Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 November 2007 - 23:10

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Fattar inte heller varför Dvico inte släpper inte officiell firmware med mkv stöd!
Känns rätt lustigt att vi ska testa en firmware i flera månader.

Kanske för att den - inte - är - klar - än? :blink:

Men absolut, vi väntar på det tillfället också. Det kommer att bli kul! ;)

Postad 11 November 2007 - 23:12

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Har nyligen köpt en 4100. Den funkar bra med jag har ett halvjobbigt problem. hastigheten för FTP är otroligt låg. Vi snackar max 400kb/s. Jag är inte helt novis inom området tycker jag själv och anser mig testat allt jag kan komma på. Olika datorer. Korsad kabel mellan bara dator och tvixen. Senaste mjukvaran 1,3, 5 eller vad den heter. Kör jag med USB så går det jättefort. Har testat Smart ftp, cute ftp, flashftp. Med liknade resultat.

Jag har också letat runt på nätet för att hitta en lösning. Finns ju en del som haft felet men fått bort det med annat FTP program efter vad det verkar. Men det hjälper inte för mig.

Någon som har en ide??

Hej Magnus! ;)

Har du uppdaterat drivrutinerna för ditt nätverkskort? Det kan vara en stor bov.

Postad 11 November 2007 - 23:15

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

Kanske för att den - inte - är - klar - än? ;)

Den dagen kommer bli kul ;)

Självklart är den inte klar, men du fattar vad jag menar :blink:

Postad 11 November 2007 - 23:18

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Kanske för att den - inte - är - klar - än? ;)

Den dagen kommer bli kul ;)

Självklart är den inte klar, men du fattar vad jag menar :blink:

Klart jag gör. Kunde bara inte låta bli. ;)

Postad 12 November 2007 - 01:28

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Är det bara jag som har problem att spela upp *.iso DVD filmer?
Testade senaste 2 beta firmware samma sak med båda.
4100 hänger sig minst 3 gånger per film.
Enda som hjälper är att trycka 2 gånger på power knappen.
Testade i par dagar oficiella firmware och då hadde jag inte problem med en enda film.
mkv stöd för all del men inte på bekostnad av *.iso DVD. ;)

Postad 12 November 2007 - 01:42

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Har nyligen köpt en 4100. Den funkar bra med jag har ett halvjobbigt problem. hastigheten för FTP är otroligt låg. Vi snackar max 400kb/s. Jag är inte helt novis inom området tycker jag själv och anser mig testat allt jag kan komma på. Olika datorer. Korsad kabel mellan bara dator och tvixen. Senaste mjukvaran 1,3, 5 eller vad den heter. Kör jag med USB så går det jättefort. Har testat Smart ftp, cute ftp, flashftp. Med liknade resultat.

Jag har också letat runt på nätet för att hitta en lösning. Finns ju en del som haft felet men fått bort det med annat FTP program efter vad det verkar. Men det hjälper inte för mig.

Någon som har en ide??

Kolla drivrutinerna som Sean sa, men en annan sak har minst lika stor betydelse.
Programmen som man använder presterar mycket olika. Jag använder Windows Commander till mycket på min dator, men FTP'n i den är hopplös. Fick likadana siffror som du har med det, gick över till FlashFXP och får nu siffror runt 3,6 MB/sek. Inte lika snabbt som USB, men uthärdligt i alla fall.

Postad 12 November 2007 - 01:49

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Testade i par dagar oficiella firmware och då hadde jag inte problem med en enda film.

Nej, du är inte helt ensam om man kollar bakåt i tråden.
Däremot är det ingen som har kommit fram till orsaken än vad jag vet.
Svårt att komma fram till felorsaken om inte alla testar samma filer helt enkelt.
Är det bara vissa eller alla (hur många?) du har testat?

Själv har jag inte misslyckats med en enda och jag har tittat på många över nätverk och testat ännu fler.
Har inte märkt någon skillnad på 1.0.43, 1.2.27 eller 1.3.05.
Övriga är otestade av mig.

Postad 12 November 2007 - 01:55

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Jag har gjort en upptäckt som inte gör någonting enklare...
När jag testar filmer som har "laggat" med 1-2 minuters mellanrum så var det när jag kör ut signalen i 1080p/24Hz.
Provade ett gäng av dessa filmer i 1080i/60Hz och får inga sådana symptom längre.
Verkar som att man får sota för att man har två bildvisare som tar emot 24Hz?!

Ni som har sett detta fenomen får gärna se om ni också blir av med laggningen i 1080i.
Kanske är det mitt gamla 24Hz-spöke som går igen. Verkar som att bilden måste korrigeras med jämna mellenrum för att synka med ljudet eventuellt.

Postad 12 November 2007 - 02:20

NalliZ
  • NalliZ
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Nej, du är inte helt ensam om man kollar bakåt i tråden.
Däremot är det ingen som har kommit fram till orsaken än vad jag vet.
Svårt att komma fram till felorsaken om inte alla testar samma filer helt enkelt.
Är det bara vissa eller alla (hur många?) du har testat?

Själv har jag inte misslyckats med en enda och jag har tittat på många över nätverk och testat ännu fler.
Har inte märkt någon skillnad på 1.0.43, 1.2.27 eller 1.3.05.
Övriga är otestade av mig.

Har sett 8 dvd filmer på 1.3.05.
Körde runt 4 filmer på 1.2.9
Alla 8 har hängt sig flera gånger per film.
Streamar inte mina, kör dem från den interna HDn.
Med 1.0.43 har jag aldrig hafft dem problemen och då har jag sett 10st+ filmer

Postad 12 November 2007 - 02:37

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Har sett 8 dvd filmer på 1.3.05.
Körde runt 4 filmer på 1.2.9
Alla 8 har hängt sig flera gånger per film.
Streamar inte mina, kör dem från den interna HDn.
Med 1.0.43 har jag aldrig hafft dem problemen och då har jag sett 10st+ filmer

Låter inget vidare alltså. Har du provat gå tillbaks till 1.0.43 och kört samma filmer som hängde sig på de nyare fw?
Ja vet, drygt och tråkigt. Du känner ingen som har en tvix som kan testa dem på sin?
De flesta har inga såna problem med de nyare firmwaren, så jag tvivlar på att det ligger i den ändå.

Postad 12 November 2007 - 09:09

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har samma problem, kollade på en .iso i helgen och fick en hängning så att jag var tvungen att starta om tvixen. Det hände direkt efter att jag spolat i filmen, kanske var relaterat?
Jag märkte också att det var problem med att hoppa mellan kapitel, särskilt bakåt ville inte fungera.
Jag använder fw 1.2.23.

Postad 12 November 2007 - 09:23

DolbyLab
  • DolbyLab
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag fick också hängning av en .iso fil i helgen.

Riktigt störande. Jag fick lov att starta om tvixen.

Sen körde jag filmen ifrån XBMC istället, den gamla trotjänaren ;)

Postad 12 November 2007 - 09:44

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Problemet idag och också möjligheten är att till exempel som du säger, stoppa i den en CA-modul som gör att man kan se och spela in alla kanaler som går. Då är det helt plötsligt intressant att prata med Boxer som ju i dagsläget (väl) har monopol på det här området (men det ska väl förändras har jag för mig). Att få en produkt godkänd tar ett halvår, rent pappersmässigt. Det kostar också vansinniga pengar varför enbart de "större" företagen har brytt sig om detta ännu. Lägg därtill det faktum att det händer oerhört mycket på det här produktområdet och du inser snabbt att, om man ska söka tillstånd för en produkt som denna, så gäller det att den är slagkraftig bra lång tid (år) för att det ska löna sig. Eftersom mjukvaror också förändras hela tiden på bara några månader och får en produkt som TViX:en att förändras så oerhört, så blir det svårt att göra det pappersjobb som behövs.

Jag är nog korkad nog för att erkänna att jag inte förstår ett smack av det du skriver.

Så vitt jag vet rekommenderar Boxer att man använder en godkänd box men jag har inte läst någonstans att det är ett krav.

Jag vore tacksam om du kan utveckkla varför en CA-modul skulle kräva dessa godkännanden.

/Göran

PS. Det här är inget klagomål på TVIX. Jag var väl medveten om att det inte går att ansluta en CA-modul när jag köpte TVIX. Jag är inte ens säker på att jag skulle använda funktionen om den fanns. Dessutom har jag full förståelse för om prioriteten från DVICO läggs på att stabilisera produkten. DS

Postad 12 November 2007 - 10:20

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Problemet idag och också möjligheten är att till exempel som du säger, stoppa i den en CA-modul som gör att man kan se och spela in alla kanaler som går. Då är det helt plötsligt intressant att prata med Boxer som ju i dagsläget (väl) har monopol på det här området (men det ska väl förändras har jag för mig). Att få en produkt godkänd tar ett halvår, rent pappersmässigt. Det kostar också vansinniga pengar varför enbart de "större" företagen har brytt sig om detta ännu. Lägg därtill det faktum att det händer oerhört mycket på det här produktområdet och du inser snabbt att, om man ska söka tillstånd för en produkt som denna, så gäller det att den är slagkraftig bra lång tid (år) för att det ska löna sig. Eftersom mjukvaror också förändras hela tiden på bara några månader och får en produkt som TViX:en att förändras så oerhört, så blir det svårt att göra det pappersjobb som behövs.

Jag är nog korkad nog för att erkänna att jag inte förstår ett smack av det du skriver.

Så vitt jag vet rekommenderar Boxer att man använder en godkänd box men jag har inte läst någonstans att det är ett krav.

Jag vore tacksam om du kan utveckkla varför en CA-modul skulle kräva dessa godkännanden.

/Göran

PS. Det här är inget klagomål på TVIX. Jag var väl medveten om att det inte går att ansluta en CA-modul när jag köpte TVIX. Jag är inte ens säker på att jag skulle använda funktionen om den fanns. Dessutom har jag full förståelse för om prioriteten från DVICO läggs på att stabilisera produkten. DS

God förmiddag Göran! ;)

Det har mer med formalia att göra och det faktum att om Boxer skulle backa upp produkten, så skulle det finnas hjälp från dem i supportärenden osv. Helt enkelt en garanti för att om du köper en Boxercertifierad produkt så garanteras att allt de erbjuder i utbud av program osv - fungerar. Visst, DViCO kan fixa en TViX med CA-modul men för att göra det enkelt för slutkunder är det smidigt om den liksom är "garanterad att fungera" även från de som erbjuder material. Däremot lutar det som sagt åt det andra hållet, nämligen att DViCO istället hittar en annan lösning som visserligen kanske fungerar lika bra i realiteten, men ur en försäljningssynvinkel och andra faktorer, så hade det helt enkelt varit bra om den var certifierad av Boxer.

Lite flummigt skrivet, men jag hoppas du förstår nu. Jag har inte raketforskat på det här utan skriver ungefär hur jag har hört att det ligger till.

Postad 12 November 2007 - 10:50

Tobbev
  • Tobbev
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej igen

Ringde precis till en återförsäljare för att kolla om de hade 5100SH hemma och då sade han att H.264 funkar i maskinen medan x264 INTE gör det.

Detta gjorde mig genast lite nervös. Har han fel eller rätt?

Mvh
Tobbe

Postad 12 November 2007 - 11:03

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hej igen
Ringde precis till en återförsäljare för att kolla om de hade 5100SH hemma och då sade han att H.264 funkar i maskinen medan x264 INTE gör det.

Han har fel, filmer kodade med x264-codecen fungerar fint. Vanligtvis ligger sådant material i .mkv-containern och då behöver du en av de senare firmware-versionerna för att det ska fungera. Det säljaren menade var kanske att .mkv inte fungerar "out of the box", utan du behöver uppdatera firmware för att det ska fungera.

Redigerat av distortion2, 12 November 2007 - 11:05.

Postad 12 November 2007 - 11:49

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag har samma problem, kollade på en .iso i helgen och fick en hängning så att jag var tvungen att starta om tvixen. Det hände direkt efter att jag spolat i filmen, kanske var relaterat?
Jag märkte också att det var problem med att hoppa mellan kapitel, särskilt bakåt ville inte fungera.
Jag använder fw 1.2.23.

Jag måste erkänna att jag aldrig har provat spola i en film uppspelad från iso-fil.
Kanske detta är springande punkten?
Men varför använda en så pass gammal firmware?

Postad 12 November 2007 - 12:36

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0

Detta gjorde mig genast lite nervös. Har han fel eller rätt?

Han har helt fel. x264 är en open-source implementation av H264.

Om en spelare hanterar H264 hanterar den med automatik också x264. Men detta gäller enbart codecen, sedan beror det på vilken container filen ligger i. Alla mediaspelare klarar ju inte MKV-filer t.ex.

Redigerat av Andr3as, 12 November 2007 - 12:37.

Postad 12 November 2007 - 13:42

Artemis666
  • Artemis666
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej,

Kanske inte riktigt hör hit men, Är det någon som har använt någon universalfjärrkontroll och ersatt tvixens? typ denna https://www.prisjakt...ukt.php?o=26245

Vore väldigt intressant om någon har erfarenhet av detta, eftersom jag nu är påjakt efter en schysst multifjärr.

Vänl,,

Postad 12 November 2007 - 14:21

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej,

Kanske inte riktigt hör hit men, Är det någon som har använt någon universalfjärrkontroll och ersatt tvixens? typ denna https://www.prisjakt...ukt.php?o=26245

Vore väldigt intressant om någon har erfarenhet av detta, eftersom jag nu är påjakt efter en schysst multifjärr.

Vänl,,

Har testat olika multifjärrar genom åren, men inte fastnat för någon av dem.
Philips Pronto hade man nog kunnat leva med eftersom den är programerbar på ett sätt som andra inte kan.
Annars kan du köpa dig en vettig hembioförstärkare som brukar ha multifjärr på köpet så att säga.

Postad 12 November 2007 - 15:16

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Angående alla inlägg om 24 Hz-output. Om jag kollar på info på mina filer i Tvixen så är det många som har "nästan 24 fps". Det brukar ofta stå 23.98. Hur blir det om man kör ut det progressivt till en en plasma/LCD (som jag inte har ÄN men letar för fullt)? Matas det ut och tolkas som 24 Hz-material med eventuellt juddering om tvn ej har stöd för det eller konverteras det till 50/60 fps? Hur blir resultatet hos er som har möjlighet att köra det?

Postad 12 November 2007 - 15:34

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Angående alla inlägg om 24 Hz-output. Om jag kollar på info på mina filer i Tvixen så är det många som har "nästan 24 fps". Det brukar ofta stå 23.98. Hur blir det om man kör ut det progressivt till en en plasma/LCD (som jag inte har ÄN men letar för fullt)? Matas det ut och tolkas som 24 Hz-material med eventuellt juddering om tvn ej har stöd för det eller konverteras det till 50/60 fps? Hur blir resultatet hos er som har möjlighet att köra det?

Materialet körs ut i 1080P/24Hz(även om info säger 23.98) om du har ställt in tvixen på det , har tv:n ej stöd för 1080P/24Hz så kommer du inte få ngn bild utan kommer få ställa tvixen på 1080P/50 el 60Hz ut istället , kollade på en hel film igår i 1080P/24Hz och det funkade bra men vid ett par tillfällen fick jag lite judder eller vad det heter när filmen hackar till litet.

Postad 12 November 2007 - 15:50

DolbyLab
  • DolbyLab
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hej,

Vänl,,

Har testat olika multifjärrar genom åren, men inte fastnat för någon av dem.
Philips Pronto hade man nog kunnat leva med eftersom den är programerbar på ett sätt som andra inte kan.
Annars kan du köpa dig en vettig hembioförstärkare som brukar ha multifjärr på köpet så att säga.

Jag har en Logitech 525 som jag är riktigt nöjd med. Det ända man kan säga som är negativt för den är att knapparna inte känns 100%.
Den är lätt att programmera och det är lätt att skapa macron. Jag la in Tvixen igår och den fanns med i Logitechs databas så det gick på en sekund. Sen skapar man sig en aktivitet(macro) sen är det bara att trycka på en knapp så är alla enheter som man ska använda för att se på film igång.;)
Jag har en Marantz RC-3200 fjärr som jag aldrig har använt. Är det någon som vill köpa den?:blink:
http://www.reference.....roductID=2158

Postad 12 November 2007 - 19:10

Kake
  • Kake
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Så har jeg lige fått min Tvix inn i varmen. er i gang med å formatere disken.

Spørsmål: er det noen firmware's som understøtter "Embedded subtitles" i mkv?

Hva er det som er det anbefalte FW pt. (har crt tv så hdTv issues, er ikke SÅ relleveant)

Postad 12 November 2007 - 19:52

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Så har jeg lige fått min Tvix inn i varmen. er i gang med å formatere disken.

Spørsmål: er det noen firmware's som understøtter "Embedded subtitles" i mkv?

Hva er det som er det anbefalte FW pt. (har crt tv så hdTv issues, er ikke SÅ relleveant)

Nej, det finns ännu inte stöd för embedded subtitles.
Jag kör 1.3.05 och är nöjd med det. Även 1.2.27 fungerade det är lika bra att installare den senaste versionen av FW.

Postad 12 November 2007 - 20:33

Malmopag
  • Malmopag
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
När man ska uppgradera sin tvix för första gången, ska man då ta den senaste uppdateringen eller ska man gå från uppdatering 1 till 2 till 3 etc?

alltså ska jag börja med
TVIX HD M-4100SH/M-5100SH Firmware 1.0.11
sedan ta
TVIX HD M-4100SH/M-5100SH Firmware 1.0.13
eller räcker det att jag tar
TVIX HD M-41/5100SH Firmware 1.3.05 RC1
? =)

jag kollar här : firmware

tacksam för svar, jag köpte alltså min tvix idag!

Postad 12 November 2007 - 20:36

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Bara ta den som kom ut sist, dvs du behöver inte göra det stegvis.

Postad 12 November 2007 - 20:50

Unregistered342c205a
  • Unregistered342c205a
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hej!
Jag rippade en DVD som jag köpt nyligen. Jag använde DVD decrypter. Det blev en iso-fil som jag förde över till TVIX:en. Problemet har har är att även om jag väljer svenska subs så visas de inte. Är det något som jag har missat?

/Pharphar

Postad 12 November 2007 - 21:53

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Ny Netshare har släppts, version 1.10

jag har ingen info om vad som är nytt... Netshare @ ftp.dvico.com

Postad 12 November 2007 - 22:43

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Har installerat Netshare 1.10. Inte hunnit testa det dock. Med lite tur är det kanske stabilare vid streaming eller så. Jag har inte hittat någon change log så det är lite svårt att försöka lista ut vad dom har gjort.

Postad 13 November 2007 - 01:12

Diesel77
  • Diesel77
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Tja.

Nån som vet om man kan koppla en extern dvd(ram) till usb på tvixen och sedan kanske rippa eller iaf kolla på film på detta sätt.

Vore kul om nån kunde pröva ifall ni har möjlighet.

Diesel

Postad 13 November 2007 - 01:13

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag har micklat rätt mycket med det och har fortfarande inte förstått var det brister.
Det som kallas "juddering" uppkommer konstant när kameran panorerar lite långsammare och verkar lika mycket bero på filmernas kvalité, komprimering och ifall den är ändrad till 23,98Hz(23,976) för att matcha NTSC.
När man kör ut signalen i 1080p med filmer som är runt trakten av 24Hz, så tenderar bilden att rycka till med intervaller mellan 1-2 minuter. Ibland är det på ställen i filmen som gör det svårt att upptäcka, men det verkar som att det görs för att synka bilden rätt med ljudet (mina teorier bara).
På min Pioneer blir kvalitétsskillnaden ganska liten om man ändrar till 1080i istället så görs filmen om till 60Hz om man kör NTSC-läge och då försvinner dessa ryck helt som jag har sett det hittills. Hade klart varit bättre om man kunde köra fulla poletter istället, men det visar att felet inte beror på att processorn är för klen i alla fall.

Jag börjar tro att Tvix-info't rapporterar vad filmen äri filen, men filmen körs ut i 24Hz trots detta.

Jag hade gärna sett att någon kan konfirmera mina testresultat.
Wolfy har haft nästan idenstiska iakttagelser innan, men han har tagit semester från tråden... :)
Och jag efterlyser fortfarande någon som kan tipsa om en film som Tvixen rapporterar som 24Hz.

Postad 13 November 2007 - 08:17

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Tja.

Nån som vet om man kan koppla en extern dvd(ram) till usb på tvixen och sedan kanske rippa eller iaf kolla på film på detta sätt.

Diesel

JA du kan koppla in en extern DVD via USB porten men NEJ du har inte så stor nytta av den eftersom tvixen INTE klarar av kopieringsskyddade DVD filmer, mao 99,9% av alla retail så det går inte att SE på film eller RIPPA den vägen.

Postad 13 November 2007 - 08:58

Diesel77
  • Diesel77
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Tja.

Diesel

JA du kan koppla in en extern DVD via USB porten men NEJ du har inte så stor nytta av den eftersom tvixen INTE klarar av kopieringsskyddade DVD filmer, mao 99,9% av alla retail så det går inte att SE på film eller RIPPA den vägen.

Ok.

Tackar för svar.

Diesel

Postad 13 November 2007 - 10:42

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Är det någon som vet ngt om strömåtgång (Watt) på denna vid användning (Film resp mp3) respektive idle / tomgång?

Är det någon som har på den jämt, för att kunna överföra från jobbet, t ex via FTP?

Postad 13 November 2007 - 11:23

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Är det någon som vet ngt om strömåtgång (Watt) på denna vid användning (Film resp mp3) respektive idle / tomgång?

Specifikationen i den här trådens första inlägg säger 20W vid användning, 2W vid standby. Idle/tomgång specas inte

Är det någon som har på den jämt, för att kunna överföra från jobbet, t ex via FTP?

inte jag

Postad 13 November 2007 - 11:27

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Och jag efterlyser fortfarande någon som kan tipsa om en film som Tvixen rapporterar som 24Hz.

Me too...

Postad 13 November 2007 - 12:25

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

...Jag hade gärna sett att någon kan konfirmera mina testresultat.
Wolfy har haft nästan idenstiska iakttagelser innan, men han har tagit semester från tråden... :P

Hehe, jag har inte tagit semester, snarare så strejkar jag av frutration pga att det är så svårt att få definitiva svar. Jag skrev till DViCo den 8:e och har fortfarande inte fått något svar. Jag har skrivit en tråd hos mpcclub.com, men bara fått som svar att det finns de som upplever samma sak, dvs att det verkar som om frames droppas vid uppspelning. Jag skulle inte ens vilja kalla det judder längre då det inte liknar 3:2 judder, dvs hackhackHackhack... eller vad jag förstår om 24 fps judder, dvs hackhackhack... utan det är för mig smoothsmoothHackhacksmooth... (eller liknande :D).

Jag har läst i forum överallt men kan inte finna några definitiva svar annat än att vad som verkar som samma problem upplevts hos HD-DVD spelare och de har fixats med FW uppdateringar, men om det verkligen är detsamma vete tusan. Det vore underbart om det fanns någon som har en 24 Hz kapabel TV, t ex Pioneer G8, eller projektor samt har en 24 Hz kapabel uppspelare, t ex Pioneer BouRay, kunde uttala sig om hur det upplevs med grejor som definitivt ska både skicka korrekt signal och kunna visa den korrekt.

Jag kan dock säga följande, jag bytte nyss till en Pioneer 428 som definitivt klarar 1080p signal i alla dess varianter och upplevelsen med den är precis samma som den jag hade med min 427 så det är då inte 427 som är orsaken.

Nåja, jag hade glömt bort att jag fått en länk av en av medlemmarna här på forument och där finns det material som ska vara [email protected], men det är 48Mbps filer så det blir nog tungt att streama samt jag är osäker på om TViXen är kompatibel med codec som används. Jag kommer att lägga över på en USB disk och testa. Återkommer...

Postad 13 November 2007 - 12:53

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Fågan är vad DViCo gör. Ser man t ex till deras "lösning" av HD-materialets lite annorlunda lumakoordinater genom att ändra inställningar för Brightness och Contrast känns det som en nödlösning minst sagt och man kan ifrågasätta om de har tillgång till SDK (Software Development Kit) från Sigma Designs. Jag tycker att de borde kunna korrigera Rec. 709 (högupplöst standard) separat från Rec. 601 (standardupplöst standard) och lämna kontrollerna Brightness och Contrast neutrala.

SDK:n har de, de har till och med på slutet fått hålla på med att leta buggar i den... När man testar konvertering (för det är en konvertering- inte "korrigering" som behöver göras) på sin PC märker man att det suger rätt mycket kraft. Kanske Sigma-chippet inte klarar av det?

Postad 13 November 2007 - 14:36

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

SDK:n har de, de har till och med på slutet fått hålla på med att leta buggar i den... När man testar konvertering (för det är en konvertering- inte "korrigering" som behöver göras) på sin PC märker man att det suger rätt mycket kraft. Kanske Sigma-chippet inte klarar av det?

Ja, du har helt rätt. Jag menade såklart konvertering. Läser man på Sigma Designs hemsida så verkar det som att deras chip ska klara av det, men det är mycket möjligt att praktiskt tillsammans med allt annat chippet ska utföra så räcker det inte till fullt ut.

Postad 13 November 2007 - 15:43

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Specifikationen i den här trådens första inlägg säger 20W vid användning, 2W vid standby. Idle/tomgång specas inte

Tack för svaret!
Jag plöjde igenom manualen och hittade inte inget om strömåtgång. Konstigt att de inte skriver ngt där.

Jag vågade klicka på köpknappen nu i eftermiddags och en sATA-disk separat. Man kom undan med flera hundralappar då ju :P

Jag skall testa vad som blir smidigast sedan, ev att jag köper en linksys NAS200 med ftp- och mediaserver och har ståendes hemma.

Iofs så är det annars inte helt omständigt att "kånka" på 5100an imo.

Postad 13 November 2007 - 19:39

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Ngn frågade om att låta Tvixen stå på längre perioder: Jag har haft min på i några dgr i sträck ibland , varför undrade du det?

Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 13 November 2007 - 19:43.

Postad 13 November 2007 - 20:48

Unregistered7beef5b5
  • Unregistered7beef5b5
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Jag har beställt en 4100..och funderar lite om inkopplingen.
Är det någon som använder HDMI-->DVI kabel?
Jag har tyvärr ingen HDMI ingång på plasman och enda Component ingången är upptagen.

Postad 13 November 2007 - 21:32

JockoR
  • JockoR
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tjenare alla!

Någon som kan förklara lite enkelt hur man kopplar tvixen till nätverket. Måste man andvända en router/switch eller går det att koppla den rakt in i dator.

Postad 13 November 2007 - 22:01

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag har tyvärr ingen HDMI ingång på plasman och enda Component ingången är upptagen.

Min svärson har kopplat HDMI till DVI. Han säger att det fungerar bra.

/Göran

Postad 13 November 2007 - 22:03

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Tjenare alla!

Någon som kan förklara lite enkelt hur man kopplar tvixen till nätverket. Måste man andvända en router/switch eller går det att koppla den rakt in i dator.

Går att koppla antingen via router eller direkt till dator. Jag skulle använda korsad kabel om jag kopplar direkt till dator men en del säger att det under vissa omständigheter kan gå med en rak kabel.

/Göran

Redigerat av Goeran, 13 November 2007 - 22:04.

Postad 13 November 2007 - 22:05

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag kör så mot min TV och det fungerar bra, de ev problem jag har är relaterade till TV'n och inte till tvixen elelr HDMI -> DVi kabeln

Tjenare alla!

Det går att direktansluta den mot din dator, då behöver du en korsad kabel.

Postad 13 November 2007 - 22:25

Unregistered7beef5b5
  • Unregistered7beef5b5
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Jag kör så mot min TV och det fungerar bra, de ev problem jag har är relaterade till TV'n och inte till tvixen elelr HDMI -> DVi kabeln

Tjenare alla!

Det går att direktansluta den mot din dator, då behöver du en korsad kabel.

Perfekt det låter bra..
Då är det bara att vänta på Tvixen, kan knappt bärga mig :P

Postad 13 November 2007 - 23:11

JockoR
  • JockoR
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Thx Mates! Då gäller det bara att pilla ihop allt med dhcp och sånt! Om man kör med korsad kabel rakt mot datorn ska man då köra med fast ip?

Postad 14 November 2007 - 06:49

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Thx Mates! Då gäller det bara att pilla ihop allt med dhcp och sånt! Om man kör med korsad kabel rakt mot datorn ska man då köra med fast ip?

Det hänger ju egentligen på om den dator du ansluter TVIX till har DHCP-server eller inte. Om du t.ex ansluter till en XP-dator lutar det väl åt fast IP-adress medan du kan använda dynamisk adress mot en Windows Server (förutsatt att du konfigurerat DHCP-server).

/Göran

EDIT: Tänk på att du antagligen måste använda fast IP-adress i datorn också samt att både TVIX och dator ska ha samma subnet-mask och tillhöra samma subnät.

Redigerat av Goeran, 14 November 2007 - 07:22.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.