Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090

217 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Samsung LE46A796 (TV) 1 8,4 (19) Inga priser
37 relaterade trådar
* Officiell tråd - Pioneer G9 (7510 inlägg) 4 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg) 5 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Samsung A7 och A9 LCD serier (977 inlägg) 12 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Fråga ang: Samsung LE-46A796 (5 inlägg) 14 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE46A796R2, surround från HDMI? (0 inlägg) 15 år sedan
Samsung klarar inte 24p korrekt (84 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 15 år sedan
Dags att köpa TV! (1 inlägg) 16 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Snabbrecension - Samsung LE46A796 vs Sony Bravia KDL-46W4500 (22 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-46A796 UTGÅENDE?+ (5 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-46A796R1 vs R2 (4 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE46796 eller nya LE-46B657? (5 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
Skillnad på Samsung A756 och A856? (13 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Darkie (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL40X4500 eller Samsung LE-46A786? (0 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 19 mars 2009 - 07:14

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

I Pioneer G9-tråden på sidan 96 så visar Wolfy exempel på vad som upplevs som skärpa och vad som är verklig skärpa.
( försökte citera, men det gick inge vidare )

I Pioneer G9-tråden på sidan 96 så visar Wolfy exempel på vad som upplevs som skärpa och vad som är verklig skärpa.
( försökte citera, men det gick inge vidare )

Du lyckades citera dig själv i alla fall... he he.

Postad 19 mars 2009 - 20:15

Benghaa
  • Benghaa
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag tycker du skall köpa pioneer 5090 grym bild med HD jag gav 20500kr i januari då satt han upp den och ställde in den

Postad 24 mars 2009 - 14:10

Vidio
  • Vidio
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Så där ja. Köpte mig en 796 för 9400 kr. Visserligen demoex, men i perfekt skick. Lite prutande gör alltid susen.
Undrens tid är inte förbi! :)

Postad 29 mars 2009 - 20:25

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Så där ja. Köpte mig en 796 för 9400 kr. Visserligen demoex, men i perfekt skick. Lite prutande gör alltid susen.
Undrens tid är inte förbi! :)

Då skall du vara glad. Det är ett fruktansvärt bra pris. Var det 40 eller 46 tummaren? I sådana fall var köpte du den?

Postad 31 mars 2009 - 09:59

Vidio
  • Vidio
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Då skall du vara glad. Det är ett fruktansvärt bra pris. Var det 40 eller 46 tummaren? I sådana fall var köpte du den?

Det är 46:an. Jo, jag e jäkligt nöjd med priset, he he. Har dock inte packat upp den än, ska förhoppningsvis göras idag! (Är mitt uppe i en flytt, annars hade den varit det första jag fixat)
Jag köpte den på SoundVision, jag har lite kontakter där och lyckades göra en bra deal. Kvitto fick jag också.
Alla kan nog inte kan få den dealen där, men en viss prutmån verkar de definitivt ha. :)

Postad 31 mars 2009 - 18:39

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Det är 46:an. Jo, jag e jäkligt nöjd med priset, he he. Har dock inte packat upp den än, ska förhoppningsvis göras idag! (Är mitt uppe i en flytt, annars hade den varit det första jag fixat)
Jag köpte den på SoundVision, jag har lite kontakter där och lyckades göra en bra deal. Kvitto fick jag också.
Alla kan nog inte kan få den dealen där, men en viss prutmån verkar de definitivt ha. :)

46:an för så lite???? Jag köpte min 46:a för betydligt mer med personalrabatt. Det var visserligen i början av December också när den låg som lägst vid ca. 23000.

Postad 01 april 2009 - 07:44

Vidio
  • Vidio
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

46:an för så lite???? Jag köpte min 46:a för betydligt mer med personalrabatt. Det var visserligen i början av December också när den låg som lägst vid ca. 23000.

Mmm, har förstått att det är ett ganska så skadat pris. Ungefär hälften av det billigaste jag hittat på prisjakt. Men som sagt, det var ett Demo-ex, om än som jag förstått det sparsamt använd, plasten satt kvar etc.
Tror nog jag gjort en av mina bättre affärer någonsin, iaf när det kommer till TV-apparater.

igår åkte den iaf ur boxen! ******** vad snygg den är! Däremot har jag inte kopplat in nån källa än, väntar på min HD-box och BD-spelare som borde komma idag.

Är du nöjd med din TV? Min TV "lyser" inte, vilket jag iofs tycker är bara bra, men jag fick för mig att den skulle lysa blått på något ställe kring foten eller ramen, stämmer det? (Vill bara veta ifall det är något fel på den eller ej)

Postad 01 april 2009 - 08:45

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
Nä, det enda som lyser när TVn är på är en röd power-diod nere till höger. När man slår på TVn så lyser det upp blåa dioder vid knapppanelen, en efter en, men dom slocknar när TVn "bootat upp" färdigt.

Postad 01 april 2009 - 09:12

Vidio
  • Vidio
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Så bra då. Då verkar min TV fungera ganska så förträffligt, än så länge.
Får se hur det blir när man kopplar in en källa till den också, kan ju vara en bra idé! :)

Postad 01 april 2009 - 09:20

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
Jo, utan källa får du bara se den underbara svärtan. :)

Men var beredd att tweaka inställningarna en del. Default-inställningen "Dynamic" suger rejält. Jag kör alltid med "Movie" plus lite andra småändringar.

Postad 01 april 2009 - 09:34

robotize
  • robotize
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Den är som följer: Om Kuro är världens bästa TV, varför väljer då Pioneer att lägga ner all plasmatillverkning?

Och ja, jag förutspår att det första svaret kommer säga nått i stil med "På grund av den rådande ekonomi-krisen", men hur klarar sig då motsvarande konkurrenter?

Jag tar alltså inte någons sida här, utan detta är en seriös förfrågan!

Jag väntar med spänning på mothu...svar =)

MVH
[/quote]

KURO är bäst och kostade också en rejäl slant vilket har gjort att vanligt folk som ändå inte fattar vad de köper
givetvis köper något billigare!? Om bara var 20:e tv som säljs är en Pioneer så blir det problem för Pioneer som lagt ut massor på utveckling och kvalitet i sammansättning och komponenter, det fattar vem som helst. Tydligen bara en på 1000 som har något fel medans LG skall ha ca. 20 av 100, en viss skillnad. Nu kommer ju en ny generation med LED mm. så plasmatekniken är väl nästan maximalt utvecklad med Kuro-serien! Med flaggan i topp alltså. Jag kommer njuta av min KURO i kanske 10 år framöver och bilden hemma är sanslöst bra! Inte ett fel på tv:n oavsett vad man tittar på och bilden irriterar aldrig ögat! Inte alls som en ettrig LCD som kladdar vid lite sämre signal eller fel format! Helt enkelt totalt överlägsen i hemmet! Tips: Testa Pixel by Pixel för er som har Kuro! WOW!

Postad 01 april 2009 - 09:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Plasmatekniken är inte maximalt, eller nästan maximalt, utvecklad med Kuro-serien. Detta förutsatt att utvecklingen får pågå och det ser nog iaf Panasonic till. :)

Postad 01 april 2009 - 12:42

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Jag hoppas verkligen att plasmatekniken inte nått sin fulla potential än. Jag skulle aldrig kunna äga en plasma p.g.a. flimmer och phosphor trails/green phosphor lag (se mer i https://www.minhembi...owtopic=176459). Om plasmatillverkarna kan reducera dessa problem kommer jag gladerligen sätta upp en plasma på väggen. LCD-TV är en teknik som känns "billig" på nåt sätt, se bara på kvalitetskillnad mellan olika exemplar av en TV inom samma serie - det är ju lotteri om man ska få en skärm med bleeding eller döda pixlar. Men mer vilsam och lugn bild än LCD LED-tv har jag inte hittat iaf. Noll flimmer, regnbågseffekter eller phosphor lag.

/ Jacob

Postad 01 april 2009 - 20:39

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen att plasmatekniken inte nått sin fulla potential än. Jag skulle aldrig kunna äga en plasma p.g.a. flimmer och phosphor trails/green phosphor lag (se mer i https://www.minhembi...owtopic=176459). Om plasmatillverkarna kan reducera dessa problem kommer jag gladerligen sätta upp en plasma på väggen. LCD-TV är en teknik som känns "billig" på nåt sätt, se bara på kvalitetskillnad mellan olika exemplar av en TV inom samma serie - det är ju lotteri om man ska få en skärm med bleeding eller döda pixlar. Men mer vilsam och lugn bild än LCD LED-tv har jag inte hittat iaf. Noll flimmer, regnbågseffekter eller phosphor lag.

/ Jacob

Jag är mkt tveksam till att detta kommer att lösas innan plasman går i graven då ni verkar vara alltför få som lider av att se dessa fenomen. Har du nåt grepp om hur många som kan lida av detta, jag känner ingen? Kanske är fler än jag tror men jag har aldrig träffat nån i verkliga livet & det känns lite mysko :)

Postad 01 april 2009 - 21:24

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Jag är mkt tveksam till att detta kommer att lösas innan plasman går i graven då ni verkar vara alltför få som lider av att se dessa fenomen. Har du nåt grepp om hur många som kan lida av detta, jag känner ingen? Kanske är fler än jag tror men jag har aldrig träffat nån i verkliga livet & det känns lite mysko :)

Alla jag tittat på plasma (Kuro och Panasonic) med har sett det :) Kanske 10 personer totalt. Dock jag var tvungen att påtala det för att 7 av dem skulle kommentera det. https://www.minhembi...howtopic=176459 visar ju också att det är fler som störs av det.

Men det råder inga tvivel om att det finns många som inte ser/störs av det. Det här forumet är ju ett utmärkt exempel på det. Och då är tvn perfekt.

/ Jacob

Postad 01 april 2009 - 23:23

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Alla jag tittat på plasma (Kuro och Panasonic) med har sett det :) Kanske 10 personer totalt.

Tycker du inte att det är lite konstigt att det är flera personer här på forumet som har skrivit att varken dom eller folk som dom har visat skärmen för ser något. Men när det helt plötsligt gäller dig, och dina vänner, ja då ser 100% av tittarna phosphor lagg (det var det du syftade på va?). Förstår du inte att det är svårt att ta det du skriver som sanning?

Redigerat av belzebubb, 01 april 2009 - 23:27.

Postad 02 april 2009 - 00:01

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Tycker du inte att det är lite konstigt att det är flera personer här på forumet som har skrivit att varken dom eller folk som dom har visat skärmen för ser något. Men när det helt plötsligt gäller dig, och dina vänner, ja då ser 100% av tittarna phosphor lagg (det var det du syftade på va?). Förstår du inte att det är svårt att ta det du skriver som sanning?

Jag har lite svårt att se vilket motiv jag skulle ha för att ljuga.

Jag tar gärna chansen att redogöra för mina upplevelser just p.g.a. den extrema Kuro-fanboyismen som pågår här på forumet. En ******ism som inte ger en nyanserad diskussion. Jag är också tydlig med fördelarna med Kuro, och är alltid ärlig med mina upplevelser oavsett om det handlar om min TV eller andra modeller.

Det är väl poängen med ett sånt här forum - att utbyta erfarenheter under ärliga former och inte till varje pris lovprisa en viss produkt? Eftersom alla människor är olika är det viktigt att alla olika människors erfarenheter får diskuteras, även om de är en minoritet.

Jag tänker fortsätta att säga vad jag tycker även om folk tror att jag ljuger eller försöker smutskasta vissa produkter. De som inte tål sånt bör inte delta i internetforum.

/ Jacob

Postad 02 april 2009 - 00:23

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1 019 inlägg
  • 0
Hoppar in i tråden o slår ett slag för LCD, va och spana lite tv,n här om dan och vart överaskad av Samsung
riktigt bra tv, film då är det projektor som gäller. Sony's senaste och samsung's imponerar, i vanligt belyst vardagsrum, tycker jag inte Plasman har nåt att komma med. Sen alla som snackar om bra bild med dålig signal kan ju gå lägga sig, är man ute efter bra bild så ska man ju ha det i beräkningen att man skaffar det som ger bäst signal. Svårare än det är det inte.

Postad 02 april 2009 - 08:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Jag tar gärna chansen att redogöra för mina upplevelser just p.g.a. den extrema Kuro-fanboyismen som pågår här på forumet. En ******ism som inte ger en nyanserad diskussion. Jag är också tydlig med fördelarna med Kuro, och är alltid ärlig med mina upplevelser oavsett om det handlar om min TV eller andra modeller.

Det är väl poängen med ett sånt här forum - att utbyta erfarenheter under ärliga former och inte till varje pris lovprisa en viss produkt? Eftersom alla människor är olika är det viktigt att alla olika människors erfarenheter får diskuteras, även om de är en minoritet.

Jag tänker fortsätta att säga vad jag tycker även om folk tror att jag ljuger eller försöker smutskasta vissa produkter. De som inte tål sånt bör inte delta i internetforum.

/ Jacob

Problemet är nog att av de 10 personerna, så påtalade du 7 stycken. Hade du suttit tyst kanske ingen av dina vänner sett det.

"Undersökningen" faller med att du själv pekade ut problemet. Men eftersom det inte var en riktig undersökning så spelar det inte så stor roll.

Postad 02 april 2009 - 08:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Plasmatekniken är inte maximalt, eller nästan maximalt, utvecklad med Kuro-serien. Detta förutsatt att utvecklingen får pågå och det ser nog iaf Panasonic till. :)

Vi kan förmodligen se fram emot:
Absolut svärta
Total avsaknad av "bandning"
Tunnare och energisnålare
Fosforförseningen blir nog löst, förr eller senare
D6500 från fabrik(blir tråkigt när man inte själv får kalibrera..)

Postad 02 april 2009 - 09:25

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Problemet är nog att av de 10 personerna, så påtalade du 7 stycken. Hade du suttit tyst kanske ingen av dina vänner sett det.

"Undersökningen" faller med att du själv pekade ut problemet. Men eftersom det inte var en riktig undersökning så spelar det inte så stor roll.

Precis!

Kan dock understryka att de jag påtalade det för är amatörer och några av dem kör fortfarande CRT-tv hemma. De som på egen hand noterade problemet är mer som jag, väldigt kräsna och mer insatta. Poängen med att påtala det för de andra var att höra om de såg det - vilket de gjorde.

Frågan är hur många som sitter med plasma därhemma och ser fosforlagget men tror att det är något man får leva med på platt-tv, eller hur många som får huvudvärk av flimret men inte vet varför.

Jag har inte gjort några vetenskapliga undersökningar. Jag bara redogör för mina erfarenheter. Jag vet att om jag hade ont om tid och gick in på det här forumet för att snabbt hitta en TV som verkar bäst skulle det bli en Kuro, men jag skulle inte bli lika nöjd som med en LCD p.g.a. just flimmer och phosphor lag.

Jag köper att det är många som inte ser de här problemen, och jag understryker att Kuro förmodligen är världens bästa tv om man inte gör det. Men kom inte och säg att det är fel på mina ögon eller att jag ljuger. Vissa ser det helt enkelt, och för mig är det lika svårt att förstå hur man inte kan störa sig på det, som ni har problem att förstå vad det är jag snackar om. Vi är olika helt enkelt.

/ Jacob

Postad 02 april 2009 - 09:53

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

/ Jacob

Fattar inte varför när man är nöjd med sin tv och ser inga problem att klaga då kallas detta för fan****boyism??? (OBS jag har själv problem med tv:n och det handlar om den interna hdtv-boxen)

Redigerat av Enator, 02 april 2009 - 09:57.

Postad 02 april 2009 - 10:05

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Hoppar in i tråden o slår ett slag för LCD, va och spana lite tv,n här om dan och vart överaskad av Samsung
riktigt bra tv, film då är det projektor som gäller. Sony's senaste och samsung's imponerar, i vanligt belyst vardagsrum, tycker jag inte Plasman har nåt att komma med. Sen alla som snackar om bra bild med dålig signal kan ju gå lägga sig, är man ute efter bra bild så ska man ju ha det i beräkningen att man skaffar det som ger bäst signal. Svårare än det är det inte.

Svårt att fixa bra signal på allt när man bor i ett U-land som inte ens sänder alla baskanaler i HD (1-8)

Postad 02 april 2009 - 10:30

Vidio
  • Vidio
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Nu har jag ÄNTLIGEN kopplat in min 796. Jag var inte lite nervös inför uppstarten, alltid rädd för döda pixlar eller andra fel, men den fungerade perfekt.

Gjorde min egen amatörmässiga bildkalibrering. Och S A T A N!!! Vilken SJUK bild!
Jag vill påtala att jag är en glad amatör, långt ifrån er "bildproffs" som sitter här, men den bilden klassar nog allt jag sett tidigare. Utklassar min polares 40.000-kr TV från Philips, min brors Panasonic (fråga mig inte om jobbiga modellbeteckningar, en Plasma i det lite dyrare segmentet) m.fl. Kort sagt det bästa jag sett.
T.o.m tjejen som varit negativ till köpet hela vägen, både till TV'n, HD-boxen och BD-spelaren, kände sig riktigt nöjde med var hon lagt pengarna. När hon är nöjd är det ett bra betyg (grinkärring :) )

Nu vill jag inte påskina att 796 är bäst i världen, men borde enligt mig som amatör ligga bland toppskiktet. Läskigt bra.
Har inte hittat något negativt än, men det kommer väl.

Postad 02 april 2009 - 10:49

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Fattar inte varför när man är nöjd med sin tv och ser inga problem att klaga då kallas detta för fan****boyism??? (OBS jag har själv problem med tv:n och det handlar om den interna hdtv-boxen)

Hej!

Ingenting är perfekt, inte heller Kuro. Men när man påtalar fel på Kuro blir det ett jäkla liv - det är ******ism i mina ögon. Men det spelar ingen roll, jag bidrar med mina erfarenheter och sen antar jag att de som är intresserade av TVn är observant och bedömer om det är ett problem eller inte. Ni som sitter med plasma/Kuro och är nöjda ska självklart fortsätta att vara det.

/ Jacob

Postad 02 april 2009 - 10:58

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Jaja men Kuro är redan död :)

Postad 03 april 2009 - 13:57

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0

Det ja.jo och hans kamrater håller på med på rör sig troligen om självsuggestion! :)

Postad 04 april 2009 - 09:09

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Det ja.jo och hans kamrater håller på med på rör sig troligen om självsuggestion! :D

Det gör de inte, i alla fall inte i det att de kan se vissa egenheter efter att det påtalas för dem. ;)

Jag skulle med enkelhet kunna påvisa de generella svagheterna med plasma TV (oavsett märke) så att 100% skulle se det, likaså skulle jag lika enkelt kunna påvisa de generella svagheterna med LCD TV (oavsett märke) så att 100% skulle se det.

LCD TV generellt har definitivt fler svagheter när det gäller att vara bildvisare av rörlig bild, men plasma TVns svagheter är svårare att leva med om man är känslig för dem dock är det väldigt få som verkligen är känslig för dessa mer påträngande svagheter, t ex flimmer och separeringen av färger i vissa scener pga de olika fosformaterialens olika stig/falltider.

Redigerat av Wolfy, 04 april 2009 - 09:09.

Postad 04 april 2009 - 11:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Flimmer blir också mycket tydligare nu när vi har större apparater. Visst flimrade CRT, men då tänkte jag inte mycket på det. När LCD kom var avsaknad av flimmer bland de första sakerna jag märkte.

Min inställning till LCD är dock densamma: jag tar inte i en LCD ens med radiostyrd tång.

Den teknik jag hoppas på, och som inte finns än, utom i mitt huvud, är LED-TV. Kunde man förminska LED-lamporna och klämma in två miljoner sådana i en 60-tummare skulle det vara intressant. Det skulle säkert gå att göra en LED-TV väldigt ljusstark.

Av någon anledning tror jag LED-lampor inte är lika känsliga för direkt solljus. Man behöver inte ett frontglas. Det är bara slipa till gjutytan i plast så den blir platt. Fast den blir säkert helvetiskt varm... ;)

Postad 04 april 2009 - 11:14

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Nu när svärtan är fixad på LCD så är det väl dock bara bra scaler som behövs. Om dom fixar så SD ser så bra ut som det gör på Kuro så finns det väl inte så mycket att klaga på där sen. Och med SD menar jag främst digital tv. TV3, Kanal 5, TV6 etc.

Postad 04 april 2009 - 11:21

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Hej!

Ingenting är perfekt, inte heller Kuro. Men när man påtalar fel på Kuro blir det ett jäkla liv - det är ******ism i mina ögon. Men det spelar ingen roll, jag bidrar med mina erfarenheter och sen antar jag att de som är intresserade av TVn är observant och bedömer om det är ett problem eller inte. Ni som sitter med plasma/Kuro och är nöjda ska självklart fortsätta att vara det.

/ Jacob

Rädd för att påtala fel tycker jag inte du skall vara. Jag kan göra det i stället:

Frontglaset på 500M gör att bilden tappar ljusstyrka när man tittar från sidan. Lite underligt då min gamla Panasonic PV-60 ser likadan ut från alla håll. En misstanke om filtret som är applicerat på Kuro:n dyker upp.

Det är inte något stort fel men lite larvigt att de inte vågade köra utan filter. Jag tar hellre reflexer från fönster. De kan jag ju påverka själv med gardiner eller att se på film på kvällen. Som det är nu så är filtret där, vare sig jag vill eller inte. Jag har haft funderingar på att ta bort filtreringen. Men jag vet inte vilket medel man använder och om Kuros berömda svärta försvinner.

Försvinner den berömda svärtan på grund av att man tar bort filtreringen av glaset så är det ett gigantiskt minus. Då har inte plasmatillverkarna lärt sig att fördjupa svärtan alls! Så får det ju inte vara. Svärtan ska vara djup för att de har kommit på ett sätt att ta bort ljuset från bildcellen. Inget slappt "vi slänger på ett filter så blir alla glada"-attityd. Titta vad vilken ilska jag jobbade upp i onödan...ha ha.. ;)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 04 april 2009 - 11:22.

Postad 04 april 2009 - 11:53

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Nu när svärtan är fixad på LCD så är det väl dock bara bra scaler som behövs. Om dom fixar så SD ser så bra ut som det gör på Kuro så finns det väl inte så mycket att klaga på där sen. Och med SD menar jag främst digital tv. TV3, Kanal 5, TV6 etc.

Svärtan är inte löst på LCD utan man med hjälp av LED bara förvärrat den.20-30* höger vänster då är det kört med svärtan. ;)

Postad 04 april 2009 - 11:55

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Japp, jag glömde betraktningsvinkeln. ;) 2 problem kvar. :D

Postad 04 april 2009 - 14:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Nu när svärtan är fixad på LCD så är det väl dock bara bra scaler som behövs.

Det finns LCD:er med Kuro-likvärdiga scalers. De visar inte "likadan" bild som Kuro ändå (detta sagt utan värdering åt vare sig det ena eller andra hållet...). Detta beorende på att skalning och svartnivå bara är två av de sjuttioelva saker som påverkar hur en bild ser ut.

Postad 11 april 2009 - 10:45

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Nu är absolut inte min tanke att reta upp någon, men finns det några "seriösa" test som visar att det finns LCD:er som på allvar kan hota Pioneers bästa plasmor ut något slags "total bildupplevelse perspektiv"? Och då menar jag inte typ jättetrådar med superproffs drabbar samman och kastar gammakurvor på varandra men inte heller forumtrådar där rena åsikter presenteras som fakta utan riktig bakgrundsinfo, utan lite mer recenssioner av proffs för icke proffs eller halvproffs, eller dom som vill ha lite mer fast track till ett beslut.

Jag kanske bör påpeka att jag inte har någon egen åsikt i frågan då jag varit helt utanför TV racet i princip över ett år, men jag är av hävd lite rädd för recenssioner av typen "jag var på onoff igår och då var XXXX mkt bättre än YYY", därför jag frågar...

Redigerat av Unregistered1413, 11 april 2009 - 10:53.

Postad 11 april 2009 - 10:49

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Nej det har jag inte läst att det finns någon lcd med led eller utan kan komma i närheten av Pio. Men många struntar i vad Pio ger utan vad dem ser där i Onoff.

Postad 11 april 2009 - 18:52

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Nu är absolut inte min tanke att reta upp någon, men finns det några "seriösa" test som visar att det finns LCD:er som på allvar kan hota Pioneers bästa plasmor ut något slags "total bildupplevelse perspektiv"? Och då menar jag inte typ jättetrådar med superproffs drabbar samman och kastar gammakurvor på varandra men inte heller forumtrådar där rena åsikter presenteras som fakta utan riktig bakgrundsinfo, utan lite mer recenssioner av proffs för icke proffs eller halvproffs, eller dom som vill ha lite mer fast track till ett beslut.

Jag kanske bör påpeka att jag inte har någon egen åsikt i frågan då jag varit helt utanför TV racet i princip över ett år, men jag är av hävd lite rädd för recenssioner av typen "jag var på onoff igår och då var XXXX mkt bättre än YYY", därför jag frågar...

I tester så har ju pios plasmor under många år blivit korade som det bästa man kan titta på om man vill ha tv men det verkar trots allt finnas en del som föredrar de bästa LCD-apparaterna, dock inte proffstestarna.

Anledningen varför vissa föredrar LDC:n är enligt vad jag då läst mig fram till att de ofta upplevs som skarpare (tillagd skärpa eller ej, jag vet inte & bryr mig inte) samt att vissa upplever bilden från dessa som lugnare, flimmerfri. Plasmatekniken ger ifrån sig ett visst flimmer som de flesta av oss inte ser, de stackare som störs av detta flimmer föredrar därför självklart LCD.

Själv så upplever jag min 5090H som det bästa idag, dock inte optimal men den TV:n får jag förmodligen aldrig uppleva under min livstid...

Postad 12 april 2009 - 09:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

I tester så har ju pios plasmor under många år blivit korade som det bästa man kan titta på om man vill ha tv men det verkar trots allt finnas en del som föredrar de bästa LCD-apparaterna, dock inte proffstestarna.

Anledningen varför vissa föredrar LDC:n är enligt vad jag då läst mig fram till att de ofta upplevs som skarpare (tillagd skärpa eller ej, jag vet inte & bryr mig inte) samt att vissa upplever bilden från dessa som lugnare, flimmerfri. Plasmatekniken ger ifrån sig ett visst flimmer som de flesta av oss inte ser, de stackare som störs av detta flimmer föredrar därför självklart LCD.

Själv så upplever jag min 5090H som det bästa idag, dock inte optimal men den TV:n får jag förmodligen aldrig uppleva under min livstid...

Men vad negativ du är! Klart du får uppleva ännu bättre TV:n. Du är väl inte nittio år gammal heller? Va?..... :P

Jag är dock säker på att LCD-tekniken inte kommer presentera den perfekta Tv:n. Inte heller plasma, trots att den är närmare en bra bildupplevelse, enligt mig i alla fall.

Något i framtiden bara väntar på att visa upp sig. Håll dig levande bara så får du, och förhoppningsvis jag också se vad som väntar runt hörnet.

Postad 12 april 2009 - 09:53

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Någon dag kommer din tv att gå sönder då finns inte Pio kvar och du måste välja :P

Postad 12 april 2009 - 10:11

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Nej det har jag inte läst att det finns någon lcd med led eller utan kan komma i närheten av Pio. Men många struntar i vad Pio ger utan vad dem ser där i Onoff.

Sen finns det ju sådana som tror att Pioneer G9 är någon form av raritet som blir oersättlig när den försvinner, vilket är ganska skrattretande. Pioneer har skapat en TV som absolut är bättre än konkurrenterna förra året, detta och kanske även 2010.

Om några 2-4 år från nu så har vi säkerligen G9 bild i även de allra billigaste modellerna på marknaden. Ungefär som CRT utvecklingen.

Själv valde jag en 50" som kostar ca 50% av Kuro av den enkla anledningen att 50" för mig är inte den slutgiltiga strorleken och 60"+ fortfarande är för dyrt samt att G9 inte ger absolut svärta. När 60"+ med absolut svärta finns tillgänglig i (för mig) rimlig prisklass, då blir det byte igen.

Fram tills dess så får det duga med fantastisk bild i alla scener utom de allra mörkaste :P

Redigerat av PerssonsPack, 12 april 2009 - 10:11.

Postad 12 april 2009 - 10:24

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Om några 2-4 år från nu så har vi säkerligen G9 bild i även de allra billigaste modellerna på marknaden. Ungefär som CRT utvecklingen.

Kanske jag kanske nej men jag vill uppleva Pio bild nu inte om 4 år :D
Jag väntade nästan 3 år på den bild och vill inte förlänga den till 5-7 år :P

Postad 13 april 2009 - 19:29

conrom
  • conrom
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Svärtan är inte löst på LCD utan man med hjälp av LED bara förvärrat den.20-30* höger vänster då är det kört med svärtan. :P

förvärrat den? kan inte tala för alla Lcd:er med led, gå ut i butiken och kolla igen på de nya panelerna från samsung tex 796 och framåt. Så kommer du vilja sälja din pio! ;)

Postad 13 april 2009 - 22:55

Unregistered5fdc2bdf
  • Unregistered5fdc2bdf
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Sen finns det ju sådana som tror att Pioneer G9 är någon form av raritet som blir oersättlig när den försvinner, vilket är ganska skrattretande. Pioneer har skapat en TV som absolut är bättre än konkurrenterna förra året, detta och kanske även 2010.

Själv valde jag en 50" som kostar ca 50% av Kuro av den enkla anledningen att 50" för mig är inte den slutgiltiga strorleken och 60"+ fortfarande är för dyrt samt att G9 inte ger absolut svärta. När 60"+ med absolut svärta finns tillgänglig i (för mig) rimlig prisklass, då blir det byte igen.

Fram tills dess så får det duga med fantastisk bild i alla scener utom de allra mörkaste ;)

Jag funderade mycket på det inna jag köpte min tv. Ska jag köpa ny tv vart tredje år eller ska jag köpa ny tv vart sjätte år? Dvs en px80 nu eller en 5090 nu. Vad får jag för halva 5090 om tre år osv. Jag valde 5090 nu eftersom jag inte riktigt kan kräva mer av en tv. Bilden är perfekt och dessutom är det signalen inte tvn som sätter gränserna nu. Den enda egentliga förbättringen av bilden som jag skulle kunna kräva är storleken.
Det känns som att den kommer stå sig bra mer än tre år men vi får se.

Postad 14 april 2009 - 03:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Precis när man köpt den "perfekta" tv:n så höjer de upplösningen till det dubbla. Det är vad som kommer hända.. ;)

Postad 14 april 2009 - 05:38

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag Samsung tar överpriser för sina dyra modeller sett till vad de verkligen presterar.

Pioneer är överlägsen till film och även sd-kanaler. Jag spelar ganska mycket tv-spel på min 5090H och aldrig ens sett en liten skugga.

Dessutom borde väl Samsung har bra mycket högre inputlag eller vad man nu kallar det?

Kort och gott, du kommer ångra dig om du inte köper Pioneer, eftersom det helt enkelt är den bästa tvn i dagsläget. Inget snack om saken.

Postad 14 april 2009 - 10:27

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Men vad negativ du är! Klart du får uppleva ännu bättre TV:n. Du är väl inte nittio år gammal heller? Va?..... :D

Klart jag får uppleva en bättre tv under min livstid ;) Dock inte den optimala, perfekta, lika lite som jag kommer att få uppleva den perfekta bilen :P

Postad 15 april 2009 - 02:30

robotize
  • robotize
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

förvärrat den? kan inte tala för alla Lcd:er med led, gå ut i butiken och kolla igen på de nya panelerna från samsung tex 796 och framåt. Så kommer du vilja sälja din pio! :)

Har nu även köpt en LCD Samsung i 7 serien till grabben då jag fick den billigt! Kan bara säga att Pioneer käkar upp
den till frukost oavsett bildkälla! Nu förstår jag verkligen hur ###### bra Pioneren är! Vilken bild och vilka underbara naturliga färger plasman har! När led eller oled levererar lika bra bild skall jag käka upp min hatt!

Postad 15 april 2009 - 02:35

robotize
  • robotize
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

/ Jacob

Har aldrig sett ( flimmer och phosphor trails/green phosphor lag) på min Pioneer! Har andra plasma detta fenomen?

Postad 15 april 2009 - 15:41

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

förvärrat den? kan inte tala för alla Lcd:er med led, gå ut i butiken och kolla igen på de nya panelerna från samsung tex 796 och framåt. Så kommer du vilja sälja din pio! :)

Det är klart att jag skall gå ut och titta på Sammy LED oxå. Men jag tror inte den är mycket bättre än Sharp LC-50XS1E som kostar 75 000:-

Vi har haft förmånen att ha den inne några månader nu och det är precis som Tober säger "världens bästa LCD-TV"!
Där finns otroligt mycket reglage för den som vill kalibrera (mer än hos Pioneer faktiskt) men resultatet kommer dock inte riktigt upp i Pio-nivå.
LC-65XS1E har ett fantastiskt tryck och en mäktig upplevelse men man ska ta det för var det är. En riktigt cool konseptskärm som är sjukt imponerande, men inte någon ny referens vad det gäller bästa TV:n. Därtill är kontrasten och bildbehandlingen för dålig i jämförelse med marknadens gigant, Pioneer. Vi har kört den kalibrerad sedan första veckan (som alltid, ett krav om man ska kunna jämföra) och den imponenrande kontrasten samt den knivskarpa skärpan försvinner ganska rejält när man drar ner reglagen till "rätt" nivåer. CMS:en är cool men fungerar liknande som den i Sharps XV-Z21000. Vitbalansreglagen man bjuds är en var för R, G, B över hela skalan (inga cuts and gains alltså) vilket såklart begränsar resultatet lite.

Man kan väl säga att blåtintad med supergamut och igenbeckad svärta, krossad kontrast samt uppskruvad atificiell skärpa så är den båda skarpare och har högre kontrast än Pio, men korrekt kalibrerad har den faktiskt inte en suck mot plasmakungarna!

Sharp har byggt en TV som kunkurrenterna bara kan drömma om rent konstruktionsmässigt. Man har LED-lampor i tusental när närmaste konkurrent kämpar för att nå hundratal. Man har tjocklekar som får Lindsey Lohan att se smällfet ut och man har en bildkvalitet som överglänser hela LCD-marknaden. Det i sig är som sagt ruskigt imponerande, men att påstå att Pion åker på däng (på ens en enda parameter) vore inte helt juste mot hur verkligheten ser ut. Pioneer är och förblir TV-kungarna så länge de har någon skärm kvar att leverera. Vi får för övrigt små portioner hela tiden och har för tillfället några oväntade 5090H kvar i lager. Dem kommer 120 tusen kronors Sharp alldrig i närheten av vad det gäller bildkvalitet, men en cool konceptskärm är det!

http://www.component...=...st&p=123124

Redigerat av Enator, 15 april 2009 - 15:41.

Postad 15 april 2009 - 16:21

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Har aldrig sett ( flimmer och phosphor trails/green phosphor lag) på min Pioneer! Har andra plasma detta fenomen?

Ja, alla. Flimret är ungefär lika på alla plasmor. Phosphor lag (som jag tycker är värst) är olika starkt på olika modeller. Pioneer är absolut sämst av de jag sett medans LG, Samsung och Panasonic har mindre av denna effekt men fortfarande klart synligt om man är känslig för det.

/ Jacob

Redigerat av ja.jo, 15 april 2009 - 16:22.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.