* Officiell tråd - Pioneer G9
7510 svar till detta ämne
Postad 08 juli 2008 - 16:54
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Tänkte på en sak. När jag har kört BD osv från ps3 så brukar skärmen stå i helskärm på aspect, bytte nyss till dot by dot och då krympte bilden lite. Det blev mer svarta border uppe och nere Frågan är då om man får overscan med helskärm och man då ska köra dot by dot på 1080p input ?
Du ska absolut köra dot-by-dot om du skickar in en 1080p signal, allt annat är tjänstefel  Att du får svart uppe och nere beror på att filmen är "bredare" än 16:9, t.ex. 2.35:1.
Postad 08 juli 2008 - 17:46
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Jag har testat att titta på tv med DM1 och DM2. När jag kör DM2 blir för mycket brus i bilden så jag har hoppat över DM2 och kör bara på DM1 och bruset i bilden är borta.
DM modes funkar väl bara när man kör icke hdmi?
Postad 08 juli 2008 - 17:51
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Att du får svart uppe och nere beror på att filmen är "bredare" än 16:9, t.ex. 2.35:1.
Jo de vet jag  Men menade bara att dom blev lite större än vad dom var innan. Men nu har jag iaf ändrat till dot by dot på input där jag kör ps3
Postad 08 juli 2008 - 17:56
MightyMoose
-
MightyMoose
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
imorgon ska jag åka in till Dennis i Kalmar o se om jag verkligen tar steget o köper en 9G:are....tänkte i så fall komplettera det hela med en bra ljudBILD oxå...kan ju komma att landa på 50-60' eller MER, totalt...är det värt det frågar man sig....
Postad 08 juli 2008 - 18:13
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Har inte riktigt förstått hur det fungerar med hdmi anslutningarna och scart anslutningarna. Jag har tre produkter som använder hdmi och en produkt som har scart, kan man ha dessa fyra saker samtidigt? Jag fattar inte riktigt hur det skall ställas in isf. Jag har aktiverat hdmi kontakterna men när jag sedan kopplar in scart till scart input 1 så får jag hela tiden hdmi på input 1
Postad 08 juli 2008 - 19:46
kott
-
kott
-
Användare
-
-
243 inlägg
Har inte riktigt förstått hur det fungerar med hdmi anslutningarna och scart anslutningarna. Jag har tre produkter som använder hdmi och en produkt som har scart, kan man ha dessa fyra saker samtidigt? Jag fattar inte riktigt hur det skall ställas in isf. Jag har aktiverat hdmi kontakterna men när jag sedan kopplar in scart till scart input 1 så får jag hela tiden hdmi på input 1
Vad jag förstår av manualen (har ej TV:n) än så är Input 1 och 3 länkade mellan HDMI och Scart, sen är Input 4 dedikerad HDMI och Input 2 Scart. Så ja, aktivera HDMI på 1/3 och kan du köra HDMI på Input 1, 3 och 4 samt Scart på Input 2. Ägare får gärna rätta mig om jag har fel.
Postad 08 juli 2008 - 19:59
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Vad jag förstår av manualen (har ej TV:n) än så är Input 1 och 3 länkade mellan HDMI och Scart, sen är Input 4 dedikerad HDMI och Input 2 Scart. Så ja, aktivera HDMI på 1/3 och kan du köra HDMI på Input 1, 3 och 4 samt Scart på Input 2. Ägare får gärna rätta mig om jag har fel.
scart input två har bara s-video som signal
Postad 08 juli 2008 - 20:07
kott
-
kott
-
Användare
-
-
243 inlägg
scart input två har bara s-video som signal
Då låter det som en mindre begåvad lösning.
Postad 08 juli 2008 - 21:12
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Sitter alla och kollar på sina buzzande G9 som gör vardagsrummet till en bastu ... ?
Mvh
Postad 08 juli 2008 - 21:18
mjp
-
mjp
-
Användare
-
-
134 inlägg
Sitter alla och kollar på sina buzzande G9 som gör vardagsrummet till en bastu ... ?
Mvh
Japp
Postad 08 juli 2008 - 21:24
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Mvh
Och njuter av den oxå
Postad 08 juli 2008 - 21:34
Unregisteredaa73c0e8
-
Unregisteredaa73c0e8
-
Forumräv
-
-
911 inlägg
Och njuter av den oxå 
Vissa har konstiga böjelser  Mvh
Postad 08 juli 2008 - 21:37
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Mvh
Japp nr 2
Postad 08 juli 2008 - 21:39
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Vissa har konstiga böjelser 
Mvh
heee heee tycker synd om dig att inte ha buzzande tv:n
Postad 08 juli 2008 - 22:02
dfahlgren
-
dfahlgren
-
Rookie
-
5 inlägg
Är det någon som mätt upp hur mycket effekt den verkligen drar? Enligt pioneer.se är det 420W fast det kan vara i extremfallet (eller lögn åt andra hållet för att inte få miljöaktivister på sig). Tänkte jämföra med en effektmätare mot min gamm-projektor som enligt pappret drar 210W. Nu har jag förvisso en AC i lägenheten, men om jag måste ha igång den om jag köper en G9a blir jag lite olycklig  Sen "måste" jag byta min förstärkare också vilket ger ytterligare 350W på pappret.. Kanske dags för en större lägenhet med bättre ventilation, men då blir det plötsligt en väldigt dyr uppgradering.
Postad 08 juli 2008 - 22:56
Mjorich
-
Mjorich
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Är det någon som har en riktigt trevlig HD-källa till maskinen, typ en Blueray? Funkar spelarna i 3000-kronorsklassen? Hur är PS3an?
Man vill ju ha lite ultranice 1080p på denna skärm.
Postad 08 juli 2008 - 23:01
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Ps3 bluray funkar klockrent. Grym bild btw på en G9
Postad 09 juli 2008 - 02:02
serbaut
-
serbaut
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Har till slut fått upp tvn på väggen. Emellanåt har jag hört lite buzz men inget jag stört mig på. Fantastisk bild med tvixen och helt ok dvb-t (speciellt vissa svt sändningar). Tog några bilder för galleriet oxo även om det är svårt att fota en skärm: https://www.minhembi...c_id=237358.jpgMer bilder: https://www.minhembi...serbaut/193563/HBC får bra betyg trots alla förseningar (vilket naturligtvis inte var deras fel).
Postad 09 juli 2008 - 07:22
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
imorgon ska jag åka in till Dennis i Kalmar o se om jag verkligen tar steget o köper en 9G:are....tänkte i så fall komplettera det hela med en bra ljudBILD oxå...kan ju komma att landa på 50-60' eller MER, totalt...är det värt det frågar man sig....
heee heee då kommer din tv och anläggning kosta hälften av min men det är värt, man lever bara en gång
Postad 09 juli 2008 - 08:07
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Tack återigen!
Är det som du skriver så är ju DanneX's konstaterande väldigt relevant, hur tusan tänkte Pioneer när de inte kan detecta PAL/NTSC och sätta bästa inställningarna för de-interlaceing automatiskt.
Visst borde de kunnat göra mjukvaran ett strå vassare så att uppdateringsfrekvens och de-interlace korrekt valts automatiskt, men bara om det också går att manuellt stänga av automatiken om/när den inte gör rätt val. Som kompromiss är i alla fall ett manuellt val det bästa. Det här är inte någon jättegrej, man lär sig snabbt vad man ska välja och man behöver inte ändra värst ofta, mest beroende på att de allra flesta inte skickar 480i/576i via HDMI till TV:n och då spelar t ex inte de-interlacevalet någon roll utan ska stå i Off. Men om 1080p@24 fixas oavsett vilken PureCinema Film Mode inställning man har (vore ju jättebra att den detectar detta och kör det). Hur kan man då förklara att flera i denna tråd säger att bilden blir mycket bättre på alla sätt med 'Advance' när de kör in en Blu-Ray film? Kommer inte själv kunna testa på flera dagar, så ni får alla ursäkta alla dessa teoretiska frågor från mig.
Förklaringen ligger i det att tyvärr så finns det flera inställningar som inte bara påverkar det enda som de logiskt borde påverka i bilden utan de påverkar också bilden på andra sätt, varför man kan föredra olika inställningar. Det är en rätt komplicerad historia att fösöka att ange alla kombinationer av inställningar för alla möjliga insignaler som alltid ska ge det optimala resultatet. Däremot är det inte så värst komplicerat för varje enskilld individ, eftersom man bara har ett begränsat antal källor så det är faktiskt inte så komplicerat som det gärna låter, det blir bara komplicerat när man försöker att täcka in alla möjliga alternativ.
Postad 09 juli 2008 - 08:12
MightyMoose
-
MightyMoose
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
heee heee då kommer din tv och anläggning kosta hälften av min men det är värt, man lever bara en gång 
jag skrev att det kan bli MER oxå....man vet ju ej var det landar....har budget att klara det dubbla...MEN har inget superoptimalt rum i huset ändå för det, med tanke på kidsen o lite annat....borde kanske bygga ut huset som vissa andra här  tror ej jag skulle märka av buzz bland huliganernas skrik....nja, vi märker snart om det är så himla jobbigt med buzzningen.....
Postad 09 juli 2008 - 08:24
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Jag har en TviX 6500 inkopplad som är inställd på att skicka ut signaler anpassede efter materialet man spelar. Den kan alltså själv känna av om divX/mkv/mpeg filen osv är inspelad i 25/24/30/29,98 fps och ställer sedan in sin utsignal därefter.
Hehe, du ska nog inte anta att din TViX är så lysande vad gäller att skicka korrekt signal vid korrekt tillfälle. Sigma Designs chipet i TViX är inte en stjärna på något sätt, sen är det också en väldig stor variation på hur kompetent kodat DivX, mkv, etc material är. MEN!
Min Pioneer TV 5090H verkar inte reagera på ändringar till 60HZ/30fps utan börjar då att hacka. 24fps däremot flyter på fint. Jag har ställt den i Advance i menyn (TV'n)
Jag har iofs inte läst igneom hela bruksanvisningen till TV'n ännu, det finns en del inställningar som jag inte vet vad dom gör ( Movie mode 1/2/3 t,ex).
Kan man med någon knapp på fjärren se vilken Hz/fps TV'n kör med ?
Som sagt, det behöver inte alls vara TV:ns fel att material från TViX inte spelas upp korrekt, kan vara problem i källmaterialet självt och inte minst ett problem med TViX. Det finns två olika profiler för chipet i TViX:en, en för att spela upp med heltal fps, dvs 30/60/24 fps, en för NTSC timing, dvs fps*1000/1001, dvs 29.97/59.94/23.98. Med TViX 4100/5100 så skickades fel fps för 1080p@24, vilket jag och andra påpekade till DViCo under väldigt lång tid. Till att börja med så förstod de inte alls vad saken gällde utan sa att allt fungerade hos dem och det var hos våra displayer som felet låg. Tillslut insåg de vari problemet låg, dvs att de hade fel profil aktiverad i mjukvaran, men det tog ändå dem en lååång tid innan de fixat till mjukvaran så att det fungerade korrekt. DViCo är antingen ett offer för sin egen framgång och hinner inte med i temopot, eller så är det Sigma Designs som är flaskhalsen (mycket möjligt). Vad den än är så har i alla fall jag helt tappat intresset av att skriva till DViCo eftersom inget händer eller så tar det orimligt lång tid för något att hända.
Postad 09 juli 2008 - 08:24
Unregisterede3c6cc46
-
Unregisterede3c6cc46
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Var inne och såg på 5090h igår.
Sd tv4 sändning, visst kunde jag se lite småfel och kontrasten var för högt uppskruvad (men behaglig färgnivå), jag var imponerad.
Mao det är ingen tvekan att det är den här jag ska ha.
Kommer kolla via marknät, kabelbox, dator (dvi/hdmi), ev ps3 (om sådan köps in).
Min fråga till er här är då ang A/V reciever till denna.
Har du kört via pioneers recievers? finns det några schyssta funktioner som man får på köpet iom att det är pio till pio och håller dom måttet (enl dina krav)?
Vad skulle du rekommendera för A/V reciever till denna inom c:a 10-15k klassen?
Postad 09 juli 2008 - 08:41
da.king
-
da.king
-
Lärjunge
-
-
317 inlägg
... mest beroende på att de allra flesta inte skickar 480i/576i via HDMI till TV:n och då spelar t ex inte de-interlacevalet någon roll utan ska stå i Off.
Det där stämmer ju inte riktigt eftersom PureCinema läget påverkar en 1080P/24 signal som ju är progresiv. Det finns väl lägen när man kör progresivt där man ändå vill försöka synca uppdateringsfrekvensen mot antalet bildrutor ? Det känns som man skulle behöva gå igenom några DVD´er (PAL & NTSC) och testa igenom de olika lägena ordentligt och göra en guide... Alt vänta på att AVForums gör det... edit: Ang TViX 6500 så kör jag också en och det funkar att låta den skicka ut den signal den får in, och TV´n hanterar det (24/50/60hz). Däremot har det hänt att nån avi inte funkat men det kändes snarare som TViX´en som inte gillade formatet. /N
Redigerat av da.king, 09 juli 2008 - 08:42.
Postad 09 juli 2008 - 08:58
Unregistered492f4bef
-
Unregistered492f4bef
-
Användare
-
-
121 inlägg
Haft min tv i 2 dagar nu, undrar om det är någon som har nå bra grund inställningar? är helt ovetande då detta är min första Pio och min första plasma. Alla tipps är tacksamma
Postad 09 juli 2008 - 09:11
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Var inne och såg på 5090h igår. Sd tv4 sändning, visst kunde jag se lite småfel och kontrasten var för högt uppskruvad (men behaglig färgnivå), jag var imponerad. Mao det är ingen tvekan att det är den här jag ska ha.
Kommer kolla via marknät, kabelbox, dator (dvi/hdmi), ev ps3 (om sådan köps in).
Min fråga till er här är då ang A/V reciever till denna. Har du kört via pioneers recievers? finns det några schyssta funktioner som man får på köpet iom att det är pio till pio och håller dom måttet (enl dina krav)?
Vad skulle du rekommendera för A/V reciever till denna inom c:a 10-15k klassen?
Jag kör på Onkyo 905 och den passar i hopp med Pio utan problem. Haft min tv i 2 dagar nu, undrar om det är någon som har nå bra grund inställningar? är helt ovetande då detta är min första Pio och min första plasma. Alla tipps är tacksamma
Du kan köra på Moive eller du kan använda Pure Mode (user) och se vilken passar din smak. Men kalibrering efter 200h är ett måste
Postad 09 juli 2008 - 09:18
Unregisterede3c6cc46
-
Unregisterede3c6cc46
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag kör på Onkyo 905 och den passar i hopp med Pio utan problem.
Du kan köra på Moive eller du kan använda Pure Mode (user) och se vilken passar din smak. Men kalibrering efter 200h är ett måste 
Anser du att lipsync är ett problem eller stälde du bara om latency manuellt och sen är det löst? eller har du inte haft några lipsync problem? Har läst om Onkoy 805 och marantz7002 som verkar vettiga alternativ bortsett från de glitchar som det skrivs om. Högtalarmässigt blir det inga kraftpaket då jag bor i lyhörd lägenhet. Får se hur jag gör med kalibrering, det låter intressant. Har sydvästhörnslägenhet så ljuset varierar väldigt mycket med årstider och klockslag, men får iaf inte ljus direkt mot bildytan.
Postad 09 juli 2008 - 09:26
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Det där stämmer ju inte riktigt eftersom PureCinema läget påverkar en 1080P/24 signal som ju är progresiv. Det finns väl lägen när man kör progresivt där man ändå vill försöka synca uppdateringsfrekvensen mot antalet bildrutor ?
I o m att jag skrev 480i/576i så menade jag DVD mest, där de flesta antagligen har en spelare som skickar progressiv signal ut. Advance ger enligt många en bättre kvalité, har nog inte att göra med uppdateringsfrekvensen utan det som jag nämnde tidigare, dvs att flera inställningar hos Pio:n påverkar mer än en parameter hos bilden. Det känns som man skulle behöva gå igenom några DVD´er (PAL & NTSC) och testa igenom de olika lägena ordentligt och göra en guide...
Alt vänta på att AVForums gör det...
avforums.com har gjort en guide, se här. Har inte har någon tid att kolla igenom allt för att se om det stämmer med mina källor, men verkar stämma bra överens med hur jag uppfattar att det fungerar. edit: Ang TViX 6500 så kör jag också en och det funkar att låta den skicka ut den signal den får in, och TV´n hanterar det (24/50/60hz). Däremot har det hänt att nån avi inte funkat men det kändes snarare som TViX´en som inte gillade formatet.
/N
Javisst, men så har det sannerligen inte alltid varit och jag är inte övertygad om att TViX:en alltid skickar korrekt signal eftersom de bara har aktiverat en av två profiler, fortfarande - som tur var den korrekta för 1080p@24, men jag har inte testat alla kombinationer av material. Min TViX 5100 funkar bara bra nu och jag orkar inte längre bry mig om att försöka hitta eventuella problem längre, då DViCo inte verkar vara intresserade av att fixa eventuella problem. De har t ex fortfarande inte fixat så att man kan slå av auto-justeringen av vit- och svartnivå när man växlar mellan 1080p@24 och annat material fastän de lovat det sedan långt tillbaka i tiden.
Postad 09 juli 2008 - 09:58
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Kan man med någon knapp på fjärren se vilken Hz/fps TV'n kör med ?
Nu har jag hittat hur man kan kolla vilken HZ tv´n kör med : Home menu > Option >HDMI Input >Signal Type > PC........press INFOMan måste alltså byta till PC för att kolla detta sen får man byta tillbaka till video. Edit. jag och jag, läste precis detta på AVForums
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 09 juli 2008 - 09:59.
Postad 09 juli 2008 - 10:15
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Nu har jag hittat hur man kan kolla vilken HZ tv´n kör med :
Home menu > Option >HDMI Input >Signal Type > PC........press INFO
Man måste alltså byta till PC för att kolla detta sen får man byta tillbaka till video.
Edit. jag och jag, läste precis detta på AVForums 
Har du testat? Får du upp alla alternativ beroende på insignal och DM-inställning: 60 Hz, 72 Hz, 75 Hz & 100 Hz? Edit: Vet att någon skrev det förut, men jag glömde bort att testa.
Redigerat av Wolfy, 09 juli 2008 - 10:16.
Postad 09 juli 2008 - 10:28
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Inst är ju minst sagt begränsade i PC inst så går ju inte att göra ett skit. Men ja prova vid digital tv och då stod det 50hz sen stoppa jag i en BD film i ps3 och då stod det 24hz.
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 09 juli 2008 - 10:28.
Postad 09 juli 2008 - 10:39
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
WOW vilken bild det verkar vara, en Pioneer PDP-LX6090 vore ju helt underbart.
Nästan svårt att tänka sig storleken. Den skulle vara 3dm bredare och runt 1-1.5dm högre än min nuvarande TV.
Med en svärta svartare än panelen, ahahaha.
Och till ett pris som man blir rädd över. Nej, får vänta iaf 3 år för min del innan det rullar in en ny tv för min del.
Postad 09 juli 2008 - 10:56
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Ja kör du på din gammla LG med svärtan gråare än grått
Postad 09 juli 2008 - 11:32
Kapten Zoom
-
Kapten Zoom
-
Användare
-
-
111 inlägg
Tack Wolfy för länken till inställningar för 8G & 9G!
En fråga: Tittar i tabellerna för de olika inställningarna och i kolumnen "Type of material" gör man skillnad på Video och Film, men vad menas egentligen med Video? Förklara gärna vad som avses med Video respektive Film!
Postad 09 juli 2008 - 12:28
Unregistered77a7e886
-
Unregistered77a7e886
-
Veteran
-
-
1 880 inlägg
Haft min tv i 2 dagar nu, undrar om det är någon som har nå bra grund inställningar? är helt ovetande då detta är min första Pio och min första plasma. Alla tipps är tacksamma
Här är bumtious inställningar som kan vara värda att prova: http://www.avforums....ad.php?t=787159
Postad 09 juli 2008 - 12:53
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Tack Wolfy för länken till inställningar för 8G & 9G!
En fråga: Tittar i tabellerna för de olika inställningarna och i kolumnen "Type of material" gör man skillnad på Video och Film, men vad menas egentligen med Video? Förklara gärna vad som avses med Video respektive Film!
Det avser ursprunget. Film är inspelat progressivt, oftast med 24 hela bilder per sekund. Video är inspelat interlaced, dvs t ex för PAL är det 50 halvbilder per sekund, dvs bilder med halv vertikal upplösning, där första halvbilden är alla udda rader från en helbild och andra halvbilden alla jämna rader från en helbild (lite senare i tid = 1/50 sekund senare). Därför går det aldrig att återkapa en perfekt bild från video när det är rörelser eftersom det saknas bildinformation utan man kan bara snickra ihop halvbilderna så gott det går och sedan dölja artefakter från den saknade informationen. Går att skriva tydligare, men jag har inte tid, såg också ditt PM, svarar senare eller imorgon...
Postad 09 juli 2008 - 14:30
Unregisterede3c6cc46
-
Unregisterede3c6cc46
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Det avser ursprunget. Film är inspelat progressivt, oftast med 24 hela bilder per sekund.
Video är inspelat interlaced, dvs t ex för PAL är det 50 halvbilder per sekund, dvs bilder med halv vertikal upplösning, där första halvbilden är alla udda rader från en helbild och andra halvbilden alla jämna rader från en helbild (lite senare i tid = 1/50 sekund senare). Därför går det aldrig att återkapa en perfekt bild från video när det är rörelser eftersom det saknas bildinformation utan man kan bara snickra ihop halvbilderna så gott det går och sedan dölja artefakter från den saknade informationen.
Går att skriva tydligare, men jag har inte tid, såg också ditt PM, svarar senare eller imorgon...
Oftast 24 bilder/s.... Har ex TV-produktioner spelats in i annat än 24 bilder/s eller är det bara aspect ration som skiljer? Många aspect ratiosfanns det.
Redigerat av Unregisterede3c6cc46, 09 juli 2008 - 14:54.
Postad 09 juli 2008 - 15:09
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
30 fps förekommer oxå. "Vänner" är tydligen ett exempel.
Plus att det säkert finns ett och annat i EU som är skjutet i 25 fps (och när 24 fps material överförs till 50 Hz video sker ju en 4% speed-up så att man får 25 fps).
Plus diverse tecknat som har kanske säg 16 fps eller liknande konstiga låga siffror.
Postad 09 juli 2008 - 15:41
da.king
-
da.king
-
Lärjunge
-
-
317 inlägg
I o m att jag skrev 480i/576i så menade jag DVD mest, där de flesta antagligen har en spelare som skickar progressiv signal ut.
Advance ger enligt många en bättre kvalité, har nog inte att göra med uppdateringsfrekvensen utan det som jag nämnde tidigare, dvs att flera inställningar hos Pio:n påverkar mer än en parameter hos bilden.
I AVForums guiden så anger dem "Standard" Pro Cinema för 576i och 576P (om du kör film), så jag blir ännu mer frågande till din kommentar om off, om man har en dvd-spelare som skalar upp till 720P är det väl fortfarande 50/60hz och alltså ett behov av att synka mot 24/25fps ? För mig är det just uppdateringen som känns mjukare/stabilare med advance så jag tycker det känns uppdaterings relaterat, men det är såklart inviduelt hur man upplever det. Edit: Du har väl Oppo DVD spelaren, hur funkar den tillsammans med Pioneer TV, nåt du rekomenderar ? Eller borde man sikta på en billig spelare som lämnar ut 576i på HDMI och låta TV´n behandla signalen ? /N
Redigerat av da.king, 09 juli 2008 - 15:52.
Postad 09 juli 2008 - 18:57
Unregistered1c5ba0d1
-
Unregistered1c5ba0d1
-
Användare
-
-
103 inlägg
Så, äntligen fick man tv:n i måndags. Nu till första frågan...
Om jag kopplar in min PC till HDMI 4, kan jag få så att ljudet går via en 3.5mm kabel från datorn till 3.5mm-ingången på TV:n (som normalt hör till VGA-ingången)? I så fall hur, och om inte vad gör jag?
Postad 09 juli 2008 - 18:59
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
I AVForums guiden så anger dem "Standard" Pro Cinema för 576i och 576P (om du kör film), så jag blir ännu mer frågande till din kommentar om off, om man har en dvd-spelare som skalar upp till 720P är det väl fortfarande 50/60hz och alltså ett behov av att synka mot 24/25fps ?
Kolla under kolumnen "Connect using" så ser du att det, i de allra flesta fall, är när man skickar källmaterialet som en 50i Hz insignal. Pure Cinema | Film Mode handlar om detektering av film cadence och därefter de-interlace för att återskapa filmens progressiva bilder, ingenting annat. Däremot så gör funktionen att resultatet för olika val av Film Mode (när de är valbara) blir olika, t ex för 1080p24 så upplever många at bilden blir lugnare och därav trevligare, men det har inget att göra med uppdateringsfrekvensen hos panelen vilken ska vara precis densamma oavsett Film Mode inställning. När du uppskalar DVD till 720p eller 1080p så har spelaren gjort cadence detekteringen och de-interlace. Om det är 720p/1080p@50 Hz som skickas så är det viktigaste att välja Drive Mode 1 för bästa resultat. För PureCinema | Film Mode har du bara Off och Smooth att välja bland - Off är givet. För mig är det just uppdateringen som känns mjukare/stabilare med advance så jag tycker det känns uppdaterings relaterat, men det är såklart inviduelt hur man upplever det.
Jag gillar också Advance oftast för 24/30/60 Hz oavsett skalning, men det är inte så att jag upplever det som direkt uppdateringsrelaterat, snarare att panelen behandlas "snällare" när man väljer Advance och mer aggresivt i Off. Edit: Du har väl Oppo DVD spelaren, hur funkar den tillsammans med Pioneer TV, nåt du rekomenderar ? Eller borde man sikta på en billig spelare som lämnar ut 576i på HDMI och låta TV´n behandla signalen ?
/N
Oppo 983H fungerar mycket bra. Jag har jämfört med att mata 480i/576i från en billig spelare samt min TViX 5100 och låtit Pio:n sköta de-intelace och uppskalning, då har Oppo:n varit klart bättre. Tyvärr måste man med Oppo:n också manuellt välja de-interlace för PAL, för NTSC fixar den det automatiskt. Har du en stor samligt DVD som du fortfarande kommer att nyttja och då speciellt om du har NTSC utgåvor så rekommenderar jag den starkt. Det är en grym DVD-spelare som bara möter sin jämlike för spelare många gånger dyrare om ens då. En bra dedikerad videoprocessor och t ex en Oppo 980 är nog ett ännu bättre val, men då pratar vi helt andra pengar.
Postad 09 juli 2008 - 22:28
Unregisteredd03b0983
-
Unregisteredd03b0983
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Hm, jösses vad mycket "plasma" brus det är i bilden (oavsett material eller inställningar)
Är det något som kan bli bättre med tiden? (Har kört min LX5090H i ca 30 timmar)
Redigerat av Unregisteredd03b0983, 09 juli 2008 - 22:33.
Postad 09 juli 2008 - 23:29
TomJones83
-
TomJones83
-
Användare
-
-
111 inlägg
Hm, jösses vad mycket "plasma" brus det är i bilden (oavsett material eller inställningar) Är det något som kan bli bättre med tiden? (Har kört min LX5090H i ca 30 timmar)
Har läst att de brukar "lugna ner sig" efter cirka 200-250 timmars användande.
Postad 10 juli 2008 - 00:00
lydhig
-
lydhig
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej! Här är en ny amatör i forumet. Jag har dock följt tråden ganska länge och för en vecka sedan så köpte jag en 5090H av Telemekano i GBG. Jag hade en 4 år gammal Philips 30" LCD innan... Efter en vecka skulle jag vilja dela med mig av mina två viktigaste synpunkter: - Svärtan och kontrasten är enorm, men jag saknar lite tryck i vita färger (är det så med plasma?)
- Grymt imponerad av filmstreaming via nätverket, men foto är en pina (7-10 sekunder för att få se en Jpeg bild!!!)
Jag tycker inte att det talats så mycket om streaming i tråden. Är det ingen som använder det? Det känns mest som Tvix... Jag har provat TVersity men den drog ruskigt mycket resurser från serven. Jag har också provat Twonkyvision lite... Ni som använder streamingen, vilken mjukvara använder ni? Vilka erfarenheter har ni? Går det att snabba upp fotohanteringen på något sätt (jag vet att forumet heter hemmabio men det är faktiskt väldigt trevligt att titta på digitalfoton på 50" full HD skärm)? Om man väljer automatisk uppspelning av bilder så är det mest svart hela tiden (medan den konverterar jpeg)... Nu låter detta som jag är besviken! INTE! Jag är skitnöjd. Har kollat massor HD material och bilden är hur bra som helst. (Har just kollat på Arn i 720p och tom min superkritiska sambo blev tårögd (av bilden!)!!!) Häls Thomas
Postad 10 juli 2008 - 06:10
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Hm, jösses vad mycket "plasma" brus det är i bilden (oavsett material eller inställningar) Är det något som kan bli bättre med tiden? (Har kört min LX5090H i ca 30 timmar)
Jag har H-modellen och har kört den ca 120 timmar. Jag ser ingen brus i bilden om den inte kommer från själva bilden. Men DM2 ser jag lite mera brus oavsett källa.
Postad 10 juli 2008 - 07:57
da.king
-
da.king
-
Lärjunge
-
-
317 inlägg
Kolla under kolumnen "Connect using" så ser du att det, i de allra flesta fall, är när man skickar källmaterialet som en 50i Hz insignal. Pure Cinema | Film Mode handlar om detektering av film cadence och därefter de-interlace för att återskapa filmens progressiva bilder, ingenting annat. Däremot så gör funktionen att resultatet för olika val av Film Mode (när de är valbara) blir olika, t ex för 1080p24 så upplever många at bilden blir lugnare och därav trevligare, men det har inget att göra med uppdateringsfrekvensen hos panelen vilken ska vara precis densamma oavsett Film Mode inställning.
Ah, tack nu ser jag, men nästan alla som kör hdmi använder ju spelare som skalar upp, det finns inte ens med i guiden...är det för då kopplar man ändå förbi PC om jag förstår dig rätt ? Jag menade dock inte att TV´n skulle ändra uppdateringsfrekvens, jag menade mer hur den syncar. Sjuka är ju att då borde den inte påverka 24hz heller vilket den gör så man undrar ju om den verkligen inte påverkar i andra fall heller...man får väl helt enkelt testa sig fram. När du uppskalar DVD till 720p eller 1080p så har spelaren gjort cadence detekteringen och de-interlace. Om det är 720p/1080p@50 Hz som skickas så är det viktigaste att välja Drive Mode 1 för bästa resultat. För PureCinema | Film Mode har du bara Off och Smooth att välja bland - Off är givet.
Om jag förstår det hela rätt är PAL film 25hz (upspeedad 24hz), borde inte drive mode 2 funka lika bra som 1 då, 25 * 4 = 100hz (istället för 25 * 3 = 75hz) ? Jag testade en PAL DVD senast igår, 1080P/50hz och jag hade alla PureCinema val, inte bara off eller smooth, kan detta vara ändrat till 9G ? Jag gillar också Advance oftast för 24/30/60 Hz oavsett skalning, men det är inte så att jag upplever det som direkt uppdateringsrelaterat, snarare att panelen behandlas "snällare" när man väljer Advance och mer aggresivt i Off.
För mig känns det som hur den syncar men när jag testatde detta med en mkv fil(24hz) igår kunde jag inte se skillnad medans jag på en bluray såg skillnad så du kan mycket väl ha rätt. Oppo 983H fungerar mycket bra. Jag har jämfört med att mata 480i/576i från en billig spelare samt min TViX 5100 och låtit Pio:n sköta de-intelace och uppskalning, då har Oppo:n varit klart bättre. Tyvärr måste man med Oppo:n också manuellt välja de-interlace för PAL, för NTSC fixar den det automatiskt.
Har du en stor samligt DVD som du fortfarande kommer att nyttja och då speciellt om du har NTSC utgåvor så rekommenderar jag den starkt. Det är en grym DVD-spelare som bara möter sin jämlike för spelare många gånger dyrare om ens då. En bra dedikerad videoprocessor och t ex en Oppo 980 är nog ett ännu bättre val, men då pratar vi helt andra pengar.
Jag har en rätt stor samling DVD´er där 80% är Region1, så det låter helt klart intressant, menar du att man måsrte ändra något i Oppo menyn beroende på om du kör PAL eller NTSC ? Tack för att du tar dig tid :-) /Niklas
Postad 10 juli 2008 - 08:08
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
lydhig>> Ja plasma har begränsat med ljusflöde ijmf med LCD, helst om det rör sig om stora vita ytor. Men fullt tillräckligt för ett ljuskontrollerat rum och det är ju det som krävs för att man ska kunna prata om bildkvalité...oavsett display-typ.  Om jag förstår det hela rätt är PAL film 25hz (upspeedad 24hz), borde inte drive mode 2 funka lika bra som 1 då, 25 * 4 = 100hz (istället för 25 * 3 = 75hz) ?
Ja frekvensmässigt fungerar för film DM2 lika bra som DM1. Men på G8 fanns en rad andra för/nackdelar med de olika lägena vilka jag raddade upp tidigare i tråden - gissar att flera av dem överlevt till G9 (dumt att gissa dock - bättre att nån G9-ägare kollar själv  ).
Postad 10 juli 2008 - 08:32
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Ah, tack nu ser jag, men nästan alla som kör hdmi använder ju spelare som skalar upp, det finns inte ens med i guiden...är det för då kopplar man ändå förbi PC om jag förstår dig rätt ? Jag menade dock inte att TV´n skulle ändra uppdateringsfrekvens, jag menade mer hur den syncar. Sjuka är ju att då borde den inte påverka 24hz heller vilket den gör så man undrar ju om den verkligen inte påverkar i andra fall heller...man får väl helt enkelt testa sig fram.
Precis, det är så att de olika inställningarna påverkar mer än en enda parameter hos bilden. De ger helt enkelt lite annorlunda karaktär hos bilden och det ena eller andra resultatet behöver inte alls vara fel, utan man väljer utifrån det man föredrar. När det blir rent fel så är det ganska uppenbart fel. Det sista du skriver är right-on-the-money. Man ska inte vara rädd för att testa, det är så man lär sig. Det går alltid att återställa till fabriksinställningen (utom för de inställningar som ligger utanför Bild-alternativen, t ex Drive Mode, men de är inte många). Om jag förstår det hela rätt är PAL film 25hz (upspeedad 24hz), borde inte drive mode 2 funka lika bra som 1 då, 25 * 4 = 100hz (istället för 25 * 3 = 75hz) ? Jag testade en PAL DVD senast igår, 1080P/50hz och jag hade alla PureCinema val, inte bara off eller smooth, kan detta vara ändrat till 9G ?
För mig känns det som hur den syncar men när jag testatde detta med en mkv fil(24hz) igår kunde jag inte se skillnad medans jag på en bluray såg skillnad så du kan mycket väl ha rätt.
Paccis har redan svarat bra. Det jag kan drista mig till är en lite gissningslek då jag inte alls är säker på detta. Pioneer har ju 3:3 pulldown för att visa 1080p@24 i 72 Hz, motsvarande för PAL film, vilken är 576p/720p/1080p@25 är 75 Hz så 3:3 algoritmen gör att Drive Mode 1 och 75 Hz borde ge bäst resultat, men det betyder ju inte att DM 2 och 100 Hz inte fungerar, det gör det och ger en annorlunda karaktär hos resultatet. Det är DM 1 (75 Hz) och PAL video (50i Fps (F = Fields, dvs halvbilder) som inte matchar utan där är alltid DM 2 korrekt val. Intressant det du skriver, mycket möjligt att det ändrats. Det blir lite tokigt att t ex jag och pacman skriver om G9 eftersom vi båda har G8, men det är inte mycket som ändrats vad gäller själva funktionerna så det borde stämma oftast. Jag har alltid rätt ...förutom då jag har fel.  Jag har en rätt stor samling DVD´er där 80% är Region1, så det låter helt klart intressant, menar du att man måsrte ändra något i Oppo menyn beroende på om du kör PAL eller NTSC ?
Tack för att du tar dig tid :-)
/Niklas
Då skulle jag nog sticka ut hakan och säga att Oppo DV-983H är ett givet val för dig om du funderar på att uppgradera din nuvarande spelare och inte redan har en värsting, typ Denons värsting. Japp, när man kör NTSC DVD funkar Auto, men för PAL så måste man manuellt välja 2:2 Odd för film. Jag har påtalat det för Oppo Digital och de har sagt att de ska titta på det, men jag läste att en kille på avsforum.com, som är väldigt insatt i Oppo, skrev att Auto för PAL skulle medföra problem för Auto i NTSC. Är det så kommer de självklart inte att äventyra NTSC funktionen eftersom de framförallt fokuserar mot USA. Inga problem, det är alltid intressant att disskutera sånt här, jag är en bildnörd.
Postad 10 juli 2008 - 08:57
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
en minitest och jämförelse av Pio'n mot Panasonic PZ850 på HDGURU http://hdguru.com/fi...1fd-review/252/
Mmm, såg den där igår. Han borde få spöstraff för stycket om Colorspaces. De är HD-material man matar sin tv med, inte DCI-material. Ställer mig frågande inför hans gamma-snack oxå...men förutom det är väl artiklen bra.  Synd att PZ850 inte kommer hit, Pio måste tycka det är lite väl ensamt på toppen.
Postad 10 juli 2008 - 10:19
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Kolla under kolumnen "Connect using" så ser du att det, i de allra flesta fall, är när man skickar källmaterialet som en 50i Hz insignal. Pure Cinema | Film Mode handlar om detektering av film cadence och därefter de-interlace för att återskapa filmens progressiva bilder, ingenting annat. Däremot så gör funktionen att resultatet för olika val av Film Mode (när de är valbara) blir olika, t ex för 1080p24 så upplever många at bilden blir lugnare och därav trevligare, men det har inget att göra med uppdateringsfrekvensen hos panelen vilken ska vara precis densamma oavsett Film Mode inställning.
Om man tittar i den posten i stora diagrammet med alla olika inställningarna, så är alla "connect using" i (interlaced) (förutom HD med 24p). Jag har två olika DVD-spelare, där per automatik den ena kör ut i 576p om jag inte väljer uppskalning, i den andra kan jag välja 576i eller 576p där p är default. Varför har de skippat 'p' i diagrammet? Det är förresten samma sak i PS3:an utan att skala upp i den så blir PAL 576p.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|