Kraftigt försämrad svärta på Panasonic G10 efter x antal timmar?
Panasonic Viera TX-P42G10E
(TV)
|
0
|
(20)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TX-P46G10E
(TV)
|
2
|
(10)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TX-P50G10E
(TV)
|
1
|
(15)
|
Inga priser |
Postad 12 January 2010 - 14:03
Postad 12 January 2010 - 17:00
där finns ingetting som stödjer att G12 panelerna ska tappa svärta efter ett tags användande.
panasonic har kollat på AVSforum och ingen av dom där på det forumet har kunnat visat upp något som panasonic har att gå på för att konstantera att det skulle vara något fel.
han förklarade vidare lite hur firmware och panelen i sig fungerade och den räknare som vissa av er har satt till noll efter tips i AVSforum, den metoden fungerar inte då det genom servicemeny inte sparas, du nollställer enbart räknaren i servicemenyn och inte i själva tv´n.
något konstruktionsfel i plasma-panelen har panasonic heller inte kunnat se efter att man kört tv´n 500-1000 timmar och enligt michael så styrs svärta och hur panelen sätt att jobba helt efter processorn till panelen.
så om jag nu förstått michael rätt så är våra tv-apparater mycket avancerade och ska man förstå hur det igentligen fungerar till fullo så bör man jobba med att utveckla tv-apparater på panasonic och inte bara vara en entusiast i AVSforum....
jag kan säga att jag är helt lugn med köpet av min tv. jag är nöjd med alla funktioner och den bildkvalite som finns i den, det är den mest prisvärda på marknaden så jag är glad över mitt köp...
Postad 12 January 2010 - 17:08
Postad 12 January 2010 - 18:56
Postad 12 January 2010 - 22:12
Låter bra det, ja visst kan det väl ha varit en storm i ett vattenglas, men samtidigt så borde det i så fall vara ganska lätt för Panasonic att återkomma med ett officiellt svar, men visst det hade varit en konstig bugg.
jag själv tycker inte att det behövs igentligen... visst panasonic kunde väl ha svarat i AVSforum angående dom amerikanska modellerna men det är en massa antagande i den tråden eller rättare sagt gissningar ifrån människor som inte har den ingående kunskapen om panasonic G12 för att göra någon form av expert utlåtande.
hade dom självutnämda experterna i AVSforum skrivit ner sina problem och haft "mer på fötterna" än det dom skrivit om i forums-tråden så tror jag säkerligen också panasonic hade svarat dom...
Postad 13 January 2010 - 09:39
jag själv tycker inte att det behövs igentligen... visst panasonic kunde väl ha svarat i AVSforum angående dom amerikanska modellerna men det är en massa antagande i den tråden eller rättare sagt gissningar ifrån människor som inte har den ingående kunskapen om panasonic G12 för att göra någon form av expert utlåtande.
hade dom självutnämda experterna i AVSforum skrivit ner sina problem och haft "mer på fötterna" än det dom skrivit om i forums-tråden så tror jag säkerligen också panasonic hade svarat dom...
Men det finns ett talesätt som heter "ingen rök utan eld". Folk som uppenbarligen är entusiaster och som säger att svärtan ändrats drastiskt över en natt och desutom har mätt upp en betydligt sämre svärta på samma panel jämfört med en tidigare mätning, vad mer behöver Panasonic för att ta detta på allvar? Antingen kan de bekräfta att det finns ett problem och ta tag i en lösning eller så kan de konstatera att det inte finns något problem och lugna folk istället för att bara vara tysta?
Postad 13 January 2010 - 12:43
Men det finns ett talesätt som heter "ingen rök utan eld". Folk som uppenbarligen är entusiaster och som säger att svärtan ändrats drastiskt över en natt och desutom har mätt upp en betydligt sämre svärta på samma panel jämfört med en tidigare mätning, vad mer behöver Panasonic för att ta detta på allvar? Antingen kan de bekräfta att det finns ett problem och ta tag i en lösning eller så kan de konstatera att det inte finns något problem och lugna folk istället för att bara vara tysta?
det är nog lite mer komplicerat än så, enligt michael jag pratade med så är det inte så enkelt att "bara mäta" och få fram ett resultat, där är tydligen inte tillräckligt med information om hur mätningarna skett när entusiasterna skickat mail till panasonic samt redovisat det i tråden på avsforum.
men i vilket fall som helst så finns uppenbarligen inte problemet på dom panasonic G12 som är sålda i sverige, panasonic sverige har inte fått in ett enda fall om försämrad svärta.
så ja, vi kan vara lugna...
Postad 13 January 2010 - 13:51
Svårt att ha bildbevis att svärtan blivit sämre efter ett tags användning. Men det är väl upp till användarens ögon att konstatera om svärtan blir sämre eller inte. Har inte följt AVSForum-tråden (har ingen G10 själv) så jag vet inte hur många som upplevt sämre svärta. Sedan kan det bli lite palcebo när någon påpekar något. Ingen här på forumet verkar ha sett något så då är det ingen idé att hetsa upp sig, det kan man göra först när man märker att svärtan blivit sämre. Måndagsex finns det alltid och det kanske är det några har fått på AVSForum?
Postad 13 January 2010 - 15:38
Att komma med påstående som att det är som "storm i ett vattenglas", tyder mer på okunskap, ignorans och att man har för mycket tid på sin hand.
Vi vill helt enkelt veta hur Panasonic ställer sig till påståendena om försämrad svärta efter visst antal timmar.
Ni som har synpunkter på våra funderingar och frågor som denna tråd väcker borde ju istället vända sig till AVSForum där det hela har sitt ursprung, bättre att ni argumenterar där istället för att trolla här.
Postad 13 January 2010 - 16:16
Ingen tvingar någon att varken läsa eller skriva i denna tråd.
Att komma med påstående som att det är som "storm i ett vattenglas", tyder mer på okunskap, ignorans och att man har för mycket tid på sin hand.
Vi vill helt enkelt veta hur Panasonic ställer sig till påståendena om försämrad svärta efter visst antal timmar.
Ni som har synpunkter på våra funderingar och frågor som denna tråd väcker borde ju istället vända sig till AVSForum där det hela har sitt ursprung, bättre att ni argumenterar där istället för att trolla här.
Jag håller fullständigt med.
Sedan vill jag även säga att jag läst hela tråden på AVS forumet och vissa av dem verkar helt klart kompetenta, mer än några bara "amatörer". Och varför tror ni att ni skulle få ett ärligt svar genom att ringa teknisk support på Panasonic? Klart som korvspad att dom inte erkänner något om så skulle vara fallet - den anställde skulle ju bli avlivad på plats.
Postad 13 January 2010 - 17:01
det är nog lite mer komplicerat än så, enligt michael jag pratade med så är det inte så enkelt att "bara mäta" och få fram ett resultat, där är tydligen inte tillräckligt med information om hur mätningarna skett när entusiasterna skickat mail till panasonic samt redovisat det i tråden på avsforum.
men i vilket fall som helst så finns uppenbarligen inte problemet på dom panasonic G12 som är sålda i sverige, panasonic sverige har inte fått in ett enda fall om försämrad svärta.
så ja, vi kan vara lugna...
Ja ja, det är klart att det är lätt för Pana att säga att det är komplicerat och hej och hå men det borde istället visa lite intresse i att deras kunder upplever att deras produkter inte är ok. Inte bara slå ifrån sig och säga att det är fel på våra ögon eller våra mätmetoder eller procedurer inte är tillförlitliga. Det borde vara väldigt enkelt för dem att ta in ett exemplar där någon dokumenterat detta fenomen och sen jämföra med en panel som de vet är ok. Svärtan under givna förhållanden är tvärtom mycket enkelt att mäta om man har rätt utrustning. Men det är klart att de är rädda att ”väcka den björn som sover” om de skulle komma fram till att det verkligen är något fel på produkten. Detta av den enkla anledningen att det skulle generera avsevärda kostnader för dem.
Så att blint lita på vad denna Michael säger tycker jag är rent dumt i mina ögon och att säga att det inte finns något problem för Panasonic säger att ingen i Sverige anmält detta problem är lika dumt det för det är klart att de säger det om någon extern frågar. Precis som liath skriver här ovan så skulle inte jag vilja vara den hos Panasonic som officiellt går ut och bekräftar att det kan vara problem med alla deras G12 paneler om det inte är förankrat med produktledningen.
Jag tror säkert att om detta problem verkligen existerar så kan det vara ganska svårt att upptäcka för en normal användare men om flera personer oberoende av varandra upptäcker samma sak så är det knappast otroligt att något inte är som det ska.
Postad 13 January 2010 - 18:29
Postad 13 January 2010 - 19:01
Nej det är ingen som tvingar någon att läsa men det är klar aftonbladetvarning på rubriken...
Även ifall nu rubriken inte är den bästa så kan man ju ändå vara orolig? ;D Har du läst tråden förresten på AVS forumet?
Redigerat av liath, 13 January 2010 - 19:01.
Postad 13 January 2010 - 21:11
Postad 13 January 2010 - 21:37
Jorå, jag har skummat igenom den. Det blir kul att följa upp den här svenska tråden om ett halvår. Då kommer nog folk ha lite mer på fötterna. Skulle svärtan verkligen försämras kraftigt så är det ju bara att reklamera TV:n. Jag tvivlar inte på att det finns vissa personer som råkat ut för felet. Dock är det ju fel på var och varannan grej man köper nuförtiden, men det brukar oftast gå bra att reklamera och få en ny. Har under 2009 fått en ny extern hårddisk (elgiganten), en ny logitechmus (dustin home), och en ny hdtv-box (netonnet) när jag klagat. Så jag är inte orolig. Vi har ju olika modeller i de olika länderna också. Tex. står det på vår g10 att det bara är i Sverige och Finland som vi har h264 för dvbc. Läste också att g10 har thx-läge i USA men inte europa etc. etc. sedan har vi alla dessa olika firmware och olika modeller som det handlar om...
Givetvis är det så men jag just detta problem tror jag inte är lika lätt att reklamera som en trasig kamera eller ett grafikkort som visar artefekter typ. Du hävdar att den fått sämre svärta - de hävdar att det "looks fine".
Postad 13 January 2010 - 21:50
Postad 13 January 2010 - 23:06
Och vist kan man diskutera vad Panasonic bör och inte bör göra men så länge det bara är en handfull användare som har problem tycker iaf jag att det är överdrivet att oroa ihjäl sig
finns ju inte en tillverkare som inte har exemplar som går sönder på lite underliga sätt..
ser man att det utvecklar sig till en farsot och det sprider sig över världen så är de ju en annan sak
Edit
och skulle det vara så att massor får samma problem är det ju knappast några problem att reklamera...
bara dra ut ett 100tal som har samma problem
Redigerat av moparman, 13 January 2010 - 23:08.
Postad 14 January 2010 - 17:08
>Hej, jag är en rätt nybliven ägaren till en Panasonic 42" G10 modell
>med Panasonic´s 12:fte generation panel i.
>
>Efter att ha läst denna tråden minhembio.com forum
>
>https://www.minhembi...pic=252632&st=0
>
>Samt en tråd i AVSforum
>
>http://www.avsforum....d.php?t=1167339
>
>Där det rapporteras att det ska vara en bugg i denna generations
>plasma-tv ifrån Panasonic som gör att svärtan dramatiskt blir ljusare,
>börjar jag bli lite smått orolig över min egen tv.
>
>Jag väjdar till er som har fin testutrustning samt högt kunnande att
>försöka reda ut detta så att vi som är ägare av den generationens
>plasma-tv ifrån Panasonic kan bli lugnade.
>
Hej! Det var lite för långa trådar för att jag skulle orka läsa igenom AVS-tråden. Men ett par saker. På avsforum är det "Orta" som använder en enkel budgetmätare, Eye-one Display, för att mäta svartnivåer som är hubdradelar av en candela. Det är inte ens säkra nivåerna även för mätarna som kostar sexsiffriga belopp.
Med den mätare jag använder mest, Eye-one Pro, måste jag mäta svärtan genom att ta ett genomsnitt av flera mätningar när svärtan kryper under 0,2 candela. Det blir för stora fluktureringar från mätning till mätning för att vara tillförlitligt. Därför har jag också valt att skriva <0,1 cd/m2 i tabellerna sedan ett tag tillbaka.
Som i ursprungstråden med 0,008 fL mot 0,018 fL (en fL är ungefär 3,43 candela) är det bara löjligt att försöka jämföra med blotta ögat. Det måste till en ninjablick med 20 minuters tillvänjning i ett kolsvart rum för att se den skillnaden. Visa en liten vit text och det ljuset har redan förstört den tillvänjningen.
Så man kan ignorera de mätvärden som ges. Det är någon som försöker använda värdena för att motivera vad han upplever. Är det så illa som en del beskriver handlar det om betydligt större skillnader än några hundradels candela.
Jag har inte sett någon förändring av svärtan men å andra sidan inte kört en Panasonic-plasma över en längre tid. Vad jag antecknat från testet av G10 och V10 är att ifall de står i "Normal" (och "Dynamisk" så klart) finns någon form av adaptiv justering som kan få just svartnivån att flukturera. Detta var synligt i testbilder och kan förstås inverka. Det är ju trots allt inställningarna som har den största inverkan på bildupplevelsen. Inte själva teven och tekniken i sig.
Fotografier av tevebilder kan man väldigt sällan lita på. Om det inte är en tekniskt erfaren fotograf med systemkamera med kunskap om hur kameran beter sig. Pocketkameror är helt enkelt inte att lita på. Det finns för mycket automatik där man som användare inte alls har koll på. En varmkörd kamera tar annorlunda bilder än en som är kall. Som exempel.
Jag är inte ingenjör med bakgrund inom plasmadisplayer men har fått ett par tekniska förklaringar. Efter att ha varit i drift i ett par timmar kommer svartnivån att variera. Jag skulle säga att så enkelt är det. All konsumentelektronik har sådana problem med fluktationer. Extra tunna lcd-teve har *extrema* problem med färgstabilitet som exempel, men det är en annan fråga.
Fotografiet som förekommer i tråden visar att den undre teven har någon form av tillfällig inbränning vilket kan tyda på att den varit igång ett bra tag. En förklaringar jag fått om hur detta uppstår är bland annat att varmare gas i cellerna (enligt Hitachis ingenjörer på den tiden de gjorde Alis-paneler) leder till att det sänds ut mer ljus. Kan vara en förklaring.
Sedan ska vi inte glömma bort exemplarvariation. Det kan vara en instabil krets i just det gråare exemplaret. Teveapparater är avancerade, kräver millivoltprecision och det rätt och slätt många parametrar som kan påverka.
Det behövs något mer än några oroliga amerikanare för att peka ut att det skulle vara en allmänn bugg. Det kan mycket väl bara handla om att man efter några hundra timmar börjat lära känna sin teve och faktiskt kan se att svärtan inte är perfekt trots alla larviga kontrastsiffror och liknande reklambudskap.
Och det kunde ha varit mycket värre. Ta en budgetplasma från 2005, mät svartnivån när teven är kall, spela spel i flera timmar och mät svärtan igen. Då förstår jag att man reagerar.
mvh
--
----
Thomas Ytterberg
Journalist och fotograf
[email protected]
www.ytterberg.nu
Postad 14 January 2010 - 19:03
Postad 14 January 2010 - 20:49
Så nu kan man kanske äntligen göra slag i saken på en 46 eller 50tums Panasonic.Inga koreaner i mitt hem
Postad 14 January 2010 - 20:59
Postad 15 January 2010 - 09:30
Tack för svaret från minhembio!Har gått och dragit på mitt tv inköp en stund.Velat mellan lcd och plasma.När jag väl kommit fram till att skaffa en plasma skärm såg jag denna tråden....
![]()
Så nu kan man kanske äntligen göra slag i saken på en 46 eller 50tums Panasonic.Inga koreaner i mitt hem
Dersamma gäller för mig, nu skall här handlas... Men Panna TX-P50G10E verkar vara svår att få tag i nu..... Tillverkning har eller kommer att uppgöra mycket snart vad jag förstår.
Postad 15 January 2010 - 10:21
Ser tufft ut lagermässigt. Finns på Experts internetbutik till bra prisDersamma gäller för mig, nu skall här handlas... Men Panna TX-P50G10E verkar vara svår att få tag i nu..... Tillverkning har eller kommer att uppgöra mycket snart vad jag förstår.
Postad 15 January 2010 - 10:24
Tack för svaret från minhembio!Har gått och dragit på mitt tv inköp en stund.Velat mellan lcd och plasma.När jag väl kommit fram till att skaffa en plasma skärm såg jag denna tråden....
![]()
haha
Postad 18 January 2010 - 18:30
Postad 18 January 2010 - 18:54
"Hej Olivia!
Jag och många med mig har mailat Dig alternativt någon av Dina kollegor
angående frågan om G12-panelens påstådda bugg kring försämrad svärta.
Det har nästan gått två veckor sedan frågan väcktes och jag finner det direkt
nonchalant av Er att inte ge oss någon form av återkoppling i frågan.
Har Ni verkligen inget officiellt uttalande i frågan?"
Inte för att jag har några stora förhoppningar om ett svar, och inte för att det direkt är särskilt viktigt heller men det vore väldigt intressant att veta vad Panasonic har att säga i frågan. Att man inte ens svarar är under all kritik.
Någon mer Panasonic blir det inte igen för mig på ett tag i alla fall, min 50G10 är numera förpassad till mitt kontor där den nu används som frukost-tv.
Postad 05 February 2010 - 09:20
Dock har det varit knäpptyst om detta bland Svenska användare. Min G10 har gjort 1361 timmar och jag kan inte påstå att jag har noterat någon degradering av svärtanFör er som inte trodde på detta
Engadget
Gizmodo
Oavsett hur mycket detta faktiskt märks om man inte verkligen letar efter det så har det iaf fått mig tveka inför ett köp av Panasonics kommande plasma-modeller
Postad 05 February 2010 - 09:39
Någon mer Panasonic blir det inte igen för mig på ett tag i alla fall, min 50G10 är numera förpassad till mitt kontor där den nu används som frukost-tv.
It also said that newer plasma TVs will include a "more gradual change in Black Level over time," but made no mention of a fix for existing plasma TVs, whose owners first noted the issue at enthusiast Web site AVS forum.
More gradual ? Kommer detta vara märkbart eller mätbart? Ifall det är mätbart så skiter jag fullständigt i det och köper lätt världens bästa plasma tv märke nu när Pioneer är ute ur leken.
Men är det synbart så är det ju icke trevligt. Det sägs ju förbättra prestandan som Panna sa i utlåtandet i dina länkar.
Frågan är om det verkligen är något önskvärt för bild entusiaster.
Hmm... Nu kanske det lutar sig åt samsung/lg's kommande 2010 plasma modeller...
Hoppas det kommer nya artiklar där panasonic sägs fixa detta då användarna rasar av ilska mot denna äckliga bugg
Men OT: är det märkbart eller mätbart? Har inte följt tråden.
Redigerat av Unregistered1734, 05 February 2010 - 09:40.
Postad 05 February 2010 - 11:27
Dock har det varit knäpptyst om detta bland Svenska användare. Min G10 har gjort 1361 timmar och jag kan inte påstå att jag har noterat någon degradering av svärtan
Skadan är redan skedd nu. Att svärtan automatiskt justerar sig över tiden är inget som jag anser som en fördel direkt. Detta kan en användare göra istället, om man nu gillar sämre svärta.
Om Panasonic tycker att detta recept även skall användas med Pioneers noll-emission-svärta så har de skjutit sig i foten med hagelbössa.
Här i sverige kommer detta inte skapa någon speciell uppståndelse då de flesta kunder ändå inte vet hur man justerar en bild. Tragiskt.
Om det inte är några större garantiproblem för Panasonic att svärtan håller sig på plats under tevens levnadstid så gör de nog klokt i att skicka ut en mjukvaruuppdatering illa kvickt.
Bollen ligger hos dem nu.
Postad 05 February 2010 - 11:35
Skadan är skedd om beslut tagits att detta skall vara en inbyggd feature i nya serier. Men det som är märkligt i den här diskussionen är att man gapat högt över detta på AVSforum och "alla" kan se problemet medan (om jag inte missminner mig) ingen i denna tråd har kunnat påvisa beteendet.Skadan är redan skedd nu. Att svärtan automatiskt justerar sig över tiden är inget som jag anser som en fördel direkt. Detta kan en användare göra istället, om man nu gillar sämre svärta.
Om Panasonic tycker att detta recept även skall användas med Pioneers noll-emission-svärta så har de skjutit sig i foten med hagelbössa.![]()
Här i sverige kommer detta inte skapa någon speciell uppståndelse då de flesta kunder ändå inte vet hur man justerar en bild. Tragiskt.
Om det inte är några större garantiproblem för Panasonic att svärtan håller sig på plats under tevens levnadstid så gör de nog klokt i att skicka ut en mjukvaruuppdatering illa kvickt.
Bollen ligger hos dem nu.
Postad 05 February 2010 - 11:36
http://www.avsforum....d.php?t=1167339
I tråden ovan har folk med G10 upptäckt att svärtan blitt gråblaskig efter x antal timmar (Allt från 120-750 timmar nämns).
"D-Nice, through contacts at Panasonic, has confirmed this rising black level affects ALL 11G/12G ('08/'09) models at a specific hour count. There is no fix planned and it is apparently an unintentional goof on Panasonic's part."
Är det nån här som äger en och upplevt detsamma?
Jag som var såå nära att slå till på den här!
Har tyvärr inte råd att lägga 4K till för att få en V10.
EDIT: verkar som att det är olika i olika regioner dessutom:
"So, it seems clear, that the black level of your US Models rise at exact 200 hours.
The german versions on the other hand seem to rise at some point between 80 and 120 hours"
Även om du inte upplevt försämrad svärta så ligg lågt ett tag. Panasonic måste ha en väldigt bra förklaring till detta för inte tappa eventuella kunder. Jag skulle själv inte våga mig på att köpa en Panasonic i nuläget efter denna dräpande "nyhet". Du kommer troligtvis se säljare som nervöst skruvar på sig när man nämner detta. Jag skulle inte vilja vara i deras kläder ett par månader framåt.
jag tycker du ska vänta på ett besked från dem. Förklarar Panasonic att detta kommer i varje modell i framtiden på grund av dess fördel, då har de förlorat mig som kund i alla fall.
Nu är det bara att rulla tummarna och invänta ett bra svar från dem.
Postad 05 February 2010 - 11:41
Så mycket visste michael,,,pratade med en kille vid namn michael på panasonic idag, han är någon form av produktspeciallist på deras support.
där finns ingetting som stödjer att G12 panelerna ska tappa svärta efter ett tags användande.
panasonic har kollat på AVSforum och ingen av dom där på det forumet har kunnat visat upp något som panasonic har att gå på för att konstantera att det skulle vara något fel.
han förklarade vidare lite hur firmware och panelen i sig fungerade och den räknare som vissa av er har satt till noll efter tips i AVSforum, den metoden fungerar inte då det genom servicemeny inte sparas, du nollställer enbart räknaren i servicemenyn och inte i själva tv´n.
något konstruktionsfel i plasma-panelen har panasonic heller inte kunnat se efter att man kört tv´n 500-1000 timmar och enligt michael så styrs svärta och hur panelen sätt att jobba helt efter processorn till panelen.
så om jag nu förstått michael rätt så är våra tv-apparater mycket avancerade och ska man förstå hur det igentligen fungerar till fullo så bör man jobba med att utveckla tv-apparater på panasonic och inte bara vara en entusiast i AVSforum....
jag kan säga att jag är helt lugn med köpet av min tv. jag är nöjd med alla funktioner och den bildkvalite som finns i den, det är den mest prisvärda på marknaden så jag är glad över mitt köp...
Engadget ; Over the last several months complaints that Panasonic's plasma HDTVs experience sudden adverse changes in their black levels after a certain number of viewing hours have been piling up in an AVSForum thread, and now that behavior has been confirmed, though not very well explained, in a response the company sent to CNET today:
In order to achieve the optimal picture performance throughout the life of the set, Panasonic Viera plasma HDTVs incorporate an automatic control which adjusts an internal driving voltage at predetermined intervals of operational hours. As a result of this automatic voltage adjustment, background brightness will increase from its initial value ... The newest Viera plasma HDTVs incorporate an improved automatic control which applies the voltage adjustments in smaller increments. This results in a more gradual change in the Black Level over time.
Especially considering many buyers purchased their televisions specifically for those deep black levels, you can see why a TV suddenly going Sammy Sosa overnight would be upsetting. One of the reigning theories in the thread indicated by poster & calibrator D-Nice has been that this is by design, but a flaw in the settings caused the large jumps (around double the brightness, as measured by several owners light meters) instead of a much more subtle change. So what now for owners or potential buyers? Without more details about what is going on and whether or not anything can be done about it, like CNET's David Katzmeier, it's hard to see how we can continue to recommend these HDTVs for purchase without knowing what they will do months or years down the line. The ball is in Panasonic's court now, a speedy response could do a lot to assuage the concerns of current and potential owners.
Redigerat av passan1, 05 February 2010 - 12:08.
Postad 05 February 2010 - 12:15
Skadan är redan skedd nu. Att svärtan automatiskt justerar sig över tiden är inget som jag anser som en fördel direkt. Detta kan en användare göra istället, om man nu gillar sämre svärta.
Om Panasonic tycker att detta recept även skall användas med Pioneers noll-emission-svärta så har de skjutit sig i foten med hagelbössa.
The newest Viera plasma HDTVs incorporate an improved automatic control which applies the voltage adjustments in smaller increments. This results in a more gradual change in the Black Level over time.
Tydligen ska de även vara i de nyaste. Frågan är efter hur lång tid man märker detta.
5 år eller 5 månader lixom. Det spelar ju en viss roll då jag ändå tänkt byta efter 5 år troligtvis
Postad 05 February 2010 - 12:35
Så mycket visste michael,,,
myglare hela bunten.
Engadget ; Over the last several months complaints that Panasonic's plasma HDTVs experience sudden adverse changes in their black levels after a certain number of viewing hours have been piling up in an AVSForum thread, and now that behavior has been confirmed, though not very well explained, in a response the company sent to CNET today:
In order to achieve the optimal picture performance throughout the life of the set, Panasonic Viera plasma HDTVs incorporate an automatic control which adjusts an internal driving voltage at predetermined intervals of operational hours. As a result of this automatic voltage adjustment, background brightness will increase from its initial value ... The newest Viera plasma HDTVs incorporate an improved automatic control which applies the voltage adjustments in smaller increments. This results in a more gradual change in the Black Level over time.
Especially considering many buyers purchased their televisions specifically for those deep black levels, you can see why a TV suddenly going Sammy Sosa overnight would be upsetting. One of the reigning theories in the thread indicated by poster & calibrator D-Nice has been that this is by design, but a flaw in the settings caused the large jumps (around double the brightness, as measured by several owners light meters) instead of a much more subtle change. So what now for owners or potential buyers? Without more details about what is going on and whether or not anything can be done about it, like CNET's David Katzmeier, it's hard to see how we can continue to recommend these HDTVs for purchase without knowing what they will do months or years down the line. The ball is in Panasonic's court now, a speedy response could do a lot to assuage the concerns of current and potential owners.
Som jag sade, säljare kommer få det svettigt ett tag framöver.
Postad 05 February 2010 - 12:57
Jag som släppt denna tråd för ett tag sedan. Bah att alla företag är jävliga på något sätt.
Postad 05 February 2010 - 13:06
Jaha det var ju själv faen att det stämde. Ni som fortfarande tvekar - kan ni inte tänka er en situation där Panasonics ingenjörer har lyckats fucka upp hur snabbt/tidigt dessa voltregleringar kommer eller att de på något annat sätt misslyckats med mjukvaran som TV:n har. Det jag vill ha sagt är att även om det är Intended så kanske det fortfarande har inplanterats på fel sätt och att det är det som måste fixas till?
Jag som släppt denna tråd för ett tag sedan. Bah att alla företag är jävliga på något sätt.
Äh. Alla företag är inte så här. Panasonic kommer troligtvis försöka sig på en uppdatering. Jag kan inte tänka mig något annat. Personligen har jag svårt för deras förklaring bara. De skickade ut ett svar alldeles för snabbt. I företagsvärlden kan det vara en rejäl miss att uttala sig så tidigt.
Vi får bara hoppas att inte Panasonic försöker sig på denna teknik när de väl presenterar deras första nollsvärte-plasma. De får se till att förvalta Pioneers hemligheter. Panasonics automatiska justering av svärtan kommer inte se bra ut på en sådan teve. Å andra sidan så kommer kanske inte det som är absolut svart, bli påverkat. Vad vet jag?
De ska faktiskt bli intressant att se vad Panasonic kommer att göra under detta år. Hoppas de bockar sig japanskt ursäkts-djupt och kavlar upp skjortärmarna nu.
Postad 05 February 2010 - 13:11
Äh. Alla företag är inte så här. Panasonic kommer troligtvis försöka sig på en uppdatering. Jag kan inte tänka mig något annat. Personligen har jag svårt för deras förklaring bara. De skickade ut ett svar alldeles för snabbt. I företagsvärlden kan det vara en rejäl miss att uttala sig så tidigt.
Vi får bara hoppas att inte Panasonic försöker sig på denna teknik när de väl presenterar deras första nollsvärte-plasma. De får se till att förvalta Pioneers hemligheter. Panasonics automatiska justering av svärtan kommer inte se bra ut på en sådan teve. Å andra sidan så kommer kanske inte det som är absolut svart, bli påverkat. Vad vet jag?![]()
De ska faktiskt bli intressant att se vad Panasonic kommer att göra under detta år. Hoppas de bockar sig japanskt ursäkts-djupt och kavlar upp skjortärmarna nu.
Frågan är bara vad jag som nybliven ägare ska göra i detta fall. Jag blir ju förbannad oavsett om jag inte drabbats ännu (har bara ägt min tv i några veckor). Dessutom ska inte NetonNet va så himla lätta att ha och göra med när det kommer till reklamationer har jag hört ;<.
Postad 05 February 2010 - 13:15
Postad 05 February 2010 - 13:18
Jag vet faktiskt inte hur du ska göra. Kanske du kan prata med butiken och säga att du är missnöjd med Panasonic och vill byta till en annan modell. Faktiskt, jag vet inte hur man bör göra..
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 05 February 2010 - 13:22.
Postad 05 February 2010 - 13:20
Jag har själv en 50" G10 med runt 300h drifttid och jag kan helt subjektivt tycka att svärtan inte är något vidare bra i ett mörkt rum nu. Kan jag med säkerhet säga att det är någon skillnad sedan den var ny? Nej, det kan jag inte men vill minnas att jag tyckte just svärtan var väldigt bra i början
Postad 05 February 2010 - 13:21
Det här borde väl gå att lösa genom en ny firmware eftersom de programmerat in de själva? eller är det jag som missförstått?
Jag vet inte hur det går till när svärtan höjs. Men det verkar vara automatiskt. Är det automatiskt så borde det vara inprogrammerat någonstans. Frågan är var programmeringen sitter. Tänk om de är tvugna och skicka ut en tekniker för att uppgradera. Det tror jag inte Panasonic vill.
Just nu är det mest gissningar. Jag hoppas Panasonic agerar snabbt, helst innan månaden är slut, för denna "nyhet" kommer sprida sig som en löpeld.
Postad 05 February 2010 - 13:25
Jag vet inte hur det går till när svärtan höjs. Men det verkar vara automatiskt. Är det automatiskt så borde det vara inprogrammerat någonstans. Frågan är var programmeringen sitter. Tänk om de är tvugna och skicka ut en tekniker för att uppgradera. Det tror jag inte Panasonic vill.
Just nu är det mest gissningar. Jag hoppas Panasonic agerar snabbt, helst innan månaden är slut, för denna "nyhet" kommer sprida sig som en löpeld.
Det har med alla sannolikhet spridit sig till alla stora och seriösa reviewers också! Eftersom Panasonic i sitt officiella uttalande sagt att detta kommer att förekomma även i nyare modeller tror jag att många recensenter kommer att höjja ett varningens finger för Panasonics plasmor. Detta för att recensenterna har ett rykte att tänka på samt att Panasonic givit ett sådant vagt svar att bara fler frågor har väckts. Jag skulle iallafall tänka mig för 1 eller 2 ggr innan jag rekommenderar en tv som kommer att få försämrad svärta men ingen vet när och företaget bakom apparaten håller käft och hoppas på det bästa.
Postad 05 February 2010 - 13:38
Den tekniker som råkade göra "buggen" får det nog inte lätt framöver. Stackars jävel...
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 05 February 2010 - 13:40.
Postad 05 February 2010 - 13:46
Yep! Det blir svettigt för Pansonics företrädare, säljare, och kunder. Denna händelse kommer ploga upp ett brett spår av missnöje hos många plasmaägare. Även dem som inte äger just Panasonic. Generellt blir det lite svårt för plasmatekniken framöver även om detta just bara var en "bugg". Det är det som är problemet med nätet. Dåliga nyheter smittar av sig.
Den tekniker som råkade göra "buggen" får det nog inte lätt framöver. Stackars jävel...
Det kan vara så att det är någon stackars sate som misslyckats (god bless him) eller så är det direktiv från above som säger att "visa så bra svärta som möjligt i början" eftersom en recensent sällan testar en panel under 300 timmar. Det kan vara ett försäljningsknep också eller så kan det vara en brist med plasmatekniken? Vad vet vi... Frågan är om LG och Samsung lider av samma problem?
Postad 05 February 2010 - 14:00
Smartast är att lämna över sådana här funktioner till oss konsumenter. Det behöver inte vara någon jädrans raket-teknik. Jag förstår faktiskt hur man kalibrerar svärtan när apparaten åldras.
Faktiskt hatar jag nästan alla automatiska funktioner som tevena uppvisar idag. Ta bort hela skiten och gör en proffsteve där jag själv styr och ställer. Och gör den jääävligt billig....
Det kan vara så att det är någon stackars sate som misslyckats (god bless him) eller så är det direktiv från above som säger att "visa så bra svärta som möjligt i början" eftersom en recensent sällan testar en panel under 300 timmar. Det kan vara ett försäljningsknep också eller så kan det vara en brist med plasmatekniken? Vad vet vi... Frågan är om LG och Samsung lider av samma problem?
Just frågan om även andra märken är drabbade kommer att eka ett tag runt om i världen. Nä det där lät patetiskt. Men jag förstår hur du tänker...
Postad 05 February 2010 - 14:10
Postad 05 February 2010 - 14:17
http://www.prylporta...n-1.306571.html
Postad 05 February 2010 - 14:19
Vi får hoppas att det sprider sig som en löpeld över internet och att Panasonic mer eller mindre är tvingade att fixa detta om de vill behålla sin försäljning.
Du kan nog räkna med att Pansonic är tvugna att formulera om sitt svar. Jag vill gärna se vad de svarar på hur detta kommer påverka den allt djupare svärtan de åstadkommer. Vad händer med en framtida absolut-svärta modell tex?
Nu är det bara att rulla tummarna och vänta in ett svar, krystat eller inte.
Postad 05 February 2010 - 14:22
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Ny tv, väldigt platt och väldigt liten ram!
28 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?