Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax CXHD-5000c

482 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6.744564 (183) Inga priser
Humax CXHD-5000C (Digitalboxar) 2 8.206348 (62) Inga priser
25 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 13 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 15 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 15 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 16 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 17 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 17 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 17 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 17 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 17 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 17 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 17 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 17 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 17 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 17 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 17 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 17 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 17 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 17 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 18 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 18 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 18 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 18 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 18 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 18 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 18 år sedan

Postad 24 August 2009 - 05:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Du menade förstås "Om man skickar ut 576i från boxen så innebär det att tv:n utför konverteringen från 576i till 576p."

Oops, va lite väl snabb med copy-pastandet. Tack för påpekandet.

Postad 24 August 2009 - 16:06

dr_watson
  • dr_watson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

hej införskaffade mig en cxhd-5000c häromdagen. allt funkar bra förutom när ja skall få ut 5.1 ljudet från digital kanalerna som stöder detta..

opto kabeln är kopplad från förstärkaren till hd.boxen
förstärkaren får opto signalen från 5000c
Men det ända ljudet ja får är 0.1 sekunder ljud MAX det bara hackar eller är helt tysst.

när jag ändrar ljudbilden utan Dolby stöd så funkar ljudet.. men som sagt när ja ändrar till dolby stödet som vissa kanaler erjbuder så får ja inget ljud.

någon annan som har samma problem eller tro sig veta vad felet kan vara ?

tack på förhand

Hej !

Jag fick min box och kört i helgen och har exakt samma problem. Idag efter jobbet så testa jag med min gamla box en samsung sd box och där fungera digital ljudet. Jag ringde kundtjänst där dom först sa att dom ej supporta extern utrustning (IDIOTER) blev lätt irriterad och stod på mig, efter lite snabba och hårda ordväxlingar ska dom skicka en fraktsedel för retur av boxen och sedan skicka en ny. Återkoppling kommer när ja fått nya boxen. Någon annan som kan bekräfta att 5.1 ifrån spdif fungera när boxen är ansluten med hdmi direkt till tv?

Postad 24 August 2009 - 17:57

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
Vad menade de med "extern utrustning"? Vad ska man med boxen till utan att ansluta den till något? De menar alltså att detta problemet med digital ljudutgång inte uppstår så länge man inte använder den? :o

Postad 24 August 2009 - 19:58

dr_watson
  • dr_watson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Vad menade de med "extern utrustning"? Vad ska man med boxen till utan att ansluta den till något? De menar alltså att detta problemet med digital ljudutgång inte uppstår så länge man inte använder den? :o

Ja undrar oxo vad dom menade lite svårt om dom inte stödjer typ vissa tv apparater som är extern utrustning....men det är som vanligt när man har och gör med deras kundtjänst....Jag tolkade svaret från kvinnan att vi skiter om spdif utgången funkar eller ej....men då hävda jag garantin på boxens och dess funktioner...då insåg hon nog att hon var ute och cykla lite. Hon erkände inte utan tycker hon gjorde mig en tjänst som skickar en returfraktsedel......herregud säger ja bara.

Postad 24 August 2009 - 20:15

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Om man kopplar in en video till scart ingången skickar då boxen den vidare via HDMI?

Postad 24 August 2009 - 22:11

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
liten fråga, köpte boxen idag.. kör med optisk kabel och dolby på.. när jag byter kanal knäpper det till lite lågt i bakhögtalarna. Är det nån mer som har samma fenomen

Postad 24 August 2009 - 22:31

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Går det att ändra colorspace på denna box. hade Humax CXHD-1000C innan och där höll man bara inne v-format knappen för att ändra detta, men verkar inte funka på denna box. var lite sugen på att se hur skillnaden blev.

Postad 24 August 2009 - 22:50

Melliz
  • Melliz
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Har beställt den här nu jag med. Borde dimpa ner i veckan. Beställde den mest för att den var svart :o Men jag tycker det är lite dåligt att displayen bara visar kanalplats och inte namn på kanalen.

Postad 25 August 2009 - 06:08

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Är det någon mer som får sämre signal med cxhd-5000c, jämfört med cxhd-1000c? Jag får ca 15%-enheter svagare signal på nya boxen, på vissa kanaler ännu lägre.

Postad 25 August 2009 - 07:17

Rubensko
  • Rubensko
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Beställde en 5000C för några veckor sen,men disc HD och C+film HD visade en skylt där det stod att kanalen/programmet visas ej.Efter många och långa tel samtal så skickade jag in boxen.Dom fixade kortet så jag kunnde använda min gammla 1000C,som funkar felfritt.Efter ca en vecka kom den tillbaka med en lapp där det stod att inga fel hittats.Vet ej när jag ids ringa och paira tillbaka kortet till 5000C.Det är så jobbigt att sitta och bråka i telefonen.5000C är en billigare och sämre box än 1000c.Den har samma pris som 1000C men comhem tjänar nog mer på att sälja en sopigare 5000.

Postad 25 August 2009 - 14:57

Asterix
  • Asterix
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Bytte min 1000c till en 5000c häromdan å måste säga att jag är grymt besviken på bildkvalitén :) Bilden är suddig och blek precis som om någon lagt på ett filter, märks mest på sd men även på hd kanaler, inte alls lika skarp bild som jag hade med 1000c. kör den senaste mjukvaran (1.00.03). Testat alla olika upplösningar mm inget verkar hjälpa. Vet att vissa hade liknande problem med 1000c vid 720p. Någon som upplever samma sak eller vet vad felet kan vara?

Postad 25 August 2009 - 22:15

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Hade oxå 1000c flrut när jag bodde i ett comhem hus men kör nu en 5000c i ett tele2 hus och upplever bilden som sämre här än i den gamla lägenheten. Kanske har med tele2 att göra och inte boxen. Men är inte imponerad av vad 5000c presterar än så länge.

Postad 26 August 2009 - 10:13

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Bytte min 1000c till en 5000c häromdan å måste säga att jag är grymt besviken på bildkvalitén :) Bilden är suddig och blek precis som om någon lagt på ett filter, märks mest på sd men även på hd kanaler, inte alls lika skarp bild som jag hade med 1000c. kör den senaste mjukvaran (1.00.03). Testat alla olika upplösningar mm inget verkar hjälpa. Vet att vissa hade liknande problem med 1000c vid 720p. Någon som upplever samma sak eller vet vad felet kan vara?

Jag hade ingen 1000c men har precis köpt en 5000c och är mäkta imponerad! Efter allt negativt jag har hört om bägge boxarna så är jag mer än nöjd! Vet inte om det beror på att vi har nära till nån station eller nåt!

Postad 26 August 2009 - 10:16

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

Jag hade ingen 1000c men har precis köpt en 5000c och är mäkta imponerad! Efter allt negativt jag har hört om bägge boxarna så är jag mer än nöjd! Vet inte om det beror på att vi har nära till nån station eller nåt!

Du kan gärna kolla din signal styrka och posta den här, dvs har du en styrka på 80% så kan det ju bero på din bild med. En del här inne har inte haft mer än 60 %... Själv väntar jag på min box, skulle komma mot slutet av veckan sa de. Ska bli spännande att se. Men personligen kommer jag uppleva bilden vassare då jag övergår från boxen med Scart till HDMI :)

Postad 26 August 2009 - 11:22

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Du kan gärna kolla din signal styrka och posta den här, dvs har du en styrka på 80% så kan det ju bero på din bild med. En del här inne har inte haft mer än 60 %... Själv väntar jag på min box, skulle komma mot slutet av veckan sa de. Ska bli spännande att se. Men personligen kommer jag uppleva bilden vassare då jag övergår från boxen med Scart till HDMI :)

ska kolla ikväll när jag kommer hem

Postad 26 August 2009 - 13:52

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Om man kopplar in en video till scart ingången skickar då boxen den vidare via HDMI?

Ingen som kan svara på min fråga?

Postad 26 August 2009 - 14:19

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Ingen som kan svara på min fråga?

Nej, det går ej.

Postad 26 August 2009 - 14:40

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Du kan gärna kolla din signal styrka och posta den här, dvs har du en styrka på 80% så kan det ju bero på din bild med. En del här inne har inte haft mer än 60 %...

Lyxapor! jag har ca 40 %. På ett par kanaler har jag 8 %, vilket är för svag signal för att få bild. Kan lösningen vara en signalförstärkare för 150 spänn på clas ohlson eller liknande?

Postad 26 August 2009 - 15:08

difmatte
  • difmatte
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
För en vecka sedan fick jag min Humax CXHD-5000C. Jag kopplade in den med HDMI-kabeln. Bilden jag får ut blinkar sedan dess i ett ganska jämt intervall. Ena sekunden är det "myrornas krig" den andra sekunden har jag riktigt skarp bild. Ljudet är inga problem. Har provat med scarten och då fungerar det bra såtillvida att det inte blir några blinkningar i bilden men det blir då givetvis ganska pissig bild. Signalstyrkan är mellan 49 och 56%. Kvalitet 100 %.

Har nu ringt Comhem två gånger. Har till och med fått vända på hdmi-kabeln. Behöver man göra det eller är det ett internt skämt dom kör med på comhem? På den frågan kräver jag inget svar...

Hur som helst så vill dom nu att jag skickar tillbaka boxen. Det känns inte så bra då jag misstänker att jag bara har haft otur med den del av begåvningsreserven jag blivit tilldelad från comhems kundservice. Är det verkligen fel på boxen eller kan det var något jag själv kan åtgärda? Vad tror ni?

/difmatte

Redigerat av difmatte, 26 August 2009 - 15:33.

Postad 26 August 2009 - 15:22

Unregisteredd50e3ce3
  • Unregisteredd50e3ce3
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Lyxapor! jag har ca 40 %. På ett par kanaler har jag 8 %, vilket är för svag signal för att få bild. Kan lösningen vara en signalförstärkare för 150 spänn på clas ohlson eller liknande?

Jag fick min box igår & när jag kopplade in den hade jag 19% signalstyrka. Då hade jag 15 m antennkabel från boxen till en gammal T-koppling. Jag hade iof inget problem med bilden men jag bytte ut t-kopplingen mot en antennförstärkare jag hade liggandes hemma, mest för att testa & då ökade signalen till 60%.

Postad 26 August 2009 - 16:58

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

För en vecka sedan fick jag min Humax CXHD-5000C. Jag kopplade in den med HDMI-kabeln. Bilden jag får ut blinkar sedan dess i ett ganska jämt intervall. Ena sekunden är det "myrornas krig" den andra sekunden har jag riktigt skarp bild. Ljudet är inga problem. Har provat med scarten och då fungerar det bra såtillvida att det inte blir några blinkningar i bilden men det blir då givetvis ganska pissig bild. Signalstyrkan är mellan 49 och 56%. Kvalitet 100 %.

Har nu ringt Comhem två gånger. Har till och med fått vända på hdmi-kabeln. Behöver man göra det eller är det ett internt skämt dom kör med på comhem? På den frågan kräver jag inget svar...

Hur som helst så vill dom nu att jag skickar tillbaka boxen. Det känns inte så bra då jag misstänker att jag bara har haft otur med den del av begåvningsreserven jag blivit tilldelad från comhems kundservice. Är det verkligen fel på boxen eller kan det var något jag själv kan åtgärda? Vad tror ni?

/difmatte

Kan vara felpairat hos comhem om bilden blinkar...

Postad 26 August 2009 - 18:29

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Jag fick min box igår & när jag kopplade in den hade jag 19% signalstyrka. Då hade jag 15 m antennkabel från boxen till en gammal T-koppling. Jag hade iof inget problem med bilden men jag bytte ut t-kopplingen mot en antennförstärkare jag hade liggandes hemma, mest för att testa & då ökade signalen till 60%.

Så du märkte alltså ingen skillnad på bilden när du hade 19% i styrka mot när du hade 60% ?
Jag funderarade själv på att kanske skaffa en sån där förstärkare men om det inte för nån märkbar skillnad på bilden känns det ju rätt onödigt..

Postad 26 August 2009 - 18:53

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
jag har 57% styrka 100% kvalitet.. klockren bild!!

Edit: kollar på viasat sport hd nu med 69% styrka

Edit 2: har gått igenom lite fler kanalar.. har ingen under 55% och som mest 74%

Edit 3 (med risk att bli tjatig): MIn granne har den gamla HD boxen, ska kolla med honom vad han har för signal styrka vid tillfälle, kan vara kul och jämföra

Redigerat av Majorglenn, 26 August 2009 - 20:52.

Postad 26 August 2009 - 21:16

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Tack, det låter intressant. Vad är det för antennförstärkare du använder dig av?

Postad 26 August 2009 - 21:37

Imsevimse
  • Imsevimse
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

/difmatte

Klen tröst kanske men jag har exakt samma problem. Boxen var inne på service och kom tillbaka utan åtgärd. Kundservice förefaller handfallen. Jag har testat alla tänkbara kopplingar (via receivern och direkt till tv:n), tre olika hdmi-sladdar och antennsladdar o.s.v.

Någon annan som har någon idé?

Postad 26 August 2009 - 22:42

Melliz
  • Melliz
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Så nu har jag fått hem min box. Works like a charm hittills. Det jag reagera mest på är hur liten den är. Blev helt tomt i facket nu=P Bilden upplever jag vara likvärdig med min tidigare 1000C-box. Kan i vart fall inte se någon större skillnad, varken sämre eller bättre. Har mellan 45-55% signalstyrka på de flesta kanalerna. Då kör jag med en 3.75 m förlängningskabel.

Postad 27 August 2009 - 08:11

difmatte
  • difmatte
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Klen tröst kanske men jag har exakt samma problem. Boxen var inne på service och kom tillbaka utan åtgärd. Kundservice förefaller handfallen. Jag har testat alla tänkbara kopplingar (via receivern och direkt till tv:n), tre olika hdmi-sladdar och antennsladdar o.s.v.

Någon annan som har någon idé?

Liten tröst är det. Jag tänker att om fler har problemet kan det kanske lösas iallafall... Men det jag undrar mest av allt är varför det fungerar med scarten och sedan blinkar när jag använder hdmi??? Med förra boxen funkade det med hdmi och det är kopplat på exakt samma sätt...

Frustrerande. Särskilt som jag tror att när Comhempersonalen tycker att samtalet blir för jobbigt ber dom en skicka in boxen för att få avsluta samtalet istället för att gå till botten med problemet.

Postad 27 August 2009 - 14:50

Unregisteredd50e3ce3
  • Unregisteredd50e3ce3
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Så du märkte alltså ingen skillnad på bilden när du hade 19% i styrka mot när du hade 60% ?
Jag funderarade själv på att kanske skaffa en sån där förstärkare men om det inte för nån märkbar skillnad på bilden känns det ju rätt onödigt..

Nej, men jag får erkänna att jag inte jämfört speciellt noga heller.

Tack, det låter intressant. Vad är det för antennförstärkare du använder dig av?

Bandridge TS222
http://www.modern.nl...info/700520.jpg

Postad 27 August 2009 - 19:18

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Köpte en antennförstärkare som höjde signalstyrkan från 8 %, till 35 %. Men får fortfarande ingen bild på ett par av kanalerna på min 5000c.

På samma kanaler har jag 25 % signalstyrka på min 1000c utan antennförstärkare, men där får jag bild.

Så det är således inte signalstyrkan som avgör allt.

Postad 27 August 2009 - 19:42

Drabantor
  • Drabantor
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Bytte min 1000c till en 5000c häromdan å måste säga att jag är grymt besviken på bildkvalitén :( Bilden är suddig och blek precis som om någon lagt på ett filter, märks mest på sd men även på hd kanaler, inte alls lika skarp bild som jag hade med 1000c. kör den senaste mjukvaran (1.00.03). Testat alla olika upplösningar mm inget verkar hjälpa. Vet att vissa hade liknande problem med 1000c vid 720p. Någon som upplever samma sak eller vet vad felet kan vara?

Upplever samma sak som dig men jag hade tidigare en Samsung DCB-B260Z, d v s med SCART-inkoppling. SD-kanaler är som sagt en aningen disiga. De är upplevs helt enkelt ha en ganska dålig skärpa. Signalstyrkan är på 40 % och kvaliteten är på 100 % för de flesta kanaler. HD upplever jag som bra men har inget annat att jämföra med. Ett annat problem är att History Channel HD får en massa artefakter emellanåt. Det blir helt enkelt omöjligt att titta på den kanalen. Andra HD fungerar bra.

Ringde Comhem och de sa att signalstyrkan ska vara mellan 30-50 %, är det uppåt ex. 70 % blir den en för stark signal och bilden blir då sämre. Kan det stämma?

Men...kan det vara fel på min box?

Postad 27 August 2009 - 20:55

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Ringde Comhem och de sa att signalstyrkan ska vara mellan 30-50 %, är det uppåt ex. 70 % blir den en för stark signal och bilden blir då sämre. Kan det stämma?

signalen kan vara för stark, men jag vet inte var gränsen går.

Postad 27 August 2009 - 21:06

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

Går det att ändra colorspace på denna box. hade Humax CXHD-1000C innan och där höll man bara inne v-format knappen för att ändra detta, men verkar inte funka på denna box. var lite sugen på att se hur skillnaden blev.

Nån som har koll på detta ?

Postad 27 August 2009 - 22:21

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

jag har 57% styrka 100% kvalitet.. klockren bild!!

Edit: kollar på viasat sport hd nu med 69% styrka

Edit 2: har gått igenom lite fler kanalar.. har ingen under 55% och som mest 74%

Edit 3 (med risk att bli tjatig): MIn granne har den gamla HD boxen, ska kolla med honom vad han har för signal styrka vid tillfälle, kan vara kul och jämföra

Har pratat med min granne nu (vägg i vägg) som har gamla HD boxen, han kör med antennsplitter. Då fick han runt 50% men ingen bild(!), han köpte då en signalförstärkare och ligger nu mellan 70-100% styrka. Så vi lär ligga nära nån basstation :D

Postad 28 August 2009 - 08:00

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Signalstyrkan spelar ju bara in på om kanalerna blir blockiga eller inte. Har man kollat antennkabel och den inte är för lång eller med tkopplingar så kan en förstärkare ev hjälpa men skulle själv bokat tid med en tekniker för fix. Disig bild har med box och tv att göra eller ev utsändningen från kanalen. Alltså fel på box, mjukvara, fel vald vformat, felinställd tv eller kass tv. Det är ju DIGITALT, det är som att säga att man får bättre bild med en dyrare HDMIkabel, antingen har man bild eller så inte.

Hade det varit analogt vore det en annan sak. Boxen har ju ett antal bitar den kan missa men vid fler fel så blockas bilden, inget annat.

Postad 28 August 2009 - 10:34

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Har pratat med min granne nu (vägg i vägg) som har gamla HD boxen, han kör med antennsplitter. Då fick han runt 50% men ingen bild(!), han köpte då en signalförstärkare och ligger nu mellan 70-100% styrka. Så vi lär ligga nära nån basstation :D

Vet inte om jag har fattat rätt ,Kör du med atennsplittern först eller efter boxen.Har min splitter efter boxern(antennsladd till boxern delar sedan ut signalen) vet inte om det hjälper dig.

Själv haft boxen sedan den var bara en vecka gammal.
Haft lite lipsynk fel på Eurosport Hd men inte annars mycket nöjd men jag har bara enkronas boxar som referens

Mvh Dox

Postad 28 August 2009 - 14:42

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Vet inte om jag har fattat rätt ,Kör du med atennsplittern först eller efter boxen.Har min splitter efter boxern(antennsladd till boxern delar sedan ut signalen) vet inte om det hjälper dig.

Själv haft boxen sedan den var bara en vecka gammal.
Haft lite lipsynk fel på Eurosport Hd men inte annars mycket nöjd men jag har bara enkronas boxar som referens

Mvh Dox

Nä, det är alltså min granne som kör med splitter och förstärkare, och jag kan inte tänka mig nåt annat än att han har den innan splittern

Postad 29 August 2009 - 12:43

Imsevimse
  • Imsevimse
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Liten tröst är det. Jag tänker att om fler har problemet kan det kanske lösas iallafall... Men det jag undrar mest av allt är varför det fungerar med scarten och sedan blinkar när jag använder hdmi??? Med förra boxen funkade det med hdmi och det är kopplat på exakt samma sätt...

Frustrerande. Särskilt som jag tror att när Comhempersonalen tycker att samtalet blir för jobbigt ber dom en skicka in boxen för att få avsluta samtalet istället för att gå till botten med problemet.

Kan informera om att bilden blev utmärkt med komponentkabel. Inte lika opti som HDMI men man kan inte få allt här i världen. Det kan ju vara värt att prova.

Postad 31 August 2009 - 08:00

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0
Sitter med denna box hemma, men har lite problem som kommer efterhand.

Zappar jag mellan SvtHD och vanliga Svt, så indikerar inte min förstärkare på något Digitalt Ljud på Svt. SvtHD får jag ut ljudet ifrån. Men när jag zappar över till Svt får jag inget? Vad beror detta på?

Samma sak gäller med bilden. Zappar jag mellan kanalerna, så är det väldigt mörk bild, efter 6-12 sek så ljusnar bilden till. Ska det vara såhär?

Är nöjd i övrigt, men lite störande när den tappar ljudet.

Postad 31 August 2009 - 20:20

difmatte
  • difmatte
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Kan informera om att bilden blev utmärkt med komponentkabel. Inte lika opti som HDMI men man kan inte få allt här i världen. Det kan ju vara värt att prova.

Du har rätt. Nu funkar det trots allt. Man får väl nöja sig med det. Tack för tipset!

Postad 02 September 2009 - 16:56

dr_watson
  • dr_watson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Hej !

Jag fick min box och kört i helgen och har exakt samma problem. Idag efter jobbet så testa jag med min gamla box en samsung sd box och där fungera digital ljudet. Jag ringde kundtjänst där dom först sa att dom ej supporta extern utrustning (IDIOTER) blev lätt irriterad och stod på mig, efter lite snabba och hårda ordväxlingar ska dom skicka en fraktsedel för retur av boxen och sedan skicka en ny. Återkoppling kommer när ja fått nya boxen. Någon annan som kan bekräfta att 5.1 ifrån spdif fungera när boxen är ansluten med hdmi direkt till tv?

Ny box kom idag, på servicespecen stod det utbyte av box......har dock precis samma fel som innan....vet inte om min mentala styrka räcker för att ringa kundtjänst igen. Ska avvakta lite och testa med en annan förstärkare plus köra från nedervåningens uttag. jag lär återkomma i ärendet.

Postad 02 September 2009 - 23:06

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

Ny box kom idag, på servicespecen stod det utbyte av box......har dock precis samma fel som innan....vet inte om min mentala styrka räcker för att ringa kundtjänst igen. Ska avvakta lite och testa med en annan förstärkare plus köra från nedervåningens uttag. jag lär återkomma i ärendet.

Jag får ut mitt ljud till förstärkaren.. MEN när jag slår över till en annan kanal exempel Tv3, får jag inte 5.1, detta beror ju givetvis på att kanalen i sig inte sänder 5.1. Men zappar jag över igen till förgående kanal så får jag inte ut ljudet. Får återigen zappa till exemepel svtHD. då kommer ljudet i 5.1 igen.

Så något är knas. Men det funkar iaf.

Postad 06 September 2009 - 08:02

dr_watson
  • dr_watson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Jag får ut mitt ljud till förstärkaren.. MEN när jag slår över till en annan kanal exempel Tv3, får jag inte 5.1, detta beror ju givetvis på att kanalen i sig inte sänder 5.1. Men zappar jag över igen till förgående kanal så får jag inte ut ljudet. Får återigen zappa till exemepel svtHD. då kommer ljudet i 5.1 igen.

Så något är knas. Men det funkar iaf.

Tänkte ge lite mer infon i ärendet gällande problem med dolby digital ljud...jag och en användare till här på fourmet har extat samma problem med att vi ej kan få den digital ljudström och fungerar. Nu har vi snackat lite i ett försök att hitta en gemensam nämnare. Jag har en hk 230/235 och kul0 har en hk 130....finns det någon här som har en liknande stärkare och där ljudet fungerar ? Annars har vi nog en kompatibilitets problem mellan humax och äldre hk stärkare.

Postad 06 September 2009 - 19:33

svenne68
  • svenne68
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Köpte denna digitalboxen idag men antenn uttaget är 6meter från tv´n.
Antennkabeln som medföljde har nån konstig klump på mitten och är alldeles för kort.
Kan man skarva den med min långa antennsladd (gillar inte o skarva) eller går det bra att köra med en vanlig lång antennsladd utan klump på mitten.

Postad 06 September 2009 - 20:02

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
jag har typ 7-8 m. köp en lite bättre antennkabel, typ clicktronic från kjell & co.

när jag skaffade digital-tv fick jag dålig bild på vissa kanaler med min befintliga vanliga antennkabel. men med en clicktronic fick jag genast bättre bild/signal. skarva inte, klumpen är såvitt jag vet inte värd ett skvatt.

Redigerat av Asprilla, 06 September 2009 - 20:03.

Postad 08 September 2009 - 08:59

TJ_Mackey
  • TJ_Mackey
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Någon som vet ifall denna box fungerar med Canal Digitals kabel-tv?

Postad 08 September 2009 - 09:10

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Någon som vet ifall denna box fungerar med Canal Digitals kabel-tv?

Dom använder väl conax som com hem? Du kan ju alltid pröva om det funkar.

Postad 09 September 2009 - 12:32

Radaghast
  • Radaghast
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Nu funkar inte min HD box längre. Verkar som kortläsaren gett upp i booxen. Kortet funkar i alla andra boxar. Möjligen har pairingen spökat till när jag beställde ett tvillingkort.

Postad 10 September 2009 - 09:38

Radaghast
  • Radaghast
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Nu funkar inte min HD box längre. Verkar som kortläsaren gett upp i booxen. Kortet funkar i alla andra boxar. Möjligen har pairingen spökat till när jag beställde ett tvillingkort.

Fick ringa com hem så de fick köra paringen igen med kortet i boxen. Funkar fint med smartwi igen.

Redigerat av Radaghast, 13 September 2009 - 01:49.

Postad 13 September 2009 - 07:08

dr_watson
  • dr_watson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Tänkte ge lite mer infon i ärendet gällande problem med dolby digital ljud...jag och en användare till här på fourmet har extat samma problem med att vi ej kan få den digital ljudström och fungerar. Nu har vi snackat lite i ett försök att hitta en gemensam nämnare. Jag har en hk 230/235 och kul0 har en hk 130....finns det någon här som har en liknande stärkare och där ljudet fungerar ? Annars har vi nog en kompatibilitets problem mellan humax och äldre hk stärkare.

Då ska vi förska avsluta felsökningen i detta ärendet. Min misstankar om problem mellan cxhd-5000c och HK avr230 är nu bevisade. Köpte mig en Onkyo TX-SR607 som jag installerade i Fredags, allt funkar som de ska nu äntligen. Så HK230 och oxo som de ser ut nu HK130 i kombo med denna boxen = ljud problem.

Postad 15 September 2009 - 16:08

svenne68
  • svenne68
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

jag har typ 7-8 m. köp en lite bättre antennkabel, typ clicktronic från kjell & co.

Tack , läste senare att den medföljande antenn kabeln skulle användas .
:)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.