Kontakta Samsung? När M87:an krånglande hade jag en hel del kontakt med deras support. För att att göra en lång historia kort och för att uttrycka mig milt: på ren överlevnadsinstinkt undviker jag in i det längsta att kontakta Samsungs support.
Samsung™ M86+M87 • firmware & mainboard & settings
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 22 augusti 2008 - 19:57
Kontakta Samsung? När M87:an krånglande hade jag en hel del kontakt med deras support. För att att göra en lång historia kort och för att uttrycka mig milt: på ren överlevnadsinstinkt undviker jag in i det längsta att kontakta Samsungs support.
Postad 22 augusti 2008 - 22:31
Har du provat stället du köpte TV'n från då?
Postad 23 augusti 2008 - 08:05
dencre, har du en antennkabel mellan PVR-boxen och din M8:a?
Postad 23 augusti 2008 - 10:29
Ja, ja har en antennkabel mellan boxen och TV'n. Jag tittar inte på analog-TV dock, så jag vet inte varför, men den sitter där.
Postad 23 augusti 2008 - 10:51
Än så länge fungerar fjärren och det ska bli spännande att se i hur många dagar den gör det. Om den funkar felfritt i ytterligare några dagar är jag ändå beredd att tro att det var kabeln.
Tack för hjälpen, dencre!

Redigerat av Mange36, 23 augusti 2008 - 10:53.
Postad 23 augusti 2008 - 10:54
Ingen fara alls. Happy to help!

Postad 23 augusti 2008 - 17:34
Jag har testat både via den vanliga COM-porten och genom en USB-adapter. Samma resultat tyvärr. Spelar heller ingen roll hur jag har porten inställd...
Jag har just nu fw 1010 och försöker att uppdatera till 2008.
Alla idéer är välkomna.
/Per

Postad 27 augusti 2008 - 20:28
Postad 28 augusti 2008 - 11:32
Någon som har hittat lösning på ljudproblem med 8800GT grafikkort? Hittade på AV Forums en kille som sa att Nvidia drivrutinerna lurar tvn att tro att ljudet kommer från HDMIn, vilket gör att den stänger av RCA ingångarna. Hur kan man ordna detta????
Fråga i någon annan tråd, detta handlar inte om tvn i fråga utan om ett grafikkort.
Postad 11 september 2008 - 12:16
Postad 13 september 2008 - 10:36
Jag har köpt en samsung m86 och ska skaffa mig hemmabiopaket. Någon som har något tips? Den ska passa PS3 också.
Spelar ju ingen roll vad du har för tv när du ska köpa ett hemmabiopaket. Köp ett som låter bra och matchar tvn.
Postad 21 september 2008 - 20:25
Le40m86bd
Pris: 11990
T-TLPPEUMD-2012.0
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011
Oct 30 2007
Köpt på audio &video den 19 augusti 08.
Inga insekter än men tycker dock inte den fulla hd:n gör sin rätt. har ju ställt in hdmi och 560(?) till 1080p. men ja tycker inte det blir så ###### bra ändå. spelar bara ps3 på denna tv.
För det är väl så att när man spelar tex gta IV som stödjer 1080p så spelar den upp i 1080p automatiskt.
Upplever samma problem (har exakt samma firmware)... Kanterna i nästan samtliga spel till PS3 är oskarpa och "flimrar". Detta är särskilt påtagligt i 1080p, och då framförallt i GTA IV. Problemet förekommer dock när man spelar i 720p och i vissa uppskalade DVD:er... Märks dock inte alls när man ser på Bluray-filmer eller Digital TV :S
Någon som har en susning om vad detta oerhört irriterande problem kan bero på? Har det med firmware att göra?
Postad 29 september 2008 - 09:45
Har du ställt in ingången som du kör ditt PS3 till TV:n på läget "Skanna"? Du måste ändra de inställningarna i din TV. Annars får du inte pixelmappat.Upplever samma problem (har exakt samma firmware)... Kanterna i nästan samtliga spel till PS3 är oskarpa och "flimrar". Detta är särskilt påtagligt i 1080p, och då framförallt i GTA IV. Problemet förekommer dock när man spelar i 720p och i vissa uppskalade DVD:er... Märks dock inte alls när man ser på Bluray-filmer eller Digital TV :S
Någon som har en susning om vad detta oerhört irriterande problem kan bero på? Har det med firmware att göra?
Då kan du eventuellt få det fenomenet du beskriver. Om det nu inte är något fel på din PS3.
Postad 02 oktober 2008 - 21:35
Någon som kan gå in i sin Service meny och sedan på 2. Option Table(Service) och sedan ta en bild. Jag behöver nämligen fixa så jag får in Tvkanaler igen på min tv, och jag tror att nånting är knas i den menyn, så jag vore väldigt taksam om någon kunde fixa detta?
Tack på förhand.
Redigerat av Major Högberg, 02 oktober 2008 - 21:36.
Postad 03 oktober 2008 - 01:38
Hjälp!!!!
Någon som kan gå in i sin Service meny och sedan på 2. Option Table(Service) och sedan ta en bild. Jag behöver nämligen fixa så jag får in Tvkanaler igen på min tv, och jag tror att nånting är knas i den menyn, så jag vore väldigt taksam om någon kunde fixa detta?
Tack på förhand.
Där har du!

Postad 04 oktober 2008 - 07:52
T-TLPPEUMD-2008
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011 18 september 2007
Jag undrar om jag kan köra med någon "ca modul" så jag kan använda canal+ kortet i tv:n? Har comhem abg med en samsung boxer. Nätet tillåter idag inte HD-TV varför jag inte har detta.
De CA-moduler jag har tittat på är:
DILOG CA-MODUL TILL CONAX 5.0 (COM HEM)
http://www.dustinhom...5010141108.aspx
SCM MICROSYSTEM CA-MODUL TILL CONAX 5.0 (COMHEM)
http://www.dustinhom...5010088523.aspx
Kommer någon av dessa CA-moduler fungera med min TV?
Postad 04 oktober 2008 - 10:05
Postad 26 oktober 2008 - 18:49
http://www.samsung.c...ixel_Policy.pdf
Om jag förstår det rätt så om man har en bright pixel som lyser så räcker det med en för att dom ska fixa det?
Och en röd borde väl räknas som bright (ljus) ? Ngn som är insatt i det här?

Postad 27 oktober 2008 - 01:52
Det ska stå XEE i slutet på ditt serienummer för att det ska vara en sådan.
Om du har den turen ska det bara vara att ringa Samsung.

Postad 27 oktober 2008 - 08:13
Postad 27 oktober 2008 - 10:49
Tänkte pröva UDPixel och se om det hjälper, ngn som har erfarenhet av det programmet?
Och om jag ska skicka in Tv'n, byter dom ut panelen vid pixelfel? Kanske kan försöka mygla till mig en S-panel (mindre eftersläpningar)

Postad 30 oktober 2008 - 01:49
Kollade upp fw och har 2012.
Mina problem som uppstår är att det visar sig en lodrät grön eller röd rand ca 3-4 cm bred.
Dessa syns när jag byter kanal eller om det är helt svart i ngn grafik eller dyl. (typ alpha-kanal)
Detta uppstår när jag kollar på tv (scart från digitalbox). Felet syns inte direkt utan först efter 30min-1h.
Om jag byter källa och tillbaka så försvinner randen för att sedan komma tillbaka...
Det händer aldrig när jag kollar på film via hdmi.
Vad tror ni?
-Är detta samma problem som många andra verkar ha. Eller är detta ngt annat som strular?
Om det är ngt hårdvarufel, vad tror ni att Komplett säger?
Är det ngt som de lagar/byter ut.
Ångrar hårt att jag inte tagit tag i detta tidigare!

/Pinhead
Postad 31 oktober 2008 - 09:34

Postad 22 november 2008 - 10:58
Har haft tv:n (40M87) inne på service eftersom bilden via den inbyggda boxen frös till med jämna mellanrum. Det kunde även bli svart bild då man bytte till en kodad kanal samt ljudet via den optiska utgången strulade lite. Vet att det är fler än jag som har upplevt samma sak.
Fick tillbaka tv:n igår och den har fungerat klockrent sedan dess, inte hängt sig en enda gång och ljudet via den optiska kabeln funkar perfekt.
Det serviceverkstan gjorde var att uppdatera den inbyggda boxens programversion från 1004 till 1014. Vilken programversion man har kan man se genom att trycka på d.menu och därefter gå in under system alternativet.
MVH
Claes
Postad 25 november 2008 - 11:47
jag har en le46m86 med troligtvis 1008 som firmware, och nu försöker jag få till 1080p24 från en dator med hdmi-hdmi. Vad jag förstår så ska det funka med rätt inställningar i powerstrip, även fast EDID inte skickar information om 1080p24. Därför undrar jag om någon kan posta sina inställningar från powerstrip med fungerande 1080p24.
/mvh Watz
Postad 27 november 2008 - 00:28
Hallå alla M86 & M87 ägare!!
Har haft tv:n (40M87) inne på service eftersom bilden via den inbyggda boxen frös till med jämna mellanrum. Det kunde även bli svart bild då man bytte till en kodad kanal samt ljudet via den optiska utgången strulade lite. Vet att det är fler än jag som har upplevt samma sak.
Fick tillbaka tv:n igår och den har fungerat klockrent sedan dess, inte hängt sig en enda gång och ljudet via den optiska kabeln funkar perfekt.
Det serviceverkstan gjorde var att uppdatera den inbyggda boxens programversion från 1004 till 1014. Vilken programversion man har kan man se genom att trycka på d.menu och därefter gå in under system alternativet.
MVH
Claes
Hur länge fick du vara utan TV och var det på garantin som du skickade in den?
Postad 01 december 2008 - 11:18
T-TLPPEUMD-2012.0
T-BDTMPEUS-1004
BOARD2-CALLA-TR-1011
DATE-Oct 23 2007
Inköpsdatum: 27 nov 2008
Inköpsställe: MediaMarkt, Skövde
Pris: 11900:-
Hej,
Har bara hunnit titta lite och ännu inte gjort några speciella inställningar. TV´n är imponerande stor och de digitala SD-sändningarna ser förvånansvärt bra ut. Jag har väldigt bra antennsignal vilket säkert bidrar.
Ska nu söka igenom detta forum för bra inställningar och återkommer så snart något av intresse dyker upp.
Tackar för en fantastisk tråd.
Gorana
Postad 02 december 2008 - 10:50
Är det någon som har förslag på bra inställningar för 52M86BD. Kör HDMI från Sonys DVDinspelare 970 RDR-HXD970. Verkar som de flesta förslagen i detta forum handlar om de mindre modellerna.
Tacksam för svar.
Gorana
Postad 03 december 2008 - 09:57
Hur länge fick du vara utan TV och var det på garantin som du skickade in den?
Det tog 2 veckor men det var inte deras fel. Jag kunde endast ta emot tv:n på fredagar nämligen. Tror det tar ca en vecka annars.
Det verkar som det gick på garantin, har inte fått någon räkning ialf

Direkt efter jag sett hur bra det blev med min 40M87 så skickade jag in min 32M86.
MVH Claes
Postad 06 december 2008 - 19:59
Äger en 37m86 samt en 32a436 vilka e väldigt lika förutom hårdvara.
Här om dagen körde jag min laptop via VGA till skärmarna och märkte utav min förvåning att ljudet (2 kanals RCA) är ett stort frågetecken vart man ska ta in det någonstans.
De enda ingångarna jag har är komponent RCA in och HDMI 2 RCA in.
Borde in VGA (PC) gå på samma som HDMI 2?
har för mej att den ska göra de.
Får ej något ljud i högtalarna.
/W
Redigerat av Wilgot, 06 december 2008 - 19:59.
Postad 04 januari 2009 - 10:44
Tjena.
Här om dagen körde jag min laptop via VGA till skärmarna och märkte utav min förvåning att ljudet (2 kanals RCA) är ett stort frågetecken vart man ska ta in det någonstans.
/W
Jag kör via min MB och dess miniDVI-VGA och så in i Samsung M87 TV:n med bilden och ljudet kör jag bara via en separat förstärkare optiskt.Vet inte om du kan få ljudet in till TV:n som du önskar.
Men jag har precis märkt att bilden är ca 2-4 cm förskjuten till höger. Man kan justera bilden via dess meny men den hamnar alltjämt lite snett (för långt till höger) någon som sett detta och vet någon lösning på det?
Har en MB med Intel 950 integrerat grafikkort. Sen klonar jag bara bilden inne i OSX och får mao inte så hög upplösning som TV:n klarar.
Redigerat av mawam, 04 januari 2009 - 10:45.
Postad 05 januari 2009 - 06:21
Jag har en liten fundering kring min LE40M87. Jag kan höra den gå igång lite nu och då. Cirka 1 gång per dygn skulle jag tro.
Den går inte igång helt och hållet, utan man hör det lilla klicket från nätdelen och efter ungefär 10 sekunder slår den av igen. Panelen går aldrig igång utan den är helt svart.
Vad beror detta på? Är det något jag borde fundera mer kring eller gör den nåt självtest eller nåt liknande?
Tacksam för svar!
Johan
Postad 05 januari 2009 - 22:11
Tjena.
/W
På M8:an finns en liten ingång bredvid VGA-ingången. Det är ett 3,5mm-uttag för ljud. Motsvarande brukar finnas på datorer. Du kan koppla med t.ex. en sådan här http://www.clasohlso...spx?id=53265771
Postad 07 januari 2009 - 20:39
Nån som vet vad det är för skildnad på firmware i menyerna?
Om man går in på d.menu/system så står det:
Programversion: T-BDXPDEU00-1009
Firmware version: T-ST1DEU7-1000
Går man in i servicemenyn står det så här:
T-TLPPEUMD-2002
T-BDPMPEUS-1004
BORD2_CALLA_TR-1011
Jun 25 2007
17:25:43
Köpt på expert Okt-2007, 22500:-
Har lite problem med att inbyggda digitalboxen fryser till ibland och att ljud från optisk utgång försvinner efter ett litet tag. Läste mig till att om inbyggda boxen uppdaterades till programversion 1014, så skulle detta vara fixat. Samtidigt snackas det om att senaste firmware är 2013. Är det olika firmwares på inbyggda digitalboxen och tv:n, eller hur funkar det? Är det tal om olika firmwares eller uppdateras alla siffror vid en uppdatering till senaste firmware?
Postad 10 januari 2009 - 01:36
Postad 10 januari 2009 - 23:11
Postad 30 januari 2009 - 23:30
såg att du har problem med att bilden hänger sig och att det optiska ljudet försvinner ibland.
Jag hade samma på min 40" M87 och postade det inlägget ang programversion 1014.
Det är alltså såhär att dels har du en firmware till den inbyggda boxen som jag tror är 1000, med det som de uppdaterar för att både boxen och optiska ljudet ska funka perfekt utan att hänga sig är alltså programversionen i den inbyggda boxen som du skrev var 1009.
Ring till supporten och begär att en serviceverkstad hämtar din tv och uppdaterar den version till den senaste som verkar vara 1014 som jag fick. Jag hade 1004 från början och 1007 i sovrums tv:n som var en 32" M86 med samma problem med den inbyggda boxen.
Sedan finns det ju den vanliga firmwaren men den har inget med den inbyggda boxen att göra det är andra problem som fanns på de tidiga firmwaren bland annat movie plus funktionen osv.
Acceptera inte att bilden hänger sig det ska det inte behöva göra och jag är så otroligt nöjd med tv:n nu när allt fungerar som det ska.
Man kan behöva ligga på lite hos samsungs support då de ofta försöker neka felet. Bekymrar dig inte heller då de säger att du får betala om inte supporten hittar något fel för detta är ett fel som de kan fixa med en enkel uppdatering så jag behövde inte betala en krona.
MVH
Claes
Postad 18 februari 2009 - 16:38
Jag frågade servicegubben som jag bokade tid för lämning av tvn med om dom hade lagt in senaste firmwaren som jag
blivit lovad.
Han sa ja men lät tveksam så jag undrar om man på nåt sätt kan kolla om man har senaste firmwaren?
MVH
/Jimmy
Redigerat av j_l333, 18 februari 2009 - 16:38.
Postad 22 februari 2009 - 16:33
Han sa ja men lät tveksam så jag undrar om man på nåt sätt kan kolla om man har senaste firmwaren?
MVH
/Jimmy
Firmwareversion kan man kontrollera i servicemenyn. I trådens första inlägg står hur man öppnar den. Var försiktig! Ändra inget i servicemenyn om du inte är helt säker på vad du gör.

Postad 15 mars 2009 - 19:38
Användartips 003
HD via HDMI
These setting were taken from someone who had there set professionally calibrated, the only adjustment that I made was to add Dynamic Contrast (Low) as I felt it brought out great shadow detail. These are the settings for my PS3 through HDMI, my Wii and SD settings differ but these were the basis.
Movie Mode
Contrast 95
Brightness 44
Sharpness 26
Color 52 (Normal)
Tint G55
Backlight 4
HDMI Black Low
Detailed Settings
Black Correction Low
Color Wide
Gamma 0
Dynamic Contrast Low
White Balance
RO 15
GO 14
BO 13
RG 10
GG 18
BG 12
Hope that is of use as the factory settings are awful.
Hejsan alla glada. Lyckades ställa in tvn i movie mode fram till backlight grym bild! Men så fort jag kom till värdena för "white balance" så gick det åt pipan! Ska jag ha t ex så står det RO 15 ska det vara RO 15 , RO 150, RO standard värdena + 15, RO standard värdena - 15 Jag fattar inte vad som menas :S
Detail settings hittar jag inte heller! Vart finner jag:
Black Correction Low
Color Wide
Gamma 0
Dynamic Contrast Low
???????? Hjälp!
Postad 12 maj 2009 - 09:55
Postad 14 oktober 2009 - 11:19
Skulle uppskatta om det är någon som skulle vilja dela med sig av en firmwareuppgradering och sälja en sladd till mig.
Har problem med att tv-sändningen låser sig emellanåt någon sekund och har förstått att det bara är en firmware som behövs för att lösa problemet.
Mvh
Jesper
Postad 16 oktober 2009 - 11:24
Flashprogrammet och rätt firmware kan ju vara svårare. Jag har hittat Flash Uploader v3.0, men vet inte om den passar till M86? Och se'n måste man ju ha rätt firmwarefil oxså... Vet att Flash Uploader finns i v4 och v5, säkert fler...
Skulle vara bra med en lista på vilka versioner av Flash Uploader som passar till vilka modeller, själv letar jag efter en version som passar till LE-A4XX serien...
Postad 16 oktober 2009 - 11:29
Känner mig lite blåst när jag försöker få till en firmware-uppgradering av min LE40M86 som köptes i November 2007 hos Inwarehouse och som nu visar sig vara en "gråimport". Samsung har av förklarliga skäl ingen lust att hjälpa mig eftersom de aldrig sålt tv´n och Inwarehouse vägrar att lyfta ett finger. Så vårt företag fick precis inköpsförbud hos Inwarehouse... 8^)
Skulle uppskatta om det är någon som skulle vilja dela med sig av en firmwareuppgradering och sälja en sladd till mig.
Har problem med att tv-sändningen låser sig emellanåt någon sekund och har förstått att det bara är en firmware som behövs för att lösa problemet.
Mvh
Jesper
Vilken Samsung återförsäljare/service ställe som helst borde kunna hjälpa dig om du mutar dom med lite fikabröd och förklarar situationen.
Är nog betydlig säkrare än att försöka uppdatera firmware själv.
Postad 02 januari 2010 - 00:14
Jag har nyligen köpt samsung ht-x620 hemmabio och kopplat in till min m86a. Jag har kopplat med hdmi och vanlig rca kabel för ljudet till vanlig tv sändning. Det står i manualen för att man ska kunna köra recievern via hdmi-cec så måste man ha optisk kabel mellan hemmabio och tv. Men ibland så funkar det endå, utav sig själv. men ibland inte, nån som vet varför?
Postad 03 januari 2010 - 21:35

När TV:n väl har startat fungerar den som vanligt utan några problem... Någon som haft samma 'problem'?
Postad 05 januari 2010 - 19:30
Min lite drygt två år gamla M86:a har börjat beté sig skumt då jag ska starta den. Vare sig jag gör det med hjälp av fjärrkontroll eller trycker på på/av-knappen direkt på TV:n så hör man "klick-ljudet" flera gånger, när jag startade den nu under kvällen var det runt en 8-9 klick-ljud innan den väl gick igång
![]()
När TV:n väl har startat fungerar den som vanligt utan några problem... Någon som haft samma 'problem'?
Liknande sak hände min TV av samma modell, dock fick jag dra ut strömsladden från väggen för att få igång den. Men min fjärr har däremot mer eller mindre helt lagt av varför jag beställde en ny som fungerar perfekt!
Postad 05 januari 2010 - 21:06
Liknande sak hände min TV av samma modell, dock fick jag dra ut strömsladden från väggen för att få igång den. Men min fjärr har däremot mer eller mindre helt lagt av varför jag beställde en ny som fungerar perfekt!
Hur menar du med att dra ut strömsladden för att få igång den?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar