ComHem och HD (Humax CXHD-1000C)
8369 svar till detta Àmne
Postad 06 January 2008 - 15:03
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlÀgg
NÀr tv3 o andra skitbolag sÀnder .. sÄ kör de sÀkert en kompositkabel frÄn en satelitbox till sin sÀndare .. dÀrav deras sopbild... ( lite skÀmt lite allvar )
Maveric 
Hehe, det ligger nog mer i det dÀr Àn vi anar! Fast det ger ju inte blockbildningar eller andra digitala "störningar". NÀr jag hade frivisning (alla kanaler) kunde jag se det klassiska "vertikala sÄgtandsmönstret" som blir med komposit i skarven mellan olika fÀrger pÄ nÄgra kanaler. I den digitala utsÀndingen alltsÄ=>Digitaliserad kompositsignal. PÄ nÄgra DVD-filmer jag har kan man Àven se det i intro och trailers, fast inte i sjÀlva filmen. DÄ undrar man hur fasen de har mastrat DVDn? Suttit och spelat in pÄ en DVD-inspelare??
Postad 06 January 2008 - 15:54
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlÀgg
http://m3tjanster.id.../tv/default.asp
HÀr kan man se HD-tablÄ tex tv4hd har inga hd sÀndningar idag Àven om dom kanske sÀnder program uppskalat dÀr.
En kanonbra sida!
Postad 06 January 2008 - 16:12
Unregistered42562
-
Unregistered42562
-
LĂ€rjunge
-
-
385 inlÀgg
Ett enkelt sett att se om det Àr HD pÄ SVTHD Àr att det just stÄr SVTHD i loggan till höger, Àr det uppskalat sÄ stÄr det bara SVT.
Postad 06 January 2008 - 16:54
65skoter
-
65skoter
-
Wannabe
-
-
31 inlÀgg
Hej
Ăven jag har denna box i kombination med en Samsung 50 q97. Kommer att lĂ€mna in min box dĂ„ den har en hel del knasigheter för sig. bland annat börjar bilden blinka ungefĂ€r som nĂ€r man skiftar mellan lĂ€gen standatd och movie detta sabbar bilden rejĂ€lt blir massor av stora pixlar som flyter omkring nĂ€r detta hĂ€nder. Ăr det nĂ„gon som lyckats styra Humax boxen med tvÂŽfjĂ€rren ser det ska gĂ„ men hittar ingen kod i manualen för humax bland kompatibla cable boxar.
Tacksam för svar
Skoter
Postad 06 January 2008 - 17:02
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlÀgg
Men uppskalning Àr vÀl ÀndÄ Ärhundradets bluff?
Det Àr inget svÄrt att skala upp en bild men hur man Àn gör ökar inte detaljÄtergivningen ett skit, och skulle bilden upplevas som bÀttre beror det INTE pÄ att den Àr uppskalad utan pÄ att man gjort annat med bilden (ljus, kontrast, fÀrgmÀttnad, lokal kontrast, uppskÀrpning, adaptiva filter etc etc), detta görs dock ofta i samband med att man skalar upp... Att vi fÄr bÀttre bild pÄ uppskalad HD-sÀndning beror pÄ den ökade bitraten. Jag ser STOR skillnad pÄ SVT och SVT HD t.ex. Àven att jag kör med RGB-scart till en 32" tjock-tv.
Bara att konstatera att komprimering och annat gör att vi inte fÄr full SD-upplösning i verkligheten. Bara det t.ex. att MPEG2-kodningen direkt kastar bort hÀflten eller tre fjÀrdedelar av fÀrginformationen t.ex. Och nÀr det Àr för mycket som rör sig buntas pixlarna ihop i grupp om t.ex. 8x8 => verklig upplösning 90x72punkter hoho.
Redigerat av Martin43, 06 January 2008 - 17:06.
Postad 06 January 2008 - 18:19
Bullit66
-
Bullit66
-
Wannabe
-
-
18 inlÀgg
Enligt comhem sÄ kommer dom att skicka ut brev till sina kunder om en uppdatering av firmware.SjÀlva uppdateringen kommer att ske i mitten av januari.Men som sagt om det Àr sant fÀr vi vÀl se,fick den infon av kundtjÀnst.
Postad 06 January 2008 - 19:32
Doublefix
-
Doublefix
-
LĂ€rjunge
-
-
366 inlÀgg
Men uppskalning Àr vÀl ÀndÄ Ärhundradets bluff? Det Àr inget svÄrt att skala upp en bild men hur man Àn gör ökar inte detaljÄtergivningen ett skit, och skulle bilden upplevas som bÀttre beror det INTE pÄ att den Àr uppskalad utan pÄ att man gjort annat med bilden (ljus, kontrast, fÀrgmÀttnad, lokal kontrast, uppskÀrpning, adaptiva filter etc etc), detta görs dock ofta i samband med att man skalar upp... Att vi fÄr bÀttre bild pÄ uppskalad HD-sÀndning beror pÄ den ökade bitraten. Jag ser STOR skillnad pÄ SVT och SVT HD t.ex. Àven att jag kör med RGB-scart till en 32" tjock-tv.
Bara att konstatera att komprimering och annat gör att vi inte fÄr full SD-upplösning i verkligheten. Bara det t.ex. att MPEG2-kodningen direkt kastar bort hÀflten eller tre fjÀrdedelar av fÀrginformationen t.ex. Och nÀr det Àr för mycket som rör sig buntas pixlarna ihop i grupp om t.ex. 8x8 => verklig upplösning 90x72punkter hoho.
Nja. Jag skulle inte sĂ€ga att uppskalning Ă€r en bluff. Tittar man som jag pĂ„ projektor vill man ha sĂ„ hög upplösning som möjligt pĂ„ projektorn för att inte se de enskilda punkterna. Jag har sett dem pĂ„ andra projektorer och det Ă€r inte kul. Min projektor har 720 punkter horisontellt. Om jag tittar pĂ„ SD-material MĂ
STE det dÀrför skalas upp nÄgonstans. Uppskalning Àr en svÄr process och den skall göras sÄ bra som möjligt. Att skala upp för att bildvisaren sedan skall skala ner torde dÀremot snarast ge en försÀmring.
Postad 06 January 2008 - 19:53
ruhe
-
ruhe
-
ForumrÀv
-
-
659 inlÀgg
Enligt comhem sÄ kommer dom att skicka ut brev till sina kunder om en uppdatering av firmware.SjÀlva uppdateringen kommer att ske i mitten av januari.Men som sagt om det Àr sant fÀr vi vÀl se,fick den infon av kundtjÀnst.
Hmmm. Ringde du idag, eller? Jag tÀnkte precis skriva ett upprop om att belÀgra CH:s telefonkö imorrn om den inte slÀppts dÄ. Detta med motiveringen att de nu t o m skickar ut den sjÀlva i boxarna. Ska vi behöva vÀnta Ànnu en vecka alltsÄ?
Postad 06 January 2008 - 20:01
ruhe
-
ruhe
-
ForumrÀv
-
-
659 inlÀgg
Men uppskalning Àr vÀl ÀndÄ Ärhundradets bluff? Det Àr inget svÄrt att skala upp en bild men hur man Àn gör ökar inte detaljÄtergivningen ett skit, och skulle bilden upplevas som bÀttre beror det INTE pÄ att den Àr uppskalad utan pÄ att man gjort annat med bilden (ljus, kontrast, fÀrgmÀttnad, lokal kontrast, uppskÀrpning, adaptiva filter etc etc), detta görs dock ofta i samband med att man skalar upp... Att vi fÄr bÀttre bild pÄ uppskalad HD-sÀndning beror pÄ den ökade bitraten. Jag ser STOR skillnad pÄ SVT och SVT HD t.ex. Àven att jag kör med RGB-scart till en 32" tjock-tv.
Jag mÀrker skillnaden litegrann nÀr jag jÀmför uppskalat SVTHD med SVT24. Jag antar att det beror pÄ bÀttre bitrate samt en mer dyrbar de-interlace:are och skalare pÄ SVT-sidan Àn den som Àr i min TV eller den som Àr i Humax:en som ju annars fÄr jobba. NÀr jag jÀmfört TV4HD med TV4 har jag t ex sett fÀrre fÀrgblockningar i TV4HD p g a högre bitrate, t ex studiobakgrund i "Idol". GÄngen för TV4HD blir 576i studiokamera (?) --> uppskalning 1080i hos TV4--> nedskalning och de-interlace till 720p i min TV eller Humax beroende pÄ vilket jag vÀljer. Jag har Àven lÀst pÄ nÀtet att man de-interlace:ar som ett steg nÀr man gör om till 1080i, dÄ skulle bilden rÄka ut för 2 st de-interlace:ningar pÄ vÀgen. BÀttre blir det, trots detta.
Postad 06 January 2008 - 22:00
Martin43
-
Martin43
-
Amatör
-
-
82 inlÀgg
SjÀlvklart mÄste bilden skalas om för att kunna visas i helskÀrm pÄ t.ex. en projektor. Annars skulle man ju bara fÄ en liten bild i mitten. Men det förbÀttrar inte bildkvaliteten pÄ nÄgot sÀtt. Det var det jag menade. T.ex. om man köper en DVD som kan skala upp till 1080p och kopplar in det till sin 50" TV sÄ blir inte bilden ett dugg bÀttre just tack vare sjÀlva uppskalningen. Det gör ju TVn ÀndÄ. DÀremot kanske DVDn Àr bra pÄ att göra andra bildförbÀttringar (som jag nÀmnde ovan).
Om bÄde TV och DVD var precis lika bra kan man inte se nÄgon skillnad alls mellan 576p och 1080p uppskalat (bÄda via HDMI) nÀr kÀllan Àr 576p.
Postad 06 January 2008 - 22:31
Bullit66
-
Bullit66
-
Wannabe
-
-
18 inlÀgg
Enligt comhem sÄ kommer dom att skicka ut brev till sina kunder om en uppdatering av firmware.SjÀlva uppdateringen kommer att ske i mitten av januari.Men som sagt om det Àr sant fÀr vi vÀl se,fick den infon av kundtjÀnst. Hmmm. Ringde du idag, eller?
Jag tÀnkte precis skriva ett upprop om att belÀgra CH:s telefonkö imorrn om den inte slÀppts dÄ. Detta med motiveringen att de nu t o m skickar ut den sjÀlva i boxarna. Ska vi behöva vÀnta Ànnu en vecka alltsÄ?
Japp ringde idag,förmodligen kommer vi fÄ brev i veckan som kommer att tala om att en uppdatering Àr pÄ gÄng..
Postad 07 January 2008 - 08:53
Bamb00zle
-
Bamb00zle
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
StÀllde en frÄga om HD-box med dubbla tuners, och detta fick jag till svar. alltid nÄgot....
"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
nej inte i dagslÀget, finns ingen HDbox som har hÄrddisk heller. Förhoppningsvis sÄ kommer det inom kort."
Postad 07 January 2008 - 09:09
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlÀgg
Enligt comhem sÄ kommer dom att skicka ut brev till sina kunder om en uppdatering av firmware.SjÀlva uppdateringen kommer att ske i mitten av januari.Men som sagt om det Àr sant fÀr vi vÀl se,fick den infon av kundtjÀnst. Hmmm. Ringde du idag, eller?
Jag tÀnkte precis skriva ett upprop om att belÀgra CH:s telefonkö imorrn om den inte slÀppts dÄ. Detta med motiveringen att de nu t o m skickar ut den sjÀlva i boxarna. Ska vi behöva vÀnta Ànnu en vecka alltsÄ?
De har ett erbjudande om att sĂ€lja boxen för 995 kr from idag. Har de boxarna alltsĂ„ den nya FW? DĂ„ börjar det ju lĂ„ta intressant. Ăr det nĂ„gon som har sett resultatet med den nya FW och om denna reducerar de tidigare problemen? AngĂ„ende box med dubbeltuners och hĂ„rddisk kommer inom kort.... Tja comhem Ă€r ju inte sĂ„ snabba av sig sĂ„ det kan nog dröja ett Ă„r till. Men som sagt man vet ju aldrig. De kanske vill sĂ€lja av den de har nu innan de köper in den nya sĂ„ det Ă€r kanske dĂ€rför de sĂ€ljer den nu för 995 kr.
Postad 07 January 2008 - 11:36
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
MĂ€stare
-
-
3254 inlÀgg
Man bör betÀnka att det tydligen gÀller vid 24 mÄn bindning. Kommer det nya erbjudanden om nÄgot Är (tex ny box) sÄ blir det antagligen svÄrt att fÄ dessa till ett bra pris dÄ man sitter med bundet.
Redigerat av Unregistered1013, 07 January 2008 - 11:37.
Postad 07 January 2008 - 16:57
CLAYMAN2000
-
CLAYMAN2000
-
Wannabe
-
-
19 inlÀgg
Jag kan sÀlla mig till skaran som Àr besviken pÄ den bild som Humax boxen ger. Har likt andra hÀr sanslöst stora Àrgblock och pixlar som flyter runt i bakgrunden pÄ sÀndningar. Detta gÀller ALLA kanaler! Lite bÀttre pÄ SVT.
PÄ Canal Plus Àr bilden sÄ dÄlig att deras HD sÀndningar inte skiljer sig nÀmnvÀrt frÄn en bra bild pÄ en icke HD sÀndning.
Jag sitter pÄ en Philips LCD "42 i och hade mycket bÀttre bild med min gamla Sagem box!
Ringde CH förra veckan och pÄtalade detta. Pratade med en kille som lÀt som Carl Bildt och inte verkade ha mycket koll....
Efter att ha gjort omstart och fabriksinstÀllning av boxen, kunde jag konstatera att bilden var lika kass. Provade till och med att köra antensladden direkt frÄn uttaget till tvn utan box. DÄ blev det givetvis grynigare bild men inga fÀrgblock.....
Detta hade han inget svar pÄ, men han sa att han inte hade hört talas om detta problem i min region tidigare! Yeah right.... tÀnkte jag efter att ha lÀst denna trÄd.
Det enda han kunde rekommendera var att jag skulle byta till en annan antennsladd eftersom jag förlÀngt CHs orginalsladd (den Àr ju typ 1 m...) har inte provat Àn, men kan inte tÀnka mig att det blir nÄn skillnad.
DÀremot nÀmnde han inte nÄgot om nÄgon uppdatering som jag lÀst om hÀr oxÄ. Har CH sagt att den skulle lösa dessa problem?
Postad 07 January 2008 - 18:14
Unregisteredef3f718f
-
Unregisteredef3f718f
-
ForumrÀv
-
-
630 inlÀgg
Hej
Pratade med en (av ComHem) oberoende sÀljare som sÄgade Humax-boxen jÀms med fotknölarna!
MEN, han sade att problemen med ColorBanding mest uppstÄr pÄ LCD-TV men att (bra) PlasmaskÀrmar inte drabbas sÄ mycket av det. LÄter inte rimligt i mina öron, men hÀr finns ju en kÀlla till statistisk information. DÀrav följande frÄga.
Ni som upplever Colorbanding. Har ni Plasma? (Hur projektor passar in frÄgade jag aldrig om...)
Postad 07 January 2008 - 18:32
Luinmir
-
Luinmir
-
AnvÀndare
-
-
103 inlÀgg
Jag har plasma , Panasonics PV70, och har fÀrgblockningar men inte sÄ farlig som mÄnga har beskrivit hÀr i forumet.
T ex. Svt och TV4s sÀndningar ser man dom knappt om man inte gÄr fram till tv.
Dom gÄnger jag sett dom som vÀrst Àr vÀl pÄ tv4 + .. Canal + Àr det oxÄ en bra bild. HDkanalerna Àr bilder riktigt fin, kan dok inte jÀmnföra med bluray och Hd dvd Àn...
Postad 07 January 2008 - 18:49
Life
-
Life
-
ForumrÀv
-
-
556 inlÀgg
Jag har en LG 32lx2 lcd och jag tycker att det varierar! Ibland kan det vara otroligt skarp och fin bild under en lÀngre tid för att sedan bli helt hopplös!
Jag köpte min box för 495kr, men tÀnkte vÀnta med att abonnera pÄ hd-paket tills det finns fler kanaler.
DÀremot tÀnker jag ÀndÄ inte acceptera en "vÀrdelös" box bara för att den "bara" kostar 495kr (jag har trots allt bundit mig för en combo pga detta erbjudande). Om det Àr sÄ att comhem försöker bli av med sina gamla boxar för att införa nya, som fungerar, kommer jag att bli riktigt irriterad. Det Àr som att sÀlja defekta varor och ljuga om deras kvalitet. Det borde vara olagligt pÄ riktigt!
Givetvis kommer jag att ligga pÄ Comhem support för att ha bevis för att ha anmÀlt detta sÄ fort det var möjligt. Om comhem sÀger att det Àr fel pÄ boxen kan jag mycket vÀl tÀnka mig att lÄta boxen gÄ i vÀndande post tills dom Àr ÄtgÀrdade eller jag fÄr en ny hd-box(om dom inför detta). Har ju trots allt en gammal box som jag kan ha tills vidare....
Fast naturligtvis villl jag helst att dom fixar boxen med en FW motsv. sÄ roligt Àr det inte att vara gnÀllig, man vill ju bara att det skall funka enligt utlovad kvalitet!
Postad 07 January 2008 - 18:55
jonah
-
jonah
-
Wannabe
-
-
37 inlÀgg
Jag köpte min box för 495kr, men tÀnkte vÀnta med att abonnera pÄ hd-paket tills det finns fler kanaler. DÀremot tÀnker jag ÀndÄ inte acceptera en "vÀrdelös" box bara för att den "bara" kostar 495kr (jag har trots allt bundit mig för en combo pga detta erbjudande).
Jag Àr i exakt din situation med undantag att jag Àven skaffade Canal+ Total för att se Film HD. Jag har Ànnu inte öppnat kartongerna och testat tjÀnsten eftersom det bryter ÄngerrÀtten om 14 dagar. Reklamation av tjÀnst blir sÄ mycket krÄngligare. Jag vÀljer nog att vÀnta nÄgra dagar och se vad som hÀnder hÀr pÄ forumet.. Det Àr alltsÄ INGEN som har bra bild med Humax-boxen?? - Jonah
Postad 07 January 2008 - 19:39
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
MĂ€stare
-
-
3254 inlÀgg
Jag har en LG 32lx2 lcd och jag tycker att det varierar! Ibland kan det vara otroligt skarp och fin bild under en lÀngre tid för att sedan bli helt hopplös!
Precis vad jag började fundera pÄ nu ikvÀll. Hade en riktigt bra bild i helgen men ikvÀll tycker jag den Àr gryningare och suddigare oavsett kanal.
Postad 07 January 2008 - 19:47
Life
-
Life
-
ForumrÀv
-
-
556 inlÀgg
Jag har en LG 32lx2 lcd och jag tycker att det varierar! Ibland kan det vara otroligt skarp och fin bild under en lÀngre tid för att sedan bli helt hopplös! Precis vad jag började fundera pÄ nu ikvÀll. Hade en riktigt bra bild i helgen men ikvÀll tycker jag den Àr gryningare och suddigare oavsett kanal.
Kan det vara sÄ att comhem inte riktigt har koll pÄ QoS i sina nÀt? Dom har ju tex tidigare sagt att dom ska införa 100mbit men fortfarande inte gjort det. Det tror jag dom skyller pÄ nÄgon standard som inte Àr klar, men samtidigt undrar jag om det inte beror pÄ att dom inte har rÀtt kvalitet i sina nÀt trots allt. DÀrför pallar dom inte med hd-sÀndningarna nÀr det Àr last pÄ. Det enda som Àr positivt, pÄ riktigt, Àr att med min 8mbit bredband fÄr jag ut 8.00-8.40 mbit nerströms enligt bredbandskollen.se. DÄ sitter jag bakom en trÄdlös router, som jag med telias 8mbit adsl-tjÀnst bara fick ut 6.05 mbit pÄ. SÄ dÀr fick telia iaf!
Postad 07 January 2008 - 21:04
pelle1
-
pelle1
-
ForumrÀv
-
-
582 inlÀgg
Jag köpte min box för 495kr, men tÀnkte vÀnta med att abonnera pÄ hd-paket tills det finns fler kanaler. DÀremot tÀnker jag ÀndÄ inte acceptera en "vÀrdelös" box bara för att den "bara" kostar 495kr (jag har trots allt bundit mig för en combo pga detta erbjudande). Jag Àr i exakt din situation med undantag att jag Àven skaffade Canal+ Total för att se Film HD. Jag har Ànnu inte öppnat kartongerna och testat tjÀnsten eftersom det bryter ÄngerrÀtten om 14 dagar. Reklamation av tjÀnst blir sÄ mycket krÄngligare.
Jag vÀljer nog att vÀnta nÄgra dagar och se vad som hÀnder hÀr pÄ forumet..
Det Àr alltsÄ INGEN som har bra bild med Humax-boxen??
- Jonah
Jag har för mig att man fĂ„r lov att öppna kartongerna och prova varan. Ă
ngerrÀtten gÀller ÀndÄ, bara varan Àr i fullgott skick. Detta Àr meddelandet jag fick av comhem i en mail-konversation dÀr jag specifikt frÄgade detta, dÄ jag funderar pÄ att skaffa hd-boxen beroende hur det blir med fw-uppdateringen. SnÀlla rÀtta mig om jag har fel... ett sÄnt misstag vill man ju inte begÄ
Postad 07 January 2008 - 21:37
jonah
-
jonah
-
Wannabe
-
-
37 inlÀgg
ngerrÀtten gÀller ÀndÄ, bara varan Àr i fullgott skick. Detta Àr meddelandet jag fick av comhem i en mail-konversation dÀr jag specifikt frÄgade detta, dÄ jag funderar pÄ att skaffa hd-boxen beroende hur det blir med fw-uppdateringen.
Jag hittade detta pÄ ComHems hemsida: http://www.comhem.se...gerblankett.pdfSom jag tolkar det Àr det alltsÄ fritt fram att anvÀnda tjÀnsten inom dessa 14 dagar. - Jonah
Postad 07 January 2008 - 21:45
pelle1
-
pelle1
-
ForumrÀv
-
-
582 inlÀgg
ngerrÀtten gÀller ÀndÄ, bara varan Àr i fullgott skick. Detta Àr meddelandet jag fick av comhem i en mail-konversation dÀr jag specifikt frÄgade detta, dÄ jag funderar pÄ att skaffa hd-boxen beroende hur det blir med fw-uppdateringen. Jag hittade detta pÄ ComHems hemsida: http://www.comhem.se...gerblankett.pdf
Som jag tolkar det Àr det alltsÄ fritt fram att anvÀnda tjÀnsten inom dessa 14 dagar.
- Jonah
sÄ varför bryter du inte kartongen dÄ ? Hur ska comhem veta att du lÄtit bli kartongen tills en viss dag ? Eller har jag missuppfattat nÄgot ?
Postad 07 January 2008 - 21:47
jonah
-
jonah
-
Wannabe
-
-
37 inlÀgg
sÄ varför bryter du inte kartongen dÄ ? Hur ska comhem veta att du lÄtit bli kartongen tills en viss dag ? Eller har jag missuppfattat nÄgot ?
Jag menar precis sÄ Prylarna plockas upp as we speak..
Postad 07 January 2008 - 22:15
pelle1
-
pelle1
-
ForumrÀv
-
-
582 inlÀgg
sÄ varför bryter du inte kartongen dÄ ? Hur ska comhem veta att du lÄtit bli kartongen tills en viss dag ? Eller har jag missuppfattat nÄgot ? Jag menar precis sÄ Prylarna plockas upp as we speak..
ok, sÄ bra!  BerÀtta hur det gick sen. Gonatt!
Redigerat av pelle1, 07 January 2008 - 22:18.
Postad 07 January 2008 - 23:14
jonah
-
jonah
-
Wannabe
-
-
37 inlÀgg
Jag har nu testat Humax-boxen en dryg timma och kan bara instÀmma i tidigare inlÀgg i trÄden. Kvalitén Àr under all kritik. Jag har zappat mellan Humax-boxen och min Telia IPTV Motorola-box (f.d. Kreatel) och mÄste erkÀnna att IPTV-boxen faktiskt hÄller högre kvalitet pÄ SD-kanaler. HD-kanalerna varierar kraftigt, och de enda kanaler jag tyckte uppnÄdde bra HD-kvalitet var Voom och Discovery HD. Canal+ Film HD var ju rena skÀmtet.. kunde i princip inte se nÄgon skillnad alls mot SD. För övriga kanaler höll Telia IPTV bÀttre kvalitet.
Skillnaderna gÀller i huvudsak att bilden i Humax-boxen pÄ nÄgot sÀtt Àr kraftigt rastrerad. Mörka partier ser "flÀckiga" ut. Mjukvaran i Humax-boxen Àr 1.00.10.
Ett annat problem, som dock inte beror pÄ boxen, Àr att min TV (Pioneer 436-XDE) inte verkar vilja visa bilden i 16:9 utan 16:10. Allt blir lite utdraget pÄ höjden. HDMI-ingÄngen kan heller inte stÀllas till nÄgot annat lÀge Àn fullskÀrm heller. Mycket irriterande..
GUIet i Humax-boxen Àr dessutom skrÀmmande fult och gammaldags. "Tacky"..
Nej, det blir nog en retursedel för ComHems produkter. Jag ringer Telia och hÀver min uppsÀgning
- Jonah
Postad 07 January 2008 - 23:38
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlÀgg
Skillnaderna gÀller i huvudsak att bilden i Humax-boxen pÄ nÄgot sÀtt Àr kraftigt rastrerad. Mörka partier ser "flÀckiga" ut. Mjukvaran i Humax-boxen Àr 1.00.10.
Kunde du Àndra video-nivÄerna pÄ boxen mellan PC och video? Blev det nÄn skillnad?
Postad 07 January 2008 - 23:54
jonah
-
jonah
-
Wannabe
-
-
37 inlÀgg
Kunde du Àndra video-nivÄerna pÄ boxen mellan PC och video? Blev det nÄn skillnad?
Hm, vart Àndrar jag det? Jag har testat att Àndra video-format, men det gjorde ingen skillnad.
Postad 07 January 2008 - 23:55
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
AnvÀndare
-
-
211 inlÀgg
Mjukvaran i Humax-boxen Àr 1.00.10.
FÄr du 5.1 ljud via HDMI anslutningen med den mjukvaran?
Postad 08 January 2008 - 00:03
Latman
-
Latman
-
ForumrÀv
-
-
612 inlÀgg
Hej Jonah..
Hittade följande pÄ en Telia-trÄd
" SÄdÀr. Telias tjÀnster Àr nu uppsagda. Jag passade Àven pÄ att sÀga upp telefoni och bredband hos dem. Nu blir det HDTV och ComHem för hela slanten.. "
Lite fÄr man vÀl retas...
Postad 08 January 2008 - 00:06
jonah
-
jonah
-
Wannabe
-
-
37 inlÀgg
Jepp. Hej Jonah..
Hittade följande pÄ en Telia-trÄd
" SÄdÀr. Telias tjÀnster Àr nu uppsagda. Jag passade Àven pÄ att sÀga upp telefoni och bredband hos dem. Nu blir det HDTV och ComHem för hela slanten.. "
Lite fÄr man vÀl retas...
Jaja  tur det Àr 3 mÄnaders uppsÀgningstid.. hehe
Postad 08 January 2008 - 00:11
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
AnvÀndare
-
-
211 inlÀgg
Jepp.
Ja smek mig baklĂ€nges och kalla mig Maj-Britt... Ăntligen.
Postad 08 January 2008 - 00:15
rickardl
-
rickardl
-
Beroende
-
-
1242 inlÀgg
Kunde du Àndra video-nivÄerna pÄ boxen mellan PC och video? Blev det nÄn skillnad? Hm, vart Àndrar jag det? Jag har testat att Àndra video-format, men det gjorde ingen skillnad.
Pelle2004 skrev tidigare: Man vÀljer HDMI color space genom att hÄlla ner VFormat i ca: 5 sek VÀlj mellan 'HDMI: FULL RGB SPACE' / 'HDMI: LIMITED RGB SPACE' / 'HDMI: YPBPR SPACE'dÀr YPBPR Àr video nivÄ.
Redigerat av rickardl, 08 January 2008 - 00:15.
Postad 08 January 2008 - 08:11
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlÀgg
Jag har nu testat Humax-boxen en dryg timma och kan bara instÀmma i tidigare inlÀgg i trÄden. Kvalitén Àr under all kritik. Jag har zappat mellan Humax-boxen och min Telia IPTV Motorola-box (f.d. Kreatel) och mÄste erkÀnna att IPTV-boxen faktiskt hÄller högre kvalitet pÄ SD-kanaler. HD-kanalerna varierar kraftigt, och de enda kanaler jag tyckte uppnÄdde bra HD-kvalitet var Voom och Discovery HD. Canal+ Film HD var ju rena skÀmtet.. kunde i princip inte se nÄgon skillnad alls mot SD. För övriga kanaler höll Telia IPTV bÀttre kvalitet.
Nej, det blir nog en retursedel för ComHems produkter. Jag ringer Telia och hÀver min uppsÀgning
- Jonah
1.00.10 Ă€r alltsĂ„ den nya FW om jag förstĂ„r saken rĂ€tt? Ăr det sĂ„ Ă€r det ju helt lönlöst att köpa en HD box dĂ€r tvĂ„ av kanalerna Ă€r ok, resten kass.
Postad 08 January 2008 - 08:33
ruhe
-
ruhe
-
ForumrÀv
-
-
659 inlÀgg
... 1.00.10 Ă€r alltsĂ„ den nya FW om jag förstĂ„r saken rĂ€tt? Ăr det sĂ„ Ă€r det ju helt lönlöst att köpa en HD box dĂ€r tvĂ„ av kanalerna Ă€r ok, resten kass.
Jag har inte givit upp hoppet om att 1.00.10 ska ge en i a f acceptabel upplevelse för min del. Jag tycker fÀrgerna över komponent Àr nÄgot starka/grÀlla ibland jfrt scart. Det blir bra att kunna köra alla kanaler via HDMI och göra en enda instÀllning pÄ fÀrg/kontrast o s v. Sedan hoppas jag pÄ nÄgot mindre fÀrgblock. Jag kollar inte sÄ mycket film frÄn boxen utan mest studio/dokumentÀr/nyheter/sport, kanske Àr det dÀrför jag hakar upp mig ngt mindre pÄ fÀrgblocken Àn andra. Men visst, kommer PVR-boxen utan dessa problem ( eller HDTV via bredband ) sÄ ska jag ha det istÀllet. LÀgg ut FW nu, CH, ni skickar ju den med alla boxar!
Redigerat av ruhe, 08 January 2008 - 08:34.
Postad 08 January 2008 - 12:18
Krillur
-
Krillur
-
AnvÀndare
-
-
100 inlÀgg
Kunde du Àndra video-nivÄerna pÄ boxen mellan PC och video? Blev det nÄn skillnad? Hm, vart Àndrar jag det? Jag har testat att Àndra video-format, men det gjorde ingen skillnad.
Pelle2004 skrev tidigare:
Man vÀljer HDMI color space genom att hÄlla ner VFormat i ca: 5 sek VÀlj mellan 'HDMI: FULL RGB SPACE' / 'HDMI: LIMITED RGB SPACE' / 'HDMI: YPBPR SPACE'
dÀr YPBPR Àr video nivÄ.
Vilken instÀllning Àr att föredra?
Postad 08 January 2008 - 12:35
oscar_lkpg
-
oscar_lkpg
-
AnvÀndare
-
-
207 inlÀgg
Givetvis Àr ComHems hantering av den hÀr boxen helt oacceptabel. Har sjÀlv lÄnat hem boxen och testat den till min TV. Jag har en 46 tums LCD frÄn Sharp och kvalitén pÄ bilden pÄ alla kanel utom HD kanelerna var riktigt riktigt illa. Rent skrÀp. HD kanalerna var mycket bra, hann inte kolla pÄ nÄgon film men det lilla jag sÄg var mycket bra!
Tycker ocksĂ„ att det Ă€r konstigt och skrĂ€mmande att boxen har betyget 7.81 hĂ€r pĂ„ MinHemBio. Ăr det verkligen sĂ„ att boxen funkar vĂ€ldigt bra för dom flesta (vĂ€ldigt mĂ„nga!) och skitilla, bara för alla som skriver hĂ€r????
Har folk varit för snabba nÀr dom satt betyg, ser dom inte felen i fÀrgbehandlingen eller varför har den sÄ högt betyg?
Att nÄgon som har bra syn kan ge den hÀr boxen över 5 i betyg Àr helt ofattbart!
SjÀlv gÄr jag just nu och vÀntar pÄ att problem med boxen ska ordna sig eller att det kommer en ny box som funkar bÀttre.
Postad 08 January 2008 - 12:47
Magne
-
Magne
-
LĂ€rjunge
-
-
305 inlÀgg
Jag som kan vÀlja svartnivÄ pÄ hdmi i plasman och har kalibrerat bilden nÄgot sÄnÀr har inte dessa jÀtteproblem som ni andra med bilden. Visst ser jag fÀrgblock ibland, speciellt pÄ gamla serier pÄ 3an med mycket mörkerscener/rök/dimma. Men det Àr endast undantagsvis jag stör mig pÄ dom.
Hade jag inte kunnat Àndra fÀrgrymd pÄ hdmi sÄ hade den Äkt tillbaka samma dag jag fick den, för i fel lÀge ser det för jÀvligt ut. Om jag jÀmför bilden hemma mot den jag har via boxer pÄ en 32" crt pÄ landet sÄ Àr det ingen tvekan om att bilden hemma med Humax Àr mycket bÀttre.
Postad 08 January 2008 - 14:02
Doublefix
-
Doublefix
-
LĂ€rjunge
-
-
366 inlÀgg
Tycker ocksĂ„ att det Ă€r konstigt och skrĂ€mmande att boxen har betyget 7.81 hĂ€r pĂ„ MinHemBio. Ăr det verkligen sĂ„ att boxen funkar vĂ€ldigt bra för dom flesta (vĂ€ldigt mĂ„nga!) och skitilla, bara för alla som skriver hĂ€r???? Har folk varit för snabba nĂ€r dom satt betyg, ser dom inte felen i fĂ€rgbehandlingen eller varför har den sĂ„ högt betyg? Att nĂ„gon som har bra syn kan ge den hĂ€r boxen över 5 i betyg Ă€r helt ofattbart!
Jag har funderat sjĂ€lv i de banorna. Ăven om man sitter med en liten tv och inte detaljstuderar bilden Ă€r det vissa andra aspekter av bilden som inte gĂ„r att undvika. Jag tĂ€nker dĂ„ pĂ„ att bilden hackar, lipsync helt Ă„t skogen, kanalbyten som i bland tar evigheter m.m. Det Ă€r ocksĂ„ möjligt att om man sitter med en tjock-tv och kopplat den med scart att man inte mĂ€rker sĂ„ mycket defekter. Men varför skaffa HD-box om man inte Ă€r mer intresserad av bra bild? Utbudet i HD-kanalerna Ă€r dĂ€rtill magrare Ă€n magert ett bra tag framĂ„t. Min högst personliga gissning, och en gissning Ă€r det, Ă€r att den typiskt sett nöjde kunden Ă€r en som nyligen skaffat en platt 32" och som bytt ut sin analoga box mot denna. JĂ€mfört med denne kunds gamla uppstĂ€llning Ă€r bilden enormt mycket bĂ€ttre. En annan gissning Ă€r att det Ă€r övergĂ„ngen till HDMI Ă€r det som gör kunden nöjd. Jag upplever sjĂ€lv SDTV-bilden mycket bĂ€ttre med Humaxen över HDMI Ă€n min Samsung 260z (digital) med komposit; föga förvĂ„nande. Bra syn har nog dem som givit boxen mer Ă€n fem (tior finns!), men nĂ„got direkt intresse för bra bild kan knappast föreligga i deras fall. Ăven om bild och ljud var perfekt Ă€r boxen fortfarande inte sĂ„ bra att jag skulle ge mer Ă€n Ă„tta. Jag Ă€r medveten om att det betyg jag givit egentligen inte Ă€r ett betyg för boxen utan för kombinationen boxen och Comhem; den enda möjliga. Jag gav en fyra, men om boxen fick en bra signal skulle den sĂ€kert prestera bĂ€ttre och vid tillfĂ€llen nĂ€r allt klaffar (synd att det skall behöva vara sĂ„) Ă€r bilden riktigt bra. För min del Ă€r Comhem det enda sĂ€tt (bordsantenn och Boxer knappast nĂ„got alternativ) som jag kan fĂ„ tv pĂ„. Möjligen skulle jag fĂ„ bĂ€ttre bild med pvr-boxen, men annars Ă€r Comhem/Humax det bĂ€sta jag kan fĂ„. Sorgligt nog. FW har jag troligen den senaste och att Comhem drastiskt skulle öka kvaliteten i sĂ€ndningen lĂ€r inte hĂ€nda pĂ„ lĂ€nge. Kanske finns det om ett Ă„r nĂ€r min bindningstid löper ut nĂ„got alternativ. Jag fĂ„r skaffa en ny projje istĂ€llet.
Postad 08 January 2008 - 17:32
pelle1
-
pelle1
-
ForumrÀv
-
-
582 inlÀgg
- Jonah
1.00.10 Ă€r alltsĂ„ den nya FW om jag förstĂ„r saken rĂ€tt? Ăr det sĂ„ Ă€r det ju helt lönlöst att köpa en HD box dĂ€r tvĂ„ av kanalerna Ă€r ok, resten kass.
om detta stÀmmer sÄ Àr det ju ren katastrof....
Postad 08 January 2008 - 17:58
Maltman
-
Maltman
-
Amatör
-
-
80 inlÀgg
Jag förstÄr inte varför man skall skicka ut meddelande till alla först...!!!!
Det kommer ju upp info pÄ displayen nÀr en uppdatering Àr tillgÀnglig...det Àr vÀl bara att lÀgga ut den för hel-e...
NÄgon som sÄg Wallander Pyramiden? Har aldrig sett ngt vÀrre i mörka nattscener, himlen sÄg ut som vÄgor i ett sjöovÀder...
Postad 08 January 2008 - 18:05
Doublefix
-
Doublefix
-
LĂ€rjunge
-
-
366 inlÀgg
NÄgon som sÄg Wallander Pyramiden? Har aldrig sett ngt vÀrre i mörka nattscener, himlen sÄg ut som vÄgor i ett sjöovÀder...
Jepp. Bara nÄgra minuter förvisso, men jag hÄller med till fullo. Det sÄg nÄgot förskrÀckligt ut. Det sÀmsta digitala tv jag sett. Men det var inte bara color banding som var illa, utan allt. Troligen mer en överkomprimerad film el. motsv., Àn boxens fel. Det Àr ju bara bra signaler som boxen klarar av.
Postad 08 January 2008 - 19:02
Unregisteredac96f8ce
-
Unregisteredac96f8ce
-
Wannabe
-
-
36 inlÀgg
Fick hem min box idag och det krÀvdes inte mÄnga kalbyten och instÀllningar innan jag och flickvÀnnen konstaterade den fruktansvÀrt dÄliga bild denna box ger.
Jag skall ringa Comhem om en liten stund och be om retursedel. Detta har nog varit den mest usla produkt jag köpt pÄ flera Är.
Ett tips till er som funderar pĂ„ 995 erbjudandet Ă€r KĂP INTE, hĂ„ll ut till nĂ„got annat kommer.
Jag tycker mest synd om mig sjÀlv dÄ denna boxen hade hdmi, för min fjÀrrkontroll (Harmony 525) lirade inte bra med scartbyten pÄ min TV.
MEN ingen hdmi anslutning i vÀrlden fÄr mig att behÄlla denna boxen, bilden Àr pÄ riktigt sÀmre Àn om jag stoppar in en vit vanlig kabel in i min Panasonic PX70. HDTV-kanalerna (som knappt hade nÄgot igÄng) kan jÀmstÀllas med SVT pÄ Samsungboxen Comhem har.
TÀnkte först lÀgga ut den pÄ blocket men snÀll som jag Àr lÄter jag ingen anna stackare köpa denna och uppleva samma besvikelse.
Postad 08 January 2008 - 19:15
Andr3as
-
Andr3as
-
ForumrÀv
-
-
623 inlÀgg
Fick hem min box idag och det krÀvdes inte mÄnga kalbyten och instÀllningar innan jag och flickvÀnnen konstaterade den fruktansvÀrt dÄliga bild denna box ger.
Jag skall ringa Comhem om en liten stund och be om retursedel. Detta har nog varit den mest usla produkt jag köpt pÄ flera Är.
Ett tips till er som funderar pĂ„ 995 erbjudandet Ă€r KĂP INTE, hĂ„ll ut till nĂ„got annat kommer.
Jag tycker mest synd om mig sjÀlv dÄ denna boxen hade hdmi, för min fjÀrrkontroll (Harmony 525) lirade inte bra med scartbyten pÄ min TV.
MEN ingen hdmi anslutning i vÀrlden fÄr mig att behÄlla denna boxen, bilden Àr pÄ riktigt sÀmre Àn om jag stoppar in en vit vanlig kabel in i min Panasonic PX70. HDTV-kanalerna (som knappt hade nÄgot igÄng) kan jÀmstÀllas med SVT pÄ Samsungboxen Comhem har.
TÀnkte först lÀgga ut den pÄ blocket men snÀll som jag Àr lÄter jag ingen anna stackare köpa denna och uppleva samma besvikelse.
Jag var pÄ Expert i eftermiddags och kollade pÄ Discovery HD, Voom HD, SVT HD samt ett par SD-kanaler pÄ denna box visat pÄ en 42" Samsung Q97 och jag kunde inte hur jag Àn ville se alla dessa artifakter och fÀrgfel m.m. som alla verkar se. JÀmförde Àven SD-kanalerna med en annan box och jag sÄg ingen direkt skillnad i bildkvalitet dÀr.
Postad 08 January 2008 - 19:25
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
MĂ€stare
-
-
3254 inlÀgg
LÄter vÀldigt skumt. Inget annat fel? HD-sÀndningarna Àr överlÀgsen SD med Samsungboxen hos mig. Det var inte uppskalad SD du sÄg?
Postad 08 January 2008 - 19:33
Harlin
-
Harlin
-
AnvÀndare
-
-
133 inlÀgg
*** Du som Àger en Humax CXHD-1000C och Àr hemma i morgon (onsdag) förmiddag: ***1. Kan du kring kl 10-11 tiden i morgon prova att stÀnga av boxen med hjÀlp av fjÀrrkontrollen i typ 1 minut och sedan starta boxen igen. 2. Kan du sedan skriva ett inlÀgg i denna trÄden om du mÀrkte nÄgot speciellt, eller om allt var som vanligt? Om det hÀnde nÄgot speciellt, upplevde du nÄgra problem nÀr du startade upp boxen igen?
Postad 08 January 2008 - 19:34
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlÀgg
Jag kan ocksÄ se vissa av dessa sÄ kallade "effekter"
Men det Àr bara vissa program/filmer ... inte alltid och inte sÄ ofta ..
Men det Àr stor skillnad mellan HDMI och SCART till HDMI's stora fördel
Om det har betydelse .. sÄ har jag plasma. PÄ projjen har jag aldrig sett det ..
Maveric
Ps. Àr kring 10 - 11 ocksÄ 11.15 ?
Redigerat av Unregistered1103, 08 January 2008 - 19:36.
Postad 08 January 2008 - 20:04
Unregisteredac96f8ce
-
Unregisteredac96f8ce
-
Wannabe
-
-
36 inlÀgg
MEN ingen hdmi anslutning i vÀrlden fÄr mig att behÄlla denna boxen, bilden Àr pÄ riktigt sÀmre Àn om jag stoppar in en vit vanlig kabel in i min Panasonic PX70. HDTV-kanalerna (som knappt hade nÄgot igÄng) kan jÀmstÀllas med SVT pÄ Samsungboxen Comhem har. LÄter vÀldigt skumt. Inget annat fel? HD-sÀndningarna Àr överlÀgsen SD med Samsungboxen hos mig. Det var inte uppskalad SD du sÄg?
Kollade bÄde uppskalat och HD. Som jag ser det lider bilden av följande: (Jag har provat alla upplösningar och instÀllningar fram tills nu.) 1. SkÀrpan Det blir en oskÀrpa över bilden framförallt pÄ SD som nÀstan ser ut som om man har vatten i ögonen. AlltsÄ suddigt i konturerna. 2. FÀrg Extremt varma fÀrger, rött och grönt trÀder fram pÄ fel stÀllen kÀnns det som och varje fÀrgvÀxling (fadning) som syns i bilden fÄr linjer precis som det blir om man kör med ett extremt uselt och gammalt grafikkort med 16 fÀrger. Det finns vÀl ett fackord för det men vet inte vad det kallas. Detta syns vÀldigt mycket. Kan jÀmföra med en av de första dyrare LCD-TV som hade samma problem. Ser budget ut.. 3. Bildvisning Oavsett upplösning eller format sÄ hackar bilden mer Àn att man kan stÄ ut. För mig Àr detta en solklar undermÄlig produkt som brister pÄ mÄnga punkter. En box vÀrd 3500 kr (Enligt Comhem) borde ju prestera bÀttre Àn den hÀlften sÄ dyra SamsunglÄdan.
Postad 08 January 2008 - 20:13
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
MĂ€stare
-
-
3254 inlÀgg
Oavsett upplösning eller format sÄ hackar bilden mer Àn att man kan stÄ ut.
Har haft min sedan i lördags och inte sett ett enda hackande. Ă
ter verkar det som att problemen slÄr vÀldigt olika.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Titan Noir Max
Rian
2026-09-06 21:47:55
-
-
LFE reference och Center ch
johan b-lund
2026-09-02 18:43:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|