Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 October 2007 - 09:28

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Men skulle det någon kunna bekräfta att 5100 är tystare & hur mkt tystare så kanske det är värt pengarna .

<{POST_SNAPBACK}>

4100 är i princip knäpptyst!
Ställer du ner fläkten kommer du inte höra den från soffan, vilket måste vara ett bra betyg eller?
Jag kan inte påstå att man störs sig på ljudnivån i en tivx, nu har en 360 hemma så man kan ha blivit lite hörselskadan av den :)

<{POST_SNAPBACK}>

Oki den är såpass tyst , då lutar det mot att det blir 4100 om ingen kan motivera varför man skall ha en 5100 .

<{POST_SNAPBACK}>

den är rund och ser ut som en termos... eller iaf 5000 gjorde det när den var aluminiumfärgad och inte svart som 5100 är....
jag tycker du skall köpa den som bäst passar i din tvbänk helt enkelt ;)

Postad 16 October 2007 - 11:59

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Kan det bli problem om man sätter fläkten på lägsta? Varnar den på något sätt om den blir för varm? Min 4100 står helt öppen på en bänk. Är det safe att ändra från normal till lägsta tror ni?

Postad 16 October 2007 - 12:09

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Kan det bli problem om man sätter fläkten på lägsta? Varnar den på något sätt om den blir för varm? Min 4100 står helt öppen på en bänk. Är det safe att ändra från normal till lägsta tror ni?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag gjorde den ändringen i helgen. Har inte tokkört tvixen sedan dess men allt fungerar normalt än så länge.

Postad 16 October 2007 - 14:54

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Kör alltid på lägsta, inga problem!
Men var väl några av gamla 4000 serien som gick upp i rök, nu är jag inte 100 om det var pga av fläkten eller om det var andra faktorer som spelade in.

Postad 16 October 2007 - 19:45

jericson
  • jericson
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Är det någon (läs Sean) som vet när den nya "färdiga" FW:n kommer ut? Finns det något datum?

Postad 16 October 2007 - 21:17

Unregisteredd6ea089a
  • Unregisteredd6ea089a
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Så då har man äntligen köpt sig en tvix 4100...

Jag kan väll säga så mycket att man kan INTE bli besviken på bilden i 1080P iallafall ;)

Min första reaktion var väll ungefär :lol: följt av :D sen lite ;) och :P

Nu är bara frågan vilken FW är bäst än så länge ?? jag har 1.2.23 i nu finns det nån som funkar bättre i 1080P MKV ???

Sen kan jag nog iof instämma med en del i att den är inte direkt tyst i "normal" läge på fläkten.... Vågar inte sänka den till långsamaste då den blir rätt varm där den står nu får se om jag flyttar den nu eller när jag bygger om teverummet... ;)

Postad 17 October 2007 - 00:36

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Köpte idag en TViX M-4100 HD + TViX Digital TV-Tuner T430
efter att jag uppgraderat firmware i burken till:

TVIX HD M-41/5100SH Firmware 1.2.3 Beta (Support MKV) with Tuner

så försökte jag kolla på SVT HD (Bor i Mälardalen så det finns DVB-T täckning för SVT HD)
får då bara ljud, men ingen bild (helt svart) med felmeddelande:
"fel format h.264" eller liknande (Har inte burken igång just nu)

Har även på skoj testat Finland samt England som land i setupen = Samma fel.

Alla standard kanaler (icke HD) fungerar perfekt....

Tips ?? Nån som fått SVT HD att lira öht på den här combon ?!

Redigerat av Murgatroyd, 17 October 2007 - 01:24.

Postad 17 October 2007 - 07:48

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Köpte idag en TViX M-4100 HD + TViX Digital TV-Tuner T430
efter att jag uppgraderat firmware i burken till:

TVIX HD M-41/5100SH Firmware 1.2.3 Beta (Support MKV) with Tuner

så försökte jag kolla på SVT HD (Bor i Mälardalen så det finns DVB-T täckning för SVT HD)
får då bara ljud, men ingen bild (helt svart) med felmeddelande:
"fel format h.264" eller liknande (Har inte burken igång just nu)

Har även på skoj testat Finland samt England som land i setupen = Samma fel.

Alla standard kanaler (icke HD) fungerar perfekt....

Tips ?? Nån som fått SVT HD att lira öht på den här combon ?!

<{POST_SNAPBACK}>

Du har trillat i samma fälla som jag. Du har av marknadsföringen trott att det ska fungera att titta på och spela in SVT HD med TVIX 4100/5100. Det går inte!

För att lösa det här problemet har jag tvingats att ha både en digitalbox (DT-430HD) och TVIX.

Så här är det:
- FW 1.0.43 och 1.2.3 kan användas för att spela in SVT HD även om du inte kan se det. Då anser Sean Wiklund (iRiver) att det inte bör vara något större problem eftersom man inte behöver se programmmet i realtid eftersom man ändå har spelat in det.
- I FW 1.2.23 och 1.2.27 kan man se SVT HD i realtid samt spela in det men problemet är att inspelningen drabbas av så stora störningar i inspelningen (brukar inte slå till förrän några minuter in i det inspelade programmet) att det inte är någon njutning att se det. Sean Wiklund hänvisar här till att de Koreanska utvecklarna inte har tillgång till SVT HD-sändningar och det gör att jag börjar tvivla på att det någonsin kommer att fungera.

Mitt intryck är att vi TVIX-användare som vill se och spela in SVT HD är i minoritet. Det har tidigare i 4100/5100-forumet hänvisats till att det är så få som kan se SVT HD (bara 1 miljon hushåll).

Det verkar som DVICO helt satsar sina resurser på att uppfylla nya krav på att kunna spela upp flera format och ignorerar de köpare som köpt sina TVIX tillsammans med tuner.

/Göran

Redigerat av Goeran, 17 October 2007 - 07:51.

Postad 17 October 2007 - 09:04

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Läste på mediamanias hemsida att på Tvixarna behöver mkv filer modifieras för att kunna spelas upp , är det så och isåfall vad måste göras med mkv filen?

Postad 17 October 2007 - 09:08

sutnop
  • sutnop
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Har precis installerat Beta FW 1.2.23. Är nöjd med allt jag testat hittils men en sak stör jag mig på. När jag startar Tvixen och ska gå in och välja en av mina filmer som jag lagt in tar det väldigt lång tid för de inlagda ikonerna att komma fram första gången. Om jag sedan återgår till samma mapp senare går det snabbare.

Om jag däremot stänger av Tvixen och sätter på den igen tar det lika lång tid igen.

Detta problem hade jag inte med betan 1.0.43.

Är det någon som känner igen problemet?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej! :)

Vad, exakt, menar du med de "inlagda ikonerna"?

<{POST_SNAPBACK}>

Han menar nog albumart/coverart på sina filmer/album. Och vad jag tror är att tvixen läser in ALLA bilder i minnet när man går in i mappen, för att sedan inte behöva läsa in dom igen. Och har man då 50-60 filmer med covers så tar det nog en stund... Men jag kan ha fel.

<{POST_SNAPBACK}>

Om det är dessa han menar, så är enda lösningen som jag vet, att med något program eller på något sätt se till att alla små ikoner helt enkelt är så små de kan vara, för att de ska läsas in snabbare.

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsan! Jag menar albumart/coverart på mina filmer/album precis som shapic skriver. Jag förstår att det kan ta tid att läsa in dessa första gången. Det jag funderar över är hur det kommer sig att det tar så mycket längre tid med Beta 1.2.23 än med Beta 1.2.2. Med den äldre Betan går det på noll-tid.

<{POST_SNAPBACK}>

Kort svar: ingen aning - men någon anledning måste det ha. Å andra sidan är allt över 1.0.43 enbart betafiler och beta är beta. Vänta på nästa publika färdiga version istället. När den kommer? Jag vet inte. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Sean! Vet du om detta problem är fixat med den nya Betan som är på gång? Blir galen av att behöva sitta och vänta 10-15 sekunder på att varje ny sida i mitt filmbibliotek ska visa sig.

Är det verkligen ingen annan som har märkt av den markanta skillnaden i väntetid mellan Beta 1.2.2 pch Beta 1.2.23?

Postad 17 October 2007 - 09:16

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Läste på mediamanias hemsida att på Tvixarna behöver mkv filer modifieras för att kunna spelas upp , är det så och isåfall vad måste göras med mkv filen?

<{POST_SNAPBACK}>

Bara att lägga in nya firmwaren och så funkar allt tip-top.

/Jim

Postad 17 October 2007 - 11:03

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
STORT tack för hjälpen!

Som du helt riktigt skrev så går det utmärkt att spela in med FW 1.2.3 som jag har installerat,
men inte att titta direkt live... iofs en framgång för mig! :)

Filerna blir gigantiska men det var inte oväntat.

Men visst är det dåligt (eller kanske okänt) för importören att
det inte lirar som det skall med SVT HD TV på TViXen!

Köpte min burk + tuner på Webhallen Stockholm igår, den hade fransk
manual samt fransk default språkinställning då.... åtgårdat nu.

Tack igen!

Postad 17 October 2007 - 12:27

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Jag köpte också min TVIX 4100 på Webhallen för över två månader sedan. Jag fick med en svensk manual. Webhallen är ju dessutom listad som återförsäljare för iRiver som är svensk distributör. Lite konstigt.

Du kan hitta både engelsk och svensk manual som PDF-filer på www.dvico.com

Svenska distributören av TVIX känner till problemet med SVT HD.

/Göran

Postad 17 October 2007 - 13:33

Unregisteredf982064f
  • Unregisteredf982064f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Ingen ny firmware på gång än?
Väntar med spänning =)

/Berc99

Postad 18 October 2007 - 09:30

Unregistered533a0c34
  • Unregistered533a0c34
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Någon som fått denna att lira med SMB mot 2003Server?

Övrigt verkar den fungera lysande efter man uppgraderat till beta firmware. :wub:

Postad 18 October 2007 - 09:53

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Övrigt verkar den fungera lysande efter man uppgraderat till beta firmware.  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, men jag kan tänka mig att du måste sänka säkerheten betydligt i 2003 Server för att få det att fungera.

För övrigt finns det en ny version av Tvix Net Share, version 1.09. Ingen aning om vad som skiljer mot tidigare versioner.

NetShare_1.09.exe på ftp.dvico.com

Redigerat av distortion2, 18 October 2007 - 09:54.

Postad 18 October 2007 - 10:31

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0
Någon som har bilder på hur gränssnittet ser ut? Hur det ser ut när man bläddrar bland filmer o framförallt musik? Hur sorteras musiken i spelaren?

Edit: Hur väl fungerar den att skippa intern disk och bara koppla till NAS (Ex Qnap 109 eller Lacie) Vad blir nackdelarna?

Redigerat av Danne, 18 October 2007 - 12:27.

Postad 18 October 2007 - 10:50

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Läste igenom ditt svar igen:

Menar du att med FW 1.2.23 och 1.2.27 kan man se HD TV utan problem i realtid ? Dvs
om man INTE spelar in samtidigt ?

Känns som en bättre lösning för mig än som nu med FW 1.2.3 som ger svart bild
om man bara vill titta i realtid och INTE spela in. (Uppspelning går bra)

Hittade: tvix_M-x100_1.2.23.zip på TviX/DViCo's FTP,
Men inte FW 1.2.27.... Vad skiljer tro ?

Googlade lite och fann detta:
http://dvdnews.free.fr/TViX/M-41_5100/

Här finns: FW 1.2.27 & FW 1.2.9 !!
Vad kan detta vara ? Finns inte på ftp'n hos DViCo ens...

Hur vet man om den stödjer DVB-T Tunern ?

Tack igen på förhand!

Postad 18 October 2007 - 11:06

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
1.2.23 är den sista officiella betan. 1.2.27 slank ut av misstag. Den fanns på DVICOs FTP-server under några timmar innan den togs bort. 1.2.9 hade jag inte hört talas om förut men jag antar att det är en inofficiell beta som inte sluppit ut än. Det har också cirkulerat en 1.2.25 men jag har inte själv provat den.

Jag har provat 1.2.23 och 1.2.27 och i båda fallen går det bra att se SVT HD live (men som sagt billdstörningar vid inspelning). Jag körde bara 1.2.27 en liten stund så jag har mycket kort erfarenhet av den. Om jag har tolkat diskussionen på det andra TVIX-forumet rätt så hade den mycket begränsat stöd för vissa typer av filer så jag skulle rekommendera 1.2.23 om du vill se SVT HD live.

Prova gärna inspelning ooch berätta om du också får bild/ljud-störningar. De brukar inte dyka upp förrän några minuter in i mina inspelningar. I början trodde jag att det var dålig mottagning men jag tycker jag har provat så många gånger fram och tillbaka mellan firmware att jag har svårt att tro det längre.

/Göran

Redigerat av Goeran, 18 October 2007 - 11:09.

Postad 18 October 2007 - 14:22

badpojken
  • badpojken
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Någon som har bilder på hur gränssnittet ser ut? Hur det ser ut när man bläddrar bland filmer o framförallt musik? Hur sorteras musiken i spelaren?

Edit: Hur väl fungerar den att skippa intern disk och bara koppla till NAS (Ex Qnap 109 eller Lacie) Vad blir nackdelarna?

<{POST_SNAPBACK}>

Nackdelarna blir att du måste köra firmwareuppgradering via USB-sticka, samt att vissa filmer som är för stora för att spela upp via nätverket och behöver ligga lokalt på disken för att inte hacka.

Postad 18 October 2007 - 14:23

badpojken
  • badpojken
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Övrigt verkar den fungera lysande efter man uppgraderat till beta firmware.  <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, om du gör enligt instruktionerna för WinXP i boken så fungerar det! :wub:
Kan tänka mig det kanske blir problem om du kör AD hemma..

Postad 18 October 2007 - 14:27

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Tja!

Ber om ursäkt om jag upprepar en tidigare fråga, har kikat igenom tråden men inte hittat något angående ljudnivå på 5100. Hur upplever ni ljudet från fläkt osv.?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej molemolemolemole... :wub:

Frågar du mig (vilket kan vara lite partiskt i dina ögon), så säger jag att den är nästan knäpptyst. Det beror lite på hur du ställer fläkten. Jag har sedan i juni när jag köpte min TViX kört den på fläkthastighet "Långsam 1" samt haft en intern Western Digital-disk på 500 GB i TViX:en. Jag har aldrig haft några problem med värmen eller något sånt och med det läget så blir TViX:en fantastiskt tyst. Jag jämför dock med att jag har haft min dator igång (som nu står drygt en meter snett nedanför min TViX och den låter med sitt 55O W Hiper-nätagg, processorfläkt och andra fläktar som en Datsun med trasigt avgasrör. Nu har jag alltid datorn avstängd och i min värld, så finns inget störande ljud, då jag sitter 3,5 meter från min TV och TViX:en.

Men det är om du frågar mig och som sagt, jag kanske är partisk - men jag kände mig nödgad att svara eftersom du inte har fått något svar.

...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja - och du väntade hela 6 minuter innan du fann dig nödgad att svara... <_<

Postad 18 October 2007 - 20:29

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Övrigt verkar den fungera lysande efter man uppgraderat till beta firmware.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, om du gör enligt instruktionerna för WinXP i boken så fungerar det! :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte att AD i sig självt gör så stor skillnad men däremot kan ju ADs GPOer mot servrarna göra så att det inte fungerar - och det är ju möjligt att det är det du menar. ADs GPOer kör ju över Local Security.

Däremot håller jag med distortion2 om att det kan vara vanskligt med säkerheten. Att enabla Guest-kontot i en server ger mig rysningar. Det kan ju duga i ett väl skyddat hemmanätverk men jag skulle tänka mig noga för innan jag gör det i en företagsserver.

Dessutom måste man vara försiktig med ändringar i Local Security Settings i en server.

/Göran

Postad 18 October 2007 - 21:43

Grief
  • Grief
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Netshare 1.09 fick allt att gå bananas. "No permission to write or delete" om man försöker köra filer genom nätverket, sen kraschar TViXen...

Postad 19 October 2007 - 02:09

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Netshare 1.09 fick allt att gå bananas. "No permission to write or delete" om man försöker köra filer genom nätverket, sen kraschar TViXen...

<{POST_SNAPBACK}>

För mig var det tvärtom.

Jag har haft en del problem med 1.08. Jag kör trådlöst och bilden har hackat ordentligt. Jag trodde att problemet berodde på dålig router och har därför kört USB-disk i stället.

Efter installation av 1.09 flyter NFS perfekt över 54 Kbps. Jag har Windows XP.

Jag försökte att installera Netshare 1.09 på SRV2003 men då hängde sig TVIX.

/Göran

Postad 19 October 2007 - 07:51

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Någon som har en 5100 och haft problem med glapp i HDMI-porten?
Blir nog till att byta upp sig nu när man kanske får lämna tillbaks min 4100.
Väntar bara på att Dustin ska få tummen ur och skicka mig den retursedel som jag skulle haft i tisdags...

Eller ska man hålla sig lite till och köpa dom uppdaterade maskinerna som skulle komma till årsskiftet?

/Jim

Postad 19 October 2007 - 10:01

Unregistered533a0c34
  • Unregistered533a0c34
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Övrigt verkar den fungera lysande efter man uppgraderat till beta firmware.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, om du gör enligt instruktionerna för WinXP i boken så fungerar det! :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte att AD i sig självt gör så stor skillnad men däremot kan ju ADs GPOer mot servrarna göra så att det inte fungerar - och det är ju möjligt att det är det du menar. ADs GPOer kör ju över Local Security.

Däremot håller jag med distortion2 om att det kan vara vanskligt med säkerheten. Att enabla Guest-kontot i en server ger mig rysningar. Det kan ju duga i ett väl skyddat hemmanätverk men jag skulle tänka mig noga för innan jag gör det i en företagsserver.

Dessutom måste man vara försiktig med ändringar i Local Security Settings i en server.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Jag missade lite i info när jag skrev. Det jag ville skriva var att AD tjänsten krockar med NetShare klienten (LDAP port 1058). Därför funkar det inte med NFS.

Jag demotade min dc till en standalone server och fick många problem på köpet. Alla .exe filer blev låsta/flaggade (för att min nya server av säkerhetsskäl inte känner igen attributen) samt att netshare klienten kräkte ur sig ett meddelande om permission bla bla bla. Jag var tvungen att låsa upp alla filer med ett tredje parts programvara som heter streams. I Dos promt skrev jag D:\Stream.exe -s -d *.exe (om nån vill ha lite mer exakt info PM:a) Finns liknande problem med patchar som har ställt på säkerheten i IE Vista/XP

Efter detta slapp jag gå in på egenskaper på alla -exe filer och välja UNBLOCK. Skönt!

Nån mer som har märkt av att 1080P/720P X.264 inte kör i fullskärm? Får en svart rad över och under. Kör jag DVD i .ISO format blir det fullskärm. Samsung Plasma Q97 50".

/T

Postad 19 October 2007 - 10:18

ers
  • ers
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
[/quote]

Nån mer som har märkt av att 1080P/720P X.264 inte kör i fullskärm? Får en svart rad över och under. Kör jag DVD i .ISO format blir det fullskärm. Samsung Plasma Q97 50".

/T
[/quote]

Beror inte det på vilket format filmen är inspelad i ?? Eller är jag ute och cyklar nu ??

Postad 19 October 2007 - 10:56

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag missade lite i info när jag skrev. Det jag ville skriva var att AD tjänsten krockar med NetShare klienten (LDAP port 1058).  Därför funkar det inte med NFS.

Jag demotade min dc till en standalone server och fick många problem på köpet. Alla .exe filer blev låsta/flaggade (för att min nya server av säkerhetsskäl inte känner igen attributen) samt att netshare klienten kräkte ur sig ett meddelande om permission bla bla bla. Jag var tvungen att låsa upp alla filer med ett tredje parts programvara som heter streams. I Dos promt skrev jag  D:\Stream.exe -s -d *.exe (om nån vill ha lite mer exakt info PM:a) Finns liknande problem med patchar som har ställt på säkerheten i IE Vista/XP

Efter detta slapp jag gå in på egenskaper på alla -exe filer och välja UNBLOCK. Skönt!

/T

<{POST_SNAPBACK}>

fattar inte vad NTFS streams har med funktionaliteten i tvixen att göra :D

Har du tittat på vilken upplösning dina filmer är i när du spelar upp dem? Du gör det via "info" knappen medans filmen spelar, där ser du vilket resolution filmen har, kan vara det som gör att du får kanter, jag har sett att vissa filmer flaggade 720p i själva verket är 1280*6xx eller motsvarande.

Är det inte det så knske du har "Aspect Ratio" eller switch 16:9/4:3 lägen felinställd i antingen tvixen eller tv'n..

Redigerat av ttxx, 19 October 2007 - 10:59.

Postad 19 October 2007 - 12:00

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Tja!

Ber om ursäkt om jag upprepar en tidigare fråga, har kikat igenom tråden men inte hittat något angående ljudnivå på 5100. Hur upplever ni ljudet från fläkt osv.?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej molemolemolemole... :D

Frågar du mig (vilket kan vara lite partiskt i dina ögon), så säger jag att den är nästan knäpptyst. Det beror lite på hur du ställer fläkten. Jag har sedan i juni när jag köpte min TViX kört den på fläkthastighet "Långsam 1" samt haft en intern Western Digital-disk på 500 GB i TViX:en. Jag har aldrig haft några problem med värmen eller något sånt och med det läget så blir TViX:en fantastiskt tyst. Jag jämför dock med att jag har haft min dator igång (som nu står drygt en meter snett nedanför min TViX och den låter med sitt 55O W Hiper-nätagg, processorfläkt och andra fläktar som en Datsun med trasigt avgasrör. Nu har jag alltid datorn avstängd och i min värld, så finns inget störande ljud, då jag sitter 3,5 meter från min TV och TViX:en.

Men det är om du frågar mig och som sagt, jag kanske är partisk - men jag kände mig nödgad att svara eftersom du inte har fått något svar.

...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja - och du väntade hela 6 minuter innan du fann dig nödgad att svara... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men det var ju för att han hade ställt frågan flera dagar tidigare och ingen hade svarat, så några dagar + 6 minuter från "nästa" inlägg ja. :D

Postad 19 October 2007 - 12:07

Unregistered328ea9a3
  • Unregistered328ea9a3
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nackdelarna blir att du måste köra firmwareuppgradering via USB-sticka, samt att vissa filmer som är för stora för att spela upp via nätverket och behöver ligga lokalt på disken för att inte hacka.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad räknas som för stora filer? mkv filer kan ju bli relativt stora om det är det man har tänkt att titta på.

OM jag skaffar mig en Tvix så blir det antagligen utan hårddisk, iaf till att börja med.

Hur funkar musikuppspelning? Finns shuffle, repeat-funktioner med mera? Jag skulle väldigt gärna vilja ha mängder med bilder på hur gränssnittet ser ut så man vet vad som väntar om man köper sig en tvix.

Verkar ju minst sagt lovande denna lilla maskin. Enda nackdelen varför jag inte redan skaffat en är för att HTPCn jag använder kan vara bra att surfa på om den stationära är upptagen av flickvännen.

Postad 19 October 2007 - 12:29

larsli68
  • larsli68
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag har en 400GB hårddisk i min Tvix4100, men streamar 95% av det jag tittar på via nätvärket (100Mbit LAN) utan några problem. Jag kör Beta version 1.2.25 i FW.
Jag laddade Netshare 1.09 igår och har inte haft problem med den heller.
Routern jag använder är en:
LINKSYS BEFSR81 BREDBANDSROUTER 8-PORT SWITCH

Mvh,

Lasse

Postad 19 October 2007 - 12:37

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Vad räknas som för stora filer? mkv filer kan ju bli relativt stora om det är det man har tänkt att titta på.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha mängder med bilder på hur gränssnittet ser ut så man vet vad som väntar om man köper sig en tvix.

Verkar ju minst sagt lovande denna lilla maskin. Enda nackdelen varför jag inte redan skaffat en är för att HTPCn jag använder kan vara bra att surfa på om den stationära är upptagen av flickvännen.

<{POST_SNAPBACK}>

Storleken på filerna har ingen betydelse utan bitraten filmerna är kodade i samt hastigheten på ditt nätverk är det som spelar roll om du skall köra utan intern hårddisk och se på filmer som du har på din dator eller NAS.

Det finns en begränsning i hur hög bitrate tvixen klarar av, se de tekniska specarna i manualen/hemsida osv men generellt så brukar det inte vara problem.

Det som uppstår är om ditt nätverk är för klent dimensionerat, ex. så blir det tufft att köra ett 11Mbps trådlöst nätverk och se på högupplöst film..

Har du trådat nät, 100Mbps kopplat till tvixen har jag svårt att se att du skulle uppleva problem med att se på film, visst det kan alltid finnas undantag med just den där filmen kodad med just den där codec'en osv..

Har du filmerna på en NAS så se till att den orkar med att skicka ut trafiken på nätverkskortet, vissa billiga modeller av NAS'ar har lite halvtaskig prestanda på nätverksimplementeringen och speciellt om boxen gör annat samtidigt, typ bittorrentar...

Ang. bilder på gränssnittet så titta på DViCO's hemsida, titta i manualen, läs tråden här plus på AVS och MCPClub där det finns bilder

Postad 19 October 2007 - 12:45

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag missade lite i info när jag skrev. Det jag ville skriva var att AD tjänsten krockar med NetShare klienten (LDAP port 1058).  Därför funkar det inte med NFS.

Jag demotade min dc till en standalone server och fick många problem på köpet. Alla .exe filer blev låsta/flaggade (för att min nya server av säkerhetsskäl inte känner igen attributen) samt att netshare klienten kräkte ur sig ett meddelande om permission bla bla bla. Jag var tvungen att låsa upp alla filer med ett tredje parts programvara som heter streams. I Dos promt skrev jag   D:\Stream.exe -s -d *.exe (om nån vill ha lite mer exakt info PM:a) Finns liknande problem med patchar som har ställt på säkerheten i IE Vista/XP

/T

<{POST_SNAPBACK}>

Jag känner igen felmeddelanden från min server. I mitt fall var det bara en virtuell testserver så det var ingen skada skedd. Den var inte DC och inte heller member i en domän.

Man kan nog sammanfatta det hela som att man teoretiskt kan köra SAMBA men inte NFS mot en Server 2003. Dessutom måste man acceptera rätt dålig säkerhet i servern.

Även i XP tvingas man ju ställa ner säkerheten till en tveksam nivå om man ska dela filer med TVIX. Om det varit min jobbdator medan jag fortfarande jobbade hade jag blivit hängd om jag ställt om maskinen enligt instruktionen i TVIX-manualen.

Jag tycker att det är lite synd att de inte varnar i TVIX-manualen för de risker som ändringarna i inställningarna innebär. Det är kanske inte självklart för alla.

/Göran

Redigerat av Goeran, 19 October 2007 - 12:47.

Postad 19 October 2007 - 13:05

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Hej på er alla Tvixare!

Jag har precis beställt en 5100 som ska hämtas om en stund.
Är jättesugen på Popcornmsakinen, men denna finns just nu och jag tar smällen då det är "dags" att byta.
Har plöjt igenom hela tråden och följt den de senaste veckorna, men har fortfarande inte fått klart för mig vilken firmware som är bäst just nu? har tänkt använda mig av iso-filer och .mkv i både 720 och 1080.

En sak jag har undrat över är ifall filmer som är 1920x1080 kräver lika mycket av Tvixen om man matar ut bilden i 720p? Det är ju inte alltid man hittar material i 720p.
Om man både spelar upp 1080 och matar ut bilden i 1080p så borde det kräva mer av hårdvaran?

Postad 19 October 2007 - 13:14

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ingen hårddisk i min 4100. Jag streamar 1080p H.264 över 100 MBit trådat utan problem (kör NFS, har ej provat SMB). Flyter alltid. Och uppgraderingar går precis lika bra att köra över nätverket.

Det enda som kan sätta stopp är prestandan på ditt NAS.

Utan hårddisk i Tvixen låter den ju dessutom mindre också.

Redigerat av stevenD, 19 October 2007 - 13:16.

Postad 19 October 2007 - 13:17

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag känner igen felmeddelanden från min server. I mitt fall var det bara en virtuell testserver så det var ingen skada skedd. Den var inte DC och inte heller member i en domän.

Man kan nog sammanfatta det hela som att man teoretiskt kan köra SAMBA men inte NFS mot en Server 2003. Dessutom måste man acceptera rätt dålig säkerhet i servern.

Även i XP tvingas man ju ställa ner säkerheten till en tveksam nivå om man ska dela filer med TVIX. Om det varit min jobbdator medan jag fortfarande jobbade hade jag blivit hängd om jag ställt om maskinen enligt instruktionen i TVIX-manualen.

Jag tycker att det är lite synd att de inte varnar i TVIX-manualen för de risker som ändringarna i inställningarna innebär. Det är kanske inte självklart för alla.

/Göran

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller inte med, både Samba och NFS går att lösa och man kan göra det med hyfsad säkerhet. Sen tycker jag ni överdriver riskerna eller var har ni era tvixar stående? på ett öppet publikt nätverk med publika IP-adresser så att vem som helst och hans hund kan nå era datorer och mediaspelare?

Postad 19 October 2007 - 13:17

Unregistered533a0c34
  • Unregistered533a0c34
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

fattar inte vad NTFS streams har med funktionaliteten i tvixen att göra :)

Har du tittat på vilken upplösning dina filmer är i när du spelar upp dem? Du gör det via "info" knappen medans filmen spelar, där ser du vilket resolution filmen har, kan vara det som gör att du får kanter, jag har sett att vissa filmer flaggade 720p i själva verket är 1280*6xx eller motsvarande.

Är det inte det så knske du har "Aspect Ratio" eller switch 16:9/4:3 lägen felinställd i antingen tvixen eller tv'n..

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Det är en riktigt 720P upplöst film och tvixen är ställd i 16:9

Postad 19 October 2007 - 13:33

badpojken
  • badpojken
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Jag skulle väldigt gärna vilja ha mängder med bilder på hur gränssnittet ser ut så man vet vad som väntar om man köper sig en tvix.

<{POST_SNAPBACK}>

Storleken på filerna har ingen betydelse utan bitraten filmerna är kodade i samt hastigheten på ditt nätverk är det som spelar roll om du skall köra utan intern hårddisk och se på filmer som du har på din dator eller NAS.

Det finns en begränsning i hur hög bitrate tvixen klarar av, se de tekniska specarna i manualen/hemsida osv men generellt så brukar det inte vara problem.

Det som uppstår är om ditt nätverk är för klent dimensionerat, ex. så blir det tufft att köra ett 11Mbps trådlöst nätverk och se på högupplöst film..

Har du trådat nät, 100Mbps kopplat till tvixen har jag svårt att se att du skulle uppleva problem med att se på film, visst det kan alltid finnas undantag med just den där filmen kodad med just den där codec'en osv..

Har du filmerna på en NAS så se till att den orkar med att skicka ut trafiken på nätverkskortet, vissa billiga modeller av NAS'ar har lite halvtaskig prestanda på nätverksimplementeringen och speciellt om boxen gör annat samtidigt, typ bittorrentar...

Ang. bilder på gränssnittet så titta på DViCO's hemsida, titta i manualen, läs tråden här plus på AVS och MCPClub där det finns bilder

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade problem med det första 720p avsnittet av Las Vegas för säsongen, likadant en sample för den senaste Underworldfilmen. Kör jag dem från nätverket pallar inte TViXen med, men kör jag från hårddisken i enheten så fungerar dem perfekt. Eftersom jag kör gigabitnät och maxar i 400-500Mbit/s mellan mina övriga maskiner, så är det snarare prestandan på TViX som sätter begränsningarna.

Postad 19 October 2007 - 13:35

Flirre
  • Flirre
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Har äntligen fått min 5100 nu :)

Hur spelar man upp en film som består av .EVO, .ACA och .MAP filer?

Postad 19 October 2007 - 13:36

Flirre
  • Flirre
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Klarar Tvixen inte av att spela upp filmer som är rar:ade så som xbmc gör?

Postad 19 October 2007 - 13:36

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Har plöjt igenom hela tråden och följt den de senaste veckorna, men har fortfarande inte fått klart för mig vilken firmware som är bäst just nu? har tänkt använda mig av iso-filer och .mkv i både 720 och 1080.

Firmware 1.2.23 är mitt val, det är även den senaste officiella betan. .Mkv i 1080p fungerar nog bättre i firmware 1.2.25/1.2.27 men där har de plockat bort .iso-funktionalitet.

En sak jag har undrat över är ifall filmer som är 1920x1080 kräver lika mycket av Tvixen om man matar ut bilden i 720p? Det är ju inte alltid man hittar material i 720p.
Om man både spelar upp 1080 och matar ut bilden i 1080p så borde det kräva mer av hårdvaran?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är nog själva avkodningen som är den tunga biten, och då är det filens kodade upplösning som styr hur jobbigt det är, inte vilket upplösning du väljer att visa filmen i.
Om du spelar upp en 1080p film i 720p måste filmen först avkodas (jobbigt) och sedan skalas om dessutom, det borde inte kunna gå snabbare än att visa filmen som 1080p direkt.

Postad 19 October 2007 - 13:38

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Klarar Tvixen inte av att spela upp filmer som är rar:ade så som xbmc gör?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej

Postad 19 October 2007 - 13:39

Flirre
  • Flirre
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Hmmm...hur spelar man upp MKV filer?

Postad 19 October 2007 - 13:39

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Genom play knappen på fjärren!

Postad 19 October 2007 - 13:41

Flirre
  • Flirre
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Men när jag bläddrar mig fram till den katalogen filen ligger så är det tomt!?

Postad 19 October 2007 - 13:42

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Men när jag bläddrar mig fram till den katalogen filen ligger så är det tomt!?

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken FW version har du?

Du har vä packat upp filen hoppas jag :)

Postad 19 October 2007 - 13:45

Flirre
  • Flirre
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Ska kolla FV verra....
Om jag hittar =)

Postad 19 October 2007 - 13:47

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Ska kolla FV verra....
Om jag hittar =)

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte tvixen här, men har för mig att det står i menyen vilken version du har!

Postad 19 October 2007 - 13:47

Flirre
  • Flirre
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Ska kolla FV verra....
Om jag hittar =)

<{POST_SNAPBACK}>

1.0.43F

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.