen 5.1 ljud via HDMI ? Min förstärkare säger att den får in digitalt stereo ljud.

Vilka program / kanaler sänds i 5.1. Är DD loggan i inforutan = 5.1 eller är det bara dolby stereo ? Ska det stå DD5.1 eller ngt liknande för 5.1 ljud ? Jag har tittat lite klipp på Canal+ HD samt allsång på skansen på SVT HD men inte lyckats få 5.1 ljud där.

Sänder SVTs vanliga kanaler 5.1 ibland ?

Har en Pixelmagic HD Box oxå kopplad via HDMI och den får min Sr 5001 in 5.1 ljud från. Har confat både TV och DVD input på Sr 5001 på samma sätt så borde inte vara inställningen i förstärkaren som är fel.

Har valt DD ljud i "Opt+" menyn på boxen, samt ställt in Dolby Digital Utgång till på under ljud & bild i menyn.

Tacksam för hjälp

Postad 03 juli 2007 - 21:08

jonas3g
  • jonas3g
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Hej.

Har lite frågor om Comhems Humax Hd box och 5.1 ljud. Är ny här så hoppas jag lägger detta på rätt ställe. Annars kanske ngn vänlig själ kan flytta den rätt.

Jag lyckas inte få min Marantz Sr 5001 att få in 5.1 ljud från min HD Box. Jag kör HDMI från boxen till min förstärkare. Stödjer boxen 5.1 ljud via HDMI ? Min förstärkare säger att den får in digitalt stereo ljud.

Vilka program / kanaler sänds i 5.1. Är DD loggan i inforutan = 5.1 eller är det bara dolby stereo ? Ska det stå DD5.1 eller ngt liknande för 5.1 ljud ? Jag har tittat lite klipp på Canal+ HD samt allsång på skansen på SVT HD men inte lyckats få 5.1 ljud där.

Sänder SVTs vanliga kanaler 5.1 ibland ?

Har en Pixelmagic HD Box oxå kopplad via HDMI och den får min Sr 5001 in 5.1 ljud från. Har confat både TV och DVD input på Sr 5001 på samma sätt så borde inte vara inställningen i förstärkaren som är fel.

Har valt DD ljud i "Opt+" menyn på boxen, samt ställt in Dolby Digital Utgång till på under ljud & bild i menyn.

Tacksam för hjälp

<{POST_SNAPBACK}>

Nops, boxen stödjer inte DD5.1 utan bara DD2.0 över HDMI.
Vill du ha DD5.1 ut så måste du ha en optisk kabel också... ganska lamt kan tyckas att de inte lyckats implementera den funktionen....

Postad 03 juli 2007 - 21:10

smulis
  • smulis
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ah, det förklarar ju en hel del. Får bli till att gå och shoppa sladd då.

Tack för det snabba svaret.

Postad 04 juli 2007 - 07:33

boner
  • boner
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Har någon av er en Panasonic PV70 och kör med Humax boxen? Hur uppfattar ni bilden på vanliga kanalerna, alltså 1:an till 5:an typ? Jag funderar på denna box men vet inte om jag ska teckna HD kanalerna, utan vill bara se de vanliga kanalerna som kommer att skalas upp. Är det värt det eller bör jag teckna HD kanalerna också?

Postad 04 juli 2007 - 11:29

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Ah, det förklarar ju en hel del. Får bli till att gå och shoppa sladd då.

Tack för det snabba svaret.

<{POST_SNAPBACK}>

DD-loggan visar att det är DD-ljud, men inte hur det är kodat.
SVT sänder vissa program i DD 5.1.
Vissa filmer på Canal+ har även sänts med DD EX-signalen inkodad, dvs en fejkad 6.1-variant där ljud från sidosurroundkanalerna kodas om till en sjätte, bakre kanal för att få en bättre omslutning av ljudet.

/Mats K

Postad 04 juli 2007 - 12:43

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1 770 inlägg
  • 0
Hejsan.

Någon som har denna HDTV-box och kan svara på om den på något sätt är kopplad till de "tredje hålet i väggen" eller det vanliga tv-antenns-uttaget?

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 04 juli 2007 - 12:43.

Postad 04 juli 2007 - 12:48

D_One
  • D_One
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Hejsan.

Någon som har denna HDTV-box och kan svara på om den på något sätt är kopplad till de "tredje hålet i väggen" eller det vanliga tv-antenns-uttaget?

<{POST_SNAPBACK}>

Comhem HDTVhttp://www.comhem.se.../comhem/tv_hdtv

Fyra krav för att kunna se HDTV

1) att hushållet är uppgraderat med tre hål i tv-jacket. Gör en en sökning här om huset är klart för HDTV.
2) att man har en HD-ready tv
3) att man har en HDTV-box
4) att man har något av grundabonnemangen Small, Medium, Medium 8 Favoriter eller Large

Postad 04 juli 2007 - 12:50

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1 770 inlägg
  • 0

Hejsan.

<{POST_SNAPBACK}>

1) att hushållet är uppgraderat med tre hål i tv-jacket. Gör en en sökning här om huset är klart för HDTV.
4) att man har något av grundabonnemangen Small, Medium, Medium 8 Favoriter eller Large

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för ditt svar, men den informationen har jag redan. Jag bara undrar om HDTV-boxen är fysiskt kopplad till "det tredje hålet" eller inte?

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 04 juli 2007 - 13:32.

Postad 04 juli 2007 - 13:02

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Nops, boxen stödjer inte DD5.1 utan bara DD2.0 över HDMI.
Vill du ha DD5.1 ut så måste du ha en optisk kabel också... ganska lamt kan tyckas att de inte lyckats implementera den funktionen....

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har en Humax HDCI-2000 satellitt mottager. Den sender hverken DD5.1 eller DD2.0 over HDMI men downmixer alltid DD til to kanals PCM lyd som sendes over HDMI. Dette gjør den selv om Dolby Digital er enablet i menyen. Årsaken kan være at de fleste TV'er ikke har innebygd Dolby dekoder. Antar at Humax CXHD-1000C gjør det samme. Litt synd dersom man har en A/V receiver som kan dekode AC3/Dolby Digital over HDMI.

Canal Digitals HD boks sender Dolby Digital over HDMI når Dolby Digital er aktivert i menyen. Det gjør at man ikke får lyd på TV'n dersom man har koblet til TV'n med HDMI og samtidig vil ha Dolby Digital lyd til surround receiver via S/PDIF. Dvs. man må inn i menyen og deaktivere Dolby Digital dersom man vil ha lyd på f.eks. Discovery HD fra TCV'n når surround receiver er slått av.

Postad 04 juli 2007 - 14:48

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Hejsan.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för ditt svar, men den informationen har jag redan. Jag bara undrar om HDTV-boxen är fysiskt kopplad till "det tredje hålet" eller inte?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej.

Postad 04 juli 2007 - 15:49

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Har någon av er en Panasonic PV70 och kör med Humax boxen? Hur uppfattar ni bilden på vanliga kanalerna, alltså 1:an till 5:an typ? Jag funderar på denna box men vet inte om jag ska teckna HD kanalerna, utan vill bara se de vanliga kanalerna som kommer att skalas upp. Är det värt det eller bör jag teckna HD kanalerna också?

<{POST_SNAPBACK}>

jag har humax-boxen och en px70, tycker bilden är väldigt skarp och bra om man jämför med analoga com hem kanalerna, kan varmt rekommendera denna kombination

Postad 04 juli 2007 - 19:22

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Ingen aning, några prata om att dom fått ljud i sync förra veckan, kan ni bekräfta detta? Jag hörde även något om att comhem gjort någon workaround, vill någon utveckla det om ni vet något om det?

/Vol

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen ny firmware släppt, de gjorde bara en workaround på Discovery HD för att få till synken av ljudet.

smulis: 5.1 via HDMI tror jag är planerat för nästa mjukvarurelease möjligen.

Gibbah: Nej du ansluter det till det vanliga antennuttaget för analog-tv men är det inte uppgraderat till 3håliväggen i huset fungerar det inte troligen.

Postad 06 juli 2007 - 14:39

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Fortsätter på frågan ang. tre hål i väggen.

Jag bor i ett hus där nätet är klart för HDTV men lght. har inte fått nya uttag, har bara två uttag, ett för TV och ett för Radio.

Så om jag går till OnOff och köper box samt tecknar ab. kommer de då att funka, eller måste
CH komma hem och byta mitt uttag ???

Postad 07 juli 2007 - 20:34

Unregistered1ff325c1
  • Unregistered1ff325c1
  • Forumräv

• 743 inlägg
  • 0

Fortsätter på frågan ang. tre hål i väggen.

Jag bor  i ett hus där nätet är klart för HDTV men lght. har inte fått nya uttag, har bara två uttag, ett för TV och ett för Radio.

Så om jag går till OnOff och köper box samt tecknar ab. kommer de då att funka, eller måste
CH komma hem och byta mitt uttag ???

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, enligt Comhem så måste du ha tre hål i väggen för att kunna se hdtv.

Det är skit att DD-ljudet osynkar nu när de sänder Live Earth-galan i HD. Ska man kunna kika utan att störa sig på det så får man helt enkelt köra vanligt stereoljud. Riktigt, riktigt fittigt!

Edit: Inte ens stereoljudet är helt synkat på SVT-HD. På de vanliga kanalerna är både stereo- och DD-ljudet synkat.

Redigerat av Unregistered1ff325c1, 08 juli 2007 - 01:42.

Postad 07 juli 2007 - 21:54

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Det där med tre hål i väggen har inget med om det funkar att göra. Jag har två hål i väggen och det funkar alldeles utmärkt. Det är hur bra nät man har som har betydelse.

Problemet är att man inte får teckna HD-abonnemang om man inte har tre hål i väggen.

Postad 08 juli 2007 - 09:55

alfahelix
  • alfahelix
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Hallå!

Hur upplevde ni Live Earth på svt HD? Jag tycker bilden var sådär, men den riktiga skandalen var ljudet. Ljudet var platt och saknade bas (LFE:n var helt död). Ljudsynkningen var katastrofal, samtidigt var synken perfekt på Voom, Discovery och TV4 HD. Det skumma var att ljudkvaliteten och synkningen var mycket bättre på svt2, dock var basen dålig även där. Kanske har svt lite svårt att få ordning på signalen när de får den "utifrån". Det var ungefär lika dåligt med ljudet vid eurovision-finalen från Helsingfors. Med 20 Mbit/s borde de kunna kosta på att ge lite mer bandbredd till ljudet, det ska i varje fall inte vara sämre i HD än då samma program går på en SD-kanal! Det vore intressant att höra vad ni andra tycker.

Mvh Patrik

Postad 08 juli 2007 - 10:38

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Via satellit (CD) var ljudet i synk hela tiden.. Comhem är nog boven i dramat....

Bilden hade härliga eftersläpningar däremot. värst vid mörkare bilder... Sen var det en
o annan konsert i SD också...

Lundis

Redigerat av lundis68, 08 juli 2007 - 10:42.

Postad 08 juli 2007 - 11:37

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1 770 inlägg
  • 0

Det där med tre hål i väggen har inget med om det funkar att göra. Jag har två hål i väggen och det funkar alldeles utmärkt. Det är hur bra nät man har som har betydelse.

Problemet är att man inte får teckna HD-abonnemang om man inte har tre  hål i väggen.

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du SVT HD eller även de andra HD-kanalerna?

Jag har inte heller tre hål i väggen men kan se SVT HD utan problem. Det beror på att SVT HD ligger på en lägre frekvens än de andra HD-kanalerna. Utan tre hål i väggen kommer man upp till en viss frekvens men för att komma upp dit de andra kanalerna ligger (över 600000MHz) krävs en uppgradering till tre hål i väggen. Om t.ex ComHem hade fått för sig att flytta ner alla HD-kanaler under 600000MHz så skulle man kunna se dom utan att behöva tre hål i väggen. Så har jag förstått det hela i alla fall och det stämmer om man kollar in alla tillvalskanaler som kräver tre hål i väggen. Alla dessa ligger över 600000MHz. Så den enda chansen för mig att få fler HD kanaler är att övertala bostadsrättsföreningen jag bor i att uppgradera till tre hål i väggen (minimal chans) eller att ComHem flyttar ner HD-kanalerna till en lägre frekvens. ;)

Postad 08 juli 2007 - 12:06

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Hallå!

Hur upplevde ni Live Earth på svt HD? Jag tycker bilden var sådär, men den riktiga skandalen var ljudet. Ljudet var platt och saknade bas (LFE:n var helt död). Ljudsynkningen var katastrofal, samtidigt var synken perfekt på Voom, Discovery och TV4 HD. Det skumma var att ljudkvaliteten och synkningen var mycket bättre på svt2, dock var basen dålig även där. Kanske har svt lite svårt att få ordning på signalen när de får den "utifrån". Det var ungefär lika dåligt med ljudet vid eurovision-finalen från Helsingfors. Med 20 Mbit/s borde de kunna kosta på att ge lite mer bandbredd till ljudet, det ska i varje fall inte vara sämre i HD än då samma program går på en SD-kanal! Det vore intressant att höra vad ni andra tycker.

Mvh Patrik

<{POST_SNAPBACK}>

Utan bas är det meningslöst att lyssna på musik oavsett om det är via tv, radio, dvd eller någon annan variant. Bildens kvalitet varierade lite och ljudsynken var helt off.

/Mats K

Postad 08 juli 2007 - 13:50

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Hallå!

Mvh Patrik

<{POST_SNAPBACK}>

Jag upplevde det på samma vis som du. På SVT HD var ljudsynken kass. Försökte justera det i boxen men det gick bara att justera åt fel håll så att säga. Samtidigt så var synken som du skriver korrekt i SVT 2. Håller även med om att ljudet var platt och basfattigt. Helt klart en besvikelse.

Postad 09 juli 2007 - 10:09

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Menar du SVT HD eller även de andra HD-kanalerna?

Jag har inte heller tre hål i väggen men kan se SVT HD utan problem. Det beror på att SVT HD ligger på en lägre frekvens än de andra HD-kanalerna. Utan tre hål i väggen kommer man upp till en viss frekvens men för att komma upp dit de andra kanalerna ligger (över 600000MHz) krävs en uppgradering till tre hål i väggen. Om t.ex ComHem hade fått för sig att flytta ner alla HD-kanaler under 600000MHz så skulle man kunna se dom utan att behöva tre hål i väggen. Så har jag förstått det hela i alla fall och det stämmer om man kollar in alla tillvalskanaler som kräver tre hål i väggen. Alla dessa ligger över 600000MHz. Så den enda chansen för mig att få fler HD kanaler är att övertala bostadsrättsföreningen jag bor i att uppgradera till tre hål i väggen (minimal chans) eller att ComHem flyttar ner HD-kanalerna till en lägre frekvens.

Under frivisningsperioden kunde jag se alla HD-kanaler utan problem. Detta var innan TV4-HD fanns så jag kan inte uttala mig om den kanalen. Den skall enligt uppgift ligga ännu högre i frekvens.

Postad 09 juli 2007 - 14:17

Bertil
  • Bertil
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag har fått en ljudstörning på Canal+HD Film. Det låter som ett knastranade ljud. Alla andra Canal+film kanaler med 5.1 ljud låter perfekt. Man måste höja volymen en del för att höra detta.
Störningen har kommit under dagen då det fungerade perfekt i gårkväll. Har någon annan märkt detta?

Redigerat av Bertil, 09 juli 2007 - 14:19.

Postad 09 juli 2007 - 14:38

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Jag har fått en ljudstörning på Canal+HD Film. Det låter som ett knastranade ljud. Alla andra Canal+film kanaler med 5.1 ljud låter perfekt. Man måste höja volymen en del för att höra detta.
Störningen har kommit under dagen då det fungerade perfekt i gårkväll. Har någon annan märkt detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har också märkt det de senaste dagarna, kommer och går dock.

Ringde deras kundtjänst igår och klagade på detta samt problem med ljudsynkning.
Killen sa att i princip ingen klagat på problem med ljudsynbkning med denna box och att ingen haft problem med "knaster" men att han var medveten om att det var många på nätet som klagade på olika forum.

Med andra ord: ring och felanmäl om ni har synkningsproblem (själv har jag det på i princip alla kanaler som sänder DD men framförallt på HD-kanalerna, bilden kommer före ljudet så det är inget man kan justera annat än om man låter bilden gå genom en bildprocessor/scaler först och en sådan äger inte jag).
Om folk inte felanmäler kommer det inte heller fixas ju och comhem kommer i sin tur inte lägga någon press på Humax att komma med ny firmware, so get your ass on the phone. :P

Postad 09 juli 2007 - 16:46

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hur ställer ni som nu köpt HD-kanaler till att betala när ljudet ej är i sync?
Pyntar ni glatt 100kr i månaden ändå? Hade jag varit Er hade jag KRÄVT att få dessa kanaler gratis fram till att problemen upphört, ni inser väl att ni betalar för en tjänst som inte är komplett?

/Vol

Postad 09 juli 2007 - 18:10

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Pyntar ni glatt 100kr i månaden ändå? Hade jag varit Er hade jag KRÄVT att få dessa kanaler gratis fram till att problemen upphört, ni inser väl att ni betalar för en tjänst som inte är komplett?

/Vol

<{POST_SNAPBACK}>

Känns som om det nte är lönt att tjafsa, antagligen många svenssons som inte märker problemet eller så kör de analogt ut och då märks det inte alls.
Med andra ord har de för få anmälningar för att ta det på allvar.

Så bättre än att tjafsa om att få det gratis vilket ingen ändå kommer att få om man känner comhem rätt, så är det smidigare om folk felanmäler skiten istället för att bara snacka om det på nätet. :P

Postad 10 juli 2007 - 07:17

Bertil
  • Bertil
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Självfallet skall alla fel anmälas till Com hem annars får vi aldrig någon förbättring. Min "logg" hos Com hem är mycket lång!

Postad 10 juli 2007 - 09:50

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

/Vol

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade själv ljudsyncproblem förut speciellt på discovery HD, men nu funkar det bra. I bland kan dock ljudet var o-syncat på svt HD fortfarande.

Postad 10 juli 2007 - 18:33

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Det svåra med diverse ljudstörningar som synken osv är att det troligen i många fall också är från utsändningen som jag förstått det. Iaf på HDtvkanalerna och i synnerhet på livsändningarna i HD.

Man kanske inte kan kräva att ni betalar fullt pris för tjänsten om inte ljudet fungerar men ett totalt avdrag av kostnaden låter väl magstarkt... Det är knappast enbart för 5.1 man skaffar HDtv lixom.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.