Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 18 oktober 2007 - 16:33

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Runt nyår enligt Comhem!
Den som väntar på något gott....  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag förstår har boxen ingen brännare/överföring till extern hårddisk. Ganska ointressant med en PVR som inte kan långtidslagra någon annanstans....

<{POST_SNAPBACK}>

tyvärr är hela comhem ointressant... men de har "monopol" så man kan inte göra ett skit.

Postad 19 oktober 2007 - 17:49

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Ny box? Till mig sa de att jag måste skicka in den gamla 3 ggr för reperation innan man får en ny? Det är den rutinen de måste följa enligt Com Hem support.

<{POST_SNAPBACK}>

Det skulle du inte gått med på. Då blir man ju utan TV-tittande medans man har den inne på rep. också! Det handlar nog om tur och otur med kundtjänsten. Vid mitt förra boxbyte var det heller inte tal om att skicka in den och vara utan box. Utskick av ny box med fraktsedel och inget snack.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fick intrycket av fraktsedelsutskicket att de inte skulle skicka en ny box så jag ringde till kundtjänst en gång till för säkerhets skull. Han jag pratade med sa samma som Magnus111 och såg ingenting om en ny box på väg. Jag argumenterade lite och han skulle ta det med 2nd line.

Idag anlände så box nr 3. Denna gång i en sladdrigare kartong. Man hoppas ju lite på att det skulle vara en nyare chipversion el. dyl. Jag får se senare.

Postad 20 oktober 2007 - 07:41

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Nu har jag fått igång den nya boxen. FW-versionen är 1.00.06 från Dec 2006, d v s nyare än den som var i förra boxen. Black crush över HDMI är kvar, likaså "sågtänder" vid 576p. Då är det bara att programera in favoritlistan igen, skicka in den gamla boxen och invänta den eventuella händelsen 1 november med både nya kanaler och FW. Stämmer detta är det bara 10 dagar kvar.

Jag har i a f gjort en liten insats för CH-kundmänskligheten i o m att black crush över HDMI nu finns bekräftat av tekniker till 2nd line support. Eventuellt ringer jag och säger åt dem att bokföra att det är samma problem med den nya boxen.

Postad 20 oktober 2007 - 17:49

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Funderar på denna box men har en del frågor.
Måste jag ha ett nyare kort även fast jag inte ska ha HD-kanalerna?
Hur blir bilden med HDMI? Har nu en Sagembox /den med analog och digital mottagare) som jag kopplat med scart till min tv,blir bilden bättre med Humaxboxen på alla kanaler?
Ska även koppla denna box till min Optoma HD70 med antingen komponent el HDMI,hur blir bildkvaliten?

Postad 20 oktober 2007 - 22:35

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Roade mig nu ikväll med att skifta mellan HDMI-ingångarna när programmet Europas sista jättar sändes på SVT1. Den ena ingången är som ni förstår ansluten till Humaxen, och den andra till hårddisk-inspelare med inbyggd DVB-T mottagare. ( Sony HXD870 )

Undervattens-scenerna gick med Humax CXHD-1000C att tydligt se blockbildningar, men med Sony DVB-T mottagaren inte alls.

Båda mottagarna hade för HDMI-upplösning alternativet 1080i. Sonyn hade valet YCbCr under alternativet FÄRG, Humaxen vetdefan.

Postad 20 oktober 2007 - 23:48

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Roade mig nu ikväll med att skifta mellan HDMI-ingångarna när programmet Europas sista jättar sändes på SVT1. Den ena ingången är som ni förstår ansluten till Humaxen, och den andra till hårddisk-inspelare med inbyggd DVB-T mottagare. ( Sony HXD870 )

Undervattens-scenerna gick med Humax CXHD-1000C att tydligt se blockbildningar, men med Sony DVB-T mottagaren inte alls.

Båda mottagarna hade för HDMI-upplösning alternativet 1080i. Sonyn hade valet YCbCr under alternativet FÄRG, Humaxen vetdefan.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är detta vi hoppas på att FW ska fixa, alltså att kunna välja YCbCr över HDMI. På min DVD-spelare gör det ingen skillnad, men det verkar som Humaxen skickar datorsvärtskala vilket en del LCD:er inte är byggda att ta emot. Min DVD ( Sony ) skulle alltså ha rätt svärtskalor medans Humax skickar fel svärtskala. Att den kan skicka rätt skala visas av att det inte blir någon black crush över komponent och att man kan få bort det tillfälligt över HDMI på HD-kanalerna genom att flippa mellan upplösningarna.

Se detta ur ett inlägg på AVS-forum ang systerboxen för satellit. Något krux är det med PC-svärta vs videosvärta. När han väljer PC level IN i sin lumagen blir det bra, precis som om Humax skickar ut datorsvärta. Kommer FW som rättar till detta komma ut innan jag uppgraderar TV vintern 2008-2009?? Hoppas det är OK att posta ett helt inlägg här:
http://www.avforums....ush#post4266722

Hi Brian,

I have mine linked up with both Component Video and HDMI tonight.

I find that the image from HDMI is clearer, in that it seems to have more definition.

I'm watching the England game at the moment, and switching between the channels.

On my HDP and HDMI, I have PC level in, PC level out, BLCK 150 and CONT 112. If I choose VIDEO level in, and PC level out, I really need to boost the BLCK level, and then the picture seems to suffer black crush. What settings are you using?

Using Component Video, the levels seem very good without having to change settings, but I think PC out, BLCK 114 and CONT 134 look good. Level in isn't applicable on Component Video inputs.

Cheers, Lee

Postad 21 oktober 2007 - 12:21

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Jag har nu köpt en galvanisk avskiljare men jag får det inte att fungera.

"Ingen signal" står det?!

Konstigt!!

Postad 21 oktober 2007 - 23:23

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
http://www.st.nu/nyh...tikel&id=679088

Kraftig tillväxt för Com Hem

STOCKHOLM TT 2007-10-21 03:00
Kabel-tv-jätten Com Hems kraftiga tillväxt håller i sig. Under årets tredje kvartal ökade det riskkapitalägda bolagets omsättning med 16 procent till 896 miljoner kronor. Samtidigt tillkom 52 000 nya abonnenter på tv-, bredband- och telefonitjänster.

Rörelseresultatet före avskrivningar steg till 393,7 miljoner kronor, från 339,4 miljoner kronor ett år tidigare. Exklusive engångsposter var motsvarande resultat 412,3 miljoner kronor, jämfört med 344,8 miljoner kronor tredje kvartalet i fjol.

Com Hem ägs av riskkapitalbolagen The Carlyle Group och Providence Equity.

Postad 22 oktober 2007 - 23:23

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0
Nu saknar jag en del Dolby Digitalljud från Canal+HD:
i både tv-högtalarna (via hdmi) och i receivern (via optisk kabel) får jag bara
ljud från vänster och höger kanal från en 5.1 markerad film,
just nu Dödlig Intrig. Saknar talet (från mittkanalen) helt,
musik och ljudeffekter hörs från vänster/höger men inget tal.
Skiftar jag till icke Dolby Digital i boxen så blir det dialogljud.
Black Donnely's på Canal+Film 3 är också 5.1 men där är ljudet ok.

Postad 23 oktober 2007 - 07:33

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Hade samma problem på en av Canal+ SD kanalerna här om kvällen. Kommer inte ihåg vilken det var eftersom jag bara lade märke till det när jag zappade förbi.

Postad 23 oktober 2007 - 10:48

oscar_lkpg
  • oscar_lkpg
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
En fråga angående den här (och andra kommande HD-boxar).
Vilket är det bästa sättet att koppla in boxens bild och ljud på? Hur har ni som fått det att funka bra gjort?
Jag kommer sitta med Logitech Z-5500 (Datorhögtalare 5.1-paket) med optisk in och med en Samsung LCD med HDMI. Drar jag då HDMI kabel till TVn och optiskt ljud direkt till datorhögtalarna? Någon som gjort så och fått det att funka bra?

Postad 23 oktober 2007 - 11:14

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

En fråga angående den här (och andra kommande HD-boxar).
Vilket är det bästa sättet att koppla in boxens bild och ljud på? Hur har ni som fått det att funka bra gjort?
Jag kommer sitta med Logitech Z-5500 (Datorhögtalare 5.1-paket) med optisk in och med en Samsung LCD med HDMI. Drar jag då HDMI kabel till TVn och optiskt ljud direkt till datorhögtalarna? Någon som gjort så och fått det att funka bra?

<{POST_SNAPBACK}>

jag har det exakt som du beskriver och det funkar utmärkt för mig

Postad 23 oktober 2007 - 12:04

athos
  • athos
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
En n00b-fråga:
Jag har tänkt att köra den här boxen till min vardagsrumstv och vanligt analogt till min sovrumstv. Kan jag koppla antennkabel från vägguttaget till boxen, och sen en till kabel vidare från boxen till sovrumstvn? Alltså, skickar boxen vidare den analoga signalen genom sitt antennuttag?
Eller måste jag ha en splitter innan boxen, och sedan en kabel till boxen och en annan till sovrumstvn?

Postad 23 oktober 2007 - 12:08

athos
  • athos
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kan det här problemet avhjälpas om man kopplar med HDMI via en AV receiver som kan konvertera mellan färgrymder?

Postad 23 oktober 2007 - 12:18

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Nu saknar jag en del Dolby Digitalljud från Canal+HD:
i både tv-högtalarna (via hdmi) och i receivern (via optisk kabel) får jag bara
ljud från vänster och höger kanal från en 5.1 markerad film,
just nu Dödlig Intrig. Saknar talet (från mittkanalen) helt,
musik och ljudeffekter hörs från vänster/höger men inget tal.
Skiftar jag till icke Dolby Digital i boxen så blir det dialogljud.
Black Donnely's på Canal+Film 3 är också 5.1 men där är ljudet ok.

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som en felmastrad film. Ljudspår 1-2 stereo och ljudspår 3-4 M&E (Music and effects) där det borde ha varit Dolby E.

Postad 23 oktober 2007 - 14:19

dantheman13
  • dantheman13
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Fler som har ytterst irreterade bortfall av textremsan på canal+ då och då? Någon gång så fungerade texten till mitten av filmen sen bara förvann den. I veckan såg jag på en fillm där det försvann ett antal meningar då och då.

Bredbandsbolaget ska tydligen vara på gång med HDtv nu oxo... Kanske läge att byte...

Postad 23 oktober 2007 - 14:38

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
BBB och HDTV? Måste väl vara begränsat till de som har fiber, eller? Det har tyvärr inte jag.

Postad 23 oktober 2007 - 15:45

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kan det här problemet avhjälpas om man kopplar med HDMI via en AV receiver som kan konvertera mellan färgrymder?

<{POST_SNAPBACK}>

Har du några exempel på sådana? Det vore ju tragikomiskt om man behöver köpa en mkt dyrare box för att kunna köra boxen med vissa TV.

Postad 23 oktober 2007 - 15:50

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
En n00b-fråga:
Jag har tänkt att köra den här boxen till min vardagsrumstv och vanligt analogt till min sovrumstv. Kan jag koppla antennkabel från vägguttaget till boxen, och sen en till kabel vidare från boxen till sovrumstvn? Alltså, skickar boxen vidare den analoga signalen genom sitt antennuttag?
Eller måste jag ha en splitter innan boxen, och sedan en kabel till boxen och en annan till sovrumstvn?

hej
ja det går alldeles utmärkt att skicka signalen vidare med boxen, du behöver ingen splitter

Postad 23 oktober 2007 - 17:15

athos
  • athos
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Har du några exempel på sådana? Det vore ju tragikomiskt om man behöver köpa en mkt dyrare box för att kunna köra boxen med vissa TV.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att Denon 3808 kan göra det, ska kolla upp detta och återkomma.

Edit: på min 3808 kan jag välja om HDMI ska skicka YCbCr eller RGB.

Redigerat av athos, 23 oktober 2007 - 17:28.

Postad 23 oktober 2007 - 20:16

dantheman13
  • dantheman13
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

BBB och HDTV?  Måste väl vara begränsat till de som har fiber, eller?  Det har tyvärr inte jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Men fiber har jag så kanske, kanske... :)

Postad 24 oktober 2007 - 10:36

Bradet
  • Bradet
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Fler som har ytterst irreterade bortfall av textremsan på canal+ då och då? Någon gång så fungerade texten till mitten av filmen sen bara förvann den. I veckan såg jag på en fillm där det försvann ett antal meningar då och då.

Samma bugg här, försvinner lite text då och då.

Postad 24 oktober 2007 - 14:03

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Samma bugg här, försvinner lite text då och då.

<{POST_SNAPBACK}>

Det händer med jämna mellanrum även hos mig.

/Mats K

Postad 27 oktober 2007 - 10:27

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att Denon 3808 kan göra det, ska kolla upp detta och återkomma.

Edit: på min 3808 kan jag välja om HDMI ska skicka YCbCr eller RGB.

Jag är inte så tekniskt insatt, men: På min Sony DVD (76:an) kan man välja mellan YCbCr och RGB över HDMI. Båda blir lika bra på min TV! Vad jag läst mig till är att Humax:ens fel inte är själva färgrymden, utan svärtskalan som skickas över HDMI. Vissa TV-apparater klarar av denna andra skala fint, medans andra inte klarar av denna ( dator-)svartskala.Svart ligger i botten och påverkar de övriga färgerna. *Eventuellt* skulle det kunna ha att göra med färgblockningarna också, men de förekommer ju över komponent och Scart också, så jag är inte så säker på det.

Jag skickade in meddelandet i returboxpaketet att Humax måste åtgärda black crush över HDMI med ny FW denna box!

Häromdagen ringde ktj upp igen, en tant som fått i uppdrag att läsa upp meddelandet för mig att "pröva ändra kontrast och ljus över just HDMI, för TV:n borde ha separata inställningar för detta". Detta trots att jag sagt till teknikern och CH 2nd line support att jag prövat allt med inställningarna och det enda man kan åstadkomma är att byta black crush mot "grey crush", samt att det är fint vid upplösningsväxling på HDTV-kanaler samt från mina andra apparater med HDMI. Trots allt fick man detta yx-skaftsvar tillbaks efter några dagar.

Jag uppmanar alla med black crush över HDMI, återigen:
felanmäl, felanmäl igen, ta emot teknikerbesök, dema black crush för dem, skicka tillbaks boxar ( begär ny först ). Gör det om och om igen! Gång på gång! Ge inte upp!

Det är det enda sättet för oss att få felet avhjälpt och vi måste göra det som grupp. Nu har boxen snart ett år på nacken.

Postad 28 oktober 2007 - 20:15

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Jag är inne på min 3:e box. Samtliga lider av black crash och färgblock. Har haft en "tekniker" hemma hos mig som konstaterat felet och kliat sig i huvudet nån timme, innan han åkte hem igen. Han sa att en "expert" måste kolla på ärendet. Jodå, i förra veckan när jag ringde kundtjänst hade man fått ett svar från "expertavdelningen", som löd. "Du måste nog kalibrera din TV". Vad säger man. Suck! Jag blev då lite irriterad, då sa man helt plötsligt att en mjukvaruuppdatering var på gång.

- Men ni har ju just sagt att det måste vara min TV som behöver kalibreras och nu säger ni att problemet kan bero på mjukvaran i boxen, annars skulle ni väl inte behöva uppdatera mjukvaran???, sa jag. Då visste man inte vad man skulle säga.

Jag ger inte mycket för ComHems sk experter. Måste vara ett behagligt jobb. Det skulle vara lättare om man fick prata direkt med dom om sina problem. Men se det går inte! De är väl för upptagna md den där mjukvaruuppdateringen som har tagit 1 år utan att det har hänt något.

Mottot är: Ring minst 1 gång om dan och klaga!!!

Postad 29 oktober 2007 - 09:40

leXor
  • leXor
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Bredbandsbolaget ska tydligen vara på gång med HDtv nu oxo... Kanske läge att byte...

Källa? Mer info? Ja hittar inget om detta.

Postad 29 oktober 2007 - 11:59

adp-303
  • adp-303
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
E man sjuk eller. Drömde inatt att det kommit massa inlägg om nya mjukvaran som nu kommit och alla problemen med Blackcrush och färgblock var borta. Det är nog bäst att jag slutar kolla här ett tag.

Postad 29 oktober 2007 - 14:02

dantheman13
  • dantheman13
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Källa? Mer info? Ja hittar inget om detta.

Var en säljare från Bredbandsbolaget som ringde och ville pracka på mig deras visat guld och deras digital-tv tjänst. Men han gav upp när jag sa att jag redan har hd-tv från comhem och inte hade någon lust att byta. Då sa han att de var på gång med HDtv även hos Bredbandsbolaget. Så källan är ju inte så säker men så sa det och de skulle återkomma när det hela var igång.

Postad 29 oktober 2007 - 16:41

dantheman13
  • dantheman13
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Kul jul igår när kvällsfilmen på tv4 gick på både tv4HD och vanliga tv4. Ljudet släpade något grymt på HD sändingen gick fan inte att titta på eländet. På vanliga tv4 fungerade dock ljudet så bra... Så det var bara att bryta ihop och se eländet på "vanliga" tv4... Förövrigt ganska kass kvalitet på den filmen rent bildmässigt.

Postad 29 oktober 2007 - 20:46

Patrick_1981
  • Patrick_1981
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Gokväll

Har följt denna tråd ett tag och tänkte dela med mig mina erfarenheter med comhem och humax

Jag skaffade boxen för 1.5 månader sedan och den funkade bra i ett par veckor, sen började jag får blocks och black crush. även almän crappy bild på kanalerns
Jag bytte till en dyrare hdmi kabel som löste en del av problemen men inte alla
för 1 vecka sen började bilden bli sämra igen och vissa kanaler försvan , efter lite felsökning så kom jag fram till att den vita kabeln man ska ha mellan antenn och boxen var orsaken. efter jag tog bort den så försvann mina bild problem och alla kanalaer funkade igen. jag har inte haft så bra bild någonsin på denna box

inga blocks eller blackcrush och dessutom är boxen snabbare ? låter skumt jag vet

någon som har testat utan kabeln ?

hade jag bara tur ?

Postad 29 oktober 2007 - 23:16

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Gokväll

Har följt denna tråd ett tag och tänkte dela med mig mina erfarenheter med comhem och humax

Jag skaffade boxen för 1.5 månader sedan och den funkade bra i ett par veckor, sen började jag får blocks och black crush. även almän crappy bild på kanalerns
för 1 vecka sen började bilden bli sämra igen och vissa kanaler försvan , efter lite felsökning så kom jag fram till att den vita kabeln man ska ha mellan antenn och boxen var orsaken. efter jag tog bort den så försvann mina bild problem och alla kanalaer funkade igen. jag har inte haft så bra bild någonsin på denna box

inga blocks eller blackcrush och dessutom är boxen snabbare ? låter skumt jag vet

hade jag bara tur ?

Jag testade nyss med 3 andra antennkablar och fick sämre styrka enligt boxen med alla.
Märktes framför allt på Canal+HD där jag tom fick "bad or no signal".
Bildmässigt så var det ingen större skillnad på de övriga.
På andra var det inte så markant skillnad på styrkan, typ TV6 sjönk från 60% till 58%.
Dock har jag just nu ganska bra bild på Kanal5 med orginalkabeln, ser
ingen color banding på Seinfeld.

Vad bytte du till för kabel? står det nåt på den?

Postad 30 oktober 2007 - 13:53

Unregistered49c9c121
  • Unregistered49c9c121
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en FireDTV till min MediaPortal dator och strunta i HD kanalerna helt och hållet. De skall banne mig inte få fler stålar av mig nu för den här skiten.

Redigerat av Unregistered49c9c121, 30 oktober 2007 - 13:59.

Postad 30 oktober 2007 - 13:57

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
CH ringde upp igår och frågade om "färgstörningarna" kvarstod. Jag svarade ja och rekommenderades då att själv ringa upp TV-supporten.

Jag avvaktar till 1 nov, i o m att 2nd line support trodde mjukvaran skulle distribueras i samband med kanalomläggningen. Tittar jag på dagens brev från C+/CH så står det att man ska dra ut strömsladden på Humax. Ny FW kan komma i övermorgon, jag har inte givit upp!

Tyvärr bekräftades att vi fortfarande inte får C+Sport HD, den kanal jag allra helst vill åt

Redigerat av ruhe, 30 oktober 2007 - 13:58.

Postad 30 oktober 2007 - 21:35

Patrick_1981
  • Patrick_1981
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Gokväll

hade jag bara tur ?

Jag testade nyss med 3 andra antennkablar och fick sämre styrka enligt boxen med alla.
Märktes framför allt på Canal+HD där jag tom fick "bad or no signal".
Bildmässigt så var det ingen större skillnad på de övriga.
På andra var det inte så markant skillnad på styrkan, typ TV6 sjönk från 60% till 58%.
Dock har jag just nu ganska bra bild på Kanal5 med orginalkabeln, ser
ingen color banding på Seinfeld.

Vad bytte du till för kabel? står det nåt på den?

jag gjorde en egen kabel. köpte den dyrast caox kabel och kontakter

Postad 31 oktober 2007 - 10:25

boner
  • boner
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Ni som tittar på de vanliga kanalerna, som 1:an och 3:an eller 5:an, upplever ni bättre med med Humaxen jämfört med den vanliga boxen. Eftersom man kör med HDMI kabeln, borde det väl skala upp bilderna antar jag o få bättre bild. Just nu har jag vanlig samsung digital box, och tycker att det är helt ok bild, men kommer man få bättre bild med Humaxen? Strunta i HD kanalerna, nu menar jag SD kanalerna. Tack.

Postad 31 oktober 2007 - 10:46

Raven
  • Raven
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Ni som tittar på de vanliga kanalerna, som 1:an och 3:an eller 5:an, upplever ni bättre med med Humaxen jämfört med den vanliga boxen. Eftersom man kör med HDMI kabeln, borde det väl skala upp bilderna antar jag o få bättre bild. Just nu har jag vanlig samsung digital box, och tycker att det är helt ok bild, men kommer man få bättre bild med Humaxen? Strunta i HD kanalerna, nu menar jag SD kanalerna. Tack.

Personligen har jag sämre bild på SD-kanalerna med Humax HD box jämfört med Samsung DCB-B260Z som jag hade tidigare. Vet inte om det är just min Humax-box som är problemet, men det är andra exemplaret jag är inne på nu. Den första hade andra problem, men även dålig kvalitet på SD-kanalerna.

Postad 31 oktober 2007 - 13:16

nervsjuk
  • nervsjuk
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om denna box går att använda på andra nät än ComHem ?
Eller är den låst till ComHem??

Postad 31 oktober 2007 - 13:28

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Om de andra näten kör med DVB-C teknik borde det väl gå.

Postad 31 oktober 2007 - 14:36

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Nu fick jag samtal från supporten ( kille som eg. var från bredbands-supporten ). Det står antecknat i mitt ärende att "ny mjukvara för att kunna välja färgrymd introduceras inom kort". Nu är alltså frågan om "inom kort" är redan imorrn!! Ifall den inte kommer imorrn ringer jag och begär få vara med och beta-testa den nya mjukvaran, för de måste ju ha beta-testteam.

Postad 31 oktober 2007 - 16:15

Unregistered49c9c121
  • Unregistered49c9c121
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Ifall den inte kommer imorrn ringer jag och begär få vara med och beta-testa den nya mjukvaran, för de måste ju ha beta-testteam.

Eftersom det nu gäller ComHem skulle jag vilja likställa oddset på att det skulle vara möjligt, till att vinna på Triss utan att köpa en lott :)

Postad 31 oktober 2007 - 17:07

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Nu fick jag samtal från supporten ( kille som eg. var från bredbands-supporten ). Det står antecknat i mitt ärende att "ny mjukvara för att kunna välja färgrymd introduceras inom kort". Nu är alltså frågan om "inom kort" är redan imorrn!! Ifall den inte kommer imorrn ringer jag och begär få vara med och beta-testa den nya mjukvaran, för de måste ju ha beta-testteam.

Hmm, mycket intressant.

Då verkar det ju som de äntligen efter år av tjat börjat förstå vad problemet med denna box är. Fixar dom färgblockproblemet så kommer jag jubla.

Jag har ett reklamations ärende med denna box som jag väntar på svar om. Men fixas problemet så är det ju en annan femma.

Dock så borde man egentligen kräva pengarna tillbaka för det dryga året som bilden varit kass plus de otaliga timmar man lagt ned på felsökning.

Postad 31 oktober 2007 - 18:59

adp-303
  • adp-303
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Eftersom det nu gäller ComHem skulle jag vilja likställa oddset på att det skulle vara möjligt, till att vinna på Triss utan att köpa en lott :)
[/quote]

Det har jag faktiskt gjort, hittade en triss utanför en Statoil mack förra sommaren, oskrapad med 25kr vinst.

Postad 31 oktober 2007 - 21:39

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Hmm, mycket intressant.

Då verkar det ju som de äntligen efter år av tjat börjat förstå vad problemet med denna box är. Fixar dom färgblockproblemet så kommer jag jubla.

Jag har ett reklamations ärende med denna box som jag väntar på svar om. Men fixas problemet så är det ju en annan femma.

Dock så borde man egentligen kräva pengarna tillbaka för det dryga året som bilden varit kass plus de otaliga timmar man lagt ned på felsökning.

Hoppas för allt i världen bara att de har testat den nya mjukvaran med TV-apparater som har problem, t ex min Sony Bravia LCD-bakproj. Som jag nämnt kan jag växla mellan RGB och YPBR över HDMI på min DVD utan att det gör skillnad. Så det är inte bara färgrymd det handlar om, utan "svärtskala". Samtidigt har boxen förmåga att skicka rätt typ av svärtskala över HDMI, vilket visas när man flippar mellan upplösningarna på en HDTV-kanal och det blir rätt. Imorrn bitti slår jag på boxen och TV:n och söker efter ny mjukvara!

Redigerat av ruhe, 31 oktober 2007 - 21:43.

Postad 31 oktober 2007 - 22:23

landser
  • landser
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Skriver med anledning av Humax boxen. Det jag jämför med är Kreatel 1510 boxen från BBB.
Humax boxen är en dröm! Snabb på att byta kanal, inget hack i bilden, startarupp på någon sekund, skapa egna favoritlistor, enkel navigering. Samt bra bild som jag upplever det. Ser dom stora svarta blocken på kanal Axess men det är också det enda kanalen i princip det syns på.

Jämförelsevis med IPtv så spöar comhem och denna box bbbs iptv med hästlängder!

Min konfig är Philips 50PF9631D (50" plasma), Onkoy TRX674, Xbox 360 och en TVIX m5000u.
Anväder Onkoyn som bildväxel.

Jag är inte annat än supernöjd efter byte. /Tog rubbet från comhem tel, bredband och tv.

Postad 31 oktober 2007 - 23:59

Raven
  • Raven
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd Landser!

Själv har jag inte lyckats få min Humax box att minnas min Favoritlista till nästa kanalbyte. Den hoppar alltid tillbaka till standardkanallista om man bytt kanal en gång och sedan tar fram EPG t.ex. Måste alltså alltid först välja favoritlista (den enda jag har det vill säga) och sedan ta fram EPG. Mycket irriterande! (nån som vet någon inställning/metod eller dylikt som råder bot på detta?)

Skulle inte förvåna mig dock om andra leverantörer lyckats klanta till det ännu mera. Digital-TV-boxar verkar vara det svåraste som går att konstruera på denna jord.

Postad 01 november 2007 - 09:48

jonas3g
  • jonas3g
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Nån som testade imorse/inatt ifall det kom nån uppdatering?

Postad 01 november 2007 - 11:06

Raven
  • Raven
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Vet inte om det räcker med att ha boxen i standby eller om den måste vara påslagen. Jag hade min i standby och ingen ny uppdatering vad jag kan se. Fortfarande v1.00.06 från december 2006.

Postad 01 november 2007 - 11:12

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Vet inte om det räcker med att ha boxen i standby eller om den måste vara påslagen. Jag hade min i standby och ingen ny uppdatering vad jag kan se. Fortfarande v1.00.06 från december 2006.

De nya Canal+ hade dykt upp men ingen firwmare. Jag testade med Software Search, Reset, avstängning
och även urdragning av sladden.

Redigerat av rickardl, 01 november 2007 - 11:19.

Postad 01 november 2007 - 13:49

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Tyvärr, ingen FW idag heller. Jag ska se om jag orkar ringa kundtjänst lite senare. Jag ska kräva att få veta när "inom kort" är.

Postad 02 november 2007 - 14:31

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Tyvärr, ingen FW idag heller. Jag ska se om jag orkar ringa kundtjänst lite senare. Jag ska kräva att få veta när "inom kort" är.

Pratade med ktj, bl a p g a att de skickat tillbaks min gamla box ( nr 2 ). Killen fick tag i "TV-chefen" och han kunde bekräfta att det ÄR ny mjukvara på G för "färgsignal över HDMI". Så långt allt väl, men när kommer den?? Grrrrr.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.