Där ser man, ett helt hemmabioforum av självutnämda experter och 1 eller 2 har tyckt sig eventuellt se en smula försämring.
Jag förstår inte riktigt din post?
Kraftigt försämrad svärta på Panasonic G10 efter x antal timmar?
Startad av
tobasama
, jan 04 2010 10:57
333 svar till detta ämne
34 relaterade trådar
Postad 05 februari 2010 - 14:23
Jag förstår inte riktigt din post? Postad 05 februari 2010 - 14:25 Postad 05 februari 2010 - 14:26
Intressant, trodde inte att en svensk sida skulle vara så snabb ![]() Postad 05 februari 2010 - 14:35
Masshysteri är väl att ta i? ![]() Det här gör att de kanske förstår att svärta är "The Shit". Börja med absolut svärta och lägg 3D planerna på hyllan ett tag.. ![]() Postad 05 februari 2010 - 15:35 Det ovanstående kanske är värt att nämna i plasma tråden för 2010 års modeller också? Jag syftar på biten: "The newest Viera plasma HDTVs incorporate an improved automatic control which applies the voltage adjustments in smaller increments. This results in a more gradual change in the Black Level over time." Bara för att göra folk medvetna om att det eventuellt kan gå fel ännu en gång ;>. Redigerat av liath, 05 februari 2010 - 15:43. Postad 05 februari 2010 - 15:45 Då är det kanske inte så konstigt att panasonic flyttar ned g10 ett steg till S och V10 blir G20 med Thx?? Redigerat av Begren, 05 februari 2010 - 15:50. Postad 05 februari 2010 - 15:53
Såvitt jag vet gäller det alla modeller för 11th och 12th generation. Läser du AVS-forumet är jag säker på att du hittar folk som äger V10 och som fått problem. Det är med andra ord troligtvis alla modeller och inte endast G10:an. Panasonic har ju inte heller i sitt officiella uttalande(som ännu är ganska kort och oförklarande) skrivit att det endast gäller g10:an. Visserligen har de inte heller skrivit att det gäller alla modeller även om jag tror att det är mycket troligare. Redigerat av liath, 05 februari 2010 - 15:54. Postad 05 februari 2010 - 16:33 Redigerat av EVOVII, 05 februari 2010 - 16:33. Postad 05 februari 2010 - 21:54 Det är inte bara den amerkanska marknaden som har denna mjukvara eftersom de är hysteri där borta och inte här? (förrän nu då...) Postad 05 februari 2010 - 22:29 Någon nämnde masshysteri, är beredd att hålla med. Postad 05 februari 2010 - 22:37 Du har troligen dubbelt så dålig svärta som när den va ny,,,men det är ju bra att du är nöjd. Postad 05 februari 2010 - 23:13
Vad tusan vet du om det? Jag är noga med min bild och har givetvis kalibrerat tvn. Tror nog jag skulle märka om svärtan ändrades markant. Postad 06 februari 2010 - 01:12 Vi vet inte hur de olika tillverkarna har implementerat detta. Vissa kanske har en onödigt hög spänning från början och har valt det för att slippa justera lite på chans under tv:n livslängd. Vi har vet inte om det är några skillnader mellan us-versionerna och våra. Vi vet inte om det är någon skillnad beroende på storleken på panelen. Säljs ju enormt mycket fler stora paneler i usa så det kan ju vara mer problem med dessa eftersom problemen verkar vara störs där. Vi har ingen aning om några riktiga kvantitativa mått på hur mycket en medel-tv respektive median-tv kan väntas förändras över tiden eller hur många procent det ger någon märkbar skillnad på. Det verkar ju iaf vara väldigt långt ifrån alla om man utgår från detta forum och avsfourm respektive avforums. Det kan ju vara så att detta är något som fick mer betydelse iom NeoPDP, men det vet nog bara Panasonic själva än så länge. Sitter själv med avtryckarfingret på en V10:a men det här får en ju att tveka en smula mer än tidigare, men ska jag köpa en tv i år helst så snart som möjligt så det nog ändå bästa alternativet. Postad 06 februari 2010 - 01:23 Varför skulle inte din ha det, när det finns inbyggt en funktion som just gör det?? Du behöver inte bli sur på mig bara för det, förstår att det är jobbigt med dålig svärta,, eller föresten nu har du väl för mättade färger och sämre kontrast istället. Postad 06 februari 2010 - 02:46
passan1
Du kan säga vad du vill men jag litar i alla fall på mina egna ögon. Roligt med självutnämnda experter på forumet som tror sig veta bättre än Panasonic hur en tv ska fungera. Men som sagt du får tro och tycka precis vad du vill men berätta inte vad JAG upplever är du snäll. Postad 06 februari 2010 - 10:30 Men det är ju just Panasonic som berättar att det är inbyggt i TV:n att svärtan försämras.... Postad 06 februari 2010 - 11:11
Ja det är det, men det är tydligen bara en MÄTBAR försämring. Ingen Märkbar Så passan1 kan sluta provocera då han uppenbareligen har tok fel. Allas exemplar behöver inte vara lika tydliga som D-nice's måndagsexemplar från Amerika. Denna hysteri skapar bara placebo effekt. Panasonic vet vad dom gör, antingen fixar dem mjuk-varu update o fixar eller smart nog behåller funktionen. Jag litar mer på fabriksanställda med en tok lång gedigen bakrund inom teknik bakom sig än självutnämnda gurus på forum. Grattis till ett bra köp Acid! Polaren till mig har denna teve, den är fortfarande efter 1 halvår lika bra med svärtan. Inte ens ögat blott kan man se en grå nyans eller liknande vid svart. Svart är tok svart fortfarande. Postad 06 februari 2010 - 11:21 Postad 06 februari 2010 - 11:26
mm men i amerika har man också noterat fler buggar än vad som ens dykt upp i sverige. Som Gamma problem, 24/60hz buggar etc. Särskilt på panasonic pz85 men de syntes inte en enda kommentar om det i sverige. Så jag skulle inte förlita mig på avs. Det är inget erkänt problem i sverige så det är bara köra på. Postad 06 februari 2010 - 11:31
Exakt, folk som skriver annat på detta forum har ju uppenbarligen inte läst AVSforum. Plasman kommer att försämras över tid och det accepterar väl vi alla men just nu verkar det vara så att det alldeles för tidigt (efter för få drifttimmar) som svärtan försämras. Så det kanske är dags att lägga ner diskussionen gällande OM fenomenet existerar eller inte för det har ju Panasonic redan erkänt officiellt. Frågan är snarare hur tidigt denna ändring kommer och om det verkligen är intended att volt-förändringarna ska uppstå så tidigt.
Och återigen om du läst AVS forumet är det en del från norden, bland annat från Finland med en europeisk modell som också fått samma problem. Postad 06 februari 2010 - 11:34 Jag är inte heller säker på att svärtan blir ljusare även om tekniken funkar. Faktiskt tror jag det går att hålla en bra nivå tiden ut, om man så säger. Postad 06 februari 2010 - 11:40
Fixar dem inte detta blir det en samsung näst bästa toppmodell plasma (inte 3d då jag inte är intresserad av detta). Orkar seriöst inte sitta o kolla på min panasonic med kännedommen att den blir sämre o sämre. Hoppas på ett bra utlåtande nu men nu känns det alldeless givet att strunta i panasonic. Seriöst vilken dum funktion för uppnå bättre kontrast. Svärtan har bättre fördelar. Bättre kontrast kan vi få av kalibrera. Gah.... Aja samsung låg samma nivå som V10an enligt hdtv tester vad gäller svärtan och bättre 6500k. Kan vara värt o satsa på deras nya modeller. Redigerat av Unregistered1734, 06 februari 2010 - 11:41. Postad 06 februari 2010 - 11:46
Hade jag varit dig hade jag väntat. Nu när det gått upp för stora hårdvaru sajter kommer de givetvis testa hur stort detta problem är. Vad jag vet har några redan satt igång. Jag hoppas och förväntar mig att liknande testar kommer att genomföras med Panasonics 2010 modeller. Först då vet du hur bra eller dåligt Panasonic eventuellt löst problemet. Jag är mycket mindre hoppfull för en fix för 2009 modeller. Känns som allt krut läggs på 2010 modellerna. Postad 06 februari 2010 - 11:48 Med den mätare jag använder mest, Eye-one Pro, måste jag mäta svärtan genom att ta ett genomsnitt av flera mätningar när svärtan kryper under 0,2 candela. Det blir för stora fluktureringar från mätning till mätning för att vara tillförlitligt. Därför har jag också valt att skriva <0,1 cd/m2 i tabellerna sedan ett tag tillbaka. Som i ursprungstråden med 0,008 fL mot 0,018 fL (en fL är ungefär 3,43 candela) är det bara löjligt att försöka jämföra med blotta ögat. Det måste till en ninjablick med 20 minuters tillvänjning i ett kolsvart rum för att se den skillnaden. Visa en liten vit text och det ljuset har redan förstört den tillvänjningen. Så man kan ignorera de mätvärden som ges. Det är någon som försöker använda värdena för att motivera vad han upplever. Är det så illa som en del beskriver handlar det om betydligt större skillnader än några hundradels candela. Jag har inte sett någon förändring av svärtan men å andra sidan inte kört en Panasonic-plasma över en längre tid. Vad jag antecknat från testet av G10 och V10 är att ifall de står i "Normal" (och "Dynamisk" så klart) finns någon form av adaptiv justering som kan få just svartnivån att flukturera. Detta var synligt i testbilder och kan förstås inverka. Det är ju trots allt inställningarna som har den största inverkan på bildupplevelsen. Inte själva teven och tekniken i sig. Fotografier av tevebilder kan man väldigt sällan lita på. Om det inte är en tekniskt erfaren fotograf med systemkamera med kunskap om hur kameran beter sig. Pocketkameror är helt enkelt inte att lita på. Det finns för mycket automatik där man som användare inte alls har koll på. En varmkörd kamera tar annorlunda bilder än en som är kall. Som exempel. Jag är inte ingenjör med bakgrund inom plasmadisplayer men har fått ett par tekniska förklaringar. Efter att ha varit i drift i ett par timmar kommer svartnivån att variera. Jag skulle säga att så enkelt är det. All konsumentelektronik har sådana problem med fluktationer. Extra tunna lcd-teve har *extrema* problem med färgstabilitet som exempel, men det är en annan fråga. Fotografiet som förekommer i tråden visar att den undre teven har någon form av tillfällig inbränning vilket kan tyda på att den varit igång ett bra tag. En förklaringar jag fått om hur detta uppstår är bland annat att varmare gas i cellerna (enligt Hitachis ingenjörer på den tiden de gjorde Alis-paneler) leder till att det sänds ut mer ljus. Kan vara en förklaring. Sedan ska vi inte glömma bort exemplarvariation. Det kan vara en instabil krets i just det gråare exemplaret. Teveapparater är avancerade, kräver millivoltprecision och det rätt och slätt många parametrar som kan påverka. Det behövs något mer än några oroliga amerikanare för att peka ut att det skulle vara en allmänn bugg. Det kan mycket väl bara handla om att man efter några hundra timmar börjat lära känna sin teve och faktiskt kan se att svärtan inte är perfekt trots alla larviga kontrastsiffror och liknande reklambudskap. Och det kunde ha varit mycket värre. Ta en budgetplasma från 2005, mät svartnivån när teven är kall, spela spel i flera timmar och mät svärtan igen. Då förstår jag att man reagerar. mvh -- ---- Thomas Ytterberg Journalist och fotograf [email protected] www.ytterberg.nu Ytterberg skriver precis som Panasonic skrivet i sitt uttalande att plasma-skärmar förändras i bild, detta har Panasonic löst med att ändra strömstyrkan. för tillfället är det, det som är fakta i dagsläget. någon bugg är det inte utan det är en lösning Panasonic utvecklat. vi vet inte omständigheterna för dom tv-apparater som påstårs ha en försämrad svärta i AVSforum. jag kommer att förneka detta fenomen ända tills där är en operoende part som uppvisar under kontrollerade former uppvisa detta "fel" i en video och inte via bilder på någon hemsida och jag litar heller inte för fem öre på några hypade amerikanare i ett forum. Postad 06 februari 2010 - 11:56
Det handlar inte bara om att folk har nått en uppmätbar förändring. Folk har sett det, via tex jämnförelser med 2 år gamla LCD monitorer. Åtminstone några av bilderna på forumet är tagna med fototeknisk kompetens. Det är också lätt att se om en bild är överexponerad. Faktum kvarstår dock när en LCD ställs framför en större Panasonic och kortet tas är förutsättningarna desamma. När då LCDn uppvisar bättre svärta är det väl väldigt knepigt? Eller tex när en Panasonic G10 (som inte gått mer än 1000 timmar) modell har uppenbart sämre svärta än en nyare Panasonic S10 mdell. Jag påstår inte att jag har märkt fenomenet ännu men jag har inte heller ägt min TV i många veckor och framför allt har den inte varit på särskilt många timmar. Jag förstår dock inte varför folk här går i tron med att de som upplever problem på AVSforumet skulle ljuga? Vad får de utav detta? Redigerat av liath, 06 februari 2010 - 11:58. Postad 06 februari 2010 - 12:06
jag påstår inte att dom ljuger, men placebo-effekten du får genom att alla nu plötsligt tok-kollar på sina tv-apparater och "upplever" en kraftig försämring, den effekten tror jag är större än problemet i sig. sen som jag skrev innan, vi vet inte omständigheterna med dom tv-apparaterna som visas upp. och jag kommer att njuta av min tv till fullo oavsett, finns ingen anledning till att sitta och tok-kolla sin svärta hela tiden. slappna av med en bra film istället och njut av den fina bilden tv´n ger ... det är väl därför man köpte den... Postad 06 februari 2010 - 12:24 Ett stort problem är att det är själva minimum-nivån som ändras. Det går helt enkelt inte att komma under den nivån efter den automatiska ändringen. Man kan kalibrera sig röd i ansiktet, det kommer ändå inte att gå under den ändrade nivån. Hinner de korrigera detta tills absolut svärta dyker upp så är det bra igen. Men nu skall de ju också hålla på och flamsa med 3d. Sätt teknikerna på ett dygnet runt-arbete och ge oss den första nollemission-plasman istället.. ![]() Redigerat av Unregistered1fef72f3, 06 februari 2010 - 12:25. Postad 06 februari 2010 - 12:45 Postad 06 februari 2010 - 12:46 Postad 06 februari 2010 - 14:36 Bilderna på en S10 och G10 är inte tagna samtidigt och med 2 sekunders slutartid vilket han påpekar. "Finally got around to attempting comparison pics b/t the S1 and G10. I don't know crap about cameras, just got an almost 4 year old point and shoot POS Nikon. Far as I can tell from the EXIF data, the relevant stats on these 2 pics are identical (Exposure 2 sec, ISO 200). " Problemet är bara att det finns fler saker som går att justera och så länge man inte kör i manuella läget med en systemkamera är foton inte alls att lita på. Däremot har en vid namn Paul på AVforums (den engelska motsvarigheten) som har upplevt detta problem och kontaktat Panasonic fått besked att de vill ta in hans tv för att undersöka den och han får en på låns under tiden. Detta var en 50V10. Tyvärr lär det väl inte komma nåt utifrån det inom bara en vecka eller så. Postad 06 februari 2010 - 16:37
Även Aftonbladet har publicerat en artikel om fenomenet, visserligen är inte den tidningen inte kända för sin lysande journalistik, men iaf.
Postad 06 februari 2010 - 18:21
Kan ingen skriva till tomten som tycker att man ska göra en factory reset och meddela att det inte löser något problem alls? Jag tänker på den enda kommentaren till artikeln ![]() Postad 06 februari 2010 - 18:46 Samma författare o artikel som på Prylportalen (längre bak i tråden) Postad 06 februari 2010 - 22:26 Visar sig detta vara stor skillnad så kommer jag kräva att få pengarna tillbaka. Känns som ett solklart fall för ARN! Så ###### dåligt av Panasonic att inte informera om detta. Postad 07 februari 2010 - 09:39
Precis, så länge man har placebo-effekten och riktigt bra mentala skygglappar så kan man vidhålla att ens gamla goda (dyra) panasonic fortfarande har bra svärta när alla scener är grås, som bäst. "it's not a bug it's a feature" Det är väl lika bra att inse att loppet är kört, panasonic har lagt in en funktion som sänker svärtan för att kompensera för att deras TV blir sämre med tiden. De menar helt enkelt att deras TV inte kan erbjuda fullgod svärta hela tiden, utan att den måste sänkas för att TV ska fungera optimalt. Om man sedan vill erkänna det för sig själv eller ej är en annan sak, om man fortfarande har möjlighet kan man ju lämna tillbaka TV'n tills det är klart om "problemet" finns hos övriga Plasma-tillverkare och om Panasonic kommer att ha kvar funktionen, kan man det inte så sitter man där med foten i pottan. Tycker väl snarast folk borde vara upprörda över att PAnasonic, sitt rykte och sina priser till trots, inte kan erbjuda en plasma som erbjuder en god bild ens en kortare del av sitt liv. Snacka om budget-TV till överpris... Postad 07 februari 2010 - 10:12 ![]() Postad 07 februari 2010 - 12:00 Den stora frågan är snarare hur tidigt dessa förändringar kommer och det verkligen är meningen att slå till efter så få drifttimmar. För mig är det den stora fråga! Har Panasonic räknat fel när dessa, som jag förstått det, volktökningar ska ske eller är Panasonic fullständigt medvetna om att det sker drastiska ändringar vid x antal hundra timmars drifttid? Om det senare är det rätta svaret är Panasonic och dess "kvalité" inget att hurra för. Postad 07 februari 2010 - 14:17 Postad 07 februari 2010 - 15:04
Det är väl är väl redan fastställt att dessa voltförändringar är medvetna eftersom det "förlänger" livstiden på skärmen eller har jag förstått allt fel? De har ju gått ut och sagt att det kommer att ske på 2010 års modeller också bara att ökningen är mindre drastisk. Frågan är om slutresultatet blir lika som 2009 års modeller. Tänk dig att på 2009 års modeller sker det 3 ökningar fram till att din TV gått 1000 timmar och på 2010 års modeller sker det 6 ökningar fast vid 1000 timmar är det totala volt talet fortfarande lika högt som 2009 års. Postad 07 februari 2010 - 17:38 Toshiba samsung sony lg är de apparater man lär kika på här efter. Postad 07 februari 2010 - 19:28
Man hoppas bara de orkar utveckla plasma. Får inte jag absolut svärta inom två år blir jag besviken. Men jag hoppas på OLED. Eller varför inte en projektor med LED-lampa och typ 50.000 timmars visningstid och knappt någon försämring av ljusheten? Jo tack, det är trots allt en spännande tid... ![]() Postad 07 februari 2010 - 19:50 Precis, har inte följt detta så noga men är det nån som kunnat redovisa en tillförlitlig mätning än? Borde ju inte vara så svårt kan man tycka. Det är märkliga är att det inte uppmärksamats tidigare. Finns väl möjliga anledningar till det, antingen är detta en storm i ett vattenglas av bästa internet-sort, eller så är det nått som blev ett problem först i och med NeoPDP som lanserades 2009. Grumbledock >> Höjjer svärtan/svartnivån, inte sänker.... Audio Code 3>> "Toshiba samsung sony lg är de apparater man lär kika på här efter" Se upp med val av modell bara, baserat på årets modeller så är risken stor att bilden driftar färgmässigt under varje användningstillfälle. Verkar inte som tillverkarna har annonserat om det heller, kanske vore nått för Aftonbladet? ![]() Att folk blir uppröda över att Panasonic informerat om all processing de gör med bilden känns ganska löjligt dock, eller ska vi säga naivt... Skärpning, ni har att göra med företag som med stora ord pratar om 5 miljoner:1 native contrast, 4 ms responstid, 175 graders betaktningsvinklar, lanserar begrepp som LED-tv osv osv... Mao, de snackar skit, jämt och ständigt. Klart som korvspad de inte berättar allt som försiggår bakom kulisserna, trodde nån nått annat är det dags att vakna upp! Postad 07 februari 2010 - 20:40
Jag tror att folk är mer upprörda på grund av att det sista kvalitetsföretaget går bakåt med teknologin . Nu när stafetten lämnats över till panasonic ifrån pioneer, så sviker panasonic oss med denna funktion. Klart som korvspad att ett -KVALITETS- märke inte borde komma med en sådan här funktion. Panasonic är sist av alla jag trodde skulle visa en sådan här markant försämring så tidigt, om man nu ska tro avs . Hoppas bara dem löser det med firmware, annars blir det konkurenternas nya plasma teve med bättre kalibreringsinställningar + ISF. Dumt att gå ut med en sådan här funktion. Samsung är väl informerad om high end konsumenterna som vill ha deras bästa plasma, kräver bäst teknologi. Dem informerar om det på youtube ces mässan. Fattar inte panasonic att alla deras high end kunder har drastiskt försvunnit nu? och medelsvenssons som inte köper något som grannen sagt blir sämre markant med tiden. Ett misstag är okay, så länge det löses!!! Vi får hoppas ![]() Postad 08 februari 2010 - 08:07 Ja är man lack av den anledning så må det så vara...även om jag aldrig förstått det där resonemnaget runt kvalitetsmärken. Va fasen har en logga med saken att göra, sanningen ligger i faktisk displayprestanda, inte i företagsnamn. Jajja, parantes... Va länge sen jag kika Avs-tråden men jag såg nu att det fanns fler mätningar än jag trodde. Inte riktigt så seriöst som jag hade önskat men med så pass många mätningar så får man nog anse att data börjar bli tillförlitligt, helt klart. Intressant oxå att det sägs börjat redan med 2008 års modeller, varför tog det sån tid innan nån hajja till? Tyder ju på att för de allra flesta har inte förändringarna varit betydande. Jag menar, folk är annars väldigt snabba på att "rasa" på forum odyl, det här har varit en sovande snigel i jämförelse. ![]() Vad skulle en firmware lösa menar du? Möjligen att man gör en mer gradvis justering än vad man gör idag men mer än så går väl knappast att önska. Det är ju inte så att Panna använder denna justering för att de tycker det är kul, dvs det är inte nått de gör i onödan. Så länge panelerna har problem med att de ändrar karaktärstik med åldern så är väl sådana här lösningar mer eller mindre ett måste - antar jag. Hehe, antar att när 2010 års Pannor går in för hårdtester så hoppas jag testarna får tillgång till skärmarna minst en 1000-2000 timmar... Enskilda svartnivå-mätningar duger inte längre, inge lätt jobb det där. ![]() Postad 08 februari 2010 - 09:31
Jag har tänkt mycket på det där också. Varenda vettig hårdvaru recensent lär känna till detta problem nu. Det är knappast ett bra utgångsläge för Panasonic inför lanseringen av 2010 års modeller. "We do know that the blacks will increase but we dont know when and by how much..." Vem köper en TV med så osäkra betyg? Redigerat av liath, 08 februari 2010 - 09:33. Postad 08 februari 2010 - 11:17
Själv har jag firmware 1206 i min 46G10 jag fick från Fyndbörsen i fredags. Känns lite gammalt eller...? Ska läsa resten av tråden och se om det står något mer om äldre modeller, annars känns d ju lite synd om manskulle fått en gammal tv som är drabbad av problemet... Postad 08 februari 2010 - 11:52
Ja 1206 låter lite gammalt. Jag fick 1215 i den som skeppades till mig från NetonNet tidigt i januari. Jag tror inte att det ligger en lösning i de firmwares som ute i dagsläget då de på AVSforumet har 1215 eller om det är 1218 också. Det finns flera som har köpt TV:n i slutet av 2009 och ändå fått problem med svärtan. Det jag oroar mig mest för just nu är, om jag eventuellt får problem, hur får jag då Netonnet på min sida? Går det att hävda att det är ett ursprungsfel med tanke på Panasonics uttalande? Då är frågan om Panasonic medgett att det är ett fel överhuvudtaget... Redigerat av liath, 08 februari 2010 - 11:55. Postad 08 februari 2010 - 12:13
Ska kanske höra med fyndbörsen varför dom haft tv:n ståendes så länge. OM jag orkar bry mig... Jag har denna vecka på mig att skicka tillbaka tvn. Vet inte ritkigt hur jag ska göra, vill ju lita på Panasonic att Tvn kommer prestera bra ändå, kanske kommer jag inte märka att den försämrade svärtan, men om jag gör det kommer jag ju ångra att jag inte skickade tillbaks den när jag kunde. Frågan är vilken TV i samma prisklass som skulle vara bättre än G10:an? Hur funkar det förretsen om jag skulle skicka tillbaka Tvn? Är det reklamation eller distansavtalslag? Vid reklamation behöver ju inte jag betala frakten väl? Annars, vad går det på att skicka en pall? Typiskt, aldrig kan man va nöjd med det man köpt... Postad 08 februari 2010 - 12:32 Har kört min G10 i 1400 timmar och har inget att anmärka på. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |