* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter
3224 svar till detta ämne
Postad 09 november 2008 - 15:58
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Jag har all min musik i iTunes och det mesta är köpt där dock inte allt. Hur pass stort problem är detta? Måste man verkligen bränna musiken på en CD och rippa igen för att Classicen skall kunna spela musiken?
Om du köpt dem på iTunes Music Store och de har DRM skydd så måste du gå via en CD. Tror det finns program så du kan simulera bränningen och bränna till hårddisk, men det är jobbigt i vilket fall. Har du köpt musiken på senare tid så är det inte säkert att den har DRM skydd, Apple har börjat sälja viss musik utan DRM skydd numera. Sedan undrar jag vilket software jag använder för att streama musik till Classic'en från en Mac? Kör en Airport Express just nu som strömmar musiken till en förstärkare och det fungerar genom iTunes. Skulle vara kul om CLassic'en fungerade lika smidigt.
Du installerar SqueezeCenter programvaran på Mac'en.
Postad 09 november 2008 - 16:44
Rebelicious
-
Rebelicious
-
Användare
-
-
118 inlägg
Tackar för utförligt svar erlandi.
Postad 19 november 2008 - 14:41
Rebelicious
-
Rebelicious
-
Användare
-
-
118 inlägg
Fått igång min nu, skönt att det gick helt trådlöst utan nätverkskabel tillslut. Dock får jag otroligt lågt och brusigt ljud när jag lyssnar på Internet radio t.o.m med förstärkaren på 35dB, ska det vara så? Är ju inte så kul. Måste ju vara något jag gjort fel på nått sätt. Har kopplat in den via RCA till förstärkaren.
Upplever också stor skillnad på ljudkvalitet jämfört med när jag strömmar musik till förstärkaren via min Airport Express. Väldigt stor skillnad där Airport'en ger bättre resultat. Kopplade in Airport'en med optisk till RCA har jag för mig det är. Väldigt underligt. Vad gäller volym så får jag ha volymen på max på SB'en samt 35dB på förstärkaren och inte ens då får jag samma höga ljudnivå som via min Airport Express. Några synpunkter på detta?
Redigerat av Rebelicious, 19 november 2008 - 15:29.
Postad 21 november 2008 - 18:54
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Upplever också stor skillnad på ljudkvalitet jämfört med när jag strömmar musik till förstärkaren via min Airport Express. Väldigt stor skillnad där Airport'en ger bättre resultat. Kopplade in Airport'en med optisk till RCA har jag för mig det är. Väldigt underligt. Vad gäller volym så får jag ha volymen på max på SB'en samt 35dB på förstärkaren och inte ens då får jag samma höga ljudnivå som via min Airport Express. Några synpunkter på detta?
Inte för att jag vet vad Airport'en ger för utsignal, men det låter spontant som att något är fel om du får lägre volym på Squeezeboxen än från andra enheter. Att Squeezebox volymen är på 100% är normalt om du kontrollerar volymen genom förstärkaren, men du borde då kunna ha förstärkarens volym på normal ljudnivå. Låter Squeezebox'en mycket sämre än Airport'en så är något galet. Har du testat koppla in dem till förstärkaren på samma sätt, så du inte exempelvis använder skivspelaringången(Aux) på den ena men en vanlig line-in på den andra ? Är kablarna okej, eller kan det vara nått fel på dem ?
Postad 21 november 2008 - 22:09
offe_man
-
offe_man
-
Rookie
-
1 inlägg
Jobbar natt och klarar inte inte längre av att lyssna på den svenska radion. Jag har läst på en hel del om denna Squeezebox'en och den verkar ju vara det rätt, då man får in webradion.
Dock är det ju så att jobbet har satt lösenord på närmsta datorn, "Klassificering av innehåll". Alltså är ju frågan om det skulle sätta stopp för mina chanser att få fram webradio.
Man vill ju bara behöva koppla in nätverkssladden och låta radion komma.
Postad 25 november 2008 - 07:36
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Jobbar natt och klarar inte inte längre av att lyssna på den svenska radion. Jag har läst på en hel del om denna Squeezebox'en och den verkar ju vara det rätt, då man får in webradion.
Dock är det ju så att jobbet har satt lösenord på närmsta datorn, "Klassificering av innehåll". Alltså är ju frågan om det skulle sätta stopp för mina chanser att få fram webradio.
Omöjligt att säga säkert när jag inte förstår vad du menar. Principen är dock att om du vill lyssna på web radio så kan du koppla upp Squeezebox'en mot SqueezeNetwork (Logitech's centrala server) istället för en lokal dator som kör SqueezeCenter. D.v.s. så länge arbetsgivaren inte har något emot att du nyttjar bandbredd på nätverket och det inte finns några brandväggar som spärrar kommunikationen så bör det fungera. Kör du mot SqueezeNetwork så behöver ingenting installeras på den lokala datorn.
Postad 26 november 2008 - 22:26
Rootkit
-
Rootkit
-
Användare
-
-
105 inlägg
Nu har jag också skaffat den lilla rackaren SB3 och hittills tycker jag den är helt fantastisk! Jag tycker mig dock märka en liten skillnad i ljudkvalitet mellan Playstation 3 via HDMI och denna via optisk kabel, till SB3:ans nackdel. Jag uppfattar ljudet som lite vassare på något sätt, inte lika mjukt som PS3:an. Kör med grejerna inkopplade i en Denon 2809. Är det någon annan som tycker lika?
Sen undrar jag om det är någon skillnad mellan att skruva upp volymen till 100% och att disabla möjligheten att ändra volym?
Postad 26 november 2008 - 22:33
thrawn
-
thrawn
-
Användare
-
-
134 inlägg
För er som inte vet om det än och äger en iPhone eller iPod touch så har programmet "iPeng" släppts i AppStore. Det kontrollerar naturligtvis er squeezebox/transporter/boom och jag måste säga att det är nog de bäst investerade 75 kronorna som jag någonsin investerat. Det krossar min Controller totalt (någon som vill köpa en knappt använd controller??  ), gränssnittet är snabbt och intuitivt dessutom så är det killen som utvecklar det mycket aktive i slimdevices forum vilket hjälper om man har åsikter om programmet. Tråden i slimdevices forum om ni är osäkra på min åsikt så läs hyllningarna där  EDIT: Faktiskt så tycker jag det är så pass bra att jag lurar på att sälja min controller och istället köpa en ipod touch (billigaste möjliga) och använda den som dedikerad squeeze-controller... Det är fantastiskt... dock saknas fortfarande några funktioner såsom inställningar, digital inputs osv. men jag är säker på att de kommer om ett tag.
Redigerat av thrawn, 26 november 2008 - 22:36.
Postad 28 november 2008 - 16:14
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2 279 inlägg
1. Om jag fixar allt med installationer o s v, är squeezeboxen sedan lättmanövrerad så att även en lite mindre teknisk förälder kan använda den?
Man kan t.ex. lägga upp 9 kanaler som favoriter på varsin sifferknapp. När de satt på Squeezeboxen håller de sedan bara nere en av sifferknapparna en stund och så sätts den radiokanalen på.
Postad 28 november 2008 - 16:18
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2 279 inlägg
Fått igång min nu, skönt att det gick helt trådlöst utan nätverkskabel tillslut. Dock får jag otroligt lågt och brusigt ljud när jag lyssnar på Internet radio t.o.m med förstärkaren på 35dB, ska det vara så? Är ju inte så kul. Måste ju vara något jag gjort fel på nått sätt. Har kopplat in den via RCA till förstärkaren.
35dB är mitt emellan viskning och fågelkvitter...
Postad 28 november 2008 - 17:01
fackamato
-
fackamato
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Prova att stänga av volymregleringen på squeezeboxen. 35dB är mitt emellan viskning och fågelkvitter...
Men det är inte 35dBa, utan 35dB förstärkning och det är väldigt mycket.
Postad 29 november 2008 - 20:55
Wide
-
Wide
-
Användare
-
-
212 inlägg
Man kan inte koppla en extern hdd rak in i boxen?, måst eman köra genom en dator?
Postad 29 november 2008 - 23:38
Pjn
-
Pjn
-
Användare
-
-
242 inlägg
Finns det någon plug-in som använder Itunes volume normalisering?
Har ljudnivå skillnader från det jag rippat från cd, lp och kasset.
Hur gör man för att få det att låta ungefär lika högt? Är inte så npga med ljudkvaliten utan vill ha det smidigt.
Postad 30 november 2008 - 03:45
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Man kan inte koppla en extern hdd rak in i boxen?,
Nej måst eman köra genom en dator?
Ja och nej ... du måste använda något som kan köra Squeezecenter. Sen om det är en NAS eller en vanlig dator eller något annat spelar ingen roll.
Postad 08 december 2008 - 23:59
aderpale
-
aderpale
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Fått upp ögonen för SB (classic) först nu. Måste bara ha en! Undrar om nån kan svara på om det ha ändrats nåt i SBn hårdvarumässigt under åren den funnits? Är en gammal begagnad lika bra som en ny prestandamässigt? Intresserad av beg eftersom det inte verkar gå att få tag i nya vita...
tacksam för svar!
Postad 09 december 2008 - 05:15
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Fått upp ögonen för SB (classic) först nu. Måste bara ha en! Undrar om nån kan svara på om det ha ändrats nåt i SBn hårdvarumässigt under åren den funnits? Är en gammal begagnad lika bra som en ny prestandamässigt? Intresserad av beg eftersom det inte verkar gå att få tag i nya vita... tacksam för svar!
Det beror vad man menar med Classic, modellen som nu heter Classic hette tidigare Squeezebox3 och den enda variation som finns inom Squeezebox3 är att det finns de som har trådlöst nätverk och de som inte har det, samt att de finns i olika färgnyanser. Ljudkvalitet mässigt har det inte hänt något ens om man jämför med Duet modellen. Går du på äldre modeller än Squeezebox3 däremot, framför allt om du köper Squeezebox1 eller tidigare, då skiljer det en del. Här är en sammanställning av de olika modellerna: http://wiki.slimdevi...dwareComparison
Postad 09 december 2008 - 05:21
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Finns det någon plug-in som använder Itunes volume normalisering? Har ljudnivå skillnader från det jag rippat från cd, lp och kasset. Hur gör man för att få det att låta ungefär lika högt? Är inte så npga med ljudkvaliten utan vill ha det smidigt.
Du skall lägga in s.k. replaingain taggar i dina musikfiler, Squeezebox'en kommer att läsa dessa och justera volymen vid uppspelning utifrån dem. Det finns en rad program som kan lägga på replaygain taggar på ett helt musikbibliotek, jag har personligen använt foobar: http://www.foobar2000.org/
Postad 09 december 2008 - 07:09
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1 276 inlägg
Nu har jag också skaffat den lilla rackaren SB3 och hittills tycker jag den är helt fantastisk! Jag tycker mig dock märka en liten skillnad i ljudkvalitet mellan Playstation 3 via HDMI och denna via optisk kabel, till SB3:ans nackdel. Jag uppfattar ljudet som lite vassare på något sätt, inte lika mjukt som PS3:an. Kör med grejerna inkopplade i en Denon 2809. Är det någon annan som tycker lika?
Sen undrar jag om det är någon skillnad mellan att skruva upp volymen till 100% och att disabla möjligheten att ändra volym?
Alternativt kan du ju testa den analoga utgången.
Postad 09 december 2008 - 08:09
TCM
-
TCM
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Går du på äldre modeller än Squeezebox3 däremot, framför allt om du köper Squeezebox1 eller tidigare, då skiljer det en del. Här är en sammanställning av de olika modellerna: http://wiki.slimdevi...dwareComparison
Det är väl så att SB2/SB3/Classic har i stort sett samma innanmäte, medan det yttre skiljer sig åt?
Postad 09 december 2008 - 08:28
aderpale
-
aderpale
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Det beror vad man menar med Classic, modellen som nu heter Classic hette tidigare Squeezebox3 och den enda variation som finns inom Squeezebox3 är att det finns de som har trådlöst nätverk och de som inte har det, samt att de finns i olika färgnyanser.
Ljudkvalitet mässigt har det inte hänt något ens om man jämför med Duet modellen.
Går du på äldre modeller än Squeezebox3 däremot, framför allt om du köper Squeezebox1 eller tidigare, då skiljer det en del. Här är en sammanställning av de olika modellerna: http://wiki.slimdevi...dwareComparison
Stort tack! Ja, det är SB3 jag vill ha. Går det särskilja de med/utan trådlöst nätverk på något sätt om man köper begagnat? Klisterlapp någonstans?
Postad 09 december 2008 - 18:49
Rootkit
-
Rootkit
-
Användare
-
-
105 inlägg
Alternativt kan du ju testa den analoga utgången.
Njäe, vill jag nog inte  Annars har jag lyssnat en del nu och jag börjar tycka att skillnaden är så liten att det lika gärna kan vara jag som inbillar mig.
Postad 12 december 2008 - 23:35
hanscb
-
hanscb
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Är det möjligt att välja gränssnitt på SqueezeCenter genom att hänga på någon parameter på webbadressen. Vill ju normalt ha normalvarianten men då jag öppnar den från tex min mobil skulle jag vilja få Handheld utan att behöva ställa om i inställningarna. Även via WII skulle det vara bra med någon enklare variant, tex Nokia770.
Postad 13 december 2008 - 06:43
lazpete
-
lazpete
-
Användare
-
-
246 inlägg
Är det möjligt att välja gränssnitt på SqueezeCenter genom att hänga på någon parameter på webbadressen. Vill ju normalt ha normalvarianten men då jag öppnar den från tex min mobil skulle jag vilja få Handheld utan att behöva ställa om i inställningarna. Även via WII skulle det vara bra med någon enklare variant, tex Nokia770.
Du menar detta: http://slimserverip:9000/skinname/ lazpete
Postad 13 december 2008 - 09:45
hanscb
-
hanscb
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Du menar detta: http://slimserverip:9000/skinname/
lazpete
Japp, det menar jag, tack för det!
Postad 15 december 2008 - 14:14
erpan85
-
erpan85
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Hej!
Jag har precis kommit igång med min Squeezebox.
Har rätt så bra kunskaper om den men när det gäller webbradio biten finns det en del frågetecken som skulle behöva rätas ut.
Stationerna som finns inlgada från start hittar jag och får igång.
Men jag hade fått för mig att man hade möjligheten att modifiera lite mer. Så som att lägga till egna stationer, sortera upp dessa efter t.ex. genre och döpa dessa fritt.
Så är tacksam om någon kan svara på om jag bara har missuppfattat det hela eller om dessa efterfrågade finesser finns att tilgå.
Med hälsningar // Erik
Postad 15 december 2008 - 15:14
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Du kan alltid slänga in dina stationer här, så når man dom från överallt även utan dator påslagen. http://www.squeezenetwork.com/
Postad 15 december 2008 - 16:00
Lo-Fi Heroes
-
Lo-Fi Heroes
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Det står att Digiswe är billigast nu på 1300 kr nånting, det kan väl ändå inte stämma?
Postad 15 december 2008 - 16:20
Fromberg
-
Fromberg
-
Användare
-
-
115 inlägg
Det står att Digiswe är billigast nu på 1300 kr nånting, det kan väl ändå inte stämma?
Nej du har rätt i det. Det är Receiver'n som kostar 1343:- Classic ligger på 2192:- Allt enl Digiswe.com
Postad 18 december 2008 - 18:09
djjuha
-
djjuha
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Nej du har rätt i det. Det är Receiver'n som kostar 1343:-
Classic ligger på 2192:-
Allt enl Digiswe.com
Köpte mig en idag för 1499kr på Expert stormarknad i Linköping. Stod 2499 på paketet men killen som hjälte mig tittade i datorn och sa 1499kr. Det var ju bara o slå till.
Postad 25 december 2008 - 12:13
erpan85
-
erpan85
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Du kan alltid slänga in dina stationer här, så når man dom från överallt även utan dator påslagen.
http://www.squeezenetwork.com/
Okej. Hade föredragit om det gick att ha under Webbradio menyn i Squeezecentern. Som det är nu så måste man ansluta till SqueezeNetwork och därifrån gå tillbaka till Squeezecenter för att igen kunna lyssna musikbiblioteket. Visst det är inte allt för krångligt med nuvarande sätt men det hade underlättat handhavandet, i synerhet för mina föräldrar. Kontentan blir alltså att jag får hoppas att en sådan funktion kommer i framtida versioner av SqueezeCenter? Med hälsningar // Erik
Redigerat av erpan85, 25 december 2008 - 15:44.
Postad 25 december 2008 - 16:01
hanscb
-
hanscb
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Ser att efter senaste uppdateringen av Squeezebox Boom kan man använda högtalarna samtidigt som man får ut signal via hörlurspluggen, bara att hoppas på att man även kommer att kunna reglera nivån på den individuellt och inte bara att den följer volymkontrollen. Nån som vet om något sådant är på gång i framtida uppdateringar?
Postad 25 december 2008 - 17:01
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Okej. Hade föredragit om det gick att ha under Webbradio menyn i Squeezecentern. Som det är nu så måste man ansluta till SqueezeNetwork och därifrån gå tillbaka till Squeezecenter för att igen kunna lyssna musikbiblioteket. Visst det är inte allt för krångligt med nuvarande sätt men det hade underlättat handhavandet, i synerhet för mina föräldrar.
Kontentan blir alltså att jag får hoppas att en sådan funktion kommer i framtida versioner av SqueezeCenter?
Med hälsningar // Erik
Den finns väl redan nu, däremot tror jag de har flyttat den. Det man gör numera är att man läggar in sina egna stationer som en Favorit under menyn Favoriter(Favorites) i SqueezeCenter web gränssnittet. Där går det att skapar mappar om man vill kategorisera kanalerna. Du kan även lägga in redan existerande kanaler som en favorit genom att exempelvis klicka på "hjärt"-ikonen brevid en kanal i web gränssnittet. I tidigare versioner har det funnits en liknande variant under "Internet Radio" menyn, men det förbättrade stödet för vanliga favoriter ansågs kunna ersätta den.
Postad 25 december 2008 - 17:16
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Ser att efter senaste uppdateringen av Squeezebox Boom kan man använda högtalarna samtidigt som man får ut signal via hörlurspluggen, bara att hoppas på att man även kommer att kunna reglera nivån på den individuellt och inte bara att den följer volymkontrollen. Nån som vet om något sådant är på gång i framtida uppdateringar?
Varför ? De flesta andra enheter har väl samma volymkontroll till högtalare och hörllurar i den mån de kan spela på båda samtidigt ? Om det är för att lösa situationen när ett alarm(väckarklocka) triggas och hörlurarna är inkopplade, så kan du sätta volymen separat när ett alarm triggas igång så då kanske det löser problemet ? Jag letade lite på bugs.slimdevices.com och det verkar utifrån vad jag ser inte finnas någon som önskat att man skall kunna justera volymen separat så jag misstänker att det i alla fall nu inte finns i planen. Vill du ha det i en framtida version är ett tips att registrera en "enhancement request" på bugs.slimdevices.com. Det finns väl en del hörlurar som har volymkontroll på sladden också, ett par sådana kanske kan lösa problemet ?
Postad 25 december 2008 - 20:24
hanscb
-
hanscb
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Varför ? De flesta andra enheter har väl samma volymkontroll till högtalare och hörllurar i den mån de kan spela på båda samtidigt ?
Om det är för att lösa situationen när ett alarm(väckarklocka) triggas och hörlurarna är inkopplade, så kan du sätta volymen separat när ett alarm triggas igång så då kanske det löser problemet ?
Jag letade lite på bugs.slimdevices.com och det verkar utifrån vad jag ser inte finnas någon som önskat att man skall kunna justera volymen separat så jag misstänker att det i alla fall nu inte finns i planen. Vill du ha det i en framtida version är ett tips att registrera en "enhancement request" på bugs.slimdevices.com.
Det finns väl en del hörlurar som har volymkontroll på sladden också, ett par sådana kanske kan lösa problemet ?
Det har inte med hörlurar att göra utan jag vill kunna koppla till en FM-sändare och den kräver ju en fast volym. Annars kan jag inte ändra volym på squeezeboxen då jag använder sändaren.
Postad 25 december 2008 - 22:49
Unregistered50f05a9f
-
Unregistered50f05a9f
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Ingen rea på Squeezebox sb3/duet/boom i mellandagarna?
Har gått ett tag och funderat på ett par till boxar och det gör ju inget om man kan passa på något ställe rear ut lite.
Någon som vet om priserna kommer gå upp i samband med nyåret? Map dollarn mm.
/Matix
Postad 27 december 2008 - 13:25
migge1
-
migge1
-
Amatör
-
-
73 inlägg
hej!
någon sov vet hur man ska göra för att få ordning på musikbibloteket?
får konstiga mappar med oläsliga tecken...
Postad 27 december 2008 - 20:19
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
hej! någon sov vet hur man ska göra för att få ordning på musikbibloteket? får konstiga mappar med oläsliga tecken...
Ha inte något i biblioteket som du inte manuellt har kollat av att alla taggar är 100% korrekta.
Postad 28 december 2008 - 23:55
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1 342 inlägg
Är det någon av er som har en iPhone eller iPod touch?
Det finns tydligen andra sätt att styra squeezebox tillsammans med iPod.
Hittade totalt 3 st olika program - iPeng - Squidgy - Squeezemote
Snacka om att bli förvirrad- Vilken är bäst
Kan vara intressant att få höra om någon har testat dessa program
Postad 29 december 2008 - 08:19
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Är det någon av er som har en iPhone eller iPod touch? Det finns tydligen andra sätt att styra squeezebox tillsammans med iPod. Hittade totalt 3 st olika program - iPeng - Squidgy - Squeezemote Snacka om att bli förvirrad- Vilken är bäst Kan vara intressant att få höra om någon har testat dessa program
Jag har kört iPeng och Squeezemote och av dem så är iPeng bättre enligt min mening, framför allt innehåller det mer funktionalitet än Squeezemote just nu. Jag tror dock alla är bra på sitt sätt, det beror lite grann på vilka funktioner man använder. Jag tror att iPeng är den som kommer att utvecklas mest framöver och dess utvecklare även väldigt inriktad på att hitta en användarvänlig lösning. Tror det var någon diskussion om att det skulle komma en begränsad gratisversion av iPeng så man kunde testa den själv innan man köpte den, men jag tror inte den kommit än. Det finns även en fri SqueezeCenter plugin version av iPeng som innehåller mer funktionalitet men är något söligare.
Postad 29 december 2008 - 21:58
migge1
-
migge1
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Ha inte något i biblioteket som du inte manuellt har kollat av att alla taggar är 100% korrekta.
dum fråga kanske, men finns något bra porgramm till detta?
Postad 29 december 2008 - 23:08
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
dum fråga kanske, men finns något bra porgramm till detta?
Det finns många program, men min personliga favorit är Tag&Rename. Visst finns det mer automatiserade lösningar också men jag har inte hittat någon som ger fullständig kontroll. Finns en mini-introduktion i min sticky som du hittar här: https://www.minhembi...howtopic=174300
Postad 30 december 2008 - 10:33
migge1
-
migge1
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Det finns många program, men min personliga favorit är Tag&Rename. Visst finns det mer automatiserade lösningar också men jag har inte hittat någon som ger fullständig kontroll.
Finns en mini-introduktion i min sticky som du hittar här: https://www.minhembi...howtopic=174300
tack för tipset, ska kolla sidan
Postad 30 december 2008 - 14:38
Houke
-
Houke
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hej på er
Som total rookie inom mediacenter osv har jag ett par frågor som jag behöver svar på ..
1 Jag har en hel del ( 1000 album) MP3 på min stationära dator på ovanvångien i huset . Om jag köper en Squeezbox kan jag enkelt streama via mitt lokala trådlösa nätverk i (datorn måste stå igång ?) ut den musiken till min Yamaha YSP 1000 som sitter ovanför TV:n på bottenvåningen (tänkt att boxen ska stå vi TV) eller behöver jag nån router (har en bredbandsrouter från ISP).
2 Kan jag köpa en stor extern HD och fylla med musik som boxen kan kopplas mot så man slipper ha datorn igång?
3: Kan boxen även streama filmer från datorn till TV ?
4: Kan den streama webradion från dator eller e det nått som finns inbyggt i boxen ?
Tacksam för svar
Mvh Henrik
Redigerat av Houke, 30 december 2008 - 14:41.
Postad 30 december 2008 - 17:21
hanse1
-
hanse1
-
Lärjunge
-
-
382 inlägg
Har problem med att inte alla albumomslag visas. Har provat att ha dem i musikmappen alt i en särskild mapp för omslag men barra vissa omslag visas. Har provat omslagsbilder som är både större och mindre än de omslag som visas utan resultat. Någon mer som har detta problem?
Postad 30 december 2008 - 17:33
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
Har problem med att inte alla albumomslag visas. Har provat att ha dem i musikmappen alt i en särskild mapp för omslag men barra vissa omslag visas. Har provat omslagsbilder som är både större och mindre än de omslag som visas utan resultat. Någon mer som har detta problem?
Har aldrig testat detta med en separat bildmapp. Jag sparar alla covers i taggarna istället. På det sättet kan jag i praktiken bara slänga alla låtar jag har precis hur som helst och all info kommer ändå att hittas. Det tycker jag är bra! Men detta med covers, oavsett om man har en thumb i varje mapp eller inte har ju varit lite struligt, ibland läses det inte in, varför vet jag faktiskt inte. Men sedan jag lagt allt i taggarna har det inte varit ett problem.
Postad 30 december 2008 - 17:51
hanse1
-
hanse1
-
Lärjunge
-
-
382 inlägg
Då ska jag prova att skaffa ett program till min MAC. Återkommer med besked.
Postad 30 december 2008 - 18:46
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Hej på er
Som total rookie inom mediacenter osv har jag ett par frågor som jag behöver svar på ..
1 Jag har en hel del ( 1000 album) MP3 på min stationära dator på ovanvångien i huset . Om jag köper en Squeezbox kan jag enkelt streama via mitt lokala trådlösa nätverk i (datorn måste stå igång ?) ut den musiken till min Yamaha YSP 1000 som sitter ovanför TV:n på bottenvåningen (tänkt att boxen ska stå vi TV) eller behöver jag nån router (har en bredbandsrouter från ISP).
2 Kan jag köpa en stor extern HD och fylla med musik som boxen kan kopplas mot så man slipper ha datorn igång?
4: Kan den streama webradion från dator eller e det nått som finns inbyggt i boxen ?
Tacksam för svar
Mvh Henrik
1. Ja men datorn måste vara igång. Vet inte om det krävs en router. 2. Nej. Du måste ha en dator eller NAS med Squeezecenter på. 3. Nej 4. Har du internetuppkoppling så kommer du åt webbradio via Squeezenetwork. Ingen dator behöver vara igång och i detta fallet behöver du en router  MVH Kribban
Postad 02 januari 2009 - 15:04
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Hej alla SB-vänner!
Så här någon dag in på det nya året tänkte jag att jag skulle byta ut den dator som SlimCenter ligger på.
Idag kör jag en bärbar dator (1GHz, 256Ram) så det borde bli rappare, tänkte jag. All musik finns på en NAS (Iomega) och allt är anslutet via ett kabelnätverk (kör annat trådlöst, men inte just musiken).
Har mappat upp den mapp som all musik (250 Gb FLAC) ligger på och det fungerar bra - förutom den slöa datorn då.... Under inställningarna kan jag då välja Z: som den mapp som SlimCenter ska söka i (eftersom den är uppmappad och ser ut som en lokal disk)
Nu till problemet - drog igång den andra datorn (P4 2GHz, 512 Ram), körde in ett rent OS, virusskydd, automatiska uppdateringar osv... Mappade upp nätverksdisken så att den finns direkt tillgänglig när datorn startar - går in i inställningar för SlimCenter....och kan inte lägga in Z:.... den finns inte som ett val att göra (enbart C: eller D: finns tillgängliga.....). SUCK! Hur ska jag komma åt musiken från den nya datorn? Jag vill helst inte behöva köra över USB eftersom jag har grejerna på lite olika ställen...
Nätverksinställningarna borde det ju vara som spökar men hur? Jag har ju acess till NAS-disken direkt vid inloggning i Windows..... Jag ser inte några skillnader mellan hur jag har ställt in i den bärbara och i den stationära...men ändå ser det olika ut...
Hjälp tas gärna emot.
Mvh
Andreas
Postad 02 januari 2009 - 15:13
erlandi
-
erlandi
-
Lärjunge
-
-
345 inlägg
Nu till problemet - drog igång den andra datorn (P4 2GHz, 512 Ram), körde in ett rent OS, virusskydd, automatiska uppdateringar osv... Mappade upp nätverksdisken så att den finns direkt tillgänglig när datorn startar - går in i inställningar för SlimCenter....och kan inte lägga in Z:.... den finns inte som ett val att göra (enbart C: eller D: finns tillgängliga.....). SUCK! Hur ska jag komma åt musiken från den nya datorn? Jag vill helst inte behöva köra över USB eftersom jag har grejerna på lite olika ställen...
Undra om det kan bero på att SqueezeCenter kör som en service(tjänst) den ena men som en applikation i den andra ? Kör den som en service kör den inte som din vanliga användare och då har den inte tillgång till de diskar du behöver. Du kan testa om det fungerar bättre om du pekar ut en UNC sökväg, exempelvis "\\ip-adresstillnas\namnpåshare". Jag tror att man också vi kontrolpanelen kan konfigurera om vilken tjänst SqueezeCenter körs som, på detta sätt borde det gå att ställa in den så den kör som din vanliga användare istället för systemanvändaren den kör som normalt, då skall du också få diskarna monterade (tror jag).
Postad 02 januari 2009 - 15:43
Rootkit
-
Rootkit
-
Användare
-
-
105 inlägg
Tacksam för svar
Mvh Henrik
Vill du kunna se filmer kanske du ska titta på en dedikerad mediaspelare som Popcorn Hour eller Dvico Tvix, man kan även stoppa i en hårddisk i dessa så att man slipper ha en dator igång. Nackdelen är dock att det blir krångligt om man vill spela musik utan att ha tv:n igång eftersom de har en minimal eller ingen inbyggd skärm.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|