* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 29 februari 2008 - 22:16

Men pga detta så har en ide vuxit fram i huvudet... tänk att samla all musik på ett ställe, köp-CD och annat (ni vet vad jag menar). Hur skulle det funka att lägga all musik på en extern USB-disk (tex Maxtor OneTouch 4), mappa upp den på pcn och köra låtarna via slimserver till squeezeboxen? Det borde väl funka bra, eller?
Postad 29 februari 2008 - 22:30
Jag måste först och främst skriva att jag är så jädrans nöjd med Squeezebox:en... att lyssna på musik är, tack vare den, riktigt roligt igen
Men pga detta så har en ide vuxit fram i huvudet... tänk att samla all musik på ett ställe, köp-CD och annat (ni vet vad jag menar). Hur skulle det funka att lägga all musik på en extern USB-disk (tex Maxtor OneTouch 4), mappa upp den på pcn och köra låtarna via slimserver till squeezeboxen? Det borde väl funka bra, eller?
Inga problem. Det är så jag gör och det fungerar ypperligt.
MVH Kribban
Postad 01 mars 2008 - 09:09
Vilken usb-disk har du? funkar den bra?
Postad 01 mars 2008 - 10:31
MVH Kribban
Postad 01 mars 2008 - 13:24
Jag är nybliven macägare, men jag måste säga att jag AVSKYR Itunes, i alla fall än så länge.Jag körde FLAC innan men nu är allt transcodat till Apple Lossless för att jag är väldgt förtjust i Itunes. Jag har en extern HP som föjde med datorn och en 250 GB MyBook. Fungerar hur bra som helst.
MVH Kribban
Hur gör man för att bara läsa in musik i biblioteket? Jag vill inte att det skapat massa egna kataloger i en ordning jag inte vill ha. Finns säkert någon inställning.
Postad 01 mars 2008 - 13:48
MVH Kribban
Postad 04 mars 2008 - 17:39
SqueezeCenter
The new SqueezeCenter 7.0 release is now available at:
http://www.slimdevic..._downloads.html
Here are some of the changes:
* Renamed SlimServer to SqueezeCenter
* Updated localizations (EN, DE, ES, FR, IT, NL)
* Added support for WavePack file format
* Added SqueezeCenter support for online music services
o Slacker
o Pandora
o Rhapsody Direct
o MP3tunes
o Last.fm AudioScrobbler is now included
* Preferences integration - preferences for SqueezeCenter and SqueezeNetwork are synchronized
* View and switch players that are connected to SqueezeNetwork from SqueezeCenter
* Syncing of multiple players has been greatly improved - Players are now able to stay in sync with each other even in the face of poor network conditions or while playing long radio streams
* Brand new default skin and UI design
A more complete list is here:
http://www.slimdevic...changelog7.html
Thanks for everyone in the community for contributing to this release!
Mike
Redigerat av TCM, 04 mars 2008 - 17:45.
Postad 04 mars 2008 - 18:22
Funkade klockrent, tackar!Bocka inte i att Itunes ska ordna biblioteket. Se till att ha perfekt taggad musik. Lägg till mapp i biblioteket så är det klart. Bocka även ur kopiera filer till itunes mappen.
MVH Kribban
Instämmer (även om jag kört med betan länge).Woohoo!
edit: JÖSSES så mycket snabbare den skarpa versionen var! Går ju ungefär 10 gånger snabbare att navigera runt

Redigerat av Martin, 04 mars 2008 - 18:33.
Postad 04 mars 2008 - 20:33
Har alla uppdaterat?
Har ju själv precis hoppat på Squeezebox-tåget och allt funkar så jädrans bra... vågar man uppdatera?
Verkar som om det behövs en ny firmware till SB:en också, stämmer det?
Postad 04 mars 2008 - 21:10
Hur verkar SqueezeCenter 7 nu då?
Har alla uppdaterat?
Har ju själv precis hoppat på Squeezebox-tåget och allt funkar så jädrans bra... vågar man uppdatera?
Verkar som om det behövs en ny firmware till SB:en också, stämmer det?
Jepp har uppdaterat, dock inte använt det än. Ny firmware krävs, men det sker nästan automatiskt (håll inne brightnessknappen på fjärren när du installerat Squeezecenter).
Postad 05 mars 2008 - 16:06
Har nu länge gått och funderat på en Squeezebox, men har ett par frågetecken som behöver rätas ut först.
1. Det ska kunna gå att streama webradio... men exackt vilka format klarar den att streama?
Tex: funkar Vinyl 107 - mms://streaming.sbsradio.se/03872_Vinyl_high
2. Om Logitech skulle få för sig att lägga ner SqueezeNetwork, vilka funktioner tappar man?
Tackar på förhand.
\Mvh: Christian.
Postad 06 mars 2008 - 12:36
kan man kontrollera en Squeezebox v3 med den nya Squeezebox Controller, eller är den endast till Reciever:n?
Postad 06 mars 2008 - 19:54
SBn kopplas till nätverket, som läser musiken från datorn, och kopplas sedan till förstärkare (ev. till en extern dac innan). Alternativt kan man spela musiken i datorn och skicka signalen ur ljudkortet bitperfekt till en extern dac och sedan till förstärkaren. Ger dessa alternativ samma kvalitet, förutsatt att samma dac används?
Kan någon försämring av ljudet uppkomma då musiken streamas i nätverket till SBn, eller läser den av filerna "perfekt"?
Vilket av dessa två alternativ är bäst ur ljudsynpunkt, att köra en musik-cd i datorns cd-läsare eller att konvertera till flac och ha på hddn, om man ämnar att spela upp musiken med en SB.
Tack på förhand!
Redigerat av spuj, 06 mars 2008 - 19:55.
Postad 06 mars 2008 - 19:56
Här kommer några dumma frågor, för jag vet inte riktigt om jag har förstått hur man kopplar en squeezebox/transporter..
SBn kopplas till nätverket, som läser musiken från datorn, och kopplas sedan till förstärkare (ev. till en extern dac innan). Alternativt kan man spela musiken i datorn och skicka signalen ur ljudkortet bitperfekt till en extern dac och sedan till förstärkaren. Ger dessa alternativ samma kvalitet, förutsatt att samma dac används?
Uppkommer någon försämring av ljudet uppkomma då musiken streamas i nätverket till SBn, eller läser den av filerna "perfekt"?
Vilket av dessa två alternativ är bäst ur ljudsynpunkt, att köra en musik-cd i datorns cd-läsare eller att konvertera till flac och ha på hddn, om man ämnar att spela upp musiken med en SB.
Tack på förhand!
Konvertera CD til FLAC och spela upp via squeezebox digitalt till din förstärkare (eller analogt om boxen har bättre DAC då såklart) ger bättre kvalitet än att spela upp en CD i realtid på en CD-spelare.
Postad 06 mars 2008 - 21:58
Inte något som en normal människa kan höra skillnad på, men det viktiga är...Konvertera CD til FLAC och spela upp via squeezebox digitalt till din förstärkare (eller analogt om boxen har bättre DAC då såklart) ger bättre kvalitet än att spela upp en CD i realtid på en CD-spelare.
...om man som frågeställaren vill spela upp via en SB så är det bara "rippat till HDD" som är något alternativ. Man kan inte spela upp något från en dator/CD "genom en SB" - allt måste först rippas och läggas in i Squeezecenter.
Postad 06 mars 2008 - 22:18
Inte något som en normal människa kan höra skillnad på, men det viktiga är...Konvertera CD til FLAC och spela upp via squeezebox digitalt till din förstärkare (eller analogt om boxen har bättre DAC då såklart) ger bättre kvalitet än att spela upp en CD i realtid på en CD-spelare.
...om man som frågeställaren vill spela upp via en SB så är det bara "rippat till HDD" som är något alternativ. Man kan inte spela upp något från en dator/CD "genom en SB" - allt måste först rippas och läggas in i Squeezecenter.
Precis.

Postad 07 mars 2008 - 03:55
Där ser man, jag tog för givet att man kunde lägga till cdn som en enhet i squeezecenter och sedan läsa skivan från den med SB.. Det finns ingen genväg? Säg att tex en kompis har med lite skivor som man vill lira (och man inte har någon stationär cd-spelare) då känns det lite omständigt att behöva rippa dom först.. Fast det kanske går relativt fort när man väl ställt in det som behövs för rippning til flac?
Postad 07 mars 2008 - 10:32
[/quote]
Just det scenariet är inte SB optimerat för. Och nja, räkna inte med att rippning till flac går rasande snabbt.
Postad 07 mars 2008 - 10:34
MVH Christer
Postad 07 mars 2008 - 11:54
//Mvh Alexander
Postad 07 mars 2008 - 23:12
Home/Server settings/Behaviour
COMPOSER, BAND AND ORCHESTRA IN ARTISTS - ingen ibockad
COMPILATIONS - group comp alb together + list all albums by all artist
Tror det fixar ditt problem
/Micke
Postad 08 mars 2008 - 13:29

En sak som jag noterat är att om jag är inne i webinterfacet (squeezecenter 7.0) så blir scrollningen på Squeezeboxen (v3) ryckig med jämna mellanrum (ca. 10sek)... likaså när informationen skickas till last.fm. Låten spelas upp precis som den ska, hackar inte eller något sånt.
Spelar egentligen ingen som helst roll men det ser lite trist ut när låttitlarna hoppar till på den annars så snygga displayen. Ngn mer än jag som har detta fenomen? Finns det kanske något att göra?
Postad 09 mars 2008 - 18:39
Micke
Redigerat av cnsmipe1, 09 mars 2008 - 19:54.
Postad 09 mars 2008 - 20:04
Hur är det med plugins, funkar alla gamla även till Squezecenter 7?
Postad 10 mars 2008 - 08:29
1. hur ska det stå under inställningarna för filtyper om jag vill att datorn ska packa upp från FLAC till WAV innan de skickas till Squeezeboxen ? Det var lite rörigare i 7.0
2. Hur gör jag så Squeezecenter öppnar sig i tex firefox eller liknande utan att välja firefox som ordinare webbläsare. Det kanske inte ens är möjligt ?
3. Jag vill kunna bläddra på artister och direkt se deras album som bilder, är det möjligt ? Har för mig om att det var så i gamla versionen ? Då landade tex alla mina Queen album efter varandra som bilder. Idag blir det bara en textrad först som man måste klicka på för att se albumen.
Redigerat av Stormen, 10 mars 2008 - 08:30.
Postad 10 mars 2008 - 10:23
2. Varför? (

3. Det "bästa" man kan göra tror jag är att välja bläddring av album, sorterade i artistordning. Klickar man på på Q så kommer Queen-albumen efter varandra.
Postad 10 mars 2008 - 10:49
Så min fråga kvarstår, hur väljer man i de nya inställningarn ?
2. Det är flera som använder datorn och stänger ner explorerfönster efter användning. Det finns möjligen andra sätt att lösa detta tex få slimserver att köras med tex etn annan htmlläsare i bakrunden utan att ligga ett öppet fönster. Viktigaste är att de ska bli smidigt. Det kanske finns en sådan funktion som man bara kryssar i ? precis som winamp lägger sig bland ikonerna ner till höger (meddelandefältet) men är fortfarande aktivt utan att ha ett fönster öppet på aktivitetsfältet.
3. tack,, ska kolla det.

Redigerat av Stormen, 10 mars 2008 - 10:54.
Postad 10 mars 2008 - 11:45
Vill inte ha min maskin på 24/7 som jag har nu utan letar en strömsnålare lösning.
Är det enkelt att få in Slimserver på en Qnap? Är det segt när man bläddrar i musikbilblioteket? Jag har nu ca 300Gb med musik.
Postad 10 mars 2008 - 12:10
Tydligen finns det en genväg i alla fall...Där ser man, jag tog för givet att man kunde lägga till cdn som en enhet i squeezecenter och sedan läsa skivan från den med SB.. Det finns ingen genväg? Säg att tex en kompis har med lite skivor som man vill lira (och man inte har någon stationär cd-spelare) då känns det lite omständigt att behöva rippa dom först.. Fast det kanske går relativt fort när man väl ställt in det som behövs för rippning til flac?

http://forums.slimde...ead.php?t=35718
Postad 10 mars 2008 - 19:29
Orkade ej läsa igenom tråden, så jag slänger ut en fråga här bara.
Går det att köpa fjärrkontrollen som tillhör DUET och använda den till SB classic ?
Finns det andra billigare lösningar så att man kan styra SB classic med samma sätt som ovannämnda med display?
mvh
Falken
Postad 10 mars 2008 - 19:36
Jag drar mig lite för att uppdatera till Squeezecenter 7.0 för att jag tycker det funkar så bra som det är.
Undrar lite detsamma. Om man uppdaterar, måste alla inställningar/plugins installeras igen ?
Postad 10 mars 2008 - 19:59
De gamla fungerar inte, alla plugins måste uppdateras av respektive utvecklare för att fungera med SqueezeCenter 7.0.Jag drar mig lite för att uppdatera till Squeezecenter 7.0 för att jag tycker det funkar så bra som det är.
Alla de vanligaste plugin'en finns i dagsläget i antingen en officiell version eller alternativt en beta version för 7.0, alla ovangligare plugins har inte uppgraderats ännu.
Postad 10 mars 2008 - 20:00
Jag ska inte uppdatera, kör redan v7 så jag undrar om man kan slippa installera om alla plugins??Jag drar mig lite för att uppdatera till Squeezecenter 7.0 för att jag tycker det funkar så bra som det är.
Undrar lite detsamma. Om man uppdaterar, måste alla inställningar/plugins installeras igen ?
MIcke
Postad 12 mars 2008 - 09:56

Man kan ställa om inställningarna i Squeezecenter för att få FLAC att Packas upp i datorn och skickas som WAV över nätverket. Man kan få ljudförbättringar ur sin SB genom att köra på detta vis. Men det får var och en prova sig fram till. Det har sina nackdelar, som belastat nätverk mm. Det ska i teorin inte vara några skillnader. Det är ju samma sak. Det är omdiskuterat och kraftfulla glåpord har ekat på forum. Får du förbättringar = kul. Får du inte det = okey då fungerar allt bra som det är.
Då ska det stå:
FLAC - FLAC = Avaktiverad
FLAC - MP3 = Avaktiverad
FLAC - WAV = FLAC
Om man omvandlar rullmenyerna i huvudet till AV och PÅ så blir det lättare att utläsa.
Filformat = FLAC.
Format för ljudström (som skickas på nätverket) = WAV.
Avkodare = PÅ (använder programmet Flac för att packa upp till wav)
Redigerat av Stormen, 12 mars 2008 - 10:35.
Postad 12 mars 2008 - 14:24
stereophile och bild och ljuds tester hävdar att bara analoga rca utgångarna (obalanserade) har volymkontroll. Medans jag såg på hemsidan idag att det stod "Volume control is provided for all outputs"
Det kan kännas solklart att det då ska gå att använda balanserade utgångarna direkt i slutsteg och ha volymkontroll. Men jag har inte råd att blindköpa. Är det en ny funktion efter testerna i ovan nämnda tidningar?
Sedan en till fråga till er som har transporter. vilken kvalitet håller transporter om den används som digitalt försteg med volymkontroll?
Squeezebox har ju fått svidande kritik på den punkten. Men hur implementeras volymkontrollen i transporter?
Har den fasta steg eller kan du justera den nästan hur du vill?
Postad 12 mars 2008 - 16:02
Många som har kritiserat SB förstår ju inte hur det fungerar, om man spelar CD-kvalitet eller sämre så kan man ändra rätt mycket på volymen utan att kvaliteten försämras. Med CD-spår skiftar man 16-bits data i ett 24-bits ord, man kommer alltså rätt långt med de 8 bitar som är kvar.Sedan en till fråga till er som har transporter. vilken kvalitet håller transporter om den används som digitalt försteg med volymkontroll?
Squeezebox har ju fått svidande kritik på den punkten. Men hur implementeras volymkontrollen i transporter?
Har den fasta steg eller kan du justera den nästan hur du vill?
För en Transporter är det lite annorlunda. Då den är för audiofiler kan man räkna med att de kan ha bättre indata än 16/44,1, Transportern klarar ju 24/96 (SB3 klarar 24/48, men huvudsakigen spelar den nog CD-rippar i FLAC-format samt 320kbps mp3). Och med musik med 24 bitars innehåll så skiftar man ju direkt ut musikdata om man använder den digitala volymkontrollen. Även om nu en "normal audiofil" kan höra "bara" med en upplösning på 20, kanske 21 bitar.
När det gäller de balanserade utgångarna verkar det ju stämma att du måste skifta bitar digitalt för att förändra volymen, enligt dessa iakttagelserna:
The Transporter has single-ended (RCA) and balanced (XLR) analog outputs, as well as coaxial, TosLink, BNC S/PDIF, and AES/EBU digital outputs. Ethernet and RS-232 inputs are also included. Analog and digital signal paths are kept separate. The balanced output remains consistent, but volume can be controlled through the single-ended outputs using a combination of digital attenuation and a set of resistor jumpers mounted on the circuit board: You set the approximate maximum volume with the jumpers and fine-tune with the digital attenuation. If you don't need to tweak it much with the digital control, you should be able to vary the volume without significant data loss. (Because I was using the Transporter with several high-end preamps, I kept the digital attenuation off during my audition, but it's there if you need it.)
Redigerat av tommypeters, 12 mars 2008 - 16:12.
Postad 12 mars 2008 - 16:32
-- En bra förklaring som jag hade på tungan, men inte hade kunnat uttrycka själv --
Tack för den

Postad 15 mars 2008 - 11:55
Fråga till Erland:
Har haft Dynamic Playlist, Trackstat och SQLPlaylist + musicinfoscrintallerat förut. Vilket e det bästa sättet att föra över ens tidigare inställningar och databas från 6.5 till 7.0?
Postad 16 mars 2008 - 09:52
Om du uppgraderade din tidigare 6.5 och inte avinstallerade 6.5 och installerade om 7.0, så skall det förhoppningsvis bara vara att installera 7.0 versionerna av alla plugins. MusicInfoSCR vet jag inte hur den beter sig, men jag skulle gissa att den går att uppgradera på samma sätt.Fråga till Erland:
Har haft Dynamic Playlist, Trackstat och SQLPlaylist + musicinfoscrintallerat förut. Vilket e det bästa sättet att föra över ens tidigare inställningar och databas från 6.5 till 7.0?
Om du däremot avinstallerade 6.5 och gjorde en helt ny 7.0 installation så blir det till att installera om allt. Det som du då vill spara är:
- En backup av TrackStat datat gjord i 6.5 som du skall göra restore på i 7.0
- Alla konfigurationsfiler till Custom Browse som ligger i de kataloger som du specificerade i 6.5 under Server Settings/Plugins/Custom Browse
- Alla playlist filer till SQL Playlist som ligger i katalogen som du specificerade i 6.5 under Server Settings/Plugins/SQL Playlist
Postad 16 mars 2008 - 10:52
När det gäller de balanserade utgångarna verkar det ju stämma att du måste skifta bitar digitalt för att förändra volymen, enligt dessa iakttagelserna:
The Transporter has single-ended (RCA) and balanced (XLR) analog outputs, as well as coaxial, TosLink, BNC S/PDIF, and AES/EBU digital outputs. Ethernet and RS-232 inputs are also included. Analog and digital signal paths are kept separate. The balanced output remains consistent, but volume can be controlled through the single-ended outputs using a combination of digital attenuation and a set of resistor jumpers mounted on the circuit board: You set the approximate maximum volume with the jumpers and fine-tune with the digital attenuation. If you don't need to tweak it much with the digital control, you should be able to vary the volume without significant data loss. (Because I was using the Transporter with several high-end preamps, I kept the digital attenuation off during my audition, but it's there if you need it.)
Hmmm det enda jag får ut av det där är att xlr utgången är konstant....
Fast jag har testat digitala volymkontroller som skiftar bitar och de fungerar inte alltid helt bra, försämringar går att höras. För oavsett om du gör om signalen till 24 bitar adderar du inte information, så fort du minskar bitar så minskar du kvaliteten på signal oavsett om du gjort om 16 bitars information till 24 bitar. De 8 bitar som är från 24 ner till 16 är inte informationslösa, det är data från den ursprungliga 16 bitars signalen som försvinner. MEN det finns många som lyckas väldigt bra med detta och vissa sämre. Hur det är med transporter ska jag inte uttala mig om har bara läst lite om vad folk tycker om squeezeboxens volymkontroll.
Postad 16 mars 2008 - 11:39
Det beror ju på var i 24bitars-ordet som man lägger de 16 bitarna...Fast jag har testat digitala volymkontroller som skiftar bitar och de fungerar inte alltid helt bra, försämringar går att höras. För oavsett om du gör om signalen till 24 bitar adderar du inte information, så fort du minskar bitar så minskar du kvaliteten på signal oavsett om du gjort om 16 bitars information till 24 bitar. De 8 bitar som är från 24 ner till 16 är inte informationslösa, det är data från den ursprungliga 16 bitars signalen som försvinner.
Postad 17 mars 2008 - 20:04
Har haft Squeezebox i lite över en vecka nu, kan bara instämma i lovsången

Postad 18 mars 2008 - 10:58
Borde fungera bättre att kör med nokia skinet iom att orienteringen på skärmana är mer lika, Har själv kört det ett tag på min Nokia 770 ( för övrigt till salu på marknaden) och för att få bäst prestanda så har jag kört rdp på den och kopplat upp mig direkt emot servern.Hej hej
Har haft Squeezebox i lite över en vecka nu, kan bara instämma i lovsången. Funderar på att köpa en psp och ha som kontroll, upptäckte dock att psp skinet inte funka 100% när man kör sc 7.0... hur funkar det att köra handheld eller Nokia 770 på en psp?
Micke
Postad 20 mars 2008 - 18:51
När jag installerat SC så kan inte programmet "connecta" till servern? Hur jag än prövade gick jag bet.
Avinstallerade tog ner på nytt men samma sak...
SqueezeCenter wasn't able to connect to the web.
If your network is protected by a web proxy, then you can specify the IP address and port for the proxy to use when SqueezeCenter connects to servers outside your local network. Use the format xx.xx.xx.xx:yyyy where xx.xx.xx.xx is the IP address of the proxy, and yyyy is the port number. Leave this field blank if you don't use a HTTP web proxy.
Web Proxy Address: SqueezeNetwork allows you to get the most out of your new wireless music system by giving you access to music services and internet radio stations.
Dock så är SC "running"....
Fattar ingenting. Jag kommer åt internet radio genom SB. Men SC funkar inte...suck
Kör med trådlöst med netgear-router och allt annat fungerar som det ska.
/doob
Redigerat av doob, 20 mars 2008 - 21:49.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar