Tipset på hur du ändrar bakgrundsbilder igen: http://forum.iriver....read.php?t=5722
* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
TViX HD M-4100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(93)
|
Inga priser | |
TViX HD M-5100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(21)
|
Inga priser |
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner (32 inlägg)
|
17 år sedan |
Dator eller mediaextender? (1 inlägg)
|
17 år sedan |
Funkar mediaextenders för inspelning? (20 inlägg)
|
17 år sedan |
HDMI out Tvix 4100SH (20 inlägg)
|
17 år sedan |
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg)
|
17 år sedan |
Bästa mediaspelaren? (10 inlägg)
|
17 år sedan |
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Hjälp (15 inlägg)
|
18 år sedan |
Ljudproblem Tvix M-4100 (3 inlägg)
|
18 år sedan |
HTPC vs Tvix (24 inlägg)
|
18 år sedan |
DViCO TVIX HD M-5100SH - 'Kaffeburken' som håller måttet! (98 inlägg)
|
18 år sedan |
TViXen över internet (4 inlägg)
|
18 år sedan |
Twix 5100-NAS (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 16 November 2007 - 10:40
Tipset på hur du ändrar bakgrundsbilder igen: http://forum.iriver....read.php?t=5722
Postad 16 November 2007 - 10:55
Jag är lite nyfiken på om det är någon som har bytt bakgrundsbilder i sin TViX... Det går ju att ändra bakgrundsbild i vilken mapp som helst genom att spara en bild som man döper till "TViX.jpg" i den mappen. Eller så sparar man bilden i roten på hårddisken för att den bakgrunden ska visas i alla mappar.
Å så trevligt! så ju riktigt fint ut.
//BC
Postad 16 November 2007 - 10:57
Vi på irivernordic ab är mycket måna om att kunna fullfölja våra service-, support- och garantiåtaganden för TViX i Skandinavien på ett korrekt sätt. För tillfället cirkulerar en begränsad mängd gråimporterade (parallellimporterade) TViX:ar som säljs i ett par butiker och av några få företag. Du vet att det är en gråimporterad TViX om det inte ingår någon svensk manual samt att butiken eller företaget inte har irivernordic ab som leverantör.
Dessa gråimporterade TViX:ar kommer vi på den officiella agenturen över huvud taget inte att hantera, varför vi kommer att kräva serienumret på TViX:en vid alla service-, support- och garantiärenden.
Gör ett redan från början säkert köp
För att i förhand undvika risken att du köper en gråimporterad TViX så rekommenderar vi er att ni vänder er till nedanstående certifierade TViX-återförsäljare i Skandinavien. Företagen i listan nedan köper sina TViX:ar av oss på den skandinaviska agenturen. Detta ger dig som kund en garanterad trygghet när det gäller servicehantering och en överlägsen support. Listan uppdateras kontinuerligt och visas i alfabetisk ordning med Internetbutiker längst ner:

Officiell återförsäljarlista från tillverkaren DViCO:
http://www.tvix.co.k...WhereToBuy.aspx
Fysiska butiker i Sverige:
Alina System AB (Uppsala)
Allradio (Uppsala)
Audio Video Mellerud (Mellerud)
Brödermans Radio & TV (Stockholm)
Databyrån (Visby)
DataNova Sweden AB (Göteborg/Angered)
Davids Radio TV AB (Varberg)
Dhbutiken (Borlänge)
Electronic Equipment Strömstad AB (Strömstad)
Expert Borås City (Borås)
Firma Ola Ring AB (Rydaholm)
Fotomarknaden i Högdalen (Stockholm)
Hembiobutiken i Sverige AB (Västra Frölunda)
Hemfem AB (Stockholm)
Hi-Fi Klubben Gävle (Gävle)
Home & Mobile Soundvision Alvik AB (Stockholm)
Lars Bengtsson (Stockholm)
Ljud och Bild Dahlgren och Bank i Karlskrona AB (Karlskrona)
Ljudcenter i Halmstad AB (Halmstad)
Lunnöns Radio TV AB (Örnsköldsvik)
Microhard AB (Göteborg)
Perfekt Ljud & Bild i Eslöv (Eslöv)
Positive A. Norlander Radio AB (Mariestad)
Reference Audio (Stockholm)
Tele-Hå Radio TV (Göteborg)
Ulf Karlsson Ljud & Bild AB (Staffanstorp)
Vasa Radio TV AB (Västerås)
Webhallen (Stockholm)
Westium (Göteborg)
Yrkesmästaren i Norr AB (Sundsvall)
Åströms Radio & TV Service AB (Jokkmokk)
Internetbutiker i Sverige:
Datorbutiken
Dhbutiken.se
Directman.com
Komplett
Mediamania
OnOff
Webhallen
Westium.com
Redigerat av sean.wiklund, 20 November 2007 - 08:24.
Postad 16 November 2007 - 11:18
Bästa nuvarande eller kommande kund,
Vi på irivernordic ab är mycket måna om att kunna fullfölja våra service-, support- och garantiåtaganden för TViX i Skandinavien på ett korrekt sätt. För tillfället cirkulerar en begränsad mängd gråimporterade (parallellimporterade) TViX:ar som säljs i ett par butiker och av några få företag. Du vet att det är en gråimporterad TViX om det inte ingår någon svensk manual samt att butiken eller företaget inte har irivernordic ab som leverantör.
Dessa gråimporterade TViX:ar kommer vi på den officiella agenturen över huvud taget inte att hantera, varför vi kommer att kräva serienumret på TViX:en vid alla service-, support- och garantiärenden.
Gör ett redan från början säkert köp
För att i förhand undvika risken att du köper en gråimporterad TViX så rekommenderar vi er att ni vänder er till nedanstående certifierade TViX-återförsäljare i Skandinavien. Företagen i listan nedan köper sina TViX:ar av oss på den skandinaviska agenturen. Detta ger dig som kund en garanterad trygghet när det gäller servicehantering och en överlägsen support. Listan uppdateras kontinuerligt och visas i alfabetisk ordning med Internetbutiker längst ner:
Officiell återförsäljarlista från tillverkaren DViCO:
http://www.tvix.co.k...WhereToBuy.aspx
Fysiska butiker i Sverige:
Alina System AB (Uppsala)
Allradio (Uppsala)
Audio Video Mellerud (Mellerud)
Brödermans Radio & TV (Stockholm)
DataNova Sweden AB (Göteborg/Angered)
Davids Radio TV AB (Varberg)
Dhbutiken (Borlänge)
Electronic Equipment Strömstad AB (Strömstad)
Expert Borås City (Borås)
Firma Ola Ring AB (Rydaholm)
Fotomarknaden i Högdalen (Stockholm)
Hembiobutiken i Sverige AB (Västra Frölunda)
Hemfem AB (Stockholm)
Home & Mobile Soundvision Alvik AB (Stockholm)
Lars Bengtsson (Stockholm)
Ljud och Bild Dahlgren och Bank i Karlskrona AB (Karlskrona)
Ljudcenter i Halmstad AB (Halmstad)
Lunnöns Radio TV AB (Örnsköldsvik)
Microhard AB (Göteborg)
Perfekt Ljud & Bild i Eslöv (Eslöv)
Positive A. Norlander Radio AB (Mariestad)
Reference Audio (Stockholm)
Tele-Hå Radio TV (Göteborg)
Ulf Karlsson Ljud & Bild AB (Staffanstorp)
Vasa Radio TV AB (Västerås)
Webhallen (Stockholm)
Westium (Göteborg)
Yrkesmästaren i Norr AB (Sundsvall)
Åströms Radio & TV Service AB (Jokkmokk)
Internetbutiker i Sverige:
Datorbutiken
Dhbutiken.se
Directman.com
Komplett
Mediamania
OnOff
Webhallen
Westium.com
Är det bara en miss att Dustin inte är med ? eller säljer dom Grå ;D
Postad 16 November 2007 - 11:19
Mig veteligen så behövs en core2duo cpu eller ett grafikkort med hårdvaruacc (dxva t.ex HD2600XT) för att kunna spela upp 1080p h.264 filer. Nackdelen är att det går inte få dxva i mkv filer idag, så då verkar ju Tvixen vara ett billigt alternativ till de många som har dugliga htpc (typ jag amd 64 3000+ och HD2600xt) för att kunna se .mkv 1080p h264 och vc-1.
Provade streama en 1080p h264 film (ca 18gb)i mpeg2 format i vlc till vlc för test, och den låg mellan 18-23 megabyte/sek (ej Mbit).
Så lite frågor innan jag springer till butiken
1. Går det bra att streama .mkv h264 1080p filer mellan 18-30gb över fast lina? tvixen verkar ha "verklig överföringshastighet på ca 30mbit/sek dvs ca 10-12Mb/sek?
2. Är det mer fördelar att kunna ansluta den som usb? dvs direktöverföring av filer i utforskaren? via LAN är det bara ftp prog och liknande som gäller?
3. Läste att extern dvd inte fungerade för att spela upp köpesdvd, antar att det inte hjälper att dela ut en dators dvd-spelare och spela den därifrån?
4. Går det fånga upp "strömmar" till tvixen, hört att det går streama, men antar att det är bara att man kör en fil som ligger på en dator istället för på tvixens hårddisk? Kan man t.ex streama in från en Dreambox? eller från VLC på en dator som stremar ut en fil?
5. Hörde att bilden blev "svart" när man körde 1080p, låter som "black screen" buggen till datorerna antar att det var 24hz grejer, blir väl inga problem på en fullhd lcd med 60hz?
6. Skillnad mellan 4100 och 5100 och pvr-5130 hårdvarumässigt, är det bara pvr funktionen?
Tack på förhand..
Kan det vara så att det här blir bättre än en htpc för det dubbla?
Postad 16 November 2007 - 11:43
De som inte är med på listan säljer inte TViX sanktionerat av den svenska generalagenturen idag.Är det bara en miss att Dustin inte är med ? eller säljer dom Grå ;D
Postad 16 November 2007 - 11:50
1) beror på hur materialet är sammansattSå lite frågor innan jag springer till butiken
1. Går det bra att streama .mkv h264 1080p filer mellan 18-30gb över fast lina? tvixen verkar ha "verklig överföringshastighet på ca 30mbit/sek dvs ca 10-12Mb/sek?
2. Är det mer fördelar att kunna ansluta den som usb? dvs direktöverföring av filer i utforskaren? via LAN är det bara ftp prog och liknande som gäller?
3. Läste att extern dvd inte fungerade för att spela upp köpesdvd, antar att det inte hjälper att dela ut en dators dvd-spelare och spela den därifrån?
4. Går det fånga upp "strömmar" till tvixen, hört att det går streama, men antar att det är bara att man kör en fil som ligger på en dator istället för på tvixens hårddisk? Kan man t.ex streama in från en Dreambox? eller från VLC på en dator som stremar ut en fil?
5. Hörde att bilden blev "svart" när man körde 1080p, låter som "black screen" buggen till datorerna antar att det var 24hz grejer, blir väl inga problem på en fullhd lcd med 60hz?
6. Skillnad mellan 4100 och 5100 och pvr-5130 hårdvarumässigt, är det bara pvr funktionen?
Tack på förhand..
2) USB är betydligt snabbare än FTP och båda är enda alternativen för att kopiera filer till tvixens interna hårddisk. Du kan inte ha USB igång samtidigt som du kopplar den till TVn
3) Går utmärkt att dela ut din dators DVD om du där ex. kör AnyDVD eller liknande för att ta bort kopieringsskyddet
4) Nje, tvixen har ingen direkt klient för detta och Video, du kan ta en shoutcast för ljud men inget för video, den vanliga missuppfattningen är just att man "Streamar" till sin tvix men det gör man inte, man spelar upp redan lagrat material på en hårddisk via nätverket..
5) har ingen erfarenhet av vad det kan vara, de 1080p jag har fungerar
6) i stort ja, 4100 vs. 5100 så har 5100 alu-chassi och guldpläterade kontakter, 5130 har PVR
Redigerat av ttxx, 16 November 2007 - 11:51.
Postad 16 November 2007 - 12:05
Bara för att förtydliga lite det som ttxx inte svarade på:
2. via usb så kommer tvixen upp som en extern hårddisk så drag n drop mm i utforskaren fungerar fint
5. Det är vad jag vet endast när du har valt 1080p i 50/60Hz som utsignal till pioneer generation 7 eller 8 som du får svart bild, det verkar som att de endast tar emot 1080p i 24p. Det är iaf det intryck jag fått, att black screen vid 1080p endast hör ihop med Pioneer-plasma. Jag kan ha fel.
Postad 16 November 2007 - 12:37
De som inte är med på listan säljer inte TViX sanktionerat av den svenska generalagenturen idag.Är det bara en miss att Dustin inte är med ? eller säljer dom Grå ;D
igen då:
Köpte min TViX på Webhallen för ca 1 månad sen, fick bara med FRANSK manual, gäler BÅDE
TViX samt DVB-T tunern... TViX:en var även satt att prata franska vid boot, åtgärdat av mig.
Svensk .pdf finns ju på nätet, men saknar ändå den svenska eller engelska tryckta manualen...
och detta var ju en TviX med DVB -T som kom från den svenska distributören eftersom Webhallen är er ÅF... ?
Postad 16 November 2007 - 12:58
Och på Webhallen får man ingen svensk manual med heller...
Däremot så har dom satt ett klistermärke med en webadress där man kan ladda ner den svenska manualen.
Några reflektioner över det Sean?
Postad 16 November 2007 - 12:58
Tvix vs Htpc...
Tack på förhand..
1. Härlig kalkyl du gjorde, men 30 Mbit/s blir bara runt 3,75MB/s.
Det mesta fungerar så länge dataströmmen i filmen är under 28Mbit/s, men i den meningen att man "streamar" från en fil/film som ligger på en dator i ditt nätverk hemma.
5. Som Distortion2 sa så gäller det TV/proj som endast kan ta emot 1080p/24Hz och inte 1080p/50-60Hz.
De jag känner till är just Pioneer's plasmor generation 6, 7 och 8.
Anledningen är att det inte går att köra Tvixen konstant på 1080p/24 utan man måste välja 1080p med NTSC eller PAL och då kör den gränssnittet i 50 eller 60Hz innan man startar en film som är 24 bild/sek.
Postad 16 November 2007 - 12:59
Wow...bra tråd...bra svar..SNABBT!! lite förtydligande bara...1) beror på hur materialet är sammansattSå lite frågor innan jag springer till butiken
2) USB är betydligt snabbare än FTP och båda är enda alternativen för att kopiera filer till tvixens interna hårddisk. Du kan inte ha USB igång samtidigt som du kopplar den till TVn
3) Går utmärkt att dela ut din dators DVD om du där ex. kör AnyDVD eller liknande för att ta bort kopieringsskyddet
1. Om vi utgår från att Tvixen kan spela upp filmen "codecsmässigt", så hackar inte en 30gb 1080p h264 .mkv fil över LAN? eller USB? eller på tvixens hårddisk?, var väl lite rädd för lanhastigheten hos tvix..om det var 30mbit/sek verkligt LAN..någon som provat?
2. "Du kan inte ha USB igång samtidigt som du kopplar den till TVn" det får du nog förtydliga? menar du att man inte kan kan tanka över och samtidigt se en annan film på tvixen eller?
3. Kan man spela upp filmen på datorn med Anydvd och SEN skicka det till Tvixen? det betyder ju att den streamas???
Postad 16 November 2007 - 13:00
Missade att läsa det sista innan jag postade.
Men ändå, summan av kardemumman, Webhallen säljer då, enligt Sean, en gråimportead maskin, eftersom man inte får svensk manual med.
Eller är jag ute och cyklar nu?
Postad 16 November 2007 - 13:02
Hej!Köpte min TViX på Webhallen för ca 1 månad sen, fick bara med FRANSK manual, gäler BÅDE
TViX samt DVB-T tunern... TViX:en var även satt att prata franska vid boot, åtgärdat av mig.
Ja, det där var ett enstaka undantagsfall. Tror, eventuellt att det har var ett av de absolut sista exemplaren innan de började handla av oss.
Postad 16 November 2007 - 13:03
Japp. Det där var, tidigare, inte sanktionerade TViX:ar. Nu är de det. Glasklart. Webhallen är gröna som Granny Smith-äpplen ( på ett bra grönt sätt).De som inte är med på listan säljer inte TViX sanktionerat av den svenska generalagenturen idag.Är det bara en miss att Dustin inte är med ? eller säljer dom Grå ;D
Däremot så har dom satt ett klistermärke med en webadress där man kan ladda ner den svenska manualen.
Wow...bra tråd...bra svar..SNABBT!! lite förtydligande bara...1) beror på hur materialet är sammansattSå lite frågor innan jag springer till butiken
1. Om vi utgår från att Tvixen kan spela upp filmen "codecsmässigt", så hackar inte en 30gb 1080p h264 .mkv fil över LAN? eller USB? eller på tvixens hårddisk?, var väl lite rädd för lanhastigheten hos tvix..om det var 30mbit/sek verkligt LAN..någon som provat?
2. "Du kan inte ha USB igång samtidigt som du kopplar den till TVn" det får du nog förtydliga? menar du att man inte kan kan tanka över och samtidigt se en annan film på tvixen eller?
3. Kan man spela upp filmen på datorn med Anydvd och SEN skicka det till Tvixen? det betyder ju att den streamas???
1. på tvixens interna hårddisk(som du själv väljer vad du vill sätta i) så hackar det ingenting, inte för mig iallfall.
2. När du kopplat in USB-kontakten i tvixen, så är den i "usb-mode" och kan då inte spela upp någon film.
Å andra sidan så tar det ju inte såååå lång tid att skicka in en film till tvixen via USB.
3. Kan inte svara, inte testat, kör allt från min hårddisk som jag slängt in i min 5100.
När du kopplar den med usb "blir" den en usb-disk med funktioner som en vanlig usb-disk. d.v.s bara filhantering fungerar.
Postad 16 November 2007 - 13:04
Japp. Det där var, tidigare, inte sanktionerade TViX:ar. Nu är de det. Glasklart. Webhallen är gröna som Granny Smith-äpplen ( på ett bra grönt sätt).De som inte är med på listan säljer inte TViX sanktionerat av den svenska generalagenturen idag.Är det bara en miss att Dustin inte är med ? eller säljer dom Grå ;D
Så vad ska jag göra för att få en fin, svensk glossy manual då?
För jag vill inte ladda ner den och ha 1000 papper liggandes överallt.
Postad 16 November 2007 - 13:05
Wow...bra tråd...bra svar..SNABBT!! lite förtydligande bara...
1. jag har inte provat det själv, men det verkar som att 1080p .mkv-filer fungerar bra över trådat nätverk, men att trödlöst nätverk inte riktigt räcker till.
2. Det är precis det som menas, så länge USB-sladden sitter i tvixen kan du inte spela upp någonting, den är i USB MODE då. Nu snackar jag om usb-sladden till datorn. Du kan ha 2 st externa usb-hårddiskar inkopplade i tvixen via usb och då går det självfallet att spela upp filer samtidigt som de sitter i. Det är två olika usb-kontakter mot dator och mot extern HDD.
3. det får ttxx svara på
EDIT: jag var lite sen på att svara
Redigerat av distortion2, 16 November 2007 - 13:05.
Postad 16 November 2007 - 13:05
Faktum är att jag aldrig skulle beblanda mig med något som har med Pixmania att göra.
Får du strul med produkter där... då får du garanterat strul.
Gör en sökning på Pixmania.
Har du kollat adressen på klistermärket?
Jag fick en sådan på min 1:a Tvix också (gråimporterad) och det fanns ingen svenskmanual på den adressen.
Köp era prylar på t.ex. hembiobutiken.se som har vita Tvixar, bra service och snabba leveranser.
Kostar en extra hundralapp att leva nöjd istället.
Postad 16 November 2007 - 13:07
Kolla här (sida 69, inlägg 2050 en bit ner med en graf):Wow...bra tråd...bra svar..SNABBT!! lite förtydligande bara...
https://www.minhembi...s...188&st=2050
TViX:en klarar 1080p enligt grafen, men det här var ett exempel.
Redigerat av sean.wiklund, 16 November 2007 - 13:14.
Postad 16 November 2007 - 13:09
För att förtydliga, de som nu är på listan, köper garanterat av oss. Har ni köpt av någon på listan så köpte de eventuellt osanktionerat tidigare, men gör inte det i dagsläget.De som inte är med på listan säljer inte TViX sanktionerat av den svenska generalagenturen idag.Är det bara en miss att Dustin inte är med ? eller säljer dom Grå ;D
Faktum är att jag aldrig skulle beblanda mig med något som har med Pixmania att göra.
Jag fick en sådan på min 1:a Tvix också (gråimporterad) och det fanns ingen svenskmanual på den adressen.
Köp era prylar på t.ex. hembiobutiken.se som har vita Tvixar, bra service och snabba leveranser.
Postad 16 November 2007 - 13:11
Kolla här (sida 70, inlägg 2050 en bit ner med en graf):Wow...bra tråd...bra svar..SNABBT!! lite förtydligande bara...
https://www.minhembi...p;#entry1620359
Den där länken fungerar inte, man kommer till fel sida. Den ska länka till inlägg #2050 på sidan 69 i denns tråd.
Postad 16 November 2007 - 13:14
Yes. My bad. Shit, ni är för snabba!Den där länken fungerar inte, man kommer till fel sida. Den ska länka till inlägg #2050 på sidan 69 i denns tråd.
https://www.minhembi...s...188&st=2050
Länk korrigerad ovan också.
Redigerat av sean.wiklund, 16 November 2007 - 13:15.
Postad 16 November 2007 - 13:18
Tvix vs Htpc...
Tack på förhand..
1. Härlig kalkyl du gjorde, men 30 Mbit/s blir bara runt 3,75MB/s.
Det mesta fungerar så länge dataströmmen i filmen är under 28Mbit/s, men i den meningen att man "streamar" från en fil/film som ligger på en dator i ditt nätverk hemma.
5. Som Distortion2 sa så gäller det TV/proj som endast kan ta emot 1080p/24Hz och inte 1080p/50-60Hz.
Anledningen är att det inte går att köra Tvixen konstant på 1080p/24 utan man måste välja 1080p med NTSC eller PAL och då kör den gränssnittet i 50 eller 60Hz innan man startar en film som är 24 bild/sek.
jo blev en "kråka" där...menade ju tvixens 100mbit är ca 10-12mb/sek...fast någon skrev verklig överföringshastighet låg på 30mbit/sek, dvs som du skriver under 4mb sek...
Ursäkta forumet! men har nog kommit till insikt här
När jag streamar en 18gb fil i vlc till vlc lokalt på samma dator, så kom den upp i 2,5mb/sek, enkelt om man räknar en 30gb fil delat på ca 120 min blir 4,16mb/s (detta för att få reda på överföringshastigheten på filen)...kb/s står för KiloBIT/sek istället för kilobyte! det borde det ju stå Kbit/sek.. MEN SÅ ÄR DET... Kb/s är Kbit/s i vlc..
Så..streama FULLHD 1080p lan borde vara Helt lungt
Postad 16 November 2007 - 13:21
Det är knappt 2 veckor sen jag köpte min på Webhallen...För att förtydliga, de som nu är på listan, köper garanterat av oss. Har ni köpt av någon på listan så köpte de eventuellt osanktionerat tidigare, men gör inte det i dagsläget.De som inte är med på listan säljer inte TViX sanktionerat av den svenska generalagenturen idag.Är det bara en miss att Dustin inte är med ? eller säljer dom Grå ;D
Och då har dom alltså blivit "vita" förra veckan?
Postad 16 November 2007 - 13:26
Wow du är snabbare än mig..och jag sitter å skriver hela tiden
Men det betyder ju att man inte är så sugen på att plugga in och ur tvixen...
Har du någon bra lösning eller "autoöverföring" på dina filer via Lan?
Någon borde väl ha något "script" eller liknande som konstant tankar över en mapp på datorn till tvixen, om det dyker upp något nytt där i den mappen? eller drömmer jag för långt
Postad 16 November 2007 - 13:34
Yes box.Det är knappt 2 veckor sen jag köpte min på Webhallen...
Postad 16 November 2007 - 13:47
3. det får ttxx svara på
streaming för mig är när du skickar ut en bitström som olika klienter kan lyssna av. börjar du lyssna 10-minuter in i bitströmmen så har du missat de 10 första minutrarna. Motsvarande som TV fungerar och TV-apparaten är din tvix (krånglig jämförelse kankse) Streamar du så kan du inte hoppa 45-minuter framåt i bitströmmen för den är inte skicad till din dator/klient/TV ännu...
Om du har en fil liggandes på en hårddisk eller en dator i nätverket som du startar via tvixen så spelar du upp en komplett fil, oavsett var den ligger (på intern hårddisk, USB-disk, netshare, NFS, SAMBA) så spelar det ingen roll för tvixn uppfattar som att den har hela filen från början och detta gör att du kan hoppa framåt och bakåt hur du vill i den fil/film du tittar på...
AnyDVD tar bara bort kopieringsskyddet från de filmer som läggs i datorns dvd-spelare och det möjliggör för dig att dela ut den till din tvix och starta VOB-filerna för att se på filmen..
Postad 16 November 2007 - 14:13
3. det får ttxx svara på
streaming för mig är när du skickar ut en bitström som olika klienter kan lyssna av. börjar du lyssna 10-minuter in i bitströmmen så har du missat de 10 första minutrarna. Motsvarande som TV fungerar och TV-apparaten är din tvix (krånglig jämförelse kankse) Streamar du så kan du inte hoppa 45-minuter framåt i bitströmmen för den är inte skicad till din dator/klient/TV ännu...
Om du har en fil liggandes på en hårddisk eller en dator i nätverket som du startar via tvixen så spelar du upp en komplett fil, oavsett var den ligger (på intern hårddisk, USB-disk, netshare, NFS, SAMBA) så spelar det ingen roll för tvixn uppfattar som att den har hela filen från början och detta gör att du kan hoppa framåt och bakåt hur du vill i den fil/film du tittar på...
Anydvd kan ju inte ta bort kopieringsskyddet om den inte spelar filen? det gör ju tvixens mjukvara?
AnyDVD tar bara bort kopieringsskyddet från de filmer som läggs i datorns dvd-spelare och det möjliggör för dig att dela ut den till din tvix och starta VOB-filerna för att se på filmen..
Nu får du kalla mig korkad
Så man måste göra en egen "playlist" av alla vob filer? går det på en köpesdvd? isf borde det ju fungera med en extern dvdspelare kopplad till Tvixen också? men det går inte bara "spela upp" då måste det vara en ren .iso fil i dataformat på dvdskivan?
Redigerat av beachboy72, 16 November 2007 - 14:29.
Postad 16 November 2007 - 14:30
Jag har gjort det när jag såg guiden första gången. Det blev lättast så för att hålla reda på om jag läser över nätverket eller lokalt i Tvixen (Jag har alltså två olika, i respektive rot).Jag är lite nyfiken på om det är någon som har bytt bakgrundsbilder i sin TViX... Det går ju att ändra bakgrundsbild i vilken mapp som helst genom att spara en bild som man döper till "TViX.jpg" i den mappen. Eller så sparar man bilden i roten på hårddisken för att den bakgrunden ska visas i alla mappar.
Postad 16 November 2007 - 14:41
Bara för att klargöra:... 5. Som Distortion2 sa så gäller det TV/proj som endast kan ta emot 1080p/24Hz och inte 1080p/50-60Hz.Tvix vs Htpc...
...
5. Hörde att bilden blev "svart" när man körde 1080p, låter som "black screen" buggen till datorerna antar att det var 24hz grejer, blir väl inga problem på en fullhd lcd med 60hz?...
Pioneer Plasma TV generation 6 & 7 klarar att ta emot 1080p@24 Hz men inte 1080p@50 Hz eller 1080p@60 Hz.
Pioneer Plasma TV generation 8 klarar samtliga 1080p signaler, dvs 1080p@24 Hz, 1080p@50 Hz & 1080p@60 Hz.
Så, det finns ingen bugg och för Pio G8 blir bilden aldrig svart.
Postad 16 November 2007 - 14:55
Eftersom jag köpt min tvix på ett "vitt" ställe.
/Jim
Postad 16 November 2007 - 15:09
Jikes! Som fysiker blir jag lite mörkrädd av din sortbehandlingjo blev en "kråka" där...menade ju tvixens 100mbit är ca 10-12mb/sek...fast någon skrev verklig överföringshastighet låg på 30mbit/sek, dvs som du skriver under 4mb sek...
Ursäkta forumet! men har nog kommit till insikt här
När jag streamar en 18gb fil i vlc till vlc lokalt på samma dator, så kom den upp i 2,5mb/sek, enkelt om man räknar en 30gb fil delat på ca 120 min blir 4,16mb/s (detta för att få reda på överföringshastigheten på filen)...kb/s står för KiloBIT/sek istället för kilobyte! det borde det ju stå Kbit/sek.. MEN SÅ ÄR DET... Kb/s är Kbit/s i vlc..
Så..streama FULLHD 1080p lan borde vara Helt lungt...det borde faktiskt gå spela upp filer från en dator med trådlöst 54mbit nät också..med ca 6megabyte/sek om man har "bra grejer"
För att undvika missförstånd, kilo, förkortat k skrivs alltid med litet k och betyder 1000 enligt SI systemet.
Bit skrivs alltid med litet b.
Byte skriv alltid med stor B (= 8 bits).
Så, 1 kB/s = 8 kb/s.
Tyvärr skrivs ofta kilobyte som Kb istället för kB. Kommer väl antagligen från att kB (SI) också skrivs som KiB (IEC) och då har man felaktigt forkortat KiB till KB och överfört det till Kb (spekulation).
För att sedan svara på en av dina frågor. Så här skrev Syabas som använder sig av Sigma Designs chip:
We tested with TS, which gives best bitrate performance due to
the demux is done in hardware, also no dependencies on software
demux by CPU.
SMB: ~19Mbps
NFS: ~33Mbps
HTTP: ~42Mbps (same clip peaks at 47Mbps)
USB HDD: ~42Mbps
USB DVDROM (8x): ~42Mbps
Internal HDD: ~42Mbps
Känns för mig som om detta stämmer hyfsat bra med vad jag sett från min TViX M-5100SH.
Postad 16 November 2007 - 15:19
Jag köpte på Webhallen i somras och fick tryckt (glansig) svensk manual och TVIX ställd för svenska!Yes box.Det är knappt 2 veckor sen jag köpte min på Webhallen...
/Göran
Redigerat av Goeran, 16 November 2007 - 15:28.
Postad 16 November 2007 - 15:23
Bara för att klargöra:... 5. Som Distortion2 sa så gäller det TV/proj som endast kan ta emot 1080p/24Hz och inte 1080p/50-60Hz.Tvix vs Htpc...
...
5. Hörde att bilden blev "svart" när man körde 1080p, låter som "black screen" buggen till datorerna antar att det var 24hz grejer, blir väl inga problem på en fullhd lcd med 60hz?...
Pioneer Plasma TV generation 6 & 7 klarar att ta emot 1080p@24 Hz men inte 1080p@50 Hz eller 1080p@60 Hz.
Pioneer Plasma TV generation 8 klarar samtliga 1080p signaler, dvs 1080p@24 Hz, 1080p@50 Hz & 1080p@60 Hz.
Så, det finns ingen bugg och för Pio G8 blir bilden aldrig svart.
Nåja, jag glömde att G8 tar även dessa frekvenser...
Det lustiga är att man kan välja precis exakt vad man vill ha för signal ut ifrån Tvixen utom i det fall man väljer att spela upp film i 24Hz för då ändras utsignalen beroende på materialet. Bugg är mycket sagt, men inte speciellt övertänkt och så länge det inte går att köra material i 24 bild/sek. utan att bilden korrigeras 40-50 ggr. per film så är det ändå inte intressant att använda den inställningen.
Postad 16 November 2007 - 15:27
Om det är t.ex. en lågupplöst film eller MP3-filer så kör jag direkt från hårddisken. Om det däremot är högupplöst material brukar jag behöva kopiera över dem till interna hårddisken. Det gör jag via kopieringsfunktionen i TVIX. Det tycker jag fungerar rätt så hyffsat. Det man möjligen kan ha synpunkter är att det tar relativt lång tid att kopiera.
En fråga i det sammanhanget som också anknyter till en tidigare fråga från någon:
Går det att spela film samtidigt som man kopierar med TVIX inbyggda kopieringsfunktion?
/Göran
Postad 16 November 2007 - 15:42
Jag brukar använda 2.5 tums USB-disk till TVIX. Jag kopierar material från dator till en lös USB-disk och bär över den till TVIX.
Går det att spela film samtidigt som man kopierar med TVIX inbyggda kopieringsfunktion?
eftersom du har en USB-disk kan du väl prova och berätta för oss andra hur det gick
Postad 16 November 2007 - 15:52
Visst och därför skulle jag önska att man kunde ha en separat inställning för GUI, men det går tyvärr inte.Nåja, jag glömde att G8 tar även dessa frekvenser...
Det lustiga är att man kan välja precis exakt vad man vill ha för signal ut ifrån Tvixen utom i det fall man väljer att spela upp film i 24Hz för då ändras utsignalen beroende på materialet. Bugg är mycket sagt, men inte speciellt övertänkt och så länge det inte går att köra material i 24 bild/sek. utan att bilden korrigeras 40-50 ggr. per film så är det ändå inte intressant att använda den inställningen.
24 Hz på en Pio TV går att komma runt genom att välja 1080i, NTSC som TV Standard, (Drive Mode/Aktiveringsläge 3 för en Pio G8) och sedan PureCinema satt till Advance (ADV) så för tillfället spelar det ingen roll. Har provat med både 1080p och 720p material och det har flutit på bra. Känns som om man kan släppa 24 Hz så länge speciellt eftersom DViCo inte svarar på en direkt fråga om det.
För mig personligen är det bara konverteringen av lumakoefficienterna vad gäller Rec. 601 (SD material) vs Rec. 709 (HD material) som är kvar att luska ut och jag hoppas att korrigeringen av brightness och kontrast i 1.3.05 RC1 FW bara var en nödlösning under utveckling. Om nu en konvertering ens är möjlig med chippet ifråga...
Postad 16 November 2007 - 16:05
Tacksam för svar..
Postad 16 November 2007 - 16:09
Jag brukar använda 2.5 tums USB-disk till TVIX. Jag kopierar material från dator till en lös USB-disk och bär över den till TVIX.
eftersom du har en USB-disk kan du väl prova och berätta för oss andra hur det gick
Jag var tvungen att testa så ni inte börjar slåss.
Kopieringen måste påbörjas först (för det går väl inte att börja kopiera mitt i en film?) och då låser requestern upp alla funktioner på Tvixen. Verkar inte funka m.a.o.
Däremot fungerar det att spela upp medan man överför via FTP, men den får reducerad hastighet beroende på vilken kraft filmen tar från processorn.
Postad 16 November 2007 - 16:10
Finns det någon begränsning på hur stora diskar Tvixen klarar av? Om jag köper en så är jag sugen på att sätta in en Samsung 1TB SATA II NCQ
Tacksam för svar..
Sök i tråden nere till vänster på denna sidan. frågan har varit uppe femtioelva ggr. redan.
Det är testat med 1TB och fungerar...
Postad 16 November 2007 - 16:19
Visst och därför skulle jag önska att man kunde ha en separat inställning för GUI, men det går tyvärr inte.
24 Hz på en Pio TV går att komma runt genom att välja 1080i, NTSC som TV Standard, (Drive Mode/Aktiveringsläge 3 för en Pio G8) och sedan PureCinema satt till Advance (ADV) så för tillfället spelar det ingen roll. Har provat med både 1080p och 720p material och det har flutit på bra. Känns som om man kan släppa 24 Hz så länge speciellt eftersom DViCo inte svarar på en direkt fråga om det.
För mig personligen är det bara konverteringen av lumakoefficienterna vad gäller Rec. 601 (SD material) vs Rec. 709 (HD material) som är kvar att luska ut och jag hoppas att korrigeringen av brightness och kontrast i 1.3.05 RC1 FW bara var en nödlösning under utveckling. Om nu en konvertering ens är möjlig med chippet ifråga...
Det går ju att fixera upplösningen till vilken som helst utom 1080p/24 och jag tycker det hade räckt långt om den tog även den inställningen. Att sedan GUI inte kan hålla samma kvalité och upplösning på grund av utrymmesbrist m.m. går ju inte att göra något åt.
Jag får det också att flyta på min G6 (som väl använder samma teknik som G8 i det skedet?), men bilden fryser någon tiondels sekund med jämna mellanrum beroende på något Tvixen gör fel i 24Hz-läget. Har lite svårt att tro att det skulle fungera bättre på G8.
Såg det först på min Panasonic Ae2000 och till slut på min Pio 436XDE när jag väl fick 24Hz att funka.
I alla andra lägen som också de flesta använder i tråden (720p och 1080i) så finns inte dessa korrigeringar alls.
EDIT: Jag insåg att jag missförstod dig. Om man kör filmen i 1080i så funkar det i stort sett lika bra på Pion och jag kan knappt se någon skillnad, men det retar en att man inte ska kunna köra 24-läget som det är tänkt. /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 16 November 2007 - 16:33.
Postad 16 November 2007 - 16:39
Varför envisas Ni med att kunna vilja projecera bilden i 1080p/24 på en 42" bildvisare? Om jag har fattat det rätt så är det inga som helst problem med bilden om man väljer att Tvixen skall spela upp bildmaterialet i 720p, dvs inget judder?
Min fråga är igentligen om jag kommer att få några problem med judder så länger jag väljer att tvixen skall spela upp bildmaterialet i 720p oavsett om det är HD -upplöst film eller ej. Jag har en Pioneer 427XD.
Ser man någon skillnad på 1080p och 720p på en sådan pass liten bildyta som 42" på 4-5 meters håll?
Postad 16 November 2007 - 16:54
Dum fråga kanske men...
Varför envisas Ni med att kunna vilja projecera bilden i 1080p/24 på en 42" bildvisare? Om jag har fattat det rätt så är det inga som helst problem med bilden om man väljer att Tvixen skall spela upp bildmaterialet i 720p, dvs inget judder?
Min fråga är igentligen om jag kommer att få några problem med judder så länger jag väljer att tvixen skall spela upp bildmaterialet i 720p oavsett om det är HD -upplöst film eller ej. Jag har en Pioneer 427XD.
Ser man någon skillnad på 1080p och 720p på en sådan pass liten bildyta som 42" på 4-5 meters håll?
Jag har ju ingen fjuttigt 42-tummare. G6 var ju 43 tum...
Trots den relativt dåliga upplösningen på plasman (1024x768) så ser jag skillnad om än väldigt liten.
Orsaken är troligtvis att 1080p har mer info att leverera om källan har högre upplösning än 720 linjer och hur nära man sitter påverkar och lätt man har att se bildbrister osv.
Problemen med 24Hz har inget med judder att göra eller åtminstone inte som man är van vid att det beter sig.
Du kommer att häpnas av vad den presterar!
Postad 16 November 2007 - 16:55
Det har inget med upplösning eller blidkvalité att göra dock har jag har många gånger försökt förklara att man ska titta på bildkvalitén hos TVn och inte vad det står för upplösning i specifikationen. Upplösningen (på TVns panel) har mycket liten betydelse för bildkvalitén.Dum fråga kanske men...
Det handlar om att få materialet att flyta som det var tänkt. Om du t ex kör en NTSC DVD med inställningen TV Standard PAL och slår av Auto Switch så kommer du att se att det rycker en hel del vid panoreringar, zoomningar, rörelser. Ställ över till TV Standard NTSC och allt flyter genast bättre. Detsamma gäller vice versa och detsamma gäller också 24 Hz material (förutsatt att din TV haterar 60 Hz, för NTSC DVD, och 24 Hz, för HD film, på korrekt sätt). Nu är inte alla känsliga för judder alls och en del märker det inte ens, men eftersom TV-apparater blir större och större så märks det mer och mer om Hz:en inte matchas på TVn.
Redigerat av Wolfy, 16 November 2007 - 17:00.
Postad 16 November 2007 - 17:08
Finns det någon begränsning på hur stora diskar Tvixen klarar av? Om jag köper en så är jag sugen på att sätta in en Samsung 1TB SATA II NCQ
Tacksam för svar..
Sök i tråden nere till vänster på denna sidan. frågan har varit uppe femtioelva ggr. redan.
Det är testat med 1TB och fungerar...
jag la till den frågan på förstasidan, men jag vet inte om det är några som kollar där först...
Postad 16 November 2007 - 17:52
Jag har ställt in min tvix på NTSC 24Hz och 720p och har inget problem med bilden.
Har 150+ HD-filmer (720p/1080p) och de flesta är NTSC.
Bildvisaren är är en Panasonic PV60 alt. Sanyo Z3 (ej provat mycket).
Är det rätt eller fel att använda 24Hz, förklara...
//Chips
Redigerat av Unregisteredd0674ee9, 16 November 2007 - 17:52.
Postad 16 November 2007 - 19:08
Du besvarade din egen frågaBlir lite yr med allt detta frekvenssnack
![]()
Jag har ställt in min tvix på NTSC 24Hz och 720p och har inget problem med bilden.
Har 150+ HD-filmer (720p/1080p) och de flesta är NTSC.
Bildvisaren är är en Panasonic PV60 alt. Sanyo Z3 (ej provat mycket).
Är det rätt eller fel att använda 24Hz, förklara...
//Chips
Häng inte upp dig för mycket på allt snacket kring eventuella problem som andra upplever. I forum som dessa så är det normalt att det oftast tas upp diverse problem man iaktagit. Om du inte upplever några problem så är det bara att fortsätta att njuta
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner
10 bilder
36 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?