Men dem hade kunnat sagt "vad pratar NI om "sorry, kunde inte låta bli...

* Officiell tråd - Pioneer G9
Startad av
The Blackening
, feb 01 2008 23:03
7510 svar till detta ämne
39 relaterade trådar
Postad 04 juli 2008 - 12:01 Men dem hade kunnat sagt "vad pratar NI om " ![]() ![]() ![]() Postad 04 juli 2008 - 12:16 Är mitt första inlägg här men har mer eller mindre varit bosatt i den här tråden dagligen dom senaste månaderna. Jag har äntligen kommit till skott och sedan i onsdags står det en 5090 på min bänk hemma. ![]() Jag vill bara tacka alla er för all matnyttig information man fått genom denna tråden. Ett särskilt tack vill jag rikta till Enator, Pacman och Robbazz. Det har varit till stor hjälp att vara här för att få mig att bestämma mig för vilken tv det skulle bli till slut men också för att bli mer insatt i hur tekniken funkar osv osv ... Jag hade en 32" CRT Panasonic sen innan och har inte riktigt vågat/velat ta steget till platt tv då jag tyckt att både pris men framför allt att bilden inte riktigt hållt måttet. Men i och med G9 så kändes det helt rätt för min del. Visst det kommer säkert en bättre modell nästa år men med den underbara bild som 5090 har så känns det som jag kan vänta rätt många år innan det blir aktuellt med ett byte igen. ![]() Med vänliga hälsningar från Götet! /Per Redigerat av neXium, 04 juli 2008 - 12:18. Postad 04 juli 2008 - 12:22
Hur upplever du bilden? Är du nöjd med köpet (ser jag att du är men hur mycket? ). Postad 04 juli 2008 - 12:30 Kollade bilden samt lyssna Buzz med digitalbox= Bra bild (inget buzz)lite men då hade jag örat mot lufthålen i överkanten blev så ![]() Kollade bilden med Bd samt lyssna Buzz=Superbild samt (inget buzz)lite men samma sak här va på väg att krypa in i skärmen för att höra det minsta lilla. Provade "dimmern" av/på ,ärligt så märkte vi inte nån skillnad varken av eller på hmm ![]() sen jämnförde vi 508xd mot 5090(ej H) hörbar på 508xd tyst på 5090 på Buzz på Bd, lika film lika spelare till båda. Bilden då. Ja svärtan fabriks inställd i butik som vi släckte ner ![]() ![]() Då såg jag direkt vad det va man skulle leta Kontrasten o detaljerna samt färgen i detaljerna(dom små detaljerna) Ja då va det som o dra ner en slöja från skärmen o då blev det igen en glad ![]() Trevligt trevligt tänkte jag, när jag va på väg att lämna affären i all hast för att inte min impulsivitet skulle hinna ifatt mig o få mig köpa den rakt av innan semestern. Postad 04 juli 2008 - 12:36
Hejsan! Jag har inte hunnit testa så mycket än. Har ingen BD spelare än tex. Det hade jag tänkt skaffa senare dock. ![]() Det jag har testat är att spela upp från Tvix'en jag har samt från vanlig DVD och jag saknar ord hur bra bild det är på HD material! Skärpa, svärta osv ... säger bara wow! ![]() Dock har jag svårt att se skillnad på 720p och 1080p. Jag tycker det ser lika bra ut vilket som ... ![]() Jag kommer naturligtvis kalibrera tvn senare med men det får vänta tills jag skaffat BD spelare. Men redan nu mer eller mindre out of the box är jag helt såld på hur bra tvn är! Så för att svara på din fråga. Ja jag är MER än nöjd! ![]() /Per Redigerat av neXium, 04 juli 2008 - 12:39. Postad 04 juli 2008 - 12:42 ![]() Än så länge har vi inte haft någon som skulle vara missnöjd med tv:n förutom Robbazz pga buzzing ![]() Postad 04 juli 2008 - 14:32
Är det bara Robbazz som är missnöjd med tv pga buzz? Mvh Postad 04 juli 2008 - 14:35
Alltid kul att kunna hjälpa någon ![]() ![]()
Joo jag e riktigt nöjd med hur grym bilden är så jag är inte missnöjd med den, så missförstå mig inte. Men faktiskt inte så kul med det höga buzzet som kommer vid BD och DM1 och 3. Har pratat med min butik där jag köpte den och vi kom fram till att jag ska avakta nån månad för att "köra" in cellerna och se ifall buzzet försvinner med tiden och om det inte gör det så ska vi se vad vi kan hitta på. Så jag ska i lugn och ro nu låta den gå ett x antal timmar till för att se ifall cellerna ger ifrån sig mindre buzz.
Verkar som att det bara är jag och mjp som fått ett ex som buzzar mer än normalt tyvär. Redigerat av Unregistereda8d246d3, 04 juli 2008 - 14:40. Postad 04 juli 2008 - 14:42 För mig så blir bilden "för stor för tvn" om jag väljer 1080p med VGA och det går inte välja alls med component. Postad 04 juli 2008 - 15:02
Tyckte för en stund att det började bli mobbing .. ![]() ![]() ![]() Mvh Postad 04 juli 2008 - 15:48 Angående buzzing så låter den klart mindre än min Pioneer 506 som jag inte blev störd av! Inga döda pixlar men jag har blotching d.v.s jag ser mörkare öar när jag inte har någon signal. Detta har redan minskat efter att jag har börjat köra Break-in dvdn. Kan inte se blotching när jag ser en film. Svärtan är klart bättre än Pioneer 506. Det är för tidigt skriva något mera man får vänta en månad så att plasman har fått gått några timmar och att man har trimmat in inställningarna... Som jag trodde det är ett lyft att byta från en Pioneer 506 till årets modell. En mycket nöjd ägare av denna kanonplasma!!! Postad 04 juli 2008 - 17:14 ![]() Redigerat av Unregistereda8d246d3, 04 juli 2008 - 17:23. Postad 04 juli 2008 - 17:26 Sorry min kom idag ![]() Bifogad fil(er)Postad 04 juli 2008 - 17:56
Ser riktigt bra ut Enator. Jag var nere i butik idag och fick se den med egna ögon och blev grymt imponerad. Stod en meter ifrån med Boxer (SD) som källa, såg bättre ut än någon annan skärm jag sett. Att HD och BD ser bra ut är ju något man kräver, det stora testet för mig personligen är just SD vilket var mer än utmärkt. Blir ett givet köp i augusti. Postad 04 juli 2008 - 18:01 ![]() Såg precis Antbully1080p HDDVD med lillen och har ALDRIG Sett något liknande och jag har haft MÅNGA Displayer under Åren.. ![]() Postad 04 juli 2008 - 18:02
eeehhh när skall ni lära er att det är dags lämna SD:n bakom oss. Enda sak som jag tittar på i SD är CNN och den är ca 15 min. Redigerat av Enator, 04 juli 2008 - 18:03. Postad 04 juli 2008 - 18:10
Har ingen möjlighet där jag bor att få HD (än) så det är lite svårt att välja. Postad 04 juli 2008 - 19:13
Jag har ingen erfarenhet av buzzande plasmor, elelr plasmor över huvud taget än så länge. Men om själva panelen alstrar vibrationer när den buzzar, är det inte då möjligt att den kan ligga och vibrera på själva höljet så att det låter betydligt mer än vad det bör? Har du prövat att trycka lätt på höljet på olika ställen för att se om buzzet varierar? Bara en tanke Postad 04 juli 2008 - 20:19
Jag hade 2 ![]() Hembiobutiken verkar ha fötter iaf får de snart tillbaka en då det blev strul med min beställning (troligen sitter strulet någonstans här vid mitt skrivbord nu) skulle ha högt och stativ, men lyckades beställa 2 stativ tror jag. Postad 04 juli 2008 - 20:46 ![]() Postad 04 juli 2008 - 21:04 Redigerat av Unregistered8894d32d, 04 juli 2008 - 21:05. Postad 04 juli 2008 - 21:31 Redigerat av Unregisteredb80a2f99, 04 juli 2008 - 21:33. Postad 04 juli 2008 - 21:55
Synd ![]() ![]() Postad 04 juli 2008 - 21:57 Postad 04 juli 2008 - 22:45 ![]() ![]() G9 är riktigt svart men finns ändå en bra bit till innan det är lika svart som ramen iaf. dock tycker jag att svärtan upplevs som bättre när man kollar film tv eller så än när man sätter på en hel svart bild som sagt.
Vad tyckte du ? blev det bättre ? Redigerat av Unregistereda8d246d3, 04 juli 2008 - 23:03. Postad 04 juli 2008 - 23:25 Jag har hängt i denna tråd sedan den började och har nu gjort slag i sak och köpt mig en 5090. Aldrig haft en platt-tv tidigare utan denna kändes som den första som riktigt utmanade CRTn. I vilket fall som helst så fick jag min 5090 (utan H) igår, och tyvärr så är det tillräckligt med buzzing för att irritera mig, tyvärr. Dessutom som har jag en död pixel, iofs så är går den inte att se bortom 1 meter, men trots det så är det gudomligt irriterande för att jag vet att den finns där. Men jag lånade kompisens ps3 och tittade lite på blu-ray och det var helt underbar bild, vilket verkligen vägde upp att behålla tven, och därefter blir det. Med "normal" ljudnivå så kommer man över buzzen och den döda pixeln ser man inte från normalt avstånd. Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med denna post egentligen, Tack till enator, pacman och samtliga som lämnat matnyttig information till oss nya användare. Fortsätt lämna oss info, det uppskattas ![]() First Post! Postad 05 juli 2008 - 00:31
JScreenFix.
Lappfan, med död pixel menar du helt död? Svart? Eller lyser den t.ex. konstant röd? I så fall finns det en liten chans att få fart på den igen, i alla fall om man ska tro de på
Man kan prova mata tvn från datorn och dra igång deras programvara och flytta fönstret till området där pixeln är. Låt det stå på i 5 min och kolla sen om den kommit igång, om inte, testa igen. Läs mer på deras hemsida. Hoppas det löser sig. Postad 05 juli 2008 - 00:32 Eftersom VGA och komponent är analoga kan du inte köra 1080p. 1080i är max tyvärr. Att man kan välja det i Xboxen måste vara att det är samma programvara som i HDMI-modellen. Troligtvis en miss från Microsoft. Postad 05 juli 2008 - 00:36 Ni som har detta problemet. Har ni haft en elektriker hemma för att kolla era eluttag? Jordningsfel är en vanlig orsak till missljud (inte bara TV). Postad 05 juli 2008 - 01:43
Nope har inte haft någon elektriker hemma, har inte haft missljud från stärkaren som är kopplad i samma uttag innan, uttaget är inte jordat heller. Ska prova att dra en kabel från köket som har jordat uttag och se om det blir någon skillnad, tror inte det, men värt att prova. Har suttit och kollat på lite olika mtrl nu och med lite lägre volym eftersom kl är mycket och vill inte störa grannarna ![]() Postad 05 juli 2008 - 07:03
Tänk på att säger att denna är bara för break-in perioden. Men jag tror inte det skall spela större roll om man kör på Pure Mode. Jag ändrade den och färgen blir mera korrekt än Pure Mode men då tappar man mycket av skärpan i bilden. Därför kör jag på Pure Mode tills tv:n blir kalibrerade om ca två veckor. Postad 05 juli 2008 - 07:36 TH-42PZ85 ![]() 508XD ![]() LX5090 ![]() Redigerat av Enator, 05 juli 2008 - 07:49. Postad 05 juli 2008 - 07:50
Nej det verkar att i G9 kan man inte komma in i Servicemenyn med hjälp av fjärrkontrollen utan det behövs dator + speciell program ![]() Postad 05 juli 2008 - 07:56
Tyvärr såg jag det. Vad är det med programmet som är så speciellt? Alla servicemenyfunktioner som jag såg på avsforum verkar inte behöva hjälp från en dator. Synd att man är så sunkig på datorer...pust. Vi kan vara glada att man slipper köpa en service-fjärr i alla fall. Postad 05 juli 2008 - 07:58 Någon som kan se en anledning till detta? Det är ju alltså inte fel på den brända DVD:n, det har ju inget med det hela att göra utan TV:n har switchat från en input till en annan någon gång under kvällen av sig själv. I och med detta så vågar jag nu inte direkt lämna TV:n påslagen över natten eller så med break-in. Postad 05 juli 2008 - 08:01
Jag har lämnat min tv ensam med USB break in och den har inte gjort som du säger. Min tv är bättre än din vet du ![]() Postad 05 juli 2008 - 08:36
inga husdjur som råkat komma åt fjärren? Postad 05 juli 2008 - 09:08 Detta är helt fel så måste kommentera det så ingen tar det som sanning. 1080p går bra att skicka över både vga och komponent men det är inte alla tv-apparater som accepterar det. Har ingen Pioneer TV så vet inte hur den hanterar det. Xbox360 (utan hdmi-utgång) kan skicka ut 1080p, se denna sida hos microsoft för info eller sök i google på 1080p vga xbox så får man tonvis med hits. Redigerat av blackburn_, 05 juli 2008 - 09:11. Postad 05 juli 2008 - 09:14
Sorry guys efter det här ska jag sluta tjata om buzz... Hey, alla som har buzz, allt ni försöker kommer att misslyckas. Jag vill inte va elak eller nått när jag säger det men om ni kollar på http://www.avsforum....ad.php?t=949003 så har de exakt samma problem som ni och de har testat allt mellan himmel och jord men det enda som har funkat är att byta till en ny burk för det verkar variera nått oerhört mellan olika apparater. Som wolfy säger, man kommer aldrig att få en helt buzzfri plasma men det handlar väl om att inte ha ha otur att få en som ligger i överkant i buzznivå. Chansen att ni ska hittat nått som gör det bättre är minimal om ni inte lyckas byta ut hela glaset, dvs panelen alt. sätta nått glas framför tvn som "fångar upp" ljudet men det kompormissar ju bildkvaliten. Så OM ni inte känner att ni kan leva med det så skall ni fort som fn försöka byta ut burken hos er återförsäljare för ju längre ni har den på väggen desto kinkigare blir det. Själv har jag ågren om ja ska våga köpa en o testa i vardagsrummet eller inte, känner att jag inte orkar med strulkarusellen (eller snarare att jag inte orkar säga åt min fru.. ööööh... jag stör mig på den här med...). Det roligaste i kråksången är att jag tvekar mellan pio 5090 och pan 50px8, skillnad va ![]() ![]() EDIT: stavfel Redigerat av Unregistered951ada42, 05 juli 2008 - 09:15. Postad 05 juli 2008 - 09:26 Jag skulle ge G9 en chans innan jag stänger G9 filen ![]() Jag tycker du skall köpa G9 från en tv-handlare som har öppetköp. Jag är säkert om du inte gör det kommer du några år framöver tänka på G9 ![]() Postad 05 juli 2008 - 09:41
Är det någon tv-handlare som har Öppetköp? Mvh Postad 05 juli 2008 - 09:48
Anade nästan något liknande då jag läst om massor av folk som kör 1080p på sina tv apparater med vga eller komponent. Trist att inte pioneers klarar av 1080p in via dessa. Då borde det ju inte funka med en htpc via vga heller? Det är det första riktigt stora minus med denna skärm i min mening i så fall. Iofs finns det dvi>hdmi adaptrar då. Mera info EDIT: Angående bussning Goblin Wizard så tycker jag du ska satsa på en G9. De flesta verkar inte ha något problem med det. Jag försökte höra något i går men kan även 10 cm framför skärmen inte höra något alls. Så de flestas tv funkar nog väldigt bra på den punkten. Redigerat av Unregistered8894d32d, 05 juli 2008 - 09:51. Postad 05 juli 2008 - 10:01 Kontrollera med dem som säljer på nätet. Postad 05 juli 2008 - 10:03 Jobbigt o komma hem o så har man nåt problem vilket juh kan hända även den bästa skärmen. skulle helt klart va en butik i min smak i så fall. Visst man kan inte va helt 100 på att det som funkar i butiken funkar hemma men chansen är juh minimerad då. Postad 05 juli 2008 - 10:04
Prata med HBC. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |