Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - KEF iQ-serien *

446 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
KEF iQ8DS (Surroundhögtalare) 1 9 (7) Inga priser
KEF iQ1 (Surroundhögtalare) 1 8,4 (14) Inga priser
KEF iQ2C (Centerhögtalare) 1 8,17 (5) Inga priser
KEF iQ3 (Surroundhögtalare) 1 8,59 (16) Inga priser
KEF iQ5 (Golvhögtalare) 1 8,08 (11) Inga priser
KEF iQ6C (Centerhögtalare) 1 8,87 (22) Inga priser
KEF iQ7 (Golvhögtalare) 1 8,78 (17) Inga priser
KEF iQ9 (Golvhögtalare) 1 9,11 (8) Inga priser
KEF IQ5 SE (Golvhögtalare) 1 6 (1) Inga priser
KEF IQ7 SE (Golvhögtalare) 1 8 (2) Inga priser
KEF iQ10 (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
KEF iQ60c (Centerhögtalare) 2 9 (4) Inga priser
KEF iQ90 (Golvhögtalare) 1 8,33 (8) Inga priser
KEF iQ30 (Surroundhögtalare) 1 8 (7) Inga priser
KEF iQ50 (Golvhögtalare) 1 7 (1) Inga priser
KEF iQ70 (Golvhögtalare) 1 9 (7) Inga priser
29 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 1 år sedan
KEF-klubben (163 inlägg) 8 år sedan
Vad är mina begagnade högtalare värda? (9 inlägg) 8 år sedan
Koppla in två slutsteg till rotel rc 1570 (10 inlägg) 9 år sedan
Hjälp att ställa in crossover och level (20 inlägg) 11 år sedan
Råd för högtalare (8 inlägg) 13 år sedan
DLS R55 VS KEF IQ70 (22 inlägg) 13 år sedan
Val av fronthögtalare till Onkyo 609 (20 inlägg) 13 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 13 år sedan
KEF vs Monitor Audio (10 inlägg) 13 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 15 år sedan
Snygga stativare för 3000-5000kr (21 inlägg) 15 år sedan
Högtalartest - Stativare - upp till 5000:- (33 inlägg) 16 år sedan
Mest överskattade/Hypeade högtalarna? (226 inlägg) 16 år sedan
Stativhögtalare 3000 - 7000:- (87 inlägg) 16 år sedan
Kef IQ7 se! (2 inlägg) 16 år sedan
7.1 receiver till mina Kef iQ7, 6-12 000 kr (8 inlägg) 16 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 17 år sedan
Vad ska jag driva mina Kef iQ7or med? (5 inlägg) 17 år sedan
Lyssningsrunda i Stockholm (26 inlägg) 17 år sedan
Stativare för 4000 eller 14000? (26 inlägg) 18 år sedan
Kef iq9 (1 inlägg) 18 år sedan
KEF IQ5 eller KEF IQ7 (11 inlägg) 18 år sedan
Varför väljer de flesta iq7 framför iq9? (9 inlägg) 18 år sedan
Rookie behöver råd! (56 inlägg) 18 år sedan
Kef 7- Ikon6 - Silver RS6 - B&W 603 (19 inlägg) 18 år sedan
KEF IQ5, finns d bättre för 5000kr? (17 inlägg) 18 år sedan
Kef IQ-9 (2 inlägg) 18 år sedan
Högtalare med hänsyn till både utseende och setup. (19 inlägg) 18 år sedan

Postad 01 februari 2006 - 11:33

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Ja man undrar ju när det ska hända något på leveransfronten!

Sist jag pratade med reference audio lät det så här, citat:
"Tyvärr vet inte ens KEF när högtalarna kommer in."

Inte positivt direkt! :D

Snart får man springa och köpa sig ett "hembiopaket" på Elgiganten för 995 spänn istället. ;)

Postad 01 februari 2006 - 11:44

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Är det alla högtalare i iQ-serien som det är problem med eller? Förstår att valnöt är svårast att få, men jag funderar på iQ3 + iQ6c +sub...

Postad 01 februari 2006 - 16:15

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Var precis o lyssnade på iQ7:orna, men tyckte inte de imponerade lika mycket som jag hade för mig... Lyssnade även på Dali Ikon 6 som jag personligen tycker smiskar Kef...sen att det e såna leveransproblem gör nog att jag går åt Dali istället...

Postad 03 februari 2006 - 15:32

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Var precis o lyssnade på iQ7:orna, men tyckte inte de imponerade lika mycket som jag hade för mig... Lyssnade även på Dali Ikon 6 som jag personligen tycker smiskar Kef...sen att det e såna leveransproblem gör nog att jag går åt Dali istället...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag upplevde Dali Ikon som rätt vassa för öronen när jag var runt och lyssnade. Men så är det svårt att jämföra. Det är olika rum, olika stärkare o s v. Med tanke på leveransproblemen gör du nog rätt i att gå på Dali.

Själv funderar jag på om jag ska orkar vänta, eller måste börja fundera på att byta märke. Problemet är att jag sitter på KEF's center iQ6c hemma, eftersom jag köpte ett helt paket i december. De som saknas är iQ7 och iQ1, alltså i princip hela systemet. Ligger ute med pengar på dessa :D

Reference audio blir banne mig tvungna att ta tillbaka centern isåfall. Har inte ens kunnat spela in den. Vägrar ha olika högtalare. :)

Det är som sagt surt läge hur som helst. :D

Postad 03 februari 2006 - 17:12

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Jag upplevde Dali Ikon som rätt vassa för öronen när jag var runt och lyssnade. Men så är det svårt att jämföra. Det är olika rum, olika stärkare o s v. Med tanke på leveransproblemen gör du nog rätt i att gå på Dali.

Själv funderar jag på om jag ska orkar vänta, eller måste börja fundera på att byta märke. Problemet är att jag sitter på KEF's center iQ6c hemma, eftersom jag köpte ett helt paket i december. De som saknas är iQ7 och iQ1, alltså i princip hela systemet. Ligger ute med pengar på dessa dry.gif

Reference audio blir banne mig tvungna att ta tillbaka centern isåfall. Har inte ens kunnat spela in den. Vägrar ha olika högtalare. mad.gif

Det är som sagt surt läge hur som helst. blink.gif

Det e klart dom måste ta tillbaka centern...inget snack om det! Men vilka högtalare ska du gå på istället då? Ska nog iväg o lyssna på Audiovector K3 Super i nästa vecka oxå, den har ju fått bra kritik...

Postad 03 februari 2006 - 17:26

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Det e klart dom måste ta tillbaka centern...inget snack om det! Men vilka högtalare ska du gå på istället då? Ska nog iväg o lyssna på Audiovector K3 Super i nästa vecka oxå, den har ju fått bra kritik...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja centern får de ta tillbaka, om jag så ska behöva hota med konsumentköpslagen och kasta in den igenom fönstret :D

Vilka högtalare är en bra fråga! Inte fullt lika kul att behöva börja leta på nytt. :)

Monitor Audio RS6, Audiovector K3 Super, Dali Ikon 6, Klipsch RF-serien.... antagligen någon av dem.
Jag har en Marantz-förstärkare som väntar på att få driva paketet.

Postad 04 februari 2006 - 13:00

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja centern får de ta tillbaka, om jag så ska behöva hota med konsumentköpslagen och kasta in den igenom fönstret ;)

Vilka högtalare är en bra fråga! Inte fullt lika kul att behöva börja leta på nytt. :D

Monitor Audio RS6, Audiovector K3 Super, Dali Ikon 6, Klipsch RF-serien.... antagligen någon av dem.
Jag har en Marantz-förstärkare som väntar på att få driva paketet.

<{POST_SNAPBACK}>

Nä, men det borde inte vara några problem att lämna tillbaka den tycker jag...med tanke på hur långa lev.tider det är så...

MA RS6 e ju en trevlig högtalare, men synd att den är så ful bara... :D Klipsch RF måste jag oxå lyssna på! Sen har jag nog lyssnat på alla jag tänkt, då måste jag bara lyssna på alla en gång till...seeeeen kanske jag har bestämt mig. Så jäkla svårt... :)

Postad 04 februari 2006 - 13:37

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
JAg avbeställde mina för ett tag sen, beställde AE istället om det är till någon hjälp. Tycker de ligger nära Kefs ljudbild men piskar dem i finish och byggkvalité

Priset pyttedyrare men de finns till skillnad för kef......mummel..... :) :D

Postad 04 februari 2006 - 19:45

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Skulle vilja lyssna på AE Aelite Three...men vet inte vart i Sthlm man kan lyssna på dom... Nån annan som vet?

Postad 05 februari 2006 - 10:14

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
kolla på audioactive det är det som är importör för AE

JAg lyssnade på 3 och den lät riktigt bra 2 an med lite mindre bas pga stativare men annars ett fullt ljud

Postad 06 februari 2006 - 09:05

Unregisteredee15ce5c
  • Unregisteredee15ce5c
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Denna tråd verkar ha dött ut lite till följd av leveransproblemen från KEF. Tråkigt ;) , man vill ju istället läsa att alla som beställt högtalarna fått hem dom och är nöjda med sitt val.
Istället är det avbokningar och diskussioner om vilka högtalare man väljer istället!
Har alla som tidigare varit aktiva i tråden avbeställt KEFarna?

Är det ingen som blivit uppdaterad om hur det går för KEF och deras leveransmöjligheter?

/ X-MaX

Postad 06 februari 2006 - 09:17

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1 281 inlägg
  • 0

Denna tråd verkar ha dött ut lite till följd av leveransproblemen från KEF. Tråkigt  ;) , man vill ju istället läsa att alla som beställt högtalarna fått hem dom och är nöjda med sitt val.
Istället är det avbokningar och diskussioner om vilka högtalare man väljer istället!
Har alla som tidigare varit aktiva i tråden avbeställt KEFarna?

Är det ingen som blivit uppdaterad om hur det går för KEF och deras leveransmöjligheter?

/ X-MaX

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr så kan inte KEF komma med något datum för leverans... :blink:
Vad som är värre är att dom inte avslöjar vad problemet är... :D
Dom skulle ha kommit hösten 2005....

Postad 06 februari 2006 - 09:22

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Var inne på Reference Audio, han jag snackade med där trodde inte de skulle komma före slutet av mars... e ju rätt trist o vänta så länge...

Postad 06 februari 2006 - 09:58

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Var inne på Reference Audio, han jag snackade med där trodde inte de skulle komma före slutet av mars... e ju rätt trist o vänta så länge...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja herre jäv.... minst ytterligare 2 månader. Jag måste åka in till Reference och prata med dem.
De får ta tillbaka centern och ge mig pengarna tillbaka, så jag kan börja leta nya. *trist*

Vilken flopp!

Postad 06 februari 2006 - 10:44

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
Såg inte jag heller en utväg, kände att 4 månader av ständigt förhanlande skall inte vara värt mina pengar. Hade retat mig på dessa högtalare om de kommit in i mitt hem efter allt strul.

Avbokade därför men det känndes 4 månaders skit för vad?

Inget... :)

Postad 06 februari 2006 - 15:20

Matte Hedström
  • Matte Hedström
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja herre jäv.... minst ytterligare 2 månader. Jag måste åka in till Reference och prata med dem.
De får ta tillbaka centern och ge mig pengarna tillbaka, så jag kan börja leta nya. *trist*

Vilken flopp!

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, känns ju inte alls kul förstår jag...nu har ju inte jag köpt/bokat några högtalare men är ju ändå på jakt efter ett par då jag precis skaffat ny reciever... Känns lite trist med mina gamla Eltax Hollywood. =) Ska runt o lyssna på lite fler högtalare i veckan, tror att Elac 207,2 kan vara en het kanditat istället för iQ:orna...

Postad 06 februari 2006 - 15:50

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Idag har jag haft en dialog med Reference Audio där jag förklarat min situation, väntan och frustration.

Killen jag pratade med ringde upp KEF medans jag väntade och fick reda på att det skulle komma in ett par iQ7:or i valnöt den här veckan. Enda kruxen var att de varit uppackade vid ett tillfälle och demade för en kund i en affär. Han som demat dem var en pendant person, enligt honom.

Vad gäller iQ1:orna i valnöt skulle jag få ta de som stått i affären längst upp på en hylla, inga skråmor, inspelade.

Jag yrkade på att de isåfall var tvungna att dra av någon rabatt, för att grejerna varit uppackade och spelade, men det var killen mycket motvillig till. Efter lång diskussion frågade han vad jag tyckte var rimligt att få i rabatt. "Minst 1000 kr", sa jag. Han skulle stämma av med sin butikschef och hör av sig igen.

Killen ringde upp mig igen och sa att de förstod hur jag kände och att de gick med på 1000 kr tillbaka (jag har ju redan betalt hela sk*ten, dock fick jag några kronor rabatt på hela paketet jag köpte).

Jag sa att jag kommer in och synar av alla högtalarna i butiken i veckan när de fått in iQ7:an. Om alla ser fina ut och inte har några repor kör jag ev på deras erbjudande.

:)

Redigerat av Rotor, 06 februari 2006 - 18:48.

Postad 06 februari 2006 - 16:52

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Enda kruxen var att de varit uppackade vid ett tillfälle och demade för en kund i en affär. Han som demat dem var en pendant person, enligt honom.
Vad gäller iQ1:orna i valnöt skulle jag få ta de som stått i affären längst upp på en hylla, inga skråmor, inspelade.

Jag yrkade på att de isåfall var tvungna att dra av någon rabatt, för att grejerna varit uppackade och spelade, men det var killen mycket motvillig till. Efter lång diskussion frågade han vad jag tyckte var rimligt att få i rabatt. "Minst 1000 kr", sa jag. Han skulle stämma av med sin butikschef och hör av sig igen.

Killen ringde upp mig igen och sa att de förstod hur jag kände och att de gick med på 1000 kr tillbaka (jag har ju redan betalt hela sk*ten, dock fick jag några kronor rabatt på hela paketet jag köpte).

Att de gick med på detta var ju ingen överraskning precis. Låter ju väldigt bra med "demade för en kund - av pedant" och "längst upp på en hylla". Kanske för bra? :)

Förstår att du gärna vill ha högtalarna men jag ser det som ett rent demo-ex och då tycker jag 1000 kr låter futtigt, spec med tanke på att du legat ute med pengar.

Jag hade pressat dem mycket mer och om nödvändigt så lämnat centern och tagit pengarna. Detta är dock helt personligt och vad som avgör här är hur mycket du orkar "bråka" och hur gärna du vill ha just Kef.
Som butik hade jag nog varit mycket nöjd med att slippa undan grinig kund och bli av med demade högtalare för 1000kr.

Postad 06 februari 2006 - 17:12

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Att de gick med på detta var ju ingen överraskning precis. Låter ju väldigt bra med "demade för en kund - av pedant" och "längst upp på en hylla". Kanske för bra? ;)

Förstår att du gärna vill ha högtalarna men jag ser det som ett rent demo-ex och då tycker jag 1000 kr låter futtigt, spec med tanke på att du legat ute med pengar.

Jag hade pressat dem mycket mer och om nödvändigt så lämnat centern och tagit pengarna. Detta är dock helt personligt och vad som avgör här är hur mycket du orkar "bråka" och hur gärna du vill ha just Kef.
Som butik hade jag nog varit mycket nöjd med att slippa undan grinig kund och bli av med demade högtalare för 1000kr.

<{POST_SNAPBACK}>

Förstår precis hur du tänker. Jag har gått i samma tankebanor hela eftermiddagen. Hur jag skall göra i slutändan vet jag inte, inget är definitivt. Men visst gnager ordet "DEMO" i bakhuvudet. :)

Redigerat av Rotor, 06 februari 2006 - 17:13.

Postad 06 februari 2006 - 18:47

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Ju mer jag tänker på saken desto mer förbannad blir jag ;)
Skulle gissa på att det var samma kaxiga grabb jag pratade med på telefon idag, som sålde paketet till mig i december och lyckades lura mig på att betala hela klabbet på ett bräde innan jag ens fått sakernaoch därmed ligger ute med 12 laxar.

För att det ska kännas bra är det bara en sak som gäller, häva köpet!
Dessutom har jag tappat förtroendet för Reference Audio, då de med billig rabatt försöker pracka på mig 2 par högtalare som demats under kortare och längre tid. Kanon för dem!

Enligt killen ville han bara lösa situationen till både mitt och affärens bästa. Som jag ser det är det bara till affärens bästa och ingenting annat. :)

Om ni ser någon springades på Söder imorgon, med en KEF center i högsta hugg över huvudet, är det bara jag som är på väg till Reference Audio...

Trött på sk*ten

Postad 06 februari 2006 - 19:36

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Om ni ser någon springades på Söder imorgon, med en KEF center i högsta hugg över huvudet, är det bara jag som är på väg till Reference Audio...

Som jag sa tidigare så hade jag inte accepterat tusingen men det behöver ju inte betyda att det är rätt för dig. Lättare att ta annans beslut "utifrån". Kanske bäst att sova på saken? Kanske någon som tycker annorlunda?

Har för mig att Biobanditen sålde något demopaket för ett tag sedan. Kanske går att jämför priset med ditt paket på något sätt?

Lycka till med beslutet trots allt!

Postad 06 februari 2006 - 20:51

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har följt denna tråden och måste kommentera.

Till Rotor:
Jag beklagar hemskt mycket att du inte har fått dina högtalare. Vi vill absolut inte blåsa dig på någonting, vi vill verkligen att du ska få dina högtalare. Vi vill inte bli av med några "dåliga" demo-ex. Vi tar mycket väl hand om våra högtalare när vi har packat upp dem. Vi behandlar dem på samma sätt som det vore våra egna.

De iQ-1 du har blivit erbjuden har använts som bakhögtalare i vårt system i butiken. De är i nyskick. Jag skulle påstå att de knappt är inspelade. Jag vill understryka att vi inte har för avsikt att sälja på dig ett par "dåliga" demo-ex till full pris. Däremot vill vi att du ska få hela ditt system så fort som möjligt och det här är en lösning.

Dessutom har jag tappat förtroendet för Reference Audio, då de med billig rabatt försöker pracka på mig 2 par högtalare som demats under kortare och längre tid. Kanon för dem!

Vår avsikt är att du ska få dina högtalare så fort som möjligt. Inget annat!
--------------------------

KEF har svåra leveransproblem nu och en tid tillbaka. De har uppget olika leveransdatum som inte har uppfyllts. Kunder som beställer nu lovar vi ingenting utan vi säger att som det är att det kan ta tid.

Jag vill med detta meddelande säga att vi lyssnar på våra kunder och försöker gå dem till mötes.

Ödmjukast

Joakim Malm
Butikschef

Redigerat av Reference audio, 06 februari 2006 - 20:53.

Postad 06 februari 2006 - 21:12

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Problemet är att när man kanske lägger så här mycket pengar på något vill man inte bara känna sig nöjd, utan mycket nöjd! När man redan dragits ner i vänta-och-besvikelse-träsket blir det lite som grädde på moset med demo-exemplar, och 1000 kr i återbäring ger tyvärr inte en helt rogivande magkänsla av ett bra köp/erbjudande. Det landar i grova drag på 250kr/högtalare. iQ1:orna har hängt med länge i butiken vet jag och hur länge iQ7:orna har demats och hur hårt är det ingen som vet.

Jag förstår att även Reference Audio och alla andra butiker har hamnat i en taskig sits pga KEF's uteblivna leveranser, men faktum kvarstår att man som kund måste känna sig fullkomligt tillfreds med sitt köp. Särskilt när det handlar om så mycket pengar.

Mvh
Daniel

Postad 07 februari 2006 - 10:26

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
Här är 10 000 kronors frågan eller rättare sagt 15295 kronors frågan, då det var den summan jag betalade in och fick vänta i 4 månader innan jag gav upp:

Till KEF:

VARFÖR TOG NI EMOT ORDERN OM NI EJ KAN FÅ UT FANSKAPET????

Det är en sak att säga att man kan göra en bra högtalare, en annan att verkligen få ut den till kunderna som legat ute med pengar jäkligt länge....

Sen en annan sak...Kompensation är ett ord KEF bör lära sig, även "god marknadsed" "falsk marknadsföring" är ett annat ord. Kan ni leverera eller ej?

Reference Audio: Skippa snacket och säg ärligt vad händer med KEF, jag har hört alla ursäkterna så skippa dem säg vad som verkligen sker. Om de håller på att kursa så säg ifrån i god tid, många har betalt och vill gärna få en chans att få tillbaks sina pengar om det lutar år vänster...

Postad 07 februari 2006 - 12:45

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

Vi tar mycket väl hand om våra högtalare när vi har packat upp dem. Vi behandlar dem på samma sätt som det vore våra egna.

Ni har säkert detta som målsättning men verkligheten ser ofta annurlunda ut. Jag har blivit demad flera gånger under hösten och hanhavandet har varit si och så emellanåt(dock inte varit i er butik).
På mitt jobb skall vi också behandla varorna som våra egna men det är ofta långt till den målsättningen får jag erkänna. :)

Det jag menar är att jag tycker att Rotor skall se detta som vilket demo-paket som helst, varken bättre eller sämre. Det är mycket möjligt att det ni säger stämmer men det har egentligen inte med saken att göra då kunderna inte kan bedöma det.

En förhandlingsfråga mellan er och Rotor. Att jag lägger mig i är för att vi är på ett medlemsforum. :) Hoppas ni har överseende med det och även att ni kan komma överrens! :)

Postad 07 februari 2006 - 20:44

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Ja det blir ju intressant och se hur det här ska lösa sig till det bättre :)

Postad 08 februari 2006 - 10:26

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag tipsade PLUS idag, jag skickade in detta:

Köp av vara i Sverige som aldrig levereras!
--------------------------------------------------

Jag vill tipsa er om en situation som råder inom detaljhandeln rörande högtalare och företaget Kef.

Sedan förra året har försäljare runt om i hela Sverige sålt deras högtalare Kef IQ men inga har levererats. Man har sagt leveransdatum för att när de har inträffat ge nya leveransdatum och så har man hållt på. Varken återförsäljare/distributören "digitalLjud?" kan ge några anledningar till varför inget har levererats, man skyller på varandra och idag har man gått igenom alla tänkbara bortförklarelser:

"återförsäljaren har sjukskrivit sig och vi får inte tag i honom"

"återförsäljaren får ingen information från Kefs huvudkontor i England, det är helt tyst"

"Kef ägs av ett Kinesiskt företag och högtalarna produceras i Kina och det är där det är problem, men ingen vet vad det är för problem, inte ens Kef i London själva"

"Kefs huvudkontor får ingen information från Kina, man vet inte varför inget har levererats"

Detta är ett litet urval av det jag har fått höra av min försäljare, på forumet www.minhembio.com finns en tråd där detta diskuteras och användarna där ger en bild av att det ges liknande och andra bortförklarelse.

Vissa har faktiskt fått några högtalare levererade, många ligger ute med mycket pengar då 4,5 av dessa högtalare ligger i 20 000kr klassen.

Många som har köpt har nu tröttnat på att vänta utan att få besked på när en leverans kan komma samt information om varför det dröjer.

Jag funderar tex nu själv att försöka ringa och undersöka detta genom att tex kontakta Kef direkt själva osv, men det är mycket jobb och jag jobbar heltid så tid är det ont om. Men tänkte att detta passar ju perfekt för PLUS att titta på, tror att detta kan vara en guldgruva med bortförklarelse, att man skyller på varandra osv där i slutet konsumenten blir lidande men stora tunga utlägg.

Kontakta mig gärna för mer information, jag är även aktiv på forumet på minhembio.com, där finns gatanterat fler som skulle ställa upp med information/intervjuer osv.

Postad 08 februari 2006 - 10:27

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

KEF har svåra leveransproblem nu och en tid tillbaka. De har uppget olika leveransdatum som inte har uppfyllts. Kunder som beställer nu lovar vi ingenting utan vi säger att som det är att det kan ta tid.

Ett företag som KEF skall kunna ange anledningen till varför de har leveransproblem, i alla fall någon form av information som återförsäljare kan gå ut till kund med. Inget annat kan accepteras.

Postad 08 februari 2006 - 10:29

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag undrar även om detta leveransproblem även gäller andra länder än Sverige?? Gör man lite sökningar på nätet så hittar i alla fall inte jag att någon liknande diskuteras eller att affärer skulle ge sken av att det råder leveransproblem i andra länder.. Detta tycker jag är skumt som bara den!

Postad 08 februari 2006 - 11:10

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Jag tipsade PLUS idag, jag skickade in detta:

Köp av vara i Sverige som aldrig levereras!

<{POST_SNAPBACK}>

Bra initiativ, sätta lite press på hela karusellen.

Jag undrar även om detta leveransproblem även gäller andra länder än Sverige?? Gör man lite sökningar på nätet så hittar i alla fall inte jag att någon liknande diskuteras eller att affärer skulle ge sken av att det råder leveransproblem i andra länder.. Detta tycker jag är skumt som bara den!

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag fått höra, bland många andra förklaringar, är att Sveriges marknad är så liten så den är totalt nedprioriterad. Skandalöst dåligt, med tanke på att många högtalare redan är sålda "på pappret" i Sverige och folk ligger ute med stora summor pengar.

Postad 08 februari 2006 - 12:09

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
jag har snackat med digitalbild direkt, och väntat i 4 mån innan jag gav upp. Om plus vill intervjua en så går det bra, sverker är grym...

Postad 08 februari 2006 - 20:00

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Tror inte det skadar om fler uppmärksamma PLUS på detta, snarare tvärt om! Så är det fler som tycker att detta är pest och tex skulle ställa upp på intervju, eller har mer att berätta om detta, tveka inte, skriv till PLUS... så kanske återförsäljaren och Kef hamnar i soptunnan :)

Postad 08 februari 2006 - 21:19

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

så kanske återförsäljaren och Kef hamnar i soptunnan  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Antar att du menar generalagenten för återförsäljarna gör väl så gott de kan (de flesta iaf)?

Postad 09 februari 2006 - 08:28

Unregisteredee15ce5c
  • Unregisteredee15ce5c
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Verkar som om KEF/Generalagenten har skickat mail till återförsäljarna igår och informerat att leveranserna har kommit igång och att högtalare är på väg :D

/ X-MaX

Postad 09 februari 2006 - 09:58

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Verkar som om KEF/Generalagenten har skickat mail till återförsäljarna igår och informerat att leveranserna har kommit igång och att högtalare är på väg  :D

/ X-MaX

<{POST_SNAPBACK}>

Vem hörde du detta av?

Någon mer som kan bekräfta?

Postad 09 februari 2006 - 11:08

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1 281 inlägg
  • 0

Verkar som om KEF/Generalagenten har skickat mail till återförsäljarna igår och informerat att leveranserna har kommit igång och att högtalare är på väg  :D

/ X-MaX

<{POST_SNAPBACK}>

Vem hörde du detta av?

Någon mer som kan bekräfta?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har iaf inte hört något.

Postad 09 februari 2006 - 11:13

Unregisteredee15ce5c
  • Unregisteredee15ce5c
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

/ X-MaX

<{POST_SNAPBACK}>

Malmö HiFi Center!

Postad 09 februari 2006 - 11:44

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
låter bra men som sagt har hört så mycket att jag stängt öronen.

Den stora frågan är, varför så försenade?

Postad 09 februari 2006 - 12:00

Gäst_Oggela_*
  • Gäst_Oggela_*
  • 0
Det sista jag hörde var åter igen att underleverantören av kabinetterna inte har klarat av leveranserna. Undrar om dom har hittat en ny leverantör?

Att hitta en ny leverantör med rätt kapacitet samt kvalité är nog inte det lättaste, kanske därför detta har dragit ut så långt på tiden?

Tycker absolut KEF borde gå ut med någon slags information, de har ju förlorat många framtida köpare.

Postad 09 februari 2006 - 12:01

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Det vore toppen om det lossnade, för personligen ligger jag på gränsen till vad jag orkar!
Men jag tror på det först när jag sett det. Upp till bevis från KEF.

Postad 09 februari 2006 - 12:20

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Hej!

Nu har vi fått besked från digitalbild/KEF att leveransen ska komma i mitten av april.
Varför det blivit försenat finns det två orsaker till kö på fabriken och brist på delar.

Vi jobbar för fullt med att hitta special lösningar till kunder som redan har beställt.
Jag återkommer personligen till dem.

De som har beställt och betalat handpenning kan självklart få tillbaka sina pengar, det har vi aldrig nekat någon.

För övrigt så finns det en del iQ på lager så det gäller inte alla modeller och alla färger.

Följande finns på lager:
iQ-9 valnöt 1 par - varit uppackad
iQ-9 dark apple 1 par - varit uppackad
iQ-7 dark apple 1 par - varit uppackad
iQ-7 lönn 1 par

iQ-2c dark apple 1 st
iQ-2c valnöt 2 st
iQ-2c lönn 1 st
iQ-6c lönn 4st
iQ-6c svart 1st
iQ-6c valnöt 4st

iQ-1 dark apple 1par
iQ-1 lönn 4 par
iQ-1 valnöt 1 par - varit uppackad, reserverad åt rotor
iQ-3 valnöt 2 par

iQ-8ds valnöt 1 par
iQ-8ds lönn 1 par

Följande finns för demo:
iQ-7 valnöt
iQ-9 valnöt
iQ-2ds valnöt
iQ-6c lönn
iQ-2c valnöt

Redigerat av Reference audio, 09 februari 2006 - 12:20.

Postad 09 februari 2006 - 12:55

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Mitten av april! :D :lol:

Antagligen tidigast då, dvs 2,5 månader till.
*surt deprimerande*

Redigerat av Rotor, 09 februari 2006 - 13:02.

Postad 09 februari 2006 - 16:27

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
KEF/digitalbild har ju givit löften tidigare, så varför skulle man tro dem nu..? De har ju bara givit oss ännu ett nytt datum som ligger så orealistiskt långt fram i tiden så "att de borde hinna klara alla beställningar tills dess".

Postad 09 februari 2006 - 20:14

Niner
  • Niner
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Ofattbart att ni orkar vänta, världen är ju full av bra högtalare.

Postad 12 februari 2006 - 21:46

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0
Finns det någon som kan lägga upp eller länka till bilder av iQ5 eller iQ7 med fronttyget på (helst i mörkt träslag). Har endast hittat ett fåtal mindre bra bilder med tyget på.

Är inne på att köpa högtalarna mer efter design istället för att vara strikt ljudmässigt. Detta beroende på den praktiska situationen (vardagsrum vilket innebär svårt att få till koncentrerad lyssning). Att satsa på välljud i två kanaler får nog vänta tills ett rum blir ledigt. Tills dess får PM7200 hjälpa till med frontarna i vardagsrummet. Sedan kan det nog bli ett par stativare och in i ett mindre rum. Tycker iQ är riktigt snygga av det jag sett iaf.

Edit: Nedan den enda bild jag hittat (gult är fult).

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  iq5.jpg   116,91K   189 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered1013, 12 februari 2006 - 21:51.

Postad 13 februari 2006 - 16:27

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
ÄNTLIGEN! Väntan är över! :angry:

Hifi Center ringde precis och mina Kef IQ7, IQ1 och IQ6C i Valnöt har kommit!

Postad 13 februari 2006 - 16:55

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
grattis

Postad 13 februari 2006 - 17:23

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

ÄNTLIGEN! Väntan är över!  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Gratulerar, skönt när det rör på sig. När kommer första bilderna? :angry:

Postad 13 februari 2006 - 18:29

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3 254 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt - bilder tack! Gärna ett par med fronttyget på. :angry:

Postad 13 februari 2006 - 19:35

Ashtrash
  • Ashtrash
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt - bilder tack! Gärna ett par med fronttyget på. :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Visst det skall jag fixa!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baslåda nr5
    Anton
    2025-06-02 13:28:15
  • Nya stativ
    Anton
    2025-05-30 12:20:04
  • Powercon ”grendosa”
    Anton
    2025-05-28 20:37:24
  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.