Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter

3224 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Logitech Squeezebox Classic (Mediaspelare) 5 9,38 (199) Inga priser
Slim Devices SqueezeBox Wired MP3 (Mediaspelare) 1 8 (2) Inga priser
Slimdevices Squeezebox2 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 8,8 (4) Inga priser
Thecus N2100 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Thecus N5200B (NAS-servrar) 1 6 (1) Inga priser
Logitech Squeezebox Transporter (Mediaspelare) 4 9 (4) Inga priser
Logitech Squeezebox Duet (Mediaspelare) 7 8,73 (90) Inga priser
Logitech Squeezebox Controller (Fjärrkontroller) 4 8,25 (3) Inga priser
Logitech Squeezebox Receiver (Mediaspelare) 2 8,17 (5) Inga priser
Logitech Squeezebox Boom (Kompaktstereo) 5 9,37 (58) Inga priser
Logitech Squeezebox Touch (Mediaspelare) 9 8,07 (44) Inga priser
Logitech Squeezebox Radio (Radio) 7 7,74 (97) Inga priser
36 relaterade trådar
* Officiell tråd - Squeezebox Touch * (445 inlägg) 9 år sedan
Vad är det som skiljer logitech UE smart radio och squeezebox radio? (27 inlägg) 11 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 11 år sedan
Squeezebox Radio (160 inlägg) 11 år sedan
* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet * (1152 inlägg) 12 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 12 år sedan
Logitech Squeezebox Boom (140 inlägg) 12 år sedan
Svensk eller kinesisk T-amp? (16 inlägg) 12 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 13 år sedan
Drömanläggning 300.000 kr (43 inlägg) 13 år sedan
Uppspelning av strömmande musik (1 inlägg) 13 år sedan
Köpa Sqeezebox Duet nu? (13 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox eller Ipod/Airport express? (12 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox och android (5 inlägg) 14 år sedan
Pioneer Lx71 vs Squeezebox classic (5 inlägg) 15 år sedan
CD-spelaren dödförklarad, ny ljudstreamer för audiofiler! (79 inlägg) 15 år sedan
Datorn som HiFi källa? (76 inlägg) 15 år sedan
SqueezeBox, Qnap NAS, Spotify (1 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox-DAC mot Musical Fidelity hörlursförstärkare, vilken är bäst? (0 inlägg) 15 år sedan
Logitech Squeezebox Touch (8 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox bla bla bla (6 inlägg) 15 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
En ny Squeezeboxmodell (94 inlägg) 16 år sedan
Hur lägger man in internetradiostationer till Squeezeboxboom ? (2 inlägg) 16 år sedan
SACD / HDCD (53 inlägg) 16 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 16 år sedan
Squeezebox vs Soundbridge (202 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
NAS - teori och praktik (22 inlägg) 17 år sedan
Ska byta ut min Soundbridge... (25 inlägg) 17 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 17 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 17 år sedan
Slimdevices släpper ny Squeezebox (27 inlägg) 17 år sedan
Extern DAC (90 inlägg) 18 år sedan
Slim Devices Squeezebox blir rumsren (2 inlägg) 18 år sedan
Creative Wireless Music eller Squeezebox 2? (10 inlägg) 19 år sedan

Postad 30 juli 2008 - 09:58

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag har kört en Squeezebox v3 i några år nu och är kanonnöjd!
Men jag har en fundering. Jag använder en Marantz SR5002 som förstärkare och har kört digital ljudöverföring via koaxial. Men nu sista tiden har jag börjat fundera på om det vore bättre att använda Squeezens DAC istället och köra RCA kablar av lite högre kvalitet?
Någon som har en uppfattning?

Postad 30 juli 2008 - 10:31

Hippvälling
  • Hippvälling
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har sökt i resten av forumet utan framgång så jag hoppar in i tråden här med en liten fråga.

Efter en hel del läsande på detta utmärkta forum är jag nu en glad ägare av en Qnap TS-109 II som kör Squeezecenter samt en Squeezebox. Den uppsättningen funkar jättebra!

Mitt problem följt av frågan:

Då jag kör Squeezecenter finns det i huvudmenyn på Squeezeboxen 8 olika val att göra. "Squeezebox home (1 of 8) - Now Playing" osv. hela vägen till "(8 of 8) - SqueezeNetwork".
När jag då väljer att logga in på SqueezeNetwork finns det ju en liknande huvudmeny. "SqueezeNetwork (1 of 7) - Now Playing" till det sista valet "SqueezeNetwork (7 of 7) - Settings".

Jag har för mig att det tidigare (i förrgår) fanns ytterligare ett val i den huvudmenyn, nämligen "SqueezeNetwork (8 of 8) - Squeezecenter" för att kunna gå tillbaka till Squeezecenter på samma enkla sätt som man går från S.center till S.network. Har jag drömt detta eller har något hänt med mina inställningar/utrustning?

Är det någon som känner till det här eller kan göra en snabbkoll på sin Squeezebox för att se om det finn ett val i huvudmenyn när man är inloggad på Squeezenetwork som ser ut så här: SqueezeNetwork (8 of 8) - Squeezecenter".

Tacksam för eventuella svar! Just det, det går ju att komma tillbaka till Squeezecenter via "Settings - Music Source - Squeezecenter" men det är lite mer omständigt än vad jag har för mig att det var nyss...

EDIT: Möjligt att det jag saknar är menyvalet "Log Off", hur som helst... Har pratat med supporten i USA och de är medvetna om detta. Det är en bug i SqueezeNetwork från uppdateringen som gjordes nyligen.

Redigerat av Hippvälling, 30 juli 2008 - 18:56.

Postad 30 juli 2008 - 13:55

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Jag har kört en Squeezebox v3 i några år nu och är kanonnöjd!
Men jag har en fundering. Jag använder en Marantz SR5002 som förstärkare och har kört digital ljudöverföring via koaxial. Men nu sista tiden har jag börjat fundera på om det vore bättre att använda Squeezens DAC istället och köra RCA kablar av lite högre kvalitet?
Någon som har en uppfattning?

Jag skulle gissa på att du måste jämföra.
Generellt sätt tror jag DAC'arna i CD-spelare brukar vara bättre än DAC'ar i förstärkare, så utifrån det så brukar det oftast vara fördelaktigt att koppla en CD-spelare analogt till förstärkaren. SqueezeBox'en går att jämföra med CD-spelare då dess DAC är relativt hyffsad även om den givetvis inte går att jämföra med en lös högkvalitets DAC.
Det undantag jag kan tänka mig är om man har en värsting HiFi förstärkare som har en bra inbyggd DAC, då kan det nog vara en fördel att koppla in Squeezebox'en digitalt.

Det enklaste är nog att låna ett par analoga kablar och jämföra om du hör någon skillnad.

För er som inte redan har upptäckt det så har nu SqueezeCenter 7.1.0 släppts:
http://forums.slimde...ead.php?t=50361

Postad 30 juli 2008 - 14:04

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

För er som inte redan har upptäckt det så har nu SqueezeCenter 7.1.0 släppts:
http://forums.slimde...ead.php?t=50361

Ja hur är det med 7.1.0? Det verkar vara en del problem om man läser i SD:s forum? Jag kör fortfarande 6.5.4 (och är nöjd) - borde jag uppgradera eller stanna kvar? Är det någon ny funktionalitet eller är det mest yta? Jag har en SB2 och en SB3

Postad 30 juli 2008 - 23:02

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Tack Erlandi! Jag gjorde just så och upplever ett rejält lyft över koaxialkopplingen. Betydligt med detaljer i ljudbilden. Dom kablarna var värda sina 600 pix!

Postad 31 juli 2008 - 01:24

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Ja hur är det med 7.1.0? Det verkar vara en del problem om man läser i SD:s forum? Jag kör fortfarande 6.5.4 (och är nöjd) - borde jag uppgradera eller stanna kvar? Är det någon ny funktionalitet eller är det mest yta? Jag har en SB2 och en SB3

Stora nyheterna kom nog i 7.0.0, framför allt det nya skin'et som ger web gränssnittet ett helt annat utseende. 7.1.0 handlar mest om mindre tillägg som inte blev klara i tid till 7.0.0 releasen.

Release informationen för alla 7.x releaser hittar du här om du vill ha mer detaljer:
http://svn.slimdevic...?revision=22160

Jag har bara kört 7.1.0 sen i morse och det fungerar bra än så länge, jag fick göra en full rescan efter installationen då den som kördes automatiskt vid uppgraderingen misslyckades. 7.0.x har jag kört utan några problem i några månader nu.

Postad 31 juli 2008 - 15:07

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Stora nyheterna kom nog i 7.0.0, framför allt det nya skin'et som ger web gränssnittet ett helt annat utseende. 7.1.0 handlar mest om mindre tillägg som inte blev klara i tid till 7.0.0 releasen.

Release informationen för alla 7.x releaser hittar du här om du vill ha mer detaljer:
http://svn.slimdevic...?revision=22160

Jag har bara kört 7.1.0 sen i morse och det fungerar bra än så länge, jag fick göra en full rescan efter installationen då den som kördes automatiskt vid uppgraderingen misslyckades. 7.0.x har jag kört utan några problem i några månader nu.

Jag velar något fruktansvärt. Å ena sidan är jag nyfiken att testa den nya versionen, å andra sidan så behöver jag inte 7.x.x eftersom jag inte kör en Duet och jag är någorlunda nöjd med nuvarande version :D

Postad 31 juli 2008 - 18:36

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Hej!

Har en svår fråga att ställa.Fins det någon som hälst möjlighet att man kan lyssna på sin squeezebox och ha datan på viloläge eller av stängd,jag hatar att lyssna på fläkt ljudet från datan.

MVH/Kalle

Postad 31 juli 2008 - 20:37

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Har en svår fråga att ställa.Fins det någon som hälst möjlighet att man kan lyssna på sin squeezebox och ha datan på viloläge eller av stängd,jag hatar att lyssna på fläkt ljudet från datan.

Finns ett antal möjligheter:
1. Du kan ställa datorn i en skrubb någonstans där du inte hör den, detta kommer att ge det bästa resultatet ur prestandasynpunkt.
2. Du kan skaffa en tyst dator, det går att få datorer rätt tysta numera.
3. Du kan skaffa ett abbonemang hos mp3tunes.com och sedan koppla Squeezebox'en mot SqueezeNetwork (Logitech's centrala server) istället för din lokala dator. Till mp3tunes.com kan du ladda upp dina egna mp3 filer och dessa är åtkomliga via SqueezeNetwork om du har ett abbonemang hos mp3tunes.com.
4. Du kan välja att bara lyssna på webradio och koppla upp dig mot SqueezeNetwork (Logitech's centrala server) istället för mot din lokala dator.

Om du har en dator med ett nätverkskort som har "Wake On Lan" stöd så kan du konfigurera den så den går ned i viloläge när ingen musik spelas och sedan startar upp när du slår på Squeezebox'en. Men om jag förstod dig rätt så ville du inte höra fläktljudet när du lyssnar på musiken och då kommer inte detta att lösa problemet.

Det finns också en del s.k. NAS lösningar som är relativt billiga och som man kan köra SqueezeCenter på istället för att köra det på en vanlig dator. En NAS är en mindre söligare dator och vissa NAS lösningar kan vara relativt tysta, många låter dock lika mycket som en vanligt. Generellt så brukar Squeezebox'en bli lite segare när man kör SqueezeCenter på en NAS istället för en riktig dator.

Postad 31 juli 2008 - 21:46

slanemyr
  • slanemyr
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Min SB Classic funkar kanon, men jag såg idag att jag har 6 st röda horisontella linjer över display:en. Flyttade den och tog bort strömadaptern... Märker då också att jag är glapp i strömkontakten. Den är väldigt känslig, petar på kabeln i sidled så bootar Squeezeboxen om...

Det gör väl i och för sig inte så mycket eftersom den står på en och samma plats och ingen rör den, men det med de röda linjerna oroar mig och stör mig...

Ska jag byta tycker ni?

Uppdatering: Körde till SIBA och bytte den idag... Tyvärr så repareras tydligen SB:arna, så nu är jag av med den i några veckor...

Redigerat av slanemyr, 01 augusti 2008 - 10:14.

Postad 02 augusti 2008 - 13:39

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Nu ar ja tröttnat lite på 7.x
Det går helsegt o klicka runt och ja komme rinte åt mina Playlist, står bara o laddar ett tag o sen är det tomt.

Snart går ja tillbaks till 6.x. Funktionerna är bätre i 7an, speciellt ändra playlist går utan att sidan behöver laddas om efter varja låtflytt (upp eller ner) men den funka iaf =\

Postad 05 augusti 2008 - 08:26

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0
Kan man ställa in så att den inte stänger av sig när man stänger av datorn? (Classic modellen). Nu måste man ju starta om Squeezeboxen när man stängt av datorn för dagen ifall man vill köra Internetradion eller att den ska visa kockan :)

Postad 06 augusti 2008 - 14:01

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0

Jag velar något fruktansvärt. Å ena sidan är jag nyfiken att testa den nya versionen, å andra sidan så behöver jag inte 7.x.x eftersom jag inte kör en Duet och jag är någorlunda nöjd med nuvarande version :P

Jag tyckte prestandan på min SynologyNAS blev klart bättre med 7.0. Skulle NASen ha mindre minne än 128MB skulle det däremot nog gå slöare.

Min SB Classic funkar kanon, men jag såg idag att jag har 6 st röda horisontella linjer över display:en. Flyttade den och tog bort strömadaptern... Märker då också att jag är glapp i strömkontakten. Den är väldigt känslig, petar på kabeln i sidled så bootar Squeezeboxen om...
Det gör väl i och för sig inte så mycket eftersom den står på en och samma plats och ingen rör den, men det med de röda linjerna oroar mig och stör mig...
Ska jag byta tycker ni?
Uppdatering: Körde till SIBA och bytte den idag... Tyvärr så repareras tydligen SB:arna, så nu är jag av med den i några veckor...

Då hade jag mer tur med Komplett, jag fick en helt ny i kartong, nästan 2 år efter köpet.

Kan man ställa in så att den inte stänger av sig när man stänger av datorn? (Classic modellen). Nu måste man ju starta om Squeezeboxen när man stängt av datorn för dagen ifall man vill köra Internetradion eller att den ska visa kockan ;)

Tänk på Squeezeboxen som en skärm. Stänger du av datorn slocknar bilden på skärmen. Vill du att din SB3 ska visa klockan måste du koppla om den till "en annan dator", dvs mot Squeezecenter (som är "en" dator någonstans hos Logitech).

Postad 06 augusti 2008 - 14:45

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Jag velar något fruktansvärt. Å ena sidan är jag nyfiken att testa den nya versionen, å andra sidan så behöver jag inte 7.x.x eftersom jag inte kör en Duet och jag är någorlunda nöjd med nuvarande version ;)

Jag tyckte prestandan på min SynologyNAS blev klart bättre med 7.0. Skulle NASen ha mindre minne än 128MB skulle det däremot nog gå slöare.

Nu kör jag 7.1 och är nöjd. Det var lite pillande innan jag kom igång igen, men det gick bra. Jag trodde att den skulle använda dom gamla inställningarna, men det blev till att göra om från början.

Postad 06 augusti 2008 - 17:22

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Köpte mig en squeezebox på Siba som har kampanjpris på den. 1600kr betalade jag. Gissa om att man är sugen på att testa den, men det blir först till helgen

Postad 06 augusti 2008 - 17:51

andreas30
  • andreas30
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Hur gör man för att få in svenska radiokanaler?

Postad 06 augusti 2008 - 18:28

fiskgunnar
  • fiskgunnar
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Nu kör jag 7.1 och är nöjd. Det var lite pillande innan jag kom igång igen, men det gick bra. Jag trodde att den skulle använda dom gamla inställningarna, men det blev till att göra om från början.

Jag kör SC 7.1 på min Synology 207+ (128mb)...tidigare har jag kört Slimserver 6.5 men på datorn och jämfört med det är hanteringen betydligt slöare nu men jag trodde att det "bara är så det är" när jag kör på NASen men är det några speciella inställningar jag ska göra i SC 7.1 för att få det att flyta bättre?

: )

Petri

Postad 06 augusti 2008 - 19:08

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Jag kör SC 7.1 på min Synology 207+ (128mb)...tidigare har jag kört Slimserver 6.5 men på datorn och jämfört med det är hanteringen betydligt slöare nu men jag trodde att det "bara är så det är" när jag kör på NASen men är det några speciella inställningar jag ska göra i SC 7.1 för att få det att flyta bättre?
: )
Petri

Nu vet jag inte riktigt vilken "hantering" du menar (via webgränssnittet eller via SQ/fjärr), men jag har sett att flera har bytt till ett annat gränssnitt än det nya deafult. Kanske går det lite snabbare med det gamla. Annars är det väl så som flera har skrivit att det finns en risk att det blir segare med en NAS jämfört med att köra på datorn som i de flesta fall har ganska mycket bättre prestanda

Postad 06 augusti 2008 - 19:13

fiskgunnar
  • fiskgunnar
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte riktigt vilken "hantering" du menar (via webgränssnittet eller via SQ/fjärr), men jag har sett att flera har bytt till ett annat gränssnitt än det nya deafult. Kanske går det lite snabbare med det gamla. Annars är det väl så som flera har skrivit att det finns en risk att det blir segare med en NAS jämfört med att köra på datorn som i de flesta fall har ganska mycket bättre prestanda

JAg var lite otydlig där...jag menar hanteringen av webgränssnittet. Jag testade att byta "skin" till "classic" och upplever att det går LITE smidigare....

om jag bara via datorn hanterar mappar på NASen så upplever jag det dock inte nämnvärt långsammare än om jag bläddrade i lokala mappar

Postad 07 augusti 2008 - 12:28

fiskgunnar
  • fiskgunnar
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Vet någon om det går att få Squeezecenter att visa skivomslag på en digital fotoram som är ansluten till nätverket?

Postad 08 augusti 2008 - 05:06

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Vet någon om det går att få Squeezecenter att visa skivomslag på en digital fotoram som är ansluten till nätverket?

Nej, problemet är att de flesta fotoramar inte går att kontrollera utifrån. Det går att ladda upp foton till dem men det går inte att göra utan att du får en massa "Upload in progress..." meddelanden på fotoramen och du kan inte styra vilket foto som skall visats utifrån när du väl laddat upp det. För att slå igång en slideshow eller visa ett foto måste du oftast(alltid?) klicka på knapparna på själva fotoramen.

Eftersom SqueezeCenter är open source, så skulle det inte vara några problem att göra det bara det fanns en fotoram som gick att styra från en extern applikation, tyvärr har jag dock inte sett någon sådan än.

Postad 08 augusti 2008 - 06:50

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Det är på gång fotoramar med inbyggd browser, t ex Sony Canvas Online CP-1.

Då skulle man relativt enkelt kunna göra ett skin till SqueezeCenter som visar omslaget samt artist, låt, album, etc.

Fram till dess får du välja någon form av handdator, surfplatta eller MP3-spelare med inbyggd browser. Väljer du någon som det finns färdiga skin för får du dessutom möjligheten att använda den för att välja vad som ska spelas.

Jag rekommenderar iPod Touch och iPeng.

Redigerat av anders.markstrom, 08 augusti 2008 - 06:59.

Postad 08 augusti 2008 - 07:06

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Det är på gång fotoramar med inbyggd browser, t ex Sony Canvas Online CP-1.

Då skulle man relativt enkelt kunna göra ett skin till SqueezeCenter som visar omslaget samt artist, låt, album, etc.

Fram till dess får du välja någon form av handdator, surfplatta eller MP3-spelare med inbyggd browser. Väljer du någon som det finns färdiga skin för får du dessutom möjligheten att använda den för att välja vad som ska spelas.

Jag rekommenderar iPod Touch och iPeng.

http://www.digitalpi...ded-web-browser

Postad 08 augusti 2008 - 08:32

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
#Erland

Jag har ju tidigare tagit upp frågan om att visa låtinfo i Squeezeboxens display medan man lyssnar på Sveriges Radios kanaler. Bland annat här och här. I den senare tråden (i SD:s forum) svarade andyg att

WMA doesn't support stream metadata, at least not a standard way of doing it.

I samma tråd kom bpa med förslaget att

A poor-mans alternative (and needs a PC running) would be to take the playlist (e.g. http://www.sr.se/cgi...?ProgramID=1604 ) and make the list accessible thro InfoBrowser as I hae done for SSomaFM, SkyFM see http://wiki.slimdevi...ormationBrowser

Det här har jag nu gett mig på - och kört huvudet i väggen. Tror du att du har tid att titta på koden som jag har skrivit? Jag har utgått från bpa:s SomaFM-exempel och bytt ut mot SR, men jag får det inte att funka. Hans wiki-länk funkar inte längre utan den är nu

http://wiki.slimdevi...ormationBrowser

Jag zippar ihop hans SomaFM-filer och mina SR-filer och bifogar i detta inlägg

Bifogad fil  RecentlyPlayed.zip   5,9K   8 Antal nerladdningar

Postad 08 augusti 2008 - 08:34

DuckStab
  • DuckStab
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Vad finns det för möjligheter att se skivomslaget samt låt/artist på skärmen då? Typ skärmsläckare eller nåt skin? Jag letade lite i squeezecenter+plugins men hittade inte något som tilltalde rent estetiskt.

Postad 08 augusti 2008 - 17:50

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Vad finns det för möjligheter att se skivomslaget samt låt/artist på skärmen då? Typ skärmsläckare eller nåt skin? Jag letade lite i squeezecenter+plugins men hittade inte något som tilltalde rent estetiskt.

Vilken skärm menar du ?

Är det datorns du menar ?
I sådana fall så finns det ett antal länkar till Windows skärmsläckare som gör just detta här:
http://forums.slimde...ead.php?t=49091

Är det SqueezeBox'ens skärm du menar ?
I sådana fall så går det inte att presentera skivomslaget, det har varit en del diskussioner och det skulle teoretiskt vara möjligt då man kan presentera en bitmap på skärmen men ingen har implementerat det än.
Låt/artist är däremot inget problem, där är bara att konfigurera Squeezeboxen att köra "Now Playing" skärmsläckaren

Har man iPod Touch eller iPhone finns dessutom iPeng skin'et som kan presentera aktuellt skivomslag på iPod Touch/iPhone skärmen.

Postad 08 augusti 2008 - 18:54

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Det här har jag nu gett mig på - och kört huvudet i väggen. Tror du att du har tid att titta på koden som jag har skrivit? Jag har utgått från bpa:s SomaFM-exempel och bytt ut mot SR, men jag får det inte att funka. Hans wiki-länk funkar inte längre utan den är nu

SomaFM's sida ser ut radikalt annorlunda än SR's sida, så det behöver göras betydligt större förändringar i Parser pm filen än vad du gjort. I SomaFM sidan ligger table/tr/td element medan den i SR's sida ligger i div element, det "parse" funktionen gör är att den parsar(tolkar) HTML sidan och extraherar ut den relevanta informationen så att den kan presenteras i en meny.

Resultatet av detta när man väl gjort det kommer väl att bli att man i SqueezeBox'ens gränssnitt kan gå in i en separat meny för att se vad som senast spelades på en viss radio kanal. D.v.s. menyn uppdateras utifrån vad jag förstår inte automatiskt utan den ger dig bara möjlighet att se historiken över senaste spelade låtarna. Är det detta du försöker göra eller är det något mer automatiskt ?

Eftersom informationen är tillgänglig misstänker jag att man skulle kunna göra det mer automatiskt, men det kräver nog en separat plugin i sådana fall och därmed också lite mer programmerande.

Om du inte känner för att gräva vidare kring detta själv skall jag försöka hitta en tidslucka inom närmsta framtiden och titta lite på det i alla fall för Squeezebox displayen. Hoppas bara inte SR totalt strukturerar om sin web sida stup i kvarten, för då kan det bli besvärligt att hålla parsnings koden uppdaterad.

Postad 08 augusti 2008 - 21:33

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Hej Erland och tack!

Det verkar som om det blir mer jobb än jag tänkt mig :rolleyes:. Det här är inte något jag sysslar med eller kan speciellt mycket om, utan som du såg trodde jag att det skulle räcka att byta ut alla referenser om radiostationen till Sveriges Radio.

Det jag hade hoppats (kanske naivt ;)) var att den skulle visa låtinfo (artist + titel) medan låten spelades. Det var det som var tanken när jag skrev mitt första inlägg i SD-tråden. Nu skriver ju inte bpa något om detta så jag vet inte vad hans kod gör. Jag ska ta och testa den.

Jag får se om jag orkar titta mer på det här, det känns inte superviktigt (och jag börjar jobba på måndag ;)). Känner du för att titta på det så gör gärna det, men lägg den längst ner i jobbhögen :D

Postad 09 augusti 2008 - 12:25

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur det fungerar att styra Squeezebox med PSP. Någon som testat?

tack

Postad 09 augusti 2008 - 12:34

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Är det någon som vet hur det fungerar att styra Squeezebox med PSP. Någon som testat?

Det finns i alla fall ett tredje parts skin anpassat för PSP, jag har dock inte testat det själv:
http://wiki.slimdevi...php/PluginSkins

Det finns en länk på ovanstående sida till en forum tråd där en del personer har testkört det, så där kan du säkert få lite mer information.

Postad 10 augusti 2008 - 20:46

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Är den någon som kan tipsa om en hyfsat billig och stabil trådlös router som fungerar bra till denna?

Postad 11 augusti 2008 - 22:34

Unregistereda8f82565
  • Unregistereda8f82565
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
Hur var det man gjorde för att det ska funka med Monkey's Audio, .ape-filer?
Jag har ominstallerat min dator och nu funkar det inte.
Jag har installerat både Monkey's Audio och Flac - .ape filer kodas väl om till flac innan överföringen till Squeezeboxen?
Ska man lägga codecen på nåt speciellt ställe eller?

HS

Postad 12 augusti 2008 - 08:00

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Är den någon som kan tipsa om en hyfsat billig och stabil trådlös router som fungerar bra till denna?

Har ingen "billig" själv så kan jag bara upplysa om att Squeezeboxen inte kräver speciellt mycket bandbredd för att funka men föreslår att du väljer en router som klarar 802.11g som är det snabbaste protokoll Squeezeboxen hanterar.

Sök på Prisjakt efter någon bilig och populär. Har du stor lägenhet/hus eller mycket tjocka väggar kanske du vill kika extra efter omdömen som anger att den fungerar bra även under dessa förhållanden.

Ett annat tips är också att köpa den i en butik som låter dig lämna tillbaka den även om du använt den. Elgiganten, NetOnNet och Kjell & Co är exempel på sådana butiker.

När jag själv söker hittar jag t ex denna för 299:- på NetOnNet som verkar hyfsad under normala förhållanden.

Postad 13 augusti 2008 - 07:00

meeep
  • meeep
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Måste man använda squeezecenter för att spela upp musiken eller kan man använda itunes och streama musiken till squeezeboxen samtidigt som man spelar upp den i datorns högtalare? Har nämligen högtalare i köket och vardagsrummet och vill ha samma musik spelandes samtidigt, syncad.. går det och funkar det bra?

Postad 13 augusti 2008 - 07:38

Fromberg
  • Fromberg
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Måste man använda squeezecenter för att spela upp musiken eller kan man använda itunes och streama musiken till squeezeboxen samtidigt som man spelar upp den i datorns högtalare? Har nämligen högtalare i köket och vardagsrummet och vill ha samma musik spelandes samtidigt, syncad.. går det och funkar det bra?

För att använda Squeezeboxen måste du använda SC men vill du synka med musiken på din dator kan du ju köra Softsqueeze" på datorn å synka den mot SB i det andra rummet.

Redigerat av Fromberg, 13 augusti 2008 - 07:39.

Postad 13 augusti 2008 - 13:29

Unregistered51e27207
  • Unregistered51e27207
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Hej,

Funderar på att köpa en Sqeezebox, men har en del frågor som jag inte riktigt lyckas hitta svar på. Hoppas att ni kan hjälpa mig;

Först, vilka typer av webradio klarar den av? Fixar den t.ex. kanalerna på DigitallyImported (mpeg-ström, tror jag)? SR? Och dessutom, kan den streama internetradio utan att datorn med servermjukvaran är igång, altså datorn avstängd?

En grej som gör mig lite tveksam, är att den trots allt är rätt gammal. Ett par år är ju rätt mycket när man pratar om sådan här teknik. Jag är ju inte alls insatt, och mitt tvekande är kanske helt obefogat. Skulle ni fortfarande rekommendera Sqeezebox? Är den inte "utdaterad"? Jag känner till den nya Duet, men priset är en aning för högt.

Och på tal om pris, den billigaste pålitliga (enligt mig) återförsäljaren som har den i lager verkar vara Komplett.se, där den kostar ~2000. Kan man få tag på den billigare?

/Daniel

Postad 13 augusti 2008 - 13:45

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Hej,

Funderar på att köpa en Sqeezebox, men har en del frågor som jag inte riktigt lyckas hitta svar på. Hoppas att ni kan hjälpa mig;

Först, vilka typer av webradio klarar den av? Fixar den t.ex. kanalerna på DigitallyImported (mpeg-ström, tror jag)? SR? Och dessutom, kan den streama internetradio utan att datorn med servermjukvaran är igång, altså datorn avstängd?

En grej som gör mig lite tveksam, är att den trots allt är rätt gammal. Ett par år är ju rätt mycket när man pratar om sådan här teknik. Jag är ju inte alls insatt, och mitt tvekande är kanske helt obefogat. Skulle ni fortfarande rekommendera Sqeezebox? Är den inte "utdaterad"? Jag känner till den nya Duet, men priset är en aning för högt.

Och på tal om pris, den billigaste pålitliga (enligt mig) återförsäljaren som har den i lager verkar vara Komplett.se, där den kostar ~2000. Kan man få tag på den billigare?

/Daniel

Internet Radio

* "Always-on" Internet Radio, powered by SqueezeNetwork, lets you tune in to Internet Radio streams even when the home PC is switched off
* Quick selection from hundreds of Internet Radio streams offered by Slim Devices' partners
* Internet Radio favorites can be saved in a playlist for easy access
* Displays song title information during playback
* Support for MP3, Ogg Vorbis, and WMA formatted Internet Radio streams

Det bästa för att kolla funktionaliteten är att ladda ner SqueezeCenter (som är serverprogramvaran som driver Squeezeboxen), det är gratis. Där finns det något som heter Softsqueeze, vilket är ett program som fungerar precis som Squeezeboxen. Du får med displayen, fjärren, allt. Där kan du testa vad du vill.

Du kan lyssna på webbradio utan att datorn är igång via Squeezenetwork. Det finns massor av webbradiokanaler inlagda från början och du kan även spara egna kanaler.

Jag rekommenderar en SB3/Classic fortfarande - jag har inte sett något bättre än :unsure:

Postad 13 augusti 2008 - 14:28

Unregistered51e27207
  • Unregistered51e27207
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Det bästa för att kolla funktionaliteten är att ladda ner SqueezeCenter (som är serverprogramvaran som driver Squeezeboxen), det är gratis. Där finns det något som heter Softsqueeze, vilket är ett program som fungerar precis som Squeezeboxen. Du får med displayen, fjärren, allt. Där kan du testa vad du vill.

Du kan lyssna på webbradio utan att datorn är igång via Squeezenetwork. Det finns massor av webbradiokanaler inlagda från början och du kan även spara egna kanaler.

Jag rekommenderar en SB3/Classic fortfarande - jag har inte sett något bättre än :unsure:

Stort tack för svaren! Softsqueeze lät väldigt intressant, men det verkar tyvärr inte följa med SqueezeCenter. Hittar inget om det på deras hemsida heller. Är det ett inofficiellt program?

Testade SqueezeCenter lite, och får intrycket att av att det är en aningens segt. Naturligtvis kommer man ju huvudsakligen att använda squeezeboxen själv för att browsa och spela musik, men finns det några andra lösningar för pc-sidan annat än det web-baserade? Gillar inte riktigt att köra det i ett opera-fönster.

Och en fråga till: Har kollat på en mängd bilder på boxen i sig, och på många av bilderna ser displayen väldigt ljussvag ut. Upplever ni den som tillräckligt ljusstark för att kunna läsas utan problem i dagsljus?

Postad 13 augusti 2008 - 15:42

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Bifogad fil  screenshot.jpg   207,51K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av TCM, 13 augusti 2008 - 15:45.

Postad 13 augusti 2008 - 15:53

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0

Det är väl bara att beställa från Computer Citys webb, de skriver i alla fall att de har spelare på ingång.

Postad 13 augusti 2008 - 16:48

Unregistered51e27207
  • Unregistered51e27207
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

*skärmdump*

Tack!

Det är väl bara att beställa från Computer Citys webb, de skriver i alla fall att de har spelare på ingång.

Ja, får väl se när de kommer in.

Har kollat genom galleriet när på sidan, och den verkar bara finnas i två färger, vit och svart. Dock förekommer någon grå/metalic variant på vissa produktbilder. Är det egentligen den svarta? Vill ha den svarta (kan tyckas vara löjligt att vara petig angående sådant, men det är ju ändå en del av inredningen), och är fundersam på vad ComputerCitys benämning betyder. Där heter produkten "Logitech Squeezebox WL Mu". Vad innebär WL Mu?
(Deras bild visar också den grå varianten)

Tack på förhand!

Redigerat av Unregistered51e27207, 13 augusti 2008 - 16:49.

Postad 13 augusti 2008 - 17:03

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Wireless Music kanske?

Postad 13 augusti 2008 - 23:27

Unregistered474c50b4
  • Unregistered474c50b4
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Hoppas jag inte är alltför oft.

Är rätt sugen på att införskaffa en Squeezebox Classic. Men produkten kom 'redan' år 2006. Känns som det kan dyka upp en efterföljare när som helst, eller nån vettigare konkurrent.
Någon som har koll på detta?

Postad 14 augusti 2008 - 09:43

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Är rätt sugen på att införskaffa en Squeezebox Classic. Men produkten kom 'redan' år 2006. Känns som det kan dyka upp en efterföljare när som helst, eller nån vettigare konkurrent.

Efterföljaren är väl Duetten (SB gen.4)....

Någon som hört om Transportern kommer få en uppföljare inom en snar framtid?

Postad 14 augusti 2008 - 09:58

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Efterföljare? ;) Annars har ju som tidigare sagts Duet kommit och även Transporter. Slim Devices/Logitech brukar aldrig kommentera framtida (eventuella) produkter innan de presenteras officiellt.

Postad 14 augusti 2008 - 18:10

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Jag har nu "nergraderat" till 6.x för ja tycker SqueezeCenter va på tok för segt o minneskrävande.
Men nu vill den inte koppla upp sig. Den försöker koppla upp sig till SqueezeCenter enligt displayen, kan det ha nå med saken att göra, att den letar efter 7.x och hittar inte?
Kan man resetta Squeezen på nå sätt?

Någon som har nå förslag?

Redigerat av Threepwood, 14 augusti 2008 - 20:40.

Postad 14 augusti 2008 - 21:25

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jag har nu "nergraderat" till 6.x för ja tycker SqueezeCenter va på tok för segt o minneskrävande.
Men nu vill den inte koppla upp sig. Den försöker koppla upp sig till SqueezeCenter enligt displayen, kan det ha nå med saken att göra, att den letar efter 7.x och hittar inte?
Kan man resetta Squeezen på nå sätt?

Jag bara gissar nu, men det skulle ju kunna vara så att behöver gå tillbaka till en gammal firmware i Squeezeboxen. Prova att hålla ner brightness på fjärrkontrollen så tror jag den ska ladda in rätt version från servern.

Redigerat av anders.markstrom, 14 augusti 2008 - 21:25.

Postad 15 augusti 2008 - 09:05

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Efterföljare? :( Annars har ju som tidigare sagts Duet kommit och även Transporter. Slim Devices/Logitech brukar aldrig kommentera framtida (eventuella) produkter innan de presenteras officiellt.

Vi har även Squeezebox Boom som antagligen kommer om några veckor.

Postad 15 augusti 2008 - 09:16

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
För ett tag sedan diskuterade det att använda en digital fotoram för att visa vad som spelades på Squeezeboxen.

Vad tror ni om att använda en sådan här liten sak?

http://www.chumby.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Chumby

Postad 15 augusti 2008 - 12:28

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

Jag bara gissar nu, men det skulle ju kunna vara så att behöver gå tillbaka till en gammal firmware i Squeezeboxen. Prova att hålla ner brightness på fjärrkontrollen så tror jag den ska ladda in rätt version från servern.

Enda som händer när ja trycker på Brightness är att den ändras.
men ja vet ju inte om ja är connectad. Kör ja vanlig så vill den ju connecta till SqueezeCenter o då stänger den ner. jag har kört instälningarna till Wireless och kollar ja Current Settings så verkar det stämma, är man connectad till Routern då?

Om jag gör en Återställning så antar ja att det enbart betyder alla inställingar och inte firmwere?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.