* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
5767 svar till detta ämne
Postad 26 October 2007 - 18:25
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Inga Divx filmer fungerar på min TVIX, det hackar som fan och inget ljud. FW problem? har en beta dock inte senaste. Någon som skänner igen problemet och kanske vet vilken FW som fungerar till det. Vill ha kvar mkv. uppspelning Hej!
Vad är det för DivX-filmer du försöker köra? Hur är ljudet kopplat? Kör du enbart med HDMI-kabeln eller via RCA/digitalt eller optiskt?
Prova ladda hem, packa upp och flasha om din TViX med: http://dvdnews.free....x100_1.2.27.zip
Det är den senaste senaste och inte helt officiella betan.
De flesta som kört denna FW tycker den är ok. Jag testade och körde bildspel. Plötsligt lät det som om det blev kortslutning i TVIX'n och de stod och sprakade. Jag slog av. Detta hände två gånger och då bytte jag till 1.2.23. Provade samma sak och det fungerade! 1.2.27 är ju inte ens en officiell BETA!
Postad 26 October 2007 - 18:50
JonasJansson
-
JonasJansson
-
Forumräv
-
-
783 inlägg
Hej, frågan har säkert ställts redan i tråden eller så finns svaret på sidan 33, men... jag råkade köpa HP:s senaste skärm med hdmi och den blev lite lustigt stor som dator skärm och tänkte ha den som sovrums tv - är det en tvix man ska ha - vill ha hdmi med en hårddisk för lite .mkv filmer å serier med undertexter o en tuner för det är ju ingen på skärmen, finns det egentligen något annat och välja på? Kanske dumt att fråga om alternativ i officiella tråden men den verkar ju vara rätt dominant och vill egentligen veta varför, verkar finnas en del att välja på på andra sidan atlanten.
Postad 26 October 2007 - 18:55
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
1. Vill kunna få ut surroundljudet även från HD-filmer. Nu vet jag inte om det ens är möjligt, men om någon vet att det går eller inte så får ni gärna hojta till.
2. Textning från .mkv som kanske är mindre viktigt, men man kanske ser en spansk eller fransk film en gång... Börjar med ljudet: Jag fick ett tips några sidor tillbaka i forumet att det går att växla mellan ljudspår under uppspelning med "Audio"-knappen på fjärren. Olika ljudspår kan innehålla olika kodning. Kan det vara det som fattas?
När det gäller kvarstående problem: Jag sitter i en rävsax. På grund av att jag vill kunna spela in SVT HD kan jag inte uppgradera till FW senare än 1.2.3. Om jag uppgraderar till senare FW (1.2.23 eller 1.2.27) så blir det alltid störningar i inspelningen. Jag har provat fram och tillbaka så många gånger att jag är säker på att problemet är knutet till FW. Konnsekvent blir inspelningen bra under de första 7-8 minuterna och efter det uppstår störningar (även om man samtidigt som inspelningen kan se programmet utan störningar).
Jag köpte i första hand TVIX för att kunna se och spela in SVT HD. Det går inte utan att byta FW mellan inspelning och att se programmet live. Samma FW klarar inte båda. Det här är hanterbart eftersom jag har en annan digitalbox som fungerar helt perfekt för SVT HD.
Men med tiden har jag blivit sugen på att kunna se andra format (AVI, MPG, MKV, ISO och förmodligen några till som jag inte kommer på på rak arm) samt även familjealbumet. I 1.2.3 är det som att spela roulette. Ibland lyckas jag få igång en del av dessa filer. Ibland krävs en omboot för att få igång dem. Ibland går det inte alls. Några av de här problemen verkar vara lösta i 1.2.27 men då kan jag inte spela in SVT HD!!!
Om inte de här problemen löses tvingas jag ta tillbaka TVIXen till Webhallen för att se om de kan fixa till problemen inom garantin. Om de inte kan fixa problemen förutsätter jag att de tar tillbaka burken så att jag kan köpa någonting annat som kan klara de elementära kraven.
Personligen hoppas jag att det finns en lösning på de här problemen. Helst skulle jag vilja behålla TVIXen men så dålig som min TVIX är just nu har mitt tålamod sinat. Och jag kommer aldrig mer att köpa en produkt från DVICO om inte de här problemen löses. Det värsta är att jag inte har en aning om någon ens bryr sig?
Min TVIX är i nuläget fullständigt oanvändbar.
/Göran
Nej, ljudet funkar utmärkt i alla filmer jag har testat med den lilla glitchen att det kommer endast vanligt stereoljud ut till min surroundförstärkare via tos-link. Detta trots att det står "6 ch 48kHz" eller liknande när jag trycker på infoknappen på Tvix-fjärren. I info't står också sound 1/1 och audioknappen gör absolut ingenting om man trycker på den under spelning. Från iso-filerna kan jag få ut den rätta signalen däremot. Menar du att du har fått ut flerkanaligt ljud från en HD-film??
Vad det gäller dina övriga problem så bör givetvis detta fixas för att man ska kunna lita till deras kommande produkter och utveckling. Men jag är rädd att det kan vara kavlitétsbrist vid tillverkning och/eller dåliga kringkomponenter, som gör att det verkar skilja sig en hel del från användare till användare.
Jag får ut DD5.1 ur mina hd-filmer(6ch 48kHz) via toslink , jag har ställt alla ljudformat på digital i setup menyn , testa det!
Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 26 October 2007 - 18:56.
Postad 26 October 2007 - 19:03
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1024 inlägg
Inga Divx filmer fungerar på min TVIX, det hackar som fan och inget ljud. FW problem? har en beta dock inte senaste. Någon som skänner igen problemet och kanske vet vilken FW som fungerar till det. Vill ha kvar mkv. uppspelning Hej!
Vad är det för DivX-filmer du försöker köra? Hur är ljudet kopplat? Kör du enbart med HDMI-kabeln eller via RCA/digitalt eller optiskt?
Prova ladda hem, packa upp och flasha om din TViX med: <a href="http://dvdnews.free.fr/TViX/M-41_5100/tvix_M-x100_1.2.27.zip" target="_blank">http://dvdnews.free.fr/TViX/M-41_5100/tvix_M-x100_1.2.27.zip</a>
De flesta som kört denna FW tycker den är ok. Jag testade och körde bildspel. Plötsligt lät det som om det blev kortslutning i TVIX'n och de stod och sprakade. Jag slog av. Detta hände två gånger och då bytte jag till 1.2.23. Provade samma sak och det fungerade! 1.2.27 är ju inte ens en officiell BETA!
Kör med 1.2.23 nu och då fungerar inte divx filmerna.. störigt. Har laddat ner nya 27an men inte provat den ännu.. kommer sen i kväll då barnen lagt sig. Filmerna jag försökt titta på är gamla astrid lindgren filmer i divx format.. funkade prima på den gamla tvixen men inte på denna. Tvixen är kopplad med en HDMI kabel och där går även ljudet. Alla andra filmer i avi och iso format fungerar prima. En annan fråga.. har kopplat Tvixen till datorn via USB. Måste jag dra ut USB sladden när jag skal titta på film? Har jag USB sladden i så kommer ju då såklart USB on på direkt. Kan man ordna detta så man kan ha USB sladden i hela tiden och titta på filmer samtidgt på TV´n?
Postad 26 October 2007 - 19:04
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
är sugen på att skaffa mig en Tvix M-4100SH (utan disk) och undrar om ni kan redomendera någon bra sata disk att köpa till och hdmi kabel...
Satsa på en Samsung sata disk av valfri storlek för dom är bland de tystaste som finns , ang hdmi kabel så kör jag själv med Belkin Pure AV som Webhallen säljer men även Clicktronic som Kjell&Co säljer skall funka bra.
Postad 26 October 2007 - 19:47
Unregistered8b2d821a
-
Unregistered8b2d821a
-
Användare
-
-
150 inlägg
är sugen på att skaffa mig en Tvix M-4100SH (utan disk) och undrar om ni kan redomendera någon bra sata disk att köpa till och hdmi kabel... Satsa på en Samsung sata disk av valfri storlek för dom är bland de tystaste som finns , ang hdmi kabel så kör jag själv med Belkin Pure AV som Webhallen säljer men även Clicktronic som Kjell&Co säljer skall funka bra.
tackar för infon...
Postad 26 October 2007 - 20:05
Unregistered8b2d821a
-
Unregistered8b2d821a
-
Användare
-
-
150 inlägg
Prova ladda hem, packa upp och flasha om din TViX med: <a href="http://dvdnews.free.fr/TViX/M-41_5100/tvix_M-x100_1.2.27.zip" target="_blank">http://dvdnews.free.fr/TViX/M-41_5100/tvix_M-x100_1.2.27.zip</a>
Kör med 1.2.23 nu och då fungerar inte divx filmerna.. störigt. Har laddat ner nya 27an men inte provat den ännu.. kommer sen i kväll då barnen lagt sig. Filmerna jag försökt titta på är gamla astrid lindgren filmer i divx format.. funkade prima på den gamla tvixen men inte på denna. Tvixen är kopplad med en HDMI kabel och där går även ljudet. Alla andra filmer i avi och iso format fungerar prima.
En annan fråga.. har kopplat Tvixen till datorn via USB. Måste jag dra ut USB sladden när jag skal titta på film? Har jag USB sladden i så kommer ju då såklart USB on på direkt. Kan man ordna detta så man kan ha USB sladden i hela tiden och titta på filmer samtidgt på TV´n?
på den sidan som ni länkar till nerladningen av firmware tvix_M-x100_1.2.27.zip gick in på den sidan och där finns en som heter tvix_M-x100_1.2.9.zip har legat där sedan 3sep ingen som har testat den ? eller det är inget som fungerar till denna ? är detta ingen officiel Firmware för på tvix www.tvix.co.kr hemsida är senaste version en 1.0.43 någon som kan förklara hur det ligger till ?
Postad 26 October 2007 - 20:28
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Har inte testat 1.2.9 men den är ju äldre än 1.2.27 och borde därför sakna vissa förbättringar . fw 1.0.43 är den officiella fw:n men på http://www.tvix.co.k...tafirmware.aspx finns beta fw:n också dock är nyaste där 1.2.23 , varför de inte släppt 1.2.27 kanske ngn annan kan svara på?
Postad 26 October 2007 - 23:39
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Nej, ljudet funkar utmärkt i alla filmer jag har testat med den lilla glitchen att det kommer endast vanligt stereoljud ut till min surroundförstärkare via tos-link. Detta trots att det står "6 ch 48kHz" eller liknande när jag trycker på infoknappen på Tvix-fjärren. I info't står också sound 1/1 och audioknappen gör absolut ingenting om man trycker på den under spelning. Från iso-filerna kan jag få ut den rätta signalen däremot. Menar du att du har fått ut flerkanaligt ljud från en HD-film?? Jag har inte rätt utrustning än men BoneCutter skriver på sidan 44 25 sept att han delvis lyckats.
Jag har fortfarande inte fått kläm riktigt på vad inställningarna för ljudet i TVIX innebär. Jag vill dock minnas att någon tidigare i forumet hade problem med att använda analogt ljud via HDMI (jag tror att analogt ljud betyder PCM - vilket inte är analogt för mig - men det visar antagligen bara hur okunnig jag egentligen är) samtidigt som digitalt ljud via optisk kabel eller koax. Han var tvungen att byta inställning varje gång han skulle skifta mellan ljud i HDMI och digitalt ljud i koax/optisk utgång.
/Göran
Usch, det verkar som att det behöver slipas även på det området i firmware-verkstan... Du har nog inte så fel som du kanske tror angående PCM. Digital presentation av en analog signal enl. min flickvän Wiki Pedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/PCM
Postad 26 October 2007 - 23:42
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
1. Vill kunna få ut surroundljudet även från HD-filmer. Nu vet jag inte om det ens är möjligt, men om någon vet att det går eller inte så får ni gärna hojta till.
2. Textning från .mkv som kanske är mindre viktigt, men man kanske ser en spansk eller fransk film en gång... Börjar med ljudet: Jag fick ett tips några sidor tillbaka i forumet att det går att växla mellan ljudspår under uppspelning med "Audio"-knappen på fjärren. Olika ljudspår kan innehålla olika kodning. Kan det vara det som fattas?
När det gäller kvarstående problem: Jag sitter i en rävsax. På grund av att jag vill kunna spela in SVT HD kan jag inte uppgradera till FW senare än 1.2.3. Om jag uppgraderar till senare FW (1.2.23 eller 1.2.27) så blir det alltid störningar i inspelningen. Jag har provat fram och tillbaka så många gånger att jag är säker på att problemet är knutet till FW. Konnsekvent blir inspelningen bra under de första 7-8 minuterna och efter det uppstår störningar (även om man samtidigt som inspelningen kan se programmet utan störningar).
Jag köpte i första hand TVIX för att kunna se och spela in SVT HD. Det går inte utan att byta FW mellan inspelning och att se programmet live. Samma FW klarar inte båda. Det här är hanterbart eftersom jag har en annan digitalbox som fungerar helt perfekt för SVT HD.
Men med tiden har jag blivit sugen på att kunna se andra format (AVI, MPG, MKV, ISO och förmodligen några till som jag inte kommer på på rak arm) samt även familjealbumet. I 1.2.3 är det som att spela roulette. Ibland lyckas jag få igång en del av dessa filer. Ibland krävs en omboot för att få igång dem. Ibland går det inte alls. Några av de här problemen verkar vara lösta i 1.2.27 men då kan jag inte spela in SVT HD!!!
Om inte de här problemen löses tvingas jag ta tillbaka TVIXen till Webhallen för att se om de kan fixa till problemen inom garantin. Om de inte kan fixa problemen förutsätter jag att de tar tillbaka burken så att jag kan köpa någonting annat som kan klara de elementära kraven.
Personligen hoppas jag att det finns en lösning på de här problemen. Helst skulle jag vilja behålla TVIXen men så dålig som min TVIX är just nu har mitt tålamod sinat. Och jag kommer aldrig mer att köpa en produkt från DVICO om inte de här problemen löses. Det värsta är att jag inte har en aning om någon ens bryr sig?
Min TVIX är i nuläget fullständigt oanvändbar.
/Göran
Nej, ljudet funkar utmärkt i alla filmer jag har testat med den lilla glitchen att det kommer endast vanligt stereoljud ut till min surroundförstärkare via tos-link. Detta trots att det står "6 ch 48kHz" eller liknande när jag trycker på infoknappen på Tvix-fjärren. I info't står också sound 1/1 och audioknappen gör absolut ingenting om man trycker på den under spelning. Från iso-filerna kan jag få ut den rätta signalen däremot. Menar du att du har fått ut flerkanaligt ljud från en HD-film??
Vad det gäller dina övriga problem så bör givetvis detta fixas för att man ska kunna lita till deras kommande produkter och utveckling. Men jag är rädd att det kan vara kavlitétsbrist vid tillverkning och/eller dåliga kringkomponenter, som gör att det verkar skilja sig en hel del från användare till användare.
Jag får ut DD5.1 ur mina hd-filmer(6ch 48kHz) via toslink , jag har ställt alla ljudformat på digital i setup menyn , testa det!
Been there, done that! Kanske det är något annat jag har missat? Man lär sig något nytt varje gång den används hittills. Kör du också 1.2.27?
Postad 27 October 2007 - 00:35
Unregistered23995e7c
-
Unregistered23995e7c
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Jag är väldigt nöjd med min 4100 som jag har haft att leka med under kvällen. Kör den med en Samsung 500 Gb-disk och ljudnivån är inga problem med fläkten på normal. Testat Microsofts HD-samples i wmv-format, mkv filer i 720p och nån musikvideo som .ts-fil(?!) (1080i). Även testat xvid-filer, mp3 och fotoalbum och ALLT fungerar med bra kvalitet. Det enda problemet jag har stött på är att det kan vara lite problem att öppna första filen man försöker ibland. Lite svårare blir det med foton men väntar man några sekunder innan så går det bra.
Bilden blir bra med min gamla bakprojektions-tv och riktigt bra med LCD-tv (1366x768).
Kör betafirmware 1.2.23...
Postad 27 October 2007 - 10:37
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Okey, många frågetecken just nu. Dags att räta ut dem till utropstecken vid dags datum (!). Allt detta går att läsa sig till om man är lite intresserad men jag drar det jag orkar och kan här just nu. FirmwareNär det gäller firmwareversioner så är den senaste officiella stabila fungerande firmwareversionen för TViX v1.0.43. Den går att hämta här: ftp://lion:[email protected]/tvix_M-x100_1.0.43.fwpI den ingår inte MKV-stöd och lite annat och vill du läsa vad som stöds och vad som är fixat i den så tittar du här: http://www.tvix.co.k...00firmware.aspxOfficiell betafirmwareDärutöver har det släppts ett par betafirmwareversioner som till störst del är officiella. Dessa kan man ladda hem här: http://www.tvix.co.k...tafirmware.aspxMitt tips (för jag orkar inte dra igenom vilken som passar bäst för vad), är att ni som är nyfikna kollar på respektive sida för respektive firmware där det står klart och tydligt vad de gör. Därav är de BETATESTER så kräv inte att allt ska fungera. Betatester gör man genom att bara ta en ofullständig kod som kanske saknar vissa saker och sen koncetrerar man sig på en viss del i koden för att snabbt försöka kolla om just det man undersöker fungerar. Det är sällan att man tar den "senaste" firmwaren och "bygger vidare" på den. Därför kan det alltså visa sig att vissa saker fungerar och andra inte, trots att det är en "senare" firwmare. Hoppas alla förstår det nu, men återigen - på respektive länk ovan (betafirwarelänken) så står det under respektive firmware vad som är fixat eller vad som testas). Inofficiell betafirmwareUtöver detta har ett par firmwares släppts som helt enkelt inte SKA ha läckt ut, men som nu ändå ligger på följande site: http://dvdnews.free.fr/TViX/M-41_5100/De versioner som ligger ute och som delvis inte borde ha läckt ut alls och delvis finns ute men ska vara stängda för de som inte uttryckligen är just "betatestare" på respektive sida, som till exempel MPC Club. Ett av skälen till att vissa firmwares inte ska ligga ute officiellt är för att alldeles för många laddar ner firmwares, inte kan lösa något av sina problem, mailar DViCO och frågar och de kan inte hjälpa till eftersom "den funktionen" kanske inte finns i den firmware som enbart skulle finnas ute för just betatestarna osv. Det blir en vansinnigt jobbig situation där det florerar koder ute som en del ska ha och den del defintivt inte ska ha. TViX:arna kan aldrig ta skada av firmwaren, men det tar för att ta ett exempel alldeles för mycket tid för både oss på olika agenturer och DViCO att hjälpa de som sitter med firmwares som de inte borde ha, över huvud taget. Anway: Jag har tidigare kört versionen som heter v1.2.27 som INTE ska vara officiell, varför jag skulle vilja be er "glömma" den och alla andra som inte är officiella för i dem så vet vi inte alltid vad som är fixat. Jag kör nu till exempel en firmwareversion som heter v1.3.91 där ljudet på SVT2 som tidigare inte fungerar bra fungerar klockrent när man spelar in osv. Den firmwaren vet jag inte vad som är fixat i och varken kan eller får dela med mig av, men genom att jag har fått tillgång till den, så antar jag att det kommer fler firmwares och som ni förstår så jobbas det alltså aktivt hela tiden på ny firmware. Och please, pretty please with cream, sugar and a cherry on top - fråga mig inte när en ny/den nya firmware kommer - för jag vet inte... Betafirmware är betafirmware och som sagt, saker i den kan vara fixade, men i en senare version kanske de inte ens är med. Därför är de "bästa" versionerna de där man ser vad som är fixat ovan på länkarna till den officiella och betaversionerna hos TViX. Vad jag vill säga är att ni som vill köra MKV-filer och DivX-filmer bör testa v1.2.27 (på länken ovan till "dvdnews" som jag har kört och som alltså är inofficiell. För er som har tuner i er, så vet jag inte riktigt vilken som är bäst. Eftersom jag inte har en tuner utan enbart min kollega så kan jag inte svara på det. Någon gjorde dock en bra genomgång på de firmwares som finns ute några sidor tillbaka. M-6500Officiellt och inofficiellt: vi vet inget om den än, och det vet inte ni heller. Det som har läckt ut var på grund av någon som pushade från MPC Club och fick information som inte borde lämnats ut. Det gynnar ingen eftersom det nu har skapat en ryktesspridning om både prestanda och pris. Till exempel att den kommer att kosta 8000 kr och att den ska vara här innan december osv. Glöm det. Vi kommer att gå ut med korrekt information, korrekta specifikationer osv från agenturen i Skandinavien - när allt verkligen är spikat. Tills dess är allt annat spekulationer och rykten - och spekulationer och rykten är ofta allt ifrån sanna. Kommer den innan året är slut så gör den det, och ni som vill vänta på verisonen efter M-6500 kan ju göra det, för jag lovar - det kommer en version efter den också (jag hoppas ni förstår ironin i just denna mening).  Saker och ting förändras. Saker som för några veckor sedan såg ut att aldrig inträffa inträffar. MKV-stöd var det få som trodde på i juni för TViX:en skulle aldrig klara det osv, och sedan kom det någon månad senare osv. Även om jag/vi säger hur landet ligger vid en viss tidpunkt så förändras allt och vi som agentur kan inte påverka så mycket. Hade vi varit tillverkaren (alltså DViCO) i det här fallet, så hade vi troligen det, men nu är vi alltså inte det. Lev idag på alla sätt. Carpe Diem. Det är så världen snurrar och bör snurra. Vi försöker hela tiden säga vad vi vet vid givet datum. Mer än så kan vi liksom inte göra. Nu ska jag äta frukost.  PS. Ska ni citera något i det här jag precis skrev (vilket jag hoppas inte direkt behövs för det mesta bör vara tydligt nog), så kan ni väl klippa lite i texten för det blev rätt mycket text).
Redigerat av sean.wiklund, 27 October 2007 - 11:23.
Postad 27 October 2007 - 11:03
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
En annan fråga.. har kopplat Tvixen till datorn via USB. Måste jag dra ut USB sladden när jag skal titta på film? Har jag USB sladden i så kommer ju då såklart USB on på direkt. Kan man ordna detta så man kan ha USB sladden i hela tiden och titta på filmer samtidgt på TV´n?
Hela tanken med att ha TViX:en kopplad via nätverk är att lösa det du vill. För det är nämligen så att så fort du kopplar TViX:en till datorn via USB-kabeln, så agerar den precis som extern hårddisk och då kan du alltså inte använda spelaren samtidigt. Det är hela tanken. Du får välja - se på film/använda TViX:en - eller - föra över filer precis som externa hårddiskar fungerar. Vill du göra både och, så måste du koppla upp den via nätverket så du når din dator eller nätverksdiskar helt enkelt.
Postad 27 October 2007 - 11:42
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Hela tanken med att ha TViX:en kopplad via nätverk är att lösa det du vill. För det är nämligen så att så fort du kopplar TViX:en till datorn via USB-kabeln, så agerar den precis som extern hårddisk och då kan du alltså inte använda spelaren samtidigt. Det är hela tanken. Du får välja - se på film/använda TViX:en - eller - föra över filer precis som externa hårddiskar fungerar.
Håller nästan med Eftersom det gick att ha usbkablen i hela tiden på 3100, borde det gå nu också kan man tycka! Jag använder nästan bara usb sladden så jag ser gärna att man kunde ha sladden i hela tiden Det tycker det är skönt att bara genom en knapptryckning kunna switcha, men efterfrågan kanske inte är så stor. Men kan väl lägga till den på din långa lista
Postad 27 October 2007 - 18:11
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Been there, done that! Kanske det är något annat jag har missat? Man lär sig något nytt varje gång den används hittills. Kör du också 1.2.27?
Hewi, vilken firmware? Och ev. någon annan konstig inställning? Ingen annan som har lyckats få ut digitalt 5.1 från HD-filmerna? Vilken version av firmware i såna fall? Hade flashningen tagit kortare tid så kunde man kanske testat alla, men det är väl ändå bara 1.2.27 som gör ett bra jobb bildmässigt med 720/1080/mkv?
Postad 27 October 2007 - 18:14
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1024 inlägg
Hela tanken med att ha TViX:en kopplad via nätverk är att lösa det du vill. För det är nämligen så att så fort du kopplar TViX:en till datorn via USB-kabeln, så agerar den precis som extern hårddisk och då kan du alltså inte använda spelaren samtidigt. Det är hela tanken. Du får välja - se på film/använda TViX:en - eller - föra över filer precis som externa hårddiskar fungerar. Håller nästan med Eftersom det gick att ha usbkablen i hela tiden på 3100, borde det gå nu också kan man tycka!
Jag använder nästan bara usb sladden så jag ser gärna att man kunde ha sladden i hela tiden
Det tycker det är skönt att bara genom en knapptryckning kunna switcha, men efterfrågan kanske inte är så stor. Men kan väl lägga till den på din långa lista 
Håller med till fullo. Den förbannade Wifi funktionen va ju ett tillägg.. ah skulle tittat nogranare innan jag köpte den. USBn tycker jag är snabbast och enklast. Jäkligt synd att det inte bara gick att switcha.
Redigerat av Unregisteredf3b7885c, 27 October 2007 - 18:15.
Postad 27 October 2007 - 22:55
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Hewi, vilken firmware? Och ev. någon annan konstig inställning?
Ingen annan som har lyckats få ut digitalt 5.1 från HD-filmerna? Vilken version av firmware i såna fall? Hade flashningen tagit kortare tid så kunde man kanske testat alla, men det är väl ändå bara 1.2.27 som gör ett bra jobb bildmässigt med 720/1080/mkv?
Jag kör fw 1.2.27 och har idag bytt så jag kör ljudet ut via hdmi:n till min reciver och på den får jag också dd5.1 , har som sagt alla ljudformat på "digital" i tvixen samt hdmi ljud: På (det hade jag med toslinken också)mer kan jag inte hjälpa med tyvärr.
Postad 27 October 2007 - 23:00
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Några frågor:
1:Är det ngn som kommer in i hdtv menyn som finns och vad finns i den menyn isåfall? i min tvix är den ej valbar.
2: I vissa hd filmer(mkv) så hackar det till i ljudet då och då , är det ngt som går att få bort?
3: När jag spelar upp mp3 musik så verkar tvixen "bryta" imellan varje låt så recivern hackar till i början av varje låt då den måste känna av vilket ljudformat den matas med och ställa in sig efter detta , ngn som känner igen sig?
Postad 28 October 2007 - 03:01
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag kör fw 1.2.27 och har idag bytt så jag kör ljudet ut via hdmi:n till min reciver och på den får jag också dd5.1 , har som sagt alla ljudformat på "digital" i tvixen samt hdmi ljud: På (det hade jag med toslinken också)mer kan jag inte hjälpa med tyvärr.
Ja... det värsta är att jag skulle visa polarna under vår obligatoriska filmkväll att ljudet inte funkar som man vill och nu fungerar det helt plötsligt?!? Håller det i sig så är det bra, men det känns inte helt stabilt. Däremot kan jag säga att det var ett uppsving bildmässigt med att köra iso-filer/filmer på denna jämfört med min 3 år gamla HTPC. Dessutom hanterar den 720p, 1080i och 1080p på ett sätt som är berömvärt. Får se när min nya 1080p-projje dyker upp ifall man blir tvungen att byta upp sig när den nya generationen kommer. Ska bli intressant att se kommande firmware lik förbaskat.
Postad 28 October 2007 - 06:57
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Några frågor: 1:Är det ngn som kommer in i hdtv menyn som finns och vad finns i den menyn isåfall? i min tvix är den ej valbar.
HDTV-menyn kan bara användas om man har tuner i burken. /Göran
Postad 28 October 2007 - 09:04
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Har tänkt på det här med olika fw:n , det vore inte så dumt om dom tog fram olika fw som man kan välja imellan utefter vad man använder sin tvix till , t.ex en movie edition fw , en audio edition fw samt en photo edition fw där var och en av dessa ger lite fler funktioner eller bättre prestanda på just sin del. Personligen skulle jag gärna offra photo samt tuner delen för bättre film och musik del. Synd att man inte kan programmera själv!
Postad 28 October 2007 - 09:04
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Själv har jag bara två saker att klaga på:
2. Textning från .mkv som kanske är mindre viktigt, men man kanske ser en spansk eller fransk film en gång...
Hur är det med textningen nu - funkar externa filer med texter, men inte textspår i mkv-filen, eller funkar ingen textning alls med .mkv?
Postad 28 October 2007 - 09:08
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Hur är det med textningen nu - funkar externa filer med texter, men inte textspår i mkv-filen, eller funkar ingen textning alls med .mkv?
Det är inbyggd textning i mkv som inte fungerar ännu. Vanlig srt sub funkar utan problem!
Postad 28 October 2007 - 09:25
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Har tänkt på det här med olika fw:n , det vore inte så dumt om dom tog fram olika fw som man kan välja imellan utefter vad man använder sin tvix till , t.ex en movie edition fw , en audio edition fw samt en photo edition fw där var och en av dessa ger lite fler funktioner eller bättre prestanda på just sin del. Personligen skulle jag gärna offra photo samt tuner delen för bättre film och musik del. Synd att man inte kan programmera själv! 
Urk, nej tack!  Allt jag vill ha är en stabil FW som nyttjar all möjlig prestanda från begränsningarna som finns med hårdvaran. Det finns ingen anledning att inte allt detta skulle kunna rymmas inom en och samma FW. ----- Att sen en del blandar ihop generella och specifika FW problem, vilka man kan förvänta sig när man använder en beta-version, det är en annan sak. Beta är beta och det betyder idag att om man vill kunna nyttja t ex .mkv stödet måste man använda beta-FW. Gör man det får man leva med att den betan är framtagen av en orsak och övriga funktioner kan vara nedsatta eller t o m ur funktion.
Postad 28 October 2007 - 10:24
PNorth6
-
PNorth6
-
Användare
-
-
192 inlägg
Hej! Jag har en sjukt dum fråga.
Köper jag en utan inbyggd HD och köper till en extern. Kopplar man den då via usb:n o lägger den jämter eller kan man bygga in den på nåt sätt i tvixen?  . Tänkte om det var som på ps3. Vilket format på den externa hd ska det isf vara?
Jag funderar på att köpa 4100:an (antar att enda skillanden m ot 5100 är designen o då passar nog 41:an mig bättre då den går in i tvbänken bättre (mindre). Är det några fler skillnader som är värt de 700 kr extra?
Redigerat av PNorth6, 28 October 2007 - 10:34.
Postad 28 October 2007 - 10:29
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Har tänkt på det här med olika fw:n , det vore inte så dumt om dom tog fram olika fw som man kan välja imellan utefter vad man använder sin tvix till , t.ex en movie edition fw , en audio edition fw samt en photo edition fw där var och en av dessa ger lite fler funktioner eller bättre prestanda på just sin del. Personligen skulle jag gärna offra photo samt tuner delen för bättre film och musik del. Synd att man inte kan programmera själv!  Urk, nej tack! 
Allt jag vill ha är en stabil FW som nyttjar all möjlig prestanda från begränsningarna som finns med hårdvaran. Det finns ingen anledning att inte allt detta skulle kunna rymmas inom en och samma FW.
-----
Att sen en del blandar ihop generella och specifika FW problem, vilka man kan förvänta sig när man använder en beta-version, det är en annan sak. Beta är beta och det betyder idag att om man vill kunna nyttja t ex .mkv stödet måste man använda beta-FW. Gör man det får man leva med att den betan är framtagen av en orsak och övriga funktioner kan vara nedsatta eller t o m ur funktion.
Jo men det verkar som att de försöker få ut mer/fler funktioner ur tvixen än vad hårdvaran klarar av och då blir det en ostabil maskin som är halvbra på att göra många saker istället för en maskin som är riktigt bra på ett specificerat antal funktioner , det här med prylar som kan många olika saker och sägs ersätta flera olika produkter har man ju varit med om förut , ta t.ex kameramobilerna: vill man ha bra foton så får man snällt ta fram digitalkameran för bilderna ifrån mobilen är under all kritik. Att göra en fw som rymmer allt och som får allt att fungera smärtfritt är nog inte så enkelt som du tror då minsta ändring av en funktion säkert betyder att många andra funktioner också måste justeras för att allt skall lira ihop samt att det hela tiden kommer önskemål om nya funktioner från alla håll , vore detta enkelt hade vi garanterat haft en stabil firmware som klarar "allt".
Postad 28 October 2007 - 11:10
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Jo men det verkar som att de försöker få ut mer/fler funktioner ur tvixen än vad hårdvaran klarar av och då blir det en ostabil maskin som är halvbra på att göra många saker istället för en maskin som är riktigt bra på ett specificerat antal funktioner , det här med prylar som kan många olika saker och sägs ersätta flera olika produkter har man ju varit med om förut , ta t.ex kameramobilerna: vill man ha bra foton så får man snällt ta fram digitalkameran för bilderna ifrån mobilen är under all kritik. Att göra en fw som rymmer allt och som får allt att fungera smärtfritt är nog inte så enkelt som du tror då minsta ändring av en funktion säkert betyder att många andra funktioner också måste justeras för att allt skall lira ihop samt att det hela tiden kommer önskemål om nya funktioner från alla håll , vore detta enkelt hade vi garanterat haft en stabil firmware som klarar "allt".
Jag förstår vad du menar och kan hålla med till viss del, men nog tycker jag att TViX är riktigt bra på det mesta av vad den ska klara av och man bör nog som sagt inte dra alltför långtgående slutsatser baserat på dagens mjukvara (FW). Har ingen aning om hur "inbäddad" koden i mjukvaran är för olika funtioner, det finns nog ingen annan än utvecklarna som vet. Visst är det så att koden för en viss funktion kan påverka hur en annan funktion fungerar, men rimligtvis borde dessa hamna inom samma kategori av funktioner och då faller idén om att olika FW för olika funtioner skulle ge en stabilare maskin. Om man betänker att t ex .mkv stödet har adderats efter det att produkten först släpptes, parallell utveckling av 6500 (? = ren spekulation) så får vi åtminstonde vänta till nästa officiella FW innan det går att säga att mjukvaran inte är stabil. Personligen har jag inget att klaga på vad gäller den senaste officiella mjukvaran 1.0.43. Har inga problem med AVI-kontainern, WMV, DVD-material (.iso, VIDEO_TS). Självklart finns dock inget .mkv stöd och detta är begränsat till mina specifika användningsområden, finns säker andra som har en annan upplevelse pga vad de använder sin TViX till. När jag väl lärt mig egenheterna hos min 5100 så har jag haft en mycket stabil maskin vad gäller grundfuktionerna sedan får man leva med att beta-versionerna uppvisar buggar. Vi får väl se när nästa icke-beta FW-version släpps. Jag skrev aldrig att det skulle vara enkelt, det finns mig veterligen inte en enda maskin i denna kategori som inte har buggar så enkelt är det inte, men att för den skull säga att det inte går att rymma en stabil och fungerande FW i TVIXens begränsade flash-minne, det håller jag inte med om... ännu  Vidare tror jag att man får leva med att en multi-maskin är en kompromiss. Vill man ha det bästa får man nog se till dedikerade maskiner för ett specifikt användningsområde.
Redigerat av Wolfy, 28 October 2007 - 11:12.
Postad 28 October 2007 - 12:27
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1024 inlägg
Skit, fortfarande samma problem med divx filmer... hänger sig nu helt efter en stund. Kör senaste beta FW 27:an.
tråkigt verkligen.
Postad 28 October 2007 - 12:37
PNorth6
-
PNorth6
-
Användare
-
-
192 inlägg
var min fråga för dum för o svara på?
Sätter man i den externa HD i tvixen eller hur funkar det?
Postad 28 October 2007 - 12:48
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Du har ju svaret i din fråga ... extern = utanpå intern = inuti.
Postad 28 October 2007 - 12:52
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Om du köper en tvix utan hdd och vill sätta in en så köper du en 3.5" sata hdd avsedd för internt montage(dvs samma sort som sitter i datorer) och inte en extern hdd. Köper du en extern hdd så får du koppla in den i din pc och fixa ett hemmanätverk och sedan ansluta tvixen med en nätverkskabel till nätverket ock då kan du streama media ifrån den externa hdd:n , kopplar du hdd:n till tvixens usb port kan du bara kopiera media in till den ev inbyggda hdd och altså inte streama ifrån usb porten , hoppas du förstår min beskrivning men som jag förstår det vill du sätta in en hdd i tvixen och det går allderles utmärkt och då fyller du den med media genom att koppla ihop tvix och pc med usb eller genom att ansluta till tvixens ftp om tvixen är nätverksansluten , jag tycker det senare är smidigast om tvixen står en bit bort ifrån datorn.
Postad 28 October 2007 - 12:52
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Hej! Jag har en sjukt dum fråga.
Köper jag en utan inbyggd HD och köper till en extern. Kopplar man den då via usb:n o lägger den jämter eller kan man bygga in den på nåt sätt i tvixen? . Tänkte om det var som på ps3. Vilket format på den externa hd ska det isf vara?
Jag funderar på att köpa 4100:an (antar att enda skillanden m ot 5100 är designen o då passar nog 41:an mig bättre då den går in i tvbänken bättre (mindre). Är det några fler skillnader som är värt de 700 kr extra?
Hej! Det finns inga dumma frågor.  Ja, du kan köpa till en extern hårddisk och plugga in den baktill på TViX:en och så kommer den att dyka upp som en "USB-enhet" i interfacet som du ser när du har den igång och kopplad mot datorn. TViX:en har plats för en intern hårddisk också och det är en normal hårddisk som man brukar köpa till en vanlig dator idag. Standarden för den är "SATA" och det är väl det enda du behöver hålla koll på. Sedan är det bara att välja storlek och märke på disken. Extern spelar ingen som helst roll - där tar du vad som helst som fungerar som ett "externt minne". Det innebär om du inte har listat ut det att du även kan ansluta till exempel ett USB-minne, en kamera (förutsatt att den har stöd för MSC (gamla UMS)), en MP3-spelare (förutsatt att den har stöd för MSC (gamla UMS)) osv. Du har två USB-portar du kan använda samtidigt. Räcker inte detta i lagringsväg så kan du ansluta TViX:en via nätverk och på så sätt nå din dator och fyra nätverksdiskar samtidigt (plus de två USB-anslutningarna).  Det är inte 700 kronors skillnad, det är 500 kronors skillnad. M-5100 är betydligt "snyggare" eftersom den är gjord helt i borstad och anodiserad svart aluminium och eftersom det är lite mer luft och att chassit är i aluminium så finns det de som hävdar att den kyler den interna (om du har köpt en) disken lite bättre. M-5100 har också guldpläterade kontakter vilket gör det lite till den mer exklusiva modellen.
Postad 28 October 2007 - 13:02
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Ärligt borde inte sådan vanlig vettig info ligga i första inlägget?
Det är ofta samma frågor om skillnader på 4100/5100, intern extern disk, tuner vilken FW man ska ha osv..
För det börjar bli lite tjatigt nu
Postad 28 October 2007 - 13:12
Unregistered01a704d0
-
Unregistered01a704d0
-
Amatör
-
-
50 inlägg
För det börjar bli lite tjatigt nu 
För er som läst alla 68 sidorna kanske Har precis läst igenom manualen och kollat runt lite snabbt här. Blir nog att köpa en i veckan  Ska koppla den till projektorn och främst se på tv-serier och dvd, så jag kan väl inte bli annat än nöjd? Jag tackar iaf för tjatigheten, orkade ju bara läsa de sista sidorna...
Postad 28 October 2007 - 13:29
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Skit, fortfarande samma problem med divx filmer... hänger sig nu helt efter en stund. Kör senaste beta FW 27:an. tråkigt verkligen.
Jag har inte upplevt några problem med divx så här långt. Är det alla filer eller vissa speciella, t.ex. någon serie du följer? Enda sättet att se var felet ligger är att låta andra testa exakt samma filer helst. Jag kanske tjatar, men det kan finnas hårdvarufel i din Tvix också. Kolla hur den är kodad i windows info som du ser på denna bilden. Alternativet är att skriva vilken serie du har tittat på, så vi kan kolla ifall det bara felar i din burk.
Postad 28 October 2007 - 14:01
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Jag tackar iaf för tjatigheten, orkade ju bara läsa de sista sidorna...
Precis vad jag menar ingen orkar läsa alla sidor nu när tråden är "för" stor! Alltså lägger man all basic fakta först i tråden. Där kan folk läsa först innan man postar de vanliga frågorna.
Postad 28 October 2007 - 14:15
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Jag tackar iaf för tjatigheten, orkade ju bara läsa de sista sidorna... Precis vad jag menar ingen orkar läsa alla sidor nu när tråden är "för" stor!
Alltså lägger man all basic fakta först i tråden. Där kan folk läsa först innan man postar de vanliga frågorna.
Är det någon som möjligen kan pusha för min FAQ också? Jag kommer att samla mer information där framöver. Det är ju ändå där "all" information bör samlas eftersom vi har agenturen för produkten.  Utöver detta kommer vi snart att lansera en ny hemsida för irivernordic ab och då kommer det bli ännu tydligare med just sådana här saker. http://forum.iriver....read.php?t=5636
Postad 28 October 2007 - 18:58
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Postad 28 October 2007 - 19:17
PNorth6
-
PNorth6
-
Användare
-
-
192 inlägg
Tack för svaren!  Då lutar det åt att köpa en tvix 4100 utan HD o köpa till en o bygga in själv, Det blir billigare antar jag.,!? Funkar det med en sån här? https://www.prisjakt...ukt.php?o=92858Måste man köpa till kablar till monteringen eller sitter det i tvixen färdigt att koppla? Det var längesen nu man meckade dator senast
Redigerat av PNorth6, 28 October 2007 - 19:23.
Postad 28 October 2007 - 19:23
Unregistered8b2d821a
-
Unregistered8b2d821a
-
Användare
-
-
150 inlägg
Tack för svaren! Då lutar det åt att köpa en tvix 4100 utan HD o köpa till en o bygga in själv, Det blir billigare antar jag.,!? Funkar det med en sån här? https://www.prisjakt...ukt.php?o=92858
det gör det säkert... har själv beställt en tvix 4100 utan HD bestältde dock en samsung disk... så jag hoppas på att jag får min på tisdag...
Postad 28 October 2007 - 19:27
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2750 inlägg
Tack för svaren! Då lutar det åt att köpa en tvix 4100 utan HD o köpa till en o bygga in själv, Det blir billigare antar jag.,!? Funkar det med en sån här? <a href="https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=92858" target="_blank">https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=92858</a>
Måste man köpa till kablar till monteringen eller sitter det i tvixen färdigt att koppla? Det var längesen nu man meckade dator senast 
Jag har en sån disk och den fungerar kanon, det som behövs finns i tvixen! Du ska bara trycka i en sladd så är det klart
Postad 28 October 2007 - 20:15
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Du vill bara ha träffar på din site 
Nja, nu är det ju inte "min" site utan forumsidan för de fem koreanska märken som vi har samlat för att det ska bli lättare att hitta all information på ett enda forum. Sedan att det än så länge heter just "irivernordic", kommer att förändras snart... Det underlättar ju om den största delen information om en produkt finns på agenturen eller tillverkarens egen hemsida, inte sant?  "Min" site hittar du i min profil.
Postad 29 October 2007 - 17:07
Richard_pw
-
Richard_pw
-
Rookie
-
2 inlägg
Tja!
Tänte kolla om någ vet ifall man kommer kunna använda tvix 4100/5100 ihop med den kommande Windows Homeserver på ett vättigt sätt.
Postad 29 October 2007 - 17:09
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Undrar om ni kan ge svar ifall detta är produkten för mig... Jag vill utan krångel kunna spela upp dvd i *.iso/*.img format, mp3/flac musik, samt hd film i *.mkv format. Allt annat såsom divx, xvid etc skiter jag i, men ovanstående saker måste fungera smärtfritt, över mitt LAN. Är detta produkten för mig, eller ska jag fortsätta få gråa hår över htpcn?
Postad 29 October 2007 - 17:34
Unregistered9a2220f8
-
Unregistered9a2220f8
-
Användare
-
-
147 inlägg
Nu har jag en lite fundering till er som vet mer än jag om programering och FW.
Om tanken är att 4100/5100 och 6500 ska klara av typ samma saker (alltså bra kvallite på mkv 1080p), även om 6500 har tuffare prylar i sig, kan inte dessa då använda samma FW? Eller påverkar hårdvaran koden på något sätt? Om inte så skulle FW för båda generationerna uppdateras sammtidigt i framtiden, eller har jag fel? Detta skulle också isf innebära att Dvico kan fortsätta att fokusera 100% på 4100/5100, även om 6500 ligger ute, vilket vore toppen.
Postad 29 October 2007 - 18:20
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Undrar om ni kan ge svar ifall detta är produkten för mig...
Jag vill utan krångel kunna spela upp dvd i *.iso/*.img format, mp3/flac musik, samt hd film i *.mkv format. Allt annat såsom divx, xvid etc skiter jag i, men ovanstående saker måste fungera smärtfritt, över mitt LAN.
Är detta produkten för mig, eller ska jag fortsätta få gråa hår över htpcn?
Hej!  TViX:en klarar allt du önskar i filformat, nu även MKV-filer i och med senaste betafirmware som det förhoppningsvis kommer en officiell version på snart. Ska du köra filmer och så över nätverk så beror det nog mer på hur ditt nätverk är tweakat. Kör du med kabel och inte WiFi (som jag rekommenderar dig att INTE köra), så bör du kunna streama ISO-filer utan större problem. MKV-filer och HD-film däremot kan nog blir lite halvtungt. HD-material kräver i princip HDMI-kabeln och är ingen egentligen begränsning i TViX:en utan mer på kablaget (rätta mig någon om jag har fel). Det du har i HD-format och MKV kan du väl i värsta fall slänga in i en intern disk först och låta den kopiera över det medan du sover/lagar mat/läser en bok/tränar eller något annat.
Postad 29 October 2007 - 18:22
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Om tanken är att 4100/5100 och 6500 ska klara av typ samma saker (alltså bra kvallite på mkv 1080p), även om 6500 har tuffare prylar i sig, kan inte dessa då använda samma FW? Eller påverkar hårdvaran koden på något sätt? Om inte så skulle FW för båda generationerna uppdateras sammtidigt i framtiden, eller har jag fel? Detta skulle också isf innebära att Dvico kan fortsätta att fokusera 100% på 4100/5100, även om 6500 ligger ute, vilket vore toppen.
Vi får se. Troligen är det inte mycket som behöver ändras men det vet endast DViCO. De har i alla fall kunskaperna om hur de löser problemen idag som har funnits med MKV och förvärvad kunskap - går mycket snabbt att applicera i en "ny" firmware.
Postad 29 October 2007 - 18:27
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Tja! Tänte kolla om någ vet ifall man kommer kunna använda tvix 4100/5100 ihop med den kommande Windows Homeserver på ett vättigt sätt.
Hej Richard! Troligen inte. BC har redan svarat på en liknande fråga: Jag testade Windows Mediacenter som jag fick med min bärbara dator. Där ser jag att det går att synka Media Centret med någon media extender enhet. Är det någon som har någon erfarenhet av detta om hur det funkar? Är detta kompatibelt med Tvixen?
<{POST_SNAPBACK}>
Nix, mediaextenders förutsätter mjukvara från microsoft så där går Tvixen bet. Utbudet på extenders för windows är rätt sparsmakat (med undantag från alla XBOX 360 där ute).
//BC
Postad 29 October 2007 - 18:29
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
Beffe!
Det finns en del skillnader i vad processorerna kan göra tex har 8634/5 hårdvarustöd för JPEG. Jag tror helt enkelt det är för stora skillander för att det ska gå att ha samma Firmware! Vissa grunder används säkert, men långt ifrån hela!
Postad 29 October 2007 - 20:09
Unregistered9758ed7b
-
Unregistered9758ed7b
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hejsan!
Jag är en SUPER amatör när det gäller ljud/bild och överföring.. Jag har dock införskaffat bra ljud som är tänkt att både spela musik och film.. Min fråga är vad man skall satsa på? Tvix eller Logitech Squeezebox?
Squeeze är ju bara för ljudet har jag förstått, men vilken pryl är bäst av dessa?
Med Tvix:en kan jag fylla med all min musik och alla häftiga filmer och sedan koppla in i förstärkaren va? Den har givetvis HDMI utgång.. Vad är att rekommendera?
Mvh
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|