* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter
3224 svar till detta ämne
Postad 03 juli 2008 - 17:18
anders.markstrom
-
anders.markstrom
-
Användare
-
-
107 inlägg
1) Folk skulle nog inte kalla dom stora, kanske en 100-200st oftast 2) Jo, CPU går upp mot en 70%, både squeeze~.exe och firefox tuggar i sig =\
Om det är 7.01 så känner jag igen beskrivningen från något forum. Hittar inte länken till den exakta buggen just nu ( http://bugs.slimdevices.com) men du kan ju prova att installera senaste betan och se om den är fixad. http://www.slimdevic...tly/latest/7.1/
Redigerat av anders.markstrom, 03 juli 2008 - 17:18.
Postad 03 juli 2008 - 22:56
Unregistered8a394dde
-
Unregistered8a394dde
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jag har en Squeezebox Duet. KAn man ge Den en statisk IP adress? Eller måste SB och Daton kopplas till en router? Går det inte till en switch?
Postad 12 juli 2008 - 10:11
Unregistered69f3f8a4
-
Unregistered69f3f8a4
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Hej, undrar om någon kan hjälpa mig, helt plötsligt försvann datum och tid från min squeezebox, skärmen är helt svart i avstängt läge, den fungerar bra men när den är i just avstängt läge så är den helt svart. Och så har språket ändrats till tyska när man ska ansluta till nätverket.
Postad 16 juli 2008 - 12:48
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Var igår och provlyssnade på Linn's Sneeky DS (hur dom nu stavar)... Med tanke på att den ligger under 12-tusen så kan det vara ett intresant köp för de som är sugna på en Transporter kanske. Dom demade enheten mot en Squeezebox v.3 vilket kanske inte var helt rättvist eftersom vi bara fick lyssna på analoga utgången, och när jag flera gånger påpekade detta och bad om en provlyssning med externt DAC så vart det helt plötsligt väldigt jobbigt för dom, så det blev ingen sån provlyssning. Detta ser jag som en liten vinst för lilla SB. SB stod sig väldigt bra med analogt ut mot Linn men visst fanns det hörbara skillnader. Skulle gärna vilja jämföra SB+externt DAC mot en Linn Sneeky då jag ser fler fördelar med en SB!
Vilken prisklass hamnar man i idag om man köper ett hyfsat DAC som står sig? Tror att man kommer ganska långt med Yamaha rx-v2700'ns inbyggda, men riktigt HI-FI blir det ju inte.
Största nackdelen med Linn var att man inte får med någon display där du kan välja/se låtarna, däremot så kan man använda pc/laptop/mobil med wlan för att koppla upp dig mot servern.
länk till linnen: http://www.linn.co.uk/sneaky_music_ds
För övrigt så har även Linn insett och säger själv att deras värsta mediastreamer är bättre än deras bästa CD-spelare. 
Ett mycket intressant test...jag har inte lyssnat på Sneakyn (eller på Majik DS för 23k)...däremot på de två andra Akkurate DS (50k) och Klimax DS (145800:-).... Klimax DS är den bästa signalkälla jag har hört...någonsin (möjligen att en fullbestyckad LP12:a ligger i samma klass). Helt plötsligt stämmer allt! Du slutar att lyssna på olika delar av musiken...du är bara där och njuter!, det är väk iofs den dyraste också... Visst upplevde jag skillnad mellan SB3 och en Klimax DS...men med tanke på att man kan få en ruskigt kompetent DAC för de 144k som man får "över" så är den jämförelsen knappast relevant. Dock skulle det precis som du skriver vara mycket intressant att jämföra en Sneaky DS mot en SB3 + exempelvis en Harmony Design DA9 (5050:-) samt kanske strömmatningen från samma företag... Totalt skulle det bli cirka 10k med en hyfsad digitalkabel.... Jag kör själv med en DA9 till min SB3 och måste säga att för de pengar den kostar är den ett fynd! (Lyckades hitta ett knappt begagnat ex av senaste revisionen till fyndpris...). SB3:an är bra, även via de analoga utgångarna, men den har inte en chans mot en DA9... Om man jämför en ren CD för 7-8k mot en SB3 + DA9 så vinner den senare alla gånger. Lyssnade på den kombon för några månader sedan och det var enkelt att hitta vilken som var bättre....sedan vinner ju Sb3 i handhavande.... /Andreas
Postad 17 juli 2008 - 11:20
Kroem
-
Kroem
-
Forumräv
-
-
626 inlägg
Hey ho! Ha lite frågor och hoppas någon kan hjälpa mig. Det är så här att jag håller på att kolla på en lösning för att använda SqeezeCenter med min ipod Touch.
- Kan man(Genom SqueezeCenter) browsa en extern hårddisk kopplad till min router, eller måste jag flasha HDDn och installera nåt?
- Eller ska jag fixa en webbtjänst och lägga upp alla mina låtar för att sen streama detta genom squeezecenter och min touch?
Alternativt kanske man köper en SB Classic och använder min Touch som remote. Men det hänger lite på hur man browsar låtarna. "Laddar" man upp dom till SqueezeCenter (och detta skulle jag inte gilla, för då KAN taggar som funkar i foobar trashas...) eller kan mman bara browsa runt som i explorer?
Bah, många, dumma, frågor
Postad 18 juli 2008 - 08:02
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Ett mycket intressant test...jag har inte lyssnat på Sneakyn (eller på Majik DS för 23k)...däremot på de två andra Akkurate DS (50k) och Klimax DS (145800:-).... Klimax DS är den bästa signalkälla jag har hört...någonsin (möjligen att en fullbestyckad LP12:a ligger i samma klass). Helt plötsligt stämmer allt! Du slutar att lyssna på olika delar av musiken...du är bara där och njuter!, det är väk iofs den dyraste också... Visst upplevde jag skillnad mellan SB3 och en Klimax DS...men med tanke på att man kan få en ruskigt kompetent DAC för de 144k som man får "över" så är den jämförelsen knappast relevant. Dock skulle det precis som du skriver vara mycket intressant att jämföra en Sneaky DS mot en SB3 + exempelvis en Harmony Design DA9 (5050:-) samt kanske strömmatningen från samma företag... Totalt skulle det bli cirka 10k med en hyfsad digitalkabel....
Jag kör själv med en DA9 till min SB3 och måste säga att för de pengar den kostar är den ett fynd! (Lyckades hitta ett knappt begagnat ex av senaste revisionen till fyndpris...). SB3:an är bra, även via de analoga utgångarna, men den har inte en chans mot en DA9... Om man jämför en ren CD för 7-8k mot en SB3 + DA9 så vinner den senare alla gånger. Lyssnade på den kombon för några månader sedan och det var enkelt att hitta vilken som var bättre....sedan vinner ju Sb3 i handhavande....
/Andreas
Det där vad som är bra ljud och inte verkar vara väldigt individuellt och möjligtvis en lång inlärningsfas kanske?! Gjorde en jämförelse mellan Sneakyn och en PC med lite dyrare studio-ljudkort där jag tyckte PCn lät betydligt bättre medans försäljaren givetvis tyckte att PCn lät som en CD-spelare i 3000,- klassen.  När vi sedan tog in Majik Ds in i bilden så tyckte jag att det lät ganska lika, då kunde jag absolut inte höra mycket skillnad. Köpte själv SB Duett och kopplade ihop med min Yamaha RX-V 2600. Det första jag slogs av var att det var stor skillnad i ljudet mellan analogt och digitalt, men största skillnaden ligger nog bara i olika utnivåer. Det verkar som att Yamahan ger en högre utnivå genom sin egen DAC. Men jag har inte idats fördjupa mig så mycket i det, jag tycker det låter bra vilket som. Hey ho! Ha lite frågor och hoppas någon kan hjälpa mig. Det är så här att jag håller på att kolla på en lösning för att använda SqeezeCenter med min ipod Touch.
- Kan man(Genom SqueezeCenter) browsa en extern hårddisk kopplad till min router, eller måste jag flasha HDDn och installera nåt?
- Eller ska jag fixa en webbtjänst och lägga upp alla mina låtar för att sen streama detta genom squeezecenter och min touch?
Alternativt kanske man köper en SB Classic och använder min Touch som remote. Men det hänger lite på hur man browsar låtarna. "Laddar" man upp dom till SqueezeCenter (och detta skulle jag inte gilla, för då KAN taggar som funkar i foobar trashas...) eller kan mman bara browsa runt som i explorer?
Bah, många, dumma, frågor 
Ja du kan browsa alla enheter som är kopplade till datorn där Squeezecenter är installerad. Men du kan bara lägga in ett Dir. åt gången vilket jag tyckte var dåligt då min musik ligger utsprid på olika diskar. Hur vida SC är kompatibel att streama till andra enheter vet jag inte. Men det skall fungera att använda olika handhållna "sufbrädor" som fjärrkontroll. Lånade in en Ipaq från jobbet, men upptäckte at den inta hade något Wlan, så den testen sket sig tyvärr... SC fungerar lite som en webbserver som du kopplar upp dig mot. Hur exakt det funkar med "skins" man använder för olika upplösningar vet jag inte. Om någon har en bra länk med förklaring så vore jag tacksam.
Postad 18 juli 2008 - 08:21
Kroem
-
Kroem
-
Forumräv
-
-
626 inlägg
Ja du kan browsa alla enheter som är kopplade till datorn där Squeezecenter är installerad. Men du kan bara lägga in ett Dir. åt gången vilket jag tyckte var dåligt då min musik ligger utsprid på olika diskar.
Hur vida SC är kompatibel att streama till andra enheter vet jag inte. Men det skall fungera att använda olika handhållna "sufbrädor" som fjärrkontroll. Lånade in en Ipaq från jobbet, men upptäckte at den inta hade något Wlan, så den testen sket sig tyvärr... SC fungerar lite som en webbserver som du kopplar upp dig mot. Hur exakt det funkar med "skins" man använder för olika upplösningar vet jag inte. Om någon har en bra länk med förklaring så vore jag tacksam.
Man tackar! Jag får helt enkelt prova om man kan använda ipoden till att ta in ljudet och kontrollera... Annars kanske jag köper nån SB i USA.
Postad 18 juli 2008 - 15:37
Pioneerman
-
Pioneerman
-
Användare
-
-
127 inlägg
Jag köpte min squeezebox nu i veckan, är väldigt nöjd med den men igår började den med lite skumma saker!!
Den hänger sig när jag lyssnar på musik, musiken tystnar inte men displayen fryser och man kan inte ändra något med fjärren, sen efter ca 5-10sekunder så slocknar displayen i lika lång tid, sen tänds den upp och man kan ändra låt/station. Jag kör trådlöst till routern där datorn är inkopplad med sladd, ligger på strax under 70% i signalstyrka, men ibland har jag även sett att den loggas ut typ...
Någon som har varit med om något liknande?
Det är ju en rolig liten manick annars, väldigt smidig å använda!! WAF:en är hög, det tog inte många minuter innan sambon satt å lekte med den själv...
Postad 19 juli 2008 - 09:20
Unregistered55e17f65
-
Unregistered55e17f65
-
Användare
-
-
184 inlägg
hallå hallå
jag har haft min sb3 i snart ett år och inga problem, men nu sedan jag installerade nya squeeze center (innan slimserver) så är webinterfacet totalt odrägligt, det är som om datorn var 20 år gammal, den tar fruktansvärt lång tid på sig att ladda sidan och lika dant när man försöker bläddra runt i menyer och inställningar.
finns det något bra tips på att snabba up kisset? jag har precis uppdaterat till senaste betan för att se om det hjälpte men icke!
Postad 19 juli 2008 - 11:58
Pioneerman
-
Pioneerman
-
Användare
-
-
127 inlägg
Jag köpte min squeezebox nu i veckan, är väldigt nöjd med den men igår började den med lite skumma saker!!
Den hänger sig när jag lyssnar på musik, musiken tystnar inte men displayen fryser och man kan inte ändra något med fjärren, sen efter ca 5-10sekunder så slocknar displayen i lika lång tid, sen tänds den upp och man kan ändra låt/station. Jag kör trådlöst till routern där datorn är inkopplad med sladd, ligger på strax under 70% i signalstyrka, men ibland har jag även sett att den loggas ut typ...
Någon som har varit med om något liknande?
Det är ju en rolig liten manick annars, väldigt smidig å använda!! WAF:en är hög, det tog inte många minuter innan sambon satt å lekte med den själv... 
Uppdaterar mitt problem med ett konstaterande. Om jag växlar över så att jag låter Squeezeboxen ansluta direkt till internet å lyssnar på webradio på det hållet så hänger den inte sig, så det verkar vara när den ska kommunicera med datorn som det hänger sig, kanske får ominstallera datorn, provade att ominstallera Squeezecenter men det hjälpte föga...
Postad 19 juli 2008 - 12:48
Rutger6
-
Rutger6
-
Användare
-
-
201 inlägg
Finns det nån vänlig själ som kan berätta ingående eller länka till en sida, där jag kan få reda på hur jag ska få mina kopieringsskyddade skivor rippade till FLAC? När jag använder EAC så står det nåt i stil med dektektering ej möjlig. Fruktansvärt dåligt om man inte kan lägga in alla sina skivor, jag har trots allt betalat för att kunna lyssna på dem!
Ytterst tacksam för hjälp...
Postad 19 juli 2008 - 12:51
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Är det många skivor? Jag har inte stött på någon själv som inte gått att rippa.
Har du möjlighet att testa med en annan läsare?
Postad 19 juli 2008 - 15:56
stewed
-
stewed
-
Lärjunge
-
-
478 inlägg
Finns det nån vänlig själ som kan berätta ingående eller länka till en sida, där jag kan få reda på hur jag ska få mina kopieringsskyddade skivor rippade till FLAC? När jag använder EAC så står det nåt i stil med dektektering ej möjlig. Fruktansvärt dåligt om man inte kan lägga in alla sina skivor, jag har trots allt betalat för att kunna lyssna på dem!
Ytterst tacksam för hjälp...
Jag brukar använda AnyDVD för att kunna rippa mina kopieringsskyddade musik-CD-skivor. Tanka hem utvärderingsversionen och testa.
Postad 19 juli 2008 - 19:23
anders.markstrom
-
anders.markstrom
-
Användare
-
-
107 inlägg
Finns det nån vänlig själ som kan berätta ingående eller länka till en sida, där jag kan få reda på hur jag ska få mina kopieringsskyddade skivor rippade till FLAC? När jag använder EAC så står det nåt i stil med dektektering ej möjlig.
Har bara kört EAC på engelska och det var rätt länge sedan men prova med att ändra: - Secure till Accurate i Gap Detection Accuracy
- Gap Detection Methods mellan A, B och C
Annars är tipset att köra EAC på engelska och [url="http://www.google.se/search?q=eac+"detection+mode+not+possible""]söka på det exakta felet[/url] på nätet.
Redigerat av anders.markstrom, 19 juli 2008 - 19:24.
Postad 19 juli 2008 - 19:55
anders.markstrom
-
anders.markstrom
-
Användare
-
-
107 inlägg
Hey ho! Ha lite frågor och hoppas någon kan hjälpa mig. Det är så här att jag håller på att kolla på en lösning för att använda SqeezeCenter med min ipod Touch.
Bah, många, dumma, frågor :)
- Kan du komma åt disken som sitter på routern från datorn som kör Squeezecenter så går det att lösa.
- Ska du ha en onlinetjänst så är det MP3tunes.com som funkar bäst med Squeezebox. Antar att dom också snart kommer med en iPod applikatation så kan strema direkt till din iPod utan Squeezecenter.
- Om du ska ha en Squeezebox och styra den med en Ipod Touch så är det en Squeezecenter plugin som heter iPeng du ska kika på.

Redigerat av anders.markstrom, 19 juli 2008 - 20:12.
Postad 20 juli 2008 - 23:06
Unregisteredd4f89b64
-
Unregisteredd4f89b64
-
Användare
-
-
140 inlägg
Ska köpa en Squeezebox nu i dagarna men har en fråga som betyder rätt så mycket för mig..
Jag är nämligen ett troget "ipod och itunes-fan" som har total superordning på 10 000-tals låtar i itunes med taggar och bilder + texter och dessutom betyg på alla osv. Nu vill jag ju att allt detta hänger med till programmet man använder till Squeezeboxen, för som jag har förstått det går det ju inte att styra den direkt med Itunes. Visst, texter och betyg kanske inte måste följa med men hur fungerar det med att synka mellan olika program osv?
tack på förhand
mvh aron
Postad 21 juli 2008 - 09:59
Rutger6
-
Rutger6
-
Användare
-
-
201 inlägg
Är det många skivor? Jag har inte stött på någon själv som inte gått att rippa. Har du möjlighet att testa med en annan läsare?
8st totalt än så länge, dessa skivor: Caesars Palace-Love for the streets, Foo Fighters-One by one, 2st Hellacopters, 2st Kings of leon, The Magic Numbers-The Magic Numbers och Per Gessle-Mazarin... Kommer att köra färdigt min samling och sedan ta tjuren vid hornen...
Postad 21 juli 2008 - 10:25
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3 433 inlägg
8st totalt än så länge, dessa skivor: Caesars Palace-Love for the streets, Foo Fighters-One by one, 2st Hellacopters, 2st Kings of leon, The Magic Numbers-The Magic Numbers och Per Gessle-Mazarin...
Kommer att köra färdigt min samling och sedan ta tjuren vid hornen...
Jag har lyckats med Caesars Palace skivan i varje fall. Jag tror att jag löste det genom att använda "burst"-mode i EAC.
Postad 21 juli 2008 - 23:34
Unregisteredd4f89b64
-
Unregisteredd4f89b64
-
Användare
-
-
140 inlägg
Om det är någon som har en Vit squeezebox till salu så köper jag den direkt. (ps. annonsen som finns på blocket är redan såld)
Postad 22 juli 2008 - 07:07
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Jag är nämligen ett troget "ipod och itunes-fan" som har total superordning på 10 000-tals låtar i itunes med taggar och bilder + texter och dessutom betyg på alla osv. Nu vill jag ju att allt detta hänger med till programmet man använder till Squeezeboxen, för som jag har förstått det går det ju inte att styra den direkt med Itunes. Visst, texter och betyg kanske inte måste följa med men hur fungerar det med att synka mellan olika program osv?
1. Taggar skall följa med så länge det är standard taggar i MP3 standarden. 2. Betyg kan importeras till SqueezeCenter, men den klarar inte av att använda dem till något vettigt själv. Dock finns ett antal tredje parts plugins som gör det betydligt bättre så du kan få fullt stöd för att se och ändra betyg direkt i SqueezeCenter. 3. Bilder följer nog inte med såvida du inte sett till att de skrivs till musik filerna. Jag tror inte iTunes gör detta själv utan man måste nog ha ett separat program. Det finns en tredje parts plugin som heter iTunes Update som kan hämta över bilderna från iTunes efter hand som du spelar musiken, så successivt kan du få alla bilder. Jag antar att det är skivomslag du menar när du säger bilder, något annat stödjs nämligen inte i SqueezeCenter. 4. SqueezeCenter själv synkar bara åt ena hållet, d.v.s. från externt program in till SqueezeCenter, den har stöd för iTunes och MusicIP. Med hjälp av tredje parts plugin kan du få statistik (som exempelvis betyg) synkad även åt andra hållet. 5. Playlists i standard *.m3u format stödjs, så dessa kan du redigera i vilket program du vill. Smart playlists i iTunes kommer in i SqueezeCenter som statiska playlists som de såg ut vid iTunes vid ett visst tillfälle, d.v.s. de uppdateras inte dynamiskt i SqueezeCenter. 6. Jag vet inte vad du menar med "texter", om du menar låttexter så klarar SqueezeCenter av att stöjda dem om de finns i musik filerna, jag är osäker om iTunes skriver dem till taggar eller om den bara har dem i sin egen databas. Jag är osäker om den klarar av att importera dem direkt från iTunes, det kan fungera men jag är inte helt säker. Några andra saker att tänka på: - Det finns ingen möjlighet att styra SqueezeCenter från iTunes, så du kan inte från iTunes tala om vad som skall spelas. Så om man är fast vid att använda iTunes gränssnitt, så skall man nog fundera på om SqueezeBox verkligen är rätt lösning, då skulle jag nog hellre gå på Apples media spelar lösningar (dessa är dock enligt min mening på många punkter sämre än SqueezeBox'en) - Låtar med DRM skydd som du köpt via iTunes Music Store går inte att spela via SqueezeBox'en. Man kan plocka bort DRM skyddet men det är lite pyssel. - Skall du använda musiken både i iTunes och i SqueezeBox'en bör du fundera på att välja ett musikformat som båda systemen stödjer. Här är det iTunes som är begränsningen, SqueezeBox'en tillsammans med SqueezeCenter programvaran stödjer det mesta såvida det inte är DRM skyddat.
Postad 22 juli 2008 - 07:10
kott
-
kott
-
Användare
-
-
243 inlägg
hallå hallå
jag har haft min sb3 i snart ett år och inga problem, men nu sedan jag installerade nya squeeze center (innan slimserver) så är webinterfacet totalt odrägligt, det är som om datorn var 20 år gammal, den tar fruktansvärt lång tid på sig att ladda sidan och lika dant när man försöker bläddra runt i menyer och inställningar. finns det något bra tips på att snabba up kisset? jag har precis uppdaterat till senaste betan för att se om det hjälpte men icke!
Verkar vara en rejäl massa med människor som ogillar squeeze center, lustigt att inte företag tar åt sig av kritik. Kommer i dagarna inhandla en SB Classic själv men kommer köra slimserver om det är möjligt.
Postad 22 juli 2008 - 08:24
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Verkar vara en rejäl massa med människor som ogillar squeeze center, lustigt att inte företag tar åt sig av kritik. Kommer i dagarna inhandla en SB Classic själv men kommer köra slimserver om det är möjligt.
???... hur menar du? SlimServer (AKA SqueezeCenter) En sak jag funderar över är hur man enklast kommer åt min slimserver från en annan dator eller annan surfbräda?!
Postad 22 juli 2008 - 08:32
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
???... hur menar du? SlimServer (AKA SqueezeCenter)
En sak jag funderar över är hur man enklast kommer åt min slimserver från en annan dator eller annan surfbräda?!
Skriv in adressen i din webläsare, standardporten är 9000. Sen gillar jag inte Squeezecenter heller, tycker gränssnittet är krångligt och dåligt. Som tur är kan man köra classic skin, då ser det ut som det alltid gjort.
Postad 22 juli 2008 - 09:16
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Skriv in adressen i din webläsare, standardporten är 9000.
Sen gillar jag inte Squeezecenter heller, tycker gränssnittet är krångligt och dåligt. Som tur är kan man köra classic skin, då ser det ut som det alltid gjort.
Jo, men vilken adress? Har testat med serverns IP men det fungerade inge bra. Är inte heller så förtjust i gränssnittet. Skulle gärna vilja kunna köra "fastforward" i låtarna, men det kanske kommer i någon framtida revidering...får vi hoppas. Och att sortera låtarna i playlisten är inte världens enklaste heller. Låtarna hamnar på lite konstiga ställen när man drar och släpper. Och igår när jag demade min dyra häftiga leksak för en bekant så fick jag in en indisk radiokanal, sen hängde sig allt och jag kunde inte byta radiostation på 5 minuter  Undrar om man har dålig karma?
Postad 22 juli 2008 - 11:00
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Det fungerar utmärkt att köra gamla versioner med Squeezebox Classic, senaste versionen av SlimServer är 6.5.4 som finns att ladda ned här: http://www.slimdevic...mServer_v6.5.4/SqueezeBox Duet däremot kräver SqueezeCenter 7.0 eller senare och fungerar inte alls med SlimServer 6.5. Jag tror dock att när man jämför SqueezeCenter och SlimServer så är det inte SqueezeCenter i sig som man inte gillar utan det är nya "Default" skin'et. Är det bara skin'et man inte gillar så går det utmärkt att köra SqueezeCenter men välja att köra Classic eller Fishbone som skin som var de vanliga i SlimServer. Sen finns det de som vaken gillar SqueezeCenter eller SlimServer och då är nog enda lösningen att välja en produkt från någon annan leverantör som man gillar bättre. Det finns i och för sig tredje parts lösningar just för användargränssnittet som man kan köra om man vill ha en Windows klient (Moose) eller en iPhone/iPod klient (iPeng) som gör att man inte behöver använda SqueezeCenter/SlimServer's gränssnitt speciellt mycket. Logitech (eller Slim Devices) är väl faktiskt däremot ett av de företag som faktiskt tar åt sig kring kritik från användarna. I princip alla features som tillkommit i både SqueezeBox hårdvaran och i SlimServer/SqueezeCenter mjukvaran är sådant som har diskuterats i forumen på www.slimdevices.com innan. Däremot måste man förstå att det tar tid att göra förändringar i mjukvara, om det är ett år från önskan till att en större feature är införd är det extremt snabbt i den här branchen. Titta exempelvis på Apple eller Microsoft, hur ofta har du önskat något större från dem och mindre än ett år senare har det funnits på plats i en produkt ?
Postad 22 juli 2008 - 11:05
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Jo, men vilken adress? Har testat med serverns IP men det fungerade inge bra.
Adressen du skall ange i web läsaren är exempelvis: http://192.168.0.100:9000eller http://192.168.0.100:9000/Classic(Där IP-adressen är 192.168.0.100 är IP-addressen för servern och Classic är skinet du vill köra) Om detta inte fungerar är det troliga att antingen angivit fel IP-address, att SqueezeCenter inte är startat eller att du har en brandvägg (exempelvis Windows inbyggda) påslagen på servern som spärrar all utomstående åtkomst.
Postad 22 juli 2008 - 13:55
kott
-
kott
-
Användare
-
-
243 inlägg
Det fungerar utmärkt att köra gamla versioner med Squeezebox Classic, senaste versionen av SlimServer är 6.5.4 som finns att ladda ned här: http://www.slimdevic...mServer_v6.5.4/
SqueezeBox Duet däremot kräver SqueezeCenter 7.0 eller senare och fungerar inte alls med SlimServer 6.5.
Jag tror dock att när man jämför SqueezeCenter och SlimServer så är det inte SqueezeCenter i sig som man inte gillar utan det är nya "Default" skin'et. Är det bara skin'et man inte gillar så går det utmärkt att köra SqueezeCenter men välja att köra Classic eller Fishbone som skin som var de vanliga i SlimServer.
Sen finns det de som vaken gillar SqueezeCenter eller SlimServer och då är nog enda lösningen att välja en produkt från någon annan leverantör som man gillar bättre. Det finns i och för sig tredje parts lösningar just för användargränssnittet som man kan köra om man vill ha en Windows klient (Moose) eller en iPhone/iPod klient (iPeng) som gör att man inte behöver använda SqueezeCenter/SlimServer's gränssnitt speciellt mycket.
Logitech (eller Slim Devices) är väl faktiskt däremot ett av de företag som faktiskt tar åt sig kring kritik från användarna. I princip alla features som tillkommit i både SqueezeBox hårdvaran och i SlimServer/SqueezeCenter mjukvaran är sådant som har diskuterats i forumen på www.slimdevices.com innan. Däremot måste man förstå att det tar tid att göra förändringar i mjukvara, om det är ett år från önskan till att en större feature är införd är det extremt snabbt i den här branchen. Titta exempelvis på Apple eller Microsoft, hur ofta har du önskat något större från dem och mindre än ett år senare har det funnits på plats i en produkt ?
Tack för klarifikationen.
Postad 23 juli 2008 - 13:24
Unregisteredd4f89b64
-
Unregisteredd4f89b64
-
Användare
-
-
140 inlägg
Tack så jättemycket erlandi för informationen. Nu känner jag mig redo för en SB! Hade ingen aning om att Squeezecenter skulle vara så bra. Tack
Postad 23 juli 2008 - 18:22
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Adressen du skall ange i web läsaren är exempelvis:
http://192.168.0.100:9000 eller http://192.168.0.100:9000/Classic
(Där IP-adressen är 192.168.0.100 är IP-addressen för servern och Classic är skinet du vill köra)
Om detta inte fungerar är det troliga att antingen angivit fel IP-address, att SqueezeCenter inte är startat eller att du har en brandvägg (exempelvis Windows inbyggda) påslagen på servern som spärrar all utomstående åtkomst.
Tack du... funkar kanon med datornamnet också. Förstår inte varför det inte fungerade tidigare...kanske jag glömde "http://" före.
Postad 23 juli 2008 - 22:25
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Ett tips för de som funderar på en Squeezebox men inte är säker, det går att ladda ned SqueezeCenter mjukvaran gratis och i den så ingår det en mjukvarubaserad spelare som ser ut som SqueezeBox Classic eller Transporter som man kör i Windows/Linux/Mac. Mjukvaru spelaren heter SoftSqueeze och det finns en start länk till den under Extras/SoftSqueeze i SqueezeCenter's web gränssnitt.
Med detta kan man testa systemet gratis innan man lägger ut pengar på riktig Squeezebox hårdvara.
Squeezebox Duet/Controller kräver just nu lite mer jobb om man skall testa gratis då man måste kompilera ihop den själv, men även där finns det en mjukvaruspelare som simulerar den grafiska fjärren.
Postad 24 juli 2008 - 07:32
Unregistered40880
-
Unregistered40880
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Vad får man för hastighet om man kör Squeezebox Classic som brygga i ett trådlöst nätverk? Skulle den klara av att strömma HD material till en Popcorn hour A-100 tro?
Vilka krav ställs på NAS server? Hört att det ska vara lite kinkigt där med Squeezeboxen. För det skulle väl aldrig gå att få den att spela från en Popcorn hour med HDD instoppad utan datorstöd emellan?
Aja, orkar inte läsa de långa trådarna för att se OM det finns svar. Någon vänlig själ kanske vet eller har testat själv
Postad 24 juli 2008 - 12:29
Kroem
-
Kroem
-
Forumräv
-
-
626 inlägg
Jag vill veta om det går att installera Squeezecenter på PCH och sen bara köra ut det till en Squeezebox Receiver? (och då ha all musik på PCH'n med.)
Postad 24 juli 2008 - 17:07
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Jag vill veta om det går att installera Squeezecenter på PCH och sen bara köra ut det till en Squeezebox Receiver? (och då ha all musik på PCH'n med.)
Nej det går inte.
Postad 24 juli 2008 - 19:58
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Vad får man för hastighet om man kör Squeezebox Classic som brygga i ett trådlöst nätverk? Skulle den klara av att strömma HD material till en Popcorn hour A-100 tro?
Jag är inte helt säker men jag har för mig att jag körde en MythTV frontend på min bärbara mot en MythTV backend som gick via en SqueezeBox Classic konfigurerad som brygga. Det fungerade då oftast bra att streama inspelad digital TV (SD material från exempelvis Canal+, har inte testat HD material). Trådlösa nätverket i en classic har en teroretisk hastighet på 54Mbit/s men i praktiken landar det väl på ca 20-30Mbit/s precis som alla andra trådlösa routrar för 54Mbit/s. Frågan är vilken bandbred som krävs för att streama HD material, pratar vi riktig HD ala blueray eller HD-DVD är jag tveksam om det räcker, men jag har för mig att Popcorn burken använder något som är mer komprimerat så det är möjligt att det kan fungera. Vilka krav ställs på NAS server? Hört att det ska vara lite kinkigt där med Squeezeboxen. För det skulle väl aldrig gå att få den att spela från en Popcorn hour med HDD instoppad utan datorstöd emellan?
Du måste komma in i burken med en terminal prompt så du kan installera SqueezeCenter applikationen på den. Jag har ingen aning om det går på Popcorn hour burken. Vill du slippa strul är en stark rekommendation att köra SqueezeCenter på en vanlig dator istället, du kan säkert ha själva musik filerna på Popcorn hour burken om du vill däremot.
Postad 24 juli 2008 - 21:29
Unusual
-
Unusual
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej!
Har några problem och funderingar som någon kanske har ett svar på.
1. Vad för program för backup använder ni? Jag vill gärna ha ett som klarar av att få med förändrade taggar, något som rekommenderas?
2. Har haft min squeezebox i ungefär ett halvår och är riktigt nöjd med den förutom ett problem... Min klarar inte av några längre låtlistor, att spela upp ett album är inga problem, men när jag vill lägga till ungefär 40+ låtar tar det lååång tid och texten på squeezens skärm börjar att hacka sig fram. Har även hänt att ljudet har börjat hacka. Squeezecenter går även det väldigt långsamt.
Först trodde att det berodde på att jag körde ad-hoc, (trådlöst nätverkskort <-> squeezebox) så jag skaffade mig en trådlös router men problemet finns ändå kvar. Provade även med att formatera för att se om det var något "skräp" på datorn som ställde till det men det har inte heller gjort någon skillnad. Någon som har liknande problem, eller kan det vara något fel på själva boxen?
Har routern i samma rum som squeezeboxen, så det borde inte vara några problem med signalstyrkan.
Tacksam för svar
Postad 24 juli 2008 - 21:38
Unregistered40880
-
Unregistered40880
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Du måste komma in i burken med en terminal prompt så du kan installera SqueezeCenter applikationen på den. Jag har ingen aning om det går på Popcorn hour burken.
Vill du slippa strul är en stark rekommendation att köra SqueezeCenter på en vanlig dator istället, du kan säkert ha själva musik filerna på Popcorn hour burken om du vill däremot.
Ja, läst hela dagen och förstått att det är såpass krångligt. Synd, eftersom vad jag förstått att PCH:n med sina 256 mb minne och NAS funktion skulle kunna fixa squeezecenter "easy peacy". Nej, jag vill inte ha en dator stående och flåsa. Det jag ville slippa. Squeezebox + PCH + NAS som fixar Squeezecenter känns ltie saftigt, speciellt om de nu skulle komma om en månad med stöd för installation för squeezecenter på PCH:n
Postad 24 juli 2008 - 22:38
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
2. Har haft min squeezebox i ungefär ett halvår och är riktigt nöjd med den förutom ett problem... Min klarar inte av några längre låtlistor, att spela upp ett album är inga problem, men när jag vill lägga till ungefär 40+ låtar tar det lååång tid och texten på squeezens skärm börjar att hacka sig fram. Har även hänt att ljudet har börjat hacka. Squeezecenter går även det väldigt långsamt.
Först trodde att det berodde på att jag körde ad-hoc, (trådlöst nätverkskort <-> squeezebox) så jag skaffade mig en trådlös router men problemet finns ändå kvar. Provade även med att formatera för att se om det var något "skräp" på datorn som ställde till det men det har inte heller gjort någon skillnad. Någon som har liknande problem, eller kan det vara något fel på själva boxen?
Har routern i samma rum som squeezeboxen, så det borde inte vara några problem med signalstyrkan.
Går datorn som du kör SqueezeCenter på segt ? Vad är det för processor/minne i den ? Går web gränssnittet till SqueezeCenter också segt ? Hackar skärmen så beror det på att kommunikationen mellan SqueezeBox och SqueezeCenter inte går tillräckligt snabbt, det kan bero på två saker: 1. Nätverksproblem 2. Datorn som du kör SqueezeCenter på går segt och hinner inte svara i tid Jag tror du skall kunna se signalstyrkan i någon meny i SqueezeBox'en, kommer inte ihåg exakt vilken på rak arm.
Postad 24 juli 2008 - 22:43
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Nej, jag vill inte ha en dator stående och flåsa. Det jag ville slippa. Squeezebox + PCH + NAS som fixar Squeezecenter känns ltie saftigt, speciellt om de nu skulle komma om en månad med stöd för installation för squeezecenter på PCH:n 
Det finns enligt min mening i princip enbart EN anledning till att inte köra SqueezeCenter på en riktig dator, det är om du vill spara ström då en dator oftast tar mer ström än en NAS box. Datorn placerar man i lämplig skrubb så man varken behöver se eller höra den, så ur ljudsynpunkt skall inte "flåset" spela någon roll. Jag har hittills inte sett/hört om en enda NAS box som inte ger mer eller mindre prestanda problem om man kör SqueezeCenter på den. Så väljer man en NAS skall man vara medventen om att det med stor sannolikhet inte kommer att ge bästa prestandan.
Postad 25 juli 2008 - 08:43
Unregistered40880
-
Unregistered40880
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Det finns enligt min mening i princip enbart EN anledning till att inte köra SqueezeCenter på en riktig dator, det är om du vill spara ström då en dator oftast tar mer ström än en NAS box. Datorn placerar man i lämplig skrubb så man varken behöver se eller höra den, så ur ljudsynpunkt skall inte "flåset" spela någon roll.
Jag har hittills inte sett/hört om en enda NAS box som inte ger mer eller mindre prestanda problem om man kör SqueezeCenter på den. Så väljer man en NAS skall man vara medventen om att det med stor sannolikhet inte kommer att ge bästa prestandan.
Strömsparandet är viktigt, tänker ju på miljön  Nja, med tanke på kvadratmeterpriserna i Stockholm så blir ju en dator i skrubb dyr i min tvåa  Sen har jag ingen "skrubb" så som jag byggt och renoverat, sattsat mycket på att decimera skrymande elektronik, t.ex. helt tagit bort "sitthörna" med stationär dator som jag alltid haft annars förut. Endast lapptop på köks-ön nu. Även om den är helt ok så vill ajg inte behöva ha den igång hela tiden när jag ska lyssna på musik. Nja, Qnap och Netgear har ju NAS med 256 mb och 16 mb Cache, vilket ska funka ritkgit bra. För 3k får man en 500 Gb lösning på dessa NAS, och det är väl knappt att man bygger en dator dedikerad för Squeezeboxen för de pengarna? Som sagt, jag har inga datordelar "liggandes" heller, så jag skulle isf få börja från scratch. Jag får väl helt enkelt finna mig i att i stället för att ge 1500:- för en 500 Gb NAS, så får jag dubbla de pengarna för att få en som funkar.
Redigerat av Unregistered40880, 25 juli 2008 - 08:46.
Postad 25 juli 2008 - 09:26
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3 433 inlägg
Nja, Qnap och Netgear har ju NAS med 256 mb och 16 mb Cache, vilket ska funka ritkgit bra. För 3k får man en 500 Gb lösning på dessa NAS, och det är väl knappt att man bygger en dator dedikerad för Squeezeboxen för de pengarna?
Det kommer absolut att fungera men det kommer inte att fungera optimalt är jag rädd för. Om du har mycket låtar så kan det bli lite segt att söka och browsa bland dom. Jag körde tidigare med en NAS från Synology och det gick bra men till sist tröttnade jag på att det var lite för mycket väntetid när man sökte efter låtar etc. Dock är det nog så att en modernare NAS med mer minne och mer kraft kommer att fungera bättre. Dock bör du vara medveten om att det kan bli en del performance-problem.
Postad 25 juli 2008 - 09:39
Unregistered40880
-
Unregistered40880
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Det kommer absolut att fungera men det kommer inte att fungera optimalt är jag rädd för. Om du har mycket låtar så kan det bli lite segt att söka och browsa bland dom.
Jag körde tidigare med en NAS från Synology och det gick bra men till sist tröttnade jag på att det var lite för mycket väntetid när man sökte efter låtar etc. Dock är det nog så att en modernare NAS med mer minne och mer kraft kommer att fungera bättre. Dock bör du vara medveten om att det kan bli en del performance-problem.
Som jag har förtstått så ska det i stort sett inte märkas någon skillnad alls på de jag nämnde? (vad jag läst på forum från runt om i världen) Men att man absolut hellst inte ska gå under 256 mb och 16 mb cache, som du nämner. På Netgear kommer det förinstallerat t.o.m. Gick det bra att ha Squeezecenter på Synology disken? Utan att behöva vara "elit hacker"  Alltså, lättare prestanda avstrykningar kan jag ju lätt ta, för det mesta lyssnar man väl på en skiva i taget. man lyssnar nog mer än man söker  Jag vill i vilket fall ha det 2on demand" utan att behöva starta upp en dator, och som jag nämnt tidigare är en "dator i en skrubb" inget alternativ. Men efter att man läst hur krångligt det verkar vara med Squeezebox + NAS osv. kan man ju fundera på varför itne logitech själva erbjuder någon annan standard än användandet av Squeezecenter, jag menar. Programmet är ju gratis, så de tjänar ju inte på att tvinga kunderna använda det? Eller säljer de musik likt iTunes? (eller kanske tänkt sig att göra det)
Redigerat av Unregistered40880, 25 juli 2008 - 09:42.
Postad 25 juli 2008 - 10:40
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Men efter att man läst hur krångligt det verkar vara med Squeezebox + NAS osv. kan man ju fundera på varför itne logitech själva erbjuder någon annan standard än användandet av Squeezecenter, jag menar. Programmet är ju gratis, så de tjänar ju inte på att tvinga kunderna använda det? Eller säljer de musik likt iTunes? (eller kanske tänkt sig att göra det)
Hela lösningen bygger på att den mesta datorbehandlingen sker på serversidan, vilket gör att klienterna/spelarna kan vara relativt enkla och därmed billiga. Nackelarna är att man behöver en egen server dator/NAS såvida man inte enbart använder den centrala servern som finns (SqueezeNetwork). Fördelarna med denna lösning är att spelarna blir billigare och de behöver i princip aldrig uppgraderas, som ett exempel så fungerar SqueezeBox 1 fortfarande perfekt tillsammans i samma system som en SqueezeBox Duet, även om SqueezeBox 1 vid det här laget har ett antal år på nacken. Att spelarna blir billigare är också rätt trevligt om man vill ha spelare i flera olika rum. Nöjer man sig med MP3 format på filerna, så finns alternativet att skaffa ett medlemskap på mp3tunes.com och sen ladda upp sina MP3 där. Dessa kommer man sedan åt via den centrala servern(SqueezeNetwork), då behöver då inte alls ha någon dator/NAS i lägenheten överhuvudtaget. Det finns färdiga små tysta datorer som fungerar med SqueezeCenter, ripserver som jag länkade i förra inlägget är ett exempel, en Mac Mini är också relativt enkel att få igång även om SqueezeCenter inte är förinstallerad på den. Min gissning är att Logitech har valt att inte tillhandahålla en egen server lösning p.g.a. det finns tredje parts leverantörer som gör det, i och med detta kan de istället själva lägga fokuset på sjäva spelarna. En lösning där man kunde koppla in en USB disk direkt till SqueezeBox'en skulle kräva helt annan mjukvara och skulle bli för olikt det man erbjuder idag, så av denna anledningen har Logitech troligen inte valt att erbjuda en sådan lösning. Accepterar man prestanda nackdelarna och att möjligheten att uppgradera till nyare versioner av SqueezeCenter kan vara begränsad, så fungerar en NAS lösning säkert jättebra. Tänk bara på att en NAS är inte tyst bara för att den är liten, så förvänta dig inte att få en knäpptyst burk som du kan ha i vardagsrummet utan att höra den.
Postad 25 juli 2008 - 17:10
Unusual
-
Unusual
-
Rookie
-
7 inlägg
Går datorn som du kör SqueezeCenter på segt ? Vad är det för processor/minne i den ? Går web gränssnittet till SqueezeCenter också segt ?
Hackar skärmen så beror det på att kommunikationen mellan SqueezeBox och SqueezeCenter inte går tillräckligt snabbt, det kan bero på två saker: 1. Nätverksproblem 2. Datorn som du kör SqueezeCenter på går segt och hinner inte svara i tid
Jag tror du skall kunna se signalstyrkan i någon meny i SqueezeBox'en, kommer inte ihåg exakt vilken på rak arm.
Ja Webgränssnittet går väldigt segt, kan ta lång tid att bläddra bland artister/låtar och att lägga till dem. Jag kör Squeezecenter på en AMD Athlon XP 2800+ har 512 MB DDR ram. Upplever inte att datorn är seg när jag kör andra program/internet o.s.v. Ska ta och kolla signalstyrkan någon dag när jag får tid och funderar på att prova med sladd också.
Postad 25 juli 2008 - 17:37
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Ja Webgränssnittet går väldigt segt, kan ta lång tid att bläddra bland artister/låtar och att lägga till dem. Jag kör Squeezecenter på en AMD Athlon XP 2800+ har 512 MB DDR ram. Upplever inte att datorn är seg när jag kör andra program/internet o.s.v. Ska ta och kolla signalstyrkan någon dag när jag får tid och funderar på att prova med sladd också.
Kör du web gränssnittet på samma dator som SqueezeCenter eller kör du det på en egen dator som också pratar över trådlösa nätverket ? Om du kör det på samma dator, så låter det lite konstigt att det är så segt om inte datorn i sig är seg. Kör du det också över trådlösa nätverket så är det säkert nätverket som är problemet. Ligger musik filerna på en hårddisk i samma dator som SqueezeCenter eller har du dem på en NAS eller liknande ?
Postad 26 juli 2008 - 18:52
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Jag har köpt en Squeezebox classic US version och nu behöver jag en ström-plugg som passar här i Sverige. Jag har sett att själva pluggen går att plocka bort och byta, kan en plugg för våra kontakter beställas separat?
Postad 26 juli 2008 - 19:30
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Jag har köpt en Squeezebox classic US version och nu behöver jag en ström-plugg som passar här i Sverige. Jag har sett att själva pluggen går att plocka bort och byta, kan en plugg för våra kontakter beställas separat?
Jag mailade Abtech om samma sak. Jag frågade: Hej!
Jag undrar om det går att få tag i en separat spänningsadapter till Squeezeboxen?
mvh /Håkan
Abtech svarade: Hej
Det är tyvärr inget vi säljer, men köper du en adapter med likadan storlek på själva pluggen med samma volt och ampere antal så ska den fungera. Kolla på claes ohlsson, kjell & company och liknande.
Mvh ABTECH AB
Postad 26 juli 2008 - 21:14
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Tackar ödmjukast för det fina svaret *bock och bug*
Postad 28 juli 2008 - 08:48
Unregistered40880
-
Unregistered40880
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Hela lösningen bygger på att den mesta datorbehandlingen sker på serversidan, vilket gör att klienterna/spelarna kan vara relativt enkla och därmed billiga. Nackelarna är att man behöver en egen server dator/NAS såvida man inte enbart använder den centrala servern som finns (SqueezeNetwork).
Fördelarna med denna lösning är att spelarna blir billigare och de behöver i princip aldrig uppgraderas, som ett exempel så fungerar SqueezeBox 1 fortfarande perfekt tillsammans i samma system som en SqueezeBox Duet, även om SqueezeBox 1 vid det här laget har ett antal år på nacken. Att spelarna blir billigare är också rätt trevligt om man vill ha spelare i flera olika rum.
Nöjer man sig med MP3 format på filerna, så finns alternativet att skaffa ett medlemskap på mp3tunes.com och sen ladda upp sina MP3 där. Dessa kommer man sedan åt via den centrala servern(SqueezeNetwork), då behöver då inte alls ha någon dator/NAS i lägenheten överhuvudtaget.
Det finns färdiga små tysta datorer som fungerar med SqueezeCenter, ripserver som jag länkade i förra inlägget är ett exempel, en Mac Mini är också relativt enkel att få igång även om SqueezeCenter inte är förinstallerad på den. Min gissning är att Logitech har valt att inte tillhandahålla en egen server lösning p.g.a. det finns tredje parts leverantörer som gör det, i och med detta kan de istället själva lägga fokuset på sjäva spelarna. En lösning där man kunde koppla in en USB disk direkt till SqueezeBox'en skulle kräva helt annan mjukvara och skulle bli för olikt det man erbjuder idag, så av denna anledningen har Logitech troligen inte valt att erbjuda en sådan lösning.
Accepterar man prestanda nackdelarna och att möjligheten att uppgradera till nyare versioner av SqueezeCenter kan vara begränsad, så fungerar en NAS lösning säkert jättebra. Tänk bara på att en NAS är inte tyst bara för att den är liten, så förvänta dig inte att få en knäpptyst burk som du kan ha i vardagsrummet utan att höra den.
Billigare? Det finns ju jättemånga billiga mediaspelare förutom Squeezebox som funkar med UPnP, Twonky? (vilket fler billigare NAS redan kommer konfigurerat för) Jo, Mac mini är väl inte fel. Men 5k för 80Gb variant för endast hantera musik till min Squeezebox? Jag förväntar mig inte dödstystnaden från "min" NAS, men jag vill att den ska kunna serva min Squeezebox med musik utan att behöva starta upp datorn  Grejen är väl naturligtvis att den ska kunna stå på hela tiden och dra förhållandevis lite energi för att ha min musik "on demand" hela tiden. Dessutom finns det ju NAS från Qnap t.ex. som är helt passiva i kylningen, de borde ju faktiskt inte ge mer än HDD surr från sig? även ReadyNAS från NEtgear ska tydligen vara riktigt tysta. Om Mac Mini hade varit lite billigare samt haft vesäntligt större HDD hade det kanske varit ett alternativ
Redigerat av Unregistered40880, 28 juli 2008 - 08:50.
Postad 28 juli 2008 - 09:20
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Billigare? Det finns ju jättemånga billiga mediaspelare förutom Squeezebox som funkar med UPnP, Twonky? (vilket fler billigare NAS redan kommer konfigurerat för)
Utgångspunkten var att du skulle få motsvarande funktionalitet, exempelvis synkroniserad uppspelning så du kan spela upp samma musik exakt samtidigt i alla spelare. Nu får jag väl erkänna att jag har inte detalj kunskap kring vad alla UPnP baserade spelare klarar beträffande detta men jag misstänker att de enklaste(billigaste) är gjorda var att varje spelare sköter sitt och skiter i vad de andra spelar, d.v.s. ingen synkroniserad uppspelning. Har man inte krav på synkroniserad uppspelning så fungerar UPnP baserade lösningar bra och då kan de till och med bli billigare än en SqueezeBox lösning. SqueezeBox'en är inget universal system som passar alla, utan för vissa är det mycket bättre med en UPnP lösning eller en iPod dockningsstation med högtalare. Det som gjorde att jag personligen valde SqueezeBox'en var den stora displayen och att det hade ganska bra ljudkvalitet. Sen i efterhand har jag insett fördelen med en server baserad lösning, då Squeezebox'en jag har idag klarar betydligt mer än vad den gjorde när jag köpte den för 2.5 år sen. Det är inte många(om ens någon) UPnP baserad mediaspelare som klarar av att utöka funktionaliteten på motsvarande sätt efter att man köpt den, utan då kanske man hade behövt uppgradera till ny hårdvara för att få ny funktionalitet. Jo, Mac mini är väl inte fel. Men 5k för 80Gb variant för endast hantera musik till min Squeezebox?
Om Mac Mini hade varit lite billigare samt haft vesäntligt större HDD hade det kanske varit ett alternativ 
Jo jag håller med, den är i dyraste laget och framför allt så är hårdisken nog så liten. Nu går det väl att koppla till en USB disk till den, men då ökar ju säkert ljudnivån på den också. Jag förväntar mig inte dödstystnaden från "min" NAS, men jag vill att den ska kunna serva min Squeezebox med musik utan att behöva starta upp datorn Grejen är väl naturligtvis att den ska kunna stå på hela tiden och dra förhållandevis lite energi för att ha min musik "on demand" hela tiden.
Dessutom finns det ju NAS från Qnap t.ex. som är helt passiva i kylningen, de borde ju faktiskt inte ge mer än HDD surr från sig? även ReadyNAS från NEtgear ska tydligen vara riktigt tysta.
Passiv kylning och en tyst HDD borde ge ett relativt tyst system. Det jag var ute efter var bara att man inte skall anta att en NAS är tyst bara för att den är liten, många gör misstaget att tro att en NAS alltid är som en router/switch som är knäpptyst. Allt som har fläkt låter och ju mindre enheten är destå mindre fläkt och därmed ofta högre ljud eftersom fläkten behöver snurra fortare. Nu har du väl inte sagt uttryckligen att du tänker ha NAS'en/datorn i vardagsrummet, men jag har personligen lite svårt att förstå varför man väljer en SqueezeBox lösning om man tänkt ha NAS/dator i vardagsrummet. Finessen med SqueezeBox'en är enligt min mening att man kan stoppa undan NAS'en/datorn någonstans där man varken ser eller hör den. Har man möjlighet att göra detta kan man också ha en gammal högljudd begagnad dator som man kör SqueezeCenter på som däremed också kan bli väldigt billig.
Postad 28 juli 2008 - 11:32
Unregistered40880
-
Unregistered40880
-
Forumräv
-
-
865 inlägg
Jo jag håller med, den är i dyraste laget och framför allt så är hårdisken nog så liten. Nu går det väl att koppla till en USB disk till den, men då ökar ju säkert ljudnivån på den också.
Och det blir en låda/utgift till  Nu har du väl inte sagt uttryckligen att du tänker ha NAS'en/datorn i vardagsrummet, men jag har personligen lite svårt att förstå varför man väljer en SqueezeBox lösning om man tänkt ha NAS/dator i vardagsrummet. Finessen med SqueezeBox'en är enligt min mening att man kan stoppa undan NAS'en/datorn någonstans där man varken ser eller hör den. Har man möjlighet att göra detta kan man också ha en gammal högljudd begagnad dator som man kör SqueezeCenter på som däremed också kan bli väldigt billig.
Jo, den kommer stå i samma rum, har en tvåa så det finns inte så många rum att välja på  Däremot är det ett stort rum med valv till köket. anledningen till att den endast kan vara där är att routern finns där. Däremot kan jag gömma undan den snyggt om den är liten. I sovrummet hade jag t.ex. ingen nätverkskabel att koppla in den till isf. Så Svaret är väl att "Ja", NAS:en ska gömmas undan, men i samma rum (ca. 40 kvm). Således skulle en "Högljud gammal dator" inte hjälpa mig mycket
Redigerat av Unregistered40880, 28 juli 2008 - 11:38.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|