Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter

3224 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Logitech Squeezebox Classic (Mediaspelare) 5 9,38 (199) Inga priser
Slim Devices SqueezeBox Wired MP3 (Mediaspelare) 1 8 (2) Inga priser
Slimdevices Squeezebox2 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 8,8 (4) Inga priser
Thecus N2100 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Thecus N5200B (NAS-servrar) 1 6 (1) Inga priser
Logitech Squeezebox Transporter (Mediaspelare) 4 9 (4) Inga priser
Logitech Squeezebox Duet (Mediaspelare) 7 8,73 (90) Inga priser
Logitech Squeezebox Controller (Fjärrkontroller) 4 8,25 (3) Inga priser
Logitech Squeezebox Receiver (Mediaspelare) 2 8,17 (5) Inga priser
Logitech Squeezebox Boom (Kompaktstereo) 5 9,37 (58) Inga priser
Logitech Squeezebox Touch (Mediaspelare) 9 8,07 (44) Inga priser
Logitech Squeezebox Radio (Radio) 7 7,74 (97) Inga priser
36 relaterade trådar
* Officiell tråd - Squeezebox Touch * (445 inlägg) 9 år sedan
Vad är det som skiljer logitech UE smart radio och squeezebox radio? (27 inlägg) 11 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 11 år sedan
Squeezebox Radio (160 inlägg) 11 år sedan
* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet * (1152 inlägg) 12 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 12 år sedan
Logitech Squeezebox Boom (140 inlägg) 12 år sedan
Svensk eller kinesisk T-amp? (16 inlägg) 12 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 13 år sedan
Drömanläggning 300.000 kr (43 inlägg) 13 år sedan
Uppspelning av strömmande musik (1 inlägg) 13 år sedan
Köpa Sqeezebox Duet nu? (13 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox eller Ipod/Airport express? (12 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox och android (5 inlägg) 14 år sedan
Pioneer Lx71 vs Squeezebox classic (5 inlägg) 15 år sedan
CD-spelaren dödförklarad, ny ljudstreamer för audiofiler! (79 inlägg) 15 år sedan
Datorn som HiFi källa? (76 inlägg) 15 år sedan
SqueezeBox, Qnap NAS, Spotify (1 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox-DAC mot Musical Fidelity hörlursförstärkare, vilken är bäst? (0 inlägg) 15 år sedan
Logitech Squeezebox Touch (8 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox bla bla bla (6 inlägg) 15 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
En ny Squeezeboxmodell (94 inlägg) 16 år sedan
Hur lägger man in internetradiostationer till Squeezeboxboom ? (2 inlägg) 16 år sedan
SACD / HDCD (53 inlägg) 16 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 16 år sedan
Squeezebox vs Soundbridge (202 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
NAS - teori och praktik (22 inlägg) 17 år sedan
Ska byta ut min Soundbridge... (25 inlägg) 17 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 17 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 17 år sedan
Slimdevices släpper ny Squeezebox (27 inlägg) 17 år sedan
Extern DAC (90 inlägg) 18 år sedan
Slim Devices Squeezebox blir rumsren (2 inlägg) 18 år sedan
Creative Wireless Music eller Squeezebox 2? (10 inlägg) 19 år sedan

Postad 16 maj 2008 - 08:30

Pjn
  • Pjn
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Och sen som automtiskt växlar över till squeezecenter när man trycker på on ..

Annars kan det bli ganska jobbigt .. :)

Maveric :)

Precis. Finns detta?

Postad 16 maj 2008 - 14:45

Bolle1
  • Bolle1
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
hej
har precis köpt en squeezebox och får det inte att lira..
Har mac och airport, gick inte alls med min nya time capsule så nu har jag kopplat med min gamla airport och den loggar in till stället där jag kan lyssna på internetradio men vill ju kunna få igång squeezecenter..
Får bara mddelandet att den inte hittar min spelare.
Vad kan det vara?
finns det några konstiga brandväggsinstälningar i leopard?

Postad 16 maj 2008 - 16:27

mikael_in_action
  • mikael_in_action
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Mitt wheather.com-plugin har slutat att fungera. Den säger "No forecast available". Vad göra?

Den kan ha slutat att fungera när jag fick ny IP på datorn av någon anledning (omstart av dator och modem kanske?). Jag fick i varje fall göra om hela uppkopplingsproceduren och mata in nytt IP för att få boxen att fungera igen. Kan det ha påverkat? Hur isåfall? På wheather.com matar man ju inte in något IP.

Nån som har nåt tips? Jag saknar ett grymt plugin.

Postad 18 maj 2008 - 12:58

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Frågan ärom jag håller på att sätta ett nytt rekord....
Jag la in mina FLAC (c:a 200Gb) och mina mp3-filer (c:a 60Gb) på en nätverksdisk. Sedan drog jag igång en sökning i squeezecenter....och det var 27 timmar sedan...den håller fortfarande på med att scanna mappstrukturen.... Så det tar väl sin lilla tid...(nej, det är inte trådlöst, allt går via trådat lan.) Visserligen en lite äldre laptop...men ändock...

/Andreas (som under tiden njuter av vinylen...som låter mjukare och behagligare än SB:n...)

Edit - 65h...och håller fortfarande på med mappstrukturen....

Redigerat av hultin, 20 maj 2008 - 06:02.

Postad 20 maj 2008 - 18:01

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Edit - 65h...och håller fortfarande på med mappstrukturen....

Låter som att något är fel, den kommer sannolikt aldrig att bli klar.
Om du tittar i SqueezeCenter's gränssnitt, ser du då att det dyker upp fler och fler album eller verkar den ha stannat så det inte kommer upp några fler ?

Jag har för mig att playlist's som pekar på filer som inte finns kan orsaka oändliga crkulära loopar i skanningen.

Postad 21 maj 2008 - 08:00

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Samma problem här. Scannade mina mappar när jag precis hade installerat SqueezeCenter. Nu efter en del justering, tagging, flyttning m.m. så stannar scanningen efter 200 filer. Ska söka ut udda filformat och annat skräp i kväll och se om det hjälper.

Edit: Nope, en omstart och ny "full scan" gick bra...

Redigerat av Unregistered9e9ab13d, 21 maj 2008 - 17:24.

Postad 21 maj 2008 - 19:51

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0

Låter som att något är fel, den kommer sannolikt aldrig att bli klar.
Om du tittar i SqueezeCenter's gränssnitt, ser du då att det dyker upp fler och fler album eller verkar den ha stannat så det inte kommer upp några fler ?

Jag har för mig att playlist's som pekar på filer som inte finns kan orsaka oändliga crkulära loopar i skanningen.

Efter 105 (!) timmar så ströp jag scanningen...låter definitivt som något fel (även om datorn är en gammal laptop anno 2003...). Men när jag hade c:a 120Gb FLAC-filer så betade den av det på en knapp timme så det borde fungera även med mp3:orna... GRRRR! Jag vill ju kunna lyssna på även de filerna....

Så hur gör jag för att kolla om playlistfilerna är fel...och hur rättar jag till dem...?

/Andreas

Postad 22 maj 2008 - 19:10

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Om det inte är massor med "playlistor" och stora mängder data kanske du kan spara undan en del bit för bit och inte ta med det i scanningen för att se var det hänger sig.

Postad 26 maj 2008 - 11:17

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Pandora/Slacker och Squeezebox.

Kan man använda SqueezecCenter 7 proxy inställning för proxy för att kringgår begränsningen att Pandora och Slacker inte går att köra utanför USA?

Någon som isåfall har tips på en bra och billig US proxy-leverantör som skulle kunna fungera ?

Postad 27 maj 2008 - 09:52

Pjn
  • Pjn
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
SqueezeCenter 7.0.1 finns nu att ladda hem SC 7.0.1

Redigerat av Pjn, 27 maj 2008 - 09:53.

Postad 27 maj 2008 - 18:28

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
Hur koppla mitt system?

Hej!

Jag har idag följande utrustning:
* Pioneer VSX-LX70 Förstärkare i vardagsrummet
*100 Mbit/s Internetanslutning i uttag i hallen.
* Trådlöst nätverk med en D-Link DIR-635 som klarar Pre-n wireless i hallen
* En st stationär PC med trådlös anslutning (D-Link DWA 140 Pre-n) i sovrum 2
* En st bärbar som klarar trådlöst -g i sovrum 1
* En st Seagate extern HDD på 500GB

och ska köpa följande pryttlar:

Logitech Squeezebox Classic till vardagsrummet
Tvix M-7000 till vardagsrummet

Min fråga blir: Hur kopplar jag ihop detta effektivast (helst utan att använda datorerna till Squeezeboxen)?

Kan jag ansluta Tvixen (med Seagate-HDD satt över USB) med trådad Ethernet till Squeezboxen och sedan koppla Squeezboxen direkt till förstärkaren och låta Sqeezeboxen hämta musiken från Tvixen eller måste jag ha en PC igång med musiken i mapp där för att streama den till förstärkaren via Sqeezeboxen?

PC:s och stärkare finns som ni ser i olika rum så jag vill gärna slippa dra Ethernet in till vardagsrummet och jag vill inte ha på PC jämt för att kunna lyssna på musik.

Funkar det ovan eller ser ni ngn annan kopplingsmöjlighet?

Mvh
Micke

Kan jag ansluta Squeezeboxen trådlöst

Redigerat av Forsyth, 27 maj 2008 - 18:43.

Postad 27 maj 2008 - 19:11

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Min fråga blir: Hur kopplar jag ihop detta effektivast (helst utan att använda datorerna till Squeezeboxen)?

Kan jag ansluta Tvixen (med Seagate-HDD satt över USB) med trådad Ethernet till Squeezboxen och sedan koppla Squeezboxen direkt till förstärkaren och låta Sqeezeboxen hämta musiken från Tvixen eller måste jag ha en PC igång med musiken i mapp där för att streama den till förstärkaren via Sqeezeboxen?

SqueezeBox enheterna fungerar enbart genom att:
- Koppla upp dem mot SqueezeCenter som du kör på en dator
- Koppla upp dem mot Logitech's centrala server SqueezeNetwork

SqueezeCenter går att installera på vissa NAS enheter men det kan kräva en del trixande, jag har ingen aning om det går att installera den på Tvix'en. Väljer du att koppla upp Squeezebox'en mot SqueezeNetwork kan du lyssna på internet radio och om du betalar för det så kan du även lyssna på egen musik som du laddat upp på www.mp3tunes.com.
Kör du SqueezeCenter på en dator hemma så kan du spela all musik som den datorn kommer åt antingen lokalt eller över nätverket.

Du har inte något förfrådsutrymme eller liknande där du kan ställa en gammal dator som kör SqueezeCenter som får stå på dygnet runt ?

PC:s och stärkare finns som ni ser i olika rum så jag vill gärna slippa dra Ethernet in till vardagsrummet och jag vill inte ha på PC jämt för att kunna lyssna på musik.

Squeezebox'en fungerar utmärkt att köra trådlöst, men om man kopplar upp den mot en dator som kör SqueezeCenter som också enbart är inkopplad på trådlöst nätverk så kan man få problem, det fungerar för vissa men inte för andra beroende på hur mycket störningar det är. Vill man garantera att det fungerar bör det finnas en tråd antingen mellan SqueezeBox'en och routern eller mellan datorn som kör SqueezeCenter och routern.

Postad 27 maj 2008 - 19:36

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0
Tackar för svaret!

Om jag skulle dra en TP-kabel från routern till vardagsrummet så skulle jag alltså kunna koppla in alla grejorna (stärkare, tvix, Sqeezebox och blu-rayspelare) som har Ethernetportar i en switch (förslag mottages tacksamt) och på så sätt få allt trådat utom datorerna?

/Micke

Postad 28 maj 2008 - 13:57

Soundstage
  • Soundstage
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
En dum fråga från mig bara, helt datanovis i sammanhanget..

Räcker det med en nätverklsladd från datorn till en trådlös router, förslagsvis en linksys, om man har vanligt bredband också. eller måste man ha två olika nätverkskort, ett för bredbandet och en till rotern eller kan man koppla allt via routern.. :)

Postad 28 maj 2008 - 21:49

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0

En dum fråga från mig bara, helt datanovis i sammanhanget..

Räcker det med en nätverklsladd från datorn till en trådlös router, förslagsvis en linksys, om man har vanligt bredband också. eller måste man ha två olika nätverkskort, ett för bredbandet och en till rotern eller kan man koppla allt via routern.. :(

Du kopplar bredbandet till routern sen kopplar du datorn/squeeze/annat till den.

Postad 29 maj 2008 - 09:45

Soundstage
  • Soundstage
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
va bra..

tack.

Postad 29 maj 2008 - 09:53

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0
Har stött på ett problem, hittade inget på mina sökningar i tråden eller på nätet :(

avinstallerade slimserver från en temporär dator, ominstallerade på den bärbara som är i svorummet, drog sladd genom väggen, etc. hittade spelaren, ready to go....

MEN

oavsett hur jag gör så brusar det bara när jag försöker spela upp mina flacfiler, musiken hörs i bakgrunden, men det ligger ett kraftigt brus ovanpå..... wtf...?
hittar inga fel i inställningarna, har min classic gått och gett upp, stereons aux ingång är det inget fel på iallafall.

tacksam för all hjälp som kan fås.

Postad 29 maj 2008 - 21:21

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1 342 inlägg
  • 0
Jaha nu finns det en anledning att sälja DVD spelaren om SB skall vara kvar i tvrummet.
Blev ganska förvånad en kväll när jag skulle slå på DVD spelaren med fjärren. SB startade igång också! :) Tydligen har bägge likvärdiga IR koder till många av funktionknapparna. Däremot kunde jag inte styra DVD:n med SB fjärren. Skumt!

Postad 30 maj 2008 - 00:21

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Jag lyckas inte ändra "mp3 taggarna", använder mp3tag å ändrar låtarna med men det verkar inte SB bry sig om.....har SB classic.. är det något speciellt sätt man ska gå tillväga på??

Postad 30 maj 2008 - 08:43

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0
Följ guiden som finns på Slimdevices websida så borde det lösa sig.
http://wiki.slimdevi...uide_To_Tagging

Micke

Jag lyckas inte ändra "mp3 taggarna", använder mp3tag å ändrar låtarna med men det verkar inte SB bry sig om.....har SB classic.. är det något speciellt sätt man ska gå tillväga på??

Redigerat av cnsmipe1, 30 maj 2008 - 08:52.

Postad 30 maj 2008 - 08:51

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Jaha nu finns det en anledning att sälja DVD spelaren om SB skall vara kvar i tvrummet.
Blev ganska förvånad en kväll när jag skulle slå på DVD spelaren med fjärren. SB startade igång också! :D Tydligen har bägge likvärdiga IR koder till många av funktionknapparna. Däremot kunde jag inte styra DVD:n med SB fjärren. Skumt!

Kanske det här förklarar saken :)

http://www.slimdevic...pi_remotes.html

Universal Remotes—Transporter and Squeezebox will also respond to the infrared signals intended for a JVC DVD player. The instructions that came with your universal remote tell you how to program your remote to send these codes to any Slim Devices player.

Postad 30 maj 2008 - 09:07

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Följ guiden som finns på Slimdevices websida så borde det lösa sig.
http://wiki.slimdevi...uide_To_Tagging

Micke

Det är en bra början. Sen är det ju frågan om det är taggarna det är fel på eller om det är inställningarna för vad som ska visas på Squeezeboxens skärm som ska ändras.

Vad exakt är det som är "fel"?

Postad 30 maj 2008 - 11:16

DuckStab
  • DuckStab
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Kan det vara så att du glömt att göra "rescan library" (eller vad det ny heter)? Taggarna uppdateras ju inte i squeezecenter förrän du gjort det (tror jag :x) .

Redigerat av DuckStab, 30 maj 2008 - 11:19.

Postad 30 maj 2008 - 13:13

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen, läste guiden och så ändrat lite taggar och "scannat" sqeezecenter för att uppdatera information...funkar bra nu, synd bara att man samlat på sig en hel del låtar som är otaggade och feltaggade.

Postad 30 maj 2008 - 13:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Själv lägger jag bara in sånt som jag vet är rätt taggat i det "skarpa" biblioteket. Lika bra att börja från scratch så blir det så mycket roligare och enklare att använda sin Squeezebox sen ;)

Postad 31 maj 2008 - 21:11

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Kort fråga om MusicIP - den går inte och ändrar in mina id3taggar eller liknande ?

Postad 01 juni 2008 - 20:27

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1 229 inlägg
  • 0
nån som vet eller har lust att testa om det går spela upp flac filer som slutar på .fla istället för .flac?

Postad 02 juni 2008 - 06:36

malvamax
  • malvamax
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej!
Någon som vet varför wiki radio inte fungerar längre??
Jag vill gärna få in dom flesta svenska kanalerna som tex p4 göteborg mm....
Några tips någon??

Tack på förhand....

Postad 02 juni 2008 - 09:05

blader_se
  • blader_se
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Kort fråga om MusicIP - den går inte och ändrar in mina id3taggar eller liknande ?

Om du klickat i att den skall arkivera sina "musiksignaturer" i dina mp3-filer, så gör den det.
Annars tror jag den håller sig lugn.

Postad 12 juni 2008 - 18:42

PulseOne
  • PulseOne
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Help, help, need some help.. :D

Har köpt en Squeezebox classic och försökter koppla den till datorn med en vanlig nätverkskabel, men datorn hittar inte SB, likaså hittar inte SB datorn heller. Frågan är, behöver man ändra några inställningar för nätverkskortet eller kanske till och med skapa en ny anslutning och ett lokalt nätverk, eller skall allt funka automatiskt. har prövat att ha brandväggen avstängd men det hjälper inte..

Primärt sett skall jag använda en trådlös router som jag skall köpa om en vecka eller två. Har sett att det är lättare att få det fungera med trådlös router än med kabel, konstigt nog. är det något speciellt man bör tänka på när man skall köra SB'n med trådlöst?!?

många frågor, jag vet, men detta visade sig vara ganska svårt för en datanovis.

tack på förhand, längtar efter att få använda min Squeezebox !!!

//

Mvh

Redigerat av PulseOne, 12 juni 2008 - 18:46.

Postad 13 juni 2008 - 07:32

blader_se
  • blader_se
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Har köpt en Squeezebox classic och försökter koppla den till datorn med en vanlig nätverkskabel, men datorn hittar inte SB, likaså hittar inte SB datorn heller. Frågan är, behöver man ändra några inställningar för nätverkskortet eller kanske till och med skapa en ny anslutning och ett lokalt nätverk, eller skall allt funka automatiskt. har prövat att ha brandväggen avstängd men det hjälper inte..

SB måste få ett IP. När den har det, måste datorn också ha ett IP på samma subnät. Enklast är att ge statisk IP till båda, (tex 192.168.10.1 och 192.168.10.2 med nätmask 255.255.255.0 vilket ger samma subnät).
Hur har du satt du upp IP för SB? När man slår på SB så får man gå igenom några steg för just detta, vad valde du?
För PC sätter man IP under Inställningar->Nätverksanslutningar, högerklicka på "Anslutning till lokalt nätverk"->Egenskaper, välj "Internet Protocol (TCP/IP)" klicka Egenskaper, klicka i "Använd följande IP-adress:" och skriv in Ip_adress och nätmask. Nu finns förutsättningar för att de skall kunna prata med varandra.
Jag antar att du kan skapa en ny anslutning (med ovanstående inställning) men vet inte vad det egentligen innebär. :D

Om någon vet ett smidigare sätt att komma direkt till denna inställning så tar jag tacksamt emot det...

Postad 13 juni 2008 - 08:14

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Primärt sett skall jag använda en trådlös router som jag skall köpa om en vecka eller två. Har sett att det är lättare att få det fungera med trådlös router än med kabel, konstigt nog. är det något speciellt man bör tänka på när man skall köra SB'n med trådlöst?!?

många frågor, jag vet, men detta visade sig vara ganska svårt för en datanovis.

tack på förhand, längtar efter att få använda min Squeezebox !!!

//

Mvh

Om du skall koppla den direkt till datorn måste du köpa en korsad nätverkskabel samt använda fast ip-inställningar
alltså att du ställer in det ip på squeezeboxen som datorn har.

Mvh Hans

Postad 13 juni 2008 - 10:48

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Help, help, need some help.. ;)

Mvh

Jag vet inte vart mitt svar tog vägen från igår...? Men jag bara undrade om du har installerat SqueezeCenter på datorn? Du nämner inte det i din fråga, så jag ställer den dumma frågan :D :D

Postad 15 juni 2008 - 10:45

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Förutsatt att du har en router så skall det fungera mer eller mindre automatiskt, datorn har då redan fått en IP från routern och när du kopplar upp SqueezeBox'en så kommer den också att få en IP från routern.

Det som är viktigt är att:
- Du måste ha SqueezeCenter installerat på datorn (om du vill komma åt din egen musik)
- Du måste se till att brandväggen på datorn tillåter att SqueezeCenter och SqueezeBox kommunicerar med varandra, misstänker du att detta är problemet så är det enklaste att stänga av brandväggen fram och tillbaka och se om det löser problemet.

Finns en massa information på SlimDevice's wiki kring nätverk:
- Beginners Guide To Network: http://wiki.slimdevi...GuideToNetworks
- Beginners Guide: http://wiki.slimdevi..._Guide_Overview
- Network Design: http://wiki.slimdevi.../Network_Design

Om du köpt en SqueezeBox Duet så är det lättare med trådlöst, annars skulle jag vilja påstå att det är lättare med vanligt trådbundet nätverk.

Några saker att tänka på vid trådlöst:
- Om du kör både SqueezeCenter datorn trådlöst inkopplat till routern och SqueezeBox'en trådlöst så kan du få problem med att bandbredden på det trådlösa nätverket inte räcker till, det fungerar dock bra för vissa.
- Om du konfigurerar det trådlösa nätverket så att det är krypterat (rekommenderas i tätbebyggt område), så kommer du att behöva ange samma WEP eller WPA nycklar som du angett i routern även i SqueezeBox'en, innan du gjort detta kan den inte koppla upp sig mot trådllösa nätverket.

Postad 16 juni 2008 - 10:49

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0
Hartvå problem som jag inte klarar av att lösa. Har en dlink router (di-524 budget, väntar på comhems nya kabelmodem med inbyggt wlan)

När jag vill använda WEP eller WPA kryptering så ansluter inte min squeezebox mot nätverket, den bara misslyckas hela tiden. Är det något jag missat som jag måste göra, har kollat så det är rätt med antalet bitar 64/128 bitars nyckel. När kör oskyddat så får den däremot kontakt direkt.

Problem nummer 2 är lite värre, min squeezebox får kontakt med nätverket direkt, har gett den fast IP lokalt (192.168.0.174) och den får kontakt på någon sekund. Har även gett datorn en fast IP (192.168.0.194) när jag har datorn kopplad med kabel till nätverket så får den kontakt och det går att spela musik, men när jag kör med datorn trådlöst så får inte min squeezebox kontakt med datorn. Har satt den att söka efter 192.168.0.194 men den bara kopplar ner efter nga sek. och så blir den svart.

--------------

Kan spela musik nu iaf, har gjort om hela nätverket. Väntar in mitt nya kabelmodem med wlan innan jag börjar krångla med WEP nyckel till den.

Redigerat av Unregistered32555851, 16 juni 2008 - 11:09.

Postad 16 juni 2008 - 18:15

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Hej!
Jag använder Squeezebox Classic , har fått lite problem med min Sqeezebox. den vill inte fungera med min dator, då jag anväder mig utav WinVista... jag får bara fram connecting to sqeezecenter... men efter ett litet tag så stängs den ner .... sen när jag klickar på sqeezecenter så får jag fram följande : Din spelare kunde inte hittas.

Se till att din spelare är påslagen, inkopplad och har korrekta nätverksinställningar. Tryck på F5 (Uppdatera/Refresh) i din webläsare för att försöka koppla upp mot din spelare igen.

kan man reseta sin sqeezebox till fabrik inställningar? eller vad kan felet vara, förstår inte varför den inte hittar min sqeezebox... tacksam för svar //Kalle

Postad 17 juni 2008 - 06:55

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Kan man reseta sin sqeezebox till fabrik inställningar?

Det står i manualen
How do I reset Squeezebox to factory default settings?
Plug the power connector into Squeezebox while holding down the ADD button on the remote until you see the Set Up Networking prompt.

Postad 18 juni 2008 - 18:28

PulseOne
  • PulseOne
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Om du köpt en SqueezeBox Duet så är det lättare med trådlöst, annars skulle jag vilja påstå att det är lättare med vanligt trådbundet nätverk.

Några saker att tänka på vid trådlöst:
- Om du kör både SqueezeCenter datorn trådlöst inkopplat till routern och SqueezeBox'en trådlöst så kan du få problem med att bandbredden på det trådlösa nätverket inte räcker till, det fungerar dock bra för vissa.
- Om du konfigurerar det trådlösa nätverket så att det är krypterat (rekommenderas i tätbebyggt område), så kommer du att behöva ange samma WEP eller WPA nycklar som du angett i routern även i SqueezeBox'en, innan du gjort detta kan den inte koppla upp sig mot trådllösa nätverket.

Tack för alla svar, kommer köpa en trådlös router, förmodligen nästa vecka, och får se om det hjälper.

Mvh

Postad 18 juni 2008 - 20:41

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Tack för alla svar, kommer köpa en trådlös router, förmodligen nästa vecka, och får se om det hjälper.

Mvh

Inga andra kommentarer på Erlandis (och min) kommentar? Du kanske har tänkt skaffa en router i vilket fall, men annars fanns det ju andra saker att testa först.

Postad 18 juni 2008 - 21:54

PulseOne
  • PulseOne
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Inga andra kommentarer på Erlandis (och min) kommentar? Du kanske har tänkt skaffa en router i vilket fall, men annars fanns det ju andra saker att testa först.

Trådlöst är det jag riktat in mig på och det jag vill pröva med först o främst.

Tack ändå för hjälpen.

mvh

Postad 19 juni 2008 - 19:31

Unregistereda50f5b49
  • Unregistereda50f5b49
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hej!

Undrar om någon har en lösning på följande problem.

Jag har en Squeezebox inkopplad trådlöst i nätverket och kör Squeezecenter 7.1 i Ubuntu 8.04.

Allting verkar fungera perfekt vid första ögonkastet, men den vägrar spela!
Testat både musik från egen share och internetradio.
Jag kan bläddra runt och hitta alla kanaler osv, men såfort jag trycker på play så kommer tidvisaren upp för att stanna på 00:00 sen händer inget mer.

Enheten hänger sig alltså inte, utan vägrar bara att spela upp media.
Blir samma sak när ja kör squeezecenter via windows vista.

Har dessutom öppnat upp alla portar som behöver vara öppna osv.

Vad kan det vara? Har Squeezeboxen gått sönder?

edit: Kan man rensa mjukvaran i squeezeboxen eller nåt? blir snart totalt vansinnig!

Mvh /Sebastian

Redigerat av Unregistereda50f5b49, 21 juni 2008 - 13:14.

Postad 20 juni 2008 - 16:32

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Uppdatera både firmwere till SqueezeBox3 och SqueezeCenter för ett tag sen coh nu går det segt och sen vill den inte uppdatera alla playlist. Kör ja en uppdate så är det inte alla som kommer upp eller är tomma, ibland kommer det inte fram någon.
Någon mer som har detta problem?

Kör SqueezeBox3 > Apple AirPort Extreme > PC med Windows XP Pro & Senaste SqueezeCenter.

Riktigt trist att inte kunna lyssna på musiken =(

Postad 24 juni 2008 - 08:07

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0
Något har hänt med min Squeezebox =( när jag använder den största texten så hamnar halva typ utanför displayen. Känns som texten hamnar för högt upp, någon som vet om man kan "formatera" den på något sätt eller om det finns något annat sätt att fixa det på.

edit: Har hållit powerknappen intryckt 5sek för reset men blir samma sak, har min Display gått sönder =( Känns väldigt surt då jag haft den ungeför 3-4 veckor.

Redigerat av Unregistered32555851, 25 juni 2008 - 10:19.

Postad 27 juni 2008 - 08:05

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Var igår och provlyssnade på Linn's Sneeky DS (hur dom nu stavar)... Med tanke på att den ligger under 12-tusen så kan det vara ett intresant köp för de som är sugna på en Transporter kanske.
Dom demade enheten mot en Squeezebox v.3 vilket kanske inte var helt rättvist eftersom vi bara fick lyssna på analoga utgången, och när jag flera gånger påpekade detta och bad om en provlyssning med externt DAC så vart det helt plötsligt väldigt jobbigt för dom, så det blev ingen sån provlyssning. Detta ser jag som en liten vinst för lilla SB.
SB stod sig väldigt bra med analogt ut mot Linn men visst fanns det hörbara skillnader. Skulle gärna vilja jämföra SB+externt DAC mot en Linn Sneeky då jag ser fler fördelar med en SB!

Vilken prisklass hamnar man i idag om man köper ett hyfsat DAC som står sig? Tror att man kommer ganska långt med Yamaha rx-v2700'ns inbyggda, men riktigt HI-FI blir det ju inte.

Största nackdelen med Linn var att man inte får med någon display där du kan välja/se låtarna, däremot så kan man använda pc/laptop/mobil med wlan för att koppla upp dig mot servern.

länk till linnen:
http://www.linn.co.uk/sneaky_music_ds

För övrigt så har även Linn insett och säger själv att deras värsta mediastreamer är bättre än deras bästa CD-spelare. ;)

Postad 28 juni 2008 - 14:09

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Kan man prenumerera på Podcast i SqueezeCenter?
Eller måste man använda sig av ett annat program som t.ex. iTunes?

MVH
JOEKO

Postad 29 juni 2008 - 07:02

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Allting verkar fungera perfekt vid första ögonkastet, men den vägrar spela!
Testat både musik från egen share och internetradio.
Jag kan bläddra runt och hitta alla kanaler osv, men såfort jag trycker på play så kommer tidvisaren upp för att stanna på 00:00 sen händer inget mer.
Enheten hänger sig alltså inte, utan vägrar bara att spela upp media.
Blir samma sak när ja kör squeezecenter via windows vista.
Mvh /Sebastian

Jag hade exakt samma problem och provade allt. Vad jag skulle gjort först var det som löste problemet - dra ur strömsladden. Provat?

Postad 29 juni 2008 - 07:06

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Kan man prenumerera på Podcast i SqueezeCenter?
Eller måste man använda sig av ett annat program som t.ex. iTunes?

Har inte provat själv men följande finns i alla fall i 7.01 - Settings > Plugins > Podcasts

Postad 29 juni 2008 - 10:28

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Något har hänt med min Squeezebox =( när jag använder den största texten så hamnar halva typ utanför displayen. Känns som texten hamnar för högt upp, någon som vet om man kan "formatera" den på något sätt eller om det finns något annat sätt att fixa det på.

Hur ser det ut när du startar om den, dvs drar ur och sätter i strömsladden, ser bootsekvensen med Logitech logotypen, etc ut som vanligt? Isåfal så är det snarare nått strul med Squeezecenter.

Uppdatera både firmwere till SqueezeBox3 och SqueezeCenter för ett tag sen coh nu går det segt och sen vill den inte uppdatera alla playlist. Kör ja en uppdate så är det inte alla som kommer upp eller är tomma, ibland kommer det inte fram någon.
Kör SqueezeBox3 > Apple AirPort Extreme > PC med Windows XP Pro & Senaste SqueezeCenter.

Kan vara en känd bug i 7.01
1. Har du stora playlists?
2. Verkar det som CPUn får jobba hårt på datorn när du väljer en playlist?

Redigerat av anders.markstrom, 29 juni 2008 - 10:27.

Postad 02 juli 2008 - 07:26

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

Hur ser det ut när du startar om den, dvs drar ur och sätter i strömsladden, ser bootsekvensen med Logitech logotypen, etc ut som vanligt? Isåfal så är det snarare nått strul med Squeezecenter.

Kan vara en känd bug i 7.01
1. Har du stora playlists?
2. Verkar det som CPUn får jobba hårt på datorn när du väljer en playlist?

1) Folk skulle nog inte kalla dom stora, kanske en 100-200st oftast
2) Jo, CPU går upp mot en 70%, både squeeze~.exe och firefox tuggar i sig =\

Postad 02 juli 2008 - 21:27

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1 030 inlägg
  • 0

edit: Har hållit powerknappen intryckt 5sek för reset men blir samma sak, har min Display gått sönder =( Känns väldigt surt då jag haft den ungeför 3-4 veckor.

Åkte till Hifiklubben Västerås idag, var inte några som helst problem att få den utbytt ny med mig hem direkt. Den butiken är hur bra som helst.

Var sjukt nöjd med min förra men har kommit på att det måste varit mer än displayen som krånglade med den, denna är mycket snabbare, den förra kunde jag inte koppla ihop med WEP-skyddat nätverk detta fungerade direkt och ja den känns bara så mycket smidigare.

Till er som inte köpt denna ännu, köp den. Klart den bästa prylen jag köpt någonsin /22 år gammal :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.