Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 November 2007 - 10:57

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag antar att du menar 30 MBit/s? Jag får upp den till ca 3,7 MB/s. Borde det inte gå fortare? Vad får ni andra upp den i för hastighet? Det tar ju ett tag med MKV-filer på 8GB...

/Pharphar

Javisst, bps = bits per second, Bps = Bytes per second. Så, 30 Mbps = 30/8 MBps = 3.8 MBps för uppladdning till TviX och 33 Mbps = 4.1 MBps för nedladdning från TViX.

Tror inte flödet blir mycket högre än så tyvärr, men jag har gärna fel ;) Bra, dedikerade, nätverkslösningar för utdelning över LAN brukar väl ligga på ca 80 Mbps (kanske lite mer), mendan budgetvarianter snarare ligger kring TViXen siffror för ett 100 Mbps LAN.

Jag tänkte att det kanske borde fungera bättre med en sådan här: https://www.prisjakt...kt.php?e=214982
som man kan koppla till nätverket samt att den fungerar som USB-disk. Det enda problemet är att den inte kan vara nätverksdisk och USB-disk på samma gång.

/Pharphar

Väldigt förenlat och utan vetenskapliga argument så om vi säger så här, för ett ethernetbaserat LAN så kanske du kan komma upp i en hastighet som motsvarar 75% av hastigheten på nätet, alltså 100Mbps så motsvarar det 75Mbps osv.
Detta ställer dock höga krav på hårdvara och drivrutiner för att utrustningen samt även krav på vad annat som kommunicerar i nätverket.

Tittar vi på tvixen med dess begränsade CPU och att den har ett 10/100Mbps nätverksuttag så skulle jag påstå att mellan 30-40Mbps är vad den klarar av att prestera i nätverkskommunikation under förutsättning att alla förutsättningar är gynsamma. Det finns många faktorer som spelar in, porthastighet om du har tvixen kopplad i en switch, duplex inställning, hur har din dator/NAS förhandlat med switchen, vilken framestorlek använder du, vad för övrig utrustning har du i samma LAN som skickar trafik, vilken hårdvara används och hur pass optimerad är den för nätverkstrafik osv... Så mao du har inte så stor nytta av Gigabit-utrustning iom att tvixen bara har 10/100 interface.. det du kan tjäna på är möjligen att generella prestandan i ditt LAN blir bättre/tåligare men du kan få auto-negotioation flaskhalsar ist..

Det bästa i min mening är att ha ett trådbundet LAN till tvixen att "streama" sina filmer via om man inte vill ha en hårddisk i tvixen. (hårddisk är kanske att föredra för riktigt stora och tunga filmer, 720p/1080p, även om flera på forumet kör dem via sitt LAN och upplever att det fungerar bra)

WLAN stödet i tvixen skulle jag kalla experimentiellt då det bara fungerar hyfsat för SD-material (xvid, divx) och jag upplever att det inte riktigt orkar med ens DVD kvalitet..

Som så mycket annat finns det inget "facit" utan allt är avhängt vilket material du skall använda dig av, hur det är ihopsatt (med vilken codec, vilka bitrates osv) för att se hur det fungerar för just dig.

Postad 05 November 2007 - 11:01

Kake
  • Kake
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Noen som vet om den fungerer sammen med med

Eller må jeg købe en internHD?

Om den klarar av samba eller nfs så ska det inte vara några problem om jag fattat det rätt.

Har sett litt spesifikasjonene på 107+ kan se at det står den understøtter samba for domain users..

Evt vil den kunne kjøre med USB?

Postad 05 November 2007 - 11:26

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Om den klarar av samba eller nfs så ska det inte vara några problem om jag fattat det rätt.

Har sett litt spesifikasjonene på 107+ kan se at det står den understøtter samba for domain users..

Jag skulle titta på en som stödjer NFS istället för Samba, även om jag tycker att Samba räcker i prestanda om du kör trådbundet LAN.

ser inte ut som att 107:an har USB-Connection till PC utan bara USB-Host så att du kan stoppa in en USB disk i 107:an för att kopiera filer mellan dem.

Postad 05 November 2007 - 11:26

Unregistered342c205a
  • Unregistered342c205a
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Jag antar att du menar 30 MBit/s? Jag får upp den till ca 3,7 MB/s. Borde det inte gå fortare? Vad får ni andra upp den i för hastighet? Det tar ju ett tag med MKV-filer på 8GB...

/Pharphar

Javisst, bps = bits per second, Bps = Bytes per second. Så, 30 Mbps = 30/8 MBps = 3.8 MBps för uppladdning till TviX och 33 Mbps = 4.1 MBps för nedladdning från TViX.

Tror inte flödet blir mycket högre än så tyvärr, men jag har gärna fel ;) Bra, dedikerade, nätverkslösningar för utdelning över LAN brukar väl ligga på ca 80 Mbps (kanske lite mer), mendan budgetvarianter snarare ligger kring TViXen siffror för ett 100 Mbps LAN.

Jag tänkte att det kanske borde fungera bättre med en sådan här: https://www.prisjakt...kt.php?e=214982
som man kan koppla till nätverket samt att den fungerar som USB-disk. Det enda problemet är att den inte kan vara nätverksdisk och USB-disk på samma gång.

/Pharphar

Väldigt förenlat och utan vetenskapliga argument så om vi säger så här, för ett ethernetbaserat LAN så kanske du kan komma upp i en hastighet som motsvarar 75% av hastigheten på nätet, alltså 100Mbps så motsvarar det 75Mbps osv.
Detta ställer dock höga krav på hårdvara och drivrutiner för att utrustningen samt även krav på vad annat som kommunicerar i nätverket.

Tittar vi på tvixen med dess begränsade CPU och att den har ett 10/100Mbps nätverksuttag så skulle jag påstå att mellan 30-40Mbps är vad den klarar av att prestera i nätverkskommunikation under förutsättning att alla förutsättningar är gynsamma. Det finns många faktorer som spelar in, porthastighet om du har tvixen kopplad i en switch, duplex inställning, hur har din dator/NAS förhandlat med switchen, vilken framestorlek använder du, vad för övrig utrustning har du i samma LAN som skickar trafik, vilken hårdvara används och hur pass optimerad är den för nätverkstrafik osv... Så mao du har inte så stor nytta av Gigabit-utrustning iom att tvixen bara har 10/100 interface.. det du kan tjäna på är möjligen att generella prestandan i ditt LAN blir bättre/tåligare men du kan få auto-negotioation flaskhalsar ist..

Det bästa i min mening är att ha ett trådbundet LAN till tvixen att "streama" sina filmer via om man inte vill ha en hårddisk i tvixen. (hårddisk är kanske att föredra för riktigt stora och tunga filmer, 720p/1080p, även om flera på forumet kör dem via sitt LAN och upplever att det fungerar bra)

WLAN stödet i tvixen skulle jag kalla experimentiellt då det bara fungerar hyfsat för SD-material (xvid, divx) och jag upplever att det inte riktigt orkar med ens DVD kvalitet..

Som så mycket annat finns det inget "facit" utan allt är avhängt vilket material du skall använda dig av, hur det är ihopsatt (med vilken codec, vilka bitrates osv) för att se hur det fungerar för just dig.

Jo, att streama vore bra. Det enda problemet med det är att man alltid måste ha på datorn. En stor fördel med media extender mot HTPC är uppstartstiden.

/Pharphar

Postad 05 November 2007 - 11:28

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Har speciellt börjat fundera på NAS efter att i helgen satt in en HDD i TViXen. Jag kom snabbt på att en HDD i TViXen inte är för mig. Resulterade i en på tok för hög ljudnivå pga att fläkten går i normal istället för långsam. Inget jag kan leva med. Enda problemet är hur TViXen klarar att hantera HD material med högre bitrate, säg > 30-40 Mbps bitrate. Överföringsresultat pekar starkt på att då kommer det krävas att materialet ligger på en hårddisk. Alternativet är också att byta ut lågprisfläkten i TViXen mot en av högre kvalité och framförallt mycket tystare... får se vad man gör.

Jag har HDD i tvixen och kör på långsammaste fläktvarvtalet, tvixen är i det närmaste ljudlös om man inte lägger örat direkt mot burken. Fläktens hastighet väljer du ju själv, den ändras inte automatiskt bara för att du sätter i en hårddisk som du får det att låta som.

EDIT: stavfel

Redigerat av distortion2, 05 November 2007 - 11:31.

Postad 05 November 2007 - 11:31

hifi-mannen
  • hifi-mannen
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Nu vill jag ha det klart för mig. Går det att spela .mkv eller inte?

Svaret är nja. Det går om man uppdaterar firmware. Jag har dock själv stött på patrull med filer som borde ha fungerat men inte gjort det. Man får inget felmeddelande från twixen när den hänger sig så det är svårt att säga vad det beror på. Överlag funkar det bra dock.

Det var ju det svaret jag ville ha ;)
Och firmwaret verkar ju inte så där jättebra.
Det handlar om ett köp eller inte. Så kommer där en lösning hade jag beställt den direkt.
/ Vill ha!!

Postad 05 November 2007 - 11:32

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Tittar vi på tvixen med dess begränsade CPU och att den har ett 10/100Mbps nätverksuttag så skulle jag påstå att mellan 30-40Mbps är vad den klarar av att prestera i nätverkskommunikation under förutsättning att alla förutsättningar är gynsamma. Det finns många faktorer som spelar in, porthastighet om du har tvixen kopplad i en switch, duplex inställning, hur har din dator/NAS förhandlat med switchen, vilken framestorlek använder du, vad för övrig utrustning har du i samma LAN som skickar trafik, vilken hårdvara används och hur pass optimerad är den för nätverkstrafik osv... Så mao du har inte så stor nytta av Gigabit-utrustning iom att tvixen bara har 10/100 interface...

Tack för ett utförligt svar. Du kan bra mycket mer än mig om det här ;)

Vad jag främst menade med gigabitutrustning är att det avsevärt kan öka prestandan att koipera över material till en hårddisk på nätet, dvs en NAS, jämfört med att kopiera över det till en intern hårddisk i TViXen. Ska man streama så är fortfarande TViXen den stora flaskhalsen och motsvarande blir NAS en flaskhals för material med hög bitrate. Som vanligt så blir det kompromisser hur man än gör B)

Redigerat av Wolfy, 05 November 2007 - 11:33.

Postad 05 November 2007 - 11:42

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Svaret är nja. Det går om man uppdaterar firmware. Jag har dock själv stött på patrull med filer som borde ha fungerat men inte gjort det. Man får inget felmeddelande från twixen när den hänger sig så det är svårt att säga vad det beror på. Överlag funkar det bra dock.

Det handlar om ett köp eller inte. Så kommer där en lösning hade jag beställt den direkt.
/ Vill ha!!

Man får inte glömma att firmware fortfarande är work-in-progress och vidare får man ha realistiska förväntningar på en sådan här burk. Den kommer nog aldrig att stödja allt material som finns, det är för många variabler som kan ställa till det. Liksom _rikard_, är jag överlag mycket nöjd måste jag säga. Jag använder FW 1.2.27 för .mkv och 1.0.43 för allt annat och det har fungerat väldigt bra. Lite irriterande att byta mellan FW (det tar ca 8-9 min för mig med inställningar), men min förhoppning är såklart en FW som klarar vad TViX x1xx hårdvarumässigt ska klara.

Postad 05 November 2007 - 11:46

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Det var ju det svaret jag ville ha B)
/ Vill ha!!

Jag vill påstå att med senaste firmware fungerar mkv bra för 99,9% av de filer man kan tänkas ha. Det viktiga att förstå är att MKV bara är en container, alltså en låda som innehåller en video fil, en ljudfil och en textfil (kan iof innehålla flera av dessa men för enkelhetens skull säger vi en av varje)

Det som spelar roll i hurvida din tvix klarar av att spela upp dina mkv'er är hur dessa olika filer är skapade, med vilken codec de är genererade. det finns codecs för video och ljud som alla beter sig olika och det är dessa som måste vara rätt för att det skall fungera.

Bra program för att titta hur en MKV är ihopsatt är G-spot eller Mediainfo som tydligt visar vilka codecs de respektive filerna i MKV'n är skapade med. Därifrån kan du då se om den kommer att fungera i tvixen.

Oavsett vad alla snackar om så kommer förmodligen merparten av allas MKV'er från platser man kan ifrågasätta lagligheten i materialet. Trådpolisen får säga vad dom vill men vi vet alla och kan ärligen säga att det med största sannolikhet är det sådant material som folk använder sin tvix till ocjh jag tänker inte komma med pekpinnar om det eller ge mig ut på något korståg kring dess vara eller inte vara, jag konstaterar bara faktum och lägger ingen bedömning i detta och undanber mig alla former av påpekanden eller påståenden om detta för jag vill inte starta en orelevant diskussion i den här tråden utan just bara att 99,9% av det MKV material som finns ute på nätet fungerar i dagsläget. Det kan förändras snabbt.

Men det korta svaret på din fråga är att JA tvixen spelar MKV filer och den gör det bra.

Vad jag främst menade med gigabitutrustning är att det avsevärt kan öka prestandan att koipera över material till en hårddisk på nätet, dvs en NAS, jämfört med att kopiera över det till en intern hårddisk i TViXen. Ska man streama så är fortfarande TViXen den stora flaskhalsen och motsvarande blir NAS en flaskhals för material med hög bitrate. Som vanligt så blir det kompromisser hur man än gör ;)

Precis, Gigabit mellan din PC och ditt NAS gör ju att du snabbt får över filernas till NAS'en om du nu har dem på PC'n. De flesta NAS'ar för hemmabruk har ju idag en nedladdningsklient för många olika format (ftp/http/BT osv)

Postad 05 November 2007 - 11:47

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Är det någon som har lyckats att se en hel film (*.iso) utan att boxen hänger sig elle börjar snabbspola framåt 3-4 gånger per film?

Har 5100 med 1.3.05 har också provat 1.2.3/1.2.7

Jag har sett 6 st hela filmer streamade över nätverket från iso-filer.
3 st med fw 1.2.27 och 3 st med nya 1.3.05, ingen hängning eller osynk alls.
Däremot har jag inte sett en hel HD-film än... bara en massa tester.

Postad 05 November 2007 - 12:16

Kake
  • Kake
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Jag skulle titta på en som stödjer NFS istället för Samba, även om jag tycker att Samba räcker i prestanda om du kör trådbundet LAN.

ser inte ut som att 107:an har USB-Connection till PC utan bara USB-Host så att du kan stoppa in en USB disk i 107:an för att kopiera filer mellan dem.

Oky My bad kun usb host porter i 107+.
"Problemet" er at jeg har en synology og vurderer at købe en Tvix, Dog KUN hvis jeg kan være sikker på at de kan snakke i sammen.

Postad 05 November 2007 - 12:20

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Jag har en del intryck som jag vill dela med mig av med tanke på den nya firmwaren (1.3.05).

HD-film flyter kanon oavsett vilket format/container den är ligger som (även .mkv).
Bilden korrigeras med jämna mellanrum fortfarande, vilket inte verkar vara p.g.a. av klen processor.
Borde gå att lösa?

Problemet med 24 vs. 23,976 bilder per sekund är irriterande.
Troligtvis kör Tvix ut den som det står i info't (oftast 23,976 avrundat till 23,98), men våra TV/skärmar/projektorer klarar endast 24Hz prick, vilket ger det typiska snabba juddret i bl.a. panoreringar.
Man tycker att det borde vara ganska enkelt att fixa så alla filmer runt 24 bild/sek. tvångskörs i exakt 24 istället.
Under förutssättning att ljudet också följer med.

Jag testade .mkv-film med lös textfil och det funkar också perfekt.
Samsung-demon "The beauty of nature" flyter till 100% trots att det strömmar på i 41Mbps, men den går så klart inte att streama över nätverket. Demo i 1920x1080 är de enda jag har kört hela, men de är sällan längre än 20 min.

Vissa filmer lämnar inget info. Det står att upplösningen är * x * istället för 1280x720 och ofta står det N/A i fältet för filmens bitrate.

Ljudproblemet jag hade beror på att min gamla Yamaha inte klarar dessa digitalformat (WMA9 Pro).
Annars har ljudet fungerat som det ska.

iso-filer har jag inte haft några som helst problem med.

Ftp har funkat bra för mig. Enda minuset är hastigheten som har varit runt 3,3 MB/s (26Mbps) i snitt på stora filer.
Hastigheten är beroende av vad man kör för ftp-program, vilken prestanda din dator har och vad man gör på den under tiden. Även om man kollar film på Tvixen under tiden överföringen går inverkar (jo, det funkar faktiskt).

Stream över nätverket har jag aldrig upplevt ett strul med.
Kör kabel med en gammal Netgear FVS318 router mellan datorerna.

Bildvisningen är inte det bästa med denna burk. Färre hel-hängningar än innan dock.

MP3-delen är inget för mig. Tycker ljudet är för dåligt rent generellt i MP3 och kan inte jämföra med andra spelare eftersom jag aldrig använt sånt innan.

Postad 05 November 2007 - 12:46

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

/ Vill ha!!

Man får inte glömma att firmware fortfarande är work-in-progress och vidare får man ha realistiska förväntningar på en sådan här burk. Den kommer nog aldrig att stödja allt material som finns, det är för många variabler som kan ställa till det. Liksom _rikard_, är jag överlag mycket nöjd måste jag säga. Jag använder FW 1.2.27 för .mkv och 1.0.43 för allt annat och det har fungerat väldigt bra. Lite irriterande att byta mellan FW (det tar ca 8-9 min för mig med inställningar), men min förhoppning är såklart en FW som klarar vad TViX x1xx hårdvarumässigt ska klara.

Vad är det som inte funkar i 1.3.05?
Jag har inte hittat någon skillnad alls funktionsmässigt och vill verkligen testa det som påstås vara dåligt.

Med tanke på att alla har så olika fel trots samma fw får vattnet att rinna på mitt kvarhjul.
Kvalitén skiftar för mycket på burkarna!

Postad 05 November 2007 - 13:04

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Oky My bad kun usb host porter i 107+.
"Problemet" er at jeg har en synology og vurderer at købe en Tvix, Dog KUN hvis jeg kan være sikker på at de kan snakke i sammen.

Du kan alltid kolla in mpcclub.com och ställa en fråga i TViX x1xx forumet angående TViX och 107+. Vad jag läst så rekommenderar han som ansvarar för hela siten, Hi-Jack, just Synology så jag skulle bli förvånand om den inte skulle vara kompatibel med TViX.

Postad 05 November 2007 - 13:17

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Vad är det som inte funkar i 1.3.05?
Jag har inte hittat någon skillnad alls funktionsmässigt och vill verkligen testa det som påstås vara dåligt.

Med tanke på att alla har så olika fel trots samma fw får vattnet att rinna på mitt kvarhjul.
Kvalitén skiftar för mycket på burkarna!

Tja, funkar och funkar. Allt verkar funka av det jag testat, dvs det går bara bra att spela upp, men som jag skrev ovan så har jag fått en frysning (inte flera frysningar under uppspelningens gång utan bara en gång) med olika material: .mkv, .avi, .iso, både via intern HDD och över LAN. Samma material som fungerat utan problem med tidigare FW. Sen det märkliga att när jag noterat tiden när frysningen hände och använder Go-To funktionen så hamnar jag på en helt annan position i uppspelningen än vid frysningstillfället.

Det får mig att tro att allt inte står rätt till med denna RC1 FW. Problemet är dock att jag inte kunnat upprepa var frysningen sker, så det är svårt att dra några absoluta slutsatser. Jag får helt enkelt fortsätta att testa material och se om jag kan finna ett mönster. Som det är nu känns det slumpartat, men det har hänt vid för många tillfället för att jag ska kunna avfärda det som något annat än ett problem med 1.3.05 RC1 FW.

Kan eventuellt vara ett problem med minneshanteringen...

Postad 05 November 2007 - 13:27

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jo, fast det är väl väldigt få som testar *samma* material, right? ;) Så, mycket lär ha med materialet att göra. Vad jag menar är såklart att om någon som har problem med en fil med firmware x.x.xx så lär en annan person ha samma problem. De som inte har problem med filmfiler (som jag och några till) har tydligen sådant material både i ISO-filer och MKV-filer som helt enkelt inte bråkar. Vad det är som gör att det bråkar eller inte bråkar, det vet tyvärr inte jag heller. B)

Postad 05 November 2007 - 13:37

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det får mig att tro att allt inte står rätt till med denna RC1 FW. Problemet är dock att jag inte kunnat upprepa var frysningen sker, så det är svårt att dra några absoluta slutsatser. Jag får helt enkelt fortsätta att testa material och se om jag kan finna ett mönster. Som det är nu känns det slumpartat, men det har hänt vid för många tillfället för att jag ska kunna avfärda det som något annat än ett problem med 1.3.05 RC1 FW.

Tidsförskjutning har jag sett på såna filer som inte lämnar info om upplösning m.m. (med info-knappen) och det brukar vara stora mpeg2-filer som märkes-demo t.ex.
Får kolla lite mer noga på detta.

Vad menar du med att fläkten går på normalläge ifall du sätter i en hårddisk?
Jag har haft HD i min hela tiden med fläkten på lägsta.
Trots att fläkten är tyst på min Tvix så är jag säker på att Samsung-HD'n låter mindre än fläkten.

Postad 05 November 2007 - 15:38

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Tidsförskjutning har jag sett på såna filer som inte lämnar info om upplösning m.m. (med info-knappen) och det brukar vara stora mpeg2-filer som märkes-demo t.ex.
Får kolla lite mer noga på detta.

Vad menar du med att fläkten går på normalläge ifall du sätter i en hårddisk?
Jag har haft HD i min hela tiden med fläkten på lägsta.
Trots att fläkten är tyst på min Tvix så är jag säker på att Samsung-HD'n låter mindre än fläkten.

Det spelar egentligen ingen roll vilket material det är eftersom det fungerar prickfritt på tidigare FW, men har get en frysning i den nya RC1 FW. Aldrig ens sett en frysing innan dess att jag provade RC1 FW, men som sagt mer testande behövs. Får väl återkomma i frågan.

Jag antog att fläkten låstes till normal när man satte in en HDD. Jag kunde inte växla ner till långsam 1, eller rättare sagt, jag kunde växla, men det gjorde ingen skillnad hos fläktens varvtal. Testade med RC1, 1.2.27 samt 1.0.43 och fick samma resultat. Sedan skulle jag nog inte köra på långsam 1 med HDD monterad. Jag tyckte HDDn gick mycket varmt även med fläkten på normal och då har jag ändå TViXen helt öppet i alla riktningar (utom nedåt då :wub:).

Ja, även för mig så överröstar fläkten på långsam 1 ljudet från hårddisken.

Redigerat av Wolfy, 05 November 2007 - 15:40.

Postad 05 November 2007 - 16:45

Marklund
  • Marklund
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
har inte orkat läsa igenom hela tråden men kan säga att "orginalet" M-5000 är en jävligt skön maskin, och eftersom 5100 har uppdateringarna man behöver så måste det vara en bra maskin.

rekommenderas!!!

Postad 05 November 2007 - 17:03

Neider
  • Neider
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Du kan välja mellan 5 olika hastigheter på fläkten, de två långsammaste är väldigt tysta. Jag kör på det tystaste läget utan att tvixen (med intern hårddisk) blir för varm. Så svaret är nej, den låter inte så att det stör. Men se till att sänka fläkthastigheten.

Låter perfekt, då är inte det något problem iallafall.

Vet inte hur den funkar med en mac, men om du med en mac kan formattera en hårddisk med NTFS borde det inte vara några problem om du kör via USB eller FTP.

Tänkte nog formatera disken på en PC i NTFS isåfall, eller eventuellt köpa TViX:en med en färdigmonterad hårddisk. Så det borde ordna sig tycker jag, tack för de snabba svaren :wub:

Postad 05 November 2007 - 18:53

RageW
  • RageW
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej, idag så skaffade vi en Tvix M-4100. Tror dock att jag fick den "ökända" gråa versionen eftersom den är lite gråaktig och det är en fransk manual. Så första frågan är: Är det några fler problem med den gråa förutom att kundtjänst strulade? (den är köppt på Mediamarkt i sthlm)

Och sen skulle jag gärna vilja veta ifall det är nått speciellt jag ska tänka på nu när jag ska koppla in den (i en 50" 1080i plasma med HDMI) och vilken FW är den bästa?

Tack på förhand :wub:

Postad 05 November 2007 - 19:09

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej, idag så skaffade vi en Tvix M-4100. Tror dock att jag fick den "ökända" gråa versionen eftersom den är lite gråaktig och det är en fransk manual. Så första frågan är: Är det några fler problem med den gråa förutom att kundtjänst strulade? (den är köppt på Mediamarkt i sthlm)

Och sen skulle jag gärna vilja veta ifall det är nått speciellt jag ska tänka på nu när jag ska koppla in den (i en 50" 1080i plasma med HDMI) och vilken FW är den bästa?

Tack på förhand :wub:

Tjo och välkommen till TViX-familjen. <_<

Det är väl inga direkta problem med att du har en gråimporterad. Problem kan däremot uppstå om du får problem med den... men det hoppas jag att du slipper. Vi på irivernordic ab som har agenturen för TViX:arna kommer således inte hjälpa dig och kan Media Markt inte hjälpa dig så - sitter står du eventuellt med foten i pottan, so to speak.

Anyway, jag tycker du ska prova dra i senaste firmware (här kanske andra tycker annat men jag tycker du ska prova):
http://demod.dvico.c..._1.3.05 RC1.zip

Kolla om du vill byta bakgrund:
http://forum.iriver....read.php?t=5721

Och ladda ner lite kul HD-material för skojs skull:
http://forum.iriver....read.php?t=5404

Postad 05 November 2007 - 19:13

temp
  • temp
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jo, fast det är väl väldigt få som testar *samma* material, right? :wub: Så, mycket lär ha med materialet att göra. Vad jag menar är såklart att om någon som har problem med en fil med firmware x.x.xx så lär en annan person ha samma problem. De som inte har problem med filmfiler (som jag och några till) har tydligen sådant material både i ISO-filer och MKV-filer som helt enkelt inte bråkar. Vad det är som gör att det bråkar eller inte bråkar, det vet tyvärr inte jag heller. <_<

Jag skulle vilja påstå att vad gäller ISO och MKV-filer är chansen ganska stor att man stöter på samma material, vad det gäller filmer av olika slag. Eller?
När jag började få problem med vissa ISO-filer, slutade jag att använda dem och iställe mountade jag dem i PowerISO och flyttade TS-mappen till Tvixen, slut på det problemet. Har hitills inte stött på någon TS som bråkar.

MKV-filer som inte funkar har jag ännu inte stött på. Förutom att inbäddade subs inte går att se förstås, men det är ett problem som alla har.

Sedan i fredags använder jag 1.3.05 som efter mycket om och men började fungera som det skulle.

Håller tummarna.

Postad 05 November 2007 - 19:35

RageW
  • RageW
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Tjo och välkommen till TViX-familjen. :wub:

Det är väl inga direkta problem med att du har en gråimporterad. Problem kan däremot uppstå om du får problem med den... men det hoppas jag att du slipper. Vi på irivernordic ab som har agenturen för TViX:arna kommer således inte hjälpa dig och kan Media Markt inte hjälpa dig så - sitter står du eventuellt med foten i pottan, so to speak.

Anyway, jag tycker du ska prova dra i senaste firmware (här kanske andra tycker annat men jag tycker du ska prova):
http://demod.dvico.c..._1.3.05 RC1.zip

Kolla om du vill byta bakgrund:
http://forum.iriver....read.php?t=5721

Och ladda ner lite kul HD-material för skojs skull:
http://forum.iriver....read.php?t=5404

Då blir det att hoppas på det bästa...

Men tack för infon. <_<

Postad 05 November 2007 - 20:04

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Är det inte så att om man väljer "auto edid" i menyn för upplösning så skall tvixen växla imellan de olika upplösningar som materialet man spelar upp har? Får det inte att funka hursom hellst utan om jag kör auto edid så för det första växlar den om tv format ifrån NTSC till PAL och sedan spelar den upp allt i 480P ! Är jag ensam om detta eller? Vad kan det bero på? I övrigt så är jag förvånad då den har spelat upp allt jag hitills har spelat upp på den förutom mina video snuttar tagna på min Canon digital kamera.

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 05 November 2007 - 20:06.

Postad 05 November 2007 - 23:02

Grodman
  • Grodman
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
O for God's sake, why is time passing by so slowly. Get a grip Jack and stop drewling over a picture :-). Why is it not January just yet? It can become a very "far far" away month for people that set their mind already to the DviCo Next generation M-6500A which today is announced to be released around "20" December towards distributors. With shipping and xcstoms clearing the M-6500SH should hit stores areound 10 January 2008 just after the festivities. Too bad for not making the Christamas list as Santa could have been busier than ever this year. Loaded with HDMI 1.3 from the start unlike the first announced models from PopCorn, it opens doors to more advanced sound options than its competitors but surely, a reasonable difference will also be felt in pricing. DViCo is one of the brands constantly working on enhancements and we hope it will show as much in the M-6500A as in the previous players. Main change would be the alluminum casing instead of the plastic we seen in the past (at least, the front is in alluminum). With 100Mhz extra power under the hood (300Mhz instead of 200Mhz on previous players), double the memory (256 megabytes) and 64MB flash memory (against 16 in previous players), the M-6500A is set to become a different experience in a positive way.

Har jag klarat mig utan i 33år så går det 1 månad till :wub:

Postad 05 November 2007 - 23:12

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

O for God's sake, why is time passing by so slowly. Get a grip Jack and stop drewling over a picture :-). Why is it not January just yet? It can become a very "far far" away month for people that set their mind already to the DviCo Next generation M-6500A which today is announced to be released around "20" December towards distributors. With shipping and xcstoms clearing the M-6500SH should hit stores areound 10 January 2008 just after the festivities. Too bad for not making the Christamas list as Santa could have been busier than ever this year. Loaded with HDMI 1.3 from the start unlike the first announced models from PopCorn, it opens doors to more advanced sound options than its competitors but surely, a reasonable difference will also be felt in pricing. DViCo is one of the brands constantly working on enhancements and we hope it will show as much in the M-6500A as in the previous players. Main change would be the alluminum casing instead of the plastic we seen in the past (at least, the front is in alluminum). With 100Mhz extra power under the hood (300Mhz instead of 200Mhz on previous players), double the memory (256 megabytes) and 64MB flash memory (against 16 in previous players), the M-6500A is set to become a different experience in a positive way.

Har jag klarat mig utan i 33år så går det 1 månad till :wub:

Hehe, det skulle vara intressant att besöka Hi-Jack, det måste vara lite grejor i det hemmet ;)

1 månad föresten, nja, snarare 3, 4, 5... <_<

Postad 06 November 2007 - 01:11

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jo, fast det är väl väldigt få som testar *samma* material, right? :wub: Så, mycket lär ha med materialet att göra. Vad jag menar är såklart att om någon som har problem med en fil med firmware x.x.xx så lär en annan person ha samma problem. De som inte har problem med filmfiler (som jag och några till) har tydligen sådant material både i ISO-filer och MKV-filer som helt enkelt inte bråkar. Vad det är som gör att det bråkar eller inte bråkar, det vet tyvärr inte jag heller. <_<

Jag skulle vilja påstå att vad gäller ISO och MKV-filer är chansen ganska stor att man stöter på samma material, vad det gäller filmer av olika slag. Eller?
När jag började få problem med vissa ISO-filer, slutade jag att använda dem och iställe mountade jag dem i PowerISO och flyttade TS-mappen till Tvixen, slut på det problemet. Har hitills inte stött på någon TS som bråkar.

MKV-filer som inte funkar har jag ännu inte stött på. Förutom att inbäddade subs inte går att se förstås, men det är ett problem som alla har.

Sedan i fredags använder jag 1.3.05 som efter mycket om och men började fungera som det skulle.

Håller tummarna.

Inte tusan vet jag, men vissa filer som vi har testat har vi nog identiska... ;)
Det konstiga är att jag hittils har testat ett 30-tal genom att starta filen, köra igång filmen från menyn några minuter och dessutom sett 6 st. hela filmer utan ett enda strul. Men visst, för att kunna styrka mina misstankar om skiftande kvalité så skulle alla testa precis samma filer. Jag är en aning skeptisk dock.
Men så som min funkar är den värd varenda öre och lite till.

Jag testade MKV-filer med separat textfil och det funkar som en smäck i alla fall.
Hade jag bara fattat hur man utvinner texterna ur befintliga filer så hade det varit ännu bättre.
Har laddat ner programmet, men får inte till det ändå.

Själv går jag inte tillbaks till en tidigare firmware innan jag hittat något allvarligt fel.

Märkte en konstig sak förresten...
Om man spelar upp en film och trycker på setup-knappen så får man möjlighet att ändra ljus, kontrast, färg m.m.
Det jag upptäckte var att mina värden var ändrade trots att jag aldrig ändrat dem själv?!
Helt plötsligt var ljuset på +16 och kontrasten -18, vilket fick min nya projje att prestera sämre bild (svärta framför allt) än den gamla. Ingen som har sett något liknande? Ska följa upp det så jag ser något mönster.

Postad 06 November 2007 - 08:18

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
"Märkte en konstig sak förresten...
Om man spelar upp en film och trycker på setup-knappen så får man möjlighet att ändra ljus, kontrast, färg m.m.
Det jag upptäckte var att mina värden var ändrade trots att jag aldrig ändrat dem själv?!
Helt plötsligt var ljuset på +16 och kontrasten -18, vilket fick min nya projje att prestera sämre bild (svärta framför allt) än den gamla. Ingen som har sett något liknande? Ska följa upp det så jag ser något mönster."
Är det inte punkt nr6 i ändringarna på nyaste fw:n du märkt av? =
6. Changed the default value of Contrast and Brightness
A. For the 24Hz, it will adjust the brightness and contrast automatically.

Postad 06 November 2007 - 09:50

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Finns det fler som råkat ut för att klockan ändrar sig av sig självt?

Jag har märkt det här tidigare men möjligen trott att det har något samband med att jag rätt ofta bytt firmware men -

I lördags gick klockan rätt men i går gick den cirka 4 minuter efter

och jag har haft FW 1.3.5 hela tiden.

/Göran

Postad 06 November 2007 - 11:26

Unregisteredd13b2286
  • Unregisteredd13b2286
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jag tänkte bara förhöra mig om en sak. Idag kör jag M-4000 och tänkte köpa mig en 4100 för .mkv-uppspelning på min nya fullhd-lcd. Att spela in från tv kommer jag nog inte göra så ofta, men det är ju alltid bra att kunna. Då till min fråga:

Om jag köpet tvix med tunern så kan jag ju bara se gratis-kanalerna. Men om det går via comhem´s fullhd-box, kan jag då inte se alla kanaler, även om de är betal? Jag menar, de går ju från antennuttaget -> Comhem digitalbox -> TvIX. Jag ser inte varför detta inte skulle fungera!? Rätta mig om jag har fel, har bara använt min gamla tvix för att spela upp film och musik, inte alls testat att spela in osv.

Då till en annan fråga, far min tänkte ta över min gamla M-4000, det är väl inga problem att spela in på den som på 4100 (han kör dock egen parabol). Det du spelar in, vad blir det för filer om det är digitalt? .mkv? För då går det ju inte att spela upp på den gamla.

Tacksam för svar, då jag är helnovis på att spela in =)

Postad 06 November 2007 - 12:23

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

"Märkte en konstig sak förresten...
Helt plötsligt var ljuset på +16 och kontrasten -18, vilket fick min nya projje att prestera sämre bild (svärta framför allt) än den gamla. Ingen som har sett något liknande? Ska följa upp det så jag ser något mönster."
Är det inte punkt nr6 i ändringarna på nyaste fw:n du märkt av? =
6. Changed the default value of Contrast and Brightness
A. For the 24Hz, it will adjust the brightness and contrast automatically.

Hmmm... mycket möjligt, men det har hänt på mer än 24Hz-film.
I såna fall var det inget bra för min del. Testade även på min Pioneer-plasma inatt och den blev knappast bättre av dessa automatiska justeringar. Sånt borde man kunna stänga av!
Bra observerat Hewi! Dåligt programmerat...

Postad 06 November 2007 - 12:27

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag har märkt det här tidigare men möjligen trott att det har något samband med att jag rätt ofta bytt firmware men -

/Göran

Jag har inte ens ställt in klockan på min än.
De har väl inte haft råd att bygga in atomur i en leksak för 3500:-, men 4 minuter är helt för mycket på några dagar.
Kanske klockan synkar med sänkningen av 24Hz till 23,976Hz? :)

Ska ställa in min och kolla upp hur den håller.

Postad 06 November 2007 - 13:01

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag har ett problem som jag hoppas Sean Wiklund kan svara på. Jag har en Tvix 4100 och jag kan inte ladda in firmwares. Det kommer upp en Error ruta där det står att det inte är en firmware fil och att jag ska ladda ner den från tvix.co.kr men det är ju det jag gjort. Jag har testat både beta firmware samt den nya firmwaren. Jag har även provat hålla in Setup på maskinen när jag startar så det läser updates direkt. Jag köpte den för 2 mån, ska lämna tillbaka den? Det verkar vara något som är fel.
/Hembiofreak

hembiofreaksprayse - Hur går det för dig, har du verifierat firmware filens MD5 checksummma så vi kan utesluta att någon utrustning på väg till dig förstör filen du laddar ned.

Postad 06 November 2007 - 13:30

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag har ett problem som jag hoppas Sean Wiklund kan svara på. Jag har en Tvix 4100 och jag kan inte ladda in firmwares. Det kommer upp en Error ruta där det står att det inte är en firmware fil och att jag ska ladda ner den från tvix.co.kr men det är ju det jag gjort. Jag har testat både beta firmware samt den nya firmwaren. Jag har även provat hålla in Setup på maskinen när jag startar så det läser updates direkt. Jag köpte den för 2 mån, ska lämna tillbaka den? Det verkar vara något som är fel.
/Hembiofreak

hembiofreaksprayse - Hur går det för dig, har du verifierat firmware filens MD5 checksummma så vi kan utesluta att någon utrustning på väg till dig förstör filen du laddar ned.

Han hade uppenbarligen gjort mer än ett fel. Bl.a. måste mappen ha exakt rätt namn om man flashar vid uppstart.
Jag hade ju själv en 5100'a som inte ville funka via interfacet, men som funkade vid uppstartsflashning.
Synd att folk inte ger feedback efteråt så man vet vad som gick galet och att deras prylar funkar som de ska.

Postad 06 November 2007 - 14:13

RageW
  • RageW
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Snabb fråga: Vad heter den optiska ljudkabeln som man kan koppla in i M-4100? :) Blir inte klok på google svaren...

Och vad ligger dem i för prisklass när man ska ha en 5 meters?

Tack på förhand.

Redigerat av RageW, 06 November 2007 - 14:15.

Postad 06 November 2007 - 14:20

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

/Göran

Jag har inte ens ställt in klockan på min än.
De har väl inte haft råd att bygga in atomur i en leksak för 3500:-, men 4 minuter är helt för mycket på några dagar.
Kanske klockan synkar med sänkningen av 24Hz till 23,976Hz? :)

Ska ställa in min och kolla upp hur den håller.

Det är inte så att klockan går fel 1-4 min per dag. Den kan gå relativt OK i ett par veckor i sträck men så plötsligt tar den ett skutt. Jag tycker mig ha märkt det där tidigare men inte varit tillräckligt säker på att jag ställt klockan rätt innan eller att jag inte gjort något annat suspekt.

Eftersom jag haft för mig att det ibland händer något med klockan så har jag haft lite koll på det och just mellan lördag och måndag tog klockan ett skutt bakåt på cirka 4 minuter.

Jag tycker också att det är lite konstigt att TVIX inte kan utnyttja UTC från DVB-SI för att automatiskt ställa klockan om man har tuner. Min andra digitaltuner behöver jag aldrig bekymra mig om klockan. Den sköter det automatiskt. T.o.m. mina gamla analoga VHS-bandare sköter klockan automatiskt (inte den äldsta bandaren dock - den har jag mest sparat som en liten antikvitet).

/Göran

Postad 06 November 2007 - 14:23

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Snabb fråga: Vad heter den optiska ljudkabeln som man kan koppla in i M-4100? :) Blir inte klok på google svaren...

Tack på förhand.

tos-link , 5m kostar ca 100kr hos kjell&co

Postad 06 November 2007 - 14:24

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Tack på förhand.

Toslink ? eller menar du tillverkare?

Pris beror på tillverkare/kvalitet men kanske upp till en 400-500kr ?

Bha - för sent ute :)

Redigerat av ttxx, 06 November 2007 - 14:25.

Postad 06 November 2007 - 14:36

Unregisteredd13b2286
  • Unregisteredd13b2286
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Har jag klarat mig utan i 33år så går det 1 månad till :)

Hmm, ja frågan är om man ska vänta på den. Men håller de releasedatum?
Vill ju bara komma igång med mina .mkv på min fullhd lcd (sitter idag på en M-4000) och behöver således en ny (tänke köpa M-4100. Lite jobbigt att inte veta om man ska vänta eller ej. Hur mkt bättre är den än just prestandan i den tro? Kommer den klarar 1080p bättre än 4100/5100 pga av prestandaökningen? Det är väl nytt chip i 6500 antar jag?

Gah, ibland hatar jag teknik, vill ju bara köpa idag, och att det inte ska komma ngt nytt imorgon :)

Ngn som har mer koll på 6500 kontra 4100? =)

Postad 06 November 2007 - 14:38

Unregisteredd13b2286
  • Unregisteredd13b2286
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Edit: Blev fel, dubbelt

Redigerat av Unregisteredd13b2286, 06 November 2007 - 14:40.

Postad 06 November 2007 - 14:40

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Bara köp en 4100 eller den som jag föredrar, 5100.
Grymt flyt i det du spelar upp.
Och du kommer inte ha något problem att sälja den sen om du nu MÅSTE ha 6500 när den kommer (maj har jag hört ryktas om)

Hojta till sen när du köpt dig en Tvix, så ska du få en länk till en Metallica konsert från Seoul i Full-HD upplösning.
Det är så galet bra bild, så att man häpnar.

/Jim

Postad 06 November 2007 - 15:27

Unregisteredd13b2286
  • Unregisteredd13b2286
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Ja det lutar åt en 4100, dels för den är billigare och att den får bättre plats under tv:n :))

Har ju den gamla idag (4000) som jag är helnöjd med förutom då att den inte kan spela upp .mkv. Därav nyköpet. Får väl bli att slå till på en 4100 då! =)

Btw, ngn som är sugen på en M-4000? ;o)

Postad 06 November 2007 - 16:23

Unregistered342c205a
  • Unregistered342c205a
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Kan någon skicka en lathund på hur jag kan göra ftp-servern i TVIX:en publik... :)

/Pharphar

Postad 06 November 2007 - 16:51

Unregisteredd13b2286
  • Unregisteredd13b2286
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jag lägger in en annan fråga om tvix här åxå, då det är mer aktivitet här =)

Saxat från andra tråden:

"Jag tänkte bara förhöra mig om en sak. Idag kör jag M-4000 och tänkte köpa mig en 4100 för .mkv-uppspelning på min nya fullhd-lcd. Att spela in från tv kommer jag nog inte göra så ofta, men det är ju alltid bra att kunna. Då till min fråga:

Om jag köpet tvix med tunern så kan jag ju bara se gratis-kanalerna. Men om det går via comhem´s fullhd-box, kan jag då inte se alla kanaler, även om de är betal? Jag menar, de går ju från antennuttaget -> Comhem digitalbox -> TvIX. Jag ser inte varför detta inte skulle fungera!? Rätta mig om jag har fel, har bara använt min gamla tvix för att spela upp film och musik, inte alls testat att spela in osv.

Då till en annan fråga, far min tänkte ta över min gamla M-4000, det är väl inga problem att spela in på den som på 4100 (han kör dock egen parabol). Det du spelar in, vad blir det för filer om det är digitalt? .mkv? För då går det ju inte att spela upp på den gamla.

Tacksam för svar, då jag är helnovis på att spela in =) "

Tackar :)

Postad 06 November 2007 - 17:38

mass
  • mass
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Någon som kan tänka sig att dela med sig av lite bakgrundsbilder till tvixen el som kan länka mig vidare :) ?

Mvh mass

Postad 06 November 2007 - 18:28

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

tyvärr, du kan inte koppla in en extern digitalbox till tvixen, det finns helt enkelt inga ingångar på tvixen, bara utgångar. Så spela in från extern källa går inte. Hade det gått hade tvixen varit underbar :)

Din pappa kommer inte heller kunna spela in, av samma orsak.
Lite intressant fråga dock vad det blir för format på det inspelade materialet (när man använder tvixens egna tuner då förstås). Någon som har tv-tunern och kan berätta vad det blir för format på inspelningarna? mpeg2 för sd-kanaler och mpeg4 för SVT-HD gissar jag på.

EDIT: Förtydligande: Det enda som går att spela in på tvixen är gratiskanalerna på det digitala marknätet (boxer), och då behöver du köpa till den tv-tuner som är gjord för tvixen.

Redigerat av distortion2, 06 November 2007 - 22:59.

Postad 06 November 2007 - 21:18

Unregistered1f5de008
  • Unregistered1f5de008
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Kan Tvixen hantera och spela upp DVD material som inte ligger som ISO filer utan löst i mappar (VIDEO_TS) ?

Tacksam för svar B)

Redigerat av Unregistered1f5de008, 06 November 2007 - 21:19.

Postad 06 November 2007 - 22:15

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Kan Tvixen hantera och spela upp DVD material som inte ligger som ISO filer utan löst i mappar (VIDEO_TS) ?

Tacksam för svar B)

Ja

Postad 06 November 2007 - 22:30

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag lägger in en annan fråga om tvix här åxå, då det är mer aktivitet här =)

Saxat från andra tråden:

"Jag tänkte bara förhöra mig om en sak. Idag kör jag M-4000 och tänkte köpa mig en 4100 för .mkv-uppspelning på min nya fullhd-lcd. Att spela in från tv kommer jag nog inte göra så ofta, men det är ju alltid bra att kunna. Då till min fråga:

Tacksam för svar, då jag är helnovis på att spela in =) "

Tackar B)

tvixen tuner stödjer DVB-T vilket är en annan sak än DVB-C som ComHem använder eller DVB-S som din far förmodligen har via parabol även om allt är digital-tv..

Så du kan inte använda Tvixen's tuner för dessa typer av digital-tv signaler. Din far behöver en vanlig (DVB-T) antenn, "boxer antenn" för att kuna använda 4000:en tvixen med tunern för att spela in digital-tv.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.