Nyanmäld på forumet men har läst en hel del här och har nu använt min Tvix M-4100 några veckor och har en del information att dela med mej av angående en del frågetecken denna tråd ger.
Använder min tvix i huvudsak som ett mediacenter,dvs spela upp hd-material,dvd-iso,xvid,mpeg,avi osv.
Dessutom har jag lagt in hela min Mp3-samling och använder den då som en musikanläggning kopplad till min 5,1 anläggning där jag då kör ut ljudet som prologic vilket fungerar mkt bra.
Fakta:Bildkälla->LG 50PC51 Plasma,1366x768(HD-Ready),stöder även 24/30Hz och 1080P uppspelning dock nerskalad till originalupplösning på Plasman,har även använt en Sharp XD46 "Full-HD" LCD,mer om detta senare.
I övrigt AudioPro Allroom 5,1 ljudsystem till en 5,1 reciever där alla övriga enheter som tvixen/DVD/DVB-S är kopplade via toslink(optisk).
Min hembiohörna är 2,5x3m och tittavståndet är ca 2,5m så på detta avstånd borde man se skillnad på Full-HD och HD-Ready vilket iaf jag inte kan med de 2 bildkällor som angivits ovan och då jag föredrar Plasma framför LCD då jag i huvudsak tittar på film och TV och inte använder någon datautrustning eller PS/XBOX så blev det Plasma.
Har en 500Gb intern HDD i Tvixen och fläkten på normalhastighet detta ger en nästan tyst enhet.
Kommer bara att ge information om bildupplevelse med olika material samt fakta om uppspelningsförmågan på tvixen,har även WiFi på den men laddar över allt material via USB som fungerar mkt bra och snabbt.
Koppling från tvix till Plasma via HDMI(HAMA 1,5m från Elgiganten,199:-)
Koppling från DVD till PLasma via SCART(Reference plattkabel 1,5m,700:-)
Koppling från DVB-S till Plasma via SCART(Kjell/Co standard 0,75m,129:-)
Bildupplevelse:
DVB-S:Problemet med LCD skärmen och anledningen till att den föll bort,allt material som jag spelat in och lagrat på tvixen såg mkt dåligt ut,i klass med VHS vilket inte duger,här blev bilden mkt bättre med plasman.
Likaså tv-sändningarna som är sådär men iaf blev bättre på plasma då LCD har svårt att återge en naturlig bild.
DVD:Inte så stor skillnad men bättre bildkvalite med Plasman,provade även att göra en iso från en DVD som jag sedan körde via tvixen och och bilden förbättrades markant så tvixen skalar upp mkt bra,DVD-spelaren gör ej detta då den är en äldre modell som får duga tills HD-kriget är över.
Inställningar i tvixen:Allt ljud digitalt,1080P ut,NTSC samt autoswitch NTSC/PAL/24Hz,FW=senaste 1.35 någonting då jag hade problem med att starta vissa iso med övriga FW,annars fungerade 1.2.27 bäst tidigare,enda problemet jag har märkt med senaste FW är att vissa iso stannar under uppspelning men startar igen efter några sekunder men endast 1 gång under uppspelning och oftast ca 20-30min in i filmen.
Uppspelning genom tvixen med olika material som följer.
Mpeg:Har inte hittat något som inte fungerar,klarar alla formaten,ger bäst bild med 720P ut från tvixen.
Avi:Xvid,etc samma som ovan inga problem,vissa avi bättre i 1080P men flertalet bäst i 720P.
MKV/1080P=Har kört en del filmrip från BlueRay samt HD-DVD med upplösningar på 1920x800/24Hz.
Resultat:Enastående bra bildkvalite,tvixen anger Auto 24Hz,koll på info anger 23,98,Plasman anger 1080P/24Hz.
MKV/720P:Har kört både film samt hd-clip i upplösning 1280x528-544/24Hz.
Resultat:Som ovan riktigt bra bild,upplever inga problem med judder etc.
Tvixen anger Auto 24Hz,koll på info anger 23,98,Plasman anger 1080P/24Hz.
WMV3/720P:Mkt bra bild och inga som helst problem med uppspelning,upplösning 1280x720/24Hz.
Tvixen anger Auto 24Hz,koll på info anger 24,Plasman anger 1080P/24Hz.
WMV9/816P:Samma som ovan,upplösning 1280x720/30Hz.
tvixen anger Auto NTSC,koll på info anger 29,97,Plasman anger 1080P/60Hz.
Mpeg HD/NTSC:640x480/29,97fps=tvixen anger NTSC,koll på info anger 29,97,Plasman anger 1080P/60Hz.
Mpeg HD/PAL:640x352/25fps=tvixen anger Auto PAL,koll på info anger 25,Plasman anger 1080P/50Hz.
Blev mkt fakta här men visar klart att tvixen hanterar det mesta med tillfredställande resultat.
24Hz material fungerar bra även om den visar 23,98 i infon visar tv att signalen är 24Hz.
30Hz har jag bara en fil att testa men åter igen fungerade den som den skulle.
Ljudmässigt så fungerar alla ljudformat felfritt såsom DD2,0/DD5,1/DTS/MP3/Prologic mfl.
Ljud via Toslink eller HDMI spelar ingen roll,i mina öron mkt bra återgivning.
Överlag är jag mkt nöjd med tvixen och som en mediaspelare är den svårslagen då den verkar klara allt man matar den med,bildmässigt fungerar den över förväntan och i vissa fall blir grundmaterialet såsom dvd-iso förbättrad bildmässigt gentemot uppspelning via dvd-medium under förutsättning att din dvd inte skalar upp bilden.
Handhavande:Mkt lätt att använda,överföring av filer mkt snabbt via USB,uppdatering av firmware mkt lätt.
Jag har lagt in över 30 barnfilmer i olika format samt med och utan textfiler såsom SRT,SUB etc.
Mina barn startar tvixen och väljer VIDEO,går in i mappen KIDS som jag gjort och väljer vilken film de vill se.
Ljudet går via HDMI direkt till Plasman så dom behöver inte bry sig om anläggningen i övrigt.
Betyg på denna produkt: 5 av 5

utan vidare,visst en del kvar att fixa via FW men i stort sett oslagbar och det finns nog inte något bättre alternativ i dagsläget som är så lätt använt på Svenska med Svenska menyer osv.
MVH/