Någon som har jämfört trådburet och trådlöst och kommit fram till dena skillnad?
* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 31 oktober 2007 - 11:13
Någon som har jämfört trådburet och trådlöst och kommit fram till dena skillnad?
Postad 31 oktober 2007 - 11:40
Postad 31 oktober 2007 - 16:47
Jag köpte mig en Extern USB disk som ja tänkt ha musiken på.
Den är kopplad till min nya AirPort Extreme via USB och utdelad på nätverket.
Jag ser den i Windows och i OSX, jag kan komma åt allt på den men när ja skriver in sökvägen i Slimserver så säger den att den är fleaktig. Kan man inte ha en nätverksdisk till SlimServer eller vad är fel?
fat32 är filsystemet om det gör någon skillnad.
Postad 31 oktober 2007 - 17:52
Hur skriver du in sökvägen ?Ok, ja har nu ett problem.
Jag köpte mig en Extern USB disk som ja tänkt ha musiken på.
Den är kopplad till min nya AirPort Extreme via USB och utdelad på nätverket.
Jag ser den i Windows och i OSX, jag kan komma åt allt på den men när ja skriver in sökvägen i Slimserver så säger den att den är fleaktig. Kan man inte ha en nätverksdisk till SlimServer eller vad är fel?
fat32 är filsystemet om det gör någon skillnad.
Om du startar SlimServer som en service (vilket är default) så måste du använda UNC säkvägar, d.v.s. enligt: \\<hostname of AirPort>\<share name>
Exempelvis: \\airport1\musicshare
Det fungerar inte att använda enhetsbaserade sökvägar för nätverksdiskar om SlimServer kör som en service, exempelvis: X:\music
Postad 31 oktober 2007 - 17:56
Är det själva SqueezeBox gränssnittet som går segare ?Någon som har jämfört trådburet och trådlöst och kommit fram till dena skillnad?
Jag har kört både trådbundet och trådlöst och båda har fungerat bra, skillnaden jag märker är att när jag kör laptop'en på samma trådlösa nät och den använder mycket nätlast så är det en fördel att köra SqueezeBox på det trådbundna nätet. Förutom detta så har både trådlös och trådbunden anslutning fungerat ungefär lika bra/snabbt. Jag har 54Mbit trådlöst och 100Mbit trådbundet.
Postad 01 november 2007 - 17:15
Hur skriver du in sökvägen ?
Om du startar SlimServer som en service (vilket är default) så måste du använda UNC säkvägar, d.v.s. enligt: \\<hostname of AirPort>\<share name>
Exempelvis: \\airport1\musicshare
Det fungerar inte att använda enhetsbaserade sökvägar för nätverksdiskar om SlimServer kör som en service, exempelvis: X:\music
Ah, tackar!
Postad 02 november 2007 - 00:59
Är det själva SqueezeBox gränssnittet som går segare ?Någon som har jämfört trådburet och trådlöst och kommit fram till dena skillnad?
Jag har kört både trådbundet och trådlöst och båda har fungerat bra, skillnaden jag märker är att när jag kör laptop'en på samma trådlösa nät och den använder mycket nätlast så är det en fördel att köra SqueezeBox på det trådbundna nätet. Förutom detta så har både trådlös och trådbunden anslutning fungerat ungefär lika bra/snabbt. Jag har 54Mbit trådlöst och 100Mbit trådbundet.
Precis, gränssnittet segar lite mer än tidigare. Det tar en märkbar stun innan en knapptryckning på fjärren tar effekt. När man väl kommit in på den nivå man valt (browse artist:a:ac/dc t ex) så flyter det på igen.
Postad 04 november 2007 - 12:40
Kapitel 1 och 2 är klara och dom behandlar hur man rippar och taggar sin musik.
Kapitel 3 kommer bli om slimserver installation osv. Det är på G!
Redigerat av Martin, 04 november 2007 - 12:41.
Postad 04 november 2007 - 19:48
Postad 04 november 2007 - 19:50
Vad har du problem med vore bra om vi fick vetaKan någon hjälpa mig med Squeezebox jag fattar ingen ting.fins inte bruksanvisnigen på svenska

Postad 04 november 2007 - 23:17
Postad 05 november 2007 - 07:36
Hur stor skillnad är dte om man rippar med eac jämfört med andra, snabbare rip-program?
Postad 05 november 2007 - 09:50
Postad 05 november 2007 - 13:02
Normal tid med allt rätt inställt är runt 20 minuter.Jag har ett par frågor: Hur lång tid tar dte för er att rippa en skiva med EAC? För mig kan vissa ta flera timmar....
Hur stor skillnad är dte om man rippar med eac jämfört med andra, snabbare rip-program?
Postad 05 november 2007 - 21:44
Om det är repiga skivor eller kopieringsskyddade skivor kan det ta en väldig tid, annars tar det en 10-20 minuter. Jag brukar testa någon av de snabbare rippningssätten på kopieringsskyddade och repiga skivor och sen både köra med test och riktig rippning och verifiera att jag får samma resultat båda gångerna.Jag har ett par frågor: Hur lång tid tar dte för er att rippa en skiva med EAC? För mig kan vissa ta flera timmar....
Postad 06 november 2007 - 09:37
Sitter med en extern USB disk som är kopplad till AirPort Extreme som ja har all musik på.
Jag kommer åt musiken och kan spela utan problem men Playlisterna vill inte spara. Sparar jag en så synsten men det blir inget i den när ja öppnar i SlimServer. Öppnar jag i winamp så finns den där.
Problem 2 är att alla dom playlist ja har sparat tidigare synns i Playlistan på Slimserver fast jag har tagit bort alla filer i alla dom mappar ja använt för att spara i, hur får man bort dom?
Postad 06 november 2007 - 12:04
Det pratas om fjärr till SB. Är det någon som har provat Wireless DJ™ Music System ?! Den fjärren ser ju ut att vara något för SB, eller?!
Ups hittade en länk som sa ett o annat, bortse från denna!!!!!!!!
Redigerat av carlcamper, 06 november 2007 - 12:06.
Postad 06 november 2007 - 20:20

Postad 10 november 2007 - 14:36
Kommer det inte att dröja mer än en månad innan den nya fjärrkontrollen kommer? Jag hoppas verkligen att du har rätt för jag är väldigt sugen på att få en vettigare fjärrkontroll till min SB3.Som sagt, inom en snar framtid kommer slimdevices med en egen lösning... håll i slantarna nån månad till bara
Postad 10 november 2007 - 19:18
jag såg också bilderna på demofjärren när ja köpte SB'n coh ville ha en direkt men nu när ja haft den ett tag så tycker ja inte den behövs.
Man ser ju lät på boxen vad som spelar o så och kontrollerna med fjärren är mer än goda nog för mig.
men ja kanske har missat någon funktion med den?
Postad 10 november 2007 - 20:06
Jag hade ungefär samma åsikt om den fram till att Logitech skickade en prototyp så jag fick känna på den. Den gamla fjärren fungerar, det är inte frågan om det, utan det är bara att den nya fungerar bättre när man:Ja kan inte förstå varför alla vill ha en ny fjärr.
jag såg också bilderna på demofjärren när ja köpte SB'n coh ville ha en direkt men nu när ja haft den ett tag så tycker ja inte den behövs.
Man ser ju lät på boxen vad som spelar o så och kontrollerna med fjärren är mer än goda nog för mig.
men ja kanske har missat någon funktion med den?
1. Har flera SqueezeBox'ar och vill kunna kontrollera en SqueezeBox som står i ett annat rum.
2. När man skall leta efter musik att spela men inte vet riktigt vad man letar efter. Här är det ett stort lyft att se fler rader samtidigt. När man vet exakt vad man vill lyssna på så fungerar dock den gamla fjärren precis lika bra.
För de flesta så är det nog punkt 2 som kommer att vara lyftet. Men för att inte höja förväntningarna för mycket så tror jag inte att alla kommer att tycka att det är ett jättelyft. På sikt tror jag det kan bli något riktigt bra, men min gissning är att första versionen nog inte kommer att kännas som någon gigantisk förbättring för de flesta.
Slutligen skall man väl avsluta med att det inte alls är säkert att den den nya fjärren kommer att se ut som den prototyp som finns utan den kan se ut helt annorlunda, förmodligen kommer den nog att vara relativt lik men man vet inte säkert.
Jag har nu också haft en iPod Touch i några dagar, och jag kan ju säga att det känns otroligt mycket bättre att leta bland musik i iPod'en i jämförelse med att leta bland musik via den nya Logitech fjärren. Tyvärr har dock inte iPod'en något bra gränssnitt mot SlimServer, än...
Postad 11 november 2007 - 14:15
Hej har just fått min Squeezebox från Teknikmagasinet.
Min modell kan inte sättas upp med svenska menyer. Är det så på alla? Bruksanvisning var inte heller på svenka, men det kan jag leva med. Men däremot skulle jag vilja ha menyer och datum tid, 24 timmars klocka på svenska.
Någon som vet om det går att fixa eller faktiskt köpt en som har den möjligheten i menyerna från början.
Mvh,
Hugo
Postad 11 november 2007 - 21:48

Postad 11 november 2007 - 22:39
SB3 med svenska menyer och tidformat?
Hej har just fått min Squeezebox från Teknikmagasinet.
Min modell kan inte sättas upp med svenska menyer. Är det så på alla? Bruksanvisning var inte heller på svenka, men det kan jag leva med. Men däremot skulle jag vilja ha menyer och datum tid, 24 timmars klocka på svenska.
Någon som vet om det går att fixa eller faktiskt köpt en som har den möjligheten i menyerna från början.
Mvh,
Hugo
Hej igen,
Jag är nog blind . Kan du hjälpa mig lite på traven för jag hittar inget i guiden som har med språk och datumformat på screensaver.
mvh,
Hugo
Postad 12 november 2007 - 00:06
Kolla server settings, där ligger allt som har med sånt att göra.Hej igen,
Jag är nog blind . Kan du hjälpa mig lite på traven för jag hittar inget i guiden som har med språk och datumformat på screensaver.
mvh,
Hugo
Postad 12 november 2007 - 18:29
Beror på hur stort bibliotek du har och hur mycket du brukar flyttar om och taggar om musiken.Finns det någon fördel att använda itunes eller ska man organisera själv? Är i uppstartfasen av att rippa och fixa till alla mina cd till hårddisken.
Jag flyttar och taggar i princip aldrig om något när jag väl har rippat det och då går det relativt bra att skapa upp strukturen själv. Men håller du på och flyttar om mycket och du använder andra media players än SlimServer mot biblioteket kan det vara trevligt att filer automatiskt flyttas när du justerar taggarna.
En sak som kan vara bra att vara medveten om är dock att om du flyttar om något eller ändrar något filnamn efter att SlimServer har kört en scanning, så måste du göra en full rescan för att SlimServer skall detektera filen under det nya namnet och få bort filen med det gamla namnet. Det är väl inga större problem dock, men det tar några minuter i ett normalstort bibliotek eller i värsta fall timmar i ett gigantiskt bibliotek med en slö dator.
SlimServer bryr sig inte om filstrukturen om du har taggat musikfilerna, så för SlimServer's del spelar det egentligen ingen roll vilken katalog struktur du väljer.
Postad 12 november 2007 - 21:02
Det verkar inte så nyttigt för elektroniken och låter inte kul.
Någon som stött på detta tidigare och har en förklaring?
Postad 12 november 2007 - 21:39
Efter att ha uppgraderat på högtalarsidan upptäcker jag att det "knäpper" vid låtbyte. Ungefär som att Squeezeboxen skulle slå på strömmen vid varje låt.
Det verkar inte så nyttigt för elektroniken och låter inte kul.
Någon som stött på detta tidigare och har en förklaring?
Har du testat att ändra detta?
Home / Player Settings for XXXXXXXXXXXX / Audio
AUDIO STARTUP TIME ... default är 0, ändra det enlig instruktionerna.
Testa det, kan kanske hjälpa.
Vild gissning, vet att någon hade ditt problem och blev hjälpt av denna lösning tidigare.
Redigerat av Martin, 12 november 2007 - 21:40.
Postad 15 november 2007 - 08:38
Postad 15 november 2007 - 08:53
Någon som vet om det är på gång någon produktuppgradering av Squeezebox? Eller är v3 alltjämt den man ska köpa? Eller ska man ha is i magen och vänta några veckor/månader på någon kommande modell?
New products please!
Postad 15 november 2007 - 20:50
Skulle det gå att köpa den i USA och använda den här?
Redigerat av slanemyr, 15 november 2007 - 22:15.
Postad 15 november 2007 - 20:51
Någon som vet om det är på gång någon produktuppgradering av Squeezebox? Eller är v3 alltjämt den man ska köpa? Eller ska man ha is i magen och vänta några veckor/månader på någon kommande modell?
New products please!
Så.. kontentan är att ingen vet något förrän de faktiskt har släppts.. lite trist..

Postad 16 november 2007 - 08:56
Kan man nollställa det på nå sätt?
Är riktigt drygt att se en 20 listor när man bara har 4 =\
Postad 16 november 2007 - 09:42
Då har man köpt sig en Squeezebox äntligen. Och jag kan bara instämma med övriga i denna låånga tråd, vilken otroligt grym produkt!! Helt outstanding! Och det bästa av allt är väl att detta måste vara den mest "wife-friendly" Audioprodukt som finns just nu.. Hon sa, -Jaa, det är ju så här jag vill ha det!!!

Så om ni inte vet vad ni skall köpa i julklapp till den bättre hälften.... Köp en Squeezebox!

Ha det bra!
/Danne
Postad 16 november 2007 - 09:46
Jag misstänker att det kommer en SB utan display som du styr med en WiFi fjärrkontroll med inbyggd display.
Postad 16 november 2007 - 09:47

Postad 16 november 2007 - 18:35
Hejsan!!
Jag har nu fått hem min box och är hyffsat nöjd med den.. det är bara en sak som jag inte uppskattar.. o det är att det hackar till när man byter låt om den inte får spela klart.. har nån annan detta problem eller finns det nån som har en lösning på det??
Jag har fått exakt samma problem efter att ha haft boxen i 5 månader utan att nåt har krånglat. Ingen som ha nån lösning? Skickar snart boxj**eln genom fönstret

//jonas
Redigerat av Unregistered6455d5d8, 16 november 2007 - 18:37.
Postad 16 november 2007 - 19:08
Postad 18 november 2007 - 00:15
Nån som hört nått om problem med displayen som yttrar sig som flimmrande text?
Brukar vara pga dålig kontakt med närverket...
Postad 18 november 2007 - 00:29
Hejsan... har precis fått upp ögonen för Squeezeboxen och har en fråga. Ska nämligen besöka USA i nästa vecka och med den gynnsamma dollarkursen blir man ju något sugen på att införskaffa en Squeezebox.
Skulle det gå att köpa den i USA och använda den här?
Den går absolut att köpa i USA och använda här det enda som skiljer är kraftenheten och med lite tur så behöver du bara byta kabeln med stickontakten (29:- på Kjelle) och i värsta fall hela kraftenheten på 5v & 1A (99:- på Kjelle).
Kostar ca. $300:- plus salestax på ca. 8% beroende på var i USA du handlar vilket ger SEK 2.100:-
/Staffan
Postad 19 november 2007 - 08:55
Andra fördelar med Squeezen kontra uppsättningen ovan? Kan komma åt musiken via Nas om datorn/datorerna är avstänga är givet. Men sen då? Jag är sugen på att köpa en Squeeze också så övertyga mig gärna! Frågan är väl dock om jag behöver det när jag skall krypa till korset....

Postad 19 november 2007 - 13:28
Häromdagen när jag satt och lyssnade fick jag höra en ton som jag inte hört förut. Efter lite fipplande med sladdar och anslutningar står det nu klart att ljudet kommer från Squeezeboxen. Jag kör trådlöst, men har inte hört ljudet förut. Är det någon som har samma problem?? Och framförallt hur f..n blir jag av med tjutandet, utan att behöva dra kabel??
Postad 20 november 2007 - 00:08
Det var inte nätverksproblem. Det var den separat inköpta eliminatorn med stabil (linjär) utspänning till skillnad från den medföljande som har switchad utspänning som krånglade. Påstods ju vara värt att köpa en eliminator med stabil utspänning, så jag gjorde det samtidigt som jag köpte SB3'an. Inte för att jag vet om det gör nån skillnad iofs.
Nån som har erfarenheter? Vilken eliminator använder ni i så fall? Jag använde denna som nu verkar ha lagt av:
Eliminator Stabil Utspänning
Postad 20 november 2007 - 07:15
Det var inte nätverksproblem. Det var den separat inköpta eliminatorn med stabil (linjär) utspänning till skillnad från den medföljande som har switchad utspänning som krånglade. Påstods ju vara värt att köpa en eliminator med stabil utspänning, så jag gjorde det samtidigt som jag köpte SB3'an. Inte för att jag vet om det gör nån skillnad iofs.
Nån som har erfarenheter? Vilken eliminator använder ni i så fall? Jag använde denna som nu verkar ha lagt av:
Eliminator Stabil Utspänning
DIN:
Med stabiliserad inställbar utspänning. 1.5, 3, 4.5, 6, 7.5, 9, och 12V DC. Max belastning 500 mA.
SQUEEZEBOXENS:
Power input
* 5.0V DC, regulated
* Center positive, sleeve ground
* Connector: 2.5mm ID, 5.5mm OD, 11mm long
* Min supply rating: 1000mA
Som jag tolkar det (jag hade 2:a i ellära för 20 år sen

EDIT: om du sen kommer att höra någon skillnad är en annan fråga. Jag kör fortfarande med orginalet.

Redigerat av TCM, 20 november 2007 - 07:18.
Postad 21 november 2007 - 14:23
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar