* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 29 juni 2008 - 10:47
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
kablage då.. vad ska jag plocka hem för hdmi till tvixen->G9?
har ingen aning igentligen, bara att ju dyrare desto bättre brukar stämma=P
Igår köpte jag en från K & C för 300. Det är bara att den klarar av 1080p
Postad 29 juni 2008 - 11:02
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Är inte meningen med break-in att man ska ställa in så "vulgära" / "överdrivna" inställningar som möjligt för att snabbt få cellerna att maxa ut vad gäller färger och så vidare? Med andra ord, INTE köra dessa pure-inställningar för just break-in.
Någon som vet om avsforum eller avforums uk har postat några rekommenderade inställningar för just break-in?
Och blanda då inte ihop break-in via DVD/USB med att helt enkelt istället göra tvärtom med väldigt "fega" inställningar första 200 timmarna man tittar på den som vanligt (TV/DVD etc).
Det som några här i tråden verkar göra med pure-inställningarna och break-in DVD verkar för mig vara ett mellanting som självklart hjälper men då borde ju i teorin break-in:en ta mer än 200 timmar jämfört med överdrivna färginställningar som maxar ut vid varenda bild på break-in bilderna/färgerna.
Om inte detta stämmer så har jag förstått teorin bakom break-in helt fel, då får någon gärna rätta mig.
Postad 29 juni 2008 - 11:52
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Är inte meningen med break-in att man ska ställa in så "vulgära" / "överdrivna" inställningar som möjligt för att snabbt få cellerna att maxa ut vad gäller färger och så vidare? Med andra ord, INTE köra dessa pure-inställningar för just break-in.
Någon som vet om avsforum eller avforums uk har postat några rekommenderade inställningar för just break-in?
Och blanda då inte ihop break-in via DVD/USB med att helt enkelt istället göra tvärtom med väldigt "fega" inställningar första 200 timmarna man tittar på den som vanligt (TV/DVD etc).
Det som några här i tråden verkar göra med pure-inställningarna och break-in DVD verkar för mig vara ett mellanting som självklart hjälper men då borde ju i teorin break-in:en ta mer än 200 timmar jämfört med överdrivna färginställningar som maxar ut vid varenda bild på break-in bilderna/färgerna.
Om inte detta stämmer så har jag förstått teorin bakom break-in helt fel, då får någon gärna rätta mig.
Det var det jag pratade med Mattias när jag var där i HBC. Frågan var vilka inställningar han rekommenderade för break-in perioden. Han sa att dem kalibrerar den med ögat så mycket som går dvs lite bättre än Pure Mode sedan kör dem på vanliga kanaler och efter ca 200 timmar kalibrerar dem tv:n. That's it.
Postad 29 juni 2008 - 12:18
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Någon som vet vart jag kan köpa 5090 med fri frakt? Helst så vill jag ha en sådan frakt som blir hemkörd till dörren då jag inte har någon bil som denna kartong går in i.
Postad 29 juni 2008 - 12:19
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Någon som vet vart jag kan köpa 5090 med fri frakt? Helst så vill jag ha en sådan frakt som blir hemkörd till dörren då jag inte har någon bil som denna kartong går in i.
Om du bor i Stockholm HBC är rekommenderad
Postad 29 juni 2008 - 12:36
Unregistered8894d32d
-
Unregistered8894d32d
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Jag skulle vilja rekomendera Hallbacks då de servat mig väldigt bra och har fri frakt med dhl.
Postad 29 juni 2008 - 12:52
Wiizard
-
Wiizard
-
Användare
-
-
240 inlägg
Är det fortfarande så i G9 att det inte går att använda alla ingångarna samtidigt? T ex att man måste inaktivera en HDMI-ingång för att kunna använda en Scart-RGB osv? Har försökt hitta denna info i manualen, men den är lite diffus. Ja det är så. Jag ser den som en fördel än nackdel 
Jag måste ha missat nåt, hur kan det vara en fördel?
Postad 29 juni 2008 - 12:59
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Ja det är så. Jag ser den som en fördel än nackdel 
Jag måste ha missat nåt, hur kan det vara en fördel?
Du kan kalibrera varje ingång med tanke på vad du kommer använda där. DVD, BD, dator osv.
Postad 29 juni 2008 - 13:07
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Jag skulle bara vilja påpeka att det inte finns någon som helst information som pekar på att man vinner något med att köra en inkörningsperiod på nyare plasma TV. Dels för att de åldras redan i fabrik, dels och främst för att fosformaterialen av idag åldras linjärt efter en väldigt kort tid, dels för att lutningen på åldringslinjen är väldigt liten. Jag har med mina 3 plasma TV: 2 Pio G7, 1 Pio G8 gjort samma sak: Sett till att köra en bra grundinställning från dag 1 av användandet. Detta görs enklast genom att lägga lite drygt en hundralapp och införskaffa DVE (Digital Video Essentials, DVE HD Basics om man har BluRay), välja A/V-läget Movie (Film) och följa denna guide för en bra grundinställning - garanterat mycket bättre än att blint norpa någon annans inställningar helt oavsett om de kallas Pure eller något annat, plus att man får lära sig lite om grunderna för hur det fungerar. Med det sagt så finns det inte heller någon information som pekar på att det på något sätt skadar att använda sig av en inkörningsperiod. Målet med en inkörningsperiod är att normalisera ljusutbytet från varje enskilld cell, inget annat. Det att en plasma TV begränsar strömförbrukningen vid hög APL (average picture level) gör att jag ser väldigt lite nytta med att dra upp kontrasten speciellt för inkörning, utan det räcker gott med att köra en speciell inkörnings-DVD/-USB/-whatever som visar helbilder av homogena färger och sedan ha en bra grundinställning så att man kan avnjuta en bra bildkvalité tills dess att man tar ut det maximala vad TV:n kan prestera med en korrekt utförd kalibrering.
Postad 29 juni 2008 - 13:07
Wiizard
-
Wiizard
-
Användare
-
-
240 inlägg
Du kan kalibrera varje ingång med tanke på vad du kommer använda där. DVD, BD, dator osv.
Och varför skulle man inte ha kunnat göra det om man kunnat använda alla ingångarna? Nu tappar man flera ingångar pga korkad stenåldersdesign.
Postad 29 juni 2008 - 13:18
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Och varför skulle man inte ha kunnat göra det om man kunnat använda alla ingångarna?
Nu tappar man flera ingångar pga korkad stenåldersdesign.
Du tappar inga ingångar, blir dock lite mer kompicerat att växla mellan dem, men det är allt. Å andra sidan kan man ju göra sitt och frångå stenålder som SCART.  Jag kör det från min digital-box för att jag måste, annars hade jag skaffat en med HDMI ut.
Postad 29 juni 2008 - 13:18
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Tette har skrivit en del om detta på dom senaste sidorna i tråden. Verkar som att allt går att sterama utom typ .mkv x264. Så summa sumarum är nog att den inte kan ersätta en tvix eller dylikt. Därav min fundering på att byta min förbeställda H till en icke H och köpa en tvix 7000 till ist. Dock så missar man ju isf hdtv-boxen samt nya meny utseendet för som som vill ha det.
Det kan komma en uppgradering utav mjukvaran så kan man streama mkv x265... Mvh
Redigerat av Unregisteredaa73c0e8, 29 juni 2008 - 13:19.
Postad 29 juni 2008 - 13:20
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
De har jag ju iofs inte tänkt på. Hmmm
Postad 29 juni 2008 - 13:25
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
De har jag ju iofs inte tänkt på. Hmmm
Men det är bara ett stort KANSKE... Inget som är garanterat att uppgraderingen kommer. Den som lever får se... Mvh
Postad 29 juni 2008 - 13:26
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Jag skulle inte räkna med .mkv stöd (eller ens någon FW-uppdatering av rang från Pioneer  ). Finns det något högprofilmärke som har stöd för .mkv i sin produkt?
Postad 29 juni 2008 - 13:30
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Det kan komma en uppgradering utav mjukvaran så kan man streama mkv x265...
Mvh
heee heee Pio är in Sammy. Sammy kommer varje månad med uppgradering av sina mjukvara pga att de tillverkar aldrig en bra tv
Redigerat av Enator, 29 juni 2008 - 13:31.
Postad 29 juni 2008 - 13:35
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
heee heee Pio är in Sammy. Sammy kommer varje månad med uppgradering av sina mjukvara pga att de tillverkar aldrig en bra tv 
Men ändå så är inte Pio 5090H inte helt komplett ändå. Mvh
Postad 29 juni 2008 - 13:55
tette
-
tette
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Så då funkar det att streama MKV filer.... Saknade Haali media splitter, burken transcodar mkv så man kan se den. Den här lösningen är inte 100% då manb tappar DD ljudet... Dessutom tycker jag att det blir lite artifacter med i bilden massa kompremerings krafts som synns, dålig upplösning helt enkelt... Jag fljde den här guden för att fåt till det http://playstation-3...m/t4282-p0.html
Postad 29 juni 2008 - 14:02
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3 199 inlägg
Så då funkar det att streama MKV filer.... Saknade Haali media splitter, burken transcodar mkv så man kan se den. Den här lösningen är inte 100% då manb tappar DD ljudet... Dessutom tycker jag att det blir lite artifacter med i bilden massa kompremerings krafts som synns, dålig upplösning helt enkelt... Jag fljde den här guden för att fåt till det http://playstation-3...m/t4282-p0.html
Mjo man har ju mkv x264 och ts filer. Frågan är om man idag kan få bra resultat med H's streaming. Processorkraften kanske inte räcker till för att bibehålla upplösning etc. vid transcoding?
Redigerat av andersos, 29 juni 2008 - 14:02.
Postad 29 juni 2008 - 14:18
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Ok. Kanon att du testar så mycket tette Men summa sumarum verkar iaf vara att det är bättre att gå på en tvix ist för att streama via tv´n eller? vad säger du som har båda hemma
Postad 29 juni 2008 - 14:26
andersos
-
andersos
-
Mästare
-
-
3 199 inlägg
En tunn M med tvix kanske vore det bästa. Hmm.
Postad 29 juni 2008 - 14:32
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
eller en 5090 med tvix
Tänkte på en sak, kör man alltid med "dot by dot" påslaget ?
Postad 29 juni 2008 - 14:54
mji
-
mji
-
Rookie
-
2 inlägg
Någon som vet vart jag kan köpa 5090 med fri frakt? Helst så vill jag ha en sådan frakt som blir hemkörd till dörren då jag inte har någon bil som denna kartong går in i. http://overclockers....mp; Ljud/PlasmaButiken ovan rekommenderas varmt.
Redigerat av mji, 29 juni 2008 - 14:56.
Postad 29 juni 2008 - 15:07
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
eller en 5090 med tvix 
Tänkte på en sak, kör man alltid med "dot by dot" påslaget ?
Du kan inte välja dot by dot om källan inte tillåter, dvs Canal+HD kan du välja men inte SVT1.
Postad 29 juni 2008 - 15:14
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Men man kör ju alla kanaler via samma box tex. så om jag först kollar svt på min hd-box och sen byter jag till sport-hd så byter man till dot by dot ??
Postad 29 juni 2008 - 15:16
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Men man kör ju alla kanaler via samma box tex. så om jag först kollar svt på min hd-box och sen byter jag till sport-hd så byter man till dot by dot ??
Det misstaget skall du inte göra. Låt din tv skalla upp SD kanaler ej externa hd-box
Postad 29 juni 2008 - 15:19
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
på min hd-box måste man skicka 1080i annars ballar det ur  men ps3 ställer man in på dot by dot eller?
Postad 29 juni 2008 - 15:21
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
på min hd-box måste man skicka 1080i annars ballar det ur men ps3 ställer man in på dot by dot eller?
Jag tror ps3 går att göra. Men förstår inte varför går inte koppla hd-boxen via SCART?
Redigerat av Enator, 29 juni 2008 - 15:24.
Postad 29 juni 2008 - 17:10
Wiizard
-
Wiizard
-
Användare
-
-
240 inlägg
Du tappar inga ingångar, blir dock lite mer kompicerat att växla mellan dem, men det är allt.
Å andra sidan kan man ju göra sitt och frångå stenålder som SCART. 
Jag kör det från min digital-box för att jag måste, annars hade jag skaffat en med HDMI ut.
Men vad ska den ökade krångligheten vara bra för? Det är väl ingen som vill behöva gå in i inställningarna varje gång för att byta källa? Oerhört korkad design som lätt hade kunnat fixas i mjukvaran. Hur som helst, visst kan man göra en del för att frångå SCART, men det finns många prylar (TV-spel, TV-mottagare t ex) som saknar HDMI-utgång och dessutom är det ju trevligt att spara de få HDMI-ingångarna man har på TV:n till nyare prylar där de bättre behövs. Det är ju det som är vitsen med att ha många olika ingångar på TV:n, att kunna ha många apparater anslutna samtidigt (även lite äldre apparater).
Postad 29 juni 2008 - 17:47
tette
-
tette
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Ok. Kanon att du testar så mycket tette Men summa sumarum verkar iaf vara att det är bättre att gå på en tvix ist för att streama via tv´n eller? vad säger du som har båda hemma 
Om valet står mellan Tvix och H-streamer så skulle jag välja Tvix alla gånger.. Fast då skulle jag nog se till att det dessutom sitter en disk i tvixen så man inte måste streama allt från pcn... Om någon funderar på att köpa den gamla M-4100SH så kan jag informera att den funkar aldeles utmärkt upp till 720P, går man upp på 1080P så funkar inte allt. I kväll skall det antagligen byggas HTPC men det är väldigt lockande att istället sitta framför tv och avnjuta någon film istället... Få se hur det blir.. Skulle kolla en sväng i går kväll och blev lite fundersam när jag tyckte att svärtan va ju helt plötsligt inte lika svart, kollade genom filmen sen gick jag och la mig och grubblade på det, fick sedan en snilleblixt som jag belv tvungen att kolla upp , och mycket riktigt brightness var uppskruvad +9 på TViXen, inte undra på att det va LCD grått.... :-) efter nerskruvning var allt som vanligt igen och man kunde sova betydligt skönare..
Postad 29 juni 2008 - 17:54
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Om du bor i Stockholm HBC är rekommenderad 
Bor i Linköping Jag skulle vilja rekomendera Hallbacks då de servat mig väldigt bra och har fri frakt med dhl.
Fri frakt med dhl ända till dörren alltså? Vore bra om man hittade någon firma som har den i lager också.
Postad 29 juni 2008 - 18:27
Unregistered8894d32d
-
Unregistered8894d32d
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Bor i Linköping
Fri frakt med dhl ända till dörren alltså?
Vore bra om man hittade någon firma som har den i lager också. 
japp.
Postad 29 juni 2008 - 19:21
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Men vad ska den ökade krångligheten vara bra för? Det är väl ingen som vill behöva gå in i inställningarna varje gång för att byta källa? Oerhört korkad design som lätt hade kunnat fixas i mjukvaran.
Hur som helst, visst kan man göra en del för att frångå SCART, men det finns många prylar (TV-spel, TV-mottagare t ex) som saknar HDMI-utgång och dessutom är det ju trevligt att spara de få HDMI-ingångarna man har på TV:n till nyare prylar där de bättre behövs. Det är ju det som är vitsen med att ha många olika ingångar på TV:n, att kunna ha många apparater anslutna samtidigt (även lite äldre apparater).
Det har säkert att göra med att vi använder SCART i Europa och att det inte finns i USA, annars skulle det sett annorlunda ut. Det är min gissning i alla fall. Jag håller med dig och tycker att idag borde man kunna programmera/döpa sina egna minnen med separata inställningar för all A/V utrustning och ha motsvarande knappar på fjärren. Skulle inte kräva mycket minne och dessutom kostar minne väldigt lite idag samt att det inte krävs någon avancerad programmering för att realisera mer användarvänlighet och flexibilitet.
Postad 29 juni 2008 - 19:32
peter7256
-
peter7256
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Ok grabbar ni som har fått hem er Plasma hur är bilden?
1. Med DVD som bildkälla
2. mkv. filer 720P och 1080P (Med Tvix lr Popcorn)
3.Vanlig Digital Tv
4.Analog Tv
5.Digital HD Tv
6.Bluray.
Sluligen skulle jag vilja ha ett bra köpråd på vilken Bluray spelare som är bra på att spela/scala upp en vanlig DVD skiva..
eller om det är bättre att satsa pengar på en vanlig DVD spelare med inbyggd scaler..
Tackar på förhand..
Postad 29 juni 2008 - 20:38
da.king
-
da.king
-
Lärjunge
-
-
317 inlägg
En liten fundering bara. Ni som har fått era maskiner, Vad har ni kopplat in för produkter samt vad kör ni då för DM och pure cinema inst ??
HIttade denna som kanske kan hjälpa någon : http://www.avforums....postcount=10077
Undrar specielt vad ni kör på vid uppspelning av dvd/bd genom ps3.
Ja som ny Pioneer ägare känns det grötigt med alla inställningar som finns. Har lagt in inställningarna från "pure mode" Men man undrar ju lite kring Pure Cinema och Drive mode. Samt om nån kört DVE får ni gärna dela med er av era settings tills man själv fårr tag i BD skivan. /N
Postad 29 juni 2008 - 20:52
nova85
-
nova85
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Så nu sitter den uppe efter lite om och men, det bästa jag sett i bildväg även fast den ej är kalibrerad eller rätt inställd. Sånn skillnad så det knapp år att beskriva
Postad 30 juni 2008 - 07:07
chtulu69
-
chtulu69
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
SmartWi + Conax CA-modul + 5090H ???
Nu är min 5090H förhoppningsvis på väg närmsta 1-2 veckorna. Funderar på en sak angående den inbyggda HD-mottagaren med Canal Digital och SmartWi. Man behöver uppenbarligen en CA-modul för CD-kortet men är det någon som kör med SmartWi+CA-modul och vet om det funkar? Kör idag med 3 st SmartWi-kort; vardagsrum, sovrum och köket med vanliga CanalDigital-boxar. Planen är att sätta ett av korten i min 5090H, ett kort i en CD-HD-HDD-box till en ny LCD i höst och det sista SmartWi-kortet i en gammal SD-box.
Alltså, funkar det att använda SmartWi-kort i en 5090H för HD-sändningar?
(Har för mig att jag sett i nån tråd att det går att använda SmartWi i en CD-HD-box iaf)
Redigerat av chtulu69, 30 juni 2008 - 07:15.
Postad 30 juni 2008 - 07:42
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Här kommer priset för KRP-500A (50 tum) och KRP-600A (60 tum): 40 000:- res. 65 000:- http://www.prylporta...150655-221.html
Postad 30 juni 2008 - 08:01
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Det var det jag pratade med Mattias när jag var där i HBC. Frågan var vilka inställningar han rekommenderade för break-in perioden. Han sa att dem kalibrerar den med ögat så mycket som går dvs lite bättre än Pure Mode sedan kör dem på vanliga kanaler och efter ca 200 timmar kalibrerar dem tv:n. That's it.
Ok tack för svaret! Då är väl inte teorin helt fel då men det gör ju det mycket lättare att bara köra med det man vill som inställningar som vanligt och dra in en break-in DVD när man inte tittar på annat för att snabbt komma upp i 200 timmar då! Låter bra!
Postad 30 juni 2008 - 08:05
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Jag skulle bara vilja påpeka att det inte finns någon som helst information som pekar på att man vinner något med att köra en inkörningsperiod på nyare plasma TV. Dels för att de åldras redan i fabrik, dels och främst för att fosformaterialen av idag åldras linjärt efter en väldigt kort tid, dels för att lutningen på åldringslinjen är väldigt liten.
Jag har med mina 3 plasma TV: 2 Pio G7, 1 Pio G8 gjort samma sak: Sett till att köra en bra grundinställning från dag 1 av användandet. Detta görs enklast genom att lägga lite drygt en hundralapp och införskaffa DVE (Digital Video Essentials, DVE HD Basics om man har BluRay), välja A/V-läget Movie (Film) och följa denna guide för en bra grundinställning - garanterat mycket bättre än att blint norpa någon annans inställningar helt oavsett om de kallas Pure eller något annat, plus att man får lära sig lite om grunderna för hur det fungerar.
Med det sagt så finns det inte heller någon information som pekar på att det på något sätt skadar att använda sig av en inkörningsperiod. Målet med en inkörningsperiod är att normalisera ljusutbytet från varje enskilld cell, inget annat. Det att en plasma TV begränsar strömförbrukningen vid hög APL (average picture level) gör att jag ser väldigt lite nytta med att dra upp kontrasten speciellt för inkörning, utan det räcker gott med att köra en speciell inkörnings-DVD/-USB/-whatever som visar helbilder av homogena färger och sedan ha en bra grundinställning så att man kan avnjuta en bra bildkvalité tills dess att man tar ut det maximala vad TV:n kan prestera med en korrekt utförd kalibrering.
Tack för svaret! Min tanke var att så snabbt som möjligt komma upp i 200 timmar med "break-in"-inställningar men nu som i ovan svar till Enator så drar jag bara på bra inställningar (DVE blir det för mig i början). För att sedan göra ISF kalibrering. Nu har det dock börjat bli tal om flytt i höst. Tänk att ens liv planeras utifrån en TV nu...  Har som argument för att inte flytta att TV:n kommer vara kalibrerad
Postad 30 juni 2008 - 08:18
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Ja som ny Pioneer ägare känns det grötigt med alla inställningar som finns. Har lagt in inställningarna från "pure mode" Men man undrar ju lite kring Pure Cinema och Drive mode. /N
Igår kväll körde jag några minuter på Cinema men tyckte inte den och ändrade den tillbaks till Pure Mode. Det blev för mycket brus i bilden
Postad 30 juni 2008 - 10:04
Unregistered1c5ba0d1
-
Unregistered1c5ba0d1
-
Användare
-
-
103 inlägg
Nån som fått stativ och högtalare ännu? Hörde att de skulle komma idag eller imorgon, så förhoppningsvis får man TV:n senast onsdag
Postad 30 juni 2008 - 10:37
Unregistered77a7e886
-
Unregistered77a7e886
-
Veteran
-
-
1 880 inlägg
Sluligen skulle jag vilja ha ett bra köpråd på vilken Bluray spelare som är bra på att spela/scala upp en vanlig DVD skiva.. eller om det är bättre att satsa pengar på en vanlig DVD spelare med inbyggd scaler.. Tackar på förhand..
Har ej fått hem apparaten än så kan endast kommentera detta... Enligt vad jag fått höra av kunniga (kingfats et. al.) på AV Forums är det bäst att låta Pioneern sköta uppskalningen - det blir helt enkelt bäst då. Om det finns någon Blu-ray spelare som kan skicka en orörd signal till TVn borde det funka bra men har fått uppfattningen att det är säkrast med en DVD spelare. Även om det finns Reon eller Realta chip i spelaren eller receivern, så skall tydligen TVn göra ett bättre jobb med uppskalningen. Jag hade tänkt köpa en Onkyo 875 tills jag fick höra detta men nu kan jag koncentrera mig på att få något som ger mig det ljud jag gillar mest istället. Kan ju bli en Onkyo i alla fall, det får vi se.
Postad 30 juni 2008 - 10:53
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Jag hade tänkt köpa en Onkyo 875 tills jag fick höra detta men nu kan jag koncentrera mig på att få något som ger mig det ljud jag gillar mest istället. Kan ju bli en Onkyo i alla fall, det får vi se. 
hee heee jag har Onkyo 905 och wow
Postad 30 juni 2008 - 11:07
Unregistered77a7e886
-
Unregistered77a7e886
-
Veteran
-
-
1 880 inlägg
"Mr Big Cash" kan inte låta bli att visa sitt tryne.  Kan du bekräfta att Pion hanterar uppskalningen bättre än Onkyon?
Redigerat av Unregistered77a7e886, 30 juni 2008 - 11:07.
Postad 30 juni 2008 - 11:19
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
"Mr Big Cash" kan inte låta bli att visa sitt tryne. Kan du bekräfta att Pion hanterar uppskalningen bättre än Onkyon? 
Nej det kan jag inte eftersom jag använda den interna hdtv-boxen  Edit: Mr Big Cash har inte råd med en dvd-spelare
Redigerat av Enator, 30 juni 2008 - 11:24.
Postad 30 juni 2008 - 11:45
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Robbaz,
Hur kan du vara säker? Menar inte att va skeptisk men jag har dåliga erfarenheter från Panasonics plasma serie där det skiljer på bildbehandlingskretsar och annat smått å gott.
Jag kan inte förstå varför meny systemet är olika mellan dom om det är samma kretsar i TV'n. Om dom nu är identiska på alla andra avseenden borde bägge ha samma menysysem/firmware.
Ska nog slå till på en icke-H men blev lite osäker efter detta inlägg så jag mejlade till Pioneer och frågade: "Funderar om jag ska köpa en 5090H eller utan H. Om jag förstått det rätt är skillnaden nytt menysystem, streaming funktion och hdtvbox som finns i H modellen. Stämmer detta? Inga andra skillnader vad gäller bildbehandling/panel etc? Är panelerna identiska inuti förutom dessa skillnader? Ett ärligt bra svar uppskattas då jag vill kunna bestämma mig med rätt informationsunderlag. Det som känns konstigt är varför meny systemet är olika mellan dom om det är samma kretsar. Om dom nu är identiska på alla andra avseenden borde bägge ha samma menysysem/firmware? Eller?" Fick svar: "Hej Jo det stämmer, de skillnader du skrev är de som skiljer inget mer. vad gäller meny systemet så använder pdp-lx5090 samma meny system som 8e generationens skärmar. Även fjärrkontrollen skiljer. Mvh Pioneer Support" Så, det ska vara samma bildbehandling etc.
Postad 30 juni 2008 - 11:49
Unregistered77a7e886
-
Unregistered77a7e886
-
Veteran
-
-
1 880 inlägg
Nej det kan jag inte eftersom jag använda den interna hdtv-boxen  Edit: Mr Big Cash har inte råd med en dvd-spelare 
WTF  Hoppas att du tänker köpa en blu-ray spelare till din nya fina TV i alla fall. Vore väl nästan kriminellt annars...
Postad 30 juni 2008 - 11:54
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
WTF Hoppas att du tänker köpa en blu-ray spelare till din nya fina TV i alla fall. Vore väl nästan kriminellt annars...
Ja om jag skall köpa en BD då blir Pio LX91 (eftersom den har 9 oxå  ) men men jag är mycket nöjd med den bild som jag får från CD Film-HD så tror jag inte jag kommer satsa på verken DVD eller BD.
Postad 30 juni 2008 - 12:26
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Detta upplevde jag med. G9 saknar bruset som G8 har i bilden!
Mvh
ÅåÅhh hoppas verkligen de "nollat" bruset. Var det som var lite dealbreaker för mig på G8 förutom att jag ändå bygger om hemma så inte mkt tv-tid. Pratade med Pio-folk på en mässa som sa att "bruset ger mer djup i bilden" vilket kanske är sant även om jag tycker det lät som en bortförklaring av plasmans svaghet (annars borde det vara brus IRL eftersom vi har maximalt djup  ). Har man fått bilden lugn utan myrorna i bakgrunden (likt det var i början på DLP proj tiden) o ännu klockrenare färger o svärta o dessutom lite högre peak output så är där nog inte mkt att skylla på varför man inte skall köpa denna gången. Lutade tom åt LCD ett tag just för att bilden är så lugn (har en LCD proj som ersatte min DLP just pga detta faktum). Måste springa iväg o kika i veckan  Boogie
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|