Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony's nya TV-apparater 4000/4100/XBR6 (2008)

385 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Bravia KDL-52W4000 (TV) 0 9.124998 (7) Inga priser
Sony Bravia KDL-46W4000 (TV) 1 9.366666 (29) Inga priser
Sony Bravia KDL-40W4000 (TV) 3 9.536584 (40) Inga priser
53 relaterade trådar
Sony 32/40/46/52 W4000 (1184 inlägg) 7 år sedan
HDMI CEC/Bravia Sync kabelberoende? (1 inlägg) 8 år sedan
Uppgradering (?) (1 inlägg) 10 år sedan
Vore det värt att köpa ny TV? (1 inlägg) 11 år sedan
Tips hur man hittar en specifik begagnad TV-modell? (0 inlägg) 11 år sedan
Köpa ny TV? Hur mycket har kvalitèn utvecklats sedan 2008? (1 inlägg) 11 år sedan
När man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlägg) 13 år sedan
HDMI CEC/Bravia Sync hjälp (1 inlägg) 14 år sedan
Sony 32/40/46/52 W4000/W42X0/W4500 dina problem. (157 inlägg) 14 år sedan
Någon med Sony KDL-XXW4000 som kan se Canal Digital via CA-modul? (53 inlägg) 16 år sedan
Officiell tråd angående "Pelare" på Sony W4000 46/52" (68 inlägg) 16 år sedan
Sony 32/40/46/52 W4000/W42X0/W4500 Inställningar & Tips. (108 inlägg) 16 år sedan
Sony Bravia KDL-40W4000 vs. KDL-40V5500 (7 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-46W4000 vs. Sony KDL-40W5500K (2 inlägg) 16 år sedan
Sony Bravia Bildinställningar (4 inlägg) 16 år sedan
PS6000 vs Bravia KDL W4000 (6 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-40A656 eller Sony KDL-40W4000 (Omröstning) (172 inlägg) 16 år sedan
Vilken borde man välja (ca 12k) (11 inlägg) 16 år sedan
DVI -> HDMI. Vad gör man med ljudet? (50 inlägg) 16 år sedan
Tips på en LCD-TV som fungerar bra ihop med dator (18 inlägg) 17 år sedan
46W4500 vs 52W4000 (23 inlägg) 17 år sedan
Hjälp med lcd (6 inlägg) 17 år sedan
Är Sony Bravia KDL-46W4000 samma som... (6 inlägg) 17 år sedan
Ännu en Vilken tv ska jag köpa tråd! (12 inlägg) 17 år sedan
Avgörandets ögonblick: PZ85, W4000 eller A656....eller PZ800? (49 inlägg) 17 år sedan
52" LCD, max 17000:- (7 inlägg) 17 år sedan
Ny tv till spel max 10.000:- (13 inlägg) 17 år sedan
46" TV - vilken? (31 inlägg) 17 år sedan
TV sökes! (0 inlägg) 17 år sedan
Hjälp! (4 inlägg) 17 år sedan
Dator eller mediaextender? (1 inlägg) 17 år sedan
Plasma/LCD som ska fungara bra med dator! Pris cirka 10k (8 inlägg) 17 år sedan
Vilken LCD 46-52" till PS3 med budget under 20k? (23 inlägg) 17 år sedan
TV som primär skärm till dator - Vilken TV? (13 inlägg) 17 år sedan
Nintendo Wii på platt-tv (71 inlägg) 17 år sedan
Sony & samsung - phille och Lars-Göran (4 inlägg) 17 år sedan
Bra 40-42" LCD (3 inlägg) 17 år sedan
CA-modul till Sony för ComHem digital-tv (13 inlägg) 17 år sedan
Inställningar Sony 32/40/46/52 W4000 (11 inlägg) 17 år sedan
Ny Tv! (10 inlägg) 17 år sedan
Frågor om 40" lcd...! (44 inlägg) 17 år sedan
Läge att byta till platt-tv? (6 inlägg) 17 år sedan
Sony KDL-40W4000 fast i testläge (5 inlägg) 17 år sedan
TV! Blir galen! (18 inlägg) 17 år sedan
Dustin studentrabatt W4000? (6 inlägg) 17 år sedan
ta bort (0 inlägg) 17 år sedan
Samsung A656 vs Sony w4000 (29 inlägg) 17 år sedan
vilken TV för 15-25k ? (22 inlägg) 17 år sedan
"Over-all" TV, <40", 1080p och 3xHDMI (0 inlägg) 17 år sedan
Sony X3500 v W4000 ? (10 inlägg) 17 år sedan
Köp av 46" TV vad skall jag välja (8 inlägg) 18 år sedan
LCD och analog TV (33 inlägg) 18 år sedan
Jag ska välja på en Samsung LE-52M86BD och en Sony KDL-52W4000 (3 inlägg) 18 år sedan

Postad 08 May 2008 - 13:59

Stensture
  • Stensture
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Nog var/är väl den äldre designen snyggare.
Synd att Sony hakat på pianoblankstrenden.

Redigerat av Stensture, 08 May 2008 - 17:09.

Postad 08 May 2008 - 14:56

Rullstol
  • Rullstol
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Kul att det kommit upp lite recentioner och lite riktiga bilder som inte är från Sony själva.
Kan säga att jag blev lite besviken på "glittret" ser mest ut som någon klantat sig vid lackeringen om jag får ge min åsikt. Men hur som haver så har jag en 40tummare som har varit beställd i snart en månad. Skulle varit leverans i dagarna, men det verkar som att det mer lutar åt slutet av maj eller början på juni.
Detta blir min första platt-tv överhuvudtaget och detta känns som att jag får mest tv för pengarna just nu som den nybörjare man är. Felet jag gör är nog att satsa på fullhd, men det känns som att hellre ta det nu och inte ångra sig sen, för ps3:an skall få jobba precis som BD filmerna =)
Fortsätt gärna skriv om era erfarenheter, det ger mycket mer kött på benen åt oss =)

Rullstol

Postad 08 May 2008 - 19:06

Unbalanced
  • Unbalanced
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Ser att skärmen är mer blankare än de andra modellerna som är typ matta och det var jo inte bra !!! Hatar reflektioner, är den verkligen så glansig som samsungen ? Enligt den bilden från sidan så speglar allt jo !

Postad 08 May 2008 - 19:36

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Synd för blänket, men ramen är ganska tunn, så jag hoppas inte att det stör för mycket.
Hmm, undrar om man kan se tv:n live nånstans i Göteborg?

Postad 08 May 2008 - 19:38

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
När man står i butiken och jämnför dom övriga slås man snabbt av att dom känns lite matta i både färg och svärta.
Dom äldre har inte heller samma problem med reflektioner, tyckte att det var lite sammy feeling "clear black pannel"=reflektion.
Antar att med en kontrast på 33.000 (dynamisk) mot den äldre W3000 som hade 16.000 krävs det lite mer av tekniken.
Men jag tar hellre och fixar till belysning i tv rummet och njuter av bättre bild :)

Postad 08 May 2008 - 22:35

Lorkster
  • Lorkster
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Ville bara säga att jag nu sett "glittret" på 52-tummaren. Jag hade ärligt talat inte sett det förrän jag ställde mig nära och tittade efter det, så jag kan inte påstå att det stör mig alls.

Postad 08 May 2008 - 22:53

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Ville bara säga att jag nu sett "glittret" på 52-tummaren. Jag hade ärligt talat inte sett det förrän jag ställde mig nära och tittade efter det, så jag kan inte påstå att det stör mig alls.

Skönt att höra, för mitt intryck utifrån bilderna och Sonys lite suspekta namn "Midnight Blue" var - ursäkta uttrycket - dildoglitter. Men om glittret är något subtilt (och tillräckligt finkornigt) i praktiken så kanske det inte är så hemskt trots allt. :)

Postad 08 May 2008 - 23:59

Lorkster
  • Lorkster
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Skönt att höra, för mitt intryck utifrån bilderna och Sonys lite suspekta namn "Midnight Blue" var - ursäkta uttrycket - dildoglitter. Men om glittret är något subtilt (och tillräckligt finkornigt) i praktiken så kanske det inte är så hemskt trots allt. ;)

Dildoglitter är faktiskt en alldeles ypperlig beskrivning :) Visst, det är där, men åtminstone jag har svårt att se att det är där om jag står längre än en meter från tvn. Soffan står på 2.75m och därifrån ser jag det inte alls. Å andra sidan är kanske min syn inte den bästa :)

Postad 09 May 2008 - 08:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Körde en cut/paste från ett bra svar :)
10-bitars panel mot 8-bitars panel handlar om färgdjup. Finns förövrigt ingen människa i världen som kan se skillnad på en 8- och en 10-bitars panel, "elektroniskt bondfångeri" enligt Ljud & Bild's (tidning). En 8-bitars panel kan återge 255 toner för varje färg, röd grön och blå. Det ger över 16 miljoner möjliga färgtoner per pixel.

Eftersom processorn i en 10-bitars panel måsta arbeta hårdare så blir bilden bättre i en 8-bitars panel om samma processor används. Dock så är fler bitars färgdjup bra om man vill manipulera bilden, därför har man högre bittal på t.ex filmscanners men nu är det TV-apparater vi diskuterar.

Vanliga TV-sändningar har 24-bitars färgdjup (8-bit per färgkanal). Samma sak gäller DVD/Blu Ray och TV-spel.

Och vad tror du att man gör när man snurrar på reglagen Brightness, Contrast, Color etc...? :P

Ska man utföra dessa typer av beräkningar på 8 bit material säger man väl generellt att "2 extra bitar" är nödvändigt för att helt undvika avrundningsfel, därför är oxå 10 bits videoprocessorer väldigt vanligt idag.

hakan_lars>>

Förresten... varför är 10bit-paneler bättre än 8bit-paneler?
Finns ju inget videomaterial i världen (gäller även bluray/HDDVD) som har färg mer än 8bit. Skall man visa/hitta på extra färger/nyanser utöver orginalmaterialet eller?

Precis. Framförallt ska man hitta på andra intensiteter än de ursprungliga 8 bitarna representerar, detta beroende på att det inte råder ett linjärt förhållande mellan input-signalen och output på skärmen (pga att materialet är gamma-enkodat), dvs input "0.5 av 1.0" innebär inte att outputten är 50% (snarare runt 20%).

Med linjär kodning krävs det upp mot 14 bitar för att presentera 8 bits material på ett felfritt sätt. Det går förvisso att med icke-linjär kodning få till bra gamma-dekodning med 8 (helst 9, tydligen) bitar iofs men poängen är att det går inte att säga att en kedja med 16 miljoner färger är tillräckligt bara för att ögat bara kan se cirka 10 eller vad det nu kan vara. Iaf inte utan lite "trix".

Tror man inte på det kan man ju ta en titt på en "Smooth Grayramp" (finns på DVE tex) - den är aldrig så "smooth" man kan önska vilket borde en gång för alla döda myten om "vi kan ju ändå aldrig se ens 16 miljoner färger"...

Med det absolut inte sagt att texten "10 bit" eller "sjuttioelva miljarder färger" i ett reklamblad gör bilden bättre, det är ju bara en bunt bläck på ett papper - behöver inte betyda ett dyft för den bilden man ser, men det finns tveklöst tillfällen då >8 bitar är önskvärt, även för 8 bit material.

Postad 09 May 2008 - 08:48

Unbalanced
  • Unbalanced
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Varför har leveransen på nästan alla webbutiker flyttats fram till juli månad :)
Förutum dustin och inwarehouse/komplett 05/29 resp. 07/11.
Ska lägga en order på dustin ska man verkligen lita på det datumet ?

40w4000

Postad 09 May 2008 - 09:49

Lorkster
  • Lorkster
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Netonnet verkar fortfarande ha 52an i några av sina lagershopar. Här i Stockholm innebär det att de har 1ex kvar. Är fortfarande förvånad över att de fick in den alls.

Postad 09 May 2008 - 10:17

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Och vad tror du att man gör när man snurrar på reglagen Brightness, Contrast, Color etc...? :P

Ska man utföra dessa typer av beräkningar på 8 bit material säger man väl generellt att "2 extra bitar" är nödvändigt för att helt undvika avrundningsfel, därför är oxå 10 bits videoprocessorer väldigt vanligt idag.

hakan_lars>>

Precis. Framförallt ska man hitta på andra intensiteter än de ursprungliga 8 bitarna representerar, detta beroende på att det inte råder ett linjärt förhållande mellan input-signalen och output på skärmen (pga att materialet är gamma-enkodat), dvs input "0.5 av 1.0" innebär inte att outputten är 50% (snarare runt 20%).

Med linjär kodning krävs det upp mot 14 bitar för att presentera 8 bits material på ett felfritt sätt. Det går förvisso att med icke-linjär kodning få till bra gamma-dekodning med 8 (helst 9, tydligen) bitar iofs men poängen är att det går inte att säga att en kedja med 16 miljoner färger är tillräckligt bara för att ögat bara kan se cirka 10 eller vad det nu kan vara. Iaf inte utan lite "trix".

Tror man inte på det kan man ju ta en titt på en "Smooth Grayramp" (finns på DVE tex) - den är aldrig så "smooth" man kan önska vilket borde en gång för alla döda myten om "vi kan ju ändå aldrig se ens 16 miljoner färger"...

Med det absolut inte sagt att texten "10 bit" eller "sjuttioelva miljarder färger" i ett reklamblad gör bilden bättre, det är ju bara en bunt bläck på ett papper - behöver inte betyda ett dyft för den bilden man ser, men det finns tveklöst tillfällen då >8 bitar är önskvärt, även för 8 bit material.

Bra svar jag känner att du är betydligt mer insatt i ämnet ;)
Själv är man ju bara en som läser på leter info och lärt sig grunderna inför nya inköp :)
Man har ju undrat mycket runt omkring vad skillnaderna faktiskt är.
Men jag inte säga att jag ser någon skillnad på min LG resp Tosh ser ingen bandning som tidigare inlägg svarat.

Fast jag kan tänka mig att när typ "Deep color" kommer så bör ju bilden bli ännu bättre, mer färger bör ju göra allt lite mer smooth.
Jag måste säga att man undrar lite ang deep color när det kommer samt att här måste väl fler bits vara nödvändigt för att klara datamängden el ?

----------------------------------------------------
Deep Color anger att färgdjupet är 30, 36 eller 48 bitar. Detta ger jämnare färgövergångar när filmmaterialet har utökad färgupplösning, till exempel xvYCC (Extended-gamut YCC) som är en kommande standard för video och spel som har 1,8 gånger så många färger som vanlig RGB. En xvYCC-display i kombination med Deep Color för att reducera så kallad ”posterisering” (se bilden), kan rent teoretiskt visa alla färgnyanser som det mänskliga ögat kan uppfatta. Man måste ha HDMI-version 1.3 för att kunna utnyttja Deep Color.

Redigerat av hakan_lars, 09 May 2008 - 10:19.

Postad 09 May 2008 - 12:18

LegionOrange
  • LegionOrange
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
nu har jag fått leveransstatus på 52" från butiken som har kollat med Sony och nu ser det ut att jag kommer att få den i mitten av Juni... så det är väl bara att gå ut å njuta av det fina vädret så länge hade ju dock varit roligare om den redan var här.

/Legion

Postad 09 May 2008 - 12:38

Unregistered0663f9bd
  • Unregistered0663f9bd
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Frågan är ju om ska man vänta på denna eller köpa samsung a656.

Postad 09 May 2008 - 12:52

spottkobra
  • spottkobra
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
100% Pixelgaranti, gäller det hos alla återförsäljare?

Postad 09 May 2008 - 13:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Bra svar jag känner att du är betydligt mer insatt i ämnet ;)
Själv är man ju bara en som läser på leter info och lärt sig grunderna inför nya inköp :lol:
Man har ju undrat mycket runt omkring vad skillnaderna faktiskt är.
Men jag inte säga att jag ser någon skillnad på min LG resp Tosh ser ingen bandning som tidigare inlägg svarat.

Hehe, tjaa, fast egentligen är det inget att bry sig om. Spelar ingen roll om det är specat som 4,8,12 eller 57 bitar - vad som betyder nått är hur bilden ser ut. Ser den bra ut kan man sova lugnt, gör den inte det kanske det beror på för lågt bitdjup ELLER nått av de andra miljoner grejjerna som kan gå fel...köp rekommenderas ändå inte. :)

Värt att säga är att det är svårare att se banding i riktigt material än vad det är i en gray-ramp men bitdjup kan påverka andra saker oxå, såsom detaljer i lågdagrar (finns dock mer grejjer som påverkar dem) - så mer indirekt kan "bit-brist" få effekt.

Fast jag kan tänka mig att när typ "Deep color" kommer så bör ju bilden bli ännu bättre, mer färger bör ju göra allt lite mer smooth.
Jag måste säga att man undrar lite ang deep color när det kommer samt att här måste väl fler bits vara nödvändigt för att klara datamängden el ?

Vet inte när det kan tänkas komma material som har >8 bitar...lär dröja, efterföljaren till BD ligger en bit bort gissar jag. :P

Men OM det kommer så är det som du säger, ska man ha en vinst av det är det ju säkerligen nästan ett måste att alla dessa turer en signal tar i en display fullt ut klara en sådan signal. Det är nog lite knivigare än att skriva i en spec att man klarar fyrtioarton miljarder färger. ;)

I väntan på deep color materal kan man ju tänka sig att man har en extren processor eller spelare som gör en massa schysst bildbehandling och som ger 10 el 12 bitar ut. Om vi säger att vi har en display som kirrar en sådan signal utan någon förlust så finns det ju en potentiell poäng med Deep Color. Iofs hade hellre haft denna processor i displayen redan från början... :)

(en parantes bland denna parantes är iofs att redan hdmi v1.0 kirrar 12 bit video, om än ej i lika många signalvarianter som v1.3, men det är först nu det börjat pratas om det...marknadsföring kallas det :D)

Min PS3 ger förövrigt 12 bit ut som Pion tar emot som 12 oxå (dvs Deep Color i full snurr), men tror faktiskt inte det påverkar hur mkt banding jag har för fem öre. :D

Sorry för OT.

Postad 09 May 2008 - 13:32

JamJam
  • JamJam
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
32 tummaren finns att skåda hos Sony center i city (Stockholm).

Mvh

Postad 09 May 2008 - 14:24

golleman
  • golleman
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Varför, varför, varför hakade Sony på piano-lackstrenden? :) Jag som trodde jag äntligen hade bestämt mig. Kommer W4000 i några designalternativ, eller är man stuck med pianolackat dildoglitter (visst låter det lockande)?

Postad 09 May 2008 - 14:35

Unbalanced
  • Unbalanced
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag tror inte att detta text fanns med innan på sony hemsida:

* Sonys HDTV-mottagare är kompatibel med HD-sändningsspecifikationerna DVB-T och DVB-C, som för närvarande införs i flera europeiska länder. Fråga återförsäljaren om vad som gäller i ditt land.

Innebär det att man kan se på HD-kanalerna från comhem på 40w4000 ?

Postad 09 May 2008 - 14:43

marcYs
  • marcYs
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

100% Pixelgaranti, gäller det hos alla återförsäljare?

Nej, vissa butiker väljer att importera vissa tv modeller från andra eu länder. Om jag fattat det rätt gäller inte 100% pixelgarantin då. 100% pixelgarantin gäller bara om man köpt från en åf som köpt av Sony Sverige.

Detta är något jag hört och har inte dubbelkollat informationen så jag är inte 100% (pixelgaranti) säker. :)

Postad 09 May 2008 - 15:56

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Jag tror inte att detta text fanns med innan på sony hemsida:

* Sonys HDTV-mottagare är kompatibel med HD-sändningsspecifikationerna DVB-T och DVB-C, som för närvarande införs i flera europeiska länder. Fråga återförsäljaren om vad som gäller i ditt land.

Innebär det att man kan se på HD-kanalerna från comhem på 40w4000 ?

Det stämmer att den inbyggda mottagaren kan visa HD-sändningar, men den är inte kapabel att visa (paira) hd-sändningar från Comhem (undantaget svt-hd).

Dock undrar jag hur det är med andra bolag, Boxer, Canal Digital mm? Man skulle ju kunna ta och skita i comhem och beställa från annat håll...

Redigerat av Adamski, 09 May 2008 - 15:58.

Postad 10 May 2008 - 11:48

Unregisterede2a9c094
  • Unregisterede2a9c094
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
Har tittat lite på W4000-modellen(40´´), men den verkar sakna 100Hz.
Är det bara Z-modellen som kommer att ha det?
PS
Har bara skummat tråden.
DS

Redigerat av Unregisterede2a9c094, 10 May 2008 - 11:49.

Postad 10 May 2008 - 12:19

peternn
  • peternn
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Tittade på W4000 32" på Sony Center i Malmö igår.

Det blå glittret syns som tur är inte alls förrän man tittar på väldigt nära håll.

TVn var snygg men bilden var väldigt brusig/pixlig jämfört med W3000 modellen (dock 46") som var bredvid . Det mesta av bruset försvann dock om man använde bioläget.
Förhoppningsvis kan man kalibrera bort bruset..

De ska tydligen få in större modeller i slutet av nästa vecka. Ska bli spännande att se om de är bättre.

Postad 10 May 2008 - 15:32

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Tittade på W4000 32" på Sony Center i Malmö igår.

Det blå glittret syns som tur är inte alls förrän man tittar på väldigt nära håll.

TVn var snygg men bilden var väldigt brusig/pixlig jämfört med W3000 modellen (dock 46") som var bredvid . Det mesta av bruset försvann dock om man använde bioläget.
Förhoppningsvis kan man kalibrera bort bruset..

De ska tydligen få in större modeller i slutet av nästa vecka. Ska bli spännande att se om de är bättre.

Inte alls bra när en 32" ser brusigare ut än 46" :) Antar att bil-källan var samma på båda apparaterna?

Postad 10 May 2008 - 15:33

peternn
  • peternn
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Inte alls bra när en 32" ser brusigare ut än 46" :) Antar att bil-källan var samma på båda apparaterna?

Ja det var samma bildkälla till alla apparaterna..

Postad 10 May 2008 - 22:05

atr
  • atr
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Varför skall jag köpa en Lcd Sony KDL-52W4000 och inte en Plasma Panasonic TH-50PZ80?
https://www.minhembi...s...t&p=1908038
https://www.minhembi...s...t&p=1908040

Redigerat av atr, 10 May 2008 - 22:57.

Postad 11 May 2008 - 00:31

Lorkster
  • Lorkster
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Har nu äntligen tittat lite på "vanlig" digitaltv. Hade ett par kompisar över för att göra en bedömning och vi var alla nöjda. Visst, det märks att det är SD och bilden påverkas avsevärt av kvalitén på sändingen, men det var ett över förväntan godkänt resultat. De tänker nu båda två köpa en 52W4000 :)

Grynigheten verkar komma sig av att kontrasten och ljuset är för högt inställt i standard- och dagsljusläge. Den dämpades märkbart om man gjorde något så enkelt som att höja brusreduceringen. Höjde man den för kraftigt påverkades dock flytet i bilden. Kontentan är, i varje fall för mig, att det går att kalibrera det hela till bra lägen.

Postad 11 May 2008 - 13:49

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Har nu äntligen tittat lite på "vanlig" digitaltv. Hade ett par kompisar över för att göra en bedömning och vi var alla nöjda. Visst, det märks att det är SD och bilden påverkas avsevärt av kvalitén på sändingen, men det var ett över förväntan godkänt resultat. De tänker nu båda två köpa en 52W4000 :unsure:

Grynigheten verkar komma sig av att kontrasten och ljuset är för högt inställt i standard- och dagsljusläge. Den dämpades märkbart om man gjorde något så enkelt som att höja brusreduceringen. Höjde man den för kraftigt påverkades dock flytet i bilden. Kontentan är, i varje fall för mig, att det går att kalibrera det hela till bra lägen.

Låter ju bra, du har inte testat BD/HD-DVD?

Postad 11 May 2008 - 14:29

Octomore
  • Octomore
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Låter bra :unsure: Har du hunnit med och kolla om den "hänger" med vid typ sportsändning?
Jag väntar på min 52", verkar som jag får vänta ganska länge men det är bara hänga i!

Postad 11 May 2008 - 15:47

Lorkster
  • Lorkster
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Låter ju bra, du har inte testat BD/HD-DVD?

Jodå. Från BD-källa presterar den briljant. Man vill dock även där köra i bioläge, alternativt ändra inställningarna något på de andra.

Låter bra :unsure: Har du hunnit med och kolla om den "hänger" med vid typ sportsändning?
Jag väntar på min 52", verkar som jag får vänta ganska länge men det är bara hänga i!

Heh, jag tittar inte på sport i vanliga fall, men kikade lite på eurosport igår ändå. Kanalen har usen kvalité på sina sändningar (gick nån tennismatch), men det var inga problem att se bollen i varje fall.

I övrigt kan sägas att vi körde en del Guitar Hero utan att märka nån lag (annat än den som troligen kom sig av en gitarr som inte verkade vilja lira riktigt alls).

Postad 11 May 2008 - 18:49

Unregistered0455b57b
  • Unregistered0455b57b
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Då jag är en av Lorksters kompisar som var hemma hos honom och noggrant granskade Sonyn så måste jag säga att jag nu är sjukt sugen på en dylik tv. Med BD var flytet superbra (och jag är jäkligt känslig för sånt), så 24/p fixar den iaf, och bildkvaliteten är fantastisk. "Bladerunner" har aldrig sett bättre ut!

Nu måste jag bara få ihop pengar... och tydligen vänta tllls Sony behagar leverera fler än två apparater...

Postad 12 May 2008 - 00:52

alekks
  • alekks
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ingen som hört några nya rykten ang. höst-släppet?

Postad 12 May 2008 - 13:26

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Tydligen verkar denna ligga som nästa test LCD på "http://www.hdtvtest.co.uk/"
Dom har fått ihop lite av pengen för inköp av en W4000 dock saknas det fortfarande lite.
Såg att man kunde bidra med en slant via nedan länk.

http://www.hdtvtest.co.uk/support.php

Postad 12 May 2008 - 19:06

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Tydligen verkar denna ligga som nästa test LCD på "http://www.hdtvtest.co.uk/"
Dom har fått ihop lite av pengen för inköp av en W4000 dock saknas det fortfarande lite.
Såg att man kunde bidra med en slant via nedan länk.

http://www.hdtvtest.co.uk/support.php

Heh, kul att man kunde sponsra ett review på det viset. Alla ni som vill läsa ett test, sponsra med typ 25 kr, så får vi ett test innan tv:n dyker upp i butik :) ....har man redan ett paypal-konto så tar det 1 minut.

Postad 12 May 2008 - 19:32

Unregisterede8763420
  • Unregisterede8763420
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Var inne på Sony Center i Sickla, Stockholm idag och kollade in 40 tummaren W4000 som nyligen kommit in. Den såg mycket fin ut. Ett par dagars leveranstid sa säljaren. De tar 15.900 för den så billigt är det ju inte men vill man ha den direkt så...

Postad 12 May 2008 - 23:30

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Fick min 40a idag har precis testat runt lite klart imponerad av BD färgerna och svärta är i toppklass :)
Allt flöt perfekt inget judder vad jag kunde se.
En sak man gillar snabb är enkelheten i meny systemet precis som PS3 :P
Sedan är den grymt snygg gillar skarpt Sony loggan som lyser i blått.
Fjärren är riktigt bekväm och rundad på backsida för att ligga perfekt i handen.
En annan sak som slog mig var hur tyst denna LCD är inget surr/brum.
Skall testa runt lite mer imorgon.

Tog några fler bilder har en sunkigt gamal digtal kamera så det är ingen super kvalite

USB
Bifogad fil  usb1.JPG   979.94K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  framsida.JPG   768.66K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  fram.JPG   913.38K   0 Antal nerladdningar

Fjärr
Bifogad fil  fj_rr.JPG   865.95K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  bild.JPG   1.02MB   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  glitter.JPG   916.6K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  sida.JPG   1009.84K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av hakan_lars, 12 May 2008 - 23:43.

Postad 13 May 2008 - 06:50

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
hakan_lars > vad är det för väggfäste du har? Vad blir det totala djupet på tv:n med väggfäste?
Ser att du har en Toshiba Z3030 i galleriet. Hur är Sonyn i jämförelse? Märks avsaknaden av 100 hz?

Edit - ett par frågor till:
spelar den upp media via USB-porten? Divx/Xvid? Subfiler? MKV?

Redigerat av Janne.G, 13 May 2008 - 08:11.

Postad 13 May 2008 - 08:17

johanpop
  • johanpop
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
hakan_lars vore gutt att få lite info om hur bra flyt det är i bilden på en fotbollssändning

Postad 13 May 2008 - 08:34

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

hakan_lars > vad är det för väggfäste du har? Vad blir det totala djupet på tv:n med väggfäste?
Ser att du har en Toshiba Z3030 i galleriet. Hur är Sonyn i jämförelse? Märks avsaknaden av 100 hz?

Edit - ett par frågor till:
spelar den upp media via USB-porten? Divx/Xvid? Subfiler? MKV?

Fästet är Omnimount från El-giganten.
Det bygger ut ca 6cm från vägg+ W4000 som är ca 11cm så det blir tot 17cm.
Jag fick problem med anten samt mina HDMI kablar (Supra) som jag fick böja för att dom tog i väggen.
Tycker att dom kunde ha kontakterna neråt nu är dom rakt ut så mjuka kablar är en fördel.

Kort ang Tosh så tycker jag att den 100hz som Z3030 har är bland dom bättre jag sett.
Har inte riktigt hunnit med någon bättre jämförelse, men jag tycker Sony gör ett bra jobb av det jag sett.
Ang usb skall jag kolla det lite mer ikväll.

Postad 13 May 2008 - 08:38

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Skall nog flytta samt fylla på med fler bilder i mitt galleri istället för att inte belasta laddtiden på forumet.
Återkommer med lite mer info rörande usb samt sport sändningar.

Redigerat av hakan_lars, 13 May 2008 - 22:47.

Postad 13 May 2008 - 09:16

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Håller på att bli tokig här, plånkan håller på att hoppa ut ur fickan av köplust (dagens konsumentsamhälle är trevlig eller hur :) )
Vänta på att se hur w4000 serien ställs mot x3x00 serien. Blir antingen en 40" x3500 eller en 46" w4000, blir lite 100hz eller inte men många har sagt att bildbehandlingen i den nya skärmen är så pass bra att man inte märker mycket skillnad men det är svårt för mig att dra den slutsatsen utan att har sett dem.

w4000 serien är väl mest ute för att ersätta w3000 serien? x3x00 serien kommer väl att vara ohotad i bildkvalite tills x/z4000 serien kommer ut?

Postad 13 May 2008 - 09:29

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ser lovande ut, känns mera säkert att köpa en W4000 än en Samsung F86 :)

Postad 13 May 2008 - 09:36

vipah
  • vipah
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jag valde som sagt en F86, de verkar väldigt likvärdiga. 100Hz eller HD-mottagare är egentligen de stora skillnaderna. Sen har Sony 2 års garanti på allt, Samsung har bara ett år. Själv gillar jag inte alla försäkringar som säljarna försöker kränga på en för att kompensera att de säljer teknik med väldigt lite förtjänst, och då känns 2år från tillverkaren ganska tryggt.

Vore kul med en jämförelse mellan dessa två dock.

Postad 13 May 2008 - 11:47

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Enda anledningen till att F86 går bort för mig är att bilden flimmrar vid 24Hz och hummbars, verkar som de flesta har problem med det.

Postad 13 May 2008 - 13:52

Unbalanced
  • Unbalanced
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Skall nog flytta samt fylla på med fler bilder i mitt galleri istället för att belasta laddtiden på forumet.
Återkommer med lite mer info rörande usb samt sport sändningar.

Vad betalade du för tvn och från vilken butik köpte du ?

Postad 13 May 2008 - 19:42

cyphog
  • cyphog
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Nån som vet om ljudet från HDMI-ingångarna skickas vidare ut på den digitala ljudutgången ? I så fall, tidsfördröjs ljudsignalen för att kompensera för fördröjningarna i TV:n?
Eftersom jag inte har nån tidsfördröjning i min receiver, så är detta viktigt för mig.

Postad 13 May 2008 - 22:45

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Håkan Lars, jag väntar med spänning på en liten recension och en jämförelse mot Toshiban :)

Postad 13 May 2008 - 22:46

hakan_lars
  • hakan_lars
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Vad betalade du för tvn och från vilken butik köpte du ?

Sony center i Sickla hade förbokat den.
Tror dom fick in 10st priset var 15999:-

Postad 14 May 2008 - 13:19

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Igår tog jag en snabbtitt på TV:n hos Sony Center både i Stockholm och Sickla, eftersom jag ändå var där i jakt på en sladd.

Mitt första intryck av midnattsblått var att det inte alls var så illa som jag trodde. Jag fick inte intrycket av dildoglitter, snarare sobert pimpmobilemetallic. :)

Glittret är väldigt finkorningt.

Bilden kunde jag inte bedöma riktigt. TV:n verkar ha samma typ av pixelstruktur i panelen som W3000, men mitt intryck var att den hade något mindre problem med betraktningsvinkeln och linjäritet än W3000. Dock verkar frostningen av panelen lite grövre och mer reflektiv. Inte spegelblank, men den reflekterade rätt mycket av ljuset i butiken vilket var distraherande.

Något som jag måste erkänna var ganska läckert var att lamporna "svävar fritt" i glaset i fronten.

Postad 14 May 2008 - 13:23

bes82so
  • bes82so
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Köpte min 40" på SonyCenter i Malmö igår. Otroligt nöjd är jag.

Det midnattsblå dildoglittret ser man turligt nog inget av.

Och eftersom jag är anställd på ett visst företag så fick jag sköööön personalrabatt... 12500 kr :)

Bifogad fil  gta4.jpg   108.24K   2 Antal nerladdningar

Inget jättebra foto, desto bättre i verkligheten!

SD-mottagningen har jag alltid upplevt som ett problem när jag varit hos folk och kollat på 40" HDTV, men nu tycker jag att det är hur bra som helst på min vanliga kabel-TV. XMB-menysystemet är hyfsat snabbt och kanalval har aldrig varit roligare. Massa sköna features - som tur är går den lysande SONY-loggan i nederkant att stänga av i inställningsmenyn.

Redigerat av bes82so, 14 May 2008 - 13:54.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.