Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 November 2007 - 01:23

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Finns det fler som råkat ut för att klockan ändrar sig av sig självt?

Jag har märkt det här tidigare men möjligen trott att det har något samband med att jag rätt ofta bytt firmware men -

I lördags gick klockan rätt men i går gick den cirka 4 minuter efter

och jag har haft FW 1.3.5 hela tiden.

/Göran

Jag har inte ens ställt in klockan på min än.
De har väl inte haft råd att bygga in atomur i en leksak för 3500:-, men 4 minuter är helt för mycket på några dagar.
Kanske klockan synkar med sänkningen av 24Hz till 23,976Hz? :)

Ska ställa in min och kolla upp hur den håller.

Det är inte så att klockan går fel 1-4 min per dag. Den kan gå relativt OK i ett par veckor i sträck men så plötsligt tar den ett skutt. Jag tycker mig ha märkt det där tidigare men inte varit tillräckligt säker på att jag ställt klockan rätt innan eller att jag inte gjort något annat suspekt.

Eftersom jag haft för mig att det ibland händer något med klockan så har jag haft lite koll på det och just mellan lördag och måndag tog klockan ett skutt bakåt på cirka 4 minuter.

Jag tycker också att det är lite konstigt att TVIX inte kan utnyttja UTC från DVB-SI för att automatiskt ställa klockan om man har tuner. Min andra digitaltuner behöver jag aldrig bekymra mig om klockan. Den sköter det automatiskt. T.o.m. mina gamla analoga VHS-bandare sköter klockan automatiskt (inte den äldsta bandaren dock - den har jag mest sparat som en liten antikvitet).

/Göran

Jag börjar misstänka att jag hade fel. Sedan i går eftermiddag har klockan sackat 40 sekunder. I 1.0.43 som jag kört tidigare har klockan visserligen gjort hopp men inte sackat efter varje dygn.

Jag vore tacksam om någon mer med FW 1.3.5 kunde kolla om deras klockor också sackar efter.

/Göran

Kommer inte ihåg när jag kommenterade det sist (går ju att kolla), men min klocka går exakt efter min videoklocka än så länge.

Postad 09 November 2007 - 01:42

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Colorspace frågan var högst teoretisk. Men inte för den sakens skull ointressant.

Däremot är BTB/WTW - blacklevel - Video/PC (Kallas en hel rad olika saker) högst intressant då TviX idag klipper. Vilket resulterar i en mindre detaljrik bild i låg/högdagrar.

Vet du helt säkert att TViX klipper BTB och WTW?

Jag kollade bara mycket snabbt med DVE (Digital Video Essentials) när jag nyss skaffat TViXen och såg då inte att den klippte de nivåerna. Jag förväntade mig mer eller mindre ett skräckscenario, men blev glatt överraskad dock med reservationen att jag bara kollade mycket kort och det är mycket möjligt att BTB är digital16. Får kolla mer framöver.

Postad 09 November 2007 - 08:11

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

boogy: fin förklaring, men det är fortfarande lite oklart om varför frågan om tvixens colorspace har kommit upp överhuvudtaget. Jag tolkar det som att du mest är intresserad på en teoretisk nivå (du vill veta hur det är helt enkelt), inte för att du har ett praktiskt problem med tvixen.
Vad jag vet är det ingen som har problem med colorbanding från tvixen iaf.

Colorspace frågan var högst teoretisk. Men inte för den sakens skull ointressant.

Däremot är BTB/WTW - blacklevel - Video/PC (Kallas en hel rad olika saker) högst intressant då TviX idag klipper. Vilket resulterar i en mindre detaljrik bild i låg/högdagrar.

Då var jag inte helt fel ute med min teori om att det i slutändan handlar om bild kvalitet och jag har inte varit ute efter att förlöjliga någon i mitt förra inlägg , självklart vill man ju få så bra bild som möjligt och att inget skall "försvinna" i Tvixen pga att den klipper men jag framhåller ändå att det mesta materialet som spelas upp på en tvix redan i grunden håller ganska låg kvalitet pga komprimering osv (8Gb dvd spelas upp som 4Gb ISO t.ex) så Dvico kanske inte ser nödvändigheten med att kunna justera t.ex clourspace då antagligen ett fåtal personer ens vet vad det är. Efter att nu förstått lite mer om vad det handlar om så tror jag Tvixen klipper bort en del svart information för bilden är lite informationsfattig(eller hur man skall beskriva det) i mörka scener men jag har inte märkt av ngn banding.

Postad 09 November 2007 - 10:16

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Kommer inte ihåg när jag kommenterade det sist (går ju att kolla), men min klocka går exakt efter min videoklocka än så länge.

Min klcoka har gått OK i två dygn nu. Jag blir inte klok på det här. Jag ska försöka komma ihåg att hålla järnkoll på klockan och se om jag kan knyta det till något jag gör.

Tack i alla fall.

/Göran

Postad 09 November 2007 - 10:26

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Hur enkel är tvixen i handhavande, kan även en noob inom htpc fixa att hantera den? Kan man köra slimserver på den till sin squeezebox?

Postad 09 November 2007 - 10:36

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

...Dvico kanske inte ser nödvändigheten med att kunna justera t.ex clourspace då antagligen ett fåtal personer ens vet vad det är. Efter att nu förstått lite mer om vad det handlar om så tror jag Tvixen klipper bort en del svart information för bilden är lite informationsfattig(eller hur man skall beskriva det) i mörka scener men jag har inte märkt av ngn banding.

Jag är fortfarande inte övertygad att TViXen klipper någon information. Har du kalibrerat din TViX mot din display? Om inte så kan du inte säga att TViXen klipper information :)

Problemet här är att mig veterligen finns det ingen produktspecifikation (data sheet) tillgänglig för allmänheten för Sigma Designs EM8623 chip. Det gör det svårt att veta vad som gäller, men från Sigma Designs egen hemsida:

To compensate for the color errors due to chromaticity differences between standard-definition (SD) and high-definition (HD) content and displays, our solutions incorporate the ability to do "chromaticity correction" for each video or graphics plane individually, and each video output port individually. This technology ensures the picture is displayed as accurately as possible, regardless of the type of source or display.

Fågan är vad DViCo gör. Ser man t ex till deras "lösning" av HD-materialets lite annorlunda lumakoordinater genom att ändra inställningar för Brightness och Contrast känns det som en nödlösning minst sagt och man kan ifrågasätta om de har tillgång till SDK (Software Development Kit) från Sigma Designs. Jag tycker att de borde kunna korrigera Rec. 709 (högupplöst standard) separat från Rec. 601 (standardupplöst standard) och lämna kontrollerna Brightness och Contrast neutrala.

Redigerat av Wolfy, 09 November 2007 - 10:37.

Postad 09 November 2007 - 10:43

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Hur enkel är tvixen i handhavande, kan även en noob inom htpc fixa att hantera den? Kan man köra slimserver på den till sin squeezebox?

Mycket enkel i handhanvande. Kan du hantera en DVD och en dator något så när bör det inte vara något problem. Lägg därtill forum som detta eller iRiver Nordic eller mpcclub.com och du har all möjlighet att få hjälp om du stöter på problem.

Squeezebox har jag ingen aning om så det svarar förhoppningsvis någon annan på.

Postad 09 November 2007 - 11:13

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Blir nog inte enklare :)

Man får hoppas ett en "riktig" FW släpps snart, då kan man anta att du inte behöver uppdatera din
tvix på ett bra tag. Alltså kommer det bara vara att tuta och köra, inget krångel alls :D

Postad 09 November 2007 - 11:46

boogy
  • boogy
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

...Dvico kanske inte ser nödvändigheten med att kunna justera t.ex clourspace då antagligen ett fåtal personer ens vet vad det är. Efter att nu förstått lite mer om vad det handlar om så tror jag Tvixen klipper bort en del svart information för bilden är lite informationsfattig(eller hur man skall beskriva det) i mörka scener men jag har inte märkt av ngn banding.

Jag är fortfarande inte övertygad att TViXen klipper någon information. Har du kalibrerat din TViX mot din display? Om inte så kan du inte säga att TViXen klipper information :)

Problemet här är att mig veterligen finns det ingen produktspecifikation (data sheet) tillgänglig för allmänheten för Sigma Designs EM8623 chip. Det gör det svårt att veta vad som gäller, men från Sigma Designs egen hemsida:

To compensate for the color errors due to chromaticity differences between standard-definition (SD) and high-definition (HD) content and displays, our solutions incorporate the ability to do "chromaticity correction" for each video or graphics plane individually, and each video output port individually. This technology ensures the picture is displayed as accurately as possible, regardless of the type of source or display.

Fågan är vad DViCo gör. Ser man t ex till deras "lösning" av HD-materialets lite annorlunda lumakoordinater genom att ändra inställningar för Brightness och Contrast känns det som en nödlösning minst sagt och man kan ifrågasätta om de har tillgång till SDK (Software Development Kit) från Sigma Designs. Jag tycker att de borde kunna korrigera Rec. 709 (högupplöst standard) separat från Rec. 601 (standardupplöst standard) och lämna kontrollerna Brightness och Contrast neutrala.

Tvix klipper. -2% btb avsaknad i DVE. Troligen pga datasvärta. Svårt/omöjligt att avgöra utan att kunna mäta med en waveform monitor. Kontrast +5, Brightness +2 om jag inte minns fel. Detta är grundinställningen för HD-material. Anledningen till detta är troligen att Dvico är högst medvetna om problemet med videolevels.

Postad 09 November 2007 - 12:02

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Den dumheten var det mest korkade av deras förändringar hittills enligt mig.
Jag måste gå in och ställa om detta till noll varje gång man startar en film annars presterar varken TV'n eller projjen som bäst. Skulle varit möjligt att toggla av automatiken om nu någon tycker den är bra.

Postad 09 November 2007 - 12:15

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Tvix klipper. -2% btb avsaknad i DVE. Troligen pga datasvärta. Svårt/omöjligt att avgöra utan att kunna mäta med en waveform monitor.

Hmmm, jag kollade med min DVE-skiva som jag lagt över direkt till HDD, dvs VIDEO_TS katalogen, så fanns definitivt BTB stapeln med i testmönstret "DVE Pluge w/grey scale" när jag ökade brightness. Märkligt att det skulle skilja sig. Jag körde inte någon uppskalning utan 576i som Video out.

Kontrast +5, Brightness +2 om jag inte minns fel. Detta är grundinställningen för HD-material. Anledningen till detta är troligen att Dvico är högst medvetna om problemet med videolevels.

Det var ännu mer "aggressiva" inställningar när jag kollade HD uppspelning med 1.3.05 RC1 FW. Tycker det verkar vara en dålig lösning.

Postad 09 November 2007 - 12:22

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Den dumheten var det mest korkade av deras förändringar hittills enligt mig.
Jag måste gå in och ställa om detta till noll varje gång man startar en film annars presterar varken TV'n eller projjen som bäst. Skulle varit möjligt att toggla av automatiken om nu någon tycker den är bra.

Ja, för mig känns det också väldigt krystat. Jag kalibrerar min displays vitnivå (Contrast, Kontrast) och svartnivå (Brightness) mot rådande standard och vill såklart att uppspelaren skall skicka ut signal enligt standard, 601 för SD och 709 för HD. Nu vet jag inte orsaken bakom deras ändringar av just Britness och Contrast och jag har som sagt bara kollat detta väldigt kort. Har tyvärr inte en testskiva för annat än SD material ännu, men jag kommer snart att införskaffa DVE för HD. Nu stöder väl inte TViX HD-DVD- eller BluRay strukturen såsom VIDEO_TS för DVD så det blir till att hitta en annan lösning för uppspelning.

Redigerat av Wolfy, 09 November 2007 - 12:23.

Postad 09 November 2007 - 12:39

DolbyLab
  • DolbyLab
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej, är det någon som har testat att koppla in en extern DVD till en av USB portarna på tvixen?
Typ HD-DVDn till Xbox360?

/Dolby

Postad 09 November 2007 - 12:49

Unregisteredb5c7aea2
  • Unregisteredb5c7aea2
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
TS funkar på Twixen. :)

Postad 09 November 2007 - 13:04

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Nu stöder väl inte TViX HD-DVD- eller BluRay strukturen såsom VIDEO_TS för DVD så det blir till att hitta en annan lösning för uppspelning.

Sådan struktur går att spela upp direkt när det gäller ISO-filer så det borde inte vara några problem. :)

Postad 09 November 2007 - 13:13

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Nu stöder väl inte TViX HD-DVD- eller BluRay strukturen såsom VIDEO_TS för DVD så det blir till att hitta en annan lösning för uppspelning.

Sådan struktur går att spela upp direkt när det gäller ISO-filer så det borde inte vara några problem. :)

Det låter bra :D

Jag erkänner gärna att jag inte är särskillt insatt i BluRay- samt HD-DVD formaten då jag hittills varit ganska ointresserad av dem båda, dels för att jag under åtminstonde ett par år till endast kommer att ha en 42" TV, dels för att 2 olika format och "kriget" dem emellan irriterat mig ordentligt.

När det blir till att införskaffa projektor och duk kommer intresset att öka, men jag kommer säkert att falla in på HD sidan ännu tidigare för trots allt, ju bättre källa desto bättre resultat på alla skärmar ;)

Postad 09 November 2007 - 14:27

RizaQ
  • RizaQ
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Nyanmäld på forumet men har läst en hel del här och har nu använt min Tvix M-4100 några veckor och har en del information att dela med mej av angående en del frågetecken denna tråd ger.

Använder min tvix i huvudsak som ett mediacenter,dvs spela upp hd-material,dvd-iso,xvid,mpeg,avi osv.
Dessutom har jag lagt in hela min Mp3-samling och använder den då som en musikanläggning kopplad till min 5,1 anläggning där jag då kör ut ljudet som prologic vilket fungerar mkt bra.

Fakta:Bildkälla->LG 50PC51 Plasma,1366x768(HD-Ready),stöder även 24/30Hz och 1080P uppspelning dock nerskalad till originalupplösning på Plasman,har även använt en Sharp XD46 "Full-HD" LCD,mer om detta senare.

I övrigt AudioPro Allroom 5,1 ljudsystem till en 5,1 reciever där alla övriga enheter som tvixen/DVD/DVB-S är kopplade via toslink(optisk).

Min hembiohörna är 2,5x3m och tittavståndet är ca 2,5m så på detta avstånd borde man se skillnad på Full-HD och HD-Ready vilket iaf jag inte kan med de 2 bildkällor som angivits ovan och då jag föredrar Plasma framför LCD då jag i huvudsak tittar på film och TV och inte använder någon datautrustning eller PS/XBOX så blev det Plasma.

Har en 500Gb intern HDD i Tvixen och fläkten på normalhastighet detta ger en nästan tyst enhet.
Kommer bara att ge information om bildupplevelse med olika material samt fakta om uppspelningsförmågan på tvixen,har även WiFi på den men laddar över allt material via USB som fungerar mkt bra och snabbt.
Koppling från tvix till Plasma via HDMI(HAMA 1,5m från Elgiganten,199:-)
Koppling från DVD till PLasma via SCART(Reference plattkabel 1,5m,700:-)
Koppling från DVB-S till Plasma via SCART(Kjell/Co standard 0,75m,129:-)

Bildupplevelse:
DVB-S:Problemet med LCD skärmen och anledningen till att den föll bort,allt material som jag spelat in och lagrat på tvixen såg mkt dåligt ut,i klass med VHS vilket inte duger,här blev bilden mkt bättre med plasman.
Likaså tv-sändningarna som är sådär men iaf blev bättre på plasma då LCD har svårt att återge en naturlig bild.

DVD:Inte så stor skillnad men bättre bildkvalite med Plasman,provade även att göra en iso från en DVD som jag sedan körde via tvixen och och bilden förbättrades markant så tvixen skalar upp mkt bra,DVD-spelaren gör ej detta då den är en äldre modell som får duga tills HD-kriget är över.

Inställningar i tvixen:Allt ljud digitalt,1080P ut,NTSC samt autoswitch NTSC/PAL/24Hz,FW=senaste 1.35 någonting då jag hade problem med att starta vissa iso med övriga FW,annars fungerade 1.2.27 bäst tidigare,enda problemet jag har märkt med senaste FW är att vissa iso stannar under uppspelning men startar igen efter några sekunder men endast 1 gång under uppspelning och oftast ca 20-30min in i filmen.

Uppspelning genom tvixen med olika material som följer.

Mpeg:Har inte hittat något som inte fungerar,klarar alla formaten,ger bäst bild med 720P ut från tvixen.
Avi:Xvid,etc samma som ovan inga problem,vissa avi bättre i 1080P men flertalet bäst i 720P.

MKV/1080P=Har kört en del filmrip från BlueRay samt HD-DVD med upplösningar på 1920x800/24Hz.
Resultat:Enastående bra bildkvalite,tvixen anger Auto 24Hz,koll på info anger 23,98,Plasman anger 1080P/24Hz.
MKV/720P:Har kört både film samt hd-clip i upplösning 1280x528-544/24Hz.
Resultat:Som ovan riktigt bra bild,upplever inga problem med judder etc.
Tvixen anger Auto 24Hz,koll på info anger 23,98,Plasman anger 1080P/24Hz.

WMV3/720P:Mkt bra bild och inga som helst problem med uppspelning,upplösning 1280x720/24Hz.
Tvixen anger Auto 24Hz,koll på info anger 24,Plasman anger 1080P/24Hz.
WMV9/816P:Samma som ovan,upplösning 1280x720/30Hz.
tvixen anger Auto NTSC,koll på info anger 29,97,Plasman anger 1080P/60Hz.

Mpeg HD/NTSC:640x480/29,97fps=tvixen anger NTSC,koll på info anger 29,97,Plasman anger 1080P/60Hz.
Mpeg HD/PAL:640x352/25fps=tvixen anger Auto PAL,koll på info anger 25,Plasman anger 1080P/50Hz.

Blev mkt fakta här men visar klart att tvixen hanterar det mesta med tillfredställande resultat.
24Hz material fungerar bra även om den visar 23,98 i infon visar tv att signalen är 24Hz.
30Hz har jag bara en fil att testa men åter igen fungerade den som den skulle.

Ljudmässigt så fungerar alla ljudformat felfritt såsom DD2,0/DD5,1/DTS/MP3/Prologic mfl.
Ljud via Toslink eller HDMI spelar ingen roll,i mina öron mkt bra återgivning.

Överlag är jag mkt nöjd med tvixen och som en mediaspelare är den svårslagen då den verkar klara allt man matar den med,bildmässigt fungerar den över förväntan och i vissa fall blir grundmaterialet såsom dvd-iso förbättrad bildmässigt gentemot uppspelning via dvd-medium under förutsättning att din dvd inte skalar upp bilden.

Handhavande:Mkt lätt att använda,överföring av filer mkt snabbt via USB,uppdatering av firmware mkt lätt.
Jag har lagt in över 30 barnfilmer i olika format samt med och utan textfiler såsom SRT,SUB etc.
Mina barn startar tvixen och väljer VIDEO,går in i mappen KIDS som jag gjort och väljer vilken film de vill se.
Ljudet går via HDMI direkt till Plasman så dom behöver inte bry sig om anläggningen i övrigt.

Betyg på denna produkt: 5 av 5 :) utan vidare,visst en del kvar att fixa via FW men i stort sett oslagbar och det finns nog inte något bättre alternativ i dagsläget som är så lätt använt på Svenska med Svenska menyer osv.

MVH/

Postad 09 November 2007 - 14:48

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Ingen som kör den med squeezebox?

Postad 09 November 2007 - 14:58

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Jag är fortfarande inte övertygad att TViXen klipper någon information. Har du kalibrerat din TViX mot din display? Om inte så kan du inte säga att TViXen klipper information

Nej det har jag inte gjort :( , bra ide! Får rippa min DVE dvd och göra det :) . Jag kör allt igenom hdmi-växeln på min reciver så jag får väl offra ngn av förvalen till att bli tvix förval , User eller standard borde väl funka bra till det?

Postad 09 November 2007 - 15:01

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Ingen som kör den med squeezebox?

Såvitt jag vet kan du inte installera ngt program på Tvixen om det var så du menade med att köra Slimserver

Postad 09 November 2007 - 15:04

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hej, är det någon som har testat att koppla in en extern DVD till en av USB portarna på tvixen?
Typ HD-DVDn till Xbox360?

Jag har inte testat det, men det jag kan säga är att tvixen inte klarar av krypteringen på vanliga DVD:er (CSS). Så orginal-dvd:er kommer du inte kunna spela upp. HD-DVD är ju (än så länge) utan kopieringsskydd så det kanske fungerar.

Postad 09 November 2007 - 15:34

Folkskygg
  • Folkskygg
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Nyanmäld på forumet men har läst en hel del här och har nu använt min Tvix M-4100 några veckor och har en del information att dela med mej av angående en del frågetecken denna tråd ger.

Tackar RizaQ, mycket trevlig och informativ genomgång!
Varit lite osäker på beställning men efter din recension så skickade jag beställningen direkt.

Postad 09 November 2007 - 16:03

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

HD-DVD är ju (än så länge) utan kopieringsskydd så det kanske fungerar.

riktigt så godvilliga är de inte, det är regionsindelning de saknar. kopieringsskydd (även om det verkar varit lättknäckt) har de allt i form av AACS =(

Postad 09 November 2007 - 16:14

Glennalf
  • Glennalf
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har nyligen köpt en tvix 4100 och satt i en 500 gb HDD.
Jag får kontakt med min dator från tvixen och kan spela upp filer därigenom, men jag kan inte få kontakt med tvixen från datorn.

Min tanke med det hela var att utöka mitt lagringsutrymme på nätverket. Har läst nånstans att det var bättre att ha filmer o dyl. på tvixen o inte på datorn. Därför satte jag disken i tvixen. Men om man inte kan få upp tvixens HDD på datorn e ju mina tankar inte så bra...

Nån som kan förklara för mig vad jag gör för fel??

Postad 09 November 2007 - 16:24

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

HD-DVD är ju (än så länge) utan kopieringsskydd så det kanske fungerar.

riktigt så godvilliga är de inte, det är regionsindelning de saknar. kopieringsskydd (även om det verkar varit lättknäckt) har de allt i form av AACS =(

självklart, jag är ju helt snurrig idag.

Postad 09 November 2007 - 16:34

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag får kontakt med min dator från tvixen och kan spela upp filer därigenom, men jag kan inte få kontakt med tvixen från datorn.

Min tanke med det hela var att utöka mitt lagringsutrymme på nätverket. Har läst nånstans att det var bättre att ha filmer o dyl. på tvixen o inte på datorn. Därför satte jag disken i tvixen. Men om man inte kan få upp tvixens HDD på datorn e ju mina tankar inte så bra...

Hmm, du anger inte vad du har försökt. Tex, använder du samba eller nfs? har du kollat att du har korrekt ip-adress i tvixen? har du brandvägg påslagen? gästkontot aktiverat (om du kör samba)?

har du läst i manualen kapitel 3.4 och 4.3?

Redigerat av distortion2, 09 November 2007 - 16:36.

Postad 09 November 2007 - 16:42

RizaQ
  • RizaQ
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Tackar RizaQ, mycket trevlig och informativ genomgång!
Varit lite osäker på beställning men efter din recension så skickade jag beställningen direkt.

Bra val.du blir säkert nöjd.
Här är mkt "överkurs" diskussioner som kanske inte alla gånger är så lätt att ta till sig så en "vanlig" användarrecension kändes relevant,mkt nöje.

MVH/

Postad 09 November 2007 - 16:50

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Hmm, du anger inte vad du har försökt. Tex, använder du samba eller nfs? har du kollat att du har korrekt ip-adress i tvixen? har du brandvägg påslagen? gästkontot aktiverat (om du kör samba)?

har du läst i manualen kapitel 3.4 och 4.3?

Och hur kopplar du den till datorn?
Med USB får du ju kontakt direkt, annars är det inte så knepigt att få till det via nätverket heller.

Postad 09 November 2007 - 16:50

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Du kan inte använda din TViX som en NAS, dvs en lagringsenhet (filserver) på nätverket. De viktigaste skälen, IMHO, för att ha en HDD internt i TViXen är:

1. Om du använder dig av material med mycket hög bitrate > 30 Mbps (Megabit per sekund). TViX verkar maxa ut vid ca 30 Mbps överföring över LAN så materialet du spelar upp bör inte peaka högre än ca 25-30 Mbps, observera att nästa allt material är sk VBR (= Variabel Bit Rate) så även om du kolla en fil som anger t ex 12 Mbps så kan dess högsta värde vara mycket högre.

2. För att kunna stänga av dator, NAS, etc och köra endast TViXen

3. För att ha tillgång till "safe update". Om något går fel vid en uppdatering av TViXens interna mjukvara (FW = Firmware) så kan du om du har en intern HDD med en FW-fil liggandes i en katalog döpt till tvixfw köra en sk "safe update" med en speciell procedur mha knapparna på själva TViXen även om din TViX inte kan boota. Har du inte en intern HDD måste du isåfall installera en och göra enligt tidigare för att få liv i burken igen.

Det kan finnas andra orsaker, men de är de viktigaste i mitt tycke.

Du kommer åt TViX på ditt LAN via FTP, user och passw står i setup om du kör senaste RC1 FW.

PS Sorry för ev stavfel o dyl, upptagen med annat samtidigt :) DS

Redigerat av Wolfy, 09 November 2007 - 16:53.

Postad 09 November 2007 - 16:57

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Bra val.du blir säkert nöjd.
Här är mkt "överkurs" diskussioner som kanske inte alla gånger är så lätt att ta till sig så en "vanlig" användarrecension kändes relevant,mkt nöje.

MVH/

Mycket bra poäng. Jag hoppas att de flesta förstår att dessa "geek"-diskussioner endast är pga intresse över hur saker och ting fungerar och inget annat (från min sida i alla fall). Man får komma ihåg att detta är en relativt billig produkt som klarar mycket. Man kan inte förvänta sig att den ska klara precis allt till 100%.

Postad 09 November 2007 - 17:32

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Mpeg:Har inte hittat något som inte fungerar,klarar alla formaten,ger bäst bild med 720P ut från tvixen.

...

WMV3/720P:Mkt bra bild och inga som helst problem med uppspelning,upplösning 1280x720/24Hz.
Tvixen anger Auto 24Hz,koll på info anger 24,Plasman anger 1080P/24Hz.

...

MKV/720P:Har kört både film samt hd-clip i upplösning 1280x528-544/24Hz.
Resultat:Som ovan riktigt bra bild,upplever inga problem med judder etc.

...

Överlag är jag mkt nöjd med tvixen och som en mediaspelare är den svårslagen då den verkar klara allt man matar den med,bildmässigt fungerar den över förväntan och i vissa fall blir grundmaterialet såsom dvd-iso förbättrad bildmässigt gentemot uppspelning via dvd-medium under förutsättning att din dvd inte skalar upp bilden.

...

Betyg på denna produkt: 5 av 5 :) utan vidare,visst en del kvar att fixa via FW men i stort sett oslagbar och det finns nog inte något bättre alternativ i dagsläget som är så lätt använt på Svenska med Svenska menyer osv.

Bra rescension över lag och jag är böjd att hålla med på det mesta.
När du skriver MPEG antar jag att du menar MPEG2? Allt material är ju MPEG annars...
Du skriver "ger bäst bild med 720P ut från tvixen" och det kan enbart gälla material som är max 720p.
T.o.m. på min Pioneer som har 1024x768-display så märks förbättring vid 1080p (och 1080i) om filmen håller den upplösningen också.

Vad det gäller material som Tvix rapporterar som 24Hz... var snäll och PM'a mig om exempel.

Gällande judder är det nog tyvärr så att det uppkommer på allt material som rapporteras som 23,98 och kanske fugerar bättre med äkta 24Hz (har ju inte kunnat testa det än). Dessutom så vet jag att det finns folk som inte kan se judderproblemen lika bra som andra, så det kapitlet är inte helt lättlöst.

Du har helt klart rätt i din bedömning. Inget slår denna på svenska marknaden i dagsläget.
Att titta på Heroes i 720p i en kvalité som inte ens Canal+HD mäktar med är sweeeet.

Postad 09 November 2007 - 18:27

ChristopherM
  • ChristopherM
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hade samma problem. Men efter denna guide så fungerade allt perfekt.
Tack för en grymma installationsanvisningar :)

Postad 09 November 2007 - 18:43

RizaQ
  • RizaQ
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Mpeg menas typ vcd/svcd och dyligt=mpeg2

Kör klart 1080P ut från tvixen men märker på vissa filer att bilden förbättras vid 720P,interpolerat har jag inte direkt provat men överlag fungerar det bäst med 720/1080P,troligen upplösningen som är orsaken till att uppskalningen tíll 1080P inte blir perfekt på vissa filer,upplever bilden som en aning grynig samt ett svagt ljust skimmer på bildytan.
Om ursprungsfilen har en sämre upplösning än 720P och sedan tvixen skalar upp den till 1080P så kommer i sin tur Plasman skala ner den till en ny 1080P som ger vad Plasman klarar,i detta fall maxupplösningen på 1366x768.
Frågan är då om man får en sämre bild än om tvixen skickar en 720P signal som sedan Plasman kan visa oförändrad?

Angående 24Hz så har jag bara en fil som tvixen visar 24Hz både på Auto 24Hz samt när man trycker på info-knappen till tvixen,övriga visar alltid 23,98 på infon dock visar Plasman alltid 24Hz på dessa filer.
Filen ifråga har följande värden:
bredd:1280 bildpunkter
höjd:720 bildpunkter
bildrutehastighet:24 bildrutor per sekund
datahastighet:751 kbit/sek
videosamplingsstorlek:24 bitar
videokomprimering:MS-WMV9
Filen ifråga är inget jag kan länka till då jag haft den ett tag och inte kommer ihåg ursprunget.

Har svårt att beskriva judder men min Plasma i kombination med Tvixen ger inget "märkbart" judder.
Kan vara så att en annan människa upplever det starkare än andra som du poängterar.

Postad 10 November 2007 - 01:17

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Mpeg menas typ vcd/svcd och dyligt=mpeg2

Kör klart 1080P ut från tvixen men märker på vissa filer att bilden förbättras vid 720P,interpolerat har jag inte direkt provat men överlag fungerar det bäst med 720/1080P,troligen upplösningen som är orsaken till att uppskalningen tíll 1080P inte blir perfekt på vissa filer,upplever bilden som en aning grynig samt ett svagt ljust skimmer på bildytan.
Om ursprungsfilen har en sämre upplösning än 720P och sedan tvixen skalar upp den till 1080P så kommer i sin tur Plasman skala ner den till en ny 1080P som ger vad Plasman klarar,i detta fall maxupplösningen på 1366x768.
Frågan är då om man får en sämre bild än om tvixen skickar en 720P signal som sedan Plasman kan visa oförändrad?

Angående 24Hz så har jag bara en fil som tvixen visar 24Hz både på Auto 24Hz samt när man trycker på info-knappen till tvixen,övriga visar alltid 23,98 på infon dock visar Plasman alltid 24Hz på dessa filer.
Filen ifråga har följande värden:
bredd:1280 bildpunkter
höjd:720 bildpunkter
bildrutehastighet:24 bildrutor per sekund
datahastighet:751 kbit/sek
videosamplingsstorlek:24 bitar
videokomprimering:MS-WMV9
Filen ifråga är inget jag kan länka till då jag haft den ett tag och inte kommer ihåg ursprunget.

Har svårt att beskriva judder men min Plasma i kombination med Tvixen ger inget "märkbart" judder.
Kan vara så att en annan människa upplever det starkare än andra som du poängterar.

Pioneer's inbyggda scaler tillhör de bästa om den inte t.o.m. ÄR den bästa inbyggda, så det kan säkert upplevas olika beroende på vilken burk man tittar på. Hur som helst är Tvixen det roligaste jag har köpt på mycket länge, även om min full-HD projektor var rätt kul också.

Judder är ju mest märkbart vid långsamma panoreringar och i stora drag funkar det kanon som det är.
Jag vill bara gå till botten med allt som rör 24Hz och se vad (eller om) man kan göra för att optimera uppspelningen.
Hade jag bara vetat vilken film det var som visade 24Hz så kunde man letat efter den. Min projektor visar också 24Hz vid allt som är nära den frekvensen, men det räcker inte innan jag ger mig i detektivarbetet.

Postad 10 November 2007 - 03:35

Unregistered28f46e78
  • Unregistered28f46e78
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Har en fråga; om jag har en extern hårddisk till tvixen kan jag då kopiera filer från datorn via nätverk direkt till den externa hårddisken?

Postad 10 November 2007 - 07:53

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Ja via FTP!

Postad 10 November 2007 - 10:05

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
såg på min första 720p x264 mkv efter uppgradering till 1.3.5 RC1 firmwaren igår och jag tappade ljudet 3-5 ggr under filmen, någon mer som upplevt detta?

nu var det som sagt första långfilmen så jag behöver göra lite mer research innan jag kan bedömma om det är en bugg eller bara dålig mkv

Postad 10 November 2007 - 10:37

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

såg på min första 720p x264 mkv efter uppgradering till 1.3.5 RC1 firmwaren igår och jag tappade ljudet 3-5 ggr under filmen, någon mer som upplevt detta?

nu var det som sagt första långfilmen så jag behöver göra lite mer research innan jag kan bedömma om det är en bugg eller bara dålig mkv

Det borde vara din mkv som felar , jag har inte haft några som helst problem med ljudet med ngn film hitills och kör med samma fw som du , jag tar ljudet ur hdmin iofs , hur kör du ditt ljud?

Postad 10 November 2007 - 12:20

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0
Har inte heller haft några ljuddrops med nya FW!

Ingen som vet när den riktiga officiella kommer ut till oss kunder?

Postad 10 November 2007 - 17:21

Flirre
  • Flirre
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag försöker få igång Wifi på min 5100 med 1.2.23F men alternativet är utgrå:at, finns det inte något wifi kort i den eller vad är galet?

Postad 10 November 2007 - 17:24

DolbyLab
  • DolbyLab
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om 1080p funkar på en Pioneer PDP-506XDE?
Jag får det inte att funka. Jag kör via HDMI in på ingång4.
Jag tyckte jag såg att det var någon på forumet som körde 1080p på en 436'a.

...vill ha 1080p :)

Postad 10 November 2007 - 17:36

Flirre
  • Flirre
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Jag försöker få igång Wifi på min 5100 med 1.2.23F men alternativet är utgrå:at, finns det inte något wifi kort i den eller vad är galet?

Sorry att jag var så lat å inte läste faq:n....Den har inte någon Wifi inbyggd!

Vad var adressen till firmbetan? 1.3.5

Postad 10 November 2007 - 17:41

Flirre
  • Flirre
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Sorry att jag var så lat å inte läste faq:n....Den har inte någon Wifi inbyggd!

Vad var adressen till firmbetan? 1.3.5

Den finns här... http://dvdnews.free.fr/TViX/M-41_5100 :)

Lägg gärna in den länken på första sidan bland all info där...

Redigerat av Flirre, 10 November 2007 - 17:42.

Postad 10 November 2007 - 18:03

Neider
  • Neider
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Nu har jag bestämt mig för att det blir en TViX ändå, så det är fixat men det vore jätteschyst om någon ville rekommendera en stabil/tyst hårddisk som jag kan proppa i. Kanske är hugget som stucket vad man väljer? senast jag köpte en hårddisk var en 80GB WD, så har ju ingen koll alls på vad som är bra längre :)

såg den här http://www.webhallen...od.php?id=66905 så får väl bli en sådan om ingen har något annat tips, för jag tänkte hämta ut grejerna på söndag eller måndag.

Postad 10 November 2007 - 18:10

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0
Jag kör på en sådan här! Seagate 500GB SATA II Barracuda
Den funkar kanon!
Men Samsung funkar säkert lika bra.

Postad 10 November 2007 - 18:21

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Nu har jag bestämt mig för att det blir en TViX ändå, så det är fixat men det vore jätteschyst om någon ville rekommendera en stabil/tyst hårddisk som jag kan proppa i. Kanske är hugget som stucket vad man väljer? senast jag köpte en hårddisk var en 80GB WD, så har ju ingen koll alls på vad som är bra längre :)

såg den här http://www.webhallen...od.php?id=66905 så får väl bli en sådan om ingen har något annat tips, för jag tänkte hämta ut grejerna på söndag eller måndag.

Hej!

Exakt de hårddiskarna är det vi själva på agenturen för TViX säljer tillsammans med TViX:arna. Dessa är de vi tycker är några av de tystaste (om inte tystaste till ett humant pris) så jag tycker det är ett bra val av hårddisk. :D

Med varm helghälsning,
Sean

Postad 10 November 2007 - 19:01

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det finns ingen tystare än Samsungs diskar (bara lika tysta som bäst).
Däremot är de billigast också och just 500GB ger mest för slantarna just nu.
Har en hel hög Samsung sen flera år tillbaks och har än så länge inte haft några problem med dem.

Postad 10 November 2007 - 19:05

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om 1080p funkar på en Pioneer PDP-506XDE?
Jag får det inte att funka. Jag kör via HDMI in på ingång4.
Jag tyckte jag såg att det var någon på forumet som körde 1080p på en 436'a.

...vill ha 1080p :)

Ställ in 1080p och välj verkställ.
Bilden blir nu svart och du får använda Tvixens display för att hitta filmen som du vill se.
Först måste du hitta ur settings och spara inställningarna.
Om filmen är 24 bilder/sek (eller 23,976) så kommer bilden att dyka upp på skärmen.
Eventuellt måste du ställa in "pure cinema" till läge "adv" på Pion.

EDIT: Anledningen är att din TV inte stöder 50 eller 60Hz vid 1080p, utan endast 1080p/24Hz. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 10 November 2007 - 19:15.

Postad 10 November 2007 - 19:38

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Hej på er alla!

Nu har jag fixat ytterligare några bakgrundsbilder som ni kan använda i era TViX:ar. Håll till godo!

http://forum.iriver....read.php?t=5722

Trevlig fortsatt kväll! :)

Postad 10 November 2007 - 21:40

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Det är ju både synd och lite konstigt att en bra produkt och bra support kompletteras med en så usel handbok. Dels är den rörig och felaktig (som i detta fallet att en SATA-disk skulle ha master-jumper), dels är översättningen (t.ex. "affärsmjukvara"...) rätt patetisk.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.