Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson EH-TW5000/3800 *

585 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 januari 2009 - 22:31

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0

Det här är en dyr hobby. Vad kan den vara värd fungerande efter 3 år... 4-5000:-?

Det är ju absolut en poäng, och ännu ett argument för att inte köpa de dyraste apparaterna så länge utvecklingen går lika snabbt som den gör idag. Å andra sidan får du ju ingen reell värdeminskning sålänge du inte säljer den till det priset. Om den är hel så att man kan använda den, kommer den ju att fortsätta leverera samma värde i flera år till, som den gjort under de första åren. Sen handlar det ju bara om hur pass mycket man strävar efter att ständigt äga det bästa som finns. Jag hoppas i alla fall kunna använda ett eventuellt köp minst 6-10 år.

Postad 07 januari 2009 - 23:02

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Någon som haft en panel som lagt av? Träffat någon som haft en panel som lagt av? Skulle inte tro det.

Postad 07 januari 2009 - 23:30

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
Jag vänder på det där och frågar dig Doublefix;

Har du själv eller någon i din bekantskapskrets använt en lcd-projektor problemfritt i över 3 år?

Ta en titt på

https://www.minhembi...howtopic=168403

Jag slutade räkna vid 5 personer, och det är säkert inte den enda tråden.

Postad 07 januari 2009 - 23:45

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0

Har du själv eller någon i din bekantskapskrets använt en lcd-projektor problemfritt i över 3 år?

Har själv haft två panasonic projektorer genom åren.
Först en AE100 som jag hade i ca 4 år och 1000timmar, aldrig några problem.
Sen och nu en AE900 som har gått i ca 3 år och 900timmar, aldrig några problem.
Så även om de inte har rullat sina 2000 timmar så har de åtminstonde varit problemfria.
Sen har de visserligen inte stått på en massa timmar som vissa gör (används som tv).

Postad 08 januari 2009 - 03:42

Forty
  • Forty
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Fy va trist att de kastar in f"%!% organiska paneler i en projje för 24.000 kr. :)
Epson och jag är inte kompisar längre. :D

Vart hittade du infon om att tw-3800 har organiska paneler?
Vet du om det även gäller tw-5000?

Postad 08 januari 2009 - 05:50

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Vart hittade du infon om att tw-3800 har organiska paneler?
Vet du om det även gäller tw-5000?

TW5000 har inorganiska paneler.

Postad 08 januari 2009 - 06:39

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

There's currently no scientific or technical proof that inorganic panels have a statistically significant improvement in panel degredation over time in comparison to organic panels.

The 6100's panels differ from the 6500's only (as far as I've seen) in that the 6100 uses an "organic" alignment layer to prepare the liquid crystal molecules for polarization. Both sets of panels are poly-silicon.

The difference is the essence of the C2Fine system: by using an electronically managed (ie, "inorganic") substrate in the alignment layer, the liquid crystal molecules can be arranged with a greater degree of uniformity, reducing banding and increasing color uniformity. C2Fine changes the "resting" state of the liquid crystals from being normally on (ie, emitting light) to normally off. This means the black floor is reduced substantially, while the light ceiling remains more or less the same, greatly increasing contrast.

What does this have to do with the longevity of the projector? Not much, as far as I can see. The only real difference between C2Fine "inorganic" and "organic" panels is that, because of the change to the light off "normally black" resting state, C2Fine runs cooler. But this doesn't have a meaningful effect on longevity either, as this typically allows a quieter cooling system to be used, resulting in similar operating temperatures.

The claim that "organic" panels suffer from longevity problems appears to me to be so far without an objective basis, and may well be parroting FUD.

Från AVS forum

Postad 08 januari 2009 - 06:52

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Det är ju absolut en poäng, och ännu ett argument för att inte köpa de dyraste apparaterna så länge utvecklingen går lika snabbt som den gör idag. Å andra sidan får du ju ingen reell värdeminskning sålänge du inte säljer den till det priset. Om den är hel så att man kan använda den, kommer den ju att fortsätta leverera samma värde i flera år till, som den gjort under de första åren. Sen handlar det ju bara om hur pass mycket man strävar efter att ständigt äga det bästa som finns. Jag hoppas i alla fall kunna använda ett eventuellt köp minst 6-10 år.

6-10 år är väldigt lång tid i den här branschen, men är det ditt mål kan jag förstå din argumentation. Dock finns det faktiskt inga bevis (inte som jag hittat iaf) på att organiska paneler leder till sämre livslängd. Tråden som hänvisas till är ju fortfarande inget som har med organiska paneler att göra. Den handlar om projektorer som gått sönder. Av en massa olika anledningar...

Postad 08 januari 2009 - 09:20

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0

Tråden som hänvisas till är ju fortfarande inget som har med organiska paneler att göra. Den handlar om projektorer som gått sönder. Av en massa olika anledningar...

Den har väl allt med organiska paneler att göra? Med tanke på att tråden heter "Grupptalan mot Panasonic, utmattade LCD-paneler?" och att de flesta problem som beskrivs är missfärgade fält i bilden, får man väl ändå anta att det handlar om just utmattade lcd-paneler?

Det är inte bevisat att inorganiska paneler avhjälper problemet, men det är den vedertagna åsikten från branchen. Därför förstår jag inte hur man som företag först kan införa inorganiska D6 paneler och i nästa generation smyga tillbaka organiska igen, i dom två billigare projektorerna (trots oblyga 20.000kr+).

Redigerat av dnlar, 08 januari 2009 - 09:24.

Postad 08 januari 2009 - 16:09

necrio
  • necrio
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
min sanyo Z5a är 2,5år gammal och brukar gå för runt 5-6k och kostade 15k ny.

så att en proj som kostar 34k skulle kosta 4-5k efter 3år är nog inte så troligt :)

Postad 08 januari 2009 - 18:10

Unregistered024b721a
  • Unregistered024b721a
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Tror dock inte att det kommer att vara så illa med värdeförsämringar framöver!

Såg appropå prisförändringar att även NetOnNet har höjt priset på TW5000 från 32990 (igår) till 33990 (idag)...lite frustrerande om man som jag går och övertygar sig själv om att det är dags med en försenad julklapp till sig själv!

Framtida prisutveckling beror ju helt på vilken skillnad i prestanda som utvecklingen skapar i kommande modeller jämfört med de modeller som finns nu. Som nämndes ovan har det gått väldigt fort de senaste 2-3 åren, vilket framförallt är tack vare formatet 1080p och den ökande tillgängligheten av HD-källor, inkl blueray och HD TV. Jag kan inte se att det är möjligt att upprepa detta under den kommande 2-3-årsperioden, för den upplevda visuella skillnaden mellan DVD upp till 720p och sedan 1080p är riktigt maffig, men sedan blir det svårt att imponera på samma sätt.

Ögat har sina begränsningar, men det ser STOR skillnad på 540p och 720p och en ökning av antalet pixlar från 1 x 3 = 3 miljoner pixlar (en LCD-projektor i 720p ger en megapixel per LCD-chip) till 2 x 3 = 6 miljoner pixlar (en LCD-projektor i 1080p ger två megapixels per LCD-chip). Efter det avtar effekten så att det kommer att behövas kanske 10 megapixels innan det "känns lika maffigt" igen - och det dröjer nog innan det kommer en 10 megapixel-projektor som är värd att uppgradera till från TW5000 idag...

På samma sätt lär inte kontrastförhållanden (vi har redan passerat ögats förmåga att se kontrast flera gånger om), ljusstyrka (nuvarande projektorer har nått en kritisk nivå), etc, öka njutbarheten i samma omfattning som tidigare...möjligen kommer det kunna hända något med optiken och olika funktioner (t.ex. frame interpolation), men det kommer inte "tvinga fram" ett behov av att byta projektor på samma sätt som de senaste årens utveckling har gjort (iallafall inte för mig och mina behov).

Skall jag köpa något idag för under 50.000 kr blir det helt klart en TW5000 (jag har en skaplig batcave, annars hade det blivit en 3800)...jag kan inte se att någon annan projektor kan mäta sig med dem för detta pris...MEN jag tvekar ändå lite inför ett köp av TW5000 just nu pga 1) det verkar ha varit strul med dem, vilket bland annat ledde till en försening av Epsons leveranser från oktober till sent i december och fortfarande har många butiker inte fått in dem (jag tror inte ett smack på förklaringen att det handlade om en "last minute super tweak" som de inte hade kommit på i konstruktionsfasen!) och jag hörde om ett par kunder som hade haft strul (se bla ovan i tråden), 2) Epson har inte stoppat in de kommande D8-panelerna i TW5000 utan använder modifierade D7:or (som iofs verkar ge ett betydligt bättre resultat än i TW2000), 3) Epson har inte lyckats få till en fungerande/njutbar frame interpolation-lösning (det skulle störa mig enormt om de ordnar detta med en firmware-fix och lanserar en "ny" projektor (TW5100-IP kanske?) för samma pris/billigare inom ett år etc, med de nya D8:orna på köpet.

Vad säger ni? Dags att slå till eller avvakta? :)

/Paz

Redigerat av Unregistered024b721a, 25 januari 2009 - 00:18.

Postad 08 januari 2009 - 19:17

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

min sanyo Z5a är 2,5år gammal och brukar gå för runt 5-6k och kostade 15k ny.

så att en proj som kostar 34k skulle kosta 4-5k efter 3år är nog inte så troligt :)

Eftersom 3 års reklamationsrätt föreligger i Sverige så bär priserna av neråt ganska fort därefter. Dessutom kostade Z5 närmare 20kkr när den kom i september 2006.

Vad du fått en projektor för 34kkr ifrån vet jag inte eftersom vi diskuterade EH-TW3800 som kostar runt 22-25kkr.

Men att en EH-TW5000 kostar runt 3-5kkr om dryga tre år är nog inte alls osannolikt.

Postad 08 januari 2009 - 19:36

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0

Men att en EH-TW5000 kostar runt 3-5kkr om dryga tre år är nog inte alls osannolikt.

Menade du TW3800 nu? :)

Postad 08 januari 2009 - 19:47

necrio
  • necrio
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

Eftersom 3 års reklamationsrätt föreligger i Sverige så bär priserna av neråt ganska fort därefter. Dessutom kostade Z5 närmare 20kkr när den kom i september 2006.

Vad du fått en projektor för 34kkr ifrån vet jag inte eftersom vi diskuterade EH-TW3800 som kostar runt 22-25kkr.

kan stämma att priserna droppar efter 3år, och att z5an kostade 20k när den introducerades på marknaden, men droppade till 15k 2månader senare, och jag tvivlar på att tw3800 droppar 5k om 2månader. kanske snarare prishöjs, precis som hemmabiocenter gjort, så det börjar skilja 10k i min mening, take it for what it is. och att sanyo z5 som sagt fortfarande ligger på 5-6k beggad efter över 2,5år som hdready lcd proj med organiska panaler är för mig ett tecken att projjar inte alls droppar till sub 5k per automatik efter X antal år, specielt inte projjar inte dom dyrare segmenten.

samt jag tivlvar starkt på att en TW5000 kommer kosta 3-5k kr om 3år haha :)

Redigerat av necrio, 08 januari 2009 - 19:51.

Postad 08 januari 2009 - 21:15

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Menade du TW3800 nu? :)

Nope... Det går fort i hockey!

Postad 08 januari 2009 - 21:36

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

kan stämma att priserna droppar efter 3år, och att z5an kostade 20k när den introducerades på marknaden, men droppade till 15k 2månader senare, och jag tvivlar på att tw3800 droppar 5k om 2månader. kanske snarare prishöjs, precis som hemmabiocenter gjort, så det börjar skilja 10k i min mening, take it for what it is. och att sanyo z5 som sagt fortfarande ligger på 5-6k beggad efter över 2,5år som hdready lcd proj med organiska panaler är för mig ett tecken att projjar inte alls droppar till sub 5k per automatik efter X antal år, specielt inte projjar inte dom dyrare segmenten.

samt jag tivlvar starkt på att en TW5000 kommer kosta 3-5k kr om 3år haha :)

Jadu, det är inte lätt att hänga med i när en marknad springer på som bara den. Jag får illustrera med ett lite exempel. En riktig kanonprojektor 2006 var Benq PE8720 (hade själv lillebror till den). Darkchip 3, 1280x720, Faroudja och fantastisk kontrast. En prislapp på ca 50kkr. Idag kan man se den utannonserad för runt 6-7kkr. Visst, inte de 3-5kkr jag skrev om tidigare, men också en helt annan prisklass (50kkr istället för 25 kkr). Det finns ett gäng exempel till... En projektor som blivit 3-4år gammal är, oavsett hur dyr den var när den köptes, två till tre generationer efter. Eftersom vi pratar om IT-komponenter så gäller Moores lag även här. Det blir ungefär dubbelt så bra på 18 månader. En instegsmodell idag kan ofta prestera liknande som en toppmodell gjorde för 3-4 år sedan. Trots att den kostar en 10-20% av vad toppmodellen gjorde som ny. Intresset att betala för toppmodellen som har 3-4 år på nacken blir därmed ganska lågt och därmed blir priset därefter. Marknadsekonomi kallas det visst...

Jag har aldrig sagt att något droppar med automatik. Men jag har varit med tillräckligt länge i den här branschen för att veta att nya saker kommer hela tiden och det gamla blir gammalt väldigt fort.

Jag har aldrig antytt att 3800 skulle sänkas. Varför skulle Epson göra detta? I Sverige höjs den ju eftersom kronan faller som en sten. Dessutom är den ett fynd för de pengarna. som den sälj för idag...

Mitt förslag är att vi släpper debatten om priser på projektorer och går vidare med själva projektordiskussionen...

Postad 09 januari 2009 - 14:54

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Då var en TW5000 beställd.
Nu blir det bara att vänta otåligt på att den ska dyka upp.

Postad 09 januari 2009 - 17:01

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0

samt jag tivlvar starkt på att en TW5000 kommer kosta 3-5k kr om 3år haha :(

Tvivla du , men helt osannolikt är det inte, köpte TW1000 när den kom ut för 27k och 1.5 år senare försökte jag sälja den för 10k men det gick inte, slängde då till en 106" manuell 16:9 duk med inte allt för kass kvalitet och fick till slut sålt den för den summan. Andrahands-marknaden på elektronik blir bara sämre och sämre för varje år som går så jag skulle inte alls bli förvånad om TW5000 kostar 4-5k om tre år.

Postad 09 januari 2009 - 18:44

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Är det inte bättre att vi håller den här tråden med info om TW5000 & TW3800 och pratar om prissänkningarna av proj och elektronik i andra trådar? Alltid kul att höra kommentarer om vad folk tycker om sina projektorer och hur det upplevt att den presterat osv men i denna tråd vore det ju som roligast att få höra om vad just de ovan nämnda presterar.

Mvh Jonathan

Postad 11 januari 2009 - 13:06

jesperdog
  • jesperdog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har nu haft TW5000 i ett par dagar , jag såg i går på Batman: Dark Knight Blu ray och jag måste bara beröma projen körde på ootb och film + 4-4 pull down jag tycker den ger en kannon bildkvalite och en massa WOW upplevelser har också kollat The Police Certifiable Blu ray det är en jätte bra blu ray fin bild härligt ljud
Jag är JÄTTE nöjd med TW5000 och tycker själv att den är ett strå vassare än konkureterna !!! :lol:

Postad 11 januari 2009 - 13:10

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Mycket trevligt att läsa, kommer du att köra en ISF-kalibrering framöver för att få ut lite till?

Postad 11 januari 2009 - 13:54

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Jag kommer köra ISF-kalibrering på min 5000, preliminärt bokat till februari.

Postad 11 januari 2009 - 18:03

jesperdog
  • jesperdog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Kan man göra ISF-kalibrering själv eller vem gör det ?

Postad 11 januari 2009 - 18:20

Unregistered024b721a
  • Unregistered024b721a
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Räknar med att beställa en TW5000 i slutet av veckan som kommer...har en offert på att köpa en för 32 kkr, vet någon om det går att få tag på billigare någonstans (med leverans typ nu, i vart fall inom en vecka)?

/Paz

Postad 11 januari 2009 - 18:45

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0

Kan man göra ISF-kalibrering själv eller vem gör det ?

Man kan göra det själv ifall man är utbildad som ISF-kalibrerare.
Annars så får man kolla upp var den närmaste kalibreraren finns.
Finns en i Lund (The Rock).

Räknar med att beställa en TW5000 i slutet av veckan som kommer...har en offert på att köpa en för 32 kkr, vet någon om det går att få tag på billigare någonstans (med leverans typ nu, i vart fall inom en vecka)?

/Paz

När jag beställde min (8/1) så skulle den komma om ca 3-4 veckor, så att få tag på en inom en vecka låter svårt.
Har inte kommit så många till Sverige än.

Postad 11 januari 2009 - 18:53

Unregistered024b721a
  • Unregistered024b721a
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Njae, NetOnNet (som jag inte kommer köpa av då de är 2.000 kr dyrare) har för närvarande två TW5000 i lager, och de levererar inom 1-3 dagar från att du ringer dem (de skickar samma dag om du beställer före 15.00), så det går väl, men jag ville veta om det finns för billigare än 32.000...

ISF-utbildning kostar cirka 15 000 kronor, utrustning kring 20 000 kronor + dator och mjukvara så det är väl inte att rekommendera. En kalibrering av en certifierad person ska kosta mellan 2-4000 kronor, beroende på omständigheter och omfattning. Här är en bra länk som förklarar ISF-kalibrering lagom avancerat för oss nybörjare: http://www.prylporta...011700-419.html

/Paz

Postad 12 januari 2009 - 10:00

Gonk
  • Gonk
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
En egen ISF-kalibrering är ju lite svår att göra själv eftersom man inte har ett fint ISF-diplom att hänga på väggen.

Men det går bra att lära sig och göra en egen kalibrering. Tex. kan man köpa en Display 2 och ladda ner HCFR och ägna en massa tid...

Postad 12 januari 2009 - 22:32

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Efter att ha haft min tw3800 drygt en vecka är det två saker som jag inte är nöjd med.

1. När det är mörk bild, oavsett signal eller ej, syns det en tennisbollsstor blå fläck på skärmen (ca 100"). Jag trodde först att det var julgranen som reflekterade, men granen är ute nu och dessvärre är den blå fläcken kvar. För att hitta punktens ursprung följde jag den med ett vitt pappersark och källan är dessvärre linsen. På någon decimeters avstånd blir den blå punkten skarp och består av en mängd blå spolformade punkter i en fylld cirkel med avtonade kanter. Detta torde vara tillräckligt för retur.

2. Skärpan, som är utmärkt, håller bara en knapp timme och då är det bara att ställa in den igen. Nu står förvisso projjen på alla fötterna, utan stöds i framkant av två högar mynt strax bakom hålen för takfästet. Jag har svårt att tänka mig att detta skulle vara orsaken till att skärpan försvinner efter ett tag. Projjen står horisontellt. Om inte detta är orsakat av min lite fula uppställning är det skäl för retur.

Någon som upplevt något liknande? Två fel eller ett med två symptom?

Postad 12 januari 2009 - 22:38

Unregistered95ac8a8d
  • Unregistered95ac8a8d
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Det blåa punkten låter som det skulle kunna vara damm på panelerna,eller en skadad panel.Absolut ett garanti ärende tycker jag det låter som,både fläcken och tappet av skärpan.

Postad 12 januari 2009 - 22:39

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

2. Skärpan, som är utmärkt, håller bara en knapp timme och då är det bara att ställa in den igen. Nu står förvisso projjen på alla fötterna, utan stöds i framkant av två högar mynt strax bakom hålen för takfästet. Jag har svårt att tänka mig att detta skulle vara orsaken till att skärpan försvinner efter ett tag. Projjen står horisontellt. Om inte detta är orsakat av min lite fula uppställning är det skäl för retur.

Jag har exakt samma problem med min 5000!
Jag har den takmonterad..

EDIT: Jag har varit i kontakt med Epson sen tidigt förra veckan och hon hade inte hört talas om det innan.
Jag trodde först att det var irisen som gjorde att fokus sakteliga gled ur läge men även med irisen satt till off så blir det samma problem tyvärr.
Jag har inte en susning vad det kan tänkas vara för fel men det är ju obehagligt att du har samma fel på andra modellen, det får mig att bli rädd för designfel snarare än att just mitt exemplar är felaktigt men jag hoppas innerligt att jag har fel.

Redigerat av urskog, 12 januari 2009 - 22:46.

Postad 12 januari 2009 - 22:48

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Minns nu att när jag demades tw3800 på HBC fick jag ställa in skärpan. Kanske är det ett vanligt fel. Kanske lätt att åtgärda med lite tejp (tänker inte testa), men inte acceptabelt på en splirrans ny ganska dyr sak.

Jag har inte heller märkt någon skillnad med iris av eller på. Skärpan försvinner vilket som.

Edit: Vi är inte ensamma. Här en med en tw6100 Amazon

Redigerat av Doublefix, 12 januari 2009 - 23:22.

Postad 13 januari 2009 - 00:38

Unregistered024b721a
  • Unregistered024b721a
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
J*vligt trist att höra...det är svårt att inte tänkta på den tidigare informationen om att Epson verkade ha något hittills okänt problem som gjorde att distributionen dröjde från planerade oktober till slutet av december! Min favoritbutik får in sina exemplar på onsdag/torsdag och jag hade tänkt hämta hem min TW5000 på fredag, så det vore extremt intressant att höra mer om hur detta utvecklar sig, om fler är drabbade - eller helst att det finns en quick fix!

Man kanske inte skall överdriva detta, men man blir ju lite skraj av tanken på att problemet med skärpan är ett (mekaniskt) seriefel. Även om Epson har bra garantier är ju ett sådant system rimligen dimensionerat efter "normal" felfrekvens och det är inte troligt att de kan processa en massa garantiärenden hur snabbt som helst...så Doublefix, åtminstone din blåa punkt, som definitivt låter som linsen = ett svårlöst hemmafix, kanske det vore bäst att skicka in ASAP för att hamna långt fram i en eventuell kö? För oss som kommer lite senare kanske det vore idé att inte sälja sin gamla projje direkt om man inte vill vara utan ett tag... (jaja jag överreagerar säkert!)

/Paz

Postad 13 januari 2009 - 01:18

jie^
  • jie^
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Jag har en TW3800 och har inte märkt någon skillnad i skärpa. har haft datordesktop via HDMI och brukar titta på klockan nere i hörnet då å då. Har använt auto iris på on och även på off. Ska göra ett test imorgon och rapportera.

Hur pass mycket skärpa förloras? vilka tidsintervall?

Ang panelerna, så har jag inte hört om det är organisk eller inte. Jag trodde det eftersom Sanyo Z700 har organisk D7. Men med epson vet man ju inte...jag tror tw3800 klår z700 med hästlängder i bildkvalite.

Redigerat av jie^, 13 januari 2009 - 01:47.

Postad 13 januari 2009 - 03:28

jesperdog
  • jesperdog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har haft min TW5000 sen i torsdagen 09.01 2009 fungerar helt perfect hittills !!
Jag bor i Finland och köpte den i Tammerfors
Har sett nu 2 filmer + Music dvdn allting har varit fint !!

Postad 13 januari 2009 - 06:50

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Kör man HTPC med windows är det absolut enklaste att dra upp en windows explorer och se hur fonten ser ut, då kan man snabbt se om det är ur fokus eller ej.
Ang. tidsintervall så glider min snett på under 1h så det går tyvärr rätt så fort.

Postad 13 januari 2009 - 11:13

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Först ett förtydligande. Skärpan är inte sned på något sätt. När det är skarpt är det skarpt över hela bilden och när det blir suddigt är det lika suddigt överallt.

När det gäller tidsintervall tycks det variera något, men i snitt en timme brukar gå utan att det behövs justeras. I går behövde jag dock justera redan efter en halvtimme. Hur mycket skärpa som förloras på en timme är svårt att ange, men kan mycket lätt observeras av personer som inte är hemmabiointresserade.

Den enda rimliga förklaringen jag kan se är att objektivet, eller kanske snarare en lins eller linsgrupp rör sig. Orsaken till detta kanske är vibrationer eller obalans i objektivet. Nu går ju inte fokusringen lätt så det är lite svårt att begripa att skärpan inte skulle kunna vara konstant. Lens shiften har dock aldrig rört sig.

I mitt fall ska projjen in oaktat vilket. Den blå, tennisbollsstora, punkten ska inte vara där. Det är bara att jag varit utan projje ett tag och har ingen lust att vara utan en längre tid igen. I synnerhet inte som jag blir med blu-ray till helgen.

Kör man HTPC med windows är det absolut enklaste att dra upp en windows explorer och se hur fonten ser ut, då kan man snabbt se om det är ur fokus eller ej.
Ang. tidsintervall så glider min snett på under 1h så det går tyvärr rätt så fort.

Det lättaste sättet, enligt min mening, att se om det är skarp är att trycka på "menu" på fjärren.

Postad 13 januari 2009 - 11:22

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
När jag skrev snett så menade jag att det blir lika illa över hela bilden, den hamnar ur läge kanske hade varit bättre.
Mjo menyknappen i all ära men där är fonten så stor så jag tycker det är svårt att avgöra hur exakt man ställt in fokus, fonter med 1-pixel element underlättar jobbet avsevärt.

Postad 13 januari 2009 - 20:46

Unregisteredace2cf66
  • Unregisteredace2cf66
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har haft min TW5000 sedan 23/12 och den har nu gått 111h utan att jag behövt justera skärpan. Den har haft autoirisen på i början, men eftersom den låter hela tiden så är den avstängd nu. Funkar bra ändå. Jag har inte haft några problem.

Postad 13 januari 2009 - 21:16

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Härligt att höra sweking!
Då har jag säkert bara råkat ut för ett måndagsexemplar :)
Hoppas hon från Epson återkommer snart så jag får skicka in den, tur jag har kvar min TW2000 fortfarande hehe.

Postad 13 januari 2009 - 21:43

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Ställde min skarp i går innan jag stängde av den. Oskarp när jag satte på den i kväll. Efter en timme oskarp, men efter två inte mycket värre. Det verkar som den har något läge där den balanserar sig. Det här är för konstigt.

Postad 13 januari 2009 - 21:47

Unregisteredace2cf66
  • Unregisteredace2cf66
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Tråkigt att höra, funderar på om det kan ändra sig på grund av att projjen kallnar. Kör ni på hög eller låg ljusstyrka. Jag har kört på låg hela tiden.

Postad 13 januari 2009 - 22:09

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Bara låg. Står inte ut med ljudet på hög.

Redigerat av Doublefix, 13 januari 2009 - 22:09.

Postad 13 januari 2009 - 22:13

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Alltid låg.

Postad 13 januari 2009 - 22:53

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Ni som har problem med skärpan, hur har ni Zoom och Lensshift? Kanske finns någon gemensam nämnare där?

Postad 13 januari 2009 - 22:59

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Projjen ca 4 m från bildytan och 100". Är väl inget extremt. Lenshift knappt använt.

Postad 13 januari 2009 - 23:02

Unregisteredace2cf66
  • Unregisteredace2cf66
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Som en benchmark, min är takplacerad cirka 13 cm från taket med lenshift justerad så att bilden ligger 15 cm från taket i överkant. Zoomen är minsta möjliga för största möjliga bild och allt funkar. Jag funderar däremot vad det är som händer i projjen när man startar resp stänger av. Det är någon justering i projjen som sker då. Kan det vara det som är problemet eller ändra skärpan under drift?

Postad 13 januari 2009 - 23:05

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Skärpan ändras under drift, så det torde inte vara enbart ett uppstartsproblem. Såtillvida uppstarten inte tar flera timmar.

Postad 14 januari 2009 - 01:06

Unregistered024b721a
  • Unregistered024b721a
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Shaky med det där med skärpan...sitter projjen i taket och har ni extra tjocka grannar som är med i landslaget i square dance boendes ovanpå?

Och Sweking+Doublefix verkar båda reagera på hög ljudnivå av olika skäl, lite trist om man inte kan använda alla fina funktioner pga att de låter, är ni extra känsliga eller? Har inte förstått att ljudet från auto-irisen skulle vara så j*kla illa...

Två små frågor om distans och placering:
1. Mellan vilka projektionsavstånd kan man zooma så att projjen visar en 100 tums bild?
2. Hur mycket kan man flytta bilden i sidled (vore perfekt om man kan ha den på långsidan av rummet intill ena väggen, dvs i yttre kanten av duken om det går, med nuvarande projje mitt i taket är det svårt med rundpingisen!)?

/Paz

Postad 14 januari 2009 - 01:15

jie^
  • jie^
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Har testat 3800 under kvällen, men kunde inte märka några ändringar i fokus under de 2 timmar jag använde den. Har bara haft den provisoriskt på ett bord 4m från väggen.

Hittade en tråd i ett tyskt forum där nån hade det problemet iaf: http://translate.goo...v...=auto&tl=en

Postad 14 januari 2009 - 10:13

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Hittade en tråd i ett tyskt forum där nån hade det problemet iaf: http://translate.goo...v...=auto&tl=en

Det tycks numera ganska uppenbart att det inte rör sig om transportskadade exemplar. Vi har nu två rapporter från Sverige, en från USA och två från Tyskland. Frågan är nu om det finns en uppsjö av måndagsexemplar eller om alla exemplar under vissa förhållanden uppvisar samma fenomen. Mitt tips är att det rör sig om måndagsexemplar. En projje som inte på något sätt är extremt använd som ordentligt tappar fokus efter mindre än en timme hade aldrig släppts ut på marknaden.

I kväll skall jag prova med att tejpa fokusringen mot zoomringen för att se om det hjälper.

Redigerat av Doublefix, 15 januari 2009 - 14:22.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.