* Officiell tråd - Pioneer G9
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 03 juli 2008 - 20:34
Postad 03 juli 2008 - 20:37
Hm... Kopplade som hastigast upp tv:n och digitalboxen igår kväll (ant->box->ant->tv samt box->scart->tv) och bilden stretchades inom hela tv:n. Plockade sedan isär allting och gömde undan apparaterna för sonen. Idag har jag kopplat ihop allting igen på samma sätt men nu får jag en svart "ribba" både över och under bilden. Varför stretchas den inte helt?
Knappen HDD i fjärrkontrollen och ändra till den som du vill, wide, dot boy dot, auto osv.
Postad 03 juli 2008 - 20:42

Postad 03 juli 2008 - 21:05
Nu har WhatHifi en recension på nätet också: What Hifi
Endast 5? Vad snåla är dem

Här kommer roligaste:
Yes, you pay a premium for this product compared to other screens this size, but....
Det här är icke sant. Panny är nästan samma pris. 30 000 :- för denna tv är rena rea

Postad 03 juli 2008 - 21:07
Endast 5? Vad snåla är dem
Här kommer roligaste:
Yes, you pay a premium for this product compared to other screens this size, but....
Det här är icke sant. Panny är nästan samma pris. 30 000 :- för denna tv är rena rea
Håller med, förvånande att de inte tar upp slakten på priset

Postad 03 juli 2008 - 21:10
Knappen HDD i fjärrkontrollen och ändra till den som du vill, wide, dot boy dot, auto osv.
Tack Enator! Nu ser du vilken nivå jag ligger på. Jag är förmodligen inte värd en Pio...
Postad 03 juli 2008 - 21:16
Nu är jag uppe i 5 timmar, bara 195 timmar kvar till profs kalibrering.
P.S. Jag tycker bilden blir bättre och bätttre !! (kanske beronde på att det blir mörkare ute)
Mvh
Linnoman
Så där nu är min LX5090H uppe på väggen (blev kanske lite för högt) !!!
Har bara kollat på digital-tv i knappt en timme, har ställt in med PURE parameter settings.
Ser bra ut tycker jag.
En fråga, är det ok att köra med contrast på 40 under inkörnings perioden ?
har tidigare läst att man ska vrida ner contrast.
Mvh
Linnoman
Postad 03 juli 2008 - 21:20
Tack Enator! Nu ser du vilken nivå jag ligger på. Jag är förmodligen inte värd en Pio...
ehhhe jag är inte född med dessa kunskaper heller eller någon annan här. Man kan läsa dessa i manualen eller ställa en liten fråga

Jag formulerar om, vilka inställningar kör ni med under inkörnings perioden ?
Nu är jag uppe i 5 timmar, bara 195 timmar kvar till profs kalibrering.
P.S. Jag tycker bilden blir bättre och bätttre !! (kanske beronde på att det blir mörkare ute)
Mvh
Linnoman
Jag kör på Pure Mode tills jag kalibrerar den, men kör på vad du tycker om.
Om bilden blir bättre det stämmer att det blir mörk därute men fosforen börjar lugna ned sig oxå

Redigerat av Enator, 03 juli 2008 - 21:21.
Postad 03 juli 2008 - 21:21

Postad 03 juli 2008 - 21:22

Edit. Kan det ta skada på tv´n om man kopplar in saker till den när det är igång ? Ska man stänga av den helt innan man drar ur eller sätter i sladdar bak på tv´n ??
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 03 juli 2008 - 21:24.
Postad 03 juli 2008 - 21:27
Den använder du till typ Boxer
Edit. Kan det ta skada på tv´n om man kopplar in saker till den när det är igång ? Ska man stänga av den helt innan man drar ur eller sätter i sladdar bak på tv´n ??
Jag läste i manualen att så skall man inte göra med USB, kanske samma sak gäller för andra sladdar oxå.
Postad 03 juli 2008 - 21:31
Här kommer en till fråga som ytterligare bevisar hur färsk jag är: Man kan ju välja TV och DTV. Jag antar att DTV står för Digital TV. Vad är detta till för? Är det för den inbyggda boxen på 5090H? Jag har en icke-H. Har jag någon använding av DTV och i sådana fall när?
Yes som Robbazz säger du kan titta på marksända kanaler om du vill med den inbyggda boxen. Men kanske du behöver inte bry dig om den dellen. Misstänker du har ComHem eller?
Postad 03 juli 2008 - 21:34
Jag läste i manualen att så skall man inte göra med USB, kanske samma sak gäller för andra sladdar oxå.
Jo jag misstänkte detta. Gjorde det två ggr idag utan att tänka på det med en scart jag bara stoppa in i tv och även en usb sticka

Postad 03 juli 2008 - 21:38
Yes som Robbazz säger du kan titta på marksända kanaler om du vill med den inbyggda boxen. Men kanske du behöver inte bry dig om den dellen. Misstänker du har ComHem eller?
Stämmer! Man har ju inte hört eller läst alltför gott om Comhems HD-box. Funderar ändå på att ge det en chans genom att beställa hd-boxen från OnOff-online (1995:- istället för 3500:- hos Comhem). Har man ångerrätt om man beställer en hd-box från OnOff? Om inte Comhems hd-utbud håller måttet så skickar jag tillbaka skiten!
Postad 03 juli 2008 - 21:57
mvh/Harry
Postad 03 juli 2008 - 22:24

Postad 03 juli 2008 - 22:25
Tack
Postad 03 juli 2008 - 22:31
Är det ngn som vet vilken drive mode man skall välja för olika källor?
Tack
Hdtvtest skriver så här:
Drive Mode determines the screen refresh rate for PAL video source:
* [Drive Mode] 1: Displays PAL signal at 75Hz
* [Drive Mode] 2: Displays PAL signal at 100Hz
* [Drive Mode] 3: Displays PAL signal at 72Hz
Men det verkar DM2 kan köras på alla men prova fram och rapportera till oss oxå.
Postad 04 juli 2008 - 05:19
Det jag våndas över är att köpa en digitalmottagare av ComHem.... ja ni förstår varför, vill ha HDMI, inspelning mm. Det kanske kommer, vi får se.
Så vad återstår?
Antenn in Boxer fria kanaler, men hur får man då in de övriga kanaler som saknas från ComHem analogt?
Trodde det var två olika antenningångar på G9 men det var det inte.
Finns det nån enkel digitalmottagare för ComHem och HDMI ut?
Att hoppa på CanalDigital tar lite emot då man bor i lägenhet och det var långt upp till taket här.
Finns alternativ men det känns som om man måste köpa nått low-end om det kommer något som är vettigare inom nått år kanske.
Postad 04 juli 2008 - 06:25
Stämmer! Man har ju inte hört eller läst alltför gott om Comhems HD-box. Funderar ändå på att ge det en chans genom att beställa hd-boxen från OnOff-online (1995:- istället för 3500:- hos Comhem). Har man ångerrätt om man beställer en hd-box från OnOff? Om inte Comhems hd-utbud håller måttet så skickar jag tillbaka skiten!
Jag måste ändå säga att Humax:en för Comhem är klart bättre än force-boxen jag hade när jag körde boxer. Den hängde sig och bråkade varannan dag. Humax:en har några få buggar jag sett. Kollar man på:
Firmware för Humax
ser man att dom faktiskt fixat många av sakerna och att de är medvetna om problemet med att köra den genom en receiver. Hoppas bara dom lagar det också snart. Sen förstår jag inte boxar utan hdmi?.. Känns fånigt att ha digitalt hela vägen från inspelningen fram tills det visas, förutom en meter scart-kontakt nästan vid slutet.

Jag använder å andra sidan inte HD-delen så mycket utan är fortfarande kvar till viss del i SD-träsket *skäms lite*
Postad 04 juli 2008 - 06:48
har nu följt denna tråd ett tag och svävat fram o tillbaka på hur jag ska göra....jag är ju ganska novis på denna typ av hightech produkter...i a f vad det gäller innehav...MEN efter att ha sett 5090H live nu med vanlig tv-utsändning är jag FAST!!! har bestämt mig, det blir köp nu!! Kollade på flera andra apparater hos andra handlare igår, men när jag stod framför denna, ja...en bild säger mer än tusen ord i ett forum
jag struntar i allt teknik -MUMBO JUMBO-snack och köper den bara för att jag blev kär!!!
tekniken får jag ta efter hand som det dyker upp....
skall köpa den hos Dennis Brunby i Kalmar, så jag tror att jag kan få en hyfsad ljudbild till den oxå

Postad 04 juli 2008 - 06:57

Postad 04 juli 2008 - 07:29
Har beställt en onkyo 606, men den har inte kommit ännu. Så då har jag kopplat in mina hkts11 frontar direkt in i tvn så länge, å dom åter ju helt ok. Men basen bara brummar järnet. Som dom låter när man inte kopplat in dom ordentligt, men nu har jag ju gjort det. Är det nån inställning i tvn som måste göras?
Postad 04 juli 2008 - 07:47
Tjoop.
Har beställt en onkyo 606, men den har inte kommit ännu. Så då har jag kopplat in mina hkts11 frontar direkt in i tvn så länge, å dom åter ju helt ok. Men basen bara brummar järnet. Som dom låter när man inte kopplat in dom ordentligt, men nu har jag ju gjort det. Är det nån inställning i tvn som måste göras?
Kontrollera i din manual. Där finns olika Sound Effect att välja. En av dem måste passa din bas.
Postad 04 juli 2008 - 08:01
Postad 04 juli 2008 - 08:11
Någon som känner till en bra sajt/sajter som förklarar allt man behöver veta om ljud, bild, digital-tv, hd-tv, pull-down, overscan, Hz, upplösningar, olika uppspelningskällor, ja - ALLT! helt enkelt? Känner att jag skulle behöva börja från grunden och tid finns ju nu när man om 7h 58min går på semester!
Här kommer en:
http://www.component.se/glossary.php
Postad 04 juli 2008 - 08:15
Postad 04 juli 2008 - 08:20
Mitt extremt långa letande efter den perfekta bilden tog slut 2008-07-03....
Tror jag inte på. Det kommer bättre apparater nästa år och året efter

Postad 04 juli 2008 - 08:25
Någon som känner till en bra sajt/sajter som förklarar allt man behöver veta om ljud, bild, digital-tv, hd-tv, pull-down, overscan, Hz, upplösningar, olika uppspelningskällor, ja - ALLT! helt enkelt? Känner att jag skulle behöva börja från grunden och tid finns ju nu när man om 7h 58min går på semester!
Finns många inlägg på denna sajt som är bra (och ännu fler mindre bra...så se upp) om man söker runt lite men iövrigt:
http://www.component.se/ (finns rätt många teknik-trådar, artiklar och ordlista och är det nått du undrar så är det bara att ställa en fråga i forumet)
http://www.hometheaterhifi.com/ (en del artiklar som är riktigt bra)
http://www.widescreenreview.com/ (teckna upp dig på web-prenumeration och tanka ner allt som Joe Kane och Greg Rogers, tveklöst världens mest kompetenta video-journalister, har skrivit - det går att söka på författare)
Så - nu behöver du nog semester ett år eller så för att gå igenom allt...

Postad 04 juli 2008 - 08:29
Finns många inlägg på denna sajt som är bra (och ännu fler mindre bra...så se upp) om man söker runt lite men iövrigt:
http://www.component.se/ (finns rätt många teknik-trådar, artiklar och ordlista och är det nått du undrar så är det bara att ställa en fråga i forumet)
http://www.hometheaterhifi.com/ (en del artiklar som är riktigt bra)
http://www.widescreenreview.com/ (teckna upp dig på web-prenumeration och tanka ner allt som Joe Kane och Greg Rogers, tveklöst världens mest kompetenta video-journalister, har skrivit - det går att söka på författare)
Så - nu behöver du nog semester ett år eller så för att gå igenom allt...
Stakars mormor som köper en Pio G9

Postad 04 juli 2008 - 08:42
http://www.avsforum....82#post14217582
De pratar om någon RS-232 port. Ärligt talat vet jag allt för lite om sådant.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 04 juli 2008 - 08:47.
Postad 04 juli 2008 - 08:43
Nu är koden till servicemenyn uppbruten på Pioneer enligt D-nice på avsforum:
SM
De pratar om någon RS-232 port. Ärligt talat vet jag lite om sådant.
ehhhe du får fixa länken. Får fel:
Felet som uppstod var:
Tyvärr, den länken som tog dig till den här sidan verka vara gammal eller trasig.
Redigerat av Enator, 04 juli 2008 - 08:44.
Postad 04 juli 2008 - 08:47
De pratar om någon RS-232 port. Ärligt talat vet jag lite om sådant.
RS-232 är en klassisk seriell port (som ersatts på datorer med USB sen ett bra antal år tillbaka).
Redigerat av kott, 04 juli 2008 - 08:49.
Postad 04 juli 2008 - 08:53
RS-232 är en klassisk seriell port (som ersatts på datorer med USB sen ett bra antal år tillbaka).
Är det det enda vägen in i servicemenyn tro?
Postad 04 juli 2008 - 09:22
MEN eftersom jag nu bestämt mig för att köpa en 5090H, så vill jag få tips på delar som gör min upplevelse ännu bättre....har bara ett litet LG-hemmabiosystem för 4500 kr...det matchar ju ej denna guldklimp...
kan tänka mig slanta upp 25-30k på ljud mm mm, om det räcker?
ser nu att Pioneer ska släppa nya BD-spelare i höst, ska jag vänta med den biten då?
tacksam för svar
Postad 04 juli 2008 - 09:33
kanske är fel tråd att ställa frågan i..
MEN eftersom jag nu bestämt mig för att köpa en 5090H, så vill jag få tips på delar som gör min upplevelse ännu bättre....har bara ett litet LG-hemmabiosystem för 4500 kr...det matchar ju ej denna guldklimp...
kan tänka mig slanta upp 25-30k på ljud mm mm, om det räcker?
ser nu att Pioneer ska släppa nya BD-spelare i höst, ska jag vänta med den biten då?
tacksam för svar
Man bör nog inte utgå från att man måste ha ett dyrt ljudsystem bara för att man har en lite dyrare tv. För 25-30k får du ett bra system i vilket fall, särskilt när du handlar hos herr Brunby. Bor man dessutom i lägenhet så bör man tänka på att inte lägga ut alltför mycket då detta kan störa eventuellt lättretliga grannar.
Saknar du en PS3:a som är en utmärkt Blu-rayspelare så kanske du vill vänta på Pioneers spelare som stöder profil 2.0 (släpps i vinter), även om detta inte är ett krav.
Postad 04 juli 2008 - 09:37
Postad 04 juli 2008 - 10:46
Funkar det bara med en favorit-lista? Jag vill ha sport, film, vanliga , nyheter , musik etc. Går det?
mvh/Harry
Bump.
Tycker det verkar dåligt om det är så. Ger mig en anledning till att skaffa en separat satelitebox vilket jag helst inte vill göra.
mvh/Harry
Postad 04 juli 2008 - 11:14
En rookiefråga ang kalibrering från en som aldrig haft en förstärkare med HDMI in/utgångar:
Som jag har förstått det om man har en förstärkare med HDMI-ingångar så drar man in alla sina enheter till den (PS3, digitalbox, dvdspelare etc) och sedan bara en hdmi-kabel från förstärkaren till TVn. Men hur blir det då om man kalibrerar tvn på den ingången, alla enheter lär väl skilja en del i nivåer vad gäller kontrast, ljus, färger etc? Så om kalibreraren t.ex. kör bluray när han kalibrerar borde det inte bli korrekt om man slår över till digitalboxen t.ex eller tänker jag helt fel?
Ingen som kan svara på ovanstående fråga? Är också lite fundersam angående detta.
Postad 04 juli 2008 - 11:26
Postad 04 juli 2008 - 11:30
Jag skippade högtalare till min 5090 då jag inom snar framtid tänkt inhandla nytt ljudsystem. Tänkte använda mig av nuvarande hemmabioanläggning genom att koppla en optisk- eller koaxialkabel mellan tv:n och receivern, dvs ljud ut från tv:n och ljud in till receivern. Det ljud som ska ut i högtalarna kommer från digitalboxen via scart (analogt) och in till tv:n. Min fråga lyder: Kommer tv:n omvandla det analoga ljudet från scartkontakten/digitalboxen innan den skickar vidare ljudet digitalt till receivern? Kan det funka?
Risken finns att det inte gör det, och då är det bara interna digital-boxens ljud kommer att komma ut till recievern. Finns ingen här som kan testa denna? Det många här som ställer denna frågan.
Postad 04 juli 2008 - 11:35
Håller inte med. Jag har ett system som kostar ca 70 000:- och jag har frågat mina grannar om dem störs av ljudet och dem säger ni. Man behöver inte höja volymen på recivern. En dyrare högtalare system går mycket djupare och därmed ger dig möjligheten att höra musik och filmljudet på helt annat sätt än du har hört innan.Bor man dessutom i lägenhet så bör man tänka på att inte lägga ut alltför mycket då detta kan störa eventuellt lättretliga grannar.

Postad 04 juli 2008 - 11:39
Ja det är så att det kan skilja i utsignal nivåer plus att tv:n beter sig lite olika beroende på input samt att olika typer av signaler kräver olika inställningar ändå för att tv:n ska topp-prestera.Ingen som kan svara på ovanstående fråga? Är också lite fundersam angående detta.
Om man kör mot en hdmi-input på tv:n så finns ju iaf minst 3 användbara minnen, Standard, User och Movie. Räcker ju en lite bit iaf. Låter man ISF-kalibrera sin skärm så får man ju dessutom två till ISF Night/Day.
Personligen tycker jag man kan avstå från att koppla precis allt till stärkaren, digitalbox tex kan man ju låta gå direkt till tv:n (med optiskt ljud till stärkaren) med fördelen att man inte behöver dra igång stärkaren för att titta på "Rapport" - om man skulle få minnesbrist...

Om kalibreraren bara kört Blu-ray så är din tv enbart kalibrerad för Blu-ray. Detta eftersom en kalibrering alltid handlar om att ta med såväl tv som källa som rum i beräkningen.Så om kalibreraren t.ex. kör bluray när han kalibrerar borde det inte bli korrekt om man slår över till digitalboxen t.ex eller tänker jag helt fel?
Det är troligt att samma inställning kommer funka ganska bra även för DVD men det är inte kalibrerat för DVD och således vet man inte hur bra det funkar. Så se till att det körs en vända med DVD oxå.
Digital-tv är svårare eftersom man inte har några testbilder att kalibrera mot (förutom SVT:s begränsade testbild) så där får man alltid leva med ett visst mått av osäkerhet.
Själv kör jag föresten med samma minne för DVD som för digital-tv i de fall jag väljer att använda hdmi på den senare (kör RGB Scart oxå - vilket synligt krävde andra inställningar) , båda kommer in via YCbCr hdmi, och jag vill tro att det funkar rätt bra men jag vet inte om det är optimalt och lär inte så få veta föränn "Kanal DVE" börjar sända...

Postad 04 juli 2008 - 11:44
We are the Knights who say... NI?...jag har frågat mina grannar om dem störs av ljudet och dem säger ni.

Hade varit coolare om de sa ”Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG. Zoom-Boing. Z'nourrwringmm".
Redigerat av pacman, 04 juli 2008 - 11:45.
Postad 04 juli 2008 - 11:44
Håller inte med. Jag har ett system som kostar ca 70 000:- och jag har frågat mina grannar om dem störs av ljudet och dem säger ni. Man behöver inte höja volymen på recivern. En dyrare högtalare system går mycket djupare och därmed ger dig möjligheten att höra musik och filmljudet på helt annat sätt än du har hört innan.
Jag syftade inte bokstavligen på ett system för två miljoner på maximal volym ;] Vissa människor bor i lägenheter med extremt tunna väggar/golv där det räcker med att bara ha lite bas för att få grannarna att gå i taket.
Poängen var att undersöka om grannarna störs av ljud i allmänt så man inte lägger ut pengar i onödan på finare utrustning.
Postad 04 juli 2008 - 11:57
We are the Knights who say... NI?
Hade varit coolare om de sa ”Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG. Zoom-Boing. Z'nourrwringmm".
heee hee dem säger NEJ

2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar