Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony 32/40/46/52 W4000

1184 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Bravia KDL-52W4000 (TV) 0 9.124998 (7) Inga priser
Sony Bravia KDL-46W4000 (TV) 1 9.366666 (29) Inga priser
Sony Bravia KDL-40W4000 (TV) 3 9.536584 (40) Inga priser
Sony Bravia KDL-32W4000 (TV) 1 (0) Inga priser
Sony Bravia KDL-40W4220 (TV) 0 7.5 (1) Inga priser
Sony Bravia KDL-46W4220 (TV) 0 8.699998 (9) Inga priser
Sony Bravia KDL-40W4210 (TV) 0 8.249998 (3) Inga priser
Sony Bravia KDL-46W4210 (TV) 1 8.333332 (2) Inga priser
Sony Bravia KDL-40W4230 (TV) 1 (0) Inga priser
59 relaterade trådar
HDMI CEC/Bravia Sync kabelberoende? (1 inlägg) 8 år sedan
Uppgradering (?) (1 inlägg) 10 år sedan
Vore det värt att köpa ny TV? (1 inlägg) 11 år sedan
Tips hur man hittar en specifik begagnad TV-modell? (0 inlägg) 11 år sedan
Köpa ny TV? Hur mycket har kvalitèn utvecklats sedan 2008? (1 inlägg) 11 år sedan
När man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlägg) 13 år sedan
HDMI CEC/Bravia Sync hjälp (1 inlägg) 13 år sedan
Sony 32/40/46/52 W4000/W42X0/W4500 dina problem. (157 inlägg) 14 år sedan
Någon med Sony KDL-XXW4000 som kan se Canal Digital via CA-modul? (53 inlägg) 16 år sedan
Officiell tråd angående "Pelare" på Sony W4000 46/52" (68 inlägg) 16 år sedan
Sony 32/40/46/52 W4000/W42X0/W4500 Inställningar & Tips. (108 inlägg) 16 år sedan
Sony Bravia KDL-40W4000 vs. KDL-40V5500 (7 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-46W4000 vs. Sony KDL-40W5500K (2 inlägg) 16 år sedan
Sony Bravia Bildinställningar (4 inlägg) 16 år sedan
PS6000 vs Bravia KDL W4000 (6 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-40A656 eller Sony KDL-40W4000 (Omröstning) (172 inlägg) 16 år sedan
Vilken borde man välja (ca 12k) (11 inlägg) 16 år sedan
DVI -> HDMI. Vad gör man med ljudet? (50 inlägg) 16 år sedan
Tips på en LCD-TV som fungerar bra ihop med dator (18 inlägg) 17 år sedan
Köpråd, 46" TV (5 inlägg) 17 år sedan
46W4500 vs 52W4000 (23 inlägg) 17 år sedan
Hjälp med lcd (6 inlägg) 17 år sedan
Är Sony Bravia KDL-46W4000 samma som... (6 inlägg) 17 år sedan
Ännu en Vilken tv ska jag köpa tråd! (12 inlägg) 17 år sedan
Avgörandets ögonblick: PZ85, W4000 eller A656....eller PZ800? (49 inlägg) 17 år sedan
Sony W4220 (5 inlägg) 17 år sedan
52" LCD, max 17000:- (7 inlägg) 17 år sedan
Ny tv till spel max 10.000:- (13 inlägg) 17 år sedan
46" TV - vilken? (31 inlägg) 17 år sedan
TV sökes! (0 inlägg) 17 år sedan
Hjälp! (4 inlägg) 17 år sedan
Dator eller mediaextender? (1 inlägg) 17 år sedan
Plasma/LCD som ska fungara bra med dator! Pris cirka 10k (8 inlägg) 17 år sedan
Vilken LCD 46-52" till PS3 med budget under 20k? (23 inlägg) 17 år sedan
Problem med Tele2 vision digital tv på Sony Bravia KDL-40W4220 (1 inlägg) 17 år sedan
TV som primär skärm till dator - Vilken TV? (13 inlägg) 17 år sedan
Nintendo Wii på platt-tv (71 inlägg) 17 år sedan
Sony & samsung - phille och Lars-Göran (4 inlägg) 17 år sedan
Bra 40-42" LCD (3 inlägg) 17 år sedan
CA-modul till Sony för ComHem digital-tv (13 inlägg) 17 år sedan
Inställningar Sony 32/40/46/52 W4000 (11 inlägg) 17 år sedan
Hur stor Lcd som datorskärm? (17 inlägg) 17 år sedan
TV som datorskärm (6 inlägg) 17 år sedan
Ny Tv! (10 inlägg) 17 år sedan
Frågor om 40" lcd...! (44 inlägg) 17 år sedan
Ytterligare en "Vilken TV?"-tråd (6 inlägg) 17 år sedan
Läge att byta till platt-tv? (6 inlägg) 17 år sedan
Sony KDL-40W4000 fast i testläge (5 inlägg) 17 år sedan
TV! Blir galen! (18 inlägg) 17 år sedan
Dustin studentrabatt W4000? (6 inlägg) 17 år sedan
ta bort (0 inlägg) 17 år sedan
Samsung A656 vs Sony w4000 (29 inlägg) 17 år sedan
vilken TV för 15-25k ? (22 inlägg) 17 år sedan
"Over-all" TV, <40", 1080p och 3xHDMI (0 inlägg) 17 år sedan
Sony X3500 v W4000 ? (10 inlägg) 17 år sedan
Köp av 46" TV vad skall jag välja (8 inlägg) 17 år sedan
LCD och analog TV (33 inlägg) 17 år sedan
Jag ska välja på en Samsung LE-52M86BD och en Sony KDL-52W4000 (3 inlägg) 17 år sedan
Sony's nya TV-apparater 4000/4100/XBR6 (2008) (385 inlägg) 18 år sedan

Postad 22 May 2008 - 19:21

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Har nog aldrig sett någon TV som fixar mer via VGA. Varför skulle dom det när man BÖR köra PCn via HDMI? Du får nog skaffa en förstärkare med HDMI switch eller annan extern switch.

W3000 klarade 1920x1080@60 alldeles utmärkt (både från PC och XBOX 360). Det är möjligt att de har strypt den funktionen i W4000 för att kunna använda en enklare ADC. Rätt puckat i så fall.

Frågan är om man bantar fel saker.

I W3000 sitter exempelvis en separat (billig) tv-avkodare från NXP (SAA7115) kopplad till videoprocessorn, enbart för att analog tv ska fungera ihop med bild-i-bildfunktionen då den vanliga ADC:n och tv-avkodningen är upptagna. Annars är den inaktiv. Det skulle inte förvåna mig om även W4000 har en sådan. Det vore bättre om de strök den och lade pengarna på en extra komponentingång istället, eller en biffigare ADC.

Postad 23 May 2008 - 08:35

FredrikN
  • FredrikN
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

finns DVI -> HDMI adaptrar, kostar ungefär 100:- på Classe O och liknande affärer, billigare än nytt grafikkort ;)

Nu var det ju inte det jag sade. Självklart kan man använda en adapter. Det gör väl 99% av alla som tar HDMI från sin PC.

Postad 23 May 2008 - 08:43

FredrikN
  • FredrikN
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

W3000 klarade 1920x1080@60 alldeles utmärkt (både från PC och XBOX 360). Det är möjligt att de har strypt den funktionen i W4000 för att kunna använda en enklare ADC. Rätt puckat i så fall.

Frågan är om man bantar fel saker.

I W3000 sitter exempelvis en separat (billig) tv-avkodare från NXP (SAA7115) kopplad till videoprocessorn, enbart för att analog tv ska fungera ihop med bild-i-bildfunktionen då den vanliga ADC:n och tv-avkodningen är upptagna. Annars är den inaktiv. Det skulle inte förvåna mig om även W4000 har en sådan. Det vore bättre om de strök den och lade pengarna på en extra komponentingång istället, eller en biffigare ADC.

Trenden i branschen är ju att lägga till fler och fler digitala ingångar. Om man nu går och köper en dyr TV, varför då inte se till att fixa så att du har en bra överföring från PCn?

Nu hade ju killen inte just det problemet, utan hans problem var att han redan använde alla sina HDMI redan. Vad hade egentligen varit lösningen på hans problem? En analogingång som fixar 1080p, eller en extra HDMI?

4xHDMI in är inte ovanligt på de nya modellerna. Jag tror säkert vi kommer att se fler framöver. Jag tycker det är helt ok att inte satsa på en analog VGA-ingång eftersom jag hellre ser att de lägger pengarna på något annat eller sänker priset.

Analog videoingång på en digital panel är nästan lika illa som en vinyl-spelaringång på en modern förstärkare.

Postad 23 May 2008 - 09:53

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Ny review av trusted:
http://www.trustedre...-40in-LCD-TV/p1

Redigerat av MGW, 23 May 2008 - 09:57.

Postad 23 May 2008 - 11:09

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Ytterligare en av deras "OMG! Teh amazing"-recensioner som berömmer bildbehandlingsfunktioner som förvanskar bilden, och klagar på att de inte fungerar tillräckligt bra när de trots allt går att stänga av.

Kornighet är en del av filmen. Det ska synas, inte filtreras bort. W3000 gjorde ett dåligt jobb på att filtrera bort det, vilket var den främsta orsaken till att de gav den kritik för smetiga rörelser. Vem bryr sig? TV:n ska ju lik förbannat testas med brusreducering avstängd, om recensenten inte är dum i huvudet. Har man ställt in TV:n ordentligt så behövs inte brusreducering. Punkt slut. Hellre korn än smet.

W4000 kanske gör ett bättre jobb. Varför? Inget övernaturligt där. Magi är på låtsas. Tomten finns inte. Man har helt enkelt dämpat den temporala brusreduceringen (mellan bildrutor) och ökat den spatiella (utsmetning inom bildrutan) och filat lite på vid vilken täthet och kontrastnivå man dämpar filtreringen. Fint att de har förbättrat en funktion som ändå bäst gör sig avstängd.

Så det här med färgerna. Sonys apparater fuckar runt obarmhärtigt med intensiteterna på de varmare färgerna. W3000 gör det å det grövsta, och jag skulle inte bli förvånad om de "imponerande färgerna" på W4000 helt enkelt kommer sig av att den liksom sin föregångare pressar skiten ur rött och grönt, fast kanske snäppet kraftigare här. Det går nog liksom på W3000 inte att stänga av. Med Live Color-funktionen kan du bara välja vilka nyanser som ska pressas, inte mer.

Den dagen jag ser en TV som följer standard både vad gäller vitbalans, färgnyanser och färgintensiteter, då blir jag imponerad. Sony är en stor besvikelse på den punkten. Color like.no.other - så sant. Color according.to.standards säljer väl inte.

Redigerat av Zacabeb, 23 May 2008 - 11:16.

Postad 23 May 2008 - 11:47

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Ytterligare en av deras "OMG! Teh amazing"-recensioner som berömmer bildbehandlingsfunktioner som förvanskar bilden, och klagar på att de inte fungerar tillräckligt bra när de trots allt går att stänga av.

Kornighet är en del av filmen. Det ska synas, inte filtreras bort. W3000 gjorde ett dåligt jobb på att filtrera bort det, vilket var den främsta orsaken till att de gav den kritik för smetiga rörelser. Vem bryr sig? TV:n ska ju lik förbannat testas med brusreducering avstängd, om recensenten inte är dum i huvudet. Har man ställt in TV:n ordentligt så behövs inte brusreducering. Punkt slut. Hellre korn än smet.

W4000 kanske gör ett bättre jobb. Varför? Inget övernaturligt där. Magi är på låtsas. Tomten finns inte. Man har helt enkelt dämpat den temporala brusreduceringen (mellan bildrutor) och ökat den spatiella (utsmetning inom bildrutan) och filat lite på vid vilken täthet och kontrastnivå man dämpar filtreringen. Fint att de har förbättrat en funktion som ändå bäst gör sig avstängd.

Så det här med färgerna. Sonys apparater fuckar runt obarmhärtigt med intensiteterna på de varmare färgerna. W3000 gör det å det grövsta, och jag skulle inte bli förvånad om de "imponerande färgerna" på W4000 helt enkelt kommer sig av att den liksom sin föregångare pressar skiten ur rött och grönt, fast kanske snäppet kraftigare här. Det går nog liksom på W3000 inte att stänga av. Med Live Color-funktionen kan du bara välja vilka nyanser som ska pressas, inte mer.

Den dagen jag ser en TV som följer standard både vad gäller vitbalans, färgnyanser och färgintensiteter, då blir jag imponerad. Sony är en stor besvikelse på den punkten. Color like.no.other - så sant. Color according.to.standards säljer väl inte.

Alltså, jag är grymt imponerad av folk som sitter inne med kunskaper och du är uppenbarligen en av de. Men dina tekniska utlägg om sony kan tolkas som att sonys lcd är rent av skit och inte duger till mer än att torka **** med :) Två kända teknik-sajter ger mycket bra betyg till W4000, folk här är mycket nöjda med bildkvalité osv. Det måste helt enkelt vara så att alla vi andra är "feta idioter som sitter i soffan och inte ser skillnaden på bra och skit", som du uttryckte det i ett tidigare inlägg, och du är den enda som fattat galoppen.

Å andra sidan så är det viktigt med balans här i livet, så keep doing it! :)

Postad 23 May 2008 - 12:02

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Det är inte det jag säger. Det jag säger är att de kritiserar saker som fungerar illa därför att de är illa i sig, samtidigt som de berömmer saker som om de vore perfekta när de borde göras bättre eller luras medelst fusk.

De som faktiskt är ute efter bra bild tycker jag ofta är alldeles för förlåtande gällande saker som inte borde vara där, som om det vore en naturlig begränsning i prestanda. Saker som i själva verket är avsiktliga bildförvanskningar som bara fungerar på visst material, röda blommor och annat demokrafs i butik.

Idioter i sina soffor finns där och är den skara kunder som företagen vill sälja till. Det är så det ligger till. Andra skulle nog bli bra mycket nöjdare om de fick en bild utan de "förbättringar" som imponerar de första fem minuterna.

Jag var imponerad av hur min W3000 återgav rött efter att ha tittat på ett WMV HD-klipp efter att ha ställt upp åbäket. När jag sedan inser att andra röda partier i olika material lyser som ett stoppljus, så tröttnar jag och inser att jag har blivit lurad. Jag var själv en idiot i min soffa, i tio minuter. Sedan blev jag mig själv igen. En cynisk, misantropisk skitstövel. Tyvärr så har den här skitstöveln ofta rätt i sak... :)

Folk berömde W3000 för dess färgåtergivning när den kom. Sedan började det klagas på grön- och magentastick, av mycket goda skäl. Vad kom det sig dessa av? Jo, att Sony från början fuskat med gammakurvan för att pressa svärtan och att "färgförbättringen" orsakar övermättnad i vissa nyanser och undermättnad i andra.

En godtycklig "förbättring" på en punkt innebär ofta en försämring på en annan. Vid första anblick på W3000 framstår färgåtergivningen som väldigt bra, sedan börjar man ana oråd. Om man sedan granskar färgåtergivningen på W3000 ordentligt framgår det att den faktiskt är helt väck.

Kul att folk är nöjda med W4000, den kanske (hoppas jag) har mindre färgmangling än W3000 och om den återger bättre svärta utan fusk så är det väl bara att gratulera. Men eftersom TrustedReviews verkar testa med fabriksinställningar, så tycker jag deras recensioner är värdelösa liksom de flesta andra recensioner. Om de har träffat rätt gällande W4000 så är det nog bara en slump.

Redigerat av Zacabeb, 23 May 2008 - 12:20.

Postad 23 May 2008 - 12:11

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Det är inte det jag säger. Det jag säger är att de kritiserar saker som fungerar illa därför att de är illa i sig, samtidigt som de berömmer saker som om de vore perfekta när de borde göras bättre eller luras medelst fusk.

Folk berömde W3000 för dess färgåtergivning när den kom. Sedan började det klagas på grön- och magentastick, av mycket goda skäl. Vad kom det sig dessa av? Jo, att Sony från början fuskat med gammakurvan för att pressa svärtan och att "färgförbättringen" orsakar övermättnad i vissa nyanser och undermättnad i andra.

En godtycklig "förbättring" på en punkt innebär ofta en försämring på en annan. Vid första anblick på W3000 framstår färgåtergivningen som väldigt bra, sedan börjar man ana oråd. Om man sedan granskar färgåtergivningen på W3000 ordentligt framgår det att den faktiskt är helt väck.

Kul att folk är nöjda med W4000, den kanske (hoppas jag) har mindre färgmangling än W3000 och om den återger bättre svärta utan fusk så är det väl bara att gratulera. Men eftersom TrustedReviews verkar testa med fabriksinställningar, så tycker jag deras recensioner är värdelösa liksom de flesta andra recensioner. Om de har träffat rätt gällande W4000 så är det nog bara en slump.

Ok. Det känns som att du är rätt missnöjd med lcd-branchen i stort.
Vad tycker du om testet på hdtvtest.com, för den var väl lite mer sansad och om jag minns rätt så hade de pillat på inställningar ganska ordentligt. De ger också ett bra sammanfattande betyg.

Postad 23 May 2008 - 12:15

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Var tydligen lite svårt att kallibrera grå skalan till d65 standard i service menyn, det var dock någon som kom med ett tips för att ändra denna men nu har hdtv tydligen såld tv:n så någon uppföljning av detta blir det nog inte :) .

Redigerat av MGW, 23 May 2008 - 12:15.

Postad 23 May 2008 - 12:31

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Ok. Det känns som att du är rätt missnöjd med lcd-branchen i stort.
Vad tycker du om testet på hdtvtest.com, för den var väl lite mer sansad och om jag minns rätt så hade de pillat på inställningar ganska ordentligt. De ger också ett bra sammanfattande betyg.

Nja... branschen i stort oavsett teknik. Jag hade en projektions-tv en gång som var primtiv nog att inte joxa med bilden utan bara visade den rakt av. När den dog blev det till att köpa en modernare tv som mixtrade med allting; skärpa, färg, kontrast. Jag hatade den tv:n. När jag skaffade W3000 så hoppades jag på att slippa allt elände. Visst är W3000 avsevärt bättre än min tjock-tv, men ändå finns det fusk där.

Och det som retar mig är att trots att dagens apparater har femtioelva inställningar för att stänga av eller tona ned bildfusket, så betyder "Av" aldrig av. Det är så extremt retligt. Och Sony går jag extra hårt på därför att de är världens största tillverkare av proffsutrustning inom video, och inte vilken skräptillverkare som helst. Deras arv från proffssidan borde lysa igenom mer i deras konsumentprodukter än det gör.

Redigerat av Zacabeb, 23 May 2008 - 12:32.

Postad 23 May 2008 - 12:42

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0

Nja... branschen i stort oavsett teknik. Jag hade en projektions-tv en gång som var primtiv nog att inte joxa med bilden utan bara visade den rakt av. När den dog blev det till att köpa en modernare tv som mixtrade med allting; skärpa, färg, kontrast. Jag hatade den tv:n. När jag skaffade W3000 så hoppades jag på att slippa allt elände. Visst är W3000 avsevärt bättre än min tjock-tv, men ändå finns det fusk där.

Och det som retar mig är att trots att dagens apparater har femtioelva inställningar för att stänga av eller tona ned bildfusket, så betyder "Av" aldrig av. Det är så extremt retligt. Och Sony går jag extra hårt på därför att de är världens största tillverkare av proffsutrustning inom video, och inte vilken skräptillverkare som helst. Deras arv från proffssidan borde lysa igenom mer i deras konsumentprodukter än det gör.

Måste faktisk hålla med om att tekniken idag handlar mer om att sälja i butikerna än om att se bra ut när den väl är köpt.
Bilden borde vara mera kallibrerad att se bra ut i hemmamiljö än butiksmiljö men tyvärr så är extrema färger och inkorrekt gråskala för att pucha svärtna mer eller mindre standard idag. Tyvärr så är det inte många som märker detta och därför händer det inget.
Jag hoppas att de hittar ett sätt att kallibrera gråskalan på w4000 serien då gamma/vit kontrollerna saknas så man kan få korrekt (eller nära) 6500k på skärmen.

Redigerat av MGW, 23 May 2008 - 12:43.

Postad 23 May 2008 - 12:44

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Tror att LCD har kommit till gränsen för vad man bildmässingt kan pressa ut i svärta/kontrast osv.
Verkar som om många nu boostar allt via olika lösningar och jag tycker Sony har lyckats bra.
Antar att det finns ett pris att betala för att tillföra och öka svärtan/färger osv på LCD.
Kanske LED kommer att inom några år ha en tv som klarar balansgången och kan leverera helheten.
Men personligen tycker jag att många LCD idag lider lite av olika bi-effekter som tillkommer för att boosta bild egenskaperna.
Men hur som haver tycker jag W4000 har en bild/färger som jag upplever är en fröjd att se på.
Har haft några märken genom åren Tosh/Samsug/Lg och nu Sony alla med sin lösning och nackdel :)

Postad 23 May 2008 - 12:47

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Läste lite i den stora tråden på avforums om w4000 och där verka intrycken vara mycket bra.

But anyway, I am an ex-W3000 owner which was returned some time ago due to purple/green shadows problem. I tested some problematic stuff I had saved and I can confirm it was fine on my W4000.

Så grå skalan verka i alla fall vara kvitt grönt och lila stick.

Kolla in denna tråden:
http://www.avforums........056&page=94

1080p verkar också vara möjligt via VGA porten på Xbox 360, huvidare detta gäller PC vet jag ej.

Redigerat av MGW, 23 May 2008 - 12:49.

Postad 23 May 2008 - 13:06

bkkvarteret
  • bkkvarteret
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag fick hem en 40W4000 idag och jag måste säga att jag är grymt imponerad av den.
Eftersom jag är lite av fotonörd blir testen av bildvisningen där rätt avgörqande för mig och det jag hittils sett är imponerande...
ett tappert försök att inte låta för lyrisk men ändå :)

/bkkv

Postad 23 May 2008 - 16:51

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

.. det enda som talar emot är väl den fula listen nertill.

W4230 kanske är något för dig då...

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Bild1.jpg   17.13K   1 Antal nerladdningar

Postad 23 May 2008 - 17:01

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Nu blir jag sugen. Bara Sony inte hade bantat bort så många inställningsmöjligheter så hade jag redan skärskådat de nya modellerna. Men frågan är om svart istället för genomskinligt blir mycket snyggare. Hade W4000 varit mattsvart eller grafit med sin formgivning så skulle den i mina ögon varit rätt snygg.

Postad 23 May 2008 - 17:23

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Jag fick hem en 40W4000 idag och jag måste säga att jag är grymt imponerad av den.
Eftersom jag är lite av fotonörd blir testen av bildvisningen där rätt avgörqande för mig och det jag hittils sett är imponerande...
ett tappert försök att inte låta för lyrisk men ändå :)

/bkkv

Då är vi två fotonördar :) Har tidigare ställt frågor angående visning av högupplösta bilder, med ganska klen gehör.
Berätta mer....

Postad 23 May 2008 - 19:30

Hellberg
  • Hellberg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Ojoj! Den där såg ju mycket trevligare ut. Visserligen fortfarande lite av den där genomskinligheten jag stör mig på, men den känns ändå mer stilren än w4000. Var kommer denna att säljas och kommer den i samma storlekar? (är framförallt sugen på 52", men kan möjligen tänka mig 46" också..)

Annars såg ju faktiskt V4000 trevligare ut än W4000 också, men den är ju inte lika tilltalande funktionsmässigt...

Kikade för övrigt lite på 52W4000 idag på Sony Center här i Örebro, men tror att källan de matade den med nu inte var direkt optimal, det såg ut som en riktigt sönderkomprimerad bild.. :)

Postad 24 May 2008 - 18:46

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Denna tv verkar mycket intressant.
Priset ligget bra och i testerna verkar den ha fått gott resultat.

Har en fråga till er som har en W4000 hemma,
kan någon vara snäll och mäta måtten på kartongen tack.

Behöver kolla om den går in i min Leon Cupra R.

Tack på förhand!!

Mvh Kimme

Postad 24 May 2008 - 18:55

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Denna tv verkar mycket intressant.
Priset ligget bra och i testerna verkar den ha fått gott resultat.

Har en fråga till er som har en W4000 hemma,
kan någon vara snäll och mäta måtten på kartongen tack.

Behöver kolla om den går in i min Leon Cupra R.

Tack på förhand!!

Mvh Kimme

Måtten på lådorna (kartongerna) finns under "tekniska specifikationer" för respektive storlek på Sonys hemsida.

Postad 24 May 2008 - 23:03

marcYs
  • marcYs
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Ojoj! Den där såg ju mycket trevligare ut. Visserligen fortfarande lite av den där genomskinligheten jag stör mig på, men den känns ändå mer stilren än w4000. Var kommer denna att säljas och kommer den i samma storlekar? (är framförallt sugen på 52", men kan möjligen tänka mig 46" också..)

Kommer i samma storleker. Och vad jag vet kan iafl Sony Center butikerna beställa denna.

Postad 24 May 2008 - 23:44

Hellberg
  • Hellberg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Kommer i samma storleker. Och vad jag vet kan iafl Sony Center butikerna beställa denna.

Tack för den infon! Blir till att höra efter på Sony Center här i Öret sen då.. Gäller bara att skaffa fram pengarna först.. :(

Postad 25 May 2008 - 07:50

etperss
  • etperss
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter ifrån MediaMarkt igår

Är på jakt efter en 40-42 tum av bra kvalitet, så jag såg med spänning fram emot att titta på nya LCD 40W4000 från Sony, som getts så bra recentioner.

- Jag kollade på
- LCD Sony 40W4000 (15000 kr)
- Plasma Panasonic PX80 (10000 kr)
- Plasma LG PG6000 (11600 kr)

Vald källa för jämförelse var vanlig SD digitalsändning, och det var ishockey

Shit vad besviken jag blev på 40W4000, den var ganska så mycket sämre än vad plasmorna var. LCD bristerna syntes verkligen och det var synd för jag var sugen på den med den fina designen.

Kontentan ifrån mitt MediaMarkt besök var att det var PX80 eller PG6000 som gäller, och valet blir sannolikt PG6000 pga den mer moderna designen av ramen. Bildmässigt var de likvärdiga, och "bra" nog för oss ivarjefall.

Postad 25 May 2008 - 10:23

Crusher
  • Crusher
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter ifrån MediaMarkt igår

Är på jakt efter en 40-42 tum av bra kvalitet, så jag såg med spänning fram emot att titta på nya LCD 40W4000 från Sony, som getts så bra recentioner.

- Jag kollade på
- LCD Sony 40W4000 (15000 kr)
- Plasma Panasonic PX80 (10000 kr)
- Plasma LG PG6000 (11600 kr)

Vald källa för jämförelse var vanlig SD digitalsändning, och det var ishockey

Shit vad besviken jag blev på 40W4000, den var ganska så mycket sämre än vad plasmorna var. LCD bristerna syntes verkligen och det var synd för jag var sugen på den med den fina designen.

Kontentan ifrån mitt MediaMarkt besök var att det var PX80 eller PG6000 som gäller, och valet blir sannolikt PG6000 pga den mer moderna designen av ramen. Bildmässigt var de likvärdiga, och "bra" nog för oss ivarjefall.

Att gämföra plasma o lcd är ju nästan onödigt på SD/DVD mm.. eftersom plasman har mycket mjukare bild.. sku du gämfört dom hemma hos dig med dom perfekta inställningarna tror jag du bara sku va besviken inte "shit va besviken" :(

Postad 25 May 2008 - 17:29

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Köpte en 46w4000 igår men lämnade tillbaka den idag på öppet köp pga av backligh bleeding (var så att högra delen av skärmen var grå dassig) samt clouding i mitten av skärmen. Syntes inte så mycket på dagen men på kvällen så var det mycket tydligt trots att backlighten var på min samt power save på medium. I DVE så blev en delen av skärmen bra medans andra delen (ca 1/4 av den högra sidan) blev ljusare i nyans.

Bilden var i övrigt MYCKET bra (bland det bästa jag sett på SD från DVD) men kolla så att skärmen förmedlar ett jämt ljus, gör den det så är det i mitt tycke ett tryggt köp.
Kanske ett svagt lila stick i skuggorna på mycket dåligt SD sändning men i bra sändingar märktes inget lila eller grön stick.
De sk "dildoglittret" märke man inte av allt utan skapade svare ett större djup i listen runt om skärmen, den silvriga högtalar delen på skärmen var snarare åt mörkt sliver som bröt lite olika beroende på ljuset (mycket snyggt).

Jag kommer helt klar köpa skärmen igen men packa upp den försiktigt och testa den så ni kan utnyttja öppet köp, annars är det bara service som gäller och på den delen kan det ibland skita sig.

Redigerat av MGW, 25 May 2008 - 17:30.

Postad 25 May 2008 - 18:10

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
MGW: Innebär "lämnade tillbaka den idag på öppet köp pga av backligh bleeding " att de packar om din tv och säljer till en annan stackare? ;)

Postad 25 May 2008 - 18:18

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

MGW: Innebär "lämnade tillbaka den idag på öppet köp pga av backligh bleeding " att de packar om din tv och säljer till en annan stackare? ;)

Mycket troligen, många butiker brukar ju ha ett bord där de har returvaror till nedsatt pris. Den lär väll hamna där.
Väldigt sugen på att köpa en 40W4000, men frågan är om man ska ta chansen och beställa via webbutik ( Dustin ), blir jobbigare då om man råkar ut för en med Clouding etc...

Postad 25 May 2008 - 19:14

guineapig
  • guineapig
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Var finns 46"an att köpa i lager? Mediamarkt i Norrköping ( som jag förövrigt aldrig kommer handla av igen, men de brukar vara först med nytt...) sa att den skulle komma in om 2 veckor.

Som sagt så var glittret inget problem för mig , jag kunde inte se det alls i normal belysning, misstänker att det syns tydligare om man har direkt ljus på tv:n, och som tidigar sagt så var högtalarlisten mörkare än den upplevs på foton på sony.se.

Däremot så har jag svårt för den genomskinliga listen som visar allt man har bakom tv:n...dessutom var den inte alls trevlig med ett lager damm på sig...hur det nu kan vara damm på en tv som inte kn ha stått i butiken mer än ett par dagar?

Vanlig SD sänding var det enda jag hann med att kolla på då de inta hade den uppkopplad på Bluray eller HD, och tyvärr var det ingen positiv upplevelse...mycket auror och komprinerings artefakter i uppskalningen. Klart sämre än Toshiban som stod ett par snäpp bort och faktiskt sämre än sharpen också, däremot var den mycket bättre än de äldre Sonys som stod bredvid. Hoppas verkligen att det berodde på taskig insignal men med dagens digitaltv är det inte troligt, eller kanske att med inställning det blir bättre.

Postad 25 May 2008 - 19:39

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0

Skulle inte förvåna mig.
Dock så var problemet i mina ögon så pass tydligt att det vore en skam om de gjorde så innan en service verkstad fick titta på den. Nu tror jag ju faktisk att så bli fallet och att de sen i såna fall säljer den till reducerat pris vilket i mina ögon är helt ok om de återgärdat felen.

Redigerat av MGW, 25 May 2008 - 19:46.

Postad 26 May 2008 - 08:30

Unregisteredb11ad5c2
  • Unregisteredb11ad5c2
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Är det inte fantastiskt ändå?

Majoriteten av alla som skriver här har åsikter om det såkallade dildoglitteret.
SONY vad säger detta er? Innan man slänger ut en sådan design så borde man
göra någon form av undersökning lol (design å design snarare färg).

Redigerat av Unregisteredb11ad5c2, 26 May 2008 - 08:31.

Postad 26 May 2008 - 10:36

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Majoriteten av alla som skriver här har åsikter om det såkallade dildoglitteret.

Majoriteten som gnäller över det har inte ens sett TVn live. ;)

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 26 May 2008 - 10:37.

Postad 26 May 2008 - 10:53

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0

Majoriteten som gnäller över det har inte ens sett TVn live. ;)

Så sant så.
Om man jämför w4000 på bild vs verklighet så är det inte alls likt, glittret i ramen är så pass tätt att det snare ger ett extra djup i ramen och ta bort den pastiga looken av vanlig pianolack. Den nedre silver designen på högtalaren skapar en bra konstrast mellan ramen och tv:n.

Måste bara påpeka att ljudet är något av det bästa jag hört från en tv. Redan vid låga volymer så är dynamiken och tydlighten i röster mycket bra. Bra vid vanligt slötittande på tv:n där man inte behöver hembion.

Postad 26 May 2008 - 11:53

Vigilante
  • Vigilante
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Hur är bilden i övrigt? Snabba rörelser t.ex i sport? Svärtan?
:)

Postad 26 May 2008 - 12:56

1429543
  • 1429543
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Förmodar att några av er som fått W4000 har testat med CA-modul. Vilka funkar för comhem respektive boxer? Nån som inte funkar?

Postad 26 May 2008 - 13:04

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Förmodar att några av er som fått W4000 har testat med CA-modul. Vilka funkar för comhem respektive boxer? Nån som inte funkar?

Tillsammans med tv:n så kommer det en SCM MICROSYSTEM CA-MODUL TILL CONAX 5.0 (COMHEM) från dustin, hoppas att det funkar.
http://www.dustinhom...5010088523.aspx

Postad 26 May 2008 - 14:02

Crusher
  • Crusher
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Var o tittade på den idag på mediamarkt gbg, och gillade kvaliten på SD. inte lika grynigt som samsung A5 och A6. (A6 bättre än A5).. pillade inget på den men om jag gämförde med andra tv apparater där kändes färgerna lite svaga, går ju givetvis o skjustera. Men det är min fråga, har W4000 avancerade bild inställningar? gamma, vitbalans osv?

Blir iaf ett köp i sommarn för mig :) se om det blir 40" eller 46". Hur mycket sämre blir vanlig tv bild på 46" gämntemot 40"? jag sitter på 3m avstånd. tänkt om någon har uppgraderat sig från en 40 till 46 och märkte stor skillnad, typ "shit va sämre det vart" pixligt osv.

Postad 26 May 2008 - 14:43

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Här en en som jämfört W4000/A656 visserligen en högst personlig inställning.
Finns ju oxå dom som jämfört W3000 i bilder med rörelse med W4000 och sett att det skiljer sig en hel del.
Taget från A656 Avforum

Not 100Hz but even Trusted Reviews stated that its very good at handling fast moving pictures.

About the motion facts and in case to dont be misunderstood:
The motion on the W4000 is very good overally withought any problems.Ofcourse though the 100Hz sets like the LZD800 have a better motion reslolution and offer better motion than the already very good of W4000.Also when I compared both W4000 and A656 the motion on the sammy was slightly better(because of 100Hz).

In case you have missed my observations post which I posted yesterday ,I copy it below

Yesterday I finally went to check the W4000 and also check it against the A656 samsung.I first went into my local mediamarkt and saw the 32" model being displayed and playing a blu ray demo via a BDP-S300 player.It was along with the other sony's and IMO it looked the best among them.IThe demo was an excellent presentation of the colour abilities of W4000 and really made the best out of it.Unfortunately I couldnt tweak the settings so it was just how it was set up.As for the A656 I couldnt examine how good/bad it was as it was playing greek analogue channels...not the best to show its abilities.It was a 40".This alone made my day and made me to go on my good av store for better observations....And yes I did....It had a 46A656 set up playing blu ray.Awesome picture really and excellent motion.I had to see it straight though as the model displayed had the well known purple problem which didnt allow me to see it off axis well....But guess what it was next to it....a 40W4000!Ohh my god I said I am so lucky.It had just been set up.I kindly requested to help the set up process and tweaked a bit the settings as much as I could with my experience.I asked at first to put SD on both tv's to check as it is my main worry.Well both looked good,not top but also depentent on the channel maybe even very good.Then the HD....These sets really stand out of any other tv really.Blacks are BLACKS!!Trully blacks.I would say they are equal at this subject.Motion both excellent with no problems and correct 24p.I then put a digital channel with football match to check motion better.Colours better on the sony(along with excellent shadow detail) a bit satureted on the sammy.The W4000 had very good motion without any problem.The A656 had also very good maybe slightly better but only slightly.Styling excellent on sony,the glass doesnt annoy me however I like it!The A656 TOC is not so good though.I asked on purpose for full lights a moment and the red was distracting,not to mention the glossy screen which in my house full of windows will be a mirror.In the end both are definitely top sets and equal to blacks.I found colours better on the sony,and I didnt like reflection and toc on the sammy as well as the viewing angle.Hope this helps and any question welcome

Redigerat av hakan_lars, 26 May 2008 - 14:49.

Postad 26 May 2008 - 14:53

Johnny_R
  • Johnny_R
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Hur är bilden i övrigt? Snabba rörelser t.ex i sport? Svärtan?
:)

undrar jag oxå ENDAST 8ms ju, inte alls någe vidare snabbt?

eftersläpningar?

inputlag när man kör med dator eller nåt??

Postad 26 May 2008 - 15:13

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Har visserligen bara spelat lite guitar hero 3 funkade klockrent
Men HDTVtest säger följande :)

We measured the input lag on the Sony KDL40W4000 to be 30ms better/ faster than our resident Samsung F96 reference, meaning that it's probably on par with a CRT (as good as it gets). Now we know why Sony didn't bother including a [Game Mode] in the user menu... there's simply no need.

HDTVtest Benchmark Test Results
Dead pixels None
Screen uniformity Clouding reducible to negligible levels
Overscanning on HDMI 0% with [Display Area] set to "Full Pixel"
Blacker than black Passed
Black level Excellent
Black level retention Stable if [Adv Contrast Enhancer] & [Light Sensor] off
Primary chromaticity Excellent with [Colour Space] "Standard"
Scaling Above average
Video mode deinterlacing Average; limited jaggies reduction
Film mode deinterlacing Failed 3:2/ 2:2 cadences in 480i/ 576i
Viewing angle Good for an LCD TV (90°)
Motion resolution 300
Digital noise reduction Acceptable at baseline
Sharpness Defeatable edge enhancement
1080p/24 capability (PS3) Accepts 1080p/24 video signal; no telecine judder
Input lag 30ms faster than Samsung F96

Länk
http://www.hdtvtest....000/Calibration

Redigerat av hakan_lars, 26 May 2008 - 16:21.

Postad 26 May 2008 - 15:53

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0

Var o tittade på den idag på mediamarkt gbg, och gillade kvaliten på SD. inte lika grynigt som samsung A5 och A6. (A6 bättre än A5).. pillade inget på den men om jag gämförde med andra tv apparater där kändes färgerna lite svaga, går ju givetvis o skjustera. Men det är min fråga, har W4000 avancerade bild inställningar? gamma, vitbalans osv?

Den saknar bl.a. inställningar för vitbalans.
Se denna länk:
Test av W4000

Hur mycket det påverkar det vet jag ej...
Funderar själv på att köpa denna tv men är också sugen på en Pioneer G9.
Svåra beslut...

Postad 27 May 2008 - 09:21

Neon81
  • Neon81
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Någon som kan ge tips om vart jag kan få tag på en 46" av denna modell för under 19000?

Postad 27 May 2008 - 09:24

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Någon som kan ge tips om vart jag kan få tag på en 46" av denna modell för under 19000?

Söka på prisjakt? :P
Finns flera butiker som säljer den för < 19000, bla Webhallen.

Postad 27 May 2008 - 09:53

Crusher
  • Crusher
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
finns 2 olika priser på 46an, va är det som skilljer? tex på data grottan, 17 mot 20 tusen..? är det bara design eller får man me nånting xtra?

Postad 27 May 2008 - 09:54

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Köpte W4000 igår som jag skrev i en annan av trådarna.

Tänkte bara medd. mina första intryck.
Riktigt riktigt snygg tv!
Fjärrkontrollen är också välgjord och känns inte plastig.
(som många billigare skärmar ibland har till sina apparater)

har spelat ps3 halva natten och sett lite på B-ray.
Utan att ha ställt in den något nämnvärt tycker jag
den har en kanonbild.

Testade att koppla in en gammal Centrum dvd genom komposit kabel
och la i Fast & Furious Tokyo Drift.
Resultatet är otroligt!! Man kan nästan tro det är B-ray film.

Ska testas mer i veckan men hittils är jag mer än nöjd!!

Mvh Kimme

Postad 27 May 2008 - 10:01

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0

Den saknar bl.a. inställningar för vitbalans.
Se denna länk:
Test av W4000

Hur mycket det påverkar det vet jag ej...
Funderar själv på att köpa denna tv men är också sugen på en Pioneer G9.
Svåra beslut...

Jo det är ju det klassiska plasma vs LCD som kommer in i bilden :P
Anledningen till att jag väljer LCD är ju pga frugan som tycker om att slötitta på tv och att lära henne att man få vara lite varsammare med en plasma kommer bli en tämligen omöjlig uppgift.

Ang vitbalansen så borde det nog komma ut ett service hack så man kan gå in och ändre gårskalan till D65 standard.
Dock så brukar gamma samt vitbalans kontrollerna vara av den mesta av tiden så det är i mitt tycke ingen större förlust men visst det är alltid bra att ha altenativet att ändra om man vill.
Jag använde mig till en början av HDtv test inställningar när jag testade men då krävs det ganska så mörk rum i ett normaljust rum så får man klicka upp backlighten några snäpp.

Postad 27 May 2008 - 18:09

Domnerus
  • Domnerus
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jaha, sedan jag beställde min 46'a på webhallen den 16 maj har leveransdatumet justerats 2ggr. Nu är det den 12 JULI som gäller!? Innehavet av den här TV'n känns väldigt teoretisk just nu.. :P

Redigerat av Domnerus, 27 May 2008 - 18:33.

Postad 27 May 2008 - 20:55

Unregistered6ae6c602
  • Unregistered6ae6c602
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Ingen som går och funderar mellan denna och Panasonics PZ85 modell? För- och nackdelar samt egna reflektioner?

Postad 27 May 2008 - 22:00

speechless
  • speechless
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Jaha, sedan jag beställde min 46'a på webhallen den 16 maj har leveransdatumet justerats 2ggr. Nu är det den 12 JULI som gäller!? Innehavet av den här TV'n känns väldigt teoretisk just nu.. :)

Dustin ändrade precis mitt leveransdatum på den 29 maj till 17 juli... jag avbokar och inväntar nästa bra tv.

Postad 28 May 2008 - 03:25

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Dustin ändrade precis mitt leveransdatum på den 29 maj till 17 juli... jag avbokar och inväntar nästa bra tv.

Det verkar alltså att dustin endast får in 40" nu på slutet av veckan. Jag har mailat och försäkrat mig om detta innan jag betalade för min 40". Jag vill få in tv:n så fort som möjligt. Men skulle det visa sig att även denna leverans uteblir så är jag sugen på att avbeställa och lägga ner allt som tv och hembio heter under sommaren och istället ägna mig åt sol bad och fiske :)

Går det att häva köpet och få tillbaka pengar pga leverans uteblir i flera omgångar?

Postad 28 May 2008 - 07:59

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0

Det verkar alltså att dustin endast får in 40" nu på slutet av veckan. Jag har mailat och försäkrat mig om detta innan jag betalade för min 40". Jag vill få in tv:n så fort som möjligt. Men skulle det visa sig att även denna leverans uteblir så är jag sugen på att avbeställa och lägga ner allt som tv och hembio heter under sommaren och istället ägna mig åt sol bad och fiske :)

Går det att häva köpet och få tillbaka pengar pga leverans uteblir i flera omgångar?

Ja

Redigerat av MGW, 28 May 2008 - 07:59.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.