Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 03 december 2007 - 16:51

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Någon som orkat ringa CH redan idag?

Hej.

Ringa CH ang vadå? Har jag missat något?

Jag tror han menar att ringa comhem för att fråga när den nya firmwaren släpps publikt i nätet.

Japp, det var så jag menade. Jag har ringt nu ( hade inget bättre för mig ). Han mailade någon som borde veta. Han ringer tillbaka förhoppningsvis redan ikväll.

Postad 03 december 2007 - 18:20

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0

Hej.

Jag tror han menar att ringa comhem för att fråga när den nya firmwaren släpps publikt i nätet.

Japp, det var så jag menade. Jag har ringt nu ( hade inget bättre för mig ). Han mailade någon som borde veta. Han ringer tillbaka förhoppningsvis redan ikväll.

Hoppas inte på för mycket bara :(

Postad 03 december 2007 - 20:35

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0
Snart börjar jag misstänka att de säljer boxen för 495 kr för att bli av med skräpet fort. De har väl travar med boxar att sälja... I recensionen av Prylportalen http://www.prylporta..._MKF085.dbp.asp

nämns de problem boxen har och den gjordes ju för snart ett år sen. Där hoppas man ju att uppdateringarna ska fixa dessa men eftersom det nu gått så lång tid utan uppdatering börjar jag ge upp hoppet.

Postad 03 december 2007 - 21:29

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0
Tänkte jag också kunde ställa mig i kön...., har samma problem som alla andra i varierande utsträckning...., min gamla box ger betydligt bättre bild på sd-kanaler.
Men en annan sak..., på min gamla Humaxbox fick man upp programinfo i listan direkt, alltså vilket program som sänds och start, stopptid osv. Hur överskådligt som helst när man zappar.
Går det på denna? Jag lyckas inte....

Postad 03 december 2007 - 22:09

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Hej.

Hoppas inte på för mycket bara :(

Förvånande nog har de inte ringt tillbaka än.

Jag föreslår att några till ringer så det rasslar till hos CH med folk som kräver "Expertbutiks-FW 1.00.10" så kanske de reagerar lite snabbare och lägger ut den tidigare än planerat.

Har det inte hänt något till helgen kanske Ankan_G eller Pelle2004 kan dumpa ut 1.00.10 som .hdf och lägga på lämpligt ställe så vi får våra boxar uppgraderade och kan säga ajöken till black crush över HDMI?

Postad 03 december 2007 - 22:13

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0
Ni som ringer, ringer ni till ComHem eller Humax Call Center??
Är det någon som provat nedanstående nr som står på baksidan av Quick Start Guide för CXHD-1000X?

Service and Support
Information concerning troubleshooting, software upgrade and product support is provided
in the following websites and call centers. Should your product require warranty service,
please contact HUMAX to obtain the appropriate authorization.

[HUMAX Call Center]
Sweden
Tel: +46 (0)550 85527
Opening Hours: Mon-Fri 8.00-16.30
Language: Swedish/English

telefonnumret går tydligen till Anovo Nordic:
http://www.anovo.se/...php?page=kunder
Digital-tv mottagare:
Telefon: 0550-855 37
E-mail [email protected]
Humax Helpdesk 0550-85527

Postad 03 december 2007 - 22:51

Unregistered27002fb2
  • Unregistered27002fb2
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Vad jag förstår det som så måste man köra scart och inte hdmi med denna box, stämmer det? Men i så fall kan man verkligen få ut en HD signal?

Tack på förhand!

Postad 03 december 2007 - 23:20

Raven
  • Raven
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Är det någon som provat nedanstående nr som står på baksidan av Quick Start Guide för CXHD-1000X?

...

Digital-tv mottagare:
E-mail [email protected]

Det är väl till Anovo som ComHem skickar trasiga Humax HD-boxar för reparation? Har för mig att det var dit jag skickade min första HD-box.

Postad 03 december 2007 - 23:34

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
" Jag föreslår att några till ringer så det rasslar till hos CH med folk som kräver "Expertbutiks-FW 1.00.10" så kanske de reagerar lite snabbare och lägger ut den tidigare än planerat. "

Precis vad jag gjorde tidigare idag och samtalade med en Marcus på TV-supporten i Härnösand, vilken skulle höra av sig i morrn eller övermorgon per telefon. Han uppgav sig faktiskt inte känna till någon nyare FW.

Postad 03 december 2007 - 23:46

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Jag har snackat med både Anovo och Humax sedan några månader tillbaka, båda lovade att höra av sig men gjorde aldrig det. När jag hörde av mig igen fick jag aldrig något svar.

Att det ska vara så svårt... verkar helt sjukt.

Postad 04 december 2007 - 08:23

Unregistered1140b4b6
  • Unregistered1140b4b6
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
CH support får inte denna info förrän några dagar innan det är klart.

Postad 04 december 2007 - 09:53

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

CH support får inte denna info förrän några dagar innan det är klart.

Eh, vilken info får CH support från vem när vad är klart??

Postad 04 december 2007 - 10:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Vad jag förstår det som så måste man köra scart och inte hdmi med denna box, stämmer det? Men i så fall kan man verkligen få ut en HD signal?

Tack på förhand!

Man måste inte köra via scart - räcker med att ens tv kan ta emot RGB pc-levels ("RGB 0-255"). Men ja, har man en tv som inte kirrar det så blir det inte kul...

Och nej, du får ingen HD-bild via scart. Själv kör jag dock SDTV via scart, gillar bilden snäppet mer än när jag kör hdmi. Uppfattar en gnutta mer detalj i det förstnämda pga bättre (iofs med överraskande liten marginal) bildbehandling i tv:n.

Postad 04 december 2007 - 12:03

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Hej allihopa!
Har läst några hundra av inläggen i denna tråd. Fick själv hem HD-boxen i torsdags. 1.00.06. Jag gillar avsaknaden av jämna färgövergångar i mörka partier, särsklit när det börjar flimra pga analogt brus före digitaliseringen. Det påminner mig om när man bara kunde ha 16 färger på datorn. Jag gillar att ljudet inte synkar på Canal Digital, det påminner mig om när man hade en dator som knappt orkade spela upp DivX. Jag gillar också att boxen i standby-läge ökar vår elförbrukning med ca 7% på årsbasis (lägenhet 80 kvadrat), det känns helt rätt i en värld där USA har mycket inflytande. Avsaknaden av tillräcklig bitrate är dock ett nytt spännande påfund som blivit möjligt först med digital-tv-teknikens intåg som ger helt nya möjligheter till intressanta defekter i bilden på nästan alla kanaler, och som är en värdig ersättare tlil det analoga bruset vi hade förr, det var alldeles för skonsamt för ögonen.

Ringde till Comhem och efter ett ha avstyrt att de ville skicka mig en vanlig antennkabel istället för den med klump på (!!!) påtalade jag att det fanns 2300 inlägg här och att alla verkar ha samma problem. Jag har 50-60% styrka och alltid 100% signalkvalitet etc. Sa också att någon köpt boxen på Expert och då fått version 10. Varför finns då inte uppdateringen i nätet? Och varför är tyskarna uppe i version 29?

Hon bad mig vänta i luren men återkom och sa att ingen visste något om mjukvaran till Humaxen, så hon skulle skicka en fråga till Stockholm "men det kan ju ta ett tag att få svar" så hon skulle återkomma om en dag eller två. Går det inte att få något vettigt svar tror jag det är bäst att hoppa av så fort som möjligt och glömma att det någonsin blir åtgärdat. Det här har redan pågått för länge.

Vi får väl se, hehe.
Förresten ser jag STOR skillnad på SD och HD i jämförelsevideorna som SVT och Canal Digital sänder i deras HD-kanaler. Men jag har en 32" tjock-tv med RGB-scart som inte klarar HD. Det visar ju bara att det inte i första hand är upplösningen som är problemet, utan komprimeringen.
Det enda riktigt positiva är egentligen ljudkvaliteten. Rejält mycket bättre ljud på alla kanaler! Och 5.1 i filmkanalerna (oftast) och HD-kanalerna. Även vanliga SVT. Stereoljud på så gott som alla andra kanaler.
Ser fram emot SVTs Antikrundan i 5.1 (ja det sänds i 5.1!), vill verkligen höra någon tappa en vas i ena bakhögtalaren och sedan dra en fin ramsa. ;)

Postad 04 december 2007 - 12:06

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Förresten. Det är mycket bättre ljud på SR P3 (radio!) via Comhem-boxen. Synd att de bara sänder SR P1, P2, P3 som är riktiga radiokanaler, och någon reklamkanal var det visst också.
Vet någon vad det är för bitrate och komprimering på radio OCH tv-ljudet?

Postad 04 december 2007 - 12:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Hej allihopa!
Har läst några hundra av inläggen i denna tråd. Fick själv hem HD-boxen i torsdags. 1.00.06. Jag gillar avsaknaden av jämna färgövergångar i mörka partier, särsklit när det börjar flimra pga analogt brus före digitaliseringen. Det påminner mig om när man bara kunde ha 16 färger på datorn. Jag gillar att ljudet inte synkar på Canal Digital, det påminner mig om när man hade en dator som knappt orkade spela upp DivX. Jag gillar också att boxen i standby-läge ökar vår elförbrukning med ca 7% på årsbasis (lägenhet 80 kvadrat), det känns helt rätt i en värld där USA har mycket inflytande. Avsaknaden av tillräcklig bitrate är dock ett nytt spännande påfund som blivit möjligt först med digital-tv-teknikens intåg som ger helt nya möjligheter till intressanta defekter i bilden på nästan alla kanaler, och som är en värdig ersättare tlil det analoga bruset vi hade förr, det var alldeles för skonsamt för ögonen.

;) klockrent.
Du ser - det finns hur mkt som helst att gilla ang digital-tv i allmänhet och comhems HD-box i synnerhet. ;)

Min bättre hälft blev galen på displayen, fick vackert täcka den med vad som fanns till hands (en av jycken söndertuggad mjukisråtta) - då blev det bättre. Varför Humax tycker att den tom i standby ska funka som mysbelysning kan man ju fråga sig...

Redigerat av pacman, 04 december 2007 - 12:35.

Postad 04 december 2007 - 13:49

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

...............
Jag gillar också att boxen i standby-läge ökar vår elförbrukning med ca 7% på årsbasis (lägenhet 80 kvadrat), det känns helt rätt i en värld där USA har mycket inflytande.

Lägre standby-förbrukning finns i en senare FW (jo, jag talar sanning ). Kommer inte ihåg om det var den engelska eller tyska just nu.

Postad 04 december 2007 - 14:49

Cilver
  • Cilver
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Snart börjar jag misstänka att de säljer boxen för 495 kr för att bli av med skräpet fort. De har väl travar med boxar att sälja... I recensionen av Prylportalen http://www.prylporta..._MKF085.dbp.asp

nämns de problem boxen har och den gjordes ju för snart ett år sen. Där hoppas man ju att uppdateringarna ska fixa dessa men eftersom det nu gått så lång tid utan uppdatering börjar jag ge upp hoppet.

Priset går nog inte riktigt ner till 495 än om man ska tro på Comhems svar angående deras missvisande information på nätet... ( se nedan )

Från: [email protected] Lägg till i adressboken
Till: Cilver
Ämne: Svar från Kundservice på Com Hem
Datum: Mon, 3 Dec 2007 13:30:58 +0100
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Det står lite konstigt där. Men priset blir inte 495kronor vid tecknade av Small och HDbox. Om det kommer en billigare modell i framtiden är inte omöjligt, men så är inte fallet nu.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Stefan Högman

Box 43
871 21 HÄRNÖSAND
Tel direkt: 0771- 55 00 00
Fax: 020-55 44 11
[email protected]
www.comhem.se

Du skrev:
Datum: 2007-11-30 09:44:34
Ämne: Humax HD-box
Meddelande:

Hej

hur ska man tolka informationen på http://www.comhem.se...digitalbox.html ?

Kostar alltså Humax-boxen enligt nedan...

"*) Gäller ej vid tecknande av Digital-tv Small, då den kostar 495:- "

/mvh Cilver

Postad 04 december 2007 - 16:16

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Service and Support
Information concerning troubleshooting, software upgrade and product support is provided
in the following websites and call centers. Should your product require warranty service,
please contact HUMAX to obtain the appropriate authorization.

[HUMAX Call Center]
Sweden
Tel: +46 (0)550 85527
Opening Hours: Mon-Fri 8.00-16.30
Language: Swedish/English

Digital-tv mottagare:
E-mail [email protected]

Jag ringde precis Humax Sverige ( han svarade faktiskt "Humax" ). De hade upptäckt själva idag att den nya FW:n gått iväg i en sändning boxar av misstag. Status är att den är på testning för godkännande hos CONAX, vilket är sista steget för en FW. Han trodde också att "misstaget" skulle speeda upp ärendet lite grann och att CH nu vet om det ( meddelande gick fr Humax--> CH idag ).

Jag tycker det lutar åt att någon vänlig själ ( hej Ankan_G ! ;) ) får lägga upp eller PM:a 1.00.10

Sedan kommer den kanske i CH:s nät innan jul (tack vare misstaget, annars hade det säkert varit senare ), eller vad vet jag.

Han sa att 1.00.10 inte skulle åtgärda färgblockningarna, men att de håller på att testa och kolla på färgblockningarna. Han kunde inte säga om det skulle bli möjligt att åtgärda i mjukvaran eller inte. Han kände inte till den tyska boxen, men trodde det kunde bli problem med avkodningen om de använde ett annat system där. Kan någon teknisk person kolla detta ?

Allt som allt en bra och trevlig telefonsupport från Humax Sverige! ;)

Postad 04 december 2007 - 16:31

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Här är Conax kontaktuppgifter om någon vill göra en insats och ringa/skriva ( eller vandra in på kontoret om ni råkar vara i Norge ) för att skynda på ärendet med 1.00.10 ;)

Headquarters

Conax AS
Fred Olsensgate 6 (entrance Strandgata)
NO-0152 Oslo
Norway

Phone: +47 22 40 52 00

Fax: +47 22 41 70 39

Email: [email protected]

Redigerat av ruhe, 04 december 2007 - 16:33.

Postad 04 december 2007 - 23:25

Ankan_G
  • Ankan_G
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
För dom vågar leka med sin box har jag laddat upp en kopia av datan ifrån Flash minnet i min box (1.00.10).
Dock inget ifrån EEPROM.

Ta bort .pdf ifrån filen Bifogad fil  Kopia_av_FLASH_000000_to_00400000.hdf.pdf   1,11MB   42 Antal nerladdningar

Postad 05 december 2007 - 00:09

nervsjuk
  • nervsjuk
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Har laddat ned filen, men har ingen nollmodemkabel längre.
Var många år sedan jag använde sådant.
Skall köpa en ny. Men jag skulle vilja veta om den måsta vara korsad?
Eller går det med en helt vanlig?

Postad 05 december 2007 - 06:46

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Lägre standby-förbrukning finns i en senare FW (jo, jag talar sanning ). Kommer inte ihåg om det var den engelska eller tyska just nu.

Jaså? Vilken version? Sänkning med hur mycket? Var finns info?

Postad 05 december 2007 - 07:44

Ankan_G
  • Ankan_G
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

http://www.humaxdigi...cts/ci-5100.asp

Postad 05 december 2007 - 08:21

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Jaså? Vilken version? Sänkning med hur mycket? Var finns info?

Här ser du versionshistorik för tysk FW, bl a många bildförbättringar.
Länk till versionshistorik för tysk FW PR-HD1000 (satellitversionen)
Under 1.00.16:
-------------------------------------------------
7. Reduzierung des Stromverbrauchs im Standbymode.
----------------------------------------------------
Den tyska kabeltv-versionen PD-HD1000C är uppe i ver 1.00.28

CH borde ligga på stenhårt för att få alla dessa förbättringar till den svenska versionen! Gör man det?

Om tyska 1.00.16 kom ut för länge sedan kanske i alla fall standby-förbrukningssänkningen kommit med i svenska 1.00.10

Dags för en ny mail/telefonkampanj när vi väl fått 1.00.10 och en versionshistorik för den, så vi vet vilka förbättringar som fortfarande saknas.

Nästan hela 1.00.21 verkar ju ha handlat om bildförbättring ! :
HDTSNA1.00.21 (Previous)

1.Verbesserung Bildqualität in MPEG4
2.Verbesserung HDMI video output bezüglich Farbe und Kontrast
3.Unterstützung von 720P mpeg4 video format decoding.
4.AC3 über HDMI verbessert.
5.Stabilität bei schlechter Signalqualität verbessert
6.Verbesserung MPEG2 SD video scaling.

Redigerat av ruhe, 05 december 2007 - 08:51.

Postad 05 december 2007 - 09:53

uland
  • uland
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
här är en fråga som säkert ligger i tråden ett flertal ggr men jag
orkar inte leta i timmar efter:

kan man på något sätt spela in från humaxen till dator i högupplöst? (hdmi) (komponent)

eller ligger det krypteringar i både hdmi och komponent
och om man nu kan på nåt sätt kan komma runt dessa finns det grafikkort med dvi ingång att köpa?

Postad 05 december 2007 - 12:48

nervsjuk
  • nervsjuk
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

http://www.humaxdigi...cts/ci-5100.asp

Jo, jag har sett den sidan flera ggr. tidigare. Men det står inte om den skall vara korsad.
På bilden ser det ut som om den är det, men jag vill vara säker.
Därför frågar jag här, då det finns de som har gjort detta tidigare.

Men tack ändå.

Postad 05 december 2007 - 12:57

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Jo, jag har sett den sidan flera ggr. tidigare. Men det står inte om den skall vara korsad.
På bilden ser det ut som om den är det, men jag vill vara säker.
Därför frågar jag här, då det finns de som har gjort detta tidigare.

Men tack ändå.

En nollmodemkabel är alltid korsad, så bilden är ok. Är spänd på resultatet!

Postad 05 december 2007 - 17:40

nervsjuk
  • nervsjuk
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Var det jag hade för mig.
De är ju till för att koppla ihop datorer utan att använda modem...alltså noll...modem...
He he...man är ju allmänt förvirrad....
Var ju så länge sedan man använde sådant...sakta gick det också kommer jag ihåg.
Tack för hjälpen.
Skall skaffa kabel, återkommer om hur det gick här när jag uppgraderat firmwaren.

Redigerat av nervsjuk, 05 december 2007 - 17:41.

Postad 05 december 2007 - 18:27

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0

Priset går nog inte riktigt ner till 495 än om man ska tro på Comhems svar angående deras missvisande information på nätet... ( se nedan )

Från: [email protected] Lägg till i adressboken
Till: Cilver
Ämne: Svar från Kundservice på Com Hem
Datum: Mon, 3 Dec 2007 13:30:58 +0100
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Det står lite konstigt där. Men priset blir inte 495kronor vid tecknade av Small och HDbox. Om det kommer en billigare modell i framtiden är inte omöjligt, men så är inte fallet nu.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Stefan Högman

Box 43
871 21 HÄRNÖSAND
Tel direkt: 0771- 55 00 00
Fax: 020-55 44 11
[email protected]
www.comhem.se

Du skrev:
Datum: 2007-11-30 09:44:34
Ämne: Humax HD-box
Meddelande:

Hej

hur ska man tolka informationen på http://www.comhem.se...digitalbox.html ?

Kostar alltså Humax-boxen enligt nedan...

"*) Gäller ej vid tecknande av Digital-tv Small, då den kostar 495:- "

/mvh Cilver

Skaffar man julcombo senast den 6 januari 08 så får man möjlighet att köpa HD-boxen för 495 kr.

Postad 05 december 2007 - 22:01

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Var det jag hade för mig.
De är ju till för att koppla ihop datorer utan att använda modem...alltså noll...modem...
He he...man är ju allmänt förvirrad....
Var ju så länge sedan man använde sådant...sakta gick det också kommer jag ihåg.
Tack för hjälpen.
Skall skaffa kabel, återkommer om hur det gick här när jag uppgraderat firmwaren.

OK, jag håller tummarna för ditt test. Jag har laddat ner filen ska försöka få tag på en nollmodemkabel jag med. Har någon annan av de 19 nedladdarna prövat ännu?

Postad 06 december 2007 - 08:21

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Blev väckt av Comhem nu i morse. Tjejen på kundtjänst hade fått svar. I januari kommer 1.00.10 att finnas för OTA-uppgradering av alla boxar i nätet.
Det var ett antal fixar:
HDMI levels (visste vi ju om).
Nåt om att kanalerna kommer att visas med hela istället för avhuggna namn i epg/kanallista.
Favoritlistor kunde nollställas av sig själva, fixat.
Nån mer smågrej var det.

Hon bekfräftade det som någon skrev tidigare, att det var ett misstag att 1.00.10 fanns hos Expert.

Tyvärr visste hon inget om framtida uppgraderingar.
Vi borde nog vända oss till Humax och ta reda på om fixarna i .16 (standby-förbrukning) och .21 (bildförbättringar) finns till CXHD-1000C och om versionsnumren är samma för båda boxar.

Postad 06 december 2007 - 14:03

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Nollmodemkabel 3 m inköpt på Clabbe Ohlsson för 85 spänn.

Nån annan som vågat försöka med 1.00.10 än?

Jag ska väl börja med att ta en säkerhetskopia och se att det fungerar bra.

Redigerat av ruhe, 06 december 2007 - 14:04.

Postad 06 december 2007 - 17:38

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Nå??? :)
Testade själv förut men fick ingen kontakt. Troligtvis är inte kabeln kopplad som nollmodemkabel (jag har skarvat den till något annat ändamål för läääänge sedan).

Postad 06 december 2007 - 17:50

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Testade själv förut men fick ingen kontakt. Troligtvis är inte kabeln kopplad som nollmodemkabel (jag har skarvat den till något annat ändamål för läääänge sedan).

Jag har efter 1 tim 15 min hunnit dumpa halva flashen från min box, d v s ca 2 Meg, m h a Heaven-programmet.
Mycket riktigt står det U49 ( 49% ) på Humaxen:s display. Ni får alltså räkna med 2,5 timme för säkerhetskopiering, man väljer då lämpligen en tidpunkt då man inte tänkt se på TV. :)

Postad 06 december 2007 - 18:59

Ankan_G
  • Ankan_G
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Har du startat upp/ned- laddningen i programmet och sen stängt spänningen till apparaten på baksidan, väntat ett par sekunder och sen satt igång spänningen.

Postad 06 december 2007 - 19:05

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Ankan_G: Hur långt kom du med nedladdningen? Försökte du med .hdf:en som låg på Colibri-sajten och vad var felmeddelandet?

Programmet ifrån Humax har en progressbar, när jag försökte ladda ner filen så gick den till 100% och fortsatte att ladda ner data, boxens progressbar däremot rörde sig inte.

När jag körde programmet ifrån Colibri-sajten så gick det att hämta EEPROM datan ifrån boxen, så kablen är okej.

Aha, men jag trodde man kunde ladda upp från datorn till humaxboxen med heavenprogrammet fr Colibri-sajten. Prövade du det? Jag tror det finns dels eprom, dels flash. Flash borde räcka i detta fall.

Provade även med det programmet, samma resultat som för Humax programmet, har skickat en fråga till humax.de om det är samma firmware i CX som i PR boxen.

Ankan_G: Prövade du med inställningen "Always use bypass" på Signature Priority dropdown i heaven-programmet också?

Här är en holländsk instruktion för uppdatering av Humax-flashmed skärmdumpar som visar vad som händer. Märk range-inställningen, den ska man inte röra vid själva HDF-laddningen utan bara vid eprom-moddningen ( som vi ju inte gör ) vad jag förstår. Det viktiga verkar i alla fall för oss vara valet av "always bypass".

Lyckas jag med 1.00.10 kan jag tänka mig att pröva med 1.00.28 senare.

EDIT: Fick nu ett ruskigt varnigsmedd i själva heaven-programmet så jag avbröt. Får nog läsa på lite mer först.

Bifogad fil(er)

Redigerat av ruhe, 06 december 2007 - 19:32.

Postad 06 december 2007 - 21:11

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Nu har jag testat lite till och har väl kommit till vägs ände.

När man använder 1.00.28 så har den en valid sig och börjar på Offsett 060000 precis som i skärmdumparna. Varningsmedd kom p g a att Ankans .hdf började på 000000 och alltså inkluderade "de känsliga" delarna. De tyska HDF:erna gör inte det, men då får man andra fel

Use Sig: [E-06] UART Time out efter ett tag då datorns progressbar är klar, tar man "signature bypass" får man det med en gång.

Väljer man "always remove a sig" får man nöjet att se en progressbar även på TV:n, men när den är slut kommer
[E-01] Not Mismatched System ID

Jag börjar ge upp att få till detta innan den kommer i nätet. Det skulle vara om någon kan skapa en .hdf med rätt offset från sin ver 1.00.10

Sedan kvarstår naturligtvis frågan att jaga på CH angående att få in de övriga förbättringarna upp till 1.00.28 t ex standby-förbrukningen och bildförbättringarna och det redan pågående testningen/utvecklandet av patch mot färgblocken. Om någon kan bra tyska vore jag tacksam om vi fick höra vad de eg säger om färgblockningar på deras forum.

Postad 06 december 2007 - 22:14

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Vilket tyska forum?
Ankan_G: Ja det gjorde jag. Men det är nog kabeln. Har inte tid att mickla med det denna vecka.

Postad 06 december 2007 - 22:45

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
;) Men Haaallååå Comhem...Skall det vara så svårt att få ut firmwaren innan jul!!!
Hur länge har vi väntat?? :lol:

Postad 07 december 2007 - 00:06

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Nu har jag testat lite till och har väl kommit till vägs ände.

När man använder 1.00.28 så har den en valid sig och börjar på Offsett 060000 precis som i skärmdumparna. Varningsmedd kom p g a att Ankans .hdf började på 000000 och alltså inkluderade "de känsliga" delarna. De tyska HDF:erna gör inte det, men då får man andra fel

Use Sig: [E-06] UART Time out efter ett tag då datorns progressbar är klar, tar man "signature bypass" får man det med en gång.

Väljer man "always remove a sig" får man nöjet att se en progressbar även på TV:n, men när den är slut kommer
[E-01] Not Mismatched System ID

Jag börjar ge upp att få till detta innan den kommer i nätet. Det skulle vara om någon kan skapa en .hdf med rätt offset från sin ver 1.00.10

Sedan kvarstår naturligtvis frågan att jaga på CH angående att få in de övriga förbättringarna upp till 1.00.28 t ex standby-förbrukningen och bildförbättringarna och det redan pågående testningen/utvecklandet av patch mot färgblocken. Om någon kan bra tyska vore jag tacksam om vi fick höra vad de eg säger om färgblockningar på deras forum.

Tog, om uppdateringen släpps i jan, över 1 år att få ut en uppdatering så räkna inte med snabbare resultat för nästa direkt. Vad säger att ni inte blir nöjd med bilden med kommande uppdatering? Ropa inte efter mer innan ni sett resultatet lixom. Förövrigt så ska ni nog vara försikiga med att uppdatera boxarna själv, snacka om "voide waranty". Inte kul om man får köpa en ny box...

Maltman: Vad spelar det för roll med före jul eller jan? Inte som att det finns något utbud endå. Nu vet du ju iaf att den kommer och har en i princip "set time".

Redigerat av Phunky, 07 december 2007 - 00:08.

Postad 07 december 2007 - 03:14

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Man blir så trött på ett företag som comhem. Dom går 100 tals miljoner med vinst varje år och ändå verkar dom inte ha resurser att ordna så att kunderna får fungerande boxar. Inte heller kan dom inom rimlig tid förhandla till sig fler HD-kanaler. Comhem skulle ju vara ledande inom HD-tv sa dom ju. Jag vet inte om dom har begränsad bandbredd och det är därför dom inte skaffar fler HD-kanaler. Första halvåret 2006 gick dom med 614 000 000 kr
i vinst och dom hade en vinst marginal på 40%, ändå sitter kunderna med undermålig utrustning och dålig bild! :lol:

Postad 07 december 2007 - 13:05

leXor
  • leXor
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Man blir så trött på ett företag som comhem. Dom går 100 tals miljoner med vinst varje år och ändå verkar dom inte ha resurser att ordna så att kunderna får fungerande boxar. Inte heller kan dom inom rimlig tid förhandla till sig fler HD-kanaler. Comhem skulle ju vara ledande inom HD-tv sa dom ju. Jag vet inte om dom har begränsad bandbredd och det är därför dom inte skaffar fler HD-kanaler. Första halvåret 2006 gick dom med 614 000 000 kr
i vinst och dom hade en vinst marginal på 40%, ändå sitter kunderna med undermålig utrustning och dålig bild! :lol:

Enligt Comhems FAQ:
Hur många HDTV-kanaler har ni kapacitet för i ert nät?
Det finns plats i kabel-TV-nätet för ca 30 - 40 HD-kanaler.

Dom är nog bara snåla och vågar inte satsa på HDTV innan marknaden är mer mogen. Paradoxen är ju att folk inte kommer täckna HD abonemang om det inte finns något vettigt utbud.

Postad 07 december 2007 - 14:56

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
OT, men apropå utbud så kommer det mer och mer på SVT-HD så sakteliga. "Carin 21:30" igår t ex :)

Plus att man får industriell kvalité på de-interlacingen i parallellsändningarna från SVT24, TV4 HD om man som jag har en 720p-TV och matar med 720p fr Boxen.

Vi får försöka glädjas åt detta i väntan på C+ Sport HD

Postad 07 december 2007 - 15:10

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Tog, om uppdateringen släpps i jan, över 1 år att få ut en uppdatering så räkna inte med snabbare resultat för nästa direkt. Vad säger att ni inte blir nöjd med bilden med kommande uppdatering? Ropa inte efter mer innan ni sett resultatet lixom. Förövrigt så ska ni nog vara försikiga med att uppdatera boxarna själv, snacka om "voide waranty". Inte kul om man får köpa en ny box...

Maltman: Vad spelar det för roll med före jul eller jan? Inte som att det finns något utbud endå. Nu vet du ju iaf att den kommer och har en i princip "set time".

Du har rätt, har vi världens tur ingår en del av de tyska rättningarna i vår version 10. Det vet vi inget om. Patrik på CH (min tidigare länk för några inlägg sen) sa ju att kommunikationen ang FW, särskilt för teknikintresserade skulle bli bättre. Det är bara att följa upp då ver 10 kommer. Maila och be om de exakta förändringarna ver 4-->ver 6, -->ver 10. Citera Patrik CH om så behövs.

Om någon teknisk person kunde ta reda på skillnaderna vår box jfrt PR-HD1000C vore det perfekt och ännu bättre om någon kunde mailväxla lite med "Colibri" som verkar vara igång på div forum. Det verkar som man kan blåsa om flashen bara man säkerhetskopierar och inte skriver över "loader" m m, som det pratades om i det "ruskiga varningsmeddelandet". Men visst, det är en risk.

Kanhända kommer vi aldrig kunna flasha våra boxar med utländska uppdateringar och "Colibri" skulle då enb. kunna hjälpa oss med att sprida ver 10 om CH inte släpper den i jan som utlovat.

Postad 07 december 2007 - 22:26

boreno
  • boreno
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har skrivit till ComHem, via FairShopping, och ifrågasatt deras hantering av Humax-boxen. Jag tycker att det är oerhört dåligt av ComHem att de inte tar sitt ansvar och gör det kvalitetsarbete Humax genomför tillgänligt för oss i Sverige. Det är en alldeles för dyr utrustning för att vara acceptabelt av en innehållsleverantör att bete sig på detta sätt.

Håller ni med ska ni klicka här och klicka på "Jag håller med".

Uppmana alla Humax HD-boxägare att göra detsamma. Kommentera gärna mitt klagomål - ComHem har viss respekt för FairShopping och jag får känslan att de har läst både inlägg och kommentarer där tidigare.

Gör vi oss hörda i tillräckligt stor omfattning kan de inte längre ignorera oss. Kanske ska vi alla klaga genom olika medier som detta... för att bli hörda.

::Ludvig A. Norin

Postad 07 december 2007 - 23:15

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Jag har skrivit till ComHem, via FairShopping, och ifrågasatt deras hantering av Humax-boxen. Jag tycker att det är oerhört dåligt av ComHem att de inte tar sitt ansvar och gör det kvalitetsarbete Humax genomför tillgänligt för oss i Sverige. Det är en alldeles för dyr utrustning för att vara acceptabelt av en innehållsleverantör att bete sig på detta sätt.

Uppmana alla Humax HD-boxägare att göra detsamma. Kommentera gärna mitt klagomål - ComHem har viss respekt för FairShopping och jag får känslan att de har läst både inlägg och kommentarer där tidigare.

Gör vi oss hörda i tillräckligt stor omfattning kan de inte längre ignorera oss. Kanske ska vi alla klaga genom olika medier som detta... för att bli hörda.

Tackar, Boreno! Vi måste köra hårt genom alla kanaler:
* Samtal till kundtjänst
* Besök av tekniker, tillbakaskick av boxar
* Denna typ av upprop.
*Mail/samtal till CH när 1.00.10 väl kommer om man inte anger alla förbättringar som skett sedan 1.00.04

o s v

Postad 08 december 2007 - 00:17

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Bra initiativ!!! :)

Postad 08 december 2007 - 18:02

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
Kn någon ge lite råd angående ett problem med CANAL+ HD.

Jag kan bara kolla på C+HD i 576p-läget. Ändrar jag till 720p eller 1080i låser den sig åsså får jag upp ett meddelande som säger "INGEN ELLER SVAG SIGNAL".

Har jag helt enkelt för dålig signal då? Men då borde väl inte 576p-läget fungera heller eftersom det är en intern konvertering av strömmen i boxen...eller?

Postad 08 december 2007 - 20:13

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Kn någon ge lite råd angående ett problem med CANAL+ HD.

Jag kan bara kolla på C+HD i 576p-läget. Ändrar jag till 720p eller 1080i låser den sig åsså får jag upp ett meddelande som säger "INGEN ELLER SVAG SIGNAL".

Har jag helt enkelt för dålig signal då? Men då borde väl inte 576p-läget fungera heller eftersom det är en intern konvertering av strömmen i boxen...eller?

Normalt kan man konvertera ner HD (720p/1080i) till 576p samt konvertera upp SD (576i) till (720p/1080i)
utan problem. Om du har dålig antenn signal skall alltid menyerna fungera i 1080i. Om du inte får upp
menyerna så har du nog problem med att TV inte tar 720p/1080i. Kör alltid med antennsladden som
kommer med boxen.

/Pelle

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.