Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)

8369 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Humax CXHD-1000C (Digitalboxar) 1 6,25 (183) Inga priser
26 relaterade trådar
Namninsamling för att Comhem skall ta in TV4 Science Fiction! (77 inlägg) 12 år sedan
Comhem Humax CXHD-5000c (482 inlägg) 12 år sedan
Viasat sport HD, Ljudproblem (144 inlägg) 14 år sedan
ComHem och HD (Humax CXHD-1000C) del 2 (774 inlägg) 14 år sedan
Varför finns inga SD-boxar med HDMI? (12 inlägg) 15 år sedan
Onkyo SR606 - Bildproblem (19 inlägg) 16 år sedan
Sälja begagnat som nytt.... (1 inlägg) 16 år sedan
Vilseleder Comhem sina kunder ? (184 inlägg) 16 år sedan
Panasonic DMR-EH57 med Comhem HD-box? (7 inlägg) 16 år sedan
Com Hem HD-box för 1kr (14 inlägg) 16 år sedan
Comhems HDTV satsning som ComBort? (335 inlägg) 16 år sedan
COMHEM! Ge mig en HD-PVR och fotbolls-EM i HD NU! (242 inlägg) 16 år sedan
Smartwi och ComHem HD Humax + andra SD boxar (8 inlägg) 16 år sedan
Är du nöjd med Comhem och deras Humax HD box (141 inlägg) 16 år sedan
Har du anmält Comhem till ARN ? (58 inlägg) 16 år sedan
Inget fotbolls-EM i HD via ComHem (96 inlägg) 16 år sedan
ComHem HDTV (21 inlägg) 16 år sedan
ComHem omröstning Humax CXHD-1000C (27 inlägg) 16 år sedan
Öga mot öga med Comhem - ett samtal om HDTV, Humax HD-box mm. (52 inlägg) 16 år sedan
Fler hd-kanaler hos Com Hem (32 inlägg) 16 år sedan
Canal+ Sport HD i Com Hems utbud (435 inlägg) 17 år sedan
ComHem programinformation! (18 inlägg) 17 år sedan
ComHem - äkta digitalt? (17 inlägg) 17 år sedan
Comhem - Ett kort flera boxar? (14 inlägg) 17 år sedan
Har nya mjukvaran löst problemen med Humax HD Box (6 inlägg) 17 år sedan
HD eller PVR? (4 inlägg) 17 år sedan

Postad 13 december 2007 - 17:26

Maltman
  • Maltman
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Fick svar i dag faktiskt....men inget nytt under solen... ;)

Bifogad fil  Svar_fr_n_Kundservice_p__Com_Hem_.html   2,21K   117 Antal nerladdningar

Redigerat av Maltman, 13 december 2007 - 17:31.

Postad 13 december 2007 - 19:28

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0
Kan det möjligtvis vara så att alla fel och brister helt enkelt inte är lösta till fullo, därför får vi ingen ny firmware...., dom reder helt enkelt inte upp det...
Våran HSB-förening inväntar nu en offert från Tele2..., får se vad dom har att komma med..., dock inte HD-kanaler än så länge.

Postad 13 december 2007 - 22:40

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Fick svar i dag faktiskt....men inget nytt under solen... ;)

Bifogad fil  Svar_fr_n_Kundservice_p__Com_Hem_.html   2,21K   117 Antal nerladdningar

Bra med ett till januaribesked i alla fall. Jag ser fram emot att köra HDMI på såväl SD som HD-upplöst. Det blir ett lyft, trots kvarstående färgblockningar och då kan vi rikta om fokus till nästa FW.

Olika studiobakgrunder har olika mycket färblockningar. "Argument" sändes uppkonverterat i SVTHD men hade väldiga problem med sin blåröda bakgrund. Det blev en aura av block runt huvudet på han som pratade. För några dagar sedan såg jag en reporter utanför stadshuset i Sthlm innan nobelmiddagen. Det höll på skymma och bakgrundshimmeln var grå/gyllenbrun p g a lite solstrålar som kommit igenom. En orgie i färgblockningar! Just ljusbrunt är det värsta vilket man också ser på frhapes bild från Fredrik Lindströms program.

Postad 13 december 2007 - 23:28

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Skrev till comhem angående färgblock.

Hej, hur går det med felsökningen på färgblocksproblemet som många av oss med hd-box har?

Svaret blev: Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Det kommer en ny mjukvaruuppdatering i början av nästa år. Så förhoppningsvis kommer det att lösa sig då.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice

Postad 14 december 2007 - 08:29

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Till er som undrar över de olika versionerna av mjukvara mellan Com Hems box (den mjukvara som släpps i januari) och den tyska versionen som angetts som exempel i denna tråd (1.00.29):

De har inget med varandra att göra, d.v.s. 1.00.10 för de boxar som används i Com Hems nät har väsentligt fler förbättringar än 1.00.10 för den box som ni nämner. 1.00.10-mjukvaran som släpps i januari för de boxar som används i Com Hems nät har i princip samma förbättringar som den senaste tyska mjukvaran.

Postad 14 december 2007 - 08:53

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Till er som undrar över de olika versionerna av mjukvara mellan Com Hems box (den mjukvara som släpps i januari) och den tyska versionen som angetts som exempel i denna tråd (1.00.29):

De har inget med varandra att göra, d.v.s. 1.00.10 för de boxar som används i Com Hems nät har väsentligt fler förbättringar än 1.00.10 för den box som ni nämner. 1.00.10-mjukvaran som släpps i januari för de boxar som används i Com Hems nät har i princip samma förbättringar som den senaste tyska mjukvaran.

hmm... kanske d va ett misstag å skicka tillbaka boxen iaf! =S fast å andra sidan så raporterar ju folk med 1.00.10 att färgblockningen fortfarande är lika framträdande.

Postad 14 december 2007 - 09:00

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Källa?
Edit: Jag ser i Harlins tidigare inlägg att han verkar ha bra insyn på Comhem i alla fall. Skönt att det blir januari och jag har lite små förhoppningar om att färgblocken kanske minskar något i a f, men blir inte förvånad om så inte är fallet.

Typisk scen som framkallar mycket block som jag såg igår:" TV-reporter mot natt/kvällshimmel. "

Redigerat av ruhe, 14 december 2007 - 12:51.

Postad 14 december 2007 - 09:27

grandstoff
  • grandstoff
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Och vad innebär "i princip" i detta fall?
Det är ju uttalat från Comhem att denna uppdatering inte löser problemet med färgblockningar. Är det någon som vet om de tyska boxarna lider av samma problem?

Postad 14 december 2007 - 11:23

goa gubben
  • goa gubben
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej

Någon som vet om den nya versionen av mjukvaran innebär 5.1 via HDMI. Står ju lite på de tyska siterna om förbättringar av AC3 ljud, och det bör väl vara 5.1?

Postad 14 december 2007 - 16:17

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Nu har ComHem svarat på fairshopping.se.
Dock utan att bekräfta eller tala om problemet med färgblocken, som även syns fint/fult med vanlig RGB-scart OCH komposit.

Postad 14 december 2007 - 18:17

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Dock utan att bekräfta eller tala om problemet med färgblocken, som även syns fint/fult med vanlig RGB-scart OCH komposit.

Kan man inte lägga upp några "bra" bilder på färgblockning på fairshopping?
Med "bra" menar jag bilder som tydligt visar hur extremt dålig bilden ser ut.
(har själv bara kamera i telefon vilket inte ger särskilt bra bilder)
Det kanske får CH att inse hur allvarliga problemen är och att ingen sund
person vill skaffa ett abonnemang så länge problemen kvarstår.

Eller kanske "Uppdrag Granskning" kan göra ett reportage, det funkade
ju bra med "köttfärsskandalen"...

Postad 14 december 2007 - 18:21

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Ja, det är ju det som är skumt med de påstådda 30 olika test-tv-apparaterna. Såg de inte färgblock på en enda? Låter helt otroligt.

Må nu 1.00.10 rullas ut alldeles i början av januari!

Postad 15 december 2007 - 15:02

Raven
  • Raven
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Skulle vara kul och få veta exakt hur testerna gick till. Tog man en hög olika TV-apparater och satte dem på slumpvist vald kanal och kollade typ 10 sek och sedan "Ja det här såg ju bra ut", och sedan stämplade OK. Något mycket mer avancerat test än detta är svårt att tro att de lyckats med, då borde de sett färgblockningarna med en gång.

Gillar också hur de försöker vända på steken med att säga att de kalibrerat testapparaterna och inte kört med utgångsinställningarna vid testerna. Med andra ord de vill lägga över skulden på användarna och skylla på felaktigt inställd TV.

Postad 16 december 2007 - 13:21

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Hej

Någon som vet om den nya versionen av mjukvaran innebär 5.1 via HDMI. Står ju lite på de tyska siterna om förbättringar av AC3 ljud, och det bör väl vara 5.1?

Ja det ska vara 5.1 via HDMI i den ny versionen. Betvivlar inte på att 1.00.10 för comhem's boxar är i princip lika bra som 1.00.29 i Tyskland. Versionsnummren behöver ju inte vara identiska och den firmwaren har ju varit ute ett tag. Ang när i jan firmwaren kan släppas: Vad jag vet så har comhem en typ av "change hold" under högtider så räkna inte med första veckan i jan iom att om nått går fel vill comhem inte att det sker då de har lite folk på sin kundsupport.

Postad 16 december 2007 - 14:30

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Hej

Ja det ska vara 5.1 via HDMI i den ny versionen. Betvivlar inte på att 1.00.10 för comhem's boxar är i princip lika bra som 1.00.29 i Tyskland. Versionsnummren behöver ju inte vara identiska och den firmwaren har ju varit ute ett tag. Ang när i jan firmwaren kan släppas: Vad jag vet så har comhem en typ av "change hold" under högtider så räkna inte med första veckan i jan iom att om nått går fel vill comhem inte att det sker då de har lite folk på sin kundsupport.

Du råkar inte ha tillgång till någon form av Changelog/change history/version changes/felrättningar för
CH's 1.00.10 version?
Eller gissar du bara ang 5.1 via HDMI?

Redigerat av rickardl, 16 december 2007 - 14:31.

Postad 16 december 2007 - 15:35

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Hej

Du råkar inte ha tillgång till någon form av Changelog/change history/version changes/felrättningar för
CH's 1.00.10 version?
Eller gissar du bara ang 5.1 via HDMI?

Phunky har rätt.

Postad 17 december 2007 - 12:44

Martin43
  • Martin43
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Se #2382. 1.00.10 verkar inte alls innehålla alla förbättringar som tyska 1.00.29 har.

Postad 17 december 2007 - 15:16

hforsling
  • hforsling
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ska man satsa på julcombon hos comhem och köpa humaxen för 495:- (för mer verkar den inte vara värd) eller ska man vänta tills efter uppdateringen har kommit den 6 jan. (då boxen kommer kosta 2998:- med 24 mån abb) Hur stor e chansen att en pvr-hdbox kommer snart?

Postad 17 december 2007 - 20:03

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0

Ska man satsa på julcombon hos comhem och köpa humaxen för 495:- (för mer verkar den inte vara värd) eller ska man vänta tills efter uppdateringen har kommit den 6 jan. (då boxen kommer kosta 2998:- med 24 mån abb) Hur stor e chansen att en pvr-hdbox kommer snart?

Den kostar 2890 på Expert utan abb. Men jag är i samma situation. Ska man chansa på boxen innan julcombon tar slut eller köra på det säkra och se om uppdateringen löser de problem som finns. Har varit inne på deras enklare box men om uppdateringen är vad vi hoppas på så blir det ju onekligen intressant att slå till på Humax.

Postad 19 december 2007 - 08:22

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
(Samma post som i 850z-tråden)
Det skulle varit väldigt roligt om någon jämfört pvr-boxen med nya fwn med HD-boxen. Om kvaliten är samma på vanliga sd-sändningar, så är ju valet självklart.

Postad 19 december 2007 - 08:35

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

(Samma post som i 850z-tråden)
Det skulle varit väldigt roligt om någon jämfört pvr-boxen med nya fwn med HD-boxen. Om kvaliten är samma på vanliga sd-sändningar, så är ju valet självklart.

pvr-boxen lider ej av black crush eller color block/banding vad jag förstått...

Till er som funderar över att skaffa jul-combo. Jag gjorde detta och skickad tillbaka boxen med ångerrätten. även om problemet med black-crush är löst till nya fw så är det färgblocken som är det mest irriterande.

Jag tycker inte boxen är värd 500 spänn ens...

Dock så var bilden på hd-kanalerna grymt bra (för det mesta)!

väntar å hoppas på en ny hd-box å fler kanaler.

Postad 19 december 2007 - 14:09

pergor
  • pergor
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
De här är inte något som åtgärdas med någon programuppdatering. Det här handlar om den bitrate som de använder för att skicka kanalerna. Det ni ser är fenomenet som uppstår när man kör så kallad transrate, statisk multiplex, joint transrating på hela muxen. Det är helt enkelt bildinformation som saknas.
En HD kanal tar i realiteten kring 16-18Mbit medans en SD har 2-3 Mbit.

Kanaler som originerar från nät som tex. marknätet är oftast väldigt hårt packade pga den begränsade bitraten i marknätet. Tex. SVT1, 2, 24 Barn/kunskap, Tv4..
På satellit är det lite olika hur de prioriterar.

Jag har ver. 1.00.10 i min CXHD-1000C, detta är dock inte comhem versionen av denna box.

Mvh Per

Redigerat av pergor, 19 december 2007 - 14:13.

Postad 19 december 2007 - 14:12

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

De här är inte något som åtgärdas med någon programuppdatering. Det här handlar om den bitrate som de använder för att skicka kanalerna. Det ni ser är fenomenet som uppstår när man kör så kallad transrate, statisk multiplex, joint transrating på hela muxen. Det är helt enkelt bildinformation som saknas.

Kanaler som originerar från nät som tex. marknätet är oftast väldigt hårt packade pga den begränsade bitraten i marknätet. Tex. SVT1, 2, 24 Barn/kunskap, Tv4..

Mvh Per

Nej, detta handlar inte om bitrate då bilden blir bra med andra boxar.

Postad 19 december 2007 - 14:16

pergor
  • pergor
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Jo, jag kan ta bort det och lägga till de där genom att jag bara ändrar vilken bitrate jag vill ha på kanalen i våran egen transrate burk...

Så jag kan skapa riktiga extremfall av det på alla boxar. Både humax, topfield, maximum mm.

Mvh Per

Postad 19 december 2007 - 14:17

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Mvh Per

Exakt, det här är ett boxproblem.
Dessutom pratar man väl inte om muxar i kabelnätet?

OM det är bitraten som är för låg måste det vara humaxboxen som "nedsamplar" signalen internt så att det blir dåligt. Signalen från comhem är det då inte eftersom folk får bra bild (utan colorbanding iaf) med sin gamla digitalbox men colorbanding+black crush med humaxen.

Redigerat av distortion2, 19 december 2007 - 14:21.

Postad 19 december 2007 - 14:22

pergor
  • pergor
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

De väl klart du har muxar på alla ställen. Jag sitter då dagligen och konfigurerar sådana här system, förklara hur du tänkt att du ska modulera signalen?

Du ser det inte med en analog signal lika lätt, om du kopplar in komponentkabeln istället så försvinner lite av effekten eftersom bilden smetas ut lite. Vissa analog boxar har bättre och sämre videochip så de hanterar saken olika.

Mvh Per

Redigerat av pergor, 19 december 2007 - 14:33.

Postad 19 december 2007 - 15:10

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

De väl klart du har muxar på alla ställen. Jag sitter då dagligen och konfigurerar sådana här system, förklara hur du tänkt att du ska modulera signalen?

En fråga...

Vad är symbolhastighet som man kan se i en inforuta i humax boxen. T.ex. Frekvens 368...Mhz Symbolhastighet
6,8 MSymbols. Är det den totala Bithastigheten för den frekvensen som man sedan delar på mellan
alla kanaler som har samma frekvens.

/Pelle

Postad 19 december 2007 - 15:14

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Du ser det inte med en analog signal lika lätt, om du kopplar in komponentkabeln istället så försvinner lite av effekten eftersom bilden smetas ut lite. Vissa analog boxar har bättre och sämre videochip så de hanterar saken olika.

Ok, my bad angående multiplexandet.

Så du menar att omvandlingen från digital signal till analog "förstör" bilden så mycket att det ser bra ut? Då tycker jag att man borde se exakt samma fenomen om man har digitaltv-kort till datorn och tittar på tv där exempelvis.

Postad 19 december 2007 - 15:20

pergor
  • pergor
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

En fråga...

Vad är symbolhastighet som man kan se i en inforuta i humax boxen. T.ex. Frekvens 368...Mhz Symbolhastighet
6,8 MSymbols. Är det den totala Bithastigheten för den frekvensen som man sedan delar på mellan
alla kanaler som har samma frekvens.

/Pelle

Ja men räknar ut den totala bithastigheten genom symbolhastigheten och lite andra parametrar man sätter upp,

http://en.wikipedia....rror_correction
http://en.wikipedia.org/wiki/DVB
http://en.wikipedia.org/wiki/DVB-C

Läs mer där .. finns mycket att läsa om modulation. Speciellt den sista, där står det hur det fungerar exakt för kabel.

Mvh Per

Postad 19 december 2007 - 15:24

nervsjuk
  • nervsjuk
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Ursäkta att jag frågar Per.
Men jobbar du på ett kabel-tv bolag?
Eftersom du konfigurerar system..
Är trevligt med någon som verkligen kan detta här på forumet.
Vilken stad är det du jobbar med sådant i?

Mvh//Micke

Postad 19 december 2007 - 15:25

pergor
  • pergor
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Ok, my bad angående multiplexandet.

Så du menar att omvandlingen från digital signal till analog "förstör" bilden så mycket att det ser bra ut? Då tycker jag att man borde se exakt samma fenomen om man har digitaltv-kort till datorn och tittar på tv där exempelvis.

Japp, fast du har ju en rätt dålig omskalning via en dator så det ser ju allmänt fördävligt ut hur som helst.

Mvh Per

Postad 19 december 2007 - 15:38

pergor
  • pergor
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Ursäkta att jag frågar Per.
Men jobbar du på ett kabel-tv bolag?
Eftersom du konfigurerar system..
Är trevligt med någon som verkligen kan detta här på forumet.
Vilken stad är det du jobbar med sådant i?

Mvh//Micke

:P

Mvh Per

Postad 19 december 2007 - 15:49

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Läs mer där .. finns mycket att läsa om modulation. Speciellt den sista, där står det hur det fungerar exakt för kabel.

Mvh Per

Om jag inte har fel så borde bithastigheten bli för QAM64 (64 värden/6 bitar) samt 6.8 MSym -> 6.8*6=40.8MBits.
Det verkar vara 6 kanal per frekvens vlket ger, grovt räknat, 40.8/6=6.8MBits/kanal

/Pelle

Postad 19 december 2007 - 15:56

pergor
  • pergor
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Mvh Per

Om jag inte har fel så borde bithastigheten bli för QAM64 (64 värden/6 bitar) samt 6.8 MSym -> 6.8*6=40.8MBits.
Det verkar vara 6 kanal per frekvens vlket ger, grovt räknat, 40.8/6=6.8MBits/kanal

/Pelle

De ligger på ca 38 i realiteten..
50.5 på QAM256.

Tänk också att du har annan data än bara kanaler i en mux.

/per

Postad 19 december 2007 - 17:48

grandstoff
  • grandstoff
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Jag har ver. 1.00.10 i min CXHD-1000C, detta är dock inte comhem versionen av denna box.

Mvh Per

Så enligt det här borde ju ALLA med denna box uppleva samma problem? M.a.o borde man också ha upptäckt detta vid den enorma (:P) test-period Comhem säger sig ha genomfört.

Postad 19 december 2007 - 20:47

pergor
  • pergor
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Mvh Per

Så enligt det här borde ju ALLA med denna box uppleva samma problem? M.a.o borde man också ha upptäckt detta vid den enorma (:P) test-period Comhem säger sig ha genomfört.

Om du inte har något bildförbättnings (försämrings) system i din tv, så ja.

/per

Postad 20 december 2007 - 09:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Klart att felet som sådant beror på signalen, trodde jag alla var införstådda med. Vad vi vill ha i form av ny mjukvara är något som maskerar felet.

1000C har iprincip lika stora problem med banding och blocking vid analog signal som digital, något andra boxar inte har. Om möjligt, vill vi alltså att 1000C ska fungera mer som andra boxar, enkelt uttryckt.

edit: Just blocking biten påminner rätt mkt om det som ofta, lite felaktigt, kallades "macroblocking-problemet" som vissa Faroudja-chip introducerade. Det var på dem en rätt svår nöt att knäcka verkade det som. Undra om det finns några likheter med det felet och det vi ser här?

Redigerat av pacman, 20 december 2007 - 09:47.

Postad 20 december 2007 - 09:49

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Klart att felet som sådant beror på signalen, trodde jag alla var införstådda med. Vad vi vill ha i form av ny mjukvara är något som maskerar felet.

1000C har iprincip lika stora problem med banding/blocking vid analog signal som digital, något andra boxar inte har. Om möjligt, vill vi alltså att 1000C ska fungera mer som andra boxar, enkelt uttryckt.

Det känns som en definitionsfråga, om det är fel på signalen eller boxen. Självfallet har signalen med det hela att göra, men om majoriteten av boxarna kan visa en schysst bild, och denna inte kan det, då tycker iaf jag att man kan kalla det ett boxproblem. Även om "problemet" är att boxen inte kan maskera signalens fel, så ligger problemet i boxens mjukvara.

Postad 20 december 2007 - 10:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
distortion2>> Precis. Framkom det inte att det var det jag mena? :P

Postad 20 december 2007 - 11:36

grandstoff
  • grandstoff
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Men att maskera felet är ju i detta fall som att sminka en gris. Felet kvarstår (för dålig signal) men Comhem gör en nödlösning för att dölja den bristande kvalitet som deras sändning har.

Finns så många fel i det beteendet så jag vet knappt var jag ska börja... :P

Men då Comhem är fullt medvetna om problemet sedan en tid tillbaks och säger sig jobba på en lösning, hur stor tilltro bör man ha på att de faktiskt ror i land en lösning?
Om de nu inte klarar/bryr sig om att lösa problemet borde det ju vara fritt fram för den stora massan att reklamera skiten och köpa en box som faktiskt klarar av att visa en hygglig bild.

Rätta mig gärna om jag har fel...

Postad 20 december 2007 - 11:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Men att maskera felet är ju i detta fall som att sminka en gris. Felet kvarstår (för dålig signal) men Comhem gör en nödlösning för att dölja den bristande kvalitet som deras sändning har.

Finns så många fel i det beteendet så jag vet knappt var jag ska börja... :P

Klart det vore bättre om comhem OCH tv-bolag inte höll sig med annat än typ "maximal möjlig bitrate"-signaler ala bästa möjliga tekniska kvalité osv osv men det är ju lixom en helt annan sak och inte speciellt realistiskt.

Det vi önskar här är ju av mer blygsam art och det är ju att comhems "high-end" box inte visar en mkt sämre bild än vilken random 3 år gammal skitbox som helst (gör den iofs - men bara sålänge inkommande signal inte innehåller dessa numera ökända fel).

hur stor tilltro bör man ha på att de faktiskt ror i land en lösning?

Kan man fråga sig, ser man på uttalandet på fairshopping så verkar de tro att de har med att de använder pc-levels (varierar iofs beroende hur mkt man micklar med upplösnings-knappen... :) ) vilket knappast löser problemet (har gärna fel här men det låter högst långsökt). Det inger ju inget förtroende för den tekniska kompetensen direkt...

Om det sen ÄR lösbart i praktiken, dvs att vi inte har att göra med nått "hårdkodat" skräp som inte går att ändra, kan man ju oxå fråga sig.

Redigerat av pacman, 20 december 2007 - 11:50.

Postad 20 december 2007 - 15:08

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
De som fick HDboxen från Expert med nya firmwaren, upplever de i huvudtaget black crush och color banding? Inte sett att det är mer än de som klagat i sisådär ett år som fortfarande har fel. Tyder ju om möjligt på att nya mjukvaran löste problemet eller?

Postad 20 december 2007 - 19:31

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag kör med Expert boxen och upplever ibland knappast någon color banding alls. Det beror nog på hur CH
kodar utsändningen. Tittar mest på filmkanalerna och det varierar lite från film till film. Vissa filmer kan
sakna color banding helt och någon film kan ha det ca 10-15% av filmen.

Det som är känsligt är hur mycket gain/kontrast det är i videon, d.v.s driver man svart mot svart och vitt mot vitt
blir övergångarna i en skuggning tydliga. Den nya HDMI color space rättar till en hel del, samtidigt får man minska på
kontrasten.

Körde i början med fel HDMI color space och maxad kontrast samt 1080i signal på SD kanaler, ganska mycket
color banding. Kör nu med YpBpR och film läge på G8 plasma samt 576p. Anledningen till att köra 576p är
att boxen är inte så snabb som G8 på uppskalning.

Det som jag upplever nu som problem är att ljudet nästan aldrig är i fas med bilden. I värsta fall har det
varit upp til 2-3 sekunder fel. Det verkar också som om boxen inte skickar ut någon signal som
talar om att man växlar mellan 576p och 1080i. Växlar jag till HD kanal så måste man byta källa på
receivern och tillbaka för att G8 skall visa korrekt bild.

pergor:
Du kanske kan lite om det tekniska, skickas det ut någon synk-signal mellan ljud och bild?

/Pelle :P

Postad 22 december 2007 - 01:01

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Har precis fixat en begagnad CXHD-1000C. Kan man inte se alla markbundna kanaler i boxen utan kort?. Det borde väl gå använda boxen som en tv-tuner till projje om man inte har ett kort avsedd för betalkanaler?.

Postad 22 december 2007 - 01:24

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Har precis fixat en begagnad CXHD-1000C. Kan man inte se alla markbundna kanaler i boxen utan kort?. Det borde väl gå använda boxen som en tv-tuner till projje om man inte har ett kort avsedd för betalkanaler?.

Nej det går icke.

Men gör som jag, bygg om burken till VHS-spelare och lagra inspelningarna högupplöst på dina gamla videokassetter.

Funkar kalasbra.

Postad 22 december 2007 - 05:24

nervsjuk
  • nervsjuk
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Hmmm... du har nog gjort ett väldigt dåligt köp. Den här boxen är en DVB-C box INTE en DVB-T som är för marknätet.
DVB-C(Cable) = Kabel-TV och DVB-T(Terrestrial) = marknätet.
Spelar ingen roll vad du gör, du kommer aldrig få bild om du använder antenn på huset...Sorry
Har du kabel-tv är det en annan sak.

Postad 22 december 2007 - 10:56

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Jag kör med Expert boxen och upplever ibland knappast någon color banding alls. Det beror nog på hur CH
kodar utsändningen. Tittar mest på filmkanalerna och det varierar lite från film till film. Vissa filmer kan
sakna color banding helt och någon film kan ha det ca 10-15% av filmen.

Jag har fw 1.00.04 och håller med: ibland är bilden så knasbra så att jag måste in i menyn för att
kolla att firmwaren inte uppgraderats automatiskt och att jag verkligen kör den gamla versionen!
Men ibland är den extremt dålig och colour banding förekommer i princip hela tiden.

Postad 22 december 2007 - 11:12

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Hmmm... du har nog gjort ett väldigt dåligt köp. Den här boxen är en DVB-C box INTE en DVB-T som är för marknätet.
DVB-C(Cable) = Kabel-TV och DVB-T(Terrestrial) = marknätet.
Spelar ingen roll vad du gör, du kommer aldrig få bild om du använder antenn på huset...Sorry
Har du kabel-tv är det en annan sak.

Jag har Comhems kabel tv med respektive kanaler som ingår i den. Jag tänkte då använda CXHD-1000C:an som tv-tuner till projektorn.

CXHD-1000C:an fungerar ju inte alls utan kort. Kan den inte sköta comhems kabeltv kanal utbud överhuvudtaget utan är bara till för de abbonnerade kanalerna?.

Postad 22 december 2007 - 11:39

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

CXHD-1000C:an fungerar ju inte alls utan kort. Kan den inte sköta comhems kabeltv kanal utbud överhuvudtaget utan är bara till för de abbonnerade kanalerna?.

Det är en digitalbox. Alla digital kanaler måste abonneras i Comhems nät.

De "fria" analoga kanalerna hanteras ej av denna box. Det är bara första generationens digitalbox som hade analog tuner.

Postad 22 december 2007 - 11:42

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Jag har Comhems kabel tv med respektive kanaler som ingår i den. Jag tänkte då använda CXHD-1000C:an som tv-tuner till projektorn.

Du vill alltså se de analoga kanalerna genom boxen till projektorn. Den här boxen har ingen analog tuner vad jag vet så du är nog körd.

För att se några av comhems digitala kanaler behöver du som minst ComHem Small-abonnemang.

EDIT: läste om din fråga och insåg vad du försökte göra så jag ändrade svaret helt.

Redigerat av distortion2, 22 december 2007 - 11:44.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.