Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter

3224 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Logitech Squeezebox Classic (Mediaspelare) 5 9,38 (199) Inga priser
Slim Devices SqueezeBox Wired MP3 (Mediaspelare) 1 8 (2) Inga priser
Slimdevices Squeezebox2 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 8,8 (4) Inga priser
Thecus N2100 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Thecus N5200B (NAS-servrar) 1 6 (1) Inga priser
Logitech Squeezebox Transporter (Mediaspelare) 4 9 (4) Inga priser
Logitech Squeezebox Duet (Mediaspelare) 7 8,73 (90) Inga priser
Logitech Squeezebox Controller (Fjärrkontroller) 4 8,25 (3) Inga priser
Logitech Squeezebox Receiver (Mediaspelare) 2 8,17 (5) Inga priser
Logitech Squeezebox Boom (Kompaktstereo) 5 9,37 (58) Inga priser
Logitech Squeezebox Touch (Mediaspelare) 9 8,07 (44) Inga priser
Logitech Squeezebox Radio (Radio) 7 7,74 (97) Inga priser
36 relaterade trådar
* Officiell tråd - Squeezebox Touch * (445 inlägg) 9 år sedan
Vad är det som skiljer logitech UE smart radio och squeezebox radio? (27 inlägg) 11 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 11 år sedan
Squeezebox Radio (160 inlägg) 11 år sedan
* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet * (1152 inlägg) 12 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 12 år sedan
Logitech Squeezebox Boom (140 inlägg) 12 år sedan
Svensk eller kinesisk T-amp? (16 inlägg) 12 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 13 år sedan
Drömanläggning 300.000 kr (43 inlägg) 13 år sedan
Uppspelning av strömmande musik (1 inlägg) 13 år sedan
Köpa Sqeezebox Duet nu? (13 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox eller Ipod/Airport express? (12 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox och android (5 inlägg) 14 år sedan
Pioneer Lx71 vs Squeezebox classic (5 inlägg) 15 år sedan
CD-spelaren dödförklarad, ny ljudstreamer för audiofiler! (79 inlägg) 15 år sedan
Datorn som HiFi källa? (76 inlägg) 15 år sedan
SqueezeBox, Qnap NAS, Spotify (1 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox-DAC mot Musical Fidelity hörlursförstärkare, vilken är bäst? (0 inlägg) 15 år sedan
Logitech Squeezebox Touch (8 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox bla bla bla (6 inlägg) 15 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
En ny Squeezeboxmodell (94 inlägg) 16 år sedan
Hur lägger man in internetradiostationer till Squeezeboxboom ? (2 inlägg) 16 år sedan
SACD / HDCD (53 inlägg) 16 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 16 år sedan
Squeezebox vs Soundbridge (202 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
NAS - teori och praktik (22 inlägg) 17 år sedan
Ska byta ut min Soundbridge... (25 inlägg) 17 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 17 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 17 år sedan
Slimdevices släpper ny Squeezebox (27 inlägg) 17 år sedan
Extern DAC (90 inlägg) 18 år sedan
Slim Devices Squeezebox blir rumsren (2 inlägg) 18 år sedan
Creative Wireless Music eller Squeezebox 2? (10 inlägg) 19 år sedan

Postad 15 augusti 2008 - 13:00

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Du måste trycka och hålla nere Brightness några sekunder, håll den nedtryckt. Då ska firmwareuppdatering startas om det finns nån.

Enda som händer när ja trycker på Brightness är att den ändras.
men ja vet ju inte om ja är connectad. Kör ja vanlig så vill den ju connecta till SqueezeCenter o då stänger den ner. jag har kört instälningarna till Wireless och kollar ja Current Settings så verkar det stämma, är man connectad till Routern då?

Om jag gör en Återställning så antar ja att det enbart betyder alla inställingar och inte firmwere?

Postad 15 augusti 2008 - 13:15

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Du ska trycka OCH hålla den nedtryckt

EDIT: för sent...

Redigerat av TCM, 15 augusti 2008 - 13:15.

Postad 15 augusti 2008 - 15:42

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

Du måste trycka och hålla nere Brightness några sekunder, håll den nedtryckt. Då ska firmwareuppdatering startas om det finns nån.

Du ska trycka OCH hålla den nedtryckt

EDIT: för sent...

Det ja gör men den går ju bara igenom alla olika grader av brightness som finns, ja vet ju inte om den är connectad eller ej.
Startar ja bara upp den så vill den ju connecta till SqueezeCenter vilket inte går.

Postad 15 augusti 2008 - 17:35

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

men ja vet ju inte om ja är connectad. Kör ja vanlig så vill den ju connecta till SqueezeCenter o då stänger den ner. jag har kört instälningarna till Wireless och kollar ja Current Settings så verkar det stämma, är man connectad till Routern då?

Om jag gör en Återställning så antar ja att det enbart betyder alla inställingar och inte firmwere?

Du måste vara uppkopplad till SqueezeServer för att kunna få en fimware laddad. Jag vet inte hur mycket kunskaper du har om Squeezebox men om jag förutsätter att du vet hur man ställer in uppkopplingen mot nätverket. Du kan komma åt den genom att hålla ner pil-vänster på fjärren.

Postad 15 augusti 2008 - 18:01

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Testade SqueezeCenter lite, och får intrycket att av att det är en aningens segt. Naturligtvis kommer man ju huvudsakligen att använda squeezeboxen själv för att browsa och spela musik, men finns det några andra lösningar för pc-sidan annat än det web-baserade? Gillar inte riktigt att köra det i ett opera-fönster.

Det finns en tredje parts klient som är ett vanligt Windows program som heter Moose:
http://www.rusticrhi...om/drlovegrove/

Och en fråga till: Har kollat på en mängd bilder på boxen i sig, och på många av bilderna ser displayen väldigt ljussvag ut. Upplever ni den som tillräckligt ljusstark för att kunna läsas utan problem i dagsljus?

Jag har aldrig upplevt några problem att se texten på min Squeezebox3.

Postad 15 augusti 2008 - 18:17

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

En grej som gör mig lite tveksam, är att den trots allt är rätt gammal. Ett par år är ju rätt mycket när man pratar om sådan här teknik. Jag är ju inte alls insatt, och mitt tvekande är kanske helt obefogat. Skulle ni fortfarande rekommendera Sqeezebox? Är den inte "utdaterad"? Jag känner till den nya Duet, men priset är en aning för högt.

Om du är ute efter en musikspelare som ger bra ljudkvalitet skulle jag utan tvekan rekommendera SqueezeBox'en än idag.

Det man kanske inte tänker på är att idag är det mycket funktionalitet som ligger i mjukvara och mjukvaran i Squeezebox'en är definitivt inte flera år gammal. Det har kommit mjukvaruuppdateringar(firmware) vid åtminstone varje ny release av SqueezeCenter mjukvaran.

Det som också är lite annorlunda från andra musikspelare är att ganska stor del av funktionaliteten ligger i SqueezeCenter och inte i själva Squeezebox'en. Detta gör att genom att SqueezeCenter har kommit i flera nya versioner sen Squeezebox3 kom ut, så har det också tillkommit funktionalitet i den successivt sedan dess.

Det som hänt på hårdvarufronten sedan Squeezebox3 är väl:
- Squeezebox Duet: För de som inte är i behov av en central display som alla kan se och istället önskar en fjärrkontroll med skärm.
- Transporter: För de kräsna som vill ha absolut bästa ljudkvalitet och har en riktig Hifi anläggning att koppla in den till.

Om mina Squeezebox'ar skulle gå sönder idag så jag blev tvungen att köpa en ny så skulle jag köpa en Squeezebox3 fortfarande. Jag har både en Squeezebox3 och en Duet, anledningen att jag föredrar Squeezebox3 är att den har en central display där alla kan se vad som spelas. Jag skulle gärna vilja ha en Transporter istället, men jag är inte beredd att betala för den.

Postad 15 augusti 2008 - 18:25

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Har kollat genom galleriet när på sidan, och den verkar bara finnas i två färger, vit och svart. Dock förekommer någon grå/metalic variant på vissa produktbilder. Är det egentligen den svarta? Vill ha den svarta (kan tyckas vara löjligt att vara petig angående sådant, men det är ju ändå en del av inredningen)

Jag tror det bara är den helt svarta som tillverkas numera, det har tidigare funnits en silver och en vit men de är nog svåra att få tag i som nya längre.

Postad 15 augusti 2008 - 19:32

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

Du måste vara uppkopplad till SqueezeServer för att kunna få en fimware laddad. Jag vet inte hur mycket kunskaper du har om Squeezebox men om jag förutsätter att du vet hur man ställer in uppkopplingen mot nätverket. Du kan komma åt den genom att hålla ner pil-vänster på fjärren.

Jo ja har kört det o allt verkar funka men efter vill den ju koppla upp sig mot SqueezeCenter o när det inte går stänger den ju ner sig. Kan man koppla upp sig till nätverket o ha SB'n igång utan att den försöker koppla upp sig till SC?

Postad 17 augusti 2008 - 21:08

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jo ja har kört det o allt verkar funka men efter vill den ju koppla upp sig mot SqueezeCenter o när det inte går stänger den ju ner sig. Kan man koppla upp sig till nätverket o ha SB'n igång utan att den försöker koppla upp sig till SC?

Det finns en bugg i firmwaren som gör att displayen släcks efter en stund när den håller på och försöker koppla upp sig. tryck lite på piltangenterna när den släcks så ser du vad den håller på med.

Postad 19 augusti 2008 - 19:29

Unregistered51e27207
  • Unregistered51e27207
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
erlandi, tack för utförliga svar! Nu är jag ännu ett steg närmare att köpa en. :)

Postad 20 augusti 2008 - 12:51

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

Det finns en bugg i firmwaren som gör att displayen släcks efter en stund när den håller på och försöker koppla upp sig. tryck lite på piltangenterna när den släcks så ser du vad den håller på med.

ah, där ser man
Men resultatet är det samma, det står bara att den inte kan connecta till SqueezeCenter och det viste ja ju redan då den ej är connectad =\

Postad 22 augusti 2008 - 12:14

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Gör det något om man höjer ljudstyrkan på squeezeboxen eller ska man låta den vara?

Tycker att jag får vrida på väldigt högt på förstärkaren innan det blir lagom högt.

Postad 22 augusti 2008 - 12:57

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Gör det något om man höjer ljudstyrkan på squeezeboxen eller ska man låta den vara?

Tycker att jag får vrida på väldigt högt på förstärkaren innan det blir lagom högt.

Kör du analogt eller digitalt? Kör du digitalt så skall volymändringen vara avstängd, kör du analogt så skall den vara på högsta..

Postad 23 augusti 2008 - 08:49

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Pallar inte att leta igenom över 80 sidor om denna fråga, så jag ställer den rakt ut.

Undrar i vilken kvalite man kan ta in den webbradio som finns att tillgå genom squeezeboxen utan att man har datorn igång. Vill veta lite mer om den funktionen.
Hur många kanaler finns det och måste man göra någon inställning i datorn för att de skall kunna tas in?
Hur många Kbps går det att lyssna på genom radion? Kan man få in 192 eller 320? (24 mbit bredband)

Tack!

Postad 23 augusti 2008 - 08:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Undrar i vilken kvalite man kan ta in den webbradio som finns att tillgå genom squeezeboxen utan att man har datorn igång. Vill veta lite mer om den funktionen.

Den kvalitern radion sänds i.
Du kan lyssna på vilken kanal som helst som finns på internet, inte bara dom som redan finns inlagda (många tusen kanaler).

Hur många kanaler finns det och måste man göra någon inställning i datorn för att de skall kunna tas in?

Många många tusen kanaler, och ytterligare hundratusentals kan man ju leta fram själv.
Du måste göra en grundinställning i Squeezeboxen för att komma ut på nätet. Men det gör man även för att hitta sin server.
Sen kan man ju skaffa ett konto på Squeezenetwork.

Hur många Kbps går det att lyssna på genom radion? Kan man få in 192 eller 320? (24 mbit bredband)

Ja och ja och högre än så. Du kan lyssna i cd-kvalitet eller ännu högre om du hittar sådana kanaler.

Redigerat av Martin, 23 augusti 2008 - 08:59.

Postad 24 augusti 2008 - 19:42

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Ok nu har jag kommit på 2 nya störande problem.

1. Jag får den inte till att gå igenom hela skivan. Den stannar bara på samma låt hela tiden. Har ändrat en massa i repeat och shuffle men inget jag gör där verkar hjälpa.

2. Var ställer man in klockan? Letat runt i menyerna men inte blivit något klokare.

mvh Marcus

Postad 24 augusti 2008 - 20:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

1. Jag får den inte till att gå igenom hela skivan. Den stannar bara på samma låt hela tiden. Har ändrat en massa i repeat och shuffle men inget jag gör där verkar hjälpa.

Har du verkligen lagt till alla låtar i spellistan? Kör du repeat one?

edit: Ett screenshot på Squeezecenter skulle hjälpa till :)

2. Var ställer man in klockan? Letat runt i menyerna men inte blivit något klokare.

Tiden tas från datorn Squeezecenter körs på har jag för mig.

Redigerat av Martin, 24 augusti 2008 - 20:06.

Postad 25 augusti 2008 - 06:25

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0

Har du verkligen lagt till alla låtar i spellistan? Kör du repeat one?

edit: Ett screenshot på Squeezecenter skulle hjälpa till :)

Jag har inte lagt till alla låtarna i spellistan och det är det jag misslyckas med. Aha, tror jag lyckades nu. Tänk vad en god natts sömn kan göra.

Tiden tas från datorn Squeezecenter körs på har jag för mig.

Hmm, då måste jag hitta var man ställer om den i min NAS. Blir nog lättare sagt än gjort.

Tack för hjälpen!

Postad 26 augusti 2008 - 13:24

Unregistered5a63d35d
  • Unregistered5a63d35d
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Siba kör en kampanj på Squeezebox, 1590:- kostar den. Man får eventuellt säga till personalen eftersom de själva inte verkade veta om detta.
Dock får man nog nästan ringa butiken direkt eller ta sig en sväng förbi eftersom varuinformation på siba.se visar att den är slut i varje butik.

Postad 26 augusti 2008 - 16:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Jag lyckas inte koppla upp mig till mitt trådlösa nätverk. Jag har ett lösenord med bokstäver men den vill ha WEP-koden i "hexadecimal". Kan någon hjälpa mig angående hur jag översätter mitt lösenord till hexadecimal?

Jag blir så trött. Till och med de produkter som skall vara användarvänliga är ett h-vete att installera. :)

Postad 26 augusti 2008 - 16:51

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Jag kom förbi det med en internetsida som fixar WEP ti HEX conversion.
Nu vägrar den skafa sig en IP-adress... Suck.

Postad 27 augusti 2008 - 08:18

Morphie
  • Morphie
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Är det någon som kan tippsa om ett par snygga högtalare att koppla till en gammal Squeezebox?
Hade tänkt mig något litet som jag i bästa fall kan hänga på väggen i köket, eller ställa på bänkskivan, så något kompakt men med bra ljud.

Postad 27 augusti 2008 - 09:56

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Är det någon som kan tippsa om ett par snygga högtalare att koppla till en gammal Squeezebox?
Hade tänkt mig något litet som jag i bästa fall kan hänga på väggen i köket, eller ställa på bänkskivan, så något kompakt men med bra ljud.

Beror på vad du tänkt betala.

Jag ha följande relativt billiga setup till Squeezeboxen i sovrummet (<3000). Högtalarna är mycket välljudande och extremt snygga. Väggfäste ingår. Förstärkaren är liten, alltså mycket liten, dock får man ta med i beräkningen att den har en extrern transformator. Rekommenderar verkligen denna uppsättning, ljudet är så bra att man nästan gråter.

I barnens rum har jag Squeezebox samt ett par Creative T20 aktiva högtalare som låter OK. Utbudet på aktiva högtalare som samtidigt låter bra är minimalt. Hänga dom på väggen kan man glömma. För en liten extra peng får du de större och bättre T40.

Postad 27 augusti 2008 - 10:05

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

ah, där ser man
Men resultatet är det samma, det står bara att den inte kan connecta till SqueezeCenter och det viste ja ju redan då den ej är connectad =\

Du får nog beskriva de steg du går igenom för att connecta dig, det borde vara något i stil med nedanstående.
  • Region (Europe)
  • Välj ditt nätverk (namn)
  • Eventuell kryptering + nyckel
  • Automatisk DHCP (på/av)
  • Hämta IP adress
  • Välj server (lista eller manuell ip adress)
Om den verkligen anger att den inte kan connecta till Squeezecenter så har du ju lyckats med en en koppling till routern men sedan hittar den inte servern som squeezecenter ligger på eller så kör den på fel port.

Redigerat av anders.markstrom, 27 augusti 2008 - 11:35.

Postad 28 augusti 2008 - 19:45

slanemyr
  • slanemyr
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Min SB Classic funkar kanon, men jag såg idag att jag har 6 st röda horisontella linjer över display:en. Flyttade den och tog bort strömadaptern... Märker då också att jag är glapp i strömkontakten. Den är väldigt känslig, petar på kabeln i sidled så bootar Squeezeboxen om...

Det gör väl i och för sig inte så mycket eftersom den står på en och samma plats och ingen rör den, men det med de röda linjerna oroar mig och stör mig...

Ska jag byta tycker ni?

Uppdatering: Körde till SIBA och bytte den idag... Tyvärr så repareras tydligen SB:arna, så nu är jag av med den i några veckor...

Uppföljning: Idag kunde jag äntligen hämta min squeezebox igen... eller inte min... fick en ny. Tog Siba 4 veckor att konstatera detta.. .och till sin hjälp hade de först Infocare i Växjö, sedan Logitech själva och tillsist Abtech.

Hade nog varit billigare att gett mig en ny från början.

Jaja, nu kan man äntligen lyssna på musik igen...

Postad 30 augusti 2008 - 15:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Kan ingen hjälpa mig?
Jag får boxen att ansluta sig till mitt trådlösa nätverk men i nästa steg så misslyckas den med att skaffa sig en IP-adress. Jag har suttit långa stunder i supporten för både det trådlösa nätverket och för logitech utan resultat.
Det lutar åt att jag måste skicka tillbaks den. ;)

Postad 30 augusti 2008 - 15:49

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Kan ingen hjälpa mig?
Jag får boxen att ansluta sig till mitt trådlösa nätverk men i nästa steg så misslyckas den med att skaffa sig en IP-adress. Jag har suttit långa stunder i supporten för både det trådlösa nätverket och för logitech utan resultat.
Det lutar åt att jag måste skicka tillbaks den. ;)

Provat utan kryptering? Provat med WEP? Octokollat att rätt lösenord används? Vad står det i routerns logg? Har du på MACfiltering?

Postad 30 augusti 2008 - 18:15

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Äntligen funkar det!
Jag var tvungen att byta mitt nätverkslösenord till ett i hexadecimal. Mycket märkligt, alla andra burkar funkade med det gamla ord-lösenordet.
Jäkla skräpburk som skall vara så besvärlig och jäkla skräpsupport som inte kunde hitta felet. ;)

Nu är jag dock toknöjd och musiken låter grymt bra när jag kopplat squeezeboxen till min hörlursförstärkare. Att koppla lurarna i boxens hörlursurtag är inte att rekommendera. I alla fall inte mina Denon-lurar. :)

Postad 31 augusti 2008 - 20:23

Xorlon
  • Xorlon
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Har skum-läst igenom sidorna för att hitta riktigt:

Vill kunna köra en Squeezebox tillsammans med en H/K förstärkare där H/K'n bara får ström när squeezeboxen är på.

Idén jag har är precis som en person i början av tråden pratade om, att använda den tillsammans med en grendosa som har master/slave uttag.
Drar Squeezeboxen över 20W i drift? för isåfall skulle det funka med en sådan: här
Någon som vet hur mycket den drar, eller använt någon liknande lösning o vet om det funkar? eller har någon helt annan lösning för att fixa detta? =)

Mvh Xorlon

Postad 31 augusti 2008 - 21:06

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Jag är väl dum, men jag frågar ändå.

Har läst tråden och kollat på Logitechs hemsida men blir inte klok på inkoppling.

Om jag ska koppla den till min stereo som står på vån1 men dator och router står på vån 2 funkar det då med trådlöst, jag måste inte koppla den med nätverkskabel, eller?

Postad 01 september 2008 - 07:22

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Det fungerar med trådlöst

Postad 01 september 2008 - 12:57

wader
  • wader
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Uff, över 80 sidor att läsa, jag har hunnit till sida 24 än å länge och mycket matnyttingt har det blivit så här långt. Ni verkar ju vara kungar på klämboxen. Jag har en sb3 som jag köpte för cirka 6 månader sedan. Just nu kör jag sb3 till RC-L boxen och vidare till mitt ec aw250 slutsteg. Har även ett bra försteg (spark/cain rörsteg). Tycker kanske att utsignalen blir lite låg utan försteg men men vi får se.

Eftersom det tar tid att läsa alla sidor i den här tråden så skulle jag vilja ställa lite frågor.

I squeezecenter om jag tittar på Artister så får jag upp en som heter "min musik" och där finns det också musik. Hur tusan har det komit dit?

Min sökväg för squeezecenter är c:\document and settings\nisse\mina dokument\min musik

Sökvägen för spelistor är samma, är det det som ställer till det?

Så tänkte jag fixa detta med taggar och tog hem mediamonkey, fattade inget om hur man ska gör dessutom la den till en del grejor i mitt musiklib. Vad tusan händer och hur får man mediamonkey att fungera?

Postad 01 september 2008 - 17:57

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

I squeezecenter om jag tittar på Artister så får jag upp en som heter "min musik" och där finns det också musik. Hur tusan har det komit dit?

Min sökväg för squeezecenter är c:\document and settings\nisse\mina dokument\min musik

Låter spontant som ett fall för "SqueezeCenter Settings/Advanced/Formatting" och parametern "Guess Tags Formats".

Om en musikfil saknar taggar så gissar den taggar utifrån sökvägen. Det känns i och för sig fortfarande konstig om du inte har en "min musik" katalog inne i "c:\document and settings\nisse\mina dokument\min musik" förutsatt att du verkligen pekat "Music Folder" inställningen på "c:\document and settings\nisse\mina dokument\min musik".

Bästa lösningen att redigera taggarna på de filer som ligger under "min musik" mappen i valfritt taggningsprogram.

Postad 01 september 2008 - 19:16

wader
  • wader
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Låter spontant som ett fall för "SqueezeCenter Settings/Advanced/Formatting" och parametern "Guess Tags Formats".

Om en musikfil saknar taggar så gissar den taggar utifrån sökvägen. Det känns i och för sig fortfarande konstig om du inte har en "min musik" katalog inne i "c:\document and settings\nisse\mina dokument\min musik" förutsatt att du verkligen pekat "Music Folder" inställningen på "c:\document and settings\nisse\mina dokument\min musik".

Bästa lösningen att redigera taggarna på de filer som ligger under "min musik" mappen i valfritt taggningsprogram.

Nejdå det finns ingen mapp som heter min musik i c\document and settings\nisse\mina dokument\min musik.

Jo jag tog ju hem media monkey men fattar inte hur jag ska använda den och vad värre är att den har lagt till filer i musikmappen. Nån som har tid men en liten utbildning i mm så man fattar hur man ska tagga riktigt ?

Postad 01 september 2008 - 19:23

wader
  • wader
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Skumt, av någon anledning tror squeezecenter att artisten heter min musik och att albumet heter Metallica. Hur löser man det för i mappen syns det inte så??

Postad 02 september 2008 - 21:08

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Skumt, av någon anledning tror squeezecenter att artisten heter min musik och att albumet heter Metallica. Hur löser man det för i mappen syns det inte så??

Jag har samma problem med ett album (eller ett par låtar på ett album) som av någon aledning inte vill indexeras korrekt.
Jag har taggat om dom korrekt på samma sätt som alla andra 1000 album men just denna beter sig som du beskriver och en del av mappnamnet dyker upp som artist och all information blir därefter förskjuten så album blir artistnamnet, året blir något annat, etc. Ingen aning vad det beror på.

Postad 02 september 2008 - 21:13

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Vill kunna köra en Squeezebox tillsammans med en H/K förstärkare där H/K'n bara får ström när squeezeboxen är på.

Kommer nog inte fungera som du tänkt dig eftersom Squeezeboxen alltid är på även om du "stänger av den" med av knappen. Den befinner sig då i ett annat mode och servern skickar annan information, t ex en klocka i displayen.

Man kan dock ställa in Squeezboxen så den inte sänder någon digital signal i "off"-läge. Har du möjlighet att låta din förstärkare gå i stand-by när detta instäffar så är det väl det enklaste men det ställer ju en del krav på just förstärkaren.

Postad 02 september 2008 - 21:32

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Om jag ska koppla den till min stereo som står på vån1 men dator och router står på vån 2 funkar det då med trådlöst, jag måste inte koppla den med nätverkskabel, eller?

Vet inte på vilken nivå din fråga är men tänk dig att Squeezeboxen är en bärbar dator. Skulle den bärbara datorn nå servern trådlöst? Är signalstyrkan tillräcklig? Är routern och servern konfigurerad korrekt?

Postad 03 september 2008 - 21:50

Matrov
  • Matrov
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tja.Liten fundering.När jag ska söka efter musik i datorn hur ska grundinställningarna för Musikmapp och Mapp för spellistor vara för jag ska hitta musiken,har provat lite olika men den hittar inget /matrov

Postad 08 september 2008 - 19:08

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0
Då var man en lycklig ägare till en squeezebox...... :) ....riktigt finurlig sak det där. Måste rikta ett stort tack till Martin för den utmärkta "idiotguiden"....... :lol: .......det hade nog varit stört omöjligt att få allt att funka annars. Jag hade stora problem med att få taggar rätt eftersom Eac inte komprimerade waw-filerna och det fick till följd att taggarna inte funkade och därmed funkade endast musikmappen och inte kategorivalen(trodde att det skulle stå waw fortfarande eftersom programmet först rippade till waw.....mmmmmm....vet....man är inte smartast i stan..... ;) ) . Efter allt stök så flyter det dock nu på smärtfritt.

Idag gjorde jag en liten jämförelse mellan att spela samma låt på min pioneer dvd 989 avi och squezeen kopplad på analog utgång och hoppa mellan ingångar på min primare I30. Valet av skiva var Anouks update som har en riktigt grym upplösning och dynamik. Jag upplever att pioneeren spelar med lite mer dynamik och upplösning och ljudet låter lite renare än vad sqeezen gör men möjligen så kan det till viss del ha att göra med att volymen blir lägre med squezen än dvd:n när man kör på samma volym på förstärkaren. Skillnaden kräver dock att man skiftar mellan källorna direkt och när jag enbart lyssnar på squezen upplever jag den inte som "sämre" än pioneeren. Det skulle vara riktigt intressant att köra en jämförelse mellan de båda när man kopplar på en HD-dac eller en benchmark.

Postad 10 september 2008 - 20:13

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej!

Jag orkade ej läsa alla 82 sidorna så jag slänger ut ett par frågor?

Erlandi.eller nån annan som vet.

Jag har Iphone 3G + SB classic.

Vilken mjukvara skall man använda för att styra SB med Iphone ?

Och var skall den installeras?

Ipeng 0.5 i slimdevices/plugins?

Tacksam för svar .

mvh

Mikael

Postad 12 september 2008 - 08:20

wader
  • wader
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
Jag har ett par lite äldre men fullt fungerande datorer hemma. Skulle någon kunna skriva en HOWTO för clarkconnet&slimdevice hur man installerar och kör setup för det. Fungerar nya squeezecenter på clarkconnect ?

Postad 12 september 2008 - 08:24

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Jag har ett par lite äldre men fullt fungerande datorer hemma. Skulle någon kunna skriva en HOWTO för clarkconnet&slimdevice hur man installerar och kör setup för det. Fungerar nya squeezecenter på clarkconnect ?

Den här guiden följde jag (för något år sen) och den tyckte jag var bra - trots nästan igen linux-vana

http://www.ulverston...i-itx/index.htm

Postad 12 september 2008 - 12:58

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Jag har Iphone 3G + SB classic.

Vilken mjukvara skall man använda för att styra SB med Iphone ?

iPeng 0.5.1 eller 0.5.2, jag har för mig at 0.5.0 innehöll en hel del buggar, så använd åtminstoned 0.5.1

Den skall zippas upp i en katalog som heter "Plugins", jag är osäker exakt var den ligger på Windows (som jag antar du använder?) men det är i alla fall INTE den som heter "Slim/Plugin". Den brukar ligga direkt under SqueezeCenter installationen eller eventuellt i en "server" underkatalog under SqueezeCenter installationens huvudkatalog.

Får du kryptiska felmeddelanden när du zip'ar upp den har du troligtvis råkat ut för Microsoft's bug i deras zip programvara (finns en hotfix).

Postad 13 september 2008 - 20:36

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om Lazy Search plugin ska fungera med iPeng på iPod Touch?

Postad 14 september 2008 - 17:52

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

iPeng 0.5.1 eller 0.5.2, jag har för mig at 0.5.0 innehöll en hel del buggar, så använd åtminstoned 0.5.1

Den skall zippas upp i en katalog som heter "Plugins", jag är osäker exakt var den ligger på Windows (som jag antar du använder?) men det är i alla fall INTE den som heter "Slim/Plugin". Den brukar ligga direkt under SqueezeCenter installationen eller eventuellt i en "server" underkatalog under SqueezeCenter installationens huvudkatalog.

Får du kryptiska felmeddelanden när du zip'ar upp den har du troligtvis råkat ut för Microsoft's bug i deras zip programvara (finns en hotfix).

Hej!

Tack för den info.

Men vad skall jag skriva in för adress i "Iphone" för att styra "SB"??

MVH

Falken

Postad 14 september 2008 - 17:59

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Men vad skall jag skriva in för adress i "Iphone" för att styra "SB"??

http://192.168.0.33:9000/iPeng

Där 192.168.0.33 är IP-addressen på datorn där SqueezeCenter körs, så du måste kolla vad din dator har för address.

Postad 14 september 2008 - 18:46

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
kör man squeezen via router eller måste det trådlösa nätkortet i datorn vara på, jag kör via cat-kabel till routern nu.

Postad 14 september 2008 - 20:47

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

http://192.168.0.33:9000/iPeng

Där 192.168.0.33 är IP-addressen på datorn där SqueezeCenter körs, så du måste kolla vad din dator har för address.

Ok tack.men var hittar jag den?

Hittar jag den adressen i squeezecenter-mjukvaran?
jag hittade nämligen flera adresser.

MVH

Falken

Redigerat av Falken36, 14 september 2008 - 20:51.

Postad 14 september 2008 - 20:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
startmenyn, kör, skriv cmd, i promten skriv ipconfig.

Detta gör du på datorn med squeezecenter.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.