ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta ämne
Postad 06 januari 2008 - 15:03
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
När tv3 o andra skitbolag sänder .. så kör de säkert en kompositkabel från en satelitbox till sin sändare .. därav deras sopbild... ( lite skämt lite allvar )
Maveric 
Hehe, det ligger nog mer i det där än vi anar! Fast det ger ju inte blockbildningar eller andra digitala "störningar". När jag hade frivisning (alla kanaler) kunde jag se det klassiska "vertikala sågtandsmönstret" som blir med komposit i skarven mellan olika färger på några kanaler. I den digitala utsändingen alltså=>Digitaliserad kompositsignal. På några DVD-filmer jag har kan man även se det i intro och trailers, fast inte i själva filmen. Då undrar man hur fasen de har mastrat DVDn? Suttit och spelat in på en DVD-inspelare??
Postad 06 januari 2008 - 15:54
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6 401 inlägg
http://m3tjanster.id.../tv/default.asp
Här kan man se HD-tablå tex tv4hd har inga hd sändningar idag även om dom kanske sänder program uppskalat där.
En kanonbra sida!
Postad 06 januari 2008 - 16:12
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Ett enkelt sett att se om det är HD på SVTHD är att det just står SVTHD i loggan till höger, är det uppskalat så står det bara SVT.
Postad 06 januari 2008 - 16:54
65skoter
-
65skoter
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Hej
Även jag har denna box i kombination med en Samsung 50 q97. Kommer att lämna in min box då den har en hel del knasigheter för sig. bland annat börjar bilden blinka ungefär som när man skiftar mellan lägen standatd och movie detta sabbar bilden rejält blir massor av stora pixlar som flyter omkring när detta händer. Är det någon som lyckats styra Humax boxen med tv´fjärren ser det ska gå men hittar ingen kod i manualen för humax bland kompatibla cable boxar.
Tacksam för svar
Skoter
Postad 06 januari 2008 - 17:02
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Men uppskalning är väl ändå århundradets bluff?
Det är inget svårt att skala upp en bild men hur man än gör ökar inte detaljåtergivningen ett skit, och skulle bilden upplevas som bättre beror det INTE på att den är uppskalad utan på att man gjort annat med bilden (ljus, kontrast, färgmättnad, lokal kontrast, uppskärpning, adaptiva filter etc etc), detta görs dock ofta i samband med att man skalar upp... Att vi får bättre bild på uppskalad HD-sändning beror på den ökade bitraten. Jag ser STOR skillnad på SVT och SVT HD t.ex. även att jag kör med RGB-scart till en 32" tjock-tv.
Bara att konstatera att komprimering och annat gör att vi inte får full SD-upplösning i verkligheten. Bara det t.ex. att MPEG2-kodningen direkt kastar bort häflten eller tre fjärdedelar av färginformationen t.ex. Och när det är för mycket som rör sig buntas pixlarna ihop i grupp om t.ex. 8x8 => verklig upplösning 90x72punkter hoho.
Redigerat av Martin43, 06 januari 2008 - 17:06.
Postad 06 januari 2008 - 18:19
Bullit66
-
Bullit66
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Enligt comhem så kommer dom att skicka ut brev till sina kunder om en uppdatering av firmware.Själva uppdateringen kommer att ske i mitten av januari.Men som sagt om det är sant fär vi väl se,fick den infon av kundtjänst.
Postad 06 januari 2008 - 19:32
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Men uppskalning är väl ändå århundradets bluff? Det är inget svårt att skala upp en bild men hur man än gör ökar inte detaljåtergivningen ett skit, och skulle bilden upplevas som bättre beror det INTE på att den är uppskalad utan på att man gjort annat med bilden (ljus, kontrast, färgmättnad, lokal kontrast, uppskärpning, adaptiva filter etc etc), detta görs dock ofta i samband med att man skalar upp... Att vi får bättre bild på uppskalad HD-sändning beror på den ökade bitraten. Jag ser STOR skillnad på SVT och SVT HD t.ex. även att jag kör med RGB-scart till en 32" tjock-tv.
Bara att konstatera att komprimering och annat gör att vi inte får full SD-upplösning i verkligheten. Bara det t.ex. att MPEG2-kodningen direkt kastar bort häflten eller tre fjärdedelar av färginformationen t.ex. Och när det är för mycket som rör sig buntas pixlarna ihop i grupp om t.ex. 8x8 => verklig upplösning 90x72punkter hoho.
Nja. Jag skulle inte säga att uppskalning är en bluff. Tittar man som jag på projektor vill man ha så hög upplösning som möjligt på projektorn för att inte se de enskilda punkterna. Jag har sett dem på andra projektorer och det är inte kul. Min projektor har 720 punkter horisontellt. Om jag tittar på SD-material MÅSTE det därför skalas upp någonstans. Uppskalning är en svår process och den skall göras så bra som möjligt. Att skala upp för att bildvisaren sedan skall skala ner torde däremot snarast ge en försämring.
Postad 06 januari 2008 - 19:53
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Enligt comhem så kommer dom att skicka ut brev till sina kunder om en uppdatering av firmware.Själva uppdateringen kommer att ske i mitten av januari.Men som sagt om det är sant fär vi väl se,fick den infon av kundtjänst.
Hmmm. Ringde du idag, eller? Jag tänkte precis skriva ett upprop om att belägra CH:s telefonkö imorrn om den inte släppts då. Detta med motiveringen att de nu t o m skickar ut den själva i boxarna. Ska vi behöva vänta ännu en vecka alltså?
Postad 06 januari 2008 - 20:01
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Men uppskalning är väl ändå århundradets bluff? Det är inget svårt att skala upp en bild men hur man än gör ökar inte detaljåtergivningen ett skit, och skulle bilden upplevas som bättre beror det INTE på att den är uppskalad utan på att man gjort annat med bilden (ljus, kontrast, färgmättnad, lokal kontrast, uppskärpning, adaptiva filter etc etc), detta görs dock ofta i samband med att man skalar upp... Att vi får bättre bild på uppskalad HD-sändning beror på den ökade bitraten. Jag ser STOR skillnad på SVT och SVT HD t.ex. även att jag kör med RGB-scart till en 32" tjock-tv.
Jag märker skillnaden litegrann när jag jämför uppskalat SVTHD med SVT24. Jag antar att det beror på bättre bitrate samt en mer dyrbar de-interlace:are och skalare på SVT-sidan än den som är i min TV eller den som är i Humax:en som ju annars får jobba. När jag jämfört TV4HD med TV4 har jag t ex sett färre färgblockningar i TV4HD p g a högre bitrate, t ex studiobakgrund i "Idol". Gången för TV4HD blir 576i studiokamera (?) --> uppskalning 1080i hos TV4--> nedskalning och de-interlace till 720p i min TV eller Humax beroende på vilket jag väljer. Jag har även läst på nätet att man de-interlace:ar som ett steg när man gör om till 1080i, då skulle bilden råka ut för 2 st de-interlace:ningar på vägen. Bättre blir det, trots detta.
Postad 06 januari 2008 - 22:00
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Självklart måste bilden skalas om för att kunna visas i helskärm på t.ex. en projektor. Annars skulle man ju bara få en liten bild i mitten. Men det förbättrar inte bildkvaliteten på något sätt. Det var det jag menade. T.ex. om man köper en DVD som kan skala upp till 1080p och kopplar in det till sin 50" TV så blir inte bilden ett dugg bättre just tack vare själva uppskalningen. Det gör ju TVn ändå. Däremot kanske DVDn är bra på att göra andra bildförbättringar (som jag nämnde ovan).
Om både TV och DVD var precis lika bra kan man inte se någon skillnad alls mellan 576p och 1080p uppskalat (båda via HDMI) när källan är 576p.
Postad 06 januari 2008 - 22:31
Bullit66
-
Bullit66
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Enligt comhem så kommer dom att skicka ut brev till sina kunder om en uppdatering av firmware.Själva uppdateringen kommer att ske i mitten av januari.Men som sagt om det är sant fär vi väl se,fick den infon av kundtjänst. Hmmm. Ringde du idag, eller?
Jag tänkte precis skriva ett upprop om att belägra CH:s telefonkö imorrn om den inte släppts då. Detta med motiveringen att de nu t o m skickar ut den själva i boxarna. Ska vi behöva vänta ännu en vecka alltså?
Japp ringde idag,förmodligen kommer vi få brev i veckan som kommer att tala om att en uppdatering är på gång..
Postad 07 januari 2008 - 08:53
Bamb00zle
-
Bamb00zle
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Ställde en fråga om HD-box med dubbla tuners, och detta fick jag till svar. alltid något....
"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
nej inte i dagsläget, finns ingen HDbox som har hårddisk heller. Förhoppningsvis så kommer det inom kort."
Postad 07 januari 2008 - 09:09
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Enligt comhem så kommer dom att skicka ut brev till sina kunder om en uppdatering av firmware.Själva uppdateringen kommer att ske i mitten av januari.Men som sagt om det är sant fär vi väl se,fick den infon av kundtjänst. Hmmm. Ringde du idag, eller?
Jag tänkte precis skriva ett upprop om att belägra CH:s telefonkö imorrn om den inte släppts då. Detta med motiveringen att de nu t o m skickar ut den själva i boxarna. Ska vi behöva vänta ännu en vecka alltså?
De har ett erbjudande om att sälja boxen för 995 kr from idag. Har de boxarna alltså den nya FW? Då börjar det ju låta intressant. Är det någon som har sett resultatet med den nya FW och om denna reducerar de tidigare problemen? Angående box med dubbeltuners och hårddisk kommer inom kort.... Tja comhem är ju inte så snabba av sig så det kan nog dröja ett år till. Men som sagt man vet ju aldrig. De kanske vill sälja av den de har nu innan de köper in den nya så det är kanske därför de säljer den nu för 995 kr.
Postad 07 januari 2008 - 11:36
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Man bör betänka att det tydligen gäller vid 24 mån bindning. Kommer det nya erbjudanden om något år (tex ny box) så blir det antagligen svårt att få dessa till ett bra pris då man sitter med bundet.
Redigerat av Unregistered1013, 07 januari 2008 - 11:37.
Postad 07 januari 2008 - 16:57
CLAYMAN2000
-
CLAYMAN2000
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag kan sälla mig till skaran som är besviken på den bild som Humax boxen ger. Har likt andra här sanslöst stora ärgblock och pixlar som flyter runt i bakgrunden på sändningar. Detta gäller ALLA kanaler! Lite bättre på SVT.
På Canal Plus är bilden så dålig att deras HD sändningar inte skiljer sig nämnvärt från en bra bild på en icke HD sändning.
Jag sitter på en Philips LCD "42 i och hade mycket bättre bild med min gamla Sagem box!
Ringde CH förra veckan och påtalade detta. Pratade med en kille som lät som Carl Bildt och inte verkade ha mycket koll....
Efter att ha gjort omstart och fabriksinställning av boxen, kunde jag konstatera att bilden var lika kass. Provade till och med att köra antensladden direkt från uttaget till tvn utan box. Då blev det givetvis grynigare bild men inga färgblock.....
Detta hade han inget svar på, men han sa att han inte hade hört talas om detta problem i min region tidigare! Yeah right.... tänkte jag efter att ha läst denna tråd.
Det enda han kunde rekommendera var att jag skulle byta till en annan antennsladd eftersom jag förlängt CHs orginalsladd (den är ju typ 1 m...) har inte provat än, men kan inte tänka mig att det blir nån skillnad.
Däremot nämnde han inte något om någon uppdatering som jag läst om här oxå. Har CH sagt att den skulle lösa dessa problem?
Postad 07 januari 2008 - 18:14
Unregisteredef3f718f
-
Unregisteredef3f718f
-
Forumräv
-
-
630 inlägg
Hej
Pratade med en (av ComHem) oberoende säljare som sågade Humax-boxen jäms med fotknölarna!
MEN, han sade att problemen med ColorBanding mest uppstår på LCD-TV men att (bra) Plasmaskärmar inte drabbas så mycket av det. Låter inte rimligt i mina öron, men här finns ju en källa till statistisk information. Därav följande fråga.
Ni som upplever Colorbanding. Har ni Plasma? (Hur projektor passar in frågade jag aldrig om...)
Postad 07 januari 2008 - 18:32
Luinmir
-
Luinmir
-
Användare
-
-
103 inlägg
Jag har plasma , Panasonics PV70, och har färgblockningar men inte så farlig som många har beskrivit här i forumet.
T ex. Svt och TV4s sändningar ser man dom knappt om man inte går fram till tv.
Dom gånger jag sett dom som värst är väl på tv4 + .. Canal + är det oxå en bra bild. HDkanalerna är bilder riktigt fin, kan dok inte jämnföra med bluray och Hd dvd än...
Postad 07 januari 2008 - 18:49
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag har en LG 32lx2 lcd och jag tycker att det varierar! Ibland kan det vara otroligt skarp och fin bild under en längre tid för att sedan bli helt hopplös!
Jag köpte min box för 495kr, men tänkte vänta med att abonnera på hd-paket tills det finns fler kanaler.
Däremot tänker jag ändå inte acceptera en "värdelös" box bara för att den "bara" kostar 495kr (jag har trots allt bundit mig för en combo pga detta erbjudande). Om det är så att comhem försöker bli av med sina gamla boxar för att införa nya, som fungerar, kommer jag att bli riktigt irriterad. Det är som att sälja defekta varor och ljuga om deras kvalitet. Det borde vara olagligt på riktigt!
Givetvis kommer jag att ligga på Comhem support för att ha bevis för att ha anmält detta så fort det var möjligt. Om comhem säger att det är fel på boxen kan jag mycket väl tänka mig att låta boxen gå i vändande post tills dom är åtgärdade eller jag får en ny hd-box(om dom inför detta). Har ju trots allt en gammal box som jag kan ha tills vidare....
Fast naturligtvis villl jag helst att dom fixar boxen med en FW motsv. så roligt är det inte att vara gnällig, man vill ju bara att det skall funka enligt utlovad kvalitet!
Postad 07 januari 2008 - 18:55
jonah
-
jonah
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag köpte min box för 495kr, men tänkte vänta med att abonnera på hd-paket tills det finns fler kanaler. Däremot tänker jag ändå inte acceptera en "värdelös" box bara för att den "bara" kostar 495kr (jag har trots allt bundit mig för en combo pga detta erbjudande).
Jag är i exakt din situation med undantag att jag även skaffade Canal+ Total för att se Film HD. Jag har ännu inte öppnat kartongerna och testat tjänsten eftersom det bryter ångerrätten om 14 dagar. Reklamation av tjänst blir så mycket krångligare. Jag väljer nog att vänta några dagar och se vad som händer här på forumet.. Det är alltså INGEN som har bra bild med Humax-boxen?? - Jonah
Postad 07 januari 2008 - 19:39
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Jag har en LG 32lx2 lcd och jag tycker att det varierar! Ibland kan det vara otroligt skarp och fin bild under en längre tid för att sedan bli helt hopplös!
Precis vad jag började fundera på nu ikväll. Hade en riktigt bra bild i helgen men ikväll tycker jag den är gryningare och suddigare oavsett kanal.
Postad 07 januari 2008 - 19:47
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Jag har en LG 32lx2 lcd och jag tycker att det varierar! Ibland kan det vara otroligt skarp och fin bild under en längre tid för att sedan bli helt hopplös! Precis vad jag började fundera på nu ikväll. Hade en riktigt bra bild i helgen men ikväll tycker jag den är gryningare och suddigare oavsett kanal.
Kan det vara så att comhem inte riktigt har koll på QoS i sina nät? Dom har ju tex tidigare sagt att dom ska införa 100mbit men fortfarande inte gjort det. Det tror jag dom skyller på någon standard som inte är klar, men samtidigt undrar jag om det inte beror på att dom inte har rätt kvalitet i sina nät trots allt. Därför pallar dom inte med hd-sändningarna när det är last på. Det enda som är positivt, på riktigt, är att med min 8mbit bredband får jag ut 8.00-8.40 mbit nerströms enligt bredbandskollen.se. Då sitter jag bakom en trådlös router, som jag med telias 8mbit adsl-tjänst bara fick ut 6.05 mbit på. Så där fick telia iaf!
Postad 07 januari 2008 - 21:04
pelle1
-
pelle1
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
Jag köpte min box för 495kr, men tänkte vänta med att abonnera på hd-paket tills det finns fler kanaler. Däremot tänker jag ändå inte acceptera en "värdelös" box bara för att den "bara" kostar 495kr (jag har trots allt bundit mig för en combo pga detta erbjudande). Jag är i exakt din situation med undantag att jag även skaffade Canal+ Total för att se Film HD. Jag har ännu inte öppnat kartongerna och testat tjänsten eftersom det bryter ångerrätten om 14 dagar. Reklamation av tjänst blir så mycket krångligare.
Jag väljer nog att vänta några dagar och se vad som händer här på forumet..
Det är alltså INGEN som har bra bild med Humax-boxen??
- Jonah
Jag har för mig att man får lov att öppna kartongerna och prova varan. Ångerrätten gäller ändå, bara varan är i fullgott skick. Detta är meddelandet jag fick av comhem i en mail-konversation där jag specifikt frågade detta, då jag funderar på att skaffa hd-boxen beroende hur det blir med fw-uppdateringen. Snälla rätta mig om jag har fel... ett sånt misstag vill man ju inte begå
Postad 07 januari 2008 - 21:37
jonah
-
jonah
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag har för mig att man får lov att öppna kartongerna och prova varan. Ångerrätten gäller ändå, bara varan är i fullgott skick. Detta är meddelandet jag fick av comhem i en mail-konversation där jag specifikt frågade detta, då jag funderar på att skaffa hd-boxen beroende hur det blir med fw-uppdateringen.
Jag hittade detta på ComHems hemsida: http://www.comhem.se...gerblankett.pdfSom jag tolkar det är det alltså fritt fram att använda tjänsten inom dessa 14 dagar. - Jonah
Postad 07 januari 2008 - 21:45
pelle1
-
pelle1
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
Jag har för mig att man får lov att öppna kartongerna och prova varan. Ångerrätten gäller ändå, bara varan är i fullgott skick. Detta är meddelandet jag fick av comhem i en mail-konversation där jag specifikt frågade detta, då jag funderar på att skaffa hd-boxen beroende hur det blir med fw-uppdateringen. Jag hittade detta på ComHems hemsida: http://www.comhem.se...gerblankett.pdf
Som jag tolkar det är det alltså fritt fram att använda tjänsten inom dessa 14 dagar.
- Jonah
så varför bryter du inte kartongen då ? Hur ska comhem veta att du låtit bli kartongen tills en viss dag ? Eller har jag missuppfattat något ?
Postad 07 januari 2008 - 21:47
jonah
-
jonah
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
så varför bryter du inte kartongen då ? Hur ska comhem veta att du låtit bli kartongen tills en viss dag ? Eller har jag missuppfattat något ?
Jag menar precis så Prylarna plockas upp as we speak..
Postad 07 januari 2008 - 22:15
pelle1
-
pelle1
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
så varför bryter du inte kartongen då ? Hur ska comhem veta att du låtit bli kartongen tills en viss dag ? Eller har jag missuppfattat något ? Jag menar precis så Prylarna plockas upp as we speak..
ok, så bra!  Berätta hur det gick sen. Gonatt!
Redigerat av pelle1, 07 januari 2008 - 22:18.
Postad 07 januari 2008 - 23:14
jonah
-
jonah
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag har nu testat Humax-boxen en dryg timma och kan bara instämma i tidigare inlägg i tråden. Kvalitén är under all kritik. Jag har zappat mellan Humax-boxen och min Telia IPTV Motorola-box (f.d. Kreatel) och måste erkänna att IPTV-boxen faktiskt håller högre kvalitet på SD-kanaler. HD-kanalerna varierar kraftigt, och de enda kanaler jag tyckte uppnådde bra HD-kvalitet var Voom och Discovery HD. Canal+ Film HD var ju rena skämtet.. kunde i princip inte se någon skillnad alls mot SD. För övriga kanaler höll Telia IPTV bättre kvalitet.
Skillnaderna gäller i huvudsak att bilden i Humax-boxen på något sätt är kraftigt rastrerad. Mörka partier ser "fläckiga" ut. Mjukvaran i Humax-boxen är 1.00.10.
Ett annat problem, som dock inte beror på boxen, är att min TV (Pioneer 436-XDE) inte verkar vilja visa bilden i 16:9 utan 16:10. Allt blir lite utdraget på höjden. HDMI-ingången kan heller inte ställas till något annat läge än fullskärm heller. Mycket irriterande..
GUIet i Humax-boxen är dessutom skrämmande fult och gammaldags. "Tacky"..
Nej, det blir nog en retursedel för ComHems produkter. Jag ringer Telia och häver min uppsägning
- Jonah
Postad 07 januari 2008 - 23:38
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Skillnaderna gäller i huvudsak att bilden i Humax-boxen på något sätt är kraftigt rastrerad. Mörka partier ser "fläckiga" ut. Mjukvaran i Humax-boxen är 1.00.10.
Kunde du ändra video-nivåerna på boxen mellan PC och video? Blev det nån skillnad?
Postad 07 januari 2008 - 23:54
jonah
-
jonah
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Kunde du ändra video-nivåerna på boxen mellan PC och video? Blev det nån skillnad?
Hm, vart ändrar jag det? Jag har testat att ändra video-format, men det gjorde ingen skillnad.
Postad 07 januari 2008 - 23:55
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Mjukvaran i Humax-boxen är 1.00.10.
Får du 5.1 ljud via HDMI anslutningen med den mjukvaran?
Postad 08 januari 2008 - 00:03
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Hej Jonah..
Hittade följande på en Telia-tråd
" Sådär. Telias tjänster är nu uppsagda. Jag passade även på att säga upp telefoni och bredband hos dem. Nu blir det HDTV och ComHem för hela slanten.. "
Lite får man väl retas...
Postad 08 januari 2008 - 00:06
jonah
-
jonah
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jepp. Hej Jonah..
Hittade följande på en Telia-tråd
" Sådär. Telias tjänster är nu uppsagda. Jag passade även på att säga upp telefoni och bredband hos dem. Nu blir det HDTV och ComHem för hela slanten.. "
Lite får man väl retas...
Jaja  tur det är 3 månaders uppsägningstid.. hehe
Postad 08 januari 2008 - 00:11
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jepp.
Ja smek mig baklänges och kalla mig Maj-Britt... Äntligen.
Postad 08 januari 2008 - 00:15
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1 242 inlägg
Kunde du ändra video-nivåerna på boxen mellan PC och video? Blev det nån skillnad? Hm, vart ändrar jag det? Jag har testat att ändra video-format, men det gjorde ingen skillnad.
Pelle2004 skrev tidigare: Man väljer HDMI color space genom att hålla ner VFormat i ca: 5 sek Välj mellan 'HDMI: FULL RGB SPACE' / 'HDMI: LIMITED RGB SPACE' / 'HDMI: YPBPR SPACE'där YPBPR är video nivå.
Redigerat av rickardl, 08 januari 2008 - 00:15.
Postad 08 januari 2008 - 08:11
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1 811 inlägg
Jag har nu testat Humax-boxen en dryg timma och kan bara instämma i tidigare inlägg i tråden. Kvalitén är under all kritik. Jag har zappat mellan Humax-boxen och min Telia IPTV Motorola-box (f.d. Kreatel) och måste erkänna att IPTV-boxen faktiskt håller högre kvalitet på SD-kanaler. HD-kanalerna varierar kraftigt, och de enda kanaler jag tyckte uppnådde bra HD-kvalitet var Voom och Discovery HD. Canal+ Film HD var ju rena skämtet.. kunde i princip inte se någon skillnad alls mot SD. För övriga kanaler höll Telia IPTV bättre kvalitet.
Nej, det blir nog en retursedel för ComHems produkter. Jag ringer Telia och häver min uppsägning
- Jonah
1.00.10 är alltså den nya FW om jag förstår saken rätt? Är det så är det ju helt lönlöst att köpa en HD box där två av kanalerna är ok, resten kass.
Postad 08 januari 2008 - 08:33
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
... 1.00.10 är alltså den nya FW om jag förstår saken rätt? Är det så är det ju helt lönlöst att köpa en HD box där två av kanalerna är ok, resten kass.
Jag har inte givit upp hoppet om att 1.00.10 ska ge en i a f acceptabel upplevelse för min del. Jag tycker färgerna över komponent är något starka/grälla ibland jfrt scart. Det blir bra att kunna köra alla kanaler via HDMI och göra en enda inställning på färg/kontrast o s v. Sedan hoppas jag på något mindre färgblock. Jag kollar inte så mycket film från boxen utan mest studio/dokumentär/nyheter/sport, kanske är det därför jag hakar upp mig ngt mindre på färgblocken än andra. Men visst, kommer PVR-boxen utan dessa problem ( eller HDTV via bredband ) så ska jag ha det istället. Lägg ut FW nu, CH, ni skickar ju den med alla boxar!
Redigerat av ruhe, 08 januari 2008 - 08:34.
Postad 08 januari 2008 - 12:18
Krillur
-
Krillur
-
Användare
-
-
100 inlägg
Kunde du ändra video-nivåerna på boxen mellan PC och video? Blev det nån skillnad? Hm, vart ändrar jag det? Jag har testat att ändra video-format, men det gjorde ingen skillnad.
Pelle2004 skrev tidigare:
Man väljer HDMI color space genom att hålla ner VFormat i ca: 5 sek Välj mellan 'HDMI: FULL RGB SPACE' / 'HDMI: LIMITED RGB SPACE' / 'HDMI: YPBPR SPACE'
där YPBPR är video nivå.
Vilken inställning är att föredra?
Postad 08 januari 2008 - 12:35
oscar_lkpg
-
oscar_lkpg
-
Användare
-
-
207 inlägg
Givetvis är ComHems hantering av den här boxen helt oacceptabel. Har själv lånat hem boxen och testat den till min TV. Jag har en 46 tums LCD från Sharp och kvalitén på bilden på alla kanel utom HD kanelerna var riktigt riktigt illa. Rent skräp. HD kanalerna var mycket bra, hann inte kolla på någon film men det lilla jag såg var mycket bra!
Tycker också att det är konstigt och skrämmande att boxen har betyget 7.81 här på MinHemBio. Är det verkligen så att boxen funkar väldigt bra för dom flesta (väldigt många!) och skitilla, bara för alla som skriver här????
Har folk varit för snabba när dom satt betyg, ser dom inte felen i färgbehandlingen eller varför har den så högt betyg?
Att någon som har bra syn kan ge den här boxen över 5 i betyg är helt ofattbart!
Själv går jag just nu och väntar på att problem med boxen ska ordna sig eller att det kommer en ny box som funkar bättre.
Postad 08 januari 2008 - 12:47
Magne
-
Magne
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Jag som kan välja svartnivå på hdmi i plasman och har kalibrerat bilden något sånär har inte dessa jätteproblem som ni andra med bilden. Visst ser jag färgblock ibland, speciellt på gamla serier på 3an med mycket mörkerscener/rök/dimma. Men det är endast undantagsvis jag stör mig på dom.
Hade jag inte kunnat ändra färgrymd på hdmi så hade den åkt tillbaka samma dag jag fick den, för i fel läge ser det för jävligt ut. Om jag jämför bilden hemma mot den jag har via boxer på en 32" crt på landet så är det ingen tvekan om att bilden hemma med Humax är mycket bättre.
Postad 08 januari 2008 - 14:02
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Tycker också att det är konstigt och skrämmande att boxen har betyget 7.81 här på MinHemBio. Är det verkligen så att boxen funkar väldigt bra för dom flesta (väldigt många!) och skitilla, bara för alla som skriver här???? Har folk varit för snabba när dom satt betyg, ser dom inte felen i färgbehandlingen eller varför har den så högt betyg? Att någon som har bra syn kan ge den här boxen över 5 i betyg är helt ofattbart!
Jag har funderat själv i de banorna. Även om man sitter med en liten tv och inte detaljstuderar bilden är det vissa andra aspekter av bilden som inte går att undvika. Jag tänker då på att bilden hackar, lipsync helt åt skogen, kanalbyten som i bland tar evigheter m.m. Det är också möjligt att om man sitter med en tjock-tv och kopplat den med scart att man inte märker så mycket defekter. Men varför skaffa HD-box om man inte är mer intresserad av bra bild? Utbudet i HD-kanalerna är därtill magrare än magert ett bra tag framåt. Min högst personliga gissning, och en gissning är det, är att den typiskt sett nöjde kunden är en som nyligen skaffat en platt 32" och som bytt ut sin analoga box mot denna. Jämfört med denne kunds gamla uppställning är bilden enormt mycket bättre. En annan gissning är att det är övergången till HDMI är det som gör kunden nöjd. Jag upplever själv SDTV-bilden mycket bättre med Humaxen över HDMI än min Samsung 260z (digital) med komposit; föga förvånande. Bra syn har nog dem som givit boxen mer än fem (tior finns!), men något direkt intresse för bra bild kan knappast föreligga i deras fall. Även om bild och ljud var perfekt är boxen fortfarande inte så bra att jag skulle ge mer än åtta. Jag är medveten om att det betyg jag givit egentligen inte är ett betyg för boxen utan för kombinationen boxen och Comhem; den enda möjliga. Jag gav en fyra, men om boxen fick en bra signal skulle den säkert prestera bättre och vid tillfällen när allt klaffar (synd att det skall behöva vara så) är bilden riktigt bra. För min del är Comhem det enda sätt (bordsantenn och Boxer knappast något alternativ) som jag kan få tv på. Möjligen skulle jag få bättre bild med pvr-boxen, men annars är Comhem/Humax det bästa jag kan få. Sorgligt nog. FW har jag troligen den senaste och att Comhem drastiskt skulle öka kvaliteten i sändningen lär inte hända på länge. Kanske finns det om ett år när min bindningstid löper ut något alternativ. Jag får skaffa en ny projje istället.
Postad 08 januari 2008 - 17:32
pelle1
-
pelle1
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
- Jonah
1.00.10 är alltså den nya FW om jag förstår saken rätt? Är det så är det ju helt lönlöst att köpa en HD box där två av kanalerna är ok, resten kass.
om detta stämmer så är det ju ren katastrof....
Postad 08 januari 2008 - 17:58
Maltman
-
Maltman
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Jag förstår inte varför man skall skicka ut meddelande till alla först...!!!!
Det kommer ju upp info på displayen när en uppdatering är tillgänglig...det är väl bara att lägga ut den för hel-e...
Någon som såg Wallander Pyramiden? Har aldrig sett ngt värre i mörka nattscener, himlen såg ut som vågor i ett sjöoväder...
Postad 08 januari 2008 - 18:05
Doublefix
-
Doublefix
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Någon som såg Wallander Pyramiden? Har aldrig sett ngt värre i mörka nattscener, himlen såg ut som vågor i ett sjöoväder...
Jepp. Bara några minuter förvisso, men jag håller med till fullo. Det såg något förskräckligt ut. Det sämsta digitala tv jag sett. Men det var inte bara color banding som var illa, utan allt. Troligen mer en överkomprimerad film el. motsv., än boxens fel. Det är ju bara bra signaler som boxen klarar av.
Postad 08 januari 2008 - 19:02
Unregisteredac96f8ce
-
Unregisteredac96f8ce
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Fick hem min box idag och det krävdes inte många kalbyten och inställningar innan jag och flickvännen konstaterade den fruktansvärt dåliga bild denna box ger.
Jag skall ringa Comhem om en liten stund och be om retursedel. Detta har nog varit den mest usla produkt jag köpt på flera år.
Ett tips till er som funderar på 995 erbjudandet är KÖP INTE, håll ut till något annat kommer.
Jag tycker mest synd om mig själv då denna boxen hade hdmi, för min fjärrkontroll (Harmony 525) lirade inte bra med scartbyten på min TV.
MEN ingen hdmi anslutning i världen får mig att behålla denna boxen, bilden är på riktigt sämre än om jag stoppar in en vit vanlig kabel in i min Panasonic PX70. HDTV-kanalerna (som knappt hade något igång) kan jämställas med SVT på Samsungboxen Comhem har.
Tänkte först lägga ut den på blocket men snäll som jag är låter jag ingen anna stackare köpa denna och uppleva samma besvikelse.
Postad 08 januari 2008 - 19:15
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
Fick hem min box idag och det krävdes inte många kalbyten och inställningar innan jag och flickvännen konstaterade den fruktansvärt dåliga bild denna box ger.
Jag skall ringa Comhem om en liten stund och be om retursedel. Detta har nog varit den mest usla produkt jag köpt på flera år.
Ett tips till er som funderar på 995 erbjudandet är KÖP INTE, håll ut till något annat kommer.
Jag tycker mest synd om mig själv då denna boxen hade hdmi, för min fjärrkontroll (Harmony 525) lirade inte bra med scartbyten på min TV.
MEN ingen hdmi anslutning i världen får mig att behålla denna boxen, bilden är på riktigt sämre än om jag stoppar in en vit vanlig kabel in i min Panasonic PX70. HDTV-kanalerna (som knappt hade något igång) kan jämställas med SVT på Samsungboxen Comhem har.
Tänkte först lägga ut den på blocket men snäll som jag är låter jag ingen anna stackare köpa denna och uppleva samma besvikelse.
Jag var på Expert i eftermiddags och kollade på Discovery HD, Voom HD, SVT HD samt ett par SD-kanaler på denna box visat på en 42" Samsung Q97 och jag kunde inte hur jag än ville se alla dessa artifakter och färgfel m.m. som alla verkar se. Jämförde även SD-kanalerna med en annan box och jag såg ingen direkt skillnad i bildkvalitet där.
Postad 08 januari 2008 - 19:25
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Låter väldigt skumt. Inget annat fel? HD-sändningarna är överlägsen SD med Samsungboxen hos mig. Det var inte uppskalad SD du såg?
Postad 08 januari 2008 - 19:33
Harlin
-
Harlin
-
Användare
-
-
133 inlägg
*** Du som äger en Humax CXHD-1000C och är hemma i morgon (onsdag) förmiddag: ***1. Kan du kring kl 10-11 tiden i morgon prova att stänga av boxen med hjälp av fjärrkontrollen i typ 1 minut och sedan starta boxen igen. 2. Kan du sedan skriva ett inlägg i denna tråden om du märkte något speciellt, eller om allt var som vanligt? Om det hände något speciellt, upplevde du några problem när du startade upp boxen igen?
Postad 08 januari 2008 - 19:34
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Jag kan också se vissa av dessa så kallade "effekter"
Men det är bara vissa program/filmer ... inte alltid och inte så ofta ..
Men det är stor skillnad mellan HDMI och SCART till HDMI's stora fördel
Om det har betydelse .. så har jag plasma. På projjen har jag aldrig sett det ..
Maveric
Ps. är kring 10 - 11 också 11.15 ?
Redigerat av Unregistered1103, 08 januari 2008 - 19:36.
Postad 08 januari 2008 - 20:04
Unregisteredac96f8ce
-
Unregisteredac96f8ce
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
MEN ingen hdmi anslutning i världen får mig att behålla denna boxen, bilden är på riktigt sämre än om jag stoppar in en vit vanlig kabel in i min Panasonic PX70. HDTV-kanalerna (som knappt hade något igång) kan jämställas med SVT på Samsungboxen Comhem har. Låter väldigt skumt. Inget annat fel? HD-sändningarna är överlägsen SD med Samsungboxen hos mig. Det var inte uppskalad SD du såg?
Kollade både uppskalat och HD. Som jag ser det lider bilden av följande: (Jag har provat alla upplösningar och inställningar fram tills nu.) 1. Skärpan Det blir en oskärpa över bilden framförallt på SD som nästan ser ut som om man har vatten i ögonen. Alltså suddigt i konturerna. 2. Färg Extremt varma färger, rött och grönt träder fram på fel ställen känns det som och varje färgväxling (fadning) som syns i bilden får linjer precis som det blir om man kör med ett extremt uselt och gammalt grafikkort med 16 färger. Det finns väl ett fackord för det men vet inte vad det kallas. Detta syns väldigt mycket. Kan jämföra med en av de första dyrare LCD-TV som hade samma problem. Ser budget ut.. 3. Bildvisning Oavsett upplösning eller format så hackar bilden mer än att man kan stå ut. För mig är detta en solklar undermålig produkt som brister på många punkter. En box värd 3500 kr (Enligt Comhem) borde ju prestera bättre än den hälften så dyra Samsunglådan.
Postad 08 januari 2008 - 20:13
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3 254 inlägg
Oavsett upplösning eller format så hackar bilden mer än att man kan stå ut.
Har haft min sedan i lördags och inte sett ett enda hackande. Åter verkar det som att problemen slår väldigt olika.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|