ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 23 november 2007 - 10:17
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Själv har jag en LG 47" från föregående generationen.
Fungerar utmärkt med den här boxen, inga färgblockbildningar, ingen black crush.
Å andra sidan låser den sig lite då och då, ibland matar den bara ut en blå bild tills man startar om den, texten på HD-kanalerna försvinner hela tiden (kan ju vara sändningarna förstås men innan någon testat någon annan box är det svårt att avgöra), de-interlacingen vid uppskalning brister ibland osv. så den är långt ifrån felfri.
Och nej, det är inte så att jag inte förstår vad jag ska leta efter.
Ville bara dela med mig av en positiv erfarenhet. MAO: ni som har 47LB2RF kan med relativt lugn köpa denna box. (Nu vet jag ju dock inte vilka HW/FW revisioner jag har men förhoppningsvis skiljer det sig inte)
Postad 23 november 2007 - 10:30
Unregistered8f8e51df
-
Unregistered8f8e51df
-
Rookie
-
2 inlägg
pacman: (TG_>> När du jämför Scart med HDMI, ser du till att de olika signalerna är kalibrerade då? (jag menar, inte alls säkert att de kräver samma inställningar i tv:n) ) Är tyvärr ganska tafatt med dessa moderna manicker.. " signalerna är kalibrerade"  ?? Jag har bara kopplat in de olika kablarna i därför avsett hål och i TVns meny angett typ av kontakt (HDMI eller SCART). Jag ändrar inga andra inställningar utan bara zappar mellan HDMI o SCART. Jag har prövat att justera kontrast, skärpa mm men får aldrig en så bra bild med HDMI som med Scart (vid de tillfällen då HDMI har dålig bild alltså).
Postad 23 november 2007 - 12:09
Unregistered8cb5b31b
-
Unregistered8cb5b31b
-
Rookie
-
7 inlägg
Tjena,
Gick och köpte denna box för ett par veckor sedan då min gamla Humax inte ville vara med längre. Här kommer mina upplevelser/åsikter:
Vill först säga att denna box ger grym bild. Har provat diverse boxar från Humax samt Samsung men ingen är i närheten av denna. Via HDMI utgången och 1080i läget så är verkligen bilden sjukt bra. Upplever bilden som mycker crisp samt minimalt med färgblödningar etc.
Men...visst upplever jag också colorbandings och det ser verkligen inte kul ut i vissa scener. Vill dock påpeka att jag nog inte störs så mycket av colorbandings. Upplever att det är väldigt sällan det syns tydligt. Har testat med component utgången också men det är samma fenomen där. Dock så syns det inte lika tydligt på scart/rgb samt component då bilden generellt sätt blir mjukare än med HDMI.
Tror att fenomenet är en kombination av komprimerade sändningar samt mjukvaran i boxen. Sen har nog bildvisaren också väldigt stor betydelse.
Min slutgiltiga åsikt blir att denna box ger mycket bra bild...men colorbandings finns.
Tycker dock att den tydliga skarpa bilden väger upp problemet.
Vi får väl hoppas att ComHem fixar ny mjukvara så fort som möjligt.
Kör idag boxen med en Pioneer 508XD.
Postad 23 november 2007 - 12:17
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
TG_>> Ahh, kanske uttryckte mig lite flummigt. Vad jag menade var det som du verkar ha gjort, dvs har du ställt in tv:n så den matchar insignalen (dvs boxens signal). Det kan ju nämligen vara så att boxen lämnar olika signaler beroende på om den skickar ut via scart eller hdmi (plus att tv:n kan hantera signalerna olika beroende på vilken ingång man använder). Vad jag ville säga är att när man gör en jämförelse mellan olika signaler("kontakter") så kan det krävas att man ställer in tv:n olika för att jämförelsen ska vara rättvis. Jochte74>> " Tror att fenomenet är en kombination av komprimerade sändningar samt mjukvaran i boxen. Sen har nog bildvisaren också väldigt stor betydelse." Utan att ha sett boxen får jag en känsla av att du mångt och mycket slagit huvet på spiken här...tack för dina synpunkter. Har du en G8 och är rätt nöjd så borde jag inte gråta över mina 500 spänn som mat till min G8 heller då.
Postad 24 november 2007 - 02:34
Gunnar_R
-
Gunnar_R
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ny mjukvara finns, men ej i comhem-nätet ännu.
Man ska med den kunna ställa HDMI på två olika RGB-lägen och även komponent. Mörkerskuggor och allt det där ska tydligen också vara löst om jag inte missminner mig.
Postad 24 november 2007 - 11:35
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Postad 24 november 2007 - 12:43
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
En fråga bara, hur vet du detta ?? Om det stämmer så varför finns den inte i comhems nät ännu ?
comhem kanske vill testa den nya mjukvaran lite innan de skickar ut den till alla humaxboxar på gott och ont? Så att inte något annat som fungerade innan slutar funka? Jag gissar bara men det låter troligt att de vill göra något slags test först.
Postad 24 november 2007 - 14:11
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6 401 inlägg
Inte haft comhem på länge nu, men skaffat HD-boxen. Men det är väl så att boxen frågar om man vill uppdatera automatiskt? Inte så att man behöver söka en gång om dagen?
Postad 24 november 2007 - 16:45
psyman
-
psyman
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
beställde julcombo idag å får då boxem för 495:-
om det inte fungerar tillfredställande så får dom väl bara byta ut den mot en annan box!
Postad 26 november 2007 - 20:03
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
beställde julcombo idag å får då boxem för 495:- om det inte fungerar tillfredställande så får dom väl bara byta ut den mot en annan box!
Jag funderar också på det. Antar att de vill sälja ut den boxen då de väntar på en med hårddisk. Meddelar du hur den funkar, psyman? För 495 kr är det billigt, men jag vill inte ha en med ständiga problem. Men om Gunnar R har rätt om uppdateringen så är det helt klart värt det.
Postad 26 november 2007 - 20:11
pelle2004
-
pelle2004
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Tjena,
Gick och köpte denna box för ett par veckor sedan då min gamla Humax inte ville vara med längre. Här kommer mina upplevelser/åsikter:
Vill först säga att denna box ger grym bild. Har provat diverse boxar från Humax samt Samsung men ingen är i närheten av denna. Via HDMI utgången och 1080i läget så är verkligen bilden sjukt bra. Upplever bilden som mycker crisp samt minimalt med färgblödningar etc.
Men...visst upplever jag också colorbandings och det ser verkligen inte kul ut i vissa scener. Vill dock påpeka att jag nog inte störs så mycket av colorbandings. Upplever att det är väldigt sällan det syns tydligt. Har testat med component utgången också men det är samma fenomen där. Dock så syns det inte lika tydligt på scart/rgb samt component då bilden generellt sätt blir mjukare än med HDMI.
Tror att fenomenet är en kombination av komprimerade sändningar samt mjukvaran i boxen. Sen har nog bildvisaren också väldigt stor betydelse.
Min slutgiltiga åsikt blir att denna box ger mycket bra bild...men colorbandings finns. Tycker dock att den tydliga skarpa bilden väger upp problemet.
Vi får väl hoppas att ComHem fixar ny mjukvara så fort som möjligt.
Kör idag boxen med en Pioneer 508XD.
Jochte74 Kan du byta VFormat 576p/720p/1080i på Humaxen utan att skärmen (508XD) tappar bilden? /Pelle
Postad 26 november 2007 - 20:15
psyman
-
psyman
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Jag funderar också på det. Antar att de vill sälja ut den boxen då de väntar på en med hårddisk. Meddelar du hur den funkar, psyman? För 495 kr är det billigt, men jag vill inte ha en med ständiga problem. Men om Gunnar R har rätt om uppdateringen så är det helt klart värt det.
hmm... hur faan quotar man nu?
jag återkommer med vad jag tycker. kan juh även meddela att ja har en panna pv600.
Postad 26 november 2007 - 23:49
MrBorjesson
-
MrBorjesson
-
Rookie
-
2 inlägg
Har tyvärr inte möjlighet med JulCombo då jag teckade i somras 24 månader large + canalplus för rätt bra pris.
Har inte lust att ta en box för 2500 som fungerar såhär dåligt och få billigare som storkund hos dem verkar inte gå att övertala.
Postad 27 november 2007 - 09:15
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Ny mjukvara finns, men ej i comhem-nätet ännu.
Man ska med den kunna ställa HDMI på två olika RGB-lägen och även komponent. Mörkerskuggor och allt det där ska tydligen också vara löst om jag inte missminner mig.
En fråga bara, hur vet du detta ?? Om det stämmer så varför finns den inte i comhems nät ännu ?
I second that, tala ut mer Gunnar_R!! Det låter, på din beskrivning, som om man kan välja RGB med antingen video- eller pc-levels samt YCbCr med förslagsvis video-levels. Det är så det ska vara, fixa comhem! (som jag fråga innan, nån som har koll på om det är video eller pc idag?) Återstår bara att nån fattar att vi vill ha möjligheten att plocka ut 576i vid hdmi oxå... Har bestämmt mig för att beställa sk*ten, som sagt, man blir ju inte fattig på kuppen direkt.
Postad 27 november 2007 - 10:00
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Det låter, på din beskrivning, som om man kan välja RGB med antingen video- eller pc-levels samt YCbCr med förslagsvis video-levels. Det är så det ska vara, fixa comhem!
(som jag fråga innan, nån som har koll på om det är video eller pc idag?)
Svårt att definitivt säga men det verkar som om det är RGB med PC-levels vilket kanske förklarar den black-crush som en del upplever mer än andra. Det ser ungefär ut som när jag hade min DVD-spelare inställd på HDMI-"RGB-Full Range", tvingades ha extremt hög brightness, typ 75-85, på TVn då. När jag skiftade till HDMI-"Component" så blev det avsevärt bättre och brightness kunde justeras ner till 54. (Det fanns även HDMI-"RGB" men fastnade för Component-färgerna) Jag hoppas på motsvarande inställningar i firmwaren för boxen...
Postad 27 november 2007 - 10:14
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
HDMI-"RGB-Full Range" är ju i regel en benämning på pc-levels så det låter som om så är fallet ja. Pc-levels innebär ju att toppen och botten klipps (varför "Full Range" är en IDIOTISK beteckning) men det i sig ger ju ingen katastofal "crushing" (även om det inte är önskvärt, video är 8 bitar, ge mig alla 8*). Som du säger så tvingas man mickla med brightness och contrast för att få fram nån sorts bild igen - om man nu inte har reglage på sin tv för att hantera både pc-levels och video-levels via hdmi. Kolla det först innan ni micklar med nått annat. Jag gissar att de som klagar mest helt enkelt har missat att matcha displayen med insignalen helt enkelt. (ovanstående var inte riktat till dig rickardl, tror du har koll, utan mera som förtydligande på det du sa, riktat till nån annan ev läsare som inte har stenkoll  ) (*) video-levels i sig garanterar inte att signalen är "oklippt", men de blir iaf inte garanterat klippa som de blir med pc-levels...
Redigerat av pacman, 27 november 2007 - 10:17.
Postad 27 november 2007 - 10:45
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
HDMI-"RGB-Full Range" är ju i regel en benämning på pc-levels så det låter som om så är fallet ja.
Pc-levels innebär ju att toppen och botten klipps (varför "Full Range" är en IDIOTISK beteckning) men det i sig ger ju ingen katastofal "crushing" (även om det inte är önskvärt, video är 8 bitar, ge mig alla 8*). Som du säger så tvingas man mickla med brightness och contrast för att få fram nån sorts bild igen - om man nu inte har reglage på sin tv för att hantera både pc-levels och video-levels via hdmi. Kolla det först innan ni micklar med nått annat.
Jag gissar att de som klagar mest helt enkelt har missat att matcha displayen med insignalen helt enkelt.
(ovanstående var inte riktat till dig rickardl, tror du har koll, utan mera som förtydligande på det du sa, riktat till nån annan ev läsare som inte har stenkoll )
(*) video-levels i sig garanterar inte att signalen är "oklippt", men de blir iaf inte garanterat klippa som de blir med pc-levels...
Ummm? Blandat ihop begreppen lite idag?  PC Levels = 0-255 Video levels = 16-235 PC Levels är HELA spannet och det enda som garanterat inte blir clippat men å andra sidan kan en felaktig expansion från videons begränsade levels till PCns full range resultera i väldigt washed out resultat. Det är vid video levels som du inte kan förmedla fulla 8 bitars färginformation. Det är precis det här som BTB och WTW handlar om, DVD-spelare som kan visa värden över och under det givna omfånget på 16-235. Det nominella referensomfånget är 16-235 men det brukar finnas information utanför detta område. En dåligt utförd expansion till full range (PC levels) mappar 16 till 0 och 235 till 255, i den processen förlorar man all BTB och WTW information och crushing kan uppstå om både output och input är ställt till PC levels. Att kalla det Full Range är inget annat än sanningen och fullkomligt logiskt. Väldigt långt ifrån idiotiskt.  (Sen att dåligt konstruerad apparatur inte klarar av video->pc expension på ett adekvat sätt är ju inget som du kan belasta våra härliga full range pc levels för.)
Redigerat av Unregistered92d7e447, 27 november 2007 - 10:48.
Postad 27 november 2007 - 11:49
pakarlss
-
pakarlss
-
Forumräv
-
-
893 inlägg
Det här inlägget är från september, och bekräftar teorierna med PC-levels och video-levels. Tyvärr har inte mycket hänt sedan dess. Hallå!
Det kommer en mjukvaru-uppdatering till boxen innan månadens slut. Denna fix ska lösa problemet med black-crush. Det ska komma en inställning så att man kan välja RGB eller YCbCr. De som har problem med för mörk bild ska välja YCbCr. Enligt han på CH (ej kundtjänsten) som jag pratade med så ville tydligen inte Humax erkänna att det var ett fel eftersom de (Humax alltså) anser att alla bildvisare redan ska ha en sådan insällningsmöjlighet. Eftersom Humax så uppenbart var ute och cyklade så stod CH tydligen på sig så att en ändring i mjukvaran ändå kom till. Mjukvaran genomgår just nu CH:s rigoröra testning för att säkerställa att inga kunder kommer drabbas av några tekniska problem (ironi). Faktum är dock att de kommer att ha provat uppdateringen i över en månad innan den kommer ut till oss användare. Vad jag förstod så kommer denna fix inte lösa några andra problem. Om det t.ex. förekommer färgblockning vid 100% signalkavalitet så är det fel på boxen och då ska denna bytas. Står de fast vid det så gäller det att de börjar bunkra upp med många utbytesboxar...
Mvh Patrik
Postad 27 november 2007 - 11:53
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
UndaC>> Njae, tror inte jag blandat nått... Det är vid video levels som du inte kan förmedla fulla 8 bitars färginformation.
Jo det går alldeles utmärkt. Eller rättare sagt det är det enda som kan förmedla full information. Detta eftersom referensnivåerna ligger vid 16 och 235, precis som du säger, därmed finns utrymme för BTB och WTW och hela den ursprungliga videosignalen "får plats". Vad då "videons begränsade levels" föresten? Enkelt uttryckt så härstammar all video från 8 bit YCbCr, för att få med all denna information måste detta konverteras till RGB video-levels (aka "Studio RGB"). Kanske att vi använder lite olika defintioner men för mig pc-levels (aka "PC RGB") att man har referens-svart vid 0 och refrens-vit vid 255 så hur man får plats med WTW (255++?) och BTB (negativa nivåer?) i det är beyond me, förslag? Du kan ju köra igenom perras inlägg här, hittar du fel i det får du gärna påpeka det.
Postad 27 november 2007 - 13:01
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Hmm, följande svar av Perra1 i ovan nämnda tråd får mig verkligen att hoppas att ny firmware med rätt inställningsmöjligheter (Component via HDMI) löser både blackcrush och colour banding problemen... Sen är det väl så att du bara kan se BTB och WTW med ett signalområde på 16-235? För har du 0-255 så klipps väl signalen?
Man klipper vid 0-255 - dvs tar bort det dynamiska headroom som finns i videosignalen och introducerar istället en hårdare posterisering - dvs videosignalen får "hårda steg" som kan synas som banding i färger.
Postad 27 november 2007 - 13:17
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Är pessimistisk och balanserar med att det kanske inte löser problemet men det finns förutsättningar för att problemet minskar iaf.  Humax borde läsa lite på component.
(Det hade iofs inte behövts om de istället hade läst på hur tv-standarderna fungerar (vilket man tycker att ett företag som gör digitalboxar borde göra). PAL-standarden (via ITU R BT601) definerar hur YCbCr ska konverteras till RGB och där defineras svart som 16 och vit som 235 med BTB och WTW under och över, video-levels mao)
Nåja mkt OT nu, köpte boxen, får se om den går att leva med.
Redigerat av pacman, 27 november 2007 - 13:19.
Postad 27 november 2007 - 13:44
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
UndaC>> Njae, tror inte jag blandat nått...
Det är vid video levels som du inte kan förmedla fulla 8 bitars färginformation. Jo det går alldeles utmärkt. Eller rättare sagt det är det enda som kan förmedla full information. Detta eftersom referensnivåerna ligger vid 16 och 235, precis som du säger, därmed finns utrymme för BTB och WTW och hela den ursprungliga videosignalen "får plats".
Vad då "videons begränsade levels" föresten? Enkelt uttryckt så härstammar all video från 8 bit YCbCr, för att få med all denna information måste detta konverteras till RGB video-levels (aka "Studio RGB").
Kanske att vi använder lite olika defintioner men för mig pc-levels (aka "PC RGB") att man har referens-svart vid 0 och refrens-vit vid 255 så hur man får plats med WTW (255++?) och BTB (negativa nivåer?) i det är beyond me, förslag?
Du kan ju köra igenom perras inlägg här, hittar du fel i det får du gärna påpeka det.
Jag tror att det hela boils down to semantik. Du kommer från video-världen, jag kommer från PC-världen. Men för att belysa WTW och BTB. En korrekt color space konvertering och expansion från video nivåer till PC nivåer mappar INTE 16 till 0 och 235 till 255 för då blir det precis som du säger: man förlorar BTB och WTW. En korrekt konvertering mappar värdena utanför de nominella referensnivåerna till nivåer inom PC-rymden. Inget går förlorat. BTB-informationen i en videosignal är värden under 16, dessa värden finns traditionellt inte representerade inom videosignalen men finns redan inom PC-världen. BTB kan vara 8 och guess what, PC-nivåer kan återge 8 redan som det är. Det är först när man gör en felaktig expansion av videonivåerna till PC-nivåer som BTB eller WTW försvinner. Din utgångspunkt verkar vara att clippning av BTB och WTW är det enda sättet att göra en color space expansion men så är ju inte fallet. Det är fullt möjligt att göra en video-"YUV"-till-PC-"RGB" color space expansion utan att förlora information. Det motsatta är dock inte alls lika säkert då det inte finns något som garanterar att kamera, redigeringsutrustning-uppspelare eller bildvisare faktiskt klarar av BTB eller WTW i videoläge. Många apparater klarar av det genom att "bryta" mot vedertagna standarder. 0-256 kallas full range av en anledning. Det är knappast som om det är ett ologiskt val. Det kallas så bland professionals inom både PC och videoindustrin. Det finns profesionell AV-utrustning som jobbar med Full-Range YUV. Gissa vad skillnaden mellan CCIR och Full range YUV är? Just det, CCIR är 16-235 medan Full Range är 0-256. Egentligen är det inte någon skillnad. CCIR skapades som en videostandard en gång i tiden och när man tog det till den digitala domänen begränsade man omfånget på videosignalen och för att skapa en viss acceptans i utrustning för over- och undershoot. Man angav en range på 16-235 (med andra ord ~7 "lagliga" bits) men där 0-15 och 236-256 fortfarande kan användas som en safeguard för over och under shoot (med andra ord en "illegal" bit). I PC RGB har du en range på 0-256 dvs fulla 8 bits. För att återgå en videosignal måste man ju såklart göra en color space konvertering. Problemet verkar vara att du utgår ifrån att all color space conversion helt enkelt expanderar videons sju "lagliga" bits och kasserar den resterande "illegala" biten med over och under shoot. Visst kan vissa sunkiga implementationer fungera så men att gå från det till att säga att det är missvisande att kalla något full range det är ett rätt långt steg. För att nöta in: Video levels: 8 bits, begränsat till 7 "lagliga" bits med 1 "illegal" bit för "spill". För att anses fungera korrekt behöver utrustningen bara kunna återge de legala bitsen, dvs 7 bits. Därav "limited range". PC levels: 8 bits, utan begränsningar. Kan och måste återge fullt omfång. Därav "full range". Givetvis får videonivåns 8 bits plats i PC-nivåns 8 bits MEN felaktigt utfört kan en "dumsnål" konvertering helt enkelt kassera allt under 16 och allt över 235. Det finns inga fel i perras resonemang vad jag kan se (tittade bara genom dem som hastigast" snarare verkar det som om du misstolkar eller förutsätter felaktiga beteenden vid color space conversions. ITU Rec 601 = 16-235 xvYCC = 0-256 PC RGB = 0-256 In short: limited range Rec 601 som du så kärt vill få till något bättre skapades helt enkelt med begränsat omfång som en slags "säkerhetsspärr" mot undermålig utrustning. Idag finns inte begränsningarna kvar i riktig (eller bara digital i allmänhet) produktionsutrustning, man kan lita på deras exakthet och därför övergår man till full range iom xvYCC. EDIT: såg precis att jag förhastat mig, antog att perra pratade om xvYCC och inte BT.709. Raderade därför lite av slutet av mitt inlägg och ersatte BT.709 med xvYCC. puuuh BTW ett kort citat som beskriver skillnaderna i ett nötskal: "xvYCC uses the full range of values (1 to 254 in an 8-bit space) to represent colors. In BT.601 and BT.709, RGB colors are represented only by 8-bit values from 16 to 235. This limited range was established to allow for undershoot and overshoot, attributes of analog TV signaling. With digital TV signaling, there is no undershoot or overshoot, and the values from 1-15 and 235-254 can be used to represent real colors. In order to maintain backward-compatibility with earlier standards, the red ( R ), green ( G ), blue (B ) and white standard colors are still calculated at the same indices in the color space. The wider ranges of digital values allow representation of deeper greens, deeper reds, and deeper blues - and of course intermediate colors previously beyond the boundary limit in the CCIR 601 color space." Med andra ord precis som RGB med PC-nivåer.
Redigerat av Unregistered92d7e447, 27 november 2007 - 14:09.
Postad 27 november 2007 - 15:12
Unregistered8cb5b31b
-
Unregistered8cb5b31b
-
Rookie
-
7 inlägg
Tjena, Pelle2004: "Kan du byta VFormat 576p/720p/1080i på Humaxen utan att skärmen (508XD) tappar bilden?"Vet inte riktigt vad du menar. Ja bilden hoppar till och blir svart ett par sekunder sedan kommer bilden igen. Pacman: Min box visade ganska mörk bild när jag kopplade in den. Gick in och valde "Colour-4 Digitala RGB-signaler (0 till 255) låst" manuellt under Option - HDMI - Video Auto-läget kanske inte riktigt lirar...Jag upplever ingen black crush. Du kan ju testa detta med din Pio. Skriv gärna vad du kommer fram till. //Jochte74
Postad 27 november 2007 - 15:23
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Kraftigt OT, endast för UndaC (och Jochte, eftersom det inte går att göra två inlägg på raken), övriga go on: Japp, jag hade främst den klippande 0-255 i bakhuvdet eftersom det är så det brukar utföras. Den är allt annat än "full range", precis som du säger. Är dock väl medveten om att det går att mappa in, egentligen mappa om, BTB och WTW så det platsar inom 0-255 - om man inte håller sig till BT.601s ekvationer (är väl föresten det PS3 gör i sin "FullRange:RGB"). Vill jag titta på video vill jag att det dekodas enl de kodningar som finns standardiserade, andra alternativ bortser jag ifrån direkt. Bara för att du kan se tex BTB betyder inte det att signalen är korrekt hanterad. Att full range existerar vid videoredigering är mkt möjligt men det är ju inte den signalen som kommer hem till dig. Den är (om allt går "rätt" till) konverterad till YCbCr såsom BT.601 föreskriver. Förslagvis använder man inversen när man går till RGB. Allt annat är Kalle Anka. Video levels: 8 bits, begränsat till 7 "lagliga" bits med 1 "illegal" bit för "spill". För att anses fungera korrekt behöver utrustningen bara kunna återge de legala bitsen, dvs 7 bits. Därav "limited range".
Fel. För att det ska anses korrekt ska WTW och BTB, dvs alla 8 bitar, finnas med, det är så PAL-video är standardiserat. Det anses inte korrekt att gå emot standarden. PC levels: 8 bits, utan begränsningar. Kan och måste återge fullt omfång. Därav "full range".
Begränsningen ligger i att antingen klipper man signalen eller så mappar man om nivåerna. Hur du än vrider och vänder på det kommer det pajja bilden på en enl standarden korrekt fungerande display. ...eller förutsätter felaktiga beteenden vid color space conversions.
Problemet är att du förespråkar felaktiga beteenden vid color space conversions. Eller uttryckt på ett annat sätt, det är förstås inget fel med "Full Range RGB" i sig, men det är fel för all YCbCr kodat enl Rec601 eller Rec709 (dvs alla PAL, NTSC och HDTV-sändingar). Vad xvYCC sysslar med kan vi ta då det kommer sändingar enl den standarden... Kan avsluta med Stacey Spears ord ang Full Range i PS3, så varför du förodar pc-levels förstår jag inte heller: So I just tested RGB @ full and you want to leave it as limit, unless you like to increase banding.
RGB @ Limit - Levels stay where they are. Y 1, CbCr 128 will be RGB 1, 1, 1 when done. RGB @ Full - Levels get compressed. Y 1, CbCr 128 will be RGB 16, 16, 16 when done. (Best guess based on looking at image) Full is different than the usual expansion where Y 16, CbCr 128 becomes RGB 0, 0, 0.
The best video quality is:
Output - YCbCr RGB - Limit Super White - On
BTB is still passed when RGB is set to limit, just bring brightness up to see it. Then turn brightness back down where it belongs. When you set brightness based on RGB limit and then switch to RGB full, you will see the BTB stripe. This is because you just remapped Y 7, CbCr 128 (the BTB stripe) to a much higher value.
Var det inte banding vi ville undvika på Humax-boxen?  Det finns förstås andra sätt att mappa till PC RGB än "the usual expansion" eller "the PS3 way", finns säkert en miljon sätt. Alla som sysslat seriöst med bild vet dock att vägen till bra bild går genom att man har definerat hur saker och ting går till, att säga "kör full" utan att exakt definition av hur man går dit är helt enkelt inte seriöst. Däremot skulle de finnas en standardmetod som man vet att alla delar i kedjan jobba emot så skulle det säkert funka bra, tror jag - men hur vet man det? Och vad är poängen, det är fortfarande "begränsad" YCbCr som kommer hem till dig... Är detta så viktigt att bilden inte går att titta på? Nej för fasen, det är inte hela världen. Det är verkligen nerd-nivå. Men trots det finns det ju heller inget poäng med att förespråka ett fel, fel låter vi tillverkarna göra - tills de lär sig.  edit: Ärligt talat så är inte ens det här mitt ämne...långt ifrån, så har jag fattat fel nånstans så går det bra att vem som helst korrigerat mig...  ****** Pacman: Min box visade ganska mörk bild när jag kopplade in den. Gick in och valde "Colour-4 Digitala RGB-signaler (0 till 255) låst" manuellt under Option - HDMI - Video Auto-läget kanske inte riktigt lirar...Jag upplever ingen black crush. Du kan ju testa detta med din Pio. Skriv gärna vad du kommer fram till.
Misstanke bekräftad en gång till då. Man tackar. Ska kolla när jag får boxen.
Redigerat av pacman, 27 november 2007 - 15:28.
Postad 27 november 2007 - 16:28
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
hehe ok Pacman, jag försökte inte säga emot dig på punkten om att allt källmarterial är 16-256. Min reaktion var, precis som jag skrev i andra inlägget mest semantik. Att kalla det full range när det är 0-256 är, vad det gäller själva signaltypen, på alla sätt och viss 100 % korrekt och det är ju signaltypen man ändrar, alltså anser jag att det är en helt korrekt beskrivning. (Full Range kommer alltså här från att hela värdeområdet från 0 till 256 är adresserbart under alla omständigheter.) Vad det gäller att BTB/WTW ska visas för att en apparat ska anses följa standarden så håller jag inte med dock. Det är väldigt bra om den gör det men av den dokumentation jag hittar på ämnet är den extra biten till för just "spill". BTB/WTW är ju information som befinner sig utanför vad man egentligen har som tilltänkt adresserbar palett enligt specen. Allt utanför det ska anses vara "non essential" just eftersom den här extra headroomen är till för att kompensera ut brister i gammal teknik (läs fet-TV old school style). Om det råkar finnas information där och bildvisaren/spelaren kan plocka fram den så är det fine men det är på intet sätt ett krav. (Limited Range kommer här ifrån att man klippt av två punkter där man inte behöver ange eller återge några värden, därmed inte sagt att man inte kan eller för den delen inte bör ange/återge värden inom dessa områden.)
Postad 27 november 2007 - 17:14
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Tjena,
Pelle2004: "Kan du byta VFormat 576p/720p/1080i på Humaxen utan att skärmen (508XD) tappar bilden?" Vet inte riktigt vad du menar. Ja bilden hoppar till och blir svart ett par sekunder sedan kommer bilden igen.
Pacman: Min box visade ganska mörk bild när jag kopplade in den. Gick in och valde "Colour-4 Digitala RGB-signaler (0 till 255) låst" manuellt under Option - HDMI - Video Auto-läget kanske inte riktigt lirar...Jag upplever ingen black crush. Du kan ju testa detta med din Pio. Skriv gärna vad du kommer fram till.
//Jochte74
Trodde du hade fått en Humax med ny FW och gick in och sökte programvara. "Hittade ingen ny mjukvara" som vanligt. Du måste mena på Pioneer:en. Tyvärr har min Sony inga sådana inställningar för HDMI. Det vore fantastiskt om ny FW löser både color banding helt el delvis och black crush. Ett år har jag snart väntat på detta.
Postad 27 november 2007 - 17:26
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
UndaC>> Aha, ok, ja det kanske är så att vi i slutändan är på semantik och snurrar...  Problemet är att i videosammanhang blir "FullRange", som låter som "wow det här vara bra, det tar vi" när det snarare är "CompressedRange" och/eller "F*ckedupRange"...om vi ska överdriva lite. Vad det gäller att BTB/WTW ska visas för att en apparat ska anses följa standarden så håller jag inte med dock. Det är väldigt bra om den gör det men av den dokumentation jag hittar på ämnet är den extra biten till för just "spill". BTB/WTW är ju information som befinner sig utanför vad man egentligen har som tilltänkt adresserbar palett enligt specen. Allt utanför det ska anses vara "non essential" just eftersom den här extra headroomen är till för att kompensera ut brister i gammal teknik (läs fet-TV old school style). Om det råkar finnas information där och bildvisaren/spelaren kan plocka fram den så är det fine men det är på intet sätt ett krav. (Limited Range kommer här ifrån att man klippt av två punkter där man inte behöver ange eller återge några värden, därmed inte sagt att man inte kan eller för den delen inte bör ange/återge värden inom dessa områden.)
Håller inte med, men det får vi ta nån annan gång...du har snott alldeles för mkt jobbtid av mig redan...  ruhe>> det va i Pion han ändra ja, har du inget reglage för video vs pc levels återstår bara brightness/contrast för att få iaf nån hyffs på nivåerna.
Postad 28 november 2007 - 09:13
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Mycket kort
Pacman som "kommer från "video -världen"  representerar rätt "värld" i detta resonemang.
Maveric
Postad 28 november 2007 - 19:42
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Upplever att diskussionen blev väldigt tekniskt nu för mig som amatör. Går det att ställa in RGB på en hdmi utgång? Det trodde jag bara gick via scart...
Jag har seriösa funderingar på att köpa denna box men vill ju veta om färgproblemen är så pass störande att det inte är värt det. Den som sagt att det är en uppdatering på G, undrar jag var denna information kommer ifrån? Det tråkiga är ju om jag köper denna apparat så kanske det ändå dröjer ett halvår innan uppdateringen kommer...
Postad 28 november 2007 - 21:23
Unregistered6c19e43f
-
Unregistered6c19e43f
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
HJÄLP Mig ni som haft denna produkt ett tag!!
Jag kör via HDMI men får bara riktigt bra bild på HD kanalerna, De andra på upplösningen 576i blir alldeles gröna och en massa ränder. Hur gör jag för att få en "vanlig" bild på dom kanalerna som sänder 576i?? alltså vanlig tv upplösning.
Har försökt att ändra via knappen "V-Format" men kan då endast ändra mellan 576P/720P/1080i...
Har vart och kollat alla inställningar som kan ha med det att göra men hittar ingenting som jag kan ändra för att få en bild som går se på åtminstonde.
Vad är det jag missat?
Vore grymt tacksam för snabbt svar. Orkar inte läsa igenom hela tråden,
Tack i förhand.
Postad 28 november 2007 - 23:01
pelle2004
-
pelle2004
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Nufc:
Ställer jag VFormat till 1080i så konverteras allt SD o. HD till 1080i.
Borde funka för dig också. 576i finns inte på VFormat.
576i får du endast på Scart sladden.
Jag har själv problem med byte mellan 576p/720p/1080i när jag låter HDMI'en gå via
Yamaha V3800 till Pioneer LX508D. Byter jag format så blir hela bilden blå och blinkar.
Byter man source på Yamaha'n och tillbaka så kommer bilden.
Kopplar man HDMI'n direkt till Pioneer'en så funkar det att byta VFormat.
/Pelle
Postad 28 november 2007 - 23:04
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Upplever att diskussionen blev väldigt tekniskt nu för mig som amatör. Går det att ställa in RGB på en hdmi utgång? Det trodde jag bara gick via scart...
Jag har seriösa funderingar på att köpa denna box men vill ju veta om färgproblemen är så pass störande att det inte är värt det. Den som sagt att det är en uppdatering på G, undrar jag var denna information kommer ifrån? Det tråkiga är ju om jag köper denna apparat så kanske det ändå dröjer ett halvår innan uppdateringen kommer...
Upplevde colorbanding och blackcrush som väldigt störande innan jag märkte att det gick att minska effekten av det via sänkning av kontrasten samt justering av bnghtness. Nu störs jag inte av det så mycket alls faktiskt. Men visst, en ny firmware med möjlighet att ställa in HDMI-videosignalen vore kanon!
Postad 28 november 2007 - 23:05
Unregistered6c19e43f
-
Unregistered6c19e43f
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Nufc:
Ställer jag VFormat till 1080i så konverteras allt SD o. HD till 1080i. Borde funka för dig också. 576i finns inte på VFormat. 576i får du endast på Scart sladden.
Jag har själv problem med byte mellan 576p/720p/1080i när jag låter HDMI'en gå via Yamaha V3800 till Pioneer LX508D. Byter jag format så blir hela bilden blå och blinkar. Byter man source på Yamaha'n och tillbaka så kommer bilden.
Kopplar man HDMI'n direkt till Pioneer'en så funkar det att byta VFormat.
/Pelle 
Tack för svaret Pelle. Skall testa detta lite noggrannare. "Tror" jag testade det innan och det var likadant, men ej säker. Annars vet fan vad man skall göra? Jobbigt att behöva byta ingång mellan HDMI/Scart på tvn hela tiden om man skiftar mellan hd/sd kanalerna..
Postad 29 november 2007 - 07:48
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1 364 inlägg
Fick hem denna box igår , pluggade in den som man skall (kör component) & gör alla inställningar . Sedan får jag en ruta att den skall uppdatera sig & att man skall vänta . Tror den stod på TV 2 i 1,5 timme & väntade på uppdateringen . Pratade med en polare han rekomenderade att boxen skulle stå på Kanal 80 som är Canal plus där hade det funkat jätte bra för honom . Provade även Discovery & på den kanalen har den stått på hela natten utan result . Efter varje försök så har jag startat om boxen . Någon som har några förslag innan jag ringer Comhem , ringer dessa ogärna då mina erfarenheter är att man behöver ringa flera samtal innan problemen är lösta . Fick hem denna box igår , pluggade in den som man skall (kör component) & gör alla inställningar .
Sedan får jag en ruta att den skall uppdatera sig & att man skall vänta . Tror den stod på TV 2 i 1,5 timme & väntade på uppdateringen . Pratade med en polare han rekomenderade att boxen skulle stå på Kanal 80 som är Canal plus där hade det funkat jätte bra för honom . Provade även Discovery & på den kanalen har den stått på hela natten utan result . Efter varje försök så har jag startat om boxen .
Någon som har några förslag innan jag ringer Comhem , ringer dessa ogärna då mina erfarenheter är att man behöver ringa flera samtal innan problemen är lösta .
Svaret finns säkert i tråden men den har hunnit bli 77 sidor lång nu .
Postad 29 november 2007 - 09:01
Bullit
-
Bullit
-
Forumräv
-
-
725 inlägg
Ring Comhem! Ditt kort måste pairas med HD-boxen.
Postad 29 november 2007 - 10:21
percevan
-
percevan
-
Rookie
-
3 inlägg
Comhem är dum som dom vald DVB-C, och varför inte dom kan ta DVB-T istället
Bara endast SONY märket som kan emot båda DVB-T och DVB-C Digital-TV...!
/GT
Redigerat av percevan, 29 november 2007 - 10:23.
Postad 29 november 2007 - 10:29
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Comhem är dum som dom vald DVB-C, och varför inte dom kan ta DVB-T istället 
Bara endast SONY märket som kan emot båda DVB-T och DVB-C Digital-TV...!
/GT
Nja, eftersom comhem distribuerar tv via kabel så är det DVB-C som gäller (bokstaven C står för kabel). DVB-T betyder att tv-signalen skickas i luften (tas emot med tv-antenn på taket du vet) och det är bara Teracom (företaget som distribuerar Boxer-kanalerna) som får skicka signaler där så det är liksom inte ett alternativ för ComHem. Så i just det här fallet är inte comhem dumma.
Redigerat av distortion2, 29 november 2007 - 10:31.
Postad 29 november 2007 - 10:34
percevan
-
percevan
-
Rookie
-
3 inlägg
Jaha, oki men ändå det finns inte många välja som man kan emot med DVB-C t.ex TV eller dvd/hdd-videoappart, suck!
/GT
Postad 29 november 2007 - 11:00
Topper Harley 77
-
Topper Harley 77
-
Veteran
-
-
1 997 inlägg
Fick hem denna box igår , pluggade in den som man skall (kör component) & gör alla inställningar .
Sedan får jag en ruta att den skall uppdatera sig & att man skall vänta . Tror den stod på TV 2 i 1,5 timme & väntade på uppdateringen . Pratade med en polare han rekomenderade att boxen skulle stå på Kanal 80 som är Canal plus där hade det funkat jätte bra för honom . Provade även Discovery & på den kanalen har den stått på hela natten utan result . Efter varje försök så har jag startat om boxen .
Någon som har några förslag innan jag ringer Comhem , ringer dessa ogärna då mina erfarenheter är att man behöver ringa flera samtal innan problemen är lösta .
Fick hem denna box igår , pluggade in den som man skall (kör component) & gör alla inställningar .
Dra ut strömsladden, vänta 30 sek, sätt i och sätt igång. Sök i tråden nästa gång...
Postad 29 november 2007 - 11:25
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1 364 inlägg
Dra ut strömsladden, vänta 30 sek, sätt i och sätt igång.
Sök i tråden nästa gång... 
Tack för hjålpen , hjälpte massor (not) . Men hade du läst mitt inlägg så hade du sett att jag har startat om boxen efter varje försök & att tråden nu är på 77 sidor vilket är en mkt lång tråd att läsa . Ring Comhem! Ditt kort måste pairas med HD-boxen.
Tack Bullit ! Då var det som jag misstänkte
Redigerat av Unregistered421f5d40, 29 november 2007 - 11:24.
Postad 29 november 2007 - 13:19
goa gubben
-
goa gubben
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
En helt annan sak. Jag har haft boxen sedan december förra året och väntar fortfarande på den programvaruuppdatering som borde ha kommit för 3 kvartal sedan. Jag har nu köpt en ny stärkare (Denon 1908) som kan plocka ljudet via HDMI. Jag kopplade in både HDMI och opto-kablar till stärkaren och assignade ingångarna till TV/cable. Då hände det som man kunde ha räknat ut i förväg. Digitalljudet via HDMI är ju 2.0. Det prioriterades i stärkarn framför ljudsignalen från opton.
Jag hittar inget sätt att "prioritera" ljudignaler i stärkarn för en viss ingång, där kanske någon med t.ex en Denon 2807 vet något, men har någon hittat något sätt att stänga av 2.0 signalen i HDMI-kontakten?
Jag har försökt med mute-knappen men det hjälpte ju förstås inte.
Postad 29 november 2007 - 14:52
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Tack för hjålpen , hjälpte massor (not) .
det är inte så att du haft en gammal comhem box tidigare och försöker använda samma kort i nya boxen? det funkar inte....det hände mig då comhem glömde skicka det nya kortet i samband med nya boxen...
Postad 29 november 2007 - 15:21
uland
-
uland
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Får hem en humax nästa vecka
undrar om nån har kört den men en Hyundai Q320?
och isf klarar den sig från alla dessa problem som beskrivs här? (färgblockningar osv.)
Postad 29 november 2007 - 15:34
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1 364 inlägg
Tack för hjålpen , hjälpte massor (not) . det är inte så att du haft en gammal comhem box tidigare och försöker använda samma kort i nya boxen? det funkar inte....det hände mig då comhem glömde skicka det nya kortet i samband med nya boxen...
Det är ny box & nytt kort . Jag får ringa Comhem vilket tar imot väldigt mkt . Alla mina beställningar med Comhem har strulat . Nu när jag bestälde boxen så krävdes det 3 samtal innan jag lyckades få det beställt sedan så slutade Telefonin & internet att funka vilket kräves 4 samtal pga den som tog imot ordern hade gjort något fel . Har fått en tilläggs faktura som ser helt galen ut som jag har ringt om idag & som dom inte kunde hjälpa mig med utan dom måste undersöka & återkomma . Sedan så måste jag ringa dom om att få hjälp med att få igång boxen oxå . Så har jag tur så kanske jag klarar mig med bara 9 samtal den här gången . När jag uppdaterade mitt bredband sist så slutade det oxå att fungera & det tog 40 samtal & 2 veckor innan jag fick det fixat oxå för att man hade knappat in fel på beställningen .
Postad 29 november 2007 - 20:37
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Tack för hjålpen , hjälpte massor (not) . det är inte så att du haft en gammal comhem box tidigare och försöker använda samma kort i nya boxen? det funkar inte....det hände mig då comhem glömde skicka det nya kortet i samband med nya boxen...
Det är ny box & nytt kort . Jag får ringa Comhem vilket tar imot väldigt mkt .
Alla mina beställningar med Comhem har strulat . Nu när jag bestälde boxen så krävdes det 3 samtal innan jag lyckades få det beställt sedan så slutade Telefonin & internet att funka vilket kräves 4 samtal pga den som tog imot ordern hade gjort något fel . Har fått en tilläggs faktura som ser helt galen ut som jag har ringt om idag & som dom inte kunde hjälpa mig med utan dom måste undersöka & återkomma . Sedan så måste jag ringa dom om att få hjälp med att få igång boxen oxå . Så har jag tur så kanske jag klarar mig med bara 9 samtal den här gången .
När jag uppdaterade mitt bredband sist så slutade det oxå att fungera & det tog 40 samtal & 2 veckor innan jag fick det fixat oxå för att man hade knappat in fel på beställningen .
Det låter som en mardröm. Jag kommer vara nervös som bara den efter jag beställt boxen samt nervös när jag pluggar in den i TV, dvdhårdisken och hemmabion. Funkar det inte kommer jag bli sur som *^". Jag vill inte tillbringa timmar med att ringa de där på CH utan bara att få det att fungera från början. Får man 5.1 ljud från boxen?
Postad 30 november 2007 - 00:51
Krillur
-
Krillur
-
Användare
-
-
100 inlägg
Det är ny box & nytt kort . Jag får ringa Comhem vilket tar imot väldigt mkt .
Alla mina beställningar med Comhem har strulat . Nu när jag bestälde boxen så krävdes det 3 samtal innan jag lyckades få det beställt sedan så slutade Telefonin & internet att funka vilket kräves 4 samtal pga den som tog imot ordern hade gjort något fel . Har fått en tilläggs faktura som ser helt galen ut som jag har ringt om idag & som dom inte kunde hjälpa mig med utan dom måste undersöka & återkomma . Sedan så måste jag ringa dom om att få hjälp med att få igång boxen oxå . Så har jag tur så kanske jag klarar mig med bara 9 samtal den här gången .
När jag uppdaterade mitt bredband sist så slutade det oxå att fungera & det tog 40 samtal & 2 veckor innan jag fick det fixat oxå för att man hade knappat in fel på beställningen .
Det låter som en mardröm. Jag kommer vara nervös som bara den efter jag beställt boxen samt nervös när jag pluggar in den i TV, dvdhårdisken och hemmabion. Funkar det inte kommer jag bli sur som *^". Jag vill inte tillbringa timmar med att ringa de där på CH utan bara att få det att fungera från början. Får man 5.1 ljud från boxen?
Om det inte funkar har du ju 2 veckors ångerrätt. Har hört att man inte får 5.1 via HDMI.
Postad 30 november 2007 - 07:56
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Om det inte funkar har du ju 2 veckors ångerrätt. Har hört att man inte får 5.1 via HDMI.
Via optiska utgången får man 5.1.
Postad 30 november 2007 - 08:33
uland
-
uland
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
fick min humax igår allt funkar klockrent
men jag beställde 8 favoriter men jag kan kolla på stortsett
alla kanaler (inklusive alla hd kanaler)
Är detta ett sätt för dom att locka oss konsumenter
att köpa mer eller är detta en ren tillfällighet?
Postad 30 november 2007 - 08:38
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6 401 inlägg
fick min humax igår allt funkar klockrent men jag beställde 8 favoriter men jag kan kolla på stortsett alla kanaler (inklusive alla hd kanaler)
Är detta ett sätt för dom att locka oss konsumenter att köpa mer eller är detta en ren tillfällighet?
Du har alla kanaler fritt i 2 veckor!
Postad 30 november 2007 - 09:04
uland
-
uland
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
tack för det jensen då var det uträtt.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|