Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer G9

7510 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090D (TV) 0 (0) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M (TV) 1 8,75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9,55 (21) Inga priser
39 relaterade trådar
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlägg) 5 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Pioneer G9, tekniska frågor (1269 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Större TV (5 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 16 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 16 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 07 juli 2008 - 12:12

hoogey
  • hoogey
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Har letat länge efter en ny medialösning till hemmet. Är i första hand ute efter funktion, snarare än perfekt bild och ljud, men Pioneer låter onekligen rätt bra till båda...

Vill kunna lyssna på mp3 och se på foton och film som är lagrad på dator via nätverket och hoppas att TVn med nätverkskoppling skulle kunna vara en lösning på problemet. Sen vill jag slippa så många boxar som möjligt och bara ha en fjärrkontroll. Hade därför tänkt mig följande system:

Vad tror ni om uppsättningen och möjligheten att streama från servern till TVn??? (så länge de vanligaste formaten funkar är jag nöjd)

Postad 07 juli 2008 - 12:45

tette
  • tette
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Hej på er alla G9-nördar!

Jag är ny här på forumet och behöver lite hjälp att välja TeVe. På allmän inrådan från Enator besöker jag nu den officiella G9-tråden för att få lite kött på benen inför köpet.

1. Någon som kopplat in dator till sin G9a? Har hört att man helst ska ha lcd om man vill köra dator?
2. Vilka är de stora nackdelarna med G9an vilka gör att man skall överväga en annan TeVe?

Stort tack för er hjälp och er expertis!

//Kanske blivande G9-nörd

På fråga 1. kan jag svara JA, jag har testat hela helgen... kan nog säga att tvn stod på med windows igång medans jag trixade med grafikortsinställningar under större delen av helgen. Har inte märtk en tillstymmelse till ghosttningar eller någon annat...
1920*1080 är helt makalöst!! Kör mediaportal med DVB-c motagare och kan bara säga att bilden blir jäkligt bra.
Skall testa och ställa ner upplösningen till vanlig PAL och låta Tv skala upp för att se vad som blir bäst men det är juhelt klart skojigast att köra 1920*1080 då det går aldeles utmärkt att surfa i den upplösningen från soffan. :)

2. Priset?? ;)

Postad 07 juli 2008 - 12:48

tette
  • tette
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Har letat länge efter en ny medialösning till hemmet. Är i första hand ute efter funktion, snarare än perfekt bild och ljud, men Pioneer låter onekligen rätt bra till båda...

Vill kunna lyssna på mp3 och se på foton och film som är lagrad på dator via nätverket och hoppas att TVn med nätverkskoppling skulle kunna vara en lösning på problemet. Sen vill jag slippa så många boxar som möjligt och bara ha en fjärrkontroll. Hade därför tänkt mig följande system:

Vad tror ni om uppsättningen och möjligheten att streama från servern till TVn??? (så länge de vanligaste formaten funkar är jag nöjd)

Då QNAPen är DLNA kompatibel så kommer det där att funka. Jag la upp en PDF tidigare i tråden där det stod vilka format tv klara...

Postad 07 juli 2008 - 12:50

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Problemet är när man kör många olika typer av matrial från samma källa så måste man in i menyer och ställa om hela tiden beroende på om det är 24/25/50/60hz etc...och ibland även olika upplösningar samt interlace/progressive.

/N

Jag håller med, speciellt som både Drive Mode- och PureCinema-inställningarna ligger långt inne i setup menyn. Det hade ju varit väldigt smidigt om man kom åt dessa genom Tools-menyn (detta på H-modellen, vet ej om Tools finns på vanliga).

Postad 07 juli 2008 - 13:06

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

2. Priset?? ;)

:) :unsure: :P

Postad 07 juli 2008 - 13:13

Ruuupert
  • Ruuupert
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Hej,

Började pilla med teven igår för första gången och fy fan vad inställningar det var mot min gamla LG 50". Så slog upp bilbeln som följde med och försökte läsa till mig det viktigaste lite snabbt. Vet inte hur lång tid det tog innan jag lyckades hitta de olika DM-lägena, och tiden det tog för att aktivera en hdmi-ingång ska vi inte tala om ;)

Lite intryck,

Eftersom jag bor i comhem-hus endast med analogt utbud så hade jag inte så stora förväntningar på SD bilden (även om jag hoppades att den skulle vara grym). Och visst, analogt är inte bra alls. Jag försökte jämföra med den gamla SD-bilden jag hade av LG´n och tror det blev "lite" bättre SD-bild med Pion. Det duger för lite slötittande.

När jag väl lyckades avktivera en hdmi-ingång så körde jag lite r5 och PAL genom ps3 och nu började det hända grejer, svärtan och bilden började bli galet bra! Ruskigt fint flyt i bilden. Upplevde dock lite brus då och då, men kommer inte ihåg vilken DM jag körde på om det nu har betydelse för bruset i bilden? Någon som vet? Har inte testat och ställa in brusreduceringen heller dock.
Ska testa lite BD ikväll och jag tror inte jag blir missnöjd!

So far so good! Är mycket nöjd med teven just nu och har knappt pillat på inställningarna eller matat den med bra material.

Postad 07 juli 2008 - 13:18

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Förstår inte alla som e missnölda med bilden på sd. Vad jämför man med då? Crt? HD-tv? Om man kollar på svt tex tycker jag bilden e grymt bra. Sen blir d ju lite sämre på vissa kanaler, med d e ju inte tvns fel. Nää, för mycke negg på sd enligt mig ;)

Postad 07 juli 2008 - 13:25

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Men den enkla följdfrågan då för att sammanfatta, det som i teorin borde ha nytta av DM2 är:

* DVD region 2.
* SDTV både analog och digital.

Det är lite kinkigt att ge ett absolut svar, men man kan nog säga att i alla fall för G8 så är DM2 (DM2 & PAL => 100 Hz uppdateringsfrekvens från TV:n) den bästa generella inställningen för PAL video, dvs en källa som ursprungligen är 50 bilder med halv vertikal upplösning (interlaced) per sekund som skickas via en 50 Hz signal. Ex: TV-signal i största majoritet, DVD inspelad med videokamera, t ex sport, koncert.

För PAL film, dvs en källa som ursprungligen är 25 progressiva bilder per sekund som skickas via en 50 Hz signal så kan man också välja DM1 (DM1 & PAL => 75 Hz uppdateringsfrekvens från TV:n). Finns dock både för och nackdelar med DM1 inställningen.

Tyvärr kompliceras det hela av att DM inställningen gör mer med bilden än att rakt av bara ändra uppdateringsfrekvens (kan iofs vara att det är precis som det ska beroende på hur plasmapanelen tekniskt fungerar).

För att göra det enkelt så är DM2 den bästa kompromissen, i alla fall för G8.

Och NTSC material (DVD region 1), samt BD ska ställas om automatiskt och förbi DM så att det inte har någon betydelse vilken man egentligen använder på sådant material?

Har jag förstått detta rätt? Isåfall borde man ju kunna sätta DM2 på alla ingångar men när det spelas ett material av ovan sort borde det lösa sig till det bästa ändå.

För alla signaler som skickas som antingen 60 Hz eller 24 Hz så borde inte DM inställningen spela någon roll. Visst kan du använda DM2 i alla lägen, men DM2 är inte bäst i alla lägen dock gör den aldrig bort sig om man säger så. ;)

Då är bara frågan vad man ställer ingången för PS3:an till när man slår igång ett spel?

Har aldrig spelat något spel på min TV så jag har ingen aning tyvärr.

Postad 07 juli 2008 - 13:26

hoogey
  • hoogey
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Då QNAPen är DLNA kompatibel så kommer det där att funka. Jag la upp en PDF tidigare i tråden där det stod vilka format tv klara...

Najs!!! Vore ju grymt skönt att ha så få prylar, och slippa en HTPC. Har visserligen inte testat HTPC ordentligt själv, men kan tänka mig att det blir en hel del meck med inställningar och annat.

Har du (eller någon annan) testat media center-funktionen på Pioneer-tvn??? Vore spännande att veta hur bra det fungerar och vilka möjligheter som finns! Screenshots vore extra najs!

Postad 07 juli 2008 - 13:26

kott
  • kott
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

2. Vilka är de stora nackdelarna med G9an vilka gör att man skall överväga en annan TeVe?

Då smak ofta kostar ska man väl inte säga att priset är en stor "nackdel" med tanke på vad du får för pengarna. En tv idag och då särskilt från Pioneer lär hålla i åratal vad gäller funktion och då är väl runt 30 papp en hyfsat överkomlig summa för en person med fast inkomst.

Postad 07 juli 2008 - 13:29

Ruuupert
  • Ruuupert
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Förstår inte alla som e missnölda med bilden på sd. Vad jämför man med då? Crt? HD-tv? Om man kollar på svt tex tycker jag bilden e grymt bra. Sen blir d ju lite sämre på vissa kanaler, med d e ju inte tvns fel. Nää, för mycke negg på sd enligt mig ;)

Klagar inte på tevens sätt och hantera SD, klagar bara på den dåliga kvaliteten som SD i sig själv är!

Och jag jämför med både CRT och 50" plasma som jag hade innan. Så, teven är GRYM och SD är skit :)

Postad 07 juli 2008 - 13:33

Morrice
  • Morrice
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Klagar inte på tevens sätt och hantera SD, klagar bara på den dåliga kvaliteten som SD i sig själv är!

Och jag jämför med både CRT och 50" plasma som jag hade innan. Så, teven är GRYM och SD är skit ;)

Haha. I hear u bro. Men jag tänkte bara att folk som funderar på att köpa en ny pio, och som inte e helt 100%igt insatta, kanske blir avskräkta om man säger att tvn suger på SD.

Postad 07 juli 2008 - 14:00

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Min syn på SD är att det varierar kraftigt ang bildkvalite. Dom "stora" serierna på tex kanal5 ser riktigt bra ut medans mindre serier och andra kanaler kan det se mindre bra ut. Tycker kanal5 är den kanal som det ser bäst ut på dom mer populära serierna så att säga.

Hade en panasonic 42 plasma innan och helt klart ser man skavankerna mer på en 50 tum, och det hade jag räknat med. Specielt när man sitter ca 2.5 m ifrån och det är väl inte optimalt när man kollar SD precis :) Man ser lättare bruset mm.

Igår fick jag höra av min sambo att hon undra varför jag köpt en ny större tv då hon tyckte att bilden va sämre än den vi hade innan ;) Roligt att höra när man lagt ca 30 tkr på en ny. Eftersom hon 99% av tiden kollar vanlig digital tv så kommer ju det självklart inte bli samma SD bild på en 50 som 42. Jag stoppade i en DVD och en BD och frågade ifall hon skämtade och visst höll hon me att den var klart mycket bättre men varför kan den inte vara lika bra på digital tv då sa hon hehe. Min sambo och elektronik går inte ihop :unsure:
Hon tycker att det blir suddigare osv med SD på pio. Hon bryr sig inte så mycket om svärta, färger mm :P

Så jag var tvungen att koppla upp panna px700 brevid och sätta båda på en svart bild så hon fick se skillnad i svärta och hennes raktion blev OJ var den så dålig på svart :D

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 07 juli 2008 - 14:02.

Postad 07 juli 2008 - 14:14

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Hon tycker att det blir suddigare osv med SD på pio. Hon bryr sig inte så mycket om svärta, färger mm ;)

Så jag var tvungen att koppla upp panna px700 brevid och sätta båda på en svart bild så hon fick se skillnad i svärta och hennes raktion blev OJ var den så dålig på svart :P

Ja, säkert 99% av svenskar tycker som din sambo. Annars skulle bli en lång kö för att få tag på en Pio G9 :)
För tre årsedan var jag själv så oxå tills jag hamnade i det här forumet och sakta sakta lärde mig vad en bra bild med korrekta färger betyder. Så jag blir inte förvånda på verken din sambo eller dem som satsar 5 000:- på en tv och aldrig förstår vilken sk...t tittar dem på :unsure:

Postad 07 juli 2008 - 14:56

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

För alla signaler som skickas som antingen 60 Hz eller 24 Hz så borde inte DM inställningen spela någon roll. Visst kan du använda DM2 i alla lägen, men DM2 är inte bäst i alla lägen dock gör den aldrig bort sig om man säger så. ;)

Tack för dina svar, de är alltid väldigt hjälpsamma!

Just ovan när du skriver "Visst kan du använda DM2 i alla lägen". Vad du menar är att det ska inte spela någon som helst roll vilken DM jag ställer in (man kan ju inte ställa den till OFF) på just 60 eller 24 Hz material?

Jag hade helst sett att mjukvaran "gråade" bort valen för DM i menyn när den får in de signaler som enligt manual och mycket läsning på nätet inte ska ha någon betydelse för DM. Som det är nu är man ju inte riktigt säker. Är det bara PAL som påverkas eller inte...?

Postad 07 juli 2008 - 15:33

kott
  • kott
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Till allt folk som har en LX-5090[H] i sin ägo:

Har läst manualen men får inte riktigt kläm på hur man bör koppla en digitalbox som har Scart (video) och toslink (som går direkt till stärkaren). Vilken Scart-ingång på TV:n bör man använda och måste man isåfall inaktivera någon HDMI-input? Avser främst sidorna 52 och 58 i manualen.

Postad 07 juli 2008 - 16:01

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

Just ovan när du skriver "Visst kan du använda DM2 i alla lägen". Vad du menar är att det ska inte spela någon som helst roll vilken DM jag ställer in (man kan ju inte ställa den till OFF) på just 60 eller 24 Hz material?

Jag hade helst sett att mjukvaran "gråade" bort valen för DM i menyn när den får in de signaler som enligt manual och mycket läsning på nätet inte ska ha någon betydelse för DM. Som det är nu är man ju inte riktigt säker. Är det bara PAL som påverkas eller inte...?

Håller med dig ang att den borde gråa ut val som inte påverkar under rådande signal, men som sagt vid 24/60hz kan den stå vart som helst så då behöver man inte bekymra sig...då får man istället pilla på PureCinema :-/

/N

Postad 07 juli 2008 - 16:35

Unregistered492f4bef
  • Unregistered492f4bef
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Jaa köra 5090 ägare, idag var jag in och skulle väl igenteligen beställa min 5080XD med väggfäste. slutade med att jag kom hem med en 5090 och väggfäste. lite fattigare men mkt nöjdare =)

gäller bara att få upp skiten på väggen nu då

btw, Vogel 6325 max 42" 45kg
håller verkligen detta fästa för tvn? försäljaren sa att han hade sålt flera sånna fästen med 50" tvs och ingen som haft nå problem, Pio 5090 väger ju in runt 35kg bara

Redigerat av Unregistered492f4bef, 07 juli 2008 - 16:41.

Postad 07 juli 2008 - 16:44

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Gillar inte att alla klagar på SD. Hoppas den är bättre än mina Samsung Q97 50" iaf. Jag tycker dock den är bra på SD så denna borde ju vara ännu bättre.

Postad 07 juli 2008 - 16:45

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Tack för komplimangen, jag gör så gott jag kan. ;)

Jag håller helt med om att det skulle underlättat mycket om Pio åtminstonde hade fixat det så att valen gråas när de inte är relevanta, liksom för Film Mode. Alternativt att de indikerat uppdateringsfrekvensen i Info-rutan som visas, så som de gör för PC Mode.

Det borde alltså vara som du skriver ovan, att när du kör 60 Hz/24 Hz så ska DM-inställningen inte spela någon som helst roll. De Amerikanska modellerna har ingen DM-inställning alls. Får se om jag orkar kolla upp det mer ingående någon gång om där är någon mätbar skillnad, men det blir ju på en G8 då tyvärr. :)

Postad 07 juli 2008 - 17:26

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Jag ser att Technix säger följande om PDP-LX5090:

Tack vare osynlig samordning av intelligenta bildanalyser återges även de minsta detaljer och nyanser med bästa möjliga upplösning.

Jag förmodar att den "osynliga samordningen" betyder exekveringen av den programvara som styr TV:n ?

För man brukar ju inte VISA själva exekveringen av koden, det bara görs där osynligt ;)))))
Ja det är ju en otrolig lättnad att slippa se något av själva samordningen, det är ju vad som visas i TV-programmet/filmen man vill se. :)

Redigerat av Unregistered99322caa, 07 juli 2008 - 17:31.

Postad 07 juli 2008 - 19:38

Fliken
  • Fliken
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har problem med att på en del CD-kanaler Film, Comedy, First, Action....) så ligger text-remsan väldigt högt upp, ca 20 cm, från underkanten. Kör satellit med den inbyggda mottagaren. Någon som vet orsaken? Hade inte det innan med extern mottagare. På HD-kanalerna, Discovery, History... inga problem.

Ny 6090H-ägare.....

5090H ska det vara....

Postad 07 juli 2008 - 19:44

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Har problem med att på en del CD-kanaler Film, Comedy, First, Action....) så ligger text-remsan väldigt högt upp, ca 20 cm, från underkanten. Kör satellit med den inbyggda mottagaren. Någon som vet orsaken? Hade inte det innan med extern mottagare. På HD-kanalerna, Discovery, History... inga problem.

Ny 6090H-ägare.....

5090H ska det vara....

Det är samma sak för mig, men tänk inte så mycket imorgon kommer att ändras. Jag tror det är deras reserv textnig som är i gång ;)

Postad 07 juli 2008 - 20:00

Fliken
  • Fliken
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Då hoppas vi på det...:-)

Men man blir bortskämd med HD. Vill ju knappt se nå´t annat ju....hehe

Postad 07 juli 2008 - 23:21

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Jag har CD och kommer köpa en 5090H. Är det bara att sätta i kortet och sen tuta och köra? Eller behöver man köpa nånting? Jag har hört talas om nån CA-modul, men har ingen aning om vad det är och var man köper sån. Ge mig gärna en sida där man kan beställa hem en sådan.

Postad 08 juli 2008 - 06:20

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Jag har CD och kommer köpa en 5090H. Är det bara att sätta i kortet och sen tuta och köra? Eller behöver man köpa nånting? Jag har hört talas om nån CA-modul, men har ingen aning om vad det är och var man köper sån. Ge mig gärna en sida där man kan beställa hem en sådan.

Det är bara köpa en CA-modul - Conax och tuta och köra. Sök hos kjell & company på CA-modul - Conax då ser du hur den ser ut. I den kan du stoppa kortet och sedan läsa manualen var någonstans skall du stoppa själva CA-modulen.

Postad 08 juli 2008 - 06:59

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Håller med dig ang att den borde gråa ut val som inte påverkar under rådande signal, men som sagt vid 24/60hz kan den stå vart som helst så då behöver man inte bekymra sig...då får man istället pilla på PureCinema :-/

/N

Angående PureCinema, om man ställer den till "OFF", betyder det att TV:n inte gör någon de-interlacing och alltså visar bilden interlaced rakt av?

Det borde alltså vara som du skriver ovan, att när du kör 60 Hz/24 Hz så ska DM-inställningen inte spela någon som helst roll. De Amerikanska modellerna har ingen DM-inställning alls. Får se om jag orkar kolla upp det mer ingående någon gång om där är någon mätbar skillnad, men det blir ju på en G8 då tyvärr. ;)

Tack!

Det du skriver där om att DM saknas på amerikanska apparater tillsammans med manualens hintar om att det är PAL som påverkas tycker jag borde vara svaret på just 60Hz/24Hz material och hur dessa inte borde påverkas av DM.

Postad 08 juli 2008 - 07:55

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Angående PureCinema, om man ställer den till "OFF", betyder det att TV:n inte gör någon de-interlacing och alltså visar bilden interlaced rakt av?

Nej, generellt kan digitala TV-apparater endast visa en progressiv bild så signalen kommer alltid att de-interlaceas. Fanns (finns?) en plasma som kunde visa interlaced rakt av ALIS eller vad tekniken kallades, men generellt måste bilden alltid vara progressiv.

PureCinema har att göra med hur filmmaterial detekteras och de-interlaceas (i = interlaced, p = progressiv):

Standard => 2:2 pulldown, dvs detektering av 50i Hz interlaced film (PAL film) och återställning till 25p fps film.
Advance => 2:3 pulldown, dvs detektering av 60i Hz interlaced film (NTSC film) och återställning till 24p fps film.
Off => Video de-interlace, dvs algoritm för att skapa en progressiv bild från interlaced källa filmad interlaced med en videokamera. En perfekt progressiv bild är omöjlig vid rörelser då information saknas. Kompetensen hos mjukvara, hårdvara avgör hur bra resultatet blir.
Smooth => De-interlace samt interpolerade mellanbilder, dvs fuskinfomation mellan de riktiga bilderna för att lura ögat så att bl a rörelser upplevs mjukare.

Edit: Lade till i och p.

Redigerat av Wolfy, 08 juli 2008 - 08:02.

Postad 08 juli 2008 - 10:10

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Wolfy,

Tack för förklaringen, men menar du alltså att denna avancerade TV inte kan känna av själv om den signalen den får är PAL/NTSC ?

Att behöva gå in och ändra på inställningar manuellt varje gång låter minst sagt dåligt.

Postad 08 juli 2008 - 10:19

Unregistered46e1de31
  • Unregistered46e1de31
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Kan inte någon/några av er überduktiga skriva en egen kortare manual till Pioneer G9 (med screenshots och allt på gränssnittet) där all sådan matnyttig information samlas på ett ställe? ;) Alltså sådant som inte riktigt står i klartext i vanliga manualen.

För att nämna några... Wolfy, Enator, pacman? :P

Postad 08 juli 2008 - 10:52

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Kan inte någon/några av er überduktiga skriva en egen kortare manual till Pioneer G9 (med screenshots och allt på gränssnittet) där all sådan matnyttig information samlas på ett ställe? ;) Alltså sådant som inte riktigt står i klartext i vanliga manualen.

För att nämna några... Wolfy, Enator, pacman? :P

Viken G9? H eller icke H?
Jag har bara H-modellen :D

Redigerat av Enator, 08 juli 2008 - 10:53.

Postad 08 juli 2008 - 12:25

Unregistered46e1de31
  • Unregistered46e1de31
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Verkar som majoriteten här har H-modellen så kör på den ;)

Postad 08 juli 2008 - 12:56

Fliken
  • Fliken
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hade varit Kanon! ;)

Postad 08 juli 2008 - 13:04

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Wolfy,

Tack för förklaringen, men menar du alltså att denna avancerade TV inte kan känna av själv om den signalen den får är PAL/NTSC ?

Att behöva gå in och ändra på inställningar manuellt varje gång låter minst sagt dåligt.

Nejdå, den klarar utmärkt av att skifta mellan uppdateringsfrekvenser för NTSC som visas som 60 Hz, 1080p@24 som visas som 72 Hz och PAL som visas antingen som 100 Hz eller 75 Hz. Grejen med dessa avancerade TV och de mer avancerade inställningarna är att man nästan aldrig kör fast, utan kan skräddarsy inställningar att passa insignalen. Med andra tillverkare är du ofta tvingad att t ex stå ut med 2:3 judder, färger långt från standard, gråskala långt från standard, mm därför att där bara finns väldigt begränsade inställningsmöjligheter.

Det kräver dock att man lägger ner lite tid på att förstå vad de olika alternativen betyder och vad de olika inställningarna gör, men om man inte känner för det så kan man strunta i det. Det är inte så att bilden blir olidligt dålig för det utan det här med att försöka att få ut så mycket potential som möjligt är mest för bildnördar som vissa av oss är.

Jag håller dock med om att Pioneer kunde gjort mjukvaran ett strå vassare så att den klarade av att korrekt ställa in vissa givna inställningar efter insignalen, men i valet mellan detta och inga inställningsmöjligheter alls så är valet enkelt, i mitt tycke. ;)

Redigerat av Wolfy, 08 juli 2008 - 13:05.

Postad 08 juli 2008 - 13:05

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Nej, generellt kan digitala TV-apparater endast visa en progressiv bild så signalen kommer alltid att de-interlaceas. Fanns (finns?) en plasma som kunde visa interlaced rakt av ALIS eller vad tekniken kallades, men generellt måste bilden alltid vara progressiv.

PureCinema har att göra med hur filmmaterial detekteras och de-interlaceas (i = interlaced, p = progressiv):

Standard => 2:2 pulldown, dvs detektering av 50i Hz interlaced film (PAL film) och återställning till 25p fps film.
Advance => 2:3 pulldown, dvs detektering av 60i Hz interlaced film (NTSC film) och återställning till 24p fps film.
Off => Video de-interlace, dvs algoritm för att skapa en progressiv bild från interlaced källa filmad interlaced med en videokamera. En perfekt progressiv bild är omöjlig vid rörelser då information saknas. Kompetensen hos mjukvara, hårdvara avgör hur bra resultatet blir.
Smooth => De-interlace samt interpolerade mellanbilder, dvs fuskinfomation mellan de riktiga bilderna för att lura ögat så att bl a rörelser upplevs mjukare.

Edit: Lade till i och p.

Wolfy,

I denna review:
http://www.hdtvtest....0/Operation.htm
Kan man läsa följande:

"Buried within the [Pro Adjust] > [PureCinema] > [Film Mode] submenu are three deinterlacing modes for film-based material:

[Off]: Disables film mode deinterlacing (do this for video-based source).
[Standard]: Classic 3:2 and 2:2 cadence detection with relevant pulldown.
[Smooth]: [Standard] film deinterlacing plus a dash of motion-compensated frame interpolation (MCFI).
[Advance]: Extracts 24fps from film-based 480i/60 or 1080i/60 content, and displays the frames at a refresh rate of 72Hz (a.k.a. 3:3 pulldown). "

Wolfy: Detta är ju inte riktigt samma som du skriver? Detta ovan tyder jag som att både PAL 50Hz och NTSC 60Hz borde vara (i teorin iaf) bäst att köra 'standard' på? Sen om den reviewen har rätt eller om du har rätt i det du skriver vet jag inte.

DanneX: Håller med att denna TV borde känna av detta själv och om det är enligt detta jag klistrat in ovan så borde det väl vara så?

Wolfy/DanneX/alla andra: Rätta mig gärna! Jag vill verkligen få koll på det här.

Postad 08 juli 2008 - 13:16

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

...Wolfy: Detta är ju inte riktigt samma som du skriver? Detta ovan tyder jag som att både PAL 50Hz och NTSC 60Hz borde vara (i teorin iaf) bäst att köra 'standard' på? Sen om den reviewen har rätt eller om du har rätt i det du skriver vet jag inte...

De har skrivit fel i så fall. 3:3 pulldown är 24p fps i 72 Hz, dvs 1080p@24p visas som 72 Hz i uppdateringsfrekvens på TV:n.

60i filmkälla till 24p fps är 2:3 pulldown, vilket sedan visas som 72 Hz i uppdateringsfrekvens på TV:n.

Advance gör 60i -> 24p fps ovan. 1080p@24 till 72 Hz, dvs 3:3 pulldown fixas oavsett Film Mode inställning vad jag vet.

Standard är 2:2 pulldown.

Off stänger av detekteringen av filmcadence (cadence =~ timing): 2:3 för NTSC film och 2:2 för PAL film och tvingar chipet i TV:n att de-interlacea i video-mode, dvs att sammanfoga 50 Hz interlaced video. Off innebär inte att TV:n inte de-interlacear den inkommande signalen, endast att den inte längre försöker att hitta och låsa på filmtimingen.

Edit: Sorry för all redigering, har lite bråttom och skriver för brinnande livet, hehe. ;) ... kollar upp senare.

Redigerat av Wolfy, 08 juli 2008 - 13:19.

Postad 08 juli 2008 - 13:18

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Angående den optiska out till en receiver och hur den verkar växla från HDMI inputs så har jag efter lite testande kommit fram till att den ger ut signal till optiska men inte 5.1 utan bara stereo.

Det spelar ingen roll om man i inställningarna väljer 'Dolby Digital' eller 'PCM', får man in signal via HDMI (PS3, DVD etc) så switchar den enbart ut den på optiska i stereo, inte orörd 5.1 signal (vilket är det jag skickar in via HDMI).

Det Pioneer i menyn kallar 'Dolby Digital' måste ju vara det som andra tillverkare av DVD-spelare etc ofta kallar "bitstream" eller?

Ni som använder inbyggda DVB-boxarna, kan ni inte ändra till 'PCM' och se hur det påverkar 5.1 ljud? (kan själv inte testa varken eller av inbyggda boxarna).

Men min teori är iaf att den via optiska trycker ut 5.1 ljud om man tar in det via boxarna men att input via HDMI då blir det bara stereo hur man än gör.

Sen som vi diskuterade tidigare angående ljudvolymen så har jag nu också sett (hört) att det blir väldigt låg volym med optiska out från TV:n. Jag får dra upp volymen på förstärkaren till mer än det dubbla för att få samma volym som när jag istället får in det direkt från PS3 eller DVD-spelare. Detta kanske inte stämmer om man inte som jag switchar från HDMI utan tar ljudet direkt ifrån inbyggda boxarna?

Postad 08 juli 2008 - 13:43

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

De har skrivit fel i så fall. 3:3 pulldown är 24p fps i 72 Hz, dvs 1080p@24p visas som 72 Hz i uppdateringsfrekvens på TV:n.

60i filmkälla till 24p fps är 2:3 pulldown, vilket sedan visas som 72 Hz i uppdateringsfrekvens på TV:n.

Advance gör 60i -> 24p fps ovan. 1080p@24 till 72 Hz, dvs 3:3 pulldown fixas oavsett Film Mode inställning vad jag vet.

Standard är 2:2 pulldown.

Off stänger av detekteringen av filmcadence (cadence =~ timing): 2:3 för NTSC film och 2:2 för PAL film och tvingar chipet i TV:n att de-interlacea i video-mode, dvs att sammanfoga 50 Hz interlaced video. Off innebär inte att TV:n inte de-interlacear den inkommande signalen, endast att den inte längre försöker att hitta och låsa på filmtimingen.

Edit: Sorry för all redigering, har lite bråttom och skriver för brinnande livet, hehe. ;) ... kollar upp senare.

Tack återigen!

Är det som du skriver så är ju DanneX's konstaterande väldigt relevant, hur tusan tänkte Pioneer när de inte kan detecta PAL/NTSC och sätta bästa inställningarna för de-interlaceing automatiskt.

Men om 1080p@24 fixas oavsett vilken PureCinema Film Mode inställning man har (vore ju jättebra att den detectar detta och kör det). Hur kan man då förklara att flera i denna tråd säger att bilden blir mycket bättre på alla sätt med 'Advance' när de kör in en Blu-Ray film? Kommer inte själv kunna testa på flera dagar, så ni får alla ursäkta alla dessa teoretiska frågor från mig.

Postad 08 juli 2008 - 14:35

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Ni som använder inbyggda DVB-boxarna, kan ni inte ändra till 'PCM' och se hur det påverkar 5.1 ljud? (kan själv inte testa varken eller av inbyggda boxarna).

Sen som vi diskuterade tidigare angående ljudvolymen så har jag nu också sett (hört) att det blir väldigt låg volym med optiska out från TV:n. Jag får dra upp volymen på förstärkaren till mer än det dubbla för att få samma volym som när jag istället får in det direkt från PS3 eller DVD-spelare. Detta kanske inte stämmer om man inte som jag switchar från HDMI utan tar ljudet direkt ifrån inbyggda boxarna?

Nu har jag testat den. Om jag sätter den till PCM då kommer ljudet endast ut från centerhögtalare, det vart något nytt för mig oxå. :P

När det gäller ljudet direkt från inbyggda boxen. Om kanalen skickar Dolby Digital så volymen på ljudet är normalt men om kanalalen inte sänder Dolby Digital då måste jag höja volymen som du gör med HDMI in.

Verkar som majoriteten här har H-modellen så kör på den ;)

Fortfarande anser jag manualen är den bästa hjälpmedel som man får. Resten kan man ställa frågor här.

Postad 08 juli 2008 - 14:36

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag har en TviX 6500 inkopplad som är inställd på att skicka ut signaler anpassede efter materialet man spelar.
Den kan alltså själv känna av om divX/mkv/mpeg filen osv är inspelad i 25/24/30/29,98 fps och ställer sedan in sin utsignal därefter.

MEN!

Min Pioneer TV 5090H verkar inte reagera på ändringar till 60HZ/30fps utan börjar då att hacka.
24fps däremot flyter på fint.
Jag har ställt den i Advance i menyn (TV'n)

Jag har iofs inte läst igneom hela bruksanvisningen till TV'n ännu, det finns en del inställningar som jag inte vet vad dom gör ( Movie mode 1/2/3 t,ex).

Kan man med någon knapp på fjärren se vilken Hz/fps TV'n kör med ?

Postad 08 juli 2008 - 14:39

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Skall den inte visas vid val av input eller?

Postad 08 juli 2008 - 14:42

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
På min tv står det bara 36bit eller nått

Postad 08 juli 2008 - 14:46

mjp
  • mjp
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Det enda som visas för mig vid val input är vilken input jag har valt, vilket aspect den kör och om det tex är 1080p

Redigerat av mjp, 08 juli 2008 - 14:49.

Postad 08 juli 2008 - 14:49

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Då gäller service manyen igen ;)

Postad 08 juli 2008 - 14:57

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Det är bara köpa en CA-modul - Conax och tuta och köra. Sök hos kjell & company på CA-modul - Conax då ser du hur den ser ut. I den kan du stoppa kortet och sedan läsa manualen var någonstans skall du stoppa själva CA-modulen.

Fan va nice! Kostar ju bara 499 kr också. ;) Hade förväntat mig ett absurt pris. Kan det inte bara bli den 20onde nu så jag får lön.

Postad 08 juli 2008 - 15:00

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Fan va nice! Kostar ju bara 499 kr också. ;) Hade förväntat mig ett absurt pris. Kan det inte bara bli den 20onde nu så jag får lön.

För att köpa tv:n eller CA-modul :P

Postad 08 juli 2008 - 15:23

Unregisteredd03b0983
  • Unregisteredd03b0983
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Ingen matnyttig info visas överhuvudtaget när man väljer input eller trycker på info knappen.
Det enda som visas är ingångens namn, upplösning samt typ av uppskalning.

Tvivlar på att det går att aktivera någon mer information via service menyn.

Postad 08 juli 2008 - 15:31

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Tänkte på en sak. När jag har kört BD osv från ps3 så brukar skärmen stå i helskärm på aspect, bytte nyss till dot by dot och då krympte bilden lite. Det blev mer svarta border uppe och nere :) Frågan är då om man får overscan med helskärm och man då ska köra dot by dot på 1080p input ?

Postad 08 juli 2008 - 15:50

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1 638 inlägg
  • 0

För att köpa tv:n eller CA-modul :P

Jagar du inlägg... :)

Postad 08 juli 2008 - 15:59

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Jagar du inlägg... :)

Jag får pengar per inlägg :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.