Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax CXHD-5000c

482 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
Humax CXHD-5000C (Digitalboxar) 2 7,75 (62) Inga priser
25 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 15 september 2009 - 16:19

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Tack , läste senare att den medföljande antenn kabeln skulle användas .
:)

Jämförde med en annan antennkabel och det blev ingen skillnad. Är väl mest om man får brum i högtalarna som man bör använda den medföljande antennkabeln.

Postad 16 september 2009 - 15:30

Unregistereda701611d
  • Unregistereda701611d
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Jag har ljudet från TVn till förstärkaren just nu. När jag får min digitalbox, är det någon skillnad på att ha ljudet till TVn från boxen med HDMI och sen från TVn till förstärkaren med RCA. Eller är det bättre att köra från boxen till förstärkaren direkt? Blir ju en kabel till lixom.

Postad 16 september 2009 - 22:43

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Jag har ljudet från TVn till förstärkaren just nu. När jag får min digitalbox, är det någon skillnad på att ha ljudet till TVn från boxen med HDMI och sen från TVn till förstärkaren med RCA. Eller är det bättre att köra från boxen till förstärkaren direkt? Blir ju en kabel till lixom.

Från boxen direkt till förstärkaren är mycket bättre, då får du ju dolby digital 5.1 eller 2.0 beroende på kanal. Om du går via tv:n missar du allt sånt.

Postad 17 september 2009 - 07:52

Unregistereda701611d
  • Unregistereda701611d
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Okej, det är uppfattat.

Har en top-notch kabel från TVn till förstärkaren och har typ inte råd med en till, tror jag helt enkelt snor den från TVn eftersom jag kommer väl andrig vilja ta ut ljudet ur TVn nu när jag har BOX?

Postad 17 september 2009 - 08:44

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Har en top-notch kabel från TVn till förstärkaren och har typ inte råd med en till, tror jag helt enkelt snor den från TVn eftersom jag kommer väl andrig vilja ta ut ljudet ur TVn nu när jag har BOX?

Vad är det för kabel vi talar om egentligen? Alltså inte märke utan typ. Är det optisk, koaxial eller snackar vi vanlig gammal analog RCA?

Postad 17 september 2009 - 11:50

Unregistereda701611d
  • Unregistereda701611d
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
2xRCA -> 2xRCA tänkte jag. Jag har en Harman Kardon tvåkanalare utan optisk in (HK760) som jag tänkte mata på något sätt. Har gått i tankarna på en ny tvåkanalsstärkare men jag är så fäst i min kombo HK-stärk och B&W DM-serien, smutt smutt. :(

Redigerat av Unregistereda701611d, 17 september 2009 - 11:51.

Postad 17 september 2009 - 17:55

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
Okej, då blir det inget dolby digital hur du än kopplar. Då vet jag faktiskt inte om det gör någon skillnad om du kopplar direkt till förstärkaren från boxen eller går via tv:n. Det spelar nog inte så stor roll.

Postad 18 september 2009 - 11:18

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Då ska vi förska avsluta felsökningen i detta ärendet. Min misstankar om problem mellan cxhd-5000c och HK avr230 är nu bevisade. Köpte mig en Onkyo TX-SR607 som jag installerade i Fredags, allt funkar som de ska nu äntligen. Så HK230 och oxo som de ser ut nu HK130 i kombo med denna boxen = ljud problem.

Ha ha ha, jag hade samma problem fast med en annan HD digital box och en Harman Kardon AVR230 :)
Jag köpte en Onkyo TX-SR606 som löste problemet...

Postad 19 september 2009 - 18:23

Unregistereddeee1e9f
  • Unregistereddeee1e9f
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Fick min box idag.. Har signalstyrka på 22%... Varför?
Kör via HDMI, en sladd som gick på 400kr så bör ju duga..

Iom att vi har 2 tv-apparater så har vi en antenn-delare i väggen (T-kontakt)..
Comhem uttaget har vi på nedervåningen, och boxen står på övervåningen där jag har min tv..

Jag har nu 3 antennsladdar kopplade tillsammans från väggen till min tv, Avgör detta mycket?
Eller bör jag köpa en lång sladd istället..

Behöver trots allt en 10-15 meters lång sladd, och dom vi har nu är billiga från clas-ohlsson, ca 2-7år gamla (ha-ha).

Tippsa gärna om inte allt för dyra antenn-sladdar, långa.

Läste nånstans att sladden inte bör vara mer än 7 meter, men jag har ju inget val.

--

* T.ex .denna från Kjell & Co:
http://www.kjell.com...00000,644000000

Skulle den göra bilden mkt bättre?

--

** Finns det någon bättre alternativ än en billig T-kontakt ( http://www.kjell.com...00000,659500000 ) för att fördela till 2st tv'nar

Redigerat av Unregistereddeee1e9f, 19 september 2009 - 19:13.

Postad 19 september 2009 - 21:27

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
hdmi-sladden har inget med signalstyrkan att göra.
Finns ju antennförstärkare att köpa istället för t-kors
ja har du skarvat ihop tre antennsladdar så är det nog största problemet, testa med att köpa en lång antennsladd istället, jag kör själv med den sladden från kjell o co och dom funkar bra

Postad 22 september 2009 - 07:46

Unregistereda701611d
  • Unregistereda701611d
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har 47% i signalstyrka och 100% i kvalité. Jag upplever viss ghostning när jag tittar på fotboll på en SD-kanal, däremot är bilden brutal på HD-kanalerna. Jag har en 10-meterskabel från Kjell, skulle en förstärkare kunna hjälpa mig få upp signalstyrkan och få bort ghostningarna? Förmodligen inte....

Postad 22 september 2009 - 07:48

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har 47% i signalstyrka och 100% i kvalité. Jag upplever viss ghostning när jag tittar på fotboll på en SD-kanal, däremot är bilden brutal på HD-kanalerna. Jag har en 10-meterskabel från Kjell, skulle en förstärkare kunna hjälpa mig få upp signalstyrkan och få bort ghostningarna? Förmodligen inte....

Blir väl så att den bara förstärker bruset. Har själv 65-70% signalstyrka och en förstärkare gjorde det bara sämre för mig.

Redigerat av jan_bananberg, 22 september 2009 - 07:48.

Postad 22 september 2009 - 10:08

Unregistereda701611d
  • Unregistereda701611d
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
På väg till mitt comhemjack från där kabeln kommer in i min lägenhet har Comhem-installatören valt att skarva kabeln två gånger med kopplingar. Den ligger längs en helt rak list, borde ju självklart vara en kabel enda fram, undrar om detta är jobbigt att dra om?

Postad 22 september 2009 - 16:06

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Hej,

Signalen är bra som jag ser det, ghostningen beror på annat. Testat ändra v-format på boxen och inställningar på tv'n? Kanske blir något strul om boxen och tv'n ändrar upplösning flera ggr? Pengarna i sjön troligen om du införskaffar dig en förstärkare.

Postad 23 september 2009 - 08:19

Unregistereda701611d
  • Unregistereda701611d
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Signalen är bra som jag ser det, ghostningen beror på annat. Testat ändra v-format på boxen och inställningar på tv'n? Kanske blir något strul om boxen och tv'n ändrar upplösning flera ggr? Pengarna i sjön troligen om du införskaffar dig en förstärkare.

Skall testa det när jag kommer hem.

Jag har en samsung TV och jag tycker inställningarna är omöjliga att göra själv, det finns ju så många alternativ. Skulle vilja ha en inställning som är bra för sport/nyheter och en som är bra för film. Jag tror jag lyckats med filmen (ligger ganska nära den förinställda movie-inställningen) men någon inställning för vanligt tv-tittande har jag inte lyckats med sen jag fick 5000C-boxen.

Postad 24 september 2009 - 06:59

johane77
  • johane77
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Hej,

Jag trodde att jag skulle sitta supernöjd, men nu är jag till 50% nöjd med. När jag kopplar tex Ps3 till någon av mina två optiska ingångr på min primare förstärkare är ljudet perfekt. Om jag däremot kopplar min digitalbox till till någon av de optiska ingångarna så har jag ett högfrekvent knäppande ljud som kommer i samma takt, intensitet, frekvens. Vad kan det vara för fel? Min signalstyrka ligger på ca 70-80% och kvaliten sägerboxen är 100%. Det ä ren Humax 5000 box.

Postad 24 september 2009 - 09:15

anders.markstrom
  • anders.markstrom
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Vilken är den senaste versionen av programvara för 5000C?

Postad 24 september 2009 - 09:51

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
Hur jobbar denna box med vanliga SD-kanaler.

Jag har för närvarande CXHD1000c som ger hyffsad bild på HD-kanaler men är helt undermålig på SD-kanaler.

Är denna box bättre tro?
Kan man köra 576i ut via komponent eller HDMI?

På den gamla boxen är 576p det närmaste man kommer. Detta ger bildbehandling i både box och bildvisare. Tvingar jag 720p ut blir det inte heller bra eftersom deinterlacning och uppskalning uppenbart inte är av hög klass i CXHD1000c.

Någon som haft båda boxarna kanske kan ge sina åsikter ang. skilnaderna på dessa två boxar.

Postad 24 september 2009 - 20:40

jan_bananberg
  • jan_bananberg
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Vilken är den senaste versionen av programvara för 5000C?

Tror att det är v1.003.

Postad 24 september 2009 - 20:44

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

Tror att det är v1.003.

Japp, jag har också den versionen. Har inte sett nån nyare.

Postad 25 september 2009 - 09:01

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Ja, det går på både HDMI & komponent.

Postad 28 september 2009 - 12:18

jollan
  • jollan
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Har en liten fråga ang. boxen. Vet ej om frågan varit uppe tidigare i denna tråd. Får be om ursäkt i så fall.
Men hur är det om man vill skicka analoga signalen vidare, kan man skicka den rätt igen boxen mha antenn utgången på boxen.
För om man bara har minsta abonemangspaketet, alltså vanliga "gratiskanalerna" men vill ha tillgång till de analoga kanalerna ibland som är gratis i huset. Funkar det att få det utan att behöva byta sladd eller måste man byta sladden från boxern till tvn då?

Vore tacksam för svar:)

Postad 28 september 2009 - 12:36

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Har en liten fråga ang. boxen. Vet ej om frågan varit uppe tidigare i denna tråd. Får be om ursäkt i så fall.
Men hur är det om man vill skicka analoga signalen vidare, kan man skicka den rätt igen boxen mha antenn utgången på boxen.
För om man bara har minsta abonemangspaketet, alltså vanliga "gratiskanalerna" men vill ha tillgång till de analoga kanalerna ibland som är gratis i huset. Funkar det att få det utan att behöva byta sladd eller måste man byta sladden från boxern till tvn då?

Smidigast vore la om du koppla en splitter vid uttaget och drog en egen kabel för det analoga, ibland kan det behövas en antennförstärkare istället för en splitter, då splitter kan dra ner kvaliteten/signalen lite.

Postad 28 september 2009 - 14:24

Unregistereda701611d
  • Unregistereda701611d
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Jag skickar vidare från boxen precis som du beskriver, fungerar bra. Behöver aldrig byta några kablar utan bara slå över till analog på TVn.

Postad 01 oktober 2009 - 20:03

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Fick min box idag.
Kopplar in den, allt e toppen, HD-kanalerna är svinbra.
Kopplar ur den för att placera den i tv-hyllan...

nu börjar problemet, startar den..
den börjar "snurra" på displayen, visar bild "Humax V7.00", bilden stängs av och sen börjar den snurra på displayen och visar "apply". igen. Och så loopar den - igen och igen.. inga menyer fungerar, inga knappar reagerar. Läst i manualen efter en "hard-reset" men de finns tydligen inte - man måste de göra de från menyn.

Surt ;) men snackar iaf men en himla trevlig comhem-kille som byter boxen...

Men har ni annars några tips?

Postad 02 oktober 2009 - 21:47

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
Är det bara jag som har problem med det Digitala Ljudet när man anslutit med Optisk till förstärkare?

Får inte ut ljudet. Tittar jag på SvtHD får jag 5.1 ljud. Zappar jag över till exempel Svt2 och info rutan indikerar på 5.1 får jag inte ut det. Testat med den f.d boxen och där fungerar det. Så handlar inte om utsändningen iaf.

Postad 03 oktober 2009 - 06:01

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Är det bara jag som har problem med det Digitala Ljudet när man anslutit med Optisk till förstärkare?

Får inte ut ljudet. Tittar jag på SvtHD får jag 5.1 ljud. Zappar jag över till exempel Svt2 och info rutan indikerar på 5.1 får jag inte ut det. Testat med den f.d boxen och där fungerar det. Så handlar inte om utsändningen iaf.

Det är inte nödvändigtvis 5.1 bara för att det stör DD (dolby digital) i rutan. Många utsändningar bl.a. på SVT görs i dolby digital 2.0. Förstärkaren visar då DD men indikerar bara stereoljud.

Postad 04 oktober 2009 - 00:54

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man hårdresettar enheten? - på alla mina alla prylar är det alltid några knappar man ska hålla inne - men nu har jag testat fran o tillbaks utan resultat.

Postad 04 oktober 2009 - 16:19

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Det är inte nödvändigtvis 5.1 bara för att det stör DD (dolby digital) i rutan. Många utsändningar bl.a. på SVT görs i dolby digital 2.0. Förstärkaren visar då DD men indikerar bara stereoljud.

Jag får inte ens en indikering.. tittar jag på svtHD indikerar förstärkaren på DD, men slår jag över till svt1,svt2 försvinner indikeringen. Fast info rutan visar Digital.

Postad 06 oktober 2009 - 09:21

rickricaro
  • rickricaro
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Jag har för närvarande CXHD1000c som ger hyffsad bild på HD-kanaler men är helt undermålig på SD-kanaler.

Är denna box bättre tro?

På den gamla boxen är 576p det närmaste man kommer. Detta ger bildbehandling i både box och bildvisare. Tvingar jag 720p ut blir det inte heller bra eftersom deinterlacning och uppskalning uppenbart inte är av hög klass i CXHD1000c.

Någon som haft båda boxarna kanske kan ge sina åsikter ang. skilnaderna på dessa två boxar.

Är det ingen som har/har haft båda boxarna som kan svara på dessa frågor.
Är också intresserad.

Postad 11 oktober 2009 - 21:02

johane77
  • johane77
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Hej, önskar nu synpunkter eller indikationer på om andra har detta problem då jag bråkar rejält med Comhem:s avdelning kundrelationer.

När jag kopplar tex Ps3 till någon av mina två optiska ingångr på min primare förstärkare är ljudet perfekt. Om jag däremot kopplar min digitalbox till någon av de optiska ingångarna så har jag ett högfrekvent knäppande ljud som kommer i samma takt, intensitet, frekvens. Vad kan det vara för fel? Min signalstyrka ligger på ca 70-80% och kvaliten sägerboxen är 100%. Kan även nämna att använder jag analog rca från boxen till förstärkaren har jag inte problemet. Det är en Humax 5000 box.

Postad 12 oktober 2009 - 09:12

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
Igår när min sambo skulle sätta på radion i vårat kök hände verkligen något märkligt!!

Hela radion "skrek" i ett högt brusljud, så min sambo försökte ställa in en kanal. Mitt bland allt brus hörde hon "jingeln" till ett barnprogram som går på Disney Channel. Min första tanke var när min sambo sa detta var att hon försökte skämta, men när jag själv hörde det, antog jag att det förmodligen kanske är någon granne som sänder med någon FM sändare.. men när jag testade att zappa kanal i rummet breve så ändrades ljudet på radion. När jag stängde av boxen, upphörde allt ljud på radion, och alla skrikande brus försvann och de vanliga FM kanalerna kunde spelas.

Är detta något som drabbat andra? Isåfall hur kan detta ske? Boxen är en HUMAX 5000C

Radion står i köket som ligger vägg i vägg med v-rummet. Min andra tanke kan vara att kontakterna ligger på samma ledning, så det stör ut?

Skulle vara kul om någon annan får detta fenomen. Känns inte direkt kul att ringa till supporten och höra vad de säger. Då detta känns helt osannolikt att man skulle få in ljudet från digitalboxen på FM nätet?

Frekvensen låg runt 106,5- 108 Mhz. Då radion är en äldre med ratt så kunde jag inte direkt se exakt vart den låg på. Men mellan 106,5 - 108 Mhz fick man in ljudet ifrån boxen. ljudet var inte klart, men det höres mellan bruset.

Postad 12 oktober 2009 - 12:32

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0
Hejsan, precis införskaffat denna box. Jag var i sthlm i helgen och hälsade på en kompis och nappade då på samma erbjudande som han. Att skaffa digital-tv large (möjlighet att byta ner sig inom 3mån) och få denna boxen för 1kr. Märkte nu att det står "Comhem stockholm" när jag kopplade in boxen (bor i göteborg). Sen har jag "bara" 42% i signalstyrka och 100% i kvalité. Har inte hunnit titta så mycket på tv än så jag vet inte om jag kommer märka något men är det stor chans att jag får "bildblockningar" med så svag signalstyrka?.
Att det står "Comhem sthlm" beror det på att kortet är uthämtat där eller är det något som är irrelevant i det hela?

Postad 12 oktober 2009 - 14:09

KennetA
  • KennetA
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
I ett av bladen som följde med i lådan så står det olika frekvenser? (sitter inte hemma just nu och har koll på exakt vad det var...) som gäller för olika städer. Man fyller i den rätta när man gör kanalsökningen. Jag gjorde samma sak och klickade bara vidare vid installationen men det var enkelt att justera genom att bara göra en ny kanalsökning och fylla i rätt uppgifter.

Inte helt klockrent beskrivet, men jag hoppas poängen framgår... ;-)

Redigerat av KennetA, 12 oktober 2009 - 14:11.

Postad 12 oktober 2009 - 19:52

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Hejsan, precis införskaffat denna box. Jag var i sthlm i helgen och hälsade på en kompis och nappade då på samma erbjudande som han. Att skaffa digital-tv large (möjlighet att byta ner sig inom 3mån) och få denna boxen för 1kr. Märkte nu att det står "Comhem stockholm" när jag kopplade in boxen (bor i göteborg). Sen har jag "bara" 42% i signalstyrka och 100% i kvalité. Har inte hunnit titta så mycket på tv än så jag vet inte om jag kommer märka något men är det stor chans att jag får "bildblockningar" med så svag signalstyrka?.
Att det står "Comhem sthlm" beror det på att kortet är uthämtat där eller är det något som är irrelevant i det hela?

Signalnivån låter som den ska i ditt fall, att det står comhem stockholm beror på att du valt fel nätnummer vid installationen. Göteborg har 41002 och inte 41001. http://www.comhem.se...tnummer.pdf.pdf

Postad 12 oktober 2009 - 23:48

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0
Hur är uppstartstiden på era Humax 5000c boxar?
Tycker själv min är lite seg och ligger på ungefär minuten innan jag fått TV-bild från boxen, hur ser det ut för er andra?

Postad 12 oktober 2009 - 23:57

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0

Tycker själv min är lite seg och ligger på ungefär minuten innan jag fått TV-bild från boxen, hur ser det ut för er andra?

exakt 20 sekunder...

Postad 13 oktober 2009 - 00:02

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3 992 inlägg
  • 0

exakt 20 sekunder...

Ok, och du har kopplat den via HDMI förmodar jag?

Att det skulle skilja så mycket som 40sek tycker jag verkar konstigt, nån annan som ligger på mer än 20 sek?

Postad 13 oktober 2009 - 00:14

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0

Att det skulle skilja så mycket som 40sek tycker jag verkar konstigt, nån annan som ligger på mer än 20 sek?

Självklart, har kopplat den med HDMI via förstärkaren till tvn...

*edit*

Har testat nu 4 ggr och 20,3 sek är vad det står på tidtagaruret...

Redigerat av dj_komodo, 13 oktober 2009 - 00:24.

Postad 13 oktober 2009 - 09:08

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Kopplar du via en förstärkare kan det ju vara den som inte växlar bildkälla eller liknande så snabbt eller ser du att boxen inte startar upp? Tvn kan också ha samma problem. Testa direktkoppla till tv'n och se om du kör med förstärkare emellan. Min tv är inte så snabb på att identifiera HDMIsignal tex, har en samsung och även om boxen eller annan källa är igång via HDMI redan från start tar det säkert 5sek från att jag tar rätt source till bilden kommer fram.

Enda sättet att se om boxen är seg att starta är väl att köra med scart, tar det då också lång tid lär ju boxen ha nått strul. Kanske tar längre tid ju mer man har på disken? Märkligare fel har ju uppstått.

Redigerat av Phunky, 13 oktober 2009 - 09:10.

Postad 13 oktober 2009 - 09:12

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Ca 22 sek. (21,7) tar det för min box att gå från standby till bild. Kopplat med HDMI till Tvn.

1 min verkar lång tid...?

Postad 13 oktober 2009 - 09:12

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3 071 inlägg
  • 0

Kopplar du via en förstärkare kan det ju vara den som inte växlar bildkälla eller liknande så snabbt eller ser du att boxen inte startar upp? Tvn kan också ha samma problem. Testa direktkoppla till tv'n och se om du kör med förstärkare emellan. Min tv är inte så snabb på att identifiera HDMIsignal tex, har en samsung och även om boxen eller annan källa är igång via HDMI redan från start tar det säkert 5sek från att jag tar rätt source till bilden kommer fram.

Enda sättet att se om boxen är seg att starta är väl att köra med scart, tar det då också lång tid lär ju boxen ha nått strul. Kanske tar längre tid ju mer man har på disken? Märkligare fel har ju uppstått.

ja men nu var väll frågan hur lång tid det tar från dess man startar boxen.. jag kör åxo via förstärkare.. och det som tar tid är ju inte för den att leverera bilden utan för boxen att starta upp.. det är ju det som tar tid, när den väll kommer igång så kommer bilden på en gång..

Det är väll bara att starta boxen lite tidigare än man bestämt sig för om man nu tycker att det går segt vilket jag iaf inte tycker att det gör

testade min också (som sagt HDMI via förstärkare): från standby till bild: 20.878 sekunder

Redigerat av Majorglenn, 13 oktober 2009 - 09:19.

Postad 13 oktober 2009 - 09:37

Unregistered237f3f9e
  • Unregistered237f3f9e
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Är det värt att byta till denna om man sitter på den gamla 1000C-boxen när det gäller uppskalning av SD-material? Kommer antagligen slå till på en ny 50" panasonic och de pannorna är väl inte i topp vad gäller behandning av SD-material. Just nu har jag en TV som sköter detta fint men man vet ju inte riktigt hur det kommer se ut med en ny panna. Har ingen aning egentligen hur den gamla boxen sköter sådant. :P

Redigerat av Unregistered237f3f9e, 13 oktober 2009 - 09:37.

Postad 14 oktober 2009 - 16:02

dogsknob
  • dogsknob
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Har kopplat boxen med HDMI till min receiver, men får inte ut dolby digital. Om jag kopplar HDMI till TV och optisk kabel till förstärkare fungerar det. Någon som vet om det är någon inställning som skall ändras för att få ut DD via HDMI?

tack

/d

Postad 14 oktober 2009 - 16:17

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Förr i tiden skulle jag ha sagt att det beror på mjukvaran på boxen men nu är det troligen felinställt i boxen eller förstärkaren. Jag får exakt samma fel både via dvd, pc och box. Får fan aldrig ljud via hdmi'n och orkar inte testa alla inställningar på förstärkaren. Minns att jag fick det att fungera via dvd en gång men hurtusan jag gjorde eller om det var via den gamla förstärkaren vet jag inte ;)

Min utrustning kör jag alltså alltid med både HDMI och spdif hurän korkat det låter. Den som har en Denon AVR2809 och vet vad jag gör för fel får gärna upplysa. Det gör inte saken lättare att om man råkar välja en igång som man redan valt för annan enhet i felsökningssyfte så flyttas den utan varning. Så när man försöker få en sak att fungera kan man lika väl få en annan sak att sluta fungera ;(

Postad 14 oktober 2009 - 20:59

johane77
  • johane77
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Hej, önskar nu synpunkter eller indikationer på om andra har detta problem då jag bråkar rejält med Comhem:s avdelning kundrelationer.

När jag kopplar tex Ps3 till någon av mina två optiska ingångr på min primare förstärkare är ljudet perfekt. Om jag däremot kopplar min digitalbox till någon av de optiska ingångarna så har jag ett högfrekvent knäppande ljud som kommer i samma takt, intensitet, frekvens. Vad kan det vara för fel? Min signalstyrka ligger på ca 70-80% och kvaliten sägerboxen är 100%. Kan även nämna att använder jag analog rca från boxen till förstärkaren har jag inte problemet. Det är en Humax 5000 box.

Postad 15 oktober 2009 - 10:21

kobran
  • kobran
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Jag har liknande problem som du upplever. Ett knäppande ljud med någon sekunds mellanrum och tyst däremellan. Kopplat optiskt mellan boxen (Humax CXHD-5000C) och min HK-förstärkare. Förstärkaren indikerar rätt ljudsignal och jag får ljud ut om jag ställer boxen till vanligt "stereo"-läge (på de kanaler där detta är möjligt). Men detta är självklart ingen hållbar lösning.
Har pratat med ComHem:s kundtjänst utan framgång men de har nu iaf eskalerat ärendet till second line support. Trodde att det eventuellt kunde vara problem med min optiska kabel alternativt ingången på förstärkaren. Har provat en optisk-koax konverter (från Kjell&Co) men får exakt samma ljudproblem då. Förstärkaren indikerar dock fortfarande korrekt signal (DD Ex, Dolby Digital å allt vad det nu heter)...

Hjälp!!

Postad 15 oktober 2009 - 13:51

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

• 981 inlägg
  • 0
Är det nån som vet om man kan köra två outputs simultant (tex HDMI till projjen o komponent till tvn)? Jag gick igenom manualen men jag fick inte någon klarhet i huruvida man switchade mellan outputs eller om boxen kör alla på en gång.

Postad 15 oktober 2009 - 18:49

candyraver
  • candyraver
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0

Är det nån som vet om man kan köra två outputs simultant (tex HDMI till projjen o komponent till tvn)? Jag gick igenom manualen men jag fick inte någon klarhet i huruvida man switchade mellan outputs eller om boxen kör alla på en gång.

Varför inte vara testa? Jag vet att ljudet kommer både optiskt och på HDMI. Min stereo tar emot Dolby Digital medans TV.n får ljud.
För j..vla härlig box annars, snabb och gör sitt jobb.

Postad 15 oktober 2009 - 18:49

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

rätt säker på att den kör alla på en gång, har inte komponent med scart och hdmi skickar den ut samtidigt iallafall

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.