Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 14 november 2007 - 08:33

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Magne: Jag kopplade ur H/K:n o körde ljudet via röd-vita kontakterna direkt till tv:n. Blipparna i ljudet
finns även där? Alltså- har inget med förstärkaren alls att göra!
Felet borde finnas i sändningen!
Lundis

Postad 14 november 2007 - 12:03

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
@lundis:
2 olika problem mao. (om det inte sitter ett sådant defekt cip i din box).
Det jag pratar om är väldigt korta ljudbortfall som för mig inträffade ca varannan minut.
Mina ljudbortfall försvann vid lyssning ur både dolbyinstrument och ny förstärkare. Så för mig var det helt klart Onkyon som hade problem. Kan din tv ta emot dolby via hdmi? Hur låter det isf ur den?

Postad 14 november 2007 - 22:04

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Undra om den tyska 1000C är samma som den svenska 1000C. Inte för jag är så bra på
tyska men dom verkar använda 1.00.15 dock inte utan problem.....

http://www.hifi-foru...ad-160-661.html

/Pelle :D

Postad 14 november 2007 - 23:41

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Undra om den tyska 1000C är samma som den svenska 1000C. Inte för jag är så bra på
tyska men dom verkar använda 1.00.15 dock inte utan problem.....

http://www.hifi-foru...ad-160-661.html

/Pelle :D

Verkar vara samma box om man kollar specen samt manualen.

Edit: trodde jag hittat en skillnad med läppsynk men vår 1000C har det också, det stod
tom i den Svenska manualen. Håll ner Mute knappen på fjärren i 3 sekunder and there you go!

Redigerat av rickardl, 15 november 2007 - 10:29.

Postad 15 november 2007 - 14:31

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0
Har dragit ner kontrasten från runt 70 till 35 på TVn och visst minskar den synbara colour bandningen.
Har dock inte hittat någon optimal inställning, bandningen syns även vid kontrasten 0.
Men upplever nästan ingen black crush via HDMI med den lägre kontrast inställningen.

Postad 15 november 2007 - 16:15

adp-303
  • adp-303
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Edit: trodde jag hittat en skillnad med läppsynk men vår 1000C har det också, det stod
tom i den Svenska manualen. Håll ner Mute knappen på fjärren i 3 sekunder and there you go!
[/quote]

Så ni har suttit med osync på ljudet?? As jobbigt ju!

Postad 15 november 2007 - 22:57

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Kollade runt lite runt på den tyska länken och gogglade fram följande.

http://www.cyberport...iver-kabel.html

Här verkar det finnas 3 HD klara boxar för DVB-C (kabel)

1. Philips DCR 9000 DVB-C HDTV -PREMIERE geeignet- HDMI --- EUR 204,90 (1887SEK)
2. Humax PR-HD 1000 C -PREMIERE zertifiziert, HDTV-fähig- DVB-C --- EUR 219,90 (2025SEK)
7. homecast HC 5101 CI HDTV DVB-C Receiver --- EUR 269,90 (2485SEK)

1EUR = 9.2075SEK

Kanske är det dags att kasta Humaxen i Sverkers soptunna och prova Philipsen
om specen stämmer för ComHem

http://www.p4c.phili..._02_dfu_deu.pdf

/Pelle :)

Redigerat av pelle2004, 15 november 2007 - 23:01.

Postad 16 november 2007 - 08:18

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Så ni har suttit med osync på ljudet?? As jobbigt ju!

Inte jag i alla fall, så jag har aldrig brytt mig om att kolla efter funktionen... :angry:

Postad 16 november 2007 - 10:30

oscar_lkpg
  • oscar_lkpg
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Fick precis ett intressant pressmeddelande från ComHem och Stångåstaden (Linköpings bostadsbolag)

14 500 hushåll i Linköping får nya tjänster via tv
Nästa år får 14 500 hushåll i Linköping en digital-tv-box som gör att man kan ta del av en rad nya tjänster via tvn. Det är det kommunala fastighetsbolaget AB Stångastaden i Linköping och Com Hem AB, Sveriges ledande triple play företag, som står bakom projektet, vilket är en av de mest offensiva satsningarna i Europa i sitt slag.
Hyresgäster i 14 500 av Stångastadens lägenheter kommer att utrustas med en HDTV förberedd digital-tv-box utan extra kostnad under 2008. Boxen gör att hushållen får tillgång till en rad nya tjänster via sin tv som bokning av tvättstuga, möjlighet att göra felanmälan och information från hyresvärden. Dessutom kommer man att kunna se lokala nyheter och information från Östgöta Correspondenten, Kanal Lokal och Linköpings kommun samt beställa aktuella långfilmer, så kallad video-on demand.
Med hjälp av fjärrkontrollen kan hyresgästerna navigera mellan de olika tjänsterna.
– Vi är först i Sverige med ett utveckla tjänster för våra boende i den här omfattningen, säger Göran Ericson, vd för Stångastaden. Jag känner inte heller till någon lika offensiv satsning i Europa, vilket gör det extra spännande.
– Samarbetet med Stångåstaden gör att Com Hem nu kan ta nästa steg i utvecklingen av tjänster för fastighetsägarna och deras hyresgäster. Det stärker Com Hems erbjudande till fastighetsägarna runt om i landet och erbjuder dem möjligheten att göra sin information och sina tjänster ännu mer lättillgängliga för hyresgästerna, säger Ulf Johansson, vice vd vid Com Hem.

Undrar vad det är för digitalbox vi ska få? Det ska tydligen vara en HDTV förberedd variant. Enligt vad jag har hört ska det vara en hybridbox men har inte fått fram vilket märke det gäller. Ska bli riktigt intressant. Det är presskonferens precis nu 10.30, återkommer med mer info om det kommer fram nått.

Postad 17 november 2007 - 15:12

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Jaha, nu vart det klart att man skaffar sig en HD Humax box och det till det facila priset 495 kronor. ;)

Jag var på OnOff och såg att Comhem hade ett erbjudande som heter JulComBo. Skaffar man sig ett Combo så får man HDboxen (12 mån bindingstid) för 495:-.

Smart som man var så sade jag upp mitt digitaltv abbo raskt (min gamla Humax Ej Hd box brann upp igår) och ringde ComHem. Ingen ville nämna något om JulCombon, men efter att jag nämnt det så var det inga problem. 12 mån bindingstid och en HD box för 495kr! SVT Hd ingår i Mediumpaketet + 43 övriga kanaler. Jag ville dock inte tecka HD paketet ännu iom att det är svindyrt + att det är för få kanaler.

Så ni som vill ha boxen för ett bra pris och redan har Combo som jag hade, säg upp ett abbo och tecka er för DigitalTV med HD box direkt! :D

Postad 17 november 2007 - 15:53

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1 167 inlägg
  • 0

Jaha, nu vart det klart att man skaffar sig en HD Humax box

Har du testat boxen? I så fall hur är SVT HD sändningarna?

Har själv köpt en Dilog DT-435HD, men signalen från min inomhusdigitalantenn verkar vara för svag. Har avbrott på ca 15 sekunder 5-6 gånger/timme när jag tittar på SVT-HD. Gäller alltså det marksända nätet.

Postad 17 november 2007 - 17:41

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Har inte fått boxen än... Men den är på G. fick t.o.m. kolli nr av Comhem idag. Den lär nog dyka upp på måndag eller Tisdag.

Postad 18 november 2007 - 20:28

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1 167 inlägg
  • 0

Har inte fått boxen än... Men den är på G. fick t.o.m. kolli nr av Comhem idag. Den lär nog dyka upp på måndag eller Tisdag.

Återkom gärna med en rapport, när du har kikat på SVT HD.
Har skickat min Dilog i retur.

Postad 18 november 2007 - 21:52

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Absolut... Väntar mig att få boxen Måndag eller Tisdag.

Postad 18 november 2007 - 21:56

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Ni som har boxen... Är SVT-HD kanalen något att titta på? SÄnder dom något bra?

Sedan en undran till... Är boxen stabil, både ljud och bildmässigt? Då tänker jag mest på dom icke HD kanalerna, dvs lipsync osv... :)

Postad 18 november 2007 - 23:00

Jonez
  • Jonez
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hade inga problem med Colour Banding förrän det analoga nätet släcktes. Nu är bilden riktigt "randig" emellanåt, både i HD och SD. :) Hoppas verkligen att de (Humax och ComHem) kan fixa problemen, och gärna i år.......

Någon annan som märkt problem i samband med att det analoga nätet släcktes?

Postad 18 november 2007 - 23:53

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Hade en Samsung box tidigare och kunde inte se att det blev någon skillnad när det analoga
marknätet släcktes ned. I praktiken använder nog inte ComHem sig av marknätet
för sin distribution, men jag är ingen expert på vad dom gör och inte gör.

Jag har rätt dålig bild med Humax CXHD-1000C boxen, Color banding och för mörka partier. Syns i
både SD och HD. I 25% av utbudet är materialet relativt ljus och då är det inga problem.

Läser man forumet så verkar det vara standard med dålig bild :) på Humax HD boxen.

Väntar som alla andra på ny mjukvara om det nu hjälper....

/Pelle

Redigerat av pelle2004, 18 november 2007 - 23:59.

Postad 19 november 2007 - 09:27

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Jag har rätt dålig bild med Humax CXHD-1000C boxen, Color banding och för mörka partier. Syns i
både SD och HD. I 25% av utbudet är materialet relativt ljus och då är det inga problem.

Efter det att jag halverade min kontrast på TVn så upplever (ser) jag mindre colour banding
samt mindre black crush via HDMI. Visserligen blev bilden mörkare generellt men det funkar hyffsat.

Postad 19 november 2007 - 09:59

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Ni som har boxen... Är SVT-HD kanalen något att titta på? SÄnder dom något bra?

Kolla på SVT's HDTV-hemsida

Postad 19 november 2007 - 10:44

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Hade inga problem med Colour Banding förrän det analoga nätet släcktes. Nu är bilden riktigt "randig" emellanåt, både i HD och SD. :) Hoppas verkligen att de (Humax och ComHem) kan fixa problemen, och gärna i år.......

Någon annan som märkt problem i samband med att det analoga nätet släcktes?

ComHem påverkades inte av den analoga nersläckningen, de fortsätter ju sända analogt och digitalt parallellt i sitt nät, så det låter otroligt att din bildkvalité hos ComHem skulle ha någonting att göra med TeraComs digitala marksändningar.

EDIT: pelle hade ju redan svarat på det, jag läste lite för fort

Redigerat av distortion2, 19 november 2007 - 10:45.

Postad 19 november 2007 - 11:55

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Nu har jag fått Samsung boxen, Comhems 1-kronas box.

Jag gjorde i helgen noga jämförelser mellan denna och Humax HD-box.

Samsungen ger mycket bättre bild än HD-boxen. Color Bandingen finns även med Samsungen men är minimal.

En bakgrund från mörkröd till ljusröd funkar inte alls med Humaxen. Det blir 3-4 stora block i färgskiftningen medan med Samsungen så får man titta mycket noga för att se Color Bandingen. Det blir 10-12 mindre block i färgskiftningen som är väldigt svår att se.

Det verkar ju som att Humaxen är usel på att hantera färger.

I morgon ska jag skicka tillbaka Humaxen och få pengarna tillbaka.

ÄNTLIGEN BRA BILD!!!! :)

Jag tappar tyvärr Canal plus HD och SVT HD men jag får 40 andra kanaler med bra bild istället.

Postad 19 november 2007 - 13:41

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Ämen fy fan... Säg inte så...

Jag skall hämta ut min HD (Humax) box idag. Jag hoppas att det blir bättre bild än min gamla Humax (ej HD) box, annars blr det liv i luckan.

Fick du även block bildningar på SVT HD?

Postad 19 november 2007 - 16:25

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

• 1 167 inlägg
  • 0

Jag skall hämta ut min HD (Humax) box idag. Jag hoppas att det blir bättre bild än min gamla Humax (ej HD) box, annars blr det liv i luckan.
Fick du även block bildningar på SVT HD?

Lycka till med Humaxen!
För mig har det tagit en ny vändning. Jag behåller Dilog-boxen, då jag fick ett tips att INTE söka kanalerna automatiskt, utan göra det manuellt. Efter det får jag följande värden.
Signalnivå: 83-87%
Signalkvalitet: 95-97%
SVT HD är riktigt bra, utan avbrott.

Det här med blockbildningar, vad är det egentligen?

Redigerat av Core2, 19 november 2007 - 17:54.

Postad 19 november 2007 - 17:48

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Ibland var det blockbildningar även i HD. Väldigt små dock.

Postad 19 november 2007 - 18:32

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Samsungen ger mycket bättre bild än HD-boxen. Color Bandingen finns även med Samsungen men är minimal.

En bakgrund från mörkröd till ljusröd funkar inte alls med Humaxen. Det blir 3-4 stora block i färgskiftningen medan med Samsungen så får man titta mycket noga för att se Color Bandingen. Det blir 10-12 mindre block i färgskiftningen som är väldigt svår att se.

ÄNTLIGEN BRA BILD!!!! :rolleyes:

Jag tappar tyvärr Canal plus HD och SVT HD men jag får 40 andra kanaler med bra bild istället.

Ja, man är väl på sätt och vis glad för din skull och att vi fått problemet väl dokumenterat från ytterligare en vinkel. Dock börjar man ju undra nu, vilket ska komma först, firmware eller ny box??

Vissa TV-apparater klarar ju av Humax:ens färgskala så man kan med gott samvete sälja den vidare. Förhoppningsvis kommer CH med ett uppgraderingserbjudande. Det var snack om en ny HDTV-box med PVR till jul.

Nuvarande HDTV-box - Ett skammens kapitel i Comhems historia! :lol:

Postad 20 november 2007 - 11:00

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0

Ja, man är väl på sätt och vis glad för din skull och att vi fått problemet väl dokumenterat från ytterligare en vinkel. Dock börjar man ju undra nu, vilket ska komma först, firmware eller ny box??

Vissa TV-apparater klarar ju av Humax:ens färgskala så man kan med gott samvete sälja den vidare. Förhoppningsvis kommer CH med ett uppgraderingserbjudande. Det var snack om en ny HDTV-box med PVR till jul.

Nuvarande HDTV-box - Ett skammens kapitel i Comhems historia! :wub:

Men beror inte blockbildningar på hur själva filmen/TV-programmet är komprimerat? Ibland kan jag få blockbildningar på datorn där jag har en vanlig tjock-skärm. Har även fått det nån enstaka gång vid uppspelning av dvd. Sen kanske vissa boxar är sämre än andra på att reducera detta problem...

Postad 20 november 2007 - 11:16

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Nu blir man ju riktigt förbannad.

Posten i Segeltorp (Sthlm) har "snott" mitt paket. Inget vet vart den är. Jag skulle få paketet i går enligt min avisering. Men inte ens Posten vet vart den är. Jag blir så jäkla förbannad. Jag ringde nämligen posten och frågade vart min paket är någonstans. Som svar fick jag: I Segeltorp. Men jag ska ju hämta ut paketet idag (läs igår) vad gör den i Segeltorp?! Vem ska betala mitt digital tv abbonemang nu när jag inte har en box bara för ni inte vet vart mitt paketet är?!

Må blixten slå ned i en tom posten lastbil så att den brinner upp... Förbannat!

Postad 20 november 2007 - 15:07

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Nuvarande HDTV-box - Ett skammens kapitel i Comhems historia! :wub:

Men beror inte blockbildningar på hur själva filmen/TV-programmet är komprimerat? Ibland kan jag få blockbildningar på datorn där jag har en vanlig tjock-skärm. Har även fått det nån enstaka gång vid uppspelning av dvd. Sen kanske vissa boxar är sämre än andra på att reducera detta problem...

Jag har också fått blockbildningar när jag sett film på datorn, även en gång när jag såg en vanlig dvd-film på mitt playstation 3, då provade jag att sätta filmen i en vanlig dvd-spelare och blockbildningarna fanns även då.

Postad 21 november 2007 - 00:53

Minglarn
  • Minglarn
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Ok, nu sitter man med boxen... En rätt så stor krabat och bastant.

Vad gäller färgblockningar så är det förjävligt... Nästan alla kanaler lider av men mest verkar det vara SVT1 och SVT2. TV4 har och Discovery HD nästan inget alls.

Kan väll nämna att när jag kollar på Blu-Ray filmer så har jag knappt ngt av det tidigare nämnda blockbildningar eller Colorbranding. Med med denna box var det något i hästväg. Får ringa ComHem imorgon... Suck... aldrig ska det vara något bra...

Redigerat av Minglarn, 21 november 2007 - 03:18.

Postad 21 november 2007 - 10:42

oscar_lkpg
  • oscar_lkpg
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Verkar vara som många har problem med den här boxen. Men för en del verkar det funka bra.
Är det någon som vet om det funkar olika bra i olika hus, i olika städer eller ihop med olika TV-apparater? När funkar det och när funkar det inte?
Eftersom Comhem inte vill erkänna problemen så blir det väl svårt att felsöka.

Jag har en Sharp LC-46XD1E och en 6 år gammal Sagem box som inte funkar något vidare ihop. Någon som kan svara på om det är helkört med den här nya boxen eller om det kan tänkas funka bättre än min nuvarande set-up?

Postad 21 november 2007 - 17:04

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Jag har provat boxen på tre olika adresser.

Jag har provat med tre olika boxar.

Jag har provat med tre olika TV-apparater, både plasma och LCD.

Jag har provat med alla olika sladdar och alla möjliga sätt att koppla boxen.

Jag har provat nästan allt.

Vad jag inte provat är boxen tillsammans med en riktigt BRA tv. Dvs inget Samsung och LG-skräp.

Skulle vara intressant och höra om någon med denna box sitter med en Pioneer plasma av senare modell.

Postad 21 november 2007 - 22:35

Unregistered863154f7
  • Unregistered863154f7
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
jag har en Panasonic PX70 o Humax HDtv box o nog har jag färgblock o sånt men väldigt lite..
syns mest på kanaler som svt24 och Tv4+ men inte alls i samma omfattning som på bilderna jag sett här..
en grej är ju iaf att spelar jag in på en Dvd skiva o spelar upp den på en annan tv så syns färgblockningarna BETYDLIGT mer..
så känns som Tvns kvalité påverkar färgblock mycket.. o komprimeringen av kanalerna..

Postad 22 november 2007 - 11:30

Bradet
  • Bradet
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Skulle vara intressant och höra om någon med denna box sitter med en Pioneer plasma av senare modell.

Jag har en Pioneer PDP-507 Plasma-TV och jag har också grymt mycke blockbildningar på SD-kanalerna. Det är mycke mindre block på HD-kanalerna men de syns ibland också. Kör jag DVD eller HD från min HTPC syns det knappt några block. TVn har också nått filter som minskar block men de har jag slagit av, misstänker att en del har det på och upplever mindre block då.

Postad 22 november 2007 - 12:59

Bobby_Digital
  • Bobby_Digital
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Jag har en Pioneer PDP-507 Plasma-TV och jag har också grymt mycke blockbildningar på SD-kanalerna. Det är mycke mindre block på HD-kanalerna men de syns ibland också. Kör jag DVD eller HD från min HTPC syns det knappt några block. TVn har också nått filter som minskar block men de har jag slagit av, misstänker att en del har det på och upplever mindre block då.

Har en Pioneer PDP-427XD och upplever precis som Bradet så TVn verkar spela mindre roll.

//Bobby_Digital

Postad 22 november 2007 - 13:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Har läst lite i denna tråd några sidor nu...

Så med andra ord: Humax CXHD är rent ut sagt Världens Crap och är inte ens värd de 495 spänn den kostar om man tecknar "Jul Combo"-abonnemang?

(ijmf med mitt nuvarande abonnemang skulle jag dock spara en 100-ing i månaden så julcombon i sig lockar iofs...)

(när man läser omdömmen i prisjakt produktinfo blir man dock förvirrad, många apnöjda trots de uppenbara prpblem som finns, eller?)

Redigerat av pacman, 22 november 2007 - 13:26.

Postad 22 november 2007 - 14:21

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Har läst lite i denna tråd några sidor nu...

Så med andra ord: Humax CXHD är rent ut sagt Världens Crap och är inte ens värd de 495 spänn den kostar om man tecknar "Jul Combo"-abonnemang?

(ijmf med mitt nuvarande abonnemang skulle jag dock spara en 100-ing i månaden så julcombon i sig lockar iofs...)

(när man läser omdömmen i prisjakt produktinfo blir man dock förvirrad, många apnöjda trots de uppenbara prpblem som finns, eller?)

Min slutsats baserad av egna erfarenheter och detta forum:
1. Alla boxar uppträder likadant, d.v.s. det hjälper inte att byta boxen mot en ny.
2. Blockbildningarna är beroende av bitraten. Det skiljer en hel mellan olika kanaler.
3. Olika personer uppfattar blockbildningarna olika störande. Beroende på "personlighet" menar några att det är väldigt störande, andra menar att det är petitesser.
Själv tycker jag att det är en helt ok box. Står ut med blockbildning och de få SW-buggar som finns.
Tycker 495kr låter förmånligt. Men man ska ha i åtanke att det snart dyker upp en HD-box med hårddisk, som kanske kan vara värd att vänta på?

Postad 22 november 2007 - 14:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Stort tack för ditt svar pakarlss!

Har inte hittat nån bild på felet (inte sökt heller iofs...). Har en gammal Humax idag, ser ju bildfel hela tiden då man tittar på digital-tv men kan inte komma på nått som direkt kan kopplas till det ni beskriver här. Med det inte sagt att det inte finns på min box, man kanske inte ser skogen för alla träd så att säga...

Är trött på min box ändå då den e buggig (hoppar ur Favoriter hela tiden) så ny box vill jag ha ändå. 500 balobas är ju i sig inga pengar men lik förbaskat är det inte kul att lägga 500 spänn på nått som man ändå kommer hata (hata kommer man göra ändå iofs, den e ju helt sjukt klumpig och ful, så 1998-ish).

Men ärligt talat är det som får mig att tveka mest är att man tecknar sig på 12 mån - är inte 100 på att jag kommer bo i comhem-fastighet i 12 mån till. Lite OT och kanske heldum fråga, det går inte att avsäga sig sånt va? (om man skulle flytta om säg 6 mån)

Jo ny HD-box e på G det vet jag men den kommer jag vara för snål för. :)

Postad 22 november 2007 - 16:09

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Är trött på min box ändå då den e buggig (hoppar ur Favoriter hela tiden) så ny box vill jag ha ändå.

Den buggen uppträder ibland även på HD-boxen :) .

Postad 22 november 2007 - 16:18

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Men ärligt talat är det som får mig att tveka mest är att man tecknar sig på 12 mån - är inte 100 på att jag kommer bo i comhem-fastighet i 12 mån till. Lite OT och kanske heldum fråga, det går inte att avsäga sig sånt va? (om man skulle flytta om säg 6 mån)

ÄR väl bara att bevisa för comhem att du flyttat till en bostad som inte har comhem!
Det är knappast ditt fel att du flyttar till "rätt" bostad :)

Borde inte vara några problem att lösa.

Postad 22 november 2007 - 19:12

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
wää... är verkligen i valet å kvalet om d e värt att beställa hd-boxen från comhem nu!

kan vi inte starta en poll med nöjda respektive missnöjda användare av boxen!

Postad 22 november 2007 - 19:44

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Har inte hittat nån bild på felet (inte sökt heller iofs...). Har en gammal Humax idag, ser ju bildfel hela tiden då man tittar på digital-tv men kan inte komma på nått som direkt kan kopplas till det ni beskriver här. Med det inte sagt att det inte finns på min box, man kanske inte ser skogen för alla träd så att säga...

Är trött på min box ändå då den e buggig (hoppar ur Favoriter hela tiden) så ny box vill jag ha ändå. 500 balobas är ju i sig inga pengar men lik förbaskat är det inte kul att lägga 500 spänn på nått som man ändå kommer hata (hata kommer man göra ändå iofs, den e ju helt sjukt klumpig och ful, så 1998-ish).

Jo ny HD-box e på G det vet jag men den kommer jag vara för snål för. :)

Pacman, titta i mitt galleri så får du se på blockbildningar:
https://www.minhembi...m/frhape/99087/

Postad 22 november 2007 - 21:56

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

ÄR väl bara att bevisa för comhem att du flyttat till en bostad som inte har comhem!

Är rädd att du måste betala hela bindningstiden även om du flyttar. Så brukar det gå till.

Postad 22 november 2007 - 22:03

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Är rädd att du måste betala hela bindningstiden även om du flyttar. Så brukar det gå till.

Skriver man sig på en annan adress tvingas man betala halva priset bindningstiden ut. Det blir tyvärr ej bättre än så. Helt ok för min del för att slippa vänta i flera hundra år på fler hd kanaler.

/Mats K

Postad 22 november 2007 - 22:26

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Lite länkar för den som undrar vad som finns i Humax CXHD-1000C

Kretstillverkare är Conexant:
http://www.conexant.com

Kretsar använda av Humax:
http://www.thefreelibrary.com/Conexant'......-a0144866129

Mer om ComHem, Conax, Conexant:
http://www.thefreeli......-a0154683280

Läsvärt om HD avkodning
http://www.conexant....S...706&revid=1

/Pelle :)

Postad 23 november 2007 - 07:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Den buggen uppträder ibland även på HD-boxen :D .

;) jösses! sjukt B. gissar att de slutat att utveckla programvaran till dessa boxar sedan länge...
Jag kan ta på mig att gratis leta upp det felet om de skickar hem en "dev-kit" box med debugger hos mig...gissar att nån inte har koll på minnet när den hackat C-kod, har ju gjort iaf minst en liknande grej själv iaf. :lol:

Tack! Ooch...en typiskt komprimeringsfel iofs men det vore (edit, glömde färdigställa meningen) ju bra keff om boxen som sådan förvärra felet.
Vad säger du 'frhape', är den här boxen enbart att kasta pengarna i sjön eller?
(som sagt det är inga pengar men av ren principsak vill jag inte ge pengar till de som inte kan sitt jobb...)

Skriver man sig på en annan adress tvingas man betala halva priset bindningstiden ut. Det blir tyvärr ej bättre än så. Helt ok för min del för att slippa vänta i flera hundra år på fler hd kanaler.

Stort tack för infon! Det är ok, några månader med 150 pix går ju att leva med.

Redigerat av pacman, 23 november 2007 - 09:00.

Postad 23 november 2007 - 08:30

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0

Jo ny HD-box e på G det vet jag men den kommer jag vara för snål för. :D

Exakt samma fenomen på min Humax C-Fox. Det är alltså inte specifikt för denna box, mer att Comhem+Humax är en dålig kombination.

Redigerat av Stringfellow, 23 november 2007 - 08:30.

Postad 23 november 2007 - 08:51

Unregistered8f8e51df
  • Unregistered8f8e51df
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har en Philips 42" LCD (42PFL7862D) och nämnda HUMAX box. Har samma problem som de flesta. Mer eller mindre mycket black crush och colour banding. Men det är onekligen så att vissa sändningar är värre än andra, alltså från samma kanal. Jag kan se två filmer efter varandra på samma C+ kanal. Den ena kan vara helt OK, medan den andra är kazz..
Har nu oxå prövat att jämföra HDMI och Scart. Det blir alltid bättre bild MED Scart då color bandings och black crush förekommer med HDMI uppkopplingen...skumt.

Efter ställd fråga om dessa problem till Comhem svarar de : Det ska inte finnas någon chans att det blir bättre bild med Scart än med HDMI kabel, i såna fall är det någon inställning i din TV".

Jaha, tänker man då.....någon annan som möjligen har jämfört ??

Postad 23 november 2007 - 08:56

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Nu har Comhem i alla fall svarat när det gäller problemet med färgblock, även om det är ganska intetsägande. Tycker också det är märkligt att man fortfarande tror att problemet kan uppstå för att man ställt in sin TV fel

Se länk
http://www.fairshopp...p?opinionid=942

Postad 23 november 2007 - 09:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Stämmer det att boxen via hdmi skickar pc-levels och inte video-levels?

TG_>> När du jämför Scart med HDMI, ser du till att de olika signalerna är kalibrerade då? (jag menar, inte alls säkert att de kräver samma inställningari tv:n)

Redigerat av pacman, 23 november 2007 - 09:12.

Postad 23 november 2007 - 09:07

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0

Jag tolkar det såhär (utan någon som helt vetenskaplig utbildning inom tv-teknik)

Bild 1: Felaktig färgsvärta genom hdmi (korrigeras med nya fw?)
Bild 2: Dålig bitrate, hårt komprimerat, (vad göra? be comhem ta bort ca 100 av deras kanaler så färre kanalar kan få större utrymme?)
Bild 3: Se Bild 1

Två gånger har jag orkat mosa mig in bakom tv-bänken och roddat med kablarna och kollat på c+ film hd och lite zappande också genom komponent ut från boxen och madagascar på på c+ film hd så kalas ut.
I zappande kunde man notera att alla i div studios på olika kanaler som tidigare sett ut att ha haft svarta kostymer och kavajer, i själva verket va mörkblå, mörkgrå etc...

Alla verkar helt klart uppleva dessa problem med boxen olika (konstigt vore väl annat) men jag tycker att det här med svärtan och ett val i inställningarna genom en fw-uppgradering skulle vara kalastoppen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.