Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 November 2007 - 03:43

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej på er alla!

Nu har jag fixat ytterligare några bakgrundsbilder som ni kan använda i era TViX:ar. Håll till godo!

http://forum.iriver....read.php?t=5722

Trevlig fortsatt kväll! :)

Man får tacka! Själv vill jag så gärna göra egna men har inte tiiiiiiid...

Postad 11 November 2007 - 08:31

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om 1080p funkar på en Pioneer PDP-506XDE?
Jag får det inte att funka. Jag kör via HDMI in på ingång4.
Jag tyckte jag såg att det var någon på forumet som körde 1080p på en 436'a.

...vill ha 1080p :)

Ställ in 1080p och välj verkställ.
Bilden blir nu svart och du får använda Tvixens display för att hitta filmen som du vill se.
Först måste du hitta ur settings och spara inställningarna.
Om filmen är 24 bilder/sek (eller 23,976) så kommer bilden att dyka upp på skärmen.
Eventuellt måste du ställa in "pure cinema" till läge "adv" på Pion.

EDIT: Anledningen är att din TV inte stöder 50 eller 60Hz vid 1080p, utan endast 1080p/24Hz. /EDIT.

Du får göra precis som beskrivet ovan fast du kan strunta i PureCinema då den avaktiveras(gråas) med 1080P/24Hz material men gör tydligen automatiskt om 24Hz till 72Hz , du kommer inte få bild förrän filmen börjar spelas upp.

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 11 November 2007 - 08:35.

Postad 11 November 2007 - 11:41

Unregisteredfcf68a78
  • Unregisteredfcf68a78
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej
Kan nån försöka på ett enklare sätt att förklara hur man får undertextfilen att komma igång vid filmtittandet.

Har laddad hårdisken med några heores avsnit och till det så har jag laddat ner och fört över undertexter.

Både filmen och undertexten har exakt samma filnamn. Båda ligger under samma katalog (HD Movies i mitt fall) .

Jag startar filmen och sen vad ?

Trycker på subtitles knappen men då får jag fram subtitles mode . Den ger inte efterlyst effekt utan den möjliggör ändring av textstorlek etc. Kanske bör nämna att undertextfilen är av srt format. Enliget den "vällskrivna manuallen" så ska det finnas stöd för den typen av filer.

Kan nån hjälpa mig . Tack på förhand mvh Sebastian

Postad 11 November 2007 - 11:58

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Har laddad hårdisken med några heores avsnit och till det så har jag laddat ner och fört över undertexter.

Både filmen och undertexten har exakt samma filnamn. Båda ligger under samma katalog (HD Movies i mitt fall) .

Trycker på subtitles knappen men då får jag fram subtitles mode . Den ger inte efterlyst effekt utan den möjliggör ändring av textstorlek etc. Kanske bör nämna att undertextfilen är av srt format. Enliget den "vällskrivna manuallen" så ska det finnas stöd för den typen av filer.

Antar att du har tagit rätt verison av undertexten till rätt avsnitt!
Sedan brukar jag markera namnet på undertexten och kopiera det till namnet på filmen så det blir EXAKT rätt namn.
Självklart heter undertexten.srt och filmen .mkv eller .avi!

Har du gjort rätt kommer texten upp vid start av film, det står också subtitle 1/1 upp till höger.

Postad 11 November 2007 - 12:23

WinHo
  • WinHo
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Tja, alla!

Jag har letat lite i tråden men inte hittat något bra svar på vad det kan bero på så jag frågar här. Varje gång jag startar en mp3:a i tvixen så blir den en paus på en sekund ungefär, ljudet försvinner lixom. Låten börjar spela sen blir det tyst en sek och sen fungerar allt igen. Vet inte vad det beror på men det är otroligt irriterande.

Har senaste beta-fw, både provat över nfs och via intern hårddisk men det är samma fel i alla fall. Den är kopplad med HDMI och jag tar ut ljudet via HDMI till en förstärkare. Har för mig att när jag precis testade i början så hade jag inte det här problemet alls, men nu har det dykt upp.

Någon som har samma problem som vet vad det kan bero på??

Postad 11 November 2007 - 12:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det blir så med hdmi, det tar ej liten stund innan signalen känns av via hdmi, mäkta irriterande.
Enda lösningen är att köra optisk eller koax istället för ljudet. (Enda lösningen just nu i alla fall).

Postad 11 November 2007 - 13:10

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Antar att du har tagit rätt verison av undertexten till rätt avsnitt!
Sedan brukar jag markera namnet på undertexten och kopiera det till namnet på filmen så det blir EXAKT rätt namn.
Självklart heter undertexten.srt och filmen .mkv eller .avi!

Har du gjort rätt kommer texten upp vid start av film, det står också subtitle 1/1 upp till höger.

Hej på dig Janek2000!

Du måste "aktivera" undertextfilen också. Dra igång filmen och när den har gått någon sekund, tryck på knappen "Title" under just "Subtitles"-knappen. Då kommer du få upp en lista med de undertexter du har tillgång till markera rätt undertext och sen har du det nog klart för dig. :D

Under uppspelnings gång kan du med hjälp av kanalknapparna "Ch" (till höger om pilknapparna), har jag för mig, fördröja eller få texten att visas några sekunder framåt eller bakåt, om den skulle vara i osynk. :lol:

Postad 11 November 2007 - 13:15

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Du måste "aktivera" undertextfilen också. Dra igång filmen och när den har gått någon sekund, tryck på knappen "Title" under just "Subtitles"-knappen. Då kommer du få upp en lista med de undertexter du har tillgång till markera rätt undertext och sen har du det nog klart för dig. :D

Under uppspelnings gång kan du med hjälp av kanalknapparna "Ch" (till höger om pilknapparna), har jag för mig, fördröja eller få texten att visas några sekunder framåt eller bakåt, om den skulle vara i osynk. :lol:

Sean nu vet inte jag hur du har på din tvix, men jag har då aldrig behövt "aktivera" eller tryckt på title!
Ändå funkar mina subtitles B)
Gör om gör rätt :D så behöver man inte göra annat än starta filen!

Postad 11 November 2007 - 13:16

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Du får göra precis som beskrivet ovan fast du kan strunta i PureCinema då den avaktiveras(gråas) med 1080P/24Hz material men gör tydligen automatiskt om 24Hz till 72Hz , du kommer inte få bild förrän filmen börjar spelas upp.

Jag fick inte det att funka på min under flera försök och ställde om pure cinema till adv. när bilden var svart innan jag fick det att funka. Troligen har det inget med saken att göra precis som du säger, men jag hade inte hittat en vettig förklaring till varför det inte ville funka innan dess. Trodde ett tag att det var skitsnack att våra gamla G6 klarade 24Hz. <Dvico får jättegärna ge oss valet att kunna köra 1080p/24 även i menyn.>

Postad 11 November 2007 - 13:20

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Sean nu vet inte jag hur du har på din tvix, men jag har då aldrig behövt "aktivera" eller tryckt på title!
Ändå funkar mina subtitles B)
Gör om gör rätt :D så behöver man inte göra annat än starta filen!

Måste faktiskt säga att det inte behövs i mitt fall heller.
Om bara filerna är exakt identiska i filnamnet innan ändelsen .mkv .srt .avi

Postad 11 November 2007 - 13:45

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Ändå funkar mina subtitles :P
Gör om gör rätt B) så behöver man inte göra annat än starta filen!

Måste faktiskt säga att det inte behövs i mitt fall heller.
Om bara filerna är exakt identiska i filnamnet innan ändelsen .mkv .srt .avi

Jo, det bör fungera, men om det inte gör det så kan ni prova mitt sätt. ;) Det kan ju vara så att man vill VÄLJA undertextfil om det nu är så att man har olika, eller skjuta texten fram eller tillbaka tidsmässigt. :D

Postad 11 November 2007 - 14:01

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Jo, det bör fungera, men om det inte gör det så kan ni prova mitt sätt. :D Det kan ju vara så att man vill VÄLJA undertextfil om det nu är så att man har olika, eller skjuta texten fram eller tillbaka tidsmässigt. :lol:

Det är om man har en .sub och .srt fil som det kan vara värt att välja men jag tar alltid .srt om det finns!
Synca subtitlen gör man väl inte med title knappen utan på subtitle knappen och pillen upp och ner.

Postad 11 November 2007 - 14:09

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Vi skulle kanske kunna ställa ihop en lista på saker vi vill ha fixade?
Alla har ju olika behov och insikt i funktionerna och man behöver ju inte överdriva önskningarna så att säga.
Goerans TV-problem bör ju jämföras med andra som har Boxer-kort i (som verkar relativt ovanligt) och mina judder-nojjor kanske man får lämna utanför innan man vet var det felar t.ex.

Kan för övrigt berätta att jag såg två hela filmer med 720p och 1080p igår.
Det flöt på riktigt bra med undantag för punkt 1 i listan och juddret var inte så påtagligt i dessa filmer som det är i en del andra. På båda filmerna rapporterar Tvix 23,98Hz..
Om man läser texten här: http://en.wikipedia....on_disc_formats så står det skrivet precis som jag har hört att det ska vara sedan innan. Med "native timing" menas Hollywood's ursprungliga 24,00 bilder/sek och varför springer man inte på någon sådan?

Jag börjar att göra några punkter och ni fyller på om det finns intresse.

1. Vid MKV-uppspelning, både 720p & 1080p, laggar bilden till kort med ca. 1-2 minuters intervall.
Tycker själv att det inte borde ha med processor eller minne att göra, men kan ha fel.

2. Användarinterfacet borde gå att välja som 1080p/24Hz så man kan använda t.ex. Pioneer's plasmor till det yttersta.
Väljer man 1080i som jag upplever näst bäst på Pio'n så hänger den kvar där även om man spelar upp film med 24Hz.

3. Ta bort automatisk ljus/kontrast-justering vid 24Hz film eller gör det valbart i settings så man kan få bort det. Har inte upplevt någon nytta med den funktionen, snarare en försämring av bilden på mina bildvisare.

4. Ofrivillig paus mellan låtarna vid mp3-spelning och HDMI-kabeln som utgång.

Postad 11 November 2007 - 14:20

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

2. Användarinterfacet borde gå att välja som 1080p/24Hz så man kan använda t.ex. Pioneer's plasmor till det yttersta.
Väljer man 1080i som jag upplever näst bäst på Pio'n så hänger den kvar där även om man spelar upp film med 24Hz.

Det kan bli en rörig tråd om vi ska dra upp alla tankar alla har om sina egna problem... Anyway, punkt två kan jag döda på en gång genom att säga att det helt enkelt inte går att köra interfacet och menyera i 1080p. Det är skälet till att det heller inte går att ändra menyerna själv på det sätt man vill. Den stöder helt enkelt inte högupplösta bilder och jag har för mig att en kontaktperson på DViCO sa till mig att det inte kommer gå att lösa i den befintliga generationen för det finns inte tillräckligt med plats i ROM-minnet, typ. Det är redan smäckfullt med kod för att lösa MKV-uppspelningen osv, så det finns helt enkelt inte plats för "högupplösta" bilder och ett "snyggare" GUI. Sorry. Detta kommer dock att lösas till nästa generation som ska ha stöd för 1280 x 720 om jag inte hade helt fel och även Truetype-typsnitt så man kan ändra en massa saker själv, men den nuvarande generationen kommer till 99 % inte gå att ändra.

Det enda som går att göra är att ändra wallpaper själv, för att göra det lite roligare:

Postad 11 November 2007 - 14:24

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Det kan bli en rörig tråd om vi ska dra upp alla tankar alla har om sina egna problem... Anyway, punkt två kan jag döda på en gång genom att säga att det helt enkelt inte går att köra interfacet och menyera i 1080p. Det är skälet till att det heller inte går att ändra menyerna själv på det sätt man vill. Den stöder helt enkelt inte högupplösta bilder och jag har för mig att en kontaktperson på DViCO sa till mig att det inte kommer gå att lösa i den befintliga generationen för det finns inte tillräckligt med plats i ROM-minnet, typ. Det är redan smäckfullt med kod för att lösa MKV-uppspelningen osv, så det finns helt enkelt inte plats för "högupplösta" bilder och ett "snyggare" GUI. Sorry. Detta kommer dock att lösas till nästa generation som ska ha stöd för 1280 x 720 om jag inte hade helt fel och även Truetype-typsnitt så man kan ändra en massa saker själv, men den nuvarande generationen kommer till 99 % inte gå att ändra.

Det enda som går att göra är att ändra wallpaper själv, för att göra det lite roligare:

Du tolkar det helt fel Sean eller så uttryckte jag mig fel.
Det går idag att köra interfacet i vilken upplösning man vill ifrån 480-1080, men man kan inte välja 24Hz.
Att själva gränssnittets inte ligger med mer än 480 linjer bryr jag mig inte så mycket om.
Punkt 2 står kvar! :lol:

EDIT: Dessutom menar jag att man inte ska lägga in punkter utan att det finns en röd tråd om ämnet.
De fyra jag startade listan med är punkter som har kommit upp i forumet eller som har diskuterats i PM med andra användare. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 11 November 2007 - 14:31.

Postad 11 November 2007 - 14:39

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0
Då förstår jag. :D

Jag ska på INTET sätt försöka skjuta önskningar i sank, men som sagt - det är lite överkurs med 24 Hz-hysterin som börjar råda nu för det är sjukt få som ens har material som är i 24 Hz och ännu färre uppskattningsvis som har en bildkälla (TV eller projektor) som visar just 24 Hz. Kom ihåg att ni i denna tråd är de absoluta entusiasterna. Men jag lägger till detta på min önskelista till DViCO också. :lol:

Postad 11 November 2007 - 14:46

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Då förstår jag. :D

Jag ska på INTET sätt försöka skjuta önskningar i sank, men som sagt - det är lite överkurs med 24 Hz-hysterin som börjar råda nu för det är sjukt få som ens har material som är i 24 Hz och ännu färre uppskattningsvis som har en bildkälla (TV eller projektor) som visar just 24 Hz. Kom ihåg att ni i denna tråd är de absoluta entusiasterna. Men jag lägger till detta på min önskelista till DViCO också. :lol:

Jag har full förståelse för det, men vi är åtminstone 4-5 som skriver ganska frekvent i tråden och som har Pioneer-TV och det bör finnas någon mer i övriga världen. Man tycker att det borde räcka med ett extra val i menyn som har NTSC/PAL (ovanför autodetect), för det finns ju redan drivare m.m. för själva upplösningen i firmware.
Mest för att slippa svart bild medan man yrar runt i blindo med några bokstäver som hjälp på Tvixens display.

Postad 11 November 2007 - 14:49

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jo, det bör fungera, men om det inte gör det så kan ni prova mitt sätt. :D Det kan ju vara så att man vill VÄLJA undertextfil om det nu är så att man har olika, eller skjuta texten fram eller tillbaka tidsmässigt. :lol:

Det är om man har en .sub och .srt fil som det kan vara värt att välja men jag tar alltid .srt om det finns!
Synca subtitlen gör man väl inte med title knappen utan på subtitle knappen och pillen upp och ner.

Om du har en undertext döp till samma namn som filmfilen typ "The Bourne.Identity.mkv" och "The Bourne.Identity.sub" så bör texten visas automatiskt.

OM den ändå inte gör detta, trots att du har tryckt på "Subtitles"-knappen eller om du har till exempel en ".idx"-fil liggande i samma katalog som filmfilen (den kan för övrigt ligga på en annan plats på hårddisken också), så kan du genom att trycka på "Title"-knappen (rakt under "Subtitles"-knappen) när du har börjat spela upp filen, där enkelt välja den undertextfil som du vill använda.

När du tittar på filmen så kan du justera undertexten på flera sätt:

- "Ch"-knappen upp: För varje tryck så synkar du 0,5 sekunder framåt och skjuter alltså texten framåt i tiden.
- "Ch"-knappen ner: För varje tryck så synkar du 0,5 sekunder bakåt och skjuter alltså texten bakåt i tiden.
- Ett kort tryck på "Subtitle"-knappen och därefter ett snabbt tryck "Upp", "Ner", "Höger" eller "Vänster": Detta gör att du kan förflytta texten på skärmen uppåt, neråt, höger eller vänster om du vill placera den på ett bättre ställe, som till exempel på det svarta området i den undre delen av skärmen.
- Ett kort tryck på "Subtitle"-knappen och därefter ett snabbt tryck "Playknappen", ska göra att du kan ändra mellan en större och en mindre storlek på undertexten men jag är osäker på om det fungerar med alla undertextfiler.

Under Setupmenyn kan du också ändra färgerna du vill ha på dina undertexter.

SÅ, ligger det till.

Redigerat av sean.wiklund, 11 November 2007 - 14:51.

Postad 11 November 2007 - 15:12

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja ha följande:
1= En funktion att kunna slå på/av som automatiskt ändrar upplösningen på bildutångarna när materialet börjar spelas upp så den matchar materialets upplösning mao spelar du upp 720P/50Hz skall detta skickas ut 720P/50Hz och spelar du upp 1080P/24Hz så skall den upplösningen gå ut ur Tvixen.För mig skulle Auto Edid under upplösnings valen gärna få ändras om till detta.
2= En manual där man kan läsa sig till Tvixens olika funktioner(dvs en sådan man brukar få med till vanliga produkter) och som uppdateras vid funktions ändringar de gör vid nya Fw:n så man slipper lära sig dom genom att söka fram dem på olika forum.
3= En klipp och klistra funktion imellan olika mappar på Tvixens inbyggda hdd och inte som nu att den bara kan kopiera imellan olika mappar(när man kör via tvixens GUI)
4= Att inbyggda hdd:n skall dyka upp som en nätverks hdd om man kopplar den till sitt hemma nätverk så att man slipper köra med en FTP client så fort man vill fixa till lite på tvixens hdd utan att använda USB:n.
5= Stöd för .IMG

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 11 November 2007 - 15:40.

Postad 11 November 2007 - 15:16

Diesel77
  • Diesel77
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej allihop!

Är väldigt sugen på att inhandla en Tvix M-4100.

Jag har några frågor och det vore kul om nån vänlig själ hade lust att svara.
(Ja det kanske står nånstans bland dessa 80sidor men jag orkar inte leta)

Till frågan.
Om jag lägger över en .iso med en valig dvd som innehåll skalar spelaren då materialet till Hd? (720p räcker)

Kom visst bara på en fråga för tillfället, kanske editerar in nån mer sen.

Tack på förhand!

Diesel

Postad 11 November 2007 - 15:24

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Hej allihop!

Till frågan.
Om jag lägger över en .iso med en valig dvd som innehåll skalar spelaren då materialet till Hd? (720p räcker)

Tack på förhand!

Diesel

Ja om du ställt in upplösningen på 720P som utgångs signal i setup menyn så skalar den upp allt material till 720P men en dvd är alltid en dvd och blir inte till Hd kvalitet för det.

Postad 11 November 2007 - 15:28

Diesel77
  • Diesel77
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Hej allihop!

Till frågan.

Tack på förhand!

Diesel

Ja om du ställt in upplösningen på 720P som utgångs signal i setup menyn så skalar den upp allt material till 720P men en dvd är alltid en dvd och blir inte till Hd kvalitet för det.

Ok jag förstår.

Tack för snabbt svar.

Är ni nöjda med era spelare ni som handlat?

Diesel

Postad 11 November 2007 - 15:35

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Mkt nöjd faktiskt! Grymt skönt att slippa alla dessa cd o dvd skive brännande/köpande hela tiden samt att man får tillgång till att prova på lite hd-material.

Postad 11 November 2007 - 15:39

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

3= En klipp och klistra funktion imellan olika mappar på Tvixens inbyggda hdd och inte som nu att den bara kan kopiera imellan olika mappar(när man kör via tvixens GUI)

Jag förstår inte. :lol: Du kan ju kopiera filer från en mapp till en annan idag, och du kan ta bort filer direkt i TViX:en när du sitter framför TV:n. Vad är det mer du vill kunna göra?

Postad 11 November 2007 - 15:44

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Jag förstår inte. :lol: Du kan ju kopiera filer från en mapp till en annan idag, och du kan ta bort filer direkt i TViX:en när du sitter framför TV:n. Vad är det mer du vill kunna göra?

Om jag vill flytta en fil ifrån en mapp till en annan så vill jag "klippa ut" den i ena mappen och "klistra in" i den andra , inte kopiera filen så jag har den på 2 ställen efteråt för dels tar det ganska lång tid med stora filer samt att det är onödigt bökigt att först kopiera filen och sedan gå tillbaka och radera ursprungsfilen.

Postad 11 November 2007 - 16:24

Diesel77
  • Diesel77
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej igen.

Jag kom precis på en fråga till : om man kopplar in digitalboxen till den igenom tex scart. Går det då att spela in program och kanske även timeshifta?

Diesel

Postad 11 November 2007 - 16:27

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej igen.

Jag kom precis på en fråga till : om man kopplar in digitalboxen till den igenom tex scart. Går det då att spela in program och kanske även timeshifta?

Diesel

Nej. Om du däremot köper tillägget som finns för respektive modell, det vill säga en tunerdel (DVT-T) så kan du spela in digital-TV från alla fria kanaler och använda den som en "hårddiskvideo".

Postad 11 November 2007 - 16:33

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Finns det något förklaring på varför man väljer att inte ha en tuner del med CA modul? Är det är stor kostnadsfråga för tillverkaren som är orsaken eller vad är problemet? Hade Tvix'en haft en tunerdel med CA modul hade den kunnat vara en grym digitalbox-dräpare.

Postad 11 November 2007 - 17:04

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Finns det något förklaring på varför man väljer att inte ha en tuner del med CA modul? Är det är stor kostnadsfråga för tillverkaren som är orsaken eller vad är problemet? Hade Tvix'en haft en tunerdel med CA modul hade den kunnat vara en grym digitalbox-dräpare.

Hej!

Här kommer några personliga tankar. :lol:

Vi på den Skandinaviska agenturen vet detta och försöker nu övertala utvecklarna att fixa detta. Till saken hör väl att TViX:en aldrig har varit ämnat för just att vara en ultimat "inspelningsprodukt" som ska gå att koppla mot en TV, utan mer en ultimat "uppspelningsprodukt". Först och främst är och kommer det att vara en lösning för de som redan har framför allt filmmaterial och som vill slippa ha en högljudd dator som drar en massa ström, mecka med codecs, risk för virus osv. TViX:en har i Sverige i princip varit känd enbart hos riktiga entusiaster och en del återförsäljare (vanliga butiker) som har fått en TViX i samband med en TV-leverantör för att TV-leverantören har velat ha en egen videoslinga som loopas och visar vad TV-apparaten kan - i butiken, till exempel.

Efter detta evolverade TViX:en och utvecklarna insåg att man kunde stoppa i den en TV-tuner också och voila. Problemet idag och också möjligheten är att till exempel som du säger, stoppa i den en CA-modul som gör att man kan se och spela in alla kanaler som går. Då är det helt plötsligt intressant att prata med Boxer som ju i dagsläget (väl) har monopol på det här området (men det ska väl förändras har jag för mig). Att få en produkt godkänd tar ett halvår, rent pappersmässigt. Det kostar också vansinniga pengar varför enbart de "större" företagen har brytt sig om detta ännu. Lägg därtill det faktum att det händer oerhört mycket på det här produktområdet och du inser snabbt att, om man ska söka tillstånd för en produkt som denna, så gäller det att den är slagkraftig bra lång tid (år) för att det ska löna sig. Eftersom mjukvaror också förändras hela tiden på bara några månader och får en produkt som TViX:en att förändras så oerhört, så blir det svårt att göra det pappersjobb som behövs.

Därtill bör du lägga aspekten att det inte är alla som gillar TViX:en, till exempel i upphovsrättsskäl. TViX:en kan spela upp i upp till 1080i med allt vad det innebär. Jag hoppas du inser vilken piratkopieringsdrömbox det här är om man stoppar i en CA-modul (kortplats). Det här är min personliga åsikt, men jag är inte helt säker på att Boxer gillar det bara så där rakt av om vi säger så. Å andra sidan, prylar med hårddisk, alltså hårddiskvideor finns redan och vad skulle egentligen skilja TViX:en från en sådan? Tja, bildkvaliteten framför allt (rent teoretiskt).

Så, det här med CA-modul ligger på min topplista på önskemål om produktförbättringar, och vi snackar "topp 1" av hela listan nu. Huruvida de sedan trycker i en framöver eller inte, det får framtiden utvisa, men vi vet, precis som du skriver hur kul det skulle kunna bli. Redan nu knäcker TViX:en en inspelningsbar hårddiskvideo på hur många sätt som helst och den skulle bli överlägset populär om den hade just CA-modul. Det vi kollar på nu är om det går att göra något tillbehör eller i alla fall få TViX:en att stöda att man kopplar till en extern CA-modul till den via en USB-port (eller vad det nu kan vara). Men - låt det vara en dröm så länge, för det här kommer inte hända inom ett halvår, garanterat.

Men vi vet, och vi jobbar på försöka övertala DViCO om detta faktum. :D

Redigerat av sean.wiklund, 11 November 2007 - 17:14.

Postad 11 November 2007 - 18:50

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Är det någon som har problem med att inte ljudet kommer ut via HDMI trots att detta är satt?
Ljudet kommer ju ut OK om man satt till analog men är det digitalt ut + HDMI ut satt till JA verkar det vara ett lotteri när detta fungerar. Hade det fungerande ett tag men sedan försvann det!
Tycker det är bättre att köra ljudet på TV'n istf receivern när barnen tittar, för annars blir det ibland lite högt ljud beroende på vilken film de tittar på.

Har också fortfarande problem med att den hänger vid bildspel av jpg bilder. Man kan ju tycka att den inte borde hänga utan säga "unsupported" om det är något den inte tycker om!

Men i stort mycket nöjd!

Kör senaste FW....

Postad 11 November 2007 - 19:19

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Är det någon som har problem med att inte ljudet kommer ut via HDMI trots att detta är satt?
Ljudet kommer ju ut OK om man satt till analog men är det digitalt ut + HDMI ut satt till JA verkar det vara ett lotteri när detta fungerar. Hade det fungerande ett tag men sedan försvann det!

Tuppen,

Frågan är om ljudet fungerar då och då eller om det är vissa filmfiler som inte fungerar... Jag lärde mig nämligen alldeles nyligen att bara för att du har ljudet kopplat till stereon digitalt så betyder inte det att det ska fungera. Om du till exempel har en förstärkare som inte klarar av AAC-ljud och du försöker spela upp en film som har just AAC-ljud som ljudspår, då kommer det fungera galant med analog inställning (PCM), men bli knäpptyst när det är digitalt. Kolla om det inte kan vara något sånt också. :lol:

Redigerat av sean.wiklund, 11 November 2007 - 19:24.

Postad 11 November 2007 - 20:17

Mugg
  • Mugg
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

5= Stöd för .IMG

Har för mig att det ska gå bara man döper om till .iso, har dock ingen .img att prova med just nu.

Postad 11 November 2007 - 20:22

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

5= Stöd för .IMG

Har för mig att det ska gå bara man döper om till .iso, har dock ingen .img att prova med just nu.

Ja det går ju bra, men hur svårt kan det vara att lägga in stöd för .img så att man slipper döpa om filerna :lol:

Postad 11 November 2007 - 21:10

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Ja det går ju bra, men hur svårt kan det vara att lägga in stöd för .img så att man slipper döpa om filerna :lol:

Tror inte Dvico har det som en hög prioritering :D
Men håller med, känns som ett väldigt lätt problem att fixa.

Postad 11 November 2007 - 21:44

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Det tar gissningsvis 24 sekunder för dem att implementera stöd för .img skulle jag tro.
Blir de bombade med 200 förslag så blir även såna enkla saker ett problem.
Jag känner redan att det börjar dra iväg åt det hållet Sean menade.
Laggning i filmerna känns något viktigare att fixa än att kunna flytta filer på HD'n tycker jag.

Postad 11 November 2007 - 21:55

Tobbev
  • Tobbev
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej

Helt ny på forumet så detta blir min första post.

Jag funderar på att köpa en 5100, främst för filmvisning. Jag har en son på 1.5 år och det skulle vara underbart att lassa över hans avsnitt med spöket laban, teletubbies etc på en maskin för att slippa rota fram DVD-skivor etc så fort han vill kolla.

Men, man är ju själv litte soffpotatis, därav har jag några frågor som ni experter på detta kanske kan hjälpa mig med:

1. Klarar maskinen x264 720p och 1080p (*.mkv) på ett tillfredsställande sätt? (Jag vet att den skall stödja det enligt specen men gör den det på ett bra sätt?)

2. Om den klarar det, fungerar det att ha undertexter till *.mkv filer?

3. Kan man organisera sina filmer på ett bra sätt, t.ex med bilder eller är allt i ren textform?

Det var nog allt jag kom på just nu.

Mvh
Tobbe

Postad 11 November 2007 - 21:59

Mugg
  • Mugg
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Tror inte Dvico har det som en hög prioritering :D
Men håller med, känns som ett väldigt lätt problem att fixa.

Tror Dvico är lite dåliga på prioritera och hålla redan på buggar. Nästan så man blir sugen på slänga upp en publik bugzilla för tvixen.

Redigerat av Mugg, 11 November 2007 - 21:59.

Postad 11 November 2007 - 22:04

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej

Helt ny på forumet så detta blir min första post.

Jag funderar på att köpa en 5100, främst för filmvisning. Jag har en son på 1.5 år och det skulle vara underbart att lassa över hans avsnitt med spöket laban, teletubbies etc på en maskin för att slippa rota fram DVD-skivor etc så fort han vill kolla.

Men, man är ju själv litte soffpotatis, därav har jag några frågor som ni experter på detta kanske kan hjälpa mig med:

1. Klarar maskinen x264 720p och 1080p (*.mkv) på ett tillfredsställande sätt? (Jag vet att den skall stödja det enligt specen men gör den det på ett bra sätt?)

3. Kan man organisera sina filmer på ett bra sätt, t.ex med bilder eller är allt i ren textform?

Det var nog allt jag kom på just nu.

Mvh
Tobbe

1. JA. det finns saker att slipa på, men på det stora hela är den kanon.

2. JA.

3. Har för mig att det ska gå, men har aldrig satt mig in i det.

Postad 11 November 2007 - 22:11

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej

1. JA. det finns saker att slipa på, men på det stora hela är den kanon.

2. JA.

3. Har för mig att det ska gå, men har aldrig satt mig in i det.

Angående punkt 1 så vill jag bara klargöra (för sakens skull), att den enligt kartong och specifikation aldrig har stött MKV-filer utan det är något som har kommit som en bonus efter påtryckning från slutkunder ute i världen och från vår agentur. Om det finns MKV-filer som TViX:en INTE klarar, så är det alltså inget att vara direkt "kritisk" över. Det var en parantes bara. :lol:

Angående punkt 3 så går det lysande att göra. Du kan skapa små ikoner för respektive album, oavsett det är DVD-film eller CD-skivor. Du kan också göra thumbnails (små miniatyrbilder) för till exempel en mapp med semesterbilder eller vad det nu kan vara. Det finns program som entusiaster har gjort som man kan leka med och att göra ikonbilderna är inte svårt alls. Det är mer "jobbet" som måste göras och beroende på hur mycket tid du har så kan du ändra rätt mycket. Om man använder bildbrowsing (att lägga in bilder) så kan TViX:en bli lite trögrodd beroende på hur mycket bilder man har osv, det är väl det enda jag har att säga. Annars är textläget (som den är nu) väldigt väldigt enkelt att använda. :D

Postad 11 November 2007 - 22:22

Tobbev
  • Tobbev
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tack för de extremt snabba svaren!

Då blir det sannolikt till att beställa en sådan imorgon då:lol:

Mvh
Tobbe

Postad 11 November 2007 - 22:24

Tobbev
  • Tobbev
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Kom på en fråga till:

500GB, är det max vad hårdvaran klarar eller är det det som garanteras funka?

Mvh
Tobbe

Postad 11 November 2007 - 22:30

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Folk i tråden har sagt att 750gb funkar, någon var inne på en TB disk.
Kommer dock inte ihåg om det blev något med den :lol:

Så 500 är INTE max

Postad 11 November 2007 - 22:31

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Kom på en fråga till:

Mvh
Tobbe

I tråden finns nog användare som har 750GB och jag har läst om de som slängt i 1TB.
Vet dock inte om det finns någon begränsning eller var den går.

EDIT: Fel av mig... det finns folk som har 1TB även i tråden.
Slå in "1TB" nere till vänster på denna sidan och tryck "sök inom tråden". /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 11 November 2007 - 22:34.

Postad 11 November 2007 - 22:34

Mugg
  • Mugg
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hej

2. JA.

Bara om undertexten ligger i en egen fil. Är den inbäddad i mkv:n funkar det inte.

Postad 11 November 2007 - 22:51

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Angående punkt 1 så vill jag bara klargöra (för sakens skull), att den enligt kartong och specifikation aldrig har stött MKV-filer utan det är något som har kommit som en bonus efter påtryckning från slutkunder ute i världen och från vår agentur. Om det finns MKV-filer som TViX:en INTE klarar, så är det alltså inget att vara direkt "kritisk" över. Det var en parantes bara. ;)

En bild säger mer än 1000 ord:

Postad bild

Känns lika vasst som att det står på kartongen i mina ögon.
Jag hade dessutom aldrig köpt den om stödet inte fanns.

Postad 11 November 2007 - 22:55

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Angående punkt 1 så vill jag bara klargöra (för sakens skull), att den enligt kartong och specifikation aldrig har stött MKV-filer utan det är något som har kommit som en bonus efter påtryckning från slutkunder ute i världen och från vår agentur. Om det finns MKV-filer som TViX:en INTE klarar, så är det alltså inget att vara direkt "kritisk" över. Det var en parantes bara. ;)

Känns lika vasst som att det står på kartongen i mina ögon.
Jag hade dessutom aldrig köpt den om stödet inte fanns.

Jo, fast det står inte (!) på kartongen, vilket är det du ser som kund om du är i butik. Vi på agenturen har heller aldrig (än så länge) lanserat den på något sätt med att den har stöd för MKV, just för att det har varit en betaversionsfeature. Det är mest det jag vill komma fram till. Produkten är ju som sagt inte längre vad den var från början, vilket i alla fall är positivt. :blink:

EDIT: Sen är det sjuuuukt få personer som har koll på den koreanska hemsidan, om vi säger så. Vi lanserar alltså inte TViX:en med MKV-stöd. Det är alltså en "bonus". Hoppas du förstår vad jag menar nu. ;)

Redigerat av sean.wiklund, 11 November 2007 - 22:57.

Postad 11 November 2007 - 23:02

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jo, fast det står inte (!) på kartongen, vilket är det du ser som kund om du är i butik. Vi på agenturen har heller aldrig (än så länge) lanserat den på något sätt med att den har stöd för MKV, just för att det har varit en betaversionsfeature. Det är mest det jag vill komma fram till. Produkten är ju som sagt inte längre vad den var från början, vilket i alla fall är positivt. ;)

EDIT: Sen är det sjuuuukt få personer som har koll på den koreanska hemsidan, om vi säger så. Vi lanserar alltså inte TViX:en med MKV-stöd. Det är alltså en "bonus". Hoppas du förstår vad jag menar nu. :blink:

Ingen i min bekantskapskrets köper något ifrån vad som står på en kartong längre.
Nästan alla söker "på nätet" innan de köper något. Tror faktiskt att just en sån här pryl köps av generellt bättre insatta eller så får de hjälp av någon som är insatt.
Juridiskt håller nog inte beta-snacket längre helt enkelt.

Förstått dig har jag gjort hela tiden, men du är ju säljare i grund och botten. ;)

Postad 11 November 2007 - 23:04

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jo, fast det står inte (!) på kartongen, vilket är det du ser som kund om du är i butik. Vi på agenturen har heller aldrig (än så länge) lanserat den på något sätt med att den har stöd för MKV, just för att det har varit en betaversionsfeature. Det är mest det jag vill komma fram till. Produkten är ju som sagt inte längre vad den var från början, vilket i alla fall är positivt. ;)

EDIT: Sen är det sjuuuukt få personer som har koll på den koreanska hemsidan, om vi säger så. Vi lanserar alltså inte TViX:en med MKV-stöd. Det är alltså en "bonus". Hoppas du förstår vad jag menar nu. ;)

Ingen i min bekantskapskrets köper något ifrån vad som står på en kartong längre.
Nästan alla söker "på nätet" innan de köper något. Tror faktiskt att just en sån här pryl köps av generellt bättre insatta eller så får de hjälp av någon som är insatt.
Juridiskt håller nog inte beta-snacket längre helt enkelt.

Förstått dig har jag gjort hela tiden, men du är ju säljare i grund och botten. ;)

ANYWAY - MKV stöddes inte från början. Det gör det nu, genom betafirmware. Everybody's happy. Kan vi vara överens då? ;)

Och långt ifrån alla är så insatta som du tror. Och tro mig, jag har full koll på marknaden och vart den här produkten säljs och till vilken typ av personer den säljs till. Annars hade jag inte haft det jobb jag har. :blink:

EDIT: Vad jag ville komma fram till var bland annat att om man köper produkten för att den ska stöda 1080p-filer i MKV-format, och sedan inte får det att fungera, så kan det bero på en massa olika anledningar. Därför, är det viktigt att poängtera att vi här i Skandinavien inte säljer den på argumentet "MKV-stöd" på förpackningen. Däremot är det något som många känner till och därför den också säljs, men om du vill diskutera ingående juridiska termer och hur vi uttrycker oss i tråden, så kan vi göra det i ett PM om du vill. Jag är journalist i grund och botten så det är bara kul. ;)

Redigerat av sean.wiklund, 11 November 2007 - 23:07.

Postad 11 November 2007 - 23:06

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0
Fattar inte heller varför Dvico inte släpper inte officiell firmware med mkv stöd!
Känns rätt lustigt att vi ska testa en firmware i flera månader.

För om maskinerna släpps i affären med en installerad och stabil FW med mkv stöd, kan ni börja skriva det på kartongen ;)

Postad 11 November 2007 - 23:09

Unregistered407b1f4d
  • Unregistered407b1f4d
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Har nyligen köpt en 4100. Den funkar bra med jag har ett halvjobbigt problem. hastigheten för FTP är otroligt låg. Vi snackar max 400kb/s. Jag är inte helt novis inom området tycker jag själv och anser mig testat allt jag kan komma på. Olika datorer. Korsad kabel mellan bara dator och tvixen. Senaste mjukvaran 1,3, 5 eller vad den heter. Kör jag med USB så går det jättefort. Har testat Smart ftp, cute ftp, flashftp. Med liknade resultat.

Jag har också letat runt på nätet för att hitta en lösning. Finns ju en del som haft felet men fått bort det med annat FTP program efter vad det verkar. Men det hjälper inte för mig.

Någon som har en ide??

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.