Jämförde med en annan antennkabel och det blev ingen skillnad. Är väl mest om man får brum i högtalarna som man bör använda den medföljande antennkabeln.Tack , läste senare att den medföljande antenn kabeln skulle användas .
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 15 september 2009 - 16:19
Postad 16 september 2009 - 15:30
Postad 16 september 2009 - 22:43
Från boxen direkt till förstärkaren är mycket bättre, då får du ju dolby digital 5.1 eller 2.0 beroende på kanal. Om du går via tv:n missar du allt sånt.Jag har ljudet från TVn till förstärkaren just nu. När jag får min digitalbox, är det någon skillnad på att ha ljudet till TVn från boxen med HDMI och sen från TVn till förstärkaren med RCA. Eller är det bättre att köra från boxen till förstärkaren direkt? Blir ju en kabel till lixom.
Postad 17 september 2009 - 07:52
Har en top-notch kabel från TVn till förstärkaren och har typ inte råd med en till, tror jag helt enkelt snor den från TVn eftersom jag kommer väl andrig vilja ta ut ljudet ur TVn nu när jag har BOX?
Postad 17 september 2009 - 08:44
Vad är det för kabel vi talar om egentligen? Alltså inte märke utan typ. Är det optisk, koaxial eller snackar vi vanlig gammal analog RCA?Har en top-notch kabel från TVn till förstärkaren och har typ inte råd med en till, tror jag helt enkelt snor den från TVn eftersom jag kommer väl andrig vilja ta ut ljudet ur TVn nu när jag har BOX?
Postad 17 september 2009 - 11:50

Redigerat av Unregistereda701611d, 17 september 2009 - 11:51.
Postad 17 september 2009 - 17:55
Postad 18 september 2009 - 11:18
Då ska vi förska avsluta felsökningen i detta ärendet. Min misstankar om problem mellan cxhd-5000c och HK avr230 är nu bevisade. Köpte mig en Onkyo TX-SR607 som jag installerade i Fredags, allt funkar som de ska nu äntligen. Så HK230 och oxo som de ser ut nu HK130 i kombo med denna boxen = ljud problem.
Ha ha ha, jag hade samma problem fast med en annan HD digital box och en Harman Kardon AVR230

Jag köpte en Onkyo TX-SR606 som löste problemet...
Postad 19 september 2009 - 18:23
Kör via HDMI, en sladd som gick på 400kr så bör ju duga..
Iom att vi har 2 tv-apparater så har vi en antenn-delare i väggen (T-kontakt)..
Comhem uttaget har vi på nedervåningen, och boxen står på övervåningen där jag har min tv..
Jag har nu 3 antennsladdar kopplade tillsammans från väggen till min tv, Avgör detta mycket?
Eller bör jag köpa en lång sladd istället..
Behöver trots allt en 10-15 meters lång sladd, och dom vi har nu är billiga från clas-ohlsson, ca 2-7år gamla (ha-ha).
Tippsa gärna om inte allt för dyra antenn-sladdar, långa.
Läste nånstans att sladden inte bör vara mer än 7 meter, men jag har ju inget val.
--
* T.ex .denna från Kjell & Co:
http://www.kjell.com...00000,644000000
Skulle den göra bilden mkt bättre?
--
** Finns det någon bättre alternativ än en billig T-kontakt ( http://www.kjell.com...00000,659500000 ) för att fördela till 2st tv'nar
Redigerat av Unregistereddeee1e9f, 19 september 2009 - 19:13.
Postad 19 september 2009 - 21:27
Finns ju antennförstärkare att köpa istället för t-kors
ja har du skarvat ihop tre antennsladdar så är det nog största problemet, testa med att köpa en lång antennsladd istället, jag kör själv med den sladden från kjell o co och dom funkar bra
Postad 22 september 2009 - 07:46
Jag har 47% i signalstyrka och 100% i kvalité. Jag upplever viss ghostning när jag tittar på fotboll på en SD-kanal, däremot är bilden brutal på HD-kanalerna. Jag har en 10-meterskabel från Kjell, skulle en förstärkare kunna hjälpa mig få upp signalstyrkan och få bort ghostningarna? Förmodligen inte....
Postad 22 september 2009 - 07:48
Blir väl så att den bara förstärker bruset. Har själv 65-70% signalstyrka och en förstärkare gjorde det bara sämre för mig.Hej,
Jag har 47% i signalstyrka och 100% i kvalité. Jag upplever viss ghostning när jag tittar på fotboll på en SD-kanal, däremot är bilden brutal på HD-kanalerna. Jag har en 10-meterskabel från Kjell, skulle en förstärkare kunna hjälpa mig få upp signalstyrkan och få bort ghostningarna? Förmodligen inte....
Redigerat av jan_bananberg, 22 september 2009 - 07:48.
Postad 22 september 2009 - 10:08
Postad 22 september 2009 - 16:06
Hej,
Signalen är bra som jag ser det, ghostningen beror på annat. Testat ändra v-format på boxen och inställningar på tv'n? Kanske blir något strul om boxen och tv'n ändrar upplösning flera ggr? Pengarna i sjön troligen om du införskaffar dig en förstärkare.
Postad 23 september 2009 - 08:19
Signalen är bra som jag ser det, ghostningen beror på annat. Testat ändra v-format på boxen och inställningar på tv'n? Kanske blir något strul om boxen och tv'n ändrar upplösning flera ggr? Pengarna i sjön troligen om du införskaffar dig en förstärkare.
Skall testa det när jag kommer hem.
Jag har en samsung TV och jag tycker inställningarna är omöjliga att göra själv, det finns ju så många alternativ. Skulle vilja ha en inställning som är bra för sport/nyheter och en som är bra för film. Jag tror jag lyckats med filmen (ligger ganska nära den förinställda movie-inställningen) men någon inställning för vanligt tv-tittande har jag inte lyckats med sen jag fick 5000C-boxen.
Postad 24 september 2009 - 06:59
Jag trodde att jag skulle sitta supernöjd, men nu är jag till 50% nöjd med. När jag kopplar tex Ps3 till någon av mina två optiska ingångr på min primare förstärkare är ljudet perfekt. Om jag däremot kopplar min digitalbox till till någon av de optiska ingångarna så har jag ett högfrekvent knäppande ljud som kommer i samma takt, intensitet, frekvens. Vad kan det vara för fel? Min signalstyrka ligger på ca 70-80% och kvaliten sägerboxen är 100%. Det ä ren Humax 5000 box.
Postad 24 september 2009 - 09:51
Jag har för närvarande CXHD1000c som ger hyffsad bild på HD-kanaler men är helt undermålig på SD-kanaler.
Är denna box bättre tro?
Kan man köra 576i ut via komponent eller HDMI?
På den gamla boxen är 576p det närmaste man kommer. Detta ger bildbehandling i både box och bildvisare. Tvingar jag 720p ut blir det inte heller bra eftersom deinterlacning och uppskalning uppenbart inte är av hög klass i CXHD1000c.
Någon som haft båda boxarna kanske kan ge sina åsikter ang. skilnaderna på dessa två boxar.
Postad 24 september 2009 - 20:40
Tror att det är v1.003.Vilken är den senaste versionen av programvara för 5000C?
Postad 24 september 2009 - 20:44
Tror att det är v1.003.
Japp, jag har också den versionen. Har inte sett nån nyare.
Postad 25 september 2009 - 09:01
Ja, det går på både HDMI & komponent.Hur jobbar denna box med vanliga SD-kanaler.
Postad 28 september 2009 - 12:18
Men hur är det om man vill skicka analoga signalen vidare, kan man skicka den rätt igen boxen mha antenn utgången på boxen.
För om man bara har minsta abonemangspaketet, alltså vanliga "gratiskanalerna" men vill ha tillgång till de analoga kanalerna ibland som är gratis i huset. Funkar det att få det utan att behöva byta sladd eller måste man byta sladden från boxern till tvn då?
Vore tacksam för svar:)
Postad 28 september 2009 - 12:36
Har en liten fråga ang. boxen. Vet ej om frågan varit uppe tidigare i denna tråd. Får be om ursäkt i så fall.
Men hur är det om man vill skicka analoga signalen vidare, kan man skicka den rätt igen boxen mha antenn utgången på boxen.
För om man bara har minsta abonemangspaketet, alltså vanliga "gratiskanalerna" men vill ha tillgång till de analoga kanalerna ibland som är gratis i huset. Funkar det att få det utan att behöva byta sladd eller måste man byta sladden från boxern till tvn då?
Smidigast vore la om du koppla en splitter vid uttaget och drog en egen kabel för det analoga, ibland kan det behövas en antennförstärkare istället för en splitter, då splitter kan dra ner kvaliteten/signalen lite.
Postad 28 september 2009 - 14:24
Har en liten fråga ang. boxen. Vet ej om frågan varit uppe tidigare i denna tråd. Får be om ursäkt i så fall.
Jag skickar vidare från boxen precis som du beskriver, fungerar bra. Behöver aldrig byta några kablar utan bara slå över till analog på TVn.
Postad 01 oktober 2009 - 20:03
Kopplar in den, allt e toppen, HD-kanalerna är svinbra.
Kopplar ur den för att placera den i tv-hyllan...
nu börjar problemet, startar den..
den börjar "snurra" på displayen, visar bild "Humax V7.00", bilden stängs av och sen börjar den snurra på displayen och visar "apply". igen. Och så loopar den - igen och igen.. inga menyer fungerar, inga knappar reagerar. Läst i manualen efter en "hard-reset" men de finns tydligen inte - man måste de göra de från menyn.
Surt

Men har ni annars några tips?
Postad 02 oktober 2009 - 21:47
Får inte ut ljudet. Tittar jag på SvtHD får jag 5.1 ljud. Zappar jag över till exempel Svt2 och info rutan indikerar på 5.1 får jag inte ut det. Testat med den f.d boxen och där fungerar det. Så handlar inte om utsändningen iaf.
Postad 03 oktober 2009 - 06:01
Är det bara jag som har problem med det Digitala Ljudet när man anslutit med Optisk till förstärkare?
Får inte ut ljudet. Tittar jag på SvtHD får jag 5.1 ljud. Zappar jag över till exempel Svt2 och info rutan indikerar på 5.1 får jag inte ut det. Testat med den f.d boxen och där fungerar det. Så handlar inte om utsändningen iaf.
Det är inte nödvändigtvis 5.1 bara för att det stör DD (dolby digital) i rutan. Många utsändningar bl.a. på SVT görs i dolby digital 2.0. Förstärkaren visar då DD men indikerar bara stereoljud.
Postad 04 oktober 2009 - 00:54
Postad 04 oktober 2009 - 16:19
Det är inte nödvändigtvis 5.1 bara för att det stör DD (dolby digital) i rutan. Många utsändningar bl.a. på SVT görs i dolby digital 2.0. Förstärkaren visar då DD men indikerar bara stereoljud.
Jag får inte ens en indikering.. tittar jag på svtHD indikerar förstärkaren på DD, men slår jag över till svt1,svt2 försvinner indikeringen. Fast info rutan visar Digital.
Postad 06 oktober 2009 - 09:21
Hur jobbar denna box med vanliga SD-kanaler.
Jag har för närvarande CXHD1000c som ger hyffsad bild på HD-kanaler men är helt undermålig på SD-kanaler.
Är denna box bättre tro?
På den gamla boxen är 576p det närmaste man kommer. Detta ger bildbehandling i både box och bildvisare. Tvingar jag 720p ut blir det inte heller bra eftersom deinterlacning och uppskalning uppenbart inte är av hög klass i CXHD1000c.
Någon som haft båda boxarna kanske kan ge sina åsikter ang. skilnaderna på dessa två boxar.
Är det ingen som har/har haft båda boxarna som kan svara på dessa frågor.
Är också intresserad.
Postad 11 oktober 2009 - 21:02
När jag kopplar tex Ps3 till någon av mina två optiska ingångr på min primare förstärkare är ljudet perfekt. Om jag däremot kopplar min digitalbox till någon av de optiska ingångarna så har jag ett högfrekvent knäppande ljud som kommer i samma takt, intensitet, frekvens. Vad kan det vara för fel? Min signalstyrka ligger på ca 70-80% och kvaliten sägerboxen är 100%. Kan även nämna att använder jag analog rca från boxen till förstärkaren har jag inte problemet. Det är en Humax 5000 box.
Postad 12 oktober 2009 - 09:12
Hela radion "skrek" i ett högt brusljud, så min sambo försökte ställa in en kanal. Mitt bland allt brus hörde hon "jingeln" till ett barnprogram som går på Disney Channel. Min första tanke var när min sambo sa detta var att hon försökte skämta, men när jag själv hörde det, antog jag att det förmodligen kanske är någon granne som sänder med någon FM sändare.. men när jag testade att zappa kanal i rummet breve så ändrades ljudet på radion. När jag stängde av boxen, upphörde allt ljud på radion, och alla skrikande brus försvann och de vanliga FM kanalerna kunde spelas.
Är detta något som drabbat andra? Isåfall hur kan detta ske? Boxen är en HUMAX 5000C
Radion står i köket som ligger vägg i vägg med v-rummet. Min andra tanke kan vara att kontakterna ligger på samma ledning, så det stör ut?
Skulle vara kul om någon annan får detta fenomen. Känns inte direkt kul att ringa till supporten och höra vad de säger. Då detta känns helt osannolikt att man skulle få in ljudet från digitalboxen på FM nätet?
Frekvensen låg runt 106,5- 108 Mhz. Då radion är en äldre med ratt så kunde jag inte direkt se exakt vart den låg på. Men mellan 106,5 - 108 Mhz fick man in ljudet ifrån boxen. ljudet var inte klart, men det höres mellan bruset.
Postad 12 oktober 2009 - 12:32
Att det står "Comhem sthlm" beror det på att kortet är uthämtat där eller är det något som är irrelevant i det hela?
Postad 12 oktober 2009 - 14:09
Inte helt klockrent beskrivet, men jag hoppas poängen framgår... ;-)
Redigerat av KennetA, 12 oktober 2009 - 14:11.
Postad 12 oktober 2009 - 19:52
Hejsan, precis införskaffat denna box. Jag var i sthlm i helgen och hälsade på en kompis och nappade då på samma erbjudande som han. Att skaffa digital-tv large (möjlighet att byta ner sig inom 3mån) och få denna boxen för 1kr. Märkte nu att det står "Comhem stockholm" när jag kopplade in boxen (bor i göteborg). Sen har jag "bara" 42% i signalstyrka och 100% i kvalité. Har inte hunnit titta så mycket på tv än så jag vet inte om jag kommer märka något men är det stor chans att jag får "bildblockningar" med så svag signalstyrka?.
Att det står "Comhem sthlm" beror det på att kortet är uthämtat där eller är det något som är irrelevant i det hela?
Signalnivån låter som den ska i ditt fall, att det står comhem stockholm beror på att du valt fel nätnummer vid installationen. Göteborg har 41002 och inte 41001. http://www.comhem.se...tnummer.pdf.pdf
Postad 12 oktober 2009 - 23:48
Tycker själv min är lite seg och ligger på ungefär minuten innan jag fått TV-bild från boxen, hur ser det ut för er andra?
Postad 12 oktober 2009 - 23:57
Hur är uppstartstiden på era Humax 5000c boxar?
Tycker själv min är lite seg och ligger på ungefär minuten innan jag fått TV-bild från boxen, hur ser det ut för er andra?
exakt 20 sekunder...
Postad 13 oktober 2009 - 00:02
exakt 20 sekunder...
Ok, och du har kopplat den via HDMI förmodar jag?
Att det skulle skilja så mycket som 40sek tycker jag verkar konstigt, nån annan som ligger på mer än 20 sek?
Postad 13 oktober 2009 - 00:14
Att det skulle skilja så mycket som 40sek tycker jag verkar konstigt, nån annan som ligger på mer än 20 sek?
Självklart, har kopplat den med HDMI via förstärkaren till tvn...
*edit*
Har testat nu 4 ggr och 20,3 sek är vad det står på tidtagaruret...
Redigerat av dj_komodo, 13 oktober 2009 - 00:24.
Postad 13 oktober 2009 - 09:08
Kopplar du via en förstärkare kan det ju vara den som inte växlar bildkälla eller liknande så snabbt eller ser du att boxen inte startar upp? Tvn kan också ha samma problem. Testa direktkoppla till tv'n och se om du kör med förstärkare emellan. Min tv är inte så snabb på att identifiera HDMIsignal tex, har en samsung och även om boxen eller annan källa är igång via HDMI redan från start tar det säkert 5sek från att jag tar rätt source till bilden kommer fram.
Enda sättet att se om boxen är seg att starta är väl att köra med scart, tar det då också lång tid lär ju boxen ha nått strul. Kanske tar längre tid ju mer man har på disken? Märkligare fel har ju uppstått.
Redigerat av Phunky, 13 oktober 2009 - 09:10.
Postad 13 oktober 2009 - 09:12
Hur är uppstartstiden på era Humax 5000c boxar?
Ca 22 sek. (21,7) tar det för min box att gå från standby till bild. Kopplat med HDMI till Tvn.
1 min verkar lång tid...?
Postad 13 oktober 2009 - 09:12
Kopplar du via en förstärkare kan det ju vara den som inte växlar bildkälla eller liknande så snabbt eller ser du att boxen inte startar upp? Tvn kan också ha samma problem. Testa direktkoppla till tv'n och se om du kör med förstärkare emellan. Min tv är inte så snabb på att identifiera HDMIsignal tex, har en samsung och även om boxen eller annan källa är igång via HDMI redan från start tar det säkert 5sek från att jag tar rätt source till bilden kommer fram.
Enda sättet att se om boxen är seg att starta är väl att köra med scart, tar det då också lång tid lär ju boxen ha nått strul. Kanske tar längre tid ju mer man har på disken? Märkligare fel har ju uppstått.
ja men nu var väll frågan hur lång tid det tar från dess man startar boxen.. jag kör åxo via förstärkare.. och det som tar tid är ju inte för den att leverera bilden utan för boxen att starta upp.. det är ju det som tar tid, när den väll kommer igång så kommer bilden på en gång..
Det är väll bara att starta boxen lite tidigare än man bestämt sig för om man nu tycker att det går segt vilket jag iaf inte tycker att det gör
testade min också (som sagt HDMI via förstärkare): från standby till bild: 20.878 sekunder
Redigerat av Majorglenn, 13 oktober 2009 - 09:19.
Postad 13 oktober 2009 - 09:37

Redigerat av Unregistered237f3f9e, 13 oktober 2009 - 09:37.
Postad 14 oktober 2009 - 16:02
tack
/d
Postad 14 oktober 2009 - 16:17

Min utrustning kör jag alltså alltid med både HDMI och spdif hurän korkat det låter. Den som har en Denon AVR2809 och vet vad jag gör för fel får gärna upplysa. Det gör inte saken lättare att om man råkar välja en igång som man redan valt för annan enhet i felsökningssyfte så flyttas den utan varning. Så när man försöker få en sak att fungera kan man lika väl få en annan sak att sluta fungera ;(
Postad 14 oktober 2009 - 20:59
När jag kopplar tex Ps3 till någon av mina två optiska ingångr på min primare förstärkare är ljudet perfekt. Om jag däremot kopplar min digitalbox till någon av de optiska ingångarna så har jag ett högfrekvent knäppande ljud som kommer i samma takt, intensitet, frekvens. Vad kan det vara för fel? Min signalstyrka ligger på ca 70-80% och kvaliten sägerboxen är 100%. Kan även nämna att använder jag analog rca från boxen till förstärkaren har jag inte problemet. Det är en Humax 5000 box.
Postad 15 oktober 2009 - 10:21
Hej, önskar nu synpunkter eller indikationer på om andra har detta problem då jag bråkar rejält med Comhem:s avdelning kundrelationer.
Jag har liknande problem som du upplever. Ett knäppande ljud med någon sekunds mellanrum och tyst däremellan. Kopplat optiskt mellan boxen (Humax CXHD-5000C) och min HK-förstärkare. Förstärkaren indikerar rätt ljudsignal och jag får ljud ut om jag ställer boxen till vanligt "stereo"-läge (på de kanaler där detta är möjligt). Men detta är självklart ingen hållbar lösning.
Har pratat med ComHem:s kundtjänst utan framgång men de har nu iaf eskalerat ärendet till second line support. Trodde att det eventuellt kunde vara problem med min optiska kabel alternativt ingången på förstärkaren. Har provat en optisk-koax konverter (från Kjell&Co) men får exakt samma ljudproblem då. Förstärkaren indikerar dock fortfarande korrekt signal (DD Ex, Dolby Digital å allt vad det nu heter)...
Hjälp!!
Postad 15 oktober 2009 - 13:51
Postad 15 oktober 2009 - 18:49
Är det nån som vet om man kan köra två outputs simultant (tex HDMI till projjen o komponent till tvn)? Jag gick igenom manualen men jag fick inte någon klarhet i huruvida man switchade mellan outputs eller om boxen kör alla på en gång.
Varför inte vara testa? Jag vet att ljudet kommer både optiskt och på HDMI. Min stereo tar emot Dolby Digital medans TV.n får ljud.
För j..vla härlig box annars, snabb och gör sitt jobb.
Postad 15 oktober 2009 - 18:49
rätt säker på att den kör alla på en gång, har inte komponent med scart och hdmi skickar den ut samtidigt iallafallÄr det nån som vet om man kan köra två outputs simultant (tex HDMI till projjen o komponent till tvn)? Jag gick igenom manualen men jag fick inte någon klarhet i huruvida man switchade mellan outputs eller om boxen kör alla på en gång.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar