Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter

3224 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Logitech Squeezebox Classic (Mediaspelare) 5 9,38 (199) Inga priser
Slim Devices SqueezeBox Wired MP3 (Mediaspelare) 1 8 (2) Inga priser
Slimdevices Squeezebox2 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 8,8 (4) Inga priser
Thecus N2100 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Thecus N5200B (NAS-servrar) 1 6 (1) Inga priser
Logitech Squeezebox Transporter (Mediaspelare) 4 9 (4) Inga priser
Logitech Squeezebox Duet (Mediaspelare) 7 8,73 (90) Inga priser
Logitech Squeezebox Controller (Fjärrkontroller) 4 8,25 (3) Inga priser
Logitech Squeezebox Receiver (Mediaspelare) 2 8,17 (5) Inga priser
Logitech Squeezebox Boom (Kompaktstereo) 5 9,37 (58) Inga priser
Logitech Squeezebox Touch (Mediaspelare) 9 8,07 (44) Inga priser
Logitech Squeezebox Radio (Radio) 7 7,74 (97) Inga priser
36 relaterade trådar
* Officiell tråd - Squeezebox Touch * (445 inlägg) 9 år sedan
Vad är det som skiljer logitech UE smart radio och squeezebox radio? (27 inlägg) 11 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 11 år sedan
Squeezebox Radio (160 inlägg) 11 år sedan
* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet * (1152 inlägg) 12 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 12 år sedan
Logitech Squeezebox Boom (140 inlägg) 12 år sedan
Svensk eller kinesisk T-amp? (16 inlägg) 12 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 13 år sedan
Drömanläggning 300.000 kr (43 inlägg) 13 år sedan
Uppspelning av strömmande musik (1 inlägg) 13 år sedan
Köpa Sqeezebox Duet nu? (13 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox eller Ipod/Airport express? (12 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox och android (5 inlägg) 14 år sedan
Pioneer Lx71 vs Squeezebox classic (5 inlägg) 15 år sedan
CD-spelaren dödförklarad, ny ljudstreamer för audiofiler! (79 inlägg) 15 år sedan
Datorn som HiFi källa? (76 inlägg) 15 år sedan
SqueezeBox, Qnap NAS, Spotify (1 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox-DAC mot Musical Fidelity hörlursförstärkare, vilken är bäst? (0 inlägg) 15 år sedan
Logitech Squeezebox Touch (8 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox bla bla bla (6 inlägg) 15 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
En ny Squeezeboxmodell (94 inlägg) 16 år sedan
Hur lägger man in internetradiostationer till Squeezeboxboom ? (2 inlägg) 16 år sedan
SACD / HDCD (53 inlägg) 16 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 16 år sedan
Squeezebox vs Soundbridge (202 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
NAS - teori och praktik (22 inlägg) 17 år sedan
Ska byta ut min Soundbridge... (25 inlägg) 17 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 17 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 17 år sedan
Slimdevices släpper ny Squeezebox (27 inlägg) 17 år sedan
Extern DAC (90 inlägg) 18 år sedan
Slim Devices Squeezebox blir rumsren (2 inlägg) 18 år sedan
Creative Wireless Music eller Squeezebox 2? (10 inlägg) 19 år sedan

Postad 14 september 2008 - 23:04

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

startmenyn, kör, skriv cmd, i promten skriv ipconfig.

Detta gör du på datorn med squeezecenter.

Tack det skall jag prova lite senare.

Falken

Postad 15 september 2008 - 13:51

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
hej!

jag provade med ovanstående instruktioner och fick då fram

"IP-konfiguration för windows"

IPv4-adress : 192.168.0.102

Och följande adress matades in i iphone (safari web-läsare)

192.168.0.102:9000/ipeng :)

IT WORKS

Jag provade att bläddra lite i musikmapp och jag kan väl bara hålla med att den fungerar som ett vanligt surfande mellan sidor ,kan uppfattas lite segt.

Hoppas att det kan komma en "app" iframtiden för snabbare bläddrig i musikmapparna.

Sedan om man har mycket musik kanske det kan vara bra att dela upp detta i olika mappar för att det skall vara snabbare attt hitta.

Tack för hjälpen

Falken

Postad 17 september 2008 - 12:15

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om det funkar att få upp album cover och dylikt på display:en på en logitech harmony one??

Postad 17 september 2008 - 18:37

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om det funkar att få upp album cover och dylikt på display:en på en logitech harmony one??

Jag är nästan helt säker på att det inte går. Utifrån vad jag vet har Harmony One enbart envägskommunikation och kan inte få någon information från SqueezeBox/SqueezeCenter den kan bara skicka kommandon till den.

Det går kanske att skapa upp knappar manuellt med en knapp per album, men jag antar att du var ute efter automatik och kanske även så den visar aktuellt album som spelas, detta fungerar med största sannolikhet inte.

Postad 17 september 2008 - 21:49

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0

Jag är nästan helt säker på att det inte går. Utifrån vad jag vet har Harmony One enbart envägskommunikation och kan inte få någon information från SqueezeBox/SqueezeCenter den kan bara skicka kommandon till den.

Det går kanske att skapa upp knappar manuellt med en knapp per album, men jag antar att du var ute efter automatik och kanske även så den visar aktuellt album som spelas, detta fungerar med största sannolikhet inte.

Exakt......det hade ju varit soft om man kunde nyttja hormony:en lite som fjärren till duet. Vet du om harmony 1000 funkar som fjärren till duet?

Postad 18 september 2008 - 20:41

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Exakt......det hade ju varit soft om man kunde nyttja hormony:en lite som fjärren till duet. Vet du om harmony 1000 funkar som fjärren till duet?

Nej det är samma problem med den som med Harmony One, den stödjer bara envägskommunikation.

Postad 18 september 2008 - 21:57

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0
Då får man helt enkelt köpa sig en duetfjärr med andra ord.........tack för svaren erlandi. :)

Postad 19 september 2008 - 08:34

felldin
  • felldin
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Nu behöver jag hjälp. Har skaffat mig en squeezebox och installationen gick fint. Den fungerade i ett par dagar men nu har jag fått problem. Efter omstart av datorn vill squeezeboxen inte spela upp musik längre. Jag kan bläddra bland musiken så det finns kontakt med squeezecenter men så fort jag vill spela upp en låt så händer inget. Någon som vet vad som kan vara fel? Kan väl tillägga att det går att spela upp musik via softsqueeze. Dessutom ser det ut som om låten spelas upp i squeezezenter. Trots att det inte händer något med squeezeboxen.

Redigerat av felldin, 19 september 2008 - 08:39.

Postad 19 september 2008 - 09:05

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Jag hade (har) samma problem med en duet. Drar jag ur strömkabeln från boxen och sätter tillbaka den fungerar det. Verkar som det fungerar om boxen startas om. Kolla också att det finns en "player" i squeezecenter under settings flik 2.

Redigerat av Ecis, 19 september 2008 - 09:06.

Postad 19 september 2008 - 09:34

felldin
  • felldin
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Jodå spelaren finns där och jag kan bläddra i mitt musikbibliotek på squeezeboxen men jag kan ej spela upp låtarna ändå. Det ser ut som de spelas i squeezecenter men squeezeboxen räknar inte upp tiden på låten och det kommer inget ljud. Det märkligaste är att jag kan spela upp webradio. Verkar som det är något konfigurationsfel i min dator eller möjligtvis router.

Frågan är bara varför jag kan bläddra i musikbiblioteket på boxen? Det måste ju innebära att jag har kontakt med squeezecenter. Men ändå går det ej att spela upp låtarna trots att det ser ut som de spelas i squeezecenter.

Redigerat av felldin, 19 september 2008 - 09:39.

Postad 19 september 2008 - 16:08

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Nu har jag en duett och det är väl inte riktigt samma. I duetten ser jag "now palying" och sekunder räknas ner. Tidigare hade jag ett konstigt problem att den spelade ca 10 sekunder sen började den om igen men inget ljud. Jag installerade om firmware och sen fungerade det. Provade du att dra ut strömmen?

Postad 19 september 2008 - 21:19

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Webradio, finns det nån sida där man man ta url för att lägga in i squeezen.
Gärna svenska stationer som bandit och lite från SR

Postad 19 september 2008 - 22:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Webradio, finns det nån sida där man man ta url för att lägga in i squeezen.
Gärna svenska stationer som bandit och lite från SR

Annars finns dom redan.

Internet radio / Staff picks / By City / Stockholm, SE

SR P1
SR P2
SR P3
SR P4 Radiosporten
SR P5
P3 Star
P3 Rockster
SR Minnen
SR Klassiskt
SR Svea
SR c
Lugna Favoriter
NRJ
Bandit
RIX FM

Vill du spela någon kanal direkt "Home / Tune In URL" ... sen är det bara att åka!

Redigerat av Martin, 19 september 2008 - 22:11.

Postad 19 september 2008 - 22:12

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
http://www.sr.se/cgi...;Artikel=787720

Postad 20 september 2008 - 09:12

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
kanon, ska bara försöka att få Bandit-GBG att funka också.

Postad 22 september 2008 - 21:09

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Har ägt en Squeezebox nu i 1 vecka är hlt lyrisk över dess enkelhet och kvalitet men... Idag när jag startade squeezecenter så står det bara "Squeezecenter startar" har 7.2 och har testat installera om det utan framgång. Har någon här en aning om vad det kan tänkas vara för fel? Det har ju fugerat kanon till datorn startades om och jag har inte installerat något plugin eller liknande...

Postad 24 september 2008 - 17:24

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Efter uppdateringen till 7.2 så håller datorn på i en evighet (känns det som iaf) med "Squeezecenter startar", men jag kan köra igång SB:n och bläddra med den.... (min dator står i en bokhylla så jag använder inte den för att bläddra i biblioteket).
Det känns som nåt är fel...men felet är (i mitt fall) litet så jag kan leva med det tills en uppdatering kommer....och under tiden går vinylen mer....och det låter rikigt bra även det.... :)

Postad 24 september 2008 - 18:05

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Har nu pratat med support men de kan inte förstå vad som är fel :) , ingen här som har en aning?

Postad 24 september 2008 - 18:10

Unregistered3ef89cc7
  • Unregistered3ef89cc7
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Har själv det problemet vid uppstart av datorn. SC startar aldrig av sig själv som den är inställd på utan jag får stoppa den och stara om och då fungerar det. Dvs starta om SC och inte datorn. Det uppkom efter att jag uppgraderat till 7.2.

Mattias

Postad 24 september 2008 - 18:44

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Tvär så fungerar inte heller det :) .

Postad 25 september 2008 - 06:40

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Har ägt en Squeezebox nu i 1 vecka är hlt lyrisk över dess enkelhet och kvalitet men... Idag när jag startade squeezecenter så står det bara "Squeezecenter startar" har 7.2 och har testat installera om det utan framgång. Har någon här en aning om vad det kan tänkas vara för fel? Det har ju fugerat kanon till datorn startades om och jag har inte installerat något plugin eller liknande...

Vart står det "Squeezecenter startar" ?

Är det på själva Squeezebox'ens display eller är det i Windows ?

Om det är på Squeezecenter's display kan det vara så att datorn har bytt IP-adress, då måste du (om du har en Classic, Boom eller Transporter) hålla inne vänsterpil på fjärren så att du kommer in i inställning sidorna på Squeezebox'en och där kan man någonstans välja vilken SqueezeCenter den skall köra mot. Tror det kan ligga under nätverksinställningarna men jag kommer inte ihåg exakt. Detta måste man göra varje gång datorn som SqueezeCenter körs på har fått en ny IP-adress.

Om datorn SqueezeCenter körts på har bytt IP-adress så försöker SqueezeBox'en starta upp en dator från viloläge på den gamla IP-adressen och då tror jag den visar något liknande "Squeezecenter startar" på displayen. Det kommer givetvis inte att gå genom att det inte längre finns någon dator på den IP-adressen.

Har du datorn inkopplad till en router så brukar det finnas inställningar i routern där man kan ställa in så att datorn skall få en "fixed" eller "static" IP-address, gör du detta kommer du inte att få samma problem nästa gång du startar om datorn. Observera att det är datorn och INTE routern själv du skall ge en fixed/static IP-adress, men det görs i routern's användargränssnitt.

Postad 26 september 2008 - 17:11

MrSthlm
  • MrSthlm
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Kör du analogt eller digitalt? Kör du digitalt så skall volymändringen vara avstängd, kör du analogt så skall den vara på högsta..

Jag sitter och funderar på precis samma sak. Så när man kör toslink så ska volymändring vara avstängd? Har letat lite här och där men inte funnit något svar. Varför ska den vara det?

Postad 26 september 2008 - 18:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Jag sitter och funderar på precis samma sak. Så när man kör toslink så ska volymändring vara avstängd? Har letat lite här och där men inte funnit något svar. Varför ska den vara det?

Om du minskar volymen digitalt försämrar du ljudet, man vill ju helst skicka en oförvanskad signal ut <_<

Du ändrar det på Settings / Player settings for XXXXXX / Audio / Volume Control / Output Level Is Fixed At 100%

Postad 26 september 2008 - 18:54

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Fungerar inte att ändra till static heller men har däremot upptäckt att Slimserver fungerar hur bra som helst???

Postad 26 september 2008 - 19:25

Unregistered29563
  • Unregistered29563
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Är det någon som har koll på om det kommer en ny version av transporter?
Den har ju några år på nacken - är riktigt sugen på en men det borde vara dags fär en version 2...

Postad 27 september 2008 - 08:54

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Är det någon som har koll på om det kommer en ny version av transporter?
Den har ju några år på nacken - är riktigt sugen på en men det borde vara dags fär en version 2...

Jag har inte hört något om någon ny Transporter hårdvara, däremot så kommer det ju firmware(mjukvaru) uppdateringar till den med varje ny version av SqueezeCenter. Många glömmer att vad gäller funktionalitet så brukar dessa mjukvaruuppgraderingar kunna erbjuda ganska mycket till skillnad från många andra leverantörer. Andra leverantörer fokuserar ofta enbart på nya produkter medan Logitech's Squeezebox/Transporter serie alltid har fokuserat på att ny funktionatlitet i mjukvaran skall vara tillgänglig både för gammal och ny hårdvara.

Om jag skall gissa, så skulle jag gissa att de efter Logitech uppköpet fokuserar ny produktuveckling på enheter som är anpassade för vanliga konsumenter. Highend HiFi marknaden är ganska begränsad och jag misstänker att många HiFi entusiaster fortfarande är lite skeptisk till digitaliserad stream'ad musik, det kommer sannolikt att slå igenom där också såsmåningom men det kräver nog att de etablerade HiFi märkena börjar satsa ordentligt på det. Det är troligtvis svårt för Logitech som är känd från "konsumentmarknaden" att hävda sig mot märken som Marantz, Linn även om Logitech's produkter i praktiken skulle vara bättre. Det var troligtvis lite lättare när Transporter såldes av Slim Devices (som de hette före de blev Logitech), de var då en potentiell uppstickare på HiFi marknaden, tidigare kända för att erbjuda produkter för konsumentmarknaden med fokus på hög ljudkvalitet. Men detta är som sagt vara bara mina högst personliga gissningar.

I praktiken tror jag inte det står "Logitech" någonstans på Transporter, men det är fortfarande på Logtech's sidor man hittar igen den. Utifrån vad jag förståt så vill de inte sätta en Logitech logotyp på den för de vet att då skulle nästa ingen HiFi entusiast vilja ha den stående i sin stereoanläggning.

Den Transporter som finns står väl sig förresten ganska bra fortfarande, de stora tekniska nyheterna Logitech kommit efter det är väl:
- Controller (fjärren till Duet) som fungerar utmärkt tillsammans med Transporter.
- DSP chip'et i Boom, som jag misstänker inte är så intressant i en Transporter. Jag tror att de flesta HiFi lösningar brukar oftast fokusera på att återspegla den ordinarie ljudbilden och inte på att förvränga den så den är anpassad till en begränsad anläggning eller ett ej optimalt lyssningsrum.
- Klock och ljussensor kresarna i Boom som är intressant om man skall använda den som klockradio, men detta är troligtvis inte så intressant i en Transporter som ofta står i ett eget lyssnarrum eller i vardagsrummet.

Vilka förbättringar skulle du vilja se i en ny version av Transporter ?

Personligen tror jag att jag hellre skulle se en prissänkning av den befintliga Transporter än att de kommer med en ny version, men jag har ju ingen riktig highend HiFi anläggning så det är knappast sådana som jag som är potentiella kunder för en ny Transporter.

Postad 27 september 2008 - 10:10

MrSthlm
  • MrSthlm
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Om du minskar volymen digitalt försämrar du ljudet, man vill ju helst skicka en oförvanskad signal ut ;)

Du ändrar det på Settings / Player settings for XXXXXX / Audio / Volume Control / Output Level Is Fixed At 100%

Jag hittar ärligt inte "output level is fixed @ 100%" jag går in under inställningar ljud där kan man välja volymjustering (jag har ingen volymjustering ibockad) samt volym på 100. Men det kanske är precis det du menar? Kör ver 7.2

Postad 27 september 2008 - 12:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Så här ska det se ut:

Bifogad fil  Untitled_1.jpg   98K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Martin, 27 september 2008 - 12:25.

Postad 27 september 2008 - 20:49

MrSthlm
  • MrSthlm
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det här är rätta tråden men jag slänger iaf iväg en fråga.

Ni som kör mac vad taggar Ni musik med? Någon som har nåt tips utöver iTunes som är bra?

God fortsättning på helgen/M

Postad 28 september 2008 - 16:12

mikael_in_action
  • mikael_in_action
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Varför hackar musiken?

När jag spelar FLAC (ca 1000 kbit/s) hackar musiken. mp3 320 kbit/s funkar bra. Jag ser ju på bufferten att den töms när jag kör FLAC så det är uppenbarligen så att musiken inte hinner strömmas i den takt som krävs. Men när jag kör nätverkstest visar den ett average på ca 80% vid 5000 kbit/s vilket borde vara mer än tillräckligt. Vad är det för fel?

Trådlös signalstyrka ligger kring 20-50% men det hackar hela tiden, oavsett styrka.

Jag kör en PC med en Pentium 4, 3GHz, 1 GB RAM. Musiken ligger på en extern Western Digital MyBook ansluten via USB.

Postad 29 september 2008 - 09:03

Unregistered29563
  • Unregistered29563
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Hmm min tanke med att det kan vara dags för en ny transporter var mer att den funnits på marknaden ett bra tag och jag kan tänka mig att de skulle kunna förbättra en hel del i den precis som man gör med cd-spelare...
DAC:en i den är riktigt bra men det finns grymmare alternativ idag som kanske inte kostar mer?

Tykcer preics som du att en pris sänkning skulle vara bättre än en ny version...

Funderar att sätta en dac till min squeesebox v3 men är samtidigt lite sugen på att löpa linan ut och uppgradera till en transporter...

Postad 29 september 2008 - 18:45

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Måste skriva av mig lite. Nu la min hdd med alla mina flac-skivor låg på. Hårddisken skiter jag i men just det att jag måste rippa ner alla skivorna ännu en gång tar emot något så extremt.

Så ta backup på dem. Jag var för lat att göra det, tänkte att hårddisken var ändå så pass ny. Suck

Postad 29 september 2008 - 19:51

Pjn
  • Pjn
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
ajdå. :) hd krasch är aldrig roligt. Ett litet bra prg, är Microsoft Synctoy och det är gratis. Välj bara mapp eller enhet så backar den alla dina låtar snabbt och smidigt. Kör det på min server där Squeeze Center körs.

Postad 30 september 2008 - 16:25

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Verkar bra det programmet. Får kanske inhandla en extern hd som jag har backupen på.

Postad 01 oktober 2008 - 23:38

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Måste skriva av mig lite. Nu la min hdd med alla mina flac-skivor låg på. Hårddisken skiter jag i men just det att jag måste rippa ner alla skivorna ännu en gång tar emot något så extremt.

Så ta backup på dem. Jag var för lat att göra det, tänkte att hårddisken var ändå så pass ny. Suck

Verkligen trist, eller rättare sagt en riktig mardröm, jag lider verkligen med dig :P

Jag hoppas verkligen folk som läser detta tar lärdom av din situation.
Jag tror många omedvetet eller medvetet struntar i att ta backup på sitt FLAC bibliotek exempelvis för att det tar så mycket extra plats men man bör verkligen fundera på om det inte är värt kostnaden att ha en extra hårddisk med en kopia av det.

Generellt finns det två typer av människor:
1. De som har råkat ut för en hårddisk krash
2. De som kommer att råka ut för en hårddisk krash

Många lever nog tyvärr i någon typ av "lyckorus" där man inbillar sig att det finns ett tredje alternativ där man aldrig kommer att råka ut för någon. Detta var nog möjligt förr i tiden men vi som levt med datorer mer eller mindre hela vårt liv kommer sannolikt att råka ut för en krash förr eller senare, det är bara en tidsfråga...

Bara för att man har en relativt ny hårddisk är det ingen garanti för att den inte kommer att krasha, jag har varit med om att filssytemet på en hårddisk som bara var några månader gammal krashade helt och hållet så jag tappade allt på den. I en sådan situation är det liten tröst att det finns garanti på själva hårddisken, innehållet är oftast värt många gånger mer än själva hårddisken.

Postad 02 oktober 2008 - 09:17

Unregistered29563
  • Unregistered29563
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Är det någon som har eller har hört SB+?

Har läst en del om den och den verkar ju onekligen kapabel.

Läs mer om den här:

http://www.at-view.co.uk/sb2.htm

Priset ligger på 800£ för den digitala varianten och 1000£ om man vill ha analoga ut.
Jag tänker mycket på den med analog ut eftersom DAC:en verkar rikigt bra i den.

Självklart kollar jag även på en Transporter men denna är 6-7000 billigare och de som jämfört har valt att behålla sin SB+....

Postad 03 oktober 2008 - 10:43

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Jag har nu funnigt var mitt problem ligger när det gäller SlimServer (eller ja tror ja har) men jag har ingen lösning.

Saken är den att databasen får error helatiden så att ja kan inte göra några ändringar.
Ska ja göra det så måste ja stänga av SlimServer, ta bort databasen o sen starta upp o göra en rescan.
Efter detta så kan ja välja playlist men gör ja nå nytt så verkar det som att databasen får error igen o ja måste göra om allt.
Nu tex så valde ja senast att lägga till lite mappar i en ny playlist, med browser, och köra men sen ville ja välja en av dom playlists ja har o då va dom borta. Kör ja en rescan av Playlist enbart så ser amn i loggen att det är error i databasen.
Någon som har en aning om vad ja kan göra för att inte få error i databasen??

Skulle va otroligt tacksamm för hjälp då detta gör mig oxstokig =\

// Threepwood

Postad 03 oktober 2008 - 17:01

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Någon som har en aning om vad ja kan göra för att inte få error i databasen??

Skulle va otroligt tacksamm för hjälp då detta gör mig oxstokig =\

Svårt och hjälpa när du inte visar exakt vilket felmeddelande du får, det kan vara många olika felmeddelanden som genereras från databasen.

Utan att sett vad du får för fel så skulle jag gissa på att du har ett antivirus program som låser SqueezeCenter's databas filer, men det kan vara något helt annat också det går inte att säga utan att ha sett felmeddelandet du får i SqueezeCenter's log fil.

Postad 04 oktober 2008 - 10:25

hanscb
  • hanscb
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Har köpt "köksradion" Squeezebox Boom och har en fråga om SqueezeCenter. Jag har skapat en mapp i favoriter i vilken jag lägger div album. Mitt problem är att om albumtiteln innehåller åäö verkar albumen bli tomma, inga låter finns att spela upp. Redigerar man länken står det exempelvis VARGM%C3%83%C2%85NE och ändrar man det då till VARGMÅNE så funkar det. Någon som vet nån lösning på det (mer än att döpa om albumen). Spelar jag upp albumen direkt utan att lägga dem i favoriter funkar det helt ok.

//Hans

Postad 04 oktober 2008 - 10:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Är alla taggar helt korrekta?

Postad 04 oktober 2008 - 10:58

hanscb
  • hanscb
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Är alla taggar helt korrekta?

Dom är taggade med Tag&Rename 3.4 och jag kan inte se att nåt är fel, både ID3v1 och v2 är ifyllda och allt ser ok ut.

Postad 06 oktober 2008 - 12:25

chryllo
  • chryllo
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det här är rätta tråden men jag slänger iaf iväg en fråga.

Ni som kör mac vad taggar Ni musik med? Någon som har nåt tips utöver iTunes som är bra?

God fortsättning på helgen/M

Jag använder Tag till FLAC-filer och det funkar bra (Länk till Tag)

/C

Postad 13 oktober 2008 - 17:55

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0
hej har precis skaffat mig Squeezebox ...
Problem är att jag inte kan connect to slimserver?
Allt funkar när jag gör set up i networking
hittar router och ip men sen strular det... någon som vet...
Fan nätverk är inte min starka sida B)

Ace34

Postad 13 oktober 2008 - 21:03

erpan85
  • erpan85
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Hej!
Funderar på att köpa en Squeezebox Classic + NETGEAR READYNAS DUO 500GB GIGABIT LAN + 500GB EXTRA HD.
Så jag har några frågor om konceptet. För det första om det är några som kör samma kombination så skulle jag gärna vilja höra om era erfarenheter?

Sedan bara en simpel fundering, det är inget som skiljer sig i versionen av SqueezeCenter för Netgears NAS gentemot den för Xp och Vista som t.ex. någon sorts begränsning i funktioner eller så?

Med hälsningar // Erik

Postad 14 oktober 2008 - 08:47

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0

Hej!
Funderar på att köpa en Squeezebox Classic + NETGEAR READYNAS DUO 500GB GIGABIT LAN + 500GB EXTRA HD.
Så jag har några frågor om konceptet. För det första om det är några som kör samma kombination så skulle jag gärna vilja höra om era erfarenheter?

Sedan bara en simpel fundering, det är inget som skiljer sig i versionen av SqueezeCenter för Netgears NAS gentemot den för Xp och Vista som t.ex. någon sorts begränsning i funktioner eller så?

Med hälsningar // Erik

Jag kör med den setup:en som du funderar på. Det som skiljer när NAS:en levereras är att den är förinstallerad med en äldre version av Squeezecenter men det går att uppdatera detta. I övrigt så är det vad jag kan se samma mjukvara. Eftersom du inte har samma kapacitet i NAS:en som i en dator så går det ju givetvis lite långsammare.

Postad 14 oktober 2008 - 09:33

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0

hej har precis skaffat mig Squeezebox ...
Problem är att jag inte kan connect to slimserver?
Allt funkar när jag gör set up i networking
hittar router och ip men sen strular det... någon som vet...
Fan nätverk är inte min starka sida :)

Ace34

löst problemet....

Ace34

Postad 14 oktober 2008 - 09:49

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

löst problemet....

Ace34

Vad var problemet?

Postad 14 oktober 2008 - 12:11

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0

Vad var problemet?

virus programmet... personal firewall :)

Ace34

Postad 14 oktober 2008 - 13:06

erpan85
  • erpan85
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Jag kör med den setup:en som du funderar på. Det som skiljer när NAS:en levereras är att den är förinstallerad med en äldre version av Squeezecenter men det går att uppdatera detta. I övrigt så är det vad jag kan se samma mjukvara. Eftersom du inte har samma kapacitet i NAS:en som i en dator så går det ju givetvis lite långsammare.

Okej. Det där att det går långsammare på NAS:en, då syftar du väl inte på själva kommunikationen mellan enheterna?

Postad 14 oktober 2008 - 13:22

carlcamper
  • carlcamper
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
hej

vad kør ni før anslutningar från SB, vilket blir bäst att køra från SBn till Dacn?!

Mvh
Carl

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.