ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2
774 svar till detta ämne
Postad 28 november 2008 - 17:42
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
ska begära kompensation betalar dyra pengar o sen ska man behöva va utan i ett dygn nä tack nu ska CH få ställa sig mot väggen
Vad sa Comhem om din kompensation? Skickar dom 19kr i ett kuvert? Baserat på en månadskostnad på 900.- och inga tjänster på 15h..
Postad 28 november 2008 - 18:08
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Vad sa Comhem om din kompensation? Skickar dom 19kr i ett kuvert?
Baserat på en månadskostnad på 900.- och inga tjänster på 15h..
gick åt skogen de ärsätter inte avbrottet. ett avbrott ska minst ha pågåt 2 dygn för att få ärsättning.
Postad 28 november 2008 - 18:32
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
gick åt skogen de ärsätter inte avbrottet. ett avbrott ska minst ha pågåt 2 dygn för att få ärsättning.
Ibland så får jag känslan av att du driver med oss allihopa, men..
Postad 28 november 2008 - 18:58
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Kör inte igenom en switch. Klarar din switch hdcp?
Ja den klarar HDCP men jag får ändå bara bild i en sekund. Fungerade klockrent innan uppdateringen.
Postad 28 november 2008 - 18:59
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Det går en test sändning nu på kanal plats 603 kodad till och från hadde bild tidigare i dag då va det test bild sen började en sändning men han inte se vad det va innan kodningen kom in. nån som vet va det är?
kanal 603 är en test kanal för CH. hifi_fan
Postad 28 november 2008 - 19:21
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
kanal 603 är en test kanal för CH.
hifi_fan
jo det har jag fattat hehe. jag mednade de måste ju testa nått man brukar köra tester för kammande kanaler tex osv eller kommande tjänster för boxen osv
Redigerat av Duckface21, 28 november 2008 - 19:23.
Postad 29 november 2008 - 11:00
sudden76
-
sudden76
-
Amatör
-
-
91 inlägg
fungerar hdmi-switching för alla via era recievers nu efter uppgradering?
för mig fungerar det inte.
vad har ni för upplösning på boxen?
ibland får jag bild, men inget ljud. när jag går in i menyn för min receiver så står det No Sound input.
måste ringa comhem.
Postad 29 november 2008 - 12:02
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Ja den klarar HDCP men jag får ändå bara bild i en sekund. Fungerade klockrent innan uppdateringen.
Hej Vad har du för märke och modellbeteckning på tv:en? fungerar hdmi-switching för alla via era recievers nu efter uppgradering? för mig fungerar det inte. vad har ni för upplösning på boxen? ibland får jag bild, men inget ljud. när jag går in i menyn för min receiver så står det No Sound input. måste ringa comhem.
Kolla ljudinställningarna i box? Kan ha gått tillbaka till default iom uppgraderingen
Postad 29 november 2008 - 15:26
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Hur ställer man in så att man får ut ljudet via HDMI och inte den optiska vägen. Eller kommer det ljud via bägge utgångarna ?
Postad 29 november 2008 - 17:29
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Båda sänds ut samtidigt, men den optiska påverkas inte av volymen på boxen. Tog ett tag för mig att inse att jag skruvat ner den till noll för att inte få dubbelt ljud via TV:n och receivern.
Postad 29 november 2008 - 21:10
sudden76
-
sudden76
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Vilken ljudinställning ska det vara. kör på DD, men ska jag välja PCM.
har även dolby digital prioritering PÅ, ska den vara av?
Postad 29 november 2008 - 21:50
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Det var ljudhacksfestival tidigare på Discovery HD. PCM över HDMI till TV-högtalarna var faktiskt hackfritt. Ett bra knep att känna till.
Postad 29 november 2008 - 23:19
Neophasis
-
Neophasis
-
Amatör
-
-
95 inlägg
DD priotering avslagen i boxen gör att DD ljudet inte droppar oregelbundet.
Postad 29 november 2008 - 23:52
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Stämmer bra det men problemet är att för varje DD kanal måste man välja vilken ljud stream man ska ha manuellt annars blir man utan DD  CH använder inte rätt del när de tänker SVT är ett exempel på det med lokala sändningar
Postad 30 november 2008 - 02:10
pefl
-
pefl
-
Rookie
-
5 inlägg
En otroligt irriterande bieffekt med den nya firmwaren.
Kanalswitchningen är otroligt mycket långsammare nu.
10 sek för att byta mellan en Dolby till icke-Dolbykanal får man tydligen räkna med. (Med en flashande bluescreen)
Men vafan...
Man kan ju inte skylla på ComHem. Det är inte deras fel att dom har monopol.
Postad 30 november 2008 - 12:40
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Menar du att man blir av med ljudhacken? Jag har satt den till AV nu och så får vi se vid nästa CL-sändning om det är ljudhacks-party eller inte.
Postad 30 november 2008 - 14:23
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Stämmer bra det men problemet är att för varje DD kanal måste man välja vilken ljud stream man ska ha manuellt annars blir man utan DD CH använder inte rätt del när de tänker SVT är ett exempel på det med lokala sändningar
Problem? Ska boxen veta om automatiskt vilket ljud du vill ha? Inte samma sak som lokala nyheterna där D.D spåret är tyst.
Postad 30 november 2008 - 16:46
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Det är fortfarande ganska mycket Color Banding på Viasat Sport HD förresten. De nya rörliga trailerna med violett i sig har ganska mycket CB i det violetta. Det ska bli spännande att jämföra CB-upplevelser när de första CH HDTV-PVR-ägarna dyker upp på forumet! Kommer de kunna se Viasat-trailers CB-fritt? Vad säger du, Pacman?
Postad 30 november 2008 - 17:03
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Det är fortfarande ganska mycket Color Banding på Viasat Sport HD förresten. De nya rörliga trailerna med violett i sig har ganska mycket CB i det violetta. Det ska bli spännande att jämföra CB-upplevelser när de första CH HDTV-PVR-ägarna dyker upp på forumet! Kommer de kunna se Viasat-trailers CB-fritt? Vad säger du, Pacman?
Är inte det i utsändningen? Tror inte boxen bara ger så mycket CB på en enda kanal
Postad 30 november 2008 - 17:21
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Är inte det i utsändningen? Tror inte boxen bara ger så mycket CB på en enda kanal
Det verkar som de gör CB-skapande trailers och paus-slingor helt enkelt. Även de grå partierna uppvisar CB. F ö är jag inte så jätteimpad över bildkvalitén på PL-fotbollen på C+ Sport HD. Jag undrar om den varit bättre med en 1080-TV ( min är 720p ). De mest imponerande sändningarna tycker jag har varit Skid-VM Japan på SVTHD samt Amerikansk Fotboll på Viasat Sport HD.
Postad 30 november 2008 - 17:34
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
C+ Film HD är inte så värst bra heller, på projektor med 720p ut. De andra C+ filmkanalerna är nästan bättre ! Bästa HD-sändningarna är nog ändå SVT's egna, NGC HD kan också vara riktigt bra ibland men de blandar friskt SD o HD material även i ett o samma program.
Postad 30 november 2008 - 17:54
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
C+ Film HD är inte så värst bra heller, på projektor med 720p ut. De andra C+ filmkanalerna är nästan bättre ! Bästa HD-sändningarna är nog ändå SVT's egna, NGC HD kan också vara riktigt bra ibland men de blandar friskt SD o HD material även i ett o samma program.
Direktsändningar/nya sportsändningar (viasat sport HD) ser man att det är riktig HD, overkligt bra bild:)
Redigerat av haihep, 30 november 2008 - 17:55.
Postad 30 november 2008 - 20:08
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Verkar funka betydligt mycket bättre med min Onkyo 606 nu efter uppdatering. Före uppdateringen var jag tvungen att starta Boxen -> Förstärkaren -> TVn med precis rätt intervall för att få något annan än blå bild 
Funkar som tidigare sagt också nu på Onkyo 876 och tycker det funkar så att om handskakningen inte funkar direkt så försöker man igen och igen tills det lyckas. Vet inte inte hur många gånger den håller på men tidigare lade den av efter första försöket.
Postad 30 november 2008 - 20:15
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
En otroligt irriterande bieffekt med den nya firmwaren. Kanalswitchningen är otroligt mycket långsammare nu. 10 sek för att byta mellan en Dolby till icke-Dolbykanal får man tydligen räkna med. (Med en flashande bluescreen)
Men vafan... Man kan ju inte skylla på ComHem. Det är inte deras fel att dom har monopol.
Nja, upplever ingen skillnad alls på det. Det tar mindre än 3 sek innan bild/ljud kommit. Däremot om du skiftar till en kanal med annan upplösning (om du kör Orignal-upplösning) än förra kanalen så tar det lite tid, ny handskakning verkar göras. Båda sänds ut samtidigt, men den optiska påverkas inte av volymen på boxen. Tog ett tag för mig att inse att jag skruvat ner den till noll för att inte få dubbelt ljud via TV:n och receivern.
Litet tilläg: via HDMI så påverkas PCM-spåret av volymen men inte Dolby Digital-spåret.
Redigerat av rickardl, 01 december 2008 - 00:30.
Postad 30 november 2008 - 20:46
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Jag upplever ingen skillnad till det sämre eller bättre när det gäller CB på Access TV's pausslinga som i förförra firmwaren uppvisade ganska mycket CB. same same.
Postad 30 november 2008 - 20:55
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Det ska bli spännande att jämföra CB-upplevelser när de första CH HDTV-PVR-ägarna dyker upp på forumet! Kommer de kunna se Viasat-trailers CB-fritt? Vad säger du, Pacman?
HD PVR:en uppvisar klart mindre banding än CXHD i stillastående bilder iaf. Den uppvisar fortfarande endel banding i rörelser men i de fallen så undrar jag om inte de felen ligger i materialet (iaf delvis, svårt säga).
Redigerat av pacman, 30 november 2008 - 20:55.
Postad 01 december 2008 - 00:01
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Problem? Ska boxen veta om automatiskt vilket ljud du vill ha? Inte samma sak som lokala nyheterna där D.D spåret är tyst.
jag vet det är ju Comhem som är problemet där jag mailade o frågade som jag postade 2 sidor tillbaka vad de skrev.. ComHem sänder ett tyst ljudspår då lokala sänds vilket ska tas bort enligt svt, com hem har fel i sin sida
Redigerat av Duckface21, 01 december 2008 - 00:14.
Postad 01 december 2008 - 09:49
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
jag vet det är ju Comhem som är problemet där jag mailade o frågade som jag postade 2 sidor tillbaka vad de skrev.. ComHem sänder ett tyst ljudspår då lokala sänds vilket ska tas bort enligt svt, com hem har fel i sin sida
Du tog dock upp 2 olika saker som om det vore samma sak..Att du inte vet om problemet med de regionala nyheterna har jag aldrig sagt
Redigerat av haihep, 01 december 2008 - 09:49.
Postad 01 december 2008 - 10:00
dogsknob
-
dogsknob
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Någon mer som fortfarande har problem med ljudsync? Kör via receiver (sony DG910) med HDMI och vissa kanaler har problem med att bilden kommer innan ljudet, kanske bara en halv sekund eller mindre, men tillräckligt för att det skall vara irriterande. SVT HD fungerar bra, TV4 HD har problem t.ex.
Eftersom det är olika på olika kanaler kan jag inte skylla på receivern, måste vara antingen sändningen eller boxen.
Någon mer som har detta problem?
d
Postad 01 december 2008 - 10:28
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Båda sänds ut samtidigt, men den optiska påverkas inte av volymen på boxen. Tog ett tag för mig att inse att jag skruvat ner den till noll för att inte få dubbelt ljud via TV:n och receivern.
Litet tilläg: via HDMI så påverkas PCM-spåret av volymen men inte Dolby Digital-spåret.
Hmm, jag är nästan säker på att det fungerade att ändra PCM spårets volym (via optisk) förut också men igår verkade jag inte få till det... har det sabbats via senaste firmwaren? eller är det några av Dolby Digital inställningarna i Setup som styr hur det funkar med volymen?
Redigerat av rickardl, 01 december 2008 - 10:29.
Postad 01 december 2008 - 13:05
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Hmm, jag är nästan säker på att det fungerade att ändra PCM spårets volym (via optisk) förut också men igår verkade jag inte få till det... har det sabbats via senaste firmwaren? eller är det några av Dolby Digital inställningarna i Setup som styr hur det funkar med volymen?
Optiska ligger väl konstant oavsett ljudspår. Nivån är anpassat till hemmabions ingång
Postad 02 december 2008 - 22:11
Knutte76
-
Knutte76
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
HDMI switchningen fungerar nu på min HK AVR-255. Det kan ibland bli blåskärm en kort sekund men sedan blir det alltid bild. Jag upplever också att lipsync är mer osyncad på icke DD sändningar. Upplever inga ljudhack längre.
Redigerat av Knutte76, 02 december 2008 - 22:11.
Postad 02 december 2008 - 23:55
oscy
-
oscy
-
Användare
-
-
108 inlägg
Har ett problem med min box, tänkte bara höra här om ni kanske har någon fundering på vad det kan bero på...
Det är som så att fjärren plötsligt blir jätteseg av sig. Verkar framförallt vara om jag inte använt den på några timmar.. Inget händer när man trycker på knapparna.. sen till slut kan det komma 10 tryckningar på en gång som den hakat upp sig... halvtimmen senare är allt normalt igen och den fungerar felfritt.. trodde först det var batterierna men det var det inte... så vad kan det vara som ställer till det?
Måste ju vara något med boxen snarare... för jag kan se att fjärren skickar signal även när inget händer...
Postad 03 december 2008 - 01:48
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Har ett problem med min box, tänkte bara höra här om ni kanske har någon fundering på vad det kan bero på...
Det är som så att fjärren plötsligt blir jätteseg av sig. Verkar framförallt vara om jag inte använt den på några timmar.. Inget händer när man trycker på knapparna.. sen till slut kan det komma 10 tryckningar på en gång som den hakat upp sig... halvtimmen senare är allt normalt igen och den fungerar felfritt.. trodde först det var batterierna men det var det inte... så vad kan det vara som ställer till det?
Måste ju vara något med boxen snarare... för jag kan se att fjärren skickar signal även när inget händer...
om du har torrluft i hemmet så kan gummi kontakten torka lite tills du trykt några gånger kan knugga runt med knapparna lite då som då om du inte använder den på ett tag så funkar de troligen ett tag efter det igen... anledning till att jag tror det är att jag haft samma fel
Postad 03 december 2008 - 12:51
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
http://www.blocket.s...83.htm?ca=1_9_shaha va bara tvungen den sista raden va rolig (pengarna tillbaka om boxen inte fungerar som den ska)
Postad 03 december 2008 - 16:22
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Testat strömresett/återställa boxen? Funkar det inte iaf får du plinga CH för garantibyte, dom kan ju skicka en ny fjärr till att börja med
Postad 03 december 2008 - 20:55
Jarl
-
Jarl
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Någon mer som fortfarande har problem med ljudsync? Kör via receiver (sony DG910) med HDMI och vissa kanaler har problem med att bilden kommer innan ljudet, kanske bara en halv sekund eller mindre, men tillräckligt för att det skall vara irriterande. SVT HD fungerar bra, TV4 HD har problem t.ex.
Eftersom det är olika på olika kanaler kan jag inte skylla på receivern, måste vara antingen sändningen eller boxen.
Någon mer som har detta problem?
d
Ja (gäller nog alla som inte kan justera med annan hårdvara). Humaxen ger fortfarande valet från illa synkroniserat till ännu sämre.
Postad 04 december 2008 - 10:54
dogsknob
-
dogsknob
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Ja (gäller nog alla som inte kan justera med annan hårdvara). Humaxen ger fortfarande valet från illa synkroniserat till ännu sämre.
Försökte justera på receivern, men i och med att det är bilden som kommer innan ljudet så går det inte. Antar att det tekniskt är en enklare process att lägga in en 'delay' för ljud än bild? Vad jag förstått är detta det enda justeringsalternativet på både boxen och de flesta receivers. Har du felanmält till comhem? Vad fick du för respons?
Postad 04 december 2008 - 20:45
Mr Sling
-
Mr Sling
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
HDMI switchningen fungerar nu på min HK AVR-255. Det kan ibland bli blåskärm en kort sekund men sedan blir det alltid bild. Jag upplever också att lipsync är mer osyncad på icke DD sändningar. Upplever inga ljudhack längre.
Har en 355:a o HDMI switchningen funkar, äntligen. Bra jobbat humax för inte är det väl Com Hems förtjänst ?
Postad 04 december 2008 - 22:15
younso
-
younso
-
Användare
-
-
190 inlägg
Jag får inte text-tv att fungera sedan jag uppdaterad boxen. Någon annan som har märkt detta?
Simon
Postad 04 december 2008 - 22:25
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1 141 inlägg
Text-Tv brukar försvinna för mig då och då. Löser det genom att slå av strömmen ett tag.
Postad 05 december 2008 - 11:17
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
Har en 355:a o HDMI switchningen funkar, äntligen. Bra jobbat humax för inte är det väl Com Hems förtjänst ?
Det är väl CH's förtjänst att Humax har fått det att funka. Om det bara hade varit Humax förtjänst skulle de väl aldrig ha släppt en burk med det felet?
Postad 06 december 2008 - 13:29
sudden76
-
sudden76
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Har också en HK AVR-255, men funkar inte för mig. Hur kan det komma sig. Vad kör du för upplösning på boxen och på receivern. Kan det ha med det att göra?
Postad 06 december 2008 - 13:40
Neophasis
-
Neophasis
-
Amatör
-
-
95 inlägg
En sak jag inte förstår, varför kan man inte ens få ut 576i på komponentutgången? den verkar skicka 576p.
Postad 06 december 2008 - 13:41
Knutte76
-
Knutte76
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Har också en HK AVR-255, men funkar inte för mig. Hur kan det komma sig. Vad kör du för upplösning på boxen och på receivern. Kan det ha med det att göra?
Kör 720P på alla kanaler och även på 255:an. Har iof inte provat andra upplösningar. Har du senaste fimware i din 255:a? Det har jag i min.
Postad 06 december 2008 - 20:10
JoeV
-
JoeV
-
Användare
-
-
152 inlägg
Jag har inget ljud på någon HD-kanal!?
Någon som har liknande problem?
Postad 06 december 2008 - 21:46
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1 570 inlägg
Jag har inget ljud på någon HD-kanal!?
Någon som har liknande problem?
Ljud OK! Starta om din box!!
Postad 06 december 2008 - 23:08
JoeV
-
JoeV
-
Användare
-
-
152 inlägg
Det var det första jag provade  Blir ett samtal till CH imorgon...
Postad 07 december 2008 - 10:51
Unregistered1ff325c1
-
Unregistered1ff325c1
-
Forumräv
-
-
743 inlägg
Hmm...jag tycker mig se mer colourbanding efter senaste uppgraderingen. Suck!
Postad 07 december 2008 - 11:34
sudden76
-
sudden76
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Har fortfarande problem med att jag ibland inte får något ljud via HDMI.
Mina inställningar är på boxen:
HDMI: PCM
Dolby Digital prioritering: AV
På Receivern (HK AVR-255) får jag följande:
Audio format from Source: NO AUDIO INPUT
Trodde det skulle funka med nya FW på både box och Reveciver.
Blir tokig på detta.
Gör jag något fel?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|