Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter

3224 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Logitech Squeezebox Classic (Mediaspelare) 5 9,38 (199) Inga priser
Slim Devices SqueezeBox Wired MP3 (Mediaspelare) 1 8 (2) Inga priser
Slimdevices Squeezebox2 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 8,8 (4) Inga priser
Thecus N2100 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Thecus N5200B (NAS-servrar) 1 6 (1) Inga priser
Logitech Squeezebox Transporter (Mediaspelare) 4 9 (4) Inga priser
Logitech Squeezebox Duet (Mediaspelare) 7 8,73 (90) Inga priser
Logitech Squeezebox Controller (Fjärrkontroller) 4 8,25 (3) Inga priser
Logitech Squeezebox Receiver (Mediaspelare) 2 8,17 (5) Inga priser
Logitech Squeezebox Boom (Kompaktstereo) 5 9,37 (58) Inga priser
Logitech Squeezebox Touch (Mediaspelare) 9 8,07 (44) Inga priser
Logitech Squeezebox Radio (Radio) 7 7,74 (97) Inga priser
36 relaterade trådar
* Officiell tråd - Squeezebox Touch * (445 inlägg) 8 år sedan
Vad är det som skiljer logitech UE smart radio och squeezebox radio? (27 inlägg) 10 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 10 år sedan
Squeezebox Radio (160 inlägg) 11 år sedan
* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet * (1152 inlägg) 11 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 11 år sedan
Logitech Squeezebox Boom (140 inlägg) 11 år sedan
Svensk eller kinesisk T-amp? (16 inlägg) 12 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 12 år sedan
Drömanläggning 300.000 kr (43 inlägg) 12 år sedan
Uppspelning av strömmande musik (1 inlägg) 12 år sedan
Köpa Sqeezebox Duet nu? (13 inlägg) 13 år sedan
Squeezebox eller Ipod/Airport express? (12 inlägg) 13 år sedan
Squeezebox och android (5 inlägg) 13 år sedan
Pioneer Lx71 vs Squeezebox classic (5 inlägg) 14 år sedan
CD-spelaren dödförklarad, ny ljudstreamer för audiofiler! (79 inlägg) 14 år sedan
Datorn som HiFi källa? (76 inlägg) 14 år sedan
SqueezeBox, Qnap NAS, Spotify (1 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox-DAC mot Musical Fidelity hörlursförstärkare, vilken är bäst? (0 inlägg) 14 år sedan
Logitech Squeezebox Touch (8 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox bla bla bla (6 inlägg) 15 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 15 år sedan
En ny Squeezeboxmodell (94 inlägg) 15 år sedan
Hur lägger man in internetradiostationer till Squeezeboxboom ? (2 inlägg) 15 år sedan
SACD / HDCD (53 inlägg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox vs Soundbridge (202 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
NAS - teori och praktik (22 inlägg) 16 år sedan
Ska byta ut min Soundbridge... (25 inlägg) 16 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 16 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 16 år sedan
Slimdevices släpper ny Squeezebox (27 inlägg) 17 år sedan
Extern DAC (90 inlägg) 17 år sedan
Slim Devices Squeezebox blir rumsren (2 inlägg) 17 år sedan
Creative Wireless Music eller Squeezebox 2? (10 inlägg) 18 år sedan

#201

Postad 17 augusti 2006 - 22:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Hur installerar man programet slimserver på en "LINKSYS NETWORK STORAGE LINK" ?
För det måste man ju ha igång slimserver eller??
Finns det kanske någon alt version av slimserver som fungera för dessa näverkshårdiskar?


Kan någon förklara detta eller länka till hur man gör.
Funderar på att köpa en Linksys till min SB.

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.nslu2-lin...ons/SlimServer/

Varsågod :)

#202

Postad 18 augusti 2006 - 07:01

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Och eftersom NSLU2:an inte har överdrivet mycket CPU-kapacitet rekommenderas att man "o-underklockar" den för att interfacet inte ska kännas alltför segt:

Overclocking (De-underclocking) the Linksys NSLU2! (or how to get your own TurboSlug)

#203

Postad 18 augusti 2006 - 11:02

SigSauer
  • SigSauer
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
En fråga.

Får inte mina albumminiatyrer att fungera riktigt som jag vill. verkar mest vara slumpen som avgör om dom visas eller inte.

Har alla albumbilderna sparade som "front.jpg" i respektive artistmapp tillsammans med mp3:orna.
Hur ska jag gå tillväga?

#204

Postad 18 augusti 2006 - 11:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

En fråga.

Får inte mina albumminiatyrer att fungera riktigt som jag vill. verkar mest vara slumpen som avgör om dom visas eller inte.

Har alla albumbilderna sparade som "front.jpg" i respektive artistmapp tillsammans med mp3:orna.
Hur ska jag gå tillväga?

<{POST_SNAPBACK}>

front.jpg stöds inte som standard?

Har du ändrat i "server settings / interface" ?

Artwork

Images of album artwork, when available, are displayed when viewing an album or song information. Artwork images are found in the ID3 tags for individual songs or can reside in the same folder as song files. By default, images named "cover.jpg", "albumartsmall.jpg", "folder.jpg", "album.jpg", or "thumb.jpg" are used. You can specify an additional file name to use for album art images. You can specify different file names for thumbnail or full size images. Prefix the option with % and you can follow it with any string made up of the same elements available for Title Formats (eq %ARTIST - ALBUM, will look for Artist - Album.jpg to fit the artist and album information found.



#205

Postad 18 augusti 2006 - 12:02

SigSauer
  • SigSauer
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

front.jpg stöds inte som standard?

Har du ändrat i "server settings / interface"  ?


Blir inte riktigt klok på om det stöds eller inte. Vissa album dyker upp som miniatyrer medan vissa inte gör det.

Inte heller att döpa om filerna till t.ex. "cover.jpg" fungerar, och det SKA ju fungera som standard.

Nåja, får testa att ominstallera SlimServer...

#206

Postad 18 augusti 2006 - 12:52

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Ominstallera ska absolut inte behövas!

Har du verkligen tagit "Clear library and rescan everything" ?

"look for new anbd changed music" kollar inte efter ändrade bilder, bara musik.

I extremfall kan du tar bort filen

..\SlimServer\server\Cache\slimserversql.db för att verkligen få en helt fräsh databas.

edit: Ta upp sånt du tycker är "buggar" på deras forum så fixas det till nästa slimserver-version.

Redigerat av Martin.M, 18 augusti 2006 - 12:53.


#207

Postad 18 augusti 2006 - 13:25

SigSauer
  • SigSauer
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Ominstallera ska absolut inte behövas!

Har du verkligen tagit "Clear library and rescan everything" ?

"look for new anbd changed music" kollar inte efter ändrade bilder, bara musik.

I extremfall kan du tar bort filen

..\SlimServer\server\Cache\slimserversql.db för att verkligen få en helt fräsh databas.

edit: Ta upp sånt du tycker är "buggar" på deras forum så fixas det till nästa slimserver-version.

<{POST_SNAPBACK}>


Blev en ominstallation trots allt och nu fungerar det som det ska.

Testade "clear library and rescan everything" samt raderade "slimserversql.db" och inget av det fungerade.

Har mailat dem angående det hela.

Men tack försöket iaf!

#208

Postad 18 augusti 2006 - 13:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jisses vad fort det gick <_< Jag tror jag måste skaffa en ny server, tar timmar att scanna igenom allt med min P3 @ 800 Mhz

#209

Postad 18 augusti 2006 - 14:41

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0

Och eftersom NSLU2:an inte har överdrivet mycket CPU-kapacitet rekommenderas att man "o-underklockar" den för att interfacet inte ska kännas alltför segt:

Overclocking (De-underclocking) the Linksys NSLU2! (or how to get your own TurboSlug)

<{POST_SNAPBACK}>



Kör ni er musik på detta sätt och vet att det fungera bra.

Vill att det ska fungera lika bra som om jag kör slimserver på min PC.
Verkar ju riktigt bökigt allt detta ni länkade till.
Linksysen kör alltså linux som OS?

Kommer jag kunna styra playlist, settings osv från min Dator genom webbläsaren?
Eller måste jag köra linux på datorn för att komma åt denna spec ver. av slimserver som ligger på linksysen?

jaja, ska fördjupa mig lite mer i detta.......

#210

Postad 18 augusti 2006 - 14:59

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Jag har en NSLU2 liggande som jag inte har orkat preparera med Slimserver än... <_<

Förutom att den förmodligen kommer att kännas segare när du tex bläddrar med fjärrkontrollen så bör den funka precis som Slimserver på din PC. Webinterfacet når du med en webläsare på din PC, handdator, PSP (eller vad nu nu vill använda) precis som vanligt.

Edit: Och såvitt jag förstår så är det ingen specialversion av Slimserver, det är precis samma Perl-kod som du kör i din PC.

Redigerat av stewed, 18 augusti 2006 - 15:02.


#211

Postad 21 augusti 2006 - 18:33

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Korrekt. Det är en specialversion av Linksysens FirmWare, men SlimServer är standard.

#212

Postad 26 augusti 2006 - 15:42

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Jag är med Squeezebox v3 numera. Tänkte kolla med er vilket program ni anser vara bäst för att kontrollera musiken som spelas upp.

Krav:
*Snabbsök för låtar/artister/album (likt tangentbordsknappen J i Winamp)
*Möjlighet att spara playlist
*Bra interface

Kanske kan man redan göra detta med Slim server, men jag har inte hittat allt än, då jag bara haft den rullandes några timmar. I alla fall - när jag väljer att lägga till alla låtar till höger (som en playlist) och sedan går in på funktionen "sök" och väljer en låt så raderas alla ur playlisten. När låten är slut måste man återigen välja låter att spela upp. Grymt irriterande.

HJÄLP!

#213

Postad 26 augusti 2006 - 16:21

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Har Squeezebox stöd för UPnP?
I så fall borde den fungera utmärkt ihop med denna: Freecom FSG-3 Storage Gateway
Den kommer med en bra programvara installerad: TwonkyMedia. Kan vara bra om man som jag tycker det verkar lite för krångligt att installera ny firmware och mjukvara på Linksys NSLU2.

Freecom FSG-3 fungerar ju också som trådlös router (den versionen finns inte med på deras hemsida?) så då behöver jag inte köpa en sådan. Finns en D-link DSM-G600 som kan ungefär samma sak, men den har inte några LAN-portar så då måste jag köpa ett trådlöst nätverkskort till min stationära dator vilket jag inte vill.

Alternativt kan jag köra med en SoundBridge M1000 , som har stöd för UPnP. Det som jag missar med den är stöd för FLAC samt möjligheten till trådlös brygga för min xbox. Har jag missat något? (jag kommer ansluta digitalt till min reciever så bättre DAC:ar är inte intressant för mig)

/Per

Redigerat av peggen, 26 augusti 2006 - 17:33.


#214

Postad 26 augusti 2006 - 18:43

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Jag är med Squeezebox v3 numera. Tänkte kolla med er vilket program ni anser vara bäst för att kontrollera musiken som spelas upp.

Jag har endast testat med Slimserver. Jag är rätt så säker på att du måste ha en Slimserver snurrande då det är denna som sköter all kommunikation mellan datorn/nätverksdisken och Squeezeboxen. Testa att sök lite på forumet hos Slimdevices, det finns mycket kunnigt folk där.

#215

Postad 26 augusti 2006 - 19:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jag är med Squeezebox v3 numera. Tänkte kolla med er vilket program ni anser vara bäst för att kontrollera musiken som spelas upp.

Krav:
*Snabbsök för låtar/artister/album (likt tangentbordsknappen J i Winamp)
*Möjlighet att spara playlist
*Bra interface

Kanske kan man redan göra detta med Slim server, men jag har inte hittat allt än, då jag bara haft den rullandes några timmar. I alla fall - när jag väljer att lägga till alla låtar till höger (som en playlist) och sedan går in på funktionen "sök" och väljer en låt så raderas alla ur playlisten. När låten är slut måste man återigen välja låter att spela upp. Grymt irriterande.

HJÄLP!

<{POST_SNAPBACK}>

Alla dina krav uppfylls av slimserver :rolleyes:
Tryck på "+" iställer för "play" så försvinner inget i din playlist.
För att spara den sen.. välj att spara playlist högst upp i listan av låtar.
Vad är problemet med snabbsök? Tryck search på fjärren eller i slimserver.. skriv vad du vill söka efter, sen är det klart?!

edit: Slimservern använder man ju bara för att konfigurera upp allting och göra lite playlists, sen använder man ju sig av squeezeboxen. Om inte kan man ju lika gärna köra en htpc!
Smidigheten med boxen är ju det som är det unika ;)

Redigerat av Martin.M, 26 augusti 2006 - 19:57.


#216

Postad 27 augusti 2006 - 09:40

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Hehe, jo jag vet. Problemet i mitt fall är batterir ;) Jag ville bara testa den under helgen, så det är därför jag använder PC:n för att styra allt :rolleyes:

#217

Postad 28 augusti 2006 - 11:43

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0

Har Squeezebox stöd för UPnP?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej.

#218

Postad 28 augusti 2006 - 19:08

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Har Squeezebox stöd för UPnP?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej.

<{POST_SNAPBACK}>


Ajdå, det var ju synd. Hmmm, då får jag fundera ett tag till. Då ligger ju SoundBridge bra till.

#219

Postad 02 september 2006 - 14:40

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Nu har även jag blivit med Squeezebox :rolleyes: Köpte även en 250gb hårddisk så nu har man lite att stå i :P

MVH Kribban

#220

Postad 02 september 2006 - 15:18

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
peggen: Vad ska du ha UPnP till?

Kribban: Grattis! :rolleyes:

#221

Postad 02 september 2006 - 16:40

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Jag tror att UPnP gör det enklare att ansluta mot nätverksanslutna diskar som har stöd för det. Kan det stämma?

/Per

#222

Postad 02 september 2006 - 17:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Squeezeboxen ansluter ju till slimservern som håller reda på alla omslag och prylar, det är väl anledningen till att den inte har UPnP!
Dock kan man installera slimservern på diverse NAS ... nästan som UPnP blir det :P :rolleyes: I alla fall till sättet då man inte behöver ha på någon dator.

#223

Postad 03 september 2006 - 10:50

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0

Squeezeboxen ansluter ju till slimservern som håller reda på alla omslag och prylar, det är väl anledningen till att den inte har UPnP!
Dock kan man installera slimservern på diverse NAS ... nästan som UPnP blir det  :P  :rolleyes: I alla fall till sättet då man inte behöver ha på någon dator.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tycker dock att det verkar lite krångligt att få till Slimservern på NAS-enheter, i alla fall i rimlig prisklass.
Just nu funderar jag på om det ändå är OK att låta datorn vara igång. Den extra strömförbrukningen kan jag kosta på mig om jag sparar pengar på att köpa en extra pryl, det är dock inte så snällt mot miljön.

#224

Postad 03 september 2006 - 12:02

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Jag kör just nu Slimserver på en gammal laptop som står i ett annat rum. Musiken ligger på en extern USB-disk.

Laptopen är normalt avstängd, men den vaknar automagiskt när Squeezeboxen slås på och kontaktar servern (WakeOnLan). Slå av laptopen får jag göra manuellt, men det borde iofs kunna lösas genom att konfigurera den att hibernata efter viss tids inaktivitet.

Vad som återstår är att få USB-disken (som har en egen trafo) att bara gå igång när laptopen är påslagen. Skulle ett "master-slave"-grenuttag fungera? Dvs ett grenuttag där slave-uttagen bara får ström om prylen kopplad till master-uttaget är påslagen. Eller drar laptopen för mycket ström även i avslaget läge (om batteriet laddas tex) för att det ska fungera?


Edit: Hittade precis ett annat grenuttag som kontrollerar strömmen till slave-uttagen genom en USB-sladd till datorn. När datorn (som är inkopplad på master-uttaget) slås på så får grenuttaget spänning på USB-ingången och kopplar då på strömmen på slave-uttagen. Perfekt!

Och den här modellen har en potentiometer som man ställer in mellan 8-70W beroende på vid vilken last på master-uttaget som man vill slå av/på slave-uttagen. Skulle nog också kunna funka...

Redigerat av stewed, 03 september 2006 - 12:57.


#225

Postad 03 september 2006 - 12:58

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Hur fungerar den här manicken med Downloads och licenser. Har börjat köpa mer och mer downloads, himla bra. Vet att det är ett problem med sådana här apprater?

#226

Postad 03 september 2006 - 13:08

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Saxat från FAQn:

"Does Squeezebox support downloaded WMA music from sources like Napster, Walmart, Yahoo!, or MSN Music?

Unfortunately no. These files are protected with DRM (digital rights management) and are encrypted. We do not have a way to decrypt them at this time, so they can not be played."

#227

Postad 03 september 2006 - 17:52

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Det var ju synd. Hoppas att de kommer att lösa detta i framtiden. Helt klart interssant produkt annars. Tack för hjälpen.

#228

Postad 03 september 2006 - 19:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Det var ju synd. Hoppas att de kommer att lösa detta i framtiden. Helt klart interssant produkt annars. Tack för hjälpen.

<{POST_SNAPBACK}>

Väldigt OT, sorry för det. Men vägra köpa DRM-infekterade filer. Om ingen köper måste dom sluta med otyget. Rekommenderar ställen som tex http://www.magnatune.com/ musiken i lossless.

#229

Postad 03 september 2006 - 22:25

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Måste bara säga att vilken fantastisk liten pryl detta är ;) :angry:

#230

Postad 03 september 2006 - 22:27

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
kan bara hålla med jag är såld ;) :angry: :D

#231

Postad 04 september 2006 - 09:43

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Skall genast kolla vad de säljer... Håller helt med att det är värdelöst med licenserna, men det är så smidigt att köpa bara de låtar man gillar. Tror du att problemet med licenserna och squeezeboxen kommer att lösas i framtiden?

#232

Postad 04 september 2006 - 09:49

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Kan även reka den här köpsiten. Jag och många andra här på forumet har använt den vid ett flertal gånger. Funkar klockrent, samt att du har många format att välja mellan.

#233

Postad 04 september 2006 - 18:40

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
Nu e denna beställd. Blev en wireless svart Squeezebox. Fasen inte lätt o välja när bägge verkar vara så snygga.

Lite OT. Men blev även en ny dator (min nuvarande e från 2001) samt en 22" LCD skärm (har nu en crt 17")

Ska verkligen bli intressant detta o se om den lever upp till mina förväntningar om både ljudkvalité och användarvänlighet.
Angående extra plugins för svenska radiokanaler etc. var hittar man dem?

//Daniel

#234

Postad 04 september 2006 - 18:55

cfcjop
  • cfcjop
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jag är alldeles grön inom området så ursäkta om mina frågor känns konstiga. Jag behöver ljud i vardagsrummet och vill gärna använda mig utav trådlösöverföring mellan min stationära pc alt bärbara pc.

1. Är Slim Device Squeezebox något att rekommendera?
2. Är ljudkvaliteten bra?
3. Som jag förstår har den ingen hårddisk utan man kör alltid via pc:n?
4. Vad är skillnaden mellan Slim Device Squeezebox och Slim Devices Squeezebox Wireless v.3?
5. För visst räcker det med en Slim Device Squeezebox för att få ljud, eller behövs det extra högtalare?
6. Hur ansluts den trådlöst, programvara? Är det enkelt?
7. Med Internetuppkoppling kan man exempelvis lyssna på internetradio utan att hemmets dator är igång, hur går det till. Gäller det även mp3?
8. Om man behöver högtalare, vad är att rekommendera?
9. Är Slim Device Squeezebox mer prisvärd än Philips WACS700?
Tacksam för svar och ev tips?

Redigerat av cfcjop, 04 september 2006 - 19:07.


#235

Postad 04 september 2006 - 19:08

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

1. Är Slim Device Squeezebox något att rekommendera?
2. Är ljudkvaliteten bra?
3. Som jag förstår har den ingen hårddisk utan man kör alltid via pc:n?
4. Vad är skillnaden mellan Slim Device Squeezebox och Slim Devices Squeezebox Wireless v.3?
5. För visst räcker det med en Slim Device Squeezebox för att få ljud, eller behövs det extra högtalare?
6. Hur ansluts den trådlöst, programvara? Är det enkelt?
7. Med Internetuppkoppling kan man exempelvis lyssna på internetradio utan att hemmets dator är igång, hur går det till. Gäller det även mp3?
8. Är Slim Device Squeezebox  mer prisvärd än Philips WACS700?


1. Absolut. JAg är mycket nöjd med min.

2. Tillräckligt bra för de flesta. Vill man så går det ju alltid att komplettera med en extern DAC. Ljudkvaliteten beror ju givetvis på vilket format det är på filerna man lyssnar på. Jag lyssnar uteslutande på förlustfria FLAC-filer och den ljudkvaliteten som jag får är jag nöjd med.

3. Antingen kör du via datorn eller via en NAS.

4. Ingen. Dock finns squeezeboxen i flera olika varianter men den som säljs nu är ver 3. Hur de tidigare versionerna fungerar vet jag inte.

5. Nej. Du behöver såväl förstärkare som högtalare. Det enda som Squeezeboxen gör är att den förflyttar musiken från datorn till förstärkaren.

6. Mycket enkelt att koppla in den med Slimserver programvaran.

7. Ja, radio går att lyssna på. Finns tusentals olika kanaler som nås genom att koppla upp sig mot Squeezenetwork.

8. Inte en aning då jag inte vet vad det är för något.

#236

Postad 04 september 2006 - 19:24

cfcjop
  • cfcjop
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Tack för svaret.

Har du ngn rekommendation på högtalare o förstärkare. Vilken prisnivå bör man ligga på?

#237

Postad 04 september 2006 - 19:34

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Nja, någon prisnivå är svår att säga. Ser jag på nypriset på min förstärkare och högtalare så ligger det på runda slängar 150 000 kr och jag tycker inte att min squeezebox är den begränsande faktorn (dock har jag en extern DAC till min).

#238

Postad 05 september 2006 - 06:58

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Har ett litet litet problem med min Slimserver. Den stänger ner sig ibland. Senast hände det igår och det var efter en rescanning. Är detta normalt? Finns det något sätt att undvika det?

MVH Kribban

#239

Postad 05 september 2006 - 08:21

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0

Har ett litet litet problem med min Slimserver. Den stänger ner sig ibland. Senast hände det igår och det var efter en rescanning. Är detta normalt? Finns det något sätt att undvika det?

MVH Kribban

<{POST_SNAPBACK}>



Min brukar hänga sig och då måste jag starta om SB och SS för att få allt på fötter igen.
Vet dock nu vad som är problemet. När jag maxar upload på utorrent 100KB/s(ADSL) så orkar inte SS skicka data till SB så allt hänger sig.

Lösning är att ej tanka torrent när jag lyssnar på musik.
Om någon vet en annan lösning vore jag glad :)

Prova ställa din fråga här http://forums.slimdevices.com/

#240

Postad 05 september 2006 - 08:34

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Jag har aldrig råkat ut för att den stänger ner sig. Varken när jag körde Slimserver på datorn eller nu när jag kör den på en NAS.

Dock har jag generellt väldigt sparsamt med övrig trafik över nätet.

#241

Postad 05 september 2006 - 09:00

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Kanske en idiotisk fråga detta B) , men om man nu sitter med en icke trådlös koppling till internet, så borde väl inte Squeexeboxen göra att man får segare uppkoppling? Har läst att om man kör trådlöst, och sedan kopplar in Squeezeboxen i detta nät, så kan hastigheten på nätet försämras. Men så borde väl inte bli fallet, om det bara är Squeezeboxen som är wireless. Eller tänker jag helt fel??? :)

Undrar även om det kan uppstå problem om min granne kör wireless. Har märkt att så är fallet, då jag får kontakt med hans nät då jag kopplar ur min nätkabel ur bredbandsmodemet. Är detta ngt negativt, alltså att jag får kontakt med hans nät i min lägenhet, eller går detta "att koppla förbi" med Squeezeboxen. Man vill ju har perfekt kontakt mellan datorn och Squeezeboxen, så att den inte håller på att buffra när man lyssnar på musiken med hjälp av Squeezebox/förstärkare.

Tack på förhand.

mvh
multimedia

#242

Postad 05 september 2006 - 10:48

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Nätverket mitt fungerar till 100% och tappar aldrig connection eller buffrar Flac.

100% så länge jag inte maxar min Internet upload(torrent) då hänger sig min kontakt med SB(som jag skrev tidigare inlägg).

Redigerat av Unregisteredea4970c4, 05 september 2006 - 10:51.


#243

Postad 05 september 2006 - 11:57

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Ok, men som sagt. Det kan väl inte spela ngn roll om jag kör "fast lina" - alltså att min internetuppkoling/hastighet inte påverkas utav Squeezeboxen?

Ni får som sagt ursäkta om detta låter idiotiskt, men eftersom vissa har upplevt att deras hastighet påverkats när det kört trådlöst samtidigt som Squeezeboxen, så undrar jag om detta även kan uppstå trots att man kör med nätvärkskabel dirket till datorn från modemet. :)

#244

Postad 07 september 2006 - 11:09

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
En trevlig sak jag börjat köra med idag är.....

Skriver in http://mittipnummer:9000/ i firefox på jobbet och vipps kan jag kontrolera min SB från jobbet :unsure: på samma sätt som när jag sitter och styrden hemma vid datorn.

Sedan startar jag Foobar och lägger in detta under Add location

Trevligt med bra musik på jobbet också :(

mer of detta här
http://wiki.slimdevi...nectingRemotely

#245

Postad 07 september 2006 - 11:17

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Sitter och remotar på jobbet jämt, kodar om till 192 Kb/s on the fly. Helt suveränt!

#246

Postad 07 september 2006 - 13:10

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
En fråga om detta.

Jag vill att andra ska kunna lyssna på min musik utan att komma åt SS webbsidan.
Sätter jag password för slimserver under -Security gäller det lösenordet också för de som vill lyssna på musiken. De kan alltså inte lyssna om jag sätter password.

Redigerat av Unregisteredea4970c4, 07 september 2006 - 13:10.


#247

Postad 07 september 2006 - 16:53

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Ni som lyssnat en del på era squeezeboxar:

Är ljudet neutralt exakt eller varmt, kallt?

#248

Postad 07 september 2006 - 17:58

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Då var den nya leksaken hemma. <_<


Återkommer säkert med frågor under kvällen, då jag inte riktigt har klart för mig hur det här med nätverk fungerar. Jag har hållt på med datorer i över 15år, men nätvärk är sannerligen inte min bästa sida... Men men, jag får ge det en chans, för att sedan om så behövs söka hjälp här inne! B)


En fråga som jag kom på redan nu. Jag sitter med mina FLAC filer snyggt överförda från CD-skivorna, men sen är det trots allt så att jag har ngr mp3-filer i god 320-kvalité som jag har kvar eftersom jag tyvärr inte fört över dessa i FLAC innan jag gjorde mig av med CD-skivorna för ngt år sedan... ;)
Ja ja, inte mycket att göra. Men frågan är om jag kan lägga in så att jag kan styra både FLACfiler och Mp3filer "samtidigt" i slimservern? Funkar detta? Kanske givet svar, men tänkte att det var lättast att fråga först innan jag ger mig in och trixar allt för mycket...

#249

Postad 07 september 2006 - 18:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Ja ja, inte mycket att göra. Men frågan är om jag kan lägga in så att jag kan styra både FLACfiler och Mp3filer "samtidigt" i slimservern? Funkar detta? Kanske givet svar, men tänkte att det var lättast att fråga först innan jag ger mig in och trixar allt för mycket...

<{POST_SNAPBACK}>

Svar ja! Du kan ha 20.000 olika bitrates och inställningar. Spelar ingen roll, blanda som du vill.

#250

Postad 07 september 2006 - 18:08

Unregisteredc3c83da7
  • Unregisteredc3c83da7
  • Forumräv

  • 538 inlägg
  • 0
Har en snabb squeeze fråga, när jag scannar om mitt bibliotek så tar det lååång tid, och cpu ligger i 100% hela tiden. Är det normalt eller? hur är det för er, har satt den att bara scanna ny och ändrad musik..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.