![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 14 februari 2006 - 23:32
Postad 15 februari 2006 - 09:09
Postad 15 februari 2006 - 09:27
Postad 15 februari 2006 - 10:41
Både ja och nej, eftersom golvdammet fastnar i nederkanten av fronttyget
Eeeeeh...dammsuga?

Postad 17 februari 2006 - 20:21
Har precis packat upp ett par sprillans nya iQ7 och iQ1 i valnöt!

2.5 månaders väntan är över.
Reference Audio lyckades ordna fram helt nya exemplar, så stort tack till dem.
Nu slipper jag avbeställa och börja om på nytt med att lyssna och jämföra.
Återkommer med ett gäng bilder till er som är nyfikna.
Just ja....de låter kanon!

Postad 17 februari 2006 - 20:33
Ja tack och grattis! Är som sagt sugen på ett 4.0 paket med snygga Kef.Återkommer med ett gäng bilder till er som är nyfikna.
Postad 17 februari 2006 - 21:00

iQ7 i sin skönhet

iQ7 med fronttyget på

Redigerat av Rotor, 17 februari 2006 - 21:10.
Postad 17 februari 2006 - 22:35

Hur upplever du byggkvaliteten annars? Som många andra har Kef tydligen tillverkning i Kina och jag har fått för mig att det börjar bli lite överhettat där borta. Om det är så kan vissa kvalitetsbekymmer uppstå misstänker jag. Inga konstigheter där hoppas jag?
Postad 17 februari 2006 - 23:23
Tack Rotor! Är det ok om jag lägger upp bilden (med frontyget på) på mitt skrivbord. Hade tänkt att skönheten skall tryckas in i hjärnan på hon som bestämmer. Kanske tom att hon nästa gång inte säger "är det inte dags för nya gardiner" utan "är det inte dags för nya högtalare".
![]()
Hur upplever du byggkvaliteten annars? Som många andra har Kef tydligen tillverkning i Kina och jag har fått för mig att det börjar bli lite överhettat där borta. Om det är så kan vissa kvalitetsbekymmer uppstå misstänker jag. Inga konstigheter där hoppas jag?
Visst får du göra det. Jag kan PM:a dig några länkar till 3 olika bilder (i hög upplösning) jag tagit med frontskyddet på. Det gäller att smida kvinnfolket på rätt sätt.

Inte sett några konstigheter vad gäller kvalitén ännu. Allt känns stabilt.
Redigerat av Rotor, 17 februari 2006 - 23:45.
Postad 18 februari 2006 - 11:35

förlåt kunde inte låta bli
Postad 18 februari 2006 - 11:48
rotor - nu kom jag allt på dig "Det är stabilt". Inte visste jag att rotor var en omskrivning för Doktor Alban "Det är stabilt".
![]()
![]()
![]()
förlåt kunde inte låta bli
*garvar*

Busted!!
Postad 18 februari 2006 - 16:28
Postad 18 februari 2006 - 18:14
Du tycker inte de låter lite "tunna" i basregionerna eller? Hört många som sagt det...tyckte det själv när jag lyssnade på Ref. Audio...men det var ju ute i butiken så det säger kanske inte så mycket...
Nä det tycker jag inte. Jag lyssnade i demorummet hos Reference Audio, och då fanns det mycket att ta av i basregionen. Blev snarare imponerad då. Och här hemma är det ingen större brist på bas. Får snarare ratta ner ibland för att inte grannarna skall komma på besök. *LOL*. Jag tycker de känns välbalanserade.
Postad 20 februari 2006 - 17:28
Gick då igenom en låååång köpprocess där vi provlyssnade i stort sett alla frontar i prissegmentet 5000-10000 i Stockholm, och lyssnade med ett brett spektrum av musik - typ Norah, NERD, STOOL, Audioslave.
Vi hade diverse synpunkter på alla högtalare vi lyssnade på, "för krispigt", "för tunga i basen", "för dova", "norahs röst lyfter inte" osv osv osv.... .. Tills vi kom till iQ7 - enda synpunkten där var "fyyy f*n vad bra - denna ska vi ha". Då lyssnade vi på dom sist i hela loopen och hade nästan gett upp.
Nu med 3 månaders inspelning kan jag bara konstatera att intrycket stämde - iQ7an låter sjukt bra. Polaren blev tårögd och full av gåshud när han fick provspela Esbjörn Svensson.
Jag förstår dom som tycker att dom är tunna i basregionen. Jag tror det har att göra med att dom är extremt neutrala - och en hel del musik har inte basen så högt mixad (alla "konsumenter" har ju ändå bassboost eller Koss PortaPro

Jag driver mina med en Yamaha RX-V657 - fullt tillräckligt tycker jag även om jag har mina misstankar om att Nån Annan skulle kunna ge ännu grymmare resultat (gräset alltid grönare osv...). Den receivern har ju dock otroligt mycket prestanda för pengarna så jag är nöjd utifrån budgeten.
Postad 20 februari 2006 - 17:55

Håller med dig om "basteorin". Har visat sig flera gånger att vi som hänger här uppfattar detta väldigt olika. Personligen önskar jag ifh klarhet, separation/bredd (om möjligt även djup) och definerad bas. Stör mig inte om den inte är vråldjup och ffa inte slö. Får väl bli en sub om jag saknar något...
Har du några exempel på högtalare du ratade?
Postad 23 februari 2006 - 15:44
/ X-MaX
Postad 25 februari 2006 - 23:48
ROTOR: Lite systembilder tack till oss andra som fortfarande väntar...............gärna utan frontskydd för dom är snyggast så!
/ X-MaX
Första systembilden ligger i mitt galleri nu.

/Rotor
Postad 01 mars 2006 - 08:45
ROTOR: Lite systembilder tack till oss andra som fortfarande väntar...............gärna utan frontskydd för dom är snyggast så!
/ X-MaX
Första systembilden ligger i mitt galleri nu.Det är fortfarande mycket att göra; fet matta skall inhandlas, ny tv-bänk antagligen i valnöt, kabelrännor skall dras m m. Jag ska fixa ytterligare någon bild när jag får tid. Är det någon speciell vinkel eller bild ni vill ha på högtalarna kan jag ordna det.
/Rotor
Tack för bilderna! Får "hänga" i ditt galleri tills mina egna högtalare kommer.
Ser att du inte har monterat spikes på högtalarna. Är det av ngn speciell anledning för det följer väl med spikes med högtalarna?
Vilken sub har du tänkt att använda?
/ X-MaX
Postad 01 mars 2006 - 10:09
Tack för bilderna! Får "hänga" i ditt galleri tills mina egna högtalare kommer.
Ser att du inte har monterat spikes på högtalarna. Är det av ngn speciell anledning för det följer väl med spikes med högtalarna?
Vilken sub har du tänkt att använda?
/ X-MaX
Jag har inget vettigt att ställa de sylvassa spikarna på ännu. Så de står tillfälligt på golvet, men ska givetvis upp på spikes. Funderar på någon bra stenplatta (inte vanlig grå gatusten dock). Har du något tips? Alternativ byta till andra spikes, men jag vet inte om de passar i gängen under högtalarna eller om man sätter dit de på annat sätt.
Tillsvidare kommer jag köra utan subb, eftersom basen räcker till bra i både musik och film. Klämmer jag in en subb är risken att grannarna börjar hälsa på för ofta.

Postad 01 mars 2006 - 12:52
Hoppas självklart att detta blir bra, blir det inte det så får man gnugga geniknölarna igen.
/ X-MaX
Postad 03 mars 2006 - 13:29
Nej, spikarna är ju inget man ställer direkt på parketten. Jag har tänkt att skära vanliga stenplattor (40mm tjocka) i en vattenjet till samma form som högtalarna. Måste såklart vänta med detta tills jag har fått högtalarna så jag kan rita av formen på högtalarna, dom är ju inte direkt rektangulära!
Hoppas självklart att detta blir bra, blir det inte det så får man gnugga geniknölarna igen.
/ X-MaX
Ja det är ju en trevlig variant, samma form på stenen *hmm*. Men finns det något byggvaruhus som kan skära ut formen, eller kontaktar du någon annan firma?
Ett annat alternativ vore SD-kuddar istället för spikes. Läst på lite och det verkar som att spikes fortplantar basen ner i golvet mycket mer än SD-kuddar. Säger sig ju självt iofs med tanke på att spikes inte har någon dämpning i sig.
*tål att funderas på*
Hur går det för er andra med väntan på era KEF?
Postad 03 mars 2006 - 15:14
Har alltid tidigare använt mig av spikes av alla prisklasser och tänkte göra så med iq serien med tills jag av en slump blev sugen att experimentera med SD fötter och köpte på mig 8 stycken.
Jag gav upp på IQ serien som ni vet men testade med SD fötter istället för spikes och jag har ej ångrat mig, ingen resonans i golvet och lättare att flytta högtalaren om man villdet (jag körde dubbelhäftande tejp mellan SD fötterna och högtalaren, ingen ser det).
Fungerar på att sätta SD fötter på de andra med, har bara på frontarna nu iom testfas.
rekommenderas

Postad 03 mars 2006 - 22:20
Så här kommer en snabbklippt film på nya KEF iQ7. Halvdan kvalité p g a
webkamera och dåligt ljus. Mycket nöje!

EDIT: Removed link!
Redigerat av Rotor, 18 april 2006 - 07:21.
Postad 04 mars 2006 - 10:09
Postad 07 mars 2006 - 19:16

Blir en lååång dag på jobbet innan det är dags att hämta och köra hem och packa upp!
/ X-MaX
Postad 07 mars 2006 - 23:44
ÄNTLIGEN!! Ska hämta mina "Keffar" imorgon.
![]()
Blir en lååång dag på jobbet innan det är dags att hämta och köra hem och packa upp!
/ X-MaX
Grattis!

Du får återkomma med någon bild. Vad för träslag beställde du?
/Rotor
Postad 09 mars 2006 - 08:23
ÄNTLIGEN!! Ska hämta mina "Keffar" imorgon.
![]()
/ X-MaX
Grattis!![]()
Du får återkomma med någon bild. Vad för träslag beställde du?
/Rotor
Bilder kommer, det lovar jag!
Jag har beställt Dark apple.
Fick inte tid över till att packa upp igår men ikväll, då kommer kartongerna att ryka!
/ X-MaX
Postad 09 mars 2006 - 20:05
Nice! Det är "Dark Apple" som jag tror passar bäst för mig så det blir spännande med fler bilder (gärna någon med tyget påBilder kommer, det lovar jag!
Jag har beställt Dark apple.
Fick inte tid över till att packa upp igår men ikväll, då kommer kartongerna att ryka!

Postad 09 mars 2006 - 23:54
Jag försöker hålla mig runt 15 000:- för hela paketet med sub.
Är subben till KEF bra? Vore ju kul att ha en sub i samma färg som alla andra högtalare.
Edit: Hade tänkt mig nånting sånt här då http://www.hembiocon...le=db_vara.html
Men frågorna kvarstår, borde jag skaffa den större centern och är subben "bra"?
Edit: Tror ett paket som iQ5 som frontar, iQ1 som surround, iQ6c eller 2c som center då, och den matchande subben PSW-2500, beroende lite på vad ni säger om centern och subben, passar bra till min Yamaha 1400?
Det börjar klia i köpmuskeln, ingen som kan besvara mina frågor, eller nån av dom iaf...
Redigerat av derpious, 13 mars 2006 - 02:28.
Postad 13 mars 2006 - 06:55
Subben är också helt ok för sin prisklass. Yamaha och KEF är dock ingen vidare kombination.
Postad 13 mars 2006 - 12:36
Yamaha och KEF är dock ingen vidare kombination.
Är det t.o.m. så illa att ni/du avråder mig från att skaffa Kef pga att jag har Yamaha?
Postad 13 mars 2006 - 15:37
Blev också jäkligt nyfiken.Är det t.o.m. så illa att ni/du avråder mig från att skaffa Kef pga att jag har Yamaha?

Postad 13 mars 2006 - 21:40
Jag undrar om någon här har lyssnat på Q-serien och IQ-serien och jämfört dom motvarandra?
Jag har nämligen Q5, Q1 & Q9C och undrar om det är någon idé att uppgradera sig till nya IQ-serien?
Är det värt pengarna?
Jag är intresserad av IQ9, IQ3 & IQ6C; lite fetare högtalare än vad jag har idag iofs, eller ska man välja IQ7 för att basen är tajtare i den än i IQ9 (stämmer det förresten)?
Gillar ju tajt och rapp bas!
Postad 14 mars 2006 - 06:56
Blev också jäkligt nyfiken.Är det t.o.m. så illa att ni/du avråder mig från att skaffa Kef pga att jag har Yamaha?
Avråda och avråda. Gillar du iQ-serien så är det ju bara att köra på den. Blir dock betydligt roligare att lyssna med en del andra stärkare. Men det är ju min åsikt. Har du möjlighet att provlyssna så gör det och bilda dig en egen uppfattning. Du kan dock bli lite besviken...

Postad 14 mars 2006 - 07:51
Avråda och avråda. Gillar du iQ-serien så är det ju bara att köra på den. Blir dock betydligt roligare att lyssna med en del andra stärkare. Men det är ju min åsikt. Har du möjlighet att provlyssna så gör det och bilda dig en egen uppfattning. Du kan dock bli lite besviken...
Jag gör nog så att jag kanske köper högtalarna, och sen i framtiden kanske det får bli ett byte av förstärkare.
Postad 21 mars 2006 - 21:52

De skall enbart användas till hembio och då undrar jag om iQ3 räcker att ha som frontar? Jag tycker inte att golvare ser så snyggt ut, men priset är ju inte så stort mellan iQ3 och iQ5 så är skillnaden helt enorm så får man väl kanske överväga det.
KEF Q Compact tänkte jag ha som bakhögtalare, så det blir en light version iQ1:orna blir för stora tror jag.
Jag ska köpa en ny reciver och väljer mellan Marantz 4600 eller H/K 235, vilken av dessa passar bäst med högtalarna? Det skilljer ju 1700:- mellan dessa, och med min budget är det rätt mycket, så frågan är egentligen om det räcker med en Marantz 4600?

iQ2C som center, den är ju ruskigt dyr 3200 kr men ser ju bara för härlig ut.

Trist att man inte gillar stora fyrkantiga saker för då hade man ju kunnat hamna i en annan prisklass. Men KEF iQ i valnöt är det absolut snyggaste jag sett!
Sen undrar jag om någon kan tipsa om någon tysk, engelsk vad som helst som har KEF billigare än här i sverige, kollat på idealo men priserna är inte många kronor billigare än på fyndbörsen...
Tänkte köpa lite i etapper, har inte råd att köpa allt på en gång, tänkte köpa frontarna och en reciver först.
Postad 22 mars 2006 - 08:44
iQ3:an är en kanonbra högtalare för sitt pris. Spelar med bra tryck, även i basen. iQ5 har mer drag i basregionerna och ännu klarare ljud - men iQ3an imponerade stort när jag provlyssnade den. Har själv iQ7 som är ett par fantastiskt fina högtalare, men det är ju en helt annan prisklass.
Ska du köra bara hemmabio är iQ3 fullt tillräckligt - men du lär vilja spara ihop till en subba för att njuta fullt ut.
Jag har även ett par iQ1 baktill - de låter faktiskt riktigt bra de också. Har du tight budget skulle du kunna överväga iQ1 + iQ6c (om iQ3 + iQ2c är alternativet), iQ2can är lite klen.
Min konfiguration är iQ7 som frontar och iQ1 som bakhögtalare, och iQ2c som center. Men då är jag mer för musik än hembio.
Har Yamaha 657 som stärkare. Har (precis som flera andra på forumet) blivit lite sugen på att testa anläggningen med en annan stärkare... Får se.
Postad 22 mars 2006 - 10:36

Men exakt vad är det i en film som kommer ut ur centern i ett 5.1, är den viktigare än frontarna? kolla i galleriet så ser ni ju hur det ser ut nu och allt kan ju bara bli bättre, mycket bättre, även om det kommer ut en hel del ljud ur de små yamaharna.
Man skulle ju iofs kunna köpa iq1orna och ha de ett tag som frontar och ha kvar yamaha som bakhögtalare och ställa dem bak när man har råd med iq3 som frontar istället..
Fel forum, men ett tips på en receiver som man kan köpa beg. som skulle passa, kommer ju inte krävas feta HK för att driva detta? Har sett en del pioneer på blocket, thx osv, finns det någon anledning att tex ha 120W eller räcker det med 50-60W och sen köpa små steg om det skulle behövas?
Som ni märker kan jag nästan ingenting om detta, man får sätta sig in i en sak i taget

mvh Jonas
Postad 22 mars 2006 - 10:56
Yamaha och Pioneer är i regel ingen jättebra kombination med KEF pga av deras ljusa klang. Titta hellre på H/K, Marantz och Onkyo och se om du finner något som passar.
Postad 22 mars 2006 - 23:14
Tänker köpa en förstärkare och frontarna först, så får jag se när det finns pengar till resten. Det verkar ju inte gå att få tag på valnöt, ska maila fyndbörsen om/när de får in, de ligger ju ungefär 20 % lägre.
Gah vad roligt det är att jaga nya prylar, synd att man ska ha ett så dyrt beroende, man kunde ju ha samlat på kottar eller nått.
Postad 23 mars 2006 - 21:26
iQ3 för 4000:- är för dyrt. Räknat på 3000 kr + 3000 kr för centern, kanske priserna går ner när KEF börjar leverera. Verkar ju inte finnas så många ÅF.
Postad 24 mars 2006 - 07:02

Postad 24 mars 2006 - 09:03
Kanske kan vara värt risken då de är ca 15% billigare på Kef?Kanske att fyndbörsen hittar på något men dom gråimporterar ju så garantierna är kanske inte dom bästa...

Postad 24 mars 2006 - 09:29
Kanske kan vara värt risken då de är ca 15% billigare på Kef?Kanske att fyndbörsen hittar på något men dom gråimporterar ju så garantierna är kanske inte dom bästa...
Håller med om att priserna står sig väldigt stabilt på högtalare annars. Mycket tråkigt för oss prisjägare... Vissa butiker går det dock att diskutera med, men då skall helst inte generalagenten få veta något (dvs man får hålla tyst om det).
Ja är priset det man anser viktigast för en bra affär är det inget att tveka på!

Postad 24 mars 2006 - 10:19

Man har ju alltid 3 års reklamationsrätt oavsett import! Fyndbörsen har löst en del problem som man läst om här på forumet på ett snyggt sätt, och genom att vara svensk handlare så har de ju tagit risken åt en istället för att själv köpa från andra länder.
Prisjagare är precis vad man är, det är ju nästan halva nöjet att göra en bra affär.
Tyvärr hann någon före och köpte de tre vincent slutstegen som jag sett, men det känns väldigt rätt med 3 mono, eller annat slutsteg och en lite svagare, billigare receiver (Marantz 4600). Vad tappar man av Marantzens ljudkvalitéer genom att koppla på feta slutsteg eller får man bara mer effekt?
(lite mycket förstärkar frågor, jag vet, men det är ju iQ jag ska ha den till och det är inte så många som har den serien alls och tveksamt att bara för att man har en Marantz så vet man att den passar till iQ, har man iQ kanske man vet mer om det...)
Stativen jag har (se galleriet) tror ni de orkar hålla upp iQ3:orna, vad ska man tänka på där annars, ju fetare desto bättre eller är det bara en ren estetisk fråga?

Redigerat av JonasJansson, 24 mars 2006 - 10:22.
Postad 24 mars 2006 - 11:03
Postad 24 mars 2006 - 13:52
För mig var det en riktig AHA-upplevelse att köpa min första 5.1a - trodde centern var mest snack och allt "kul" var i frontarna men icke. En bra center är väsentligt - det är SKITMYCKET ljud som är mixat i den (gissar på 70-80% men det är en REN gissning).
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar