Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer G9, tekniska frågor

1269 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pioneer Kuro PDP-LX5090H (TV) 2 9,79 (106) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX5090 (TV) 1 9,41 (63) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090 (TV) 1 9,25 (7) Inga priser
Pioneer Kuro PDP-LX6090H (TV) 2 9,55 (10) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500M (TV) 2 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600M (TV) 1 8,75 (3) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-600A (TV) 1 9,29 (6) Inga priser
Pioneer Kuro KRP-500A (TV) 9 9,55 (21) Inga priser
39 relaterade trådar
* Officiell tråd - Pioneer G9 (7510 inlägg) 4 år sedan
Marksänd digitaltv (21 inlägg) 4 år sedan
Pioneer KRP-500A/M och KRP-600A/M (1242 inlägg) 5 år sedan
Går det att sätta upp Pioneer Kuro LX5090h på vägg? (15 inlägg) 5 år sedan
Tänkte byta ut min Panasonic TX-L47ET60Y mot en LX-5090 (1 inlägg) 5 år sedan
Hur står sig en Pioneer Kuro LX5090h mot dagens apparater? (114 inlägg) 6 år sedan
Ny köks-TV, upplösning 1080P/768P från dator? (12 inlägg) 7 år sedan
Begagnatvärde Pioneer PDP-LX5090? (8 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 8 år sedan
Pioneer 6090h problem (3 inlägg) 11 år sedan
Pioneer G9 Buzzing? (418 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 13 år sedan
Hjälp - Får (No signal) Dreambox 500c / Onkyo TX-NR709 / Pioneer 5090H (4 inlägg) 13 år sedan
Pionner 5090? (1 inlägg) 14 år sedan
Beslutsångest Samsung LE-46A796(LED) vs Pioneer Kuro PDP-LX5090 (217 inlägg) 15 år sedan
Större TV (5 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro KRP-600A eller kommande Panasonic Viera TC-P65V10 (15 inlägg) 15 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090 VS Samsung LE-55A966 (34 inlägg) 15 år sedan
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg) 15 år sedan
Panasonic G10 50" eller Pioneer G9 50" ? (3 inlägg) 15 år sedan
Köp av ny TV, max 22 000kr (14 inlägg) 15 år sedan
Bildinställningar till pioneer pdp-lx5090 (5 inlägg) 15 år sedan
LG 50PG7000 VS Pioneer Kuro PDP-LX5090 // VILKEN ÄR BÄST ? (331 inlägg) 16 år sedan
Pioneer 5090h från Fyndbörsen. Vilka väntar? (30 inlägg) 16 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 16 år sedan
50 tum plasma i TJOCK gipsvägg (4 inlägg) 16 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 16 år sedan
Nyinköp TV (2 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! Vilken display ska jag köpa? (5 inlägg) 16 år sedan
DVB-T Strular (11 inlägg) 16 år sedan
Inställningar (1 inlägg) 16 år sedan
Pioneer Kuro PDP-LX5090H vs. Philips 42PFL9803H (80 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp av pioneer G9 (219 inlägg) 16 år sedan
Plasmateknikens stora problem - green phosphor lag (81 inlägg) 16 år sedan
fosfor lag (22 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild vid anslutning av flera hdmi-källor (Pioneer 5090) (2 inlägg) 16 år sedan
Gruppköp Pioneer 9G - STOCKHOLM (124 inlägg) 16 år sedan

Postad 24 oktober 2008 - 10:26

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Det har jag inte gjort men det ingår i CDs policy att dem inte garanterar att icke-godkända boxar skall fungera med frekvensbyte. Som jag skrev innan all andra tillverkare av boxar godkända eller icke-godkända har löst problemet efter bara några dagar/veckor.

Edit:
Om jag har förstått rätt skillnaden mellan en godkänd httv-box och icke-hdtvbox hos CD är att den som är godkänd får i förväg info om frekvensbyte och då måste leverantören sätta i gång och fixa en patch för att boxen skall kunna hanterar den nya frekvensen rätt.

Redigerat av Enator, 24 oktober 2008 - 10:43.

Postad 25 oktober 2008 - 13:36

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Jag har varit i kontakt med Pioneer, ej support, för att reda ut lite saker!
Pioneer har ALDRIG lovat att CD kommer att fungera felfritt då de gör förändringar i sitt nät. Det enda Pioneer har lovat för sverige mot sina ÅF är att fria kanaler fungerar, och det gör dom så vitt jag vet.

Idag var jag i kontakt med min ÅF och har INTE fått info att bara dem fria kanaler skall fungera. Så det verkar din källa inte vet vad han pratar om. De har fått info från Pio att de kommer fungera mot Canal Digital. Inte ens nu när Pio vet att många kanaler har bildstörningar hos Canal Digital fått info från Pio att dem bara garanterar dem fria kanaler.

Pioneer kan ju aldrig veta vad butiken säger och lovar till dig som kund, rätt eller fel så är det där tvisten skall avgöras.

Men Pio har ett ansvar att meddela sina ÅF att produkten har brister och då skulle kunden i det här fallet avgöra skall dem satsa på H eller icke-H modellen.

Det är ju fortfarande så att produkten har en spec och det är ju den dom säljer och den fungerar väl så som det är sagt?

Den specen du pratar om kunden har inte fått del av.

Vad säger butiken? för du har väl klagat hos butiken också? och vilken butik är det?
Redovisa gärna din korrespondans med butiken också!

Butiken är HBC, och jag tror inte dem sprider osanning om en produkt därför det finns en annan produkt som identisk med H-modellen och dem kunde erbjuda sina kunder. Hänger inte med hur skall jag redovisa min "korrespondans" med butiken här? Vad du försöker säga är att du inte litar på mig och jag försöker sprida osanning?

Till sist hoppas jag och många andra att Pio slutar med sin envishet att dem har spridit info om att detta kommer fungerar med dem fria kanaler och sätta sig ned och fixa problemet på något sätt.

Redigerat av Enator, 25 oktober 2008 - 13:49.

Postad 08 november 2008 - 16:13

hpdaxelsson
  • hpdaxelsson
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Hej!

Är nu en glad ägare till en 5090 och jag tackar för inputen angående pure inställningarna!

Jag har dock några frågor:

- Hur länge behöver man "köra" in tv:n?
- När den är "inkörd" vilka inställningar ska köra med (jag vet att det beror på rum/ljus etc..)?

/H

Postad 08 november 2008 - 17:41

Becomesoe
  • Becomesoe
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
1. 200h
2. Enator har lagt in inställningar så du kan köra redan med dem.

Postad 17 november 2008 - 18:59

Becomesoe
  • Becomesoe
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Nu finns ett uppgraderingsprogram för H-modellen och endast som är bra med den är hantering av sommar- vintertiden. Problemet med störningar är inte fixad :)

Firmware History File

Model: PDP-LX5090H
PDP-LX6090H

Ver. 0905-0601
- The update adds DVB-T support for Italy, Czech Republic, Belgium, Norway and UK

Ver. 0904-0501
- Correction of time display difference when summer time is switched.
- Addition of user setting initialization function due to Boxer requirement.
- Correction of polarization menu in German:
waagerecht / senkrecht -> horizontal / vertikal

Ver. 0903-0401
- The update adds DVB-T support for Austria, Finland, France and The Netherlands
- Improvements were added in the German language terminology
- Polish language was removed

Redigerat av Becomesoe, 18 november 2008 - 08:24.

Postad 23 november 2008 - 10:35

Becomesoe
  • Becomesoe
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Ni som har H-modellen. CD vill bytta ut digital-TV-kort. Det verkar detta gör att inga HD-kanaler kommer fungera i boxar som är icke godkända. Undrar är det någon som har fått detta kort? Stämmer att HD-kanaler kommer inte fungera med nya kortet?

http://www.canaldigi...ud-och-TV-kort/

Postad 25 november 2008 - 18:13

Erikanen
  • Erikanen
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej. Jag har ett litet problem med min Pioneer g9 som troligtvis harmed kameran att göra men det kan ju vara någon inställning på TV:n. Jag har köpt Samsung nv 24HD (en digitalkompaktkamera) som man kan spela enklare hd material med. Problemet är att TV:n ställer om bilden till 480 p när jag kör en film genom kameran med hdmi sladd till TV:n. Enligt kamerans manual ställer kameran om upplösningen till den upplösning som TV:n kan hantera. Detta händer oavsett om materialet jag spelat in är 1080i eller 720 p. Detta är förbryllande.. någon som har en lösning?

Postad 28 november 2008 - 13:35

skylerz
  • skylerz
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Vi får väl se om det är rätt tråd, hur som helst så får jag min nya 5090 i nästa vecka hurra för mig. Hur funkar denna med PS3:an och Xbox360 ? det är väl inga problem ? jag ser dock mest på film men lite GTA blir det ju ibland.

Postad 28 november 2008 - 16:42

Erikanen
  • Erikanen
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Det är inga problem. Jag använder xbox 360 till pio och det fungerar utmärkt. Playstation fungerar också så klart.

Postad 28 november 2008 - 17:18

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Jag har en ps3 till min 5090 och det funkar klockrent :rolleyes:

Postad 04 december 2008 - 08:57

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Senaste version av firmware för H-Modellen har kommit och den innehåller:

Ver. 0907-0701
- The update adds DVB-T support for Norway

men inte vårt problem. BBC HD har kommit nu och den har hamnat i denna frekvens med störningar i bilden. Det verkar Pio-Sverige fortfarande sover.

Postad 04 december 2008 - 22:27

mjp
  • mjp
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Finns det någonstanns dokumenterat att den ska fungera perfekt med Canal+ och Viasat ?
Om det inte fungerar med Viasat HD kanaler kan jag förstå eftersom dom kör väl med pairing p sin kort med sina egna mottagare.
Tror inte det dröjer länge innan Canal+ hänger på med detta och då lär även deras HD kanal sluta fungera.
Så varför ska dom lägga ner en massa jobba på att fixa HD kanaler som förmodligen ändå kommer att sluta att fungera :)

tycker dom borde ta hand om sitt buzzing problem istället som dom har haft sen många generationer tillbaka på sina plasmor, för det är väl ett problem som har drabbat fler än att vissa HD kanaler inte fungerar perfekt :D

Men om jag inte minns fel så har väl du redan fått ett svar från Pioneer om deras synpunkt om detta.

Postad 04 december 2008 - 22:33

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Finns det någonstanns dokumenterat att den ska fungera perfekt med Canal+ och Viasat ?
Om det inte fungerar med Viasat HD kanaler kan jag förstå eftersom dom kör väl med pairing p sin kort med sina egna mottagare.
Tror inte det dröjer länge innan Canal+ hänger på med detta och då lär även deras HD kanal sluta fungera.
Så varför ska dom lägga ner en massa jobba på att fixa HD kanaler som förmodligen ändå kommer att sluta att fungera :)

tycker dom borde ta hand om sitt buzzing problem istället som dom har haft sen många generationer tillbaka på sina plasmor, för det är väl ett problem som har drabbat fler än att vissa HD kanaler inte fungerar perfekt :D

Men om jag inte minns fel så har väl du redan fått ett svar från Pioneer om deras synpunkt om detta.

Ja, jag har fått och det kan man tolka så att det vårt fel att köpte denna tv och en jätte "fu... you" fick jag av dem.

Redigerat av Enator, 04 december 2008 - 22:34.

Postad 04 december 2008 - 22:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
En gång för länge sedan frågade jag om KRP, den nya Pioneer, kommer att stödja full-hd genom VGA. Jag tar chansen på att någon svarar... :)

Postad 04 december 2008 - 23:11

eltoko
  • eltoko
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Är 50-tum den minsta storleken för Pioneer G9?

Jag är ute efter en riktigt vass 42/43-tumsplasma, vad köpa om inte Pio?

Postad 04 december 2008 - 23:16

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0
Om du inte är beredd att betala för en 2007 års modell fullpris, så avvakta till våren då kommer ev. Panasonic med
Pioneers paneler i, vi får hoppas det då de köpt upp deras tillverkning!(Dock ett antagande från mig!)

Redigerat av RedMarathon, 04 december 2008 - 23:18.

Postad 04 december 2008 - 23:17

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Ska man slå till på en 5090 idag eller vänta till G10 som släpps till våren?

Postad 04 december 2008 - 23:21

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1 883 inlägg
  • 0

Tror du att det överhuvudtaget kommer någon mer Plasma från Pioneer kanske snarare en nyare panel från Panasonic. (kanske Pioneer med paneler från 60" och uppåt)

Om du inte vill köpa en LCD skärm från Pioneer med Sharps panel i.

Har du råd så köp 5090 idag!!

Redigerat av RedMarathon, 04 december 2008 - 23:25.

Postad 05 december 2008 - 09:40

mjp
  • mjp
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Ja, jag har fått och det kan man tolka så att det vårt fel att köpte denna tv och en jätte "fu... you" fick jag av dem.

Precis så tolkar jag ungefär det svaret jag har fått av Pioneer när det gäller mitt problem när jag felanmält det.

Dom vill sälja sina tv apparater till oss men inte kännas vid dem så fort någon tycker det är ett fel på dem :D
Är detta kundservice :)

Postad 05 december 2008 - 09:49

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Precis så tolkar jag ungefär det svaret jag har fått av Pioneer när det gäller mitt problem när jag felanmält det.

Dom vill sälja sina tv apparater till oss men inte kännas vid dem så fort någon tycker det är ett fel på dem :D
Är detta kundservice :)

Ja, kunden har alltid fel vet du :P

Postad 06 december 2008 - 08:55

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Klarar KRP:n 1920x1080 genom VGA?

Postad 06 december 2008 - 16:07

eltoko
  • eltoko
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Är 50-tum den minsta storleken för Pioneer G9?

Jag är ute efter en riktigt vass 42/43-tumsplasma, vad köpa om inte Pio?

Om du inte är beredd att betala för en 2007 års modell fullpris, så avvakta till våren då kommer ev. Panasonic med
Pioneers paneler i, vi får hoppas det då de köpt upp deras tillverkning!(Dock ett antagande från mig!)

Okej, tack för svaret. Hoppas du får rätt.

Postad 09 december 2008 - 12:31

holen
  • holen
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Ja, kunden har alltid fel vet du :)
Jag köpte en LX5090H just för att det var satellitmottagare iden modellen och jag ringde Pio kundtjänst och frågade om den skulle fungera mot canal-digital och hd sändningar och det skulle inte vara några problem . Så jag åkte ner till Audio Reference och köpte en Tv och lite annat med förhoppning om att det skulle fungera med hd kanalerna men tji fick jag .
Jag har varit i kontakt med support ett antal gånger nu och dom skyller på åf och säger att dom aldrig sagt att det skall fungera med Canal Digital. Jag köpte en Pio på grund av att det skall vara det bästa man kan köpa idag, så jag var beredd på att betala lite extra för att få det bästa , när man köper en high end produkt så räknar man med att dom tar hand om sina kunder även efter köpet också men det gäller tydligen inte Pioneer. Tråkigt ! Så nu när jag står inför att följa med min son och dotter att köpa en varsin 50"tv samt hembio pkt så kommer inte valet att falla på Pioneer trots att dom också bestämt sig för att köpa Pio ,själv så skulle jag köpa mig en Blue ray i julklapp. Dom vill inte betala dom pengarna om pio bara är intresserade av dom tills dom handlat . Så vi har bestämt oss för att vi skall inte inhandla dessa grejor hos någon som är Åf för Pioneer varken nu eller i framtiden . Jag vill påpeka att jag är inte besviken på audio reference på något sätt dom har som vanligt tagit hand om mig som kund på ett korrekt sätt. Men jag känner inte att jag vill stödja dom som säljer Pioneers produkter flera gånger .

Classe.

Postad 09 december 2008 - 12:42

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0
Synd att ni i familjen tänker inte köpa Pio. Men icke-H modellen fungerar bra så jag anser att dina bara skall inte bli drabbade av din vrede mot Pio. Men ja, jag har kört den här frågan hur länge som helst och jag BER ER ALLA ATT AVSTÅ FRÅN DENNA SKIT TV (H-modellen).

Postad 09 december 2008 - 18:48

Unregistered1aab4e83
  • Unregistered1aab4e83
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Om man köper en PDP-LX5090 med högtalarna PDP-S62, kommer man fortfarande åt kontakterna på sidan av TV´n?
TV´n ska hänga på väggen.

Postad 10 december 2008 - 00:17

holen
  • holen
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Synd att ni i familjen tänker inte köpa Pio. Men icke-H modellen fungerar bra så jag anser att dina bara skall inte bli drabbade av din vrede mot Pio. Men ja, jag har kört den här frågan hur länge som helst och jag BER ER ALLA ATT AVSTÅ FRÅN DENNA SKIT TV (H-modellen).

Ja det kan man tycka ,men jag är mycket besviken. Jag köpte ju teven för att just kolla på tv sändningar och just H modellen för att slippa en massa extra prylar och kablar ,när jag ser på film då kör jag över en projektor för att få den rätta känslan.Jag har haft HiFi och film intresset i 39 år nu, så det har passerat en och annan elektronikpryl genom mina lyssnings och filmrum under åren hur mycket pengar jag lagt ut det vågar jag inte försöka räkna ut .Men under dessa år så har man bla annat lärt sig vissa produkter man köper så betalar man lite mer och får en bättre produkt men framför allt en trygghet som kund i form av garanti och en bra support ,men i det här fallet så behandlar Pioneer oss som vilket lågpris företag som helst ( du har köpt billigt så du får ingen support och dålig garanti ) Jag tror inte att någon av er har läst i pioneers reklam att mottagarna inte skall fungera med Canal Digital men där i mot så påtalar dom att H modellen har både satellit och marksändar mottagare som klarar av HD tv , vilket jag också ringde kundtjänst och frågade om.
Under alla dessa år så har jag aldrig blivit så besviken på en elektronik leverantör som anser sig tillhöra det övre segmentet. Jag tycker att Sverige supporten borde tag i det här i stället för att försöka skylla ifrån sig på återförsäljarna det är ju inte dom som tryckt reklamen . Problemet kan inte vara så svårt att lösa om man vill. Dåligt av ett företag som Pioneer .

Classe.

Postad 10 december 2008 - 08:22

Unregisteredb7b1c749
  • Unregisteredb7b1c749
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Nope det behövs att komma in i service menyn men det går inte i G9.

Vad är INTEGRATOR MENU där man kan sätta UART baudrate?

Postad 22 december 2008 - 23:36

Unregistered514eb353
  • Unregistered514eb353
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Hej alla,

Sorry om detta är en n00b-fråga, men jag har haft min 5090 i knappt 2 veckor nu och är mycket nöjd. Hade tidigare en Sony 16:9 32" tjock-tv och är lite fundersam kring termerna wide, full, cinema osv osv. Det jag vill åstadkomma är det som Sonyn gjorde mha läget "SmartZoom". I detta läge "smetade" den ut en 4:3-sändning över hela skärmen, men utan att folk blev breda i ansiktet. Antar att detta gjordes genom att dra ut pixlarna på kanterna mer än de i mitten. Dessutom klarade den av att automatiskt känna av 16:9-signaler och hoppade då automatiskt över till det som Sony kallar "Wide", dvs ingen modifiering av bilden. Hur ska jag konfa min Pio så att den gör samma sak? Har labbat lite med auto-wide och en del andra inställningar men blir inte riktigt klok på det.. B)

Jag kör Comhem SD-box (Samsung PVR) ansluten via komponent-ingången.

Tack på förhand för ev assistans.

Edit: Har det någon betydelse om man kör komponent eller RGB via Scart för hur dessa funktioner beter sig?

Edit2: Ja, jag ska skaffa en HD-källa snart... :)

///DM

Redigerat av Unregistered514eb353, 22 december 2008 - 23:41.

Postad 23 december 2008 - 00:58

Unregisteredc00c89cc
  • Unregisteredc00c89cc
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Har precis fått hem 5090 och försökt ställa in div grejjor enligt trips från tråden. Har dock ett par frågor..

1. När jag använder "pure settings"för user mode ser fotbollsmatcher för jäkliga ut, gräset är gansa grått i jämförelse med "sport mode" . skall det vara så eller reckommenderas just "sport mode" för sport och "pure settings" för allt annat?

2. Jag har en ps3 inkopplad och varje gång jag startar en film och filmen går från meny till intro kommer en ruta upp från tv:n som säger "no input signal" eller dyl. rätt irriterande, går det att få bort den?

Postad 23 december 2008 - 07:54

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Pure är väl endast för de första 200 timmarna, betydligt mindre tryck i färger och skärpa än Standard och sport mode etc..

Kör själv det på alla ingångar nu digital TV HD DVD ovh BD

Postad 23 december 2008 - 16:09

Unregisteredc00c89cc
  • Unregisteredc00c89cc
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Hmm, ok så hur kalibrera jag bilden till av vara så optimal som møjligt? Trodde alla pdf dokuement og værde (pure mode settings) var just før detta ændamål.

Postad 23 december 2008 - 16:52

Unregisteredb34ca0ad
  • Unregisteredb34ca0ad
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej

Köpte min 5090 igår och är jätte nöjd :)

Bara en sak som jag är lite besviken på och det är att den högsta upplösningen via pc ingången är bara 1280*1024.

Min bärbara dator klarar Full HD och mer därtill, men den har endast VGA ut :lol:

Jag har förståt att jag måste koppla in den via HDMI ingången för att kunna utnyttja maximal upplösningen på datorn, men hur ska det gå till?

Skulle det funka med en VGA till DVI och sedan en DVI till HDMI? Känns som att det behövs någon form av intelligens för att som jag förstår omvandla VGA som är analogt till HDMI som är digitalt.

För visst kommer det att bli bättre bild att köra 1920*1080 ut från datorn via HDMI istället för 1280*1024 via VGA som det är kopplat nu.

Sen en till sak, när jag satte på en 720p film gick allt fint fint, men när jag satte på en DVD film på datorn så ändrade tv upplösningen till 800*600 och det blev skitdålig bild, testade med flera filmer och samma hände på alla, varför är det så?

/tacksam för svar Anders

Postad 23 december 2008 - 18:56

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Hej,

Har ett jätteproblem som jag behöver Er hjälp med att lösa!

Hur stänger jag av "Antennkraft PÅ" i (DTV-inställningar) PÅ EN lx5090H

Lyckades sätta antennkraft på i början av installationen och nu får jag ett felmeddelande i typ med antennkabeln har kortslutits.. och hittar ej tillbaka dit nu.

Vänliga Hälsningar
och God Jul på er!!

Postad 23 december 2008 - 19:36

hembiophreak
  • hembiophreak
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Läs här: http://www.avforums....rt-deux-19.html

En kille hade samma problem och löste det...

Hej,

Har ett jätteproblem som jag behöver Er hjälp med att lösa!

Hur stänger jag av "Antennkraft PÅ" i (DTV-inställningar) PÅ EN lx5090H

Lyckades sätta antennkraft på i början av installationen och nu får jag ett felmeddelande i typ med antennkabeln har kortslutits.. och hittar ej tillbaka dit nu.

Vänliga Hälsningar
och God Jul på er!!

Postad 26 december 2008 - 13:25

Unregistered514eb353
  • Unregistered514eb353
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Hej alla,

Sorry om detta är en n00b-fråga, men jag har haft min 5090 i knappt 2 veckor nu och är mycket nöjd. Hade tidigare en Sony 16:9 32" tjock-tv och är lite fundersam kring termerna wide, full, cinema osv osv. Det jag vill åstadkomma är det som Sonyn gjorde mha läget "SmartZoom". I detta läge "smetade" den ut en 4:3-sändning över hela skärmen, men utan att folk blev breda i ansiktet. Antar att detta gjordes genom att dra ut pixlarna på kanterna mer än de i mitten. Dessutom klarade den av att automatiskt känna av 16:9-signaler och hoppade då automatiskt över till det som Sony kallar "Wide", dvs ingen modifiering av bilden. Hur ska jag konfa min Pio så att den gör samma sak? Har labbat lite med auto-wide och en del andra inställningar men blir inte riktigt klok på det.. :lol:

Jag kör Comhem SD-box (Samsung PVR) ansluten via komponent-ingången.

Tack på förhand för ev assistans.

Edit: Har det någon betydelse om man kör komponent eller RGB via Scart för hur dessa funktioner beter sig?

Edit2: Ja, jag ska skaffa en HD-källa snart... :wub:

///DM

Sorry om jag tjatar, men är det ingen som har koll på detta? Eller är mitt scenario så unikt att ingen annan råkat ut för samma sak?

///DM

Postad 26 december 2008 - 22:09

Unregistered5f219639
  • Unregistered5f219639
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Panasonic kommer inte att komma med någon modell med en pioneer skärm i, däremot får nästa pioneer generation en panasonic skärm.

Känns som ett nedköp från pioneers sida.

Postad 27 december 2008 - 15:53

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Sorry om jag tjatar, men är det ingen som har koll på detta? Eller är mitt scenario så unikt att ingen annan råkat ut för samma sak?

///DM

"Wide" på Pioneer är nog samma som "SmartZoom" på Sonyn. "Full" är det som Sony i sin tur kallar "Wide".

Auto grejerna i menyn är bara hur den automatiskt ska göra vid en 4:3, vilken den ska ställa in sig automatiskt till.

Jag saknar istället en manuell Auto som man får som val om man matar med 1080-signal, då kan man steppa i alla aspect-lägena till en Auto. Detta saknas med andra in-signaler, om man då ändrar till en manuell går det inte att komma tillbaka till någon Auto utan då får man byta källa fram och tillbaka. Väldigt onödigt!

Postad 29 december 2008 - 09:06

Ampa69
  • Ampa69
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Tjena, har en fråga om PDK-TS33A stativet funkar att ha utan högtalare under eller måste man ha KRP-TS02 stativet då som är till för sidomonterade högtalare eller inga alls... tänkte köra utan högtalare. funkar det med första nämda stativ då eller blir pinnarna för långa så att säga

Postad 29 december 2008 - 09:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Hej

Köpte min 5090 igår och är jätte nöjd :D

Bara en sak som jag är lite besviken på och det är att den högsta upplösningen via pc ingången är bara 1280*1024.

Min bärbara dator klarar Full HD och mer därtill, men den har endast VGA ut :)

Jag har förståt att jag måste koppla in den via HDMI ingången för att kunna utnyttja maximal upplösningen på datorn, men hur ska det gå till?

Skulle det funka med en VGA till DVI och sedan en DVI till HDMI? Känns som att det behövs någon form av intelligens för att som jag förstår omvandla VGA som är analogt till HDMI som är digitalt.

För visst kommer det att bli bättre bild att köra 1920*1080 ut från datorn via HDMI istället för 1280*1024 via VGA som det är kopplat nu.

Sen en till sak, när jag satte på en 720p film gick allt fint fint, men när jag satte på en DVD film på datorn så ändrade tv upplösningen till 800*600 och det blev skitdålig bild, testade med flera filmer och samma hände på alla, varför är det så?

/tacksam för svar Anders

Det är synd att de inte har full upplösning via VGA. Ett tag trodde jag att jag var ensam om det. Jag förstår inte heller varför Pioneer gör så.

Postad 29 december 2008 - 10:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Verkar råda rätt mkt förvirring ang Pios plasma i framtiden...

Enl den info som finns idag så släpps G10 till hösten, cirka oktober.

Tror du att det överhuvudtaget kommer någon mer Plasma från Pioneer kanske snarare en nyare panel från Panasonic. (kanske Pioneer med paneler från 60" och uppåt)

Förutsatt att Pio inte lägger ner plasma-tv tillverkningen, vilket det idag inte finns några indikationer om, så kommer det nya Pio plasmor nästa år.

Panasonic kommer inte att komma med någon modell med en pioneer skärm i, däremot får nästa pioneer generation en panasonic skärm.

Näe, Pioneer kommer använda en panel som är utvecklad under APDC (ett samarbetsprojekt mellan Pioneer, Panasonic och Hitachi) som kommer mass-produceras i en Panasonic-ägd frabrik. En tv är ju dessutom mer än dess panel och övriga delar ska vara Pioneer utvecklade/byggda.

Att säga att det är en Panasonic-skärm i nästa Pioneer är gravt missvisande.

Panna kommer oxå använda ovanstående panel (vilket inte betyder att de kommer ge samma bild som en Pio) plus att det snackas om att de använt lite "Kuro-ish" teknik i deras nya VX-serie samt deras kommande budget-plasmor (vilket inte heller gör dem till nån Kuro).

Känns som ett nedköp från pioneers sida.

Knappast. Har iaf svårt att se att G10 skulle vara sämre än G9.

Har precis fått hem 5090 och försökt ställa in div grejjor enligt trips från tråden. Har dock ett par frågor..

1. När jag använder "pure settings"för user mode ser fotbollsmatcher för jäkliga ut, gräset är gansa grått i jämförelse med "sport mode" . skall det vara så eller reckommenderas just "sport mode" för sport och "pure settings" för allt annat?

Det kan ju vara så att gräset inte ska vara skinande grönt heller som det är i Sport? :) (Men ja, tex "Color" är väl väl lågt ställt i "Pure settings" vill jag minnas). Men ja, om din defintion av bildkvalité är "mkt av allt" så finns ju alltid "Dynamic" oxå. :)

Du kan ju iofs utgå "Pure Settings" men lär dig absolut att ställa in din tv mha DVE istället. Inte alls säkert (inte ens troligt) att "tagna" inställningar funkar i just din setup. Galenskap att köpa en sån dyr tv och inte ställa in den så gott man kan. Ställ dock inte in den efter en gräsmatta på en fotbolls-plan för du har inte den blekaste aning om hur den aktuella sändningen av gräsmattan ska se ut.

Pure är väl endast för de första 200 timmarna, betydligt mindre tryck i färger och skärpa än Standard och sport mode etc..

Vet i fasen vad "Pure-settings" grejjen egentligen är (inte att förväxlas med Pure-minnet i A och M modellerna) men det enda man behöver göra med en Pioneer plasma är att ställa in den rätt efter 0 timmar och så kör man på det. För att sedan efter ~200 timmar kolla om man kan trimma till den ytterliggare då panelens karaktär ska ändras lite. Nån larvig inkörning behövs inte.

Klart det är mer av allt i out-of-the-box Standard och Sport lägena, vilket förstås förstör insignalen rätt duktigt men ja vill man ha mkt av allt kan man ju köra på det, eller Dynamic eller köpa en uppsättning disco-lampor, sistnämda nästan billigast. :D

Postad 29 december 2008 - 10:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
"Nån larvig inkörning behövs inte."

Nä precis!

Plasmatillverkarna har blivit så jädrans mjäkiga och skickar med ditten och dutten och töntiga usb:er med någon töntig "inbränningsbild". Ett jädrans trams är det var det är.

Är man orolig är det ju bara att fylla hela bilden och köra så ett tag tills man tror att man har "bränt" klart. Behövs inga tramsiga dvd som man måste hämta ner från nätet. Trams!!! Finns det ingen sko som man kan slänga på någon president?!!!

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 29 december 2008 - 10:59.

Postad 29 december 2008 - 11:02

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0
Någon som fått döda pixlar än? Har en pixel som blinkar lite, är det ett tecken på att den håller på att "dö"?
Jag har en 5090H.

Postad 29 december 2008 - 11:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Någon som fått döda pixlar än? Har en pixel som blinkar lite, är det ett tecken på att den håller på att "dö"?
Jag har en 5090H.

Svår fråga. Kanske pixeln håller på att stabilisera sig. Kör på ett tag till.

Postad 29 december 2008 - 11:32

LammHolt
  • LammHolt
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Tjena, har en fråga om PDK-TS33A stativet funkar att ha utan högtalare under eller måste man ha KRP-TS02 stativet då som är till för sidomonterade högtalare eller inga alls... tänkte köra utan högtalare. funkar det med första nämda stativ då eller blir pinnarna för långa så att säga

Har en 5090H med underliggande högtalare och bordsstativ Pdk-TS33A.
Använder man det stativet utan de underliggande högtalarna så syns ju de två smala stagen\pinnarna som man skruvar fast tv´n i. Och det skulle nog inte se så bra ut. Det funkar, men ser inte bra ut. Just som du misstänkte.

Postad 29 december 2008 - 12:34

Ampa69
  • Ampa69
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Har en 5090H med underliggande högtalare och bordsstativ Pdk-TS33A.
Använder man det stativet utan de underliggande högtalarna så syns ju de två smala stagen\pinnarna som man skruvar fast tv´n i. Och det skulle nog inte se så bra ut. Det funkar, men ser inte bra ut. Just som du misstänkte.

hmmm typiskt då nu har HBB hunnit skicka min tv med det långa stativet fast jag frågade om det skulle funka med det utan högt eftersom jag tagit bort underliggande högt från ordern :D , det var väl själva f*n det blir ju inge bra ...

Postad 29 december 2008 - 14:41

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Hallå!

Vill försöka reda ut en grej som är starkt htpc relaterad! Men först två snabba frågor/funderingar:

1: Gäller inte bara purecinema inställning på interlacade signaler? Alltså skickar du alltid in en progressiv signal kan man väl skita i vilket? Däremot har jag en smygande känsla att "advance" ger lite bättre flyt från min htpc i 1080p24. Men absolut inga stor grejer.

2. Drivemode är, enligt hdtvtest, refreshrate inställning på skärmen för PAL video source. Ett av alternativen är " display PAL signal at 72Hz". När tusan ska man displaya en PAL i 72Hz??? Finns väl ingen situation när detta har en vinning? Däremot står det ju i pioneers egen meny att drivemode 3 är "suitable for cinemas, combines deep black with smoother motion". Har vincent fått saker om bakfoten???

Bifogad fil  DSC_0001.JPG   2,36MB   1 Antal nerladdningar

Tillslut blev prylbögs-instinkten för stark! Gick ut och köpte mig en Pioneer 5090H, en harman kardon 255 och ett 4350 graffe.

TVn är helt makalös på flera sätt! Sjukt bra bild och bissarrt komplicerad att ställa in. Jag tror min morsa hade kunnat spenderat 20 år med denna tv utan att rikigt kunna lista ut dess komplicerade menysystem och olika settings. Nördhjärtat bultar hårt!!! Hursom, en oerhört ball inställning finns under HDMI input. Där kan man själv välja hur tvn ska behandla den inkommande digitala signalen. Alternativen är:

1. Digital komponent, 4:2:2
2. Digital komponent, 4:4:4
3. RGB 16-235
4. RGB 0-255

En missmatch mellan RGB och digital komponent ger en helt bananas bild, så långt är det enkelt. Likaså om din dator skickar ut digital k 4:2:2 och tvn är inställd på 4:4:4 så syns det direkt. Med RGB däremot blir det lite klurigare.

Med atis senaste drivrutinsläpp har en ny inställning dykt upp som heter "pixelformat", Den ger dig möjlighet från en rullgardinsmeny att välja just de fyra olika formaten av digitala bildsignaler (se bild). Istället för siffrorna 16-235 kallar ati det hela för "limited RGB" och för 0-255 "full RGB".
Bifogad fil  DSC_0004.JPG   2,85MB   3 Antal nerladdningar

Det balla är att jag med pioneer tvn kan kontrollera utgång signalen på min htpc! Upptänkte ganska snabbt att atis "4:4:4" inte alls fungerade, skit kortet skickade ut studio rgb istället. 4:2:2 fungerade som det skulle men bara i 59,94Hz, i 1080p@24 är inte alternativet valbart.

Hos mig blev bilden bäst om jag ställde in pcn på limited RGB och pioneeren på RGB 0-255. Bilderna nedanför på planet earth introt är mitt försök till att demonstrera varför. Med tvn inställd på RGB 16-235 försvinner stora delar av den svaga intro-loggan (se bilder)!

Nu undrar jag var er erfarenhet är? hur brukar ni ställa in RGB? 0-255 eller 16-235. Tycker att mina resultat är rationella på så sätt att 16-235 borde klippa signalen. Men i "high-end bildsnacket" (aka component forum) är ju 0-255 mer eller mindre ett skällsord från pc-världen??

Bifogad fil  DSC_0013.JPG   2,49MB   1 Antal nerladdningarBifogad fil  DSC_0014.JPG   2,39MB   1 Antal nerladdningar

Postad 29 december 2008 - 14:48

LammHolt
  • LammHolt
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

hmmm typiskt då nu har HBB hunnit skicka min tv med det långa stativet fast jag frågade om det skulle funka med det utan högt eftersom jag tagit bort underliggande högt från ordern :blink: , det var väl själva f*n det blir ju inge bra ...

Det kanske går att kapa av stagen och borra nya hål.

Postad 29 december 2008 - 15:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Bonzichrille>>

1) Den BORDE bara påverkar deinterlacern ja men den verkar ha endel andra hyffs för sig ja som bla påverkar bildflytet.

2) Fattar inte varför Pio har Drive-modes i huvudtaget, det borde gå på automatik beorende på insignals-frekvens (det enda som hade behövts är ett "100 Hz On/Off" på 50 Hz signaler). Drivemode 3 kan du strunta i iaf, kör 1 el 2 beorende på insignal.

3) Gissningsvis är det så att din pc hittar på nått galet, htpc crap gör ju fel stup i kvarten verkar det som... :lol: För som regel så ska man, som ett exempel, matcha 16-235 i sändaren med 16-235 i mottagaren osv.
Använd nått bättre än Planet Earth för att kontrollera sånt här dock, DVE mao.

Tycker att mina resultat är rationella på så sätt att 16-235 borde klippa signalen.

Du har fått det om bakfoten, att skicka det som video-nivåer (dvs 16-235) är det enda sättet att INTE klippa och/eller förvränga signalen.
Allt videomaterial är lagrat som "16-235" och siffrorna anger var referensen för svart resp vitt ska ligga. Detta ger ett utrymme under svart-referensen (BTB) samt över vit-referensen (WTW).

Konverterar du detta till "0-255", dvs att du säger att referenserna ska vara vid 0 resp 255 så har du inte längre nått utrymme för BTB och WTW => Mao signalen är klippt. Därför är "0-255" ett skällsord. :blink:

Material som härrör från pc:n (typ windoes desktop, spel etc) har dock referenserna vid 0 resp 255 och hanteras således bäst i "0-255"-läget.

Med allt detta sagt, kör det som funkar bäst i just din setup - det är detaljnivåer vi är inne på nu (men om man har möjligheten att göra rätt så ser jag ingen anledning att inte göra det). Men använd som sagt ett bättre verktyg för att undersöka vad källa+tv håller på med egentligen.

Postad 29 december 2008 - 21:55

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Är det inte bara enklast att sätta det på Auto ?

Postad 30 december 2008 - 10:58

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Är det inte bara enklast att sätta det på Auto ?

Japp, duger i de flesta fall. Dvs i de fall då källa och display är överens om vilket colorspace som råder. I vissa fall fallerar det dock (nått vajsing i HDMI-kommunikationen eller nått sånt), jag har tex lyckats lura en Pio och en digital-box vid ett tillfälle, och i sådana fall är det bra att ha möjligheten att manuellt kunna matcha displayen mot det källan ger ut.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.