ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 22 december 2007 - 13:20
Unregistered891a0113
-
Unregistered891a0113
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Jag kör med Expert boxen och upplever ibland knappast någon color banding alls. Det beror nog på hur CH kodar utsändningen. Tittar mest på filmkanalerna och det varierar lite från film till film. Vissa filmer kan sakna color banding helt och någon film kan ha det ca 10-15% av filmen.
Det som är känsligt är hur mycket gain/kontrast det är i videon, d.v.s driver man svart mot svart och vitt mot vitt blir övergångarna i en skuggning tydliga. Den nya HDMI color space rättar till en hel del, samtidigt får man minska på kontrasten.
Körde i början med fel HDMI color space och maxad kontrast samt 1080i signal på SD kanaler, ganska mycket color banding. Kör nu med YpBpR och film läge på G8 plasma samt 576p. Anledningen till att köra 576p är att boxen är inte så snabb som G8 på uppskalning.
Det som jag upplever nu som problem är att ljudet nästan aldrig är i fas med bilden. I värsta fall har det varit upp til 2-3 sekunder fel. Det verkar också som om boxen inte skickar ut någon signal som talar om att man växlar mellan 576p och 1080i. Växlar jag till HD kanal så måste man byta källa på receivern och tillbaka för att G8 skall visa korrekt bild.
pergor: Du kanske kan lite om det tekniska, skickas det ut någon synk-signal mellan ljud och bild?
/Pelle 
Min tv visar klart och tydligt vilken signal den får när jag växlar mellan 576i, 720p och 1080i. Bara att ändra upplösning på boxen och kolla vilken signal tv:n tar emot genom att trycka på OK knappen. /Mats K
Postad 23 december 2007 - 11:31
pergor
-
pergor
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
pergor: Du kanske kan lite om det tekniska, skickas det ut någon synk-signal mellan ljud och bild?
Ja de skickas en sk. program clock reference för varje kanal / service. Men vill du justera denna, så på humax håller du in "ljud mute" i några sekunder så kommer lipsync-adjust fram. /per
Redigerat av pergor, 23 december 2007 - 11:32.
Postad 23 december 2007 - 13:43
Mr.Hammer
-
Mr.Hammer
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Ja de skickas en sk. program clock reference för varje kanal / service. Men vill du justera denna, så på humax håller du in "ljud mute" i några sekunder så kommer lipsync-adjust fram.
/per
Det är "bara" det problemet att den synkar åt "fel" håll.
Postad 23 december 2007 - 13:55
Figgis
-
Figgis
-
Användare
-
-
190 inlägg
Hej
Är det någon som vet om kortet som är pairat med HD-boxen fungerar i Humax CXC-2000 PVR.
Vill kunna flytta kortet från HD-boxen så man kan fortsätta att spela in på HDD´n på den gamla boxen.
Har för mig att jag har läst tidigare i tråden att kortet bara fungerar i HD-boxen.
Har ringt supporten och fått två olika svar, Ja det ska fungera - Nej tyvärr det går inte.
Så jag vänder mig istället till expertpanelen här på forumet.
Är lite sugen på erbjudandet för 495:- för boxen
En fråga till lite offtopic kanske, men är det fler än jag som har störningar i bilden den liksom fryser och det kommer upp ett meddelande ingen eller svag signal.
Bor i Huskvarna
God Jul på er
Postad 23 december 2007 - 21:13
pelle2004
-
pelle2004
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Ja de skickas en sk. program clock reference för varje kanal / service. Men vill du justera denna, så på humax håller du in "ljud mute" i några sekunder så kommer lipsync-adjust fram.
/per
Hej Per, Kollade lite och det verkar som om synkning av tid-base skall ske 10 ggr per sekund. http://www.leitch.co...eg-2Systems.pdf. Läser man det så verkar det inte som överföringen skall orsaka fel. Jag vet om lipsyncen på Humaxen. Har även en lipsync på Receivern via HDMI 1.3a där plasman skickar över vilken tid som den behöver för att processa bilden. Tiden använder Receivern till att fördröja ljudet. Det har hänt att lipsynken varierar med olika kanaler på CH. En dag för 1-2 veckor sedan så var läget att Canal+ var hyggligt rätt, TV1000 hade ljudet 2-3 sekunder för sent samtidigt som TV1000 PlussOne på samma film låg helt rätt. I dag låg ViaSat helt rätt och Canal+ nästan rätt. I går låg nog alla kanaler lite fel, ca 0,5sek Vet inte vad det kan bero på... /Pelle
Postad 23 december 2007 - 21:52
Unregisteredaacaaa42
-
Unregisteredaacaaa42
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Jag har också problem med lipsync, oerhört irriterande. Det varierar från kanal till kanal och från tid till tid. Får se om man kan byta box och om det gör någon skillnad.
Redigerat av Unregisteredaacaaa42, 23 december 2007 - 21:53.
Postad 23 december 2007 - 22:54
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Ang. comhems utfasning av de äldsta boxarna då de rekomenderar deras nya boxar. Så här berkriver de HD-boxen. "HDMI- och komponentanslutning. Upp till fem gånger bättre bild på vissa kanaler. Med DD 5.1 ljud, snabbare respons vid byte av kanaler och sju dagars EPG (Elektronisk Program-Guide)." Var för inte skriva Upp till fem gånger bättre bild på nån kanal emellanåt, annars ungefär lika mycket sämre bild istället. Det vore ärligare...men ärlighet och comhem hör väl helt enkelt inte ihop...
Postad 25 december 2007 - 14:28
argha
-
argha
-
Rookie
-
5 inlägg
Hejsan! ( Ny här )
Jag köpte en Humax CXHD-1000C box den 21/12 på ONOFF i Bäckebol GBG.
Den hade FW: 1.00.10  . Är väldigt nöjd hittills iallfall.
Postad 25 december 2007 - 17:50
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Har för mig att man kan flytta runt sitt kort till 3 olika boxar. Jag hoppar mellan min 1000c och en gammal Sagem som står i sovrummet, och det fungerar galant. Så svaret på din fråga Figgis, det ska fungera!
Postad 26 december 2007 - 19:16
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Hejsan! ( Ny här ) Jag köpte en Humax CXHD-1000C box den 21/12 på ONOFF i Bäckebol GBG. Den hade FW: 1.00.10 . Är väldigt nöjd hittills iallfall.
Hur är SD kanalerna? Kör du hdmi eller komponent? Inställningar? Vilken TV har du?
Postad 27 december 2007 - 10:23
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Jag skaffade min på Hifi-klubben och fick med fw 1.00.10. Jag har inte tittat så fasligt mycket på TV, men någon macroblocking eller black crush har jag inte upptäckt (använder projje). Dock har jag vid några tillfällen sett tydliga horisontella smala vita streck. Antydningar till deinterlacing-artefakter, men inte mer än vanligt och klart acceptabelt. Men att det är en buggig box råder det dock ingen tvekan om. Redan efter en halvtimme hade jag sett så många defekter att jag inte hade släppt ut den på marknaden. Bytet mellan kanaler ger ibland upphov till storpixlig bild, vid byte mellan SD och HD blir ibland bilden grön, låsningar osv. I bland måste jag byta källa på recievern för att få bild. Och varför i hela världen går det inte att dimma displayen!
Bilden på SD upplever jag som bättre än med standardsamsungboxen, men det kan nog förklaras av att den kopplade jag in med komposit och nu kör jag HMDI (främsta anledningen till inköpet). HD-bilden är bättre än SD, men jag föredrar bilden från min dvd. Möjligen lite mer detaljer i HDTV, men dvd:n håller klart högre klass över lag; med ett helt annat lugn i bilden.
Jag är än så länge nöjd. TV för mig är underordnat DVD (ser aldrig film på tv) och jag hade inte förväntat mig high-end kvalitet från en box för "bara" 3 500 kr, i synnerhet då jag betalade 495 kr. Dem som gjort det kan jag förstå är upprörda.
En sista sak. 495 kr för boxen är enligt Comhem inte kopplat till tecknande av Julcombon, som man kan tro, utan till tecknande av combo med bindningstid minst 12 mån. Handlarna tycks inte veta detta och knappt ens Comhems kundtjänst. Inte heller är det kopplat till tecknande av HD-paketet. Men det är fakta.
Postad 27 december 2007 - 12:12
Figgis
-
Figgis
-
Användare
-
-
190 inlägg
Har för mig att man kan flytta runt sitt kort till 3 olika boxar. Jag hoppar mellan min 1000c och en gammal Sagem som står i sovrummet, och det fungerar galant. Så svaret på din fråga Figgis, det ska fungera!
Tack Jonas. Kanske vågar mig på att teckna ett HD abbonemang då.
Postad 27 december 2007 - 12:38
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Doublefix har alldeles rätt i det där med Combo.
Jag tecknade JulCombo men bytte till 8Mbit kampanj för 199kr (och 8 favoriter 159kr/mån, med gratis telefoni) Jag får ändå behålla boxen för 495kr och 12mån bindningstid. Var för övrigt hemma hos mormor och morfar nu i jul. De har viasat. Såg inte mer än tio minuter på TV, men såg då inget av den skit man ser med Comhem och Humax. Såg inte ens macroblocking på Canal+sport! Canal+ sport var riktigt rejält uselt när jag hade det i två veckor med Comhem. Vid fotboll såg man bara fyrkantiga block runt spelarna. Det var fotboll hemma hos morfar också, men utan dessa defekter.
Kan det bero på var sändingen kommer ifrån, och inte bara vara Comhems fel? Skillnaden är alldeles för stor för att bara bero på Comhem tycker jag. Alltså olika kvalitet på olika matcher, från Canal+.
Postad 27 december 2007 - 16:47
argha
-
argha
-
Rookie
-
5 inlägg
Hejsan! ( Ny här ) Jag köpte en Humax CXHD-1000C box den 21/12 på ONOFF i Bäckebol GBG. Den hade FW: 1.00.10 . Är väldigt nöjd hittills iallfall.
Hur är SD kanalerna? Kör du hdmi eller komponent? Inställningar? Vilken TV har du?
Jag tycker det är helt ok än så länge, men jag är ju endast van vid att titta via analog. Jag kör med hdmi och tv'n är en Samsung LE37M86. Igår ( 26/12 ) hade jag dock störningar, bilden "frös" ibland och blev smetig men det blev bättre på kvällen. Nåt som är jobbigt tycker jag är att man måste växla källa till i mitt fall hdmi3 varje gång man vill titta via digitalboxen. Inga problem för mig men det är inte så lätt att förklara för två små barn. Skulle gärna också vilja sänka belysningen på displayen, nån som vet om det går?
Postad 27 december 2007 - 18:44
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Jag tycker det är helt ok än så länge, men jag är ju endast van vid att titta via analog. Jag kör med hdmi och tv'n är en Samsung LE37M86. Igår ( 26/12 ) hade jag dock störningar, bilden "frös" ibland och blev smetig men det blev bättre på kvällen. Nåt som är jobbigt tycker jag är att man måste växla källa till i mitt fall hdmi3 varje gång man vill titta via digitalboxen. Inga problem för mig men det är inte så lätt att förklara för två små barn. Skulle gärna också vilja sänka belysningen på displayen, nån som vet om det går?
Jag har en Samsung LE40R87. Om jag stänger av TV:n i hdmi läge och sen sätter på den igen är jag kvar i hdmi-läge. Du behöver inte växla dit såvida du inte går till en annan källa eller går till TV:ns mottagare. Antar att samsungs modeller är likadana i detta avseendet. Vet någon om Expert eller ngn annan butik visar HD och SD material från comhem i butik? (Bor i Gbg)
Postad 27 december 2007 - 19:10
frhape
-
frhape
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Doublefix har alldeles rätt i det där med Combo. Jag tecknade JulCombo men bytte till 8Mbit kampanj för 199kr (och 8 favoriter 159kr/mån, med gratis telefoni) Jag får ändå behålla boxen för 495kr och 12mån bindningstid. Var för övrigt hemma hos mormor och morfar nu i jul. De har viasat. Såg inte mer än tio minuter på TV, men såg då inget av den skit man ser med Comhem och Humax. Såg inte ens macroblocking på Canal+sport! Canal+ sport var riktigt rejält uselt när jag hade det i två veckor med Comhem. Vid fotboll såg man bara fyrkantiga block runt spelarna. Det var fotboll hemma hos morfar också, men utan dessa defekter. Kan det bero på var sändingen kommer ifrån, och inte bara vara Comhems fel? Skillnaden är alldeles för stor för att bara bero på Comhem tycker jag. Alltså olika kvalitet på olika matcher, från Canal+.
På mitt jobb har de en NEC 63" plasma i lunchrummet som har några år på nacken. På lunchen så sitter vi ibland bara 1-2 meter från denna TV och jag har aldrig sett några problem med blockbildningar. Sändningarna kommer från VIASAT. Jag blir mer och mer förbannad på comhem och skiten de levererar. Funderar på att teckna abonemang med canal digital. Trots avsaknaden av bl a TV3 så verkar de ta HDTV på allvar. Frågan är om min bostadsrättsförening tillåter mig att sätta upp en parabol på balkongen..........
Postad 27 december 2007 - 21:15
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Jag börjar undra om det är möjligt att Comhem levererar dåligt kvalitet på alla kanaler??? Och att det faktiskt är Comhem som är problemet, inte tv-bolagen?
När jag var hos morfar (Viasat) tänkte jag på om det fanns några komprimeringsdefekter, troligtvis för att det knappt fanns några (synliga).
Men nu när jag är hemma (Comhem+Humax HD) räcker det att kolla några minuter på TV4 för att enkelt se en massa fula defekter i bilden så fort det är mycket som rör sig i bilden samtidigt. Är det lika uselt för de som inte har Humax HD-box? Den är ju tydligen extra dålig.
Detta är ju pinsamt.
Postad 28 december 2007 - 00:17
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Har haft min HD-box ståendes i garderoben i väntan på ny programvara..., nu i kväll gav jag den en ny chans.
Kopplade både scart, component och HDMI med bra kablar, så man kan växla. Minst dåligt blir det via component. HDMI och SD-kanaler är skrattretande dåligt oavsett inställningar på plasman.(Panasonic PV45). körde lite på TV4, som normalt har bra bild, blockbildning i hela bakgrunden, och inga som helst nyanser i mörka partier, allt blir kolsvart. HD-kanalerna är dock bättre, men kommer inte i närheten av kvalitén på DVD via HDMI..., Byter tillbaks till min gamla humaxbox, och allt faller på plats, fin bild på dom flesta kanalerna.
Väntar med spänning till den 6 januari...?
Postad 28 december 2007 - 01:21
Unregisteredcdfa2218
-
Unregisteredcdfa2218
-
Lärjunge
-
-
423 inlägg
Väntar med spänning till den 6 januari...?
Nu har jag inte läst denna tråd på flera månader; Vad händer den 6 januari? Kommer det en ny box? Jag börjar bli väldigt trött på min eftersom den får bluescreen lika ofta som Windows. Kan jag kräva att få ut en ny box av ComHem?
Postad 28 december 2007 - 11:07
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
krm500: Det kommer en firmwareuppdatering till den gamla HD-boxen i januari förhoppningsvis. Antar att det ska komma en HDPVR-box när som helst också iom att de lovade att det skulle komma innan årskiftet från början. Skulle be om att få byta boxen med de problem du beskriver. Känner inte igen felet med bluescreen så det kan ju vara hur din tv hanterar hdmi-signalen också om du får tillbaka en box med samma fel...
Martin43 och mongo: De äldre boxarna ger bättre/bra bild, alltså är det snarare boxen än sändningen som är dålig. Iaf kan man inte skylla allt på sändningen. Förövrigt går det sällan bra att jämföra olika leverantörer på det sätt ni gör iom att ni hos era släktingar knappast hade samma tv som ni har hemma med comhem. Viasat och en gammal tjocktv ger ju vanligtvis bättre bild på dtv än en lcd, hd-box eller inte.
Redigerat av Phunky, 28 december 2007 - 11:09.
Postad 28 december 2007 - 11:26
Megapolaren
-
Megapolaren
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Jag börjar undra om det är möjligt att Comhem levererar dåligt kvalitet på alla kanaler???
Nej, det kan jag inte tro. Jag kör en humax SD-box (C-fox) och jag har mycket bra bild på alla "seriösa" kanaler som SVT, TV4 osv. Inga block, black-crush eller liknande. Är programmet seriöst gjort (t.ex planet earth serien) så blir bilden t.o.m extremt bra. Jag kan då ha svårt att märka nån större skillnad mot HD-sändingar som jag kan kolla på på jobbet. Det enkla svaret måste vara att HD-boxen inte ger speciellt bra bild tyvärr... //
Postad 28 december 2007 - 15:24
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Martin43 och mongo: De äldre boxarna ger bättre/bra bild, alltså är det snarare boxen än sändningen som är dålig. Iaf kan man inte skylla allt på sändningen. Förövrigt går det sällan bra att jämföra olika leverantörer på det sätt ni gör iom att ni hos era släktingar knappast hade samma tv som ni har hemma med comhem. Viasat och en gammal tjocktv ger ju vanligtvis bättre bild på dtv än en lcd, hd-box eller inte.
Jo, men jag har också tjock-tv.  Både han och jag använder RGB-scart och ljus/kontrast är rätt inställt. För övrigt undrar jag om han har bytt till Canal+, annars borde han inte fått in Canal+sport... Det är förresten en väldig skillnad i kvalitet (färger, skärpa) på SVT HD och SD-kanalerna även på min icke-hd-tv som matas med RGB-scart. Det visar ju att i praktiken är det inte alls 720x576 i verklig upplösning (när det är rörliga bilder, och det är det oftast på TV) på SD-kanalerna eftersom komprimeringen förstör den.
Redigerat av Martin43, 28 december 2007 - 15:26.
Postad 28 december 2007 - 16:06
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Någon som vet något om färgmönsterna på kanal 600 Test TS49?
Ovanligt brusig bild.
Är den korrekt i den mening att skall kunna använda dem för att ställa in färgerna?
Postad 28 december 2007 - 19:17
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
En sista sak. 495 kr för boxen är enligt Comhem inte kopplat till tecknande av Julcombon, som man kan tro, utan till tecknande av combo med bindningstid minst 12 mån. Handlarna tycks inte veta detta och knappt ens Comhems kundtjänst. Inte heller är det kopplat till tecknande av HD-paketet. Men det är fakta.
Beställde precis en combo och visst är det så! Ska bli intressant att prova hd-boxen! 495kr är det värt! Det enda smolket är att hade jag inte varit så illa påläst och velig så hade jag blivit erbjuden ytterligare 59kr/mån i "julrabatt". Dumma jag var ju tvungen att dubbelkolla uppsägningstiden jag har hos Telia innan jag slog till, och när jag ringde tillbaka till comhem så hade den nya säljaren en annan uppfattning om dom 59kr och sa att det var en omöjlig kombination! Därmed blev det lite dyrare än vad jag tänkt mig, och hade blivit lovad! Gav igen när säljaren frågade om jag ville ha Medium på telefonin och jag sa att för det priset vill jag minsann ha Large......jag som inte ens tänker använda comhems telefoni, så dom numrena får stå oanvända! Och om 12månader kan jag ju byta tillbaka till telia om det finns ett bra erbjudande där...! Lite meningsslöst inlägg inser jag nu..  ..sensmoralen blir, om jag måste rättfärdiga mitt inlägg, att om säljaren erbjuder 59kr/mån rabatt på en kombo när du väljer 8mbit (199kr) och en HD-box(495kr) - så ta det på en gång!
Postad 28 december 2007 - 19:32
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
I mitten av december fick jag syn på erbjudandet av "Julcombo" med HD-boxen för 495 kr. Då comhem trevligt nog haft en policy på senare år att även vi "trogna" kunder fått ta del av erbjudanden under förutsättning att vi förlänger våra avtal (obundna) motsvarande de nya kunderna, ringde jag Comhem för att kolla om det var så även i detta fall. - Japp det är så. Jag binder dina abonnemang i ett år och så skickar vi boxen. -Ok. Då är det alltså 495 kr som jag betalar för den? -Ja det är det.
Idag var det 14 dagar sedan detta och då vi nu äntligen fått vår nya plasma (igår) började jag sakna den HD-box jag beställt, varför jag i em ringde och undersökte. Efter tvekan och koll med annan personal får jag beskedet att det var fel av den tidgare kontakten att erbjuda mig boxen för 495 Kr och att de avser bryta den muntliga överrenskommelsen (dagens kontaktperson såg anteckningar om att jag erbjudits boxen så där var inget oklart).
Comhem återfaller iom detta i gamla synder då de tydligt visar att de är mer måna om nya kunder än om att vårda de gamla. Först säger de alltså ok och gör en övernskommelse och när de "upptäcker" att det är fel så meddelar de inte kunden utan låter denne sitta och vänta på en box som de inte avser skicka. För mig har Comhems kundrelationer funkat riktigt skapligt den sista tiden men det här tycker jag var riktigt svagt.
När man nu går in i denna tråd och läser så känns det nästan som att Comhems avtalsbrytning är en välgärning iom boxproblemen så nu blir jag osäker på om jag skall "driva" detta vidare eller avstå...
Edit: Blev fundersam på om den månadssumma (359 kr) som var överrenskommen den 15 dec gällde fortfarande eller om det också hade "rivits" upp och ringde därför åter upp Comhem. Jag blev faktiskt inte spec förvånad över att få höra att jag skulle betala 398 kr istället. :-/
Nu måste jag ju bara höra med [email protected] hur de tycker att detta har skötts. Skickar ett mail i helgen och återkommer om någon är intresserad nästa år. Någon fast kund här som erhållit samma erbjudande med samma / annat resultat?
Edit: Fick svar redan igår (30/12). De kommer att hålla sig till den ursprungliga överenskommelsen och boxen skickas snarast. Innebär att jag trots allt får testa boxen för en relativt liten slant. Väl hanterat av Comhem till slut!
Redigerat av Unregistered1013, 31 december 2007 - 10:41.
Postad 28 december 2007 - 20:44
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
I mitten av december fick jag syn på erbjudandet av "Julcombo" med HD-boxen för 495 kr. Då comhem trevligt nog haft en policy på senare år att även vi "trogna" kunder fått ta del av erbjudanden under förutsättning att vi förlänger våra avtal (obundna) motsvarande de nya kunderna, ringde jag Comhem för att kolla om det var så även i detta fall. - Japp det är så. Jag binder dina abonnemang i ett år och så skickar vi boxen. -Ok. Då är det alltså 495 kr som jag betalar för den? -Ja det är det.
Jag måste säga att telia oxå haft en bra "trogen kund"-policy fram till nyss (då min bindningstid gick ut). Därför passar jag på att skutta över till comhem och prova. Det bästa är att jag egentligen var nöjd med telias adsl och digitaltv och har inget emot att skutta tillbaka när comhems bindningstid är över.....och ta ett fint introduktionserbjudande igen om inte comhem har vunnit mig till 100%.
Postad 28 december 2007 - 23:19
alfahelix
-
alfahelix
-
Användare
-
-
111 inlägg
Har precis sett Pyramiden på svt HD. Det var en riktigt bra film och visst är är bilden stundtals förstklassig, men... Jisses vilken color banding!!!!! Det var stundals så kasst så att bilden såg som om det var datorgrafik a la 80-tal genererad med 16 färger. Särskilt vissa himmelsbilder var fruktansvärda. Det var så illa så att det förtog en hel del av filmupplevelsen. Det vore intressant att höra från fler som såg Pyramiden och hur ni upplevde bilden, både ni som har eller inte har ny firmware (själv har jag den gamla). Om inte CH fixar till den här boxen snart så säger jag nog upp HD och small abonnemanget. Jag har sedan tidigare sagt upp bredband+telefoni. Efter att ha klagat så fick jag en del kompensation plus att jag blev lovad att mjukvaran var klar och att den skulle komma i slutet på september. Nu sitter man här tre månader senare, med en box som ett år efter att den köptes för 3.995:- fortfarande inte kan leverara en bild som ens kan mäta sig med flera år gamla standardboxar! Man blir bara så less så till slut slutar man att bry sig... /Patrik Color banding [wikipedia]
Postad 29 december 2007 - 02:39
Krillur
-
Krillur
-
Användare
-
-
100 inlägg
Har precis sett Pyramiden på svt HD. Det var en riktigt bra film och visst är är bilden stundtals förstklassig, men... Jisses vilken color banding!!!!! Det var stundals så kasst så att bilden såg som om det var datorgrafik a la 80-tal genererad med 16 färger. Särskilt vissa himmelsbilder var fruktansvärda. Det var så illa så att det förtog en hel del av filmupplevelsen. Det vore intressant att höra från fler som såg Pyramiden och hur ni upplevde bilden, både ni som har eller inte har ny firmware (själv har jag den gamla). Om inte CH fixar till den här boxen snart så säger jag nog upp HD och small abonnemanget. Jag har sedan tidigare sagt upp bredband+telefoni. Efter att ha klagat så fick jag en del kompensation plus att jag blev lovad att mjukvaran var klar och att den skulle komma i slutet på september. Nu sitter man här tre månader senare, med en box som ett år efter att den köptes för 3.995:- fortfarande inte kan leverara en bild som ens kan mäta sig med flera år gamla standardboxar! Man blir bara så less så till slut slutar man att bry sig... /Patrik Color banding [wikipedia]
Såg samma skitbild som du, colour banding är brutal ibland. Varför ska man behöva betala fullt pris för denna bild? Comhem gör betydligt större vinst på sin störande dåliga bildleverans än vad det stora exportföretag jag jobbar åt. Och jag lovar att vi inte skulle överleva om vi hade så dålig produkt som comhem har! Comhem har ju i stort sett monopol på digital-tv hos vissa hyresvärdar! Hyresvärdarna skriver avtal med comhem samtidigt som dom förbjuder hyresgästerna att sätt upp en parabol på balkongen.
Postad 29 december 2007 - 03:02
Tomgot
-
Tomgot
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Samma här, det såg riktigt, riktigt illa ut.
Bland det sämsta jag sett vad det gäller color banding :/
Det är helt otroligt att man ska behöva ta sånt här?
Postad 30 december 2007 - 14:19
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Kan det vara så att Humaxboxen helt saknar postprocessing av den avkodade signalen? Och att den därmed visar den avkodade bilden rakt av?
Jämför med Divx, Xvid etc. Vid låg bitrate ser man blockbildning, color banding och "skräp" runt objekt som rör sig (precis som med Humax). I flera codecs, t.ex. ffdshow kan man kryssa i vilken postprocessing man vill ha. Deblock i X och Y-led samt "deringing" är väsentliga och döljer brister orsakade av låg bitrate. Sen finns det ytterligare filter man kan slå på, men då börjar man smeta ut bilden istället. Om det är på detta vis misstänker jag att det inte går att åtgärda i mjukvara eftersom antingen hårdvarustöd eller tillräcklig DSP-prestanda saknas. Å andra sidan, eftersom den kan avkoda mpeg4 i HD borde man kunna använda det till att postprocessa åtminstone mpeg2 SDTV.
Postad 31 december 2007 - 15:54
Minglarn
-
Minglarn
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Har precis varit i kontakt med ComHems kundtjänst där teknikern svarade med att uppdateringen till boxen skall komma i Januari.
Jag tycker att alla som har problem med Color branding skall ta och felanmäla boxen direkt till ComHem. Ju mer vi är som klagar på boxen destå lättare blir det att få kompensation om det blir klart att det är "fel" på boxen.
Postad 02 januari 2008 - 12:54
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Har precis varit i kontakt med ComHems kundtjänst där teknikern svarade med att uppdateringen till boxen skall komma i Januari.
Jag tycker att alla som har problem med Color branding skall ta och felanmäla boxen direkt till ComHem. Ju mer vi är som klagar på boxen destå lättare blir det att få kompensation om det blir klart att det är "fel" på boxen.
Om uppdateringen är till fw ...10 så löser den inte problemet. Jag vet inte hur det var tidigare, men min nya box med den nyare fw:n uppvisar lite då och då upp mycket tydlig color banding och andra digitala defekter. Mest störande är nog vid byte mellan HD-kanaler att bilden ibland fastnar mellan och jag kan med extremt stora bildpunkter "se" båda kanalerna hacka fram; dessvärre kan det ta upp till minuten för den att stabilisera sig till den nya kanalen. Lipsynket är stundtals väldigt fel och dessvärre åt det håll som inte går att justera. Hade det varit ett konstant fel hade jag kunna justera det i förstärkaren. Med mer tittande måste jag nu nyansera mitt tidigare inlägg och hålla med om att det är en skitbox. Den svåra frågan är hur problemet skall rättas till. Felanmäler jag boxen är det bästa som kan hända att jag får en ny likadan. Det är ju inte trasig, bara dålig. Och att som ComHem skylla på felinställda TV-apparater är bara larvigt.
Postad 02 januari 2008 - 23:11
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Med mer tittande måste jag nu nyansera mitt tidigare inlägg och hålla med om att det är en skitbox.
Jag var inne i en Expertbutik idag och slökollade lite. Såg en Humax CXHD-1000C, på den stora prislappen stod 3599:-. Jag kunde inte annat än att le lite för mig själv...
Postad 02 januari 2008 - 23:30
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Om uppdateringen är till fw ...10 så löser den inte problemet. Jag vet inte hur det var tidigare, men min nya box med den nyare fw:n uppvisar lite då och då upp mycket tydlig color banding och andra digitala defekter. Mest störande är nog vid byte mellan HD-kanaler att bilden ibland fastnar mellan och jag kan med extremt stora bildpunkter "se" båda kanalerna hacka fram; dessvärre kan det ta upp till minuten för den att stabilisera sig till den nya kanalen. Lipsynket är stundtals väldigt fel och dessvärre åt det håll som inte går att justera. Hade det varit ett konstant fel hade jag kunna justera det i förstärkaren. Med mer tittande måste jag nu nyansera mitt tidigare inlägg och hålla med om att det är en skitbox.
Den svåra frågan är hur problemet skall rättas till. Felanmäler jag boxen är det bästa som kan hända att jag får en ny likadan. Det är ju inte trasig, bara dålig. Och att som ComHem skylla på felinställda TV-apparater är bara larvigt.
" då och då upp mycket tydlig color banding och andra digitala defekter. Mest störande är nog vid byte mellan HD-kanaler att bilden ibland fastnar mellan och jag kan med extremt stora bildpunkter "se" båda kanalerna hacka fram; dessvärre kan det ta upp till minuten för den att stabilisera sig till den nya kanalen. "Har du kollat signalstyrkan? Jag hade något liknande från den 21 september och 10 dagar framåt. Signalen pendlade runt 10% i styrka och TV4 HD var helt svart. Analoga kanalerna var under samma period katastrof.
Postad 02 januari 2008 - 23:46
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Kan det vara så att Humaxboxen helt saknar postprocessing av den avkodade signalen? Och att den därmed visar den avkodade bilden rakt av?
Jämför med Divx, Xvid etc. Vid låg bitrate ser man blockbildning, color banding och "skräp" runt objekt som rör sig (precis som med Humax). I flera codecs, t.ex. ffdshow kan man kryssa i vilken postprocessing man vill ha. Deblock i X och Y-led samt "deringing" är väsentliga och döljer brister orsakade av låg bitrate. Sen finns det ytterligare filter man kan slå på, men då börjar man smeta ut bilden istället. Om det är på detta vis misstänker jag att det inte går att åtgärda i mjukvara eftersom antingen hårdvarustöd eller tillräcklig DSP-prestanda saknas. Å andra sidan, eftersom den kan avkoda mpeg4 i HD borde man kunna använda det till att postprocessa åtminstone mpeg2 SDTV.
sådana här boxar tenderar att ha extremt specialicerade hårdvaruavkodare så bara för att den kan göra en sak som är relativt krävande betyder det (oftast) långt ifrån att den är särskilt bra på något annat
Postad 03 januari 2008 - 00:46
jimpa_84
-
jimpa_84
-
Användare
-
-
243 inlägg
Tog också comhems erbjudande igår (onsdags) satt sen tidigare på 8 mbit lina och small på telefonen, band om 8 mbit linan till en kostnad av 199 kr/mån plus telefonen ändrade jag till medium så får man nummerpresentatören också, sen tog jag medium 8 favoriter till tv:n så totalt ska min månadskostnad ligga på 358 kr vilket jag tycker är jäkligt bra, hoppas bara hd boxen kommer på fredag och att kostnaden blev den jag uppgav så att dem inte strular till det.
Har aldrig testat köra tv på projektorn, ska bli spännande.
Visar dem sportsändningar på svt hd?
Är det någon som kopplat boxen med komponentkabel och i så fall hur blev resultatet, stor skillnad mot hdmi?
Givetvis beror det ju på bildvisaren men hur blev det för er?
Kan enbart köra komponent eftersom alla (2) hdmi ingångarna i förstärkaren är upptagna.
Redigerat av jimpa_84, 03 januari 2008 - 02:29.
Postad 03 januari 2008 - 07:18
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6 401 inlägg
Har aldrig testat köra tv på projektorn, ska bli spännande. Visar dem sportsändningar på svt hd? Är det någon som kopplat boxen med komponentkabel och i så fall hur blev resultatet, stor skillnad mot hdmi? Givetvis beror det ju på bildvisaren men hur blev det för er? Kan enbart köra komponent eftersom alla (2) hdmi ingångarna i förstärkaren är upptagna.
Jag kör med komponent till förstärkaren och sedan vidare till projektorn. Bilden på HD-kanalerna är kanonbra tycker jag, dom andra är så där.. Saknar verkligen Canal + Sport HD, är ingen höjdarebild på dom vanliga sport kanalerna. Tyvärr har jag inte provat med HDMI, då jag varken har en HDMI switch i receivern eller en sådan lång HDMI kabel.
Postad 03 januari 2008 - 09:14
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Har du kollat signalstyrkan?
Jag hade något liknande från den 21 september och 10 dagar framåt. Signalen pendlade runt 10% i styrka och TV4 HD var helt svart. Analoga kanalerna var under samma period katastrof.
Senast jag kollade (har bara haft boxen sedan jul) låg signalen på 60-70% och kvalitet 100%. Allt är nog inte boxens fel. Lipsyncproblemen är värst på Canal+. Så illa att om jag betalat för kanalen hade jag hävt avtalet. I går upplevde jag ett nytt problem. På just Canal+ började bilden hacka/frysa. Ett byte till en annan kanal och tillbaka löste problemet, men det kom tillbaka då och då. En annan sak. Jag upplever mycket frekvent de interlacing-problematik. Det märkliga med den är att den nästan bara syns i nedre fjärdedelen av skärmen. Förstår inte. De interlacing borde vara på hela skärmen.
Postad 03 januari 2008 - 10:05
Unregisteredd5dddbb3
-
Unregisteredd5dddbb3
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Har aldrig testat köra tv på projektorn, ska bli spännande. Visar dem sportsändningar på svt hd?
Dom visade en bandymatch i söndags (sändes samtidigt i 24:an), det var trevligt.
Postad 03 januari 2008 - 13:24
Doraso
-
Doraso
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
Hej!
Alltså hur dålig är denna boxen? Bor i comhem hus och tänker teckna digital tv i dagarna. Känner att jag vill ha hd kanalerna och detta är ju den ända boxen. Men är det så kass som det skrivs så är det ju ingen ide.....Lipsync problem, färgblock, black crush. Har ingenting av detta rättats till i nya uppdateringen? Vill ju inte köpa något som inte funkar.
Mvh D
Postad 03 januari 2008 - 13:25
boner
-
boner
-
Användare
-
-
146 inlägg
Hej, tänkte bara fråga en sak då jag följt diskussionen ett tag. Jag avvaktar med att köpa HD box pga att ni alla upplever en del problem. Men ni som upplever denna black crush och färgblock, vad har ni för tv apparater. Är det LCD- eller Plasma ägarna som upplever mest dålig bild? Eller både och kanske? Och bor någon av er i Stockholm?
ELler om jag frågar så här istället: Har någon av er en Panasonic PV70 och kör med Comhems HD box och är missnöjd med bilden, både HD kanaler och SD kanaler?
Redigerat av boner, 03 januari 2008 - 13:30.
Postad 03 januari 2008 - 13:49
Unregistered863154f7
-
Unregistered863154f7
-
Användare
-
-
115 inlägg
Hej, tänkte bara fråga en sak då jag följt diskussionen ett tag. Jag avvaktar med att köpa HD box pga att ni alla upplever en del problem. Men ni som upplever denna black crush och färgblock, vad har ni för tv apparater. Är det LCD- eller Plasma ägarna som upplever mest dålig bild? Eller både och kanske? Och bor någon av er i Stockholm?
ELler om jag frågar så här istället: Har någon av er en Panasonic PV70 och kör med Comhems HD box och är missnöjd med bilden, både HD kanaler och SD kanaler?
Jag har en Panasonic Px70 o ser lite färgblock.. men inte alls lika allvarligt som jag sett exempel på i denna tråd.. så tror Panasonicen är bra på att lindra problemet:) självklart inte heltnöjd men jag ser mest färgblock i enfärgade väggar i bakgrunder på dem små kanalerna:) o då inte i så stor omfattning:)
Postad 03 januari 2008 - 14:33
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Jag har en Panasonic Px70 o ser lite färgblock.. men inte alls lika allvarligt som jag sett exempel på i denna tråd.. så tror Panasonicen är bra på att lindra problemet:) självklart inte heltnöjd men jag ser mest färgblock i enfärgade väggar i bakgrunder på dem små kanalerna:) o då inte i så stor omfattning:)
Har en pansonic px700 och ser dom där ******** färgblockningarna dagligen, och inte bara på dom "små" kanalerna. Syns även på svt-hd och dom större kanalerna tyvär ! Borde vara dags för den där mjukvaru uppdateringen snart att komma tycker jag. Blir det inte bättre då så får det nog bli den där Samsung boxen med hdd, den verkar ju iaf vara en bra box
Postad 03 januari 2008 - 15:27
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Jag har precis köpt en box, men har inte upptäckt än något av ovanstående.
Helt riktigt vet jag inte vad jag ska kolla efter heller, men få se om jag upptäcker något närmsta dagarna.
Jag kör för övrigt till projektor (Sony HS-60) och jag tycker bilden är mäkta imponerande faktiskt. Trodde inte det skulle bli så topp-skarpt till projje. Så jag är hur nöjd som helst.
Redigerat av ThePreToriaN, 03 januari 2008 - 15:27.
Postad 03 januari 2008 - 15:30
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Jag har precis köpt en box, men har inte upptäckt än något av ovanstående. Helt riktigt vet jag inte vad jag ska kolla efter heller, men få se om jag upptäcker något närmsta dagarna.
Jag kör för övrigt till projektor (Sony HS-60) och jag tycker bilden är mäkta imponerande faktiskt. Trodde inte det skulle bli så topp-skarpt till projje. Så jag är hur nöjd som helst. 
Då råder jag dig att inte leta efter något heller
Postad 03 januari 2008 - 15:56
frhape
-
frhape
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Frågan är ju om problemet finns ihop med projektorer. Det kanske är så att projektorer kan ta hand om signalerna på ett bättre sätt.
Det var några år sedan jag hade projektor och jag hade den visserligen inte ihop med någon HD-box men dock med en gammal Humax SD- box som comhem lurade på en.
Vad jag minns hade jag inga problem med blockbildningar över huvud taget. Däremot andra problem men det hör inte till tråden.
Postad 03 januari 2008 - 16:04
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Frågan är ju om problemet finns ihop med projektorer. Det kanske är så att projektorer kan ta hand om signalerna på ett bättre sätt.
Det var några år sedan jag hade projektor och jag hade den visserligen inte ihop med någon HD-box men dock med en gammal Humax SD- box som comhem lurade på en.
Vad jag minns hade jag inga problem med blockbildningar över huvud taget. Däremot andra problem men det hör inte till tråden.
Jag har projje (Panasonic AE-700) och upplever alla nämnda problen, dock ej black cruch. Skärpan på bilden är dock inget problem, riktigt bra faktiskt. Jag kan tillägga att bilden över 720p är enormt mycket sämre för mig än 1080i - otittbar t.o.m. Kanterna blir alldeles frasiga. Konstigt då bilden från min dvd snarast är bättre i 720p än 1080i. Det torde således finnas problem i boxen eftersom projjen gillar 720p.
Postad 03 januari 2008 - 19:00
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Jag har vanlig tjock-tv. Alltid om det är hyfsat mycket rörelse i bilden ser man "gröt", "block" eller "smuts" runt konturer. Det var nåt program där modeller gick på catwalken. Det var alldeles grötigt/frasigt/blockigt runt konturerna av deras kroppar och i ansiktet. Detta beror alldeles säkert på för låg bitrate/dålig encoder från början, men boxen skall ju ha funktioner som gör att detta inte syns så väl. Det verkar inte denna box ha.
Postad 03 januari 2008 - 19:46
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Det är ju så att dessa problem förekommer i andra sammanhang också. Har sett det nån enstaka gång från dvd och på min dator men det hör till ovanligheterna. Det märkliga är ju att vissa boxar kan vara bra på att reducera dessa defekter men att humaxen är värdelös vilket leder till att folk inte kommer köpa dem eller skicka tillbaks dem.
Postad 03 januari 2008 - 20:31
jimpa_84
-
jimpa_84
-
Användare
-
-
243 inlägg
Alla ni som skriver inlägg om problem med bilden, vad gör ni åt det?
Det blir ju inte bättre för att ni sitter och tycker synd om er själv på ett forum.
Ser att vissa varit i kontakt med support och skrivit på fairshopping men jag tycker alla måste klaga mer, det är ju helt oaceptabelt.
Vad säger supporten på humax när ni berättar om bildproblemen?
Vad säger comhem?
Är bilden alltid kass eller blir den det i mellan åt?
Varför byter ni inte till en vanlig box istället om bilden alltid är kass?
Kräver ni ingen kompensation när produkten inte lever upp till förväntningarna?
Har inte fått min box än hoppas dock att den dyker upp imorgon, men är jag inte nöjd med kvaliteten på bilden så hör jag av mig direkt och blir det inte bättre så får jag väl byta till en utav deras vanliga boxar istället.
Vem ska man höra av sig till i första hand? Comhem eller Humax?
Redigerat av jimpa_84, 03 januari 2008 - 21:17.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|