kan man få den finnessen?
* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
TViX HD M-4100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(93)
|
Inga priser | |
TViX HD M-5100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(21)
|
Inga priser |
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner (32 inlägg)
|
17 år sedan |
Dator eller mediaextender? (1 inlägg)
|
17 år sedan |
Funkar mediaextenders för inspelning? (20 inlägg)
|
17 år sedan |
HDMI out Tvix 4100SH (20 inlägg)
|
17 år sedan |
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg)
|
17 år sedan |
Bästa mediaspelaren? (10 inlägg)
|
17 år sedan |
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Hjälp (15 inlägg)
|
18 år sedan |
Ljudproblem Tvix M-4100 (3 inlägg)
|
18 år sedan |
HTPC vs Tvix (24 inlägg)
|
18 år sedan |
DViCO TVIX HD M-5100SH - 'Kaffeburken' som håller måttet! (98 inlägg)
|
18 år sedan |
TViXen över internet (4 inlägg)
|
18 år sedan |
Twix 5100-NAS (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 10 October 2007 - 19:41
Postad 10 October 2007 - 20:01
Denna produkt låter lovande! Hur är mediaplayerns funktioner jämfört med XMBC? T ex möjlighet att synca ljud och undertexter? Klarar den undertexter utan problem?
/Daniel
Postad 10 October 2007 - 20:07
Jag har faktiskt läst nästan hela tråden nu och jag kan ha missat att detta tagits upp men...
1. Hur fungerar det med uppskalning av material lägre än 720p, alltså vanliga DVD filmer, xvid (.avi) filer? (Det är ju en fin egenskap med HTPC..)
2. Klarar den .mkv 1080p nu? Om inte, är man en lösning på spåren? (inte så viktigt men fint att veta)
3. Stöd för 1080p står det men läste att det endast gällde "riktigt" HD material, men för mig som inte kan alla olika material som finns då.. Sett att det finns nåt som VC-1, Blu-ray MPEG-4, MPEG-2, HD DVD osv...
4. Jag ska koppla till min förstärkare, Onkyo TX-SR505E och läste nåt om att det inte fungerade för någon med AAC ljud (vad nu det e), kommer jag att ha problem att få ut 5.1 ut ljud (om det stöds självklart) via min förstärkare?
5. Kunde man spela upp via ett USB minne eller bara föra över till den interna HD:n?
Tackar för den fina tråden med Sean!
Postad 10 October 2007 - 21:00
Hej Michael!det jag saknar är att kunna plugga in hd-driven från min xbox och köra hddvd direkt
Nej, det går inte, men det finns med på önskelistan till nästa generation (dock inte aktuell på ett bra tag).
Postad 10 October 2007 - 21:02
Tjo Daniel!Hej!
Denna produkt låter lovande! Hur är mediaplayerns funktioner jämfört med XMBC? T ex möjlighet att synca ljud och undertexter? Klarar den undertexter utan problem?
/Daniel
Ja, undertexter till AVI-filer, typ DivX och XviD och så klarar den. Det är bara att döpa subtitlesfilen till samma filnamn som filmfilens namn. Att få subtitles att fungera med MKV jobbar de fortfarande på. Det finns någon (om du bläddrar bakåt någon sida eller två) som bröt ut subtitlesinformationen och körde den separat och fick det att fungera. Men det kräver lite mer jobb. Jag hoppas att de löser en hel del framöver via firmwareförfiningen de gör på den absolut senaste mjukvaran som är jättebetabetabeta (version 1.2.27).
Postad 10 October 2007 - 21:15
Hej Benji och tack för intresset och dina snälla ord om mig.Tjena!
Jag har faktiskt läst nästan hela tråden nu och jag kan ha missat att detta tagits upp men...
1. Hur fungerar det med uppskalning av material lägre än 720p, alltså vanliga DVD filmer, xvid (.avi) filer? (Det är ju en fin egenskap med HTPC..)
2. Klarar den .mkv 1080p nu? Om inte, är man en lösning på spåren? (inte så viktigt men fint att veta)
3. Stöd för 1080p står det men läste att det endast gällde "riktigt" HD material, men för mig som inte kan alla olika material som finns då.. Sett att det finns nåt som VC-1, Blu-ray MPEG-4, MPEG-2, HD DVD osv...
4. Jag ska koppla till min förstärkare, Onkyo TX-SR505E och läste nåt om att det inte fungerade för någon med AAC ljud (vad nu det e), kommer jag att ha problem att få ut 5.1 ut ljud (om det stöds självklart) via min förstärkare?
5. Kunde man spela upp via ett USB minne eller bara föra över till den interna HD:n?
1. Låter någon annan svara, är helt mosig i huvudet just nu efter två dagars resande.
2. Ja, med absolut senaste betan så upplever du i princip inga blocks som försvinner alls eller stör. Det kan som med alla andra filer bero på filen också. Vissa filer lär inte fungera, men de flesta bör göra det. "Vi" (de flesta) väntar som sagt på nästa "stabila" build (firmwareversion) av mjukvaran som bör dyka upp väldigt snart.
3. Hur tänkte du använda TViX:en? Alltså, utan att grotta för mycket i det här nu, men i princip allt du hittar på Internet (legalt som illegalt) i filmväg, äter den och spelar upp. Det vanligaste har ju varit DivX-filmer, 700 MB stora rippade filer. Sen har du ISO-filer (eller IMG-filer osv) som är rena kopior av en vanlig DVD-film. Sen har du HD-material som släpps i olika varianter. Tanken är väl att de flesta vill samla sin filmsamling de har hemma på en pryl, och då helt enkelt gör en "säkerhetskopia" av DVD-skivan så den blir en ".ISO"-fil. Sedan lägger du bara in ISO-filen på TViX:en och startar den och då beter den sig precis som DVD-skivan gör i en normal DVD-spelare. Spola, hoppa i kapitel, zooma, huvudmenyer, undertexter osv. Så, formatmässigt så tror jag inte du behöver vara så direkt orolig...
Någon som vill fylla i något åt mig som jag missar?
4. Har filmen AAC-ljud så fungerar det troligen inte alls. Det har inte med din förstärkare att göra i så fall utan är en begränsning i TViX:en. Kopplar du bara din stereo som du vill, så lär du få ut det ljud du vill, bara TViX:en har stöd för det. Jag vet inte hur jag ska svara mer klart än så.
AAC kan du läsa kort om här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/AAC
5. Du kan titta och/eller föra över fram och tillbaka hur du vill. Vill du koppla ett USB-minne som du har en film på, genom en av USB-portarna (den har två portar) på baksidan av TViX:en så kan du göra det. Vill du kolla på en intern hårddisk (som inte ingår utan som du själv får köpa till), så gör du det. Vill du koppla till en extern hårddisk via en USB-port på baksidan och inte alls använda en intern disk så gör du det. Vill du koppla en MP3-spelare eller kamera och spela upp innehållet i form av att lyssna på musiken eller kolla på bilderna så gör du det, förutsatt att den enheten har stöd för MSC (UMS) - alltså utan krav på extra drivrutiner, vilket de flesta prylar har idag. Vill du koppla den via ett nätverk och titta på materialet från din dator eller en nätverksdisk, så gör du det. Och så vidare...
Trevlig kväll, nu ska jag däcka! Har jag missat något så får ni kära entusiaster som är vakna gärna fylla i. Jag återkommer imorgon när jag är på kontoret igen.
Postad 10 October 2007 - 21:38
Ska inte citera, blir så väldigt långt då.. Jag kan en del om filformat men inte om dem nya HD formaten.. Men om den äter upp allt ute på marknaden förutom 1080p .mkv filer (som du menar ska gå ca 90 %) så låter det ju helt underbart!
Jag har tänkt att använda Tvix:n som musikuppspelare för mina mp3 filer, filmer i alla dess olika format och storlekar och ett krav är att den klarar DTS 5.1 och Dolby Digital 5.1.
Hade tänkt att köpa en HTPC men orkar faktiskt inte bygga nu, alltid nåt som krånglar och så låter den mer och kostar mer.. Så snubblade bara över denna produkt och precis lärt mig skillnaden mellan HTPC och MediaCenter.. Hade tänkt att spela nångång kanske men tror inte jag har tid för det så då funkar det nog med en MediaCenter om den klarar det jag tänkt..
Men som sagt, kraven e främst video/ljud formaten, att den e tyst...
Postad 10 October 2007 - 21:41
Hej Benji och tack för intresset och dina snälla ord om mig.Tjena!
1. Låter någon annan svara, är helt mosig i huvudet just nu efter två dagars resande.
2. Ja, med absolut senaste betan så upplever du i princip inga blocks som försvinner alls eller stör. Det kan som med alla andra filer bero på filen också. Vissa filer lär inte fungera, men de flesta bör göra det. "Vi" (de flesta) väntar som sagt på nästa "stabila" build (firmwareversion) av mjukvaran som bör dyka upp väldigt snart.
3. Hur tänkte du använda TViX:en? Alltså, utan att grotta för mycket i det här nu, men i princip allt du hittar på Internet (legalt som illegalt) i filmväg, äter den och spelar upp. Det vanligaste har ju varit DivX-filmer, 700 MB stora rippade filer. Sen har du ISO-filer (eller IMG-filer osv) som är rena kopior av en vanlig DVD-film. Sen har du HD-material som släpps i olika varianter. Tanken är väl att de flesta vill samla sin filmsamling de har hemma på en pryl, och då helt enkelt gör en "säkerhetskopia" av DVD-skivan så den blir en ".ISO"-fil. Sedan lägger du bara in ISO-filen på TViX:en och startar den och då beter den sig precis som DVD-skivan gör i en normal DVD-spelare. Spola, hoppa i kapitel, zooma, huvudmenyer, undertexter osv. Så, formatmässigt så tror jag inte du behöver vara så direkt orolig...
Någon som vill fylla i något åt mig som jag missar?
4. Har filmen AAC-ljud så fungerar det troligen inte alls. Det har inte med din förstärkare att göra i så fall utan är en begränsning i TViX:en. Kopplar du bara din stereo som du vill, så lär du få ut det ljud du vill, bara TViX:en har stöd för det. Jag vet inte hur jag ska svara mer klart än så.![]()
AAC kan du läsa kort om här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/AAC
5. Du kan titta och/eller föra över fram och tillbaka hur du vill. Vill du koppla ett USB-minne som du har en film på, genom en av USB-portarna (den har två portar) på baksidan av TViX:en så kan du göra det. Vill du kolla på en intern hårddisk (som inte ingår utan som du själv får köpa till), så gör du det. Vill du koppla till en extern hårddisk via en USB-port på baksidan och inte alls använda en intern disk så gör du det. Vill du koppla en MP3-spelare eller kamera och spela upp innehållet i form av att lyssna på musiken eller kolla på bilderna så gör du det, förutsatt att den enheten har stöd för MSC (UMS) - alltså utan krav på extra drivrutiner, vilket de flesta prylar har idag. Vill du koppla den via ett nätverk och titta på materialet från din dator eller en nätverksdisk, så gör du det. Och så vidare...
Trevlig kväll, nu ska jag däcka! Har jag missat något så får ni kära entusiaster som är vakna gärna fylla i. Jag återkommer imorgon när jag är på kontoret igen.
Allt det här låter lovande!
Vet någon, kanske tom du Sean, när nästa mjukvaru-uppdatering kommer? Om den löser text problemet så vet i tusan om inte det blir en 4100 till familjen i julklapp!
Tack för snabba och informativa svar, Sean! Mycket proffsigt!
/Daniel
Postad 10 October 2007 - 23:54
flyttat hårddiskar fram och tillbaks?
Postad 11 October 2007 - 00:29
Ni som har denna maskin, hur har ni kopplat till datorn? Via nätverkskabeln, trådlöst eller
Har du mindre än 5 meter mellan dator och tvix är det allra snabbaste (i överföringshastighet) att bara koppla in en usb-kabel mellan dem.
Postad 11 October 2007 - 05:41
Ryktet på MPCClub säger ca. två veckor, men den som lever får se...Vet någon, kanske tom du Sean, när nästa mjukvaru-uppdatering kommer? Om den löser text problemet så vet i tusan om inte det blir en 4100 till familjen i julklapp!
Har ju en 500 gb som lagrar bilder, musik och filmer. Den kan lika väl få husera i en Tvix...!
![]()
/Daniel
Postad 11 October 2007 - 07:32
De kanske inte är de tyngsta testarna men alltid kul o se vad de tycker...
Här är länken: Prylportalen
Sen ska väl även tidningen M3 köra ett test i nästa nummer...
//Blueberry
Postad 11 October 2007 - 07:47
Ni som har denna maskin, hur har ni kopplat till datorn? Via nätverkskabeln, trådlöst eller
Har du mindre än 5 meter mellan dator och tvix är det allra snabbaste (i överföringshastighet) att bara koppla in en usb-kabel mellan dem.
Det låter rimligt men med usb-kabeln i bootar ju Tvixen i USB-läge och fungerar enbart som en extern disk dit du kan flytta filerna. Med en nätverkskabel kan du spela upp filerna från en dator utan att först behöva vänta på att kopiera dessa.
Någon undrade hur Tvix fungerar jämfört med XBMC och på de skulle jag vilja svara ganska lika. XBMC är dock imo herren på täppan för tänk på att Tvix måste ta hänsyn till snåriga copyrightskydd och liknande medan man för XBMC öser på med stöd för allt. Tvix har ett snabbt gränssnitt som dock är rätt kasst för uppspelning av MP3 (du kan inte skapa playlists på Tvix osv dock kan den spela upp dem) och du får hoppa runt i katalogstrukturen "manuellt".
Jag har iaf gått från XBMC till Tvix och är väldigt nöjd så ge den ett försök.
Postad 11 October 2007 - 08:06
Det låter rimligt men med usb-kabeln i bootar ju Tvixen i USB-läge och fungerar enbart som en extern disk dit du kan flytta filerna. Med en nätverkskabel kan du spela upp filerna från en dator utan att först behöva vänta på att kopiera dessa.
Jag skulle iofs tro att han menade att om de står närmare än 5m kan behöver du ju bara en 5m kabel som du kan koppla i och ur utan att behöva flytta på burken.
Postad 11 October 2007 - 08:17
Jag skulle iofs tro att han menade att om de står närmare än 5m kan behöver du ju bara en 5m kabel som du kan koppla i och ur utan att behöva flytta på burken.
Ja, precis. Jag har tvixen kopplad till nätverket också, men vill man slippa så mycket problem som möjligt så är det absolut säkraste och snabbaste sättet (i min mening) att kopiera filerna via usb-kabel (min tvix når precis till datorn med 5m usb-kabel) och spela upp från interna hårddisken.
Då vet man att inget sunkigt nätverksprotoll kommer att sabba filmen
EDIT: är det inte någon som har läst recensionen på prylportalen och kan säga vad de tycker?
Redigerat av distortion2, 11 October 2007 - 08:18.
Postad 11 October 2007 - 10:23
till Tvixen utan att det hackar med full HD-kvalitet?
Postad 11 October 2007 - 10:48
Jag har köpt till tuner till den DVB-T - T530! Men här går jag och min tvix skilda vägar...
Har Comhems digitalpaket dvs med digitalbox:
- har försökt att koppa in T530 direkt från antenn uttaget (från vägg) och sökt kanaler men det funkar inte! Hittar inget!
- har kopplat den genom digitalboxen samma sak här hittar inga kanaler...
- har kollat inställningarna och i mitt tycke är dom korrekta!
- Enligt Dvico support som är minst sagt "dålig" så säger dom bara T530 - Just supports Free-To-Air, not cable, not Satellite... Så vad det menas? Free-to-Air men hur ska jag göra för att komma åt dessa???
Är det någon som har en Tuner T530 till sin tvix som har fått den o funka? Om ja, hur har man kopplat då och något man ska tänka på?
Enligt Dvico så ska man kunna få in analoga kanaler också om man använder sig av en RF-splitter, men en splitter är ju inget annat än en vanlig fördelare så att fler enheter kan använda sig av samma källa eller har jag fel?
Tack på förhand!
Postad 11 October 2007 - 10:55
Har nu kört med tvixen M-5100 SH i ca. 1 månad... Än så länge har den funkat bra!
Jag har köpt till tuner till den DVB-T - T530! Men här går jag och min tvix skilda vägar...
- har försökt att koppa in T530 direkt från antenn uttaget (från vägg) och sökt kanaler men det funkar inte! Hittar inget!
- Enligt Dvico support som är minst sagt "dålig" så säger dom bara T530 - Just supports Free-To-Air, not cable, not Satellite... Så vad det menas? Free-to-Air men hur ska jag göra för att komma åt dessa???
Är det någon som har en Tuner T530 till sin tvix som har fått den o funka? Om ja, hur har man kopplat då och något man ska tänka på?
Enligt Dvico så ska man kunna få in analoga kanaler också om man använder sig av en RF-splitter, men en splitter är ju inget annat än en vanlig fördelare så att fler enheter kan använda sig av samma källa eller har jag fel?
Tack på förhand!
Du kan inte använda en DVB-T tuner för att ta emot comhems DVB-C (tror jag det är). Du stoppar alltså antennsladden i fel hål. Du måste ha en egen antenn för att använda din tuner i tvixen. Du kan inte ta emot analoga signaler i din tvix - det dom menar är att om du har en egen antenn kan du använda denna till både din tvix och annan utrustning om du använder en splitter.
Hoppas att det blev tydligt hur det fungerar nu.
Postad 11 October 2007 - 11:07
Funkar det att streama filmer i 720p/1080p direkt från datorn via nätverkskabel eller USB
till Tvixen utan att det hackar med full HD-kvalitet?
Hej, det skulle jag säga beror på vilken hastighet ditt nätverk har när du tittar på film från datorn, det är inte "streaming" i rätt bemärkelse men jag förstår vad du menar.
Har du ett 100Mbps nät mellan datorn och tvixen så skulle jag säga att det fungerar utan störning så länge det inte körs andra nätverksbelastande aktiviteter. En dator borde ha så pass mkt kapacitet att den klarar av att skicka ut filmen till din tvix.
Har du en NAS av något slag så är prestandan på nätverkskortet viktigt att kolla upp så att NAS'en orkar skicka ut filmen i tillräcklig hastighet.
Via USB kan du inte köra samtidigt i dator och TV, du kan använda USB hårddisk inkopplad i tvix och köra men så fort du kopplar in tvixen i datorn ställer den om sig och blir en extern hårddisk till datorn och då slutar uppspelningsfunktionerna att fungera.
Har nu kört med tvixen M-5100 SH i ca. 1 månad... Än så länge har den funkat bra!
Tack på förhand!
T530 tunern är till för marksänd digital-tv via Boxer och kan då bara ta emot de fria kanalerna.
det är en DVB-T tuner och du kan inte använda den till ComHem's digitaltv då de använder DVB-C standarden.
Så du måste skaffa en fristående antenn till tvixen för att få in de fria digitaltv-kanalerna, det är enda sättet för dig att få det att fungera då det helt enkelt är fel signal i väggen.
Lycka till
Postad 11 October 2007 - 11:57
Tack på förhand!
Tack för svaren... Då är det bara att returnera tunern då man inte har någon nytta så länge man kör med Comhems sändningar... Hoppas återförsäljaren tar emot den med dessa förklaringar efter 2 veckor...!
Postad 11 October 2007 - 12:27
Jag vill bara veta om det var ris eller ros den fick
Postad 11 October 2007 - 12:42
Försöker få ihop ett mediacenter och har kikat på Tvix:n som ett komplement.
Har idag Canal Digital som lev. av TV och de krånglar ju så mycket de kan för att man inte ska bygga bättre hårdvara än vad de själva levererar.
Dock verkar det som om man får in deras kanaler med FloppyDTV S2/CI + Conax. Har ej själv prövat än men har fått mig sagt att det skall fungera.
Antar att det ens är hopplöst att fundera på om nån Tvix funkar med betalsatellit etc.
Men min fråga är; Tvix:n verkar nästan uteslutande användas för att spela upp redan inspelat material från hårddisk. Och detta verkar den göra bra och på ett enkelt sätt. Finns det någon uppgift om att den också på nåt vis skulle kunna hakas på ett mediaenter med TV-kort (FloppyDTV) och streama TV? Data som data liksom. Tekniskt borde det ju vara en kakbit, men utan stöd i mjukvaran går det ju inte.
Om detta fungerar så blir ju Tvix:n en toppengrej.
Eller är det Xbox som gäller...
Sen en annan fråga.
Varför släpper inte DViCO mjukvaran till Tvix:n fri?
Jag kan inte se en enda nackdel för DViCO's del med detta. Kan nån annan här göra det?
Om mjukvaran var fri skulle utvecklingen av ny funktionalitet + rättning av buggar ta raketfart.
DViCO kan inte, hur duktiga de än är, mäta sig med alla entusiaster runtom i världen.
De skulle inte sälja färre burkar, tvärtom...
Visst är detta en fråga som skulle ställas till DViCO själva. Jag har dock fått för mig att det finns en del här i Forumet som är mycket insatta.
Postad 11 October 2007 - 14:10
dagens tvix fungerar bara med DVB-T, marksänd digitaltv, Satellit använder en annan varaint av standarden DVB som benämms DVB-S och är mao inte kompatibel med dagens tvix. Sen har tvixen inget stöd för CI/CAM,alltså ett interface där man kan stoppa in det kort som behövs för att avkoda de krypterade betalkanalerna utan enbart stöd för fria sändningar i marknätet. (DVB-T)Antar att det ens är hopplöst att fundera på om nån Tvix funkar med betalsatellit etc.
Men min fråga är; Tvix:n verkar nästan uteslutande användas för att spela upp redan inspelat material från hårddisk. Och detta verkar den göra bra och på ett enkelt sätt. Finns det någon uppgift om att den också på nåt vis skulle kunna hakas på ett mediaenter med TV-kort (FloppyDTV) och streama TV? Data som data liksom. Tekniskt borde det ju vara en kakbit, men utan stöd i mjukvaran går det ju inte.
Om detta fungerar så blir ju Tvix:n en toppengrej.
Eller är det Xbox som gäller...
Sen en annan fråga.
Varför släpper inte DViCO mjukvaran till Tvix:n fri?
Ang. streaming så är det en vanlig missuppfattning att du streamar till tvixen vilket man inte gör, du kan spela upp redan inspelad material som ligger på en nätverksansluten enhet (PC elelr NAS) men det är eg. samma förfarande som om materialet ligger på tvixens interna hårddisk. det är klassisk fildelning (alltså inte P2P varianten av fildelning).
Det som skulle behövas är en klient motsvarande den som finns för internetradio men som kan hantera video... kanske kommer men jag är tveksam att det finns plats i firmware PLUS att det kräver en hel del av ditt mediacenter att den klarar att broadcasta (snygg svengelska), skicka ut din videoström i realtid..
Postad 11 October 2007 - 15:58
Tack på förhand!
Tack för svaren... Då är det bara att returnera tunern då man inte har någon nytta så länge man kör med Comhems sändningar... Hoppas återförsäljaren tar emot den med dessa förklaringar efter 2 veckor...!
Du kan ju alltid prova något sånthär först:
http://www.siba.se/P...ntifier=SE95587
Brukar faktiskt funka över förväntan. Om du inte bor i en bunker.
Redigerat av Unregistered9a2220f8, 11 October 2007 - 15:59.
Postad 11 October 2007 - 17:20
Nja - jag har en en sådan stående i ett fönster med så gott som fri sikt till Nacka-masten och då fungerar den bra men inne i huset (trähus) fungerar den inte.Du kan ju alltid prova något sånthär först:
http://www.siba.se/P...ntifier=SE95587
Brukar faktiskt funka över förväntan. Om du inte bor i en bunker.
/Göran
Postad 11 October 2007 - 19:20
Fast man tycker ju att det mesta egentligen finns på plats för att låta Tvixen visa TV från ett annat TV-kort.
Om man med ett TV-kort kan spela in till hårddisken och samtidigt titta på materialet, ja till och med pausa och sen fortsätta spela, vilket betyder att processor/grafikkort läser från hårddisken samtidigt som processor/TV-kort skriver till hårddisken, så tycker man ju att en Tvix med mountad hårddisk också borde kunna läsa en fil som succesivt skapas av TV-kortet.
Om det nu gick att förstå denna något långa mening.
Jag tog förresten och skickade frågorna till DViCO. Få se om de orkar svara.
De kanske blir lite skrämda av det jag skrev om att släppa mjukvaran fri...
Postad 11 October 2007 - 19:39
Bitraten sköt i vissa scener upp i över 40000 kbps (kollade på datorn i VLC).
Jag kodade om avsnittet med x264, average bitrate 9000 kbps, fortfarande 1080p. Den fungerade bra på tvixen, förutom vid ett par ögonblick i filmen. Dels i början (scen med miljontals flygande fåglar), där tvixen inte orkade. I slutet på den scenen försvann ljudet, och det hackade. Bitraten där låg enligt VLC på c:a 35000 kbps på min omkodade version, så jag gissar att maximum för tvixen ligger där.
Det andra ögonblicket som tvixen inte klarade ( i min omkodade version) var en scen med massor av detalj, där kameran svepte, och sedan abrupt från en frame till en annan böt riktning och zoomade ut - då fylldes bilden med skräp. Gissar att det är x264-kodaren som missat där, har inte kollat original-filen av Planet Earth så långt...
'Nerkodningen' gav mycket bra kvalitet ändå. Det man tappar är större områden mörkare färger, med bara svaga nyansskiftningar, som blir lite 'divx'-iga.
Nån som testat 1.2.27 ang. macroblocking?
Redigerat av waperboy, 11 October 2007 - 20:03.
Postad 11 October 2007 - 21:34
Postad 12 October 2007 - 07:23
Postad 12 October 2007 - 07:44
Skärmsläckaren går igång efter fem minuter. Känner du verkligen att det är för lång tid så är jag rädd att det inte går att göra något åt det.Någon som vet om man kan dra igång skärmsläckaren med någon knapp eller korta ner tiden den drar igång automatikst. Eller finns det något annat sätt att förhindra inbränningar på plasma när man exempelvis spelar musik. Är ju ganska skarp vit text.
Har du en riktigt gammal plasma-TV (?), för inbränning är extremt ovanligt idag. Plasma-modeller numera brukar väl också ha en automatisk nedsläckningstid efter en kvart eller något (alltså betydligt längre tid än bara någon minut som du verkar vilja kunna aktivera). Inbränning är väl inte heller ett problem i dagens modeller, eller har jag fel (någon som vet mer)? Det var väl ett par år sedan och i första generationerna då det här var aktuellt?
Redigerat av sean.wiklund, 12 October 2007 - 08:09.
Postad 12 October 2007 - 08:23
Här är källan.
EDIT: Det står inte så mycket om nyheterna, mer än snabbare processor, dubbla minnet och lite förväntningar:
"In addition, the new generation is expected to have more functionality as well beside being able to play the latest codecs. Expected are more options in filtering, simultaneous playback of images and music with ability to setup some show, transition effects, interactive interface integrating previews and thumbnails and so on... At least, that's what we expect to see must these products make a bigger difference than codec playback alone."
Redigerat av distortion2, 12 October 2007 - 08:35.
Postad 12 October 2007 - 09:04
Dvico har presenterat sin nästa generation nu, Tvix M-6500A. Den ska vara bestyckad med sigma chipet EM8635, se ut som de gamla tvix och planeringen är att den ska vara ute före årets slut.
Här är källan.
EDIT: Det står inte så mycket om nyheterna, mer än snabbare processor, dubbla minnet och lite förväntningar:
"In addition, the new generation is expected to have more functionality as well beside being able to play the latest codecs. Expected are more options in filtering, simultaneous playback of images and music with ability to setup some show, transition effects, interactive interface integrating previews and thumbnails and so on... At least, that's what we expect to see must these products make a bigger difference than codec playback alone."
okidoki!
Då ska jag lugna mitt triggerfinger på köpknappen lite.....
Sean:
du verkar ha lite inflytande på dvico..... kan du, pretty please, be dem att lägga in stöd för strömmande ljud via IP... alltså internet radio via mp3/aac+ -- Shoutcast stöd (med stöd för basic authentification via http, så man kan lyssna på sina betalstationer)... så behöver jag inte köpa en squeezebox också! ... (finns sjukt bra internetradio distributörer.... har nyss tecknat mig ett år på www.di.fm, och det rockar!!)
mvh // R
Postad 12 October 2007 - 09:04
Var precis detta jag väntade påDvico har presenterat sin nästa generation nu, Tvix M-6500A. Den ska vara bestyckad med sigma chipet EM8635, se ut som de gamla tvix och planeringen är att den ska vara ute före årets slut.
Här är källan.
Så jä*vla typiskt, dessutom kommer den inom kort!
"release date "before the end of this year" for the TViX M-6500A"
Nu känns inte köpet av 4100 inte lika hett längre
Postad 12 October 2007 - 09:21
Var precis detta jag väntade på
![]()
Så jä*vla typiskt, dessutom kommer den inom kort!
"release date "before the end of this year" for the TViX M-6500A"
Nu känns inte köpet av 4100 inte lika hett längre
Det blir alltid förseningar. Sedan tar det 2-3 månader innan firmwaren är stabil och okej. Så personligen gissar jag att det tar en 6-7 månader från och med nu innan M-6500A är en "schysst" produkt. Och då är frågan om du hade velat vänta så länge?
Sen vet vi ju inte hur stor skillnad det blir mellan 4100 och 6500 i fråga om features. Visst, 1080p kommer säkert att bli något bättre på den nya, men för alla som kollar mest på 720p och neråt blir det nog inte så stor skillnad. Men vi får se.
Om du ångrar dig så lovar jag att du kan sälja din 4100 för 2000kr lätt, finns många som vill ha. Sedan får du sitta och hoppas på att 6500A kommer före jul och att den fungerar från start
EDIT: stavfel
Redigerat av distortion2, 12 October 2007 - 09:23.
Postad 12 October 2007 - 09:30
Det här med var nyheter för oss också med M-6500A, så jag vill bara klargöra att jag eller vi på irivernordic inte har hållit er i det dolda - det är väldigt viktigt för mig att poängtera. Jag läste det också på MPC Club.
Sedan har jag två i mina ögon viktiga reflektioner.
1. Att företag alltid jobbar på att utveckla nya modeller är logiskt. För dig som kund handlar det alltid om att se till vad du behöver. Den absoluta majoriteten är troligen nöjda med att köra sina DivX- eller XviD-filmer i sin TViX och slippa bränna saker på skivor. Andra är mer kräsna och kör ISO-filer (DVD-kopior). En mindre grupp än de två tidigare, men växande skara entusiaster, är de som kräver det absolut bästa i prestandaväg i produkter, i det här fallet TViX, i form av HD i högsta upplösning osv.
Därför är och kan M-4100 och M-5100 och till och med tidigare modeller vara mer än nog för många kunder eftersom de levererar så bra som de gör idag. Det är också få som har 1080p-TV-apparater som ens klarar det absolut bästa materialet. Att kräva att produkten ska klara hur mycket som helst, men sedan ändå inte kunna (!) använda den fullt ut är som att jämföra med att köpa en Porsche som kan köra i 300 km/h, men ändå bara "får" eller "körs" i 150 km/h vid omkörningar på svenska vägar. Eller de människor idag som köper den absolut senaste generationen av en dator, men egenligen bara behöver den till att surfa på, hålla reda på sina dokument och kolla lite på bilder osv.
Ni förstår vart jag vill komma. Ni som hänger i den här tråden är de absoluta entusiasterna så jag vet att många av er vill ha det bästa, så vi kanske inte behöver ta och dra resonemanget om det jag skriver om ovan här nu i långbänk eftersom vi gjorde det några sidor tillbaka.
Ni som fortfarande funderar på att skaffa en TViX - fråga er själva vad ni verkligen behöver och vad ni har för TV-apparat eller projektor och vad den de facto klarar. TViX:en fixar nu 720p-material och även i MKV-format. Det är mer än nog, för väldigt väldigt många. Man måste börja köpa något, någon gång, och inte bara vänta på allt som kommer. För det kommer alltid, att utvecklas och komma "grymmare" grejer. Så enkelt är det. Köp nu och dyker något upp, sälj det du har och uppgradera.
2. Notera också att den här modellen INTE kommer att komma i slutet av året till Skandinavien. Det kommer att dröja. Först och främst är det jul och bara det visar på en sak - logistiken för prylar från hela världen är kaotisk. Dessutom finns det ingen information mer specifikt om den ännu. Jag kan alltså direkt säga att den här nya generationen inte kommer att dyka upp förrän en bit in på nästa år. Kanske kan det lugna några av er.
Redigerat av sean.wiklund, 12 October 2007 - 09:42.
Postad 12 October 2007 - 09:37
och med den stundande introduktionen av BD+ kopieringsskydd (inte för att jag tror att det kommer att klara sig länge från att bli crackat av crackersDviCo still confirms the release date "before the end of this year" for the TViX M-6500A, loaded with EM8635 (same as EM8634 without DVD)
Största användningen för mig är att kunna ha ett bibliotek av DVD liggande samt även standard- och högupplösta AVI-, WMV filer och till det fungerar 4100/5100 mycket bra. Jag är nöjd med min 5100 så långt även om jag har en del barnsjukdomar som jag inte lyckats lösa ännu, men det kan vara relaterat till beta mjukvara.
Edit: Fick ett svar på mpcclub. Nya chipet stöder inte DVD spelare, men ISO stöd kommer att finnas.
Redigerat av Wolfy, 12 October 2007 - 10:08.
Postad 12 October 2007 - 10:01
//P-E
Postad 12 October 2007 - 10:09
Självklart säljer jag inte den, utan det blir bara att fylla på tvix samlingenDet blir alltid förseningar. Sedan tar det 2-3 månader innan firmwaren är stabil och okej. Så personligen gissar jag att det tar en 6-7 månader från och med nu innan M-6500A är en "schysst" produkt. Och då är frågan om du hade velat vänta så länge?
Sen vet vi ju inte hur stor skillnad det blir mellan 4100 och 6500 i fråga om features. Visst, 1080p kommer säkert att bli något bättre på den nya, men för alla som kollar mest på 720p och neråt blir det nog inte så stor skillnad. Men vi får se.
Om du ångrar dig så lovar jag att du kan sälja din 4100 för 2000kr lätt, finns många som vill ha. Sedan får du sitta och hoppas på att 6500A kommer före jul och att den fungerar från start
Men saken är bara att det känns som dvico släpper nya maskiner utan att satsa färdigt på de gamla som finns på marknaden.
För kommer 6500 komma om två-tre månader blir det knappast någon ny satsning på en nya stabli FW till 4100/5100
Postad 12 October 2007 - 10:15
Den kommer som sagt inte alls inom två-tre månader. Det kan jag garantera.För kommer 6500 komma om två-tre månader blir det knappast någon ny satsning på en nya stabli FW till 4100/5100
Postad 12 October 2007 - 10:23
Du lovar att om den släpps innan det nya året börjar kan du ställa upp på ett vad!Den kommer som sagt inte alls inom två-tre månader. Det kan jag garantera.
Vi andra kan väl komma på ett bra straff
Eller hur Sean det är väl ett bra deal
Postad 12 October 2007 - 10:27
Ser man till tidigare versioner så kom första FW uppdateringen till 4100/5100 i början av Maj i år och senaste FW uppdateringen till 4000/5000 kom i mitten av Juli och var version 2.2.0 dvs bara lite tidigare än senaste officiella FW uppdateringen till 4100/5100 som kom i slutet av Juli och är "bara" 1.0.43. Så, med den bakgrunden verkar inte DViCo sluta med att stödja sina produkter direkt det kommer en ny....Men saken är bara att det känns som dvico släpper nya maskiner utan att satsa färdigt på de gamla som finns på marknaden.
För kommer 6500 komma om två-tre månader blir det knappast någon ny satsning på en nya stabli FW till 4100/5100
Dessutom verkar de lyssna på sina kunder så om det skulle vara något som absolut behöver åtgärdas till 4100/5100 tror jag att de kommer att göra det... bara spekulationer fråm min sida förstås men tvunget om de vill behålla sitt goda ryckte vilket de verkar måna om.
Redigerat av Wolfy, 12 October 2007 - 10:28.
Postad 12 October 2007 - 10:34
I och med det nya chipsetet från Sigma Design så klarar nästa generation HD. Garanterat, skulle jag säga. Det gör M-4100 och M-5100 också för övrigt.Men står det nånstans att den nya Tvix kommer att klara HD??
Postad 12 October 2007 - 10:38
No problemo. Hitta på något kul straff du bara.Du lovar att om den släpps innan det nya året börjar kan du ställa upp på ett vad!Den kommer som sagt inte alls inom två-tre månader. Det kan jag garantera.
![]()
Vi andra kan väl komma på ett bra straff![]()
![]()
Eller hur Sean det är väl ett bra deal
Postad 12 October 2007 - 10:57
Jag förstår vad du menar, men dvico har en tendens att släppa maskinerna utan att de första FW versionerna inte riktigt håller klassen!Ser man till tidigare versioner så kom första FW uppdateringen till 4100/5100 i början av Maj i år och senaste FW uppdateringen till 4000/5000 kom i mitten av Juli och var version 2.2.0 dvs bara lite tidigare än senaste officiella FW uppdateringen till 4100/5100 som kom i slutet av Juli och är "bara" 1.0.43. Så, med den bakgrunden verkar inte DViCo sluta med att stödja sina produkter direkt det kommer en ny.
Utan det dröjer ett tag innan man kommer ikapp
Visst kommer det släppas nya versioner av FW när 6500 kommer men krutet kommer knappast läggas på föregående modeller!
Postad 12 October 2007 - 11:15
okidoki!
Då ska jag lugna mitt triggerfinger på köpknappen lite.....
Sean:
du verkar ha lite inflytande på dvico..... kan du, pretty please, be dem att lägga in stöd för strömmande ljud via IP... alltså internet radio via mp3/aac+ -- Shoutcast stöd (med stöd för basic authentification via http, så man kan lyssna på sina betalstationer)... så behöver jag inte köpa en squeezebox också! ... (finns sjukt bra internetradio distributörer.... har nyss tecknat mig ett år på www.di.fm, och det rockar!!)
mvh // R
Tvixen skall klara Shoutcast via playlists, men stöd för andra format vore ändå trevligt.
Postad 12 October 2007 - 11:51
Jag förstår vad du menar, men dvico har en tendens att släppa maskinerna utan att de första FW versionerna inte riktigt håller klassen!Ser man till tidigare versioner så kom första FW uppdateringen till 4100/5100 i början av Maj i år och senaste FW uppdateringen till 4000/5000 kom i mitten av Juli och var version 2.2.0 dvs bara lite tidigare än senaste officiella FW uppdateringen till 4100/5100 som kom i slutet av Juli och är "bara" 1.0.43. Så, med den bakgrunden verkar inte DViCo sluta med att stödja sina produkter direkt det kommer en ny.
Visst kommer det släppas nya versioner av FW när 6500 kommer men krutet kommer knappast läggas på föregående modeller!
Tyvärr har du en stor poäng i vad du säga, Damp. Vilket också oroar mig en aning...
Kan det här betyda att Dvico tror att den nya officiella FW (som kommer snart) kommer att krama ur all kraft som går i x100? Isf vore det iofs bra...
Postad 12 October 2007 - 12:11
Vilka företag kan ni med lätthet räkna upp som fortsätter jobba med tidigare modeller av produkters om har "utgått" ur det aktuella sortimentet? Det är knappt någon skulle jag säga. Utvecklare jobbar oftast med att förbättra äldre produkter så att de i sin tur blir vassare på fler sätt, mer kapabla till nya saker osv. Man börjar sällan om helt från början och försöker uppfinna hjulet en gång till. Det gäller även TViX.Jag förstår vad du menar, men dvico har en tendens att släppa maskinerna utan att de första FW versionerna inte riktigt håller klassen!Ser man till tidigare versioner så kom första FW uppdateringen till 4100/5100 i början av Maj i år och senaste FW uppdateringen till 4000/5000 kom i mitten av Juli och var version 2.2.0 dvs bara lite tidigare än senaste officiella FW uppdateringen till 4100/5100 som kom i slutet av Juli och är "bara" 1.0.43. Så, med den bakgrunden verkar inte DViCo sluta med att stödja sina produkter direkt det kommer en ny.
Tyvärr har du en stor poäng i vad du säga, Damp. Vilket också oroar mig en aning...
Kan det här betyda att Dvico tror att den nya officiella FW (som kommer snart) kommer att krama ur all kraft som går i x100? Isf vore det iofs bra...
Skulle ni själva sitta och fortsätta jobba med ett chipset som är "obsolete" och utgånget när konkurrenter springer cirklar runt er? Skulle ni ta en gammal Saab 9000 från 90-talet och fortsätta göra paneler för inredningen där man ska kunna stoppa in nya modeller av GPS:er osv? Skulle ni om ni var ägare av ett företag välja att fortsätta satsa på VHS-band trots att alla kör med CD? Jag tror inte det.
Det finns så många faktorer att se till. Som sagt, jämför med andra produkter, andra tillverkare, andra varumärken, andra områden, så märker ni att nya modeller tar över de äldre. Det finns helt enkelt varken tid, pengar eller resurser för någon att sitta och jobba kvar med de äldre modeller. De som fortfarande har den möjligheten har antingen sjukt mycket tid, pengar eller resurser, eller så finns det någon otrolig nytta i att göra det. Sen finns det undantag - självklart - men det är så här det fungerar. Things come - and they go.
EDIT: Det här var mer en reflekterande text över världen och hur saker och ting brukar fungera. Jag ser hela bilder eftersom jag pratar både med utvecklarna, leverantörer, logistikerna, ägarna, återförsäljarna, slutkunderna osv. Alla vill självfallet att produkten eller tjänsten man erhåller ska fungera optimalt på alla sätt, men någonstans måste respektive led dra en gräns - och att sitta och jobba med "inte längre intressanta" modeller, gör man ett tag, tills man helt enkelt varken har tid eller råd med det eftersom alla nya kunder eller kunder som redan har produkten eller tjänsten återkommer och vill uppgradera.
Redigerat av sean.wiklund, 12 October 2007 - 12:14.
Postad 12 October 2007 - 12:57
Du som har direktkontakt med DVICo, skulle du inte kunna höra om det skulle kunna fixa Wake-On-Lan till Tvixen.
Det hade varit sweet!
Postad 12 October 2007 - 13:02
Tjo!Hej Sean
Du som har direktkontakt med DVICo, skulle du inte kunna höra om det skulle kunna fixa Wake-On-Lan till Tvixen.
Det hade varit sweet!
Det finns på önskelistan.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner
10 bilder
36 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler