ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 18 december 2006 - 12:10
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
en intressant iakttagelse: om man har lagt in kanaler i favoritlistan och sedan trycker på den gröna knappen (tror att det var den?) så kommer möjligheten att direkt välja en kanal från den listan upp. det intressanta är att efter man valt en kanal från listan och sedan trycker p +/- så väljer boxen kanaler i den ordning som de ligger i favoritlistan! Mycket bra tycker jag eftersom jag inte hittat annat sätt att sortera kanalerna på för bläddring.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo. det är ju det som är meningen med en favoritlista
Men..om du sedan har tex tv4 på plats 3 i favoritlistan .. och står på plats 10 så kanske du inte bill bläddra dig dit utan vill istället trycka 3... men se det går inte.. då blir det radio istället.. Det kan man kalla en bugg...
Att programen får det nummer som de ligger i ordning i en favoritlista kan man kräva av en box 2006.
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Borde gå att soretera kanalerna i huvudlistan. Då får de även rätt nr i fav-listan Funkar iaf på sat-modellen. Lundis
Postad 18 december 2006 - 13:25
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Hmm jag flyttar nog hit ett tag istället.. 
Såg följande på ett annat forum, gällde iofs 2000-boxen (satellit) men den verkar rätt lik.
Humax HDCI-2000 Software version : HDXSCI 1.00.07 Update Date : 21 July 2006
Application Release Note - AC3 over HDMI enabled - HD channel Group function - Advanced search function - HDMI hot plug stability - A/V lip sync - Picture quality improved
Föregående version var 1.00.04 vilket är samma version som åtminstone jag har i min box. Intressant med AC3 over HDMI enabled... får väl se vad ComHem säger om det där.
Där togs det även upp en del om felaktig svart-nivå vilket även jag upplever. Ingen annan som tycker det saknas nyanser i svart på SD-kanalerna? Jag får vrida upp kontrast/ljusstyrka för att få det att bli bra...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hat sat-boxen o får alltid skruva upp ljuset på SD-kanalerna för att få likvärdig bild jmf med den gamla boxen..
<{POST_SNAPBACK}>
Jag ringde till CH Kundtjänst idag och killen sa att det borde komma firmwareuppdatering efter någon månad och sedan med ca 3 månaders intervall. Han kunde inte svara på om det var exakt samma box som de använder i Tyskland (Konspirationsteori: CHs tidigare skäl ang försening p g a tekniska krav och test enbart dimridå verkligt skäl helt enkelt ej fått in boxarna för tyskarna kapade åt sig alla??  ). Det bästa vore kanske att komma åt service-menyn på boxen om det finns ngn som kanske har bildvärden för utsignal i sig? Själv har jag som sagt problem med ett allmänt mörker på HDMI och grön sparklie-linje på både komponent och HDMI, men det borde bero på måndagsex och jag väntar ny box imorrn eller på onsdag.
Postad 18 december 2006 - 13:27
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Borde gå att soretera kanalerna i huvudlistan. Då får de även rätt nr i fav-listan Funkar iaf på sat-modellen.
Lundis
<{POST_SNAPBACK}>
Nej .. Tyvärr är det så illa att man inte kan det... man kan inte göra något annat än att låsa kanalerna i huvudlistan. Mjukvaran är uppenbarligen inte klar.. därför är det bra om man gör en lista till comhem med förbättringar som de borde ha sett under det år som de testat. Men eftersom att deras kompetens ligger ett snäpp under den vanliga användaren, behöver de all hjälp de kan få. Belöningen för oss blir att vi får det vi vill ha.. Edit: Inlägget ovan, skrevs samtidgt som mitt ... Det finns ett par tekniker som jobbar med boxarna.. det är bättre att tala direkt med dem. De når man genom växeln på 08... Kundtjänst är som tidigare sagt bara anställda för enkla ärenden. Så vill man har ny firmware är det bättre att ringa direkt till dem och de kan inte vara så dumma som jag skrev ovan.. får vi verkligen hoppas.. Annars är det en kanonbox.. jag är otroligt nöjd MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 18 december 2006 - 13:32.
Postad 18 december 2006 - 14:11
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Att ändra om i kanallistan som boxen söker fram vid installation är ingen bra idee, vet ej om det går på HDboxen men de äldre humaxarna går det på. Gör man det så faller programinfon för kanalerna bort alt visar bara 1 program frammåt
Postad 18 december 2006 - 14:30
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Att ändra om i kanallistan som boxen söker fram vid installation är ingen bra idee, vet ej om det går på HDboxen men de äldre humaxarna går det på. Gör man det så faller programinfon för kanalerna bort alt visar bara 1 program frammåt 
<{POST_SNAPBACK}>
Nej det går inte som jag skrev i inlägget här ovan MaVeRiC
Postad 18 december 2006 - 15:54
Luinmir
-
Luinmir
-
Användare
-
-
103 inlägg
Mitt nät är inte riktigt färdigt, de har några detaljer kvar med bla bredbandet.
Därför skulle jag vilja be någon att kolla vad ni har för signalstyrka på Canal HD, Voom och Dicovery HD. Dessa tre ligger längst upp i skalan på bandet vilket inte SVT HD gör.
Jag har 60% i styrka på alla andra kanaler men bara 18% på dessa Det är inget som märks för kvaliten är 100% men det kommer att märkas om jag skulle sätta en box på 3 eller 4 uttaget.
Kan någon vara snäll o först sätta sin box på någon av dessa kanaler och sedan gå in i menyn och kolla under signal och se vad ni får för styrka är du snäll
Sedan skulle jag vilja höra vad ni andra upplever när ni tittar på filmerna på Canal + HD. Jag tyckte tex inte att BLADE höll bättre kvalite än vad jag får ut ur min DVD spelare. Är det verkligen HD i källmaterialet på alla filmerna. Jag börjar undra. ( men det var i alla fall DD 6:1 )
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
89% på alla mina kanaler även HD .. Hade sämre ( 76%) när jag inte använde den Antenn kabel som fanns med i boxen. Ang. Favoriter så använder jag flera av dom , 1 för vanliga kanaler som SVT1, SVT2, TV4 & TV4 + m.m. En för Filmkanaler + HD En för barnkanaler ( till barnen) En för Sport Det gör allt lite enklare då man inte behöver bläddra så mycke
Postad 18 december 2006 - 16:25
biex
-
biex
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Fått igång min komponent signal nu.. det är konstigt detta, var det inte massa snack om att hd kanalerna bara skulle fungera via HDMI? jag får ut hd kanaler både via komponent, komposit samt hdmi...
Jag börjar bli mer och mer frälst.. (när jag ser riktigt material, icke uppskalat)
Andreas
Postad 18 december 2006 - 16:37
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Fått igång min komponent signal nu.. det är konstigt detta, var det inte massa snack om att hd kanalerna bara skulle fungera via HDMI? jag får ut hd kanaler både via komponent, komposit samt hdmi...
Jag börjar bli mer och mer frälst.. (när jag ser riktigt material, icke uppskalat)
Andreas
<{POST_SNAPBACK}>
Du får bild via alla kablarna ja, men får du ut en HD bild (720p/1080i) eller en nedskalad bild.
Postad 18 december 2006 - 16:43
biex
-
biex
-
Amatör
-
-
66 inlägg
1203x677 får man väl kalla ouppskalad? eller?
Andreas
Postad 18 december 2006 - 18:13
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Andreas
<{POST_SNAPBACK}>
En sak kan jag i alla fall konstatera och det är att du får inte ut HD kvalite genom komposit du får bara bild MaVeRiC
Postad 19 december 2006 - 10:43
JoeV
-
JoeV
-
Användare
-
-
152 inlägg
är det någon som har förlängt den medföljande antennkabeln med en "vanlig" antennkabel?
När jag gjorde det började bilden hacka och vissa en massa gröna streck!
Ringde till CH som sa att jag måste köpa en galvanisk avskiljare!?? De sa även att det inte går att svara på  om det blir problem att ha en fördelningsdosa för två antennkablar eftersom man måste ta in 3an o 5an analogt. Måste jag alltså byta kabel varje gång jag ska köra analogt!!??
Postad 19 december 2006 - 11:14
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Varför måste du byta kabel? Förmedlar inte boxen vidare de analoga signalerna till TVn?
Postad 19 december 2006 - 13:25
biex
-
biex
-
Amatör
-
-
66 inlägg
är det någon som har förlängt den medföljande antennkabeln med en "vanlig" antennkabel? När jag gjorde det började bilden hacka och vissa en massa gröna streck!
Ringde till CH som sa att jag måste köpa en galvanisk avskiljare!?? De sa även att det inte går att svara på om det blir problem att ha en fördelningsdosa för två antennkablar eftersom man måste ta in 3an o 5an analogt. Måste jag alltså byta kabel varje gång jag ska köra analogt!!??
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har förlängt enl. följande: Antennutag -> antenn kabel ala Clasohlson -> Comhems antennkabel -> hdbox in -> hd box ut -> antennkabel ala Clasohlson -> PVR in (min analoga tvmottagre till projen, motsv. en tv alltså) Andreas
Postad 19 december 2006 - 15:12
Unregistered7a297b68
-
Unregistered7a297b68
-
Beroende
-
-
1 006 inlägg
Undrar fall visaren av signalstyrka/kvalitet är fejkad för att visa 100% kvalitet så känge det finns signal????
??????????
Postad 19 december 2006 - 15:23
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Undrar fall visaren av signalstyrka/kvalitet är fejkad för att visa 100% kvalitet så känge det finns signal????
??????????
<{POST_SNAPBACK}>
Det gör den inte, koppla in en vanlig antennkabel utan den galvaniska avskiljaren som följer med deras utskick skall du få se på grejjer. På kontoret får vi 75% kvalitee då.
Postad 19 december 2006 - 15:25
Willehund
-
Willehund
-
Användare
-
-
109 inlägg
Hejsan
Menar du att det blir bättre utan avskiljaren ?
Per
Postad 19 december 2006 - 15:53
JoeV
-
JoeV
-
Användare
-
-
152 inlägg
Jag har förlängt enl. följande: Antennutag -> antenn kabel ala Clasohlson -> Comhems antennkabel -> hdbox in -> hd box ut -> antennkabel ala Clasohlson -> PVR in (min analoga tvmottagre till projen, motsv. en tv alltså) Andreas <{POST_SNAPBACK}> [/quote] det där låter lovande, jag ska prova efter jobbet!
Postad 19 december 2006 - 15:54
Luinmir
-
Luinmir
-
Användare
-
-
103 inlägg
är det någon som har förlängt den medföljande antennkabeln med en "vanlig" antennkabel? När jag gjorde det började bilden hacka och vissa en massa gröna streck!
Ringde till CH som sa att jag måste köpa en galvanisk avskiljare!?? De sa även att det inte går att svara på om det blir problem att ha en fördelningsdosa för två antennkablar eftersom man måste ta in 3an o 5an analogt. Måste jag alltså byta kabel varje gång jag ska köra analogt!!??
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har förlängt enl. följande: Antennutag -> antenn kabel ala Clasohlson -> Comhems antennkabel -> hdbox in -> hd box ut -> antennkabel ala Clasohlson -> PVR in (min analoga tvmottagre till projen, motsv. en tv alltså)
Andreas
<{POST_SNAPBACK}>
Enligt erfarenhet så ska man försöka inte skarva kabeln utan försöka ha en kabel till Boxen, jag förlorade ca 30% i signal styrka när jag skarvade.
Postad 19 december 2006 - 15:54
JoeV
-
JoeV
-
Användare
-
-
152 inlägg
hmm... nu när man har en sådan fin HD-box, är det läge att införskaffa en mer exklusiv antennkabel också? eller är det bara att slänga pengar i sjön?
Postad 19 december 2006 - 16:01
JoeV
-
JoeV
-
Användare
-
-
152 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har förlängt enl. följande: Antennutag -> antenn kabel ala Clasohlson -> Comhems antennkabel -> hdbox in -> hd box ut -> antennkabel ala Clasohlson -> PVR in (min analoga tvmottagre till projen, motsv. en tv alltså)
Andreas
<{POST_SNAPBACK}>
Enligt erfarenhet så ska man försöka inte skarva kabeln utan försöka ha en kabel till Boxen, jag förlorade ca 30% i signal styrka när jag skarvade.
<{POST_SNAPBACK}>
OK. Men jag MÅSTE ha en längre kabel. kan man byta ut den medföljande kabeln mot en sådan här: Profigold 100hz dubbelskärmad kabel
Redigerat av JoeV, 19 december 2006 - 16:03.
Postad 19 december 2006 - 16:05
Luinmir
-
Luinmir
-
Användare
-
-
103 inlägg
Vet ej .. då Comhems kabel funkar lagom för mig  .
Postad 19 december 2006 - 16:17
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Det finns bättre eller sämre galvaniska avskiljare.. en av de bättre ligger på över 200 spänn
Anledningen till att man skall ha denna är att det ligger jordström i kabelnäten
som kan skada både boxen och en plasma.
Upp till var och en om man vill ha det. Skulle boxen pajja så se till att den medföljande
kabeln ser använd ut. För annars får man ingen garanti. De har klart o tydligt informerat
om att den SKALL användas.
Jag använder min, utan några problem.
Skarvar den gör man genom att öppna upp där avskiljaren sitter och sätter
i en längre kabel i ena ändan. Klarar vem som helst med verktyg hemma.
I annat fall gå in till en rikig handlare så fixar dem det till dig.
MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 19 december 2006 - 16:17.
Postad 19 december 2006 - 20:17
goa gubben
-
goa gubben
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Har nu boxen på plats! Kanonbild på min Pioneer-plasma men ett par små problem. Har någon annan upptäckt att västnytt på TV2 är utan ljud? Funkar på analoga och med den gamla boxen.
Sen får jag ingen ljud via optokabeln, det lyser rött i den så det är väl förmodligen stärkarn! Aktiverade SPDIF i menyn.
Postad 19 december 2006 - 20:23
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
OK, gott folk, då kan jag rapportera om den nyanlända boxen som skulle ersätta måndagsex:et.
1. Felet med gröna linjen på komponent och HDMI är borta !
2. Rejäl "black crush" på HDMI kvarstår!!  ( alltså att alla mörkgråa/svarta, ja kanske t o m mörkbruna färger blir till svart! )
Fel nr 2 torde bero på kalibreringen av boxen i Firmware och det lär inte hjälpa mig att byta box igen. På min Snazio HDTV-mediaspelare var DVI-bilden mörk och murrig fram till de sista firmwareuppgraderingarna. Jag får använda HDMI-ingången på min TV till Snazio och DVDn och köra Humaxen över komponent. Tur att komponent har HDTV-upplösning, annars hade jag försökt häva hela köpet!
Nu kan jag helt klart leva med att köra komponent i väntan på bättre firmware ( eller att någon hittar koden för service-menyn om det finns någon ;-)).
En annan grej: Signalstyrkan har ökat med sådär 8-10% med nya boxen.
Till er andra som har mörk och murrig bild: Ni har ingen skillnad mellan HDMI och komponent, eller?
Redigerat av ruhe, 19 december 2006 - 20:25.
Postad 19 december 2006 - 22:27
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Det kommer säkert en ny firmware inom ett år, men det du beskriver har inte jag och jag har inte heller hört någon annan ha ditt problem i den andra tråden. Kan det inte vara problem med
din övriga utrustning ?
MaVeRiC
Postad 19 december 2006 - 23:35
Calle
-
Calle
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
Det kommer säkert en ny firmware inom ett år, men det du beskriver har inte jag och jag har inte heller hört någon annan ha ditt problem i den andra tråden. Kan det inte vara problem med din övriga utrustning ?
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Du brukar ju uppmana andra att läsa innantill - följ gärna det rådet själv. Längre upp i tråden står det om "systerboxen" Humax 2000 som används för DVB-S. Det är sannolikt mycket som är lika i boxarna... till den finns redan uppdateringen 1.00.07 från 1.00.04, som förutom DD via HDMI även försöker förbättra just svartnivåerna som är felaktiga. Jag har precis samma problem och måste vrida upp ljusstyrkan på min LCD, vilket förståss leder till andra konstigheter. Visst kan det vara andra delar av utrustningen också, men boxen är inte utan skuld.  Man kan ju hoppas att nästa firmware inte ligger mer än någon månad bort.
Postad 20 december 2006 - 08:19
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Visst kan det vara andra delar av utrustningen också, men boxen är inte utan skuld. Man kan ju hoppas att nästa firmware inte ligger mer än någon månad bort.
<{POST_SNAPBACK}>
Det känns som att boxen är väldigt skuldbelagd i o m att övrig utrustning ser bra ut via HDMI. Jag ska maila kundtjänst och stöta på om Firmware ( kanske även ngn chef på CH ). Under "de 1-åriga hårdtesterna" borde man ju upptäckt att det var fel på svartnivåerna på en av de populäraste HDTV-apparaterna, Sony Bravia. Dessutom iakttog jag lipsynch-problem i form av eftersläpande ljud ( finns ingen justering att göra det snabbare, bara långsammare ) på C+ HD igår. Detta ska också fixas i kommande firmware. Det var typiskt att man skulle komma in i firmware-väntan på denna pryl också!
Redigerat av ruhe, 20 december 2006 - 08:22.
Postad 20 december 2006 - 08:36
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Det kommer säkert en ny firmware inom ett år, men det du beskriver har inte jag och jag har inte heller hört någon annan ha ditt problem i den andra tråden. Kan det inte vara problem med din övriga utrustning ?
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
Du brukar ju uppmana andra att läsa innantill - följ gärna det rådet själv. Längre upp i tråden står det om "systerboxen" Humax 2000 som används för DVB-S. Det är sannolikt mycket som är lika i boxarna... till den finns redan uppdateringen 1.00.07 från 1.00.04, som förutom DD via HDMI även försöker förbättra just svartnivåerna som är felaktiga.
Jag har precis samma problem och måste vrida upp ljusstyrkan på min LCD, vilket förståss leder till andra konstigheter.
Visst kan det vara andra delar av utrustningen också, men boxen är inte utan skuld. Man kan ju hoppas att nästa firmware inte ligger mer än någon månad bort.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja och jag läste så noga  att jag såg att i de firmware uppgraderingarna som är gjorda för 2000 så finns det saker som redan är tillrättade i vår version av boxen. Detta gör att man kanske inte ser det som så bråttom att rätta till det du nu hittat. Man kan hoppas, men med den erfareheten jag har av humax går det inte så fort som både du o jag skulle vilja. MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 20 december 2006 - 08:55.
Postad 20 december 2006 - 08:38
biex
-
biex
-
Amatör
-
-
66 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det känns som att boxen är väldigt skuldbelagd i o m att övrig utrustning ser bra ut via HDMI. Jag ska maila kundtjänst och stöta på om Firmware ( kanske även ngn chef på CH ). Under "de 1-åriga hårdtesterna" borde man ju upptäckt att det var fel på svartnivåerna på en av de populäraste HDTV-apparaterna, Sony Bravia.
Dessutom iakttog jag lipsynch-problem i form av eftersläpande ljud ( finns ingen justering att göra det snabbare, bara långsammare ) på C+ HD igår. Detta ska också fixas i kommande firmware.
Det var typiskt att man skulle komma in i firmware-väntan på denna pryl också!
<{POST_SNAPBACK}>
Ang. osynk på C+ HD (och tydligen även Disc. HD) så talade jag med CH om det igår, och det informerade om att det är kända problem och att det inte har med box att göra utan med utsändning, och att detta bör vara avhjälpt snart! Andreas
Postad 20 december 2006 - 09:49
Dboy
-
Dboy
-
Användare
-
-
126 inlägg
Okej, fick boxen igår. Är väl både nöjd och missnöjd.
När jag först kopplade in den blev jag chockerad över hur dålig bilden var, total katastrof är väl det närmaste en rättvis beskrivning jag kan komma. Insåg dock snart attt jag hade glömt ställa in Bildinställningarna på TV:n för den ingången (LG 42 PC1R), så det var snart löst
Sedan såg det bättre ut, till och med riktigt bra.
Dock har jag problem med "färgchok" på vissa kanaler (SD kanaler), exempelvis SVT, dvs när det blir stora färschok av samma färg så hamnar det liksom i block. Antar att det är samma problem som någon tidigare talare har med mörka färger. Vet inte vad detta kan bero på. Tänker dock lista några gissningar, så kan ni göra bedömma sannolikheten på dem. Okej?
* Kan det bero på att det är en sunkig HDMI kabel som medföljer?
* Kan det bero på att jag har dålig signal (för det har jag, dock kvalitet 100%) Har faktiskt absurt dålig signal, hade ca 15% på SVT i morse, Canal + ligger på ca 55%?
* Kan det bero på att jag skarvar med en Claes Ohlsson antennkabel?
* Kan det bero på att SD kanalerna helt enkelt har sunkig bildkalitè?
Har ju tidigare nämnts att Firmware behöver uppdateras, och det är säkert troligt, men konstigt att inte alla märker av problemet dock.
Konstigt också att det inte hackar ett jota trots min låga signal.
på köpet har jag dock fått bättre bild på de analoga kanalerna.
Redigerat av Dboy, 20 december 2006 - 09:50.
Postad 20 december 2006 - 09:59
JoeV
-
JoeV
-
Användare
-
-
152 inlägg
det beror på kablarna!
ska du skarva antennkabeln ska du nog antingen göra som "Maverick" skrev högre upp eller köpa en mer exklusiv kabel än den från clas ohlsson. jag tappade signalstyrka när jag skarvade med en billig kabel.
jag har en Monster HDMI kabel mellan dvd och tv vilken jag provat att köra mellan box och tv med ett bra mycket bättre resultat än med den sunkiga kabeln som följde med!
Postad 20 december 2006 - 10:09
Dboy
-
Dboy
-
Användare
-
-
126 inlägg
det beror på kablarna!
ska du skarva antennkabeln ska du nog antingen göra som "Maverick" skrev högre upp eller köpa en mer exklusiv kabel än den från clas ohlsson. jag tappade signalstyrka när jag skarvade med en billig kabel.
jag har en Monster HDMI kabel mellan dvd och tv vilken jag provat att köra mellan box och tv med ett bra mycket bättre resultat än med den sunkiga kabeln som följde med!
Fan, så fort man köper något så kommer det nya merkostnader
Postad 20 december 2006 - 10:17
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Ni som får dålig bild eller inte så bra som ni förväntat er
Om ni tittar på SVT och ett studioproducerat program eller
en nyare produktion ( ni vet vad jag menar ) så skall det vara mycket god
dvd kvalite.. mycket god !!!
I annat fall är det er kringutrustning som inte är bra, fel inställd eller inte
kompatibel med boxen.
Jag har enormt bra bild och då jämför jag med bästa DVD kvalite
Bilden är vid bra källmaterial ett par snäpp under min Denon 2930
och det vill säga att DET ÄR BRA.
MaVeRiC
Postad 20 december 2006 - 11:30
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
det beror på kablarna!
<{POST_SNAPBACK}>
Hmmm, skall alltså denna box ha högre krav på HDMI-kabel gällande vissa TV-modeller.?Ska det kunna påverka färgerna? Jag har prövat med en annan fejkguldpläterad HDMI ( antagligen köpt hos Clabbe ). Den blir bra med min DVD, men med Humaxen är det ingen skillnad jfrt den medskickade. Jag förstod det som att dåliga HDMI-kablar bara gjorde skillnad vid längre längd, samt då inte ang färger utan uppkomst av vita sparklies. Har jag rätt? Exakt vilken skillnad upplevde du mellan de två kablarna?
Redigerat av ruhe, 20 december 2006 - 11:31.
Postad 20 december 2006 - 11:46
JoeV
-
JoeV
-
Användare
-
-
152 inlägg
det beror på kablarna!
<{POST_SNAPBACK}> Hmmm, skall alltså denna box ha högre krav på HDMI-kabel gällande vissa TV-modeller.?Ska det kunna påverka färgerna?
Jag har prövat med en annan fejkguldpläterad HDMI ( antagligen köpt hos Clabbe ). Den blir bra med min DVD, men med Humaxen är det ingen skillnad jfrt den medskickade. Jag förstod det som att dåliga HDMI-kablar bara gjorde skillnad vid längre längd, samt då inte ang färger utan uppkomst av vita sparklies. Har jag rätt?
Exakt vilken skillnad upplevde du mellan de två kablarna?
<{POST_SNAPBACK}>
jag fick en betydligt mer pixelerad bild på SD-kanalerna och något mindre skarp bild på HD-kanalerna med den medskickade kabeln. Nämnbart är att även min sambo som inte är fullt lika intresserad av bilden  även såg skillnaden.
Postad 20 december 2006 - 11:48
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Jag har testat den medföljande HDMI kabeln mot en QED finkabel och det är ingen skillnad
i bilden. Däremot så väljer jag ändå Qed för att den är skärmad och inte utsätts för störningar
utifrån. Men för transport av en ren signal, gör det nog ingen skillnad.
MaVeRiC
Postad 20 december 2006 - 11:55
JoeV
-
JoeV
-
Användare
-
-
152 inlägg
signalstyrkan, spelar den in detta fallet? jag har betydligt lägre än vad jag läst att andra har. runt 53-56%
Postad 20 december 2006 - 13:10
mrjaydee
-
mrjaydee
-
Användare
-
-
118 inlägg
Det enda som jag upplever som kan kallas negativ med HD-boxen är just att man nu (då man ser SD-kanalerna över HDMI) ser hur taskig kvalitet det är på SDTV, med andra ord exakt samma sak jag upplevde när jag köpte min DVD-spelare med uppskalning. Skit in = skit ut helt enkelt. HD-kanalerna är en helt annan sak, de ser kanonbra ut.
Men en fråga, varför kallar ni HDMI-kabeln man fick med som sunkig? Den ska ju bara transportera en digital signal, det enda man kan klaga på är väl om den är avskärmad eller inte (vilket jag inte har kollat upp)?
Postad 20 december 2006 - 14:39
Dboy
-
Dboy
-
Användare
-
-
126 inlägg
Min nästa fråga blir:
Digitalbilden lär väl inte bli bättre om jag har högre signalstyrka?
Jag har otroligt låg signalstyrka som jag skrev tidigare, men det flyter ändå på.
Eftersom det är digitalt så lär det ju antingen funka eller inte funka. Bör väl inte finnas några bildskillnander (menar då kvalitetsmässigt) att tala om, eller är jag helt ute och cyklar?
Postad 20 december 2006 - 14:53
JoeV
-
JoeV
-
Användare
-
-
152 inlägg
nej det stämmer säkert. har för mig att Maverick även skrev att så var fallet.
men gällande kablarna, prova att använda en annan antennkabel en den medföljande så får du se på trista effekter... med en billig kabel fick jag inte in SD överhuvudtaget. jag tror det beror på att jag har relativt svag signal redan från start. Med en sämre kabel blir signalen så bristäfällig att kvaliten till slut blir drabbad. storleken på kabeln har betydelse
Postad 20 december 2006 - 15:42
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Vet inte i vilken av trådarna jag skrev det..
Men styrkan har betydelse till viss del men inte så mycket. Det är kvaliten
som är den avgörande. Jag fattas en "grunka" i mitt nät som inte kommer förrän
efter jul, vilket innebär att jag inte har mer än 18% på HD kanalerna men
100% kvalite.. Perfekt bild. 60%+100% på de andra Perfekt .. bild.
Signalstyrkan behöver ni bara för att dra vidare till fler uttag.
På tal om antennkablar... Jag gör mina själv. Köp den bästa antennkabeln
och raka kontakter på kjell&co ... De har "lyxkontakter" också.
Då får ni kablar i exakt längd och bästa möjliga och dessutom är det
mycket billigare än att köpa föärdig HQ kabel som desstutom bara är
1 meter oftast.
MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 20 december 2006 - 15:50.
Postad 20 december 2006 - 17:04
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Jag pratade med en tekniker på Comhem idag och förhörde mig ang signalstyrka resp kvalitet på signalen. Svaret blev.. Börjar kvaliteten på signalen understiga 80% så är det läge att höra av sig till dom. Vad gäller signalstyrkan så fick jag svaret att den kan gå såpass lågt som ner till 20% utan problem. Allt enligt teknikern på Comgem. Jag ska hämta ut min HD-box på fredag, och undrar om någon har ett bra tips på en antennkabel i 5 meters-klassen? Den ska vara galvaniserad (oxå enligt teknikern).
Postad 20 december 2006 - 17:31
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
undrar om någon har ett bra tips på en antennkabel i 5 meters-klassen? Den ska vara galvaniserad (oxå enligt teknikern).
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker faktiskt att du skall läsa i tråden.. Tex ett inlägg upp eller en sida tillbaka.. ALLA svar finns där Edit : När jag tänker efter, har jag aldrig sett en 5 meters kabel med jordavskiljare. Jag skall ge lite tips ..Om ni skall ha den bästa jordavskiljaren så finns den här LjudmakarenKontakter kan se ut så här och finns på Kjell&coOm du själv kan löda är detta Nr 1
30408.jpg 9,08K
78 Antal nerladdningarLite enklare som man skruvar på
30463.jpg 12,43K
43 Antal nerladdningarOch om du enkelt bara vill förlänga kabeln du fått från Comhem utan att öppna upp där jordavskiljaren sitter.
37070.jpg 6,69K
69 Antal nerladdningarMaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 20 december 2006 - 19:56.
Postad 20 december 2006 - 17:58
Unregistered7a297b68
-
Unregistered7a297b68
-
Beroende
-
-
1 006 inlägg
Min HD signal är bara 8 men 100 kvalitet och ca 50 på SD
Får nog sätta mig i telefon kön imorgon..
Postad 20 december 2006 - 21:47
JoeV
-
JoeV
-
Användare
-
-
152 inlägg
Postad 20 december 2006 - 21:50
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Min HD signal är bara 8 men 100 kvalitet och ca 50 på SD Får nog sätta mig i telefon kön imorgon..
<{POST_SNAPBACK}>
Så länge kvaliteen enligt boxmenyn är OK och du inte har några fel i bilden slösar du tid i telefon. comhem skickar ingen tekniker om du inte har ett synligt fel på kanalerna. Se förövrigt till att du har dåliga värden med kabeln comhem skickade och UTAN förlängning innan du ringer. comhem lovar inte att det fungerar med förlängning nämligen. Även om du kanske inte kan ha boxen bredvid uttaget så är det vad comhem utlovar skall fungera. Det comhems kundtjänst tittar på är främst kvaliteemätaren, är den OK så är allt bra. Dock är det ju normalt att signalen ligger mellan 40-60%.
Redigerat av Phunky, 20 december 2006 - 21:57.
Postad 20 december 2006 - 23:26
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Hoppas att det inte tagits upp innan, för då har jag missat det
och jag har läst hela tråden
En Ny Bugg
När jag tittade på Sydnytt på Svt ( för er som inte vet vad sydnytt är så är det regionala nyheter )
så försvann ljudet.
Varför
Jo det var analogt och i under OPT+ knappen så har svt 2 ljudval, det har inte de andra
kanalerna som inte sänder DD. Boxen slår inte automatisk över till analogt.
I tex en samsungbox kan du ställa digitalt ljud på automatiskt.
Då slår den alltid över till DD om det finns, annars blir det så klart analogt
Denna boxen fastnar i DD och man får slå över själv.
Skall man inte behöva göra på en modern box
LISTAN ÖVER BUGGAR
- Inget HDMI Multikanal
- Inte rätt nummer framför kanalerna i favolistan
- "Black crush" på HDMI
Finns det mer.. så fyll på.
MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 20 december 2006 - 23:27.
Postad 21 december 2006 - 09:45
Dboy
-
Dboy
-
Användare
-
-
126 inlägg
En lite rolig sidoeffekt av boxen är att jag ahr fått mycket bättre bild på analoga kanaler
när jag hade min sunkiga Samsungbox innan så sög bilden på de analoga kanlerna.
Av någon konstig anleding suger bilden även om jag helt går förbi boxen och direkt till TV:n. Men när jag kör med Humaxen har jag grym bild på de analoga helt plötsligt.
Skumma saker pågår i världen.
Dessutom skaffade jag ny antennkabel, som gjorde lite för signalstyrkan, kan ju helt enkelt varit det som gjorde tricket för de analoga inser jag nu. Meningslöst inlägg inser jag också nu
Postad 21 december 2006 - 10:38
Mico
-
Mico
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hoppas att det inte tagits upp innan, för då har jag missat det och jag har läst hela tråden
En Ny Bugg
När jag tittade på Sydnytt på Svt ( för er som inte vet vad sydnytt är så är det regionala nyheter ) så försvann ljudet.
Varför
Jo det var analogt och i under OPT+ knappen så har svt 2 ljudval, det har inte de andra kanalerna som inte sänder DD. Boxen slår inte automatisk över till analogt.
I tex en samsungbox kan du ställa digitalt ljud på automatiskt. Då slår den alltid över till DD om det finns, annars blir det så klart analogt
Denna boxen fastnar i DD och man får slå över själv.
Skall man inte behöva göra på en modern box
LISTAN ÖVER BUGGAR - Inget HDMI Multikanal - Inte rätt nummer framför kanalerna i favolistan - "Black crush" på HDMI
Finns det mer.. så fyll på.
MaVeRiC 
<{POST_SNAPBACK}>
SVT skickar inte ut Dolby Digital på de regionala nyheterna. Du har samma problem med din Samsungbox sådiva du inte trimmat din gamla box med någon särskild mjukvara jag inte har på min  . Ljudet är förresten digitalt i bägge fall men med analogt menar du nog att det ena alternativet gör att det skickas ut till teven.
Redigerat av Mico, 21 december 2006 - 11:03.
Postad 21 december 2006 - 10:50
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
SVT skickar inte ut Dolby Digital på de regionala nyheterna. Du har samma problem med din Samsungbox sådiva du inte trimmat din gamla box med någon särskild mjukvara jag inte har på min . Ljudet är förresten digitalt i bägge fall men med analogt menar du nog att det ena alternativet gör att det skickas ut till teven.
"- Inte rätt nummer framför kanalerna i favolistan": Boxens kanalnummer hanteras nog så av Humax. Kolla deras andra boxar. Jag tror inte detta är en bugg då jag hade en CI-5100C som jag minns gjorde så. Kan inte någon kolla detta med en vanlig comhem Humax?
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Mico Såg att du strök ditt inlägg, undet tiden att jag svarade .. Men jag låter ditt inlägg och mitt svar stå kvar i alla fall .. Jag har inte en gammal samsungbox  , dom är nya dem med och de har den funktionen som jag beskriver... har fått minst 2 uppgraderingar på 2 månader. Om det är en bugg eller avsaknad av intresse från Humax sida att göra rätt i kanallistorna spelar ingen roll. Det är så och det blir fel. Humax har alltid gjort detta felet, men någon gång kanske det kan bli rätt, om comhem kräver av dem att göra rätt. Eftersom att det inte är DD så räknas det som analogt ljud, då det kan skickas via analoga utgångarna, vilket inte DD kan göras. Regionala kanalerna sänder inte i DD, precis som jag skrev tidigare .... Denna boxen har ingen autofunktion för växling av ljud... Det kan man lägga till och det finns på samsungs nya box. Då slipper man att ändra manuellt ... MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 21 december 2006 - 11:00.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|