Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *

5767 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 November 2007 - 22:36

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Hej
Jag undrar om den kan spela upp RealMedia format ochså ?
//Jimmy

.RM meanar du? Nej det tror jag inte den gör eftersom det formatet inte finns i specifikationerna , varför kör du det formatet när det finns så många andra bra???

Postad 16 November 2007 - 22:39

Kake
  • Kake
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Mini Fråga:
Benytter pt et S-video --> Scart kabel fra Tvix til tv (panasonic TX-32PS10f)
har lest et eller annet sted at det giver bedre signal med Componet, hvor stor er forskelden? (er det verdt pengene at købe en kabel)

Redigerat av Kake, 16 November 2007 - 22:42.

Postad 16 November 2007 - 22:45

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Mini Fråga:
Benytter pt et S-video --> Scart kabel fra Tvix til tv (Panasonic 100hz crt..)
har lest et eller annet sted at det giver bedre signal med Componet, hvor stor er forskelden? (er det verdt pengene at købe en kabel)

Hej1 Hur stor skillnad det är mellan kablarna vet jag inte.

Däremot har jag har ett tips om du har en 100 Hz-TV. Stäng AV 100 Hz-funktionen om det går. De 100 Hz-TV-apparater jag har testat med TViX:en (bland annat en från Samsung), gör att det osynkar med bilden. Stänger man dock av den funktionen, så är allt klockrent.

Kan du inte stänga av 100 Hz och till exempel köra TV:n i 50 eller 60 Hz, så kan det bli jobbigt med TViX:en. Då är mitt tips att testa i den mån du kan i en butik med TViX:en och din TV (om det är möjligt). Ett tips från mig bara. ;)

Redigerat av sean.wiklund, 16 November 2007 - 22:46.

Postad 17 November 2007 - 00:35

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Blir lite yr med allt detta frekvenssnack ;)
Jag har ställt in min tvix på NTSC 24Hz och 720p och har inget problem med bilden.
Har 150+ HD-filmer (720p/1080p) och de flesta är NTSC.
Bildvisaren är är en Panasonic PV60 alt. Sanyo Z3 (ej provat mycket).

Är det rätt eller fel att använda 24Hz, förklara...

//Chips

Precis som Wolfy säger så ska man kanske inte lära sig vad som är fel om man inte märker sånt i förstaläget.

Men för att inte du ska gå i tron om något som inte är vad du tror:
24Hz sänder Tvixen endast ut om du kör i 1080p.
När filmen startar så står det inte "PLAY" i höger övre hörn, utan "AUTO 24".
Jag tror dessutom inte att någon av dina bildvisare klarar ta emot den signalen, så du har inte kunnat se detta fenomen ändå.

Postad 17 November 2007 - 10:05

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Mini Fråga:

Personligen skulle jag rangordna bäst- till sämst kabel enligt följande:

HDMI (HDMI-DVI)
Komponent
SCART RGB
S-video
Komposit

Jag tror du kan vinna en hel del på att välja Komponent istället för s-video, men det är svårt att kvantifiera hur stor skillnad det skulle bli. Nu är jag inte fullt insatt i hur signalen blir med en s-video till SCART adapter, men det känns som det borde bli en kompositvideosignal (någon får gärna rätta mig om jag har fel) av det och då har du mycket att vinna med att växla till komponent. Vidare stöder komponent HD-material men det gör väl inte s-video.

Postad 17 November 2007 - 11:44

Kake
  • Kake
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Mini Fråga:

Personligen skulle jag rangordna bäst- till sämst kabel enligt följande:

HDMI (HDMI-DVI)
Komponent
SCART RGB
S-video
Komposit

Jag tror du kan vinna en hel del på att välja Komponent istället för s-video, men det är svårt att kvantifiera hur stor skillnad det skulle bli. Nu är jag inte fullt insatt i hur signalen blir med en s-video till SCART adapter, men det känns som det borde bli en kompositvideosignal (någon får gärna rätta mig om jag har fel) av det och då har du mycket att vinna med att växla till komponent. Vidare stöder komponent HD-material men det gör väl inte s-video.

Takker for svaret.
Den kabel jeg benytter pT er denne:
Postad bild

hvilken kabel er det jeg bør ha?

Edit: Har sjekket min tv og kan ikke finne noen Component inngang.
er det så en Component --> Scart jeg skal ha for å få best muligt bilde?
Postad bild

Redigerat av Kake, 17 November 2007 - 12:04.

Postad 17 November 2007 - 12:45

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

[i]Edit: Har sjekket min tv og kan ikke finne noen Component inngang.
er det så en Component --> Scart jeg skal ha for å få best muligt bilde?

Normalt sett kan man inte använda komponentsignal i scarten och jag är inte alls säker på att du kan använda en sån kabel och framför allt inte progressiv signal. Måste ju vara rejält tråkigt att inte kunna använda TV'n till HD-film? Alltså så du kan utnyttja upplösningen menar jag...
Antar att du ska byta TV snart, men vill ha det att fungera så länge.

Postad 17 November 2007 - 13:27

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Gabbe har rätt, komponent ut -> SCART in går inte då de inte är kompatibla signaler. Komponent är YUV, YPbPr och SCART är RGBs. Möjligtvis om det finns någon apparat som utför konverteringen, men då blir det tyvärr mycket dyrare än endast en kabel. Förhoppningsvis svarar någon med mer kunskap vad gäller kablar och konverteringar.

Edit: Ändrade RGB till RGBs ovan då det inte är samma signal som RGB från en dator.

Redigerat av Wolfy, 17 November 2007 - 13:32.

Postad 17 November 2007 - 18:45

Malmopag
  • Malmopag
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag får inte någon bild med hdmi.

Har en samsung q91 42" tv, någon som vet om jag har missat att göra något eller det räcker att man sätter in sladden och sedan ska det fungera?

ska byta hdmi-sladd på måndag men vad tycker ni man ska göra annars? be återförsäljaren av tvixen att testa i deras butik och om den ej fungerar reklamera?

Postad 17 November 2007 - 18:50

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag får inte någon bild med hdmi.

Har en samsung q91 42" tv, någon som vet om jag har missat att göra något eller det räcker att man sätter in sladden och sedan ska det fungera?

ska byta hdmi-sladd på måndag men vad tycker ni man ska göra annars? be återförsäljaren av tvixen att testa i deras butik och om den ej fungerar reklamera?

Malmöpåg, tryck med någon sekunds mellanrum på knappen "TV-out" en bit ner på vänstra sidan fjärrkontrollen under volymknappen. Då växlar du grafikläge. När du har bild, går du in under Setup och ställer in allt som du vill ha det. ;)

Redigerat av sean.wiklund, 17 November 2007 - 18:51.

Postad 17 November 2007 - 19:04

jimmyle
  • jimmyle
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej
//Jimmy

.RM meanar du? Nej det tror jag inte den gör eftersom det formatet inte finns i specifikationerna , varför kör du det formatet när det finns så många andra bra???

Eftersom större delen av mina filmer (serier) är just på .RM format. Vill så gärna slippa har datorn i sovrumet.
//Jimmy

Postad 17 November 2007 - 21:27

Malmopag
  • Malmopag
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
DEtta är kanske en jättedum fråga men...

Hur fungerar denna sak?
hur kopplar man in den i tvixen? jag vet ju var man ska sätta den hur gör man för att koppla in den? finns där något uttag inåt i tvixen där den luckan är just nu? eller måste man plocka isär hela tvixen?

sedan när man väl har kopplat in den, sätter man bara in en antennsladd i tunern? och sedan kan man spela in allt som går in via antennen eller hur fungerar det?

(kan inget om sånt här, som ni märker =D)

Postad 17 November 2007 - 22:09

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Så har denna spelaren Tvix M-5100 fullt stöd för .mkv och alla andra nödvändiga HD codecs?

Postad 17 November 2007 - 23:25

GothiaTekSwe
  • GothiaTekSwe
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag undrar om det går att få fram undertexter på en film som har tex nordiska subs i mkv filen, jag skulle tex kolla på king arthur men jag fick inte fram någon text men när jag kollade på den med vlc player så var där ett 10tal texter att välja mellan. Undrar om det kanske bara är denna filmen som inte fungerar eller det är jag som gort något fel. Andra filmer med tilhörande .srt fil går fint att se med text.

Postad 18 November 2007 - 00:52

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Jag undrar om det går att få fram undertexter på en film som har tex nordiska subs i mkv filen, jag skulle tex kolla på king arthur men jag fick inte fram någon text men när jag kollade på den med vlc player så var där ett 10tal texter att välja mellan. Undrar om det kanske bara är denna filmen som inte fungerar eller det är jag som gort något fel. Andra filmer med tilhörande .srt fil går fint att se med text.

.mkv subtitles stöds inte i nuvarande firmware (work in progress) men på datorn i tex vlc eller mpc
brukar det inte vara nåt problem. Du kan dock oftast plocka ut tex .ass texter ur .mkv filer med mkewizard (mkv extract) och sen göra om dom till .srt med subresync för att de skall funka att spela upp med TViXen.

Så gör jag med tex animefilmer i .mkv format som annars blir lite jobbiga att se på TViXen eftersom jag inte kan
Japanska nåt vidare... :)

Postad 18 November 2007 - 09:46

Unregisteredbd77beac
  • Unregisteredbd77beac
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej alle glae...

Tänkte skaffa mig en Tvix 5100, tror jag, och läste en artikel att man kan koppla in en trådlös W-Lan adapter och vips har man kopplat upp den mot router och har en ny hårddisk på dator, kort sagt. Funkar det så lätt?? Funkar det med vista??

Är det ngn som har erfarenhet av detta??

//
Davve

Postad 18 November 2007 - 11:30

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

Jag brukar använda 2.5 tums USB-disk till TVIX. Jag kopierar material från dator till en lös USB-disk och bär över den till TVIX. Disken kräver ingen separat strömmatning.

Om det är t.ex. en lågupplöst film eller MP3-filer så kör jag direkt från hårddisken. Om det däremot är högupplöst material brukar jag behöva kopiera över dem till interna hårddisken. Det gör jag via kopieringsfunktionen i TVIX. Det tycker jag fungerar rätt så hyffsat. Det man möjligen kan ha synpunkter är att det tar relativt lång tid att kopiera.

En fråga i det sammanhanget som också anknyter till en tidigare fråga från någon:

Går det att spela film samtidigt som man kopierar med TVIX inbyggda kopieringsfunktion?

/Göran

Kopieringsfunktion? Måste vara något jag missat var finns den i menyerna?

// P-E

Postad 18 November 2007 - 12:11

ttxx
  • ttxx
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hej alle glae...

Tänkte skaffa mig en Tvix 5100, tror jag, och läste en artikel att man kan koppla in en trådlös W-Lan adapter och vips har man kopplat upp den mot router och har en ny hårddisk på dator, kort sagt. Funkar det så lätt?? Funkar det med vista??

Är det ngn som har erfarenhet av detta??

//
Davve

Hej och NEJ
artikeln har fel, du får ingen "ny hårddisk" i din dator.
Du kan däremot från din dator nå tvixen via FTP men då behöver du använda en klient för detta och överföringshastigheten är väl inte på topp via WLAN..

Postad 18 November 2007 - 12:12

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Jag brukar använda 2.5 tums USB-disk till TVIX. Jag kopierar material från dator till en lös USB-disk och bär över den till TVIX. Disken kräver ingen separat strömmatning.

Om det är t.ex. en lågupplöst film eller MP3-filer så kör jag direkt från hårddisken. Om det däremot är högupplöst material brukar jag behöva kopiera över dem till interna hårddisken. Det gör jag via kopieringsfunktionen i TVIX. Det tycker jag fungerar rätt så hyffsat. Det man möjligen kan ha synpunkter är att det tar relativt lång tid att kopiera.

En fråga i det sammanhanget som också anknyter till en tidigare fråga från någon:

Går det att spela film samtidigt som man kopierar med TVIX inbyggda kopieringsfunktion?

/Göran

// P-E

Det står i manualen hur man gör:
1. När du befinner dig i mappen du vill kopiera filer ifrån, tryck på Function knappen och välj sedan
Copy/Eject ikonen. Texten Source kommer att visas på skärmen. (Mapp-kopiering ej tillgänligt)
2. Markera de filer du vill kopiera genom att trycka på OK knappen. Om du trycker på 0 (noll) inverteras din
markering. En röd ikon visas till vänster om de filer du har markerat.
3. När du har markerat de filer du vill kopiera ska du trycka på Function knappen igen och texten Source
kommer att ändras till Target (mål). För att avbryta, tryck på Function igen och därefter Cancel.
4. När du är i Target-läget kan du använda dig av pilknapparna för att bläddra dig fram till den mappen du
vill kopiera filerna till.
5. Bläddra fram den mappen du vill kopia filerna till och tryck på Funciton knappen och därefter Copy
ikonen.

Postad 18 November 2007 - 12:19

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

Hej
//Jimmy

Eftersom större delen av mina filmer (serier) är just på .RM format. Vill så gärna slippa har datorn i sovrumet.
//Jimmy

Då föreslår jag dig att konvertera filerna till divX , här: http://www.videohelp... or List Guides finns några olika guider.

Postad 18 November 2007 - 13:30

GothiaTekSwe
  • GothiaTekSwe
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

.mkv subtitles stöds inte i nuvarande firmware (work in progress) men på datorn i tex vlc eller mpc
brukar det inte vara nåt problem. Du kan dock oftast plocka ut tex .ass texter ur .mkv filer med mkewizard (mkv extract) och sen göra om dom till .srt med subresync för att de skall funka att spela upp med TViXen.

Så gör jag med tex animefilmer i .mkv format som annars blir lite jobbiga att se på TViXen eftersom jag inte kan
Japanska nåt vidare... :)

Tack så mycket för svaret fungerade perfect att göra som du skrev

Postad 18 November 2007 - 14:15

Harleydanne
  • Harleydanne
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej är det någon som har lust att göra en liten guide hur man plockar ut subben ur Mkv och gör om den så den funkar i twixen

Postad 18 November 2007 - 14:50

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

/Göran

// P-E

Det står i manualen hur man gör:
1. När du befinner dig i mappen du vill kopiera filer ifrån, tryck på Function knappen och välj sedan
Copy/Eject ikonen. Texten Source kommer att visas på skärmen. (Mapp-kopiering ej tillgänligt)
2. Markera de filer du vill kopiera genom att trycka på OK knappen. Om du trycker på 0 (noll) inverteras din
markering. En röd ikon visas till vänster om de filer du har markerat.
3. När du har markerat de filer du vill kopiera ska du trycka på Function knappen igen och texten Source
kommer att ändras till Target (mål). För att avbryta, tryck på Function igen och därefter Cancel.
4. När du är i Target-läget kan du använda dig av pilknapparna för att bläddra dig fram till den mappen du
vill kopiera filerna till.
5. Bläddra fram den mappen du vill kopia filerna till och tryck på Funciton knappen och därefter Copy
ikonen.

Får jag bara addera att det också går att kopiera till/från nätverksdisk eller USB-disk.

Det enda man gör är att man mellan punkt 3 och 4 trycker på 6=lokal disk, 7=nätverksdisk eller 8/9=USB-disk 1 resp. 2.

Om man har dåligt minne (som jag har) kan man i stället trycka på vänster knapp när fillistan visas och välja i menyerna uppe på skärmen.

/Göran

Postad 18 November 2007 - 15:56

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Hej är det någon som har lust att göra en liten guide hur man plockar ut subben ur Mkv och gör om den så den funkar i twixen

Ingen guide, men jag upprepar mitt inlägg igen:
:)

Japanska nåt vidare... biggrin.gif

Postad 18 November 2007 - 16:43

GothiaTekSwe
  • GothiaTekSwe
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Jag hittade en enkel guide med program o bilder på http://www.dvd-guide...nt/view/157/59/
Men när .srt filen var klar så fungerade den inte i tvixen så jag laddade ner en annan undertextfil från http://www.undertexter.se/ öppnade båda filerna i antekningar o flytade över texten från filen som inte fungerade till den som jag laddat ner från undertexter.se och sparade den med samma namn som filmen jag skulle ha den till. Plockad även bort alla konstiga symboler <i> o </i> i anteckningar men det vet jag inte om det behövs.
Kanske låter rörigt men texten fungerar iallafall som den ska i tvixen
Lyck Till

Postad 18 November 2007 - 17:44

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Jag hittade en enkel guide med program o bilder på http://www.dvd-guide...nt/view/157/59/
Men när .srt filen var klar så fungerade den inte i tvixen så jag laddade ner en annan undertextfil från http://www.undertexter.se/ öppnade båda filerna i antekningar o flytade över texten från filen som inte fungerade till den som jag laddat ner från undertexter.se och sparade den med samma namn som filmen jag skulle ha den till. Plockad även bort alla konstiga symboler <i> o </i> i anteckningar men det vet jag inte om det behövs.
Lyck Till

Om subtitlefilen som mkvextract plockar ur är en .ass fil så måste man konvertera den till .srt, det gör man lämpligast med subresync som ingår i vobsub paketet, spara i .srt format och ändra sen extension till .srt på filen du just sparat, renama sen om .srt filen till EXAKT samma namn som .mkv filen förutom extension .srt, funkar varje gång.

Postad 18 November 2007 - 17:58

GothiaTekSwe
  • GothiaTekSwe
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Lyck Till

Om subtitlefilen som mkvextract plockar ur är en .ass fil så måste man konvertera den till .srt, det gör man lämpligast med subresync som ingår i vobsub paketet, spara i .srt format och ändra sen extension till .srt på filen du just sparat, renama sen om .srt filen till EXAKT samma namn som .mkv filen förutom extension .srt, funkar varje gång.

Ok vet inte om det e filmen eller programet som följde med guiden men det enda jag lykades få fram var en .srt som inte fungerad som den skulle, fick det att fungera iallafall

Postad 18 November 2007 - 18:02

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Nu har det hänt något skumt. Bytte router och nu kommer jag inte åt min nas med nfs men med samba. Dessutom så kan jag inte kolla på mkv-filer jag kunde innan jag bytte router.

Postad 18 November 2007 - 18:23

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Nu har det hänt något skumt. Bytte router och nu kommer jag inte åt min nas med nfs men med samba. Dessutom så kan jag inte kolla på mkv-filer jag kunde innan jag bytte router.

Öppnat portarna?

- 111 TCP och UDP
- 2049 TCP och UDP

Kan du kolla annat än .mkv-filer menar du?

Postad 18 November 2007 - 18:31

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Har fått igång det nu. Var lite småskumt. Via datorns tvix netshare så står den att den ansluter tll ett ip sen när jag kollade i tvixen så hade den ett annat ip.

Nu fungerar det iaf att spela upp mkv-filerna igen.

Tycker det var lite småskumt att tvixen fick fel information via samba men inte via nfs. Tex så stod det att en fil som var 10gig stor hade minus 1,6gig.

Postad 18 November 2007 - 20:47

Deckard
  • Deckard
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej alla. Nu kommer jag inte längre på annat håll utan måste höra med den samlade expertisen om det är någon som vet hur man skall göra eller kanske har några tips. Frågan jag har är enkel, hoppas svaret är det också!

Så här ser det ut:
Har en Tvix HD M-4100 (utan hårddisk för ljudnivåns skull) kopplad över nätverk till en LaCie Ethernet Big Disk 1TB. Disken har en share där tvixen ansluter via samba och spelar upp HDvideo-material. So far so good.
Problemet är dock att för filer större än 2 GB så funkar inte Tvixen (filstorlek rapporteras fel, goto samt snabbspolning funkar inte och uppspelning lägger av efter ett tag). Har fått för mig att detta hänger ihop med att Tvixen är en linuxbaserad burk och att linux + samba inte gillar filstorlekar över 2 GB. Vet inte hur mycket jag är ute och cyklar där (är medveten om att det kan vara rätt så mycket :)) men med anslutna windowsburkar (xp samt w2k) är det inga problem.
Fixen än så länge har varit att splitta ner stora filer till < 2 GB med MKVtoolnix men ärligt talat känns det bara så där bra... :)

Info om LaCie Ethernet Big Disk 1TB (http://www.lacie.com...t.htm?pid=10882)

Tvixen känner ni ju till.

Frågan är som sagt enkel: vad skall jag göra? Disken tycks stödja:
"SMB (Windows/Linux), AFP (Mac); FTP Server; HTTP for online browsing; Multimedia server: UPnP™ A/V; Apple Bonjour"
Något borde väl kunna funka bättre än upplägget jag har idag? (Helst inte en hårddisk i Tvixen dock...)
/D

Postad 18 November 2007 - 20:56

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Lyck Till

Ok vet inte om det e filmen eller programet som följde med guiden men det enda jag lykades få fram var en .srt som inte fungerad som den skulle, fick det att fungera iallafall

Jag har varit med om att urplockade .srt subs via mkvmerge inte heller funkar (.ass funkar enligt ovan) då jag haft icke fungerande .srt's har jag kört dom igenom "SubtitleWorkshop" efteråt istället och då har det lirat som det skall!

Postad 18 November 2007 - 21:02

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Hej alla. Nu kommer jag inte längre på annat håll utan måste höra med den samlade expertisen om det är någon som vet hur man skall göra eller kanske har några tips. Frågan jag har är enkel, hoppas svaret är det också!

Så här ser det ut:
Har en Tvix HD M-4100 (utan hårddisk för ljudnivåns skull) kopplad över nätverk till en LaCie Ethernet Big Disk 1TB. Disken har en share där tvixen ansluter via samba och spelar upp HDvideo-material. So far so good.
Problemet är dock att för filer större än 2 GB så funkar inte Tvixen (filstorlek rapporteras fel, goto samt snabbspolning funkar inte och uppspelning lägger av efter ett tag). Har fått för mig att detta hänger ihop med att Tvixen är en linuxbaserad burk och att linux + samba inte gillar filstorlekar över 2 GB. Vet inte hur mycket jag är ute och cyklar där (är medveten om att det kan vara rätt så mycket :)) men med anslutna windowsburkar (xp samt w2k) är det inga problem.
Fixen än så länge har varit att splitta ner stora filer till < 2 GB med MKVtoolnix men ärligt talat känns det bara så där bra... :)

Info om LaCie Ethernet Big Disk 1TB (http://www.lacie.com...t.htm?pid=10882)

Tvixen känner ni ju till.

Frågan är som sagt enkel: vad skall jag göra? Disken tycks stödja:
"SMB (Windows/Linux), AFP (Mac); FTP Server; HTTP for online browsing; Multimedia server: UPnP™ A/V; Apple Bonjour"
Något borde väl kunna funka bättre än upplägget jag har idag? (Helst inte en hårddisk i Tvixen dock...)
/D

Jag har fått fart på min LaCie Ethernet Disk Mini Gigabit 500GB via samba till TViXen, har inga problem med stora filer enligt din beskrivning, dock gå det för segt med HD material via samba! Det "GÅR" att se, men det kan närsomhelst hoppa ur eller bli fel vid tex snabbspolning, kör jag en USB disk utdelad via NFS på min laptop så lirar det HELT utan problem även med HD material, samma känsla som med HD material direkt i TViXen!

Postad 18 November 2007 - 21:29

Murgatroyd
  • Murgatroyd
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Lyck Till

Jag har varit med om att urplockade .srt subs via mkvmerge inte heller funkar (.ass funkar enligt ovan) då jag haft icke fungerande .srt's har jag kört dom igenom "SubtitleWorkshop" efteråt istället och då har det lirat som det skall!

Postad 18 November 2007 - 23:03

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Kollade på 2st dvd kopior igår(.IMG omdöpta till .ISO) Tvixen hängde sig 3ggr på ena filmen och 1ggr på den andra , mkt irriterande och lite förvånande tycker jag då alla .mkv filmer jag sett gått klockrent och känns som ett "svårare" format , har det alltid varit såhär eller har det kommit med de nyare fw:na? Nu har jag inte testat men är det det .IMG filmerna (som måste döpas om) som ställer till det eller har ni samma problem med "rena" ISO filmer?
Hursom tycker jag Dvico måste lösa detta då jag gissar att dvd kopior är det de flesta använder sin tvix till!

Postad 18 November 2007 - 23:09

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Kollade på 2st dvd kopior igår(.IMG omdöpta till .ISO) Tvixen hängde sig 3ggr på ena filmen och 1ggr på den andra , mkt irriterande och lite förvånande tycker jag då alla .mkv filmer jag sett gått klockrent och känns som ett "svårare" format , har det alltid varit såhär eller har det kommit med de nyare fw:na? Nu har jag inte testat men är det det .IMG filmerna (som måste döpas om) som ställer till det eller har ni samma problem med "rena" ISO filmer?
Hursom tycker jag Dvico måste lösa detta då jag gissar att dvd kopior är det de flesta använder sin tvix till!

De jobbar på det. Vill du titta på ISO-filer flytande utan låsningar, rekommenderar jag en tidigare firmware (som senaste officiella version 1.0.43). De jobbar självfallet på att lösa problemet, men som sagt - lösningen är att köra en tidigare firmware. Då blir det inga låsningar. :)

EDIT: Det har alltså inget med att du döper om filerna. Det handlar om att MKV-stödet (som flest skriker om just nu) är det som DViCO har lagt krutet på, varför det fungerar nästan flawless (för de MKV-filer TViX:en kan spela upp) medan ISO-filerna får stryka på foten lite i dagsläget.

Redigerat av sean.wiklund, 18 November 2007 - 23:10.

Postad 19 November 2007 - 00:07

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Har sett en stort antal iso-filmer utan problem tills igår då en film låste sig flera ggr.
(Ska tilläggas att jag såg två som gick perfekt samma kväll.)
Fick spola tillbaks för att få det att släppa och den reagerade inte ens under kanske en halv minut innan det gick att titta vidare. Har haft väldigt lite strul med sånt hittills och de flesta har jag nog sett under senaste halvbetan 1.3.05.
Enligt vad en del har berättat i tråden så finns det anledning för Dvico att titta mer på detta och det görs säkert också.

EDIT: Kom precis på att det var första filmen som jag inte körde över nätverket och den hängde sig. Har svårt att tro att detta är avgörande skillnaden till varför det hänger?!? /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 19 November 2007 - 00:11.

Postad 19 November 2007 - 08:13

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Har sett en stort antal iso-filmer utan problem tills igår då en film låste sig flera ggr.
(Ska tilläggas att jag såg två som gick perfekt samma kväll.)
Fick spola tillbaks för att få det att släppa och den reagerade inte ens under kanske en halv minut innan det gick att titta vidare. Har haft väldigt lite strul med sånt hittills och de flesta har jag nog sett under senaste halvbetan 1.3.05.
Enligt vad en del har berättat i tråden så finns det anledning för Dvico att titta mer på detta och det görs säkert också.

EDIT: Kom precis på att det var första filmen som jag inte körde över nätverket och den hängde sig. Har svårt att tro att detta är avgörande skillnaden till varför det hänger?!? /EDIT.

Som jag sa (igen), så jobbar DViCO på stabiliteten. No need att upprepa det här igen och igen. :) Lösningen, för er som vill titta på ISO-filer betydligt stabilare än med RC-mjukvaran, är att flasha om spelaren till version 1.0.43, till exempel. Flasha om kan man göra under tiden man fixar lite fika, duschar, tränar, gör sina läxor, konverterar lite musik, kollar e-posten, läser en bok, ringer en kompis osv. Hitta lösningarna, tills DViCO släpper en mer stabil version. :)

Postad 19 November 2007 - 08:48

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hur fungerar denna sak?
hur kopplar man in den i tvixen? jag vet ju var man ska sätta den hur gör man för att koppla in den? finns där något uttag inåt i tvixen där den luckan är just nu? eller måste man plocka isär hela tvixen?

sedan när man väl har kopplat in den, sätter man bara in en antennsladd i tunern? och sedan kan man spela in allt som går in via antennen eller hur fungerar det?

Hej på dig! :)

Det finns inga dumma frågor. :)

Tunerdelen är ett kort som du "skjuter in" på baksidan så du behöver inte "plocka isär" TViX:en. Kortet ser ungefär ut så här:

Postad bild

Om du använder den, så kommer du att kunna spela in alla "fria digitala kanaler", vilket är ungefär:

- SVT HD
- SVT1
- SVT2
- STV24
- Barnkanalen
- Kunskapskanalen
- TV4
- TV6
- The Voice
- Axess TV
- TV7 Aftonbladet

Kommer någon på någon mer, säg gärna till. SVT HD får du dock än så länge bara tillgång till via Mälardalsområdet. Du kan om du använder tunerdelen låta TViX:en vara en hårddiskvideo.

Redigerat av sean.wiklund, 19 November 2007 - 08:58.

Postad 19 November 2007 - 09:05

Mrks
  • Mrks
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Någon som vet hur jag ska göra för att få ljud på mina filmer?

Eftersom jag har ett stort antal musikvideos blir detta väldigt enerverande.

har detta problem på 100% av alla MKV filer, och spontana fel på resterande iso,mpg,avi osv.

Har prövat att köra ljudet analogt och digitalt till min reciever, men ingen skillnad uppdagas.
Kör projektor så hdmi-ljud har jag inte.

PS. Jag har testat med den till idag senaste Firmwaren på www.dvico.com ( 2007-11-01 1.3.05 10,070,312 )

Säkert har någon redan frågat om detta i tråden, men jag har inte hittat några svar(vilket säkert finns).

Några tips från någon som klarat sig ifrån detta problem?

Postad 19 November 2007 - 09:14

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

har detta problem på 100% av alla MKV filer, och spontana fel på resterande iso,mpg,avi osv.

Har prövat att köra ljudet analogt och digitalt till min reciever, men ingen skillnad uppdagas.

PS. Jag har testat med den till idag senaste Firmwaren på www.dvico.com ( 2007-11-01 1.3.05 10,070,312 )

Säkert har någon redan frågat om detta i tråden, men jag har inte hittat några svar(vilket säkert finns).

1. Vad är det för ljudformat?
2. Klarar din receiver att koda av detta?

/BC

Postad 19 November 2007 - 09:17

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Vad jag vet är det ingen annan som har detta problem, så antingen är det fel på din tvix eller så gör du något fel. Har du testat både optiskt, coaxial och analog ljudutgång? Och det är bara i .mkv som du saknar ljud i? Konstigt...

Postad 19 November 2007 - 12:10

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Som jag sa (igen), så jobbar DViCO på stabiliteten. No need att upprepa det här igen och igen. :) Lösningen, för er som vill titta på ISO-filer betydligt stabilare än med RC-mjukvaran, är att flasha om spelaren till version 1.0.43, till exempel. Flasha om kan man göra under tiden man fixar lite fika, duschar, tränar, gör sina läxor, konverterar lite musik, kollar e-posten, läser en bok, ringer en kompis osv. Hitta lösningarna, tills DViCO släpper en mer stabil version. :)

Sluta tjata då! :rolleyes:

För 15 år sedan hade man lämnat tillbaks prylarna eller till lagning.
Kan man slippa problemen genom att t.ex. köra iso över nätverket istället för direkt från hårddisk så gör jag hellre det än att behöva träna eller läsa en bok mellan filmerna under filmkvällen.
Vad har man annars forum till? 1.0.43?

Jag kan inte längre spela upp .iso-filer som jag spelade upp med firmware 1.0.38.
Har nu senaste firmware 1.0.43 till min 4100.
Någon med 1.0.43 som kan prova?

Postad 19 November 2007 - 12:16

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hur gjorde du när du testade analogt till receivern?
Om du menar att du ändrade till analogt i settings och kör via tos-link eller coaxialkabel till förstärkaren, så är det något som inte stämmer. I stort sett alla filmers ljud oavsett ljudformat ska skickas ut i analog PCM via dessa kablar.
Säker på att du kopplat/ställt förstärkaren rätt?

Postad 19 November 2007 - 13:38

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
"Digitalt" och "Analogt" stämmer ju inte alls med vad som i verkligheten händer, men det är ju inte så enkelt att i ett ord beskriva vad som egentligen görs...

• "Digitalt" motsvarar väl egentligen vad man ofta kallar "Pass-through". Ljudströmmen plockas ut ur filen, men avkodas inte utan det överlåts åt recievern (Dolby, DTS...)
  • "Analogt" motsvarar ungefär "Decoded and downmixed". TViXen avkodar ljudet och gör om det (om det var multikanal) till stereo PCM. För att t.ex. skicka ljudet till en TV, och/eller för att få något ljud ut från filer som förstärkaren inte kan koda av (som WMAPro i .wma-filer, få recievers stödjer det).

Postad 19 November 2007 - 13:54

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

"Digitalt" och "Analogt" stämmer ju inte alls med vad som i verkligheten händer, men det är ju inte så enkelt att i ett ord beskriva vad som egentligen görs...

• "Digitalt" motsvarar väl egentligen vad man ofta kallar "Pass-through". Ljudströmmen plockas ut ur filen, men avkodas inte utan det överlåts åt recievern (Dolby, DTS...)
  • "Analogt" motsvarar ungefär "Decoded and downmixed". TViXen avkodar ljudet och gör om det (om det var multikanal) till stereo PCM. För att t.ex. skicka ljudet till en TV, och/eller för att få något ljud ut från filer som förstärkaren inte kan koda av (som WMAPro i .wma-filer, få recievers stödjer det).

Helt rätt. PCM brukar kallas för digital presentation av en analog signal, men i detta fallet måste man ta med i beräkningen att det står analog i settings för denna funktionen.
Tvixen har ju en riktig analog stereo-utgångs också som jag aldrig har provat.
WMAPro har jag råkat ut för några ggr., men då fick jag ut ljudet via PCM (analogt).

Postad 19 November 2007 - 13:56

Malmopag
  • Malmopag
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Hur fungerar denna sak?

Tunerdelen är ett kort som du "skjuter in" på baksidan så du behöver inte "plocka isär" TViX:en. Kortet ser ungefär ut så här:

Postad bild

Om du använder den, så kommer du att kunna spela in alla "fria digitala kanaler", vilket är ungefär:

- SVT HD
- SVT1
- SVT2
- STV24
- Barnkanalen
- Kunskapskanalen
- TV4
- TV6
- The Voice
- Axess TV
- TV7 Aftonbladet

Kommer någon på någon mer, säg gärna till. SVT HD får du dock än så länge bara tillgång till via Mälardalsområdet. Du kan om du använder tunerdelen låta TViX:en vara en hårddiskvideo.

Tack så mycket för svaret men jag känner ändå inte att jag fick svar på allt =)

1. Hur kommer signalen in i tvixen? kopplar man in antennsladden i uttaget på tunern?
2. isåfall kommer man väl även åt tv3 och alla andra kanaler man har?
3. Om man bara ska trycka in tunern där i det hålet, hur kopplas den då ihop med hd'n/tvixen? det måste väl finnas någon sladd som ska kopplas mellan tunern och tvixen i det där hålet?

Tack än en gång =)
// Dum skåning( som någon annan påpekade i en tråd :rolleyes:)

Postad 19 November 2007 - 14:32

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Hur fungerar denna sak?

Postad bild

- SVT HD
- SVT1
- SVT2
- STV24
- Barnkanalen
- Kunskapskanalen
- TV4
- TV6
- The Voice
- Axess TV
- TV7 Aftonbladet

Tack så mycket för svaret men jag känner ändå inte att jag fick svar på allt =)

1. Hur kommer signalen in i tvixen? kopplar man in antennsladden i uttaget på tunern?
2. isåfall kommer man väl även åt tv3 och alla andra kanaler man har?
3. Om man bara ska trycka in tunern där i det hålet, hur kopplas den då ihop med hd'n/tvixen? det måste väl finnas någon sladd som ska kopplas mellan tunern och tvixen i det där hålet?

Tack än en gång =)
// Dum skåning( som någon annan påpekade i en tråd :rolleyes:)

1. Ja, du kopplar in antennsladden i tunern
2. nej, för TV3 etc. är kodade betalkanaler som kräver programkort
3. det sitter en uppsättning kontakter som ansluts när du skjuter in det i tvixens uttag.

//BC

Postad 19 November 2007 - 14:45

Mrks
  • Mrks
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hur gjorde du när du testade analogt till receivern?
Om du menar att du ändrade till analogt i settings och kör via tos-link eller coaxialkabel till förstärkaren, så är det något som inte stämmer. I stort sett alla filmers ljud oavsett ljudformat ska skickas ut i analog PCM via dessa kablar.
Säker på att du kopplat/ställt förstärkaren rätt?
[/quote]

Hej ! tack för svaren

När jag kört har jag både testat digitalt via coax utgången och till recievcern och även via de analoga rca-kontakterna på tvixen.
Eftersom min reciever inte är från igår (några år på naken) ville jag pröva köra analogt (ställde in på setupen analog out) utifall att det var ett format min reciever inte klarar decoda. Men detta till trots får jag inget ljud på mina Mkv filer... oavsett digitalt eller analogt.

När jag däremot kör en dvd-iso funkar det klockrent, förutom 3-4 avbrott i filmen på ca. 30s .

what to do??

tacksam för svar.

Postad 19 November 2007 - 15:53

Malmopag
  • Malmopag
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hur kan det krävas programkort när det inte krävs när jag tittar hemma?
kör ju bara in antennsladden i väggen och in i tvn, har ingen box elelr så.

//Malmopag

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.