Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter

3224 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Logitech Squeezebox Classic (Mediaspelare) 5 9,38 (199) Inga priser
Slim Devices SqueezeBox Wired MP3 (Mediaspelare) 1 8 (2) Inga priser
Slimdevices Squeezebox2 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 8,8 (4) Inga priser
Thecus N2100 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Thecus N5200B (NAS-servrar) 1 6 (1) Inga priser
Logitech Squeezebox Transporter (Mediaspelare) 4 9 (4) Inga priser
Logitech Squeezebox Duet (Mediaspelare) 7 8,73 (90) Inga priser
Logitech Squeezebox Controller (Fjärrkontroller) 4 8,25 (3) Inga priser
Logitech Squeezebox Receiver (Mediaspelare) 2 8,17 (5) Inga priser
Logitech Squeezebox Boom (Kompaktstereo) 5 9,37 (58) Inga priser
Logitech Squeezebox Touch (Mediaspelare) 9 8,07 (44) Inga priser
Logitech Squeezebox Radio (Radio) 7 7,74 (97) Inga priser
36 relaterade trådar
* Officiell tråd - Squeezebox Touch * (445 inlägg) 9 år sedan
Vad är det som skiljer logitech UE smart radio och squeezebox radio? (27 inlägg) 11 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 11 år sedan
Squeezebox Radio (160 inlägg) 11 år sedan
* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet * (1152 inlägg) 12 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 12 år sedan
Logitech Squeezebox Boom (140 inlägg) 12 år sedan
Svensk eller kinesisk T-amp? (16 inlägg) 12 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 13 år sedan
Drömanläggning 300.000 kr (43 inlägg) 13 år sedan
Uppspelning av strömmande musik (1 inlägg) 13 år sedan
Köpa Sqeezebox Duet nu? (13 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox eller Ipod/Airport express? (12 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox och android (5 inlägg) 14 år sedan
Pioneer Lx71 vs Squeezebox classic (5 inlägg) 15 år sedan
CD-spelaren dödförklarad, ny ljudstreamer för audiofiler! (79 inlägg) 15 år sedan
Datorn som HiFi källa? (76 inlägg) 15 år sedan
SqueezeBox, Qnap NAS, Spotify (1 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox-DAC mot Musical Fidelity hörlursförstärkare, vilken är bäst? (0 inlägg) 15 år sedan
Logitech Squeezebox Touch (8 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox bla bla bla (6 inlägg) 15 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
En ny Squeezeboxmodell (94 inlägg) 16 år sedan
Hur lägger man in internetradiostationer till Squeezeboxboom ? (2 inlägg) 16 år sedan
SACD / HDCD (53 inlägg) 16 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 16 år sedan
Squeezebox vs Soundbridge (202 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
NAS - teori och praktik (22 inlägg) 17 år sedan
Ska byta ut min Soundbridge... (25 inlägg) 17 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 17 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 17 år sedan
Slimdevices släpper ny Squeezebox (27 inlägg) 17 år sedan
Extern DAC (90 inlägg) 18 år sedan
Slim Devices Squeezebox blir rumsren (2 inlägg) 18 år sedan
Creative Wireless Music eller Squeezebox 2? (10 inlägg) 19 år sedan

Postad 22 januari 2008 - 14:00

Unregistered40863e2a
  • Unregistered40863e2a
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Hej!

Med risk för att bli sågad över ett, för somliga onödigt inlägg, så vill jag bara informera om att jag i dag har skickat tillbaks min Squeezebox till Inwarehouse (där jag köpte den) för reparation..
Jag köpte den i Nov och straxt före Jul så började displayens översta rad att flimmra, sedan försvann den helt.
Om man drar ur strömmen och väntar en stund så funkade den i några minuter, sedan slocknade den igen.
Visst, det gick ju att använda den ändå, men man vill ju naturligtvis ha en felfri produkt.

Så nu återstår att se hur service/reparation/ytbyte (vilket det nu blir) fungerar. Hoppas på snabba tag förstås..
Nu får man bläddra bland skivorna igen ett tag ;)

Är det någon som har reparerat sin, och vet något?

m,v,h/Danne

-Och idag, 11dagar senare hämtade jag ut en sprillans ny Squeezebox. Mycket trevligt!
Hoppas den är stabilare..

/Danne

Postad 22 januari 2008 - 16:48

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Jag säger inte att jag hör någon skillnad, men det finns andra som säger att dom gör det. Vad jag kommer ihåg så var det ingen som ifrågasatte att det var samma bitar, utan det finns dom som hävdar att om avkodningen sker i SB:n, till skillnad från i servern, så får SB:n jobba hårdare och det ska kunna påverka ljudet negativt.

Jag hävdar fortfarande bull ;), om SB:n inte skulle hinna avkoda hög birates-flac tillräckligt snabbt så skulle det väl hacka, och inte märkas på ljudkvaliteten så att säga. Eller?

En annan fråga då, finns det några andra fördelar med att avkoda på datorn istället för på squeezeboxen?

Postad 22 januari 2008 - 19:10

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

En annan fråga då, finns det några andra fördelar med att avkoda på datorn istället för på squeezeboxen?

Tror inte det, möjligtvis kan du flytta lite värmeutveckling till ett annat rum då SqueezeBoxen inte behöver jobba lika hårt.

Om man hör skillnad på om filerna avkodas på servern istället för i själva SqueezeBox'en så är jag övertygad att man borde satsa på Transporter istället för en SqueezeBox för då lär skillnaden bli ännu större.

Stora fördelen med FLAC är som tidigare nämnts att man kan tagga musiken vilket gör att man får betydligt större möjligheter att bläddra omkring i sitt musikbibliotekek på flera sätt.

Postad 23 januari 2008 - 07:34

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

och P1, P2 samt P3...Varför funkar Vinyl 107 och dom andra reklamstationerna men in SR:s stationer???
/Peter

Nu skall SR kanalerna fungera i Staff Picks igen.

Postad 23 januari 2008 - 20:26

Unregistered0cbb9865
  • Unregistered0cbb9865
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Jag har precis köpt en Logitech Transporter och undrar angående rippning:

Varför ska man använda EAC-Flac istället för Windowa media player - Wav?
Hur är dbPoweramp?

Jag använder EAC med Accurip och freedb för att
  • FLAC-filerna är mindre => mindre bandbredd behövs för trådlös överföring. Bra om man har långt avstånd och/eller tjocka väggar.
  • Rippningen blir riktigt bra med accurip inkopplat - Tillsammans kompenserar dessa i viss mån för fel i skivan och för läsarens brister
  • Med Freedb får man automatiskt en OK taggning
Jag har inte testat något annat, men tillräckligt många har testat och tillräckligt många bedömer EAC som klart bra. Det är lite knökigt att ställa in EAC första gången och kalibrera accurip, men sedan fungerar det väldigt bra.

Postad 23 januari 2008 - 20:37

Unregistered0cbb9865
  • Unregistered0cbb9865
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Fungerar Slimserver, EAC och Flac till windows vista 64-bitars? Tänkte beställa det men om inte dessa program funkar så blir det xp.

Jag kör Slimserver, EAC och Vista (32-bitars tror jag). Det fungerar bra nu. Tidigare versioner av Slimserver fungerade bättre på XP maskinen. EACen klarade övergången från XP till Vista-maskinen utan problem. Vet ej hur det är med Vista 64-bitars

Postad 23 januari 2008 - 23:12

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0

Kommer den inte fungera alls på den versionen jag kör, 6.5.4? Eller måste jag installera 7.0?

Installera en tidigare version, den senaste version 1.x fungerar tillsammans med SlimServer 6.5.x

Nu har jag kört med detta Plugin i en vecka och jag måste säga att jag älskar det :D
Helt perfekt att dela upp Mp3 och FLAC så de inte beblandas med varandra och så skönt att slippa hanka sig fram med "Browse Musicfolder".

Stor eloge till dig erlandi!
*Bockar och bugar*

Edit: Det gäller alltså MultiLibrary :P

Redigerat av Mr_Empa, 24 januari 2008 - 08:19.

Postad 24 januari 2008 - 12:02

Unregistereda1f5d656
  • Unregistereda1f5d656
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
En annan grej; Jag bytte namn på mappen som innehöll alla mina FLAC-filer och efter det så försvann alla skivomslag i visningsläget album i Slim-server. F-N oxå!!! Då hämtade jag upp alla rippade skivor inifrån MP3-tag programmet och fick spara om alla skivomslagen. Suck! Dom kom då tillbaks MEN kopplade vissa skivomslag till fel artister, och en del av dom dubblade sig själva. S-K-I-T! Hjälp! Vad har hänt?

Postad 24 januari 2008 - 12:11

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1 318 inlägg
  • 0

En annan grej; Jag bytte namn på mappen som innehöll alla mina FLAC-filer och efter det så försvann alla skivomslag i visningsläget album i Slim-server. F-N oxå!!! Då hämtade jag upp alla rippade skivor inifrån MP3-tag programmet och fick spara om alla skivomslagen. Suck! Dom kom då tillbaks MEN kopplade vissa skivomslag till fel artister, och en del av dom dubblade sig själva. S-K-I-T! Hjälp! Vad har hänt?

Gör en clear and rescan.

Serverinställningar > Grundinställningar > Sök igenom musikmapp, Töm musikbiblioteket och sök igenom allt på nytt.

Postad 24 januari 2008 - 12:17

Unregistereda1f5d656
  • Unregistereda1f5d656
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Tack för svar! Redan gjort det, 3 ggr. Startat om Slimserver, startat om dator oxå.

Postad 24 januari 2008 - 12:30

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1 318 inlägg
  • 0

Tack för svar! Redan gjort det, 3 ggr. Startat om Slimserver, startat om dator oxå.

Under Slimservermappen ska det finnas en mapp som heter Cache. Stäng av servern och ta bort de filer som ligger i Cache.

Jag har gjort det själv vid något tillfälle och det har gått bra men det är ingen garanti att det funkar för dig.

Enklast är kanske att avinstallera, ta bort ev kvarvarande mappar, starta om och installera igen.

Postad 24 januari 2008 - 12:44

Unregistereda1f5d656
  • Unregistereda1f5d656
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Tack, ska testa det i kväll. Eehh...avinstallera? Slimservern?

Redigerat av Unregistereda1f5d656, 24 januari 2008 - 12:46.

Postad 24 januari 2008 - 18:09

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Tack, ska testa det i kväll. Eehh...avinstallera? Slimservern?

1. Har du tömt web läsarens cache ?
2. Ta bort "Cache/Artwork" och "Cache/FileCache" och testa igen (eventuellt behöver du göra en full rescan i SlimServer).

Avinstallera SlimServer verkar lite drastiskt, jag är övertygad om att något av ovanstående löser problemet förutsatt att du har album art filerna på rätt ställe. Utifrån vad jag vet så finns det två alternativ:
- Antingen har du en cover.jpg i samma katalog som albumets filer ligger (tror det finns några alterantiv kring namngivning förutom cover.jpg men kommer inte ihåg exakt vilka)
- Eller också så använder ett MP3 tag program och lägger in album art i själva musik filen.

Postad 24 januari 2008 - 22:11

Unregistereda1f5d656
  • Unregistereda1f5d656
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Cache/artwork och cache/file cache var hittar jag dom? Internet explorers cache minne är det lika med "tillfälliga internetfilerna"?
MP 3 tag verkar gömma bilderna i musikfilerna, som du sa. E de bra de?
Jag hann ominstallera innan jag läste dina tips. Fick det att funka. I alla fall för nu.

Stort tack för goda råden/Peter

Postad 25 januari 2008 - 10:37

gnu83
  • gnu83
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Någon som vet vart man kan få tag i en silvrig??? Hittar bara svarta

Postad 25 januari 2008 - 18:38

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Någon som vet vart man kan få tag i en silvrig??? Hittar bara svarta

Du måste köpa en begagnad, de har slutat tillverka den silvriga om jag förstått det rätt.

Postad 25 januari 2008 - 19:05

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Dom säljer väl bara den svarta, den vita finns inte heller kvar

Postad 25 januari 2008 - 20:45

gnu83
  • gnu83
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
a hörde detta, men blev en soundbridge istället! =)

Postad 27 januari 2008 - 11:54

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Ett litet tips: Vet inte om detta har nämnts då jag inte orkat läsa igenom alla sidor....

Jag tröttnade för ca 1 år sedan på att ha igång min stationära dator som låter som ett tröskverk för att kunna köra slimserver på. Har sedan dess laddat upp filerna på www.mp3tunes.com istället och det funkar hyfsat. Dock är det max 192 kpbs i ljudkvalitet som gäller, plus att det är betydligt segare och krångligare att söka upp musiken.

Men häromdagen så fick jag chansen att låna hem en Belkin usb nätverkshubb och har nu kopplat in den och testat med mycket bra resultat. Jag har nämligen en bärbar dator som sköter allt surfande, som är knäpptyst och är på dygnet runt. Den kommer nu åt all min musik trådlöst då jag har en extern hårddisk stående i tv-bänken tillsammans med nätverkshubben.

Så nu har jag helt plötsligt kommit runt att ha min stationära dator igång plus att jag har min bärbara dator helt utan sladdar då den givetvis kopplas trådlöst till Squeezeboxen. Precis allt sker nu trådlöst och funkar grymt bra.

Tänkte bara berätta det om någon annan kanske missat denna möjligheten som jag hade :D

//Squeeze On

Redigerat av Unregistered2d5b6d9a, 27 januari 2008 - 11:56.

Postad 04 februari 2008 - 21:33

wiped
  • wiped
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Tips

Ni som har Ipod Touch/Iphone ochvill ha en schysst styrning för er Squeezebox, kolla in:
http://penguinlovesmusic.de/
Kör det själv sedan ett par veckor och är grymt imponerad, tror det kan matcha och även överträffa nya fjärren....
Version 0.3 har släppts precis.

Tråd hos slimdevices:
http://forums.slimde...ead.php?t=42872

Postad bildPostad bildPostad bild

Redigerat av wiped, 04 februari 2008 - 21:38.

Postad 04 februari 2008 - 21:48

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0
Hur fungerar det där iPeng egentligen? Hittade inget vettigt på deras hemsida.

Gör det min iTouch till en "fjärr" eller måste jag ha musiken i min iTouch?

Postad 04 februari 2008 - 22:35

wiped
  • wiped
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
iPeng är ett skin/webgui på samma sätt som tex fishbone, default, n770 etc, du lägger in det i server\html\ katalogen sedan använder du safari i touchen för att surfa till din server e.g. http://192.168.0.1:9000/ipeng/
byt ut ipadressen mot din servers adress eller namn.
Då laddas webskinnet i din touch och du kan styra din squeezebox.
Din iTouch blir alltså en fjärr.

Du kan såklart testa iPeng i din normala webbläsare på samma sätt, lägg till ipeng/ å den normal adressen. tex:
http://localhost:9000/ipeng/

Redigerat av wiped, 04 februari 2008 - 22:59.

Postad 07 februari 2008 - 14:32

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Får inte iPeng:s gränssnitt att funka i Slimserver. Laddade hem 0.33, la den i server\html \iPeng som du beskrev
men det blir bara vitt på hela vänstra sidan av Slimserver när jag byter till iPeng:s gränssnitt.
Vad kan vara felet?

Postad 07 februari 2008 - 14:45

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Nu ser jag att jag måste ha SqueezeCenter 7.0 , har bara Slimserver 6.5.4
Har letat på Slimdevices hemsida för en uppgradering men hittar ingen nyare.

Postad 07 februari 2008 - 14:51

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Nu ser jag att jag måste ha SqueezeCenter 7.0 , har bara Slimserver 6.5.4
Har letat på Slimdevices hemsida för en uppgradering men hittar ingen nyare.

Knalla in här: http://www.slimdevic...ev_nightly.html

Postad 07 februari 2008 - 15:28

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Okey, en betaversion alltså. Har fått igång styrningen av slimservern via Touchen i alla fall. Dock ej iPeng:s gränssnitt.

Postad 08 februari 2008 - 02:10

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej!

Ny här på tråden och har ingen kuskap om nas-server nätverkshårddisk som jag har läst om här på tråden.

Jag har en siemens scaleo e (med vista) som min musik ligger på, sedan är denna kopplad med kabel till router(Dlink624) och adslmodem(8MB hastighet telia) sedan en dell bärbar(HD 20GB surfdator) med trådlöst kort i.

Jag vill ej ha igång siemensdatorn dygnet runt, vad finns det för lösning på detta ?

Vad kostar detta mellan tumme och pekfinger?

Är det lätt att installera eller måste man anlita datexpert?

Mycket tacksam för svar

MVH Falken

Postad 08 februari 2008 - 06:49

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

jag vill ej ha igång siemensdatorn dygnet runt, vad finns det för lösning på detta ?

Den första frågan du bör fundera på är "varför" du inte vill ha den på dygnet runt.
Det finns nämligen några alternativ:
1.
Du tycker det är okej att ha i igång datorn när du lyssnar på musik, men du vill inte ha igång den nattetid eller annan tid på dygnet då du inte lyssnar på musik. Om detta är fallet brukar man kunna komma ganska lång med att konfigurera strömspar funktionerna på datorn, så den går ned i viloläge och liknande när den inte används. De flesta nyare datorer kan konfigureras så de startas igång automatiskt när du slår på SqueezeBox'en genom s.k. Wake on LAN funktion.

2.
Du vill inte ha igång datorn p.g.a. den låter för mycket. Här är alternativen att antingen placera datorn i ett annat rum eller också gå på alternativ 3 nedan.

3.
Du till inte ha igång datorn p.g.a. den låter för mycket och du vill inte flytta den till ett annat rum. En alternativet är att skaffa en till dator och ställa den nya datorn i ett annat rum men ha kvar den befinliga där du har den nu, det räcker med en äldre begagnad dator så du bör kunna få tag i en relativt billigt. Alternativet är att skaffa en s.k. NAS box. NAS boxarna är dock inte utformade för att köra SlimServer, så du bör vara beredd på att prestandan speciellt när du navigerar i web gränssnittet mot SlimServer kommer att vara lite segt.
Sen en sak som många kanske inte inser är att en NAS kan låta precis lika mycket som en dator, så är det ljudnivån som oroar dig så är det inte säkert att en NAS gör det bättre om du tänkt ha den i samma rum.

Vad kostar detta mellan tumme och pekfinger?

Jag har inte koll på exakta priserna så någon annan får svara exakt, men jag tror att lägsta nivån för att få något som är acceptabelt om vi pratar om en NAS lösning är kanske 2-3000 kr och övre gränsen kanske 10-15000:- eller nått liknande.
Alternativet med en begagnad dator i ett annat rum ger troligtvis en bättre lösning prestandamässigt och ett lägre pris, men det kräver att du har möjlighet och plats att ställa den i ett annat rum och att det inte är el förbrukningen du är oroad över. En NAS tar betydligt mindre ström än de flesta datorer, det finns dock datorer som är anpassade för att att ta lite ström som kommer ned på nästan samma nivå som en NAS, men då drar priset ofta också iväg.

Är det lätt att installera eller måste man anlita datexpert?

Det finns NAS lösningar som kommer med SlimServer förinstallerat och då är det enkelt, men då måste du acceptera att du kanske inte alltid kommer att kunna köra senaste versionen. Alternativet är att att du måste "hacka" NAS boxen så du kan installera SlimServer själv och då är det lite krångligare. Om du tycker det är svårt att installera vissa Windows program så är det troligtvis en god ide att anlita någon som är duktigare på datorer om du väljer en lösning som går ut på att "hacka" NAS boxen.

Postad 08 februari 2008 - 19:39

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0
Kanske redan svarat någonstans, men någon som har urlen till Mix Megapol Malmö så man kan lyssna på City Rewind ?

Sorry..hittade det i WikiRadio :)

Redigerat av Gioacchino, 08 februari 2008 - 19:44.

Postad 09 februari 2008 - 19:48

Fromberg
  • Fromberg
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Kanske en dum fråga men...

Kan man installera SlimCenter på en Windows Home Server??

Lr ska man helt enkelt bara ha en "garderobs dator" som kör xp å SC??

///Fromberg

Redigerat av Fromberg, 09 februari 2008 - 19:50.

Postad 11 februari 2008 - 18:08

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej!

Någon som upplevt instabilitet lr problem med att nätverkskontakt bryter,
anslutningsproblem vid uppstart via fjärrkontroll?

Det sistnämnda problemet har jag upplevt med 2 olika datorer en med XP och den andra med Vista,
tror att det kan vara D-Link DI 624+ router som är boven i dramat etersom denna är gemensamm för bägge.

Erfarenheter på liknande?

Vad göra?

Det är ca : 8-10 m mellan SB och router (2 st mellanväggar i trä)

MVH Falken

Postad 11 februari 2008 - 18:56

doo
  • doo
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Dumma frågor från en nybörjare...

Sökt men inte funnit...

EDIT: löste problemet tillslut.

Hur spelar jag upp filer Wav(DTS) filer på sb det bara brusar, några inställningar eller vad?

/Olle

Redigerat av doo, 11 februari 2008 - 20:15.

Postad 11 februari 2008 - 19:35

fuppen
  • fuppen
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hej!

Det sistnämnda problemet har jag upplevt med 2 olika datorer en med XP och den andra med Vista,
tror att det kan vara D-Link DI 624+ router som är boven i dramat etersom denna är gemensamm för bägge.

Vad göra?

MVH Falken

Tjena Falken...

Jag har samma problem här....dock 5 meter och 1 mellan vägg i trä....
Men hos mig så är squeezen "connectad" så man har klocka och så i displayen bara för att rätt vare`är så tappa kontakten och svartna och när jag trycker på remoten så håller den på att försöka conecta mot slimservern....

Inte ska väl avståndet vara ett problem....?

Någon mer som haft liknande strul ?

Kan addera till att squeezen fixar att hitta/ansluta till det trådlösa närverket...det är den när den ska ansluta mot slimservern det inte vill.....

Har för övrigt 50-60 % signal strenght Enl. Squeezen....

Något i "Current settings" som kan spela roll ?
Funkar ju som sagt till ovh från

Redigerat av fuppen, 11 februari 2008 - 20:22.

Postad 11 februari 2008 - 20:54

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0

Hej!

Vad göra?

MVH Falken

Tjena Falken...

Men hos mig så är squeezen "connectad" så man har klocka och så i displayen bara för att rätt vare`är så tappa kontakten och svartna och när jag trycker på remoten så håller den på att försöka conecta mot slimservern....

Kan addera till att squeezen fixar att hitta/ansluta till det trådlösa närverket...det är den när den ska ansluta mot slimservern det inte vill.....

Testa med att byta kanal på AP/Routern, kolla vad grannarna kör på ev. kan trådlös telefon störa.

Testa med att ladda ned Netstumbler http://www.netstumbler.com/ där ser du vilka kanalen som används.
MIcke

Postad 11 februari 2008 - 21:17

fuppen
  • fuppen
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hej!

Vad göra?

MVH Falken

Tjena Falken...

Testa med att byta kanal på AP/Routern, kolla vad grannarna kör på ev. kan trådlös telefon störa.

Testa med att ladda ned Netstumbler http://www.netstumbler.com/ där ser du vilka kanalen som används.
MIcke

Tackar...kanske något att testa...

Jag har en D-link 4300.....
Hur byter man "kanal" på routern ??

Jag har känslan av att i mitt fall kan det vara brandväggen Zonealarm som busar.....
Provat att stänga ner och då hoppade det igång.......

Finns en konfig hjälp i Faq på slimdevices.com men den varkar vara för pro versionen ,jag har basic(se gratis ) varianten...

Redigerat av fuppen, 11 februari 2008 - 21:22.

Postad 12 februari 2008 - 19:01

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Efter att ha läst och funderat..läst lite till och funderat ännu mer så gjorde jag slag i saken och köpte hem en på öppet köp (ja - det står på kvittot att jag kan lämna tillbaka den om jag inte är nöjd med ljudkvaliten i den - om kartong etc. är i mint condition). Trots allt - det är ganska svårt att bilda sig en uppfattning om hur den låter baserad på lyriska recensioner och i ett par små datorhögtalare i butik.....
PS. Kom just på att jag har faktiskt hört den i en mkt bra rigg (Linns aktiva Akkurate 242...) fast där fick SB3 se sig slagen med hästlängder av Linns variant (En Klimax DS stod för välljudet där - till fyndpriset 146800:-)

Så efter en 15 minuter var den igång - att rippningen av några skivor tar mer tid än så får man väl leva med... :P

Min rigg består av Rotel RC03/RB06 , Dynaudio 72 och SB3 får slåss om platsen som musikförmedlare med en Rotel RCD965BXLE (med utbytt klocka)....som bästa musikförmedlare gäller dock fortfarande skivspelaren.

Så hur låter det då? Tja...annorlunda är kanske bästa ordet att beskriva det. Med SB3 känns det som om diskanten blir lite luftigare, och att det är lättare att placera ut enskilda instrument i ljudbilden (det känns lite "bredare"). Med CD så låter det intimare och lite "varmare", kanske inte lika rent men på något sätt så sugs jag in i musiken på ett annat sätt med CD:n. Jag vet inte vilken som känns som det bättre ljudmässiga alternativet just nu.
Att köpa en DAC kunde vara ett alternativ, men då blir det betydligt mer pengar än vad jag är beredd att lägga upp (dessutom vet jag hur bra min Cd skulle låta med en bra DAC, typ MF XDAC V3) så det får vänta ett bra tag.

När det kommer till handhavande så är det ingen match alls - SB:n vinner på WO.

Jag kommer nog att lämna tillbaka den här, och sedan gå omkring och ångra mig ett bra tag - tills jag köper en igen så småningom...eller så kanske min fru förstår hintarna och köper en till min födelsedag om några veckor... :P

Postad 12 februari 2008 - 22:11

fuppen
  • fuppen
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Som svar på min egen fråga...... :rolleyes:

JA det va Zonealarm brandvägg som busade... :D

Postad 13 februari 2008 - 04:28

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej!

Fuppen det löste sig för dig Vad gjorde du ?

jag har vista med nod32 antivirus program samt windows brandvägg(den har jag iof haft anstängd)
sedan har jag brandvägg i routern??

Vad göra ???

MVH Falken

Postad 16 februari 2008 - 15:58

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Jag har skrivit detta på ett annat forum också och hoppas på hjälp med pluginsen jag installerat.

"Nu har jag Trackstat och MusicinfoSCR på plats så jag kan betygsätta låtar med fjärren och att betyget syns på squeezeboxen mycket trevligt.

Det är bara en bugg jag inte riktigt blir klok på. Om jag väljer ett album och spelar det så ser jag vilket betyg jag satt på en speciell låt, men om jag skrollar ned till nästa låt så syns den återstående tiden (som jag har ställt in att det skall visas i now playing) på den låt som spelar. Så var det inte tidigare innan jag lade in pluginsen då försvann den återstående tiden så att man förstod att det inte är den låten som spelas. Trycker jag på now playing på fjärren så visas den låt jag spelar."

Ett annat problem är att när jag betygsätter med fjärren så hoppar den till nästa låt och jag vet att man skall ändra någon parameter (Kommer inte ihåg vad den heter) men när jag ändrar den och klickar på change så vill den inte vara kvar i det läget. Den går tillbaka default läget.

Så är det någon som använder dessa plugins och har liknande problem eller någon ide vad som kan vara felet.

Thomas

Postad 16 februari 2008 - 21:45

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0
Det här med Trackstat lät intressant så jag installerade det, men förstår inte riktigt. Hur gör jag för att betygsätta låtarna med fjärren ?

Är det någon som har en fin guide till mig som berätta hur jag ska ställa in Music Information Scrren. Får inte alls detta att bli bra och visa det jag vill ha fram :P

Postad 16 februari 2008 - 23:07

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Gioaccino här finns det en liten guide http://wiki.erland.h...t_in_SlimServer

Thomas

Postad 20 februari 2008 - 08:17

carlcamper
  • carlcamper
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej

fixat

Redigerat av carlcamper, 20 februari 2008 - 18:35.

Postad 20 februari 2008 - 19:09

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Vet någon när den slutgiltiga versionen av Squeezecenter 7 kommer?
Tycker att det har funnits en betaversion bra länge nu.

Postad 20 februari 2008 - 19:33

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Den har dröjt p.g.a. den hänger ihop med den nya hårdvaran, men det finns en release candidate nu och alla förändringar skall godkännas av chefsarkitekten, så en gissning är att det kommer en officiell release inom närmsta veckan eller något liknande.

Postad 21 februari 2008 - 06:41

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Den har dröjt p.g.a. den hänger ihop med den nya hårdvaran, men det finns en release candidate nu och alla förändringar skall godkännas av chefsarkitekten, så en gissning är att det kommer en officiell release inom närmsta veckan eller något liknande.

Trevligt! Jag har haft min iPhone i snart en vecka och funderat på att köra iPeng men jag har inte haft lust att köra Squeezecenter 7 eftersom Slimserver 6 funkat felfritt. Nu får jag fippla med NES-spel o annat på telefonen tills den officiella releasen. (Som om jag inte hade tusen andra grejer att fixa...)

Postad 28 februari 2008 - 08:12

slanemyr
  • slanemyr
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hejsan.

Som ny användare av Squeezeboxen (fick den igår) så har jag några frågor:

Kan man ändra klockans inställningar (utseende). Vill helst inte att det ska stå 07:00PM, hellre 19:00.

Någon som har haft problem med WPA-PSK och en nyckel med specialtecken? Jag var tvungen att ändra till en svag
nyckel för att få det funka?

Sedan undrar jag om någon har lite tips om hur man kan effektivisera fjärrkontroll-användningen, genvägar och dylikt?'

Vilka plugins kan man inte vara utan?

Första intrycket är väldigt positivit, t.o.m. kartongen är snygg. :P

Postad 28 februari 2008 - 17:54

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Kan man ändra klockans inställningar (utseende). Vill helst inte att det ska stå 07:00PM, hellre 19:00.

Finns som en inställning under Server Settings/Interface (tror jag) eller också var det under Server Settings/Formatting.

Sedan undrar jag om någon har lite tips om hur man kan effektivisera fjärrkontroll-användningen, genvägar och dylikt?'

Under "Player Settings" kan du konfigurera om vilka menyer du vill dölja/visa.
Sen finns det nått som heter "Favorites" som skall göra att man kan koppla länkar till nummerknapparna på fjärren, men de har jag inte personligen använt.

Vilka plugins kan man inte vara utan?

Det är individuellt, själv kan jag inte vara utan:
- MusicInfoSCR (Så jag kan presentera "ratings" i Now Playing menyn)
- TimeSpeller (Så klockan säger "Klockan är sju" istället för 19:00)
- SaverSwitcher (Så skärmsläckaren kan växla mellan att visa klockan och vad som spelas)
- SQLPlaylist (Så jag får smart playlists, exempelvis blandade låtar bland de med högst "rating")
- Dynamic Playlist (Så jag får smart playlists, krävs av SQLPlaylist)
- TrackStat (Så jag kan browsa bland statistik, som nyligen spelade eller de artister med högst rating, samt så jag kan sätta "rating" på låtar)
- Custom Browse (Så jag kan browsa på lite fler sätt, och få mer information i web gränssnittet när jag browsar i biblioteket)
- Custom Scan (Så "ratings" och "liknande artister" och "tags" hämtas från amazon.com och lastfm.com)
- SliimScrobbler (Så låtar jag spelar postas som statistik till lastfm.com)

Finns fler, men dessa är de jag personligen använder mest.

Postad 28 februari 2008 - 20:21

slanemyr
  • slanemyr
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Tack så mycket erlandi.

Där fick jag en hel del att kolla upp... funkade förresten fint att ändra klock-formateringen.

Perfekt att du har utvecklat plugins själv, då vet man ju vem man ska fråga om man har problem... :)

Postad 29 februari 2008 - 11:06

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Har en SB3 men jag tänkte köpa en till för att ha den på övervåningen. Denna ska kopplas till en separat
förstärkare. Jag kör via en trådlös router. Min fråga är, går det att spela på båda SB3 samtidigt, måste man
öppna en slimserver för varje SB3 eller går det att köra på samma samtidigt?

Postad 29 februari 2008 - 11:15

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Har en SB3 men jag tänkte köpa en till för att ha den på övervåningen. Denna ska kopplas till en separat
förstärkare. Jag kör via en trådlös router. Min fråga är, går det att spela på båda SB3 samtidigt, måste man
öppna en slimserver för varje SB3 eller går det att köra på samma samtidigt?

Du behöver bara en slimserver. Du kan spela en SB i taget, spela samma musik på båda samtidigt eller spela olika musik på båda.

EDIT: du kan testa genom att köra igång Softsqueeze, funkar som ytterligare en Squeezebox

Redigerat av TCM, 29 februari 2008 - 11:15.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.