Ville delge er resultatet av min senaste lyssning av FLAC-spelare (okej - det var inte en Squeezebox, men jag tror att skillnaden mellan en SONOS och SB3 är liten - signalen tappades digitalt ur den). För min del handlar det mer om principen mellan en nätverksbaserad lösning kontra den traditionella cd-spelaren.
På Balance i Jönköping kopplades en spelare + Harmony Design DA9 upp i ena ringhörnan, och i den andra stod en Marantz SA7001 (som jag haft hemma ganska länge på lån och kan ganska väl vid det här laget).
Nuforce IA7 (?) stod för förstärkningen och ett par Dynaudio 72 för ljudåtergivningen.
För musiken stod David Foster "Symphony Sessions" (Köp den!!). Jag satt med NuForcefjärren och zappade mellan ingångarna och till slut hade jag tappat bort mig (och visste inte vilken som var cd och nätverksspelare....

). Fast det gjorde inte så mycket - det var lätt att plocka ut den ena kanalen som "bättre" - mjukare återgivning av musiken, mer detaljer - utan att det blev påträngande, och en fastare och mer fysisk bas. När jag hade fastslagit att ingång 1 var den bättre......så kom det fram att det var nätverksspelaren + DA9.
För min del så blev det den sista spiken i cd-spelarens kista. Jag kommer inte att byta ut den gamla trotjänaren, jo mot en SB3 och så småningom en DA9 (sedan en ny strömmatning till SB3...och sedan.... jaja - ni vet hur det brukar va....).
Till Hollyman - köp den! Du kommer inte att bli besviken (jag har testat den hemma några veckor och lämnade tillbaka den eftersom jag inte tyckte att den lyfte ljudet i anläggningen - men saknaden efter dess smidighet är ENORM!). Om man vill få ljudet att lyfta ytterligare kan man komplettera med en DAC (personligen kommer jag att köpa en DA9 så småningom).
/Andreas
Redigerat av hultin, 26 mars 2008 - 18:25.