Sist jag pratade med reference audio lät det så här, citat:
"Tyvärr vet inte ens KEF när högtalarna kommer in."
Inte positivt direkt!

Snart får man springa och köpa sig ett "hembiopaket" på Elgiganten för 995 spänn istället.

29 relaterade trådar
Postad 01 februari 2006 - 11:33 Sist jag pratade med reference audio lät det så här, citat: "Tyvärr vet inte ens KEF när högtalarna kommer in." Inte positivt direkt! ![]() Snart får man springa och köpa sig ett "hembiopaket" på Elgiganten för 995 spänn istället. ![]() Postad 01 februari 2006 - 11:44 Postad 01 februari 2006 - 16:15 Postad 03 februari 2006 - 15:32
Jag upplevde Dali Ikon som rätt vassa för öronen när jag var runt och lyssnade. Men så är det svårt att jämföra. Det är olika rum, olika stärkare o s v. Med tanke på leveransproblemen gör du nog rätt i att gå på Dali. Själv funderar jag på om jag ska orkar vänta, eller måste börja fundera på att byta märke. Problemet är att jag sitter på KEF's center iQ6c hemma, eftersom jag köpte ett helt paket i december. De som saknas är iQ7 och iQ1, alltså i princip hela systemet. Ligger ute med pengar på dessa ![]() Reference audio blir banne mig tvungna att ta tillbaka centern isåfall. Har inte ens kunnat spela in den. Vägrar ha olika högtalare. ![]() Det är som sagt surt läge hur som helst. ![]() Postad 03 februari 2006 - 17:12
Det e klart dom måste ta tillbaka centern...inget snack om det! Men vilka högtalare ska du gå på istället då? Ska nog iväg o lyssna på Audiovector K3 Super i nästa vecka oxå, den har ju fått bra kritik... Postad 03 februari 2006 - 17:26
Ja centern får de ta tillbaka, om jag så ska behöva hota med konsumentköpslagen och kasta in den igenom fönstret ![]() Vilka högtalare är en bra fråga! Inte fullt lika kul att behöva börja leta på nytt. ![]() Monitor Audio RS6, Audiovector K3 Super, Dali Ikon 6, Klipsch RF-serien.... antagligen någon av dem. Jag har en Marantz-förstärkare som väntar på att få driva paketet. Postad 04 februari 2006 - 13:00
Nä, men det borde inte vara några problem att lämna tillbaka den tycker jag...med tanke på hur långa lev.tider det är så... MA RS6 e ju en trevlig högtalare, men synd att den är så ful bara... ![]() ![]() Postad 04 februari 2006 - 13:37 Priset pyttedyrare men de finns till skillnad för kef......mummel..... ![]() ![]() Postad 04 februari 2006 - 19:45 Postad 05 februari 2006 - 10:14 JAg lyssnade på 3 och den lät riktigt bra 2 an med lite mindre bas pga stativare men annars ett fullt ljud Postad 06 februari 2006 - 09:05 ![]() Istället är det avbokningar och diskussioner om vilka högtalare man väljer istället! Har alla som tidigare varit aktiva i tråden avbeställt KEFarna? Är det ingen som blivit uppdaterad om hur det går för KEF och deras leveransmöjligheter? / X-MaX Postad 06 februari 2006 - 09:17
Tyvärr så kan inte KEF komma med något datum för leverans... ![]() Vad som är värre är att dom inte avslöjar vad problemet är... ![]() Dom skulle ha kommit hösten 2005.... Postad 06 februari 2006 - 09:22 Postad 06 februari 2006 - 09:58
Ja herre jäv.... minst ytterligare 2 månader. Jag måste åka in till Reference och prata med dem. De får ta tillbaka centern och ge mig pengarna tillbaka, så jag kan börja leta nya. *trist* Vilken flopp! Postad 06 februari 2006 - 10:44 Avbokade därför men det känndes 4 månaders skit för vad? Inget... ![]() Postad 06 februari 2006 - 15:20
Jo, känns ju inte alls kul förstår jag...nu har ju inte jag köpt/bokat några högtalare men är ju ändå på jakt efter ett par då jag precis skaffat ny reciever... Känns lite trist med mina gamla Eltax Hollywood. =) Ska runt o lyssna på lite fler högtalare i veckan, tror att Elac 207,2 kan vara en het kanditat istället för iQ:orna... Postad 06 februari 2006 - 15:50 Killen jag pratade med ringde upp KEF medans jag väntade och fick reda på att det skulle komma in ett par iQ7:or i valnöt den här veckan. Enda kruxen var att de varit uppackade vid ett tillfälle och demade för en kund i en affär. Han som demat dem var en pendant person, enligt honom. Vad gäller iQ1:orna i valnöt skulle jag få ta de som stått i affären längst upp på en hylla, inga skråmor, inspelade. Jag yrkade på att de isåfall var tvungna att dra av någon rabatt, för att grejerna varit uppackade och spelade, men det var killen mycket motvillig till. Efter lång diskussion frågade han vad jag tyckte var rimligt att få i rabatt. "Minst 1000 kr", sa jag. Han skulle stämma av med sin butikschef och hör av sig igen. Killen ringde upp mig igen och sa att de förstod hur jag kände och att de gick med på 1000 kr tillbaka (jag har ju redan betalt hela sk*ten, dock fick jag några kronor rabatt på hela paketet jag köpte). Jag sa att jag kommer in och synar av alla högtalarna i butiken i veckan när de fått in iQ7:an. Om alla ser fina ut och inte har några repor kör jag ev på deras erbjudande. ![]() Redigerat av Rotor, 06 februari 2006 - 18:48. Postad 06 februari 2006 - 16:52
Att de gick med på detta var ju ingen överraskning precis. Låter ju väldigt bra med "demade för en kund - av pedant" och "längst upp på en hylla". Kanske för bra? ![]() Förstår att du gärna vill ha högtalarna men jag ser det som ett rent demo-ex och då tycker jag 1000 kr låter futtigt, spec med tanke på att du legat ute med pengar. Jag hade pressat dem mycket mer och om nödvändigt så lämnat centern och tagit pengarna. Detta är dock helt personligt och vad som avgör här är hur mycket du orkar "bråka" och hur gärna du vill ha just Kef. Som butik hade jag nog varit mycket nöjd med att slippa undan grinig kund och bli av med demade högtalare för 1000kr. Postad 06 februari 2006 - 17:12
Förstår precis hur du tänker. Jag har gått i samma tankebanor hela eftermiddagen. Hur jag skall göra i slutändan vet jag inte, inget är definitivt. Men visst gnager ordet "DEMO" i bakhuvudet. ![]() Redigerat av Rotor, 06 februari 2006 - 17:13. Postad 06 februari 2006 - 18:47 ![]() Skulle gissa på att det var samma kaxiga grabb jag pratade med på telefon idag, som sålde paketet till mig i december och lyckades lura mig på att betala hela klabbet på ett bräde innan jag ens fått sakernaoch därmed ligger ute med 12 laxar. För att det ska kännas bra är det bara en sak som gäller, häva köpet! Dessutom har jag tappat förtroendet för Reference Audio, då de med billig rabatt försöker pracka på mig 2 par högtalare som demats under kortare och längre tid. Kanon för dem! Enligt killen ville han bara lösa situationen till både mitt och affärens bästa. Som jag ser det är det bara till affärens bästa och ingenting annat. ![]() Om ni ser någon springades på Söder imorgon, med en KEF center i högsta hugg över huvudet, är det bara jag som är på väg till Reference Audio... Trött på sk*ten Postad 06 februari 2006 - 19:36 Som jag sa tidigare så hade jag inte accepterat tusingen men det behöver ju inte betyda att det är rätt för dig. Lättare att ta annans beslut "utifrån". Kanske bäst att sova på saken? Kanske någon som tycker annorlunda? Har för mig att Biobanditen sålde något demopaket för ett tag sedan. Kanske går att jämför priset med ditt paket på något sätt? Lycka till med beslutet trots allt! Postad 06 februari 2006 - 20:51 Jag har följt denna tråden och måste kommentera. Till Rotor: Jag beklagar hemskt mycket att du inte har fått dina högtalare. Vi vill absolut inte blåsa dig på någonting, vi vill verkligen att du ska få dina högtalare. Vi vill inte bli av med några "dåliga" demo-ex. Vi tar mycket väl hand om våra högtalare när vi har packat upp dem. Vi behandlar dem på samma sätt som det vore våra egna. De iQ-1 du har blivit erbjuden har använts som bakhögtalare i vårt system i butiken. De är i nyskick. Jag skulle påstå att de knappt är inspelade. Jag vill understryka att vi inte har för avsikt att sälja på dig ett par "dåliga" demo-ex till full pris. Däremot vill vi att du ska få hela ditt system så fort som möjligt och det här är en lösning. Vår avsikt är att du ska få dina högtalare så fort som möjligt. Inget annat! -------------------------- KEF har svåra leveransproblem nu och en tid tillbaka. De har uppget olika leveransdatum som inte har uppfyllts. Kunder som beställer nu lovar vi ingenting utan vi säger att som det är att det kan ta tid. Jag vill med detta meddelande säga att vi lyssnar på våra kunder och försöker gå dem till mötes. Ödmjukast Joakim Malm Butikschef Redigerat av Reference audio, 06 februari 2006 - 20:53. Postad 06 februari 2006 - 21:12 Jag förstår att även Reference Audio och alla andra butiker har hamnat i en taskig sits pga KEF's uteblivna leveranser, men faktum kvarstår att man som kund måste känna sig fullkomligt tillfreds med sitt köp. Särskilt när det handlar om så mycket pengar. Mvh Daniel Postad 07 februari 2006 - 10:26 Till KEF: VARFÖR TOG NI EMOT ORDERN OM NI EJ KAN FÅ UT FANSKAPET???? Det är en sak att säga att man kan göra en bra högtalare, en annan att verkligen få ut den till kunderna som legat ute med pengar jäkligt länge.... Sen en annan sak...Kompensation är ett ord KEF bör lära sig, även "god marknadsed" "falsk marknadsföring" är ett annat ord. Kan ni leverera eller ej? Reference Audio: Skippa snacket och säg ärligt vad händer med KEF, jag har hört alla ursäkterna så skippa dem säg vad som verkligen sker. Om de håller på att kursa så säg ifrån i god tid, många har betalt och vill gärna få en chans att få tillbaks sina pengar om det lutar år vänster... Postad 07 februari 2006 - 12:45 Ni har säkert detta som målsättning men verkligheten ser ofta annurlunda ut. Jag har blivit demad flera gånger under hösten och hanhavandet har varit si och så emellanåt(dock inte varit i er butik). På mitt jobb skall vi också behandla varorna som våra egna men det är ofta långt till den målsättningen får jag erkänna. ![]() Det jag menar är att jag tycker att Rotor skall se detta som vilket demo-paket som helst, varken bättre eller sämre. Det är mycket möjligt att det ni säger stämmer men det har egentligen inte med saken att göra då kunderna inte kan bedöma det. En förhandlingsfråga mellan er och Rotor. Att jag lägger mig i är för att vi är på ett medlemsforum. ![]() ![]() Postad 07 februari 2006 - 20:44 ![]() Postad 08 februari 2006 - 10:26 Köp av vara i Sverige som aldrig levereras! -------------------------------------------------- Jag vill tipsa er om en situation som råder inom detaljhandeln rörande högtalare och företaget Kef. Sedan förra året har försäljare runt om i hela Sverige sålt deras högtalare Kef IQ men inga har levererats. Man har sagt leveransdatum för att när de har inträffat ge nya leveransdatum och så har man hållt på. Varken återförsäljare/distributören "digitalLjud?" kan ge några anledningar till varför inget har levererats, man skyller på varandra och idag har man gått igenom alla tänkbara bortförklarelser: "återförsäljaren har sjukskrivit sig och vi får inte tag i honom" "återförsäljaren får ingen information från Kefs huvudkontor i England, det är helt tyst" "Kef ägs av ett Kinesiskt företag och högtalarna produceras i Kina och det är där det är problem, men ingen vet vad det är för problem, inte ens Kef i London själva" "Kefs huvudkontor får ingen information från Kina, man vet inte varför inget har levererats" Detta är ett litet urval av det jag har fått höra av min försäljare, på forumet www.minhembio.com finns en tråd där detta diskuteras och användarna där ger en bild av att det ges liknande och andra bortförklarelse. Vissa har faktiskt fått några högtalare levererade, många ligger ute med mycket pengar då 4,5 av dessa högtalare ligger i 20 000kr klassen. Många som har köpt har nu tröttnat på att vänta utan att få besked på när en leverans kan komma samt information om varför det dröjer. Jag funderar tex nu själv att försöka ringa och undersöka detta genom att tex kontakta Kef direkt själva osv, men det är mycket jobb och jag jobbar heltid så tid är det ont om. Men tänkte att detta passar ju perfekt för PLUS att titta på, tror att detta kan vara en guldgruva med bortförklarelse, att man skyller på varandra osv där i slutet konsumenten blir lidande men stora tunga utlägg. Kontakta mig gärna för mer information, jag är även aktiv på forumet på minhembio.com, där finns gatanterat fler som skulle ställa upp med information/intervjuer osv. Postad 08 februari 2006 - 10:27
Ett företag som KEF skall kunna ange anledningen till varför de har leveransproblem, i alla fall någon form av information som återförsäljare kan gå ut till kund med. Inget annat kan accepteras. Postad 08 februari 2006 - 10:29 Postad 08 februari 2006 - 11:10 Bra initiativ, sätta lite press på hela karusellen. Vad jag fått höra, bland många andra förklaringar, är att Sveriges marknad är så liten så den är totalt nedprioriterad. Skandalöst dåligt, med tanke på att många högtalare redan är sålda "på pappret" i Sverige och folk ligger ute med stora summor pengar. Postad 08 februari 2006 - 12:09 Postad 08 februari 2006 - 20:00 ![]() Postad 08 februari 2006 - 21:19 Antar att du menar generalagenten för återförsäljarna gör väl så gott de kan (de flesta iaf)? Postad 09 februari 2006 - 08:28 ![]() / X-MaX Postad 09 februari 2006 - 09:58 Vem hörde du detta av? Någon mer som kan bekräfta? Postad 09 februari 2006 - 11:08 Vem hörde du detta av? Jag har iaf inte hört något. Postad 09 februari 2006 - 11:13
Malmö HiFi Center! Postad 09 februari 2006 - 11:44 Den stora frågan är, varför så försenade? Postad 09 februari 2006 - 12:00 Att hitta en ny leverantör med rätt kapacitet samt kvalité är nog inte det lättaste, kanske därför detta har dragit ut så långt på tiden? Tycker absolut KEF borde gå ut med någon slags information, de har ju förlorat många framtida köpare. Postad 09 februari 2006 - 12:01 Men jag tror på det först när jag sett det. Upp till bevis från KEF. Postad 09 februari 2006 - 12:20 Nu har vi fått besked från digitalbild/KEF att leveransen ska komma i mitten av april. Varför det blivit försenat finns det två orsaker till kö på fabriken och brist på delar. Vi jobbar för fullt med att hitta special lösningar till kunder som redan har beställt. Jag återkommer personligen till dem. De som har beställt och betalat handpenning kan självklart få tillbaka sina pengar, det har vi aldrig nekat någon. För övrigt så finns det en del iQ på lager så det gäller inte alla modeller och alla färger. Följande finns på lager: iQ-9 valnöt 1 par - varit uppackad iQ-9 dark apple 1 par - varit uppackad iQ-7 dark apple 1 par - varit uppackad iQ-7 lönn 1 par iQ-2c dark apple 1 st iQ-2c valnöt 2 st iQ-2c lönn 1 st iQ-6c lönn 4st iQ-6c svart 1st iQ-6c valnöt 4st iQ-1 dark apple 1par iQ-1 lönn 4 par iQ-1 valnöt 1 par - varit uppackad, reserverad åt rotor iQ-3 valnöt 2 par iQ-8ds valnöt 1 par iQ-8ds lönn 1 par Följande finns för demo: iQ-7 valnöt iQ-9 valnöt iQ-2ds valnöt iQ-6c lönn iQ-2c valnöt Redigerat av Reference audio, 09 februari 2006 - 12:20. Postad 09 februari 2006 - 12:55 ![]() ![]() Antagligen tidigast då, dvs 2,5 månader till. *surt deprimerande* Redigerat av Rotor, 09 februari 2006 - 13:02. Postad 09 februari 2006 - 16:27 Postad 12 februari 2006 - 21:46
med fronttyget på (helst i mörkt träslag). Har endast hittat ett fåtal mindre bra bilder med tyget på.
Finns det någon som kan lägga upp eller länka till bilder av iQ5 eller iQ7
Är inne på att köpa högtalarna mer efter design istället för att vara strikt ljudmässigt. Detta beroende på den praktiska situationen (vardagsrum vilket innebär svårt att få till koncentrerad lyssning). Att satsa på välljud i två kanaler får nog vänta tills ett rum blir ledigt. Tills dess får PM7200 hjälpa till med frontarna i vardagsrummet. Sedan kan det nog bli ett par stativare och in i ett mindre rum. Tycker iQ är riktigt snygga av det jag sett iaf. Edit: Nedan den enda bild jag hittat (gult är fult). Bifogad fil(er)Redigerat av Unregistered1013, 12 februari 2006 - 21:51. Postad 13 februari 2006 - 16:27 ![]() Hifi Center ringde precis och mina Kef IQ7, IQ1 och IQ6C i Valnöt har kommit! Postad 13 februari 2006 - 17:23
Gratulerar, skönt när det rör på sig. När kommer första bilderna? ![]() Postad 13 februari 2006 - 18:29 Som sagt - bilder tack! Gärna ett par med fronttyget på. ![]() Postad 13 februari 2006 - 19:35 Som sagt - bilder tack! Gärna ett par med fronttyget på. Visst det skall jag fixa! 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |